Historisch Archief 1877-1940
man in viijen tijd TervauïVLgr'!, volgens
het,welk aan onae inrichting een vierde deel van
(het batig slot dier tentoonstelling -werd
toogekeud,'Voor eenige dagen ontvingen wij dien
tengevolge f 114,67.
Reden tot 'klagen hebben wij 'due ook uit
-een financieel 'oogpunt niet. Wilten wij echter
blijven wa1*" -we zijn, willen \\e, Voor 'h-t^e^al
,dat liet aantal leerlingen een volgenden cursus
?weder Tarocht 'toenemen, m staat 'zijn 'ineer
j'bnderwïjzend personeel iaïtn te Bteïl-en, dan'moet
thet aantal donateurs, -da't doér sterfgevallen
£enz. gedurig afneemt, w»rden-aaïgêYuld. '©rin-'
igend wo&ïg'èn-wïf dus 'allen,'die'voor-de.'goede
[zaak wat ever Hebben, -dit, -hetzij 'door-jaar-^
flijksche /bijdragen, etzij -öoor -giften in1 eens;
frönze "inrichting te ?steunen. ledere 'bijdrage
isIwelkomJ"
{? Het rBeei;imr $at evemls'de-Birecteiïiyste&ds
gereid ;ie ''alle gevraagde-inlichtingen 'te'geven,
^bestond' dit ^aaa- uit de 'HH.: S. 'J. "W. C. "van
(den WaH'-Bake, A. B. 'Ziir MüMen, Li.'0.
Roosten, 'C: A. &.. TVudbk de "Wit1 en >. J.
pWnoa-w, 'Secretaris.
l B. en W. hebben een f oorêradht ingediend,
$ot .verfraaiing van -den 'oïntr-efc
?der'Willema?poort en tot verkoop -van terreinen-'laTsgs 'het
Westerka-naal. "
; Zoomm 'er een;bioeieoad-e, ige^irigéroos aonder
,döorne:E, of-Benibewallig B(wèel-za;e-h.t
poe&jezom,.der klaiiiiJ.tJÊS feestaat, evenmin leeft Br een -wouw
'zonder :grHlen.. 0e schocme, belangwekkende
'vrouwein ;zijn .in :<ü!at opzicht oióig imel lïjfeer
ibeSeeld dan haar onbevallfige,»lledaagsche znsters.
;In de actriceseüijnen ?zicknochtaans allefmogelïjke
^vrouwen-Luimen <en .kuren te vereënïgem; -deze-;
?''toch,, koe ?onbeduidend -en pÉozaasêh .haar
dagejlijksclas 'verschijaiaaig tshiuis in miuts'-en kamer-,
japon' ook jsfn moge,
lijftiiialtydschoónensbellangvaeüfeend?(kaai'slicht^blamketsel, toilet,1 de
'glans wan jsc-hitteEende';kostmE«sa-ao
al3fha!air,iiollen -meestal meebrengen, de geestdrift van
'den toesehoiüwer .omrinigeaaitaariibipihet.i''ö»3ieel.
:met eea WiSas 'van 'bekoorlijfchieid lea |>aëai
;dat onuitputtelijk schijnt te zijn; de indrrak
;daarvan, is 'aoo,,sterk, dat (de'terugwerking
.zelfs age:Y®el(i-Wt0rdt .nadatrzij tfan h-et/iooneel
ris.afgatrédien, :-waiar «en onwiltek-eurig .-ai
'bedrqg n.c^ faaa-haar T'ersohgniBjg-e
;fantastaÉche t^ko©rljjkheïd verleent. ,Ma&T- hoe
'origineel^ ja' .zoaderiLing .? samsvjjleaa >de grillen
San .een aefaiee zija. niogen, deze>dames-worde.n
=,door ^ezeLMe besfeegrede-nen al-s.alle vrouv/^n
gedreven, «nversehdllig. ,.of :ae een ipaleie, een
: eenvondïge ?fcurigerSvt(MMaig <dan
wel-een-beerenhutje bewonen *e)weten, dooi'mijd-,
hoagmoed, jiéfde, jaLoezie, ijéel-beid '_ên' -verveling.
, .MEVBÖUW ItAN-Gosii. ;
'' De iberöemde fbarit©ai 'Kwaconi w-as <èe slaaf1
-.der gjrjJ&ea'zij-üieT dierbare 'weder-telft; Ranconi
;.was niet alLeen v-eriiefd, hij was
letterlijk-ver"zot 0:p..'zijii wimrw; hij w^-ei^'e ? op foaar
.Trerlan?gen meermalan de oügehoordstie^stufekea uit,1
, en hg wej?d no'&it iboi0s 'Op haar, aelfs n-ièt al
zij hean soms'duehtig beet-nowi.
4' Op jzejker-en >êag 2011 in-de Italiaansche -opera'
!%e- 'Parijs* de eerste vöorstelHn-g' van Hernam
' plaats Jnëbfeen.'Mêyremw fenconi 'haatte rdi;
'doodeeiavöudig'Omêa't hij'haar niét bewonderde,
.?terwijl zijn tegen-stander F-iorentino
haar'daarentegeai -'aanlbad.' 'EHenTcüg-ens '? zon 'mevrouw1
.Kancesii roet 'haar -'aan'Mdd-er. op' een afdoend
i_midd&l -'®m Hernafffi te -la^tem vallen. Eancöni
'(zou Be'"!!?!' vervölïen 'van' EaTel d«n Vyfde-;
vóór 'z^n iJp'tred&H &rsöheen -zijn 'VTOTSJW -plot
seling' 'öp/jbefc 'ÈooÊeöl; om als Baar gew-oonte
de laafeSte'^and aan 'gijn toilet 4e eg'gea. Sj
maaktfe jgöfearuife ;vaH: dat voorrecht- om
onge-merkt Bijn >baffBt ''bet 'achteste :voorpte draaien)
zoodot *®en 'd-e zanger ^optrad, 4ergroote
pluimdie zgn Saoöfdtooisel veTsierde liaar vo-ren
zwaaide. et 'püblie'k glwmlaeilte eerst, maar
om weMra Iwd %edaöheoi. Mevrouw Eanconi
? zat jaet 'een toi-v.e'lisöbeai glimlach om de
gchooïe %fpen 'in 4e logo'van-den directeur,
vlak tegenover Fio^entünó. ,
Deze '«mbeduideiade Bcliei'te -wais
inderdaailoorzaalk^ ^da/t 4-e opwerimg v.as!Hernani mis
lukte
Toen
eerst
?» ! eeeflen tet
gegev-en, feeg-af W&ber zich 'in eigen
dien avond te dirigeereo. Allerlei oponthouïi'
en hia^er-nisfiien gediïr-ende 'de'peia'vertraagBen'
zijn a'aüEtfconïst, - zoetó 4iij 'vèrpïnt was 'z-ic1i:
'rechtstreeks- vftn *de diligence' mtar hot theater'
te begeren, ^ëber 'werd -'met geestdrift door
liet publiek ontvangen <&n 'hij "bêlmaMe «en!
schitteTeüSeBtTiomï: Mfe bijval-derjfeoéBckoiHw-eris
steeg " ia . -ölke jaube- hoo'ger en fejo-ger en rees
bij het-slêt'Tan het ;stnk stem top. Wilhelmina
-Schröder vooral muntte luit 'ha ,-d'e rol van
Agatfae, 'en 'bracht feet p-ubliek-. letterlijk m
'vervoer-iaig I-&&QH 'haar -aa^muriijfc spel -«n "'haar
echoone stem. Toen het gordijn ten slötfee
^voor -ket "laatst neerviel,' verscheen We%er 'op
het tooneel <en sloot Wü'hel-tnine in ;zijne armen.
Zonder aich te . -bedenken 'omhelsde aij hem,
.noemde -'hem 'haar lieve papa 'Weiier -en
moodigde !hem voor> den volgenden'1 dag1 *e
feiee.ren. --Aaneteiids voegde haar moeder zich 'bij
,hen '-achter ,de 'fcoelissen en herhaalde :de
.uitnoodiging met -de .meeste ^hartelijkheid; zoo
, geschiedde het, -dat 'de igemoedelijke ' W&ber
den volgenden dag lang vóór liet diner de
trap besteeg die maar de woning der Schïders
voerde.
"Weber verraste de bekoorlijke Wilhelniina
in de vestibule, terwijl se met haar broeders
en zusters soldaatje speelde', zonder veel om
slag plaatste bet ©olfj'ke meisje ieni naast 4e
overigen in 'het gelid, ^n zetfce daarna, -met.
een bouten sabel gewapend, het kommimdo
over haar batailkm voort. Be exercities -met
het geweer werden destijds naar OBd-O
stenrifksch gebruik nog tamelijk nauwgezet
uitgeToerd ; xaaar toen Wilüiefanine met ''haar klein
fege'r tot evoluties overgirag, maakte -de
'kompo-nist .van de SVeischute de zotste misgrepen.
?Hij ; scheen -voonai ibén opzichte ipaaa irecfets iea
?Imfcs zeer verwarde begrippen te .koesteren
'gelijk papa Wrange! Uit '0Ter 'den datief &i -^en
^ècusatief abeel.
Luidde het commando rechtsom;" hij
maakte' teïsens iin-ksoai, -'totdat de iechoone
Commandant -ieiiidelijk -.ongedoildig -werd, »en tot
waarschuwend voorbeeld roMdèrihet, gejubel
IrffiüisejQ (ieja .'enfcaa>d^eii i^ekmiit de ;handen
?op *len rug bond n :hem -in Jhet kolenhok
top-ekwit. ~ ?
Toea min raeTTouw. . So^itieiSckk'-öder aait ide
k-eiiken te woarscshijn '.löw.am .en met angstige
uitriep: .?JÈiTaa is rh-ët giebr.aaidjgereeden
' feai zich nog steeSs -wachteoj,". Ha'CÜte
xme ;hartelijk ien aoa,tssïO.©a-dde .:' dm is
aB'g haer, maar ofe :heb hem in liet
ko-!len!hok opgesloten." Niet -weinig rantstéld .<op
?dit ! badebt -.haastte- Sophié-Sfih^öder :zich «in
den' beroemden Jkessapsnist te .bevrijdeaa, ;en'-.wa
ié--eer gerustgesteld -voor 'dat d«ze .luid
lacheüd ver-klaard -had, ;Sat 'dit het: aardigste
avontuur was, dat hem zijn leven lang ivas
©vergeköiaen.
La Miieüe de fortici heette oorspronkelijk
Masaniello. Toen de opera reeds volkomen
was ingestudeerd, en 'het ipnbliek met
ko.orteaelïtige 'belangstelling-, j&.iüber^ zelf scfelyer anet
gemengde -^ewaarwordiiagen van vreugde en
onrust, ? de ' eerste vo-OTS<t.elliaïg !te 'gemest 'zag,
dreigde > de -griïeesaer aietriee 'de . 'ge-heele- zaak
-in duigen te 'doeia vallen. 'Be eenvoudige, 'ge
moedelijke, bijna, -verlegen Auber, -- verstond'
volstrekt de Icua&t1 nïet "Van komplimentjes-aan.
actrices ite maken. De^ptima-doiama, -die dn
derol van 'Peneöa EOTI optreden,' ischreef zijne
térugho-udend'heid wan hex^gmoBd toe, en voeMe
z'idi 'diep ? gekreukt door den drogen toon
?waarop ? bij feaa'r ;wenk&n ibetr-ekkel^k 4e
~&$>?yattimg van 'IrareTiol .g-af. 2ij besloot JZOQ sleeht
mogelijk .te zm.g<sü, <en- cle .opera -zoodoende
-telaten vallen. Om evenwel ? op -den avond .der
opvoering ongegfceM'heid te ^ar-ven Toorweudesa,
scïireef 'z;ij eenige"dagen vooiuiit;een ;brief aaa.
den directeur, waarin zij , onpasselijkheid
voorg~af, en verklaarde, 'dat 'zy ; op 'den bep'aa!Men
dag onmogelijk de ra'l> van. I^nella zou' kannen
?yervull-eia.
, 'die Volkomen -diupe ^was van deze
de'eldëde «waB'hoop' van --den 'di-1
reeteur'; '?m'aar Bcribey Se schrijver ?van 'den1
tekat, doorzag -onmiddelijk de, ge'héele mtr-ige;
?en ;sprak -de beide -radal&OTren aldias toe: ,jde2?e
d-ame hee/ft besloten om on'ze opera ten grondie
te richten; ? wij. , moeten --diate een 'af doend- middel
verzinn-en ^o-m -hatai- fee. feüniïen missen. Vergun
?mij een oógeriblk beraaÖ, , mijne :heer6nJ"
Het ? -is .'önmageÜijfe 200 -op s.fcel en 'sprong
een. artdere zangeres :-te 'vinden, 'die ra staat is
:0m!-die rol, "te vervallen,-'' verklaarde- de
direefeur. - ; ? ; ?
",JHet is '?riïet deaakbaar,'" voer Auber Yfflort,
-dat. «en 'andere ?' dame dn^zoo 'korten ? tijd die
mpèielijke rol ins.tmdeêrt'; 'geee andere caaflager-es
kan de r-el VÏI F^n-eKta- vervuilen." ?
k ben er,"- riep Scribe nu uit, 'terwijl ihjj:
verrukt 'OpBpT'©iig, ^vij'.laten ^Fasaëlla eenvouég
'in 't geheel niet zing-en." ' '? ?' -
Wat' ojit?" rï-epen 'de directeur .-en A^uber1
ten' htjogBte -verbaasd' tegelijk 'uit.
C'od eenvoraiiig;" antwoordde ''Scribe, '"--wij
laten -^enella stemmetje 'spelen; wij drageii
hu-ar TG! aait de eerste danseres op,. en 'noemen
de opera ,,,&» Muette -de For-U-ci."
'En zoo geschiedde het. De 'Oirigineèle fign-u
der sfasmaie ^enella, mee'ebedig'k 'door /de
dan?seres - yoor-gésfeeM, 'veriaeRagde ;het -effect. Ete
opéra was -een .fcrieumfy werd ©p alle tiöoneeten
opgevHüe^d, -en 'de harige ^prima^ö'n-na weed
mi'werke^jfc iziek, «m wel - 'ïiat' ergernis.
!De 'beroemiie feeïtel, "was 'minateïis even
grillig &ls g&niaaï1; het was louter eeii har'er
?grillen die Sardon 'bewoog -om de tragedie 'te:
laten 'varen ^ea 'zï^ch. Laan 'de "fenmedie tef"wijdem.
Hij zsekt ''jaren laag 'vruchteloos ; naar ,een
'theater -dat 'zijn Ber-öte drama'!s wilde opvoeren1;
de ' titel r ste&keïi 'wasï,jötto -fte groote,"
treurspel 'in mj-f 'bedreven '(Mj seforeef het >op
38-jarig'eHt'eeffcg'd) iEle-g«iWïiandeTrien!(|en,M ^i
'^Dë-gelsHsóheM'e;" Eindëlijfe' Baia D^Bnoyers,
directeu-r van -den ^Aïia/bïgae, «en ^drama aaaa,
imaar ^dé!verdï0nstélijfee waai Stierf jeer g 'het
:Sai*döm ''een aaeüw -^retÈrspel
ifra"/geaaaafiiti. 'Chatel, ^e teoneei-'
te jBeHeville-, prees liefc aeer ^oa 'poogde ;RachÉl
'óver -te .'balen ; otia de -^hoetfilral te
Deze -was ^er *vfflBaee-rJm«e -i
?twen zij in den loop van het g-espTêk
vernam,dat h&t /stak-m- Scandinaviëspeelde, -ver-klaarde^
?t-rad, «a^d
-ten toon-öele^ geveerd. Het -^sewlg -was, 'dat
SardoiJa 'geen ernstig sdara-wa 'meer
Teeds sijn ''fteïsts comedie
hij is tfeans ket A^esamdre D-umas de -eenig
'dramatische -'diöhier die fEuropéesche
vermaardheid geniet , wiens stukken de geheele 'wereld
door 'opgevoerd -en schitterend ;betaal4'wor-den.
Sen -andere gril van Kachel bestond in *de
buitensporige waarde die a-lj an een aa
stokratisch huwelijk heöhtte: -dit toch was het
ioogste 'doel iar-er .eerzaöh*. Een iFranscfee
?graaf, 'die m Parijs ^eds tot haar vurigste
bewonderaars had behoord, wa-s in Londen ia
het frlieater St. James 'getuige van haar "triomf
als Camille in oratius. Toen :h-ij zich in
een der entre'actes naar het toon-eel spoedde
om haar geluk te wenschen en zijn verrukkiaig
te betuigen, verbeeldde {Rachel zich tersiond,
dat hij haar 'naar Londen gevolgd was, en zij
besloot een 'huwelijksverklaring van zijn kant
uit te lokken.
Hebt g| het grooie mdenws al 'veiaiomend"
tdm ving Krj MIML.
^Welk nieuws ?" 'vjxxeg de graaf snel.
Men beweert dat gy
Toer Kachel TVöxjasL
eiken avtcoïd," -antwoordde de graaf, zich met
deze 'welvexEon'Ewu list TÜfc de verlegenheid
reddende. De beroemde tragédèenae^ergenoegde
zich m'etihiieK)'w«emoiedi,teliaïlaG3ieni Bèze
Sedert iepidemiBeii.g^ewoTiien^iïdffir aetswes en
-ciimBteteses. .-'3inlden iaanTaini^wöB^Kn die
van 'VierbiBtefflssen -openlijk - gesloten ; ~,
.i^adat Wülter, .aooals.msn ibeweei
met grsaaf ^Sü^han; in- ska ecM tcad, kwamen
de geheime' 'Jiuweiijken m de mojie, Men;z«gt,
dat de soahreéte, Fr*Hleia jMéijeifaof/ iaet: een
TU!^igcli«n -? arMöfcraafc -.g-efeawd ia, ^Frauieia
^Geistinger vergen oegdaziök met eenairistok0a!at,
.ïiefc in 4en ta'oaaKa .®fom ;?maar .n
jodenwÈjk te hw$, behöffideq
en-.haaj.was -zelfs bloot' ^jmet :kst ^.gBrucht Tan haar
.huwelijk met den 'knappen :geld-baron bevre
digd, tspwigl ize .'hKt-iteiii:-,.slotte
?afdoende wijae logemtrafie 'door -in alieiu
met een !onbeken'd;gB:Tig3%.aobeu'r n isleaa
is 'treden.. -:??'?
.>aan de zonderlinge. 'grE,.
telkens 'van haartooi'
het'" er veel van - ifoeÉft ia3s 'ware
pruifceErmanïe -aangieibast, iBe .MeuT vast'
pruik is -sfe^ds-in4ar
klenr ;ra;a ;Jiaar ioilöt^ ei zij .besit .ea'.'ïffl
moge3ijfee -auancen, : van
?vlasblond *sn mdt :toe, " .
?Sarah BerioJiai'dt,/(4e ^opralgsber van .Kachel
aan ket.TJaétre-Fjs'aia^aig, tezit ond:er andere
?békoeriijkheolea een^gziig-é,'2e-er slankegesSalte,'
en dit wekte 4ea-luist -b^ haar; 0^5 om/ eea -rol'
te vervullen waarin zij-, als -maai kon.éptneden.'
in 'het .-klassieke .als -in itot imioderne répertoi-re
vasi het 'Ihéatre -^Francais; : zoodoende toeft
'Sarah ..B'eraikanJt jfeot iteden toe .vrsEtciiteleos
haar luim zoeken te bevredigen. Pxoeven
zoóals in Duitschland door -een Yestvali en een
^iegler s genaanen 'zijn torn -an de ToHten '"wan,
Hamlet en .'JPetrüaccèa sap -te ': tredeaü, ^strijdieir
xmt -oen -góB,êa , smaak' dér.iRarïjscfee ,tr<agé-!
dïenne, en .z33'ai-;
. . LUÖGA'EH
;. Het scheelde weinig.. of -een gril van débe
kende Lueca had een staatsman alb Cismaick
in iei,Bst;g-e ongel«geaheid gebiaeht Zi] hgud
'zich in het hoofd ?geaet om met Ci'-mai-ek -op
eeii jzedfde iphotogia^ihie te figuieeieai, *n Saet
?gekikte ha,ir iiideidtaad dooi middel van een
kleine li&t haar zm tekiiijge^i Dephol-ogi^phe
w-erd m Gasteaïi teivaazdagd, doch bepaalde
?zich volgens -de bedoeling n^et tot intieme
fcrótogen, maai waid m Ijsaa'ieitl eluneend,
eaemfpïa(re4i dooi de heele w&reld v-ei spie d Deee
sch^its vei wekte b>j 4e vaonae
esi iwqiel ten opzichte vaii Itun
toenmali^en afgod., en -die bezoigdiheid steeg
?toen zijsh te\ens ihet geiueht veibimdde, dat
Bismaick &ieifc zoo regielniatag tei kerk ging
sails de behoiidende fcmelaais vooi ihet ziefeeheal
Yam een goed Christen niet alleen noodzakelijk,
?maar
Zekere
gemoedsbez waren rechtstreeks tot
Bjsmarck rechtvaardigde &iehin een uitvoerigen
>brief, ien /schareef ioader anidefan an
gij rwaiaEÊbh3jail3jik s'en toege
avl-s .:g:g wist ia'aai wielk toeivja-l, ^J| ,'iïaarf
ontstaan dankt ; overigens Js Frauleia tLacea,
-bfschoon actrice, een. dame wie men evenmin
?ah mij -o@it. ©Ggiêo.arl-ODfdie ifierstandhau dingen ,
tem laste Sieeü-kEam-en , e^gien,; .Ik z-ou-mij
ik
opzien rbij
dat deze, schertS)Zulk>een
in Wolfer ,'1-eeid .-seder.fc- jaren ?.?aam
&èe fee, 'dat .haaa:-:seh.oo!
Makart vereeuwigd, «noest ?
/genaale :S!chiüd'er aüier .-zeven"; döodaondö» -dier
: het iSébi-ldersn- va^ (eeM;
w-as, fc&onde ,-gich'Oiök'iweer:
g.-. des« gfilègienlaeid i.BJJbeiGSSfc tbalsstari^g, -eaa'
Meld :zich ;dócif :yo»x ? jaüe:
jjaenlijjibe als 'bedekèe "die;
;gedaan werdeo. N'ödi'baine.gaf rFuaaleiai Wölter
haar plan volstrekt niet-op,-maar sfceeg haar
?tott fmaaaïd-.töiièen
'.de' trag^dienme m .'aan-riakFiBg, met Makart, >en
%$'?- was. ibj 'die;geleg<efnlieid;zpo lief JtaliUg, 'dat
ii| er door foefeoöcd werd-, eiE)> daar 1^ de
was liet hij zich door
-aardige scherts -'vervioeiten .-cfm «en
"onet haar a'an ifee.-gaön. Be ?v^prw-aa'rdeïi werden
-onder getmigen v-astgesfeld^de v-eriieaemdiei. pa-i^tij
namelijk ; &m -ifien '«peösch T<aüde
arvsan .-de
ysrwe,-idje ,-gr-en^eaa ' -der
mogelijkheid ,l#g., ..Nu .begon ?e.en
/onbetaal.bare klucht -yan y^raïtwënlisèem', vallerl)ei ecat
vrouwelijke poetsen en a-ïlerliefete .^gper-ge;n,
totdat .Ma-kaft eindigde met de vlagfeesMjk-en
voor .Ei-auleia Wolter, waarna ten slofcte
;degiroot-e bem losbrafei/KJi wenschte 'namelijk
haaaportret -van «3e iiasd -des meesters.
Makart hield zich ;goed, maar besloot .zicli,
over -z^-n nederiUag te wreken. Woiter
yerrJangde .h^aïportret; welnu, hij zpuJa^t maken ;
?doch, -daar zjj verzuimid had nadere voorwaar
den te -stellen, schilderde hij haar niet als
Fridulem Wolter, of .als .geheime gravin, maar
ala Messaline in hetzelfde- ".kostuum als waarin
zij die rol in het bekende treurspel met zulk
een schitterend succes vervuld bad.
IMen weet, dat 'Napoleon T. Hadem^rselle'
(Jeoiges, medelid van het Theatte Francais,
begunstigde; zij' was de 'beroemdste tragédienne
Tan di-en fcrjxl, «n onder de recensenten -meental
als devrouivelykeTalma bekend.. Het Théatre
?Francais dankte onder anderen aan haar in
vloed dat Napoleon het gebouw te Parijb, dat
?aan 'die rïcntïng toebehooide, 'en dat 'de
renten afwïprp iaor een instituut
^angepensionneeiden den acteurs ontnam, en <op
&taatskpsten een gebouw ^i oor hen liet oprichten.
Georges en Talma kregen 'buitendien nog een
ruim jaargeld urt zrp particulieie casette.
hoe 'ook door Napoleonnvst
gunstOTOiladeo, STademoï&elle Oeorges was
nïet vuldaan; liaar ijdelheid veilatigde een
sefaifterender be-ivija van ha'iT intimiteit met
den nieuwen keizer, en zoo fcuamzy plotseling'
pen m^al die 'hoe langer zoo steiker weid,
teftUat hij haar nacht noch dag rust het, en
zij eiiidelyk brj gelegenheid van een oezoek
van den keiler met de ssaak *voor den dag
kwam.
Vsl-S_apoleon zat op een sofa 'in het ooiidoïr
?van de actrice, dat met alle mogelijke weelde
dier dagen, halt gnefegchen, half modernen
?stijl gemeubileerd wa«, op Mademoiselle
Oeorge& te wachten1; deze wasTolgens de verklaring
?van haar kamenier, mid-deu m haar toilet door
n-em Teirasi. Weinige o ogenblikken nog en de
tragédienne verscheen m hef giiekschekostrram,
m grwang; liaar Tut, zwaar zijden kleed
GIJ, «choom?,4|.oiige keil1 gij,, aaea*nkn Keizerazoon,
Wienp ToorlioDf4 i&rn eniS«L, eeoi nuntua «cbynt te fl
bliakea.
Bei bede, die uw jeugd der Aïmaeii hee£t gelowa
'Gij n enschte Triend of anaag te ledden idoor niw/bloedï1)
Moor alJier wanbedrijf hebt, marikai l gij geboet.
AAN DEN PRIHS TAN ORANJE.
Al nefat men zorgeloos een
Daar is er, Dae zyn aeis rneêdoaglaos wstt te zwaayen,
.ui3-Paleig doe Hein m lianen gaaU) 2J
'tma^jen.
.neen toeltianogl...
J3e0a waart ge oiis inuis geleerd, tgered tilt veel yerldmfiagj
Begaafde, WBÜregeest,)gtJiE|'ptfdoor ondut vmding,
Nog zien wij^nihtenS uit
-OSANJi' een naam p een plreht Begeestkratht van den
2mijgïT
Metlooger -redkt&geTöl 3) , den adderlijken gloed
Yau Tweeden "Willem Mensch TVeigBver, VoistenKnj^er!
D'ït alles draagt gij aeen r Waarheen "Waar Sloeders
groet,
Gkmlachend van omhoog, u 't al vergeten cft.
Juni 1S79, J. A. Am TH.
1) Yolgeads Ze Pays '(zie Manie 'l Juli -79) lag in
'sPrincea gebedenboek een gegchreven gAed, dat ald«3
: moet sterben, rHieer, clat het daa
van een der amgaen te
Te-dik moet i&f&a, dat itiet dan onder ds
het
den
meai ihtt beeid d«r
e
mrt bonte borduaisels versierd, teekemde de ?l(li8«ai ^
'scnoone -vormen harer Blanke gestalte duidelijk
genoeg, -en liet naar fiaaien nals die met een f
prachtige collier pi ijkte, en haar mooie met'j. TT , -. < -, , , ?, p i» i i
t i ji -i ?, * -i n i P *?**'j -"-"u J-* -öUiFTt' Uciti ci6z6 ftjtjurËTPrZfHïl dlüudUüZS^l
fcpstbaie biaceïetten gettoide raden bloot. ^eï)rui]lt Würdtj B het geiaamtt. jat den ood
Toor?JL-en Mem diamanten diadeem sieide naai don- steit, met e&n kien "-ediapeerl
kei e lokken. Zij zette z ch naast den nieuwen' 3) 20 Dec 1581
keizer aaeer, en spreide zulk een buiten gewone
lüefellig-heid fcen toon, dat Napoleon, die een! IffftO* xnft iftHO* "
-even groot mensehenkeimer als veldheer was,' <*ï£Ïa5U«ttï«* *'
?dadelijk argwaan opvatte, het denkbeeld, datf "^ door
men hem eh: wilde aftroggelen, of wel, dat
men zich "vleide om van een zwak oogenblik
GEORGE "ELLIOT,
Het nieuwste werk van de schrijfster ~van
bij hem misbruik te maken kon hem ten hoog- Adam Bede, Felis Holt en Daniel Der Bonda
ste veitooinen. Mademoiseïle Geöiges roeide is geen ioman, maar eene iceks zede- en
kaalle mogelijke onderwerpen a< n, behalve haar, rakter&clietsen, m den geest van Theophiastais
-eigenlijk plan; maar Napoleon-werd;] ongedul- en La Biuyeie, verzameld onder den titel van
dig, en, gewoon den knoop door te hakken,!Imp,essïon* of Thloplit astus SuoJi. Het ver
vroeg lig plotseling: ,,~\YJnu, wat scheelt u? toont al de goeile eigenschappen ^an de
bewat veilangt gij tan mij?" 1 kende %chröf&tei wat ontleding van kaïaLters
Georges wist nut -wien zij te doen had, zij en degelijkcn, "bewerkten stijl betreft, maar
zich oyei, en antwoordde nu zondci aar- Z0u natuuüyk hem, 'die er den diamatischen"
zelen. Ik koester eeil wensen, Sire, waarvan
de 'vervulling mij tot de gelukkigste aïler
&terTéhngeii zou maken.1"
En welke is die wen^eh?" vroeg Napoleon.
Ik 'wensch uw poitiet te hczittea, Sne."
Nd"poleon zag haar verbaa&d aan. Hoe, ZOTI
hij die gewooa was konmgpii en keizeis met
zijn poitiet te veieeren, her aan een actiice
Hij tartte langhaam m zi]n vestzakje,
haalde een gouden iuunstj.k-mistz'jn hecMtem?
re ^ooi'^elii'jr!, en gal 'het lan Greoiges die tot
de lippen toe vei bleekte.
Altijd en overal gioot, rei loochende
Napo1-eon zidi ook m zijn vtühoiuïmg
totdeactuceweield nïet. Georges poogde i rachteloos door
fimlen haar zin te krijgen; haai aiis adden
geen andeie uitweiking dan dut de voorby-1
gaande cmtstemmmg Tan den keizer op een
volslagen bieuk uitliep. Napoleon ^vus de man
met om ziJa iloor een vit TI w, en alleiminst
door een dame in onecht hermelijn, de wet
te. laten stellen*
Niet tevreden met marmeren ranieten en
bronzen sta,nd"beelden, zal de E,iW Panjsthans
een kopeien oprichten. Zïj hoeit van den
reusaehtigen leeuw van Belfoit het model
over-genomen van den 'beeldhouwer Eaxtholdi, het
kuh'-tweik zal Telen nog levendig voor den
'geest staan van delentconsteUingr-vran Teileden
jaar; tot een derde verkleind zal het beeld m
het paik -dei- Buthes Chaumont geplaatst
woiden, liet zal echter nog mrastens 25,600 francs
k-esten.
gaat
ep dpn weg der revolutie. De kunstenaar
diéden >ns du Salon" behaal<l lieeffc, F.
"Slanieng zal zgne" drie gewhBidieerde jaren
nïet m 'Rome 'behoeven door te brengen. Hij
'zal nu het eerste jaax in Eome, het tweede
n ? Spanje, het derde in Belgiëof Nederland
inbgen vertoeven, maar moet ie3er jaar een
'stuk -zenden dat de levenswijzen zijner
landgenooten m deze landen schetst. Deze laatste
bepaling is misschien eenigzins'zonïeiling, haar
belang voor de kunst an 't algemeen of de
Törming voor den gelauwerde in 't bijzonder
!is niet zeer jüxtidelijk.
nieenmg onitient zipa eigene pei^oon mosst
verduisteien,, en hem het ^oortdurend bewust
zijn geven dat hrj tegaluk zeer jong en zeer
interessant was* Daaienboven was du opgave
"hoe jong bij nog wa,s \ een telkens meu"we
aanleiding fcoi verbaaing voor vieemden,-, di,e
Diet znne vroeg ontwikkelde talenten kennis
maakten, en deze veibazmg strekte zich oak
,. Onderstaande gedichten werden ons door den
neer ATbeidmgk Thym ter plaatsing toege
zonden. Gi-aaine nemen "wij ze in onze kolommen
op, al huldigt de poëet een .geheel andere
'beschouwing dan wgzelven. Dp het gebied
de'r SchooneXiettereia "heeische onbejperïkte
vrjjheïd. EED,
AAN PRINS LOUIrf NAPOLEON.
<§QJ diopgtdeii eigenMa'im-ceas Vorsten, die eentaiöon
In Holland hoeft ge&tiLht, en'tYolk in 't harit gedragen,
Hy.aceftons lie%ehad, -en vroeg dei.liefde IGF.OH,
Toen de Aaitsfryrande krooialteoiiheeft van'th-oofd ges-lagen.
Gij zyt ons liijna vreemd, maar hij zoo'n gioote smart
Als die uw Moedei tl of, m 't bloeyendst mv er dagen,
Schreit elk opricht, elk onver^aSterd lïollandsch hait-.
DatZij, na zoo veel rampe, God nog dit leed moet klagen.
uit tot wat men -,de geheele weield" noemt,
toen hij eene ^Tergel^kende ciiatting der
.Eurojaee&che volken ' uitgaf, voordat hij goed
m*" de lange kleeien was. Alle bezoekerb ver
telden keisi bfl het eerste ondeihoad, dat
zoo merkwaai'dig jong was,, en
haalden deze betuiging zoo dikwjjls zij hem
zagen; alle cntitJ, die aves- h&m schreven,
eiscbteai op dien zelfden ,gr«nd de
zyne feek-ortkojaiiaagen en
beidffiïj werden" op rekening van het vleiende
feu zijner jeugd geschoven. Zijne jeugd WAS
d.e gooiden achtergrond waarop si .zijne veel
kleurige begaaffcütedeii afstaken, D.it alles WAS
reeds ?voldoende om hem foij Ledeie gedachte
aan zichzelTen, ook aan zijne ongew<me jeugd
gang haier ioman&, de aangiypendetooneelen
mt &chijnbaar zoo eemoudige veiwikkelingen
geboren, in zocht, teleurstellen. Wy kiezen als
pioe\e eene der kleinste schetsen' Nog zoo'
jong", o-veituigd dat wel spoedig een onzer
uitgevers het publiek de gelogenheid zal geven
inet de ovenge kennis te maken.
Ganymeed was mdeitijd een knappe iongen,
wat mei-jesachtig mooïen vlug voor zyn
leeftgd. Dat iemand niet heel lang jon^, meisjes
achtig mooi en vlug voor zijn leelajd kan
blijven, schijnt bij nadenken een even aanneem-.^
"baie fctellmg te zgn als hefe "bekende vooibeeld
van een syllogisme Socrate? is sterfelijk."
Toch litbben de omstandigheden er a'les toe
gedaan om In Ganyinead de oveituigingleven
dig te houden, dat hjj meikwaaidi^ jong is.
Hij was de jong&te m hui&, en sedert zijne
pulste jeugd 'gewoon al? zoodanig aan de
bijzondeie zoig van zijn bloeders en -zusteis te
worden aanbevolen; altoot, hooi-de hy zyne
moeder over hem, als over haai joogsten be
deling spieken, mei eensooi t van yleiende
aanin liaie ^tem, die van zelf zijn
te doen denken. Hierna ec-htex
en stichtte hy «Mie' ar-eriiul^ge orgam&atie om
de leiJfaerkiinilig'e Wangen van de vier
werel-ddeeleaa. (later kssamea ook Au^tialie 'eja
Polyjae&ie er nog Lij) op doelmatige wijze te
vereenigea, terwijl bï( stelf presidemt werd vivn
het ho»fdfcestiiH,rfl waar jsicfa. dus telkens
opfeit herhaalde, .dat verbaasde
weemvendea adraizucsferatear, eeaa aoo
maa ,aanBdiouw-dEn. Wanneer soj mu aefc
^hristalyfee liefde nagaan, )xoe -dit
GaaYme&d moeM; verken, jaoeten w^ het
zeer m .hem te pmjaen Binden, dat hij
bleef -igieveel&Q, dat hij nog iets meer mopst
sip dau jzoo jong, «m naet snel wegzonk tot
iets als dat treurigste aller schepselen, een
veroaderd j&ug-dig wonder der natuur."
fielukkig bezat hij genoeg veisnogens,
werkzaaniqjyer, om liem yoor dtb lakeiig lot te
,H5 had de bron van zijne, welspre
kendheid en denkkracht niet zoozeer mtgeput
m de Vergelijkende schatting", dat hy,aooals,
aiidere jemgdige beroemdheden, het gevoel-met
.zich moest omdragen, zijne bestemming over
leefd te liebben, of zooals iemand die te vroeg
w opgestaan, en den gelieelen heldeien dag
een veimoeiden namiddag -vindt, 3J i1- zoowel
geschriften als plannen blyven vooitbiengen,
waarin bj misschien werd aangespoord door
het feit dat atfa Vergelijkende «ohattmg" de
m
0$
/