De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1879 28 september pagina 5

28 september 1879 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

D .B AMSTEBDAMMEB, WEEKBLAD VOOB NEDEKLAND. hoevend achterlatend, naar Afrika'» kust in 't Algerijnsche leger ? zelfs daar lieten hem zijn schuldeischers niet met vree, en nam hij dus een list te baat.om zich voor altijd van hen te .verlossen. ?- Gewond in de Ambulance lig gend ruilt hij zijn krib.met die van den Spabis Hamza, die kort daarop sterft en als graaf Leone TVTattheï begraven wordt. De ware Leone échter herstelt en klimt van gewoon' spahis tot den rang van kolonel in 't Afrikaansche vreemdenlegioen op. Onder'den naam van. Caïd Hamza maakt hij zich beroemd en geacht bij zijn kameraden. De verlaten vrpuw ontvangt het officieele bericht van zijn dood en hertrouwt met den beer de Lancy, die haar met de meeste liefde bejegent en voor haar kind, eénige maanden na den dood van Graaf Leone Mattheï gebo ren, een zorgvol vader is. Baron Beynadier, de kompagnon van de Lancy, heeft voor mevrouw de Lancy een hartstochte lijke liefde opgevat en laat niets onbeproefd haar tot ontrouw jegens haar echtgenoot te bewegen. 't Mag hem niet gelukken, met smaad en schimp afgewezen, zoekt hij een middel om zich te -wreken, en vindt dat ook spoedig door een toeval. Hij komt namelijk te weten, dat Graaf Leone Mattheï nog leeft ? onder den naam van Hamza. ? Door zijne bemiddeling w«et hij den Caïd naar Parijs te doen komen en brengt hem in 't huis van de Lancy. De schrik der ongelukkige vrouw is vreeselijfc. Vooral wan neer zij verneemt dat baron Beynadier dr. Caïd Hanza als graaf Leone Mattheï aan den heer de Lancy heeft voorgesteld. Hartroerende tooneelen volgen, vooral wanneer de Caïd Hamza tot de overtuiging komt, dat hij een dochter bezit, 't Gezicht van dat lieve onschul dige meisje brengt een omkeer in hem teweeg, en De liefdesavonturen van de zangeres Camargo met den rooverhoofdrnan Maudrin, die iu verschillende vermommingen zich aan de vervolgingen der justitie weet te onttrekken en zijne twee geliefden beurtelings weet te foppen, zijn vermakelijk en bieden een dank bare stof voor een operette. , Wanneer men in aanmerking neemt, dat de artisten yan 'fc theater Frascati eigentlijk geen zangers van beroep aijn, op enkele uitzonde ringen na, moet men erkennen, dat de uitvoe ring weinig te wenschen overlaat. We. hebben met veel genoegen kennis ge maakt met Mejuffr. Louisa Hens, die met de rol van Camargo debuteert. ? Zij heeft een zuiver stemgeluid, reeds èenige routine, en een allerliefst uiterlijk, ze kan een groote aanwinst voor 't gezelschap van de hee ren Prot & Zn. worden. Ook de heer Van Kuijk verdient een. woord van lof voor zijn spel en aang als denrooverhoofdman Mandrin. Hij yervult die moeielijke rol met talent en vuur, iets wat men niet van alle artisten kan zeggen. De heer Kreeft deed ons menigmnal hartelijk lachen en schijnt vooral ia 't comische vak zich goed te ontwikkelen. De koren zijn goed ingestudeerd' en doen den orchestdirekteur Heuckenroth eer aan ? even,als de dekoratien een nieuw bewijs zyn voor den smaak en bekwaamheid der heeren Prot ? de kostumes zijn buitengewoon net, smaakvol en friech. No. 14692, of het lustige Klaverblad, is eene vertaling van Nestroys Posse Lumpacïvagabunclus, Oder das liederliche Kleeblatt", die in 't theater Tivoli,, door het gezelschap van Eduard Bamberg en I. D. Blaaser wordt, opgevoerd We moeten erkennen dat de beschikbare hij besluit het geluk van 't gezin der de [ krachten in aanmerking genomen, de opvoeLancy's niet te verstoren. Niemand anders zal j ring goed en flink van stapel loopt. ooit weten, dat-de Caïd Hamza en Graaf Mattheï dezelfde is, want Baron Beynadier valt in een De oude heer Eduard Bamberg ia een artist üie de stormen destijds tart, en trotsch op zijn kransen en versierselen gebruikt wordt, volkomea in overeenstemming zijn met het)Tan mystiek karakter der op. vatting. In het gan- en duel, ? met den Afrikaan, die eindelijk vertrekt' hoogea leeftijd met jeugdig vuur zijne rollen met de woorden: Naar de woestijn in het vuur.: vervult. Nog altijd weet hij'te boeien, te verBij de eerste voorstelling was het slot anders; maken eii menig hartelijken lach op de lippen en eindigde het stuk daarmede, dat de Gaïd zich , te brengen. verwijderde en-maar al te duidelijk liet blijken, \ Wanneer men hem als schoenmaker Kniedat hij een zelfmoord wilde hegaan; ? zooals. riem in No. 14692 ziet spelen komt men tot het stuk nu eindigt, is het veel beter, en; de overtuiging, dat het wel der moeite waard aesthetischer opgevat. We erkennen gaarne,, dat' is den ouden Bamberg nog eens te gaan zien. we ïn langen tijd niet BOO voldaan den schouw- De Heereii Poolman en Lageman vormen burg verlieten als na de voorstelling van De met hém het lustige klaverblad en doen bun best zoo grappig mogelijk te zijn ? vooral de Afrikaan. In de eerste 'plaats komt aan den heer Louis ! Heer Poolman "belooft iets te zullen worden. Bouwmeestec onverdeelden lof toe voor de voor-! De vrouwenrollen zijn in handen van de treffelijke schepping van den Caid-Hamza. Fijne dames: Keijzer, Klaart, Poolman en Heilbron, j details, stil gebaren- en geïaatsspel maken dat die het hunne bijdragen tot het'welslagen der het publiek ademloos zijn spel volgt en de . voorstelling. suite die voortdurend in de zaal heerscht is i ? In 't kort, die voor een klein entree een -wel 't bewijs dat men door zijn meesterlijk grappig stuk wil zien en zijn eischen niet te talent geboeid en meegesleept wordt.. , hoog stelt, vindt in Tivoli zijn gading. Er zijn nog veel schouwburgbezoekers die ; den heer Bouwmeester iiog slechts bij «aam De beer Moor, die 25 Jaten geleden voor het kennen, omdat ze in den vroegeren salon des eerst de planken van den Stads-schouwburg Variétés van Boas en Judels nooit kwamen, betrad, om zich aan de tooneelspeelkunst te Welnu, dat ze thans het verzuimde inhalen, wijden, ontving ter herinnering aan dien dag nu ze in eene betere omgeving daartoe de ge- namens het toQueelgezelschap,waarvauhijm.edelegenheid hebben. Schitterde het talent van directeur .is, een gouden remontoir horloge, Bouwmeester vroeger reeds als een diamant i . De brusselsche nationale schouwburg opent met Anne'mie van alleen, nu is die schittering veel zuiverder en machtiger, even als de edelsteen eerst dan tot heden zijn tooneelseizoen zijn echte glans en waarde komt als hij goed Roaier Faassen. wordt gezet in goud of zilver. . j Wat we bij dezen kunstenaar vooral waar- De' leden van den raad van beheer van den deer en is de groote nauwkeurigheid waarmede brusselsehen nederlandschen schouwburg werhij alles bestudeert zoowel wat zijn spel, als- den Zaterdag 11. in een bijzonder gehoor ontook wat grime, kostuum ajustement enz. be- vangen door den minister van binnenlaudsche treft, details waarop dikwijls door anderen geen zaken. acht wordt geslagen en die toch ontegenseg- De door alle Vlamingen, zoo geachte als gegelijk bijdragen tot heb goede geheel. We ver- waardeerde heer Rolin?Jacquetnyna, heeft met wachten nog veel van dezen artist, die reeds nu de bestuurleden van den schouwburg een lang een sieraad van't Nederlandsch Tooneel blijkt onderhoud gehad, waarbij de belangen der te zijn. Mevrouw de Vries als mevrouw de Lancy vlaamsche tooneelkunst en letterkunde gronstond 'hem -waardig ter zijde. dig werden besproken. De dames Poolman en Sablaïrolles waren Onze achtbare minister die wel weet wat er allerliefst, alleen zouden we der laatste nog wel dient gedaan te worden, om onze vlaamsche, iets of wat meer'losheid van beweging toe- tooneel- en letterkunde vooruit te helpen, zeide wenschen. Haar snel is soms wat eng en ge- ook: ?Mijne heeren, ik heb met belangstelling dwongen, even ais dat van Tonïa Poolman, hoe vernomen, dat dezen winter de twee neêrland-'. lief 't ook waarlijk is, 't is niet van gekunsteld- sche schouwburgen van Antwerpen en Brussel heid vrij te pleiten. Afgescheiden van déze kleine door vereenigde, tooueelkrachten of liever door fouten is 't een stelletje, om te stelen. . één ' troep zullen bespeeld worden. Ik moefc' De heeren de Boer ea Plas waren beiden u over deze samenwerking geluk wenschen, j even uitstekend; de eerste gaf ons een ruwen, want reeds, sedert lang was dit mijne meeoïigelïkten, maar goedhartigen kapitein der Afri- ning, dat zoo iets diende tot stand te komen, i kaansche jagers te zien, die een kostelijke type daar samenwerkende krachten altijd goede was, een nieuwe kreatïe van den heer de Boer. uitslagen opleveren." (J). Z.) i die met allen lof dient te worden vermeld. De ? - | beer Plas, die een klein, onbeduidend rolletje, De driejaarlijksche tentoonstelling van Ant-, te vervullen had, deed dat zoo aardig en komiek, werpen valt op dit jaar. 'De antwerpsche kundat hij van niets iets maakte en daarom ten stenaars vormen een school, bijna een eoterïe \ volle een woord van waardeering verdient. Ook op zich zelve, wier individualiteit zich te mid-i de heer Spoor als de Lancy voldeed in die rol den van de brusselsche en overige belgische. goed, vooral in 't laatste bedrijf had hij zeer kunstenaars onmiskenbaar verraadt.-De hoof-, gelukkige oogenblikken. den dezer school zijn de oude ';scbilder BraekeAls baron Beynadier speelde de heer Schoon- leer en de hier ook vooral bekende Charles > hoven zoo goed,,als we hem nog zelden zagen, Verlat. De invloed .van beide meesters is zeer i hy was" de hoogst fatsoenlijke intrigant. goed te herkennen ia de werken van de jon- i De heer Clous schijnt een debutant te zijn, gere schilders, die op de tentoonstelling heb die wanneer hij veel leert veel belooft, wat hij ben ingezonden. echter afleeren;- moet is zijn eenigszins gemaakte manier van'spreken, affektatie is altijd, in Het volgend jaar aal te Monte-Cassino het welken* vorm ook, leelijk. eeuwfeest gehouden worden van St. Benedictus De overige vertooners, de dames van Sluijter van.Norcia, de stichter van de abdij;Dit eeuw en Bourette, en de heeren J. C. de Vos, Ising, feest zal met bijaonderen luister gevierd worenz. werkten met de anderen verdienstelijk den. Een gezelschap Benediktijnei: monniken mede tot een goed geheel. uit het opgeheven klooster van Beuson, in het Men veroorlove ons ten slofcte nog de vraag vorstendom Hohenzollern-Sigmariugen, hebben waarom de heeren de Vos en Clous er zoo bleek te Monte-Cassino een toevluchtsoord gezocht, en snialletjes uitzagen. Hun grime was nie+- en zijn thans bezig de gastvryheid te beloónen gelukkig, een weinig meer kleur zou hen beter do.or het vervaardigen van een reeks freskos, hebben gestaan, ook een iet of wat duidelijker die groote kunstwaarde en vooral veel orinitgedrukten knevel of baard kan vooreen ginaliteit zullen, beaitten. De onderwerpen achtien of negentienjarig jongman geen kwaad, zyn genomen uit de Openbaring van Johannés, De mise en scène was voortreffelijk, de deco- en de geschiedenis der heiligen is in een geheel ratïes en accessoires vraren, zooals we ze van nieuwen en zeer iadrukwekkenden stijl be1't Nederlandsch Tooneel gewoon zijn. . handeld. De korrespondent van den Fanfulla ? della Domenica (Zondagsblad) verzekert dat In het theater Frascati vati de' heeren de mengeling van egyptische, pompejis'che en GL Prot en Zoon wordt met succes opgevoerd etruscische elementen met de manier van .Fra de operette Camargo. Men kan dit zangspel Aagelico en de latere school een zeer diepen een der besten van bet genre noemen, want indruk maakt, en dat de teekening en uitvoebehalve lieve muziek is de inhoud zoodanig, ring beide uitstekend aïjn. De achtergronden, dat men met zooals gewoonlijk een onzamen- rood, zwart, bhiuw, de eenigszins gewaagde hangend libretto geniet. > vïeösohkleui\ en het vele goud, dat in beib'genscbe klooster heerscht een onafgebroken werk zaamheid, en men verwacht dat geleerden en kunstenaars een groot deel zullen vormen van het leger van pelgrims, dat .naai- het eeuw feest zal toestroomen. Het Louvre'is thans voorzien van een com pleet brandweerstelsel. Het: belangrijke werk was reeds ïn 1876 begonnen, maar niet zoo' krachtig doorgezet als nobdig was. Thans is het in orde. Waterleidingen loopen langs alle galerijen, met kranen op geregelde afstanden, een compleet stel'brandemmera, enz. De druk king vaa het water uit een reservoir op het dak van het gebouw is sterk genoeg, om een van de galerijen,binnen weinige seconden vol komen onder water te zetten. Yan de Royal Albert Hall,-,te Kenuingfcon, is een gedeelte ingericht tot school voor hout snijders.. Een bekwaam Florentjjnsch kunste naar, Signor Bulletti; is aan het hoofd ge plaatst, en de Drap&rs Gompany en de Society of Arts hebben gezorgd dat jaarlijks 12 leer lingen kosteloos kunnen onderwezen worden. Voor de overigen is het schoolgeld in de.dagklassen. f 24 in de maand of f'60 in het kwar taal, voor de avondklassen f 9 ia de maand of £24 per kwartaal. De school, is bepaaldelijk ingericht voor knapen uit de arbeidersklasse, die hun vak willen maken van houtsnijden. De Minister van Openbaar Onderwas in Italië heeft zicli den schandelijken handel in nagemaakte oudheden aangetrokken, waarin tegenwoordig millioenen in Italië omgezet wor den. Hij heeft hierin verbetering willen bren gen door het Pacca-edikt weer in te voeren, dat eene belasting van 20 percent heft van alle uitgevoerde oudheden. Wanneer alles zoo veel duurder wordt, zal men misschien beter toezien op wat men krijgt, terwijl ook de kommiezen over deze belasting gesteld, eenigs zins op' de hoogte moeten zijn, van de betrek kelijke waarde der uil gevoerde, kunstwerken. De Anierikaansche methode van taalleer (hier te lande overgenomen in de taalkundige brieven voor Fransen door Lambert Dély) heeft voor bet Fransch?Engelsch een bewer ker gevonden in G- Leprévost te Parijs, van wien binnen kort een. werk zal uitkomen: L"1 Abécédtm'e,. dat in Engeland met belang stelling wordt tegemoet gezien. ? . Te Berlijn is 31 Augustus de*35ste tentoon stelling van de Koninklijke Akademie geopend. Het . aantal "tentoongestelde; werken bedraagt slechts 879, hetzg* dat de jury-zoo buitenge-* woon streng geweest is, hetzij er zoo weinig belangstelling voor de berlijns'che tentoonstel ling in Europa was. Hoewel over 't geheel de schilderyen niet enverdienstely'K zijn, wordt geen enkel stuk van werkelijk uitnemend ge wicht genoemd. Het landschap telt;, als ge woonlijk, de meeste doeken;portretten en genre stukken volgen; godsdienstige en historische stukken komen nauwelyks voor; over 't ge wanneer de, ?Meester" optreedt en er \ geving en de werkzaamheid van Hooft, in de klok sprake is. Eén duet voor bariton herinnering zouden terugroepen. De uitwen°P de .woorden: ?So lasst uns jettti dige herstelling- van het slot meende men te mit Fleïès betrachten,'" volgt; daarop een kqör: kunnen overlaten aan de zorg der Eegeering, ?Was m des Dammers ü&fer Gfru&e," een die reeds sints; eenigen' tijd daartoe jaarlijks altsolo: ?Denn mit der Fr&itde Feïerldange," gelden op de begrooting heeft uitgetrokken. en een tenoorsolo: ?Die Jahre fliehe-n p feil- Ofschoon het herstellingsplan op deze wijze, geschwind."" Zeer goed geslaagd zjjn de vol- zij het ook met de hoop op uitbreiding in gegende koren: ?O sar fa Schmucht" en Lieblick val van krachtdadige ondersteuning, tot ds in der BraüteLocken^ alsmede het soloquartet: groote zaal werd.beperkt, zal toch het bedoelde Denn wo das Strenge mit dem Zarten."' Doch hèrinneringsfeest, om'"te slagen, in ruime mate het 'allermeest komt het talent van, den com- de medewerking behoeven van allen, wien hefc ponist uit in het ?braudkoor," n°. 15, in het' glorietijdperk onzer letterkunde ter harte gaat. ?oproerkoor," n'. 26, in liet sombere: ?Vort Met name zoa, ter verwezenlijking van het dem Dome achwer und Tiang" en in het Sextet: voornemen, om de wanden der groote zaal van ?HeiVge Ordmmg.''1 het Muider slot op de boven aangegeven wijze Het zou ons te ver voeren, wanneer^ wij alle te versieren, een beroep moeten worden geschooue stukken in Das Lied von der Glocke daan op de belangetelling van alle Noord- en van Nicolaï wilden aantoonen; ook ligt het niet Zuid-Nederlandsche beeldende kunstenaars. in onze bedoeling een recensie van. genoemd Op het onlangs te Mechelen gehouden XVIIe werk te geven. Wij wenschten er alleen de congres is van het bovenstaande mededeeling aaDdacht. van het publiek op te vestigen, dat gedaan, en heeft de vergadering op de ondnbodfc in. Nederland componisten wonen, die de behdnm'gste wijze getoond het streven der komaandacht van het kunstminnend' publiek ten missie goed. te keuren^ terwijl verscheidene volle verdienen en wier compositien op onze Zuid-Nederlandsche kunstenaars zich bereid concertprogramma's een even goed figuur aoii- verklaarden' hunne krachten iii den aangegeven den maken, als die van velen hunner buiten- geest beschikbaar te stellen. landsche kunstbroeders. (Ingezonden,) X. heel zijn er slechts een bwinfcigtal nummers onder deze. afdeeliug te schikken, en van deze zyn nog een groot aantal alleen militaire genrestukken, tooneelen uit .den franschduitschen oorlog. Oyer 't 'algemeen schijnt het historieschilderen (la grande peinture zooals de kunstkritici het noemen), op 't oogenblik niet hoog te staan in Dtütschland; op eene Tereeniging van Duitschlanda historieschilders te Munchen werd slechts één van de stukken, door de leden ingezonden, zeer veel lof waard geacht. Dit was een stuk: Smomrola predi- j OnTchüldig/sinldig voor de vereeniging aangekocht. Ouder Zoo gaat de tijd, wij worden onder, Maar zooveel wijzer nogthans niet, . De gloed der jonkheid taant en kouder Wordt 't bloed, dat in de polsen vliet. Wij houden deugden en gebreken In een betaamlijk evenwicht, Het zielskompas toont al de streken," Als stuurmans' oog zich daar op richt. 'Wij laten door -'t gewone ons sleuren, t 't Bestendige lacht ons zóó aan, . Hoe meer we bij ons zelv' bespeuren,' Dat naar 't verganklijke wij gaan. Met gulde' ervaring óp de schreden Bewand'len we onzen levoiisweg, Maar ? dwalen om eeu audre reden En weten, nogmaals heg noch steg. Zoo. gaan wij voort tot 'a levens beker Geen enklen droppel meer hevat Om dan te vragen: ?was 't wel zeker Ea hebben werklijk we ie.ts' gehad ?" .Want alsemvocht en zoete honing Zyn zoo vreemdsoortig da&r vermengd, Dat nu als beedfaar, dan als koning Men' die bokaal ten lippen brengt. 5 Sept.-- '"'.?' ?' -'-'F. S. K. Aan den fcritiltus...? Een enkel beeld, 't zij juister of onjuister, Is 't sleciits can .onderdoet van eenig kuustprodukt, Kan nimmer de oorzaak zijn, dat alles is mislukt, ? Eea Wolkje maakt het ganscb. tif'reel niet .duister. Hoort gij eeu diehiertooa. Wijf lutst'rcn ! ? luister En leer te vatten wat den dichter iiederdrukt De Hollandscbe maatschappij van fraaie kun sten en weten schappen heeft in hare te Leiden gehouden vergadering tot algemesnen voorzit ter voor het Volgende jaar benoemd den heer A. J. de Buil, en besloten dat het volgend jaar de-algeineene, vergadering^alhier gahóuclen zal worden. ' . ' Nieuwe uitgaven': ^ MarceÜus Emants, Lilith. G-edicM'in drie Zangen. Haarlem, W. C. de Graaff. Golo Raimund, JSva. Naar het Hoogduitsch. (Dl. IV van de Koman-Bibliötheek). Arnhem, J. Minkmau T. H. De Beer, Letterkundige geschiedenis van Duitschland. Arnhem, J. Kïnkes. Xavier de Montepin, De Koning der eeuw. Naar het Fransen door Cd. Busken Huet 2 dln. Haarlem, W. C. de Graaff. . Mr. L. A. J. Baron Stoet, Het hoogadelyk, vry wereldlijk Stift' te Itedbur by Kleef en sync, Jiiffers. Uitgegeven door de Koninklijke Akademie van Wetenschappen te Amsterdam. Met eene plaat en eene kaart. Of wel naar hooger sfeer uit aardsche dampen rukt Ach' kritikus, uw oordeel zij gekuischtcr! l)c vorm is veel, bij remn boven al, Se KÏn is meer, wie dat niet voelen ml ; Eenige jaren geleden zat ik in .het heerlijk stadspark, te ?"Weenen, vóór het prachtig1 ge bouw der Kurzaal, een kop koffie te gebrui ken. Ik vermeide mij in den mooïen aanleg van den tuin, in den rijkdom van het gebouvr 'en ook in het vroolgk, samenzijn vau de'^menschen om mij heen. .Hoe ongedwongen en levendig bewoog men zich, en hoeveel.druk ker en, opgewekter zat men te praten dan bij ons. , Lang duurde die overdenking niet, want eene oude dame, die den arm aan eene jongere gaf, kwam op i mijn tafeltje af, vroeg of'de ledige stoelen vry waren, en nam toen Kocder. plichtpleging plaats; .;EeB zonderlinge manier van handelen, dacht ik, en in.mijne hoedanig heid vaa .behoedzaam, bijna-wantrouwend rei ziger en ? Hollander; nam . ik beiden tcherp Maar.hHngtaan'tiMW(£, hij blijft ia 'taardache dal, op, zonder nog eenig ;bewijs van toenadering Het standbeeld van Quentin Massys, dat te | Schoon niet gemotivecr(ï Antwerpen wordt opgericht, zalm carrarisch marmer door De Braekeleer worden uitge voerd. Bronzen standbeelden komen tegen den groenen achtergrond van het geboomte weinig uit, daarom zal een marmer beter voldoen, nu Hij kan niet met den .zanger meilesweven. Kaa geen gedicht ook zosder woorden leren, 't GBTOC! alleen moet daaraan waarde -geven! O kritikiia, uw naam,, ïk wil er niet itasr vragen, Mits dat uw taal, uw woord uw eigen. zaak bepleit Maar nooit een vonnis EVJ, waarmede uw Majesteit «l "K Erken een priesterschap, Öuu, 'k Erken een adeldom, verkregen door den tijd, kan ewr eukel woord mij treffen'als verwijt, moog 't jnïst te geve'». Den bediende werd ftclmarse JEu besteld, en beide dames keken- eens vrij en frank in 't rond. De kleine oude dame had, dacht my, iets in haar krommen neus en slimme oogen, dat aan den roof vogel. deed denken, en de prachtige brunette, die zoo allerbeValligst hare Scliwarze dronk, ivas gaker de argelooze duif, die de oude met groote eïimlieïd gevan gen had. De oude dame li«t haar parasol, vallen; ik 'k wil niet raapte dien galant op, en nu opehde KÏJ het klagen! '.vuur met zulk eenjg levendigheid .on geinfenMaar waar de kritikus zich hult ia donkren nacht, '. z&m® vriendelijkheid, dat', ik wel niet anders Van daar wat klanken uit en scliamper daarbij lacht, ^oen kon dan er mij in .wagen.. Wij pprnken Ach, daar vermag hij niets of heilloos wordt zijn kracht over alles, maar vooral over "Weenen, dat zij b,et geplaatst1 wordt in de Maria Theresia-laan, -^ duister blijft aan den ingang van het park. "Wat uit het duister komt blink' helder oiia ir, de oo#eti, üooi(; e6n In ? De Amsterdammer van 7 September jl'. wordt onder de rubriek Kunst vermeld, dat te Londen een nieuwe muzikale be"Wat nimmer helder wordt, vooroordeel is 't of H. TH. BOBIJSN. Bij aanbad. De brunette werd minder m net ge sprek gemengd, dan ik van de oude dame ver wacht had, maar vroeg ïk hare meening over een of ander, dan drukte de brunette zich be?? schaafd en keurig nit, echter niet zo'oals men den heer H. J. Ter Gunne te Deventer van een wild dtiifje verwachten zou. o i--n i ,7 ? 7 < .-.?..ijüt den derden druk van een volksuit- . Toen wij misschien een half uur .lang op de werking van Schillers Lied von der G»vgaaf: Dichterlek Album: poëzie van J. van aangenaamste en vertromvelijkste wijs hadden van Max Bruch, ten gehoore werd gebracht, BeerS) Ng BeelS) j M> E.,Derckse», A. v. d. zitten keuvelen, naderden eenouden jong. heer welke compositie wordt gezegd ongunstig af Hoop Jzn., J. <J. L. ten Kate, H. Tollens Czn., -ons tafeltje. te steken bij de bekende van Andreas Rom-;-\y. j. y. Zeggelen en andereu, bijeenverzameld . ?Zoo vrouwtje, gauw gevonden, .ïiéT',rie;i de berg» Waarschijnlijk washetdehbuitonlandschen .joov W. J. Hofdijk. ' ? ' oude heer vroolijk, en ik. die nog altyd" op schrijver, aan wien dat bericht ontleend werd,1 J)e eerste aflevering bevat o. a. Mari-Anni, mijne hoede was gebleven, bespeurde nu. dat niet hekend, dat reeds voor jaren- Schiller'sUoov S. J. v. d Bergh', Beatrys, eene legende moeder eu dochter hier eenvoudig doui- vader gedicht werd gecomponeerd door een Neder--door dr. J. Kolet de Brauwere van Steeland; en zoon bescheiden waren. De twee heeren lander, den heer W. F. G" Nicolaï, directeur! het Ronde Putje, door H. J. Schimmel; -en zetten zich uu eveneens a-<m het tafeltje, het der Koninklijke Muziekschool te 'sHage,. en aangenomen 'Kind, door W, J. Hofdijk. Niet gesprek werd voortgezet, en ik bleef nog wel dat deze compositie een vergelijking ? met die' meer dan 6 afleveringen worden in rekening een halfuur allergezeliigst met hen te zamen. van den ouden Romberg veilig kan doorstaan, gebracht. . i Iets dergelijks is in ona land ongehoord. Zit Daar wij vernemen dat de heer Nicolaï van plan is zijn werk, dat op verscheidene plaatsen' r " ?_ , '~? . .in 'een Kpooi wagon on tracht daar niet pen De Heeren Mr. W. W, van Lennep, (Voora.)i uwer medeieizigeia een gespiek aan te knoovan onsland met .succes ten gehoore werd ge-' Mr. A. D. de Vries Az.,.(Sccr.), Prof. J. A. pen, tien tegen een, dat h|j u metenkeïe \voorbracht, maar noglang niet algemeen naai-waarde Aïberdingk Thijm, H. Binger, J. W.Brouwers, den zal afschepen, de man kent u mot en wordt geschat, binnen koit op nieuw in het Hcht, 3?- J- H. Cuypers, J. F. Gebhard Jr., G. Hooft vreest üïch te compiomibfee'eien. Kom eene te geven, voorzien van een metrische vertolking \ van Vreeland, D. C, Meyer Jr., Mr. J. C. de onzer groote sociëteiten binnen, en zie hoe (van wijlen dr. J. P. Heije), raeenen.wij denjMarez Oyèns. Mr. N. de Boever Az.,Prof. Dr. daar aïlea stelselmatig gescheiden zit. Een leaers van uw geacht blad geen -ondienst te doen, J- Verdam, Dr..J. van Vloten, A. A- Vorst er- myuer vrienden weid onLmgo m eene der-\erwanueer w^ in hefe kort op de verdiensten mau van Oyen, en A. C. Wertheim hebben maard&te-societeuui vaii ons land guatioduvan genoemd werk wyzen, en het onzen zang- zich tot een kommissie vereenigd ten einde de ceei-d. Hij zette ^ich axn de eerste de beste vereenigingen aanbevelen. 1 plechtige viering van den 3ÖQn verjaardag van tafel neer en begon daai een piaage met een De gebreken, die in decompositie vau Maijï*- G. Hooft'a geboorte voor tebereiden.en den: "hee-ft, die 01 junA plaats nam. Deze keek UÖUL Bruch te vinden zijn, komen in die van Nicolaï, dichter een blijvend gedenkteeken te stichten.: met verbazing en zekere aanmatiging aan, gaf niet Toor. Hij laat aan Schiller'a gedicht, die ' Üftatr'-bun oordeel zou het eerste,Vbehalve ^ nem V0or aijn praatje twee of dne noordcu schoone proeve eener verbinding van "didak- 'door ^feestelijke bijeenkomsten te Amsterdam' terug en bettekle toen eene comant. Over tische en lyrische poëzie, alle recht wedervaren; of te Buiden, kunnen plaats hebben 4oor eene j zulk eene ongesselligheid ontstemd; stond mijn hg heeft zooveel mogelijk party getrokken van j tooneelvoorstellmg ontleend . aan de werfeen vriend toen .op, 'en beproefde zyn geiuk aan de vele gemoedsaandoeningen, die het bevat; (van den dichter, het tweede, door etm Manst- ^ene tweede' tafel,' waar hem geen beter oiitzign solo's zijn-afwisselend, xgn koren vol kracht .rijke herstelling en vernieuwing, der groote|naal ten deel yïei. Juist wilde hij dezen ?ge en gloed; gebrek aan kontrast ? rolgens ge- U*»1 r^n net^ slot te^ Muiden. Zij stelden zich j zelligen kring" ontloopen^ toêu het lid dat hum hoemd bericht een boofdfoüt in het werk van TQor ^.deise zoodanig in te richten, dat ;de ; toegang - verschaft.., had* binnentrad en zich verBruch ? kan men hem niet verwyten. 'zaal, gemeubeld in den stijl van de eerste ontschuldyde, dat bij niet eeider bad kunnen Hefc werk vangt aan met een zwaar, dreu- , helft der zeventiende eeuw, bovtndien zon komen. Onzt! Tiiend deelde htm zyn \vedernend motief, dat 'mön bet ?klokmotief*' zou worden opgeloistöul door geschilderde tafe- varen mede. jknimen noemen, om Ut'het $icb, telkens laat'reelsn ea be&ldweiken, die het leren, de ooi- ?En atui welk ta&lt^e gebeurde dat V"

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl