Historisch Archief 1877-1940
1; E AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Ne. 18?
W: 'J'
Zij vragen dus roet vertrouwen deiuellden
steun voor den Nederlaodscheo bandtjl, welke
eventueel aan <ie Nederlandsche Industrie
mocht worden toegwtaau.
Be Zegelwet.
De uitvoering dor met 1 Januari a. s. in
werkingtredende zegelwet geeft aanleiding
tot enkele opmerkingen.
Ik ga stilzwijgend het zonderlinge feit
voorby, dal op den 20slen December, dus
nog slechts enkele dagen vóór den datum,
waarop de gewijzigde wet in werking
treedt, do nieuwe zegels slechts. schaars
of in het geheel niet te verkrijgen waren
en dat de met de uitgifte der zegels be
laste ambtenaren, die men in do eerste
plaats zou achten aangewezen als de persot
»«j, die voor het ontwetende publiek
tovr.tagbtak moeten dienen, blijken gaven van
n'ct voldoende bekend te zijn met verschei
dene vraagpunten, die de uitvoering der
u'euwe wet raken.
liet is mogelijk dat de tijd nog te kort
is geweest om hen behoorlijk van instructie»
te voorzien, doch dergelijke verontschuldiging
kan niet dienen bij de beoordeeling van de
uitvoering zelve, ik bedoel het technische
gedeelte.
Het zegelrecht op kwilantién, cheques etc.,
allen onderhevig aan een vast recht van
5 ets, kan voldaan worden door gebruik
making van een plekzegel of door het in
omloop te brengen papier vooraf ter
zego)in* (stempeling) bij een zegelkantoor aan
te bieden.
Men kan derhalve gebruik maken van een
plakzegel.
Daarbij denkt dus ieder deskundige direkt
aan het formaat van Let in Engeland gebrui
kelijke penny-zegeltje: klein en daardoor ge
makkelijk in het gebruik; doch onzo Regee
ring acht' het doelmatiger daarvoor aan
te bieden een vrij lange strook papier,
zóó lang, dat de eerzame burger, die er ge
bruik van wil maken, op zijne gewone kas
sierskwitantie eerst na passen en meten kan
besluiten op welke wijze de kwitantie er mede
te versieren.
Tol overmaat van ramp worden de zegels
verstrekt in groote lappen van 100 stuks en
zijn zij alleen met behulp van mes of schaar
van elkander te scheiden; de uitvinder onzer
doelmatige? plakzegels heeft dus klaarblijke
lijk nooit opgemerkt op welke eenvoudige
wijze de postzegels, die ook in tappen wor
den uitgegeven, aan elkander zijn gehecht en
gemakkelijk zonder behulp van een snijdend
instrument zijn af te scheuren.
Nu de andere wijze van zegelen: men kan
het te gebruiken papier vooraf doen zegelen
(stempelen).
Alweder roep ik mij voor den geest het
elegante, kleine, engelsche penny-stempelije,
dat onze slempelfabrikaDt kon hebbeu waar
genomen op de eerste de beste uit Engeland
getrokken cheque.
Doch ook in deze wenschte onze regeering
den kooper vooral veel te geven voor zijn
geld Instede van een weinig plaats innemend
stempellje wordt tot hiertoe gebruikt gemaakt
van den zoogenaamden Halten stempel: een
groot rond met stempelinkt (dus vettig) aange
bracht Nederlandsen wapen, waarvoor later,
doch dan nog maar uitsluitend te 'sHageen
te Amsterdam, de zoogenaamde drooge, maar
even omvangrijke zegelstempel kan in de
plaats treden.
Ik weet niet of de kosten te groot zijn
om verandering te brengen in de thans
vastgestelde wijze van zegelen; zoo niet,dan
is het de bedoeling dezer regelen om de
bevoegde machten dit vooralsnog in ernstige
overweging te geven.
Waarom moet men in Nederland steeds
beginnen alsof men geheel onbekend is met
de voortreffelijke voorbeelden die het buiten
land geeft?
? ' ?? ? X.
Am. 21 Dec. 1882.
Staatkundig Overzicht.
Nog steeds financieele discusaiSn namen al de
jjittingen van de Fransche kamers in beslag. De
heer Kibot, de rapporteur, waarschuwde nogmaals
tegen overdreven uitgaven, een aanUl sprekers
zich in verschillenden zin hooren; do
oudLeon 807, dóór wiens artikel in de Revue
es Economistes het eerst da bezorgdheid over
de financiën gewekt is, trachtte door eene rede btf
den Senaat goed te maken wat hy bedorven had;
hfl betoogde daar, dat de financieele toestand veel
beter was dan men meende, en nchtte de voltooiing
der. openbare werken noodzakelijk, ook door bui
tengewone uitgaven. Nieuwe belastingen achtte
lig niet noodig. De Senaat nam de begrootingen
voor justitie en financiën aan.
' De kamer keurde de buitengewone
begrootingr-n voor Openbare Werken, Posterijen, Telegrafie
en Oorlog goed. In de commissie óver do begroo
ting verdedigde de minister yan Bnitenlaudsche
Baken een crediet van 25 millioen voor de
organi.atie van Tunis, hetwelk ook door de commissie
weed overgenomen. In den ministerraad werd de
vraag van een crediet voor eene expeditie uaar
Tonkin behandeld. De admiraal Janréguiberry,
minister van koloniën, los een wets-ontwerp voor
en toen de president Grévy en eenige ministers
zich met dit ontwerp niet verseoigden, wierp
h\j het in het vuur. Toch heeft de admiraal zjjn
ontzag niét genomen, zooals eerst gemeld werd.
Dd ebineesche regesriug intussohen heeft hare
troepen uit Tonkeu teruggel rokken; de regeering
z il nu naar het laatste bericht de expeditie
voor. stellen en er een crediet vau 11 millioen voor
aanvragen.
? Nog nam de begrootings-commissie een
regeerin^svoorstel oAn, om f20 millioen te verleenen
aan het verhoogen der toelage van lycées en
colleges en tot oprichting van gemeentescholen.
. In net proces der Union-géuérale zgn Bontoux
en Féder veroordeeld tot vtyf jaren
gevangenisBtraf. Het proces tegen de oproerigen te
MontceauIn-Mines valt in zooverre tegen dat geen der
beschuldigden iets bekent, bQna geen der getui
' gpn «oh iets herinnert. B(j prins Krapotkin den
nihilist is huiszoeking gedaan en htt daarna ge*
v*a| en genomen,
. TT . ?? ':.
Generaal Menabre.;., da nieuw benoemde
TuHaauscli* geïout, herik r>y het o verkondigen gtynar
geloufsbrieveu eeu buitengewoon vrwnacaappvltyk
onder.ioud gebild niet den beer Grcvy.
Uu iuiuiat«i' va i financiën iu België verklaarde
d tl het tekort over It&l op vgf inillioen, dat uvcr
1-82 op veertien millioen te schatten is.
IletdetiVit over 1883 zal 26 millioen bedragen, ten ge
volge van grootere uitgaven vojr ouderwye «ut
mindere opüreug*t der apooi wegen.
De voyrgeuuineu verauderiugen in bet engelsch
ministerie zyu ediigszius gewijzigd doorgegaan;
tiiaus is Lord Drriiy minister vau koloniën ge
werden, Lord Kimbml'-y minister van Indië, de
markies vun llulin^toa van Oorlog, en de heer
UliilUers vau fuiai.oiéu.
Men laat do gezanten J T Hova's, van
Madagascar, nog steeds iliuecrcn; maar Lord Granville
heeft ook ovrr hen briefwisseling gevoerd met
de Kranschc regeorinii, eu daar me u betoverde
Vooiwa-irden van protectoraat ot' bezetting, en
oudo tractaten niet eens kon worden U de kwestie
nog niet uit den wi>g geruimd.
Er wordt verwacht dat met Calewayo's terug
komst opnieuw eeu oorlog in Zuid-Afrika zal
uitbarsten, Te N at al lieeit men «ijtie landing
gevvapeuJer hand willeu verhinderen. De boeren
atiyMun iutusscheu utet ufwiuttlemle kaus tegen
de Kaffers.
De Pruisische Landdag besloot het Re
geeringsontwerp tot afschaffing vau de vier laagste klossen
der Klassen-tcuei eu viTuooging vau Uu
tabakseu draukbula ting iu bandun UI-UIT caminissio te
geveu. De mi-ter Sehólz verdedigde liet ontwerp,
de heer von Benningseu (nationnal-liüeraal)
l>e-? prak een amendement, twee klas-eu vuor vier,
w.iHrmedc de fiegeering echter geen genoegen
zal uemeu.
De Italiaan-cue Kamer heeit het ontwerp der
Regeering, om afgevaardigden die don eed wei
geren, als Fttlleroni, vtin huu zetel vervallen te
verklarun, aangenomen.
Do afgevaardigde Maffi, lottorgieter yan beroep,
heeft eeue interpellatie tot de regueritig gericht
over de concurrentie die de arbeid der gevangenen
aun den werkman aandoet. Hij had veel succes.
De ministers Maticiui ou Deprt-tis beloofden ant
woord; do zaak z*l ge-jn kabinets kwestio wor
den. De paus benoemde twee colleges, ieder van
drie bisschoppen, tot het lieoordeelen van bur
ger :y'ke delicten, in het ressort van hctVatikaan
gepleegd. Van de cene rcch bank is appel op de
andere, van iedere op be.Jm «ezaméulyk. Men
verwacht op het Vatiknan ook den kc ztr van
Oostenrijk, ou door bemiddeling van dezen, cene
toenadering met de Italiaansche rcorerring.
De maarschalk Sertauo in Spanje ondergaat
telkens nieuwe nederlagen. De neer Linares
IliVHH, hoofd eener fractie zyner party, verklaarde
ook de Grondwet vau 1S(J9 niet to willen, wel de
thans geldende, in lil.'eralcngee-t gewijzigd.
Daarna verwierp de kamer met 216 tegen 68 stemmen
oen voorstel der minderheid tot laking van het
ministerie Ssgnsta, L'ene redevoering van den
heer Becerra, een partijgenoot van Serrano,
werd slecht ontvangen.
De Spaansche bisschoppen onrvÏDjreT) eene ency
cliek van den Paus, hen vermanende zich van
politiek te onthouden. Het is de vrnag of niet
als indertijd iu België, deprivaut-corresnonduntie
hiervan alwykt.
Tusschen Turkije en Montenegro wordt pene
schikking voorbereid. In Egypte is Lord
Dufferin bezig eene rechtelijke organisatie te beden
ken; het wetboek der internationale gerechtsho
ven zal voor Egypte omgewerkt worden; ook
eeu stelsel van vertegenwoordiging :H in overwe
ging genomen. Van een conferentie zal wel niets
komen. Generaal Sir E velijn Wood heeft zich
naar Egypte ingescheept. Wel zal te Londen
eene Duiiau-Conierentie gehouden worden.
De reis van baron vun Giors uaar Italië', meent
de Debat?, heeit dit onvoorziene gevolg gehad
dat ȟ geleid heeft tot openbaarmaking van het
Dnitsoh-Oostenrijksche verbond, welks bestaan wel
vermoed werd, maar waaromtrent na deze inlich
tingen, allerlei bijzonderheden bekend worden,
die een dieper inzicht iu de politiek der twee lan
den geven. In Rusland m.takt men zich niot on
gerust en ook al de oorlogstoebereidsolea die de
bladen meldden, worden tegengesproken.
Allerlei.
Met groote gestrengheid maar zeer waardig,
beeft de heer Viruly de onbehoorlijke handelingen
en gebeurtenissen van dezen zomer, in het Kamp
van Milligen voorgekomen, ter sprabe gebracht.
Met een moed, die waaraeering verdient, heeft
die spi'i k n' voor de eer van het koninklijk gezag,
deu M.ulster van Oorlog verantwoordelijk;gesteld
voor de bevolen, diu du Koning ten aanzien van
dat Kamp uitvaaidi^de.
Met nadruk deed de Korterdamsche afgevaar
digde uitkomen, dat de Koning oppergezag ?
geen -opper!.a-ui over leger «-n \loot. voert.
De bezwa ei worden dom den Minister wegge
cijferd, maar de coDStitutioueule kwestie liet h U
onaangeroerd. Of neen ? erger. De Minister
durfde iu 's lands raadzaal het argument te be
zigen, dat men, als de Vorst in het Kamp komt, de
wet en de reglementen wel ter zyde moet zetten
om hem genoegen te geven. Pour que Ie Roi
a'amuse.
De Heer Pruys 7. d. Hoeven maakt plaats voor
den Heer Tobias als civiel bestuurder van Atjeh.
De uatie zal met ingenomenheid zien dat de eerst
genoemde zijn betrekking nederlegt. De Heer v.
d. Hoeven móge een uitmuntend msn zijn, voor
de bevrediging van Atjeh was hij niet de rechte
man. Zal de Keer Tobias als civiel-bestuurder het
doel bereiken'/ Men weet het niet; maar dit is
zeker: de Regeering laadt «-en zware verantwoor
delijkheid op zich, als zy ten tweede male onstaat
iu de keus van een persoon voor zulk eeu ge
wichtige betrekking, ttelttkkig zijn do antece
denten van deu heei Tobia* zeer gunstig.
De dagbladen bevatten:
Het Uantielêblad: ifSeevsart- en m.chlnistensctiolon. ??
Hei Merwede-kinmol. ? Het Bllliton-kontnkt,
tfieuivt RoUerdamtflte Courant: De Oaz-zuk to Rot
terdam.
Uit VadtrJand: Opon brief aan d«a heer Bcbopel van
W. Booseboom.
Het KHUHH van itn Dag; Een monument voor Indische
krijgsbedrijven. ? Een r*i.indruk tegenover jMurbvrlouton
van bankinstellingen
Arnhrnwcln Courant: Een incidenteel deb»t over eene
boginulkwvitie van ?tat.tsneb.t (Dr. ttc&Mpman}.
ütrtehtiehi Courant: De militaire opleiding van d«
jeugd ia Fiaokr)fk.
Jmtt*riamten* Courant: Uit de Kamer.
Hiditlburgtekt Courant: Het ideaal van een Ideoloog
(openbare achool).
Dagblad «KM Zuid-Eollanit «M 't Qromthage: Verzwiring
van den beUnÜng-ulrok, ? ParUkulisro korae-kultuar.
De Standaard: Kinderarbeid.
Di Ti>4; Een veroordeelde wet (ondnrwtjs). ? Donkere
voornitsiclitim (belastingen). ~ Het Handelsblad over
bet Merwedo-kanaal. ? Uettscben en dieren.
GemeenteEaken.
SCHILDERACHTIG AMSTERDAM.
Die een weinig aan teathetika gedaan heeft
(en welk beschaafd Nederlander laat ? ondanks
het jongste votum der Tweede Kamer ? die
wetenschap geheel ongeoefend?) hueft allicht ge
hoord, dat de Kunst o. a. onderscheiden wordt
in eene typische en eene dramatische.
Wanneer aan beeldhouw- en schilderkunst ieder
"en verrijst voor
onze prgon d< codes di r bewldhou wei s in typische
Ftal-ilitMt, die dei pvncttit'OeitJrra tr« edt up
«fram'itisth liVcgt, ZOOH!« ouae denkende oostelijke
n iburen dat i;o«nten. ledor voelt, uut bet typische
met het monumentale saniciihiitigt, d*t het
ui*ui»ti.-chö on» iutu oiVUselrude licht«chiti«triuR
doet deukeu.
Wanu«ur de «xlilitt-it ons«r deftige «tod van
AuittriJuu) er op bedocKt ia de dramatische
Uotei mai kt meer en meer tot eeu typieich
RcmbrBodtsplriu om te scheppen, dan trekt «U een
nieuwe (teoufri-fce)nionuint>utale rooilyu van Mast
naar de Amsielstra.it, en ou.e uogen, onze
geesten wordeu gekweld met een schrikbarend
bouwsel, dat z\jn blinden muur naar de
ftegulienbree>tr».at keert, in stilte verzekerend, dat
hn eerlang prijken zal mat d« interessantste
reklames van noerin^aieke winkelboud»».
lu 't algemeen kan mtm niet outkennen, dat
hut stonWren vau muren met opsohrtt'teo
l«vdiidiglieid byzet aan een i>t«d; maai- evon als er be
palingen bestaan ten aanzien \an de hoogte, die
men aan tuinhuizen eni mag geven, moest het
ook verliodeu zyn koopwaren aan te kondigen
met zulke «roote letters, dat de rustige burger
iiiet kun nalaten er naar te kijken, .en daardoor,
in het maatschaplijk leven, aan die koopwaar
eene belangrijkheid toe te kennen, die z\j niet
heeft.
Maar het alignfnient syateom, ook afgescheiden
vau de brutale muur- en üchut;int;vlakten, die
zijn toepassing soms doet. ontütiian, vet dient wei
nig oaubevpluiff. liet (im-tordiim-ciie loven beeft
meer een dramatie ch ui' avhilduraclitig, dan een
typicsth of plast ieüdi chnrakier, eu danroai moet
U» botte vereeiiug vau de rechte Jij n niet in be
scherming word«n goiionwn.
Waarom, als niJii dagelijks het weldoend pitto
reske van de Kiüvrrstraatkrommingen en het sta
tig omwrndei da van de Heeren- eu Keizersgrach
ten guniet, onthoudt men zich (Jan vau, bij den
aanlog van nieuwe stuiten, op dit ver?cluin«el
beducht to z^ln eu levendigheid t« zoeken in plaats
vun monotonie?
liet is hut fanatisme voor het monumentale of
typist hè.
My duukt ik hoor een half dozyu Monsieur
Jourdnins mij verbaasd al vragen: ?Conitneur,
c'est doüc de Ia prose, que je fTiis? Geon haar
op ons hoofd, dat zich van zoo iets bewust was.
Wij dachten eenvoudig: vecht U natuurlijk
mooyer dan krom of schuiu, en _daarom
vulleu wc, zoo veel mogelijk, alle hoekjens aan, no
men alle uitstekken weun, verbieden kuipers,
slagers, apthokers, enz. luui be-lrijf op Je sti.iat
uit te oelenen, en maken alle.ï zoo veel mogelijk
glad Cn ettVn. Het vlakke U mooyer dan het
getjogtuie, het va-te dau het spelende, het ma'te
dan het glinsterende, het droge dan het natte,
eu daarom, onder anderen, dempen wy de grach
ten, of althauds verheugen er ons in, dat xekere
konsideratiën ons dat dempen afdwingen."
Neen, Heeren, uw axioma, dut vlak mooyer is
dan krom, schijnt aan bedenking ouderhevi/. Die
theorie is verouderd. Zy kraaide triomf in de
tijd der Restaumüe, toen men de dramaas
deiRevolutie en van het Ctt/arismo tnuó was. Do
reaktie, d:e onze vaders met de meubel»,
schilderylijsteu en kost urnen van 1815 heell opge
scheept, heeft lang uitgewerkt; niaar toch, zoo
als ik zeide, gehoorzaamt gij aan een beginsel
met uw niveleerdrift: het is net beginsel van
samenvatting, gelükmukiutf, veralgemeeuing.
Men kan daar echter te ver in gaan; en ik
beb het woord genomen, om u geluk te wenscheo,
dat gij er eenigsuins van te-rug-komt. Daar is
een t{fd geweest, dat men in onze stad overal
de oude hoornen door jonge deed vervangen.
T bands, in tegendeel, staan er groote rijen ft aaye
hoornen, die hunne deftige kuiven niet veel zelf
gevoel tegenover de hui/en in het zonlicht heffen;
men legt vele lommer-belovende rost- en
wandelplaatsen aan, ? men huldigt dus het landschap,
en bet lendschap is van oen dramatische, pitto
reske natuur: landschap is niet monumentaal, en
kan slechts by kon vee t ie (gtstylizeerd) eeue typi
sche roeping vervullen.
Daar is nog eene andere huldiging van het
pittoreske, waarin ik my vei houg.
Het zijn die leelijke
rechthoekigeparallelogrammen, die men van den gevel uit laat gaan, om
samen een hoek vau 30 graden te vormen, en
dao, iu sprekend rood eu wit, te laten Ic/en,
welke artikelen in het aldus geneusde
winkelhuis te koop zvjn. '
Juren geleden was er een tijd, dat alle uithang
borden verdwenen. Het was ter-naauwer-nooti,
dat een'onnoozol verliuurbor .itjen|verlof kroeg voor
den gevel uit te steken. Wat. uitstak, zoo vreesde
men, kon de voorbijganger wel eens op zij n hoofd
kryRen, en zóó werd hetfwet en zeide alle gevels
vlak te maken.
lutusscheii men hoeft de stadsgezichten vau
de XVIIe en XVIlIe Eeuw maar ouder de
oogen te nemen, om op te merken, hoe veel
fraayer, levendiger, schilderachtiger oen straat,
gracht, markt, er uitziet, wanneer er vliegende
gevels, luifels, pothuizen en anUere uitstekken
zon. Die accident» de .construction z|ju
leveruvertalingen, uitdiukkiugen van eeu gnzo'nd,
inaat? schappelijk leven (ón'dtt) ook guen accidenten
in den zin van toeval, of DO£ veel minder van
ongeluk); het zijn de zichtbare ademhalingen vuil
de burgtirü, en ik zegen de beide mannen van
den Haarlemmerdijk, die, na dat alle andere vier
kante uithangborden verdwenen waren, de hunnen
aan de cierlgk gekompoueeerde ijzers gehand
haafd hebben. .
En nu verbeug ik mfj in de smakeloze uit
steeksels, bovengenoemd, om dat het mü een voor
spel schijnt van de wederiuyoeiinff der wappe
rende uithangborden. Misschien keert men ilan
ook wel tot de gewoonte te-rtig, om er nittloutar
woorden op te bchrijveu, maar zete begcUildereu
met voetRteIling,<n, oan hiïtorio, prnktyk,
ot'emblematiek ontlmnd. . ;
Nu men ons, op vele plaaUen, het spie
gelende, vrolijke water ontneemt, nu al vele
traoye brugboog.'n verdwenen, /yn, die, zelf in
scbftduw, auo ki'Aoluig .afkwamen op de verlichte
gracht, .die er schuins achter lag, ? nu man zoo
vele huizon vau den .onderhouw berooft, dia in
den walkuut te vinden wns, en daardoor den
huizen het voorkomen geeft vau burgers, wien
de moed in d<t üchocuen zinkt, ? nu moet men
ons ten minste den troost -ge vonder pa voizeering
van de huiznn met uithang'nprdeu ; en niet alleen
borden, maar allerlei uithaiig-teokens, allei
wat. in zinrijk beeldschrift, van het leven eu den
arbeid d-r burgnrU getuigt, zon .er op tyrannieke
wy>.ö onze aandticht voordit of dat handelsartikel
met L-roote onvoegzaamheid in beklag te nemen.
10 Deo. '82. Alb. Th.
Ten slolle heeft toch een mildere geest in
den gemeenteraad gözegnvierd. De politie
verordening is aangenomen, maar de Raad
is met de kommissie voor de
strafverordeningen medegcg'tan en heelt het rijden met hand«
karren door de Kalverslrant, mits dat geschiedt
ten dienste van de bewoners, toegestaan.
Evenzoo werd een amendement van den Heer
Dijkers aangenomen, hetwelk ten doet had
de straf van verbeurdverklaring der krui
wagens bij overtreding van hen die deze
be.xturen fakuliatief ie stellen.
Het Handeltblad deelt het volgende mede:
i Gisterenavond brachten Burgemeester en
Wethouders, curatoren der Universiteit en
de leden van den Gemeenterest! een bezoek
aan de bibliotheek der Universiteit. Dit be
zoek, waartoe het denkbeeld van den
Rurgcmeerter uitging, strekt om de genoemde
autoriteiten in staat te stellen om met de
intïchütjg en den toestand der Bibliotheek
door eigen aanschouwing meer van n iblj be
kend te worden, en om zich persoonlijk met
den rijken schat van boeken, plaatwerken en
handschriften, daar voorhanden, in kennis te
stellen
Er werd heel wat lijd besteed om dit
kijkje in deze zich steeds uitbreidende en
steeds meer belangstellenden vindende, in
vele opzichten merkwaardige boekenverzame
ling te nemen en geen der aanwezigen, die
zoomin uit het oogpunt van rangschik
king, als uit dat van het belangwekkend ge
halte der verzameling, (onvoldaan?) dit ge
bouw onzer Universiteit verliet."
Hel zal de burgerij genoegen doen te ver
nemen, dat onze Univernteits-curatoren en
Gemeenteraadsleden eindelijk eens naar de
bibliotheek getogen zijn om zich »persoon
lijk met den rijken schat van boeken, plaat
werken en handschriften, daar voorhanden,
in kennis te stellen." Toch gelooven wij dat
zulk een bezoek, van een veertigtal belang
stellenden tegelijk, zijn schaduwzijde heeft.
Ons dunkt, om een bibliotheek te leeren ken
nen, is het beter geheel alleen of twee aan
twee den ontdekkingstocht te.ondernemen.
Inmiddels het bewijs van belangstelling moet
gewaardeerd worden. Men weet het, vooral
de eerste stap kost moeite. Wij hopen dat
dit begin door een reeks van bezoeken ge
volgd zal worden, niet alleen aan de boekerij,
maar ook aan andere in stedelijke inrichtin
gen waar iets te leeren valt. Waarschijnlijk
liggen de gasthuizen aan de beurt en niet hel
laatst de stadsschouwburg. Hel zou wezen 11 ij k
geen kwaad kunnen als onze autoriteiten eens
duidelijk toonden, dat zij ook in den bloei
onzer looneelspeelkuhst belang stellen. En
een kornediebezoek heeft dit vóór, dat de
lülrljkheid van het gezelschap geen afbreuk
doet aan het nut en genot. Integendeel, hoc
meer ziel hoe maer vreugd.
H.UXST.
ZWARTE GRIET.
D:ana in 5 bc'lrijvcn (6 tafreelen) door Rosinr
Vaassen. Stads-fscltauwlurg, 20 December Ifeïtè.
Zich drie achteiveuvolgontle malen de taak ge
steld zien, tot de lezers van .dit weekblad te
i-fkfcii over ourapi onkulijkeii di'AinatUuheu arbeid,
hoewel iu sommigen opzichten geen gnnsch
onvermengd genoegen, toch eeu verschünsel, dat
iedereen vriend vun het vadrrlaudsche tuoueel
stof tot vreugde behoort te geven.
Fijne Beschuiten, Zonaar naam, Zwarte Griet:
drie stukken waarvan de opgang onloochenbaar
i». Al zal het nageslacht, dat in' de eerste pla »ts
n.iar letterkundig gehalte vraagt,1 aeen dezer
wei ken ouder du blyvende vooi-tbrenjjselen der
Nedciiandache literatuur een jilaats uamvyzcn,
toch zal het de opaetogciiheid ve.klaarbaar
vindun, waarmede het publiek onzer dagen, wn de
pon isuuer tndgeuoteu weiniggeiiiettmarx gewoon,
de ie en andere werken hueit begroet; zonder
twijfel, bjj de beschrijving der tooneolbeweginR
van deze .jaren, de daad/.nak niet vergeten, dat
elk welgeslaagd oorspronkelijk spel ccn
aankuoopingspunt te meer heeft opgeluverd tuaschenhet
dram* en de letteren, die tot beider schade een
langdurige sctieidius hadden duorkefd.
Het komt ni\j voor, dat. z\Ja M' ? schoon duor
de erkennig van het laatst genoemde feit in
ifeen gunn^c niate besteed ? zich daarbij zal
btsferltttn.
Geen t^jdtak, zóó tcliaara met eigen
tooneelivei-fc bedeeld, dut hut geen spelen heelt zien ont
staan, waaraan do liainl niet routine en de kennis
van do uiturlukc vormenvertrouwdniet te bespeuren
viel. litt bespotting vau sommige maatschappelijke
zwakheden: de tentoonstelling cnkeler
jjluatsulijkc eigenaardigheden ui zudun of karakter: de
boliandeliuR vau eeuige algemeen menschclijke
baitatochteii. of iumdouijiugen ? uit deze
elemeuteu zijn steedt «?eu uautal stukken geboren,
waarvan nu vaders den n:iam vun handigo
tooneelschryvers allezins verdienden, maar nog als
satirUten, nog als niouschkundige denkers, nog
als stnaaltvollo penvoeidars ? en het allcrmiust
als dichters kunden wovdoa begroet.
Zoolang geen welgemeende en uit onbevoor
oordeeld gemoed voortgesproten lofliederen de
nauwiust van literaire tooneelspelen verkondigen,
zóólnng is do wedergeboorte van ons drama een
liefelijke «n bekoorlijke onderstelling, waarvan te
droomen een uiterst streeleude ervaring kan zijn,
maar die men bij het ontwaken dient te erkennen
als verre van verwezeUjkt, wil men by de toe
hoorders als geen slaapwandelaar te boek staan.
Do aungeuame begoocheling, waarin sommiffen
schijnen te verkeeren, tot een vurig begeerde
wei kelykheid te maken, is den auteur van Zwarte
Griet niet. gelukt.
De taal, die züue personen voeren, khnkt slechta
by uitzonderingen als uit bun eigen mond; al te
duidelyk hoort men meestal de vr|j eentonige
stem van den- schrijver, tusschen de schermen
gezeten eu met de koorden zijner marionetten in
de handen, de rollen opzeggen voor hen bestemd.
Deze omstandigheid veroorzaakt den indruk als
werd ons een vertelling gedaan.
En, even als'een verbaler de beweegredenen tot
de handeling, de karakters der optredenden zijnen
toehoorders zal trachten dnideujk te maken met
al het plastisch vermogen, al de overredingski-acht
die hjj bezit ? even zoo legt de beer Paassen
met «en zekere naïveteit op de lippea zöner per
sonen telkens en telkens een omstandige
beschrHving van hunnen gemoedstoestand en van de
driffvoeren hunner daden. _
. Zyne personen spreken noch handelen zelf;
zy zyn de tolken van .eenen zoovele andere
ik-heden: zü leveren één uitvoerig en duidelijk
betoog van hetgeen >n Luune omstandigheden,
lieden van hun ütumpcl zonden ondersteld mogen
wordeu te verrichten.
Een bfc'geloovige vrouw Iaat ons geen rust mee
haar babbelen over btigeloof: het ia de auteur
die ons vertelt alle staaltjes van deze krankheid,
uit den volksmond óf de boeken vernomen. Een
braaf en verlicht geestely'ke houdt niet op met
bravo en verlichte redeneeringen te houden: het
is de auteur, die on» op het hart wil drukken,
dat hy een braaf en verlicht priester wenscht te
schilderen.
. Eén voorbeeld: .'
Vrouw ? «preekt bjj tot ?zwarte Gmet" ?j
vrouw, wat zyt RU slecht! wat cal ik nog veel
voor a moeten bidden. _
Deze ain ia voor de taal dei Heeren Foowen
inderdaad kenschetsend.
Immers, wat is de bedoeling? Van zwarte Qriet
de slechtheid en van den pastoor den liefderijken
ernst de schilderen; hf) grieft de zondares met
geen verwijten, b$ bestraft zonder toorn: hy bidt
voor haar. Klinkt het niet abof w^j dro heer
Faasien hoorden verbohn: ,Bwarte «riet wa»
een zeer slechte vrouw.
Dit deed den vromen dorptfeevtetyVe gf»ei
leed, eu hjj beproefde door vurige g«t*<iea, hoii
bekeu-ing en begenadiging te verwervea."
Gaarne «oudeu w<j ilen auteur op «jn woeel
gelooven ; moor door te groote oprechtheid wor
den «qne personen ongeloofwaardig.
Al te onomwonden, en te beredeneerd korne»
?|j uit voor hunne gevoelens en gedachten. Daar»
door wordt hun taal kinderachtig en plat De
eenvoud is hier grofheid.
Er is te weinig kunst aan de t «al besteed da*
dat «ü uatnurlyk ion kunnen schenen.
Het ijjn vooral de ernstige gedeelten v«a
Zwaite Öriet die, door het l*aUtgenoemile g».
brek groote schade lijden. Echter brengt due
omstandigheid aan het geheel niet het ?elfde
nadeel, te weeg. dat Zonder Naam er van onder
vond. Immers, belangrijker dan in het vorin
werk van den heer Foassen is in Ztcarle ffrtet
de schildering der plaatselijke toestanden nonde»
twjjfel het. beste van beide stukken. En het ë
zeer duidelijk waarom de «wakke ztyde zich U
die gedeelten het minst doet gevoelen ; dm heer
Faassen een onopgesmukt verhaal te hoorea
gaven van de eigenaardigheden uit het Brabant»
Bche landleven is een genot, terwjjl wy hen alle»
doajftohe pntboezemiogenover wraakzucht en haal^
edelmoodixbeid en vroomheid, wanhoop en berouw
gaarne «ouden schenken.
De bedoelde schildering heeft de stof geleverd
voor eenige zrer aautrekkeUjke t af ëreelen; waar
toe ik reken: het onderhoud tusschen don pastoor
en den kippendief; het damspelletjetenbuise.van
Moorman en de tooneelen in de kroeg van Griet
De voorstelling van het grensdorp waar bijgeloof
de verwildering voltooit, door smokkelarq en
wilddievery in de gemoederen aangevangen, ik
een voortreffelijk uitgevoerde scheU en dringt
den ernst der verwikkeling in de schaduw.
Met geheel is daardoor gebaat: 'tgren vooral
blijkt uit de laatste tafereelen, waarin de zede
schildering uit het oog wordt verloren, en ter
willo der intrige, de personen alleen van hurne
onbeduidenste zijde te voorschyn komen: niet all
Urabantsche dorpelingen maar als mensohen, die
zeer atledaaxsch keuvelen over hartstochten en
sentimeiiteo, buiten zoo niet boven hun
geda«htenkring. Hun taal eou niet in die mate Ue
conventtoneele platheid ademen, indien zü het ge
wicht verstonden hunner eigen woorden.
Misschien heb ik grooter nadruk gelegd op de
fouten van Zu'aite Griet, dan men billijk zal
oordeelen. Zuker is het dat hu breeder bespre
king der komieke tooneelen, ruimer lorenstof
te vinden zou zijn, dan ik mü zelf in de gelegen
heid stelde op te merken.
Toch heeft de betrekkelijke uitvoerigheid,
waarmede ik meende te moeten stilstaan b|) ds
rareniug, dat bet literaire gehalte van het
nieuwe spel hoogut ger.iug is, een groote be
teekenis: niet het streven tegen den Heef Faassen
tot. grief te doen strekken de omstandigheid,
dat liij zich in dit opzicht boven geen zyner let»
terkundige broeders verheft ? maar de verklaring
van het eindoordeel, dat evenmin als -Zonder
Naam en Fynv Beschuiten, Zwarte ff r iet eeu literair
kunstwerk is. Dé kritiek, welke haar arbeid ern
stig opvat, dient in de eerste plaats te onderzoe
ken of het aangeboden voortbrengsel inderdaad
behoort tot de werken, die men aan een ernstige
beschouwing kan onderwerpen: tot'de kunstwerken.
Zij n de uitkom ten van dat onderzoek onbevredi
gend, dan is met het te bpekstellen van die uit
komsten, de taak der kritiek volbracht.
Am, F. v. D. (}.
JONGSTE TOONEELIXDRÜKKEN.
19 De*.: De Heer Vales. Fmu-Frott.
21 Deo. : Ha tfttgment rail Koningin Elitabetk.
(Qrtnd-Théatre).
Maandagavond, 18 Dec., traden de Heeren Br.
Jan ten Brink eu Taco H. de Beer op voor de
hoorderen der Hollandsche Maatschappij in t
Nutsgebouw. Terwijl de laatste een door hem ver
taald gedicht van Dante Gabriël Roaetti ten gehoon
bracht had de eerste de ?Vlaamsche beweging" tof
onderwerp gekozeu. En in diu rede werd met geen
eukui woord over het toooeel in deze ?beweging" ge
rept. Er bestaat geen tooneel vaa de Vlaamsche
beweging! Dit valt o.a. hieraan te wijten, dat
er te weinig gedaan wordt om talenten die Neder
landsche of Vlaamsche tooiieelfchry'vers koude»
word n, aan te moedigen en te doen rijpen. Ds
ItüKeermg bemoeit zich niet genoeg met den
?publieke vermakelijkheid". Men weigert zel&
gulden voor tooueéUcbolun. Arme regeel ing t Denkt
gy er niet aau wut Frankrijk voor zijn
Cuinédie^runnnise doet ; ontwaart gij niet dcu stroom van
onzen tijd, die den dramotiichen meer en mttt
als een der voornaamste kunstvormen huldigt?
Waarom h<-bt gij, IHusdax 19 Dec., in Felix MUI itis
de reduvoering van Ds. Vales over Le tliédtre d 1 1
comèdion niet bijgewoond? Zonder veel nieuws
te leveren, sprak hy met nadruk ten voordeel*
der tooneelkunst, ?qui elève vers Ie b*»u!" UK
E rees het tooueel aau als de heerlükste eu lu.oust
oeyende kuustopcnbanng. En ofschoon hij st.eedi
liedre en l'olyeuctc in den mond had, en, hier
?pour Ia grands
vloeide hem toch in
Pliedre
naast, slechts een woord Van lof
cotuüdie de Moljèr»", zoo vloeid
gemeenzamen trant Je namen der eerste frausuhi
akteurs onier dogen van de lippen en wees bj
op hun vlekkelozen Icvonswandel. Uit bg'niv niets
dan Dames bestond zijn gehoor. Van ben is 't
ook, dat wij alle heil verwachten. In de hoogere
standen mogen zü hun echtgenoten bewegen wat
meer 's avonds naar da komedie te gaan. Dan
zien wy ze weer 200 rijkelijk veitugumvoordigd
aU bjj de IGe en laatste voorstelling vun
FrouFr ou. De Hr. van Kuyk had aons mouten hooren,
hoe een paar Belgen, ter dier gelegenheid, aan mq
zich over hem uitlieten! ?Il a t'ailfi être directeur
a Anvcis,... Ah, c'est un bon coraédien, u»
excellent acteur!..,. Ah,
nousleregretton.ibien!..Et ah, lui, qui joue si admh"ablementlenBos!iul
Ie et ?Docteur noir." Ik dacht: hoe gelukkig,
dat daarin niet de eeniae verdienste des Heertó
van Kuyk steekt, dat hu goed den QelocMdt
speelt, een rol «aar slechts eenig sclireeuwge»
mak voor den ridder, eu eenig piepgelnid voor
Etopus toe benoodigd is. Maar ook als Hcnry
Sartorus bad de Hr. v. Kuyk veel &aete.
De direktie van 't Grand Thédlre heeft onge
twijfeld haar uitmuntende redenen om, wanne*
een fraai «tuk, als Frou-Frov, haar 10 goei
bezette zalen opschaft, niet te beproeven het
aantal vertooningen tot Üö te doen stijgen, mast
plotseling de sene af te breken om voor leoge *»?
Ion een nietswaardig stuk, d» liet testament v f*
Koningin Elisaleth, uit te voeren. Dat zfl, of
schoon 't thands duidelijk gebleken is , hoe meester
stukken de beste recetten geven, er genoegen ui
vindt nu eenige avonden veel geringer recetUa
te innen is hare zaak en 't behoort mot tot mi)«J
bevoegdheid, haar dienaangaande reohtiü-eeks met
raad lastig te vallen. , . t
Uaar wel mag ik konstateeren, op dat niemaBt
zich een te-leur-stelling berokken», dat het Tetf*
ment niet behoort tot eene kategoiio dramatliok*
scheppingen, waarvan de uitvoering geschikt il
aan min of meer ontwikkelde toeschouwers eenig»
oren van edele genieting te verschaffen.
Het stuk ia een drama in 7- tafereelen; men sou
er van kannen lispelen: het U een prul «ameDf**
flanst door de nulliteit Eugèue Kus. (1867, Gy*"
nase). De Hr. Yeltman en Mev. EUeiiberger, bei«
artiesten van het oude rigimt, vcelin zich steeoi
volkomen thuis in dergelijke rawende, whietende,
dolkstekende en vergiftoedietcna» r;d«r4rake«,
doch het i« van een twSfekwfctite» takt,
taJiaten van den rang van Mevr. IPresAul, deer UM
in zulke melodramaas op te dn»n tre4en, ka»
ea hatf tet de riteê te maken «W joaeÜtOcn, d»
in de ataUea hebben yloaU IT«»»»«'».
ia dit kmuttnfe «etttfi
jïkwwf MhaterUehjeu om de kaken van balkon
m stalke. En al waren koatuum en dekoratie
gog twintig maal nieuwer en blinkender. al
had4«o er SM vergiftigingen plaata voor één, ai werden
«r tachtig ««noten gelost voor drie, al weren er
96 taf< reuen voor 7, toon zou het lachen gewet
tigd Uuvea. Ik heb «enter op enkvle verhengepde
fsr«ab8n«elen te wtyrao, ne*r aanleiding hiervaa.
Yooreerit op het feit, dat het publiek, volgenda den
tiülieteergs vermoedende waarschijnnik,balkon «o
itollM vejnig bezette, waar bet zicbtyj de neestar
tuikkan in t geheel ni«t liet wachten; ten 2e,
verlieten sommige «talles-bezoekers den
?chouwburg na de eerste tafereelen, om niet te-rog te
i»aren, ten 3e ? en dit tehftat m{j een even kiesch
«voelde al* waardig behandelde demonstratie,?
Tertcheneii. na ik weet niet welk bedryf v»n
muord en kabaal, op het losbarsten der
eagelenb»k-applauaen, de konstenaars niet ten tooneele,
M dat het scherm voor hen was opgehaald,
tut ten tooneele, om, quasi als hulde aan htin
talent en spel-de voldoeningsbetaigingen te
aanrftirden, die slechts het bevreditcd
reehts-bewuatiyn aan de menigte ontlokt*. Wanneer er toch
reel slechter geakteerd, dook luider .geschreeuwd
en meer gesenoten was, bij dat tooneel, tonden
de bijvalskreten met meer geweld nog weerklon
ken hebben.
Onder ons gezegd, zou ik, indien ik durfae,
bat ««n «ohande willen noemen, dat in eene
woning der Kunst waar een der glorito vaa 't
mderfandsch tooneel met baar talenten woekeren
kon, aan de door afgezaagdheid triviale
dramamethode wordt gedaan. Wanneer de direktie
lelve aan de reputatie van Mev. Frenkel, van
bet h'd, waardoor hoofdzakelijk haar gezelschap
blosyen kan, geen afbreuk wil doen, gev« ey
meesterstukken te «jen, alleen in staat om eene
kunstenares door ieder naar waarde te doen
ichatten. Ik bedoel: kunstig be&rbeidde
tooneelverken, waar groote fijn genuanceerde en harts
tochtelijke vrouwenrollen in voorkomen.
A. 22 Deo. v. D.
EEN PROTESTJE.
.Ik n«em de vrfllwid tllen, die hunne
OOgOtt op dit schrijven listen Tallen, uH t*
noodlgcn i» jetagenhoid t» «oeken
Boocicdo to xi*n vertooiMD. ZJ) «uilen »ch (nik
?? 17 Dio.) v. D»y»wl.
Gehoor gevende aan de roepstem dea heeren
T. Dey>-sel, nen ik naar Prot & Zoon gegaan, om
a, helaas l met geheel andere indrukken dan hij
meebracht van terug te- komen. Het zü my" ver
oorloofd die indrukken in een even beknopten
vorm te gieten als de heer v. Deyssel gebruikte.
Myn oordeel over Boccacoio, eu ik bedoel uit
buitend d« uitvoering, atoat bqna lijnrecht
tégeoorer het z\jne; byna. want gaarne erken ik, dat
er in het decoratief zeer veel te prijzen valt.
Haar ? de zang van de .dames, die m deze ope
rette optreden, vei dient m. l, geen lof; zij brengen
ten reeks van on-welluidende klonken ten gehoore
en worden dotubq begeleid door een orkest dat
almede geen onderscheid kent tusschen zuiver
en onzuiver. De zang der heeren ia treurig, maar
trettjiger nog ia hun spel. De potseu die zü
te zien geven voor rekening latende van de
tómjvers, hebben we alleen hun spel te
beoordeelen; welnu, deze heeren spreiden niet meer
Uleuten ten toon dan de clowns op de eatrade
wn de voorzijde van een kermisteiit.
Volgens den heer v. D. lijjd ik nu .aan pedan
terie en fatuïteit; het xy' zoo. Maar na al het
onschoone dat ik in Fraacati hoorde en zog kan
ik niet anders dan dezen Autaterdwnschen tempel
der kunst (sit vent» verbo) schouderophalend
voorbijgaan. Dit *py't mü meer daa dn beer v. D,
wellicht denkt; niemand gaat zóó gaarne naar
ten aardige, goed vertoonde operette als
Minor.
Bat de Heer Minor nu jaist het leelijke
zinnetjcn, met al die tt's, tot motto kooa, was niet
mensehlievend tegenover mij. Verder prsetendter
ik in dfze niets te zijn don een der klappende
liand<-np Ten vaa Frascaties parterre en redetwist
?k iiev-T niet over vraagbtukjens vaa smaak.
22 Deo. v. D.
.Men bericht ons dat te Leeuwarden en te
Groniugen de aideeiina Amsterdam der Vereeniging
het Nederlandse/t Tooneel op hare voorstellingen
bijzonder groot succes gehad heeft. Men gat in
beide steden de Fourckambaults. Na de
vooritelling iu do Harmuniecoal te Leeuwarden werd
MD de artiaten eau suuj/er aau^ebodeo door het
bestuur dezer sociëteit. Uok bet bestuur der af.
-dee'ing van het Taoneelm-bond ea da
Burgemwster van Leouwai-den waren tegenwoordig.
In Groningen werd Mevr. Kleine met vierspan
tn «erewnc!it af«eJiaald en outving bonijuutteji
en toespraak. Den heer .Bouwmeester werd
'i avonds een lauwerkrans vereerd, aan Mevr.
Kleine nog meer bouquett^n, ook uau Mevr.
Hüsaiug?babluirolles. Mevr. Kleine dankte met
eeuige hartelijke woordeu het publiek.
FfiANSCHE OPEHA.
.Hamlet"
Het standpunt waarvan eenigen de opera's «Ja
Faitxt, Svtneo, iJamltt, beoordeelen geelt hun
?ibder genoegen don zjj zouden kunnen smaden.
net moest tuch niet de vraag zijn of geen enkele
bijzonder beid, dm de dichter tut uitwerking enken
?chttting van personen eu toestanden gebruikte,
fa de nieuwe kunstuiting verloren gegaan is;
?el of hetgeen de componist in zyne vertolking
Uubrauht van de beste soort en gerechtvaardigd
u- De librettist en componist nemen het type
*eer op, nadat zy het tot op een zeker hoogte
J*n de versievingen van o.e dichter ontdaan
«ebben, en ontwikkelen het op hunne eigene
Banier. Veel meer dan echter Goanod's .Fattafmet
UB van Gothe, komt de Uatnlet van Thomas in
«n indruk die laugs geheel verschillenden weg
verkregen wordt, met oüe van Shakespeare
overKb, «u vooral buiten den librettist om, door den
Wmponiat. Dit billet vooral uit de orkertpartjjeu;
J de derde acte by: Maurir t dormtr l rever
yeut«ft, geeft het orkest geheel den indruk weer dk»
aaolela all«en«praak bjj Sbakeapeare, maar niet
« trkst vott het libretto moadct l«j d« «trodnetie
nn hut tweede table*n, de geeatvencfayhing-, AUa
?aiu un doltre, Ophtiie, bil Opneln'i
krauluiit-igbéid en de doodgnvenscène voit hetzelfde
«P te merken. ?
£enigziua jammer was het daarom dat het in»
mrameuUal gedeelte, vooral a> het begw, niet on ?
: waa; deze- opera toch ia zoo ryk aan.
hladaijden voor het orfceat dat mj «11»
^ v*rdiende.
Wat de zangen betreft, d* «vond WM geheel
'DW Seqnin, (Hamlet); al wat voor de party ge
vorderd wordt, beth deze zanger in heoge mate,
?«Uuidend", buigzame, krachtige, stem, niet te
5«ek en nooit raw, het taetT«JÏ« en intelligente
ui voordracht en Relaat; daareaboven een zeer
goed voorkomen; alleen bod mQn gelaat iets
blee*?* kunnen zyn.
De Ofkéüt van Mei. Mineur waa nlat zoo zwak
- ...vu. *nu «BAMI w.» UHUVJUJF fjaj mafc BWU VUUQ*
pnutend, maar werd wet goed te pa* gebracht;
-are geboren waren allee Behalve koBinklUk*
Jjbeteekenend, te «nel of te zwak, poaten zQ
?*wr voor een onhandig boerent ? -'.-^ -ip hè*
woneel dan voor de moed» vaa %u!k eer. r.oon
?ja Hamlet, en de vrouw van zrïh. «u ra..-.
!«,«ger ?!» ClMMÜne. Oe stem van dür '- -j>
t.*rJv*e ia steeds Jrreehtig en we)b:<h>iii,
<*?& heer Oabannea had wemif r-K'f ?«?)<
van
te doen hooren. De heer Palmaro, ala de «chim
van Hamlet* veder, ? waarom heeft men in de
opera Shakeepeare niet kunnen verbeteren en de
«col» alleen door gebaren doen spreken? ?>
.*>?> *<* gewooulQk de beete-flheBtaate, niet «oo
indrukwekkend als een doede koning weien
mocht Eenige der koren Wenken Utonder goed
Het ballet der landBedea wat versierd met
een keurigen eu geestigen pat dv touytut, éoor
Mme Tiale ra deTüleTaweiter «irgevoerd.
Op het Concert van de Haatsohanpy ter be
vordering van Toonkanat, Donderdag « Decem
ber gegeven, ia de David van Richard Hol
nuGvoerd, onder directie van den CompoBiit. Voor
t bespreken van het ontzaglök werk, van zQn vele
ochoonneden en enkele «waikheden, ook van de
vraa» in hoeverre de grens ia *t oog gehouden ia
tusschen een heilzaam vermyden van efiWbejag
en het versmaden van noodiaketyk relief, oatveekt
hwr de ruimte. Genoeg ii| gezegd dat lauweren
bouquetten en toejuichingen getuigden
vanwaardeenog voor den Nederlandaohen Compouiat en
dat een aantal van do fraaie solo'e heerlijk ge
zongen werden door Mej. van RöawBck-Biemanf
de B.H. Messchaert, Rognani en Blanwaert. De
fraaie volle stem van Mej. Johaaaa Pkters deed
betreuren dat aan di alt eene zoo kleine party;
u toebedeeld; «eer verdienstelijk weerden zich
ook de dilettanten tenoren en Daaaen, in hunne
kleine ensemble». Wat de groote koren betreft,
werd er minder met volle kracht gezonnen dan
in het Paleis van Volksvlijt wel wönschelyk schijnt
Sterker forto'a «ouden misschien ook de «ochture
partyen beter hebben doen uitkomen. De instru
mentatie van het oratorium getuigt vooral, hoezeer
de Heer Hol het orkest met al zijne hulpbronnen
kent en er gebruik van weet te maken,
GESPREK TUSSCHEN EEN WAGNERIAAN
EN EEN ANTI-WAGNEBIAAN.
Laatst, in den Tram. bevoud ik m(j in gezel
schap van een Wagnerioon en een
Anti-Wagnerioan; dit althans begreep ik uit het gesprek, dat
zij voerden. Met het oog op de aanstaande voor
stellingen van Der Ring dea Nibelungen hier ter
stede meen ik, dat het om verschillende redenen
zijn nut kan hebben, dit gesprek, voor zoover ik
hét mjj herinner, mede te deelen, en ik hoop, dat
de beide heeren, zoo «ü deze regelen onder de
oogen mochten krijgen, het my niet kwalijk zullen
nemen, dat ik er toe overgegaan ben.
? JU zult zeker wel in je nopjes wezen?
? IkV hoe zoo?
? Hoe zoo? Vraag je dat nog, onverbeterlijke
Wagneriaan? Wel, omdat je vriend hierheen
komt met zyn troep.
? Welken vriend bedoel je?
? Nu, houd je mnar niet zoo dom; ik bedoel
den ?meester" ? zooals jy hem noemt ? van
Bayreuth.
? Riehard WagnerV Je vergist je: die komt
niet bier. Wat zou hy hier doen r Hy brengt
dezen winter in Italiö door, om uit te rusten
van de vermoeienissen der ParsV/riI-uitvoeringen
en keert tegen den. zomer naar Bayreuth terug.
? Zoo. Uaar zijn troep komt stellig hier.
? Vnn welken troep spreek je toch?
? Wel, natuurlijk van het operagezelschap uit
Bayreuth.
? Je bent heelemaal in de war! Er bestaat
jeen operagezelschap te Bayreuth.
? En dan die menschen, die in 1876 en dezen
zomer in het zoogenaamde ?Fertspielhaus" gezon
gen hebben?
? Dat waren zangers, die Wagner voor beide
gelegenheden uit verschillende steden van
Duitaeh[and had bijeengebracht Maar zQ vormen geen
vaat operagezelschap, eu z\j zijn na de uitvoerin
gen te Bayreuth weder naar hunne haardsteden
teruggekeerd.
? Als je m$ dan niet gelooven wilt ? hier
. de courant. Leest Wat staat hier? ?Paleis
voor Volksvlijt, Gastspiel des Richard
WagnerTheatera unter der Direction dea Herrn Augelo
? O, bedoel je dat? Maar dat heeft met de
onderneming van Bayreuth niets te maken.
- Niet?
? Wel neen. De energieke impresario Angelo
faumaun, overtuigd, dat. er voldoende over Wag
ners laatste werkengeschreven en gekeven is, om de
nieuwsgierigheid der geheele wereld gaande te
moceu, heef t terecht ingezien, dat het ge«n slechte zaak
zouzyn, om eeuige zangers en een orkest bijeen te
brengt-n cu daarmede de voornaamste plaatsen
van Europa te bezoeken, ten einde enkele dier
werken ton gehoore to brengen.
? Maar zyn gezelschap tiestaat toch uit de
zelfde zaogern, diu te Bayreuth opgetreden ryn?
? liet beataat nu eeni uit deze, dan eens uit
gene zangers. Te Londen was het anders samen
gesteld dan te Berlijn eu te Leipzig. Welke
zan;eis wn hier zullen hopreu, is nog niet bekend.
Llleeu Aleyr. Reicher-Kiudermann ia geuoeiud.
? Heb je al pbiats genomen? Anders wou ik
e voorstellen, er samen heen te gaan, d. w. a.
laar één of twee uitvoeringen.
? Jij? Eu je houdt niet van Wagner, heb je
y alijjd gezegd!
? Dat is ook zoo, maar ik era er alleen heen
uit nieuwsgierigheid, evenals ik naar Louise Michel
en naar Judic ben gegaan. I te beb tot nog toe
Ike nieuwe opera trouw bijgehouden: Carmen,
'ja Mascotte e. a.; nu wil ik ook iets van de
Vibelurtgen tien, anders kan ik er niet over
meepraten. Maar ze zeggen, je moet eerst het
ibrettp lezen. Dat is immers niet noodig?
? Libretto!? De trilogie der N i belangen, een
libretto? O, heilige godent
? Wat scheelt je? Ik heb altyd gehoord, dat
het tekstboekje van een opera ^Libretto" werd
genoemd.
? Tekstboekje!? Opera!'
? Ia dat ook al niet goed?
? Beate vriend, het werk van Wagner, dat
men zich voorstelt eerstdaags hier te vertoonett,
is Reen opera; het ia een drama, of liever een
cyclus van drie drama's en een voorspel. In dit
drama wordt echter niet gesproken, maar
gesonoe*. Wat men in de opera als bijzaak pleegt
te beschouwen, nl. het woord, ia hier hoofdzaak.
Wfl je do.s genot hebben van den
Nibelvngencyclus, dan moet je beginnen met het gedicht
? of het ?libretto, looala jij het met een
IUUaansche-opera-temt noemt; ? van A tot Z door
te lezen. ?
? Dank je hartelijk! daar heb ik geen tgd
voer» en het 'u ook niet noodig. dat ik het
geheek gedicht Ie»»; want ik ga slechts jen of
twee gedeelten hooren, en natuuriyk niet dien,
heele* Nihelungen-circua.
?^ Cyclna, wü ja aeffgen*
? Juist: cyclnT;lTdacht daar onwillekearig
aan Carré, bS wien ik een paar Jaar geleden de
Nibetttttgen als ballet heb genen; je begrijpt
dut, dat ik niet onbekend ben met het sujet
Daarenboven herinner ik mg uit mjjn schooljaren
de geiohiadeni» van den hoornen Swgfiried en van
dea smid HUM. Eca en ander zal wel voldoende
?Un om Waoper'a werk te begrijpen.
? Neen, dat ia met voUoenda, Wat > in je
«chocbaren gelezen e& wat je hfl Carré genen
hebt s% fragmenten vaa het Dnitsehe
Nibelungenh'ed. Wagner echter heeft de «toffe voor attn
Ring des NtbtHmoen uit de oudate
Skmdinaviache bronnen, mtt de Edda, geput Hy heeft do
Siegfried-sage in verband gebracht met de
WoteDgtn-aage. me* de ««fle van het Ryügond,
met ?J'» «*go v--» ..
'? O biunel, >.*t ?>>??. ?ageat En dat aftel aou
ik u)o«t«n Irittzt r .<«-.(iv> dank je. Zooall gezegd,
ik »* tvn of hoogfif^rj twee avonden naar da
a tw, a^^aeiii te lito., «at.liet.il.
-M
? .Ik dacht, dat Je een drama wildet sien,
wmana poesie, mnstek, acHe M schilderkunst
Mmenwtrke* tot Mn schoot geheel.
? Keen, dat was m|jn bedöeüng ttttt. Alt ik
behoefte heb aan poesie ? wat me niet dikw^a
«?beurt - neem ik een bundel gediohtm ter
tand; schilderkunst hoort «p de tehtoonstellmg
tnu>»; wil ik een drama zkn, dan ga & naar het
Hederlandseh Tooneel; maar ia de opera kom
ik om de fiata tacbiag boem boess.
? Zoo, meneer d* aesthetieos; a is derhalve
tegea de vereeniging der kunsten ia het Drama?
Nn, er ?$» er neer.
? Juist. Alles apart Je kunt toch niet alle*
te gelijk doen? Verbeeld je wat een inspanning :
booren, k$ken ea denken tegeJiJkl en dat yoor
je amosement! Die zoogenaamde vereeniging der
kn&*ten is weer een van de malle nieuwe theorieën.
? Niet zoo nieuw al* je denkt: reeds het
(meksche drama bestond uit da vereeniging der
kunsten.
? Hoe het bfl de iGrieken was, weet ik niet,
maar in de dagen van mijn vader en van mijn
grootvader ging men naar de opera alleen om
de muziek. En sou ik dan rettter la foi d» me»
pertal Opera is opera, en zoo hoort het te
? Hoor eens, het is hier de plaats niet om te rede
twisten over de enchen der dramatische muziek. Ik
wou je alleen dit vragen : als de opera uitsluitend
om de muziek bestaat, waartoo dan bet tooneal
met jsyn decoratief? Waartoe dan de costnmes?
Ja, waartoe dan eigenlek de tekst?
? Dat alles is ook eigenlijk overbodig, want
dat leidt de aandacht maar van de muziek af.
? Jy vindt dus het oratorium beter ? Daarin
vervallen decoratief, historisch coatnum en ooi ie.
? Oratorium! SamoMit Jonaf Dat heb ik op
Toonkunst gehoord. Heerlük, hoor l
? AU historische miuiek, ja ; maar ik heb nu
meer bet oog op het dramatische in een orato
rium. Hindert je dan dat koor in hedendaagrcche
kleeren niet, dat de Filistijnen moet voorstellen?
? Ik kan mij best Filistijnen in hedendaagscho
kleeren voorstellen.
? En dan held Samton, gerokt en witgedast,
en Dolila in negentiende-etuwsch bftltoilet, die
zelfs bjj de hartatoobtelykgte ontboezemingen zoo
stuf als bono^taken op het orkest bliivon staan,
Is dat natuurlek?
? Je doet je oogen dicht, don zie je niet, of
Samson een rok aan heeft.
? De oo^en dicht? Dan kanje den tekst niet
lezen.
? Dat is ook niet noodig , dien lees je vooraf,
als je er behoefte aan hebt ; op elke zes woorden
zingen ze een koor van tien minuten.
? Ja, en die woovden worden op verschillende
wijzen omgezet, evenals het ?Belta marquise, TOS
btaux . yeux me font mourir d'araour ? ' in Le
Bourgeois Gentilhomme.
? Juist. Je luUtert dus met gefloten oogen; '
dat heelt het dubbele voordeel, dat je beter liourt
en dat je nu en dan eens kunt ii dutten, want
de muziek gaat van het begin tot het einde
geleidelijk voort, en je behoeft niet bang te zijn,
met schrik wakker gemaakt te worden door een
paar valache akkoorden, zooals bjj Wsgner.
? Valschq nkkoorden ! ? Hrbje in Wagners
werken, als ze goed uitgevoerd werden, vaische
akkoorden gehooid? \Veet je wel eons, wat een
goed akkoord is?
? Ja wel: minstens tien pereent
? Geen flanwiteiten, asjeblieft! Ik vraagje,
of de muziek van Wagner sjpeht klinkt; of zjj
. e,
uit Ver fliegenae TannMwer en het matrozen
koor uit Lohengrin.
? Je bent goed op de hoogte, merk ik : je
verwart TannMuser, Lohengrin en Der fliegenae
Hollander met elkaar l
? Wie kan ook al die namen onthouden? Ko
men er in de Nibeltmgen ook mooie airs voor?
? Er komen in het geheel geen airs in voor.
? Duetten dan?
? Ook niet. .
? Of quartetten?
? Evenmin.
? Dan toch wel een jachtkoor of een drinklied?
? Volstrekt niet.
? Maar wel een ballet ?
? Wel neen.
? Wat? Zelfs geen ballet? Maar dan is het
ook geen opera t
? Dat heb ik je al tienmaal gezeid.
? Wat is het dan ?
? Een drama.
? Een drama ! En er wordt uitsluitend in ge
zongen ?
? Ja. Het woord wordt door de muziek tot zijn
hoogste uitdrukking gebracht, maar is overigens
op dezelfde wijze behandeld als in een gespro
ken drama. De rede loopt onafgebro- ken
voort, zonder herhaling. H«t orkest verkon
digt de gevoelens der handelende personen :
gewaarwordiogen, herinneriugen; voorgevoel, enfin
alles wat niet in woorden uit te dnkken is.
? Ik bejfryp het nog niet best
? Weetje wat: ga eerst Der Bing dei
Nïbelungen zien, en al* de uitvoering goed is zul je
misschien uitroepen, evenals Grimm na de uit*
voering van GlnckVt Iphigénie c* Tattride: ?Je
au sais si o'est la dn chant, maïs pent-étre est-ce
beauconp mieux. J'oublie l'opéra et me trouve
dans uue tragédie grecque."
? Dat zal ik zeker met uitroepen, want ik heb
nooit eeae Grieksche tragedie geiien. En jg ook niet.
? Zooals het b{j de Grieken werd uitgevoerd,
neen; maar we weten toch uit de overleveringen,
van welken aard het Grieksche drama geweest
is. Uit die berichten kunnen wty afleiden, dat de
laatste werken van Wagn*r, natnurlyk mutatis
mutandis, denzelfden geist ademen.
? 't Is me ook wat fraais, dat Grieksche drama t
Wat een gruwelen l Wat een
nwmlia-rerhondingent Oedipas en Jokastel Be sonderen van dat
laar, die elkaar doodslaan, en*, rnx,
? Ja, besta vriend, all ik mg niet beroepen
mag op de Grieken, waar moet ik don het
Jileaal der kunst zoeken? ..... *
Da Condnoseor: ,T<eMs«hepUia, Heeren T
Hier stopte ik uit. Ik weet niet, of de heeren
iet nog eens *ijn geworden, maar ik geloof het
niet Mocht 9c aw weder ontaneaten, dan zal ik
bet bon eens vragen.
12 December 1882: Trtmpammgitr.
LB BOI 8'AHÜSB.
Br fe iniMuoMn piinnmr om WNM voo
fnUfo*baar althans) redd«k>os- gwvaDen ah»: LelM
S"Amute voor vQflag jarètt. Door bet pnWSek
dapper nagefloten, werd bet barteadie», na d»
?ants) voorateOmg, dbov de regering; \
De tc(enspoed tehtsr vsriamt .met 3e haehU»
van bat genie, maar verdubbelt «et
rwdv Vy ifna vr
dat a* velen waren,
Hago bad
pingen verfoeiden, naartaraw
?Una drama's sich toch op de p
konden boaden. Daar ÏÊ in Frankxyit e«t
telïstandig publiek, dat wel vifóig d» periodieke
m leest, maar zich aaardoor Biet iaat
k*D bat daar Mttv«ada« aas
drama begint met te vallen en zich weder ver
heft doordien het publiek beter vertrouwd word*
?et wat de sohrijver heeft gewild, en het ver»
?ooala lij ona, dat het opgetogea
pu., . «k derde veorsteUiag axU» (wemt eeae
prtmfirf bewjjet hier al zeer weinig) de performer*
M «Ut tafereel, «tj het ook «even B«)M,
teragroept en aieh toeh «kor wettig waardeercade ot
afbrekende kritieken laat beheeraehen ia daar,
veraaeen ik, haaet ondenkbaar. Het w*e dut
een groote ramp voer Hvge dat mem a$a drama
den MJd niet liet ota de harten te veraverett. ea
daarom bepleitte hö «jjn goed recht awtwelvoer
«to volk ali voor de Trihemal de eommerte.
Leat oa» echter eet» nagaan of dan dat pu
bliek zoo volkomen ongeluk had.
De noofoViebreken van Victor Hogo'« drama's
?vn: onnatuurlijkheid en gebrek aan «maak. Laat
ona zien ia hoeverre dit op Le Roi t'amuse van
toepassing i».
Reeds heb ik er op gewezen dat het hoofdthema
diep uit het menachelijk hart ia gegrepen en de
hoofdkorakten althans zeer waar «ijn. Welnu,
op de bijfiguren U datzelfde van toepassing.
Mitscbien kon het offer door Blamcho gebraeht
wat aterkcr gemotiveerd a^n; het ia olthana nogal
kraa, dat het meiije voor ren geheel on-waardig
minnaar, met «ich zelve, ook haar liefhebbeaden,
ongelnkkiffen vader opoffert, maar overigens «Qn
de oude verontwaardigde edelman de
Saint-Vallier, de eerlyk getinte doch echt achnrkoehtige
Saltabadil Jde ondeugende moor toch lief hebbende
Maguelonne, de joloersche de Coaaé, enz, alten
zeer goed geteekend, zoodat ovewl de handeling
tinteleud ia van leven en geeat Het ia er dua
verre van af dat hier aprake «on zijn van een
onnatuurlijk drama. Zeer zeker, dexe ontzettende
handeling ia verre van alledaags, en men ia
maar al te vaak geneigd om heel bijzondere,
zeldzaam voorkomende feiten onnatuurlijk te
noemen. De zaak ia dat in de wereld, die door
den auteur geschapen wordt, de fdten dan
woorschijnlyk <&tyn, ala xe zich logisch laten afleiden
uit de eenmaal gegeven toestanden in verband
met de eenmaal gegeven karakter* en uit dat
oogpunt gezien ia Le Hoi a'amuse haast
onberispolijk.
Wil dit nu echter ze«rg«n dat overal de na
tuurlijkheid, laat ons liever een ander woord
kiezen, de waarschijnlijkheid ia in acht genomen?
In geenen deole.
Men stelle zich voor. Het geheele hof is bijeen.
Daar . treedt onaangediend de heer de Saint»
Vallier vooruit. De koning wenacht, althana laat
zeer gemakkelijk toe, dat de grijze ridder wordt
aangesproken, ja op gemeene wy'ae wordt
beleedigd door Tribpufet. Zyne majesteit zelf staat
kompleet met zyn mond vol tanden, zoo zelfs
dat de Saint Vallier hem allerhande verwytiagen
doet, «ouder eerder don na den tachtigsten
alexandryn één woord daartegen in te brengen.
Ik zon dergelijke grepen, aantoonéode hoezeer
Hugo de natuui lykheid aan hdt effekt opoffert,
met velen kunnen vermeerderen. Laat ona echter
nooit vergeten dat, hoe men ook over de waar
heid in het drama denken moge, de wereld die
men zich ia zoo weinige uren «iet voortooveren,
altyd meer of minder cuuventionneel blij ven moet,
dat bet abaolunt ware hoost ondenkbaar ia en
iu zekere opzichten zelf* niet wenschelnk zou zijn.
Maar nu de kwestie vau smaak. De mannen
dio met Ponsard, de vaan van het clasasisme
(dat wil in Frankryk zeggen Comeille, Racine en
Molière) verdedigden, beschuldigden do romantie
ken, en vooral Hugo, van waaamaak en dit ia
misschien de meest kwestbare plek. Neen, de
klassieken waren waorlgk niet natuurlijker dan
de romantiek»», maar stellig waar is het, dat de
vereeniging van bet verhevene met de platate
werkel$cheid, boewei niet zelden Imiaoriatiach en
treffend, zeer dikwgls tot den wansmaak leidt
Dit don ook ia, naar mijne wgze van zien, de
zwakke z$de vaa dit drama. Ia het het krach
tigste, het natuurlijkste gewrocht van dezen
dramaticns, het ia tevens (althans hier en daar) het
wansmakelykste van al zyne scheppingen.
Reeds ia ar iets hinderlyka in om den gansenen
avond de avonturen van den onwaardigen, ja
walgely'ken koning voor oogen te zien; reeds was
het voor het franache publiek kras genoeg om
de hoofdrol te uien vervullen door een
gedrochtelük schepsel, terwijl men gewoon was in de
tragedie ook de fraaie, ja strenge vormen gehul
digd te zien, maar dat alles wordt nog verergerd
door sommige Ufereelen, die waarlyk afzichtelijk
moïen wovden genoemd. Men zegt dat de voor
stelling in 1832 geschaad werd doordien onder
anderen de zak, waarin hét lyk ia geborgen, op
Imksche wijze, immers met het houfd uaar ou
deren, werd opgebracht, maar ik hecht daar niet
veel aan. Urn m een ernstig drama, in een tragedie
?une espèce de paquet de forme oblougae,"
waarin een dood licEham is geborgen, te doen
naar voren sjouwen, is zoo niet al to gruwelijk,
iets zoo beltobelijka (want hier geldt: de
l'horrible au ridicule il n' y a qu' un pas) dat het
baast oubegïijpclyk ia, dat een waarachtig dichter
iets zoo wafgbly'Ica doet zien! Waarlyk, wy zijn
nu.sinds jaren uiet de het-rlijke taal van dit drama
vertrouwd, maar men moet zich in. de plaats
stellen van het Parijadie publiek van 1832 en
dan maj mon vragen, is het wonder dat derge
lijke wanatalti)fheden in staat waren zoodanig te
ontstemmen dat het waarachtig geniale er, voor
een deel althans, door verloren moest gaan?
Maar dat was de reden niet waarom de
reE\g de vertooning van dit monsterwerk
isterwerk in meer dan eene beteekenis)
ver. \Va» het om politieke redenen? Reeds de
voorstelling vaa zulk een vorst zou dat misschien
in een tyd dat de nieuwe koning vaa den troon
bod bestegen, wettigen en zulks te meer omdat
er sprake waa van eene zinspeling op het huis
Orleaus. Wie weet alken men gaf deze reden
niet op. Men beweerde dat het om de zedelijk
heid was, en .dit gaf Hugo aanleiding tot twee
pleitredenen, een voor het publiek en een voor
de rechtbank, beiden tintelend van waarheid,
ironie en waardigheid. Werkelijk ia het verwijt
van onzedelijkheid geheel onzinnig. Aangenomen
dat men dergelijke gewrochten met jaist schrijft
voor jonge meines, die pas de kostschool verlaten
hebhen, zon ik niet weten welk stuk genade zal
hebben in de oogen eener vaderlijke regeering,
ala dit werk veroordeeld wordt en zelfs de rol
yaa Blanehe ia (en dit is bepaald eene lichtzode
in. dit vrij sombere drama) zoo kiesch en zuiver
Van opvatting dat zelfs Göthe's Gretchen er
nauweHjka bij halen kan. Ik wil, om dit te ataven, en te
vens, nadat ik in het eerste stuk Tribonlet gaf, om
oek de beide andere hoofdpersonen te doen optre
den, eindigen met een fragment dat voor aicE zelf
tprekea. amgel
De Konintj, Blaaehe.
De. Koning,
OBUuwhe!
. Blancbe.
God! Gaaeher Mahiert
Pa ïoaisg (ia lachen aiti»r«*eadeX
Nu, op taSp. eer.
t Hoog toeval B$I of nut, dia trek henaagt
mij zoert
Of bJatp ntva eagtlinL o Blanehe t
Bravaeb»
Gtf...
Boe "'
BetetAf.TT eauaher
Oek, laatmt Siro! Hoaaït gfihet dio ia(jn
JilahW . . .
Wi* gf ook
aiet...
bas» kmielam
me«gt,beb
neeo,
Do Koaing.
Mat ? a% ik boawa ah ao
sog
GtBchar boaft ilwhte vertolkt wat Fraai l
GJ miat »«aaikm»sida*oMa]sr«e*«ï
Wie ooit waar min regeert naar andro kroaost
Hef kind t saagt f» tam ia
Wat asheelt het dan of man
Van dat ik 't leven tag! I
Beeft gU voor nuj temjnfu ikwrtteo
JMBwaar t een ongeluk ooi hoog te ?jjugeborwl
BIanohe(tar zSde).
Wat vroeada lach! O God, walk laed ir ffr
bosohoron!>
De Koning (altgd st«k«r ia lachen urb- 1
barstende). ^
Ha» feestao. dan on spel, tornooien vol vsav
_ pratht *
Dan aianokaMrg U middon van den nachtT 3
Als wf op 't tachte nu» der wonde» nafcgoatta»
Allasn va» 't aoot genot der teerste liafiieweteoi
O, laat oa« minaaars agn, twee asal'fon. ma*
- ,. on vrouw t ;
Bene wordt men oud; dan paart aan zwakheid
Al» mon aiet 'sleveat stof sohakeering hóeft
Door liefde-atarretjes. die in het n
O dto paiUotton.pracht behoeft ons voleklood1!
'k Heb, Blanohe, vaak gedacht aan al dio
_ ,, . taken. Weet -.
Dat's menschen wfrheid ligt in Gade te vereerenJ
Maar verder 'snossttn vreugd met de onze té
vwiuseiaat ^,
Blanehe (ter nedorgealagen en teragwökende)J
O had ik dat vermoed'/ Is dit dezelfde man 2
De Koning.
Beeft g8 voor mfl terug? maar kind, wat dacht
_ ? go dan ? <
Ben ik een mtansar die geen gloed heeft maap
_. . al zuchtend i
Zich nauwlflks tonnen durft, Omdat hH, oltQcr
_ ? duchtend (
Wat vw te zullen gaan, steeds op een afstond
bfij
Ia hope dat de min het liefje tot hem
Blanehe (hem terngstootende).
Loat BUJ rampzalige!
De Koning.
En kent gg ons vermogen?
Heel Frankrijk, t genscha volk zien mg & oi
A* , naar de oogsi*. H
D rijkdom, eer, vermaak, 't valt alles a ten deeU
Al wat de staat bezit behoort aan mg geheeïl
En gtf, beheencht uw vorst, o voorwerp vaa
mün minne l
Waar ik de koning ben zij t gij m$n koninginnflj
Blanehe.
En uwe gade dan?
Do Koning.
Och zwjg toch, haar gebied ?
Is elders. In nuj'n hart, neen, daar regeert cfft
niet l '
Go ajt m$n liefje!
Blanehe.
O schond!
Do Koning.
Wat is zij fier, de kleine!
Blaache.
Neen, vader, *k bhjf u trouw, neen nooit word
ik de
De Koning.
Uw vader ? Etö ? De gek ! Mijn hofnar Tribonlet !
Uw vader hoort mij toe, wordt naar mijn hand
gezet
Tindt goed wat ik verkies.
Blanohe. (bitter weenande)
O God, nnjn arme vader!
Hoort alles a dan toe?
(Zjj zucht Hjj werpt zich aan hare voeten
omhaar te troosten.) . *
De Koning, (zeer teeder)
Ik treed vol liefde n nader,
Uaar schrei dan, Blanehe niet! Kom aan tnjin
hart, mijn kind l
Blanehe.
Keen, neen ....
De Koning.
Herhaal toch eens dat gg mij wel bemint
Blanehe.
Neen, nimmermeer l
De Koning.
Ach, 'k heb . . . . toch wilde ik u niet grieven;
Schrei niet! Wat aou 'k niet doen om Blonche
te believen!
Zie 'k tranen in dat oog? en wel door none
schuld?
Zie aan hoe dit mya hart mét bitter heeft
vervuld.
*k Waar liever nog alom in Frankrijk nagewetsea
Als ridder «onder moed, door heel mijn volk
misprezen,
Don dat ik u, o Blanehe, een traan ontlokken
zon!
Wat laagheid L. Ween toch niét... mishandelde
ik een vrouw l
Blanohe (in verwarring en diep bedroefd.)
Och, 't was maar spel niet waar? O heer s(jt
gö de koning
Noen, laat mjj dan, hfe* schreit en wacht my ia
gnjn woning,
H&B vader! ... o gjj weet, hg woont in 't huia
GoeseJ...
God, wie attt gfl!... kat mg, och, laatmütoob;
met vreek
Dz ben hierheen gelokt door pracht en
fisèathjkhedon!
Hoe woelt het in myn hoofd! Xoe, klister naw
mtJn bedonl
(Schreiende.)
Dz weet na zelf met meer of ik n wel bemifll
(Terwijl ie vol angst terugdeinst).
Aab, sta ik dan voor u» m^jn. koning....
De Koning (die baar arm wil
Foei» siddert fg voor «8?
Blonche.
As», laat nu?
De Koning. (hoar'nadereadeT
Toe, vorMoniwl
n Ü av| ganoag:l Odt, «baak n^
diaBlaaebe.
Neen, o neen!
De Ke>Bi»fr.
Hae- vreemd toeh! Wil lij
*
.#1