Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR N E- D E R L A N D.
Anii de Hoogere Burgerschool en het Gymnasium,
\\a-u raLei bepaald de verbruiker onderricht ontvangt,
/?) dat seiich* op de ilg meene ontwikkeling op d»,
Jiurtrer Das;- en Avond- ea Têekengcholeu worden reeds
<eDiL,s> i ooi b mdmg merkbaar voor het vakonderwijs.
Behalve het tcekeneu naar de natuur, naar
hlokmotlelhn jlPbl ininamenten, voorwerpen van dagelijksch
.,0,1 uk ea h t bxtseci-en, breng e m-n op de H. B. S.
ren ?jo volltdjjj mogelijke v er za m e) in g bijeen T
f0Kt els vu Pinimenten, studiekoppen van het
bteld en \iti luimt-industriëele voorwerpen en eenkleim
nder
r htt Xinktcr v
dat gewenscht
rond siellni \ m
ntiquiteiten zo
muséum van kun
n eea ku
worüt
st nijverheid must urn kunst i
tuist door het op den
_ . Z
inktnche voorbeelden, meer dan lo. Voni
i geheel en il verschilt Van eenig b'acht, -iti 'd<
31 voorwerpen, oudheden en zei d- -ecu studio ;
?icele vakscholen in
teiud
to komatigp buuefe
(.eiste pkit tooi
m de centrale scho
«.laagvoorkom t
i tt,(zoclilf coHictie plaatwerken; en geve aan
l njren ten b koopt overzicht van de geschied*
Be Idemle Kun t«.u en verklaring van het begrip: stijl, ting d<
A'él van hit onderwijs, dat aan de H. B. S. voor
n e 'jrs vijrclt VK ven, K-hoorde daarbij plaats te maken
MI\ kttttst-oudAivüj*. Waar de vrouw artistiek ont
wikkeld i (laai zaïreeds de huiselijke omgeving
haritioHi ch ?yu cn u n gunstiger invloed op do ontwikkeling aldus 'zou licvatten1:
ckr jeugd worden geoefend. . 1°. Het ^Museum
Op de l',iv>i l>;ig- of ATOB.d-'ea Teekenschool,waar verheid. ""'
usn wel voornamelijk'den toekomstigen producent zal
?vii^ei,, n nbtht de commissie het teeken onder w ij s met
ntgftiekt te 7 en tot een toepassing ia de verschillende
\ikUn of -im'nihlen, maar Vepeïkt tot
laainheden, verlangt de Commissie met _.den meesten dur.g verblijf in de hoofdstad
ladruk: dat de lokaliteiten daarvoor geheel af gescheiden of niet iseg^jü;
is?!Jn en in een afzonderlijk daarvoor bestemd gebouw 2". Voor kunsfr-industriëcle teekcnaars, die aan den
gips- gevonden, worden. Bracht men het muséum met de daar- tntgebreideücurais eau iï« centrale sehool geea behoefte
mseh- a;ra verboncteo school in hetzelfde gebouw, als het geheele hebben.
?landichxmusé'iim van Oudheden, dan zou het anti- ' 3.. Voor vrouwelijke leerlingen, die zich in eouige
leer- quarisehe-element van ver d.-rfel ijken invloed worden op kunst-iadnstrieële richting willen bewegen, of wel om
i der de zoo Mogelijk gewensehte gezonde <
-aktlsche rich- de uoodige kundigheden als onderwijzeres te verkrijgen.
kunst-nijverheid. 4". Voor jongelieden iiit alle standen, die een
lu 't algemeen acht ds Commissie het noodig, dat volledige artistieke ontwikkeling begeereu dan het,
vooralles wat gerekend kan worden te behooren tot dit kunst- bereidend onderwijs aan de middelbare scliool hun
industrieele vakonderwijs, iu hetzelfde afzonderlijk ge-' geven kan.
bouw in de hoofdstad des Rijks vereeiiïgd zij, hetwelk Een samen koppeling dezer scholen met Burger Dag.
j en Avondscholen, is niet wonsdielijk omdat liet-
artisoude en moderae Kcnst-Nij-' tieke onderwijs allicht lijden zou onder de voorkeur
ikk liog met het oog op de l a! ere beoefeni
da kans* ujvifhud.
Ook voor de samenstelling van het programma de
sctukn a; <-ft de commissie eeuige wenken
! gemeenten, p:\?UeaKt:ïverbuigingen of gei\t>otacliBp;i
4o. DU bibliotheek, een oumisbaar bestanddeel van het kimaeii wordei: overgelaten, zoo aobdig gesteund de
muséum cïi der school beiden, een oaon beerlijk hulp-' een subsidie van d,;n S'taat, die in elk j,-B7al Kun leer
middel bij artistieke theoretische studiën. Aan Jeze. middelen verstrekt.
bibliotheek behooren leeszalen te worden genoegd, sHc' Alleen ia de Hoofdstad, waar de centrale school
beWit tuidt-lijk de ambaclitschole
i spetml tlf bouw-ambachten te
i betreft vvenscht zij door een e£
zieublijvea beoefend, in teeken^il
aan, metselaar, smiS. andfr.d. ^w
als "basis
den toekomstigen ti
ol huisst,! ildei illes te keren, wat in zijn vak alshasis B". Prakti
tot verdere eigen studie in vrijen tijd leiden kan. Ten doen herleven van verwaarloos
slotte verklaart de commissie met volle overtuiging, ~ 6". Werkplaatsen voor het
?dat alleen (üoor een krachtige subsidie van den Staat' in gips, galvanoplastiek, enz.
zij het bestaan en den bloei dier zoo nnttige instellingen?70. Een technologisch laboratoria
voudige inrichting Jer leestafels 's avonds ' siaat is zulk een vakschool ouuoodig.
i voor eigen studie kunnen worden .ver-; Het onderwijs omvatte teekenoefeniügen in
deuzeifI dun geest doch op minder uitgebreide schaal als aan di
:he werkplaatsen voor oefenisgen tot hét centrale school gegeven, en voordrachten over da
histokunsttechaieken. sehe kunststijlen, du geschiedenis der kunst-rij'
iken van reprodvtkUën
n emails
enz.
od tot publieke voordrachten,
toeniet-leerlingen der school.
Dit alles, met nog een photografieach atelier en de
noodige lokaliteit voor het gereed maken en het
verzeu/lea »au reproduktieu door het geheele landj toor
B'holen van lager- en middelbaar onderwijs en voor de
iiiduslriecle vakscholen in de provinciën, behoort in het
besproken gebouw een plaats te vinden.
de ambachtscholea op den duur verzekerd acht. zoek naaiTklenn
Van hut aldus voorgestelde georganiseerde teeken- fabrikatief.glasnre:
' ottforwija op de lagere .en middelbare scholen gaat de go. Zalen, best.
commissie over .tot- eb bespreking van het hoogere; gankelijk ook v
het eigenlijk gez-gde kunst-ind-istrieele vakonderwijs.
"Zij herinnert dat volgens den bestaanden toestand
het dtn op hoogere burgerschool of gymnasium opgelei
den bnrgiïE den producent thaaa vrijstaat,,het
geleerde zJf te ontwikkelen of weer te .vergeten, en
d,it'hij W verder wordt overgelaten aan het aanbod en
den invlosövan dan veeltijds ouvoldMeud ontwikkelden
industrieel. Het gebrek aan de gelegenheid om schoone
voorwerpen te zien, doet langzamerhand ook den zin
voor schoonheid TUD vormen verloren gaan en bij het
bestellen van meubilair of het doen van andere huis
houdelijke iflkoopen,
het betere wat hem ar
ontwikkeld genoeg 01
wcnsehf. Ponten van vergelijking- ontbreken hem. #Wjde vakscholen iu ie prov
zou hij gaarne bo'ogere eisenen stellea aan het nationale j middelbaar onderwijs en d.
fabrikaat* maar op de eenvoudige vraag: Wat wenscht laatste ;de 'teokeaonderwij
u diiïif" is hij met het antwoord verlegen en eindigt; gevormd worden.
de theorie der ornament-compositie
Het spreekt van zelf, dat deze iudastriële vakscholc
grooteu getale, mogelijk over het geheele la
"Wil men grondige verbetering, dan moei;, ds
feheele inrichting der studie gewijzigd worden.
wijst dikwijls op het betrekkelijk groot'
>or fayence CH porceïeiu- behooreu verspreid te zijn, niet allen volkomen op
deiiDe onbekendheid tooh met de polytechnische ; geslaagde kandidaten van examen C eenige
chool is nog het wordt langzamerhand: meêdeeliugen en beschouwingen daaromtrent
eter, zeer groot. Zeer vele zoogenaamd' geven.
ntwikkelde menschen weten niet waarvoor
.en eigenlijk in Delft studeert; sommigen
heben een flauw idee dat men daar ingenieur
an den waterstaat of oostindisch ambtenaar
an worden; van andere ingenieurs don
bovenenoemde hebben zij nooit -geboord en spreekt
nen hen van technologen, dan plooit naai
en aard van hun karakter een spottend of
nedelijdend lachje hun lippenen zij zog'gen:
U bedoelt theologen, mijnheer?" Ja, zelfs
e minister van Binnenlandsche zaken is niet
'eheel op de ioogfe van liet
oaderwijspro?ranima dier school. Immers hij beweerde
?nlarigs in de Tweede Kamer, dat aan de
polytechnische school statistiek wordt onder
vezen, iets wat tot nog tge voor hen, die in
Jelffc studeerden of studeeren, een geheim was.
Aan die onbekendheid wil een schrijver in
len Tydspieg&l van December een einde maken;
lij wil de polytechnische school ter sprake
>rengen en schenkt ons een geheele statistiek
3 :ntrent de 3 eer rakken in de verschillende
ireu aan onderscheidene polytechnische scho
en en komt na vergelijking tot niet zeer gun
stige resultaten voor de Delftsche inrichting
). i. in' vele oplichten niet ten onrechte.
Hoewel met een andere toepassing der
bestaande wet reeds veel zoa verbeterd, kunnen
vorden, ligt toch de fout voor een deel in de
vet zelve. Voornamelijk de examens vormen
m, i. het zwakke punt in deze wet.
Toen de Akademie viel en plaats moest
mazelfden voet ingericht kunnen worden. Dat zal f
tclijk afhangen van de grootte der gemeentt, i
beteekcnis der plaats
cenigeo biJKonderen tak i
stelliug van het publiek
vestiging als middelpunt
an industrie, van de
behng2Bz. Zooveel mogelijk e'
wt de Cammiss
Hieraan moeten
teek
inrichting
ars gev
Daarna, besch
ntrale school.
orden, die aan de hoogs t mogelijke eischen kunne
oldoen, . kunstenaars, die een juist begrip hebben va
liceft hij wel een vermoeden van dj artistieke bewerking van het materiaal in overeec
angeboden wordt, maar hij is niet stemming met de technische eieehen, Aan die central
m juist te omschrijven wat bij school moeten verder de leeraren opgeleid worden voo
iën, voor 3e scholen va
il ij men er op bedacht bet onderwijs het gehceli
jaar door te geven.
Iu de grootere steden'zullen aankomende patroon,
allicht gelegenheid vinden om gedurende een paai'jnrei
den gelictlen d;ig onafgebrokea aan eea erustige vak
studie te wijden. Het bijwonen van alle. lessen "is
ter geenszins verplichtend. Elk vrij .uur zal de ambaehts
man. aan -de ver m aer (lering zijner kennis ea aan zi
opleiding op kuiislgehied moeten kunnen besteden.
Overigens, dus besluit de commissie bare wenken
zïeh te .scUikkei
naar de
middele
inzichten
i den
iau te wijzen,
te brengen. Daartoe is
hij
' ftljrikant.
't ^s .niet moeielijk de i
in dnzen toestand verbeter i1
het allereerst noodig den verbru'ker. in de gelegen
heid takstellen, pimteu van 'vergelijking te maken. Dat
nu is . mogelijk door de stichting van een uitgebreide
verzamelias; kunstïoorwerpen, behooreude tot het ge
bied "der dagelijksehe behoeften, va« oud ca modern
fabrikaat... aoch allen tot de biisteu en tehoonsteu in
Overgaande totïietschoülprogr
kweekscholen, aan welke ' ti
:rs voor de lagere school ' groote stedi
j dient liet
tleend' hebben - - 'Overigen
lieid dei- Beroering te .worde
kunstschole
i -behoort het t
i overgelaten o]
,-ege de gi'H
i de oprieh
itc, in all
. das Eijks vcrpïichtend te stellen, en ver
weging, of niet bij eveutueëe opriciitin:
le gemeenten dispensatie k:in norden ge
dat er tussehen de anst-nij verheid en de Botnv-, Beeld- geven van de verplichting tot de instandhouilirig d'
houw- en Schilderkunst een innig verband bestaat. Zoo j burger dagscholen, voor; zooverre- op de bestaande seli
wijst b. v, de
En al
ki
geraaa
stel v
moetei
de ku'
eubeltecl
mag ook
egt de Commissie, i
de Botnv-, Beeld- j _
ist een innig verband bestaat. Zoo burger dagscholen, voor; ',
echniek op de bouw- en beeldhouw- ] leu van Lager onderwijs de
:r tegenwoordig d zijn.
op i
i debouwba]
akkcn da' bar
t worden, door alle meubelen onder c
n' zuilen en hoofdgestellen te verstikken, zoo
toch de logische ar c hi tektonische, beginselen in
st-nij verheid erkend worden. Het faijenee- en
iet de schilderkwisi verwant:
itgeen misbruik [ gei- dagscholen i
ort. Geen rariteiten, maar met de meeste z(
littt voor treffeïij fee eu praktische voorbeelden.
zooverre die. vernatneHng onvolledig ware,
bekende door goede, afbeeldingen
hot o
^n : iuailschüilei'i
'g'enz. enz. -.
Htt onderwijs aon. de Centrale scliool gegeven kan
dus in drie groepen verdeeld worden :
Tot de -Bouw- of Meubelschool brengt zij de
archi. Voc
haort
te vullen, cn aan degelijk gevormde, kunstenaars ten. tektonische bait-en- ea Mi
tank te slelkn, om-in openbare voordrachten e aan-. het mc.uliiUir enz;
dacht te vestigen op hunne artistieke-voortreffelijkheid. Tot de Beeldhouwachool: het bet
Voor den verbruiker, het publiek, zijn dus de vol- seeren en omwerpen va-a reliefwerki
gcnde middelen tot kunst-ontwikkeling noodig: versmeêkunst;
l". Een Kunst-Nijverheid-Museum iu de Hoofdstad
en suceiiTsalea daarvan a de provinciën.
2", Ben uigebreide bibliotheek daarmee -verbonden.
3°. Voorilraclitüii, te houden door praktische aestétici.
Ei! thans de producent: de voortbrenger.
ersieriag van gebouwen
, het
boctDe Midd.lbitre school beeft hij verlaten en geen vol- school
sla,-en vreemdeling meer. is hij op het terrein der kunst, binden
O-Jg en hand zijn geoefend. Benig begrip van het
verTot de ScMlderscuool: de eompoBitiëa voor geweven
stoffen, voor faijenee- en po re elei n schil d er werk ; enz.
Is dus de Bouw-, Beeldhouw- en Schilderkunst van
invloed op de knnst-sij verheid, toch is die invloed eleehts'
i'jzdirekt, en is het denkbeeld om de
knas.t-nijverheidt de Akademie van Beeldende kunsten te
verea zeerste verwerpelijk. De studie toch der
.
vrije beeldende kunsten stelt een getrou
bootskg op den voorgrond. Het kunst-in
natunraa:hii tusschen het smaakvolle en het smakelooze, hoe- bootskg op den voorgrond. Het kunst-indüsiriee
onderwel nog n et behoorlijk gemotiveerd, tri kt hem aan wijs daarentegen, verwerpt die en duldt de natuurlijke
naar liet sehoonê. -Het oogeublik van een degelijk vak- versieringsmotie ven alleen gesjijleerd; dat is: in
havoudei-wijs is dus gekomen, dut hem gegeven behoort te mo»ie,: gebracht met de strengere lijaea in het
hijzonwöiden op speciaal daarvoor 'ingerichte scholen. Hij der karakter van het k«nst-n ij verheid prodttkt. Bij de
moet zkh thans rekenschap leereu geven \&n A.& oomaaA beoefening der kun s t-industrie wordt dus wel de
kunstvaii het sdiooae; "hij moet het leeren ontleden en
satti'instellen, hij moet doordringen ia da.geheimen der
vormen/waarin de verschillende volken en tijden hun
schoonheidsgevoel geuit hebben; hij moet vergelijkingen
maken enz. En daarvoor au moet hij worden opgeleid
o f._bc e l d hou wer,
;ên andere
richi een Kaast- Nijverheldsschool, wier ver Ut kingen zich.
ov^r de proviaeiën bchoorea te verspreiden in den vorm
vaa vakscholen.
Het Kunst-N ij verheid-Museu m, dat de commissie reeds
voor liet publiek allén noodig achtte, aaVden ptodaceat
dubbel nattige diensten bewijzen. Het bezoek daaraan,
oen studie daar en in de school moet steeds hand aan
hand gaan,
ue Com nïssie omschrijft nu hare denkbeelden over
de inrichting van dat Kunst-Nij verheid-Musenm, het
welk zij mot de voorgestelde centrale school vereenigd
Jlen brenge het tot stand:
. door aankoopen op bu'.tenlandschetentoonstellingen;
2°. n van partikulferen en vereeaigiugen;
corporatieu en gemeenten in het binnen- cn buitealaad.
S°. door het tijdelijk en afwisselend in bruikleen, vragen
Vïiiïvcorwerpea in privaat bezit;
4". door schenkingen.
Tevens behoort er een lokaliteit te zijn voor het goriea in
permanent teiitoonsteüeii van proJukten van modern Verder
n.-da-landseh fabrikaat, waartoe onze iudustrieeleu gaarne toeklïiïg vai
zullen meewerken, reeds als rechsme te mér, omdat -de organisatie
d'.e yla-vUiug skchta tijdelijk ea steeds afwisselend zal Zij stelt
z';n ca dij' za:;l vai uioderae voorwerpen in zekeren muséum, 'dm
?an den
maar "die kunstvaardighcid behoort
tuig ontwikkeld, te worden.
Behalve de teeken-oefeningen', de opnemingen en eigen
-compositïu stelt de Commissie een e'én- of tweejarigen
COTSMS TOOT iu de de navolgende vakken:
1°. Projektïe-lecr;
2Ü. Anatomie ;
3°. de leer der bouwstijlen;
4°. de leer vas het oraament en ori\n«iE.at-&omposïti6;
5°. Kunstgeschiedenis en terminologie ;
- 6°. geschiedenis der kunst-n ij verheid uit een artistiek
ea technisch oogpunt; ,
7°. Kleurenleer en kleurenscheiïumde;
8°. de leer der materialen en hunne bewerking.
De aanstaande teeken-on d e r w ijzer s zullen, behalve ir
deze vakken, nog een cursus moeten volgen in :
9°. het geven vau klassikaal onderwijs;
10°. de verschillende methoden voor teeken-ouderwiJ!
vergelijkend beschouwd.
Het onderricht aan den teeken-onder w ijzer behoeft
niet afgescheiden te zijn van dat aaa den industrieel
geven. Zij moeten gezameatlijk de lessen volgen die
voor beiden aoodig zijn, waardoor ook later heide
cathed:
elfde richting werkzaam zulten zyu.
spreekt de Commissie het w.ensehelijke var
D oolc vïonwelijke leerlingen en tea slottt
e van het personeel. .
voor, de school als behoorende tot het
als een onderdeel daarvan met een
perrekteur
_. zsal wordt. , _ mauenten Dïrekteur voor het muséum; als dii
Bij den aankoop vau voorwerpen vertegen.woordige . der school afwisselend eea der hooglecraren, die aan het
men ue v-erscMUende groep ea, door kasatweïkeadie uit- hoofd 4er zooefec. beepcokea drie afdeelingcn staan. Als
inantcn door conceptie ea uitvoering. Eerst in de tweede commissie van toezicht; een Rijkscommissie voor het
plaats trachtte men een gesi-.hiedkundig overzicht te be- geheele teeken-ondtrwïjs.
reiken, der v
vroegskn tijd tot
het rauest geschikt
g
dacht op het centrale
-hïllende nijverheidstakken, van af den Eindelijk vestigt zij
t op heden, "uitmuntende zaken karakter der geheele inrichting: Tüoséani, school, enz.
z. Die moet het centrum worden van liet geheele
k jn on Oerwijs in den lande, d
r praktische motieven tot stadie"
"
r zij
geefste
. Alles zal hierbij afhangen van de doeltreffende keuze voov de geheele studie der Kunst- Nijverheid," van af het
er personen, die de commissie wil geconstitueerd zien allereerste onderricht op de Lagere school tot liet eigen
t.ït een permanente Rij ^-Commissie, -zoowel belast met lijk gezegde vakonderwijs incluis. Alle scholen in
Neet toeziêht op het muséum eo de daarbij behoorende dei-land moet zij. van reproduktiën-, boek- en plaatwerken
riditi.ngen, als op het geheele kunst-iadustriëele tee- en leermiddelen voorzien, wat door de zorgen der Rij k
-n-ndyrwijs in Nederland. De tamenstélliag dier Com- commissie, > overleg
et den direkteur vau het maséum
, ml voldoendea waarborg moeten opl
-i. et uitsluiten van alle eenzij dL.heid en dilettantisme,
vakOok verzamele men ia het museum produkfen van on- ken
dWdeelea dei' o ad-Dat iouale kunst-nij verheid, die in vervul vinde
orden ;jn gereedheid gebracht. De leeraren 'der
ndere scholen tot in de meest afgelege
. het land aullea er steeds steun behcore
a hernieuwde lust en opgewektheid om hu
hoex;> gerankt. De moderne K; N. Musea ia het Buiten- wellicht, dikwijls ondankbare taak, steeds naar cisch te
land, hebben daardoor steeds krachtig bijgedragen totde vervullen.
h lyving dier .verwaarloosde technische kunst vakken. Ten slotte bebanüelt de comm'ssie de inrichting dor
Eindelijk verdient het houde
strijden aaa die gemeentelijke vakschole
waarvan men echter ia de 3 eerste jaren geen scidtti
rende resultaten, zal'rnogeu verwachten. Eerst na ee
i tijdsv
a-loop z.il de gunstige iavloed der testïch
;en merkbaar ijo.
regeliu]
va 3? hi
e-her ha
.' aldus
orgestdde onderw.i,
in baar geheel alleen door di-n Staat mogelijk.
coiaamaie ntveiüst zieb. echter niet, at er g
kosten en vele moelelijkhcd^n aan het óp nmaal to
stand komen dier regeling verixmden zullen zijn, ?
«ft dus de mogelijkheid' van trajisgewyze te nem
1 ergangsmaatregeSeTi, voorzien.
Als zoodanig stelt zij voor, dat van Rijkswege ia e
elliclit provisioneel gebouw in de Hoofdstad ecu voo
llectie kunstvoorwerpen ingeruimd worde, m
diiiraa» veroouden school, onder toezicht van een med
provisioaeele Eijks commissie. Naar gelang de behoeft
?erniecrdert, eu het publiek van zijne belangstelli:
de getieele inricliling in al E
re. ea breeden grondslag ge vestig
blijk geeft, kan dai
omvang op duurzan
worden.
Hare voorstellen résumeereade vraagt zij dus:
A.
Herziening.
Van de regelig
der daarmee gepar
wikkeling van kun.
an het teekcnonderwijs
gaande middelea tot 01
Q, op de lagere school,
a3b:iar oad.-rwijs en op c
Me]
aantal van hen die, te Delft mislukken en men
waagt tle veronderstelling dat de- Belffeche
?jongelui van minder kwaliteit zijn dan die te
Leiden of elders; dit is natuurlijk een zeer
gewaagde hypothese. De ware reden ligt voor
een deel in den tweejarigen duur van iederen
cursus (Sjarig voor technoloog) en'de staats
examens nmaal in het jaar.
Om op een bepaald tijdstip al liet i.u twee
jaar geleerde te moeten kennen, is veel
gecischt vooral bij liet .vee! en velerlei omvat
tende eindexamen.
Daarenboven ' het vooruitzicht van eerst
natvree of drie jaar examen te behoeven afleg
gen, wen-:t nadeelig op de' studie in het eerste
jaar van iederen cursus, vooral in B; in het
tweede jaar mist men dan een behoorlijke
basis en het ongeweuschte resultaat blijft niet
uit: men moet weer een geheel jaar wachten!
Ik weet wel- het moest anders zijn maar
men heeft reeds lang uitgemaakt, dat. het
vleesch zwak is en men heeft b.ij hst maken
van wetten toch ook niet uitsluitend op vol
maakte menschen het oog. Ieder die de studie
aaa de polytechnische school van nabij
-bezienheeft, weet hoe nadeelig het gevolgde stelsel
werkt en aan elk ander za! de hardheid op
vallen, die er in ligt, om, als men door bijzon
dere omstandigheden verhinderd is examen"
voor een polytechnische school, begreep ; afteleggen, of als men met het examen in
nen terecht dat vrije studie daar het leidende enkele vakken minder gelukkig of onvoldoend
jeginscl moest zijn. Doch het was alsof de j is geweest, een jaar te moeten wachten e&
wetgever niet zoo plotseling tot de huldiging t weder een jaar aan dezelfde vakken te moeten
van dit goede beginsel kon overgaan en angstig ] besteden.
met de linkerhand vasthield wat hij met de j
rechter wilde geven. Vrije studie werd gepr
de j Zeer wenschelijk 'zou het m. i. zijn om of
er gepro- j <ie jaai-lijksche s'teatiexamens te laten
vervalilameerd, maar de examens zóó ingericht, dat len of wiE men daaraan vasthouden, in plaat;
iet vrij studeeren moeielijk, ja slechts voor s van twee er drie of vier m te s- ellen. Bepaald
enkele buitengewoon vlugge of zeldzaam ar- 1 noodzakelijk schijnt mij de maatregel toe, door
jeidzame jongelui, mogelijk werd. Want wat; den schrijver ia den Tijdspiegel voorgesteld
Blijft er over van vrije studie als men iu zijn . n.l. niet langer herexamen verplichtend te
stel)eide laatste jaren zich voornamelijk wijden j len v?oor de vakken waarin de examinandus
moet aan het vak, waarvan nen later het i eenmaal voldaan heeft; het is ef toch immers
minst gebruik maakt? Wat wordt er van = niet om te doon dat hij alles onthoudt, maar
vrije studie als de hoogleeraren gedwongen ; daarom, dat hij bij voorkomende gelegenheden
zijn op hunne kolleges steeds het examen ! zich weet te. redden en zich spoedig weder in
.n het oog te houden en daarnaar hun onder- een vak kan t'huis werken.
wijs geheel te regelen. Men beoefent de
bouwkunst en wil zich met het een of ander
In
?and met die meerdere
examens, zou
ik dan wenschen dat aan het eind van het
tijdperk inniger vertrouwd maken, men wil op ? derde jaar alle \viskundige vakken waren
afde hoogte komen van Stadtebau" of wel men j geloopen en daarin het laatste examen afge
legd werd, zoodat de aanstaande ingenieur
zich in zijn laatste studiejaar geheel aan eigen
lijke vakstudie kan wijden. Prof. Gugel wees
er in de .Vragen des Tf/ds op hoe verkeerd
het is dat de toekomstige architekten hier tot
het einde hunner studie zich met mechanica
moeten bezig houden terwijl zij aan Duitsche
scholen hunne beide laatste jaren geheel aan
de technische wetei:
en Je kunst kunnen
wil zich meer aan de waterbouw wijden en
b. v. rivierver betering grondig bestudeeren;
men wil op de hoogte blijven van de groote
interessante werken, van de uitvindingen
van den tegenwooriigen tijd; men wil in ver
schillende vaktijdschriften de voornaamste ar
tikelen lezen; maar die wenschen moet men
bezweren zoo men zijn eindexamen tijdig wil
doen. Is men niet buitengewoon vlug, dan
moet aan de buitensporige begeerten om iets
anders te bestudeeren, dan op de kolleges is
gedoceerd, in 1ijds het zwijgen opgelegd wor
den. Die studie zou misschien een meer ont
wikkeld ingenieur vormen, zou vruchtbaarder
zijn, maar daar is het niet om te doen; men (
moet examen afleggen eu daartoe zooveel van geen technïsche^studie gemaakt wordt. K.
difc en zooveel van dat vak weten. Of men j " (Slot volgt.)
een groot deel der op die wijze verkregen j l) Dcze hebben nog ecu afzonderlijk college
wetenschap weer zeer spoedig vergeet, doet; enkele onderdeel eo.
minder ter zake,'als men in de warme Juni-'
dagen.maar toont veel-te weten. j " -- -?- ?ni" ? . "«?
Dat noemt men vrije studie!
Veel zou reeds gewonnen zijn, indien de
examinatoren niet langer wenschten da't de
.aminantli specialiteit en in alle vakken zouden
wijden. Hetzelfde is ook op de andere inge
nieurs van toepassing. Het is-een feit dat de
studie der eigenlijke ingenieursvakken in Delft
gedurende het 3e en 4e studiejaar gedrukt1
wordt door, ja achterstaat bij die der mecha
nica, terwijl iu de. twee eerste jaren nagenoeg
zijn, maar bij de wiskundige vakken er meer
op letten of deze de algemeene beginselen goed
begrijpen, dan of zij met veel stellingen en
kunstgrepen vertrouwd zijn; bij de technische
Een Si>oorweg;kwestie en nog: wat.
Wij, Nederlanders, zijn een. door .en door
vr ij heidlieven d volk, dat hebben we 'getoond
in meer dan een strijd tegen vreemde
overheersching. Ook tegen veel willekeur in eigea
boezem komen we terstond in verzet. Meen
vakken meer onderzochten of de examinandus' ln'et, dat binnen- onze landpalen eea kanselier
goede denkbeelden omtrent konstruktie in het:nel"' zou moeten wagen, om welke reden clan,
algemeen heeft, dan of hij het een of ander j ook, tot KOO duren prijs verkregen rechten ea
onderdeel wel tot in de fijnste puntjes kan l vrijheden aan te randen; het zou hem
waarbeschrijven. Doch een examinator is menseh! schijnlijk slechter vergaan, dan thans met zijn
L'ieder schrijft natuurlijk aan zijn eigen vak
de hoogste waarde toe.
Bij het bovengenoemde he"b ik meer bijzon
der het oog op examen C. Bij examen B is
het een ander geval. Dit loopt nagenoeg uit
sluitend over hulpvakken die de studie der
ambtgenoot; bij onzen oostelijken 'nabuur
Zoo zegt menigeen, en ik ben het met die
uitspraak tamelijk wel eens, behoudens zekere
opmerkingen, die ik daarbij heb te maken.
Wc zyn in sommige opzichten bijzonder ge
voelig ; we worden recht kitteloorig, aL
de scholen voor
gymnasia.
Stiefitwff,
L" Vaa eeu kaïist-nijverlueid muséam niüt da
iiu verbonden centrale school, werkplaatsen
bibliotheek, tevens kweekschool voor onderwijze
g°Van industrieële vakscholen, ia«t daar
belioorende kttuslveiz .mclïngea ia de pïoviiK-i
E» dadelijk, met W oog op let tot .ja» "^^ m dijk mal;eil ell die door de naar die vrijheden, met de onsclmÜigste
beuomen van aeze.nutai.itgei.en en ueuootuaittiijs- ^ , y 1 , ,.., n n
heid van het oefenen, vau een streng en aanhou
dend toezicht, zoowel c>p de voorgestelde musea
cn inrichtingen van onderwijs als op de reeds
bestaande scholen.
Van een permanente commissie, uelast met de
zorg voor de afdoende rejreliog en instandhou
ding van een even degelijk als gi
onderwijs, en voor de belangen der
kunst-nijver heid in het algemeen.
Be Polytechnische School.
i.
23 Oktober 1875 vierde het Delftsche
stu"dentencorps het 25jarig bestaan van zijn al
manak. Eea réuniediner van oud-redakteuren
vormde een der nummers van het
feestprogramma. Onder de sprekers, die daar van hun
redenaarstalent blijk gaven, was er een die
'trachtte te betoogen dat de polytechnische
school eig,enïijk bij het hoogeronderwijs be
hoort, waarom hij voorstelde een adres in dien
geest aan de volksvertegenwoordiging te zen
den, opdat deze bij de behandeling der
hoogeronderwijswet daarop zou kunnen letten. Het
is te betreuren dat dit plan geen genoegzame
deelneming vond. Niet dat ik mij.niet volkomen
zou, vereenigen met de meening, dat het een
vrij- onverschillige zaak is of men de studie
voor ingenieur tot het Hooger- of het
Middelba.aronderwys wil rekenen, maar ik had zoo
gaarne gezien, dat de. polytechnische school
eens ter sprake ware gekomen, opdat het vele
verkeerde en onpraktische, dat aan die
inotelling kleeft, zou kunnen weggenoaien worden.
studeerenden als een noodzakelijk kwaad wor- doelingen ook maar, gewezen wordt. .Soms
den beschouwd. Ook, al was er een ander echter misbruiken wij die ^vrijheid, door niets
systeem, dan nog zouden uit den aard der zaak
de vakken over het algemeen niet grondiger
beoefend worden dan juist noodig is, met uit
zondering misschien wat de natuurkunde be
treft, een vak dat in Delft zeer stiefmoederlijk
wordt behandeld. Alle ingenieurs van de eerste
twee en de technologen 1} van de laatste twee
jaren volgen dezelfde colleges in zoogenaamde
toegepaste natuurkunde en moeten er ook het
zelfde examen in afleggen; zoodat een
schcepbouwkundig ingenieur b. v. zich genoopt, ziet
de ventilatie ter harte te nemen terwijl een
civiel ingenieur zijn studie van het
scheepskompas maken moet, en zij daarenboven aller
lei lieerlijke theoriën moeten "bestudeeren, die
blijkbaar meer voor doctoren in de philosophie
dan voor ingenieurs bestemd zijn. Men moet
nu. uit het bovengenoemde niet besluiten dat
ik de kennis van hoogere wiskunde en mecha
nica gering schat voor den ingenieur; volstrekt
niet; maar, naar- het mij voorkomt, hecht men
er hier een overdreven "waarde aan. Het is
toch inderdaad te dwaas, dat iemand die zijn
te doen waar het eene heilige zaak geldt, en
komen dan met geheel verkeerd geplaatste
verontwaardiging het bovenstaande aanvoeren,
als de machtige hand der overheid doet, wat
;daan moet worden.
Een voorbeeld: Als onze tegenwoordige hooge
regeering den moed eens had, we weten wel
dat ze die niet heeft, maar veronderstel dat
ondenkbare een?, en ze met een wet ter in
voering van den leerplicht voor den dag kwam,
zoo broodnoodig in vele gedeelten van ons
vaderland, wat zou men van-zekere zijde klaag
tonen hooren, waarbij groote woorden, als:
dwang, geweld, vrije Nederlanders, enz., in 't
bijzonder uwe o oren zou treffen. Van. hen
vooral, die in vele andere gevallen hunnen
evenmensch geen vrijheid gunnen. Ik bedoe!,
dat wij in 't algemeen eenerzijds voor ons
eischen, wat wij anderen onthouden, en oits
anderzijds op het gebied van recht en billijk
heid laten ringelooren, dat het een schande
is, waardoor we ons belachelijk maken in de
oogen van hen zelfs, die met veel minder
optechnische vakken voldoende kent, die aanleg *ieïvan vrijheid en gelijkheid gewagen, wat
heeft een practisch ingenieur te worden, afge-: ons> biJ de teergevoeligrfen op het stuk va»
wezen wordt om onvoldoend examen in de zedelijkheid, benalve belachelijk, verachtelijk
theoretische mechanica en hiervan moeten maakt.
voorbeelden zijn, naar men mij verzakert. f Zou een en ander er niefc toe hebben
bijgeYoorzoover wat betreft de examens. Volgde dragen, om aan Mulramli, inzonderheid met
men hier een andere methode, de geheele studie het oog op ons, die bittere woorden te
cntzou reeds bij de bestaande wet verbeterd kun- lokken of af te persen: Publiek, ik veracht
nen worden. Ik zou hier nog opmerkingen over « met groote innigheid?" Wie'kan aan hem
de inrichting van het examen kunnen bijvoegen, denken, zonder zich daavbij onze, oostei^ehe
doch dit zou mij te ver leiden. Hen, wien dit kwestie te herinneren? Be kwestie van ons
belang inboezemt, verwijs ik naar den Delf tschen Oost-Indië, tenwelks aanzien we zooveel zijn
Studentenalmanak voor 1876, waarin elf te kort gekomen, we ons zooveel te verwijten