De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1877 22 juli pagina 7

22 juli 1877 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

DéTentoonstelling. DB AMSTERDAMMER. ;, Den trap bezyden Boelen's Bazar afkomende, vinden "we rechts eerst prachtige reproductiön van modellen van hout en marmerschilderwerk van Gebr. Van der Burg, die evenzeer de pers van Amand als den arbeid der hoogst bekwame directeuren der houtschilderschool eer aandoen. Daarop vraagt eene inzending uit Dene marken (1042) gebiedend onze aandacht Daar zien we het vlakornameut in Denemarken in de 16e en 17e eeuw, schildermodellen, keurig in hunne soort, zoowel wat onderwerp als uitvoering betreft. Daar liggen ook voor beelden en t ukeningen van Deonsche teekenscholen voor kinderen, die ons bewijzen, dat onze noordsche broeders met zorg de beoefening van de teeken kunst aanmoedigen. Hier in; do buurt vooral zou men een Catalogus van zesmaal dezen omvang wenschen, omdat men onmogelijk alles kan onthouden, wat hier is tentoongesteld voor 't onderwys in 't teekenen, bepaaldelijk ln»t ornament (Gat. bl. 102.) Hier treft -vooral onze aandacht de Allgemeine Zei} chenschule van Prof. llerdtle uit Stuttgart (vergelijk [. N°. 1025 en 1026) en N°. 1022 eene teekenmethode van r J. J. Danse te Luik, 60 platen met tekst, waarvan vooral ? de tekst zeer belangryk mag genoemd worden -van prof. Herdtle verdienen echter de voorbeelden in uitvoering ; den voorrang. .Mocht de volgende druk van den cati > logus meer titels van boeken bevatten, dan behoortdaarin vooral te worden opgenomen Gcorge Hirih, J)ie Lebensbedingungen der deutschcn Industrie een klein . boekje, dat in deze afdeeling voorkomt en dat voor 1 Nederland vertaald en omgewerkt heilzame vruchten kon afwerpen voor onze handwerkslieden, die niet vreemd ' blyven aan de kunst, maar met den tijd mee gaan. Doorgaande ontmoeten we achtereenvolgens modellen \ » in draad 'en massief (geheel of gedeeltelijk methode Dupuia) en verder onder de boog weer voorbeelden en modellen. Langs de overzijde liggen weer geheele ryen teeken voorbeelden, cahiers enz. enz. tot aan den ingang van de groote zaal. Tusschen de beide ryen teekenvoorbeelden vinden we vier dubbele afzonderlijke groepen en wel 't dichtst by de . boog (zie A op de schets) twee stellen teekenvoor'?, beelden van Nederlandschen oorsprong, n van den heer Oosterbaan (1036) en een van den heer Vorderman (1039) en naast laatstgenoemden N°. 1043 van Oscar ' Ris Paquot, die zoowel het schilderwerk der oude en nieuwe porceleinbakkerijen omvat, als boekwerken over de kennis, het beoordeelen en restaureeren der porceleinwerken. Eene der belangrijkste inzendingen op dit gebied komt by A voor met Die Schulen der weiblichen Handarbeit 1 Vorbilder filr den modernen Gebrauch, Leipgig 1877. '? Dit werk is tevens iets nieuws en eene prachteditie er by voor den bespottelijk lagen prys van f 18 (30 Mk.) Dit werk door dames handwerksters te zamen met architekten geschreven, is inderdaad eenig. Ook op het gebied van handwerken en dergelyke wordt dus de rechte weg ingeslagen studie en methode. De laatste ^j deelen van het werk zullen toilet en woningversiering omvatten. Voor het toilet vooral is het hoog noodig, i dat er eenige studie door kunstkenners worde tepas ; , gebracht, om den wansmaak te bestryden, die tegen woordig op dat gebied heerscht. Bij woningversiering is de meest mogelijke voorzorg aanteraden de uitdra gerswinkel, dien de meeste menschen van hun kamers maken, zou belachelijk zyn, als ze niet erbarmelyk was. Daar vinden we alle stijlen dooreen, daar staat eene* '^ buste streng klassiek naast een pendule uit de meest ': volstrekte realistische school en tusschen stoelen volgens i modellen uit 't begin der 18e eeuw staat een tafel uit . het midden der 19e. Moge het hoogst verdienstelijk ;? werk, van Mijnheer en Mevrouw Georgens, met mede| werking van den architekt Lilienthal samengesteld, algemeen gelezen en in practyk gebracht worden. Als Tesselschade, Arbeid Adelt en de Industrieschool voor de vrouwelijke jeugd nog niet in 't bezit-zyn van dit boek, is 't te hopen, of dat ze 't zich aanschaffen, of dat ze 't cadeau krijgen; op geen hoogere burger school voor meisjes, in geen Damesleesgezelschap mag het ontbreken. In dezelfde groep merken we zendin gen uit ItaliëNo. 1020 en 1046, waarby ook handschriften, alles zich onderscheidende door buitengewoon breede opvatting keurig bewerkt en zorgvuldig besproken. v In het tweede middenstuk verdienen vooral ook op merking N'. 1041 en 1046 van Lodovico Gadovin uit Venetië. Vooral de boekwerken en handschriften onder het laatste n°. bijeengebracht zyn hoogst belangrijk als de arbeid van een man, die met reeds tal van eerbewyzen begunstigd niet kan nalaten hier nieuwe lauweren te oogsten, nu hy ons uit het land der kunst toezendt, wat een kunstenaarsziel en een wetenschappelijk ge vormd hoofd te zamen het schoonst kunnen scheppen ter vorming van anderen. Een werk o ver de bouworden, is bewonderenswaardig in weerwil .van alles, wat daar over reeds is geschreven, Het derde middenstuk bestaat uit een stel photograpIneen uit South Kensington Museum en het vierde aan weerzijden uit de. kostbare zending van Waldheim te Weenen, (N°. 1040) de teekenvoorbeelden, vooral die van Storck (1040e) zyn inderdaad bewonderenswaardig. We hebben niet alles kunnen noemen, en hebben natuurlyk ook niet alles gezien. We hebben (in onze rol blyvende) alleen een bezoeker willen vergezellen en hem hier en daar op 't een en ander willen wyzen. Ware alles genommerd en naar de groepen afgedeeld, met opgave van de groep, waartoe ieder stuk behoorde, we zouden minder gevaar loopen iets overteslaan. Teekenvoorbeelden. i3 r D <! O O l eu 8 (1036). Teekeuvoorbeelden, OOSTKRBAAN. Teekenvoorbeelden, VORDERMAN. Ris PAQUOT. (1039.) (1043.) Industrieschool voor vr. jeugd. Schetsteekeningen voor handwerken B. Studie van.het Ornement. (1046.) (1020.) C. South Kensington Museum. WALDHEIM te Weenen. (1040.) H .er o 8 Links van de buitendeur maken we eerst kennis-met den arbeid van een jeugdig, veelbelovend kunstenaar den heer A. Salm GHz. wiens Ontwerp teekening eener Bibliotheek veel voor de toekomst doet verwachten. Daarop volgen teekeuingen van eenige galarytuigen en van een schoorsteen voor een bibliotheek. Eenige beel den in imitatiebrons voorby, komen we aan de overzyde by de eer e-diploma's (Gat. bl. 95.) Hier vooral werd het oordeelen zeer moeielyk, ook al omdat de by elkan der behoorende stukken als teekening en reproductie niet by elkander waren gelegd. Het schoonste kwam ons voor N°. 977 van Grevenstuk, hoewel N°. 984 dat er naast lag, er al zeer nabij komt in waarde. De heer v. Looy, die op de Gallerij ook prachtige stukken toonde, streeft onzen eerste calligraaf werkelyk op zij. Keurig is ook de letter van 988a van Herm. Schmidt uit Hamburg, de teekening is echter veel minder; toch haalt de letter niet in zuiverheid bij die van Druette te Parys (970) Een vroolijk stukje geeft L. van Hogeeand alhier in 9770 verder verdienen nog vermelding 965, N°. 967, 978, en 972 dit laatste juist door den een voud, daar alle versiering is weggelaten. Geheel anders is 974' van Gabriëls te Roermond, in Go.hischen styl, zoo keurig en kleurig als ware het eene bladzijde uit een oud missaal. By de laatste eere-diploma's keeren we ons om en staan voor 929, eene galaslede overdadig Beelderig in goud met een zoo keurig blauw bekleedsel, zoo fijn van uitvoering, zoo keurig van teekening als nauw n stuk. In onze gedachten zien we daarin reeds de vorstelyke gestalte eener bekoorlyke blondine met een koket bonten hoedje met blauw en goud, met zwaar eiderdons op de schouders en om den zwanenhals. Om de tegenstelling te sterker te maken, staat daar naast de zware jachtslee 928 geheel er op ingericht om dienst te doen. De daarop volgende inzending vin J. van Vulpen, van Oudshoorn is niet voor den internationalen wedstryd be stemd. De goed gebouwde slee atrekt den vervaardiger tot eer hy verdient alle aanmoediging, maar zorge, dat zyn verdere sleden worden onder handen genomen door een bekleeder, die zyn vak beter verstaat en niet zulke, harde, grillige kleuren gebruikt. Keurig is de slee voor vier personen van Scheurer uit Duséeldorf. Het geheel is hoogst «oliede bewerkt, sterk als weiuig andere; maar niettemin is het keurig fijn van bewerking, is het beeldhouwerk en het snywerk prachtig van teekening, laten de honden en wolvenkopjes waar de stangen in uitloopen, niets te wenschen. Vergeten we ook niet 932 de stevige jachtblee van noteuhout, die Kühlstein uit Berlyn inzond, eene klei nigheid echter by het gevaarte onder 926a vermeld. Da.t is eene slede, waarmee men in Rusland of Polen zyn honderd of wat wersten zou kunnen afleggen, dat breede «likbord wy'st op een land, waai- meer sneeuw ligt, dan men voor pleiziertochtjes noodig heeft. Welke machtige bojaar zal wellicht op dat fijne leer zich neer zetten, of ter verpozing zelf de voeten in de zware gevoerde schoenen steken, die de plaats voor den ryder aanwyzen? Niet oneigenaardig staat daar voor, die urmensch op zyn zwaard geleund, als een oud Russische type uit de steppen. (*) De tegenstelling is nog al groot; deze zware slee staat achter, eene slee, style Louis XVI, waarin ik me onmpgelyk iets anders kan denken dan eene der meest versierde hofdames van vóór de revelatie eene slee met overdadige pracht met verguld en fluweel pron kende en... historisch satyriek mUschien iii zyn orna mentuur: een leeuw, steun zoekende aan het volkswapeu de knods en de klauw zettende op den helm, het beeld der ridderschap. Nog sterker steekt de Noordsche slee af by de fijne handslee, daar zy voorstaat. Al begryp ik niet, waarom 9266 een versiering heeft, waarby een roofvogel een slang verslindt, ik bewonder de fijngesneden en keurig geschilderde bloemen en bladen. Het meest verheugt me echter de wetenschap, dat de roem van de tentoonstelling by Groep VII door een Neder lander werd ingezonden. De allerkeurigste schelp met nagemaakt email, gevoerd met het fijnste blauw fluweel is van de heeren Heinrich & Veth te Arnhem een naam, die by de opening nog niet op het voetstuk stond. De heeren Binder, Gmelck, Veth en Scheurer zullen ii» deze afdeeling om de overwinning moeten stryden Buiten mededinging voor den internationalen wedstryd vinden we nog andere zaken, narrentuigen vtmJuncker en vooral van Schutter & van Sakel inderdaad hoogst verdienstelijk werk; vooral het laatste, een bekend zoo genaamd katjestuig, trekt door fijnheid van bewerking en kleurig tooisel veler aandacht. Ongelukkig staat het naast een blauw eenspans tuig van Verweegen en Kok dat niet alleen volgens een geheel nieuw systeem saamgesteld, zonder 't paard te drukken voor elke grootte kan verpast worden, maar dat ook door sierlykheid en rykdom van bewerking alles overtreft, wat aan harnachementen is ingezonden, vooral dewyl het geheele ontwerp nieuw is en naar geen enkel gebruikelijk model is genomen. We kunnen onmogelyk ieder voorwerp afzonderlek bespreken, maar meenen te hebben aangetoond, dat deze neveuzaal rijk is aan kunst in verschillende opzichten. (*)N AU de inzender dit eene Dnitache slee noemt, 't is omdkt de gebruikelijke knnchtszitting bij de Ilnssitehe gleden voorin, ont breekt. Bene slede naar Russisch model is er ingezonden. AMSTERDAMSCHE DROOGDOK-MAATSCHAPPU. Nu Amsterdam, zyn eigen zeehaven, zyn kanaal, heeft is de tijd gekomen, dat de grootste zeeschepen voor de stad kunnen ankeren. Reeds ziet men te Rotterdam met schrik den tyd naderen, dat by de directe verbin ding met Dublin, Glasgow, Leith en andere plaatsen, een belangryk deel van den handel zich naar Amster dam zal verleggen, gelyk, blykt nu de grootste Rotterdamsche firma's filialen alhier aanleggen. By die uitbreiding, aan de Amsterdamsche vaart gegeven, is een Droogdok voor schepen van de grootste afmetingen , eene levensvraag voor Amsterdam Ons grootste Droogdok i* 65 meters lang en schepen van grooter afmeting konden te Amsterdam niet dokken, toch zyn er reeds vele grootere schepen voor Amster?V *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl