Historisch Archief 1877-1940
De peilingen in den Nieuwen rotterdamschen
"Waterweg, door de beambten van den "Water
staat en het Loodswezen gaven de volgende
dieptecijfers:
Op 2 December
1879.
DM.
Aan de zwarte
toiracnzij de b in
uenhfctWoorderiioofd 40.0
Aan dfi zwarte
toBnen
zijdeTraitenhetNoorderhbofil 35^5
Op de lijn der
geleidelithten tinnen ? het
Noor der hoofd . . . 41.5
. Op de lijn di-r
(>e!eidelicMen builen het
Noorderhoofd . . . 32.0
'?50 meter bezuiden die
?? liju binnen het
Noor- derhoofd 39.0
50 meter bezuiden die
lijn buiten dat hoofd 28.0
en aan de witte
tonnenzijde 28.0
Op 11 Januari 1880.
DM.
Aan de zwarte
tonBenzijde binnen het
Noorderhoofd ... 39.5
Aan de zwarte
tonnenzijde biiitea het
Noor tl er hoof d . . . 35.5
Op de lijn der
geleidelichten binnen het
Noorderhoofd . . . 40.0
Op de lijn der
geleideKcJa-ten buiten het
Noordêi-hoofd . . . 31.0
O meter bezuiden die
lijn binnen het
Noorderhoofd 38.5
50 nieter bezuiden die
lijn buiten dat hoofd 28.0
en aan de witte
tounenzijde 28.0
De zeven onjuistheden, die De Amsterdammer,
volgens een schrijven van den heer de Stuers,
reeds op zijne rekening had (zie No. 124), is
met een achtste vermeerderd.
De Kunstoode van 10 Januari gaf het on
derstaande te lezen:
?7>e Amsterdammer van 4 Januari bevat bet
volgende bericht:
??In de k-mmissie ter inspectie van Rijks
gebouwen, wier herstelling door het Rijk
geheel of gedeeltelijk bekostigd wordt, ^is
voor dit jaar, in de plaats van Jhr. Mr. Yic
tor de Stuers, prof. Gugel benoemd.5"'
?Wij vernemen uit vertrouwbare bron dat
dit bericht onjuist is."
Inmiddels heeft de Delftsche Goitrant ?mt
volkomen vsrtrcMivbare bron" verzekerd, dat
ons bericht in hoofdzaak volkomen juist is.
Wij zijn niet zoo verstokt van gemoed om
te willen 'beweren, dat het onmogelijk is ons
bericht onjuist te noemen.
De heeren Cuypers, Gosschalk en Gugel
kunnen b. v. wel inspekteeren, maar misschien
geen 'kommissie heeten.
ling der moord-en .spectakelstukken, een goed
een huiselijk stuk te geven. Of Half Eerndt
waarlijk een goed stuk te noemen is? We ge
looven het niet. want de fouten die het aan
kleven zijn legio, maar di@ daargelaten, is het
een zedelijk, ja, men zou haast kunnen zeggen
een braaf, stuk, in vrij middelmatig hollandsch
vertaald, uitdrakkingen toch als gehoorzame
dienaar meneer! ?heimmchf** enz. enz. zijn
onhollandsch.
Het stuk ïs vrij goed geboawd, want het
klimt voortdurend in handeling en de laatste
bedrijven vergoeden daarom het eerste, dat erg
saai en .vervelend is. Het tweede bedrijf is een
getrouwe copie van Caraguels ?Bougeoir," ?
bij 't Nederlandsen, tooneel opgevoerd onder
den titel van ?een blakertje." Zóó getrouw is de
copie, dat zelfs ^de dialoog bijna woordelijk is.
Hebben we hier te doen met een klein
boeverijtje van Mr. zu Putlitz, of is het ?les beaux
esprits se rencontrent" op treffende wijze be
waarheid. We willen het laatste gelooven, en
er bijvoegen, dat 't dan een toeval is, dat ?'t
blakertje" zóó goed in het kader van Itolf
Berndt past, dat het den schijn heeft, als had
zn Putlitz om de intrige van ?Ie Bougeoir" zijn
stuk heen gebouwd. Wat de dialoog betreft, die is
mat en mist geestigheid, ze is niet opwekkend,
of levendig maar meestal didaktisch en daar
door gerekt. Het geheele stuk ademt een goe
den maar geen frisschen geest. De held der
historie, Rolf Berndt, die sympathie moest in
boezemen, wekt slechts deernis. De schrijver
heeft een énergieken maar zwaar beproefden
man willen scheppen, hij heeft een slaperigen
droomer, van wien men wonderen van energie
verteld, te voorschijn gebracht.
Misschien ligt in de rolverdeeling een ge
deelte der schuld van dit laatste. We gelooven
niet, dat de heer van Ollefen, in de rol van
Berndt, op zijn plaats was, hoezeer hij ook
trachtte die naar eisch te vervullen. Wie of
haar dan had moeten spelen ? We weten 't niet.
Moor, wellicht? Maar wie dan de rol van Moor ?
Zoo blijven wij aan 't vragen, en daardoor
komen de leemten van het gezelschap des te
meer uit.
De opvoering was, de beschikbare krachten
in aanmerking genomen, goed. Als Geertruida,
was Mev. EHenberger volkomen de fijn opge
voede, gevoelige, liefhebbende vrouw, en Mev.
v. Westerboven een aardige mevrouw v.
Freiling. Eveline Kapper, als Marianne, overtrof
i zich zelve. Zij was door den invloed van haar
Het is denkbaar, dat zij inspektie houden, j allerliefste' rol en Daïf spel) als een
doch. bovendien nog iets anders verrichten.
Het is mogelijk, dat zij-rijksgebouwen in
spekteeren, maar niet alleen rijksgebouwen, of
niet alle rijksgebouwen, die geheel of gedeelte
lijk op rijkskosten worden hersteld.
Het zou kunnen gebeuren, dat de beer Gu
gel niet voor 12 maanden, maar voor
voor 13 was benoemd.
Het kan een vraag zijn of de heer
11 of
dartel wervelwindje, tusschen al de statige wol
ken die zich in ?RolfBerndf" samenpakken. Dat
Mev. Albregt de moederrol uitstekend vervulde,
behoeft niet te worden gezegd. De heer Moor
speelde de rol van ?Evrard" met veel entrain,
even als de heer Yeltman de rol van den
advokaat Stampfenberg vervulde, al was die niet
aan zijn leeftijd of emplooi geëvenredigd. We
,_. - , , kunnen niet nalaten op te merken dat de heer
de plaats van Jh.. Yictor de Stners w getreden f ^ overigens juist eu beschaafd sprak,
«T, ^ ^. nipt inde plaats van den heer t/uypers, ö - ,. ,. .
en b. v. niet inde plaats van den heer Cuypers
die den eerste of den heer Gosschalk verving
enz. enz.
Zoo zijn er, als men maar zoeken wil, heel
wat gevallen mogelijk, die maken dat De
Kunstlode kan zeggen: dit bericht is ?onjuist."
Bevonden wij ons in de hoogere politiek, was
de benoeming van den beer Gugel een staats
geheim, welks puhlikatie gevaarlijk voor de
openbare orde kon zijn, dan zouden wij ons
over de diplomatische spreekwijze van De
Kunstlodem het minst niet verwonderen, doch voor
in maneven, houding en Meeding niets van
een ?Deutsche Excellenz" had. Vooral zijn rok
van 't jaar (?) gaf aanleiding tot de vraag: is
die heer de Excellenz zelf of de kamerdienaar ?
De opkomst der gasten in het 3e bedrijf had
iets van het uitpakken van een doos
Neurenburger speelgoed. Één voor één kwamen de
mannetjes, die heeren moesten voorstellen, uit
het doosje, respektievelijk de achterkamer.
Waarom waren er geen dames bij, of zou men
In Duitsche salons alleen beeren-priés houden,
waarbij de dame des huizes de honaeurs
waarzoover wij weten is dat geenszins het geval en! neemt? £>ie geheele scène is dwaas en wordt
men zal terecht vragen, waarom de gunstbode, < alieen gered door >t aardige spel van den heer
die over een vertrouwbare bron, gelijk den heer , yan Beem (Commerzienrath).
de Stuers, beschikken kan, ons niet gezegd
heeft, wat dan wél juist is.
De gretigheid, waarmee de bladen ons be
richt, met of zonder vermelding van de bron
waaraan zij het ontleenden, overnamen, mocht
hem er van overtuigen, dat de mededeeling
zelf door het publiek als belangrijk genoeg
beschouwd werd.
En te recht. Nadat men in ons land ge
klaagd had over de eenzijdigheid, die bij het
stichten en onderhouden van rijksgebouwen
werd waargenomen, scheen het zeker de moeite
der mededeeling wel waard, dat de minister Sis
nied aan den hoogleeraar Gugel, wiens verhou- De TOOrflteUhjg in den stadsschouwburg door
ding tot de opgeheven kommissie van adviseurs de Maatschappij Apollo gegeven is bijzonder
bekend was, deze inspektie bad opgedragen. | gogd ges]aagd- De Heer Louis Bouwmeester
Immers, het is-een feit, dat Z. E. den hoog- ? trad ais de Qebocbelde op. Leden van
verleeraar heeft uitgenoodigd met den heer Cuijpers j SGÏieidene nederlandsche tooneelgezekehappeu
de ïlooglandsche kerk te Leiden, de St. Jans- werkten mede,
kerk te 's Bosch, de Domkerk te Utrecht, de St,
Eavo te Haarlem, de kerk te .Brouwershaven
en bet raadhuis te Heusden te inspekteeren, en
niet den heer Gosschalk den toren te Hulst.
Waarom droeg de duitsche luitenant een
schuttersuniform'? Deze vraag houde de
costumïer ons ten goede.
Het Weener Burgtheater aal nog een paar
weken Rolf Berndt spelen, van zu Putlitz,
daarna verwacht men er een blijspel van Ernst
\Yichert, De vriend van den vorst.
De heer Coppée zal den 24en in Felix
Meritis een voordracht houden.
Het Bulgaarsch theater te Sophiaisgeopenc
met de voorstelling, door een
dilettanten-geHet is evenzeer een feit, 7aT de h7e7de j ^Ischap, van Schiller's Roovers.
Stuers ? misschien voor zijn pleizier ? ?
vroeger deze gebouwen inapekteerde, gelijk b. v.
verleden jaar nog den utrechtschen dom met den
Den 20sten Januari zal in het theatre du
Yaudeville te Parijs de eerste opvoering plaats
beer Cuijpers. j hebben van ie Nabab, een drama door Elzéai
In welken vorm nu De Kunstbede, deze fei- j uit den roman van Alphonse Daudet getrokken.
ten tot een bericht wil verwerken, weten | ?
wij niet. De' formule kan verschillen, maar de] pe opera jyero van Rubenstein zal in de
vraag aan prof. Gugel om gebouwen te inspek- Keizerhjke opera te Berlijn niet kunnen
opgeteeren, wat zeer zeker de hoofdzaak mag hee- ; Yoerd W0rden, omdat de eerste tenor zijn
ten, is j-uist. j baard niet wil opofferen. De kroniekschrijver
Wij kunnen moeilijk nagaan welk belang De }iaa}t een gezegde aan van Bogumil Dawison
Kunstbode er bij heeft aan het publiek de die bewee-de dat een acteur die een baarc
mededeeling te onthouden van hetgeen hij droeg, geen echt acteur kon zijn, daar bij hem
? steeds in staat uit een vertrouwbare " bron de kunst minder gold dan de ijdelheid.
te putten ? weet. Zooveel is zeker, de
uitnoodiging door den minister aan den heer
Gugel gericht, is, als een -hoogewaardeerd
bewijs van 's ministers onpartijdigheid,
merkwaardig genoeg om haar ter algemeene kennis
te brengen. ,
Wellicht bevat het volgende No. van De
de reeds vroeger verwacnte
vernaken.
Het koor der vereenïging Excelsior was Jeze
week uit ongeveer 130 zangers en zangeressen
amengesield; talrijker kou men het, niet het
og op de -beschikbare ruimte, niet maken.
Kunefbode
hete -"'ng.
-'-'?_ i
VON
G. zü' PUTLITZ.
^ Ameritaan8che kunstverzamelaars zullen
feld den j Maart en ,ol de d
besteden. A1 de kunstwerken
het ^^ gan ^^ ^ ^oreBce aullen
worden. Zeer kostbare schilderijen
beddhouwwei.t bronzen ^ n en andere
^^ Iamstwerkei]) tapijten en borduursels
£je catalogus, geïllustreerd, aal verkocht wor
den gedeeltelijk ten voordeele der armen, ge
deeltelijk ten voordeele van den Dom van Flo
rence waarvan de voorgevel nog op voltooiing
wacht. De catalogus heeft als boekwerk zijn
eigene waarde, en wordt ook in luse-editi
Met genoegen ontwaren wij, dat de direktie ' en tot een zeker aantal genummerde esempla
van den Stadsschouwburg en. naar streeft, de ren óp papier de Hollande gedrukt,
draken-baan te verlaten en tot
afwisseliefde, en mannen, beschermers der kunst, als de woelige wereldstad zijt: eem plc-kje nifc
_ ^- Victor Lynen worden er in getalle aange- duidende, een plekje-uitgezocht voor een dichter,
Deze gunstig bekende zangvereeniging gaf'troffen, die in hunne salons meesterwerken met uitgezocht vooral .voor een stille, ietwat
melanMaandag jl. in de kerk der Luthersche ge
meente alhier een welgeslaagde uitvoering van
hetoratorium Der Messias van Handel. Niemand
zal ontkennen, dat genoemde compositie, in de
kerk uitgevoerd, the right music on tlie, rigkt
olace ïs. In de kerk behooren de'oratoria te
iuis, en het is, mijns inziens, verkeerd, die ge
wrochten der kerkelijke toonkunst naar de
concertzaal te'verplaatsen, evenals het afkeu
ring verdient, dat men de kamermuziek in de
terk of de dramatische muziek in den salon
uitvoert. Reeds in dit opzicht verdient de
zangvolle erlceat en kooren doen uitvoeren! kolieke natuur als die van Frangois Coppée.
_Hïer in Brussel, bepaalt de aristocratie zich Wanneer van de individuen geldt, wat men,
bij het eenvoudig klavier, du^i&no a 20francs ten onrechte, van de volken beweerd heeft:
l'heure ei des chans&nnettes a un louis Ie mar- heweux ceux qui n'oni pas d'histmre, dan mag
ceau, ziedaar het hoogste tarief onzer gebla- Coppée'a leven eem gelukkig leven genoemd
zoende rijken! v " word«n.' Wat er ons. .ran bekend is, biedt
O! wij overdrijven geenszins, want we zou- weinig merkwaardigs.
den honderde voorbeelden kunnen aanhalen, Zijne familie,. oorspronkelijk uit België
afdie nog beter den fijnen smaak der -capit&le komstig, (Coppée's grootvader woonde te
Antzouden doen leeren kennen.
werpen) was .geheel onbemiddeld. Zijn vader
Gelukkig voor het vlaamsche iand, ge- had te Parijs een postje aan het Ministerie
schiedt een gansche ommekeer op dat gebied, v;in Oorlog en hij gelf trad in 1861, .op zijn
vereemging Excelsior, wier programma's in [ en gaat de algeheele kunst, in de vlaamsche 19e jaar, na zijne st a-dien aan het lycée
3:>-;-i'den rege] met zorg samengesteld zijn, gröoten i streken, een heel anderen weg in, dank zij de Louis voltooid te hebben, als ambter^-u- ; j
of. Ook ditmaal was de keuze gelukkig; al- ? vlaamsche dichters, dank zij de componisten datzelfde Ministerie in .dienst. lu zijn vrlj-u '1,0.
een. zon men de aanmerking kunnen maken, ! die de nederlandsche toonkunst eene schitte vervaardigde hij kleine gedicbteo, die
uitgedat Handel's werk grooter koorkrachten ver- rende plaats in de Europeesche niuziekale we- geven werden door- Lemerre, (een man die
ischt, dan bij di-ze gelegenheid medewerkten. ;rejd voorbereiden. . eich door den steun, dien hij den jongeren
Voor wie niet met Handel's Kiographie be- j Alles slaaft, werkt en schept, Benoit geeft dichters verschafte, een naam en geld heeft
kend zijn, moge bier de mededeeling eene plaats net voorbeeld in zijn grootschea strijd en alwie gemaakt), en' zoowel door bet publiek als door
vinden, dat de meester zijn oratorium Der , -twee noten schrijven kan, schaart zich tegen- de critiek gnnstig werden opgenomen.
AcbterMessias ia den ongeloofelijken korten tijd van .j woordig onder zijn vaandel. een volgens verschenen nu verschillende bundels
24 dagen schreef; althans zoo berichten de ge- ; Zij volharden ondanks de tegenkantingen van lyrische gedichten: Le reliquaire, Les
ïntijehiedschrijvera en voeren als bewijs van de ' eenige franschgezinde dwergen ---- maar olie mités, Poësies modernes,. later nog: Les
uistheid dezer mededeeling bet feit aan, dat komt boven, goede werken, knappe scheppin- htmbles. In '69 trad de .27 jarige met zijn
iet manuscript van der Messias op de eerste gen moeten en zullen den zegepraal der vlaam- eersten dramatischen arbeid, een comedie in
bladzijde de woorden: ?Angefangen (Un 22 sche school op muziekaal gebied bewerken.
August 1741", op de laatste de woorden: Fine
-lel oratio. G-. F. Handel. September 14, 1741" Den beeldhouwer Chapu is een ongeluk
overaevat. Hieruit volgt echter alleen, dat Handel komen, dat veel deelneming wekt. Op
eensoi4 dagen gebruikt heeft, om zijn werk in par- r.ée bij mad. Adam stond hij te praten, met de
een bedrijf: Le Passant te voorschijn, die een
onbetwist succes had, en den dichter in ruimer
kring bekend en geliefd maakte. Yan nu af
aan kon Coppée de toekomst met vertrouwen '
te genioet gaan. Hij verliet het Ministerie on
ituur te brengen ; in hoeveel tijd hij bet ge- hand tegen een deurpost geleund, toen plot- verd, dank ij den steun van Prinses Mathildej
idncipieërd heeft, wordt niet vernield. In den seling de deur openging, en de middelste vin- in 1870 tot Conservator der bibliotheek . in het
Beginne had zijn oratorium weinig succes; en ger van de rechterhand afgeklemd werd. Naar Palais du Luxembourg -benoemd, eene
bede tweede uitvoering moeten de koning van aanleiding hiervan wordt de daad van een trekking, die hij sedert heeft verlaten. In den
Ingelanden Lord Chesterfieldde eenige toehoor- heldhaftig minnaar uit de vorige eeuw, derid- loep van het vorig jaar werd hem aan het
.ers geweest zijn, tengevolge waarvan Handel der de Kaucourt, in herinnering gebracht, die, Theatre, Francais de betrekking van
bibliotheou uitgeroepen hebben: ?Des te beter zal het plotseling uit de kamer der geliefde verjaagd caris opgedragen.
dinkenl" Eerst in Ierland bemerk- e men, welk door de aankomst van de rechthebbende, ver- Coppée is ongehuwd en woont met zijn
en meesterstuk der Messias was, en nadat het seheidene nren zonder een klacht te uiten met zuster.
en paar malen te Dublin ten gehoore was ge- de hand tusschen de deur geklemd bleef, .om Men ziet het, voor ons, die van .verre staan,
tracht, be$on het ook te. Londen opgang te de dame niet te verraden. is het wat Irma in Auerbach'a ?Au'f der Höhe"
noemt: ein Leliën in dem nichts vorgeM. Maar
De vaas waarmede de heer Chér.et den Prix om verzen te schrijven, zoo vol fijn en diep
de Sèvres behaald heeft, moet verwonderlijk gevoel, zoo vol hartstocht, zoo innig en zóó
eehoon 2ijn. Hrj zal geplaatst worden in de bezield als wij in Copp'ée's werken genieten,
Galerie Mazarine in de Bibliothèque nationale, moet er toch iets zijn ?vorgegangen" in dat
let kweet zich, onder leiding van den ijveri- "Zöoals men zien herinnert was liet opgegeven leven, iefcs zijn ?vorgegangen" in dat hart, dat,
directeur, den heer G. A. Heinze, loffelijk onderwerp, Le passage, de 'Vénus devant Ie ü'et alleen de redenaars, maar ook de
dich?an zijn taak en voldeed het meest in de vol- SoleiL De vaas van den heer Chéret heeft den ters maakt, ' .- '
nummers :?,, O, du, die Wonrie verMndet\ eiroiiden vorm der antieke vazen; de zeer Yestigen wij het oog op'des dichters
dramaWunderbar; Sieh das ist Gottes Lamm en hooggeplaatste handvatten rollen zich in den tischen arbeid, dan treft ons het eer- :? Le
PasDe solo's werden gezongen door vorm van voluten omhoog en vallen op dan, sant, de comecüe die ik reeds' noemdu. ,^e?pt;eld
Ie dames v. W., K, S. en H. en de beeren hals terug; zij zijn ondersteund door twee ca- te Parijs in hè*- Odéon door niemacd minder
d. L. en S., die zich over hot algemeen ïoffe- ryatiden van zeer edelen vorm, welke in hunne dart Agar en Sarah Bernhardt, en .waarvan de
ijk van hun niet gemakkelijke laak kweten, golvende lijnen die 'der voluten vervolgen. opvoering ons, bij gelegenheid van Coppée's
De begeleiding bestond uit dubbel strijkqmntet, De kleur ,van den buik der vaas is effen grijs, aanstaand bezoek, wordt toegezegd.
loorns en orgel, het instrument dat Handel In een stralenkrans zit Apollo ten troon,
terij de uitvoering zijner werken zelf placht te wijl cp'den voorgrond Yenus voor hem
voorespelen. Een zeer talrijk publiek woonde bijtrekt, .met de hand hare oogen
overschaduieze uitvoering bij, en onder een godsdienstige wend, daar zij den glans van den zonnegod
van den gröoten niet kan verdragen. Aan de andere zijde van Silvia verveelt zich. Geleund op het terras van
de vaas beschouwt de godin der sterrekunde, naar vuïa beschouwt zij droomend het
landin zeer fraaien stijl geteekend, de schijf der schap. Daar nadert, een lentezang zingend,
zon, waar langs eene ster trekt. De hals be- een jong man, bijna nog een kind, een
bezich- Vat op zijne beide zijden cartouches met zinne- trowère dier dagen, Zanetio. Hij legt zich
drukte beelden en opschriften, en medaillons met de °P een bank te slapen neer, maar Silvia treedt
portretten . der geleerden, die het verschijnsel nader en maakt hem zachtkens wakker.
Zain 1874 hebben waargenomen; de versiering netto is verrast en ontroerd door die
vertilte werd het oratorium
meester aangehoord.
Het panorama der parijsche tentoonstelling,
n den wintertuin, van het Park te
igen, schijnt ons niet geheel de
vaard, die er van gemaakt is. Eene
vergroote illustraties uit de tijdschriften
Zie hier de korte inhoud.
Silvia, een gevierde ïlorentijnsche schoone',
uit het tijdperk der Renaissance, die honderd
aanMdders heeft, maar geen liefde kent, ?
/an den zomer van 1878. en tot slat het tra- i Van den hals, van den voet en van de hand- scfcijning: ?Une fee!" is zijn eerste woord;, en
ütioneele doek met gaatjes, Pargs geïllumineerd, vatsels is van het bekende Ueu de Sèvres', rijk nu gaat hij haar, die hij zegt reeds in-den
gedurende een paar uur afge- met g0ud versierd, en doet door zijn weelde-. droom gezien te hebben, zijn zwervend leven
rigen eenvoud, nog beter de fijnheid der tee- verhalen, het leven van den
vordt kalm gedurende een paar uur
old. Slechts aan enkele tableaus van de
einielooze rol gelukte het, eenig applaudissement
e verwerven.
kening uitkomen.
Van de vier plannen die. de commissie in
pleister had laten uitvoeren om ze verder uit
de hand door de teekenaars te laten opwer
ken, waren er twee van den heer Avisse, de
derde van den heer Mayeux; dat van den heer
Chéret wordt nu te Sèvres verder afgewerkt,
en hij ontvangt eene premie van 2000 francs.
kil
Aan een artikel van den heer J. Hoste orer
ie Ylaarnsche muziekale beweging, ontleenen
wij het volgende:
De Sclieldestad is en blijft het middenpunt
der muziekale beweging in België.
Sedert de oprichting der vlaamsche muziek
school onder leiding 'van Peter Benoit, is Ant
werpen het centrum geworden der vlaamsche
x>ondichters, want nevens- Benoït, treffen wij
daar Mertens, Wselput. Huberti, Blockx en
andere talentvolle componisten aan, ae eenigen
die in België van zich doen spreken.
Het muziekale leven heeft zich in de han~
delsmetropool op weinige jaren zeer ontwik
keld, muziek- en zangkringen zagen het getal Wanneer wij van Parijs spreken, hetzij wij
hunner leden zeer toenemen, en de muziek- er zelf geweest zijn of de Franschs hoofdstad
chool is'veel te klein geworden, om de bon- enkel uit beschrijving en afbeeldingen kennen,
derden leerlingen te bevatten, die de muziek- dan denken 'wij in de eerste plaats. aan de
kunst beoefenen. groote centrums van verkeer, aan de
bouleYóór (lat maïstro Benoit de muziekschool vards van Madeleine tot Bastille, aan de
bestuurde, was er maar weinig toonkundig
voyageur bizarre
Que tou9 ont rencontre, léger de ses seize ans,
Dans Ie sentier nocturne oü sont les vers
De veer op zijn muts, de guitaar o.p den
rug, is al zijn last, want
Un Amour dans Ie eccur est '«a si lourd bagage!
Dus, vraagt Silvia:,
Vöus êtes im oiseao qu'on ne pent mettre en dage?
en het antwoord is: ?Jamais". En toch, zoo
groot is de betoovering, die van Sïlvia uitgaat,
dat bij al spoedig van gedachten verandert, en
het waagt haar te vragen: ? .
Voulez-voua essay er, madame, s'il vous plaït,
De garder pres de vous Ie petit .roitelet
Et de Ie transformer en oiseaa de vollere?
van
Champs Elysées,
En Silvia? Een gevoel doortintelt haar, dat
haar to,t nu toe vreemd was. Konde zij hem
bij haar houden, ?cö passant, %ui- s'appclle
AMOUR", dan had zij het geluk misschien, dat
Louvre en Rue Rivoli, 2ïj tot beden niet kende... Maar neen, zij mag
leven in de Kubens-Stad, alles sprong zoowat aan die prettige, woelige wegen pleinen, waar dat onbedorven hart niet met haar adem
beop krukken, men componeerde zonder doel, inhetfraaie seizoenhalf Europa zichrendeg-vous zoedelen; en wanneer Zanetto, die haar nog
sn zong voor te ziiigon, doch. niets werd er schijnt te geven. Toch zijn er, behalve dat Parij s niet kent, door haar teruggewezen, zegt, dat
ernstig aangewend ter veredeling en verheffing van den tourist en van den beau: monde, nog vier hij dan zijn troost zal zoeken bij Silvia, ?une
der Nederlandsche toonkunst. . of vijf gedeelten niet minder belangrijk dan het femme a laquelle aucun coeur ne résiste:' ?
De inrichting der vlaamsche muziekschool Parijs dat de meesten onzer kennen. Ik noem al- dan schildert zij hem, met somberen
liartsvan Antwerpen kwam het werk bekronen van leen het Parijs van den kleinhandel (Faubonrg tocht, die Silvia, van wie hij "spreekt, en zij be
de moedige grondleggers der muziekale bewe- St. Antoïne), het Parijs van den werkman zweert hem niet binnen te treden in hare wo
ging, en ten huidige dage is al wat schrijft en (Bellevüle), het geleerde Parijs aan de over- mng, die verderf brengt, zijne lippen niet te
denkt, van de nationale school. zijde van de Seine met zijn beroemd Qtiartier zetten aan den beker, waaruit hij den dood
Die inleiding achtten wij bier noodig, om Latin, dat ongelukkig al meer en meer zijn Zou drinken. Zanetto luistert naar haar. Hij zal
van een onzer vlaamsche toondiehters te spre- eigenaardige kleur verliest. Behalve deze is er niet naar Silvia gaan, omdat zijn onbekende
ken die op muziekaal gebied reeds menige nog een gedeelte van de Seinestad, dat de schoone het niet wil; raaar zij geve hem dan
schoone schepping leverde. j vreemdeling niet kent: het stille Parijs, dat u ajs herinnering op zijn verderen zwerftocht
Wij bedoelen M. Gustaaf Huberti, thans den indruk geeft van een provinciestadje met de bloem die m haar lokken verwelkt, en zij
leeraar aan de Antwerpscbe muziekschool, die nette, vriendelijke- buizen, maar met leege wijze hem den weg, dien hij hét veiligst
een nieuw werk toondichtte getitel: ^Oranje's straten, waar het gras tnsschen de steenen
dood.1" gedicht van Em. Hiel. ; groeit, waar alleen nu en dan een- zware
omDeze cantate werd Zaterdag 11. .voor de eer-:nibus de stilte verbreekt en u herinnert dat de
ste maal uitgevoerd in de prachtige salons van
het Antwerpsen, gemeenteraadslid M. Yictor
?wereld nog verder reikt dan uw oog kan zien.
In een van die buurten, niet ver van den
des lavalides, woont de
'wenseMo voor te stellen:
gaan kan.
. Silvia strekt 3e hand uït naar de kant-,
dievaa de stad afleidt, en zegt-:
Lynen, den beschermer v&n al wat maar kunst; bekenden ? Dome
is. i dichter, dien'ik n
Dames en heeren uitvoerders behoorden tot FEASCOIS COPKÉE.
de Antwerpsche aristocratie en den hooger, Wij schellen aan rue Ö-ndinoifc 12, gaan. door
handel en naar men .ons uit de Schelde-stad
schrijft, heeft de jonge toondichter met zijn
vlaanisch werk veel bijval mogen inoogsten.
Het was de talentvolle zanger BlauwEert die
als solist optrad.
Breed van opvatting en rijk van kleur is
deze cantate en naar allen schijn zal eerlang
dit nieuwe werk in
voerd.
een porte cochère 'een open'plaats over
vinden aan het eind rechts- -een kleine- woning
van een enkele verdieping. Hefc is hethnisva-n
A'Ilez döüc du cote -de l'anrore,'
Zij .staart den .zwerver .nog. een wijle -na
en 'barst dan in tranen oti£.
den dichter. Gaat ge het eenvoudig eetvertrek 70
door, dan .vmdt ge .daarachter een klem salon '
en des dichters werkkamer, die tevens, zijn .
?slaapkamer is, beide vertrekken met uitslaande ZOQals
Ie Passant. Op dit meesterstukje
volgden* met meer of minder succes, de kleine
drama's Deux douleur$,.3?ais ee que dois (eene
episode ingegeven door de gebeurtenissen van
publiek worden uitge- ramen uitziende op een gröoten tuin. Haast
zoover bet oog'reikt, groen en bloemen. Geen
In Antwerpen heèrschtkunstsmaak en
kunstrumoer, geen kreet, die u herinnert, dat ge in
71), VAbandonnée, U ? Rendes-vous en
Ie Luthier de.Crémone, waarmede de
dichter den 23en Mei 1876 een bijval vond,
hem sinds Ie P(6SS&né niet was ten
deel gevallen 1)..
Intussehen, de thans 38jarige dichter heeft
zeker zijn laatste woord nog niet gesproken.