Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, ^WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
terstond te vertellen: dat de oude heer Bos den heer Vales, maar door velen vóór hem, is
zelf indertijd zijn viouw geschaakt had en mee uitgesproken, scheen ons niet juist. Het was
genomen naar_het Nieuwe Diep. Holland was die welke Molière vooistelt, als zijne
tijdgetoen in last maar de jongelui waien het eens, nooten willende veibeteren. Mohèie zou,
volzóó eens, dathet geiadenwa<3 thans geen spaak gens .deze uitlegging zelfs zijne typen, Cdthos,
meer m het wiel te steken." . Madeion, Jodelet, Marcarille opzettelijk niet
Ziet u de rondborstige ooin wil maar zeg- overdreven hebben, opdat men,, zich zelven.
gen, dat de vrijer, (wiens naam hij niet eens zijns ondanks, moetende herkennen, er toe zou
kent) de hoop op het nichtje, niet al te gauw komen zich van het belachelijke te ontdoen.
moest laten varen. . Ik;, kan mij Molière . Biet voorstellen, met dit
Het ra mogelijk, dat er zulke,ooms bestaa'n, doel zijne-tooneelen schrijvende. Wanneer
ermaar hun "beeld behaagt niet; men kan ook te gens het beginsel: faire Tart powr Pari streng
rondboistig1 zijn.
geldt, is het bij den sarüstischen dichter. Ik
onaardig is beschreven -hoe de,.minnaar stel mij Molière niet anders voor, dan uit de
om den ouden zeerob te behagen, met een wereld om hem, zijns ondanks, een type
aanangstig hait overmoedige brieven schrijft, men nemende, zonder andere reden, dan dat het
kan zich vei maken -met zijn ontsteltenis als hij zich onweerstaanbaar aan hem opdringt; het
in den avond op weg naar zijn meisje des kos- steeds meer 'in zijn ^eest ontwikkelend -en
ters bok voor den duivel aanziet, maar onver- vooral concentreer end ; en; als hij bet
neermeld had kunnen blijven, om aesthetische re- schrijft, geen ander doel kennend dan aan dat
denen, dat de trein waarmede- hij naar zijn type de grootst mogelijke volmaaktheid te
meisje i eibde zonder hem van Warmond vertrok, geven^in den kunstvorm dien hij zich gekozen
toen hi) daar, door ____ een ernstige omstan- bad, *** casu het blijspel. Als, Molière een
digbeid" gedrongen, even zijn wagen verlaten ander doel had gehad zou hij minder kunste
had," i.'fr' , ? naar geweest zijn. Van tendenz, van
utiliteitsDit laatste ongeval is zonder twijfel uit het. beginsel, van een wensch om de weldoener
leven gegiep n, maar onbewezen blijft de stel- zijner eeuw te zijn, door haar, nog wel, van
ling: ^ o ilu's .packt da ist's interessant. précieuses of verwaande markiezen te zuiveren,'
baar worden gemaakt om ZIJDP lezeressen en
lezers in den vorm van feuilletons, nieuwstij
dingen, boekbeoordeelmgen, bespreking van {
aan de orde zijnde vraagstukken, enz. enz., in
zoo vei i e deze met den aaid ^n het doel van
'het blad overeenkomen,.eene afwisselende, on
derhoudende en aangename lectuur'aan te bie
den, terwijl, naar wij hopen, van de rubriek
Advertentiën een ruim gebruik zal w-orden
gemaakt. Wat de typografische uitvoering be
treft, wij behoeven er slechts aan te
harinneren,. dat de H.H: Nuan & VAN DITKAK zich
daarmede zullen belasten." :
woord: omtrent geen enkele wetenschappelijke'heeft temggetiokken ? Zij, kritisch in haar
stelling kan of mag hij, die de volstrekte vrij
heid van denken huldigt, een overtuiging koes
teren in den diepen, ernstigen, innigen zin van
het woord ; in dien zin, waarin overtuiging
een is, met een deel van onze zelfbewust
heid.
De moderne theologie was evenwel, ik zeide
het reeds, ook een richting in de kerk. Een
voudiger en, juister uitgedrukt : de moderne
theoloog was tevens, in den regel, predikant.
Men begrijpt het kritieke van deze verbinding.
De moderne theoloog, de volstrekte vrijheid
van onderzoek huldigende, kon, in den boven
] omschreven zin, geene overtuigingen hebben;
JAMES GEDDES. History of theadministration, de moderne theoloog, predikant in een of
ar.Pensioaary f Ho1" i der kerkgenootschap, moest daarentegen, in
^i i (1 , ,,?.?..,, l ^en boven omschreven zin, overtuigingen
hebStaats-Ahnanak voor het Komnkryk der He- bea. De moderne theolo moest om glecUs
' Q
Nieuwe Uitsaven:
derlanden ?4.
G. F. "W. BOkEL. Drogredenen zijn geen waar
aanleiding van het werk van den
Luitenant-Generaal van Swieten over onze
vestiging in Atjeh. ? 1.60
Nederlands Volkswapening. Proeven vaa Wet
geving op de Militie,'de Schutterij ea_den Land
storm, door een Ond-Militien. ? 1.75.
iets te noemen, de vraag, of er een voor ver
stand en gemoed bevredigende synthese is van
de wereldgeschiedenis, een dier vragen achten,
waarover pleit en tegenpleit mogelijk en
geis ; de predikant moest belijden, dat
regeert; belijden derhalve, dat
Meei dan door een spookgeschiedenis, "'zoo-'
als het eeibte verhaal heet, zal de
belangstelij Molière zoomin als bij Shakespeare of
ooit sprake geweest zijn. Hun eenige
ling van de lezers worden opgewekt door het voldoening moet geweest zijn, hunne werken
thema -\au het tweede: een eerste liefde. Het e maken, en te volmaken, daarvoor war,en zij
is een oude geschiedenis, maar die altijd nieuw Kunstenaars.
blijft, e<_n dwaze oppervlakkige banale vader,'
staal een einstige genegenheid zijner dochter
in den weg en maakt twee paar
menschenon'Mgn3ieer.de Redacteur!
Een welmeenend vriend, die onbekenwenscht
gelukkig. Anna en Karel > waren voor elkander te blijvenj verwijt mij in het katste nummer
alspekmpt. Met de voorbarigheiïi aan jonge van uw steedg welkom weekblad, dat- ik op
en vei liefde artisten eigen, had hij al vast de r^peren leeftyd m-et dezelfde opvatting omtrent
Toekomt" geteekend: zijn me,sje als gelukkige ze!iere, ghakespeare-vraag ben toegedaan, als
jonge goeder, de oude poes, en Karel zetf alïr.toen ifc den dic}iter leerde kermeilp Dat ver.
echtgenoot en vader. Dat. de personen te her- w;jt is in ^ oog een bedekt compliment, en ik
.kennen waren wordt niet gezegd, wei dat Ka- verzeker mijn vriend,- dat ik gaarne, zelfs
zon'.rel- de oorspronkelijke teekemng aan zijn mfc- dër zijn toestemming, mijn opvatting ook naar
verkorene, cadeau gaf, dat deze erdei bedoeling zijn eigen im,icilten ZOn. wijzigen, indien de
;van verstond, en een gravure m de katholieke door hem aaDgeYoerde argumenten mij vaneen
illustratie- het tafereeltje onder de oogen van dwaling overtuigd' hadden. . '
,net publiek .bracht. Wat moest bij zooveel jammer) dat mijn lyedu masque bij het lezen
v voorbarigheid de teleurstelling groot zijn, toen van Iets Qyer RoffieQ fin Jlllia" niet tot de
=de oude heer kort en goed zijn toestemming goede vergtaners heeft behoord die maar eea
-weigerde tot liet verwezenlijken van de getee- half VOQrd noodig hebben., H<mderd woorden
/.kende tóekomst! Hij had zijn dochter al_ be- zijn niet voldoende geweest, om hem te doen
stemd voor den zoon van een handelsvriend bemerken> dat het behandelde punt een kwestie
fen was niet gewoon het nauw. t? nemen met Van-vorm en niet van gedachte betreft, 1) De
zaken des harten Immers toen zijn overleden alleraardigste'voorbeelden uit de middeleeuwen
yrouw, hem op haar sterfbed een opvolgster dis Mj ^^ en waarmede ik ,^ ^ ^
.. aanbeval,-gaf hij ten antwoord, dat hij ook al langstelling de kennismaking hernieuwde,
beaan dezelfde had gedacht. vatten zeer zeker overeenstemmende gedachten.
- Van zulk een papa was met veel te hopen. En geen wopder, Wat nieuws fg er onder de
Evenwel zou Karel met met een ander meisje ^ dacht galomo rcedg< Gelukki dat.het
.getrouwd zijn, wanneer .zijn vriend hem niet oude-zich in deu ioop der ^^ onder nietïwe
eenigen tijd, na het verbreken van het-enga- vormeQ voordoet
.Cement, over de droefheid had willen heen hel- De aanvechter'van mijn. wenken betreffende
;$e'n door -het onware bencht dat Anna reeds Ronieo en JaMa heeft'schitterend bewezen dat
.getrouwd was met den jongen van Hood. minnende harten in de middeleeuwen even
' .Dit.huwehjk komt, wel tot stand, maar eerst moeie^fc tot scheiden konden komen als de
-,als dat,van Karel gesloten is. Dat'heide paren ge}ieven van -Vèrbna. Dit eischte echter -een
.zeer ongelukkig worden, is licht te begrijpen. bewijg_ ffij had mij moeten OTertnig6 da^ze,
' ; Wie, zijn hier nu de schuldigen? GIJ zult kere lyrische ontboezemingen-in Romeo en
zeggen, de vader en de onhandige vriend, ook Julia en sommigen. Tan Hooft's liederen niet
Karel zelf, en Anna mm of meer; m,s! aan een Italiaansch aroma hebben, en dat zekere
het einde van het verhaal wordt de schuld ge- overeenstemming in stijl mede voorhanden is
.geven' aan de. Roomsch-Kathoheke geestelijk- ? in de door hem aangeaaaide middelgeuwsche
heid, die er toch. eigenlijk geen part of deel" iiederen. Een en ander heeft hij, mijns inzien^
aan had; maar.de. schrijver schijnt iets tegen ^et ? gedaan. Dit pleit geenszins ten nadeele
hen ?'te-hebben., die van t houtje zijn, zooals van die iiedereu. Integendeel, zij winnen het
.Anna's broeder zich uitdrukt, welke wijze van ;n ongekunsteldheid en frischheid van
vorm-.spreken niet accordeert met 's mans geloofs- maar juist daarin-ligt. het bewijs, dat zij mijn
belijdenis; al het góéde en schoone is God. ! argüment niet ontzenuwen. Of vindt mijn
on,,Erkend moet worden.dat,het soms moeieljjkia. Bekende vriend, dat zij zich door dezelfde
ge.-een slot te maken aan een vertelling. = Z0chtheid en dezelfde antithesen kenmerken
, De volgende kleinere verhalen: Moeders wie- als de schrijvers die ik in de Gids aanhaal?'
gelied,. de Nieuwe Juffrouw, de Lauweren van Mocht dit ^indruk zijn, dan erken k «marne
den Straatmuzikant, de Tijdgeest en Een Begra-? dèmoeilijkheid van elkander ooit te zullen
. venis uit de Achterbuurt, zijn naar mijn oor-' overtmgen. Bij een -vraag waar indrukken en
^.deeVbeter .geslaagd dan de eerste twee n het ;Smaali. den doorslag moeten geveil[ geraakt
;ïs. zeer denkbaar, dat vele lezers de beelden men moeilijk tot eenstemmigheid, zelfs dan
,uit het . volksleven door Martin Kalff neder-. wanneer ^ide partijen -gaarne van een
dwa, leggen met-de,-verklaring, ? dat het toch een ; iing terugkomen en- liever in-consequent zijn
heel hef boekje is. . l dan karaktervol de schillen voor de oogeu"
?; ? - ?? "?' te blijven verkiezen. - " ?
_^k d^ opneming dezer regelen zult u mij,
ttoer Mdkelaarsw Zee-Assur^e, Acade- \ geacMe e'er redakteur, zeer verplichten.
(jod alle
; zulk een synthese bestaat. De moderne
the| oloog moest het woord G-od terugbrengen tot
Op Maandag 5 Januari 1880 en tien volgende die soort Viin woorden, waartoe bijvoorbeeld
dagen, zullen in het nieuwe verkooplokaal van ook het woord Vaderland behoort : tot de
den Heer H. G. Bom, Warmoesetraat bij de neiltrale, geheel onheteekenende woorden die
St. Olofspoort 35 te Amsterdam, de uitgebreide llun 2in eerst ontvangen van een ander, waar
bibliotheken, nagelaten door wijlen de heeren mede ziJ in verband worden gebracht, als: het
Dr. F. N, Obbes, Leeraar aan de Hoofere
van Sokrates, het vaderland van
. . , ,
Burgerschool te .Amsterdam, Dr. J. W. E. Cicero, de predikant moest telkens het
en plaatwerken en muziek.
Scheffer, Genees-, Heel- en Verloskundige te woord &<>& op de lippen -nemen op een wijze,
Weesp, P. la Seur, Hoofdonderwijzer te Am- dan al!een verstaanbaar, wanneer dat woord
sterdam en C. M. Geerlings, Geneesheer te P 2ichzelf een zin heeft. Wat toch zou het
Diemen, verkocht warden. willen zeggen, dat de God van predikant A.
Zij vormen eene belangrijke verzameling de wereld regeert, of dat men trachten moet
van -boeken over natuurlijke historie,-genees- gelijkvormig te wurde.i aan den God van
preheel- en verloskunde, technische- en natuur- d'fr^ B., of, eindelijk, dat de God van Prof..
wetenschap, rechtsgeleerdheid,, geschiedenis en C- de Nederlanders zal bewaren voor hetgeen
aardrijkskunde, godgeleerdheid, wijsbegeerte, misschien juist bevolen wordt door den &< d
oudheidkunde, taalkunde, onderwijs en opvoe- van menschen-, even goed Nederlanders als de
ding, letterkunde, voorts bevatten zij pracht- bedoelde Prof. C. De moderne theoloog,
een laatste voorbeeld, moest het bestaan van
een volstrekte moraal, en, als zij bestond, haren
-^~~?grondslag tot de kwesties rekenen, waarom-,
trent men een meening heeft tot nader order
de SüOeÜte WAftrd? de predikant moest aan de moraal, door hem
verkondigd, een goddelijke wijding, en haar
W. H. MALLOCK, h Life worth liviny, daarmede n een volstrekt karakter n een
Chatto and Wmdus, LoBdoü, 1879, IX en 247 bl. onwankelbaren grondslag geven.
Malloek, de schrijver van The New Hepuólic ; Zoo droeg de moderne theologie, als richting
or, Culture, JTaitb, and PMlosophy in an Eng- i" de kerk, de kiem harer ontbinding vanden
Usïi - Country-House, en van The new Paul- and aanvang in zich. Het oogenblik moest komen
Virglnia; or, Pos-itïvism on an Island is bij waarin de talrijke, schier elk oogenblik
herons geen vreemdeling meer, na het belangrijk haalde konfiikten, waarvan slechts zeer enkele
artikel van den heer W. H. de Beaufort ia de&ids door mij werden opgenoemd,?sommigen hater
(Augustus 1879). fe een noot van dat artikel leden volkomen helder voor den geest stonden.
werd reeds bericht, dat Is Life worth living Dat was het kritieke oogenblik, het oogenblik
juist uitgekomen was. Men kan van het bedoelde der scheuring. Er waren moderne theologen,
artikel in de Gids geen kennis hebben geno- 'die deze konflikten niet langer wilden dui
men, zonder van te voren ongeveer te weten den. Zij hielden op predikanten te zijn, om
wat de strekking zal .zijn van dit nieuwe boek. voortaan de onvoorwaardelijke vrijheid van
Heeft men het gelezen,.dan weet men omtrent onderzoek met woord en daad te handhaven. Zij
de richting van Mallfick.niet veel meer. Toch Heten in de partij', waartoe zij eens behoord
verdient dit boek in hÖge mate-onze belang- hadden, achter al de moderne theologen, die
stelling, en is er m den laatsten tijd geen werk de hoop niet opgaven, dat hunne volstrekt
uitgekomen, dat de mijne zoo zeer heeft gewekt,, kritische richting in de wetenschap vroeg of
of zoo levendig mijne bewondering heeft gaande laat blijken zou niet onvereenigbaar te zijn
gemaakt 'voor de bekwaamheden ,van den met hunne werkzaamheid in de kerk ala
preDL , '
J_ _,, .u«^uvu lil IlUÜJlI
beginsel, zoekt haar. steun in iets absoluuts:
de absolute waarde van het leven, en, als
natuurlijk, onmisbaar fcorrelaat, het absoluut
karakter van de z;edewet. Hierin ligt -hare
innerlijke onwaarlieid. Wie zegt onvoorwaar
delijke, vrijheid van onderzoek te willen,
en aan jets, wat ook, een absoluut karakter'
toekent, misleidt, .naar mijn beste weten, zich
zelven en anderen. Voor den denker toch kan
er niet iets absolunts zijn, zonder dat hij be
reid is, de kategorie van het'absolute te
vaarden. Evenmin kan hij deze kategorie aa,
vaarden, zonder het absolute in beginsel kenba,
j., i,i,.~ n ?* -
te achten.
de
onvoorwa
Omgekeerd sluit de erkenning
r?!,wï.ai;;u- -'--?-.
aan'orie
aanar
van
..__,,_e vrijheid van onderzoek
de erkenning iu, dat nïqts dan het betrekkelijke,
het eindige, voorwerp kan zijn van ons onder
zoek, en ons kenvermogen mitsdien
het absolute
nooit tot
veranderlijk is.
Onder liet absolute is natuurlijk te verstaan
alles wat anders nog dan alleen voor den mensch
bestaat, en uit zijn aard niet verander
Het absoluut karakter der zedewet ea a$
absolute waarde van -het leven in de vervul
ling dier wet gezocht, ziedaar het eigenlijke
bolwerk van de nieuwerwetsche konservatieve
macht, die in ous land ten slotte uit de mo
derne theologie is opgegroeid. Hoeveel-verschil.
er nu ook moge zijn tusschen de moderne
theologie in Nederland en het engelsche po
sitivisme van onzen tijd, in dit eene opzicht
komen zij ten volïe met elkander
handhaving van de absolute waarde vem nee
leven, onafhankelijk van elke op bovennatuur
lijke wijae megedeelde of gevonden
godsdienstleer. Tyndall, Husky, Ciifford, Mill, Martineau
George Elliot en anderen zijn1 de vertegen
woordigers van het engelsche positivisme. Zij
hebben om strijd zich beijverd n om een zoo
genaamde, onafhankelijke moraal te vestigen,.
a om aan - die onafhankelijke moraal een
absolute geldigheid te verzekeren, n om in de
gehoorzaamheid aan de zedewet de absolute
waarde van .het leven te vinden. Wat dus in
dit opzicht gericht is tegen de engelsche po
sitivisten, mag beschouwd worden als evenzeer
gericht tegen de partij van Prof. Kuecen in
'psicht
overeen:
van het
schrijver.
dikers van een vaste overtuiging ook omtrent
proefschrift door R. L. SCHOLTEH.
Dit pi oeibflirift- strekt zeer tot' aanbeveling
van den -jtugdigen auteur, die' in het histori
sche der Makelaardij zoowel als in het
juridi&cli gedeelte, getuigenis geeft van kennis en
ooi deel Ware het hem gelukt den vorm wat
den Haag,
"uw dw. dienaar,
A. C. LOJCFELT.
1) De welmeeneïide vriend, die 'onbekend wcuseht
te blijven," beeft de eer hierbij aan te leekenen, dat de
heer Loffelt waarlijk honderd woorden te veel heeft ge
bruikt. Gold het hier alleen een kwestie van. vorm en
met van gedachte dan hadden in het GidsartikeJ de
.aangenamer of levendiger te maken, zoo zou |
zeer ztker deze diser'tatie meer gelezen wor- i volSeil(!e "odrden .achterwege kannea blijven:
den, doch dit mag ons niet leiden tot
onrechtvaai dikheid. De heer
degelijk weik geleverd.
Scholten heeft een
Ce heei Vales opende Maandag weder in
Felii Meufis zijne reeks conférences over
on/dtrweipin uit de fransche letterkunde. De
goede opLom^t, vooral .van damespubliek, be
wees, dat men sprekers boeiende voordracht,
zoowel aK de onderwerpen die hij bespreken
zou, wadideeide.
Het piogiamma .der conférences zal dit jaar
heva'ten: Molière, Sardou, Zola en de jonge
dichteis dei laatste periode;
i Maandag werden.Molières
leven,zijnePreeieuses ei Femmes Savantes behandeld. Molière
behoeft biet meer ontdekt te worden; temeer
mag men het op prijs stellen ;wanneer datgene
wat reeds As. publiek, eigendom mag wor
den beschouwd, in korten aangename» vorm.
woidt opg*^i°cht, en hier en daar eene frissche
opmeikug, eene oorspronkelijke gedachte, de
gelukkige samenvatting van een oordeel bij het
bekende ietönieuws voegt. .Zoo trof ons b.v.
de opmeiking, dat, dègeleerde PhUamiate en
de twee pieut^che bas-bleus, h-are gezellinnen,
die ie dei e aardsche liefde als te weinig
platoiu cli -\eifoeien, toch den geleerden Yadius,
Taniiin du grec omhelzen, terwijl Molière
jukit de eenvoudige natuurlijke Henriette,
die \ooii_ Buiend door de geleerde dames grof
en s! off i±j'; genoemd wordt, den kus van wege
h«t
L.U laai" weiseren.
Kan men, zich treffender overeenkomst denken met
het schoone afscheid van Romeo en Jtilïa, waar de
nach! tegaal en de leeuwerik aanleiding geven tot dezelfde
j verzuchtingen, ala bij Hooft de nacht en de morgen ?
; Waarom duurt de nacht tot den avoad niet? is. een
[ GEDACHTE zoo geheel in samenklank 'met de Italiaassclie
poëzie, en die - van Shakespeare's .treurspel, dat zij als
uit den mond van Julia schijnt opgevangen. N.tt weet
men dat Hooft geïuimen -tijd in Italiëvertoefde en
vooral in zijn liederen de zoetvloeiendheid der taal en de
verfyning der gedachten trachtte na te volgen. Onwaar
schijnlijk is he't niet dat mpig plagiaatjëbij 'hem en
anderen onder die herinneringen aan Italiëschuilt...."
. Bij 'den heeren Nijgh en van Ditmar te Rot
terdam zal verschijnen De Israëliet, wekelijksch
orgaan, gewijd aan de bevordering vajijoodsehe
belangen. In haar cirkulaire zegt de redaktie
onder anderen: ' .
Puttende uit de 'rijke bron der heilige boe
ken van Israël, uit de talrijke en gehaltvolle
geschriften zijner geleerden van vroeger en
lateren tijd, uit de geestesprodncten van zijne ?
groote denkers, uit zijne, merkwaardige,
vierduizendjarige lotgevallen, met gebruikmaking
en waardeering der latere ontdekkingen en
vorderingen op het gebied van taal- en
godsdienststudiën, .van land- -én volkenkunde, hoopt
het kennis te verbreiden,- het gemoedsleven te
verheffen, het hart; warm te doen kloppen voor
godsdienst en leer, de grodtsche roeping, die
Israël in de wereldgeschiedenis heeft te vervul
len, gedeeltelijk vervuld heeft, helder te doen
uitkomen. Kaast de behandeling van
soortgeUschon«ingswijs, die niet enkel door.lijke onderwerpen, zal het orgaan ook
diemtDït boek (met .uitzondering van het slot, stellingen van wetenschappelijken aard.
dat ik later kenschets) getuigt van groote heer- ' In den aanvang bestond deze scheuring meer
schappij over de taal, van grondige kennis in naam dan inderdaad. De moderne theologen,
van de wijsgeerige school, die het bestrijdt, van die de kerk verlieten, waren nog van den
zuurveel geest en van ongewone scherpzinnigheid, deesenj der kerk doortrokken. Zij hadden
geIndien men ooit een mistigen morgen in Londen anticipeerd op hunne toekomst. Zij hadden
heeft .beleefd, en tegen den middag de zon heeft gegrepen naar een vrijheid, die destijds nog
zien doorbreken, heeft men dezelfde gewaarwor- niet de hunne kon zijn. Korter of langer tijd
ding kunnen smaken, die de lektuur van dit boek gingen zij voort met. prediken, met het
vereiken vriend van waarachtig vrij onderzoek kondigen van heilige overtuigingen en
onomyerschaft. Hoe veel nevelachtïgs wordt hier stootelijke waarheden. Zij stelden zich aan als
weggevaagd, hoeveel" onzin hier blootgelegd! geloovigen, omdat zij, de nawerking van
langDit boek is geschreven tegen allen, die in durige invloeden ondervindende, nog geloovigen
de dwaling verkeeren, dathet huldigen van waren. Zoo blijft iemand, die het schip verlaten
het onvoorwaardelijk recht der kritiek vereenigr heeft, de deining nog gevoelen. Maar zij, die
haar is met het vaststellen va'n een absoluut de predikantsbetrekking verlaten hadden, waren
beginsel op het gebied der zedeknnde. Zij die op den goeden weg, op dien der volkomene
deze' dwaling koesteren heeten positivisten in vrijwording. Zij konden onbelemmerd de
uitEngeland, maar dragen in Nederland een an- komsten, al de uitkomsten, aannemen, die het
deren naam. Ik heb hier het oog op de partij voortwandelen op den eens ingeslagen weg der
diéin Prof. Kuenen te Leiden haar woordvoer- wetenschap hen deed vinden.
der vindt. Orn de nuttigheid van Mallocks werk Ook de achtergeblevenen moesten
langzamervoor ons land in-het licht te kunnen stellen, hand komen tot iets anders dan hetgeen'zij
moest ik het ontstaan van deze partij schetsen, in den aanvang hadden gewild. In het
aller"Wat hare oudere leden aangaat, is zij sa- eerst vóór de scheuring, hadden zij zelfs niet
mengesteld uit theologen, die voor een vijf- getwijfeld aan de mogelijkheid van vrije
weteneu-twintig jaren den moed hebben gehad, schap met zekere godsdienstige overtuigingen
een nieuwe theologie te helpen . stichten; te vereenden. Ten tijde van de scheuring werd
een theologie, die zich op menig aangele- de naïveteit van deze ve'rzekerdheid natuurlijk
gen punt van de overlevering losmaakt verbroken; niettemin bleven zij volkomen ter
Deze theologische richting was tevens een rich- goeder trouw hopen op het aanstaand viuden
ting-in de kerk. Zij trad niet alleen op, om, van een modus vivendi tusschen kritiek als
beals moderne theologie, een wetenschap, die der ginsel n een overtuiging op zedekundig gebied.
godgeleerdheid, maar .ook om de kerk te her- Hoe. langer zij vruchteloos naar zulk een wwfes
vormen. In deze. omstandigheid was van den vivendi zoeken en het bouwvallige van bun
aanvang het kritieke voor haar gelegen. Nu godsdienstig stelsel alleen aan de algemeene
toch zag zij zich verplicht een vaandel omhoog opmerkzaamheid onttrekken door van dat
stelte heffen, een leus te verkondigen, waaraan sel, buiten eigen kring, zorgvuldig te zwijgen,
zij ten opzichte der wetenschap niet.getrouw met dat gevolg, dat in de laatste tien jaren
kon blijven, zonder op kerkelijk gebied in zon- van de zijde der moderne theologen in ons
derlinge konflikten te geraken. Die vaandel, vaderland geen enkel werk van systematische
die leus was: geen gezag, volstrekte vrijheid theologie is uitgekomen, naar die mate
van onderzoek. Die vrijheid kan, het spreekt wordt hunne positie bedenkelijker, of liever:
van zelf, niet onvoorwaardelijk, niet zonder het gevaar is reeds aanwezig. Op het
oogenomzieu, gehuldigd worden, tenzij dan wan- blik, waarop Prof. Kuenen, onder de
toejuineei' men bereid is, elke wetenschappelijke gingen zijner, geestverwanten, den Hemel bad
stelling, elke, zonder eenig voorbehoud, een- Nederland te bewaren voor een
wetenschapvoudig te laten gelden tot nader order, pelijke richting, die hij gevaarlijk achtte, en
Niets kan dan geacht worden in het afgetrok- daarbij toonde, aan een zedekundige overtuiging
keue zoo onomstootelijk vast te staan, dathet, eene godsdienstige wijding te willen geven, heb
andermaal in het afgetrokkene, niet voor ik hem ontrouw zien worden aan de
onvoorwijzi ging, aanvechting, omverwerping vatbaar waard-elyke vrijheid van onderzoek. Zijne
onsou zijn. Ten aanzien van geen enkel weten- trouw was te,gevaarlijker, naarmate de
tradischappelijk, dat is: door wetenschappelijk on- tïoneele klank van zijn naam het huldigen
derzoek verkregen resultaat, kaa men het dan. dier vrijheid schijnt te waarborgen. Prof.
Kueooit in 't hoofd krijgen, den Hemel te bidden,- nen is nu op weg een konservatieve macht te
dat zijn. genadige bescherming er ons voorbe- worden. Wetenschappelijke navorschingen, die
ware. Want om waarheid, louter waarheid is hem dierbare' overtuigingen aantasten, zullen,
het. ons dan te doen. Is de gevonden waarheid uit den aard der zaak, moeilijk meer kunnen
gevaarlijk voor de rust van maatschappij of rekenen op zijn kalme overweging. Hij is de
individu, men kan het betreuren, maar nooit handhaver geworden van een zeker bolwerk.
kan men op dien .grond wenschen, dat de Wat is nu het bolwerk, waarin de
konserwaarheid niet ware uitgesprpken. In een vatieve macht, die hij helpt schragen, zich
iugen, die
aaa een
onverworpen. Hare
te
Nederland.
Het zijn inderdaad hare soofdstell
in Mailocks Is Life worthlivmg'a
biddelijke kritiek worden onderwu^u X,ar6 ,
dweepaclitige voorstanders laten dit boek dus
beter ongelezen. Maar wie, er behagen in
schept, o althans niet vreest, ook de in
wetef"chappehjke kringen meest' geijkte stelling
e zien ontleden door een fijn en kloek ve,
stand, hij leze en .overdenke dit werk. ffii zal
.stellingen, die hij wellicht reeds genend
ontwijfelbaar te noemen, in elkander '
len al» holle frasen.
. Het eigenlijk mikpunt van den schrijver is
de zoogenaamde greatest A*^wess"-theorie
en de groote stelling, die zijn kritiek in hei
vo Ie licht wd plaatsen, deze;, de waarde van
bet leven hangt af van de waarde van het
doel van het leven; de waarde van dit do.el fe
niet te bepalen, tenzij men wete waarin dat
doel bestaat; deze kennis is niet meer te ver
krijgen, nadat men iedere bovennatuurlijke
kenbron heeft afgesneden.
Wat bij dit betoog de geheime wensch is
geweest Van den .schrijver^ het aannemelijk.
maken^van het roomsche geloof, gaat mij niet
en
ver
was
zien val
aan.
^ ,
De korte apologie van het gezaj?
vajn
eenemale
verleiding der Kerk, aan het slot
de scherpzinnigheid van den 'auteur?"ten
emale onwaardig, en dus niet gevaarlijk.
Maar zij neemt m dit boek een zeer be.chei-'
den plaats m, en wilde men om haar het
o-eheele werk ongelezen laten, men zou zich vrij
willig berooven van een lektuur, die het den
ken op het heilzaamst prikkelt.
Aan een werk'als dit van Malloek hebben
wij m ons land groote behoefte. De wi
geerte, ik bedoel
hetwgsgeerigonderzoek*,«.keert hij ons in zeer bek]agenswaardigen toe
stand. Zij is de homiletische en paraen'etische
periode, dat is: de periode van het trenriffst
verval ingetreden. Zij is gemoedelijk gewor- '
den; zij wil, geloof ik, de algemeene
zedelijkheid bevorderen, of zij wil de kerkelijke ortho
doxie bestrijden,, of de. partij der verlichting
schragen, kortom, zij is. thans een 'der vele
takken van de filantropie. Maar van een
filanthropie, die, hier gelijk zoo dikwerf elders
met de beste bedoelingen, verderfelijk is im
mers verslappend werkt. Kloekheid van geest
toch is een grooter schat dan een aantal
,«-emoedelijke beschouwingen, die meestal g?en
steek houden. Laten poësïe, verbeelding be
spiegeling, hare taak vervullen, maar laat het
wïj>geerig onderzoek onderzoek bbjven.
Het kritisch gedeelte van Mallocks werk
acht ik voor als nog onwederlegbaar. De partfi
in. Nederland, die ik hierboven schetste, mag
zoo zij zichzelve eerbiedigt, het niet'onder'
zich laten, een poging aan te wenden
Malloek uit den1 zadel te lichten.
A. PlERSON.
OÏH
In Leipzig gebeuren thans wonderlijke
dingen.Yerscheideneprofessoren,waaronderWebes,
Zö'llner, Fechner, manuen wier nameu klinken
als een klok, zijn door de proeven van den
lenigen tijd geleden^te Berlijn veroordeelden
Slade tot het spiritisme bekeerd.
De bekende physioloog Wundtj hoogleeraar
te Leipzig, heeft aanleiding gevonden om, na
met zijne bovengenoemde drie ambtgenoofoH
een spiritistische séance te hebbenfbijgewoond
een brochure te schrijven; In die brochure
treedt hij zoo kloek mogelijk'tegen de veld
winnende lichtgeloovigheid op en ontwikkelt
hij hoofdzakelijk tw«e gedachten.
De eerste is dat, als waarlijk geesten van een
hoogere wereld zich op de spiritistische séance
aan de menschen openbaarden, hunne
mededeelingen Van meer gewicht zonden zijn dan
de laffe, en onnoozele uitspraken, welke in zijne
tegenwoordigheid onder den invloed- van het
medium .Slade werden verkregen. .