Historisch Archief 1877-1940
A il S T K II D A M
E E K B L A D
O O K N E D E U L A N I).
de franschen in alle levensjaren, en dat gaat
toch van denzelfden grond trek- der karakters
nit, als die zonderlinge opmerkingen over eene
.glansrijke regeering.
.De kleine engelscho jongen loopt het liefst
in een* miniatuur matrozenpak rond, maar zie
zijn fransehen kaïnaraad, tegen paschen of
' kersttijd! Zijn oogen glinsteren bij het idee dat
lii| misschien, morgen een soldatenpak mét
'shake, epauletten, en vooral een sabel ten ge
schenke zal krijgen; zonder Fabel gaat het
niet en .hij zoude haast als JozephPrudhomme
uitroepen: . . '
' Ce Sabre est Ie plus beau jour de ma vïe!
Op de foire au pain d'épice die nu juist aan
de barrière du Rhóne wordt gehouden geniet
dan ook de neger, die brandende hennep en
?sabels inslikt, een da verenden bijval. Ik zag
hem voor eenige dagen, omgeven.door eene
hoop toeschouwers, die ademloos den duivels
kunstenaar aanstaarden. De man heeft, 't
-moet gezegd worden, een wonde] lijk*» keel;
eerst zag ik hem 3 eieren acht er elkander slik
ken; vervolgens at hij een hoop brandende
lierinep op, om de omrnelette te maken zeide
hij, en nadat hij dat gedaan had, kwamen hen
nep en eieren weder naar buiten; de laatsfen
onbeschadigd!
Daarna gebruikte hij als desert/en onderde
onverdeelde byvalshetuigiogen der omslaande
nderen, een blanken sabel die tot liet heft
:in de keel ging.
Die foire aux pains d'épice"_gelijkt op alle
andere fransche kermissen van denzelfden
aard; voor ons Hollanders is het alleen op
merkelijk, hoe fatsoenlijk en ordelijk er alles
toegaat, en, hetgeen niet het minst opmer
kenswaardig moet hceten, is dat er in het al
gemeen EOO weinig zakkerollers voorkomen.
Die industrieelen zijn overigens leden
deima at schfi pp ij die mij en, naar ik vertrouw, ook
"uvrëlezers bitter weinig belang inboezemen.
Ik zal mij .dan cok wel inachtnemen, u rnet
verhalenhunner heldendaden lastig te vallen. ce
uitzondering' wil ik evenwel maken, want het
gebeurde is in den hoogst-en graad koddig.
Een der tallooze publieke hals liep ten ej-nde,
'?en de aanwezige inspecteur van politie wilde
juist naar hïis gaan, toen de dienders" hem
een man brachten, die met anderen gevochten
en lumoc-r had gemaakt.
Om den man te verhooren trok de inspecteur
'zijn overjas uit en wilde hem ophangen, maar
liet hem vallen. Gewillig bukte zich de arres
tant, nam de jas op, schudde hem zorgvuldig
uitren hing hem aan een kapstok. "Waarschijn
lijk hadden de polïcieagenten alleen het laatste
gezien, zonder te bemerken dat de jas aan
?den inspecteur toebehoorde, want nadat, de
laatste den man vrijliet (hij had niets ernstigs
uitgevoerd) verwijderde hij zich even. Inmid
dels wilde de arrestant weggaan, en het
kod-digste is, dat de policieagenten hem toen hiel
pen den jas van den inspecteur aan te trek
ken, waarmede hij rustig naar huis wandelde.
Een oogenblik daarna kwam de inspecteur
-terug, en wilde zijn jas aantrekken, maar....r
?dé' policieagenten hadden zelve .tot het begaan
?van een diefstal de hand geleend, eii wat den
vogel betref f-, hij was gevlogen!
8tatlstis<*lie en liutustrfëele
iiicdedeêftlii£eii.
Eene statistiek der Slavische stammen in
na, door den heer Courrière, lid van het
Slavisch comitéte Kiew, geeft deze cijfers. De
slavische volken zijn tien' in getal en tellen
gezamenlijk 85,777,291 zielen.
1. Russen
2. Klein-Russen
3. Polen
4. Slowaken
5. Serbo-Loujitchen»
43,769.527.
13,324,100.
9,G03,57S.
1,958,825.
? 136,000.
?4,851,154.
4,719,933.
4,703,174.
1,424,000.
1,287,000.
Czechen en Moraviërs
7. Balgaren
8. Serviërs
9. Croaten
- 10. Slowenen
Naar de politieke grenzen zijn deze aldus
verdeeld.
Rusland bevat, er (Russen, Klein-Russen, Po
len, Czechen, Bulgaren en Serviërs) 58,583,822.
-Pruisen (Russen, Polen, Serbo-Loujïtchen en
Moravïrs) 2,661,383.
Saksen (Serbo-Loujïtchen) 52,'COO.
Oostenrijk-ETorjgarïje (van bijna alle stammen)
16,640,258.
Italië(Slowenen) 27,000.
Tserna-Gora (eigenlijke naam van Montenegro,
Serviërs) 123,000.
:Servië1,325,522.
Rumenië5,20,000.
Turkije (Russen, Polen, Bulgaren en Serviërs)
5,817,306. . ;
Eene andere indeeling is die naar de schrijf
wijze. De eenen gebruiken hetLatijnsch
alphafeèth, de anderen het'oud Bulgaarsche, dat
?waarin Sint Cyril-Ius, de bekeerder van de
'Slaven, de schriften vertaalde 1).
, INaar dit Cyrillisch alphabet en de'taal wor
den de Slaven aldus verdeeld.
? Cyrillisch alphabet:
Russische taal 43,769,527.
Klein-Russisch dialect 13,324,100.
Bulgaarsche taal 4,719,933. .
Servische taai 4,703,174.
Totaal 66,516,734.
Latijiisch alphabet:
Croatiscbe taal
Sloweensche
Slowakische
Loujitsche
Poolsche
1,424,000.
1,287,000.
1,958,825.
4.851,154.
136,000.
603,578.
Totaal 19,260,557.
Kaar de godsdiensten is de verdeeling de
volgende:
Griekfiche Christenen (alleen onder die welke
.Bet Cyrillisch alphabet gebruiken) ' 52,945,888.
Afgescheidenen (in Rusland) 8,014,276. . ?
. Uniaten (in Rusland en Croatië) 3,147,426.
Katholieken (onder alle stammen) 19,315,701.
-Protestanten (Bulgaren, Slowenen, Slowaken,
Czechen en Polen) 1,454,000.
Muzelmannen (Bugaren en Serviërs) 900,000.
Yan deze tien stammen zijn er minstens acht
die er eene eigene letterkunde opnahouden en
hun best doen deze onafhankelijk te houden
van de zustertalen. Ofschoon vele van de
voornaamste woorden in alle dialecten gelijk
zijn, zijn de talen genoeg onderscheiden om
deze onafhankelijkheid te bewaren. De Bul
garen hebben hunne dichters, Yenelin en
Szevszenko, veertien" dagbladen en, vele tijd-"
.schriften. De Serviërs dichters, historieschrij
vers, r om a ti schrijve r s, zelfs tooneeldicliters; de
Móntenegrijnen hunne volkszangen; d
'Croateu, de Slowenen,'ie i er eene complete letter
kunde, waaraan zelfs eea soort conservatoir e
voor zang en declamatie niet ontbreken. De
Czechische en Poolsche litteraturen kxmrieu de
vergelijking raet die der groote staten door-'
staan, ook de Klein-Russische, de Serbo-Lou- '
jitscha en de Slowakische stammen doen zich
pp. bare eigene wijze door, middel van tijd
schriften, historische onderzoekingen en verza
melingen van volkspoëzie geld< n.
Deze feiten doen den heer Courrjère van
eene toekomst ,voor .het Pansiavisme weinig
verwachten. Tusschen een Rus, een Crèche en
een Serviër is evenveel verschil als tussehen een
Franschman en een Portugees;' zij verstaan el
kanders taal bijna niet en hebben geen denkbeeld
van hunne stam verwantschaap. Voor een mach
tigen 'Staat is eenheid, gevoel van solidariteit
noodig; de geschiedenis heeft geleerd hoe
regeeiïngloosheid en gebrek aan eendracht en
orde altoos de kwaal van deze stammen ge
weest zijn. Toen in de negende eeuw dtj'Lechen
zich in Polen, de Wareken in Rusland, andere
Tiiranischéstammen zich in Bulgarije vestigden,
stond hun de stam verwantschap misschien nog
levendig voor den geest, Drie oorzaken ech
ter, godsdienst, taal en staatkunde hebben hen
steeds verder gescheiden. Natiën die sedert
acht .eeuwen door eene verschillende wereld
beschouwing, verschillende taal- en
schriftvormeii en verschillende regeer ingd vorm en verdeeld
en onderverdeeld zijn, kunnen alleen door zeer
onnatuurlijke verbindingen weder bij elkander
worden gebracht. HetPamlavisme is dan ook niet
in den boezeni vati een der volken ontdaan, het
is door- de geleerden uitgevonden en door de
staatkundigen als een wapen gebruikt. Het
succes van het denkbeeld is niette ontkennen,
maar zeer goed te verklaren. In den t;;d toen
déphiloiophiévan Hegel de wereld en. de
wetenschap scheon te zullen omkeéren, heeft
dat denkbeeld vjrooten opgang gemaakt. Hegel
leerde onder anderen dat ieder volk op zijn
beurt eene zending te vervullen had, die om
de anderen te leiden en voor te gaan op den
weg van de vooruitgang, en da-t wanneer een
volk zijn last vervuld, zijne krachten uitgeput
had, het de plaats moest afstaan voor ten
volgend. De Slavophilen hielden zich voor het
volk der toekomst en strekten de hand uit om
den fakkel der beschaving" ie grijpen e» hoog
te dragen; het Westen gaf echter niet gaarne
toe, het meende dat zijn tijd nog'ïiiet gekomen
was om heen te gaan. De Slaven grijpen nog.
De politiek heeft zich van dit streven meester
gemaakt. Het eerste heeft Rusland er voordeel
van getrokken. De Ruseen waren de oudste
broeders, zij zouden aan de spits staan. Het
enthousiasme voor deze denkbeelden en het
goed geloof van'een gedeelte der Polen heeft
den ondergang van dit rijk ten gevolge gehad.
Hierna greep de PpoU'che bewoging het, wa
pen aan, de Pokn zouden aan het hoofd staan;
zonder succes liep, deze poging af. Thans ge
bruiken de Czechen het om, van Obstem-yk een
Bondsstaat te maken, waarin zij de
ineerder' beid en dus het overwicht zullen hebben. Voor i
'do Croaten is het Paiiïlavisme.een wapen tegen '
de Hongaren, voor iedeven stam is het slechts :
: eene ijdele plirase gewee.-t, goed om te gebrui
ken en alle inconsequenties toelatende.
i flet efhnoxraphiHch congres van Moskou, in
1867, bracht de tegenstrijdigheid van de ver
schillende belangen en denkbeelden aan het
licht. Al de bruedervoiken waren het eens in
grondbeginsel, alleen toen een ongelukkig re
denaar van een enkele praktische toepassing
sprak, bij voorbeeld eenige meerdere gelijkheid
tusschcn Russen en Polen, verhief zich de
oneenigheid, en men kwam tot verklaringen. In
de vriendschappelijke congres vergaderingen
ging het nog vrij gematigd toe, maar te huis
gekomen werd ieder der mandatarissen door
zijn lastgevers gedesavoueerd omdat hij te zacht
gesproken had en thans is de droom van het
Panslavisme vrijwel als onmogelijk ie verwe
zenlijken gebleken. De Polen en Kleiii-Rubsen
zijn doodelijk jaloerscli en vleien om 't hard.st
het russiscb keizerrijk, de Croaten Fpreken van
een groot rijk, Groot-Croatië, en verbitteren
daarmede hunne broeders, de Serviërs, die
eigene pretentiën maken en in geen geval
achteraan- willen komen. De Herzegowina is
tot nog toe een twïstappel gewe st tusschen
de Serviërs en Móntenegrijnen; waar zulke
geschillen eeuwenlang bestaan, is aan eene
eenheid weinig te denken. De tien talen, in
meer dan honderd dialecten onderverdeeld,
zouden om den voorrang strijden, de zes gods
diensten, de drie alphabefcs zouden allen officieel
willen worden; de litteraturen laten zich alle
op hunne oorspronkelijkheid voorstaan. Nog
meer: de familiën die aan de spits'van zulke
bewegingen zouden moeten staan,' de
afstammelingeti der oude hoofden hebben hooge
landsbetrekkingen in Rusland, in Oostenrijk,
in Polen aangenomen, spreken de rijkere en
meer ontwikkelde talen van Duitséhlaud en
Rusland en verwijderen zich steeds meer van
het onwetende boersche volk. i Wanneer zij
de hoofden der verwante stammen willen ver
staan, spreken zij duitsch of eene andere taal,
zij verstaan elkander niet. De Russen hebben
persoonlijk voor de Bulgaren niet rle minste
sympathie, evenzoo is het gesteld tnet al de
andere volken ouderling. Dateene verandering
in de toestand der meeste Slavische volken
wenschelijk is, zal niemand ontkennen, maar
de natuurlijkste weg hiertoe is veeleer de vrij
heid van iederóri sta in in het'bijzonder, zoorls
die . thans voorbereid wordt, dan een groot n Ja, ja", antwoordde de and' r en tot zoover
Slavisch rijk _dat nooit zeker van;zijn bestaan .ging dus alles goed. - :?En waart ge niet
gezou zijn-. ?
congres bijeen te roepen, ten einde te "beraad
slagen over de 'doorgraving van de landengte,
troffen door die wolken?" vervolgde de be- die Noord- en Zuid-Arnerika aan elkander
verscherrner. O ja,., precies uitgerafeïde wol!"' i bindt. D_e voornaamste ingenieurs van de?beide
hernam de ander, die meende dat hij er kwaad. w.ereldueelen worden, tot dat einde door de
1) - Oudtijds was er drieë'rlei alphafoet, het .Cyrillisclie. van moest spreken. Een doove is steeds op , Sociétéde Geograpbie bijeen geioepen.
liet filagolitisch bij de katholieke Dahnatiers en ? de -het punt dergelijke vergissingen ".te debiteeren,
Buljwilsabij de katholieke Bosniaken. Alleen het eerste 't is dus niet te verwonderen dat velen zenuw
achtig . en wantrouwend worden, 't Is ook
lastig de menschen telkens te laten
overzegis overgebleven. In een klooster in Bohemen, te Sazava
Emmaus, 'bezaten de monniken een bijbel, door Sint
Prokopras.in Cyrülis.cheQ en Glagolitischen. tekst ge- gen wat ze u verteld hebben, zij vermiiden dit
echrerai; --deze l^jbel kwam door-de oorlogen > Con- dll3 zooveel mogelijk., Wanneer 'nu bun vriend !
stonui»iiel-terecht. I)e kardinaal rau .Lotharingen kocht op zija gezjcht laat lezen wat hij bedoelt, is !
hem, c» by iet krotmtó der Fraasche koningen te Eeims hefc niet moeielijk'ja'of neen te zeggen, vroo-!
d.e.dchijalskroonmgsbijMsliijgaatmïVaalvrijkdoor ]gfc Of.droevig te kijken, al
Ris doorat Hieronymo. KeschrevGn. w?zija meoacUen- die
Aan de Redactie van de Amsterdammei'
,. Van den aanvang af. getrouw leaei* van uw
,, .. , ,. - Pas ..blad, volg ik gaarne Uwe beschouwingen over
. . Maar .er .zijn messeden' die grappen vertel- . YerSchillende onderwerpen, welke aitikelen mg
--_?- 'lcn met een ?aansprekersgezichten andejen,' fiteeds belang inboezemen en waarmede ik
dooiv "",, .?'"??- ?, nog erger, die steeds glimlachen bij t verhalen gaans STmpathiSeer; zoo pok heb ik uwe
artifceerlands hoofdstad is wederom, verrijkt met van de akeligste geschiedenissen. Ie antwocr- kelen betreffende de straat- en
inkomstenbeeen hotel, nainentlijk het Grand Hotel," van tien ?fca die is mooi! is ongepast wanneer laBtin?» evolgdi en deel. volkomen uw go
den heer^Muller^ gelegen Prins Hendrikkade^S. J^^f ^^^^J6^^^^^ ^ voelen dat deze laatste de biibjfcste belas
ting kan zijn, wanneer -zij. -volgens lecht en
- m - «i , ,. , -.. eerlijkheid wordt toegepast, doch zoo als het
lervvyl de aardigste -vvijze %an vertellen, met tot dusverre gaat, drukt ze, zoo als meest
veel afwisseling m toon, met pausen en ver- ftUe belastingen
hellingen van stem voor hen verloren gaat,
Geheel ingericht-naar- de eischen destijds,
twijfelen "wij'' niet of .het' zal weldra bij het gelijk.
reizend publiek een gooden, naam verwerven.
op. de eerlijke imddet-iklae&e-,
, ., .. , . . , -, terwijl ~de hoogere en mindeie klassen ter
hebben zij daarenboven het verpletterend be- der of kwader trouw de et ontdmken.
wust,zijn,_ hoe weinig zij zelf m gezelschap Door mijne maa{schaPpelijke behekfcing be
waard zijn. Ze hooren zelden aardigheden, en kend met hefc in]?om'eil van veii=chillende stad
hebben er dus ook geen aan anderen te ver- genooteü) wenschte ik wel eens opgelieldei d te
tellen terwijl wat de kranten everen, meestal zien. Wftarom iemand die driemaal zooveel
beneden peil is. \an muziek nooren ze juist inkomen heeft als ik, in dezelfde klasse met
genoeg om naar meer te verlangen, een preek
is voor hen totaal verloren.
. - . .?,L ., - . ^ , - , ^.Het is niet meer-d-..nbillgk aan de menschen komen hpeft) twee Mflgsen hooger is
aangt,1 f - ir , i-;0;^"^"0^-Een kind die met dooven omgaan toe te geven dat de d ? oen de belaating i% m!^oerd, heb
dat een blinde geleidt is een gehefkoosd on- ellende en bet beklag met aan een kant t'hms ik ter goeder trouw, mijn -gemiddeld inkomen
derwerp voor genreschilders maar er is mets behooren. Er zijn interessanter vragen te be- gedurende de 5. laatsto jten opgegeten en
schilderachtig* m een-kmd dat een doove iets denken dan het He? wat? dat, hun doove ]l8eft men mij yol mijne o '
ebgec3aSsim t-oor schreeuwt, an een lorgnet kaïimen vrienden hun onophoudelijk toeroepen. Het ficeerd> Na wjl hefce eyal dat £ m 1S77 Aw)r
aren soms zeer elegant Bedienen, maar een is niet aangenaam, eene geschiedenis die allen onvoorziene .omstandigheden een ge-.oelig
veispreethoorn geeft onmogelijk eene gracieuse goed gehoord hebben, aan n nogmaals te' lies lijd. waardoor mijn inkomen p m. f 1003
houding; ze,lfs de_ uitdrukking van een kort- móeten opdisschen, het effect-.rordt dan licht vermind(Ti, Dientengevolge'111! ik het
volzichtige: Ik kan op zulk een afstand met bedorven, en men overleeft zijn eigen aardig- fffindfl iaar_ mïn-inschriiniiffvbi]!et,
tweekU*In slecht -gezicht, "in blindheid kan soms Jets
mij gesteld .wordt, terwijl daaientegen eea
ander die ongeveer het dubbele \an mijn
mzien
van
is meer welluidend dan het: Hè? wat?" hcid.. 't 'is onpïeïzierig"zoo onnatuurlijk .Itud fen iage^n
een doove. Over de meeste kwalen kan
te
te. moeten spreken, niet iedereen .kan dat zelfs, ten wag cen Oproepmgbil!et om ten «tadhuise
een zeker weemoedig .-belangwekkend waas voldoende, en wat men daa moet uUochreeu- -L c
.te versohimen; hoewei men wel eens het
tegei3deei beweert, kan ik . niet andcis zeggen.
lighëid of onwetcnheid gedaan hebben een
paar, klassen Jager aangegeven, dan was het
wellicht- zoo. gebleven, maar omdat ik steeds
eerlijk heb gedeklareerd, moet ik nu met da
zend gulden minder inkomen eeii \ijftig gal
den meer belasting-betalen clan vioeger, want
geworpen worden, over doofheid niet. Wij wen is dikwijls alles behalve de moeite waard.
spreken hier niet van geheele doofheid, dit is Het is ook lastig,-te moeten herhalen wateen SaTdat fc"*dla'r zeer beleefd ben ontvangen
een ongeluk en wekt ieders ,nedehjden,-ook ander vertelt vóór hij er zelf mee klaar is. en aangehoord, alle bezwaren v,eiden
genomet om die personen die u dadelijk eene spreek- Een doove die van kwaadspreken houdt.is een teerd en verwittigde men mi), dat ik
latebuisi aanbieden; eene straf die. wel iets er van gevaarlijk persoon voor vriend en vijand, men wej x-mfo vernemen of mijn- deolaiatie weid
heelt alsof men plotseling uwe gezondheid moest hem alleen vait een cornac jroorzien aangenomen. Het. aanslagbillet k.mit cmdehjk,
drinkt aan -een groot dnwr; maartij -denken rondrenden. . Hij hoort een gedeelte van. het ingevuld dezelfde klasse als ik den eer.ten keer
aan de personen die onder gunstige omstan- praatje, verstaat een ander gedeelte verkeerd, had gedeclareerd, ergo mijn tweede opgave
digheien nog redelgfc boorende, z,ch met jre- en mist de rest. Hij neemt die brokstukken werd als onwaj£r beschouwd. Had ik nu de
heel als van de wereld afgestorven be=chou- bij elkaar, vult het op de gis aan, en gaat het eerste m8al< 2OO als Telea mt
wen. Men beklaagt zoo iemand weinig. Zijne rondve.rtellen * aan -ieder, die het hooren WÜ,
kennissen betuigen soms fla'auwtjes hun mede- te meer omdat hij niet' dikwijls wat te
vertelge-voel over zijn ongemak, zijne intimi laten Jen heeft.
hem genoeg, merken 'hoe vervelend en lastig Wanneer men-de ooren sluit en naar't
danhet is. Zelfs do meest mensohlievende kan SGn kijkt, is dit een belachelijk gezicht; de
niet nalaten van tijd tot. jd zijn ongeduld te dansers sohyuen als razende en zonder doel llc?_, _?. _ _, .,
doen binken als hu eenvoudige zinnen nog en rond te. springen. Nog gekker ziet een do-- i;ij, de .personeele belasting heeft men
mmidnogmaals moet herhalen. - m;nee op den preekstoel er uit, wanneer we de]s goedgevonden, het' dooi mn bewoonde
^ anneer zijne medejtaenschen ook al onge- hem niet verstaan. . De .dansers- althans heb- .perceel, eene .hoogere huurwaarde toe te
kenvoel, g jijn voor hej-lyjenran.denhardhoorige, hen den schijn van vroolijkheid al lijken ze nen, dan de aangifte: dor vonge jaren; tct
hij zelf _vergeet het igeen; second ..., Van tijd dan ook op gekken; maar op den preekstoel dekking 'van verlies heb ik' door onderhuur
tot tijd is hij m wanhoop op het. punt zich uit ziet. de doove een man die zich' boos, en nog een deel mijner woning afgestaan, de huurdei
de maatschappi] terug te-trekken, en .het leven hoozer maakt z'onder dat hij weet waarom, en moet toch, even goed zijne bela<tmg betalen,
van een maatschappeluk- melaatsche te gaan dien hij wel zou willen aanraden toch bedaard ik als' bewoner heb schade, doch het peiceel
leiden.; niet alleen omdat zijn ongeluk hem zelf, te blijven; dan weer schijnt hij te willen-over- brengt veel meer op. Ik kan ma^r niet
Vmanr,vooral omdat, het anderen zoo tot lasfc rede]1) dan weer te schelden, dan weer Iets grijpen zulks billijk is. '
ia. Van scherts, van levendig antwoorden heeft he.el belangrijks te vertellen, maar zij kunnen Zal'de inkomstenbelasting eene
rechtvaa>hij geen genot meer,.zoowel het gerammel van niet uitmaken waarom .hij zijn gehoor zoo mis- dige zijn, moet er nog-veel aan \eibeteid
sommigen als het half praten van anderen is handelt en zoo'spoedig van gezindheid verandert, worden, want. zoo als se tot du^verie wordt
voor bem verloren. Daar in vele kringen een ^j hebben alle gelegenheid ieder zijner gestes toegepast, drukt ze allén op de eeiltjke
midvan deze twee vormen--Tan- gesprek.mode is, te ciitiseercH,'al zijne aanwendsels vallen on.s in denkla^e, die slechts door openbaarheid haie
en alle gëestësvoedsel uitmaakt, is daar de 't.oog; wij verlangen naar .eene nieuwe-bewe- gaeven tegen willekeur en onieclit
LantiS*^doove een volkomen ontnogelijk persoon ia het g^g, en zïjn nieuwsgierig of we het einde ook ten te doen ophouden. ' . "
gezelschap, al was h.ij.zoo wijs als Salomo of. kunnen voorspellen. Zien zingen is even erg, . Door deze regelen-wel in uw Had te willen
zoo geestig als mad. 'de Sla el en Saphir te" vooral schijnt het ons .al zeer belachelijk dat opnemen ,zult U my zeer verplichten.
samen. Met een persoon kan een hardhoo-' wanneer bet we het minst hooren, het publiek - ^
rende een kalm gesprek voeren,' maar alge- razend a'pplandisseert. Bij eene comische voor- ' . '
.meen gesprek, tafelkout, kindervreugd, bestaat .dracht vinden wij het publiek amusant; niets " . _____^_
voor henr niet. Juist' als' een aardigheid op fc dwazer^ dan de menschen te zien schudden- . "??.-..
zyn aardigst wordt, oritsnapt ze hem; bij een Van 't lachen, zonder dat we weten waarom.
verhaaltje mist hij de riamsn "der personen die Hardhoorendheid oefent natuurlijk ook op
erin voorkomen. en^aardig vrouwtje wordt kafakfer' en humeur eea grooten invloed uit.
vertrouwelijk, coquet, glimlacht en fluistert, hij Het maakt wantrouwend, opmerkzaam op
bemoet zeggen: Pardon! ik heb niet recht ver- wegingen, houding, gelaat en manieren van
staan", en de vertrouwelijkheid en coquetterie "anderen;" de gewoonte" van alleen te praten
is, afgeschrikt. Voor kleine lasteringen en maakt langdradig," en doet dikwijls in
herhaschandaaltjes is het ongevoelig frommelvlies
vervallen. Siet.op hun gehoor
vertrouTot welke catagorie behoort men wanneer
men zijn hulcle komt "brengen aan het hoofd
van den staat? Deze vraag rees bij mij op,
toeiï- ik in 't Handelsblad van 28 Apnl, m Jt
verslag over den intocht van HIT. M.M. lar,
. .
gesloten, die worden niet uitgeschreeuwd, vooral 'wéude, voeden velen huu geest niet boeken en clat er twee eerewachten waren, een adellijken
als er goede ooren binnen het 'bereik zijn. " couranten; maar de dus verkregen kundighe- en een burgerlijken, en om nu eeist iechr.te
Zij die nooit aan doofheid geleden hebben, '? den laten ze niet gemakkelijk los. Zij zijn stijf- doen ?&omen hoe .verschrikkelijk men m
kunnen er zich geen denkbeeld van vormen! hoofdig, onvatbaar voor redeneering en maken sterdam ^nandelde,. metseen onderscncid
welk eene inspanning het kost,, iets-
optevangen, vooral témidden van het gegons van een
algemeen gesprek; want ofschoon sommjge ge
luiden, als het rammelen van een vigelante,
het dreunen van een spoorwegwagen de doove
ooren" schijnen te prikkelen, is het gemurmel
van stemmen integendeel zeer verbijsterend;
een avond uit is een avond van de grootste
kwelling, door de meesten met zware hoofd
pijn bezuurd. Den avond door te brengen j
met het lezen van zakedities bij de vlam van!
haardvuur zon- even, misschien minder ver
moeiend zijn. "Een der' ergste dingen .is ook
dat men _ de. namen niet verstaat van de per
sonen aan wie men.'voorgesteld wordt, zoodat
men niet. weet of men met een minister of een
dominee, een baron of een makelaar in assu
rantie te doen heeft.
Nog erger is de voortdurende vrees van
bqJachelijke dingen te zeggen.
't Is al moeielijk genoeg wanneer men goede
oorea heeft, altoos het juiste woord van pas
te zeggen, maar de eigenaar van doove ooren
heeft tien kansen tegen een dat hij eene on
handigheid begaat. Een zeer tastbare dwaas
heid is.zóó erg niet; wanneer er om gelachen
wordt kan men de zaak uit den weg helpen.
Wanneer bijvoorbeeld iemand'ous zegt dat hij
spoedig ons een visite hoopt te maken en we
zeggen dat we 't jammer vinden^, meei/ende dat
hij zijn hondje verlopen "heeft, of zoo iets, kan
hij niet boos worden; maai1 als-we zijn opmer
king voor een praatje over 't weer houden'en
koeltjes zeggen,?zoo", dan is--er veel kans dat
hij "zijne visite zal uitstellen. Een vriend van
een jong kunstenaar vroeg aari een dooven
criticus of hij ook op de tentoonstelling een
schilderij van zijn piottsg«' hul opgemeikt.
liefst alles zwart op wit uit.
schen adel en iiiet-adel- te maken, ^eid -£r
Toch heeft de bardhoorende zijn Voordcelen ^schen twee. haakjes bijgevoegd te Am
en zijne zelfverdediging. Hij hoort 's nachts sterdam _was men nog ten achtei bij Den Haag
ge,en honden, overdag geen orgeldraaiers; hij
hoort denTwind niet door den schoorsteen
huidie fijne onderscheiding. \an adel -en
bmgerij." In de Haagschc kroniek \an 't zelfue
blad kooit een dag vroeger -\ooi, dat vooi e
rend; nadat ge hem een half uur lang'ineene
hartstochtelijke en ovf-rhiigende rede zijne dwa
lingen en fouten onder 't oog hebt gebracht,
zal hij u kalm aanzien en u vriendelijk vragen
nog eens te herhalen wat ge gezegd hebt,
omdat hij er niets van verstaan heeft.
len en de kinderen van de buren met uit de , ... ,, . , , ,
T, "n- ? ? tf j v ? -« ? ffa a-voor stelling al'Je eers'e langen hestema
.?«n«T vallen. Zijne zelfverdediging is zegevie- .,.- ., - ^/ -. .
waren voor autoriteiten- en in\itees, ruaar dat
de hoogste rangen, niet name de g meere
plaatsen, voor 't volk (?) tegin \yt a VKT
gulden te verkrijgen waree. Ik voor mij, 3i
maar een burgerman ben, dacht dat de z. g.
standen sedert Napoleon al waien afgeschaft,
.wel 'weet ik dat' er altijd . ondei scheed is en
zal blijven, maar dat er officieel nog verschil
Een jeugdig lid der Brusselsche jeunesse ^yas tusschen adel en burgeuj i& vooi mij iets
dorée," die reeds^lang geleefd had op kosten gehee] nie'UWP) V0oraanielyk nu 't mij veiteH
van cen aanstaanden erfoom, en een ruim ge- wordt j?een tijd waarin hoe langei zoo me(>r
bruik maakte van zijn crediot als toekomstig" net burgerlijke element en wel voon amenbik
kapitalist, kwam onlangs-bij een bankier, die de capagiteit don overhand knjgt. In. Fiaakjük
beloo-d had hem 2000 frs voor te schieten. -b»y> &taat aan >fc hoofd der regeeimg maar ten
Een stapeltje van honderd goudstukken wordt burgerman, ja zelfs Iemand o horieur, die noch,
»or den jongen man neergezet. Hij steekt.het jn »t geheel geen ridderlintje m zijn knuop&gat
haastig in zijn zak, zonder ze eerst na te tel- -had toen hij de -pr8mier .vaa den Fian^chen
len. De bankier, die hem onophoudelijk was s£aaj- werd.
blijven aanzien, zei: Ik weet niet zeker, mijn- (jaa ZQQ ten ^ ^__
heer,-of ik u wel gegeven heb wat u toekomt, beffin(. da oude geschiedenis van patifciois
wees zoo goed mij het geld terug ie geven..... \ plebejers op 't tapijt te halen. My dunkt 't
Zoodra hij het goud weer m handen had, | ^awc^.s^arf nad beter gedaan dit maar uit haie
borg hij het in zijne bureau, en gaf den ver- j ko]ommen te.laten en liever de naive uitioei en
Nederland of liever
acMer dat men weer
Op
baasden jonker zijn
zeggende:
Neem
ihuldbekentenis terug, j Tftn oade Yrou,vtjes..bf schillt-jongens die er m
Den Haag zeker ook wel zullen zijn, geplaatöt,
roy niet kwalijk, maar iemand, die j daa ^eeriands burgery een zoo veiuedueöfie
leent, zonder het na te tellen ---- ? :.gla in 't. aa>geaichgt to geven.
Welnu? Heeft zeker niet het minste plan
om het terug te geven." " ,"
heer de Lesseps stelt zich voor om een
De f-lsg was'zcker 2^0 erg r-ut bedoeld, aïs,
? Burgerman" rneei*.