Historisch Archief 1877-1940
**?
?JTWf'
l
». *??
DE AMSTERDAMMER.
YEBtOOPING VAN VASTE GOEDEREN,
op Maandag 19 November in de Brakke Grond.
J. Een Huis en Erve, in de Groote Kattenburgerstraat, 102.
3. Een Huis en Erve, Prinsengracht bij de Middellaan, SO.
3. Een Huis en Erve, aan de Plantaadje, Prinsengracht 28.
4. Een Hnis en Erve, aan de Plantaadje Prinsengracht, 26.
5. Een Huis en Erve, aan de Plautaadje Prinsengracht, 24.
6. Een Koopmnnshuis en Erve, Heerengr. by de Beerenstr,, 94.
7. Twee Winkelhuizen en Erven, hoek van de Weteringstraat en.
1ste Weteringdwarsstraat, 17, alsmede een Huis. in de 1ste
Weteringdwarestraat, 51.
8. Een stuk Warmoeziersgroud, benevens een stuk Wei- en dooi»
land, aan de Wcesperstraat.
9. Een Perceel Bouwland, te Hilversum bij het Loosdrechtsche Eind.
Musea. Tentoonstellingen.
's RUKS AIUSEU3I VAN SCHILDERIJEN,
Trippenhuis, Kloveniersburgwalt 29.
Dagelijks kosteloos te bezichtigen. Van l Mei tot 31 Augustus
van 10?5 uur; van' l September tot 30 April van 10?4 uur.
Op Zon- in Feestdagen center eerst vau af 121/3 aar.
JIUSEUM VAN DER HOOP.
Voormalig Oude Mannenhuis.
Dagelijks te bezichtigen. Van l April tot 30 September van
10?5 nnr, Zondags van 12?5 nur. Van l November tot 28
Februari lederen werkdag, (behalve den laatsten Woensdag der
maand) van 10?3 uur, Zondags van 12?3 unr. In Maart eo
October van. 10?4 uur, Zondags van 12?4 uur.
MUSEUM FODOR.
Keizersgracht bij de Vijzelstraat, 609.
Geopend in de maanden Februari?October in de week dagelyks,
behalve du Dinsdags, \an 10?4 uur, Zondags van 11?4 uur.
In de maanden November?Januari dagelijks, behalve des Dinsdags,
van 11?3 uar. De teekeningen en gravuren in omslagen zyn
tweemaal 's weeks op afzonderlijke toegangkaarten, tegen betaling
van / 1.?per persoon, te bezichtigen.
MUSEUM VAN OUDHEDEN,
Spuistraat bij de Molsteeg* 135.
Geopend dagelijks van 10?4 uur. Entreegeld 25 cent,
. des Zondags 10 cent. t
ZOOLOGISCHE TL IN: NATURA ARTIS MAGISTRA.
Dagelijks den geheelen dag geopend voordeleden. Entree (alleen
voor vreemdelingen) 50 cent.
TUINBOUWSCHOOL LINNAEUS,
Watergraafsmeer. Entreegeld 50 cent
HORTUS BOTANICUS.
Plantage Middenlaan.
Dagelijks geopend. Entree 25 cent.
PALEIS DES KONINGS.
Dagelijks te bezichtigen. Ingang aan de achterzijde (N.Z. Voorburgwal.)
PALEIS VOOR VOLKSVLIJT,
Zondag Matinee Musicale 11/3 uur. Entree 99 cent
Concert 8 » » 49 »
MUSÉE LOUIS UUINZE,
Nieuwe Ueerengracht.
Verzameling van kostbaarheden en antiquiteiten, kunstproducten
uit Sèvres, Saksen, Japan en China. Dagelijks te bezichtigen (met
\ uitzondering van Zaterdag en .Zondag) van 9 tot 6 uur.
INSTITUUT TOT ONDERWIJS VAN BLINDEN.
Hecrengracht, 270.
Gewoon wckelijksch bezoek. Woensdag van 10?12 ure voor
H.H. Leden en hunne Geïntroduoecrden. (Lidmaatschap f 5.
sjaars.)
PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN.
Stadsschouwburg.
Zondag 18 Nov. De Accrobaat en Janus Tulp.
19 De Markies de Villemer.
20 Opera ftFauflt, met medewerking van
Mej. JEANNE DE VRIES, du grand
Opera de Pur is.
De Markies de Villemer.
Dinsdag
Woensdag 21
Zaterdag 24
u
n
Aanvang 7'/3
Grand Thealre A. van aer.
Amatclsiraat.
Zondag 18 Nov. Eerste Duitscho Voorstelling. Eene eerste
opvoering van: Auf eigenen Fttasen* Gcsangsposse in
6 Bilderu von E. Pohl nnd H. Wilken.
Prijzen der Plaatsen : / 1.25, / 1.?, / 0.75, / 0.50, ? 0.35.
Maandag* 19 Nov. Frnnsche Voorstelling. Eerste opvoering
van: La dame aux Camelias.
Aanvang 8 ure. Gewone prijzen.
Frascati
Nes. Directie PBOT & KISTEMAKEB.
Woensdag 21 November, De Xegerliut van Oom
Torn. Zaterdag 24 en Zondag 25 Nov. De Speler»
of Revanche-Praag.
Aanvang 8 uur. Gewone Prijzen.
Salon des Varietés.
Amstelstraat. Directie van N. Judels en I/. Bouwmeester. .
Zondag 18 en Maandag 19 Nov. Robbert Juano
of De bravo van Venetië* Dram» in 5 Bedr. of 6 Taf.
Aanvang 8 uur Entree 60 Ct.
Thcatre Tivoli.
Ne». Directie W. PIBBEE DB BOEE.
Zondag1 18, Maandag 19 ea Dinsdag 20 November
Laurierboom en Bedelstaf* Tooneelspel in 7 Tafereelen
met een Naspel. Woensdag 21, Donderdag 22 en
Vrijdag 23 Nov. De Barbier van Straatsburg of
9e Vrankfforter Loterij» Groot Zangapel in 3 Bedrijven,
daarna: Het Huishouden van den Schoenlapper*
Kluchtige VnudevilJe in een Bedrijf. Zaterdag 24 November
We fdraaf van LeUdenforlh. Drama a grand Spectacle.
Aanvang 8 unr. Toegang 60 Cents.
Eiken Zaterdag na afloop der Tooneelvoorstelling, (grande
Fête de Muit.
Aanvang 12 uur. Toegang 99 Cents de persoon. Dames vrij.
KUNST- EN TOONEELNIEUWS,
Met genoegen kunnen wiïraededeelen dat de bruto
ontvangst van het Caecilia-Uoncert op den avond van
15 November f 1864.50 bedroeg.
DE GALERIJ C. VERLAT.
De Galerij G. Verlat is sedert eenige dagen voor het publiek
geopend, en geeft aan hen die echte kunst en waarheid van
opvatting op prijs weten te stellen, de gelegenheid iets buitenge*
woons te gaan bewonderen. ,
Nooit heeft men vóór dezen eene dergelijke verzameling mees
terstukken gezien, en meer dau waarschijnlijk zal er niet licht
weder een artist gevonden worden die eene zdu volledige studie
over Palestina, Egypte en het Heilige Land maakt en tentoonstelt.
Ch. Verlat, Belg van geboorte, is reeda, lang een der populairste
artisten van België. Als dierschilder verwierf hij zich eene wel*
verdiende repntatie, eerst in den laatsten tijd heeft hij zich meer
op de fignurschildering toegelegd.
Streng realistisch in zijne opvatting, treft Verlat door de po
tische ader die door zijne werken loopt, en toonen vooral zijn
twee grootste stukken. Vox Deïen Vox Populi, dat hij een denker
is, die zijne figuren weet te doen leven en bezielt door den adem
au zijn genie.
Vox Deïvooral treft door eenvoud en waarheid van voorstelling.
Zou kan de mensch Jezus er hebben uitgezien, zóó kan bij onder
zijne ~tijdgenooten hebben verkeerd. Bezield en schoon is dut edel
gelaat, schoon door zielenadel en kalmte. Welk een tegenstelling
met het hartstochtelijk, zélotisch wezen van Johannes den Dooper,
en dat van de krachtige figuur van den onbuigzamcn Petrui.
De beide zijdoeken voorstellende despotisme, inquisitie, afgoderij,
ter eenre, vervolging, slavernij en ongeluk ter andere zijde, zijn
meesterstukken op zich zelf, en geven ruime stof tot nadenken voor
hem die ze aandachtig beschouwt en de lessen vat die er in opge
sloten liggen. Boekdeelcn kunnen dat niet bevatten, wat de
schilderij Vox Deïtu denken geeft.
Vox Popnli, Barabas door het volk boven Jezus verkozen, is nog
realistischer opgevat. Zóó kan en moet voor achttienhonderd jaren
een opgeruide volkshoop er hebben uitgezien. Elk figuur op dat
schilderij is een type op zich zelf. Vooral is de tegenstelling tref
fend van Barabas en Jezus, de een de type van een verdier l ijk ten
misdadiger de ander de voor zij a beginsel lijdende en stervende
mensch
In deze beide stukken vooral toont Verlat een meesterschap over
het penseel die aan de omtrekken van Alma Tadema en het
colorict van Corregio herinnert. De voortreffelijkheid van deze meester
stukkeu treedt vooral op don voorgrond door de fijne nuancen
van het incarnant. Zoowel bij den donkeren arabier, als bij de
blanke joodscbe vrouw is do vleeschkleur meesterlijk weergegeven.
Alles draagt het stempel vau grondige kennis van anatomie, dra
peering en compositie.
Ook de overige stukken zijn ware kunstproducten. Het graf van
Christus, uitmuntend door waarheid van coloriet en opvatting.
Gezicht op de bergen van Hfoab, de Doode zee en de woestijn van
Judea, grootse h en breed geschilderd; welk een mengeling van
licht en bruii»! zelden zag men de brandende zon der woestijn zóó
weergegeven. Sara en ffoaila de Arabische mets j et, de twee Scheikst
de een de type van eeu arglistigen Arabier, de andere het evenbeeld
van een dommen Mnselman, de waterdrager, mijn portret, enz.,
enz, in eeu woord alles treft door het eigcnoardige der voorstelling
en de meesterlijke uitvoering. Breed, forsch is alies geschilderd en
toch kan men alles van nabij bezien, zonder dat het effect er door
verliest.
Opmerking verdient nog dat e lijsten die op zich zelf bijna te
rijk en te prachtig zijn, sommigen jour gewerkt, door de matte
goud- en sommigen door den koperkl«ur, volkomen in overeenstem
ming zijn met de tinteu der schilderij waarbij ze behoorcn,
zoodat het oog niettegenstaande de prachtige encadrementen geen
oogenblik van het schilderstuk wordt afgeleid.
Ch. Verlat hetft zich door deze galerij eene plaats veroverd
onder du eerste kunstenaars van Europa en zioh zelven een monu
ment opgericht, dat aan tijdgenoot en nageslacht toont, hoeveel
talent, studie, volharding en, vlijt vermogen, Byna is het
ongeloofelijk dat die geheele collectie slechts in twee jaar tijd is ge
schilderd. '
De zaal van Arti en Amicitiae, mag er trotsch op zijn zulk
eene verzameling te herbergen. Ik roep eiken kuustvriend luide toe.
Ga de galerij Verlat zien en bestudeeren.
' Tooneelnienws is er deze week niet veel. Janus. Tulp en de
ftnïne van Elven heb ik in een vorig nummer reeds behandeld.
Alleen bij de heeren N. Judels en Louis Bouwmeester zag ik
Charlotte Birch Pfeiffers Hoe men hulzen bouwt, een
blijspel uit deu tijd van Frederik Wilhelm de eerste, waarin M e v.
Freukel als Jeanne Gasparde, dochter van den baron de Venezabre,
het glonspunt was en de heer Judels (baron van Gundberg) als
ceremoniemeester etc. etc. van koning Fritz een allerkoddigst
fignnr maakte. Den heer Strelitzky was een gemakkelijke rol toe
bedeeld, die dan ook gemakkelijk door hem werd afgespeeld; min
der beviel mij do heer Potharst, die nog niet thuis schijnt op het
tooneel, ten minste hij had het voorkomen als of hy zich niet op
zijn gemak bevond onder zooveel voorname Heden; hem ontbreekt
kennis vau stil spel, terwijl Mev. Boesnach als Ricka de kamenier
wat snibbig en veel te. vrij was. Avond aan avond is deze zaal
civol, maar het U er dan ook om te smelten. Zoude er geen mo
gelijkheid zijn dat do ijverige directie voor betere ventilatie
zorgde P De Coloradokever U een vroolgk nastukje,
zonder intrige, waar de Coloradokever-historie al* het ware bij de
haren is ingesleept, aardige coupletten, en het realistisch komische
spel van Mev. Frenkel als Amsterdamsche dienstmeid en den heer
Judels als den aardappelkooper Zigzag, maken het als nastukjeniet
onaardig. Het thans opgevoerd wordende drama, Robbert
JTuano, [is een ware triomf voor den heer Louis Bouwmeester,
die vooral in het vijfde tooneel ullervoortreffelykit is en Vrijdag
avond tot driemaal teruggeroepen werd. Overigens komt in dit
drama wel een weinig veel moorden voor.
Had Zondagavond Sardon een kijkje genomen in de zaal van den
heer van Lier» hij zou met een *gemengd gevoel" zyn pldatsje in
de Artisten-loge hebben ingenomen. Moest het hem als
Franschman en als schrijver leed doen dat zoo weinigen bewezen naar
zyn bekend stuk verlangend te zijn, als Franschman en als schrij
ver moest het hem een genot wezen, het geestige product zoo goed
vertolkt te zien.' NOS intimes is eene fijne tude de moeuis, onze
hedendaagsche maatschappij, onze huiselgke vijanden, de jaloersche
en afgunstige indringers krijgen er behoorlijk hun portie, het ge
beurt niet dagelijks dat een goed denkbeeld, uitmuntend uitgewerkt
de stof levert voor een goed gecharenteerd stuk, met levendigen dialoog.
De acteurs waren als gewoonlijk, geheel voor hunne taak bere
kend. Mad. Mondflet, de HH. Romeal, Bouilloud, Dervaux, De
Mey en de overigen behaalden het gewone succes. Omtrent den
heer Bouillond kwam reeds eenige malen een opmerking in ons
op, die wij nogmaals wilden bevestigd zien om haar uit te spreken,
en die zich ook hier, hoewel minder dan in de vorige stukken,
liet maken. De père noble, op het tooneel zoowel als in ue werkl
kheid, is een gecompliceerd karakter. In de samenleving is' hij
joviaal, comme du monde, niet afkeerig van een heercnpraatje,
zich de grappen zijner jeugd van tyd tot tijd herinnerende, en
zelfs nog wel eens ondeugend plagende.
Hiertegenover staat dat hij als pèie de. familie met de heiljig0
rechten vanxlen huisvader, de waardigheid en ernst van ziju leef
tijd, het gezag en de majesteit die zijue ervaring hem geeft, een
gansch anderen toon m«et kunnen aanslaan. Beide deze zijden van
het karakter geeft de heer Bouilloud uitstekend weer... maar de
nuance ontbreekt. De overgang is zoo sterk dat men zon meencii
hem in twee verschillende rollen te zien. Zoo is het, hoewel minder
dan in La mallresse léffitime en l'Etratgère, in de vierde acte van
NOS Intimee. De goede heer Caussada bedoelt daar, blijkens de
ontknooping, alleen zijn vos eu eene goede positie voor Maurirc,
wanneer hij hem het adres laut schrijven. Alleen het geweten van
de vrouw en den schuldigen jongeling leggen er eene tragicchc
beteekenis in, terwijl het publiek moet twijfelen. Welnu, het pu
bliek kon hier niet anders dan de laatste opvatting aannemen, die
dat Caussade alles wist, en toen, een paar scènes later, bleek dat
do goede man het niet zoo kwaad gemeend had, was het voor het
publiek moeielijker dun Sardon bedoeld kan hrbbcu, zirh van de
tragische opvatting los te maken. Dit doet evenwel u iets af «au
het levendig en natuurlijk spel van den heer Bouilloud dien wij
nog talloozc malen in al zijne kracht hopen te zien.
Deze Advertentiën worden kosteloos geplaatst
, en wekelijks herzien.
TE HUUR.
AcMerburgwal.
139. Een Huis, / 1000 per jaar. Terstond.
163. Een gestoffeerde kamer, / 22 per maand. Terstond.
169. Twee Kamers, / 150 per jaar. Terstond.
G.
33.
56.
81.
102.
116.
171.
206.
292.
310.
318.
80.
30.
45.
65.
67.
69.
73.
80.
84.
97.
169.
246.
121.
17.
19.
19.
36.
50.
66.
75.
85.
, 1.
11.
17.
24.
89.
104.
9.
37.
49.
77*
Een Bovenhnis, 4 kamers, ? 350 per jaar. Terstond.
Ecu Huis, 4 kamers, ? 550 per jaar. l Januarij 1878.
Een Bovenhuis, i kamers / 850. l Mei 1878.
Twee gestoffeerde Kamers, ? 30 per maand. Terttond.
Een Bo venhuis, 4 Kamers, / 650 per jaar. l Mei 1878.
Een Huis, 2 kamers, J 450 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhuis, 7 kamers, / 900 per jaar. l Mri 1878.
Een Bovenhuis, 7 kamers, ? 900 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhuis / 250 per jaar. te bevragen aldaar.
Een Hnis en Tuin, 5 kamers, ? 500 per jaar. Terstond.
Een Huis. Te bevragen bij Speiji-r, Kloveniersburgwal hoek
Staalstnmt, 125
SvomcersgracM
Eeu Bovenbuis 2 kamers f 225 per jaar. l Mei 1878.
Eeu Boveiihnis 2 kamers f 275 per jaar. l Mei 1878.
Ecu Huis 6 Kamers / 700 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhuis, 2 Kamers, / 360 per jaar, Terstond.
Ken Bovenhuis 2 kamers ? 250 per jaar. l Mei 1878.
Een Huis te bevragen Noordcrd warsstraat 41.
Een Bovenhuis, 3 Kamers, / 350 per jaar, Terstond.
Een Huis 6 kamers / 650 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhuis, 4 Kamers, ? 550 per jaar. Terstond.
£en Huis 2 kamers ? 300 per jaar. l Mei 1878.
Een Huis, ? 18 per maand. Terstond. Te bevragen in No. 171»
Een Bovenhuis, 2 Kamers. / 200. Terstond.
Dainrah.
Een BovenhuU, 2 kamers / 35 per maand. Terstond.
F,en Bovenhuis, 2 kamers ? 350 |>cr jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhuis, 3 kamers / 400 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhnis, 3 kamers/ 850 per jaar. l Mei 1878.
Twee gestoffeerde Kamers / 30 per maand. Terstond.
Een Kantoorlokaal ? 450 per jaar. Terstond.
Drie gestoffeerde Kamers / 35 per maand, l December.
Een gestoffeerde Kamer ? 25 per maand, l December.
Twee gestoffeerde Kamers. Terstond.
GeUlersche Made.
Een Bovenhnis, 3 kamers, ? 450 per jaar. Terstond.
Een Bovenhuis, 8 kamers, f 250 per jaar. Tentend.
Een Boveuhuis, 3 kamers, / 300 per jaar. l Mei 1878.
Een Huis, 3 kantoorlokalen ? 600 per jaar. Terstond.
Een Bovenhnis, 2 kamers, / 325 per jaar. l Mei 1678.
Een Huis, 8 kamers / 750 per jaar. l Mei 1878.
Haarlemmenlljh.
Een Bovenhuis 2 kamers f 210 per jaar. l Mei 1878.
Een Huis en Tuin 6 kamers ? 400 per jaar. l Mei 1878.
Een Bovenhnis, 2 kamen ? 150 per jaar. Terstond.
Een Bovenbuis, 2 kamers f 300 per jaar. Terstond.
4 4. - . -k .