Historisch Archief 1877-1940
ijvoegsel behoorende bij
ONTWERP TOT PLAATSING YAN DE
voornamelijk in verband met eene
RU l ME STRAAT,
dwars door het Zuid-Westelijk gedeelte van
A M S T E R DAM
Den 18en November 1879 werd
door den ondergeteekeïide aan den
Gemeenteraad een ontwerp aangebo
den, tot -plaatsing van de beursge
bouwen in het centrum van Amster
dam, volgens bijgaande teekening en
waaromtrent het navolgende tot toe
lichting kan dienen:
De plaats voor de nieuwe beurs
wordt voorgesteld in het blok huizen
tusschen de eeren- en Keizersgrach
ten, tegenover de "Warmoesgracht en
in het verlengde van de huizenrij
lange de Oostzijde van de
Westermarkt; door demping van de "War
moesgracht en verlenging van die
straat ia dezelfde richting door de
2 betrekkelijk zeer korte
Huiszittenstegen tot aan het -achterfront van
het Koninklijk Paleis, wordt tusschen
den Dam en de Beurs een doorgaande
hoofdtoegang van 25 Meter breedte
verkregen.
.-?;Door demping van den N. Z. Voor
burgwal Achter het Paleis, wordt de
Dam aanzienlijk vergroot; het Ko
ninklijk Paleis vormt .daarvan als
het ware het,middenpunt.
Het, front van de nieuwe Beurs
zou op deze wijze op 310 meter uit
het hartpunt van het Paleis verwij
derd zijn, terwijl de bestaande beurs
op 146 meter uit dat punt is ge
legen.
"Wat betreft de ligging ten opzichte
van den Dam, is het zeker een voor
deel te noemen, dat de Beurs van
daar juist aan het eind van de Nieuwe
Beursstraat verrijst en omgekeerd
dat van af de nieuwe beurs het monu
mentale achterfron^ van het Paleis
aan het eind van die straat wordt
.waargenomen.
'. Reeds ctadelijkwordt dus die nieuwe
toegang aan de 2 einden door mo
numentale gebouwen begrensd en ver
onderstelt men hierbij, dat de over
brugging van den Singel met balus
trades, enz., een eenigzins monu
mentaal karakter wordt gegeven, dan
ontstaat juist, daardoor een eigen
aardige afwisselende straat, waarin
de bestaande huizen langs de
"Warmoesgraclit ook zeer spoedig door
verbouwing eene andere gedaante
zullen aannemen.
De plaats van de nieuwe Beurs
biedt bovendien vele voordeelen aan;
eerstens ,is déze minstens even nabij
het postkantoor', ja zelfs daarvoor be
ter, gelegen dan de bestaande en
in de tweede.plaats zér gunstig voor
de handelskantoren; vooral op de
Heeren- en Keizersgrachten tusschen de
Brouwers- en Leidschegrachten, zijn
deze bijna huis aan Luis gevestigd,
en de afstand tot den Dam is boven
dien niet noemenswaard.
Door de uitvoering van het plan
zal het verkeer op den Dam niet ver
meerderen maar zeker verminderen,
daar een groot deel der beursbezoe
kers langs Heeren- en Keizersgrach
ten, Singel, Spuistraat, enz., toegang
vinden, terwijl de directe communi
catie over de Westermarkt veel zal
bijdragen om den toegang uit de zoo
genaamde Jordaan, geheel zonder den
Dam, te doen geschieden en juist dit is
j
eene zaak van aanbelang, daar de toe
gangen tot den Dam van de
"Warmoesstraat, Vijgendam, enz., anders
reeds dadelijk verbreeding zouden be
hoeven; terwijl op. deze wijze onwille
keurig eene gewenschte afleiding van
het steeds toenemend drukke verkeer
over den Dam wordt verkregen.
Het aangewezen terrein voor de
"beurs heeft ook dit voordeel, dat de
breedte van ongevees 104 meter
zeker voldoende is en men de lengte
geheel en allén naar de behoefte
kan regelen.
Be onteigeningskosten, wellicht
schijnbaar hoog, zullen verhoudings
gewijze niet meer maar wel minder
dan elders in het midden van de stad
bedragen, daar cle geheele breedte
van het terrein slechts door 2
perceelen, elk van meer dan 50'meter
diepte, wordt ingenomen.
Nemen wij b. v. aan dat een" der
gelijk perceel van 7.50 meter breedte
en 52 meter diepte, beslaande alzoo
390 centiare, ?78.000 zal kosten, een
prijs die zeker hoog genoeg is ge
steld, dan kost elke eentiare ? 200.
Gaat meu daar entegen in een meer
bevolkt gedeelte _vah het_ centrum
van Amsterdam, waar natuurljjk vele
winkels en betrekkelijk zeer Heine
perceelen worden aangetroffen, en
ook de winkelstand bij de taxatie
in aanmerking komt, dan kan men
Veilig aannemen, dat een perceel van
100 centiare grootte ? 25.000 waarde
zal hebben, zoodat elke centiare een
bedrag vordert van f 250,
De straat langs de linkerzijde van
de Beurs kan, als passage overdekt,
daar zeer gunstig geplaatst geacht
worden, zoodat de daarin te maken
winkels, café's, vergaderzalen, enz.
gretig /huurders zullen vinden, als
geplaatst naast' de Beurs en tusschen
de 2 voornaamste grachten van
Amsterdam.
In verband met de meermalen als
wenschelijk besproken demping van
de Rozengracht, ontstaat door dit
project, grootendeels door bestaande
middelen,' een geheel nieuwe groote
dwarsweg door Amsterdam, die eigen
lijk reeds op zich zelve raison d'être"
zou hebben, dewijl de halve omtrek
van Amsterdam tusschen de "Haar
lemmer- en Leidschepoorten geen en
kele doorgaande communicatie naar
den Dam bezit. Van hoeveel gewicht
eene goede communicatie daar ter
plaatse voor Amsterdam zou. zijn,
kan allén hieruit afgeleid worden,
dat de verbreedingen van de
Molsteeg, Torensteeg, Oude Leliestraat
en Gasthuismolensteeg, die in den
tegenwoordigen toestand dringend
noodzakelijk zijn, zeker voor velen
jaren kunnen achterwege blijven.
De "Westermarkt, eene kostbare
ruimte, die thans om zoo te zeggen
doelloos voor het verkeer ligt, zal
niet allén groote dieasten aan het
gemakkelijk verkeer bewijzen, maar
de overblijvende ruimte is tevens al
lezins geschikt tot standplaats van
rijtuigen, als in de pnmiddeiyke na
bijheid van de Beurs gelegen.
De oww van de Beurs, hoewel ia
het centrum van Amsterdam, kan
geschieden zonder het dagelyksch ver
keer zelfs in Tiet minste te hinderen,
terwijl die bouw op elk ander dicht
bevolkt gedeelte der stad noodwen
dig meerdere jaren, groot ongerief
en onoverkomelijke bezwaren aan het
verkeer moet veroorzaken.
De bestaande Beurs kan natuurlijk
dienst ? blij ven doen tot dat de nieuwe
met den toegangsweg geheel voltooid
zal zijn.
De bestaande vervoermiddelen kun
nen van den Dam gemakkelijk tot
aan de Beurs worden doorgetrokken
en bovendien zou eene trambaan langs
de Heeren of Keizersgracht veel dienst
kunnen doen, om vele beursbezoekers
rechtstreeks van de kantoren naar
de Beurs te voeren.
In algemeenen zin heeft het pro
ject nog dit voordeel, dat het ge
deelte van Amsterdam in den omtrek
van de Westermarkt (tot nu toe zoo
zeer van vervoermiddelen en
rechtstreeksche communicatie verstoken)
met zekerheid eene -nieuwe onttoikke*
"i - ?j
Img zou te gemoet gaan en einde
lijk nog dat het- Damrak geheel
blijft voor elk doel, hetzij voor lig
plaats van schepen, hetzij voor pas
sagebouw als anderzins, hoewel hefc
m. i. altijd wenschelijk blijft de aan
eengesloten breede doorgang van het IJ
naar den Amstel, langs het Damrak.
en het Rokin, niet lichtvaardig op te
offeren, en tot eene 25 meter breede
straat te herscheppen; de onder
vinding te Rotterdam, waar de vroe
ger schoone Blaak door den bouw
van het post- en telegraafkantoor
tot eene gewone straat zonder aan
trekkelijkheid is teruggebracht, moge
hier ter leering strekken.
Zonder hier over andere
beursplannen een oordeel te vellen, moefc
er toch op gewezen worden, dat
bijde meesten, zoo niet allen, veel
zrjdeliagsche kosten ontstaan voor
noodige verbreeding van toegangswegen,
die al dadelijk zullen blijken
noodigte zijn, als b. v. bij de plannen-ia
het pamrak voor het verbreeden van
de Oudebrugstegen, de Niezels, enz.
om niet te spreken van de
Vijgendam, de Vischsteeg, enz. en b. v. bij
het plan van de Oude Bloemmarkt
voor het verbreeden van de St. Lu~
ciesteeg, de Spinhuissteeg enz.
Het hier beschreven ontwerp be
handelt met opzet niets anders dan
de keuze van de plaats van de Beurs?
in verband met de
communikatiemiddelen door de stad, dewijl
deinrichting zelve hierdoor voor 'een deel
wordt beheerscht, en er dus eerst
na keuze van een terrein sprake kan
zijn van een bepaald ontwerp vaa
het gebouw, waarvoor de handel zelf
de hoofdvereischten zal moeten,
stellen.
De Hgenieur-Architektj, i,
?>.L.VANGENDT. )'
1 'J~, ~ '
Amsterdam, Nov. 1879.