De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1879 4 mei pagina 3

4 mei 1879 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

'DE A M S T 'E R D A M M E E, K E D E E L A N D. g dat wij met haastig" schreven. Juist de irtuiging dat Mej. de Groot veel kan ivorwas oorzaak dat wij streng waren, dat zeggen, onverholen de waarheid spraken. jeugdige actrice verkeert in een ge vaarlijk perk. Aan aanmoediging ontbreekt het haar arlijk niet. Wat zij, gelijk ieder, noodig ift, i's de waarheid te hooren. D:e alleen n haar behouden voor de KUNST. 111 e, heer Henry Irving blijft zich steeds aan Londensche publiek verdienstelijk maken, or de opvoering- van classieke tooneelstukn..Meer dan eenmaal reeds heeft hij Shakeare's .hoofdkarakters vertolkt. Mr. Irving Macbeth en als Richard III is eene tooneelchijning van niet ouden datum. Sedert !t laatst van verleden jaar heeft hij mlet tot onderwerp zijner studie gekozen is. hij* reeds vele malen in die rol opgetreden. rving's opvatting' van het karakter van r te zijn, technische vaardigheid bezit hij voldoende, maar de degelijke kunstenaar missen wij in hem. De jeugdige Theod. Werner noemen wij het laatst, alhoewel hem den meesten lof van dit concert toekomt; aangename oogenblikken verschafte hij ons door zijn goed en zuiver spel; groot is zijn techniek, maar nog lang niet volmaakt, zijn toon is goed, maar daar valt nog veel aan te verbeteren, Een warm applaus viel hem ten deel en herhaal delijk werd hij teruggeroepen, het publiek was hem zeer dankbaar voor hetgeen hij te genie ten had gegeven. Wij hopen dat de jeugdige .art-ist in die toejuiching eene aansporing moge vinden om zijne studie met vlijt .door te zetten, ten eiude eenmaal een groot kunste naar te worden; hoe menigmaal toch gaan juist op zijn leeftijd, aankomende talenten voor de kun.st verloren, omdat zij door den bijval die hun geschonken, en de vleierijen die hun gezegd worden, zich reeds volmaakte kunste naars achten. Werner moge een uitstekend voorbeeld vinr niet geeft; ons een hoogen dunk van de ze, waarop hij de meesterstukken van den den in zoovele nederlandsche jongen-', die op eten dramatist heeft bestudeerd. Hij yer. \tienjarJgen leeftijd reeds met bijval overladen int in Hamlet niet den gewaanden krank- en met toejuichingen beatermd werden, doch mgen, overhartstochtelijk in zijn gedrag ua met volharden de a ijver huune studiën voortlenóver anderen, maar den jongeling, wiens £ezet te hebben, nu ware hoogepriesters der ---?<"'?' .f i /^ii- i i j . ? Imnaf. fr-Awnv/-? fm 'znn VV nnör»-itm si ^ r* n f 3 H ft (n de' alleenspraken, en vooral in het too3Ï," waarin Hamlet met zijne moeder alleen waarin de geest zijns vaders voor de tste maal verschijnt, treden des heeren Irviug-'s detgegaan, achtereen-volgens beheerscM door ,i:amen ?n: Joseph Gram er en Henri Petri 'de, argwaan, haat en wraakzucht. De vierde Matinee voor dames van de heeren Holkamp en Cramer had Dinsdag 29 April plaats, met medewerking van de'heeren ~Hollman en Hobert. Het programma bevatte ditopte talenten als tooneelspeler op den voor- maal solostnkken ; drie meesterwerken op ond,.maar ook zu «wakke zijde, want men het Med yan kamermuz.iek waren ter uitn hem van een zekere soort van man-nerism yocring gekozen: Kubinstein's Trio in B-dur vrijpleiten. vóór piano, viool en violoncel, Beethoven's De rol van Opheha werd door me.]. Ellen Serenade VGOr viool) alt en vio]oncei, en dan ferry vervuld op even verdienstelijke wijze het weibekende eenige Piano-kwartet van b waarop zij m het vonge jaar de rol van schumann. £e muzikale waardo der drie |v-ia hekleede, in het tooneelspel OUvia, ge- werken te bespreken ligt hier niet op onzen peerd op. den weibekenden roman de Pfed-i- weg. Mj uitVOeriKgen Tan zulke grootsche m. van waKefteia. ? _ werken zouden wij gaarne alle prachtige oogen pet tooneel waar Hamlet en Opheha alleen b]ikkeil wülen aanstippen, die de componist m, .en de jonge prins .afscheid reernt -van Qng met zijn werk gcfaonk) maav dan stuiten |e naaiden of mnocence, was aller, choonst wij &1 dadelijk op de ujtvoering van de veri lokte, dan ook de bewondering van het pu- schillende onderdeelen, en onvermijdelijk is dan |k m geen geringe mate uit. ds sclierpe kritiek voor deze Matinee. De werffie heer Irving die sedert t begm van dit keDj die met kiayier uitgevoerd wei.dei]j zullen ^r het Lyceum j.heatre geheel voor zijn wij daarom stilzwijgend voorbijgaan en ons gen. rekening heelt geëxploiteerd, mag zich oordeel niet uitspreken; alleen hebbeu wij cns £echt inden gunst van c pubbek verheugen dan bij de uitvoering van Beethoven's Serenade i.is' er dan ook na langdurig aanzoek toe te bepaleil) en daa brengen wij den heeren prgegaan, om eene reeks van morgen-op- Gramer., Mokert en Hollmcm daarvoor den pngen te geven,, lederen Saterdag van. grootEten lof. dit prachtwerk wordt weinig JTÖuur. - ^en geiloore gebracht, zoodat de uitvoerenden ?Hamlet wordt alleen-.Woenadaga avonds op- daa-rom reeds den dank yan het publiek yer_ jyoerd,, terwijl .op de overige avonden Lord dienenj maar waar een werk ZOQ meesterjrtton's pennevrucht: Ihe Laay of Lyons lijk veï-tolkt wordt als hier het geval was, lp gehoore wordb gebracht. l Mei. v. D. Y. K&ïvrouw Collin-Tobisch gaf Maandag 28 jprit, eene soiree musicale" waarbij zij zich medewerking had'.versekerd van den heer en metoflzen moet die heeren daarvoor bijzondere hulde worden gebracht; hoe de talrijk aanwezige dames de .uitvoering vonden, hebben zij getóocd. door de warme, toejuichiugen, die de heeren Cramer, Robert en liollman ten volle 'hadden .verdiend. ? . . Een wenseh, die wellicht niet te vervullen zal zijn, willen wij toch uitspreken, en het is iei'7oio^:oloncelïist^van:het'park-orkest, <*eze: dat zich bij dit uitstekend drietal een lïi den jeugdigen Th. Werner, violist en van vierde (een tweede violist) moge voegen, om in-gemengd koor bestaande uit 40 dames en ons nog eens, op een paar heerlijke utrijkr'heeren, zoo als het programma meldde, kwartetten te vergasten, wij zijn- overtm.^ lfèn leerlingen van den heer .en mevrouw dat een groot aantal muziekliefhebbers lh'n", -terwijl de heer Collin de begeleiding Amsterdam heeft zoo veel goede Ir verschillende soli en de directie der koor- wensen instemt. uirimers op zich had genomen. Het pro- ~"~~ ramma was lang err niet zeer belangweknd, althans niet om bij de tropische hitte ie er >in de zaal heerachte, aandachtig en met Woensdagavond, 30 April, had de laatste boegen alles aan te hooren. uitvoering van dézang.vereeniging Exel$ïor, ^Mevrouw Collin had geen gelukkige keuze in dit saizoen plaats; als naar gewoonte in jffi liederen, hetgeen ons voor een kunstena- het kerkgebouw der Hersteld Evangeliesch 'S als zij is, zeer opmerkelijk voorkomt; lie- Luthersche Gemeente. Iren, die voor een vrouwenstem gecompo- De spreker, die toen het'woord voerde, beijerd zijn moeten niet door mannen gezongen treurde in zijn slotwoord zeer terecht de ge'brden -en evenzoo omgekeerd, wanneer men ringe opkomst, en 'schreef dit toe aan weinige ^?teksten o. a. van Rubinsteïn: Die Waldhexe, belangstelling in de zangvereeniging, maar ging ehumann: Ich grollenicht, Rubinstein: Sehn- m. i. de ware reden van veler wegblijven met licht, en Schumanii: Frühlingsnacht naleest, stilzwijgen voorbij. an zal men bemerken, dat hier mannelijke Die reden toch is niet bovenal te zoeken irtstocht, kracht, en gloed vereischt wor- in gebrek aan opgewektheid om goede muziek en/die door eeae vrouw niet kunnen wor- goed te hooren uitvoeren, maar bestaat hierin, n' weergegeven, en zoo zal men het begrij- dat aan genoemde uitvoeringen steeds het elijk vinden, dat.(daarom) do keuze van bo- karakter van godsdienstoefeningen wordfc geeDgehoemde liederen (door mevrouw- Collin geven. ezongen) onze sympathie niet kan verwer- ^t een ieder, die gaarne stichtelijke en; wat 'wij bij de voordracht dier liederen muziek hoeren wü, laat er zich even gaarne fenschen, hebben we hier geheel gemist. Het toe vinden vóór .en.'na den zang van het koor ed van Wallnöfer, een aan muzikale waarde naar een gebed te moeten luisteren, en als dit !èmigbeteekenend liedje, héft ons wat de uit- laatste met die uitvoering onafscheidelijk vertreft voering het best behaagd; verder zong bonden. is, welnu, dan -blijft hij weg en bele'vr.Collin nog de alt-solo'in Agnus Dei" uit treurt alleen het kunstgenot dat hem zoobVMissi Solèmnelle" van Roasini en. La Sére- doende wordt onthouden. a'ta" een liedmet violoncel en piano van Braga. Hefc is mij een raadsel, waarom juist bij K; de 'beide gedeelten van Kossini's Mis was uitvoeringen van Exelsior, dat gedwongen fi"uit8praak zoowel van het koor als van de mededoen aan eene godsdienstoefening verbliste hinderlijk, latijn met hollandsch, duitsch plichting is, als. men ten minste de muziek &italiaansch accent uitgesproken, klinkt niet hooren wil;- in de couranten waarin de aanóoals- 't behoort, bovendien is het niet alleen kondiging: w.ordt geplaatst, staat met geen ^enschelijk, maar zelfs noodzakelijk dat, voor- enkel woord van godsdienstoefening meldm, .amelijk Mj zulke uitvoeringen, de meesteres gemaakt; in. het tekstboekje wordt alleen van are leerlingen'hierin onderricht en goed voor- «opening" gesproken; waarom moet nu juist |a£;-.- . die opening zóó zijn ingericht, dat aan per' Door het dameskoor werden twee liederen sonen, in denkwijze, in richting, zelfs in geSrWermann aeer verdienstelijk gezongen en zindte verschillende van den spreker, het te iTdf 'het- gemengd koor werden enkele liede- smaken of gesmaakte knnstgenot wordt ver'm van "Mendelssohn uitgevoerd; de verhou- mengd met andere aandoeningen, indien met mi* 'der stemmen was hier minder gunstig en bedorven. ^kwaliteit der tenorstemmen middelmatig. | En was men dan nog maar vrij henen te f-Dêheer Giese speelde, een Nocturne van' gaan, waaneer men wil, maar ook dat schijm Jhopin;en Moment musicale van Sclrabert in!niet te worden toegestaan. Woensdagavonc iet eerste-deel en na de pause ri£e désir" van. waren er verscheidene, die na het voorgebec fêvais; of délauwerkrans, hem na dit stuk en de opening te hebben aangehoord, verheugd >angeboden, wel eerlijk verdiend was, moeten waren eindelijk datgene te zullen hooren, waar rij in'twijfel trekken, want het spel des heeren S voor zij waren gekomen en die, toen de veriese, heeft ons dien avond in 't geheel niet kun- schillende nummers door Exelsïor gezongen i8n behagen; een goed, selfe een uitmuntend ia- waren, zich wilden verwijderen, wel vermoe Irtïment staat hem ten dienste, maar hij weet dende dat het woord sluiting," in het tekst fstniét al. zijn schoonheden te ontlokken-Jboekje vermeld, tevens nagebed" zoubeteeke Toopin's -lieflijke. Nocturne werd afgespeeld, l nen. Doch dit mocht alzoo niet zijn. Drmgenc leurlöos en smakeloos, ook het geestige, pi- verzoek ik . allen stil te blijven .zitten, totda Mitêin'Schnbert's compositie, kwam niet te we zamen gedankt en gebeden hebben^.1 Klpn: worschijn; werken als: Le désir van^Servais,,1 hét van den kansel,..op een toon die niet. vee " " ' " ' den heer Giese muzikaal..begrij-' had van dien, waarop men pleegt iets te ver ioeken. C'est Ie ton qui fait la musique;" ommigen ergerden zich, anderen, misschien erstandiger, haalden de" schouders op en lach en, maar bij den een zoowel ah bii den ander vas de indruk verloren die het laatste lied had eweeggebracbt. Ten slotte: laat men het voorbeeld'van an;re kerkbesturen volgen, in wier gebouwen ture doit eire rep&ussée. Jammer maar, dat hij er in dezen-de ontoepassel^jkheid niet van voelt. Er is een hemelsbreed onderscheid tusschen het -blijvende dekoratieve in de bouwyoriaen-zelven en. de tijdelijke dekora tie, bij voorbijgaande feesten: het eerste be hoort tot l'art monumental^ het tweede tot les arts somptuaïrës. De scheiding, ? gevallen nen concerten geeft, Y/aar ieder komen kan tusschen kunst en ambacht, sedert'het optreonder gedwongen te worden gebed en toe- den der aristokratische Renaissance, heeft tot praak aan te hooren, en men zal kunnen naaste gevolg gehad, dat de kunstleeraars zich van het ambacht hebben afgekeerd en aldus de geheimen der. vercierings-kunst hun vreemd zijn geworden. Aan deze vervreemding zijn stellingen te ekenen op drukker bezoek. De militaire feestmarsch, gecomponeerd door oh. M. Coeaen ter gelegenheid van . _den inocht van H.H. M.M. in Amsterdam, is gerrangeeit voöi" piano, uitgegeven door, den nuziekhandelaar Brix von Wahlberg, alhier. wijten als (a-propos van f eest-ver ei er ing): 1. Geen verwarring v,an verschillend mate riaal. Het een of het ander." 2. Altijd blijven in liet karakter van het gebouw zelf, en de lijnen der .gevel-constructie volgend', maar Den loden Mei zal in het Park een concert nimmer dwars en schuins doorsnijdend." 3. Met egeven worden .ten, voordeel e van dea Heer -gr oen en kleur aanvullen, wat een zuinige beurs 3hr. René, ex-direct, van het franschefoonee!. indertijd'belette te versieren door beeldhouw de in^chiïj vingen voor dat concert al gld. de werk of .ornament/' Zoo veel .woorden, zoo veel blijken van misverstand ten deze. De eerste stelling is waarschijnlijk gericht Op den 6ea April werd in den Hofschouw- tegen de inderdaad zeer wraakbare verkeerdersoon, zijn talrijk vernemen wij, Mej. de Sroot zal daarbij optreden. urg te Hannover, Lord Byrons Marino Ta-'heïd, op het eene .eri opgevoerd. Dit is de eerste poging, die in het andere toe te )uitschland wordt aangewend om dit werk op iet tooneel te brengen. Byrans Manfred" is n Hannover sedert lang een repertoire-stuk n het publiek nam met groote belangstelling ennis van dit tweede stuk van den engelschen Lichter. . ' ' materiaal de vormen van passen. In gegoten ijzer bijv. de vormen der steenhouwerij na te boot sen, met stroo, latten en pleister metselwerk; niet te voelen, dat geslagen ijzer, hout en steen elk eene bizondere wijziging van stijlvormen meebrengen, Het streven van den Heer D. K., dat zich in deze waarschuwing uitspreekt, is zeer loffelijk, en . een waarborg, dat hij, als Beethovens negende symphonie, is onlangs architekt optredend, den goeden weg wil gaan. oor het eerst te Rome ten pehoore gebracht, Maar bij de qua^stie, die ons bezighoudt, komt nder de leiding van Ettore Pinellie de ijverige deze snippel der goede kunsttheorie niet te Lirekteur van de Societa orcliestrale roniana. pas. Waarom zoii men of geen lover,- vlaggeet indrukwekkende stuk was.met groote zorg doek, latten, gasbekken, ballonpapier en lamngestudeerd, en het mechanische gedeelte ge- pions bij ukte volkomen. De italiaansche kunstenaars koratie !) .visten echter niet altijd genoeg, in den geest an den grooten componist door te dringen. et publiek hoorde de uitvoering met de meest nogelijke belangstelling aan. elkaar mogen brengen? of (bij degeen ijzer met blik, ja met verzil verd papier, geen wapenleeuwen mét verf of verguldsel mogen afbeelden ? Daar is.een essentieel onderscheid tusschën monumentale en dekoratieve kunst. Het is niet verboden, bij toonëeldekoratie en cabïnet, echte schoorsteenmantels en kasten op het tooneel te brengen; maar de Hemel beware ons toch Voor heuzige" bosschen, muffe kelders, tobben 'met zeepsop (als in l'Assommoir). ? De tweede stelling, omtrent de over-eenstemming der dekoratie met het charakter van het gebouw, zou tot eene breedvoerige bespreking aanleiding kunnen 'geven; .maar wij moeten ons bekorten. Neen, de eerste vraag moet niet zijn: wat is het charakter van het gebouw, dat ik dekoreeren ga? maar: wat;is Mi/nhcsr de ItedaMeur, Yergun mij een oogenblik het woerd te ne men, minder om u geluk te wenschen met uw ioedig, waardig, echt-nationaal artikel over iet charaktei' der jongste feestviering en over netgëen zij had kunnen aijn, dan wel over eene esthetische theorie ter gelegenheid der ver- . sering van het gebouw der ' Nederlandsche Ae bestemming der dekoratie? - He^charakBank, door den Heer-J. H. de Kruyff ia uw- ter der-Nieuwe Kerk-bnv. is ongetwijield een «lommen voorgedragen. Ik treed hier niet op SP^dienstig charakter; maar de beeteamiiiger verdediging der dekoratie van de B-ank. Dit d<* dekoratie is; het _ gebouw dienstbaar te .nderneemlkeven-min als de verdediging harer maken-aan-de huldiging vaa .een konmkkjk lluminatie met dat drietal^op - zich-zelven echtpaai-. Dat moet z^h dus voor alles m de ande sterren, aan .wier schepping meer gas dekoratie uitspreken. Er kan hier .daarom geen dan geest gespendeerd is. Ik ;zoüzelfs my ^^ 21Ja van zoogenaamd zuiver gestyniet eens heel gaarne de verdediging van het .}6<*de versieringen , en dat het?naaldgroèn ?röote gebouw-zelf -opgedragen zien, met zijn biJ den kwadraatmeter wordt aangebracht, oornitspringand middenfront, Donder hoofd-:1S een ugang; maar ik kom op tegen het misbruik, iat, in 'sHeeren De Kruyffs kritiek, van een. :choon beginsel gemaafch wOrdt, De Heer De K. deelt, in zijn luimig tukjen, . een recept" mee van hetgeen in ien goede publieke verciermg gevonden moet worden. In dat recept komen ingredi nen voor, die nergends overtollig zijn: bijv.. ,Evcnwicht en harmonie tusschen de verchillende partijen; steeds zoo. veel mogelijk aatuurlijk materisal, geen surrogaten; Rijkdom Het groenmaken" is "van oiids een symbo^ lieke handeling, .om leven n levensvreugde uit te drukken. In een der liefste vaerzen van Camper van Baerle vraagt hij na dat Tesselechade "de groote zaal van het JÏooge Huis te..Muyden vercierd heeft aan wien is -dat te danken?" ? Doe sey de Poëet; het is Tesseltjeas doen, Die 'tonde msteckt jonck, de steeneu maeckt groen." De .geur van het sparreloof ademt feestom het welzijn van land en volk te doen is, om orde bij vooruitgang! 'Net als " of n schepsel ter .waereld belijden zou, lém oartijbelang weegt, of wanorde beoogt. heid eëner beurs bij den bouw niét als beeld houwwerk is aangebracht." Vervalt dit beginsel, dan vervalt ook de lof, uit dien hoofde aan de yerciering van het Huis onder 't zeil (?kommaudantshuis") gegeven. Inderdaad is'de band van groen, aangebracht ter afscheiding van het soebassement, en do bekleeding der attiek met dat zelfde groen moeilijk te rechtvaardigen. Wat motiveeit ook de aan het frontispïes afhangende vergulde knodsen of tamboermajoorssiokkèn? Mager en timide is de verdere Yerciering. Volkomen gepast is het , aanbr'engen van. cylmdrieke slingers om kolommen; maar af te'keuren het figureeren van zulke kolomslingers tegen de pilasters. Pilasters hebben opgehouden kolom men te zijn en verliezen derhalve dezer eigen aardigheid. Beter ware het geweest tegen die pilasters eenige wapenschilden aan te brengen, die men nu, zeer ten onrechte,, tegen de penanten van de wijkende vleugels van het gebouw heeft aangebracht. Wapens zijn dingen, die pr^edo mineer en moeten, en kolom- of pi lasterschachten zijn stijlen volkomen geschikt om er iets tegen op te hangen.' Nu piijken die. pilasters, welke te-recht het middendeel van deii botvw dekoreeren, met die schuine portietjens sparregroen-; en de blasoenen wij ken tusschen de vleugel vensters. ,Ik wil-hier deze aanmerkingen mee beslui ten. Ik herhaal de betuiging mijner vreugde, dat de bekwame Heer D_e Kruyff, "die,'o.a. voor de schikking der laatste Nijverheids-Ten-toonstelling, aanspraak heeft op ons-tfller waardeering, zich een .voorstander van Viollet^ Le-Ducs waarheidsste,lsél betoont; maar ik heb niet onweêrsproken mogen laten, dat men dft stelsel in gevaar brengt, door het1 verkeerd toe te passen. ' . 27" Apr. 1879. J. A, ALB. TH. " 1) Het is jammer, -dat de "voor het R^mbrandtplein bestemde opschriften aan. e eerebogen onthouden zijn. Dit plein mankte zoo'n eigenaardig centrum tot de -Intocht uit. "W|ij zijn geen minder betwiste gloiierïjïr, dan die de gantsehe waereld om onze schiUerschool ons toekent. Hoe 'n gelukkige greep dus liet gevierde Vor stenpaar, ter helft hunner Amsterdamsen e intocht, door den Prins der schilders'te doen Tiegroeten! Nochtans heeft, de Feesiko m missie de beteckenis van het-ojraemen van- Sembrandta luonaoaent in de hulile half doen verloren gaao, door. de daarroor, bestemde opschriften -aehter-wege .te laten. Wij zijn in degelegeaheid die dichtregelen Mer op te geven. Zij zyn uit de zelfde pea-gevloeid, als de elders .aangebrachte epigrafluj. In J^oiiiugsglans'en Scaoonaéi'dsstraal Bespiedt de Prins TaV t licht-zij a heerlijkst ideaal. . 't Heelal kwam.Rembraudt hier hegroeteu : Hij legt-ziju roem aan koninklijke voeten. Reik, Rembrandt, reik aan t Tolk uw scepter, nw penccel, Dan-bi-eagt het«;rst zijn vreugde in sprekend kuu.5ttaf.reeL In het 'flietaas v/m den Dag .van 22 dezer wordt vsa de vier opschriften, der eerepoort aan de Hoogeslnis ge zegd; :?I)e drie eerste v-erzen zijn bijeengebrocht dooi den yondelyereerder Alberdiagk Thijm, het laatste is van A. J. de Ball." Ik kan pp goede" gronden medt doelen, dat dit bericht ten-«enen-.mde onjuist is Bij een herdruk van zijn Bibliotheek der Nederlandsche Anonymen, zie de verdienstelijke M* J. I. van Doorninck dus twee maal toe, alvorens hij zich op deze attributiën verlaat. onder overlading.". Men zou er.en goed'-kun- [ vreugde; gants groene; prieelen zijn vervuld i<m zeggen, dat eene dekoratie mooi moet'van een gezelligheid, die den bezoeker verheft sijn. Zou er wel n bastert-aptheker te vin- ' en veelszins streelt. Aan.de ingang der Nieuwe ien wezen; die met een genist geweten in het Kerk, tot throonzaal ingericht, een porche van disharmoniën tusschen de verschillende levend groente prsefixeeren, aandeHoogeoartijen, zoo veel mogelijk surrogaten, rijkdom sluis door een groenen eereboog de ^toegang net overlading" op zou nemen? Zulke voor- te openen-tot een baan, die, aan weerszijden chriften zijn te vergelijken bij die banale rede- met wimpel-, of karteldragende masten bezet, voeringen in kiesvèrgaderingen, waar de kan- met groenende borstweeringen voorzien is, j didaat plechtig verklaart, dat. het. hem slechts behoort dus een gelukkige .gedachte .te wor- ! den genoemd. j Zeer te-recht heeft de Heer Cuypers, bij het dat bij ontwerpen van zijne eerebogen ook voor het 's volks welzijn veel" minder dan zijn Rembrandtplein, zich onthouden van hier zuien dat hij achteruitgang Ter gesüjleerde" triomfpoorten op te richten, met behoorlijk geschaduwde kolommen, naauwIndren echter de aanbeveling van harmonie keurig geevenredigde taflementen, dragende matigheid 200 uiterst redelijk en natuurlijk- atfieken met bedriegelijk geschilderde bareliëfs. , dat men het verkondigen der overtuiging, De gestijleerde" eerebogen van oud Rome waaruit zij voortvloeit, haast eene groote over- hadden eene monumentale, geerie dekoratieve tolligheid mag noemen^?nietzoo onbetwistbaar bestemming. Het eigenaardig leven der. deke en onschadehjk' zijn de andere dingen door., ratieve kunst bestaat niet in het dekoratief den Heer De Kruyff voorgedragen. nabootsen van monumentale eigenaardigheden, Men mocht hopen, dat men nu toch eenmaal maar heb ademt in koncepties, "die bestemd in .een, tijd leefde, waarin men maar niet vol- blijken te zijn de vivre ce'gue vivetit les' r.öses. staan kon den stijle-LenÖtre" (-lees : styleLe Dekoraties voor bizondere gelegenheden moeten Nostre")-te noemen, om bij,alle deskundi- den stempel dragen hunner tijdelijkheid. Daargen een minachtend glimlachjenenbeteekem's- om is het charakter van houtkonstruktie en vol schouderophalen uit te lokken. Die tuin- behangerswerk in de bogen op het Rembrandtman van Louis SIV, de schepper .van Versailles, plein zoo te waardeeren 1). Trianon, het terras.van Saint-Germain, de par- Het'is dan ook een dwaling te gelooyen, kenvanClagny.Chantilly, Saint-Cloud, Meudoa dat girlande-verciering niet anders mag aanen Sceaux, was een man van^genie; en het is gebracht worden dan ter"plaatse, waar. zij, niet genoeg een onaang'enaïnen indruk vande bij ruimer middelen, tijdens den bouw in den geschoren taxis-boomtjens over het Y gekre- steen-zelf zou zijn uitgevoerd; girlanden zyn gen te hebben,, om-met lichtzinnigheid.te spre-. als drap.eriën, als kransen, als wapen-of speelken over een zoo rijk.begaafden geest, in wiens tuigen,.dingen dje tijdelijk opgehangen worden. grootsche konceptiën de gratie -eene 200 wel: Het ophangen van slingers en-kransen is gewogen rol speelt en die, in de Eeuw van' een plotseïijke en tijdelijke v-reugdeopenbaring, Lodewijk den Teertiende, .met niet .minder, en er is niets tegen, dat een beweegbare lowaardigheld eene eerste plaats inneemt dan verslinger de rechte lijnen \;an een vensterColbert, Xurenne, .Bossuet, Nicolas Poussin, raam doorsnijdt. Heeft men drie vensters, en $? Het -volgende jaar zal pok in'Mexico eene internationale .tentoonstelling gehouden wor den. Het hoofddoel is landbouw .en-nijverheid, maar ook kunsten en wetenschappen zal men gaarne eene plaats geven. De tentoonstelling zal den I5en Januari geopend worden en drie maanden duren. | Gedurende de maanden September en October van dit jaar-zal te Florence eene histo rische tentoonstelling van schoone kunsten ge houden worden. Hoewel September niet de goede tijd. is om Florence te bezoeken, zal het be langrijke der tentoonstelling zeker vele kunstminnaars lokken. Een groot gedeelte van Ita.lies oude kunstschatten zullen hier vereeCorneilïe, Kacine en Molière. i wil men het" middelste tijdelijk bedekken met Eer men met geringschatting over ArtdréLe" een tropee of ander ornament daar is niets Nostre spreekt^ behoort men .het vraagstuk tegen. Het moet alles het charakter. van tijdede verhouding moet rijkheid dragen. Er is niets tegen, als een be en kunst,-bij het aan- roemd man zijn intrek bij een burger neemt, wenden v.an natuurelementen voor kunstvor- \ dat den gevierde'het ledikant van den burger men. De Heer D. K. schijnt deJeer dienaan-' gespreid wordt, en dat de gastheer op de gaande r,og tot geen punt van gezet onderzoek Uoerplanken gaat liggen. te hebben gemaakt. Hieruit volgt, dat het, ad 3m, volstrekt de Met prijselijken ijver, staat de Heer D. K. roeping der dekoiatieve kunst niet is met het. beginsel voor van V:ollet-Le-Duc: Toute groen en kleuren aan te vullen, wat (men te onderzoeken, .welke zijn tusschen1 natuur nieuwbenoemde commissie voor het boloud van historische monumenten in Frank rijk hield onlangs hare eerste zitting. Het voornaamste punt van behandeling betiof de middelen tot het behouden en restaureeren van de schilderingen in het. Paleis der Pausen ;e Avignon. Deze schilderstukken zijn van Ita.iaansche meesters uit de veertiende .eeuw, ea voornamelijk 'uit het oogpunt der kunstge schiedenis van belang. Zij. zijn voortdurend in gevaar van beschadiging, daar het paleis thans als kazerne dienst doet/ U, Het South Kensïrfgton Museum heeft voor 750 pond (9000 gulden) .de marmeren poort van een oud paleis te Genua aangekocht en liaar in een -der arcades geplaatst. De poort draagt het jaartal 1519 en den.naam S. Da Romenio da, Campione, en is allersierlijkst van teekening en bewerking. ~De elegante kolom men en de rijk versierde fries wekken de algemeene bewondering. Eene groep," de Kroo ning der H. 3fao£d,~die in de korais prijkt is van veel waarde. later datum en Van veel geringere -forme qtii n'est m&lquée. par la strucFrahs. Defreggers schilderstuk, Aiidreas Hofer te Mantua," is door het stedelijk Museum te Koningsbergen, voor38,OOOMK. aangekocht. In Keulen heeft zich een comitégevormd, tot het maken-van toebereidseïen voor de vervaar diging -en oprichting van het standbeeld van Von Moltke. Alle'verdere teekeningeu en plan nen moeten bij dat comitéworden ingezonden. Tot heden zijn reeds 60,000 MK. bijeengebracht. De Professoren Linnig; en.Struijs van de Kunstschool. te'Weimar werken tegenwoordig aan .een reeks van zes schilderijen voor de Lutherkamers. op den Warthurg. Daarmede ,zal de uit achttien voorstellingen uit Luthers leven, bestaande cyklus door Pauwels en Thumann voltooid zijn. De stukken van Linnig gratis onderstelt dat) uit hoofde der schraal-! zullen voorstellen; Luther zieken verplegende.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl