De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1877 18 november pagina 5

18 november 1877 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

**? ?JTWf' l ». *?? DE AMSTERDAMMER. YEBtOOPING VAN VASTE GOEDEREN, op Maandag 19 November in de Brakke Grond. J. Een Huis en Erve, in de Groote Kattenburgerstraat, 102. 3. Een Huis en Erve, Prinsengracht bij de Middellaan, SO. 3. Een Huis en Erve, aan de Plantaadje, Prinsengracht 28. 4. Een Hnis en Erve, aan de Plantaadje Prinsengracht, 26. 5. Een Huis en Erve, aan de Plautaadje Prinsengracht, 24. 6. Een Koopmnnshuis en Erve, Heerengr. by de Beerenstr,, 94. 7. Twee Winkelhuizen en Erven, hoek van de Weteringstraat en. 1ste Weteringdwarsstraat, 17, alsmede een Huis. in de 1ste Weteringdwarestraat, 51. 8. Een stuk Warmoeziersgroud, benevens een stuk Wei- en dooi» land, aan de Wcesperstraat. 9. Een Perceel Bouwland, te Hilversum bij het Loosdrechtsche Eind. Musea. Tentoonstellingen. 's RUKS AIUSEU3I VAN SCHILDERIJEN, Trippenhuis, Kloveniersburgwalt 29. Dagelijks kosteloos te bezichtigen. Van l Mei tot 31 Augustus van 10?5 uur; van' l September tot 30 April van 10?4 uur. Op Zon- in Feestdagen center eerst vau af 121/3 aar. JIUSEUM VAN DER HOOP. Voormalig Oude Mannenhuis. Dagelijks te bezichtigen. Van l April tot 30 September van 10?5 nnr, Zondags van 12?5 nur. Van l November tot 28 Februari lederen werkdag, (behalve den laatsten Woensdag der maand) van 10?3 uur, Zondags van 12?3 unr. In Maart eo October van. 10?4 uur, Zondags van 12?4 uur. MUSEUM FODOR. Keizersgracht bij de Vijzelstraat, 609. Geopend in de maanden Februari?October in de week dagelyks, behalve du Dinsdags, \an 10?4 uur, Zondags van 11?4 uur. In de maanden November?Januari dagelijks, behalve des Dinsdags, van 11?3 uar. De teekeningen en gravuren in omslagen zyn tweemaal 's weeks op afzonderlijke toegangkaarten, tegen betaling van / 1.?per persoon, te bezichtigen. MUSEUM VAN OUDHEDEN, Spuistraat bij de Molsteeg* 135. Geopend dagelijks van 10?4 uur. Entreegeld 25 cent, . des Zondags 10 cent. t ZOOLOGISCHE TL IN: NATURA ARTIS MAGISTRA. Dagelijks den geheelen dag geopend voordeleden. Entree (alleen voor vreemdelingen) 50 cent. TUINBOUWSCHOOL LINNAEUS, Watergraafsmeer. Entreegeld 50 cent HORTUS BOTANICUS. Plantage Middenlaan. Dagelijks geopend. Entree 25 cent. PALEIS DES KONINGS. Dagelijks te bezichtigen. Ingang aan de achterzijde (N.Z. Voorburgwal.) PALEIS VOOR VOLKSVLIJT, Zondag Matinee Musicale 11/3 uur. Entree 99 cent Concert 8 » » 49 » MUSÉE LOUIS UUINZE, Nieuwe Ueerengracht. Verzameling van kostbaarheden en antiquiteiten, kunstproducten uit Sèvres, Saksen, Japan en China. Dagelijks te bezichtigen (met \ uitzondering van Zaterdag en .Zondag) van 9 tot 6 uur. INSTITUUT TOT ONDERWIJS VAN BLINDEN. Hecrengracht, 270. Gewoon wckelijksch bezoek. Woensdag van 10?12 ure voor H.H. Leden en hunne Geïntroduoecrden. (Lidmaatschap f 5. sjaars.) PUBLIEKE VERMAKELIJKHEDEN. Stadsschouwburg. Zondag 18 Nov. De Accrobaat en Janus Tulp. 19 De Markies de Villemer. 20 Opera ftFauflt, met medewerking van Mej. JEANNE DE VRIES, du grand Opera de Pur is. De Markies de Villemer. Dinsdag Woensdag 21 Zaterdag 24 u n Aanvang 7'/3 Grand Thealre A. van aer. Amatclsiraat. Zondag 18 Nov. Eerste Duitscho Voorstelling. Eene eerste opvoering van: Auf eigenen Fttasen* Gcsangsposse in 6 Bilderu von E. Pohl nnd H. Wilken. Prijzen der Plaatsen : / 1.25, / 1.?, / 0.75, / 0.50, ? 0.35. Maandag* 19 Nov. Frnnsche Voorstelling. Eerste opvoering van: La dame aux Camelias. Aanvang 8 ure. Gewone prijzen. Frascati Nes. Directie PBOT & KISTEMAKEB. Woensdag 21 November, De Xegerliut van Oom Torn. Zaterdag 24 en Zondag 25 Nov. De Speler» of Revanche-Praag. Aanvang 8 uur. Gewone Prijzen. Salon des Varietés. Amstelstraat. Directie van N. Judels en I/. Bouwmeester. . Zondag 18 en Maandag 19 Nov. Robbert Juano of De bravo van Venetië* Dram» in 5 Bedr. of 6 Taf. Aanvang 8 uur Entree 60 Ct. Thcatre Tivoli. Ne». Directie W. PIBBEE DB BOEE. Zondag1 18, Maandag 19 ea Dinsdag 20 November Laurierboom en Bedelstaf* Tooneelspel in 7 Tafereelen met een Naspel. Woensdag 21, Donderdag 22 en Vrijdag 23 Nov. De Barbier van Straatsburg of 9e Vrankfforter Loterij» Groot Zangapel in 3 Bedrijven, daarna: Het Huishouden van den Schoenlapper* Kluchtige VnudevilJe in een Bedrijf. Zaterdag 24 November We fdraaf van LeUdenforlh. Drama a grand Spectacle. Aanvang 8 unr. Toegang 60 Cents. Eiken Zaterdag na afloop der Tooneelvoorstelling, (grande Fête de Muit. Aanvang 12 uur. Toegang 99 Cents de persoon. Dames vrij. KUNST- EN TOONEELNIEUWS, Met genoegen kunnen wiïraededeelen dat de bruto ontvangst van het Caecilia-Uoncert op den avond van 15 November f 1864.50 bedroeg. DE GALERIJ C. VERLAT. De Galerij G. Verlat is sedert eenige dagen voor het publiek geopend, en geeft aan hen die echte kunst en waarheid van opvatting op prijs weten te stellen, de gelegenheid iets buitenge* woons te gaan bewonderen. , Nooit heeft men vóór dezen eene dergelijke verzameling mees terstukken gezien, en meer dau waarschijnlijk zal er niet licht weder een artist gevonden worden die eene zdu volledige studie over Palestina, Egypte en het Heilige Land maakt en tentoonstelt. Ch. Verlat, Belg van geboorte, is reeda, lang een der populairste artisten van België. Als dierschilder verwierf hij zich eene wel* verdiende repntatie, eerst in den laatsten tijd heeft hij zich meer op de fignurschildering toegelegd. Streng realistisch in zijne opvatting, treft Verlat door de po tische ader die door zijne werken loopt, en toonen vooral zijn twee grootste stukken. Vox Deïen Vox Populi, dat hij een denker is, die zijne figuren weet te doen leven en bezielt door den adem au zijn genie. Vox Deïvooral treft door eenvoud en waarheid van voorstelling. Zou kan de mensch Jezus er hebben uitgezien, zóó kan bij onder zijne ~tijdgenooten hebben verkeerd. Bezield en schoon is dut edel gelaat, schoon door zielenadel en kalmte. Welk een tegenstelling met het hartstochtelijk, zélotisch wezen van Johannes den Dooper, en dat van de krachtige figuur van den onbuigzamcn Petrui. De beide zijdoeken voorstellende despotisme, inquisitie, afgoderij, ter eenre, vervolging, slavernij en ongeluk ter andere zijde, zijn meesterstukken op zich zelf, en geven ruime stof tot nadenken voor hem die ze aandachtig beschouwt en de lessen vat die er in opge sloten liggen. Boekdeelcn kunnen dat niet bevatten, wat de schilderij Vox Deïtu denken geeft. Vox Popnli, Barabas door het volk boven Jezus verkozen, is nog realistischer opgevat. Zóó kan en moet voor achttienhonderd jaren een opgeruide volkshoop er hebben uitgezien. Elk figuur op dat schilderij is een type op zich zelf. Vooral is de tegenstelling tref fend van Barabas en Jezus, de een de type van een verdier l ijk ten misdadiger de ander de voor zij a beginsel lijdende en stervende mensch In deze beide stukken vooral toont Verlat een meesterschap over het penseel die aan de omtrekken van Alma Tadema en het colorict van Corregio herinnert. De voortreffelijkheid van deze meester stukkeu treedt vooral op don voorgrond door de fijne nuancen van het incarnant. Zoowel bij den donkeren arabier, als bij de blanke joodscbe vrouw is do vleeschkleur meesterlijk weergegeven. Alles draagt het stempel vau grondige kennis van anatomie, dra peering en compositie. Ook de overige stukken zijn ware kunstproducten. Het graf van Christus, uitmuntend door waarheid van coloriet en opvatting. Gezicht op de bergen van Hfoab, de Doode zee en de woestijn van Judea, grootse h en breed geschilderd; welk een mengeling van licht en bruii»! zelden zag men de brandende zon der woestijn zóó weergegeven. Sara en ffoaila de Arabische mets j et, de twee Scheikst de een de type van eeu arglistigen Arabier, de andere het evenbeeld van een dommen Mnselman, de waterdrager, mijn portret, enz., enz, in eeu woord alles treft door het eigcnoardige der voorstelling en de meesterlijke uitvoering. Breed, forsch is alies geschilderd en toch kan men alles van nabij bezien, zonder dat het effect er door verliest. Opmerking verdient nog dat e lijsten die op zich zelf bijna te rijk en te prachtig zijn, sommigen jour gewerkt, door de matte goud- en sommigen door den koperkl«ur, volkomen in overeenstem ming zijn met de tinteu der schilderij waarbij ze behoorcn, zoodat het oog niettegenstaande de prachtige encadrementen geen oogenblik van het schilderstuk wordt afgeleid. Ch. Verlat hetft zich door deze galerij eene plaats veroverd onder du eerste kunstenaars van Europa en zioh zelven een monu ment opgericht, dat aan tijdgenoot en nageslacht toont, hoeveel talent, studie, volharding en, vlijt vermogen, Byna is het ongeloofelijk dat die geheele collectie slechts in twee jaar tijd is ge schilderd. ' De zaal van Arti en Amicitiae, mag er trotsch op zijn zulk eene verzameling te herbergen. Ik roep eiken kuustvriend luide toe. Ga de galerij Verlat zien en bestudeeren. ' Tooneelnienws is er deze week niet veel. Janus. Tulp en de ftnïne van Elven heb ik in een vorig nummer reeds behandeld. Alleen bij de heeren N. Judels en Louis Bouwmeester zag ik Charlotte Birch Pfeiffers Hoe men hulzen bouwt, een blijspel uit deu tijd van Frederik Wilhelm de eerste, waarin M e v. Freukel als Jeanne Gasparde, dochter van den baron de Venezabre, het glonspunt was en de heer Judels (baron van Gundberg) als ceremoniemeester etc. etc. van koning Fritz een allerkoddigst fignnr maakte. Den heer Strelitzky was een gemakkelijke rol toe bedeeld, die dan ook gemakkelijk door hem werd afgespeeld; min der beviel mij do heer Potharst, die nog niet thuis schijnt op het tooneel, ten minste hij had het voorkomen als of hy zich niet op zijn gemak bevond onder zooveel voorname Heden; hem ontbreekt kennis vau stil spel, terwijl Mev. Boesnach als Ricka de kamenier wat snibbig en veel te. vrij was. Avond aan avond is deze zaal civol, maar het U er dan ook om te smelten. Zoude er geen mo gelijkheid zijn dat do ijverige directie voor betere ventilatie zorgde P De Coloradokever U een vroolgk nastukje, zonder intrige, waar de Coloradokever-historie al* het ware bij de haren is ingesleept, aardige coupletten, en het realistisch komische spel van Mev. Frenkel als Amsterdamsche dienstmeid en den heer Judels als den aardappelkooper Zigzag, maken het als nastukjeniet onaardig. Het thans opgevoerd wordende drama, Robbert JTuano, [is een ware triomf voor den heer Louis Bouwmeester, die vooral in het vijfde tooneel ullervoortreffelykit is en Vrijdag avond tot driemaal teruggeroepen werd. Overigens komt in dit drama wel een weinig veel moorden voor. Had Zondagavond Sardon een kijkje genomen in de zaal van den heer van Lier» hij zou met een *gemengd gevoel" zyn pldatsje in de Artisten-loge hebben ingenomen. Moest het hem als Franschman en als schrijver leed doen dat zoo weinigen bewezen naar zyn bekend stuk verlangend te zijn, als Franschman en als schrij ver moest het hem een genot wezen, het geestige product zoo goed vertolkt te zien.' NOS intimes is eene fijne tude de moeuis, onze hedendaagsche maatschappij, onze huiselgke vijanden, de jaloersche en afgunstige indringers krijgen er behoorlijk hun portie, het ge beurt niet dagelijks dat een goed denkbeeld, uitmuntend uitgewerkt de stof levert voor een goed gecharenteerd stuk, met levendigen dialoog. De acteurs waren als gewoonlijk, geheel voor hunne taak bere kend. Mad. Mondflet, de HH. Romeal, Bouilloud, Dervaux, De Mey en de overigen behaalden het gewone succes. Omtrent den heer Bouillond kwam reeds eenige malen een opmerking in ons op, die wij nogmaals wilden bevestigd zien om haar uit te spreken, en die zich ook hier, hoewel minder dan in de vorige stukken, liet maken. De père noble, op het tooneel zoowel als in ue werkl kheid, is een gecompliceerd karakter. In de samenleving is' hij joviaal, comme du monde, niet afkeerig van een heercnpraatje, zich de grappen zijner jeugd van tyd tot tijd herinnerende, en zelfs nog wel eens ondeugend plagende. Hiertegenover staat dat hij als pèie de. familie met de heiljig0 rechten vanxlen huisvader, de waardigheid en ernst van ziju leef tijd, het gezag en de majesteit die zijue ervaring hem geeft, een gansch anderen toon m«et kunnen aanslaan. Beide deze zijden van het karakter geeft de heer Bouilloud uitstekend weer... maar de nuance ontbreekt. De overgang is zoo sterk dat men zon meencii hem in twee verschillende rollen te zien. Zoo is het, hoewel minder dan in La mallresse léffitime en l'Etratgère, in de vierde acte van NOS Intimee. De goede heer Caussada bedoelt daar, blijkens de ontknooping, alleen zijn vos eu eene goede positie voor Maurirc, wanneer hij hem het adres laut schrijven. Alleen het geweten van de vrouw en den schuldigen jongeling leggen er eene tragicchc beteekenis in, terwijl het publiek moet twijfelen. Welnu, het pu bliek kon hier niet anders dan de laatste opvatting aannemen, die dat Caussade alles wist, en toen, een paar scènes later, bleek dat do goede man het niet zoo kwaad gemeend had, was het voor het publiek moeielijker dun Sardon bedoeld kan hrbbcu, zirh van de tragische opvatting los te maken. Dit doet evenwel u iets af «au het levendig en natuurlijk spel van den heer Bouilloud dien wij nog talloozc malen in al zijne kracht hopen te zien. Deze Advertentiën worden kosteloos geplaatst , en wekelijks herzien. TE HUUR. AcMerburgwal. 139. Een Huis, / 1000 per jaar. Terstond. 163. Een gestoffeerde kamer, / 22 per maand. Terstond. 169. Twee Kamers, / 150 per jaar. Terstond. G. 33. 56. 81. 102. 116. 171. 206. 292. 310. 318. 80. 30. 45. 65. 67. 69. 73. 80. 84. 97. 169. 246. 121. 17. 19. 19. 36. 50. 66. 75. 85. , 1. 11. 17. 24. 89. 104. 9. 37. 49. 77* Een Bovenhnis, 4 kamers, ? 350 per jaar. Terstond. Ecu Huis, 4 kamers, ? 550 per jaar. l Januarij 1878. Een Bovenhuis, i kamers / 850. l Mei 1878. Twee gestoffeerde Kamers, ? 30 per maand. Terttond. Een Bo venhuis, 4 Kamers, / 650 per jaar. l Mei 1878. Een Huis, 2 kamers, J 450 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhuis, 7 kamers, / 900 per jaar. l Mri 1878. Een Bovenhuis, 7 kamers, ? 900 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhuis / 250 per jaar. te bevragen aldaar. Een Hnis en Tuin, 5 kamers, ? 500 per jaar. Terstond. Een Huis. Te bevragen bij Speiji-r, Kloveniersburgwal hoek Staalstnmt, 125 SvomcersgracM Eeu Bovenbuis 2 kamers f 225 per jaar. l Mei 1878. Eeu Boveiihnis 2 kamers f 275 per jaar. l Mei 1878. Ecu Huis 6 Kamers / 700 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhuis, 2 Kamers, / 360 per jaar, Terstond. Ken Bovenhuis 2 kamers ? 250 per jaar. l Mei 1878. Een Huis te bevragen Noordcrd warsstraat 41. Een Bovenhuis, 3 Kamers, / 350 per jaar, Terstond. Een Huis 6 kamers / 650 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhuis, 4 Kamers, ? 550 per jaar. Terstond. £en Huis 2 kamers ? 300 per jaar. l Mei 1878. Een Huis, ? 18 per maand. Terstond. Te bevragen in No. 171» Een Bovenhuis, 2 Kamers. / 200. Terstond. Dainrah. Een BovenhuU, 2 kamers / 35 per maand. Terstond. F,en Bovenhuis, 2 kamers ? 350 |>cr jaar. l Mei 1878. Een Bovenhuis, 3 kamers / 400 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhnis, 3 kamers/ 850 per jaar. l Mei 1878. Twee gestoffeerde Kamers / 30 per maand. Terstond. Een Kantoorlokaal ? 450 per jaar. Terstond. Drie gestoffeerde Kamers / 35 per maand, l December. Een gestoffeerde Kamer ? 25 per maand, l December. Twee gestoffeerde Kamers. Terstond. GeUlersche Made. Een Bovenhnis, 3 kamers, ? 450 per jaar. Terstond. Een Bovenhuis, 8 kamers, f 250 per jaar. Tentend. Een Boveuhuis, 3 kamers, / 300 per jaar. l Mei 1878. Een Huis, 3 kantoorlokalen ? 600 per jaar. Terstond. Een Bovenhnis, 2 kamers, / 325 per jaar. l Mei 1678. Een Huis, 8 kamers / 750 per jaar. l Mei 1878. Haarlemmenlljh. Een Bovenhuis 2 kamers f 210 per jaar. l Mei 1878. Een Huis en Tuin 6 kamers ? 400 per jaar. l Mei 1878. Een Bovenhnis, 2 kamen ? 150 per jaar. Terstond. Een Bovenbuis, 2 kamers f 300 per jaar. Terstond. 4 4. - . -k .

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl