Historisch Archief 1877-1940
DE' A M S T E E D A M M
E E K B L A D Y
K NEDERLAND.
avonden duurt vóór het sneces begint. Met
goeden moed blinkt toch nog misschien de
kroon aan het einde?
Yrijdag 21 Maart zal de, heer Eoméal in de
Vanicheffs van Dtimas en Newski, zijn benefiet
hebben. Onder de vele belangwekkende
ka:akters diéLes Danicheffs tot een der ge
wichtigste stukken van het Fraasche repertoire
naken, kan de rol van Ie comte Yladimir
Dalicheff nu althans zeker zijn van .goed-vervuld
;e worden. Laty als sip, Mad. Dorback als
niases Lydia, Mlle Lebrun als Anna, déheer
klcime als Hoyer de Taldézullen hem zeker
*oed ter- zijde staan. Hoe Mad. ZoèG-übert
iet met de?-moeielrjke en indrukwekkende rol
ran de oude gravin zal maken, die eene der
schoonste Creaties van Mevrouw Kleine is, zal
;e be?Jen staan, de heer Chanwnin zal den
raden woekeraar Zakaroff zeker even goed
spelen als de heer Moméal den jongen edel
man.. Bij de hartstochtelijkheid, waarmede de
habitués nu reeds twee winters den ber.oflcïant
bejegenen, is er aan eene volle zaal niet te
twijfelen.
[.De ben eficé-voorstellingen zijn in vollen gang.
jlionderdfig 20 Maart zal de heer Charles de
la Mar als beneficiant in een stuk van hem
aelven optreden, de- familie llornio, drama,
[waarin de heer Louis Bouwmeester de aeer
belangwekkende hoofdrol ,heeft gecreëerd, en
Mar ook dien avond zal vervullen.
j Schillers Roövers werd deze maand ook
opigevoerd te Cünstantmopel in dévoorstad Or*
Itakioi. Het is vertaald in bet Joden-Spaanden
.Sa-': in deze voorstad,.alsmede te Gralata,
Ka?sikioi CT< te Knsskuagen sog gesproken wordt.
;De bewoners van deze wijkea, van welke de
It-wee. eerste aan de Gouden Hoorn, de laatste
jaan de B^sporus gelegen is, zijn afstammelin
gen van de JocTea (ïw 'indertijd door de cl
ris[ten koiüngen uit Spanje verdreven, te
Confstantinopel een onderkomen hadden gevonden,
pïog steeds volgen zij in taal, kle'eding en
gefljruiken die van hun vaderland, en noemen
Jbij voortduring Spaarteehe Joden. I>& taal
pFaartn deze vertaling gedrukt is, heeft iets van
[Hebreenwsch, Turksch, Grie-kscn en 'Italiaansch,
?terwijl het hoofdbestanddeel Spaansch is, maar
:iu uitspraak voor geen Spanjaard te verstaan.
U)e opvoering door dileftsn ten-heeft zoo
vol[08an, dat het plan bestaat hen ook ia het
theater van de uropeesche voorstad Pera te
platen optreden.
vaas af is, zal zij worden geplaatst' in d'e
galerij Mazariïr, in de Nationale Bibliotheek.
Des Pfarrer's Tochter von TaubcnJieim,
Schilder^ van G-abr. Max van Munchen.
"Wie onzer, die iets aan hoogduitsche litera
tuur beeft gedaan, kent Bürger's romance
niet. Vermoedelijk is er een tijd geweest dat
wij allen er mede dweepten. Daar is gang,
daar is kracht van dictie in, ja, het is weinig
minder scliauderhaft dan zijn beroemde I/more..
En toch, juist wanneer wij des Pfarrèrs
Tocliter op rijper leeftijd- herlezen, komen wij er
toe om Schiller gelijk te geven, dat Burger,
bij alle groote gaven die hij beaat, -gebrek had
aan verfijnden smaak en objectiviteit.
Yergun mij een oogenblik bij het gedicht
te verwijlen. Daar het echter hier in hoofd
zaak wiet het poëem zelf betreft, wil ik niet
stil staan bij de -waarlijk uitmuntende versifi
catie, 't Is mij thans te doen om de fabel zelve,
'hoofdje kleeft weg, en' ik vind -geen sterker
uitdrukking in die vrouiw, dan de toestand van
eene gefolterde moeder, die haar kind door
den dood verloren heeft, zou medebreng-en.
Van -waarachtigen waanzin, van werkelijke ver
twijfeling geen schijn; zelfs en toch..', ook
uit een aestötisch oogpunt, .kan , alleen die
moordenaresse nog genade in onze oogen vin
den, als ds wandaad in waanzin b.edreven ia!
Maar, eene woeste, krankzinnige vrouw, met
een dood kind aan den boezem, dat ze een
graf met' de nagels zal. krabbelen (zooals
Burger het uitdrukt) zou toch een te melo
dramatisch, een al te afgrijselijk onderwerp
voor een schilder zijn !
Kan ik dat helpen. Ik heb het onderwerp
niet opgegeven, maar dat onderwerp mag,
dunkt mij, niet anders opgevat
worden.set twee onmisbarevoorwaarden vaer de
levens--kracht van een kunstwerk
In elk ge
wrocht," schreef de- Musset, nu veertig, jaar
geleden, m een artikel ©ver het, Parïjscn Salem'.,
dat n dezer beide voorwaarden bereikt,, i
naar mijne meening, een onbetwistbaar talent.
Maar het ware, alleen .duurzame talent moet
beide v^oorwaarden tegelijkertijd vervullen. Ik
weet dat deae zienswijze niet dow iedereen
gedeeld wordt. Er zijn menschem,. die het pm»
bliek minachten, evenals anderen in dat zelfde
publiek al hun vertrouwen etelleaa. Niets i'
noodlottiger voor de kunstenaren^want wat
gebeurt er?. Dat men niets voor het publiek
wil doen, of wél alles daaraan opofferen.
Trotsch op hun-- populariteit, denken sommi
gen aïeen aan den stroom, die hen'nu om
ringt en hun morgen wellicht «sït-glipt,.
en, de wijze
opgevat.
waarop die door den auteur is
H. TH. B. j Anderen, door de loftmti'rfgen hunner'vrienden
i-misleid, worden boos wanneer bet succes hen
?"'in den steek-Iaat; zij wanen zich mistend,
gaf op Zaterdag 8 Maart eene uitvoering in. slechfc beoordeeld en jammeren over het
onhet Park, onder leiding van den heer Henri reebt' dat me11 aan hen pkegt. ... Ik zou
F. R. Biandts Bnijs en met mejuffrouw G. deze dl^le dwaling zooveel mogelijk willen
Donker en den heer A. J. Nieuwenhuis als Bestrijden. Men m- et de kenners raadplegen,
fier op hun loftuitbgen KÏJU; doch men behoort
daaro-m bet publiek nog niet. te vergeten. Men
moet trachten het publiek tot zich te lokken,.
Brandts Buijs, beide voor mannenkoor -met. er door begrepen en geroemd te worden, wast
n mag, dunkt mij, aannemen, dat als geen orkest.; een Zondag op Jtei meer .van Heinde daardoor is men van zijn tijd;, maar -?men
dezer drie figuren onzer aandacht waardig en EendrarM van Verhuist voor mannensteffi- moet er de achting der degelijke kenners niet
de schoonheden van versificatie en bescbrij- . zonder begeleiding; JPsalm 128 van Boers afm opofferen."
li 1 ? l / - j 11 ' 1 . _. l - £> o' /-v . .
solisten.
Wij hebben dan drie figuren.; de predikant,
diens dochter, en de adelijke heer die haar
verleidt. De alte Oeschich e" die altijd nieuw j jjet profframnia
blijft,, laten wij daar ; 't komt hier natuurlijk \ Gernsheim^en een
op de inkleeding, cp de détails aan.
bestond uit Sala-mis van
stem aan- 't strand van
ving het gedicht niet volkomen redden kun- ; Bf) ^ yiifnende Hollander van Hol voor
genen, ja, dat het dan zelfs jammer word*, dat men ^ ]coor met oj^egt. 'benevens bet be- zao
'
tentoonstellingen hoort men het publiek
bekennen, dat een of aader
.
aan zulk een onderwerp zooveel kunst is- ten jienje piano-concert in F.'moil van Killer met kimstwerk misschien heel verdienstelijk, is,
koste gelegd. Welnu, wij willen dan ook beur- orkest. De werken zonder be^eleidin^ liepen het maar niet begrepen wordt. Daarentesen blijft
telings zien met wie wij hier te doen hebben. ' besbTan stapel) alhoewel de verhouding der man- dat ? zelfde publiek opgetogen voor het werk
niet geërem-edigd was; aanschoon- van anderen, die aijn minder fijnen smaak
) aithans bij de eerste tenoren weten te streelen- er, ziji* onderdanige diemaar
'
Eerst: jonker van Falkenstem. Hij is als
verleider^ zoo ouwelnckend-adelflk als .ooit )
wild op den sdboiel werd voorgediend! Eeeda was veel a£ te dingen; trouwens mag deze uit- willen ^^Jven, als' het maar voortgaat raet
de wy?.e, waarop hij tot 2ijn doel wit komers, Toering der mannenkoren niet tot cle gelukkig- P^en- en koopen.
-heid
bewijst boezeer bij ZICh boven dat kind van ste van Amstelg Mannenkoor gerekend worden. I)e kunst van David Blfes ziet dus nocb h&t
het volk acht. Hij tracht haar niet te winnen -^ misten oen
g,oede Zaag8rs O1)derde «r°ote
naar de oogen, noeh keert den
door een min of meer langdurigen omgang, gelederen hetgeen te bejammeren was, voor- kenners d,en rug toe. Het publiek laat
ge~?,,?-n....^...-!.--..^ *._?_*_ _, ^ ^ werken met orkest; hier toch. .meenlijk de kunstquaestïe ter zijde, om zïeb.
*..- . ^ -, , i?rti^T* cft-fr -*-*nitnn\ i-*i-n T^lrtCH A£i-rjTT*vti iti re -tw\>Ck$- tn
fdn alleroiïbeFchaamdst briefje met
portret en een ring met diamanten daarbij,
zal voldoende zijn OEÜaan aiJ!-i louter z
nnelijkea lust toe te geven. En later, als zijn
slachtoffer wordt afgescheept, met:
Und wenn dir mein, wackerer Jager gefaltt,
mogelijkheid voor de zangers om tegen
pen paneel van Bles eenvoudig met het
... begeleiding op te-zingen, doch niet alleen onderwerp bez]g te houden; de* artist en ds
voor het oor zelfs de sopraan en bariton sou keiiner Daarentegen waardeeren de technische
in een stem aan het strand van Buijs, werden vaardigheid, den fijnen harmomeusen toon van
200 sterk begeleid dat de solostemmen meer- -het '§'eheel en het meesterschap m het
weerSo laas. ich s mir kosten ein gutes Stück Geld, malen n;e[ hoorbaar wareïl- Mejuffrouw Don- &*éri Yan Bonding en uitdrukking der figuren.
Dan könneüwir's ferner Boch treiben. - ker be2it eeD aan^ena:im lieflijk geluid) docll De opvatting van Bles is niet oorspronkelijk,
.Men zal moeten erlcennen.dat bet met ^e- haar sism reikt ffeeilS3Ü18 YOOr zalell al, het zal men .wellicht zeggen, want vóór hem heeft
meener kan! hn toch is van de drie persoüen pftrk> Ofiieel anderg .g ^ e(jhter met-de st.6m
deze nog de nnnrt hinderlijke. Hij toch is nu T£m den heflr wieuwen^ deze is. krachtig T
,enmaal de marqué-van het draoia. en wei}uidena, doch den zanger ontbreekt het tsherP
Wat, zullen wij. echter getuigen van. dien aan voordracht, hij weet met zijn stem niet te
woekeren, de heer Nieaweuhtiijs belooft aeer
de groote Hogarth, die in de eerste helft der
predikant? De dochter bekent alles en hij;
f Noctor Klaus," het tooneelstufc vas I'Ar- ..__ .. ..^ ___
ronge, is. reeds in het Engelsen vertaald en Er schlang ihr fliegendes Haar urn dieFaust', Teel ak barytonzanger, steunmiddelen zijn
geTwoi'dt met goed gevolg in een der meest "be
kochte schouwburgen van \ew-York opgevoerd.
18e eeuw leefde, de menFchelijke komedie zóó
en geestig mogelijk voorgesteld; erf
ook onze Troost, hoe veel minder begaafd ook
dan zijn Engelsche tijdgenoot, heeft op koddige
:,' De ook in Nederland hoog vereerde
tooneelfkunstenares Clara Ziegler, heeft een volksstuk
i-geschreven, getiteld Die Wellrhütte," dat door
_,den .Theater-directeur Dom te Weeneu
aan\geaoruen is, en binnen kort opgevoerd zal
j-.worden.
l Donderdag 18 Maart zal in den Stadsschouw
burg het 62ste groot instiumentaal concert
van de maatschappij Caecilia plaats hebben.
Het programma, degelijk als altijd, bevat de
'syruphome fo. 4 in D moll van Schumann,
eene eerste uitvoering van de ballet-muziek
uit .?Feramors" van ubinstein;. de ouverture
Nachklange von ssian" van Niels, G-ade en
de zevende sympbonie van Beethoc-en., De uit
voering zal ongetwijfeld aan de oude reputatie
van de Caecilia-concerten alle eer aandoen.
Er bieb sie mit knotigen Rieraen.
Er hieb, das sehallte so schrecklich undlautl
Er bieb ihr die sammtene Liliënbaut
-Voll schwelleader, blntiger Striemen
,singen" moet'hij
de zeden van 2i> ^d geschilderd.
Is er echter ids nieuws onder de zon, en
noeg voorhanden, .maar van
?g veel.studie maken. .,..,,.
Het was veor -de eerste maal dat de afdee- mdmduahteit .weet te drukken, is men dan
_ gemengd.kom- van A'msteU Mannenkoor, n!et oorepronkelnk ?
Zeg raii niet dat het couplet met meester- zjch dien avond zou laten hooren, om den
hand deri toestand wedergeeft, dat men de torten tijd van haar besraan mogen wij ons
striemen ziet en de slagen hoort in plaats oordeel niet te scherp nemen; wij zagen met, ton
wanneer men op zijn werk den stempel zijner
Door oen toeval is David Bles er toe gekomen,
te beoefenen, en
daardat
satirieke genre
juist dékleedij
der achttiende - eeuw te
van beter, wordt het daardoor nog erger,; genoegen dat een ieder zich benverde ora het kiezön- Toen Bles, die den 19 September 1821
, T l -l. i T.j . - » ,T 1°D . ^ '??"'?-.- .'A?l^n .1 .....l. _. __. _1 . ..!_!__ 1 OJ O -_ M.
?want te beal is so-eh predikan^ noch Vader,
hij is eenvoudig e&n ondier!
Maar ;t zal des dichters streven zijn geweest
om alle sympathie op de dochter te werpen.
Eilieve, waarzou die sympathie vandaan komen? eenigbg een goede'toekomst. De" vlucht moet
Toch niet dat ze ziek bij het ontvangen van ' echfer in ' "* " ' ....
geiiuey«n ua.i, .«mi IÜUBI zien ueij v«ru«..u;ii IK\I /-t
zifne bij 'te drager,, er, werd flink 'gezongen, te- S waveiihage geboaneB-werd, reedsin 1843 ui t
hier en daar wel wat ruw, dccli door vlijtige PariJ8 was teruggekeerd, was het genre van zijn
studie kan het minder goede veel verbeterd ^ester Cornehs Kruseman ook het zyne Nu
worden en voorspellen wij deze jeugdige ver- eens ^ hiJ »een Savootsch Lieremeisje en
- - - ""^ Ho-ngaarsche MuigenvatVfrKOOper
geeen brief met portret en diamanten, oogen- worderi
blikkelijk aan den wulp overgeeft! En later, ]evert veel
als ze' fe-sm in haar trearigen toestand raadzamer
den beginne nief.te hoog genomen *childerd, dan weder was het historisch genre
Hol ^ »-*«(?c-«s en de jeugdige Temer s ? en
Paulus Potter op syne namiddagwandeling in
te nemen.
bezoekt, is er da-n eenige waardigheid in hare omvan^ ditmaal
houding? 't Is-waar dat ze zich niet zóó diep ons echter dat Amstels
Verlaagt van een oogenblik zelfs te luisteren reeds zooveel goeds
Vliegende Hollander van
zwarigheid op en het ware
geweest een werk van kleiner
door hem verrijkt. Toen verried zijne
Wij^v-erheugen eigenlgke roeping zich in een Gezelschap van
Mannenkoor, \ dat
muzikaal
naar de? jonkers liederlijke voorstellen, maar süchUei ook K1I het inifiatie£ »am om de wer- ken' Met een
dat onmiddelijk daarop
volgde, en z\jn komische ader-tieed
ontdekde kunstenaar echter
Bles heeft .aan .die- ontroostba,ien" men g.
geestig^. tooftêeltje gewijd,, ea vele kabinetten
en portefeuilles zoüde-n. het zonder zoo'n aan
stellen.
Bles een ernsti&en
minnig wee«twtje niet
Een. enkele maal heeft
toon - aangeslagen-,, en dan- niet zulk een g unc tig
gevolg, dat men verbaasd was ovei de
ve-rkracht zijner gaven.. Op de Haagscbeten
oonstelli&g van 1872 bevond, zich e.ene schüMciif
van zijn e band: D&.'ledig& stool," naar bet
gedicht. van De Buil. De leegte, di°een diep
treurend weduwnaar,, bij 't plaats nemen aan.
tafel op nieuw gevoelt, is daarin op haiiroe
rende wijze weergegeven
Nog onlangs, in onze galerij tei
weieldtentoon stelling te Parijs, toonde Bles in znn
Huisvriend boe zijne kunst zich nog altnd
in baren, vollen zomer bevindt. Een .rijk
fcerksctt echtpaar heeft -een fijn ga°tmaal aan
eenige geestelijke heerfcn aangeboden.
Het diner is afgel&open. De vrome gast
heer is met een der paters een lozenktans
gaan bidden, roaar bet vleescb bleek ook Sner
zwakker te z;;n daii de gewillige gee^, e i rfe
man is ingedut. De' vrouw des. huizes eene
dame van middelbaren leeftijd, maai die nog
.charmes bezit, biedt een zeer welgedaan
erestelijke, die gemakkelijk in een iauteuil ligt,
een fijne vrucht aan, die hij met een iiomsch
lachje afwijst, 't Schijnt als 't ware de
ouvoering van de verzoeking van den heiligen
Antonius In gala-costuum,.\Een ander gee<-i elijke,
tot eea.. monniken-orde behoorende, wi)°t een
bediende in de openstaande kast het gemig°te
merkt dat hij gaarne in zijn roemei
zaj?j en de knecht, gehoorzaamt
Vernuftig en vol actualiteit is deze
mbezitneming door de geestelijke . heerea.
en uitdrukking der beeldjes zijn waai en na~
tuurlijk, en alles is met die zorer en nauw
keurigheid voltooid, welke in de kunsiwuken
van Bavid Bles . terecht hoog gewaaidpeid
worden,
Zelfs indien een vreemdeling. een jui^t be
grip van den omvang en de betet-kems van
de kunst van David Bles gegeven mopst
woiden, zou deze laatstgenoemde schiHeni mij
"daartoe de beste schijnen. Zij verenigt in
mijn oog de beste qualiteiten van den kun
stenaar, en wint het in kradht van licht en
bruin van den meesten uit .zijn cyclus
Die cyclus omvat eene Leporello-hjst van
onderwerpen, want al heeft Bles ook enl el e
toestanden eon amore herhaaldelijk behandeld,
toch geeft hij vader Cats iii rijkdom \^tn keuze
niet toe.,
Daarvoor ia een bezoek aan, het atelier van.
.den .schilder het beste middel &w zich er van
te overtuigen. Mee vindt daar David Ble1^ m
een achttieiide-eeuwsehe lijst.. Te. aiidden der
rocoêo-ïeii'beleEH &s grillige lijnen; en kleujea.
dier ga-laiate eeaw, afgewisseld door de «ehetsen
n st^idiëvan d!en> m-ödernen kttn^tenaai^ is
Davi4 Bles in defis boek van zijn lUimvextiek
voor dea..ezel gezeten. Zijne kleme, leventbge
figuur treft ra, em aïs gij met hem aan het ?bpi
eken gaat en die zoo bewegelijke trekken
aandachiig gadeslaat^ "beseft gij op nieuwde waar
heid van Bufiow'» gezegde; Ble s=t>i' e'e&t
rhomiae,"
Dat atelier zelf geeft ook het ka-iakter vaa
den bewoner aan. Die zoogenaamde
achtige nondbalaBee" heeft hier nimoier
. Antou Kubinstein beeft zijne nieuwe Opera
,?K.npez Kalasclmikoff" (koopman
Kalascbni;koff) voltooid. Zij zal weldra in de Hofopera
?te St. Petersburg worden opgevoerd.
Een nieuw piano-virtuoos Xavër Scharwenka,
tegelijk componist en executant, is te Londen
opgetreden, en heeft met een concert van zijn
eio-en Compositie een succes van den eersten
rang bebaald..
. Het stuk van Panlus Potter, onlangs in
L'Art geëtst onder den titel van Le coup
'?de vent, werd verleden week te Parijs verkocht
voor 33,000 francs.
Op eene verkoopiog van teekeningen in
Waterverf, deze week te Londen gehouden,
bracht eene teekening van Orchardson Talbot
en de gravin van Auvergne, de som van 6,950
frastes op; een landschap van Leader goM
ff,025, eene Egyptische teekening van Alma
Tadetna 9,700 francs.
- Op den 20 en Sisten Maart zal te Keulen
in den Antiquiteitênhandël van J. M. Heberle,
eene belangrijke verkooping van- childei-ijen
plaats hebben, afkomstig uit de nalatenschap
van eorge Stang, in Lubeck. Zij bevat vele
oorspronkelijke stukken van oude meesters,
.o. a. van Averkaiup, Brouwer, Dusart, van
Goyen, Hobbenia, Lundens, Ostade, J. Ruïsdael,
S. Euijsdael, Teniers, Titiaan, A. en W. van de
Yelde, enz.
Het nieuwe museum te Sèvres, is ook weder
ingericht op eene wijze, in Frankrijk zoo alge-'
meen, die als van zelf de kennis verbreidt van
geschiedenis en kunst.. Gedurende de laatste
maanden heeft men eene methodische classificatie
gemaakt van allévoorwerpen, ze zijn allen
zoowel ten opzichte van hunne historische en
geographlsche, als van hunne technische waarde
ingedeeld. Met dat doel zijn. aan alle nummers
briefjes gehe.cht waarop soowel de datum en
plaats van vervaardiging als de kenteekeneu
op.verschillende stukken zijn vermeld, zoodat
men alleen door ze te zien eene flinke historie
der pottebakkerskunst" kan machtig worden.
Seeds vier d maand nummers zijn aangehecht.
"Het, onderwerp voor den Prix de Sèvres voor dit
jaar is een vaas, ter herinnering aan het voor
bijgaan van Yenus voor ds zon in 1874.
Teekeningen in .te zenden tot 31 Mei: Wanneer 'de
eene vrouw, die in bare woede zoover gaat ken van-Nederlandsche componisten . op den >og geen vrede hebben en wel met de kleedij
van hem toe te schreeuwen:
So geh' deun ffid nimm' dir..ein stïJiches Weib;-~
Das Blattchen soll schrecklich sich wenden!
Gott debet imd höret und richtet uns recht,
So müsze dereinst dein niedrigster Knecht,
Das adlige Bette dir schanden!
zulk een poef je, beweer ik, Jieeft ook al wei- ten gehooi'è" te brengen.'
nig aanspraak op onze sympathie.
voorgrond te plaatsen en aan deze vereenigïng
danken we- al' weder dat Hol's werk voor
de eerste maal in Amsterdam werd uitgevoerd;
sedert de zes jaren dat dit werk bestaat,
*°*"
grepen om
zich, heen, in zijne onmiddelijke nabijheid,, zoo
als o. a. Biard, "Worms en zoo vele anderen
tegenwoordig doen). In dien tijd nu gebeurde
van den beer
De uitvoering van het pianoconcert van Hil- "öviueger veiiuaarciöxivuu vau UOLi «eer
r o-n.f *nn?l wn.t. «nli-t. Al« nrlrfifif. bflt.mf FaasaeD' vader van onzen welbe^enden Rosier
Het schoonste, verreweg het best geslaagde jer gaf _
van dit toch altijd opmerkelijk gedicht is ech- weulig stof.tot tevredenheid, bet bad gevoege- Faassen. Vernet, een komiek van-den
Franter-het slot, waar het in ieder geval deernis- rljk van het programma kunnen blijven dat schen schouwburg te s Gravenhage, wiens fijn
waardig schepsel, door overmaat van vertwij- overigens niet met zorg sa.mgesteld was. «maft nog m veer hermoermg leeft, had
en" ??? ? "'T ------ ?- . -- kele Pcmlderspakken uit de 18-3 eeuw, de
zoogenaamde pruikentijd, geleend en toen, nu
feling. in een oogenblik van waanzin, haar
pasgeboren wichtje vermoordt. Pas beeft ze
het misdrijf gepleegd of ze roept in diep be
rouw uit:
O Jesu, mein Heiland, was hab' ich gethan!
drempel ovei'schreden : allevs is net aan kant op
zijne plaats. Het geheel is een pleidooi voor de
schilderachtige zijde der netheid e's orde Hier
staat een tafeltje met een -begonnen fiqu-aieL,
waarin Bles een meester is, en gy zet u naast
hem neder, om dit kunststuk in woidmg te
bezien. Allengs ontspint zieh een ge^pi ek
over Fransebe, Engelsche en nationale letter
kunde, waarin Bles zieh zeer goed thuis \oelt,
en al pratende bespeurt men hoe langei hoe
meer, dat Blea met zijne, kunstgewiochten ii
is; dat zijne scherpe opmerkingsgave juist m
het gekozen genre Kern hare beste dientten be
en dat zijn .vruchtbaar vernuft hem niet
in den steek zal laten,
- " JÖHAN GSAM.
Zullen d*ëBotfcerdaramers hunne opera be
houden? Nog-altijd is die vraag onbe-list.
onze drieentwintigjariere kunstenaar in de Op de tweede, heden (12 Maart), gehouden
schitterende balzaal r on ddr en telde, trof het | vergadering, bleek dat de couponinschnjung
hem, dat de cosfcumes uit den pruikentjjd, 200 j TOOr het volgende seisoen nog niet volteekend
Bij het oprichten eenertombola ten bate van doorsnede alt kleuren, bijzonder geschikt waren , wag en er werd dus besloten om nog acht
de slachtoffers van een watersnood, werd na- m net blijspel op paneel of doek te vertol- j dagen langer niet de inteekenlijgten te TV erken.
Ste&n en noodig T0ör een seisoen en de" recettes blijven
altijd zeer ver bensden die som. Bit behoefde
Het is het oogenblik na den kindermoord, tnurliik de medewerking der beeldende kuuste- ken. Daarbij geeft, het kostuum dei1 18e eeuw; (Er werd voor /60>QOO asa coupons genomen.)
dat Grebr. Max -.gekozen heeft voor zijne kapi- na.ar.s ingeroepen. Zoo kwam men ookbijDavïd door zijn kleur en vorm veel scherper en dia--j De instandhouding' der opera is een zuiver
tale schilderij, die thans in Arti et Amioitiae Bles. Deze monsterde zijne schetsen en studie», delijker sfa'nd en maatschappelijk karakter.! finantïeele westie, er'zijn minstens ?110,000
wordt tentoongesteld. De bekwame schilder en liet het oog vallen op een rookenden Turk, aani &&& d^ &£* eeuw va-n Jan
heeft ons een stuk gegeven, dat voorzeker uit dien bij voor het weldadig doel afstond. Kort Ostade. .
een technisch oogpunt, uitmuntend geslaagd daarna werd de tentoonstelling der tombola Vermoedelijk beter voldaan over dat geraas- niet'zoo te zyn; als de opera steeds goed bezet
mag beeten. Die afgetobde vrouw, waarvan geopend, en het publiek stroomde erheen, en kerd bal dan de meest gevierde.daEsrï'essei! was, zouden de inkomsten ongeveer de
uifgatoch bet gelaat schoon mag worden genoemd, ook de kritiek vertoonde zicb. Noodlottiger- kwam Davïd Bles thuis: hij had zijn weg. ge- i ven dekken, doch in den regel staan ei vele
dat wichtje, misschien wat friseh van kleur, wijze, was de rookende TurJc van David Bles vonden, zijn geest ontdekt. i plaatseti leeg en gebeurt hét maar zelden dat
waar !t immers reeds een lijk je is, dat land- door eene drakfoufc in den catalogus een »-De fat van vroeger 'dagen," met de wel-? de zaal uitverkocht" is. Hoe
betreurensschap, in al zijn somberheid fraai afsteekend KOOKEKDE TURF" geworden. De verslaggever b-ekeude regels van Hieronymus van Alphen:-waard ook, laat zich dit verschijnsel veiklaren
tegen den hemel op den achtergrond, dat alles die, evenals de vermaarde Théopbile Gautier «wie telkens in den spiegel ziet" tot motto, uit tal' \an oorzaken: 1. blijft het .altijd < en
getuigt de meesterband en tevens den man wel eens deed, meer naar den catalogus dan was daarvan het eerst* en welsprekende- be- kostbare geschied enig, vooral voor groote
favan studie en talent. Waar echter de schilder naar de werken aelven oordeelde, schreef dat wijs. En toen zijn vernuft zich eenmaal ge- miiiën om veel uit te gaatr,- ei* al mag
Rotterzich waagt aan de vertolking van een gedicht, onze David Bles,'even-geestig als altijd, eene openbaard had, toen de eigenlijke bron een.- dam de stad zijn, 'waar veel geld verdiend
mag de letterkundige een woordje mede pra- rookende turf geschilderd had, vermoedelijk maal ontdekt was, ging zij. aan 't vloeien en kan worden bet is toch ook de stad waar
ten, en vragen: is uwe opvatting juist? en om daarmede als het ware aan tetoonên,hoe- stroomde en klaterde hoe langer hoe rijker huishuur n vele andere zaken zeer duur ^ijn
het is daarom, dat ik, alvorens eenige rogelen lang hier te lande liet vuur wel rooken en en milder. __ en waar velen moeite genoeg hebben om iond
aan liet kunstproduct van Max te "wijden, smeulen moet, eer het flink opvlamt. Eene Is bet wonder, dat Bles toen bij Cats op te komen, 2'. biedt deze plaats weinig of mets
eerst_Bürgers kunstproduct weder voor uwe sa!ire op het: verzint eer gij begint! . . audiëntie ging, aan &Minne-en Zinnebeelden aan voor vreemdelingen, zoodat de
amuieaandacht heb geroepen. _ Ter kenschetsing van de eigeimardige-gave en den Troimring'ket, hof maakte, en daaruit menten nagenoeg uitsluitend door debewoiieis
Yan Burgers romancen meesterstukken van David Bies heeft'deze anekdote waarde: eene reeks .guitige,, vermakelijke, dikwerf pun- bezocht worden; 3'. heeft het sclionwbmglokaal
in hare soort is -er geen enkele die zóó er blijkt uit, dat men van Bles een satiriek
.door de grove zinnelijkheid, hem eigen (en onderwerp verwachtte, en overtuigd was van
die Schiller terecht in de lierdichten 200 tegen- de geestige bedoeling van zijn rockende turf.
stond) ontsierd wordt als. juist deze. 't Mag Als schilder van satirische .voorstellingen, die
daarom misschien jammer genoemd worden, de raensclielyke zwakheden en dwaasheden op
dat Max zijne keuze juist hierop heeft laten de luiroigste wijze aan de kaak stellen, bezit
vallen. Nu hij het echter gedaan heeft, bad David Bles dan ook zulk eene populariteit,
hij nog verder moeten gaan. Ik voor mij al- dat de onderwerpen zijner voornaamste
schiltharjs zie,'in die vrouw geen in waanzin ver- derijen alom bekend zijn, en elke-nieuwe
comheerencie kindernioordster. Ja, zij heeft een positie met de grootste belangstelling wordt
diep melankolisch en afgetobt gelaat, ja, zij "begroet.
drukt haar wichtje tegen zich aan om' het Zijns kunst heeft daarbij het hoog te
waarnog te kussen, voor ze het aan de aarde toe- deeren voorrecht, gemeenlijk n publiek n
vertrouwt, maar neem hot bloed dat aan bet kenners te .-behagen, hetgeen volgens de
Mustige tafereelen trok, wier titels: Om-der minne vele iBCotttënïnten zoodat médan ook moeite
van de smeer" Die si/n waer weet 'op te doet om een-nieuw en zeer doelmatig
thea+erpronc'k&n^ Wanneer e&n. grage kat het spit gebouw te krijg-en, rüaar ten -vierde bestaat
begJiint te lecken? men slechts'behoeft te noe-'er nog een reden die ongunstig werkt op het
men, om zich onmiddellijk de geestige figuren operabezoek. Het is de geneigdheid om alte
en de vernuftige 'behandeling der stof voor kritisch te zijn en om meer op de schaduw
den geest te brengen. Heeft Jacob Oats de'dan óp de lïchi-zijde van alles te letten.
jonge weeuwtjes bezongen:
W een wen j naar ik heb bevonden,
Houwen nieÊvan lange praat,
Want hier vrijt men met de daad;
Dat zijn hier de rechte gronden:
Vrijers,, houdt vrij dezen voet,
Want dit is voor weeawea eoed."
Genieten schijnt een groots kunst te wezen
en de geest vaa onzen tijd'maakt het
kmderilijk genieten Keker hoe langer hoe moeilijker
[maar dat is niet gelukkig en ieder, die invloed
! beeft moest dïen gebruiken ow den
oppervlak1 kigeu kritischen geest te bestrijden. Hier m
de stad wordt echter juist -liet tegendeel
ge