Historisch Archief 1877-1940
D .B AMSTEBDAMMEB, WEEKBLAD VOOB NEDEKLAND.
hoevend achterlatend, naar Afrika'» kust in 't
Algerijnsche leger ? zelfs daar lieten hem zijn
schuldeischers niet met vree, en nam hij dus
een list te baat.om zich voor altijd van hen
te .verlossen. ?- Gewond in de Ambulance lig
gend ruilt hij zijn krib.met die van den Spabis
Hamza, die kort daarop sterft en als graaf
Leone TVTattheï begraven wordt. De ware Leone
échter herstelt en klimt van gewoon' spahis
tot den rang van kolonel in 't Afrikaansche
vreemdenlegioen op. Onder'den naam van. Caïd
Hamza maakt hij zich beroemd en geacht bij
zijn kameraden.
De verlaten vrpuw ontvangt het officieele
bericht van zijn dood en hertrouwt met den
beer de Lancy, die haar met de meeste liefde
bejegent en voor haar kind, eénige maanden
na den dood van Graaf Leone Mattheï gebo
ren, een zorgvol vader is.
Baron Beynadier, de kompagnon van de Lancy,
heeft voor mevrouw de Lancy een hartstochte
lijke liefde opgevat en laat niets onbeproefd haar
tot ontrouw jegens haar echtgenoot te bewegen.
't Mag hem niet gelukken, met smaad en schimp
afgewezen, zoekt hij een middel om zich te
-wreken, en vindt dat ook spoedig door een
toeval. Hij komt namelijk te weten, dat Graaf
Leone Mattheï nog leeft ? onder den naam
van Hamza. ? Door zijne bemiddeling w«et
hij den Caïd naar Parijs te doen komen en
brengt hem in 't huis van de Lancy. De schrik
der ongelukkige vrouw is vreeselijfc. Vooral wan
neer zij verneemt dat baron Beynadier dr. Caïd
Hanza als graaf Leone Mattheï aan den heer
de Lancy heeft voorgesteld. Hartroerende
tooneelen volgen, vooral wanneer de Caïd
Hamza tot de overtuiging komt, dat hij een
dochter bezit, 't Gezicht van dat lieve onschul
dige meisje brengt een omkeer in hem teweeg,
en
De liefdesavonturen van de zangeres
Camargo met den rooverhoofdrnan Maudrin, die
iu verschillende vermommingen zich aan de
vervolgingen der justitie weet te onttrekken
en zijne twee geliefden beurtelings weet te
foppen, zijn vermakelijk en bieden een dank
bare stof voor een operette.
, Wanneer men in aanmerking neemt, dat de
artisten yan 'fc theater Frascati eigentlijk geen
zangers van beroep aijn, op enkele uitzonde
ringen na, moet men erkennen, dat de uitvoe
ring weinig te wenschen overlaat.
We. hebben met veel genoegen kennis ge
maakt met Mejuffr. Louisa Hens, die met de
rol van Camargo debuteert. ? Zij heeft een
zuiver stemgeluid, reeds èenige
routine, en een allerliefst uiterlijk, ze kan een
groote aanwinst voor 't gezelschap van de hee
ren Prot & Zn. worden.
Ook de heer Van Kuijk verdient een. woord
van lof voor zijn spel en aang als
denrooverhoofdman Mandrin. Hij yervult die moeielijke
rol met talent en vuur, iets wat men niet van
alle artisten kan zeggen. De heer Kreeft deed
ons menigmnal hartelijk lachen en schijnt vooral
ia 't comische vak zich goed te ontwikkelen.
De koren zijn goed ingestudeerd' en doen
den orchestdirekteur Heuckenroth eer aan ?
even,als de dekoratien een nieuw bewijs zyn
voor den smaak en bekwaamheid der heeren
Prot ? de kostumes zijn buitengewoon net,
smaakvol en friech.
No. 14692, of het lustige Klaverblad, is eene
vertaling van Nestroys Posse
Lumpacïvagabunclus, Oder das liederliche Kleeblatt", die in 't
theater Tivoli,, door het gezelschap van
Eduard Bamberg en I. D. Blaaser wordt, opgevoerd
We moeten erkennen dat de beschikbare
hij besluit het geluk van 't gezin der de [ krachten in aanmerking genomen, de
opvoeLancy's niet te verstoren. Niemand anders zal j ring goed en flink van stapel loopt.
ooit weten, dat-de Caïd Hamza en Graaf Mattheï
dezelfde is, want Baron Beynadier valt in een
De oude heer Eduard Bamberg ia een artist
üie de stormen destijds tart, en trotsch op zijn
kransen en versierselen gebruikt wordt,
volkomea in overeenstemming zijn met het)Tan
mystiek karakter der op. vatting. In het gan- en
duel, ? met den Afrikaan, die eindelijk vertrekt' hoogea leeftijd met jeugdig vuur zijne rollen
met de woorden: Naar de woestijn in het vuur.: vervult. Nog altijd weet hij'te boeien, te
verBij de eerste voorstelling was het slot anders; maken eii menig hartelijken lach op de lippen
en eindigde het stuk daarmede, dat de Gaïd zich , te brengen.
verwijderde en-maar al te duidelijk liet blijken, \ Wanneer men hem als schoenmaker
Kniedat hij een zelfmoord wilde hegaan; ? zooals. riem in No. 14692 ziet spelen komt men tot
het stuk nu eindigt, is het veel beter, en; de overtuiging, dat het wel der moeite waard
aesthetischer opgevat. We erkennen gaarne,, dat' is den ouden Bamberg nog eens te gaan zien.
we ïn langen tijd niet BOO voldaan den schouw- De Heereii Poolman en Lageman vormen
burg verlieten als na de voorstelling van De met hém het lustige klaverblad en doen bun
best zoo grappig mogelijk te zijn ? vooral de
Afrikaan.
In de eerste 'plaats komt aan den heer Louis ! Heer Poolman "belooft iets te zullen worden.
Bouwmeestec onverdeelden lof toe voor de voor-! De vrouwenrollen zijn in handen van de
treffelijke schepping van den Caid-Hamza. Fijne dames: Keijzer, Klaart, Poolman en Heilbron, j
details, stil gebaren- en geïaatsspel maken dat die het hunne bijdragen tot het'welslagen der
het publiek ademloos zijn spel volgt en de . voorstelling.
suite die voortdurend in de zaal heerscht is i ? In 't kort, die voor een klein entree een
-wel 't bewijs dat men door zijn meesterlijk grappig stuk wil zien en zijn eischen niet te
talent geboeid en meegesleept wordt.. , hoog stelt, vindt in Tivoli zijn gading.
Er zijn nog veel schouwburgbezoekers die ;
den heer Bouwmeester iiog slechts bij «aam De beer Moor, die 25 Jaten geleden voor het
kennen, omdat ze in den vroegeren salon des eerst de planken van den Stads-schouwburg
Variétés van Boas en Judels nooit kwamen, betrad, om zich aan de tooneelspeelkunst te
Welnu, dat ze thans het verzuimde inhalen, wijden, ontving ter herinnering aan dien dag
nu ze in eene betere omgeving daartoe de ge- namens het
toQueelgezelschap,waarvauhijm.edelegenheid hebben. Schitterde het talent van directeur .is, een gouden remontoir horloge,
Bouwmeester vroeger reeds als een diamant i .
De brusselsche nationale schouwburg opent
met Anne'mie van
alleen, nu is die schittering veel zuiverder en
machtiger, even als de edelsteen eerst dan tot heden zijn tooneelseizoen
zijn echte glans en waarde komt als hij goed Roaier Faassen.
wordt gezet in goud of zilver. . j
Wat we bij dezen kunstenaar vooral waar- De' leden van den raad van beheer van den
deer en is de groote nauwkeurigheid waarmede brusselsehen nederlandschen schouwburg
werhij alles bestudeert zoowel wat zijn spel, als- den Zaterdag 11. in een bijzonder gehoor
ontook wat grime, kostuum ajustement enz. be- vangen door den minister van binnenlaudsche
treft, details waarop dikwijls door anderen geen zaken.
acht wordt geslagen en die toch ontegenseg- De door alle Vlamingen, zoo geachte als
gegelijk bijdragen tot heb goede geheel. We ver- waardeerde heer Rolin?Jacquetnyna, heeft met
wachten nog veel van dezen artist, die reeds nu de bestuurleden van den schouwburg een lang
een sieraad van't Nederlandsch Tooneel blijkt onderhoud gehad, waarbij de belangen der
te zijn. Mevrouw de Vries als mevrouw de Lancy vlaamsche tooneelkunst en letterkunde
gronstond 'hem -waardig ter zijde. dig werden besproken.
De dames Poolman en Sablaïrolles waren Onze achtbare minister die wel weet wat er
allerliefst, alleen zouden we der laatste nog wel dient gedaan te worden, om onze vlaamsche,
iets of wat meer'losheid van beweging toe- tooneel- en letterkunde vooruit te helpen, zeide
wenschen. Haar snel is soms wat eng en ge- ook: ?Mijne heeren, ik heb met belangstelling
dwongen, even ais dat van Tonïa Poolman, hoe vernomen, dat dezen winter de twee neêrland-'.
lief 't ook waarlijk is, 't is niet van gekunsteld- sche schouwburgen van Antwerpen en Brussel
heid vrij te pleiten. Afgescheiden van déze kleine door vereenigde, tooueelkrachten of liever door
fouten is 't een stelletje, om te stelen. . één ' troep zullen bespeeld worden. Ik moefc'
De heeren de Boer ea Plas waren beiden u over deze samenwerking geluk wenschen, j
even uitstekend; de eerste gaf ons een ruwen, want reeds, sedert lang was dit mijne
meeoïigelïkten, maar goedhartigen kapitein der Afri- ning, dat zoo iets diende tot stand te komen, i
kaansche jagers te zien, die een kostelijke type daar samenwerkende krachten altijd goede
was, een nieuwe kreatïe van den heer de Boer. uitslagen opleveren." (J). Z.) i
die met allen lof dient te worden vermeld. De ? - |
beer Plas, die een klein, onbeduidend rolletje, De driejaarlijksche tentoonstelling van Ant-,
te vervullen had, deed dat zoo aardig en komiek, werpen valt op dit jaar. 'De antwerpsche
kundat hij van niets iets maakte en daarom ten stenaars vormen een school, bijna een eoterïe \
volle een woord van waardeering verdient. Ook op zich zelve, wier individualiteit zich te mid-i
de heer Spoor als de Lancy voldeed in die rol den van de brusselsche en overige belgische.
goed, vooral in 't laatste bedrijf had hij zeer kunstenaars onmiskenbaar verraadt.-De hoof-,
gelukkige oogenblikken. den dezer school zijn de oude ';scbilder
BraekeAls baron Beynadier speelde de heer Schoon- leer en de hier ook vooral bekende Charles >
hoven zoo goed,,als we hem nog zelden zagen, Verlat. De invloed .van beide meesters is zeer i
hy was" de hoogst fatsoenlijke intrigant. goed te herkennen ia de werken van de jon- i
De heer Clous schijnt een debutant te zijn, gere schilders, die op de tentoonstelling heb
die wanneer hij veel leert veel belooft, wat hij ben ingezonden.
echter afleeren;- moet is zijn eenigszins gemaakte
manier van'spreken, affektatie is altijd, in Het volgend jaar aal te Monte-Cassino het
welken* vorm ook, leelijk. eeuwfeest gehouden worden van St. Benedictus
De overige vertooners, de dames van Sluijter van.Norcia, de stichter van de abdij;Dit eeuw
en Bourette, en de heeren J. C. de Vos, Ising, feest zal met bijaonderen luister gevierd
worenz. werkten met de anderen verdienstelijk den. Een gezelschap Benediktijnei: monniken
mede tot een goed geheel. uit het opgeheven klooster van Beuson, in het
Men veroorlove ons ten slofcte nog de vraag vorstendom Hohenzollern-Sigmariugen, hebben
waarom de heeren de Vos en Clous er zoo bleek te Monte-Cassino een toevluchtsoord gezocht,
en snialletjes uitzagen. Hun grime was nie+- en zijn thans bezig de gastvryheid te beloónen
gelukkig, een weinig meer kleur zou hen beter do.or het vervaardigen van een reeks freskos,
hebben gestaan, ook een iet of wat duidelijker die groote kunstwaarde en vooral veel
orinitgedrukten knevel of baard kan vooreen ginaliteit zullen, beaitten. De onderwerpen
achtien of negentienjarig jongman geen kwaad, zyn genomen uit de Openbaring van Johannés,
De mise en scène was voortreffelijk, de deco- en de geschiedenis der heiligen is in een geheel
ratïes en accessoires vraren, zooals we ze van nieuwen en zeer iadrukwekkenden stijl
be1't Nederlandsch Tooneel gewoon zijn. . handeld. De korrespondent van den Fanfulla
? della Domenica (Zondagsblad) verzekert dat
In het theater Frascati vati de' heeren de mengeling van egyptische, pompejis'che en
GL Prot en Zoon wordt met succes opgevoerd etruscische elementen met de manier van .Fra
de operette Camargo. Men kan dit zangspel Aagelico en de latere school een zeer diepen
een der besten van bet genre noemen, want indruk maakt, en dat de teekening en
uitvoebehalve lieve muziek is de inhoud zoodanig, ring beide uitstekend aïjn. De achtergronden,
dat men met zooals gewoonlijk een onzamen- rood, zwart, bhiuw, de eenigszins gewaagde
hangend libretto geniet. > vïeösohkleui\ en het vele goud, dat in
beib'genscbe klooster heerscht een onafgebroken werk
zaamheid, en men verwacht dat geleerden en
kunstenaars een groot deel zullen vormen van
het leger van pelgrims, dat .naai- het eeuw
feest zal toestroomen.
Het Louvre'is thans voorzien van een com
pleet brandweerstelsel. Het: belangrijke werk
was reeds ïn 1876 begonnen, maar niet zoo'
krachtig doorgezet als nobdig was. Thans is
het in orde. Waterleidingen loopen langs alle
galerijen, met kranen op geregelde afstanden,
een compleet stel'brandemmera, enz. De druk
king vaa het water uit een reservoir op het
dak van het gebouw is sterk genoeg, om een
van de galerijen,binnen weinige seconden vol
komen onder water te zetten.
Yan de Royal Albert Hall,-,te Kenuingfcon, is
een gedeelte ingericht tot school voor hout
snijders.. Een bekwaam Florentjjnsch kunste
naar, Signor Bulletti; is aan het hoofd ge
plaatst, en de Drap&rs Gompany en de Society
of Arts hebben gezorgd dat jaarlijks 12 leer
lingen kosteloos kunnen onderwezen worden.
Voor de overigen is het schoolgeld in
de.dagklassen. f 24 in de maand of f'60 in het kwar
taal, voor de avondklassen f 9 ia de maand
of £24 per kwartaal. De school, is bepaaldelijk
ingericht voor knapen uit de arbeidersklasse,
die hun vak willen maken van houtsnijden.
De Minister van Openbaar Onderwas in
Italië heeft zicli den schandelijken handel in
nagemaakte oudheden aangetrokken, waarin
tegenwoordig millioenen in Italië omgezet wor
den. Hij heeft hierin verbetering willen bren
gen door het Pacca-edikt weer in te voeren,
dat eene belasting van 20 percent heft van
alle uitgevoerde oudheden. Wanneer alles zoo
veel duurder wordt, zal men misschien beter
toezien op wat men krijgt, terwijl ook de
kommiezen over deze belasting gesteld, eenigs
zins op' de hoogte moeten zijn, van de betrek
kelijke waarde der uil gevoerde, kunstwerken.
De Anierikaansche methode van taalleer
(hier te lande overgenomen in de taalkundige
brieven voor Fransen door Lambert Dély)
heeft voor bet Fransch?Engelsch een bewer
ker gevonden in G- Leprévost te Parijs, van
wien binnen kort een. werk zal uitkomen:
L"1 Abécédtm'e,. dat in Engeland met belang
stelling wordt tegemoet gezien. ? .
Te Berlijn is 31 Augustus de*35ste tentoon
stelling van de Koninklijke Akademie geopend.
Het . aantal "tentoongestelde; werken bedraagt
slechts 879, hetzg* dat de jury-zoo buitenge-*
woon streng geweest is, hetzij er zoo weinig
belangstelling voor de berlijns'che tentoonstel
ling in Europa was. Hoewel over 't geheel de
schilderyen niet enverdienstely'K zijn, wordt
geen enkel stuk van werkelijk uitnemend ge
wicht genoemd. Het landschap telt;, als ge
woonlijk, de meeste doeken;portretten en genre
stukken volgen; godsdienstige en historische
stukken komen nauwelyks voor; over 't ge
wanneer de, ?Meester" optreedt en er \ geving en de werkzaamheid van Hooft, in de
klok sprake is. Eén duet voor bariton herinnering zouden terugroepen. De
uitwen°P de .woorden: ?So lasst uns jettti dige herstelling- van het slot meende men te
mit Fleïès betrachten,'" volgt; daarop een kqör: kunnen overlaten aan de zorg der Eegeering,
?Was m des Dammers ü&fer Gfru&e," een die reeds sints; eenigen' tijd daartoe jaarlijks
altsolo: ?Denn mit der Fr&itde Feïerldange," gelden op de begrooting heeft uitgetrokken.
en een tenoorsolo: ?Die Jahre fliehe-n p feil- Ofschoon het herstellingsplan op deze wijze,
geschwind."" Zeer goed geslaagd zjjn de vol- zij het ook met de hoop op uitbreiding in
gegende koren: ?O sar fa Schmucht" en Lieblick val van krachtdadige ondersteuning, tot ds
in der BraüteLocken^ alsmede het soloquartet: groote zaal werd.beperkt, zal toch het bedoelde
Denn wo das Strenge mit dem Zarten."' Doch hèrinneringsfeest, om'"te slagen, in ruime mate
het 'allermeest komt het talent van, den com- de medewerking behoeven van allen, wien hefc
ponist uit in het ?braudkoor," n°. 15, in het' glorietijdperk onzer letterkunde ter harte gaat.
?oproerkoor," n'. 26, in liet sombere: ?Vort Met name zoa, ter verwezenlijking van het
dem Dome achwer und Tiang" en in het Sextet: voornemen, om de wanden der groote zaal van
?HeiVge Ordmmg.''1 het Muider slot op de boven aangegeven wijze
Het zou ons te ver voeren, wanneer^ wij alle te versieren, een beroep moeten worden
geschooue stukken in Das Lied von der Glocke daan op de belangetelling van alle Noord- en
van Nicolaï wilden aantoonen; ook ligt het niet Zuid-Nederlandsche beeldende kunstenaars.
in onze bedoeling een recensie van. genoemd Op het onlangs te Mechelen gehouden XVIIe
werk te geven. Wij wenschten er alleen de congres is van het bovenstaande mededeeling
aaDdacht. van het publiek op te vestigen, dat gedaan, en heeft de vergadering op de
ondnbodfc in. Nederland componisten wonen, die de behdnm'gste wijze getoond het streven der
komaandacht van het kunstminnend' publiek ten missie goed. te keuren^ terwijl verscheidene
volle verdienen en wier compositien op onze Zuid-Nederlandsche kunstenaars zich bereid
concertprogramma's een even goed figuur aoii- verklaarden' hunne krachten iii den aangegeven
den maken, als die van velen hunner buiten- geest beschikbaar te stellen.
landsche kunstbroeders.
(Ingezonden,)
X.
heel zijn er slechts een bwinfcigtal nummers
onder deze. afdeeliug te schikken, en van deze
zyn nog een groot aantal alleen militaire
genrestukken, tooneelen uit .den
franschduitschen oorlog. Oyer 't 'algemeen schijnt het
historieschilderen (la grande peinture zooals
de kunstkritici het noemen), op 't oogenblik
niet hoog te staan in Dtütschland; op eene
Tereeniging van Duitschlanda historieschilders
te Munchen werd slechts één van de stukken,
door de leden ingezonden, zeer veel lof waard
geacht. Dit was een stuk: Smomrola predi- j OnTchüldig/sinldig
voor de vereeniging aangekocht.
Ouder
Zoo gaat de tijd, wij worden onder,
Maar zooveel wijzer nogthans niet, .
De gloed der jonkheid taant en kouder
Wordt 't bloed, dat in de polsen vliet.
Wij houden deugden en gebreken
In een betaamlijk evenwicht,
Het zielskompas toont al de streken,"
Als stuurmans' oog zich daar op richt.
'Wij laten door -'t gewone ons sleuren,
t 't Bestendige lacht ons zóó aan, .
Hoe meer we bij ons zelv' bespeuren,'
Dat naar 't verganklijke wij gaan.
Met gulde' ervaring óp de schreden
Bewand'len we onzen levoiisweg,
Maar ? dwalen om eeu audre reden
En weten, nogmaals heg noch steg.
Zoo. gaan wij voort tot 'a levens beker
Geen enklen droppel meer hevat
Om dan te vragen: ?was 't wel zeker
Ea hebben werklijk we ie.ts' gehad ?"
.Want alsemvocht en zoete honing
Zyn zoo vreemdsoortig da&r vermengd,
Dat nu als beedfaar, dan als koning
Men' die bokaal ten lippen brengt.
5 Sept.-- '"'.?' ?' -'-'F. S. K.
Aan den fcritiltus...?
Een enkel beeld, 't zij juister of onjuister,
Is 't sleciits can .onderdoet van eenig kuustprodukt,
Kan nimmer de oorzaak zijn, dat alles is mislukt, ?
Eea Wolkje maakt het ganscb. tif'reel niet .duister.
Hoort gij eeu diehiertooa. Wijf lutst'rcn ! ? luister
En leer te vatten wat den dichter iiederdrukt
De Hollandscbe maatschappij van fraaie kun
sten en weten schappen heeft in hare te Leiden
gehouden vergadering tot algemesnen voorzit
ter voor het Volgende jaar benoemd den heer
A. J. de Buil, en besloten dat het volgend jaar
de-algeineene, vergadering^alhier gahóuclen zal
worden. ' . '
Nieuwe uitgaven':
^ MarceÜus Emants, Lilith. G-edicM'in drie
Zangen. Haarlem, W. C. de Graaff.
Golo Raimund, JSva. Naar het Hoogduitsch.
(Dl. IV van de Koman-Bibliötheek). Arnhem,
J. Minkmau
T. H. De Beer, Letterkundige geschiedenis
van Duitschland. Arnhem, J. Kïnkes.
Xavier de Montepin, De Koning der eeuw.
Naar het Fransen door Cd. Busken Huet 2 dln.
Haarlem, W. C. de Graaff. .
Mr. L. A. J. Baron Stoet, Het hoogadelyk,
vry wereldlijk Stift' te Itedbur by Kleef en
sync, Jiiffers. Uitgegeven door de Koninklijke
Akademie van Wetenschappen te Amsterdam.
Met eene plaat en eene kaart.
Of wel naar hooger sfeer uit aardsche dampen rukt
Ach' kritikus, uw oordeel zij gekuischtcr!
l)c vorm is veel, bij remn boven al,
Se KÏn is meer, wie dat niet voelen ml
; Eenige jaren geleden zat ik in .het heerlijk
stadspark, te ?"Weenen, vóór het prachtig1 ge
bouw der Kurzaal, een kop koffie te gebrui
ken. Ik vermeide mij in den mooïen aanleg
van den tuin, in den rijkdom van het gebouvr
'en ook in het vroolgk, samenzijn vau
de'^menschen om mij heen. .Hoe ongedwongen en
levendig bewoog men zich, en hoeveel.druk
ker en, opgewekter zat men te praten dan
bij ons.
, Lang duurde die overdenking niet, want
eene oude dame, die den arm aan eene jongere
gaf, kwam op i mijn tafeltje af, vroeg of'de
ledige stoelen vry waren, en nam toen Kocder.
plichtpleging plaats; .;EeB zonderlinge manier
van handelen, dacht ik, en in.mijne hoedanig
heid vaa .behoedzaam, bijna-wantrouwend rei
ziger en ? Hollander; nam . ik beiden tcherp
Maar.hHngtaan'tiMW(£, hij blijft ia 'taardache dal, op, zonder nog eenig ;bewijs van toenadering
Het standbeeld van Quentin Massys, dat te | Schoon niet gemotivecr(ï
Antwerpen wordt opgericht, zalm carrarisch
marmer door De Braekeleer worden uitge
voerd. Bronzen standbeelden komen tegen den
groenen achtergrond van het geboomte weinig
uit, daarom zal een marmer beter voldoen, nu
Hij kan niet met den .zanger meilesweven.
Kaa geen gedicht ook zosder woorden leren,
't GBTOC! alleen moet daaraan waarde -geven!
O kritikiia, uw naam,, ïk wil er niet itasr vragen,
Mits dat uw taal, uw woord uw eigen. zaak bepleit
Maar nooit een vonnis EVJ, waarmede uw Majesteit
«l
"K Erken een priesterschap, Öuu,
'k Erken een adeldom, verkregen door den tijd,
kan ewr eukel woord mij treffen'als verwijt,
moog 't jnïst
te geve'». Den bediende werd ftclmarse JEu
besteld, en beide dames keken- eens vrij en
frank in 't rond. De kleine oude dame had,
dacht my, iets in haar krommen neus en slimme
oogen, dat aan den roof vogel. deed denken, en
de prachtige brunette, die zoo allerbeValligst
hare Scliwarze dronk, ivas gaker de argelooze
duif, die de oude met groote eïimlieïd gevan
gen had.
De oude dame li«t haar parasol, vallen; ik
'k wil niet raapte dien galant op, en nu opehde KÏJ het
klagen! '.vuur met zulk eenjg levendigheid .on
geinfenMaar waar de kritikus zich hult ia donkren nacht, '. z&m® vriendelijkheid, dat', ik wel niet anders
Van daar wat klanken uit en scliamper daarbij lacht, ^oen kon dan er mij in .wagen.. Wij pprnken
Ach, daar vermag hij niets of heilloos wordt zijn kracht over alles, maar vooral over "Weenen, dat zij
b,et geplaatst1 wordt in de Maria Theresia-laan, -^ duister blijft
aan den ingang van het park.
"Wat uit het duister komt blink' helder oiia ir, de oo#eti,
üooi(; e6n
In ? De Amsterdammer van 7 September jl'.
wordt onder de rubriek Kunst vermeld, dat
te Londen een nieuwe muzikale
be"Wat nimmer helder wordt, vooroordeel is 't of
H. TH. BOBIJSN.
Bij
aanbad. De brunette werd minder m net ge
sprek gemengd, dan ik van de oude dame ver
wacht had, maar vroeg ïk hare meening over
een of ander, dan drukte de brunette zich
be?? schaafd en keurig nit, echter niet zo'oals men
den heer H. J. Ter Gunne te Deventer van een wild dtiifje verwachten zou.
o i--n i ,7 ? 7 < .-.?..ijüt den derden druk van een volksuit- . Toen wij misschien een half uur .lang op de
werking van Schillers Lied von der G»vgaaf: Dichterlek Album: poëzie van J. van aangenaamste en vertromvelijkste wijs hadden
van Max Bruch, ten gehoore werd gebracht, BeerS) Ng BeelS) j M> E.,Derckse», A. v. d. zitten keuvelen, naderden eenouden jong. heer
welke compositie wordt gezegd ongunstig af Hoop Jzn., J. <J. L. ten Kate, H. Tollens Czn., -ons tafeltje.
te steken bij de bekende van Andreas Rom-;-\y. j. y. Zeggelen en andereu, bijeenverzameld . ?Zoo vrouwtje, gauw gevonden, .ïiéT',rie;i de
berg» Waarschijnlijk washetdehbuitonlandschen .joov W. J. Hofdijk. ' ? ' oude heer vroolijk, en ik. die nog altyd" op
schrijver, aan wien dat bericht ontleend werd,1 J)e eerste aflevering bevat o. a. Mari-Anni, mijne hoede was gebleven, bespeurde nu. dat
niet hekend, dat reeds voor jaren- Schiller'sUoov S. J. v. d Bergh', Beatrys, eene legende moeder eu dochter hier eenvoudig doui- vader
gedicht werd gecomponeerd door een Neder--door dr. J. Kolet de Brauwere van Steeland; en zoon bescheiden waren. De twee heeren
lander, den heer W. F. G" Nicolaï, directeur! het Ronde Putje, door H. J. Schimmel; -en zetten zich uu eveneens a-<m het tafeltje, het
der Koninklijke Muziekschool te 'sHage,. en aangenomen 'Kind, door W, J. Hofdijk. Niet gesprek werd voortgezet, en ik bleef nog wel
dat deze compositie een vergelijking ? met die' meer dan 6 afleveringen worden in rekening een halfuur allergezeliigst met hen te zamen.
van den ouden Romberg veilig kan doorstaan, gebracht. . i Iets dergelijks is in ona land ongehoord. Zit
Daar wij vernemen dat de heer Nicolaï van
plan is zijn werk, dat op verscheidene plaatsen'
r " ?_ , '~? . .in 'een Kpooi wagon on tracht daar niet pen
De Heeren Mr. W. W, van Lennep, (Voora.)i uwer medeieizigeia een gespiek aan te
knoovan onsland met .succes ten gehoore werd ge-' Mr. A. D. de Vries Az.,.(Sccr.), Prof. J. A. pen, tien tegen een, dat h|j u metenkeïe
\voorbracht, maar noglang niet algemeen naai-waarde Aïberdingk Thijm, H. Binger, J. W.Brouwers, den zal afschepen, de man kent u mot en
wordt geschat, binnen koit op nieuw in het Hcht, 3?- J- H. Cuypers, J. F. Gebhard Jr., G. Hooft vreest üïch te compiomibfee'eien. Kom eene
te geven, voorzien van een metrische vertolking \ van Vreeland, D. C, Meyer Jr., Mr. J. C. de onzer groote sociëteiten binnen, en zie hoe
(van wijlen dr. J. P. Heije), raeenen.wij denjMarez Oyèns. Mr. N. de Boever Az.,Prof. Dr. daar aïlea stelselmatig gescheiden zit. Een
leaers van uw geacht blad geen -ondienst te doen, J- Verdam, Dr..J. van Vloten, A. A- Vorst er- myuer vrienden weid onLmgo m eene
der-\erwanueer w^ in hefe kort op de verdiensten mau van Oyen, en A. C. Wertheim hebben maard&te-societeuui vaii ons land
guatioduvan genoemd werk wyzen, en het onzen zang- zich tot een kommissie vereenigd ten einde de ceei-d. Hij zette ^ich axn de eerste de beste
vereenigingen aanbevelen. 1 plechtige viering van den 3ÖQn verjaardag van tafel neer en begon daai een piaage met een
De gebreken, die in decompositie vau Maijï*- G. Hooft'a geboorte voor tebereiden.en den: "hee-ft, die 01 junA plaats nam. Deze keek UÖUL
Bruch te vinden zijn, komen in die van Nicolaï, dichter een blijvend gedenkteeken te stichten.: met verbazing en zekere aanmatiging aan, gaf
niet Toor. Hij laat aan Schiller'a gedicht, die ' Üftatr'-bun oordeel zou het eerste,Vbehalve ^ nem V0or aijn praatje twee of dne noordcu
schoone proeve eener verbinding van "didak- 'door ^feestelijke bijeenkomsten te Amsterdam' terug en bettekle toen eene comant. Over
tische en lyrische poëzie, alle recht wedervaren; of te Buiden, kunnen plaats hebben 4oor eene j zulk eene ongesselligheid ontstemd; stond mijn
hg heeft zooveel mogelijk party getrokken van j tooneelvoorstellmg ontleend . aan de werfeen vriend toen .op, 'en beproefde zyn geiuk aan
de vele gemoedsaandoeningen, die het bevat; (van den dichter, het tweede, door etm Manst- ^ene tweede' tafel,' waar hem geen beter
oiitzign solo's zijn-afwisselend, xgn koren vol kracht .rijke herstelling en vernieuwing, der groote|naal ten deel yïei. Juist wilde hij dezen ?ge
en gloed; gebrek aan kontrast ? rolgens ge- U*»1 r^n net^ slot te^ Muiden. Zij stelden zich j zelligen kring" ontloopen^ toêu het lid dat hum
hoemd bericht een boofdfoüt in het werk van TQor ^.deise zoodanig in te richten, dat ;de ; toegang - verschaft.., had* binnentrad en zich
verBruch ? kan men hem niet verwyten. 'zaal, gemeubeld in den stijl van de eerste ontschuldyde, dat bij niet eeider bad kunnen
Hefc werk vangt aan met een zwaar, dreu- , helft der zeventiende eeuw, bovtndien zon komen. Onzt! Tiiend deelde htm zyn
\vedernend motief, dat 'mön bet ?klokmotief*' zou worden opgeloistöul door geschilderde tafe- varen mede.
jknimen noemen, om Ut'het $icb, telkens laat'reelsn ea be&ldweiken, die het leren, de ooi- ?En atui welk ta<^e gebeurde dat V"