Historisch Archief 1877-1940
?"«WE»
r
l
l
t
3)
.»*,*? *??
5.
rs
t
l
fear
»rin,
iet
. Aèn fAtmstet en ara 't Y, diwr doet «Jch bMftfjek op*
dlo tl* KdstHn 4« Kroon rtegt r»» Eorap*.
"ft
Weekblad voor Handel, Industrie en Kunst.
UITGEVERS:
ELLERMAN, HARMS & C°.
Kantoor t Rokln »?
4 November 1S99.
Verschijnt lederen Zondagochtend.
AbonnementiprU* p*r 3/ni. 60 Cti. Alk. Kammen 5 Cii.
Advertentie* 10 Cent» per regel.
Bij dit Nummer behoort een Bijvoegsel.
MISSCHIEN EENE GOUDMIJN.
' f '? ~
Minder dun ia de overige hoofdsteden van Europa
bestaat te Amsterdam de gelegenheid, op verschillende
plaatsen der stad een rijtuig te vinden, dat voor ma
tigen prijs per toer of per uur een weg aflegt, die
niet door de trams of omnibussen wordt bereden. ?' Op
den Dam staan veertien rijtuigen,* het eigendom van elf
verschillende stalhouders. Ook aan de stations staan
meer of minder rytuigen, naar den tijd van 't jaar, het
weer en het uur van den dag. Geen vreemdeling, die
Amsterdam bezocht, kan deze regeling anders dan
hoogst onvoldoende vinden. Dereden list voor de hand.
Het aantal rijtuigen, dat in de stad rondloopt, is niet in
verhouding tot het aantal personen, dat vervoord
wenscht te w-orden; dewijl de zaak op kleine schaal ge
dreven wordt is het vervoer veel te duur m %t het oog
op den afstand en door de wijze, waarop de stalhouders
hun buitenknechts houden, moeten deze hun bestaan
vinden door aan te dringen op hooger loon dan 't ta
rief hun toekend, of door steeds dringender fooien te
eischen en minder gemakkelijk tevreden te z\jn.
Eenige stalhouders (misschien alle) betalen eene vaste
som per week aan hunne knechts en laten aan de eer
lijkheid der knechts over, te betalen, wat ze aan vracht
ontvangen hebben. In' de eerste plaats 'brengt men dus
de knechts in de gelegenheid d.i. in verzoeking, on
eerlijk te zijn; ten andere dwingt men hen fooien te
eischen. . . ,..-...
' De koetsiers der /WHSOMS, cabs, voitures de place,
fiacrcs., of hoe die. dingen heeten mogen, hebben
ge? woonlijk geen Heelen goeden 'naam, wat hun liefheid
aangaat en» wat aangaat de gehoorzaamheid en onder
worpenheid aan . hunne reglementen. . Ja we .mogen
veilig aannemen, dat er geen listen en streken te
De' deuken zyri, die door een Lbndehsch of Parysch
huur? koetsier niet zyh - aangewend om hooger loon óf een
extra fooi te krygen. ? ? :
; Indien we dus de thans, best aan de inrichting af keuren,
bet is zeker niet, omdat we .die uit het buitenland
wenschén over te nemen, al is hét ook, dat gene ons wel
'veel goeds te zien geeft,
? Niemand twijfelt er aan, - of, bij den omvang, dien
, onze stad hoe langer hoe meer krijgt, is eene regeling
.der verhuring van .rijtuigen, .volstrekt .noodzakelijk;
het aantal koetsjes, dut eiken dag vooral'a morgens,
door de stad rolt, bewijst genoeg 'dat het niet aan
per«onen zal ontbreken, die vervoerd wenschen te worden.
;' .Ona, eerste bezwaar tegon de bestaande wijze van
verhuring van sta ndry tuigen" is, dat de .vracht veel
te hoog is. In Londen betaalt men 60 cents voor een
afstand van veertig minuten gaans of. daaronder, (een
shilling voor twee Engelscho mijlen) in de andere steden
van Engeland betaalt men evenveel voor ne Engelsche
mijl. Ia Parijs kan men met een rijtuig voor vier per
sonen van eeno znde der stad naar do andere rij !en
voor twee francs, dus nog geen gulden, de fooi daar
onder begrepen. Neemt men nu in aanmerking, dat
de huren, de werkloonen en de levenswijs in gemelde
hoofdsteden veol hooger zijn dan hier, dan ligt voor
de hand, dat de huur, die wij" betalen moeten veel te
1;,üuii Ti>^> lij)»»»»iiiniir Hij » l \ i nfif in
Kier l toch! n eindeloos. .gekibbel ' over ? fooien en de
koetsiers nemen zelfs de vryheid zoo ongeveer zelf de
grootte "van. "de "fooi te bepalen en zwart te kijken of
op te spelen,1-alj ze minder krijgen. Werd dus een
voudig het tarief verlaagd, het zou den toestand vol
strekt niét verbeteren, integendeel, het gehaspel over
fooitjes zou steeds toenemen.
De gebreken der buitenlandsche ondernemingen kun
nen ons aanwezen, in welke richting bij ons de ver
beteringen kunnen gevonden worden. ~
Sommige menschen verwachten alles van
politie-toezicht, anderen verwachten er niets van en vestigen hun
hoop alleen op particuliere hulp. Zoo byv. prijst de
Antwerpenaar ons gelukkig, omdat wij een nachtwacht
hebben van gemeentewege aangesteld; hii weet niet,
dat onze nachtwachts zeer verre van volmaakt zijn;
wij voor ons meenen. dat hij er beter aantoe is, met
een nachtwacht, dien hij met zijne buren, zelf aanstelt
en betaalt en la'delijk ontslaan kan, als hij hem niet
l l « '.'..'M. ...
bevalt. ...
Iets dergelijks geldt de stand r ij tuigen.
Te Lonuen is .de politie de eentje beschermer tegen
afzettery van de zijde der huurkoetsiers. De alomtegen
woordige politie behoeft slechts geroepen te worden, om
den veeleischèndeii wagenmenner tot zwygén
te'brengen en hem tevreden te doen ziju met wat zij ra tarief
era voorschrijft. . Op de meest bezochte kruispunten
zijn borden geplaatst, die den afstand van dit .punt tot
de voornaamste andere kruispunten aangeven, zoodat
ook dé.vreemdeling onmiddellijk bepalen kan, hoeveel
-mylen hij gereden' heeft, mits hij. het punt (d. i. den
kruisweg, het gebouw, of de markt) waar h\j instapte,
.heeft onthouden. HU weet took, waar rytuigen.te vin
den zijn, want deze keeren dadelyk.nftar.hun stand"
terug, waar een bordje aanwijst, voor, hoeveel rytuigen
'daar plaats is. Elders dan daar mógen ze nïctt staan.
Te rarys -belast' de politie zich alleen, met hét'toe
zicht voor zooverre dit aangaat het al of niet overtreden
der verorderingen van gemeeptewege. gemaakt. De'
politie-dienaar zal als gij hem aanspreekt u een-;
voudig verwijzen naar een' Inspecteur 'van iie Maat
schappij van -huurrjjtuigen. Het moet' i*rel ieder een
treffen, dat de koetsiers' te Parijs veel handelbaarder
.zijn dan die .te:.Londen n ..de! veronderstelling is niet
te gewaagd, dat dit een gevolg zyn zou, van het beter
ingerichr stelsel van controle. ... - .."....?
?Te Parijs z\jn twee stelsels nftast-elkander in'zwang.
Eene maatschappij verhuurt de rif tuigen-tegen een be
paalde huur per. week, afwisselend naar. hét aanUl per
sonen, dat de rytuigen kunnen bevatten, en naar den
aard der rytuigen, Zoo ia een open rytuig in den zomer
en een gesloten rijtuig in den winter, 't meent huur
waard. 2oo acht de eene koetsier een rijtuig voor drie
personen een beter speculatie, -dan een voor vier, waar
van de prijs per rit en per uur hooger is, al zitten er
maar twee of drie in, een ander is van een tegenover-»
gesteld gevoelen.
Eene andere maatschappij vordert al de vracht, laat
den ^koetsier zijn fooien en betaalt hem een bepaalde
som er week. 4^.
aotmrei*alfl het andere heeft iet* yo"*
het beste aan beide is, dat controle volstrekt noodzake
lijk is, zal de maatschappy in 't eene geval niet
afge. scheept worden met de verontschuldiging, dat er geen
" vracht genoeg ontvangen is, . in 't andere geval worden
bedrogen voor een deel der ostva'ngen vracht.
De Maatschappij, tegenover wie de koetsiers natuur
lijk als bedienden of knechts in verhouding staan, kan
bepalingen maken, zoo al* zij verkiest en zonder vorm
van proce? veel strenger te werk gaan dan de politie
in eeuig land der wereld en hoewel net Parijsche stelsel
'ook groote gebreken heeft, is toch het
oetsierspersoneel behoorliJK onder de orde en wel, doordat de Maat
schappij altijd en overal vertegenwoordigd, in hare uit
spraken, waarop ze niet terugkomt, den schuldige steeds
onmiddellijk kan treffen.
Op kleinen afstand van elkaar staan de kiosken,
waarin de inspecteurs der Maatschappij elke aanklacht
ontvangen van eenige verkeerde handeling in hunne
nabijheid gepleegd. Vijfentwintig francs boete of onmid
dellijk ontslag liggen al zeer spoedig gereed voor den
koetsier wiens nummer de vertoornde reiziger heeft
opgegeven ' aangenomen, dat zijne aanklacht voldoende
bewezen is. :
. Geen koetsier wordt aangenomen, die niet genoeg
lezen en schrijven kan om alle toeren die hy maakt op
te schryven. Wee hem, als n inspecteur hem op een
of ander' uur. op eene plaats ziet, waarvan op zyn
boekje niets te vinden is. Natuurlijk strekt zich do
.waarneming, der inspecteurs of controleurs in de ver»
.se. tillende doelen der stad niet tot alk toereu van alle
rytuigen uit. De vrees om van fraude overtuigd te
'worden is echter by de koetsiers zóó groot, dat ze zich
in den regel wel onthouden van overtreding
Een uitgewerkt plan voor eene dergelijke Maatschappy
zyn we oereid later te geven, thans ontbreekt ons de
ruimte. . . ..... - . .
". Het. zij voldoende er hier met nadruk op te wyzen,
?'dat eene Maatschappij van huurriftuipen, die hare taak
?goed begreep, het voerwezen . geheel hervormen zou,
.een eind zou maken aan alle afpersingen en aan den
'onwil, de onbeschoftheid en de onverschilligheid van
vele koetsiers 'van standrijtuigen, waardoor de reiziger
genoodzaakt is,' een veel duurder huurrjjtuiff uit een
stal te nemen of wel, zich de onaangenaamste behande
ling te laten .welgevallen. /v..:;.
. Later komen we hierop terug. .
T,.
(