De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1883 21 januari pagina 2

21 januari 1883 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

A M-S T fin D 4 M M E R, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 3 Uit deferentie voor d« Proiinoi*le staten *an Noord-Uiiibant Wsluot d«. Eiusto Kamer, op voorstel vsn baren voorzitter, bet we«sontw«i-ji t 't verleggiitg van ? dan Maasraond niet vour Maaaday aaiutaande in behandeling te neiuen, op jat het nieuw te benoemen lid voor Noord" wabant nojj aan do discussia en stemming zou kunnen d-oluomon. Datrffclaten uu nojf dat deze vriendelijke attentie bet nieuwgekozcn lid als 't ware de verpliclitiag oplegt om, pas in de kamer verschenen, aan 'lo debatten devl ta nemen, i* dit uitstel om de afwcitiglieid vau een lid een precedent vau gevsartijkon aard. liet sluit de erkenning iit zich, dnt men bier met een bepnnld provinciaal, niet m*t enu alee* meen Noderliuidscb belaug 'te doen heeft. liet opt-nt <ie deur voor eeu reeks van veidagingen, soodra ceu of meer «pecUal met oenig onder werp vertrouwde liden verkouden of afwezig niju. . Dtflrefdhoid, ook op politiek gebied, is een deuad, mits ce geen gevaarlijke gevolgen kuuue hebben. der Pcm. OXZE ULADEN. Ook nog deze week vormde de Tlillitcmquactlie'' tchering en inslag der hoofdartikelen va» onze bladou. Het Tmicrliinj xMo a(j» beschouwing, wuarvan reeds in ons vorig overlicht sjTuke was, voort en kwmn tot een zuer opgunstig resultaat voor deu minister vnn kuloniPn. liet Alp. Hand. was ongeveer dozelfJe meaniug toegod04in. Ook de Standaard dacht ongun»tig over '? mioiottra b«lciii, al wilde het b!;ul geen kwadt: trouw onderstellen. De Tijd had bezwaren van foimeelen anrJ, mnar met bet Dagblad v. '/,. H. en V Gr. schunr het bl&d van oordeel dat de commissie in Imnr ndroi wel wat hard rau stal U geloopen. La»t t«cnocnui blatl brengt de z.iak youial op 't gebied van ite go«de trouw en betuigt dat onze rog«aring niet audeis had mogen hatidelen Jan /.\j geliatiduld bct-fr. De Artth. Cl. is mede van oor* doel dat de regeering min of meer (?? bonden was door de vroegere loezeggtngeu bij de wjjzigiug der voorwaarden op de iyQ-cotcü&iün aan du waaUoliapijy gedaan. HutzeUdfl blatl heeft iQn, reeds de vorige week yrrmulde beschouwing over crematie voortgezet. Het komt tot do conclusie d;it do vereeuiging tot lijlt verbranding liet zenden vunadrc*se»,hct opspa ren ten behoeve van een fonds voor lükoveu-i enz. maar achterwege moot laten om zelfde hand aan den ploeg te staan. Do leden der Tweede Kamer die in het yoorloopig verslag over Hoofdstuk V der Staatsbegrooting de ank ter sprake brachten, zijn nla nange w»zeii om in ons parlement het iuitiatief te nemen tot uyzigiog der wet vnn 18uO op het begraven. Zoolang die wet niet g.-wijzigd ie, kan er aan voldoening van het verzoek, om vrijlieid te gaven tot crematie, niet gedacht worden. Een veelbesproken onderwerp mag oö!c het voorstel des ministers nopens de indeeling der kiesdistricten worden genoemd. Da N. Itott. Ct. eu de Vrije Pers keuren liet stelsel der enkelvuudi^c Jiitr.cten at' vooral om redenen van algtioiteDcn aard, wat de verkiezingen betreft. Zy verdedigen het bcaiosel vertegenwoordiging van het geheele land 't welk door de grooto districten gehuldigd, in de kleine tegengewerkt wordt. De Standaard prijst het daarentegen in den minister P\jnackcr Ilordyk dat hy beeft durven breken met het tl aai geldende stelsel en werke lijk toont recht tu w len voor alle partyen. Da uitsluiting dor vier groote steden kan het blad echter w ' T<> * MU4«wb t)),?J?>. »-?«.-- "». ia 't geA*«t «.«et ^iify*6-*- " "»"?»"«'<" ? «.utii itvoraea nllo voordeelen weder zoo goed »|s 'vernietigd. Veel heftiger nog laat het anti. re vol. j)lad zich uit over de belast ingsplrmncu van den iniuister vun Lijnden, in zooverre daardoor het gevaar ontstaat dat bet aantal kiezers, door de censusvcrlaging van dcu minister l'ijimckcr Hordgk aan te winnen, weder zal verdwijnen door de belastiugsplannen van den minister Vun Lijnden. Een en nndtr is volgens bet blad oorzaak dat du anti-revolutionaire party zich niet met het ceusus-ontwerp zal kunnen verernigon. Onder scheiden bladen hebben zich tegen deze beschou wing gekant, daarbij vooral wijzende op de go?wboute van do Stamt, om ftllcs ondergeschikt to makt n nttii het nart ijbdang, een opmerking welke bet blad niet onbeantwoord laat. , De Middclb. Ct. kwam nogmaals terug op het Adder-rapport eu sprak de hoop uit dat de iLerate Kamer krachtiger togen dt-n Minister van Marino zou optreden dan de TwoideKam> rlietft Cedunn. Het Daffbl. vun Z, H, en 's Gr. wijdde een artikel aan de Biiroutgtochten en stelde dttvrnag of de v«le opoffei\uRcn en gevaren der manschap wel opwegun tc^en de resultaten der tochten. De hi-or Uh. Boisstivaiii lid van 't hoofdbestuur der Bttror.ts-veroenigiuR bleef hierop lift aiit woord ri«t" schuldig eii vvrkliiardc o. n. d»t hy. :ils ilo £urenti morp<;n mocht versaan, oinnidJellak zou ijmcn voor de uitruntiog van eeu nieuw Da 2'jj'el wijdt voorts een artikel aan ITrankrüka toestaiid un den dood van Uuinlwtta- en komt tot de conclusie dat de republiek als rcg*eric(j8vorru geen mindor paaiend stelsel .voor Frankrijk mag heeten mitadeleus viin Gnmbetta: Ie clenoalisme voila l'ennomi", verzaakt wordt. In 't Zimdaysiiad van het lluwl. wijdde prof. J. l'. N. Land een uitvoerig artikel n ui de Vcreonit*ing van Nuord-Kederlatids Muziekgcfcliietltni«, terwyl het ^T. f. d. D. in ijn jongute Zondagsnutumer. bij gelegeuheid van den sterfdag v*n Is. de Costa oen wurm woordje schreef, ter herinnering aan den dichter die ?.ich slreds zoo vol geestdrift m het leven van zijn'tyd bewoog. Vooiti werden in vfinchillende Amsterdamse h bladen beschouwingen gowüd aan do Wagnerinu/iök en de «choone uitvoeringt-a in den laatateu ttfd iu de hoofdstad gegeven. UIT PAKIJS. .:. ? ? U. ? ; ?'. 17 Januari 1833. I'ilioud : Vervolg op den Zondvloed. De du..d van C óiinger. Déveiling van Andr G.IL liet Edeu-Thétre. ? Lesmaris inquieis. Kooit zullen de parösihe knrikatimr-teekenaars £en <n naar onzen Kin hut elhk heden venmnuen bbcn op bet weder van dmen winter. Do regen ucg.ut nitt van Partjs een meer te maken; ver volgens komen do rijtuigen, in alle richtingen de lilassco doorkruisend, ze gelijkelijk met modder Ugen, en dan wee den ongelukkige» voetr, dia zich te midden vsn htt moeras waagt! ijr is hij van hot hoofd tot de voeten bemo. v t, 'bevlekt met verscbillttnd gekleurde spatten, tu soms EOO toegetakeld, dat hy onkenbaar tliuis }c.,mt. Ik moet bier bijvoegen dat tot hun schande d i koetsiers er vaak een boowardig genoegen in «ol.epocD, in galop de nttn we straten te doorrijden, eu ua:i luidruchtig plezier hebben, wanneer de ?'.nol.toffors langs hun weg door de volle straatgoten worden besproeid. Men vraagt zich met Mchrik af, wanneer van dezen zond vloed het eind komen zaL De geïllustreerde spotbladen vertoonon reeds Paigs onder water" ;nanwelgks steken d» t.jruns, de booge «uilen, enkele monumenten buven de watervlakte nit; in de verte ciet men, di u i[ nat, alle bekende personen van dea dag zich in eea ark van Noach verschuilen, Alle gekheid ter ztyde gelaten, is de toastand vau de bswonen der 3ein«*o«vwi allertreurigstj het.i3.«aor.he*~de eene ^vcrstrooraing na de an der*, eit'uauweljjka U het w*t<rr der iwiurftuvulleu, of MAwti regeitvlaueu volgenen wekkti; nis u wo buttorgdlmd. Uuur wiit-spreek ik van over»tiooming«n 'tot Hollandsen* lezers, die hun leven iu 't water doorbrengen (!) en zicb om zulk ccn klei nigheid niet bekreunen t N« Gambetla en Chanzr, wier dood ft'Ie echt vaderlftudituhe harten met touw vorvut-l hooft, heeft Fnvukrjjk eon Uiuk on oorspronkelijk kun stenaar vfj'loren, Olófjnger. Deue grooto beeld houwer wa« van bet stevige geslacht van l'ranclietorattS en bezat nog «eUs na zijn 60ste jaar, nl da friichhcid van de inboorlingen dezer pvoviucie. Proud'tiOD, de groote donker, do groot» wijsgeer. was dnarn.it Afkomstig; Jules Grevy, de pres.deiit dor republiek, dien de reactionumre bladou ge regeld om de drie dagen dood verklaren, is ook een stevig Franc comtois; hij geniet da beste ge zondheid, houdt zicb Inziet met staatstaken, j,ingl en toont eene zeldzame kracht. Wio, ten ulotto, is er jonger en verwonderlijker, in spijt van KJjue tftcbiig jsren dun onze onsterfelijke dichte Viclor llugo? Hy is wel ds mevst beroemde en ook de meest duurzame vau de zemen dezer provincie. Uit alles heeft niet belet dat de itrme Clóainge r in zijn GSite jaar plotseling gestorven ir, liy had nog eon rauoiti loopbiuii uunu*'ii] nfle^jjoi.; hjj letfde de laatste hun:l aan lu.truitfHtnii'lbcelit v«n Carnot, die de ovmiiiiung organi seerde," eeiiübestelling der Iicpublïck. Alle bladen van Purys hebben u x'ün vo.irrm&nuto werken in herinnering gebracht.; oiutiT audoie zijne Uticcltantt. dio eeus zoo bewonduid en Iwafreden werd. (Jlé^mijor was bij zijn duod arm; Inj was zoo verK\vi>ti'iul. Zoudia hii wut geld had, deed hij allerlei dwaasheden. Te Home cag mcu hom de stad «loorkrn's<*n in rijtu:g n uit ta roepen: Dit is mooi een ten dwgolük mJit beeft de kuuttkritiok. mag ttich uitstreken over roinifestfttiën der hoog ste schoonheid, in plaMischo verwon of op niHcr gebied; de technische oefening i* niet noodzakelijk oui hmir recht van smeken ta wiuirbortfea. Waar zou het «inleid met uwo gee*tigo mrdrwcrkuis keen! Ik zie toch in uwo kolommen do ze ld» sclii-y ver§over velerlei kunstvak handelend; terwijl tiet ra«n»ch«luk lev.-ii liyua ta kuil ia out slechts een enkel dier vakken behoorlijk te ue oefenen. Doch dit eene onderscheidt den eigenlijken criticus (het woord duet dui xin aan do i hmi-1) van deti Jung"liiig, die de vrouwelijke schoonheid veieert: do criticus mort in«]kguviilu«>uig&zin«iekeu«uhrtp Reven van zijn onrdt-ul, indien, hy gulezou, indien hy gehoord wil worden. Dat U oen mooi meisje," ia eenvoudig ecu a lyrische ontboezeming. M» n «lupuWieke beoordeeln:ir dor tnfioelen van Makiut, dei' reuïcuwer* ken vnn AYuKDtr ofder liuvldhouwwerkeu onswrUlryke kunstenaars nuut ae.nun nmer vp^i.-lt-iliditcliiJieu tobii nmi-l.inu. Uit U het standpunt wol, uw rofrront wvnsoht in Ie lidinoii, hij het bespro ken vn i kuiutnitingea op KOU /eer verschillend Küiiied, waarvan hij, wc^ors har* bülaoyrüklieil im-cnt u'kfiischjp te moeten gflvon. Lf staat 015 »iii \\Ttlor CDU** uieuwo talangrijk» ten t tion sto II i ng van Kiuitt \teike u to Luik te wnciitoii. liinijcii cpno goeds mnind wordt /ij j;i'oj>«'ii'l. fu x;i ii'Vii'ifr. KOT laerkura.'mW t» Kiju: wniit J/mjwiiiti'iH ilv-t Itenu.ï«rt*<t« Liegt, waarvan zij uitbuit, it niet gotvoou li.uo zaken ten hnlvfl to cl i-u. Ik't Kttii»:l«v<-.ii ju 'tallenleen ia in Belgi niet goiingci1 ilun in li«t Koningrijk der Neder landen, :il schift men ten opxiuhte dor umisikonlo iiitvouriiigcii wel cviw to kuit. Behalve hier te !r,i-tel komt ilüuitvuuritig \an urooto «ymi>ho ;--u ' _.ii.. - " zijne vskgenootpn, L'Venzecr de Akadttmiu en hut Instituut; dnaivntogen niinbail hy züne knus'. liet w;u met echt jeugdig vuur, dat hy de be stelling der var ruiter-standbeelden voor du fejjemng n*nvuard'.lo. Vaak heb ik hem in zijn ntrlier 111 het Uópüt, des iriarbres in do Ruo do 1'UnivcrMtu gezien; liij hnd duur oen p.i-jrd in zijn box,. een fraai dier, dut hu nauwkeurig bs . nll hans eun groot c s'ii.p toiui, voor ecu ]>u«r j'iur, voor 't lei-ft. emiu syuiphoniu vnn l!r:\Iims up ean ftoufftiiriamd Concert populaire werd gespoeld. De uitvoering 't [)uits<'he Jlcqitiem oudiir de leid ng VHII van ^ ___ _ de n beer WiimauC was vorled.-n jaar niet minder guwichtig. Maar Iiovcii all«a was beiaagrük de< uitvoering vnn eon gioot gcJeclto van liiidis vretnHüChts ot'tit<)rittin. beiiovoiis do svmohoiiio ?«y*. WM , ? wv*. *»»?!?« U.UI , *.»».. ..U »..*>* .. .*WM. lf^ w*- i , r», l 1 ...J.'fc-w.."' studeerde; alle dagen kn-ntn dan een ruiter van PtfitornleJ van Beethoven, op den Inatrteu kerst. de repubJifceiosche gnrdo een panr uur voor hem nvond- Dit geschiedde dun ook op eeu der congaroppeeicn, in eon kltune nmucR-, dio hij daar- <"r«"v v»" t CJUSarviKuriimi, dio het belangrijkst voor had laten iurichten. Somtij-la L'iug hy zelf , ?U" .va» hefteen on^ op roiuukaal gobicd op het paard uitten; hjj-lmd wat omlo coïtnmcs van generaals van Bouapurte gekocht en trok die aan. Dan reed hu tot voor een giootcii spiegel ten voeten uit; liy liet dau het paard steigeren, terwyl hy met luid klinkende stom orders gaf ea zy'n sab«l zwaaide. Dun steeg liy haastig af en kucedda niin klei onderden vungcn indruk vau het goiicht dat do spiegol hem weer kaatst had. HU gelo.-fdrt nan zijn kunst: vreJe zij Kijne asiche! Dd franachökuust verliest veel in Ciésiugtr. AndrüGill, de beroemde ktmkntiiur-teckeiiftar, is nog etoeds te Clmretiton, verpleegd wesrnns grootheidswaanzin; man heeft heden den inhoud vau ziju atelier verkocht, onder and Ten ecu aan tal groote schetsen voor een reusachtig panorama, dat nooit is uitgevoerd, sprekend gulijkende por tretten vnn Grevy en andere mannen vnn naam. In zyn verbeelding moet het millioonon opbreugeu. De ongelukkige is, nanr het zeggen van ceuige zy'ner vrienden, die hem clem1 dagen zijn gaan bojookcu, volkomen stompzinnig; hij, die ; groot eu sterk was, grootsprckciid enliiidrnciiti^, ia nu mager, gebogen, man kan zien dat hij het lneu. niet lanu «oer maken zal. \yedei1 een j£ar{js«he J eerj" figuur die vefdwi|j£t-iv"- ' ' ' - - ' ? ??"«"» Ecue treurige causorie, zult ge zejrgon. It^laas, mijn schuld id het niet. Op het treurig bagin. van ]883 kan men eeu beroemden versregel gawijiigd toepassen i Le swil de cclte année estpavèiletoiiibcanxr' Om over een vrooljjkei1 ondarnrei'p te spreken, zal ik u melden van de opening, op tweo schre den van de opera, van nut Eden Thautre; een reusachtig Indisch paleis, dat niet minder dan ncht niilltoon gekost hcel't, en dat zal dienen voor alle tentoonstellingen von koorddansers, dierentemmers en kunstenmakore, die, tot lieden, tot de Folioa Bergères beperkt wnven. Er zullen, evenals daar, vele avonturcn-zockende dames iu do wiindelgalcrij die er om heen loopt, to vindon zijp, waar men moet bekennen dat de omgeving luisterrijk is, met de talrijke koflïekamerH, do een al prachtiger dan de ander; de buffetten bediend door vrouwen van verschillende nationa liteit in hare eigoii costumes, Hussisbh, Spaansch, Amcrikaansch, Ilollandt-cli; do reusachtige lichtkronen, het' ólectrisah licht, de zaal met goud versifrd, o plafonds door Ciaivin geschilderd, de greoto Rpiogela dia den indruk geven van ceue onmetelijke ruimte. Het Italiaanschballet.Excel sior, m zijn geboorteland reeds bekend, beeft do l'aiijzenanrs verwonderd, pcweud als zij zijn" aan den Framchcn dan», afgemeten, sierlijk, weelderig toch tcg-Iijk zoo \7elroeglyk. Lij doze It»l.a:inïcheu ziju du bewesinijen buitensporig, des noods minder sierlijk, maar zij werken mode tot deu olgemccncn indruk, liet u vaak smake loos eu buiten de maat, maar het is schitterend vlug-, ia allen gsvalle eigenaardig. Het ballet is ei>-onlyk een stuk wetenicbappelyke philorophie, men ziet er een .loiiHjken demcn, den geest der duüternis, over wonnen'worden door het licht; de handeling doet ons van i'trpia en Volta overgaan op do apotheose van de LMSCPI. .,dcn grooton Franscltmau" Dat alles verfcierd met 460 danses en dnnserogen, en fraaie dccoratien, heeft ecu zeer goeden indruk gemnakt. Zal die indruk blijven echter, dan moet het programma hoe langer hoe aantrekkelijker worden. ? ? ? Het «enige nieuws op bet Tooneel m deze. 14 d»gen i) geweest Les maria injniets van Allaiu Vaiabrtgue; het stuk, dat ondnr Inidruchtig golaob in bet Théatre Olany werd afgespeeld, ontaardt maar al te vnak in een charge, maar het toont en dat is zeldzaam in onzen tfld, de echte vis cotnicu, bet onontbeerlijke voor den vaudevi eBcbrijver. UIT BELGIË. ra Dat ia een m«,oi meisje" roept de jonge stu dent uit, welke langs 't buis waar hij zrju kwar tier heeft, eene of andere bevallige Jonkvrouw ?iet trippelen. Hij «preekt al* of htf zich voor onfeilbaar houdt: dat is een mooi meisje." HO kan echter niet de minste rekenschap geven van de harmo nie der Irjnen van de menichenujke gestalte, veel minder nog van hare anatomie, of van hare zoo* tcohnie, gel|jk de veearts zon zeggen. Hoe WMt gij dan dat dat meisje schoon i»?".., Wel, moet ik dan een kleêrenmaker zijn, om te zien of een jas goed gemaakt il?-Moet ik den beitel in de band hebben geb>d, om over de schoonheid der proportiën van een beeldhou wer te oordeelon,! Moet ik op de planken" heb ben geleefd, on den beer Bouwmeester te be wonderen? Moet ik het penseel gehanteerd hebben, om mfjufvrouw Schwartze te huldigen? Moet ik bet conservatorium hebben bezocht, om den zang, de declamatie, bet klarinet,- trompet,- hobo- of sarhoorn-blazen to beoordeelea?... agent Wcüm, de war* stodant en nog teLp and|re^ hebben de natuurlijke intnitie van de wnwel^ke schoon04 eea itkar. ledit ^«o^doitf apodiotiwh _ wordt _l»crgclijke uityoeriii^cn vcrHczen zich evenwel bijna onder de twaalf en cos; meoi1 dozijnen van dd opp-r vla luiste, rn alleen dooi1 oeu zekeren haut ijMl aanti'ckkolij'co pperotteu, die oa» jaar iu jaar uit door do liouiüklijke Scliouwb irgon" (ffivdtïa roifattf) Alwaar, l'tirc eo voor uu tfeer door het Ihédfi'e des galeries worden opjodiiioht Tegenwoordig verz.idigt ^ich in laatst.jf'ennp.'nda zaal hït publiek nan du koinisehe opera (JilUtto de Narbouc," mucielc vuil Auüran, t.-kst van twee schrijveri1, (Jhivot ou Duru, welka dien naar ean der verhaalt je i v*u Bnccaccio L^ pucslle de Hnusilloa" bewerkten. Du muziek moge vrien delijk ijn, zy raiakt lui, want er stsckt goenpit in; eau p»;iv dticljes slechts hebben eenijfen ffaeat. Maar het onderworp !. ..eene vsrwikkelmg,die de Icau-mondc (?) van lirussel zelf nu reeds moe tïagiiit te worden; een thema wat om in de Ifttvtitujtireu nis etfiie finesse door een atmtctl cricatsicna vau opcretten-tekstcn weid voorgeaef, namelijk «i» mariaye non consominé(geluk dutechnisclic term luidt,) wat door- »lli rlei f'ijue (V) kunstmiddelen en wordt geconnommccrd. nderlmschen kan ,an toch in het thêaln de la Monnaie (om to zijn vcii[cu wij bier bij voegen dat dit even eens uèn Vitd rfy/aZ Urokgtj,VieV Rnn men een rusu-* ger en kieschcr 'genot smaken, in den na landen tyj weer op het repertorium verschonen werken L'èetair vnn llalavy en La f etc uu village coisin, eea dor oudste werken vau Boieldieu. liet is een ware lust; want iu alle opzichten is IML'cLii'r ook het omgekeerde van de, by voorbeeld, onlangs weder hei-haiild voorgestelde Hérodiadc." Hior onnatuurlijke, gczocute toestan'.!en, ftindi du grootjite natuurJijkU'id en eeuvotidigheid vau verwikkoluig; uit'i1 o Uiecat gerucbtmoKeude muaiek dio deu zang soms geUotl vcrduoi't; giuds do vloeiendste en gunstigste begele ding, die de stem men klaar laat uitkomen; h:er ecnu gebeuie verwringing der geschiedenis ea der schoonste over leveringen (om den wille van 'c effect); ginds eene eenvoudige waarheid zonder do iniustejacht op sensaties. Deze week staan ons de ccnto voorstellingen van Arrico Boito'a Meiihistofelo" te wachten, lledeniwond maakt men daarmadf een begin. Iniuiju volgend artikel hoop ik u vau dio opvoering, welke reeds door u nnngekondigd ia, nader T.O spreken. Tot heden werd de openi, buiten Itnlie, alleen in Weeuen, ia Lauden ou ui Keulen, mental uiet opgepropt volle aal nitgeyootd. Laatstleden Zondag hnd hier dn uitvoering plaats eener Cantate, waarvan tekst en mii7.i-!c geschreven \jn door den directeur dor muziekschool te Leuven, namelijk don heer K. Mathieii. Le Hoyous" is de iinam vaa het typBJi.uk. De Hoyoux is een riviertje, uitloopendo in dd Maas, bij Iloei. De dichter-compouist bezingt eerst in een liefe lijk koor de schoonheid der Maasoevers en ver volgens, na een recitatief, schildert ds streng aerytumeerde muziek de beweging d<u* fabiiekeu, welke uan de oevers der rivier oprijzen, eu soms zelf* het Maasnratei- troebel maken. Iu hei tweede gedeelte hoort men den werkman klagen over het harde-lot dat bem drukt. Desuchtuaar verzet togen dien toestand groeit in zijne borst, totdat bij eindelijk, op aansporing eijaor kame raden weder nanr den hamer grijpt, hijgende naar deu dag der verlossing," die komen zal. Het koor Herhaalt daarop de beschrijving der fabriek-boweging; opnieuw stemt do soprano het thema aan, waarin de Jiefelijltheid van het Mnaalandschap Uexongcn 'wordt; oen aanspoi-ing tot voortdurendeQ nrucid vormt heb slot. Dit werk, waarvan de uitvoering ongeveer drie kwartier duurde, was met groote zorg ingestu deerd, Eon aantal liefhebbers hadden zich, zoo wel in de solo's als in de koren, gewillig tot me dewerking bemid verklaard. Het instrumentale gedeelte, vol van zeer ver* rossende en nimmer valacbe of overdreven effecten, die de stemmen bedekken, mag in alle opzichten merkwaardig genoemd worden. Alleen moeten wjj de aanmerking maken, dat bet onbestemde in de gedachte van een tekst ook iets onbestemds aan de muziek beeft gegeven, woarvaa bepaal delijk hot beschrijvende godoelto het lyrische in schoonheid overtreft. (1) ' , . De opvoering van Uer Ring des Kibelangen" blijft nu op den 23e en volgende dagen bepaald. De heer Viotta schreef daarover in uw blad recht klare, onpartijdige opmerkingen, dio ook in Belgiöwel geschat znlleu worden. Brossel, 10 Januari, 1388. M. A. (1) Mtj dnnkt gedicht «n muzluk zondon bijzonder Teel gewonnen hebben, indien de dichter-componist, b|j de «cbllüertng T*n den dwung tot dan arbeid, de ge dichte bsd nltgeiponnoo, dat bet htmergeklop dam «trljit der menschen tegcu de «lochto UarUtöchton vorbecldt, wurnit do wiro Trtihaid zogertsrond opr|}*t> D»t liadde een bevredigend slot gegovto. Onder Berthold Auerbach's naoelalen papieren bevindt zicb een geheel voltooide roman Meister Bieland und eeine Genossen." Het werk zal binnenkort als feuilleton in het Ber; liner Tageblatt" bet licht zien. UËT AilSTERDAMSC.il TOONEEL. 16 J«n.: Verloren E«r. Een tnaaltad met hindcrnisssn. 13Jan.: Theodoraen VioïeUa. Ent. Da dagbladen hebben in den laatsten tijd berichiun openbaar gemaakt over de geest drift vun Leeuwardens tooneelmianaren, dio deze op eeo woord van samensteionupg aanspraak doen hebben uit den mond hunner Amsterdamse!» Hofdesgenoten. Gelukkig: Leeuvvacdeii, dal kwistig ruikers en lauwer kransen strooit langs Tiet pad der kunst, gelukkig Leeuwarden, dat zevcnmaal terug roept en u verdringt in ei volle zalen; moge de hoofdstad zich aan u driewerf spiegelen! Leeuwarden li^t in 't Noorden, doch 'i heeft weer getoond, dat men, de kurt onder de eersto tiOtidtiaighcduii van dio luchUtreca rekenende, nimmer moet vergelen, hoe bijna geen enkel vuur te vergelijken is met het ernstig en ftloeyond büksemen, in stille avonden, aan (Ie Noorderkim. Leeuwardens applaus, dat is het wnrme noorderliclil! Ik zie volstrekt de voortefTolijke hoedanig heden der veitaling Verlortn Eer niet in. ZtJ is alledaaypcli; die woorduukeiis slanl iu geun opziclrt bovon do taal van Zwarte Griet b.v. Voor onze hedcndaagsche tooneelvcrUlers is 't nici genoeg welopgevoodde tialkiudcren vau dun onopg.j voedde n R')ul>ol te zlj-i. Men heeft lloobol als vader a{ te zweren, men heelt zich van de traditioneel^ x.inbudwin^ en wourdwcnding te vervreemden, rnenheel'i zija taal te oc/enen bij de meesters onzer letterkunde. ZDtkt en plast naar hartelust rond in de magazijnen van zuivere en klin kende taal ons door de l7'-ceuwer3 nagela ten, verrijkt die mat wal u in Bilderdijk bruikbaar voorkomt, vraagt elementen auri Simon Gorter. Potgieter en Busken Iluet, schikt ze naar den cisch van onze tegen woordige kunsigraage oorcn, of doel, wat t;ij verkiest, vei'neuoegt met, zonder studie, in uw werken de onuitstaanbare plat-banale, waardeloze tooneelta.il te handhaven, die natuurlijk het vervallijdperk onzer dramati sche kunsl kenmerkte, handelt aldus on gij zult do voldoening hebben een ondienst lo bewijzen a:m allen, die mul ons tooneel vooruit willen, en, bovendien, zal morgen uw arbeid vergelen zijn. Ik meen u echter in overweging te mogen geven, dal gij, met bij ie dragen lot de verhaspcling en ontoarding onzer wonJerschoone nederlandsche laai, veel op uw geweten laadt. iDe lael is ganls het vulk", had die beste van Duyse dal zoo ruis? Niets goaft een getrouwer beeld van de doorwerkte cizeleermg der taal des Ileercn Schamp, dan de gollicismen «laai me, bat me", den plcegvader van Klara, in don mond gelegd, de fransche woorden «laat me, laat me" in deze vertolking uit het Duilsch. «er zelf betreft, moet ik verklaren, dat hel al zeer weinig meesleept, dal het al bizondcr laag bij den grond staat. In een tooneelspel gaan de charakler-hoedanighoden dor personen óns slechts aan in zooverre zij de handeling, het hai tstochtenspel veroorzaken en toelich ten, veider niet. net gantschc familie-tableau met die trommelende kinderen is zwak ge schilderd, in 't cerslQ bedrijf. Men had er overigens, ter afwisseling, nog drie andere kinderen bij kunnen halen, die op fluitjuns bliezen of tinnen kcrmis-mondorgelljens deden deunen. Dat geval met hel door den vader in drift wegge worpen boekcijen, naast het geechcnl; vnn den trommel, moei hel geluk des gezins weergeven, waar hel in rust en huisülijko vrede samenwoont en moet als kontr.isi geldun voor de latere beroeringen, die los xitllsn breken. Manr de drilt des vaders is van alle belang ontbloot, zoo zij zich niet uitstort over can onderwerp, waarvoor de toefuhüuwer zich interesseert. En dan al die jicrjonen-bnllast : de man en de vrouw, en de vader, en de minnaar en een andere minnaar en de pleegdochter ea de vader vau de pleegdochtei' en du ineesierkncchl ea do kindermeid en hel eene kindijeii en hel andere kindijen, met hen alten wordt gij uitgenopdigd kennis te maken in het 1ste bodrijf. Daarbij, Is het geheel en zijnde details met een grenzeloze oppervlakkigheid in-éen -gezel; do slof is niet bestudeerd en niet be wei kt. n voorbeeld om de grofheid aan te geven van wal in dil stuk behoorlijk moet schijnen. Verbeeld: U, in den l sten akte bevindt gij u in tegenwoordigheid van een zee-officier, een marine-militair. Hy verhaalt van zijn varen ea van de wijde zee. Hij is verliefd, goed! dal kan iodcren zee-officier gebeuren. Maar ik geef U in tienen te raden wat hij nu doet in zijn liefde, die man, geschroeid door de zon en gestaald ia den damp van het zilte water. Hij neemt, och Heer, oen bloem pjcn, dat hij ontbladert,- om te we ien, wat het laatste blaadij^n van het gevoel getuigen zal, dóór hem en zijner geliefde inge boezemd, een gewoonte, gelijk men weel. die smachtende», meiskens in de maneschijn door romancen van 1810 en velerlei gedekolletteerde slaalgravuren in den mond wordt gelegd. Dat deze man, met zijn zeebonkhanden, daar ge noemd teer maagdenwerk verricht, en dat de auteur blijkbaar op een Heven glimlach, zoo niet op een stil traantjen van ingenomenheid bij den toeschouwer rekent, dat is een gering detail, zoo gij wilt, maar van ongewone platheid In-der-daad, van verbazende smakeloosheid. Zonder de 1111. Bigot en Veltman, die, elk in zijn genre, weer uitmuntten, zou 't stuk wjsllicht morsdood gevallen zyn. Dat wil, voor hier te lande zeggen : niet toegejuicht. O, die ondeugende dominee, die Een maal' tijd met Mndernitten schreef! Hij heeft talent en geest; verscheidene tooneeltjens waren zeer lachwekkend. De Heer Bigot deed ho merische vroólUkbeidsuttingen door de zaal galmen. WflLJs hy ej« Wk '- .? ? *.. * " ? <?'.."?* Weinige evenaren hem in tyn komischd gave. Ten G'and Thédtre hadden, 14 en 15Jin, nog iwee vertooninpen plaats van Omttt O'/o, het kluchtspel des Ueeren Bigot, waarin Me-j. Poolman zoo zeer voldeed bij de eerwe uit voeringen. Dan, 17 en 18 Jan.: Frou-Frov. In studie is weór een utiinuatend kunstwerk: La printene di Bagdad van A. Dumfts-iils. Ik voorspel, dat Mevr. Frenkel-Bouwmeester, in de hoofdrol, oen bewonderenswaardige schepping leveren zal. Hel Nederl, Tooneel gaf Saturdag, Zondag en Maandag, Lodwijk XI, ea de Rotterd. afd.. Woensdag nogmaals. Zwarte Griet, Donder lag, d* Maatschappij] Appollo. den Koerier va» Lyon, met den lieer! Bouwmeester in do titelrol. Bij het Nedtrl\ Toon, z(ja nog eon «antsclie rij tooneelspelenl vau hoog literuir gehalte in 'l verschiet: alle] stukken van beroemde kunstenaars en lelter-1 kundig ontwikkelde vertalers, liet drama TM odora en VioleUa, ia den Sa'cm der Heerea de Groot voorgesteld, heeft zijn eigenaardig' genietbare zijden. De charnkterislick vanden llr. Tartoud, Graaf Sulfieri, is ia twee woor den te geven: Ztja gestalte is gemaakt voor i'oole rollen, z(|u gelaat, zijn OOR eveneens: iij bezit eea gevoel- en uildrukkingsvollej stem, die, door voortdurende oeleuing, tol een' nitnernendo stem vervormd kun worden; zijn spraak, zijnacccnt is weinig beschaafd; hooi zijn gebaar, zijn optreden draagt hoegenaamd geenj sporen van ernstige studie. Ik twljvel er zeer aan, of het bewustzijn van ziju aanleg Jen Hoer Tartoud drijft tot liefde voor de \unsl en een sterken drang tot vooruiikomen n hem doet geboren worden. Daar hij veel worden kon, is dat dus jammer. Ondertusschen slaat T/ieodora en Violetta boven veel )uitsch prulwerk van meeder p:-aetenlie. Verder speelde men ter Salon SolertenSertram, waar ik u vóór veertien dagen van sprak.l Ia Fraxati gaal, len laatsten male, -öoccact'o.l iorgen de Dorh'er van den Tamboei^majoor.\ )en 30en dezer wordl Fatinitea gegeven, als jeneliüt voor den geachten komiek den llr. (reeft. No. 291 DB AM S T ERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND, t A., 19 Jan. '83. van Deyssel. Men schrijft oni uit do residentie : De nieuwe opera Don Spaven t o heeft bij de 'C rite ojtvouring alhier ffeeu succDs behaald en ook bij ecu tweede bleef het publiek koel. Ia luarmede dezu opera veroordeeld? Neen, want [o geschiedenis* leert, dat raeer dan ecu kunitwerk, waarvan de waarde ' thans onbetwist i*, aanvankelijk geen byval vond. W«l bewtfit de ipele ontvanL'at van Don Spavcnto, dat compo nist en tolistdichtcrs zich in den smaak van hot tubliek veruisten. Zy konden weten dat een ihretto, oudor spannende toestanden, of gewaagde cènus; dat muziek zouder moiceaux <l eft'et of dartele refreinen, in onze da#en op zyn hoopst een succes (l'c<tims kunnen rei-werven. L'eci titera ela. Do operette heeft de opoi-a-comique verirongen, nltliaas t\jde!ijlc; hcfatis veel to lang reeds l Inmiddels moet elke jjoging om opdeugoeIcn weg terug te keore <\ metingeaumeühtid worden ?ermeld, door hera die hetjio-"! meent met de :unst. ./ulk ep^fyt'v^jsjroü. de hVer Dcieuelle, avento"? «mr wönl»iii var het geiiro van de oude Frauschecompouinten, hier en daar eon beetje Italiaansch getint. De tekat van Moraud ca Yattier onderscheidt zich door de goudo verzen en de hoowol niet spannende, toqh amrausuiite stof, do muziek door iet* bevallig) en iijns, dat men in de operette niet. vindt. ttmma samarum ia doze opera, oi" liever dit operatj<>, wunt het kan in minder dau twee uren worden opgevoerd veeleer eon lekkere toespijs dan een stevige schotol, moer kost voor de lijnprofcvera dan voor de fameuse eters, eeu pastiche vac een hela:vs verwaarloosd,maar daarom uiet minder verdienstelijk genre. Ue ius'ruuiwntatie is bescheiden maar net, de pait|jon7.yii voor de zangera goed geschreven, hoewel l»abe\u $ coupletten voor de stem van ntlle Mars iets te hoog liggen, en het ontbreekt niet aan gehikkige oogonbfikkon zoawcl in het teed«ra, als in het komische. liet geheel is het werk van eon boEcba'ifd toonzettei-A die echter niofc goaoeg i ekoniug hield met de %ischen van KÜ" 'J1'- Ue ult' . voering verdient lof, voor wit Seapin ( Uo, he«ie) en Norine (ojllo Mineur) niingaat,t«r«rylD«sUeer en 'Dubouchet in twej kleitiufcoraischuroUon zeer vermakelijk z'rjo. Aan misc-en-scène en co»tumo! i« de uoodige zorg besteed, ilat totuiuigo derf vcrtooners (buv. Deohasne) I niet gowoou z\|n verzen te zingen, is merkbaar. ' I). DE AMSTERDAMSCHE CONCERTEN'. Zaterdag 13 Januari l.l. werd er in het Paleii voor Volksvlüt een Waguer-Uoncert geguven, door de dames on heoren aitisfcn, die der Hing de» Nibi'lungen" alhier opvoerden, liet programma was aldus samengesteld : 1. Vorspiel 211 Die Meïslorsingur von Nilrnbei-g. 2. Septetk nus Taonhausor". 3. Quintctt MeiDtotsliigRi". 4. i rauon-Duott Lohengrm' . 5. Ouverture zu Tannhauser". 6. Sicgfriods Tod und Traucrmancii ous der Götterdammnrung". 7. Vorspiel zu I'arsifal". ' 8. Vorspiel und I«oldens Lfetoestod au» Tratan und Isolde". . Voorwaar een uitstekende .kous tut VYugnci-i kunstwerken, want dit propraiuma rtcldo on« als het ware in itaat een vergelijking t n nutlccu tasicben de verschillende werken vnn den piuoisten componist vau deu tegenwpordigou tijd. Dexeu titel kan en mag men hem uict ontnomen, want ieder wagneriaan of anti-wagncviaan zul mij toe moeten geven, dat «r in deirln*1sten tijii, geen toondichter opgestaan ia, dio zoo geniaal i.tn-.'-ot en die zulke reujachtiae seheppingun yoortlr.-i^t als Ilichard Wagncr. liet is dnn ook'èi!j.iii»iiuli^ op te merken, hos do metsten viin Wa^iii-i^i tvgenstanders het op xijn steler! gemunt h^libci. en niet op de wflze waarop hij dit inpractijk l.n-jigf. Het is hier niet do plaats om in het bict-do hierover nit te weiden, doch het is <|u l>li<!t mij altyd een raadsel, hoe het mogelijk is »l.it, ini-nschen met gezond verstand niet het. liehiotic'ijlio in kunnen of Haver in wilhw zien-tan oen ;'.ii:i in de eerste de fccslo ItaHuans-lien Onu.; voorkomende, welke door 'l« fortc:cha. icuws <??(' de dugazon of dooi' dc:i l an-:-cha»Unto ge;: '.i5 on wordt langen t(jd iu.i,it ::y, of bij ioo<N ood gestoken is of verbeeldt te zijn, een n: ia nog wel overladen met. ijselijk voel e Jo:«!uiü, mot X trillers en met A -H l rouhdi-s, m-f, dit is ui'O to kras. BÖecu OnQ;a hobliea t..»ïli de handeling on de muziek «eipa. wan1 Je, ar.de: s behoefde men geen tooneel en geen cos t mms etc., dan kon elke opera ook op bet orkent gezongen wordeu in balloilotofzw«itenrülc. Km» fdeail-opcra is volgons rajjoe bc#chsiden moftivng dus een opera, gedicht en getooudicht xoo^ls W»^nerldit zijn Ring des Ntheluu/rn g«da 111 ho-;lt. X..»der nu iets te kort t.u doen aan ;lo rua*tVuW der opea'4 van Verdi, Doni«tti, rn vel* andtnn beb ik noott een opera g«h«ord, «oo Jiebeel buautwourdeitde aan de ideala eischen, dia ik uiy «an len opur» stel. Hoe schoon ,Ti\anhüus*r" ook is, toch WM Wagner daar uo« Liet waar bij weien wilde «n waar hij ook geko men is, getuigo siju Uing des Nibtlungen. T)»er 1'ar.ifai'. kun ik geen oordeel uitspreken daar mij hiervan niets onder* Ukend is dan bet Vor»i'd, uitgevoerd op boven genoemd concert K») «u, hoe werden de ««schillende wei-ken op Znterdag U Jauua-i uitgevoerd'i* Over bet algouiccn uitstekend. ,.,..., . Twoo pirsonen traden m t baonder op oen tj..rcrond, t. w. Hedwig Reiolicr?Kindemann m Aiitoa Sc dl. Zy« d<T hartttocbtel«ke Walküro" uit do trilogie, xuug dien avond bare >:»iti) iu bot Frnuen-Ductt uit Lohengrin «n J«oldens Liebettod uit Tristtn en Isolde, «oo wrnikkelük wboon, d it men niet wist wat meer te liowoudcieu, haar vol, omvangrijk, prachtig ;cliiid uf de wiJKe waarop z'u mee d«>e gavu ...Jt haar op gêljjke hoogte staat Anton Seidl, de man, dio eeu orkest, bestaande nit krachten i<ml i.ict mnder. dan toch zeker ook niet beter d;iti do krashteu iu onxe orkesten aanwezig tö'Weet aan to Yocwn, dat er ecu ensemble ont»t:\»t, onrindij» beter dan wq bet hi«r ooit ge wond zyit. Kr Kit Oi>lomb, er it discipline in dit «kust; nog nooit oorJo ik ouverture 'lannlir<usei-" KOU uitvoeren; bob moeilijke figuur der Tiu'vu word zoo correct gespeeld als nieii het iiü!\ «aar denken kun; de begeleiding vnn kt Sü^tett uit deM opera was ook voortreffe lijk, ua'geuüwat uu nio&it komen, kwam uit eu «dra weid toch b «hcidoüge-pebld,«oodat,trots Je iiiiti Uiueiitatiu, de vangers niot de miuUt moeite Uditen iu ev buvun uu te komen.11 Hetzelfde mlar, voor «iu sci'ite uit Tristiiu umi Isolde. In net Vomfiicl EU di« Meistcrsiiigcr'1 k.tam het uiij voor <jf het 'koper wat to sUrk iloinincerüe on in den Ti'.iuevDiiir»ch uit de ,G t.teuliimnieinnR" (wederom eeu triomf voor den directeur) miren u« trouipettcn uitt nltijd inoido. Nog maals «chter hulde aan deu directeur Anton N i II, die «ekcr de helft vun hut succes d,.t het \Vn^ii.-r Theiitcr in Ainnterdam heeft, op «iju iiiki'iiing knn Bcnrijvco, als nieii bedcukt iie tuli..o/w TL-peiititiii, dia hij hedJt moeten leiden oin i.iilk «en nobeel te verkrijgen. Vtiu dy overige uiudowcrkundeu, verdienen een woord van l >f, primo Frl. Carolin* entborg, iu»r «In w:jzo waarop zij bare paity in bet Duet uit. !<<>heiiL'riii ten ijehoore tiancht, liet is uiet (u ::iukkelijk saccüs to behalen noa^t Mevrouw !ti!ich<>i-l\inleruiann on toch macht Frl.Oestberg icli in etn Wflgcractiul uppluns verheugen. Dr. Kritchl zong de piu-ty vnn Wolfrnm in het Si.'pjtctt cör goed, jammer dat de stem hem ccn uo#enblik begiif. uniiliiinser wei-d door Geoi(j Ui ^cr nivt mooi oezougfii; de intouatien waren Imi,^ niet boven aflo betleiikiiig verheven ou ook (\a 'voordraftht kon mij niet behngén. Ooiievcei- itevflfde opmerkingen kon incn b\j door hom gezongen scène uit do O itermtirnng umkvii. J'e toUlo indruk dien ik van (ii:/,eti ungfi- gi-ktvgen heb, is iiiet teer gunstig. j.uninci' (lat door ongesteldheid vnn tri. Au^uste Krniiu, het kwintet uit die Mei»t-ivi- niet gezonde» werd, liet had OUs onder imerc Kclrgeiilieid gegeven Jnlius Liulion «g (Vin ie hooren, hij, «ie na Mevr. Rciuhcr .'iiilerinunti, rkor «'.o liustc /.anRer eu ile beste _.i-ii in- IK, van hen die in -,dfi' Hing d. N optralirn; /.ijii tartij in het Sieptatt, hon klein ook, l,u:id uitstekend weergegeven. Ik kan UKtnaUtcn llnr,' iiiijiit) büMondoiini,' uit te spreken voor de J« (-/.a vviinrofi d.- htcr Lit)«n in .das Ilheingold" |i-u in Sii'^fricd" de rol vnn Mime" JIOHR en Ik li-h Ri-noter, volop eenoten op ditWagnorH-i'it en heli allo Jielhrbbers van muziek bc' l<:':i:ir,c), dit: ur tiiot iiaiivvczig waren. Stricte. I'S. A.inle'illng tot dit pos'-srriptnm, is een briel mi- >lu ifdniMiu vnn dit bind obtvaiigen Banden 11 teleur der l.niTut'on. behelzende <lo mededne<<ut '/.VA. (locltifiri'ude maatregelen {gnomen Ini't, niiiir nanlfjiling van «PD opmerking door u ij ui-iniiiikt. over liet storend lawaai, veroorzaakt [!'>??! liüi. l edicnrnd pertonoel, om te ^oo^kotIlen luk' dii. !. \viirunken weder plnnts heelt. Ik .ii<])i«k'ii>rr xcer AK\\ gpenen wil, zich hier openl>:irrii.|<; in v l ton pantoifuU en loopcrs, en hooi; (l-it er fp"ftt<g ook <Jo sonrdine op de monden ili-r k nicht u gepluatst zal worden, dan is alles iu ui de. Stricte. I1KN KN ANDER OVBR DlïVOOI18TELMNG VA» DKIl RING KS NIBELÜSOliN. {Vervolg en ilol). Mevr. Rülcher?Kinderiuann hebben wij drn luoi- Lioban een der weinigen genofind, die aun d« t'-is'-hi-n, welkn Wagner den vortolkriii zijner werken al el t, in al'c opxiebten voldoen. Ken dnr gruotste giict'cn, dit: llarisliuk volgrna Bummigeti «ui zeur scherpzinnig bcuor* utnluar tfgcn liet werk vnn \Vagnt;r hp»ft, ii, xoo als m on xich wellicht licrinnci t, d»t in een tooiii clstuk, waarin niet ffecprokisn, maar uitsluitend gezongen wcrdt, de diuluog ons net'» litlanx 111lioc/onit, om d-i unnvnndixn rcdtin, dat wy dio:i niet couden vpntaan. liet grootste gedeelte van &I-B angrrs woorden hooren wij niet, xcgt. hij. Maar dat is een- grief tegen de zanger* en KOU eerst dan als bewijs tegen de onhundlinarheid rnii Wagiiers stelsel kunnen dienen, warijiuprmrn bewezen' had, dat bet den zanger on mogelijk ware, rich oven duidelijk uit Ie drukken als den spre ker. llit liewijs uu it- niet alteen niet geleverd, maar wij hebben voldoende bewijzen tegen de (telling van lianslick.-Men hoore Mnterha, Mari«nne Brandt, Yogi, Scnria, onzen wolbekenden Knrl Hill en andere zangen en zaDgercsseu, dia die door goede uitspraak en juiste declamatie uitmunten en men «al toestemm«n, dat bij geen jranner ook ecbts een lettergreep onverstaan baar it. j lat un het ffro* van de UuiUche z»ngcts niet door duidelijke pronona'aüe uitmunt, u even waiur «Is betreurenswaardig, endatboventeiiormde voortreffrlijke zangers niet bjj all* opera-Toorstellingep kannen medewerken, en Iwt publiek »eh in d« meeste gevallen niet dii minorea moet tevrodm tMlen, zsl wel het meest wjXedrafien hebben tot bet ontstaan van het misvt T'tMd, »li wttde MD langer niet BOO dnitlelük kunnen spreken, dat mon geen enkel i^nvr woorden mist, Heb ik «en kampioen noodig, om de bewering U verdtdigen, d*t een zanger de grootste wel'uidendhtid van toon kan paren Mn een altijd fluideljke nttrpraak, dan WQS ik op den beer Uebftn, dia de rol van Mime *oo uttstekendvervnld heeft. Geen takel* sylhbe ging verloren, «n dat wil wat «eggen, wanneer Bet een ung«oordraebt ia bot Paleta voor VolklvÜjt geld», WMT de aoousüek VAM dien ocrd l', dat de eeae toon nog |uet geheel vervlogen is, wanneer de volgende *tcE laat hooren. Zoo ergens, dan moest in dit lokaal <u* xnngen woord ommtMBDMrwordoi. Dit nu »as bij den be«- Liebftn afat btt g«v>L Elk WM ventwabur, M« toon wclloidend. , en. »wr zegt, de hter Lfobta WM ook nttsUin t*t g«bumipd. BQ hMft tereobt b*u. d»t woord, toon en gebaar btf Wagner w» gcbeel Tormta: dat d* MBfer dna ook bet uistrnmeuttle gedeelte iQncr pantf door m door jnoet kennen, dtar «Ik xflner geMrm ook door W o^êst wordt uitgedrukt; dat ktf o^rftalve, *wr de béioolde gebaren Ie Troeg, of ta l**t, afin bet gebed nfat U «skm, A* ovwMnutwi; oto WBtlok en miiaièk «?nèwirt en. <U THM» iKldkH^aJTiii^J»oomconist met dit tossehenspel bedoeld hebben?" Hoe meesurbjk de beer Lieban f Mi me) aiob van zijn taak kweet, anllen diegenen aieb herin neren, welka bem In het JSiegfned" betitelde gedeelu vaa den Ring hebben geuan. Het tooneel met don Wandtrer; ook dat, waarin bij Siegfried naar Fafners grot vergeielt; xtfn twist met Al* berieb en akju vruebUifooze pogingen om *tyn boosaardige gedachten voor Siegfried te verber gen dut olie* gaf bij «oo voortreffelijk weer, oat, icdieu Wodan en Siegfried hunne roMon even goed vervuld hadden, de eerste twee bedrijven van Siffff/ried het grootste aaooes gehad souden bobben. Ik geloof niet, dat iemand ondor de toehoordors cieh verveeld beeft, zoolang Mimo op bet tooneel was. Daar na de dwerg sieb in bet eerste bedrfjf voortdurend of geheel alleen, óf in gezel schap van hoogstens n anderen persoon be vindt, wordt hut duidelijk, dat het niet do cindolooze dialoog" is, die verveling wekt, maar wel de wijze, waarop btt wordt voorgedragen. De dagbladen hebbon reeds zooveel medegedeeld aangaande de voorstelling van Der Ring des NiMlungeit, nl. over de verdiensten of over de gebreken der zangers, over du voortreffelijkheid van bet instrumentale gedeelte en over hot meestal onvoldoende decoratief, dat ik, om niet in herhalingen te vallen, hier niet uitvoerig uiteon zal zetten, wcika van do overige veitooners die of die deugden hadden, of mot die of die ge breken bohopt wareo. Ten aanzien van Mevr. Reieher?Kindormann en den heer Lieban heb ik eene uitzon.iering gemaiüct, onuliit beiden zich op zoo ongewone wyzo vuu huium taak hebben gekweten, root on lof verdienen bulia've dvzo twee, l.iiiduinann nis Fricka. do heer Oulign aU Loge en de he«r Uibeni nis uutuling en Hagen; als Fnfncr was loatstgcuoAmilewut avviik, vooral iu hot tweudo liediyf vuu SiCfffi'itd. Georite Uiiger had uitstekende cogeulilikkeo, mnnr was ovurigen* in uocnon deo!« de rosiger Held", xooals wij ons hom voorstellen; «vunm;n vo'.dedeu L)r. Kritckl en zijn collega Thomasxek aan do tischcn. die raon uan ifoa vcitolkei- van Wobin mag stellen; do nmstan'.l'ghêid rouds, dat men dcu oenen avond dezen, dun auderen genen zanger niet de hoofdrol van het werk heluslto, bewijst voldoende, dat men een vau brideu niet geschikt uolitte om de guheele rol te verviil'on. Ook g;vat het niet aan, in ccn ua dcn/.elfaen oyclm beurtelings i!e rol vnn Wotau en dio vnn Albericli op nioh to nemen. \iio Hill of Sclielin-i' als Növelitigen-vorat gezien heeft, \ve>.t wat er van die rol te maken is. De zangeres, die den «-crstcn keer nli Si«glind& optrad, is niot ffenoeR ingewijd iti die pnrty, um e nnar hshooreu tu kunnen vervullen. \Vat l'Anr uan ilraniuti-nlie kr.icht nntbrnk, schooi; zij to willen verhelpen door do «lïoUtmidileHjes der oiule opera: p-rints Xorgiie on hoo^c noten, vibrato's en vorkeei-d nunsebracht p.vhos. Jfrj. Uoslberff als SirglindG heb ik niet gehoord. Heeft zij, zoo-als op liet. programma vermeit stond, in Mit'yt'ficd do partij vaa liet woiidvogeltja gezongcu, dan voidietit zij daarvour ecu woord van lof. l)e Rijndochters, de Walkflren en Nomen zongeii met iifwusulnud geluk. Kerstgonnennien u-aren in IthtingoU beter dan ii. GSIterdtlimncruitif. Ik \vensch hier eeu w^ord vwn hulde t« brcn* gen aan den voortrefteJIjkun orkest d irouleur, den heer A n'on Sciill. Toen iu 187üDer Jlitiff (les Nibclungen te Iluyreuth. voor liet eei>t ten gelinorn werd tebnwht, Sjjstsail' iict t'ritëT, «lat door Ilixiis Hicht«r Rodingecrd werd, «it louter virtuozen. De IC eerst! violun o. n. waren «von zoovele conc«rtuioe-te» vit de voornaamste «tcdeit van lluilBchlncd. Pezen zomtr, bödu Parsifnl uitvoe ringen, wcikte de uitmuntende Koninklijke hof kapel vnn Milnchen, onder le'ding van llermann Leti, mcdfl. Het onder .Seidt1» directie staande orkest bestaat uict uit virtuozen en is evmtnin eene hofkapel, maar ce» voor dezo «clegcnlieid door Angfllo Kciunitnn Iji.ioen.t'obracht nrkusr. liet zijn wnklcro mus;ei, die door Jiefdn voor de zaak bezield, hun best doen om dep.iitituren van Wnfiiier zoo goed mogelyk ten uitvoer to brengen. Maar dat zy het tot een zoo verwondevlijk sclioou sanu lispel brcagcn is niet alleen aan hun vlijt en kundijiheden te danken, mnar ain de zekere on beaieleade leiding \a i hun directeur. I)o heer Seidl ia een te goed Wognerkcnncr, om zich niet la ergeren aan lictgeeo nu en dnn op het tooucel voor «nit. Dok zij o wij oveitnigd, dat hij geen schuld hcpft aan du vele anbegrüpelükc bekorting*», die in hot werk gcmnakt \voiden. Hij zal zich bepalen tot xijne werkzaamheiJ ia het orkest, eu op dnt-orkest mag hy trotsch ziju. Ik ou hier mijn -Een eo nnder over de voor stelling vau de Nibclnngeii" kunnen Hndig-n, ware hel', niet; dnt ik den }eter wilde wijnen op het hctiKlijk feit, dat ook do geleci'du wereld ten onxeni ich m.:t Wugoers triK>gie inhuit. Oji vorzoïk toi'h van de rodnctie vsn bet llandoUli'ad heeft Prot. Sijmoiss nit. Ovoningen in dat blad «enige ntlikf-lfii gescltrevm over rle oinlc Jsilolungeiif.iïfi en hui'.i IJRWU. kinij. door Wiigncr.' ?ï»'.?, en xt;l!s «l *ni-n d" luiain vun ijou ijoli-crdcii nihrüvor niet bekcml vewonlon, ^oiulitn wij bespeurd nclibtin, dat-/ij goitchrt-veii wiir.'ii do"i' iemand, dit; ui t 11 in du G. i'muiiiiSuiiu Oucthciil thuis gevocH. Onliousun, ja ondankbaar zou het van ons zijn, indirii wij ti Renovr-i- den innn, .liu niuii ily moeito lici-fr. geg«\en liet. verlmnd tussclit-n Wngncr» werk en dn oude Sago duidelijk te nuikéii, ile:i rcceiMont wilden spok-n c» nwntootien, d<i'. wy ten opzichte van VVaRnwr? bewerking hiei- en duar een andere nieonin^ zijn toegedaan dau de hoogleersar. Het is d^n ook gecusaini wüne boitoolioff ilif, te doen. Alleen ti-gen óiSiio bewering in het overzicht van piof. Sümons weusch ik de dein te verheffen, namelijk: dut de helden uit do Ocrmaansche Oudheid dus cc n belang zouden in boezemen. Ware dezo i>e\vering juist, dan xuu Wagncrs trilogie veroordeeld ^n. Niet* meer zouden wfj et in te onderzoeken hebben: niet welke idee in het werk ligt, noch welken vorm bet beeft; drainattMbe benandeliag, versbonw, woordtmkeas, muziek. niets zon ons kannen schelen; want de helden van bet werk souden ons geen belang inboezemen, zy zouden ons koad lateu, ons vervelen. En in B»ke van kunst men weet het r- is niets erger don Ie genre cnnuf/ttuc Gelnkkig evenwel voor Der Ring de» Nibetitngen schijnt d» geleerde echrijver eelf ni«t geheel orertnjgd te zijn geweesf, dat de mythische belden der Germanen doode schimmen" z|jn. Heeft hfj eerst gezegd, dat wij met de belden der Grieken Vertrouwelijker omgaan, dan met Siegfried en Hagen; dat menig toehoorder zieb afgevraagd aal hebben: Wat is Brunhilde voor mij? of ik voor Brnnhilde, dat haar lot nuj belang zou kunnen inboezemen?" een oogen blik later leert Ml <«*i dat de dichter, die een sage behandelt, »d*n geest der tage, baren zin, hare ida* onge moeid moet laten. Doet hy dit niet, dan bezon digt bM aiob aan een der kostbaarste schatten dia ean volk bedt, «Jjne oudheid." Maar beschouwt dan «en volk als zQne kostbaante scbattra s«ken, waarin bet gom be lang iteH? MuTiMt, de MM bewering doet de andere to niet. WwnMT een volk niet* meer geroett voor ?gne aelden mit net grfi. veriedra. du tal bet ileb qek niet on befcaromeren boe Blemer ' t^ V W-S " ^ -M ^^ mfÏJ^H*** **~ . een volk, waaneer de araj&atisobe djehter «*o htar en daar andere motiteert ' ttrt exact" dan neemt men van zelf r.tn, dat bet volk in die schatten belang stelt Kaar bedoelt de boogleeraar miaicbien, dat die belden op het tooneel O»M belangstelling met meer kunnen gaande maken beueen bij trouwens mo«il|jk kan beoordeelen, daar b) zelf verklaart de voorstelling vau d«o Ring uiet te hebben bijge woond ook dan ben ik soo vrij hem tegen t e spre ken, en we) op groiH, dat nog nooit in onie hoofd stad een dramatiseh-muiikale voorstelling met. zoo groote aandacht gevolgd is, BOO al nut door allen, dan toch door een groot gedeelte van het publiek. Dit sou ni*t bet geval g«weest zyn, wanneer men de personen «p do toene sleciits all doode schimmen had be^cbowwd. En tenslotte: mijn Hamlet en Faust, om ««n paar bekende dramatiicbe figuren te noemen, td» mythische personen voor ons van belang? Ik geloof bet niet. Maai* de dichter beeft bun leveu weten in te blazen. En toen Shakespeare zijn Deenschen prins van deu tooneelspolor liet zeggen: WAoi't aeeuba to Mm, er hèto H«exba, that ha shotdd weep for htr't" drukte hij door die woorden tevens vit, waarin hot eigenaardige talent vau den dr«msdicbter en van deu tooneelspeler be staat, namelijk in hot Koodnbig voorstellen van pcrtonen, hetzij mythische of historische,-op het tooneel, dat bet den toeschouwer is, alsof bij dio periouen iu levenden lijve voor zieb «iet. Zonder nu hier te willen uitweiden over de verdiensten van Wagner, httïij als toon-, hetzij als woorddichter, meen ik nochtans te mogen volhouden, dat )<ij er inqesloagd is xUnen helden Jpvea in téblazen. Eon krachtig middel stond hem dam toe ten dieoato. Dat middel is: de Muziek. Mr. H. Viotla. UILMAN'S MÉDAÏLLOK-POKTUET. In antwoord op het artikel, verschenen in uw geauht Wad van Zondag jl, door deu Heer W. II. U. Molkcnboer oudei teckcnd, noem ik de vrijh«i<l den kiuistemiar, dio zich vour 'len maker Vttn Uilnmn's portret laat doorgaan, uit te »oodigcn, zicli in t openbaar te noemen. De borstbeelden Cnz., welke ik tentoongesteld heb, en met. mijn n m in ondurteckcnd, zijn dooi' mij vervaardigd, en wnl mepst. ten huize der per sonen. zelvci1. ? Voor het nverigo tot liet drijven van een degelijk atelier vnn il»kor»tief beeldhouwwerk, weot de lieer Alolkenbocr misschiou n:et, dat men dn hulp ook va» andere personen noodig hcrlt. wdke onder de leiüing d«« be.tuuvd.f-ra werkzaam a;jn. E. Coliuet. | \Vij vcruemen, dut >?e beeldhouwen Coliuet '? eene Rcrcohtelijke vt'i'volg'ng snl instfll-n te^i-n den Heer Molkcnboer. wegens do meêdeeliiit' vnn : het ircnicht", dat lu't'basrclie&portrct van wulou t Joh, llilmau uict door vooruioldcu kunstenaar vci-v.iardiyd zou tvcxcn. A en gaat hier dus ecue herhaling hyuoncn vnn het onlangs in Engeland gevoerde proces. He Heer Coliuet zmi. ter st.iving van y.ijn nutenrschap, zich gereed maken, op kosten van dun Heer M., bet iiortn-t opnieuw l H makeu en aau eeu jury ter beoordeuliiipf 'te geven. (prof. Th.) In do xittinjj der Acailfmie des InsrripHottsel lelies Li ttrrn van 5 Januari jl., beeft, de heer (ïiisfon l'mis, de volarndt» nota van der. heer . Mitspero meJesedeeld: Hllut rouseuii^.4e S'iir'.tD h*'~'"'-*^''<>",^'rr"M"-Vi' wiiardlgu voorwerpen een stuk van ec:i i-choo sohiift. dat de opmerkzaamheid vau gorn unk«-l geleerde schijut getrokken t* hebben. Het is ulkomttig vau de veriamelloff ixjvetti en is nit tweo zeer dunne plankjes snamgesteld, die door iknipje.i ann elkander gehecht zyo. Het. houl is op lijn linnen met gips bevestigd, eu het gips rood geverfd, Het schrift is fijn, canrief, van den vorm, die ons OKU de laatst tijden van do twintigste dy nastie herinnert. De tekst was met roodgenunctueenJ, de klenr van de inkt heeft zicu intu>schcn met. dio van de gips vermengd, Het schrift is M. 0.93 hoog en M. 0.35 breed; er zijn tleclits acht regels van behouden gebleven, waarvnn hier de veitslin/j volgt: Proces van den buik en van het hoofd, waarin de pleidooien vóór de hoogste rech te is worden bekend gemaakt; terwijl hun president er voor wnakte, dat bet leugen achtige ontmas'-rrd werd, zün oog hield niet optewecusn.?Nadat het voor den (Sod, dw de ongerechtigheden verfoeit, voorgcschrcvtn ritunal ffevólgd was, nadat de buik xijn aanklacht hud ingediend, nam hfct hoofd uitvoerig het woord. Ik ben de hoolYWetiupilaixr van bet gchecle huis, van waar d' steunpilaren uitgnau en die <lo steunpilnrco vet bindt; alle ledcuut en (steune'iiV) op my, en verheugen zich. Myu voorhoui'il is itralendfi vnn vreugde; mijn ledematen zijn krachtig; de hals stuit vast ouder het hoofd; ? - mijn o.4 ziet ver; het neusgat zwelt en ademt de lucht, in; het oor opent zich en boort; do mond laat klanken Inoren en Hproekt; de bi'idc armi-ii au1» krachtig, en doen hun werk ?/.üo goed, dat de m<!nsoh, die tot nadenken gekoko'iien ii ? niet opgeheven hoofd voorwaarts suhrijdr, en d« groot--n z-iowcl als do klei nen in het aangezicht dut ft zien...." Nh vjlgt een leemte van ciigcveer twee veraregels. ... Ik Iwn hun Koningin, ik bet hoofd vi'icniiionen, KOU het bem zwaar doenjredie zich xulk een taal veroorloofd M die toni niet valsch? Won noemt mij het hoofd! l k ben d*g«nt, die laat leven.." Uut overige van hét ]>leklooïis met hut overige van bet schrift vci dwcue.i. liet is totusscben oiimogelijk, voegt de lieer Ma*peii> er hjj, in het«een van dit s! uk b.-stsot, ren bewerkiag te miikeui.en V.m Ue fitbcl dor ledematen en VAU de Vang, die mot dioostt» tchc v<*>taliiig overcjnstemt, welke nnn de fnhct den dramatiscben vorm van MU proces geeft. De geleerden, die zich met deze stof bezig hoadei», znl.'cn, bVter dan ik, de algemeene gevolgen uit dezi kleine vondst trekken. Wat nu in bet bijzonder K .typt c betreft, leert ons deze tekst vuor het eerst met, zekerheid eenige der formaliteiten kennen, die bij een egyptisoh gereclitshuf iu gebruik waren. De dertig noogite rechtm eUn vergaderd; bun pre>iJent houdt, terwijl bij do debatteu leidt, niet op ra et ween en. WMrsebijnlijk omdat hij door de aandoenlijke toe spraken, die by hoort, bewogen ia. D» beide partöen bepleiten elk haar naak en maken indruk door haar welsprekendheid. Het b t« bejammeren, dat het slot ontbreekt; wel licht bad bet on tnet bet vonnis van de recht bank, de volledige opgave der formaliteiten me degedeeld, waarmede de uitspraak van een vonnis b bet Egypte der Pbaraonen gepaard ging. Do heer Gaston Paris merkt op, dat het niet onmogelijk fa, dat een gedeelte v»n de oude ver balen, die men veronderstelt nit India afkomstig te ifin, in Bgwte thois beboorea. In «Ik ge val heeft de titn Maipero een nieuwen weg voor de crKiek geopend; niet alleen van de vertalen, maar oe* TM de fkbeten zmt Egvpte wel bet eerste vaderschap kannen terufeiscnea. Hebben wtf hef bier roet een werkeojke verteling van de iabe) der ledematen en v*n de U doen? Be vraag diende nader enisrte werden; niet alteen de x*ni ia eenttnk dien e»d, MUW eek de geest dse het hv hctift: nafttf ?oebt .«ott. Zonder >kb t» ktam, keaft da kaar Gaxtatf P«fc sta-' ' 1ETS OVER EEN VOLKSLIED. De beide kritieken taa het Volkalied Mejuffrouw Stratenus, opgenomen in hetNo. van den 14dendeier toten nog plaats over voer enkele opmerkingen, die geene herhaling «uU len bevallen van het reeds aangevoerde. Oa* noodig terug te komen op den moeiltjken versbouw en de voor het volk onbegrUpelUke uitdrukkingen, die ook mij voorkomen aan deien zang het karakter van een Volkslied ten eenenmale te ontnemen. Ik meen, dat hy bovendien nog mag getoetst worden aan een tweetal eischen waaraan een lied moet beantwoorden, dat een Volkslied zul kunnen worden. In de eei-slo plaats moet het daartoe ge makkelijk uit het hoofd kunnen geleerd en onthouden worden, niet door een geoefend dcclamator, maar door het volk. Vloeiende verzen, een begrypelljken inhoud, woorden die spreken tot liet hart des volks, omdat de gedachten welke zij vertolken, daar reeds in leven, zijn daarvan de hoofdvereischten. Hoog dravende uitdrukkingen, beelden ontleend aan een onbekenden Geiser, kunnen wel, met eenige moeite in 'l hoofd geprent worden, maar dit zal dan niets anders uan machinaal werk zijn, het lezen van holte, voor den volksman zinledige klanken, die hem nimmer bezielen zullen mei liefde voor Vaderland ' en Vurst. !Su zal wel niemand willen beweren, dat do verzen vnn Mejuffrouw Slratenus zich lecneii tot 7, u l k een gemakkelijk uit hel hoofd | leeren. Zij bieden zülfe iemand, wien het { initutlecren van vem*n geen ongewone zaak i is, niet geringe zwarigheden aan. De proef l zou overigens gemakkelijk zijn te nemen, [ wonncur men een tiental flinke, goedondcrI wezen jongens aan 't werk zette en den l lijd naging dien zij belioclden om dil lied j te leuren en na eenige dagen hel hun nop eens overhoorde. Ik vrees dat die proef 7.uci' onbevredigend zou uitvallen. Mul opzet i gewaag ik van jongens, zulken die den leer| tijd nog niet al te lang achter den rug l hebben, aangezien men van deze nog 't , meest kan verwachten. Een man uit de volksklasse, die de fichool reeds jaren achter don rug lieert en ouder den handenarbeid de vaardigheid vnn het uil hel hoofd leeren j verloren heelt, zou er dubbele moeite aan hebben. Een anderen eisch, dien men aan een Vulkitied mag stellen is wo! deze: dat hel i volk fa. v. een volksverga lering, ccnfeeslvie,: iv«jilfi menigte.. een neergedrukte schare, ? «??-«? "<*7'-<«>i i i«ii KUIV, crAvaar door krijgslieden, in een ure vau -grnegiüuit,». de voordi.-iL-lii van het lied opgewekt/n'ewógeo. be<ield worden, er zoó.d<>p» «yarien tnedegeïJeepl, dat het onwillekeurig zeil invall en liet lied uit volle borst aanheft. Dat kan echter uiteen geschieden door een lied dal sterk en zeer duidelijk spreekt tot het volk, niet door een z:in£ wc.'ken zelfs een ontwik keld man U>zen en herlezen moet, leneinde nclitcr de voeging en den zin der woorden ie komen. Zeer zoker zil de indruk, dien dit lied knn maken, alhangen van de wijze vvanrop het wordl voorgedragen. Haar 'hoe schoon dil gedicht ook luiden moge, wanneer hel door een bekwaam rederijker in een beschaafden kring len gehoore gebracht wordt, waar is, als hel vulk verzameld is in lijden van groot e vreugde of van ernstig gcvair, altijd de man bij de hand, die het etminszins dra gelijk voordragen en daarmede indruk maken zal t Wij vrce/.en dal die verzen over de hoofden zullen heengaan en de indruk dien zij bchooren ie wekken, niet zal komen ter plaatse waar hij gevoeld moet wordt n. Is dit de eiscli dal het Volkslied geheel lot het volk moet afdalen? fn gcenen deele! Zelfs zal dut Volkslied altijd het beste zijn, dat zich kenmerkt door een zeer schoonen vorm en uiterst gekuisetue woordenkcus, mits tic inhoud er van zeer duidelijk zij en onmiddelijk. ;ds bij intuïtie, kan bsgrcpon worden. J->n »Wien J\VeV/a«rf» bloed'* of » Wij leven vrij" zijn ook niet plat Of laag bij den grond, en kunnen deze proef gorust doorstaan. e indruk dien dit lied maken kan, zal niet minder afhangen van de muziek die er voor zal worden gecomponeerd. Maar wij vragen: welke muziek zal bij dit deftige lied passen? Zul zij kunnen wezen die kratihlige opgewekte en opwekkende muziek, welke voor een vo'kèlred zoozeer gewenscht ia'? De meest gewört»chte maziekvorm voor een volksIksd is wel die, welke in een vierkwartsmaat en bepaaldelijk in den marscbvorra geschre ven is, zoodal het ook bij optochten en in het leger kan aangeheven worden. Men stelle zich eens het voft voor met dit lied op do lippen inarcheerende, op de toonen eener muziek, die met de woorden overeenstemt! Dat toch mo«t het geval zijn. Een flink op wekkend tLied ohne Wort»" te vervaardigen dat pasklaar is voor deze lettergrepen gou geen kunst zijn. Maar wanneer daarvan eeni ge indruk uitging, dan zoo deze uitsluitend aan de muziek, niet aan de ivoorden ledan ken zijn. De wensch vnn den heer Alb. Th., dal een bezield toondichier de composiüo van dit lied ondernemen moge, zal wanneer wij ons niet geheel bedriegen, hng onvervuld blijven; wel te verstaan een compositie hebben wij van noode voor een volkszang, eea populaire melodie die zooveel mogejQk past by «n den geest weergeeft van d^ic coupletten. In n opzicht ia) de taak van den com ponist in .dit onderhavige geval gemakkelijk ztjn.^ De. vier cpapleUea die hij nl hebben t9 D0wwkBB anenMB aa^MiMf d|0ewrtMw geest: «n daarvoor kooit mejuffrouw Stratenus veel.lof toie, dat ty in haar zang de aoodi|e D« dichtón van volksliederen mochten, in talgaoMM, wel ieu moer bedacht tijo op een lied van hetilj slechta n couplet, hetzij van meerderen, maar die dan zoo na moge» HJk met elkander overeenstemmen. Het is b. T. votetreltt onmogelijk, naar den cisdi eener goede muzikale eompoalie, een en de zelfde zangwljse te «tellen op het stoute > Wim Nttrlandtch lloe<f' en de nederige bode tBetcherm o G<xt" Bel baat niet of men al haakt zooveel mogelijk aan dit bezwaar tegemoet te komen door gebruik to raake» van het middel der intonatie, dat slechts een enkel, in dit geval het eenig mogelijke, hulp middel büde muziek als uitvoering i». Men gevoelt dat eigenlijk om der wille van dat óne couplet geheel de melodie zou behooren gewijzigd te worden. Hierdoor wor.H men gesteld voor het alternatief: Of men be hoort te rade te gaan met den cigemi.irdi£en inhoud van ieder couplet, wanneer n>tn een goede compositie van oen volkslied ivenscht te vervaardigen en deze telkens wijzigen; oi de inhoud van alle coupletten moet berekend zijn naar een zeilde compositie. (Iet Inatnc is uit den aard der zaak het mefst gcwenscht. Wij ontzeggen overigens hel lied van Me juffrouw Sirolenus volstrekt niet de fesdiiklneid voor een muzikale compositie. Ir.legcndcel, er kan iets zeer schoons van gemaakt worden, wanneer liet dienen ma^ voor een de'.-hmatortum; of wel voor een vierslemmige bearbeiding ten behoeve van een znngkoor, wellicht ook vooreen »Symphoniscfte To>iJich~ «ing", maar geenszins voor een door het volk ie zingen lied. v Eindelijk wenschen wij te vragen : waarom er nog moet worden gezocht naar een prijs vraag uitgeschreven voor een volkslied'? Hostaal daar behoefte aan ? Hebben wij aan dn beslaande en bekende liederen niet jjenoeg 'f Of zou het niet gewenscht zijn, indien dit noodig is. sommige goede zangen met franje composilien. te voorschijn te roepen uil do vergetelheid waarin zij verzonken zyn'? Om slechts op een paar liederen te wijzen uil den schat waarmee wij voor eeu tiental jaren overstroomd zijn geworden, noemen wij S. J. ran den Bergh » Vrije tonen d«:er Siran* den," muziek van Stol, en Martin KalfTs»Neerland juieh nu 't schoon Doorleden." muziek van J. M. Coenen. Vooral het eerste is zeer te waardeeren zoo om den schoenen inhoud als om de flinke compositie. Waar deze en andere liederen beslaan, achten wij een prijsvraag voor nieuwe over bodig. E. ?. H. VOLKSLIED OF KIET, GEEN MEESTERWERK. . Punliek aan den beer Alh. Tb. van D. V. H. "'"^ *"**_.. ?-K»'-1" " Het verwónjêrt mynib'Oiat de heer Alb. Th., nis gezagvoerder op letterkundig gcbiod, -zïcb zoo u;ciuig moeite gegeven heeft, mijne m ningen omtrent het bekroonde gedicht van I fej. Stratrims f e wederleggen; doch . ascr te l leur gestold was ik door (ten \veifeladitiffentooo, ! die uit zijn* korte repliek spreekt. Ik hail ver| wacht een tlinkc, kraclitige vrrdcdiging, uit taste ; orcrluitjing voortspruitende; ik werd verrast j door ceue opsomming van gemeenplaatsen, xoa? der een enkel bewijj. f Ik bvb in niyn betoog gezegd PU meen OOK bt-we2en te hebben, ilat. het «edirht van Mej. Stratcnus, geen Volkslied is niet alleen, iniuir heb ook aangetoond, de vele fouten ervan iu het licht stellende, dat het ook nis DicMstul; vorvo van OoberNpslük is en het al zoo niet in Aanmerking had inogou komen voor de bekroning. J)o beer All>. Tli?«preekt mij op geen enkel punt gron dig tegen en begint met de bewering: -dat de dichter er op nit moet zijn, niet tot liet volk af te dntcn, maar het tot zich te verheffen." Difc is slechts w.oar, wat het't laatste betreft, maar dat tcrlicften van het volk tot deu dichter, sluit bet ntUtt'cu vna den dicUter tot het volk, volstrekt uict uit. ja dio afdaling is zelis noodzakelyk om het volk to untten verheffen. Een tlicliteiwvrdt geacht, door- geestvermogens en beschftTing te staan boven de gewoonheid des volks. vTelnn, zon dut volk bem ilan kun nen b«rcikau, wannear hij zicli op d*t hooger stiindpunt bleef handhaven? Moet ook da leeraar, oiulaitks yite meerdere kennis rn hoogere oniwikkeliiijr, ich uict weten te voegva' n»ar do beviitteüjkheid zijner leerlingen V /oo ook de dichter; dez« bolioort zicli, nltbitus in ccn volks lied, uit te drukken in den geest des volks: be(mjpclük, moeïlopend, opwekkend, zonder te verVallen in die lojenachtige, niets bctcekenenda phrtuoiiuiakerij, wanrvan ons volk tuccr dan rertndigd is. . liet eeer nlledaagjche Heil" ^God zij met Ons* vind ik doaiosti veel beter gcjchikt voor het ook ceer allftlaagscbe nederlandscho volk, dan de ,heerlijko schepping" van Mej. Stratenns. Dat de beur Alb. Tb. zieb beroept op Wilhelmus van Nassouu-en en het Noordsebe vollulicd lm. Rosendolt," pl«it seker nut voor cijn juist. inzicht omtrent da vereitchten ia ecu volkaliud, want in het «ene is de volkstoon ver te »oektn, zooals hij zelt erkent, en het andere is ook niet ? voor algemeenheid bettend I De heer Alb. Th. wil du een volkslied, waarin da volkstoon ver te zoeken is en dat niet voor hst algemeen bestemd is! Ujj wil ons tegen wil en dank, cun dergelijk' prodoxt als buitengemeen fraaij", opdringen «n blijft halstarrifl ? ont volkslied noemen wat hoog stens een middelmatig gedicht is. Zoo ik faal m mijn oordeel, da brer Alb. Tb.bewijze mij bet tegen deel. Nogmaals beweer ik, dat ons lantl geca Mtooverr|ik" is, arm aan natuur. Dat ons volk vertrouwd moet zijn met bet berlvl vau di«n fiet ser, is waarlijk al ta beUchelIjkl Op i'-euzclfJeii grond, zon de beer Thijai kanoen rerlaagrn, boe' Frofettor in t moleisch bootte en boe men ui tnd .nvijnen" uoamt, omdat wij «oovcle jprnchtigu kolouitn hebben. Dat die vctanderiog met het burgen-echt" onzin i*, wrat ik «eer tfoeü, mair zaoau het tbans luidt, is het nog onbogriJi olijker. Do -beer Alb. Tb. ontlede injj dien Kin «-en». Het doet mi} l«ed voor dan herr Tliijin, lUt. hy bet ondcnaheid niet schijnt te kennen, of htt verschil niat voelen wil. tnsschea de woovüen: ooit, altM en immer. Bet letterkundig Neder land zal dit feit leker met verbazing ternomen bebben. Mij dankt, dat oen dwbter de sdioonhttiJ van oen taal moet bevorderen, ja die tulf* meet doen ontstaan en ontwikkelen ea Ma do v«rfcbiilende woorden eene fijnere, jnbterebctn-keti» nwat geven, du dia door het volk daaraan ge hecht wordt. Doet hQ dat niet dan maakt «{j' zieb eenvoudig icbnuig aan taalrerkrachUnff, nieto rneor. Het was mQ slet te doon, door mjine beMbmwiafon, d» verdien* ten van Mfj. Slratemu ta ver* kleinen. Integendstll gaarne breng ik bntdaian bmr onbetwwTbaardicbtcTifiktalent ma«r het is' ' riobHar WMita dat tatont zid» bw« ik biSr^rt >^ «irt iJl da «nu* die in

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl