Historisch Archief 1877-1940
DE A M S T E B ) A M M E R, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND1,
Echter de bodem was open en niet geraet- vriendschap ,en liefde Beeft hij niet Bet minste; verwacht. Met- den ' heer Kes; speelde den zeï% gro-öten talenten, niet- raisstaiai;. liad
eld of ge&tapeld, daar moest de invloed1 van
iet doorzijperen van vocht des te sterker zijn,
n' wat was het geval?
Men vindt niets dan sporen van organische
begrip. Als hij Elise de Koncourt zal huwen, ' heer Röntgen nog der altpartij in Mo^art's Duo ' scfor. zich toch kramen; oarthoodten1 vam dfe
maakt hij de huwelijksvoorwaarden enscïrijfïen'de piaöopariij in Beethovcn's C-rao31 viool- '' dwaas-fredtan^
dat zij een milliben frs. ten huwelijl: meebrengt, : sonate. "Wij zien, den heer Röntgen liever als ! heeffc:
iji den uigave- @.mrJn.gd
ofschoon zij, het arme adelïjke meisje, volstrekt! pianist daa als altistr teii' eers'e is zijne: hou- Tous1 dreits Eéseï>vés>r"'
tof. --Men zal zeggen: de leemlaag was een ] geen fortuin bezit. En. als zij' zich daarover
,am er voor. Daarom haalde ikjnist de onder- verbaast, verwondert hij' zich op zijn beurt
oeiungèn van den hoogleeraar Dr. J. W. over haar r.aïvietëit, dat zij" niet Begrijpt, dat
running aan, die zoo spoedig in Amsterdam's j hij haar huwt om gelegenheid te hebben, een
errygrond vond, dat; de invloed der faecaliën ! deel van zijn kapitaal door een
huwelijksnbeduidend of niets was. Ergo! men behoeft! voorwaarde tegen een eventueel bankroet in
a Amsterdam geen kunstmatigen bodem te ' veiligheid te stellen..
laken van de hoogte en grond als in HU- ! , Deze man werd weergegeven door Mori%
srsum !. - i ive durven zeggen onberispelijk..
Wat de met gaten voorziene 'patten n Am- ? Men kan meen en dat' Duma^ d'eiïcynischen
terdam betreft, verwijs ik op het hierboven ' speculant gechargeerd heeft door hem
openangevoe-rde. Ik wist niet dat dïe putten al- | hartiger voor te stellen dan noodig was, doch
aar met gaten zijn voorzien,' is de heer ? Dr. ! niemand zal kunnen beweren, dat Moiïn in zijn
]. D. Pijzel daarvan zoo zeker?' En kan men spel overdreef. Zijn grime, zijn houding, aijn
ie gaten dan niet toemaken eu een keer meer ' gebaren, zijn sprekend en stil1 spel, bewezen
'
.eii put ledigen?
dat zulk een rol als voor hem gemaakt is, en
Een Liernu r stelsel aanleggen omdat de put hoe verdienstelijk hij veelal in Sardou's
stukaten heeft, die men met een paar steenen kan ken als de nobele en reddende vriend
optrede,icht maken, is toch wel een kras ea duur dit min"! er vriendelijk karakter vond een nog
.ulpmiddel!
veel treffender v-extoïker in enzen geacht en
De crivicus betwijfelt mijn beweren, dat in acteur.
.et drinkwater organisch leren moet zijn. s Doch het was niet alleen Morm, die
torat ernst? Alsdan moet de criticus maar eens juiclmigen verwierf, welke volkomen
ver.e proef nemen niet niets anders te drinken dieud waren. Over het algemeen, (maar
vooral in1 de eerste acten) was ook het
ding voor de- piano, iets- minder- beweegelijk ; Représenté'
pomdan achter de vioollessen as r en ten andere! etc. Aan den heer Diraias;::: Oker
toont de heer Böntges- zich dast meer de de- j ongeda'gteefemde kei-responèentir,. ,,S'
gelijke kunstenaar te> zijn d'ie doordrongen is; pour la mise en- scène; a Monsieur" efcs.,
van de taak dïe bij te- vervullen heeft. Menig' Maar wwtf- is nn- eigenlijk:-" de redes,' dat feefe
pianist waant zich kunstenaar, al kan hij het j zeer ernstig bedoelde, sfruhjwi mo geweldig «p
eenvoudigste lied niet behoorlijk begeleiden.;. de lachspieren gewerkt heeft.?- Ak een. der
bij den Heer Röntgen is dit geheel anders. ' elementen van het lachwekkende geeft mem
Zang of instrumentaal' muziek door hem te' gewoonlijk', aan.: het sterk kontraste erende in
aooren begeleiden is een waar genot- en elk j délagere ideënorde, waar geen gevaar mee'
solist zou zich gelukkig -kuiiaeü- achten indien' gepaard gaat. Zulk een kontrast is hier
aanhij steeds zoo--uitstekend werd begeleid'als dit wezig. . De schrijv-er schildert -op zijne, -wijze,
door den Heer töntgen telkens geschiedt. zonder geest noch diepte, enkele
coulisseHandel's YToolsonater werd door den heer betrekkingen. Hij hangt plfctüedèn; aan de | voldoen;.
Kes uitmuntend voorgedragen, jammer dat j klok,. di& een franache auteur van onze tijd | Toch is er een aiider middel om een
waaizijn geheugen een oogenblik te kort schoot, i z'ck nooit veroorloven' zou,;- alTermmst, waar ' dig volgeling ^an Dumas te woiden. namelufc
hetgeen eenige stoornis in de 'uitvoering te- j 1ÜJ gewaagde fooneeleir -sdïetst. Met een niet sij-ne-ui)ler>, maar zijn voorbtdd na te
weegbracht. Uit het hoofd te spelen." blijft' ruwheid', die u dea mdruk maakt, alsof d'er volgen,, dat \ul zeegen doai wel de natuur
steeds gewaagd, de beste kunstenaar kanstrui- j JonS'e sclïrij ver zich-zelven daarmee' moed wil maar niet een enkel auteur te-b^pieden. IB
kelen en zich een oogenblik vergissen, derhalve,! inspreken-, gaat Mj daarin te-keer. Bat stemt de eerste' pWs de natuur, m de tweede ook
liever dus de muziek voor zich genomen, iemand tot weemoed: te zieirhöe-een jbn-ge-geest de sehrtwm maar d*n vele auteurs hefsf van
sdeteiz. otó. het km-d aan den man te brengen,
;ewffi Gn-Kederfandiseh zijn ook de weikcn
'zel<veiï,-.ei£ vrager wij het betremen dat zooveel
(oia. dat van Alex. Duma«
wat- op de- nederlandsche planken komt, zoa
op en top fiansth is, dat wi} ei ons onmoge
lijk in. tekuas kunnen, gevoelen, wil fe de
markt- weg overvoeren dooi ons-
iitsluitendfransefae toestanden te geven
Shift' kwaad is onHtaaai door dimpery
Sckoia;nmiBaa&een.leeilmg vanDuma? en dweept
rnei zijp meesteu Wai! bevsijst dat? Niet
an,dei*s als dat hg met lecht nog maai een leer
ling is,, geen r&ee-tei, dus ook, gepn auteui.
Als- leerling i*. hij niet onknap, want hij heeft
de conversatietoon goed afgeluislei-d Als auteuc
beriëhij lettei lijk net de muMe
ooispionkeidv envieeds daaidoor kan zijn wcik met
men is daarom toch niet minder groot kun
stenaar. Hoe gemakkelijk kan. de gedachte af
geleid worden door
enkele personen in de
vee! geweldiger aanstelt daar m zijn nat uur
. Iets dergelijks hebben wij', op- een ander
gefiuister of gelach van -gebied, van een anders zedïg. zijn- weg" gaand1 nam^lijfe
zaal? De e'oede werken : Hoogleeraar-beleefd, die'Biïderdijïteen schob- ]:am<ü.
g richting en- ttlect. !<, men nu
IIoldaa Oük kan men Butaan navolgen,
door de types te zoek&n m
Dat de rnensch een complex van organisch spel van Moor al» Renéde Charzay zeer van de~ groote meesters -ina-g men. daardoor bejak"noemde. Dergelijke steutfeden z-ij'n nre-e-r ZQ& dee-ade ^ het nog mogebjk dat hij om
ven is, houd ik, ondanks den critici!*, vast. schoon; hetzelfde kan van d'e n heer . Yos niet op het,spel zetten. treurigdan potsierlijk, zroals-a-fie ommcht, dïe- eenmaal- een diaoia, schenkt wa.ai\an de
pei~ ~ " ... _zjc^r vsr{-j]^. a.an een naacHtsreïtöoiT. Maar mr sbneus sas-, lelang inboezemen Ba/- kan hteu
',ij vinden eene lub>e MOUW, die
andeis r* geweekt tot dat ze
meendengel te brandmerken"'een cel, die nauwelijks speeld met -zulk een meesterschap, dat men ! hoven. liet valt ons niet moeielijl1 een oordeel j zeden schijnt vóór te-staan; tot narëf-wor deren- dat fc#.t zonde wav toen ze niet me^i k inde,
iet het scherpt gevFapsnd oog door een zeer allerminst zou wonen hier een leerlinge voor' over dsc zang vaa gasoemden heer te vellen,' toe> Iaat hij'. de .huwl^ksrechten Bepleiten, en en verder r: eene ^Hoenlijle vioaw die e&n de
eoefe-nd waarnemer is te ontdekken en waar- zich te- zie-u. Deze. leerlinge doet van zelfe doch liever willen wij dit tot eene nadere ken-[ stel*: "toestanden sanreir, Iaat gesprekken voe- pnll&ke vergeving vi iagt, zondei mdövei-te
an de kiemen aan eens ieders oog ontsnappen? deafcea aan de meerturea. In dat spel was nismaking opschorten. De heer Molkenbeer' rea, dïe .uit dtr nuchterste» sfeer der zedelijk- veste! iets, mi&dwv«n te hebben, ja. zelis iets,
Hoe'kan men die cellen splitsen in rotting- zooveel eenvoud, onschuld, reinheid, bevallig;- had de taak .voor dezen avond-zeker geheel heid ontleend zijn; hij; l&teaaort de deugd in met haar te hehbrn ml- te staan. Tiouwena
n stekte veroorzakende wegens? ' heid, i. e. w. zooveel waarheid', dat men dade- onvoorbereid op zich geaom&n- en hst kwam." Zïllke huisbakkeri iwmeny ftvh eir geen kleur eigenlek is ei geen enkele figuai bif, die
wtacDftt men de karakteristieke kenmerken aan-, lijk begrijpt welk wit talentvolle leiding- (dit ons voor dat aijn eerste openlijk optreden hem of geur-meer aan is. Béschar, demfct, dat wan- lijk voor. ons le^ft Allen schimiueu van ewls
?ève voor al die verschillende soorten! jeugdig talent moch gevoerd hebben tot de vee]_ inspanning kostte. - - Eeer iemant, die sfeeht geleeféheeft, bij de vroeger ciitoaoete pei^onen.
Zoo de theorie waar is, moeten die teekenen hoogte waarop- het reeds staat- Mej.- Poolman" ' ___ | naderende dood goede gevoelens aan den dag En- muteasiotte. "Wannee-i de srhiijvei meent
estaa-n voor typhus-, cholera-, diphteritis- i.i de beste lofspraak op de totJneelacliooL De "iemand, die onbeTcend wensdit te bl'ijven leS^ dat ei' dan "eeii fssthetiesch, effekt _ÖQ- da* frft wat ten atateien zgp, bedoril un daar
EU. bacteriën. .-Ule ziekten wijt men aan boom moet goed zijn waaraan zulke vruchten heeft aan het fonds'der maatschappij Caecilia treedt." Dit is een, misverstand". D& roexemle; niet me.de-,, dat WTJ den blik n et om om
heerse' bacteteriëu, zelfe long- en keelontsteking, groeien. een gift geschonken van ? 6U'.CB,. ten einde indruk, dien ;de schr. Bedoelde,,koïbij: ook des, slaan om o^ te merken niet utoWenJ. w at
pneumoide en cr.oup)'. Ja! nog niet tevre- Op deze» g-enotr-ijkea avond" gaf mew, het kapitaal ten name van dit fonds, groot te minder maken, om dat de ruimte voor in- in .Frankrijk en Bmtschland, maai up het
en daarmede naait men zd uit gesloten Ye-rwoert gravin Savelli weder eiïspeelde ? 93.200 nom. 2!/3 p-Ct. Inschrijving Nat. Werk. drukken in- de' ziervarïltetpubM*rfE-gebee*werd gehaelfl. dramati cbe gebind (Eugdand,
S(,i,jbscesseal -- . m8J- C'- Poolmanf ,a\ls Efee der-Boneoart. De Schuld, te "brengen op f 9.4.ÖO, " geokkupeerd door het' Boveir aangeduid kon- dmowë; Bosluid, TUhe, Spanje) vooi valt, m«*ar
Doch, hoe weet "men, wat vorm en wezen laatste1 mocht ee-n enkele maal minder natuur- 'in, de loop yan 1878 verloor de maatschappij trast/datbepaald'laclïwekfren'd-wasrh'etkonti'ast dan,-bedoel* hy met aiideis, d,KtUtv\i] ons niet
ie -cellen (bacteriën?) hebben, binnen de be- lijk spreken, osver 't algüiïieen moest men dé66 doaatrices eu donateurs,, doch traden ak tusschen dat losse- leventjen, met zooveelruw- genoeg, aausiuiten, a<in. lief alleen zaligmakende
loten ruimte'? ^eide dames sleclita- prijzen .voor de zorg zoodanig toe 107 personen.. Ook vermeerderde: neid besBhreveifc, an atift diwge; feekaenngi.-ai Frankrijk,, en als zooda<nig i^ hij ^lech s d&
Een ieder, die microscopische waarnemingen waarmee zij. bun rol hadden bestudeerd. ]iare Yferkk.rachten door de. aanwinst van 4 gi»g ze gepaaa-éM-sfe ueg w®v-eeïgekua. tolk vans velen in. den Unde Hj zy dai
ookeed weet zich'te herinneren-, de voroiveran- Moesten wij aanmerldngen maken,.we zouden' werkeade bdeia,. Neeay1 meen, slfe dEamstfetea hêtofeea, ha^ m«- tevens, de ktach i^e waai^hnwmg tegen
dt-sebering en onder dea invloed van zuren of alca- zeggen dat mevr, Steets niet de gewenschtet - Zij. keerde jaargelden, uit aan H ledenen 26 sierlijk penceel niet van* &BJL seïrijver d^T ge- zoo. eeasaijdige i ui mg
iën. Kan de atmosfeer door hare gassen eigenschappen besnt om als vrieadm vaoa. een -weduwen. Door testamentaire beschikkingen, lijkeni^ vaa den Verloren Zoon. Lezen_ en ob- - ^
'een invloed uitoefenen- op die- cellen en vorm- gravin siïeh vwor te doen, evenmia? als de heer wer(j }iet -paste foa.ds met ? 3...4ÜO 2% pCt.. serveeren, is alles wat ife den^ heer SefeSrmaam WiU»m. FieJetik Hendiik, Pira^ der
Nedeieraiidermgen doen ontdaan, die de bacterie T. Ollefoa, om- een adellek heet- vo&r te stel- inschrijving vergroot. De beide coacerten.bra.eh> raden fora. " Unden,, dooi W J. lloidyk, (met joatiet)
toea- ontdekken door bacterien-!iefhebbers? len. Men mag han die echter met verwijten; ten na. aftrek der onkosten op ? 2756^85, , ^"Maait 1879. A. TH. HaademvH. D. 1>enk Willen
De- bacteriën-vrienden' nemen steeds'met de dit zou al even» ©nbtBgk; zij-av als den heer .
aoed- der overtuiging of der wanhoop den Schoo-nlïo-ven! lastig, te vallen, ooidatzgn figuur jjen moefc de pogingen van Arti et Amici- " ^ösep/ics.' Cbmêdre' de moeurs- e-n'3* octes &vr . E^n telg, ui- het Hüh laaOwtiyt kan moeilijk
Landschoen op tegenover elk, die hen in den wat houterig is -en- zi^n wijze van spreken b&m t^ om ons telkens wat nieuws op artistiek 'J- ^ ScïitcrnramT, uftgegeven' bf Jant B. Bro.H- een-toagane^ei Wea^beschi ijvei vinden din de,
re.* komt. Seherp en onbeleefd zijn ze soms, ongeschikt veanr bet taoneeèmaakt.. gebied te latea zien,, w.aard^eKeïi. T«uw«l nog-^erte Amsterdam-. ' . heei: Holéijk a&. De heide tot het kouüklgk ge^
" i»e de aanval' van Klebs tegenover Yii- Het KOU zeker betw z^i,,wa-nneeïdit aaidors- j^j veel besprokea en d-eor velen; bewonderde ^Iacht - Zlt d^ej &***&& ^ l»t U>ed en ho*
"doek van Gebr. Mas ia ten-toongsstrfd, is de -F'at .bij de vertöoniTTg (ïit dïa-ma: fiascq, nêefli H ovej- prm* H-ndtik denkt^ we weten het
iionff(?*Hularp&tnotogieBief-ïnfeclronff-ki-ank- ware, maar h*fr onmogelijke-mag van niemand
letten^; zij voeren den strijd niet op edele gevergd worden. Allen, deêeaa wa^t zij t
vijzü, zooals de strijders rcr den rol d'er Het .apijt ons vow de a-etear-s- dat $
v 't e' bloedligchaampjes en derz-elrer weg Dramaa fifc^ niet eem beter einde r-o^T zijia
nèefepel teeü't. kuiaïen vinden. idi het
heer
)f (tf g, f,
"]>ie hartstocht geeft den onpartijdige Yeelte niet juist BIC. een zóó onbevredigende oplossing^
'"" zom' hes zeker neg: hartelijker
hebt&
kleine künsfeaaiD gefeed behagen met- acqua- gemaakt, fe algemeen fekend. Ooit
rels van een enkelen meesterTëWaarlijk, wij van '
& reeds «at de \eizes die
hgaandien.iugeddchnsogen
,
u ze@offi.ckr, de, 'heer "W. van; der 'bij, desniettegenstaande, rfog TCBMB prpevè-lieeffe -Het is- te denken dat eea goo -vuug
bewaaarfaeid, mem tri& dat- de pb-wtasws lier ffw bieb i'k met ..de vertooning: mindler te maÉen, poeei is?; zich niet onbetuigd zal laten, waun» er
bomden, is geweest &s&? dte-werbel^kiïcü. Dot
nu meet. daia.
omskekeia vaa
TO& d©
&eb tbans het gedrulke werk vo'or mf.
Ik ken de beide drama's, en ik vind het
Monaco, Aja-eoioy enz, 'niet zonder Belang, om aan/ te- wijzen waarom
van dezelfde hand, eenigermate lijden 5e heer, Schürmann '
zich; -toe set al het meikwa-ai dige rne
elen,, j,ot de levenagescliEedenis van WIJT
Z., &.. H. heelt opgeleveid.
«eiste afieveimg van dit wrak te
leaKen! ,
' k wü-eefeer dieff ferts«öcfet niet' volgen en ben toegejuieet. . £*m scheen bet zoeb
13? rn blijven. moetem bedenken. Niet over de
Ik doe- don WéI-E3eI zeer eleerdeiïcriticus 't BpAT maar- crrer fe ri(ot«ène...,
^e:i voorstel. " £en parveni^. die een schurk is, maar toch. ^n van dezelfde hand, eenigermate 'lijden ^ heer,Schürmann ' althans als ng op deze
De belangstelling is omtrent dit punt onder eeHijk genoeg om ap 't afgesproken- Gogen- aan eentonigheid, is haast : onvermijdelijk wijze voortgaat alhier nooit sikgen, zal. oordeelen,, zal deza leiensscheta volledig zjn.
nij^e dorpsgenooten' opgewekt etc ik kan nu blik 300,000 winst,, behalve het hem toever- maar <jat neemt niet weg. .dat het toch ook' Zag ik 'in den schrijver niets als een opge- , ^a eenige- wetea&waardi0e huzoudeiheden
om>ver put omtrekken reschrkfcen vau den ouder- trouwde kapitaal, te kom®» brengen,?endie weier sijne belan^rnke zijde- heeft om zóó wonden dwaas, ik, zoamij, die. moeite niet geven.! *roit het liibt^lo1- feoestdjk te hebben opg e
lom van I, 3, 10; 20 jaren. Pe heer Dr. voor die eerlijkheid bg al zijaoueerlijkheidge- Vele waaracMige aftpiegefin-eHi der zuidelijke Heeds de wijae van uitgeven getuigt «aders ; teekend, stipt hij ha huwebjk van Willem II»
fl. B. Pijael, die -m -fat resulraat niet gelooft,, straft wordt wel te TCistaan- gestraft wordifc streken bijeen te ziea. Men"ga er dus gerust wel, zoo niet valn,d\yaa&hfiidïdmtaeh,vaiïgroöte 21ia komst op het lust^lot, de gybosite van
jéfieve mij op'te geVew welken put ik moet door hem e behaalde winst, dia- h>eaïniet heen en men zal móeten erienaen,datmet'alïeen opgewondenheid,, Béeerste,wooedea,k.v..:.,,pre- , ^^ zf^" aaa' ^ aiiidfibjk ap bJadz 7
\einiderzeeken. De ptttten, die ife op het oog toekomt,, ata -dijk ia 't aamgezicht i» werpen,. elk kunstprocluct op zich zelf verdienstelijk mière dition." Première! en als ze eens de eenige : S ^ 1J . , ^ van dfiIL(i«-'len-2ox)nïpim8
leb- zijn gestapeld en óf door den leemlaag is al te- dwaas, 't Is waar de fj-tssen-lijfc- lïe- moe^ W0rden genoemd, maar dat er zeker wel was!. Eu wat nerder: lepséseütépsrar fepre> Meödrik, m het Oianjegeain
leei^ebracht, óf op een- terrein, waai- de leem den. m wier huis hij zich ©p dat ©ogenblik een twaalftal onder zijn,, die zelfs uit een mière fois", enz, alsof men van een reeks opvoe- VaiL nu " weid-fc de geöchiedenis-van de-a
500-diep ligt, dat de onderzoekingen niets dan bevindt, keeren lïera verachtelijk denrugtoe... zuiver aTtistï'ek-.o-ögpunt belangrijk- zijn. Een ringen zefeerwas!- YeiTotgetisc1 tcras>dr@4tstr
ser?and können aaatoonen. ' doch wat betee-kmit dit Vö'or iemand al* Jean gffe[]_ geschreven werk, geïllustreerd met de vés. Dépo-éseloii la lo-fda'2f) fen^i&r 7". Nog
- Ik noodig UEd. beleefdelijk uit die'boringen " Gkaud, die niets 2:00 lief heeft als* geld ? reproductie, naai- Yan der; 'Telde, zouden wij 'verderT,'ded'ïe a meiïiear Alfesaitdre-Damasfils
jij- te- wonen en de resultaten zai ik^ dan me- '?. heel ~g.*arae in onze boekenkast plaatsen, de l'Académie Francaise-." I>an een brief aan
8deelen._ ' Onder" leiding van haren-directeur den heer Helaas, dergelijke werken zijn in Kederland: dien Maïtre" waarin de woorden:.?lesPays-Bas,
De bod'em moei onsv antwoorden, als wij Yerhulst, gaf de- maatschappij Caeeilia" op-zeldzaam!' quoiqae un peu loignés du mouvement lité- ^?
bleven vragen: Watbevatgij? Beter antwoord 20' Maart jl haar 82ste-concert met de uit- __ ' raire" enz. Vervolgens het antwoord'van den ^et
vtroifgezet. We \eiuemen
goede keus meende gedaan te
hebm ^rouw van Kioogtea, als mm, doch
dez^ m eemgen tijd vervangen weiddaoi
-^ooi-, dat m het najaar van 1820
WiltrQoaPluJ(Si naar Binasel veitiok, ea
van Bia >ant, waaim hjj ZIJQ
.
wij van hem verkrijgen dan van de voering van Schumann's vierde en Beethoven's n het Hamburger Tltaiia-theater ia onlangs- heer Duma.-. Dan de personenlyst met bijvoe- j11?' afbrandde, wat den heci Hofdnk een
?raagteekeiis in den'vorm van bacteriën. Ik zevende -Synipkonie, Ruhinsteia's balletmuziek het. nieuwe blijspel van Hugo Burger, Die ging der artisten, die de rollen hebben ge- ?*fii tot het schrijven van de volgende
aal mij bekeeren indien ik geen bevredigend Feram-ors en de ouverture : Naehklange von Frau ohne geist"" ten tooneele gevoerd, terwijl creëerd met de voor het publiek volstrekt
onantwoord ontvang, en alsdan zal Liernur in Ossian van Hiels W. Gade. de belangstellïng van het publiek met ieder noodige bijvoe^ng: s'adresaer |xour la rafee en
' j - monsieur Eu. Martin reisseur, de
taij een groot voorstander winnen. Het is mij Ons ontbreekt den moed, de uitvo ering van volgend, bedrijf grooter werd'. Het sj.uk zyl acèae- a monsieur Eug. Martin, regisseur, de
slechts om de waarheid te doen. Luidt het ieder gedeelte der vier genoemde werken nader weldra ook in den fconmkl ijken schouwburg te la Comédie Francaise d'ABJsterdamu"
antwoord echter weder gunstig- in den geest te bes-preken. Wij zouden genoodzaakt zijn Berlijn worden opgevoerd. Eindelijk: la Pièce l
alledaagsche tegenstelling Zoo
?r?wieg ^an een Oiargezoon, die
als Wedeitondei te water KOU toonen dat
de bejaarde, de klüekbaitige1 de ijzeiva&ce
geest der ge\ieide Tiompenen de Euuteis
va» het goed recM van den 'beerput, dan köme 'tal vaa aanmerkingen te maken. Wat onze
Tera atotte (ja «r tornt rrog watl)r Vautear ' n°g wakaiei^ levend ^ondei on& zeevolk."
audei^en. toepassen:
haliejii et noa vid^ban-t,
.fijrrea kaleMt et aoa andim.t.
Ps., CSV i 5, 6.
Hilversum,.
21 Maart 1879, Dr. MOL.
staat
op de lessenaar en trappen met de voeten, ais schrijver ia geeaerlei bati-ekking tot ona
b.v. bij den aanvang van het finale in
Schumann's Symplionre 'de raast moet saiïgeven,
Jfc s onbegrijpelijk, ma-ar hehias waar. Men
moet het betreuren dat d'e- raftats-ehapp-g Cae
cilia- die de beste muzikale krachten onder
hare leden telt niet meer zorg aan hare uit
voeringen besteelt; iverke-n die men op ge
wone coiïcert-en m 't' Paleis voor "Vblksvlijt
en in het Park hoort uitvoeren, moesten bij
Katuurlijk <ia£, fef, al die ouJiöllaaa^schei, &? Zeeuw,, zijn bezoek aan het lussische hof, aan
alhier, geheel anaao©;(iig^r baoibas*, het woord; Denemarken en Engeland woi den. m d^ -\
olrm"x%Mémen& slaeMs ©ezs MliaiErtsit opwekt. ! gende bladzijden dez r afie-\eiing ten decle
Is sa dfearmeée eefe bs-w-ezes, dat T?T.^ hier', vermeld n ten deele be^chieven.
te- sea. hebbes met iernands di&,. wdjs zijs4e ra: |
zijne eigen oogeii, nog erger is dan een dwaas? -Janus Tulp, Bbj-pel m. 4. bedrijven, door
Ik geloof .liever dat de auteur op een dwaal- Justus vanManiikJi , schnj\ei van De bitteie
spoxsr is, dat hij,. o<m zij ui doel te bereiken ,.sen j *^" Amsteidaia, Sch4tem\enHolkemi, 1S79
if Cf
? ' -verkeerden weg is m ges-lagen ,
De lieer Sofrarraann_smaakt lïet voorrecU, 't Liedje -T^n. J-adefe: Bluf-, bïaf, atfemaal ^ Hét blgspel dat than- ondei bovenatimdea
de Gaecilia-conc&rten bijna volmaakt (en ge- dat de letterkundige wereld v?e-rkeïifk feeaais bluf' mag tegenwoordig meer aiïvi-oeger '? titel wordt ui gegeven, is en dit is ainbe\ehng
hoore worden- gebr.acht; de maatscïtappij niet zijn Josépha'heelt willen- maken-. "VYf al- v,an toepassing zijn, dat geldt toch meer van ? genoeg'.?zao alge-meen bekend, daf elke
beCaecilia id dit niet het minst aan hare begun- thans ontvingen twee beoordelingen o-ver dit den vreemde dun van ons. Men wil -wel smda: Breking er van overbodig kan heeten
Bo-,enstigers verplicht. De belangstelling die meer tooneehtuk van beke-ïide letterkundigen^ re-wf Jaren den amerikaanschen weg van onbeschei- Aien heeft d'e kritiek bij ver" eïnllende gelooe
:'pli
en meer voor het goede doel der maatschappij hier onder laten volgen.
wordt -betoond zal nog toenemen wanneer
den reclame volgen, doch tot nog toe ceb' ik
daar niet veel goeds van gezien. " óp het
letDe vereenigirrg Het Nederlaiidsch Tooneel men ook werkelijk ondervindt dat aan de Jasépha, Gamédis de mcears en 3' a-ctes, par terkundig gebied1 althans hebben die pogingen,
verschafte verleden Maandag het publiek, dat uitvoeringen dia zorg wordt "besteed, welke J. J. Schüt-mann, Arasfr.,- J. D. Brouwer, 1S7& adres aan Mina Kruseman-, alhier schipbreuk
den Schouwburg: op het Leïdscbe plein bezocht, met reclit te verlangen is. ' geïecüea, en dat bewijst dan toch nog voor
een genotvollen avond. Onder den zonderlin- _ .. De pers heeft, met een' grwfce eemsïeïa-m'ifgr den goeden smaak onzer landgenoten, al za!
gen titel .Geld???" werd Dumas Question De derde soiree voor kamermuziek, door den heid, gebillijkt, dat dit stakjen m- e $oo& <j&* de lieer S', daarin alweder een bewijs vinden
d'argent" opgevoerd en dat op een wijze, die de heer JLÜUS Eöntgen gegeven, had 14 Maart lachen is;en inderdaad, men staat versteld van dat wij zlin: un peu lbïgnés1 du mouve-ment.
aïgemeene tevredenheid wegdroeg. Dumas fils j.], in FeEx Meritis plaats. Tengevolge der on- het gebrek aan zelf ken-nis, 'è& seMer goèelozg. Een van ."bolden, óf d'e schrijver zal rét
opteekende in dit stuk den par venu, die niet al- gesteldheid van den heer Giese was het pro- verwaandheid, waarvan de' schrijver Mijk feeeft voeren van een. oorspronkefgk dïa-ma een k
erleen -zich als zoodanig aanstelt, maar er rond grarnma gewijzigd en had de heer Molkenboer gegeven. Hij' schrijft een wouM-$e vAQêeï&--$fiè'e& migheid vinden (maar dan is hij een gek), óf
vooruit komt dat hij parvenu is. . zijne medewerking voor dit concert toegezegd, de thédêre: naar ik verneem, eerst in- het Hol- hij zal niet zonder vrees den afloop der proeve
Jean Giraud, _ds tuinmanszoon, heeffc ge- De concertgever liet ons zijne Suite op 7 in landsch, daarna, met enoïtbeerfijfte eiïtajsfebare tegemoet aien. Daar men in onzen, tijd nu
bo1-ukkig gespeculeerd en kent natuurlijk niets D-moll voor piano hooren, eene compositie in hulpy in - 1 Fransreh. Het stufe was bestemd, ven alles wdar moefc wezen, kan men meteen
hoogers,. dan in fatsoenlijke kj'ingen te worden aartsvadërl ijken stijl geschreven, die evenwel getroffen te worden door het lot, dat eraan «mgstig gemoed geen hoagen toon voeren. Hier
toegelaten, tenzij dit eene: nog meer geld te het publiek niet kan boeien. Yan een jong te beurt ie gevallen; het droeg- .daartoe de althans wordt dat zoo begrepen en dat is heel
verdienen. Een cynischer menseli dan deze componist als den heer Röntgen, hadden wij kiem met zich om. Dit voelde "de* gchrgVer gelukkig.
schavuit is niet denkbaar. Yan zaken als me /r leven en frïssche gedachten in dit werk -niet. Maar met een. weïnigjëiïzedigheid, die. Even on-nederlsadfeeh - a>ïs lig5 is in de
midheden duidelijk haar ooi de4 uitgespiok<?ii. Wij
bepalen on= dus eenvoudig tot eon v ei melding
der uitgave en voegen ei de veiwAchtmg brj,
dat het Janus Tulp evenmin aan lezeis als aan
toescbouweis zal omtbiekem.
. (La Chanson de FEnfaut par
3a edition. Paris? b"andoz et
Jean Aïcaid.
E""ischbacJi!er.)
flM!: nul n'a Eins- sonci d"a roses de L'amoie,
Béa1 graies d'rfvul et de mal,
Des- eiseaui. et des fleuis, güi BB 5ötrvieiït encore
PTua nen 3e caif n"e?t anae "
zijn, mijiïe heeren, en
ei1in die klacht van een dichter
sietsr overdievens sebuilt Haar letteihjk
op