Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAM ME U, WEEKBLAD VOÖB^NEDERLA
volle, uit te oefenen, zoodat hunne .macht niet
in 't oog valt, anders was zémisschien reeds
lang gevallen. Het practische monopolie, nog
drukkend genoeg, dat zij er van overgehouden
nog iets beters aan de hand-gedaan. Dit wa
het stuiirboordzijde reglement," d. i. dat even
als in de drukke straten * de rijtuigen ieder
.hun kant moeten houden, zoo ook de schepen,
die de rivier opgaan den eenen, die de rivier j heeft is, dat zij aan alle stuur lieden op de Theems
afgaan "den anderen oever moeten volgen." , een bewijs van lidmaatschap, een patent, in
beOok dit voorstel is door het comitéin beraad, hoorlijken vorm laat betalen, extra kosten
echgenomen, en. de argumenten die zij er tegen ,ter die geheel onnoodig zijn. Het comiténeemt
aanvoeren'zijn niet zonder gewicht, tocli niet
^ogdemoeitetebewijzendatdikwijlsdezestuiirdoen, het bestaan echter van den tekst der privi
legiën alleen moest reeds voldoende zijn om den
val der Company te doen uitspreken."Een fraai
verschijnsel zou het wezen indien de Company
haar val voorziende, het zich eens in 't hoofd
zette hare privilegiën ten volle gedurende zeke
ren tijd in werking te..stellen. Dit zou een
internationaal belang worden waarbij het voor
treffelijke der" Engelsehe administratie tegenover
zóó. geldig dat ze voldoende schijnen om den lieden ni^.t berekend zijn voor het werk dat zij l Europa in een zonderling daglicht zou komen.
.regel te verwerpen. Iedere regel, welke ook, - ------ . _
moet voor tegenwerpingen vatbaar zijn,- en
deze heeft althans dit voor, dat hij volkomen [
klaar en eenvoudig is, en onmogelijk verkeerd.
uitgelegd kan worden. Als deze regel was
aangenomen, dan zouden de kapiteins zelden
behoeven te'twijfelen wat zij moesten, doen; ] Het koopen van staatsfondsen als geldbelegging heeft bij. sommigen een onaangenamer!
inalle -verontschuldiging voor ongehoorzaamheid j ?r^?na$Sj£?teï}? *.. h1*- n?iT6"g gemaakt hunne kapitalen verder aan de Mogendheden te
aan een zou eenvoudig besluit zou uitgesloten
zijn; en in gevallen van botsing zou men bijna
nooit betoeven te zoeken naar den schuldige.
en !n«iH@$riëe!e niededeésigeii.
Juist omgekeerd zou
het voorstel van het
de uitwerking zijn van
comitémet het bijge
voegde vooral omtrent stoomfluitsignalen. Dit
is, dat als schepen elkander naderen met ge
vaar voor botsing, door een van de twee eene
waarschuwing zou kunnen gegeven worden
?dat zij naar bakboord of stuurboord wil wen
den door een of twee signalen met de
stoomfluit. Op het eerste gezicht schijnt dit voorstel
uitmuntend, maar het is zeer waarschijnlijk
dat, als de' aangeraden signalen werden toe
gestaan, er het meest gebruik van zou ge
maakt worden door zeelieden die verlangden
de reglementen te ontduiken. Hetgeen het
comitézegt, is waar, dat het geven van het
stuurboordsignaal" .geen verontschuldiging
?moet zijn om .de reglementen te overtreden,
maar in de praktijk zou het uitkomen dat de
kapiteins zouden meenen dat ze" maar juist
mochten doen gelijk ze wilden, als ze maar
het goede signaal gaven. Wij zouden vreezen
?dat als de regel werd ingevoerd, bet onmoge
lijk zou worden de ongehoorzamen te ver
volgen, en de stoomfluitprocessen" talrijk
gouden worden voor het hof aan de Theems.
Met betrekking tot zeilschepen die men na
tuurlijk niet zoo kan binden als stoomschepen,
geeft het comitéeenige regels aan de hand
-voor het vermijden van botsingen op zee, die
wel spoedig in werking zullen komen. Omtrent
stoom- en zeilschepen gezamenlijk doen zij een
-voorstel, dat wel opmerking verdient. Het is
-dat, wanneer het ondoenlijk of onveilig is voor
bet stoomschip voor het zeilschip te wijken, en
het stoomschip dit door een stoomsighaal te
kennen geeft, het zeilschip moet zorgen uit .den
weg te komen." Van. deze voorziening kan
men zeggen dat zij tegelijk onnoodig en scha
delijk is. Tot nog toe moeten de stoombooten
voor de zeilschepen afhouden, maar het is
moeielijk -te denken dat men een stoomboot haar koen
zal laten veranderen voorheen zeilschip, wanneer
? ".het gevaarlijk*1 kan zijn dit te doen, en wanneei
bet'zeilschip toch. wel uit den. weg kon komen
crediteuren,heeft,,heeft zeker het recht
te klagen. Met vele, zelfs de meeste anderen is dit niet het geval. Gaat men van de meest
verspreide staatsfondsen over het laatste tiental jaren de marktwaarde en de genoten interest
na,, dan zal het blijken dat wie zich voor tien jaar in de papieren gestoken,heeft en er thans
zich aan onttrekt, veel meer van zijn geld genoten heeft, dau hij oppervlakkig meenen zou.
Wij geven hieronder de cijfers van 131 leeningen in ponden, op deze wijze: Van de drie
leeningen van de Agentijnsche republiek was' op 30 Juni 1869 de totale marktprijs 9,875,000
pond; op 30 Juni 1879 is deze 6,040,000 pond; de houder heeft er van genoten in die tien
jaren netto winst (na aftrek van belasting, talon, etc} 466,000 pond, en dus door elkaar eene
rente gemaakt van 4,7 pCt.
" 1869 1879 Interest. pCt.
9,875,000 6,040,000 466,000 4,7
4,372,000 3,020,000 205,000 4,8
als
zal
de kapitein maar
neer
om een
wilde. Een stoomboot
toch b. v. niet gerechtvaardigd zijn wan
zii tegen een andere stoomboot aanrent
3 Argentijnsche republiek
4 Buenos Ayres
Entre Eios
Santa Fe
Oostenrijk
3 Belgi
l Bolivia
2 Brazili
7 Chili
2 China
2 Columbia
2 Costa Rica
5 Denemarken
2 Donau Vorstendommen
2 Nederland
l Ecuador
l Sgyp,te-i
4 Frankrijk
,2 Griekenland
2 Guatemala
5 Itali
2 Honduras
4 Hongarije
2 Japan
l Liberia
3 Mexico
2 Noorwegen
2 Peru
l Portugal
18 Rusland
l San Domingo
l Sardini
4 Spanje
2 Zweden
11 Turkije
6 Vereenigde Staten
4 Venezuela
l Uruguay
131 leeningen
204,000
276,000
104,558,000
23,347,000
1,156,00018,487,000
8,441,000
2,168,000
509,000
2,689,000
3,992,000 .
1,785,000
44,558,000
191,000
53,903,000
582.142,000
337,000
416,000
159,396,000
2,855,000
20,287,000
3,188,000
85,000
4,045,000
2,889,000
27,647,000
12,090,000
124,992,000
, 530,000
2,224,000
58,024,000
3,053,000
'98,024,000
353,700,000
910,000
2,520,000
1879
6,040,000
3,020,000
172.000
235,000
120,547,000
24,677,000
583,000
16,766,000
4,362,000
1,923,000
820,000
355,000
807,000
1,417,000
50,250,000
110,000
40,400,000
740,400,000
595,000
102,000226,410,000
126,000
13,700,000
2,810,000.
5,000
1,170,000
3*039,000
3,540,000
18,160,000
120,400,000'
37,000
2,100,000
35,962,000
1,727,000
25,545,000
330,000,000
600,000
963,000
Interest.
466,000
205,000
18,000
20,000
9*500,000
1,150,000
75,000
1,230,000
139,000
250,000
183,000
250,000
180,000
196,000
2,522,000
8,000
1,747,000
35,750,000
26,000
? 6,000
18,769,000
234,000
1,658,000
.339,000
9,000
288,000
260,000
2,128,000
1,629,000
6,971,000
35,000
219,000
2,123,000
1 215,000
1,366,000
3,063,000
' 31,000
8,8
7,2
9,2
4,9
6,5
6,6
1,6
11,5
35,9
9,2
4,5
10,5
,5,6
42
3,2
6,2
7,7
U
11,8
' 8,1
8,1
10,6
10,6
7,1
'8,9
7,6
13,4
5,5
6,6
9,8
3,6
7,0
1,3
9,3
3,4
1880 vervalt, zijn afiosbaar a pari binnen 19
jaren door . halfjaarlijksehe uitlotingen, waar
van de eerste in Juni 1880 zal plaats hebben'
en op l Juli daaraanvolgende worden uitbe
taald ; onder voorbehoud der Maatschappij tot
vervroegde, aflossing a pari, of door vermeer
derde uitloting, of ? afbetaling .van het voor
schot der leening.
De prijs der uitgifte is op 981/4 pCt. be
paald, en de inschrijving op 21 en 22 Augus
tus opengesteld; terwijl Aandeelhouders der
Maatschappij, die van hun recht van voorkeur
bij hunne inschrijving wensehen gebruik te
maken, zulks bij geteekende verklaring der
nummeropgave hunner aandeelen, kunden doen
blijken.' ' .
De omstandigheid dat van de eenige leening
der Maatsch. in 1872 gesloten, circa ?1,000,000
werd- afgelost, de vloot met twee
stoomschepen' vermeerderd en ongeveer ? 500,000 kapi
taal in etablissementen belegd is, kan tot deel
name ia deze geldleening strekken.
Van de Nederl. Spoorwegwaarden gingen
Aand. Staats Spw. V*, Aand. Indische Spw. Va
en Aand. Centraal Spw. 3/4 pCt. vooruit en
zijn Aand. Ehijn Spw. l Va, Aand. Boxtel Wezel
% en idem 2e Hypotheek.3/* pCt. achteruit
gegaan.
In ronde cijfers, de werkelijke zeer nabij
komende, blijkt van de Nederlandsche Spoor
wegen, dat de ontvangsten van l Januari tot
Uo. Juli van drfe jaar, die in hetzelfde tijdvak
over 1878 te boven gingen:
VAN DE HOLL. UZEBEN SPOORWEGMAATSCHAPPIJ,
de Hollandsere lyn met . . f 51,200,
de Ooster .. . 78,900,
VAN DB CENTEAAL SPW. . ? « 6,300,
en vAjf DE NEDERL. RHLTN SPOORWEGMAATSCH.,
sedert lo. Mei?Uo. Juli meerder ? 48,958,
boven die maanden in 1878.
Amerikaansche Staatsfondsen, waarin bijna
niets voorviel; zonder noemenswaardige veran
dering, en zijn van de Amerikaansche Sporen
Caïro St. Louis 5/s, Denver Boulder en
Milwaukee St. Paul l pCt., Atlantic G. W. Ohio
l Va, Missisippi Ohio 2 pCt., Cleveland Columb.
Ext. 3 pCt., Cleveland Mount Vernon 4 pCt.,
St. Louis South Eastern 4 pCt. en Denver
Pacific 6% pCt. hooger, daartegen Ghicago
Madison Ext. Va pCt., Chieago Menomenee
li/4, Chieago N.-W. Commonst. l!/s, Chieago
N. W. Prefered l Va, Chieago N. W. Union
13/4 en Winona St. Peter 1% pQt., Denver
Rio Grande en Missouri Kansas en Texas 2
pCt. lager.
Het geld bleef a 3 pCt. verkrijgbaar.
prins van Wales tijdens een voorstelling naar
achter om aan Sarah Bernhardt gepresenteerd
te worden,- Het tochtte verschrikkelijk en, de
vorst verzuimde de franschégewoonte in acht
te:nemen. ..Monseigneur," zeide de.
topneelspeelster na -een oogenblik, u n'öte pas sa
couronne, maïs on, óte son chapeau."
Een. programma van. een muziekuitvoering
bevatte de volgende lijst van zangstukken en'
artisten, Niemand zal denkelijk beweren dat
er misbruik in is gemaakt van leesteekens:
Troost u mr. Jansen, Wacht op mij mr.
Pieters, Aanschouw eene maagd mr. de Wit,
Duisternis zal komen over mr. Zwart, Hij zal
u voeden mej. Geel, Kom tot mij mej. Rood,
Ontvouw mij uw hartsgeheimen mevr. Groen.
Men mompelt dat Prof. Alb.~Th. bezig is
aan eene vertaling van, Tartufe voor het Ne
derlandsen Tooneel, en dat de heer Moor op
zal treden naast mevr. Kleine als docent aan
de Tooneelschool. Nu zijn. er menschen die
altijd wat te verteilen hebben.
van Tonia Poolman, treedt sinds
op, in de rol 'van JSmwwf, uit Dr.
In stede
Zondag 11.
Klaus, mej. Sablairolles. Evenals hare voor
gangster verdient Vj grooten lof voor haar
onderhoudend en beschaafd spel.
Inderdaad is de veerkracht der laatstge
noemde jonge dame te waardeeren, die baar
in staat stelde binnen 24' uur een rol van vijf
bedrijven te leeren en te spreken.
Amsterdam, 14 Aug.
G.
16,000 0,6,
1,739,924,000 . 1,801,875,000 114,282,000' 6,6
Hierbij zijn geene leeningen van het laatste jaar opgenomen. Hoe hoog op 't oogenblik de
fondsenmarkt staat, blijkt daaruit, dat niettegenstaande de groote waardevermindering die
de namen Spanje, Turkije, Argentijnsche republiek, Chili, Costa Rica, Denemarken, Egypte,
Hongarije, Mexico, Peru, Zweden en vele kleinere aanwijzen, toch de totaalsom de vorige
nog overtreft.
Omtrent de gele koorts in Memphis wordt
berekend dat de ramp "van verleden zomer,
behalve de menschenlevens, een direct en in
direct verlies van 200 millioen dollars ver
oorzaakt heeft. , Er zijn ijverig onderzoe
kingen ingesteld naar de oorzaak der kwaal.
De
dat
Health offie&r"
gele koorts in
te New-York
de Vereenigde
op,
Staten
onwillig zeilschip te sparen. Wanneer
het, zooals het comitézegt, ondoenlijk" is voor
de stoomboot, uit te wijken, dan moet zeer ze
ker de kapitein verontschuldigd worden. Tot
het onmogelijke toch'is niemand gehouden. Er
is geen speciaal reglement noodig om dat uit
te maken. Men moet zich echter niet voor
stellen dat deze overbodige regel geen uitwer
king zou hebben. In de praktijk zou kjj blijken
de roekelooze stoombootkapiteins van alle voor
zichtigheid jegens kleine schepen te ontslaan.
Groote zeilschepen zouden zij - nog
maar de kleine kustsehepen en lichters zouden
maar zelf voor hun behoud moeten zorgen.
Als een van deze een stoomer te voren kwam
en de kapitein maar meende dat ae wel uit den
weg zouden weten te komen, zou men de
stoomfluit laten blazen en rechtdoor varen. Mis
schien dat ingeval van ongeluk zulk een over
treding van de wet kon worden gestraft, en in
?sommige gevallen zou het gebeuren, maar de
moeielijkheid van bewija.zou altoos
denstoomRoyal Axminster tapijt. Onder de nieuwe
tapytsoorteh is er een die een belangrijk deel
van den tapijthandel zal ga<an innemen, naar
al hetgeen wij daarvan gezien en gehoord heb
ben te oordeelen. Op het gewone weefgetouw
met de hand bewerkt zijn de Chenille tapijten
reeds sedert eenige jaren bekend, doch deze
worden in reepjes als een Chenille koord,-vooraf
vervaardigd en daarna op een ketting van
zwaar Jute garen geweven; die tapijtsoort was
onder den naam van Patent Axminster bekend,
_ _ docli een gebrek daarvan was,'dat wanneer na
vermijden,! langer f korter gebruik, een plekje versleten
raakte,'daardoor noodwendig de geheele reep
losraakte,omdat de verbinding der Chenille aan den
rug van hef tapijt slechts door een dun draadje
geschiedde. Dit werkelijke gebrek is in de
Royal Axminster vermeden. ledere steek van
dit tapijt is afzonderlijk met den grond of rug
van het tapijt verbonden, zoodat het losgaan
of slijten eener steels;-, geen invloed op het breken
of loslaten van .de daarnaast liggende steken
of pluizen hebben kan, daarenboven houdt
tebootkapitein doen winnen. Aan de eene zijde vens een ander ebrek P te bestaan, te weten
zou men het getuigenis hebben van twee, (als dat mefc alle banen van een teP9fc Plat P dei1
r geen verdronken waren), misschien drie man- j gro-nd Wlllen
nen van
den lichter; aan de andereszijde dat eenigzins hobbelig blijven.
maar liier en daar altijd
van den kapitein, den loods, de stuurlieden, den Door stoomkracht geweven en bewerkt, is
aan het roer en eenige van de matrozen. men verzekerd van akkurate bewerking, goed
.Hoeveel moeite de rechters ook deden om de
waarheid te weten te komen, er zou zeer dik
wijls onrecht geschieden; en daarbijj komt dat
deze voorgestelde verandering niet tegen een
bestaand kwaad gericht is. De thans geldende
.ragel toch, zou kunnen worden misbruikt, maar
aan elkander sluiten der banen en plat en
ongerimpeld liggen.
" Het getal kleuren dat in dit -weefsel kan
worden aangebracht is onbepaald, terwijl dat
bij Brusselsen bezwaarlijk meer dan zes kan be
dragen, zonder -het dessin streepig te maken;
bet blijktfniet dat hij dikwijls misbruikt wordt, l Herdoor kan de fraaiste kleurschakeermg bij
?en inderdaad, het is niet waarschijnlijk dat de ^akvolle dessins worden gebezigd.
-opvarenden van een lichterschip al te erg hun
voorrechten zullen misbruiken. Zij kunnen
niet in het vaarwater .van een groote stoom
boot komen zonder gevaar van verdrinken: ea
er is weinig kans dat menschen van die klasse
zoo enthousiast zijn voor de wet, dat zy vol
komen onverschillig zouden zijn voor het gevaar
Duurzaamheid, fraaiheid van kleuren en la
ge prijs, niet veel hooger dan die van Brus
selsen, maken deze soort tapijten zeer aanbeve
lenswaardig1.
L
De beroemde Engelsehe tooneelspeler
Charstemming .gunstiger wa%.. waren., de overige da-'i63 HatKews is, zooals men weet, een groot
gen bij geringen omzet niet .gunstig. Donder- Ijaar geleden overleden. Hij was rijk. O.a. bezat
dag zelfs flauw gestemd; oük in de Russische : ij een vast inkomen van £ 600, op een zeer
Roebelsoorten, niettegenstaande de Roebel-va-: "bijzondere wijze verkregen. Gedurende zijn reis
luta hare prijs bleef behouden, was veel min- naar Indiëin 1875 ging hij veel om met een
der affaire. , ? zijner medepassagiers. De laatste vond zijne
Buiten de onderscheidene soorten, die na ge- gesprekken zoo onderhoudend en zijn
gezelringe variatien geene beteekenende -koersver-. schap zoo aangenaam, dat vóór zij te Calcutta
de boot verlieten,
Waarde mijnheer
hij tegen
Mathews,
andering aanwijzen, blijven van de Russische
Staatsfondsen'de Russen 1864, 1866 en 1877
Vi pCt., de 5e en 6e Series Va pCt., 41/3- pCts. ' zierigste reisgenoot dien ik ooit gekend heb.
Rusland 1875 3/s, 4Vs pCts. 1860 3/4-pGt.,Ham-' Ik heb kind noch kraai. Permiteer mij u jaar
Mathews zeide:
u bent de
pleburger en 3 pCt, Eng. Russen l pCt. beter,
terwijl Russen 1872 Vs pCt, verloren.
Van de Premieleeningen waren de 1864rs.
l pCt., de 1866rs. Vs pCt. hooger. Van de
Russische Sporen de Aand. der groote Maatsch.
£ 600 uit te keeren, over te 'gaan op
mevrouw uwe echtgenoot, wanneer u vóór haar
koffit te sterven." Mathews nam dit aanbod
men zegt meer uit een soort van ijdelheid
omdat bij het noodig had. Men wil dat
Jelez Griasi en Riask Wiasma llz pCt., Jeléz zijne gezellige hoedanigheden nog nooit op zoo
Orel, Moskow Smolensk en Poti Tiflis 3/4 pCt-, Jioogen prys gesteld waren geweest.
Kursk Gharkow Azow % pCt., Kursk
Charkow IVépCt. en Morscliansk Sysran 2^4 pCt.
hooger. en Brest Grajewo 5/a pCt. lager.
"Warschau Bromberger en Warschau Weenen
Spw. Aandeelen sluiten Va pCt. lager.
Van de Oostenrijksche waarden blijven na
geringe affaire Papierrente Mei VépCt. lager
en Goudrente i/s pGt. hooger;
Premieaandeelen 1854 en 1864 Va pGt. beter en idem '1860
M. Engéne Labiche, heeft zijne werken op
nieuw verzameld uitgegeven. Het schijnt zijn
vast voornemen zijn draraatischen arbeid hier
mede te staken. In een gesprek met M. Jules
Clarétie, moet hij de redenen verhaald hebben,
die hem dit besluit deden nemen. Ik moet
de pen neerleggen," zeïde hij voor ze mij uit
de hand zou vallen. Nooit zal ik vergeten wat
./4 pCt, en 1858 l pCt. minder en zijn 5 pCt. offenbach eens overkwam.- Op een goedendag
Hongaarsche goudleening % pCt., 6 pCt. dito
7/s pCt. en Theiss Spoorweg aandeelen 2 pCt.
achteruitgegaan.
Spanje en Portugal met tragen omzet bijna
hem toen een knecht een kaartje
binnenbracht."
Wat," .zei Offenbach, al weer! zeg dat ik
niet thuis ben."
Het is zeker een verblijdend verschijnsel in
deze ongunstige tijden op eene nieuwe
ondervanplotselingen dood als zij slechts de wet op|nemin^ to. *ogen w^zen die toont» datdeou^e
hun zijde hebben.
De verdere voorstellen en vragen van het
comitézijn van minder belang. Nog is wel
een bewijs dat het den goeden weg wil, het
.feit dat het comitéaan de Concervariey een
veel grootere macht wenscht toevertrouwd te
.zien
ondernemingsgeest nog niet is uitgedoofd. De
Drentsche Stoombootmaatschappij heeft name
lijk twee nieuwe schroefstoomschepen in de
vaart gebracht tusschen Meppel en Amsterdam
v.v. Deze booten zijn gebouw daan de Kon. fa
briek onder direktie van den heer Van der Made
*. *r *+**. « u,?.',^..-^u TI *-< J-LIJ VI*. U \t\J\jf &L UJ. V/ U. tl IjC / 11 ? l l
dienende natuurlijk om deze ook met de , a^bieren.doen wegens hun nettenvorm en hunne
prachtige en doelmatige inrichtingen voor pas
onveranderd. - Toen de knecht weg was, hernam de
comTurksche leeaing VspCt.,GriekenlandVs pCt.! ponist tot mij: Daar was Scribe; hij wil met
Brazilië1865 l pCt. gemonteerd, evenzoo, de! geweld dat ik zijne oude cotnédie La Chatte
6 pCt. Peru % pCt., terwijl de 5 pCt. Perua-; metamaphosée en Femme op muziek zal
zetnen 1/8 pCt, terugliepen, 6 pCt. en li/s pCtvteii. Scribe "
Venezuelas 1/4 en 3 pCt. dito Vs pGt. gedaald. J Het is M. Labiche wezenlijk niet kwalijk
4^/4 pCt. Columbia avanceerde 7/s pCt. on-' te nemen, dat hij geen kans wil loopen van
danks de berichten uit New-York, dat de Co-! een dergelijke vernedering te ondergaan.
lumbiaansche Regeering eene leening van; ?
3,500,000 Doll. tracht te sluiten, en zoude een1 De inhaligste. van de tooneeldirecteuren.
gedeelte van dit geld besteed worden tot aan- Faust zou gaan en er was een bloem noodig
schaffing van Amerik. oorlogsmaterialen.
In Hollandsche Staatsfondsen was met wei
nig handel nagenoeg geene koersverandering.
Van de nanciëele en ? industrieel
ondernevoor Gretchen. Geef haar dan maar dezelfde
van gisterenavond," zei die wakkere ' ziel.
Die heeft ze stuk getrokken," antwoordde de
rekwisiteür. (Lubowski zou zeggen de
inkwi.geheele verantwoordelijkheid te bekleeden.
Voorts dringt het comitéaan op het geheel
afschaffen van de privilegies der watermen
company; om aan te toonen hoe noodig dit is,
behoeft men slechts die privilegies ;te. noemen.
Volgens den juisten' text van de
parlementssagiers en goederen, den leverancier alle eer aan.
Alles wat tot gemak en veraangenaming der
reis strekken kan is daar aanwezig. D, e machi
nes mede in bovengenoemde fabriek vervaardigd
munten volgens deskundigen uit door solieden
bouw en construptie; op de proeftochten
vol-akte, die indertijd deze macht geregeld heeft, i , ?, , ., . ..- , ,
?rvmo-AT. nferniwi 4o,. «-u K f T deden beide schepen. uitmuntend.
.mogen memand dan güdebroeders van deze «7-.. T, ? j -,. v-i
?watermen's company, of hunne leerlingen of de , 7* w.enscluf ?en ondernemers, die zeer
tol,<,?!??i , -MI'. > lijke tarieven hebben vastgesteld, allen
voorIfeerhngen .hunner weduwen eenig zeilschip of; a -.
passagiersboot -of eenig zeevarend schip dat de P
haven van London in- of uitvaart, besturen. Om
de woorden van het comitéte gebruiken: Zij
dus het monopolie voor het bevaren van
schepen, Engelsehe of vreemde, die de
alle
Theems in- of, uitgaan." De Company echter
is zox> wijs geweest deze privilegies niet ten
van 9?15 Aug. 1879.
Met uitzondering van Maandag, waarop de
mingen verbeterden Oblig. Kon. Ned. Stoomb. siteur). Koop dan, voor haar eigen rekening
Maatscfa. IVs pCt. en zijn Aand, Kan.-Maatsch. een nieuwe; ik zal haar wel leeren iemand
pCt. en Rott. Handelsvereenig. IVs pOt. anders zijn goed te vermeien."
teruggegaan. ? j"
De Oblig. Stoomvaartmaats. Nederland ste- ? Op een naamlijst van dramatische auteurs
gen 2 pCt., zulks in verband met de in tare' mag die van Lord Beaconsfield niet ontbreken,
Algemeene Vergadering van Aandeelhouders, Er bestaat van hem een treurspel: Graaf
d.d. 6 Mei 1.1. goedgekeurde geldleening groot Alazcos," in 1839 geschreven, maar nooit
gef 1,000,000, waarvan voorloopig / 500,000 ter^speeld. Een der personen zegt er in: Proef
inschrijving wordt aangeboden, en de restee- eens dezen wijn van Cyprus, ik heb hem ge
rende ?500,000 tot eventueel latere kapitaal- kregen van een Engelsch edelman, die uit het
Heilige Land terugkeerde."
De beroemde tooneelspelers Salvini enRossi
nooit kan ontstaan, dus ingevoerd moet ge- i
worden zijn. De drie voornaamste puntea j
zijn Vera Cruz, Rio^ en Havana; tusschen ' '
New-York en Vera Cruz is er weinig han
delsverkeer, en de schepen.van Vera Cruz
laden op eenigen afstand van de stad; van
Rio is het een verre reis en terwijl daar de
koorts heerscht is het te New-York winter.
Maar Havana wordt door velen als het vader
land van de gele koorts gekenmerkt. Ook
thans heerscht zij er; 99 dooden- waren er de
vorige week, 118 de week daarvoor. Men on
derstelt dat de gele koorts in het vorig
saizoen in de vallei van de Missisippi is overge
bracht, en .eenige kiemen.die er overwinterd
hebben, thans op nieuw de ramp te Memphïs ,
hebben doen ontstaan. .Het meest practische
idee, en het meest voordeelige voor Amerika, i
zoude zijn, de ziekte in hare geboorteplaats, '
Havana, te bestrijden. Over Havana, zijn
Mimaat, zijn zeden, zijn ziekten, is alles bekend, j
Spaansch bestuur of wanbestuur- doet er ook .
geen goed aan. De haven daarenboven, in |
plaats van met het getij zich telkens te ver- '
frisschen, is eene verzamelplaats van vuil; de i
rioleering laat er alles te wensehen over; in
een nauw bassin, alleen met de golf verbon- '
den door een klein .strookje water, komt
allesbijeen en blijft er maanden liggen. Men heeft
gesproken over een kanaal dat, door beweging
in dezen poel te brengen, het b,assin zou
-ververschen; altoos zou het nog de1 vraag zijn of
dit voor redelijken prijs te maken was, en of
het de gele' koorts zou doen verdwijnen, maar
zeker is ,het, dat de Spaaasche regeerzng er
nooit toe te, krijgen zou zijn. De Heaitft
Officer" van New-York heeft aan de regee
ring een voorstel gedaan tot het doen euner
internationale enquête; mocht dit worden toe
gestaan en de wetenschap het -nuttige van den
maatregel aantoonen, dan zou er wel Ameri- '
kaansch geld te vinden zijn, om het plan uit- i
te voeren. . .' '
Dezer dagen schreef een Belgisch blad, dat
,de ingenieur Abadie, die door het gouverne
ment van Parijs, onder de kommune, gelast
werd met de afbraak der Vendömekolom, Luik
had.bewoond gedurende den heelen tijd zijner
ballingschap, waar hij zich bezig hield met
nijverheids werken en zich voortreffelijk gedroeg.
Nu de man genade heeft gekregen zal b.et
wetenswaardig zijn t& herinneren, wat hem in
de laatste bloedige dagen der kommune we
dervoer.
M. Abadie. moest zorgen vóór de afbraak
der kolom. Dat werk was hem bij overeenkomst'
aanbesteed voor 30,000 frank. '..
Tijdens den afbraak' werd aan hem voorge
steld op de Place Veridóme, de korrespondent
van Daily Telegraph en New-York Herald
namelijk kolonel Hickx. Bij de geheele ne
rhaling der kolom, kreeg de kolonel eene kaart-'
voor de voorbehouden plaatsen. ' ,
Acht dagen nadat dékolom was neergehaald,
droag het leger binnen Parijs. Montmartre
was ingenomen en den volgenden dag. 24 Mei,
drongen de troepen onder generaal Clinchant,
in drie kolommen vooruit en maakten zich mee
ster van de barrikaden in de rüe Chateaudun
en Lafayette, barrikaden .bekend onder den naam
van carrefour Drouot en der rue du 4
Septembre. :
Kolonel Hickx woonde in de rue Lafayette;
nabij, de square Montholan. In den avond toen
besteding blijven gereserveerd.
Het doel dezer leening is om de reeds plaats
gevonden uitbreiding ten behoeve der 14 daag- _
sche vaart ten volle af te betalen en om de zijn benoemd tot officieren van de Italiaansche
noodige gelden beschikbaar te hebben voor
eene nieuwe vermeerdering der vloot mocat
die noodig zijn of andere'kapitaalbesteding.
De bligatiën f 1000 .groot, zijn voorzien
van halfjaarïijksehe Coupons per lo. Januari
kroonorde.
Het is gebruik aan de Comédie-francaise
de huisgenooten aan tafel zaten, drong schielijk!
een man binnen, zonder vooraf te zijn aange
meld. Hij was ten prooi aan eene hevige ont_t|
roering, zijn gelaat was doodsbleek. Die man
was., Abadie.
.Hij werd opg'ezocht.om te worden aangehon-^
dem,,, zeide de indringer. Reeds waren de sol
daten in zijne woning geweest, hadden overal,
gezocht- en'tegen zijne vrouw de vrees«Bjkste^
bedreigingen laten hooren, wanneer zij nietj'
onmiddelijk vertelde waar haar echtgenoot \ er-,
borgen was.
Ik kom nu bij u M. Hickx eene schuil
plaats vragen. Ik kom u verzoeken mij ^3 ver
en lo. Juli, waarvan
de
hoed af te nemen. Eens gedurende het
verde eerste lo. Januari blijf der parijsche artisten te Londen, ging de
neeren oen achter de schermen hun Bergen om mij van eenen wissen dood te redden.
- Gij vraagt mij een zeer moeiiüjken diemtjj
antwoordde M. Hickx. Ik*b~ën vreemdelingen