Historisch Archief 1877-1940
'DE A M S T 'E R D A M M E E,
K E D E E L A N D.
g dat wij met haastig" schreven. Juist de
irtuiging dat Mej. de Groot veel kan
ivorwas oorzaak dat wij streng waren, dat
zeggen, onverholen de waarheid spraken.
jeugdige actrice verkeert in een ge vaarlijk
perk. Aan aanmoediging ontbreekt het haar
arlijk niet. Wat zij, gelijk ieder, noodig
ift, i's de waarheid te hooren. D:e alleen
n haar behouden voor de KUNST.
111
e, heer Henry Irving blijft zich steeds aan
Londensche publiek verdienstelijk maken,
or de opvoering- van classieke
tooneelstukn..Meer dan eenmaal reeds heeft hij
Shakeare's .hoofdkarakters vertolkt. Mr. Irving
Macbeth en als Richard III is eene
tooneelchijning van niet ouden datum.
Sedert !t laatst van verleden jaar heeft hij
mlet tot onderwerp zijner studie gekozen
is. hij* reeds vele malen in die rol opgetreden.
rving's opvatting' van het karakter van
r te zijn, technische vaardigheid bezit
hij voldoende, maar de degelijke kunstenaar
missen wij in hem.
De jeugdige Theod. Werner noemen wij
het laatst, alhoewel hem den meesten lof
van dit concert toekomt; aangename
oogenblikken verschafte hij ons door zijn goed en
zuiver spel; groot is zijn techniek, maar nog
lang niet volmaakt, zijn toon is goed, maar
daar valt nog veel aan te verbeteren, Een
warm applaus viel hem ten deel en herhaal
delijk werd hij teruggeroepen, het publiek was
hem zeer dankbaar voor hetgeen hij te genie
ten had gegeven. Wij hopen dat de jeugdige
.art-ist in die toejuiching eene aansporing
moge vinden om zijne studie met vlijt .door te
zetten, ten eiude eenmaal een groot kunste
naar te worden; hoe menigmaal toch gaan
juist op zijn leeftijd, aankomende talenten voor
de kun.st verloren, omdat zij door den bijval
die hun geschonken, en de vleierijen die hun
gezegd worden, zich reeds volmaakte kunste
naars achten.
Werner moge een uitstekend voorbeeld vinr
niet geeft; ons een hoogen dunk van de
ze, waarop hij de meesterstukken van den den in zoovele nederlandsche jongen-', die op
eten dramatist heeft bestudeerd. Hij yer. \tienjarJgen leeftijd reeds met bijval overladen
int in Hamlet niet den gewaanden krank- en met toejuichingen beatermd werden, doch
mgen, overhartstochtelijk in zijn gedrag ua met volharden de a ijver huune studiën
voortlenóver anderen, maar den jongeling, wiens £ezet te hebben, nu ware hoogepriesters der
---?<"'?' .f i /^ii- i i j . ? Imnaf. fr-Awnv/-? fm 'znn VV nnör»-itm si ^ r* n f 3 H ft
(n de' alleenspraken, en vooral in het
too3Ï," waarin Hamlet met zijne moeder alleen
waarin de geest zijns vaders voor de
tste maal verschijnt, treden des heeren Irviug-'s
detgegaan, achtereen-volgens beheerscM door ,i:amen ?n: Joseph Gram er en Henri Petri
'de, argwaan, haat en wraakzucht.
De vierde Matinee voor dames van de heeren
Holkamp en Cramer had Dinsdag 29 April
plaats, met medewerking van de'heeren
~Hollman en Hobert. Het programma bevatte
ditopte talenten als tooneelspeler op den voor- maal solostnkken ; drie meesterwerken op
ond,.maar ook zu «wakke zijde, want men het Med yan kamermuz.iek waren ter
uitn hem van een zekere soort van man-nerism yocring gekozen: Kubinstein's Trio in B-dur
vrijpleiten. vóór piano, viool en violoncel, Beethoven's
De rol van Opheha werd door me.]. Ellen Serenade VGOr viool) alt en vio]oncei, en dan
ferry vervuld op even verdienstelijke wijze het weibekende eenige Piano-kwartet van
b waarop zij m het vonge jaar de rol van schumann. £e muzikale waardo der drie
|v-ia hekleede, in het tooneelspel OUvia, ge- werken te bespreken ligt hier niet op onzen
peerd op. den weibekenden roman de Pfed-i- weg. Mj uitVOeriKgen Tan zulke grootsche
m. van waKefteia. ? _ werken zouden wij gaarne alle prachtige oogen
pet tooneel waar Hamlet en Opheha alleen b]ikkeil wülen aanstippen, die de componist
m, .en de jonge prins .afscheid reernt -van Qng met zijn werk gcfaonk) maav dan stuiten
|e naaiden of mnocence, was aller, choonst wij &1 dadelijk op de ujtvoering van de
veri lokte, dan ook de bewondering van het pu- schillende onderdeelen, en onvermijdelijk is dan
|k m geen geringe mate uit. ds sclierpe kritiek voor deze Matinee. De
werffie heer Irving die sedert t begm van dit keDj die met kiayier uitgevoerd wei.dei]j zullen
^r het Lyceum j.heatre geheel voor zijn wij daarom stilzwijgend voorbijgaan en ons
gen. rekening heelt geëxploiteerd, mag zich oordeel niet uitspreken; alleen hebbeu wij cns
£echt inden gunst van c pubbek verheugen dan bij de uitvoering van Beethoven's Serenade
i.is' er dan ook na langdurig aanzoek toe te bepaleil) en daa brengen wij den heeren
prgegaan, om eene reeks van morgen-op- Gramer., Mokert en Hollmcm daarvoor den
pngen te geven,, lederen Saterdag van. grootEten lof. dit prachtwerk wordt weinig
JTÖuur. - ^en geiloore gebracht, zoodat de uitvoerenden
?Hamlet wordt alleen-.Woenadaga avonds op- daa-rom reeds den dank yan het publiek yer_
jyoerd,, terwijl .op de overige avonden Lord dienenj maar waar een werk ZOQ
meesterjrtton's pennevrucht: Ihe Laay of Lyons lijk veï-tolkt wordt als hier het geval was,
lp gehoore wordb gebracht.
l Mei.
v. D. Y.
K&ïvrouw Collin-Tobisch gaf Maandag 28
jprit, eene soiree musicale" waarbij zij zich
medewerking had'.versekerd van den heer
en
metoflzen
moet die heeren daarvoor bijzondere hulde
worden gebracht; hoe de talrijk aanwezige
dames de .uitvoering vonden, hebben zij
getóocd. door de warme, toejuichiugen, die de
heeren Cramer, Robert en liollman ten volle
'hadden .verdiend. ? . .
Een wenseh, die wellicht niet te vervullen
zal zijn, willen wij toch uitspreken, en het is
iei'7oio^:oloncelïist^van:het'park-orkest, <*eze: dat zich bij dit uitstekend drietal een
lïi den jeugdigen Th. Werner, violist en van vierde (een tweede violist) moge voegen, om
in-gemengd koor bestaande uit 40 dames en ons nog eens, op een paar heerlijke
utrijkr'heeren, zoo als het programma meldde, kwartetten te vergasten, wij zijn- overtm.^
lfèn leerlingen van den heer .en mevrouw dat een groot aantal muziekliefhebbers
lh'n", -terwijl de heer Collin de begeleiding Amsterdam heeft zoo veel goede
Ir verschillende soli en de directie der koor- wensen instemt.
uirimers op zich had genomen. Het pro- ~"~~
ramma was lang err niet zeer
belangweknd, althans niet om bij de tropische hitte
ie er >in de zaal heerachte, aandachtig en met Woensdagavond, 30 April, had de laatste
boegen alles aan te hooren. uitvoering van dézang.vereeniging Exel$ïor,
^Mevrouw Collin had geen gelukkige keuze in dit saizoen plaats; als naar gewoonte in
jffi liederen, hetgeen ons voor een kunstena- het kerkgebouw der Hersteld Evangeliesch
'S als zij is, zeer opmerkelijk voorkomt; lie- Luthersche Gemeente.
Iren, die voor een vrouwenstem gecompo- De spreker, die toen het'woord voerde,
beijerd zijn moeten niet door mannen gezongen treurde in zijn slotwoord zeer terecht de
ge'brden -en evenzoo omgekeerd, wanneer men ringe opkomst, en 'schreef dit toe aan weinige
^?teksten o. a. van Rubinsteïn: Die Waldhexe, belangstelling in de zangvereeniging, maar ging
ehumann: Ich grollenicht, Rubinstein: Sehn- m. i. de ware reden van veler wegblijven met
licht, en Schumanii: Frühlingsnacht naleest, stilzwijgen voorbij.
an zal men bemerken, dat hier mannelijke Die reden toch is niet bovenal te zoeken
irtstocht, kracht, en gloed vereischt wor- in gebrek aan opgewektheid om goede muziek
en/die door eeae vrouw niet kunnen wor- goed te hooren uitvoeren, maar bestaat hierin,
n' weergegeven, en zoo zal men het begrij- dat aan genoemde uitvoeringen steeds het
elijk vinden, dat.(daarom) do keuze van bo- karakter van godsdienstoefeningen wordfc
geeDgehoemde liederen (door mevrouw- Collin geven.
ezongen) onze sympathie niet kan verwer- ^t een ieder, die gaarne stichtelijke
en; wat 'wij bij de voordracht dier liederen muziek hoeren wü, laat er zich even gaarne
fenschen, hebben we hier geheel gemist. Het toe vinden vóór .en.'na den zang van het koor
ed van Wallnöfer, een aan muzikale waarde naar een gebed te moeten luisteren, en als dit
!èmigbeteekenend liedje, héft ons wat de uit- laatste met die uitvoering onafscheidelijk
vertreft voering het best behaagd; verder zong bonden. is, welnu, dan -blijft hij weg en
bele'vr.Collin nog de alt-solo'in Agnus Dei" uit treurt alleen het kunstgenot dat hem
zoobVMissi Solèmnelle" van Roasini en. La Sére- doende wordt onthouden.
a'ta" een liedmet violoncel en piano van Braga. Hefc is mij een raadsel, waarom juist bij
K; de 'beide gedeelten van Kossini's Mis was uitvoeringen van Exelsior, dat gedwongen
fi"uit8praak zoowel van het koor als van de mededoen aan eene godsdienstoefening
verbliste hinderlijk, latijn met hollandsch, duitsch plichting is, als. men ten minste de muziek
&italiaansch accent uitgesproken, klinkt niet hooren wil;- in de couranten waarin de
aanóoals- 't behoort, bovendien is het niet alleen kondiging: w.ordt geplaatst, staat met geen
^enschelijk, maar zelfs noodzakelijk dat, voor- enkel woord van godsdienstoefening meldm,
.amelijk Mj zulke uitvoeringen, de meesteres gemaakt; in. het tekstboekje wordt alleen van
are leerlingen'hierin onderricht en goed voor- «opening" gesproken; waarom moet nu juist
|a£;-.- . die opening zóó zijn ingericht, dat aan
per' Door het dameskoor werden twee liederen sonen, in denkwijze, in richting, zelfs in
geSrWermann aeer verdienstelijk gezongen en zindte verschillende van den spreker, het te
iTdf 'het- gemengd koor werden enkele liede- smaken of gesmaakte knnstgenot wordt
ver'm van "Mendelssohn uitgevoerd; de verhou- mengd met andere aandoeningen, indien met
mi* 'der stemmen was hier minder gunstig en bedorven.
^kwaliteit der tenorstemmen middelmatig. | En was men dan nog maar vrij henen te
f-Dêheer Giese speelde, een Nocturne van' gaan, waaneer men wil, maar ook dat schijm
Jhopin;en Moment musicale van Sclrabert in!niet te worden toegestaan. Woensdagavonc
iet eerste-deel en na de pause ri£e désir" van. waren er verscheidene, die na het voorgebec
fêvais; of délauwerkrans, hem na dit stuk en de opening te hebben aangehoord, verheugd
>angeboden, wel eerlijk verdiend was, moeten waren eindelijk datgene te zullen hooren, waar
rij in'twijfel trekken, want het spel des heeren S voor zij waren gekomen en die, toen de
veriese, heeft ons dien avond in 't geheel niet kun- schillende nummers door Exelsïor gezongen
i8n behagen; een goed, selfe een uitmuntend ia- waren, zich wilden verwijderen, wel vermoe
Irtïment staat hem ten dienste, maar hij weet dende dat het woord sluiting," in het tekst
fstniét al. zijn schoonheden te ontlokken-Jboekje vermeld, tevens nagebed" zoubeteeke
Toopin's -lieflijke. Nocturne werd afgespeeld, l nen. Doch dit mocht alzoo niet zijn. Drmgenc
leurlöos en smakeloos, ook het geestige, pi- verzoek ik . allen stil te blijven .zitten, totda
Mitêin'Schnbert's compositie, kwam niet te we zamen gedankt en gebeden hebben^.1 Klpn:
worschijn; werken als: Le désir van^Servais,,1 hét van den kansel,..op een toon die niet. vee
" " ' " ' den heer Giese muzikaal..begrij-' had van dien, waarop men pleegt iets te ver
ioeken. C'est Ie ton qui fait la musique;"
ommigen ergerden zich, anderen, misschien
erstandiger, haalden de" schouders op en lach
en, maar bij den een zoowel ah bii den ander
vas de indruk verloren die het laatste lied had
eweeggebracbt.
Ten slotte: laat men het voorbeeld'van
an;re kerkbesturen volgen, in wier gebouwen
ture doit eire rep&ussée. Jammer maar, dat
hij er in dezen-de ontoepassel^jkheid niet
van voelt. Er is een hemelsbreed onderscheid
tusschen het -blijvende dekoratieve in de
bouwyoriaen-zelven en. de tijdelijke dekora
tie, bij voorbijgaande feesten: het eerste be
hoort tot l'art monumental^ het tweede tot
les arts somptuaïrës. De scheiding, ? gevallen
nen concerten geeft, Y/aar ieder komen kan tusschen kunst en ambacht, sedert'het
optreonder gedwongen te worden gebed en toe- den der aristokratische Renaissance, heeft tot
praak aan te hooren, en men zal kunnen naaste gevolg gehad, dat de kunstleeraars zich
van het ambacht hebben afgekeerd en aldus
de geheimen der. vercierings-kunst hun vreemd
zijn geworden.
Aan deze vervreemding zijn stellingen te
ekenen op drukker bezoek.
De militaire feestmarsch, gecomponeerd door
oh. M. Coeaen ter gelegenheid van . _den
inocht van H.H. M.M. in Amsterdam, is
gerrangeeit voöi" piano, uitgegeven door, den
nuziekhandelaar Brix von Wahlberg, alhier.
wijten als (a-propos van f eest-ver ei er ing):
1. Geen verwarring v,an verschillend mate
riaal. Het een of het ander." 2. Altijd blijven
in liet karakter van het gebouw zelf, en de
lijnen der .gevel-constructie volgend', maar
Den loden Mei zal in het Park een concert nimmer dwars en schuins doorsnijdend." 3. Met
egeven worden .ten, voordeel e van dea Heer -gr oen en kleur aanvullen, wat een zuinige beurs
3hr. René, ex-direct, van het franschefoonee!. indertijd'belette te versieren door beeldhouw
de in^chiïj vingen voor dat concert al gld. de werk of .ornament/'
Zoo veel .woorden,
zoo veel blijken van
misverstand ten deze.
De eerste stelling is waarschijnlijk gericht
Op den 6ea April werd in den Hofschouw- tegen de inderdaad zeer wraakbare
verkeerdersoon, zijn talrijk vernemen wij, Mej. de
Sroot zal daarbij optreden.
urg te Hannover, Lord Byrons Marino Ta-'heïd, op het eene
.eri opgevoerd. Dit is de eerste poging, die in het andere toe te
)uitschland wordt aangewend om dit werk op
iet tooneel te brengen. Byrans Manfred" is
n Hannover sedert lang een repertoire-stuk
n het publiek nam met groote belangstelling
ennis van dit tweede stuk van den engelschen
Lichter. . ' '
materiaal de vormen van
passen. In gegoten ijzer
bijv. de vormen der steenhouwerij na te boot
sen, met stroo, latten en pleister metselwerk;
niet te voelen, dat geslagen ijzer, hout en steen
elk eene bizondere wijziging van stijlvormen
meebrengen, Het streven van den Heer D. K.,
dat zich in deze waarschuwing uitspreekt, is
zeer loffelijk, en . een waarborg, dat hij, als
Beethovens negende symphonie, is onlangs architekt optredend, den goeden weg wil gaan.
oor het eerst te Rome ten pehoore gebracht, Maar bij de qua^stie, die ons bezighoudt, komt
nder de leiding van Ettore Pinellie de ijverige deze snippel der goede kunsttheorie niet te
Lirekteur van de Societa orcliestrale roniana. pas. Waarom zoii men of geen lover,-
vlaggeet indrukwekkende stuk was.met groote zorg doek, latten, gasbekken, ballonpapier en
lamngestudeerd, en het mechanische gedeelte ge- pions bij
ukte volkomen. De italiaansche kunstenaars koratie !)
.visten echter niet altijd genoeg, in den geest
an den grooten componist door te dringen.
et publiek hoorde de uitvoering met de meest
nogelijke belangstelling aan.
elkaar mogen brengen? of (bij
degeen ijzer met blik, ja met verzil
verd papier, geen wapenleeuwen mét verf of
verguldsel mogen afbeelden ?
Daar is.een essentieel onderscheid tusschën
monumentale en dekoratieve kunst. Het is niet
verboden, bij toonëeldekoratie en cabïnet, echte
schoorsteenmantels en kasten op het tooneel
te brengen; maar de Hemel beware ons toch
Voor heuzige" bosschen, muffe kelders, tobben
'met zeepsop (als in l'Assommoir). ?
De tweede stelling, omtrent de
over-eenstemming der dekoratie met het charakter
van het gebouw, zou tot eene breedvoerige
bespreking aanleiding kunnen 'geven; .maar
wij moeten ons bekorten. Neen, de eerste vraag
moet niet zijn: wat is het charakter van het
gebouw, dat ik dekoreeren ga? maar: wat;is
Mi/nhcsr de ItedaMeur,
Yergun mij een oogenblik het woerd te ne
men, minder om u geluk te wenschen met uw
ioedig, waardig, echt-nationaal artikel over
iet charaktei' der jongste feestviering en over
netgëen zij had kunnen aijn, dan wel over eene
esthetische theorie ter gelegenheid der ver- .
sering van het gebouw der ' Nederlandsche Ae bestemming der dekoratie? -
He^charakBank, door den Heer-J. H. de Kruyff ia uw- ter der-Nieuwe Kerk-bnv. is ongetwijield een
«lommen voorgedragen. Ik treed hier niet op SP^dienstig charakter; maar de
beeteamiiiger verdediging der dekoratie van de B-ank. Dit d<* dekoratie is; het _ gebouw dienstbaar te
.nderneemlkeven-min als de verdediging harer maken-aan-de huldiging vaa .een konmkkjk
lluminatie met dat drietal^op - zich-zelven echtpaai-. Dat moet z^h dus voor alles m de
ande sterren, aan .wier schepping meer gas dekoratie uitspreken. Er kan hier .daarom geen
dan geest gespendeerd is. Ik ;zoüzelfs my ^^ 21Ja van zoogenaamd zuiver
gestyniet eens heel gaarne de verdediging van het .}6<*de versieringen , en dat het?naaldgroèn
?röote gebouw-zelf -opgedragen zien, met zijn biJ den kwadraatmeter wordt aangebracht,
oornitspringand middenfront, Donder hoofd-:1S een
ugang; maar ik kom op tegen het misbruik,
iat, in 'sHeeren De Kruyffs kritiek, van een.
:choon beginsel gemaafch wOrdt,
De Heer De K. deelt, in zijn luimig
tukjen, . een recept" mee van hetgeen in
ien goede publieke verciermg gevonden moet
worden. In dat recept komen ingredi
nen voor, die nergends overtollig zijn: bijv..
,Evcnwicht en harmonie tusschen de
verchillende partijen; steeds zoo. veel mogelijk
aatuurlijk materisal, geen surrogaten; Rijkdom
Het groenmaken" is "van oiids een symbo^
lieke handeling, .om leven n levensvreugde
uit te drukken. In een der liefste vaerzen van
Camper van Baerle vraagt hij na dat
Tesselechade "de groote zaal van het JÏooge Huis
te..Muyden vercierd heeft aan wien is -dat
te danken?"
? Doe sey de Poëet; het is Tesseltjeas doen,
Die 'tonde msteckt jonck, de steeneu maeckt groen."
De .geur van het sparreloof ademt
feestom het welzijn van land en volk te doen is,
om orde bij vooruitgang! 'Net als " of n
schepsel ter .waereld belijden zou,
lém
oartijbelang weegt,
of wanorde beoogt.
heid eëner beurs bij den bouw niét als beeld
houwwerk is aangebracht."
Vervalt dit beginsel, dan vervalt ook de lof,
uit dien hoofde aan de yerciering van het Huis
onder 't zeil (?kommaudantshuis") gegeven.
Inderdaad is'de band van groen, aangebracht
ter afscheiding van het soebassement, en do
bekleeding der attiek met dat zelfde groen
moeilijk te rechtvaardigen. Wat motiveeit ook
de aan het frontispïes afhangende vergulde
knodsen of tamboermajoorssiokkèn? Mager
en timide is de verdere Yerciering. Volkomen
gepast is het , aanbr'engen van. cylmdrieke
slingers om kolommen; maar af te'keuren het
figureeren van zulke kolomslingers tegen de
pilasters. Pilasters hebben opgehouden kolom
men te zijn en verliezen derhalve dezer eigen
aardigheid. Beter ware het geweest tegen die
pilasters eenige wapenschilden aan te brengen,
die men nu, zeer ten onrechte,, tegen de
penanten van de wijkende vleugels van het
gebouw heeft aangebracht. Wapens zijn dingen,
die pr^edo mineer en moeten, en kolom- of pi
lasterschachten zijn stijlen volkomen geschikt
om er iets tegen op te hangen.' Nu piijken
die. pilasters, welke te-recht het middendeel
van deii botvw dekoreeren, met die schuine
portietjens sparregroen-; en de blasoenen wij
ken tusschen de vleugel vensters.
,Ik wil-hier deze aanmerkingen mee beslui
ten. Ik herhaal de betuiging mijner vreugde,
dat de bekwame Heer D_e Kruyff, "die,'o.a. voor
de schikking der laatste
Nijverheids-Ten-toonstelling, aanspraak heeft op ons-tfller
waardeering, zich een .voorstander van Viollet^
Le-Ducs waarheidsste,lsél betoont; maar ik heb
niet onweêrsproken mogen laten, dat men dft
stelsel in gevaar brengt, door het1 verkeerd
toe te passen. ' .
27" Apr. 1879.
J. A, ALB. TH.
" 1) Het is jammer, -dat de "voor het R^mbrandtplein
bestemde opschriften aan. e eerebogen onthouden zijn.
Dit plein mankte zoo'n eigenaardig centrum tot de
-Intocht uit. "W|ij zijn geen minder betwiste gloiierïjïr,
dan die de gantsehe waereld om onze schiUerschool ons
toekent. Hoe 'n gelukkige greep dus liet gevierde Vor
stenpaar, ter helft hunner Amsterdamsen e intocht, door
den Prins der schilders'te doen Tiegroeten!
Nochtans heeft, de Feesiko m missie de beteckenis van
het-ojraemen van- Sembrandta luonaoaent in de hulile
half doen verloren gaao, door. de daarroor, bestemde
opschriften -aehter-wege .te laten. Wij zijn in
degelegeaheid die dichtregelen Mer op te geven. Zij zyn uit de
zelfde pea-gevloeid, als de elders .aangebrachte epigrafluj.
In J^oiiiugsglans'en Scaoonaéi'dsstraal
Bespiedt de Prins TaV t licht-zij a heerlijkst ideaal.
. 't Heelal kwam.Rembraudt hier hegroeteu :
Hij legt-ziju roem aan koninklijke voeten.
Reik, Rembrandt, reik aan t Tolk uw scepter, nw penccel,
Dan-bi-eagt het«;rst zijn vreugde in sprekend kuu.5ttaf.reeL
In het 'flietaas v/m den Dag .van 22 dezer wordt vsa
de vier opschriften, der eerepoort aan de Hoogeslnis ge
zegd; :?I)e drie eerste v-erzen zijn bijeengebrocht dooi
den yondelyereerder Alberdiagk Thijm, het laatste is
van A. J. de Ball." Ik kan pp goede" gronden medt doelen,
dat dit bericht ten-«enen-.mde onjuist is Bij een herdruk
van zijn Bibliotheek der Nederlandsche Anonymen, zie
de verdienstelijke M* J. I. van Doorninck dus twee
maal toe, alvorens hij zich op deze attributiën verlaat.
onder overlading.". Men zou er.en goed'-kun- [ vreugde; gants groene; prieelen zijn vervuld
i<m zeggen, dat eene dekoratie mooi moet'van een gezelligheid, die den bezoeker verheft
sijn. Zou er wel n bastert-aptheker te vin- ' en veelszins streelt. Aan.de ingang der Nieuwe
ien wezen; die met een genist geweten in het Kerk, tot throonzaal ingericht, een porche van
disharmoniën tusschen de verschillende levend groente prsefixeeren,
aandeHoogeoartijen, zoo veel mogelijk surrogaten, rijkdom sluis door een groenen eereboog de ^toegang
net overlading" op zou nemen? Zulke voor- te openen-tot een baan, die, aan weerszijden
chriften zijn te vergelijken bij die banale rede- met wimpel-, of karteldragende masten bezet,
voeringen in kiesvèrgaderingen, waar de kan- met groenende borstweeringen voorzien is, j
didaat plechtig verklaart, dat. het. hem slechts behoort dus een gelukkige .gedachte .te wor- !
den genoemd. j
Zeer te-recht heeft de Heer Cuypers, bij het
dat bij ontwerpen van zijne eerebogen ook voor het
's volks welzijn veel" minder dan zijn Rembrandtplein, zich onthouden van hier
zuien dat hij achteruitgang Ter gesüjleerde" triomfpoorten op te richten,
met behoorlijk geschaduwde kolommen,
naauwIndren echter de aanbeveling van harmonie keurig geevenredigde taflementen, dragende
matigheid 200 uiterst redelijk en natuurlijk- atfieken met bedriegelijk geschilderde bareliëfs.
, dat men het verkondigen der overtuiging, De gestijleerde" eerebogen van oud Rome
waaruit zij voortvloeit, haast eene groote over- hadden eene monumentale, geerie dekoratieve
tolligheid mag noemen^?nietzoo onbetwistbaar bestemming. Het eigenaardig leven der. deke
en onschadehjk' zijn de andere dingen door., ratieve kunst bestaat niet in het dekoratief
den Heer De Kruyff voorgedragen. nabootsen van monumentale eigenaardigheden,
Men mocht hopen, dat men nu toch eenmaal maar heb ademt in koncepties, "die bestemd
in .een, tijd leefde, waarin men maar niet vol- blijken te zijn de vivre ce'gue vivetit les' r.öses.
staan kon den stijle-LenÖtre" (-lees : styleLe Dekoraties voor bizondere gelegenheden moeten
Nostre")-te noemen, om bij,alle deskundi- den stempel dragen hunner tijdelijkheid.
Daargen een minachtend glimlachjenenbeteekem's- om is het charakter van houtkonstruktie en
vol schouderophalen uit te lokken. Die tuin- behangerswerk in de bogen op het
Rembrandtman van Louis SIV, de schepper .van Versailles, plein zoo te waardeeren 1).
Trianon, het terras.van Saint-Germain, de par- Het'is dan ook een dwaling te gelooyen,
kenvanClagny.Chantilly, Saint-Cloud, Meudoa dat girlande-verciering niet anders mag
aanen Sceaux, was een man van^genie; en het is gebracht worden dan ter"plaatse, waar. zij,
niet genoeg een onaang'enaïnen indruk vande bij ruimer middelen, tijdens den bouw in den
geschoren taxis-boomtjens over het Y gekre- steen-zelf zou zijn uitgevoerd; girlanden zyn
gen te hebben,, om-met lichtzinnigheid.te spre-. als drap.eriën, als kransen, als wapen-of
speelken over een zoo rijk.begaafden geest, in wiens tuigen,.dingen dje tijdelijk opgehangen worden.
grootsche konceptiën de gratie -eene 200 wel: Het ophangen van slingers en-kransen is
gewogen rol speelt en die, in de Eeuw van' een plotseïijke en tijdelijke v-reugdeopenbaring,
Lodewijk den Teertiende, .met niet .minder, en er is niets tegen, dat een beweegbare
lowaardigheld eene eerste plaats inneemt dan verslinger de rechte lijnen \;an een
vensterColbert, Xurenne, .Bossuet, Nicolas Poussin, raam doorsnijdt. Heeft men drie vensters, en
$? Het -volgende jaar zal pok in'Mexico eene
internationale .tentoonstelling gehouden wor
den. Het hoofddoel is landbouw .en-nijverheid,
maar ook kunsten en wetenschappen zal men
gaarne eene plaats geven. De tentoonstelling
zal den I5en Januari geopend worden en drie
maanden duren.
| Gedurende de maanden September en
October van dit jaar-zal te Florence eene histo
rische tentoonstelling van schoone kunsten ge
houden worden. Hoewel September niet de goede
tijd. is om Florence te bezoeken, zal het be
langrijke der tentoonstelling zeker vele
kunstminnaars lokken. Een groot gedeelte van
Ita.lies oude kunstschatten zullen hier
vereeCorneilïe, Kacine en Molière.
i wil men het" middelste tijdelijk bedekken met
Eer men met geringschatting over ArtdréLe" een tropee of ander ornament daar is niets
Nostre spreekt^ behoort men .het vraagstuk tegen. Het moet alles het charakter. van
tijdede verhouding moet rijkheid dragen. Er is niets tegen, als een be
en kunst,-bij het aan- roemd man zijn intrek bij een burger neemt,
wenden v.an natuurelementen voor kunstvor- \ dat den gevierde'het ledikant van den burger
men. De Heer D. K. schijnt deJeer dienaan-' gespreid wordt, en dat de gastheer op de
gaande r,og tot geen punt van gezet onderzoek Uoerplanken gaat liggen.
te hebben gemaakt. Hieruit volgt, dat het, ad 3m, volstrekt de
Met prijselijken ijver, staat de Heer D. K. roeping der dekoiatieve kunst niet is met
het. beginsel voor van V:ollet-Le-Duc: Toute groen en kleuren aan te vullen, wat (men
te onderzoeken, .welke
zijn tusschen1 natuur
nieuwbenoemde commissie voor het
boloud van historische monumenten in Frank
rijk hield onlangs hare eerste zitting. Het
voornaamste punt van behandeling betiof de
middelen tot het behouden en restaureeren
van de schilderingen in het. Paleis der Pausen
;e Avignon. Deze schilderstukken zijn van
Ita.iaansche meesters uit de veertiende .eeuw, ea
voornamelijk 'uit het oogpunt der kunstge
schiedenis van belang. Zij. zijn voortdurend in
gevaar van beschadiging, daar het paleis thans
als kazerne dienst doet/
U, Het South Kensïrfgton Museum heeft voor
750 pond (9000 gulden) .de marmeren poort
van een oud paleis te Genua aangekocht en
liaar in een -der arcades geplaatst. De poort
draagt het jaartal 1519 en den.naam S. Da
Romenio da, Campione, en is allersierlijkst van
teekening en bewerking. ~De elegante kolom
men en de rijk versierde fries wekken de
algemeene bewondering. Eene groep," de Kroo
ning der H. 3fao£d,~die in de korais prijkt is
van veel
waarde.
later datum en Van veel geringere
-forme qtii n'est
m&lquée. par la
strucFrahs. Defreggers schilderstuk, Aiidreas
Hofer te Mantua," is door het stedelijk Museum
te Koningsbergen, voor38,OOOMK. aangekocht.
In Keulen heeft zich een comitégevormd, tot
het maken-van toebereidseïen voor de vervaar
diging -en oprichting van het standbeeld van
Von Moltke. Alle'verdere teekeningeu en plan
nen moeten bij dat comitéworden ingezonden.
Tot heden zijn reeds 60,000 MK. bijeengebracht.
De Professoren Linnig; en.Struijs van de
Kunstschool. te'Weimar werken tegenwoordig aan
.een reeks van zes schilderijen voor de
Lutherkamers. op den Warthurg. Daarmede ,zal de
uit achttien voorstellingen uit Luthers leven,
bestaande cyklus door Pauwels en Thumann
voltooid zijn. De stukken van Linnig
gratis onderstelt dat) uit hoofde der schraal-! zullen voorstellen; Luther zieken verplegende.