Historisch Archief 1877-1940
' Keafec bad gevraagd kwamen do beschouwingen
«w bet kabto.it enowdeawaarschiJuUJkealoop
? ma aakea.
Van verrassing over het gebtarde valt weinig
te bespeuren. Öe bladea r«irr<-erden aich
goeddeeb aan hun vorige artikelen. Daar ook
de voorspellingen tot dasver teer vaag en
eabetoekoiivnii «jjn, tutten w. wtot een volgende
week bew ren; w4 kunnen dan welliebt tevens
«e b«e.iesinj weoo'eelen. Alleen sQ bier vrrmeld
dat wij; volgens de KölniitclteZeituttg, een kabinet
«t de leehtoiaüde krijgen!
Oo plaats der hoofdartikelen ie dexo week, g< luk
te boiwifcH» ia, goeddeels «(oor extra politieke
besahouwnwa ingwnomen, W|j vermelden kortolUk
dat in bat Waf. Wetkbta'tl' en Sia*da>trd de
Univertiteiraviaag weder woi'd benaudeld. daar
vooral toepende Ot'er de ophefung
vandeHoojeeebeol te Utrecht Ook het Mg. Hand.
b*aprak de ouaoitie der vier Universiteiten, naar
aaaltiidtng dir brochure vau prof. d'Aulnis de
BewoufflT
De T$l, die hetbfeiaetyk ook de buitenlandene
politiële, ef gebeurtenissen van gowioht van over
de grenseo, in zijn hoofdartikelen betrekt, gaf
o. ra. een bescbo«\rmg over den soeiaat-dem'ocraat
VOR Vollmar, .en hot strxvon van hem on t (ju
paHftenootèn. ? Do Ar*h. Gt. wraakt de opvat
ting-van Mr. van lick, dat de voonUter vanden
Hoogen Raad raadsheer in het college blijft en
er «is, !»(} overladen, in cHena vacature moet
Word-a voorzien, en verwast naar art. 83 K. U.
In 't Wot*«. vin Itet Seat wordt dit punt thans
uad«r door Mr. J. A. Levy fahandeld. ? De
jRr. Gr, .Cf. plaatste een aitikel over de troon
opvolging jr»*rin aangvdt ongen werd op wjjiiglng
der voorschriften in de Grondwet omtrent dit
punt, daar sij dea Nederlanders geen vrijheid
genoeg laten.
Voorti werden in het Dagll. v. Z.-ïï.en'iGr.
in de A. Kolt. Crt. pp nieuw artikelen
«a
VD in IM 41. ««/»?. v. ?? ~r .
aan Ue mantvraag gewijd, terwijl ook het Ala.
So-nJk beden een eento stak geeft over .de
Leenvu eudtZilverontmuniinnr." liet Forf. wijdde
?en drietal artikelen «an de Intendancei^ 'tNed.
Logtr. (krN. Roti. CiL geeft heden oen eerste
?tok o ver'de ?Grondwet en de Defensie".
iLinvST.
HET AMSTEROAMSCU TOONEEL.
Faust. ? Giroflé-Girofta.
Of gevaar af van EWt in 's Gravenhago bij
t\Jn .ontbijt kolfie op zijn ZondaRS-amelakcn
te doen storlen, wildö ik juist inij n krachten
gaaa beproeven aan een soort van
literair* '-- beschouwing.over Goth.es
mees>MI. nonlairtinor" (Jgr
/'a«»(-VOOrterwert,~nnaar aanleiding
dteNtaf, die eerstdaags in Van Liers
schouwbuig ui gegeven worden, toon men mij
opmerkte», dpt Etilksveel geschreeuw om weinig
''wol nol blijken. Ik geef dil niet toe, maar
laat, mij-gezeggen. Possart speelde Mfphitto
in Apiflll. te Amsterdam; r,ijn fijn
uitgefhifode ifepftüto, naast zijn vorstelijken
Hamjet, .leeft oog in onze herinnering. Etilau
vervulde toen, ? en zeef goed ? de
moeilijke'KuuM-ol. De Beer van Kuyk, die thands
voor Faust tal optreden, woi;dt aan een
zware proef onderworpen. Ik wefisch hem
van batte, dat hij zich met ecre van zijn laak
kwijte. Mevr. Frenkel zal Gretchen tienmaal
i beter spelen, dan Frilulein Hoonef, daar ben
ik a*k«r van. Men berinnere zich slechts, hoe
! xy de onbeduidende ingennïteil van Lorle,
m Dof f m>d Stadt, belangrijk wjst te ma
ken, om er niet meer naar te vragen, wat
, bet «ijn «al, DU aaa hare zorgen de zoo
? veelkleurig geschakeerde ingenulieit van
Collie* diep gevoelde figuur wordt toever
trouwd. Ten zij van den Mcphiftoftles des
Heeren Yeltman, die ongctwijlcld veel goeds
hebben zal, valt er nu nog over do verdere ele
menten der uitvoering weinig to profieteeren.
Doch, daar hè', repertoire van het Grand
T h c at r c meer en meer een literaire kleur
begint aan te nemen én behoed blijkt voor het
gevwr van zich ie verliezen in eene verzameling
Üuïuche grappen van belwistbaren smaak en
holle Fiansche melodramaas, zoo wint de hoop
veld. dat werkelijk het bestuur daar een
goeden weg, op wil, en dienen pogingen ten
. tooruitcang, zooals deze veiloohiag van Fa\ut,
allenqds door de kritiek krachtdadig gesteund
te worden. Vooral wijl Fa\t»l waarschijnlijk
J_CCB .sterken toevoer van het minder
ontjsfikkold publiek lokken zal, en de kroon
dezer onderneming alleen van den kunstzin
lier hoogere stonden te verwachten is.
_. Hen zal natuurlijk, bewust of onbewust,
jfle nieuwere wijze- van spelen volgen, d. i.
men «al de personen zoo natuurgetrouw
laogelijk afbeelden, den metten schijn van
levet aan Götbes figuren trachten bij te
jutten. Men zal de lyriek niet ten
vóórgronde plaatsen, niot, op dat Ten Kates
uitpnoBtend bewerktuigde vaersbouw, opdat
jGöthcs dichterlijk, uitgedrukte wijsbegeerte
ongeschonden en zóó zuiver mogelijk deoorën
van dea toeschouwer bereike, ?wendingen
van hei lichaam, gebaren en intonaties prijs
feven, die bij kunnen dragen tot het
verToUWfgen van den schijn, dat de akteur
zich in een werkelijk bestaande andere men»
schriijke persoonlijkheid heeft omgeschapen.
Hen zal er niet zoo zeer op uit zijn het
te doen vernomen, hoe diepe en rijke
achten, welke verhevene poene door bet
»Jii 4e> Heeren Johann Wolfgang Göthe
aaa de waereld is geschonken, dan wel de
g«fechte«an «n de waardeering van de filozofie
«n van de diclilkunsi, door wien ook voort
gebracht*? de bewondering daarvoor ?te
4MB overheerschen door den eenvoudigcn
indenk van een machtig naiuurspel, dat men
by Woont, van een hartstochtenslryd, lussohen
eeoijge menschen van hetzelfde bloed als wij,
doch van een grootscher aanleg en van onge
woner hoofd en hart. Hen zal geen idefin
en gevoelens afbeelden, van zekere
menschefijke vormen omkleed, doch al het licht op
de individuen-zelf laten vallen, en hunne
hoedanigheden en daden als zoovele
occ«eotrVi behandelen, slechts gemaakt en eeschikt
om een juister beeld van hun wezen te leveren.
alen zal den mensch niet om het idee,
maar hel idee om den mensch geven.
Zoo zal Gretehent in een oogenblik van
opgewondenheid, aW zij geeraseerd is niet
té weten, wat zy doet, iet nimmer in de
«Hw&te krijgen, ten aanzien der zaal, die
«e&teept, een vouw van haar kleed met
hand gMieus te -"?"???- -'
ding aan ? een )»Ioo4 tb geven, die beter tou
«slaan, ?wgl du de illune van ëoa toeschou
wer «toon, van den toeschouwer, uien het
om kompleet leven te doen is; zoo zal Favtt,
in een bui van woede of wanhoop, de
tinsnede, die ityo hartstocht hem doet uitspre
ken, niet langzaam en ia volle duidelykheid
zeggen, op dat de harmonie van Ten Kates
rvihmus bevallig den toeschouwer tegensuize
ol op ilat do voonlrttda hoofdzakelijk door het
publiekgewaardeerdzoü worden, wtylnien.den
eersten rang aaa het dcklaroatoriasch element
in het dmpa gevende, afbreuk doet aaa de
vervoering des toehoorders, die waant waar
achtig leven voor zich te hebben.
Want, ? men kan dit niet genoeg herba
len, ? de roeping der Kunst in onze dagen is:
eenvoudig, natuurlijk., waar leven op te
disscheo. Niets ia vermakelijker dan het be
weren van sommige goedaardige literatoren,
?dot het kopieeren der uaiuur wel zeer Re
makkelek moet «IJn, dal het kopicureu
natuur door den mensch mechanische n
dukiie is en dus op den naaui van K .
geen aanspraak heeft.
Dit is daarum een onzinnig sustenu.
dat het kopieeren door den monjch bc
in het boeken zijner subjektieve waarnei
om dat de inensch-kupsienaar, mocht hi
zelfs wenschen. nooit bij machte is
suhjeküviteit af te leggen en deze juist ....
integreerend bestanddeel uitmaakt van het
\vezen van zijn kunstenaarschap. De kunste
naar, die kopieert, is geen machine, dat
fotografeert, maar een mensch, die
vveiirgeel't. De eeuwealrotsecrende spreuk der
kunst: homo additui Miturae, hebben de
voorstanaeis van liet kopieeren als de eerste
leuze hunner macht in hun vaandel geschreven.
Wij gaan dus, ? of eigenlijk nioirechtstreeks
>dus", want draad van redeneeriog en
bestekcisch bot wn, gelijk veelal, in de engten der dicht
bevolkte kolommen ? wij gaan dan naar do
komedie, noch om den wille der wijsgcarigo
wetenschap ? een grief tegen Uumas fils,
voorul tegen Lessing; noch oin den willoder
lyrische poezift, of, ? o gruwelt ? der
didaktisclie; wij gaan er slechts heen om den
wille van het charaktar en van de hartstocht,
slechts om er overweldigende, bedwelmende
en schitterende levensopenbaringen bij te
wonen. Nu weet ik nis ieder, dat er bij het
«waarachtige" leven, waarvan men beschul
digd wordt zooveel méé te schermen, ook
wijsbegeerte en poezio, zelfs didaklische, te
pas komt, dat alles hier maar een quaestio
van maat is. Zeer wel, doch die quaeslic
maat, is er eene van het allerhoogste
neer, om Aea goeden pastoor komen de men*
scuoa. Ik ik) iodoren avond vreemde geucbwn,
die nog nooit in onteo Sehoawborg waren. Al
lemaal Katholieken...dio e«n preekopgduisterd
met tablonux viviwits komen büwonen. Ik geloof
niet dat de man de plank heel vor miuloeg.
U»t NederlandKh Tooueel, bekoord door don
gullen UoUartdichen Pattoor, dacht ook het ?«Ujk
der aartlu" van «en Tranwhen ?Printer" te kun
nen plukken. Van twee aaueokondigde
oprtpronkelüke ntukkeu HN» dertig jaren" on .Liefde en
Plicht" van dou lieer Jaa C. do Voi hoorden of
capcn w(j nieis.
Mon trachtte nog eens oen ffoestelyk man uit
te ichnddau en dit viel heku, hut iklioverzeg
gen, Goddank touen.
Buat'a nVrie*ter" had niet veel succes en bolcetite
slechts vior voontoUinaen.
Ëon moord, celfs ai wordt Uij door maanlicht
beschenen, TerpftigitigictiK!», titindstiohtiug, eeu
flikkerend doilciucs, wanhoopskreten van een
blank wei»jo dooi* oen woedenden Urnliniin ah
?ocnulTer cotter belfedigdo (todluid vurborcn,
oindulooio tnmeto'a, dat allo* rnogp oantrekkel|jU
zgn voor onre jongens, dit» noj? in het tjj
vcrkecrtn waarin Gustavt Aimitnl in»" -1
S,8TS,000 franot van William Pitt, gonverneur van
MaArai gekocht werd.
De Stnatsüdeyen, in 18^4 gemonteerd met een
gflheele neep van brillanten ea prachtig uitgevoerd
goudsnudiwerk.
De broche mot wlinaiCn, merkwaardig om «Dn
driehoekige diamanten, i'eedfl in 1476 nalopen.
1X> Mazarins, diamanten, welke demjowtor aan
Lodcwgk XIV ten go*«honke gaf, en die gediend
hehbeu tot Henroot voor dekroon van LodewykAV.
Het hortoite dat Lodewjjk XIV van den dey van
Atgicri ontving. ?
De robijn met de Chiraera, de grootste gegra
veerde robüu, die men kent.
De Draak on do kleine Ollfiut van Denemarken,
email» van verwonderlijke schoonheid.
Sarah Bemhardt. Do arme actrice ligt nu
weer in proooi, «act haar Imisschflder, een
cokerea Chambard. Uij vraagt hnar 1,»74 franc* voor
verrichto werkzaamheid aan baar huil in de ruo
Aubor. By het proces blijkt, <l*t de ichilder cich
«eer over hwr hekUacde; iü liet niets over, koos
«elf de klenrcn, gaf licht en doukor aan,
ovorlegdo met den verguldvr, en ten «lotto ? «egt
de heer Chambard, ? liet *g hem op agn geld
waohton.
verklaren en goedkeuren ^ audert niet
Op het tweede ?oomnaande ?Oonoert
moti^ue clunque' , onder bettnar van Joaepk
upont, U in hetvelfde lokaal, b(| deae gelegmi<i
held genoemd ?Alhambra national", uitgevoerd
de 8e ivraphonU, vrQ nauwkeurig, dooh, wat dea
oeeat betreft, met. een weinig Ie veel frnnvohe
lichtheid; verder «Suite peur orohettre* va»
TMhaikowikjr, door sy«e. klavterstakken overal
bekend.
Het eerste deel van dit werk (AndtHtte) 'a met
gemak geichnven, liufehjk van melodie ea van,
ware aonorltoit; net twcedo godeolto (marekê
miniatart) u «ene toert vaa kmdoroptooht met
flageoletten en trompet jee ; het d^rde lieherco) ii
minder aohertaend, dan gnlligenernttiff, ondank*
het 1110110 tempo; het vierde (Gacottc) ie geen
daua in den geest van Baeb, maar veoteet.«ea
hoagaartche rondedaiu, niet conder leven ea
oonpronkelÜkheid.
De hoorden waren echter om Beethoven en
Tschaikowskjr niet bjjeengeêtroouid, mair wel oa
den üO-jarigen Duitaeheo pianist Eugen d'Aibert .
te hooren, aie uitmuntte in 't concerto ia ei van
Liszt eu de Etude in van C. van Rnbinateia. .
van , ? ..
gewicht, eene, waar heel het verschil der
kunstrichtingen op berust; daarom is uitwei
ding over de juiste maal noodzakelijk.
In den laatsten Ujd is ook, op kleiner
schaal, de neiging tot te-rugkoer naar zoo
veel mogelijk ware levcnsafbeelding ie ont
dekken in de,, operette, die den aftocht blaast
en de planken wéCr tydelijk schijnt ie
zullen inruimen aan de Vaudeville. De Vaud«*
ville beweegt zich meer op het terrein onzer
dagelijkschfl omgeving, en kan dus meer
waar zijn, terwijl de operette vaak onge
noegzaam bestudeerde en louter op faniazie be
rustende uilheemsche of verledene loestaudea
tot onderwerp kiest. Dit neemt niet weg,
dat men zich op 't oogenblik hier ter stede
btj Prot (Fratcali) weer uitstekend vermaken
kan in Girofid-Giro/la van Lecocq Donder
dagavond woonde ik de voorstelling bij. Mevr.
Bouwmeester, in de titelrol, zong beurtelings
als een nachtegaal en als een lijster, haar
stem wist de bekoorlijkheid van
Lecocqsliefdeduoos te verhoogen, haar akteeren ze aan
nemelijker te maken.
Net zooveel animo en goede luim de I1H.
Doré, Kieeft en van Beena de mannelijke
hoofdpersonen voorstelden, zoo weinig scheen
Mevr. Keysser in haar moederlijke rol door
gedrongen, zoo onverschillig en zonder bij
de zaak betrokken te schijnen zongen de
Damcs-choristcn. Maar, lieve Dames, klei- l lonToveTde! "i£ï"mw 't m'et
--..? ? ^ . U^_»L» ,??1. . ??? ),,,? ?^ l,..»l».to «.nl
nere rollen en figuranten, bedenkt toch: gij
draagt ook het uwe bij tot het genoegen van
den avond; toont u dan wat vrolijk, gaat dan
ook oen weinig mefi in de handeling, wat ik
u verzoeken mag.
Och, wanneer men zich eens somberfeeslemd
voelt door de Contes cruelt des Heeren de
Villiers de l'Isle-Adam, of de laatste regelen
van Maurice Rollinats bundel Les nécroses,
«Sous la rafale, «DUS la trombe,
Mon colme inerte et una un pli
Dort lea long* aommcili de I'oubli
Eu attendant eens do la tombe:
Moa sentiment i'éoronlc et tombe,^
of de woorden:
«Tire la mort, vive la mort!"
waarmeö deze sensuoele pessimist ztyn ont
boezemingen besluit, u somber in de ooren
dreunen op een achtermiddag na het diner,
bezoekt dan eens Prascati en Lecocqs
Punchlied of de aria van
?Matamoros, grand capitaine"
zal u wel weör iets
wetenopteimonleren1'A., 2 Maart '83. , T. D.
EOTTEEDAM3CHE TOÖNEELBRIEVBN.
Na het rumoerig anecee van Zwarte Griet ia
er rtilte gekomen m de Botterdamsche
tooneelwereM. Over dit luccet U bet gevoelen verdeeld,
en ik geloof terecht
uit een finaneiSei oogpunt kan men niet ander!
dan juichen, dat een hoTland*ch tooueelspel bijna
vijftig fceeren werd- vertoond. Maar treurig u
voor den waren tooaeel vriend het verahgnsel, dat
een werk van aoo geringe letterkundige waarde,
zooveel montohen sêboawbargwaarto lokte. Het
geeft het peil aaa, waarop de
houandsohesohouwbnrgbezoekew itaan. En wat erger is, het Kal
den Heer Faossen verlokken dexen wegtebHjven
bowaodelen. In pUate van er naar te itroven
on» tooneellitteratnnr nut een werkelijk schoon
?tok te verrijkea, cal hy «ioh tevreden «tellen met
enorm euooei.
De Twee TfS**"1, beleefd» normeer opvoerin»
s«n allej met d«n pasaur nfgeiueteu, droop; e.
kracht soekend in armcu- en hatiden-pautomime.
Do nieuwe decoratie vuu do i lieer Cnurlca
Hoskam \yiia irel ({cslaacd, alleen was het giücel
efleu van klour, niet bout on fautaatiach «unoefi
voor hot Pnleij van een Kadjah-.
Apropos vnn FIIOMCB. Het earsto deel E(jner
draniabüche werlccu is uitgekomen. Dat is eeu
roemrijk feit. liet bprat Manus cIc Snorder,
Brofr ,fan, Thuis Blyvcn, 2)o vude Katsivr, euz.
^Yorkcji vnn een tooni-al»p«>ler, dio nl ia alles
niot oven muol wat hy te aanschouwen ffcufc,
tocli zeur Keker ani *i>raak mag maken oen ge
vierd en ku.idig acteur te ajjo, vordiouou me^r
dan gtwono 0|jmeik'.itamhciu. Do stukken eu
stukjes d.o het ecrstu deel bev;»ttan iiiotfcci noch
op oorspronkelijkheid, nuch op Mci-lijkhuid van
tn:d of vorm bogen. IIeelt men zo cuttter alen
«pelen dan erkent men hun kraulit. Uij herlezen
gevoelt men dat er veel ontbreekt ooi OIH in d-e
atcuimiug te brengen, waaiiu de schrijver ons
voeren wil. Dnt ontbrekende ia het helle vo-tiicht,
een goed gegrimeerde kop, eon fraai costiiuro of
ren arm gewaad, een uitmuntende vertolking, in
can woord men gevoelt dut die atukk«u ge
niet Reltzea moeteu worden.
Jffelly ging ia den N louwen Schouwburg ter
benefice van den Heer Alex. Faasscn- Hoo jammer
dat deze andera niet onvordionatol\jke acteur
derffelyk lapwerk voor een benefiet-vooratollinR koos.
Eerbied voor Dicktns had hi-ra moeten weerhou
den om nNelly" te goven. Nietiegenstaaudo dut
Ievcrdo Faosaeu ecu uitmuntenden Quiin en apcalde
eon amorc. Van Ueem stond hem u Is Brass waar
dig ter zijde. Evelino Kapper, die de titelrol
vervulde, misb allee wat men zich van D:c
kena ?MDlly11 voorstelt. Verbeeld u do krach'
titfo welgevormde gestalte Van Mej. Kapper
voor de kwjjnonde, teringachtigo ' Nelly, ca a
üuH 't met mg eone JUjn, dat er een sterke ver
beeldingskracht uooiig ia, om alles te R«looven
wat Mej. Kapper ons van sioh zulve vertelt. Ala
Boubrctte ia Mej. Knpper een aantrename
vor«chjjnlng, maar, rollen ala Nelly zyn voor haar
allerminst (peaobttt WaarOtn Kagen.\rU mevrouw
de Baer van Ruk niet als Kelly/ Dat zou. onge
twijfeld the rignt woman on the right place zijn.
Do ovvrigo rollen en rolletjoa waren voldoende
b^Ret, alleen A. vsn Zuiften muntte nit dooreen
kearigo vertolking vaa Chriotophe. Lunt ik uiet
vergeten dat een fraaie krans den Hoer Faassen
bij zijn ojttreden vereerd werd.
Hut Nederlandsen Tooneel schonk verder «een
niouwa dan herhalingen vaa, ?Fijne Beschuiten"
voor steeds volle zalen on eeu uiterst dankbaar
publiek.
Van Zayleu brengt ons weer tci-ug tot do tijden
van ?Punt". Hy he«ft een serie monster voorstel
lingen aangekondigd. Inkwartiering eu On-c
Vrouwen op één avond. Tien bedreven! Het
llcchterboctt ean Kaptcin Tic, daarna de Gevolgen
vitn een Leugen! Een heulen uvond lachen! Janus
2'iilp, gevolgd door De laatste Hit.
liuilen en lachen! Veel waar voor weinig geld,
echt Kutterdomsch.
Onder het oudu dat van Zuylen den Rotter»
danimors schonk, kwam ten minste éón stuk voor
dat cliijd nieuw en mcoi blijft: Vriend Fr He,
oulnuga door hem met veel «ucoea als
gastvoorBteiling te Antwerpen gegeven, oogatto ook nu
weder veel bijval, 't In dan ook een uitmuntende,
ik zon zelf» zeggen do boste crcatiu die Tan Zuy?
, . .1, H.4. ?,? ttmaf mii ceng JJf beWeOS
?mtsch des overleden kunstenaars, dat dozen
edelman zo bezitten zon, uiet to mogen af «rijken.
UIT BELGIË.
IX.
?De Brusselsen» stttuitaiHigcr"
Tan Jnlius Hoste. Concert pnpif
teirc. De virtuoos D'Aibert
Gounod'H Tribut de Zatnora. Eone oude
damere». Der liose Pilgcrfahrt.
Tiuel. Blocy.
de goed bezette zaal.
Kuar aaulüidincr vau Van Znylen's bezoek aan
Antwerpen zal Victor DricsBens hier ook een
gast-voorstelling komen geven, KOO ik hoor De
Honderdjarige, van Dennery. Het plan bestaat
dat Van Zuylen in dit seizoen nog eeuigo
gastvoorstellingcn to Antwerpen cal geven. Wolk een
verbroedering l Toonocldirectie* r.ljn in den regel
niet zoo yriendschappeljjk met elkander, zou dit
tooneoltnui-ge ook een staart hcbbouV
Profeten zyn de wrrold uit. Zieners worden
niet moor geloofd, ik zou anders ie^ voerspellpn.
Goddank is nieuws in aantocht. Onnadenkend
heid (Dit borgloten) van FArronge, in den
Nieuwen, en Een doHune.ttretk (per
Sdmutenstrcich) van F, Ton Scwsthaa in den Grooten
Schouwburg.
Een domme streek van hetyedcrlandsesJt Tooned,
iets onnadenkend* van Van Zuylen i ik bén erg
nieuwsgierig. Doch Basta l Vale.
Rotterdam,
Sprokkelmsaud 1687. Benier.
fffl;"ên 'beduidde
die
nog "mi ader.
pbatsweesiadenSehonw^«. FenUMda Tedcica, de Amenkaaiwche
vioolapeebter. doet tteeds meer vau zich sproken.
Zü iiMte Baltlmere geboren en toonde reeda vroeg
buitengewonen aanleg voor do muziek. Toon Oio
Buil een conoert in bare geboortestad, fiaf, werd
hu 100 getroffen door haar kinderhjk talent en
hare «eestdrift voor zö« «pel, dat hu er in
toeatemde haar lewea te geven, zoolang b(j daar in
de Ijnuit was. _ ' ? .
In 1876 kwam Tedeaoa te Paröa; m 1879
en«ageerde de impreiario UUmau haar, op aanraden
ven Léonerd, tot een kunstreis door Duitaahlaud.
In 1882, on eene reil door Engeland, vertoonden
zich de sporen der tering; aeaert moet «ö voor
zichtig zon. maar heeft teofi hare kunat niet vaarwel
eezeffd. Keiaertn Auguata trekt zich harer bfyronder
aan* baar spel op de Guarnerioa-viool die haar
nooit verla*L onderscheidt itich door juistheid,
uitstekende methode en onverbeterlijke nauwkeu
righeid. Hare lievelingaatukkon zHn de concerto»
van Beethoven, de iantaaiën van Paganiai en de
Hongaanobe metodien van Bmst.
Een telegram van den Ceaar noodigt haar «t, .
gelegenheid der kromogsfeesten. te Moskou te
komen; daarna BB! afl tot het eind der «eoion
naar Londen gaan. . , ... - ......
KroottiweeeU*. De Rransebe kroonjaweelen zal
len omstreeka het einde van Aprirwhet openbaar
geveild worden
""? J__J JUBB .
van OrUani voor
-Vivo Ie Gcua, vive Ie Geu« l" klonk het sedert
vele weken, nvond aan avond op ons Vlnamsch
?nationaal tooneel", vcuaiira'd, ?Alhnmbra" (!) bij
ae voorstelling van den ?BrusseUchon
atraatcougcr". ?Vive ie Gpus", als waren wy middon in
den Alvn-tyd. Ofachoou nu hot Brusselscho volk
van deze leus slechts weinig bcijrip heeft, stroomde
hut toch mot honderden naar de voorstelling,
welke l.l. Donderdag voor de 50e maal plaata bad.
Wy wiilon aan de verdienste vnn het werk niet
te kort doen, dooh da gemakkeiyklieid waarmede
men zich togen oen kwartje (50 centimen)
vrjjbiljetteü kon kooppn, was een zwaar gewicht m
de tchaal vau hotgeen men ?succea" belieft te
noemen. '
Ondar allerlei hartroerende' tooneelen, van half
aclit tot half twaalf, voor 25 centen in een fau
teuil d'orcheslrc te mógen plaats nemen, heeft
eeno niet fteriugo aantrekkelijkheid.
Ziehier do korte inhoud van 't drama des be
gaafden schrijvers Julius Hoste.
Eou kind, Adelbrecht, wiena vader in de straten
van Madrid vermoord ia, werd door eenen
weUvillenden ^raaf, Kranendolf, opgevoed, Drie en
twintig jaren vorloopen. Adelbrecht wordt ver
liefd op Brrthilda, de dochter vw» Kranendolf,
en ontvlucht met haar hot ouderlijk huis, dow^l
de vader zjjn kind aan eenen baron Riperda wil
uithuwelijken. Ten gevolge van dece vlucht wor
den de dienstboden (Klaas en zyne vrouw Geer
trui) uit hot graralQb huis gemafd. Na verloop
vau ttraulf jiu-tin, waarin aan 13erthilda een zoon
Borfje ia geboren, Vindt het vijftal elkander te
Brussel weder, iu eone taveerno door Klaas al
daar opgezet. Ten gevolge van het singeu eens
gcuzeulitids, wordt llortjo gevangen gezet. Ook
zyfi vader wordt .een slachtoffer dor inquisitie,"
zegt de schrüver, dewyl h\j (als kunstsohildf-r) één
portret vaa Willem Vau Umnjo heeft vervaardigd.
Klaas weet zich ondertnaaclieh onder du wachters
an Trourenberg (de gevangenis) te mengen,
waar vader en Kim} zyn opgesloten, eu hen te
verlossen. Ook komt hy door eene bekentenis
iran eenen der dronken ?wachters op het spoor
des moordenaars van AihrcchU vader. Het kau
niemand anders dan baron Riperda lijal...
W\i zien onderttuschen B.^ithildn in de cen<
zaamheid en do armoedo (onbewust van het lot
irrf gemaals) aan de grootste vertwijfeling
overgegeven. In hare begoocheling vertoont zich
?do bloedraad'1 en ei\.h du vlammende brandsta
pel (achter op 't tooaeel). Nauwlgks tot zieli
zelve gekomen, staat 'plotselini; Riperda (welke
'Ijfcndcrtiy jaar vroeger den moord zou hebben
replcogd, en voor twaalf jaar Bertbilda's
bruiiegom was voor hare oogen, en wil haar met
geweld mcdeslespen.... Doch op eens stort
Adelbrecht binnen, dio, van.alles ingelicht (ann
Riperda de laatste bewjjaf'.ukken uit dtn borstzak
rukkende, welke dëce zoovolo jaren getrouw
bewnarde) den moordenaar doorsteekt De ver
zoening van Berthilda met haren
vorffevingsgczinden vader besluit het stuk, terwijl Albreuht
?door Alva zalven" van allo tchuld vrijgesproken
wordt, dtiwfll Riperda z^jno gerechto straf heeft
ondergaan.
Het drama draagt den titel van ?De
Brustelaoho etroatxanger", dewijl het kleine Bcrtje,
gedurendo de verlatenheid zijner moeder en net
ongeluk zyna vaders, dio na den dood van Riperda
opnieuw gevangen is gezet, de straten van Brus
sel als een krcino liero'man bedelend doorloopt.
H|J ontmoet zijnen grootvader, graaf Kranendotf.
Da gelijkenis van dit kind met zone moeder geeft
dan aanleiding tot genoemde ontxnooping.
Men ziet, het ontbreekt hier niet aan roeronde
tooneeleu, doch ook niet aan groote
onwanrschjJDlQkheden, Zber eigenaardig komen in bet
stuk verschillende historische liederen van de 16e
eeuw voor, uit de verzamelingen van Willem*,
Sncllaert on van Vloten. Jammer is het dat in
de moderne zangen de diohterlUkhoid wel eens
ver to zoeken is. Bjj voorbeeld, in hot eerste
?
seuse,
.. .. ? «.,.,. uiuuei tuat tlcroüuKte van
Massenot behaald, lieten, goiyk ik schreef, Ant
werpen niet slapen. Deze stad had bovendien
reeds lang deu toondirhter van ?Foost" (gelQk de
Belgische opera-bezoekers zoggen) en foly»ucte
buitengewoon vriendelijk. toegelachen. Gouao4
-kwam nu zelf af' m«t eone buaa nieuwe operai,
hy bezocht te Antwerpen eou concert van Be*
noit, oinhel&do er den meo&ter voor 'tffohcelepu
bliek en ... do opvoering van Ie Tribut was
verzekerd . . . Men wist namolQk te Antwerpen,
iiiut dat te ParQa de goede uitslag van 't laogapel
vooral aan Mad. Krauas en to Weenon oanMad.
Luoea te daukeu wa?, die daarin als Hermoso,
do krnnkxinnige moedur, optraden.
,11 na faut pos vouloir deveuir une vieille
danie,', is oen ookend spreekwoord. Met andere
woordcu: een kunstenaar moet trachten runen
roem niet te overleven. Goudnod'a .Fausf
C*Jaarguéfite wint het in oorapropkelqkbeid, rUkdora
eu verscheidenheid vnn toonzetting bepaald van
Le Tribut, al is do held van eerstgenoemd werjc
ook eeu flauwe dweper by dien van Güthe
vergeloken.
?De karakters in den Trilut zfjn geheel door
dea toonzetter geschapen; dat is hier de groote
verdienste," zoo roept men mg toe. .
Ik zal niet loochenen dat (iouuod hierin talent
heeft getoond. Dooh genie, oorspronkelijkheid?
?Dat is een tweede. De optredende ?SarasUnen"
zingen ongeveer als hauns vijanden ?de Span
jaarden." Sluit men de oogen, dan is het zeer
moeielyk U verstaan dat de handeling niet" ia
Frankryk in do negentiende eeuw plaata heeft.
De zangpartijen zqa nog miudor oostervoh,
minder upaanscbo dan de verfransohto personages
jn rRuyblas." Ziehier' met een paar. woorden da
inhoud. De hoofdman der Turkscho troepen
?Twaezang met Koor. ;
Vond «i altyd 't vronirke» hellbegUnad, . ?
Wen bet ojae voetje dnalfen dactt, ..
Hare blikkea gloeiend zoet van min ??
Vfon hot TröQtlond itanion streelt den zin", enz.
?Mij »*r Kttdo. manU«f. dat ii w*L
Üy tor etjda klopt m(ja hart zoo fol".. ?. en».
Iets beter is het ?Lied der cipiers". :
Do Bv-hoppir >i«6ft n» w(ji bealolt
Gciobapen e*n*ch onze aard J . ? . ?
Diarop den uetiieb met dl«r en kruia,
EB al wat vllojt en vaart, eu., '
< . * '
Ondertassehen »\jn do melodiCn, daarop göïek
door Joost Demol, niet zonder yerdiensto. De
uitvoering was in 't algemeen voldöeado. Klaas
(E. Henfrick) en BêrthiTda (Mevr, Raus) muntten
uit De laatste had voortreffeHjfce oogenblikken
in het stille cpel, doch eene gewichtige fout in
bare voordracht. .
Van het eersto tooneel af spreekt z& sidderend
oo eeaen weenenden, zenuwaohtigen toon, welke
musohien aan een zeker deel van het publiek wet
bevalt, doch die bepaald valsch, j», bhna belache
lijk is vóór dat de ontwikkeling der gebearteci*.
sen en toestanden tot znlk eenen onpeilbaar die
pen weemoed hebben aanleiding gegeven. Wanneer
men aan de moeder het kind ontrukt en zjj daarop
eene haUaoinetie heeft van ?bloearaaa"' en
?breodstapel," kan men auUcen toon van. overspanning
door de christenen met beleedigeude 'woorden Ui
begroot, beveelt hy den ?koning van Asturie"
af te kondigen/'dat, gelUk in andere plaatsen
(volgens het traktaat T.-n Zamora aan-denEbro,
in Loon) ook hier eom'fa meiitfes ntoetM- woüAm
afgestaan om als Slavinnen te Cordova te worden
vorkocht.Hoblutvalt(natunrlQk^ondcr andere jon^o
dochters, op Xaïma. Te Uorduva veii geboden wil
Manoöl haar opkoopen. ondersteund door het gold
van Hadjar (Uen-Saïdg broeder), wien hjj vroeger
bet leven heeft gered. Bon-Saïd koopt echter de
jonge dochter bij opbod, voor tiou duizend ?dina*
ren , eu voert haar onmiddellijk midden in de
feesten van zjjn harem. Xaïma blijft treuren b(j
al dien glans, doqli ontmoet in het paleis eene
oudo vrouw (Harmbza), welke vroeger bij de plun
dering vau. /amora haar gemaal heeft verloren
en nu als eene krankzinnige rondzwerft iu
BsnSaïds paleis, en vol'jcna voonchtift vau den
koran aldaar als iets heiligs wordt geëerbiedigd.
Harmoz» erkent in 'Xaïma hare dochter,'die zy
duod waande. Oj 'tongeubl.k dat Beu-baïd, utt
vcrgoefschfl uitin? ?rail teedei'e gevoelens, Xaïma
bcdi-eigt haar raet geweld aan zynen wonsoh te
<loon gehoorzamen, treedt de moeder, die inmid
dels haar verstand heeft herwonnen, tusschen
beiden en -doorsteekt dim baoawicbt.
AU nu 't bijeeustroomende volk zich van
Hermosa wil mcestor mnken, treedt Hadjar
plotseïelijk op, beduidt aan de opgewontlou monlgte
dat de vruuw krankzinnig u, redt haar aldus 't
leven, en betaalt daardoor de fcbuld van dank
baarheid aan Manoöl, die nu met Uermosa's doch^
ter een huweiyk aangaat.
De knoop b, gely!; men ziet, niet onaardig ge
legd; al is de verwikkeling ook niet in alle bij
zonderheden waarschijnlijk, veel minder historisch.
De muziek knn echter met geen boteren naam
bestempeld worden dan met dica van
-salonmuxiek," gedurende do uitvoering van welke men
zich conder moeite allerlei gedachten vormen, zijn
Sorbet gebruiken,* ja zelfs een whiit party kau
spelen, en niet te zeer nel worden aifceleid.
Wy zouden eone uitzondering maken, voor de
wat meer geestige begeleiding van het
verkóoptooneel en van den duo tusschen Ben-Saïd en
Hermoza, alvorens z§ hem doorsteekt; ofschoon
het gedold waarmede de Turk, 't oogenblik ta
voren zoo woedend ?als een tijger", Hermosa aan
hoort don indruk dor voorstelling benadeeld. Ook
't volkslied, ?l'Uymue Daüonal," wat op welgeko
zen 'oogenhhkken gezongen wordt, drukt ecue
zekere geestdrift uit, u evenwel door eudoorli'e
eenwscb, en frausch.
Overigens klimt de inntiek, gedurende de vier
al te lango bedreven, vol herhalingeo, toch in
belangr^kheid, «n deswegen is do eindindiuk nog
gundtlg. '
Ten slotte verdient hier nog molding t* worden
gemaakt van era concert mst een liefdadig doel
gegeven door het aooxenairade
?Anna-Ujnsgezelschap" to Autwernun. Een zoo keuvig
nrogramm* als hier word geboden, vindt men zeiden
op, on¥ó kleinere muziefiavnuden.
Do voortieffelüka pianist Finnl deed «ioh hooren
in een trio (FaniaüiextücAc) van Sohumauii,
Atifochwung, van ? idum, iu kleiuere werken van
Brahttu, Mendeisohn euz. H^j bü^leidde op.het
klavier bet ecrrto deel van Der R»*f Pttfftrfahft.
Verder werden nog Daitsche en Vlaainsahe Le
deren gezongen, en een koor ?Op don stroom"
van den componist Blox uitgevoerd. Deze beg-tofde
jonge kunstenaar heeft op tekst van Van Beert
oen oratorio ?De droom Van 't paradys" gecom
poneerd, wat eerstdaags te Antwerpen zal worden
uitgevoerd, onder leiding vau Ueuoit. W(j komen
daarop terug.
Brussel, 23 Febr. 18S3, 4. A.
?IT PARIJS.
De kabinetten lijden soel!... ? Pnii'l
tegenover Wagntr. ? ile dood vtn üe
hertogin van Ühaulaes. ? Do -/.^>
'Menosteria. ? Le N vu f eau-Mond'. ?
YiOiers de IMsle-Adaw en ReUlaat. ?
Vietot' Hugü'i verjaardag.
29
r
TAfft,» Febman *83.
Indenlaad, als BÖ^Car'* Aoodeu, ytm snel dé
«blneilea voorth ia OM frankrtjk.
In ««o t ^Jsvertoef van IS jaar hebtan wj
?'M<) : . . .,
}7 ramutcr» va» 3in*rnlandaeb* XaVeu,
'-fldinl» Jfiakea/
13 ?
IS .
IS n
U
S
13
2
8 »
Yau verre
:. u. ra mi«achieii sfgt «e, met onze reactionaire
'linden: ?Het einde der Republiek nadert;
dooii:"
Oorloj,
Marine,
Qnderw&s,
T^oaariin,
Landbouw
Onenbaie
Schoone Kunsten,
n P«it«<l« «» .
u uat missebien ongehoord
sobryKr ii
ut
ttaut voor de duur!" Siets daarvan.
uea t(|d geweest, toen de val vau een
«nnaa fa geutoedertn in bawcigmff bracht,
U«t was eeu soort van kleine omwenteling ; die
tijd is voórbQ. Dn PurüMhe bnrgennan, die '?
morjem onder krakhaud zijn krant ontvangt, die
baar inet eeu zekere pl(MjtH»ta%hald opeuvonwt,
onder «ijn ontb|)t de woorden. DekrltU" «net
e lutcrs boven bet hoofdartikel gedrukt siet,
kalm, het hoofd schuddend: ?kÜk, kökï
.ir wat nieuws! welk ministerie nebbon wj]
\au morguu?" Meer schokt het hem niet. En
inVrdaad, zoo heel veel verschrikkelijk» zit daarin
n:«t, liet is het onveruujdeiyk gevolg van het
|.,LilomiJuUir stelsel, waarvan Frankrijk sedert
ceuige jtiren de. proef neemt Eene motie is
volil, ondo om een kabinet omver te weipen; dat
g:i*t zeer rustig en zeer bedaard. De staatsinstel
lingen worden daardoor niet bedreigd; en alleen
;,> oenigeu afstond kan men aioh daaromtrent
DE A HST l R D A M M EU, 1T 8 E K B L A D VOO* V l D E ft & A ff
^ ^? JRoHksafs wmo zin «et
?ebene» » e« WtUriRW«ie «BVM, de
Franct, die ik aeer aan onze leien Mm
Be Xtorttet m))M éntt \mftAm wozé** «a
voraeti reeds veei verkookt.
En, «aar ik u over dkbton zfmak, kanik»i*t
Met «tnzwifea 4en «Mota, «M Jhw*er,
worHiltM, ttotor He^r*ü«s «la». ve^Mnte
ff^Mrei door de «Settanh» «a. P*r|i «evierl
werd. Hoewel bfi oad wordt is BagonagaUeds
gezond. De lofredeuen, die Ahositjtlojmille.Douoii
en Oor op 4tt feestmaal tot nem Mfan gerieW,
heeft IHJ sleoM* met ea p«tr ?worfom vol
SMdoMi«« heatttvowd. Ik^5««rn« tot de 180
btTMrreahtcn, die caede aanxaieo, «a hoop nog
meermal«n het feest net ham te vieren. Den
vorigen dag hadden de intiem* vrienden «edi»
C$n klfiinTjotel Uj den Are de Triemphe IMB
geluk ceweoscht; Uoeiw. woBsohen, venen «?
do liefde w «heel Ftankryt^ dit was z|» Ter*
jari&gsgesobenk l
Miascliieu heeft de dood van Wanner nog meer
bedruk gumaukt op het Parjjsch publiek, dat EO»
ifeblamfrd, zoo wneptisth is, ornaat het alles ziet,
«lies kent, alles ondervonden heeft
De groote Duitsche muskus telde in Farqs
weima bewonderaars. Hem ontbi aken juist do eigen
schappen die men hier gaarne hoort, sieriyktaeid,
kioschVM, bekoring; daarbü komt dat h\j zich,
nidut TunnhatUcr te Parijs gevallen was, zeer
i.ubehooiiyk over Frankrijk heeft uitgelaten.
RoSiini, de Paröicr Italiaan, had eeu evou
grooicn alkeer van Wojiner's muziek als de Pftrijze
uaars van ajjn tyd, en men vertelt, dat hy vaak
opzettelijk de partituur van Tannhaüser 'tondcr»te
óoven op den lessenaar van zjjn piano had liggen.
Merkte men het op, dan zeide lijj: ?Ju, ziet ge?
Ik beb verschuidene malen geprobeerd die muziek
andersom te spelen; dat ging niet, nu wil ik het
soo eens beproeven!"
In de groote wereld is over Wagner's dood
winder gesproken dan over dien der jonge her
togin de Chaulnes, de ongelukkige,
Lalt'krankzinnige afgedwaalde, die niettegenstaande baai'
misslag nog steeds de sympathie had weten te
Ix-houden. «a het proces, dat zooveel opzien ge
haard had, was ï(j, gescheiden van horen man en
haro kinderen, door de koude en onmeedooeende
tujaohenkomet harer vrome, wreedont dii<e schoon
moeder, eene eehnihJaata komen zoeken in eeno
voorstad van Parijs, te La Villette, bg
eanvuudigo burgerliedeu. Zü is daar bijua van
gebrek gestorven, zeer zeker uit afkeer van het
nedtirig, vergeten leven, zij die allo bcdwelmingen
van jeugd, schoonheid, weelde, rang en rijkdom
gekend had. Heeft t(j zich h|> ha ar leven ook al
wat luidruchtig getoond, z$j is heengegaan in allo
ttilte. Nauwelijks waren er een honderdtal
kon>, familie en vrienden bfeen om hatr na^r
ir loatatn. wontegie geleiden, haar, eene
ge
ymoJ^S^SS^^Ma^ itffiswlen eene goede
moeder had hunnen worden, indien men haar
bare kindoren had gelaten.
Het babbelende Parijt heeft aich in de laatste
Tcoiücn dagen ook druk bezig gehouden met
eene soort van schaking, iets ongohoords op het
einde der negentiende eeuw, in bet midden van
Paiij. Men heelt eene zekere juffrouw Monoaterio
opgelicht, eene Ameiïknansehe van geboorte en
een weinig verward, om niet te zoggen stapel
gek. Omringd door bloedverwanten en vrienden,
die bogcerig waren naar liaar fortuin, is e\j op
lekeren dog geschaakt uit haar buis; een prop is
ia haar mond gestopt, a$ is gekneveld en naar
een krankzincigengeitticht overgebracht. Er ii
veel gerucht gcmuukt van deze zaak, vooral
toen mevrouw Monastcrio zelvo rpuorloos ver
dwenen was uit haar dakkamertjr. Na dacen
zotkeiis heeft men do twee dames weergevonden
in een prauhtig kasteel in den omtrok van Londen
bij een rijken vriend, waar, naar het schijnt, de
Sclioone Ameriknanschp spoedig al de vervolgin
gen vergoten heeft, waarover het publiek zich
Imis-chien meer moeielijk heeft gemaakt dan zij r.M.
In de letterkundige wereld hol) ik u te spreken
over het optreden van tweo dichter», wel rocds
bekend in ten kring van vrienden yau rijmers van
bt'piep, maar wier naam nog weinig tot het pu
bliek gekomen wa*.
Mijuüetr de. Villiers de l' lale-Adain, een echt
dichter, eon weinig excentriek, maar van
onmiski'iibaar talwnt en oornpi'OiikelijkheiJ, en die tot
beden slecht* eenige werken van weinig belang
bad doen schreven, ia er in geslaagd
oplietTheatre des Nat Jons een groot drama te doen
opvoo'?, getiteld: Le
JToureau-Jf»»<?«,dat.hyge.-chrei had voor den wedstrijd die in 182S door den
keer Michaölis met het oog op het honderdjarig.
feest vaa Amcrika's 'onafhankelijkheid, was
uiiteschreven. Het werk is ongelukkig slecht
apipceld; het is vol schoonheden van den
eerften r^Dg, woorden die Corneille waardig tgn.
krachti«e toestanden, maar ook vol onbekendheid.
Biet het tooneel en onnoozelhedeii. De loop van
bet stuk is ongeveer als volgt: De koning van
Engeland heeft aan Lord Cecil bet bevel
opgedrnc-n o er het leger, dat de Amerikaanfcche op
ngen tnchtigen zal. De generaal vertrekt
Bet &0ue vronw, met welke by een huweujk nit
CDiivenanee gfcsloten heeft. -:
De koelheid züner wroow, diehfl bemint, wordt
hem eerst dnideiyk, toen liji van een avkere Edith
Athwell verneemt, hoe Lady Cecil voor h»ar
huw, luk eene liefde-betrekking heef t aangeknoopt
met. Stephen, die thans aan het hoofd der
opstandnlingea staat, Edith bemint dezen man, en om
?era te bnwen wil ajtt hare mededmgster in >,ntt
[jordorf storten, welke Stephen zal trouwen wan tToer
wd Cocil gedood wo'i dt. verraad, lirt, trouwe!-jf
[neid, bister, Ëdith stelt dit alles in bet werk om hüor
l te bereiken. Haar ongelukkig slachtoffer wo, dt
jhulrtigd van verraad en daarna door de op*
ndelingen gevang-n genomen; Lord Cewl.von
?ogenblik overwinnend, bevrijdt zQue vronw. maar
oeuvelr, kort daarop. Niets verzet aieb langer
tttmn het gt-luk van Stophen en Lady Cecil-, zjj
nllen trouwen, toen Edith de ongelukkige ver
rast .on. haar met een-dolk doorsteekt; zy celve
«ehtcr wordt -door een slavin, die .eenige
wmkftoht, tegen baar koestert, met «en vevgiftiiion
"ïl ffednod.
. _-_..Jk met de wedervwwhHnio» van -den beer
** filiiers de l'la^Adaro, ia uitgekomen Les
, VQftU SN INHOUD ZIJN ÉÉN.
?Eene Studie naar aanleiding van Netnno.
m
Ter voorkoming van misverstand is hei mis
schien wenscwlQk, «w het vorig gedeehe van
ons artikel too te voegen:
lo. dat de aakou, die daar gescheiden zfln,
dikwijls niet ECO streng gescheidou voorkomen
als in de gegeten voorbeelden;
2o. dat een dichter, ook nl levert hQ nooit
andere werken dan die «nkei fantóweën en
sentimeuten bevatten, toch z<or goed al het verstand
kan bezitten, dat er coodig is om
wotonschappoItjk wan ie z«n. ?
Vosmaer*s Nanno is een dier gedichten, die
hoofdzakelijk werken op-onze verbeelding «u on*
gevoel Wel is waar bevat het hier en daar ook
?gedachten": in den nanhof h. v. van B ff het Haar
Aaltaar wordt do oude ütrijd bezongen van
orirtokrntie en demo». Geenszins ook gevoelen w$ er
het minste bezwaar tegen, dat een dichtwerk
dergelijke denkbeelden inhoudt; maar zoo tveiuig
zfjn zij een voreischte voor het leveren vnn een
fraai kunstproduct, dat in do bentc gedeelten
vau Nanno ? gel$k in talryko uitstekende
gedichton ? geen ?gedachten" voorkomen.
Geheel iu ovcreeiistamming hiermee, koos
Vosmoor deze stof in Giiekenlaiid niet voornamelijk
om de grieksche ?gedachten"; maar wql iu
ondGrickenland tateréelon en personen te vinden c|jn,
dio zich Iconen tot eene echoone reproductie, tot
zoodanige fantasieën, ui a hy weoscht te ge
ven. Aan ons strand . of op een onzer eilanden
waren die fantasieën onuitvoerbaar geweest. In
Griekenland bestond de hoogste knust en dit
geeft aan het werk eenen adel, die wel elders
bestaan kan; maar dien men daar zeker is te
vinden. De dichter bezigt dan ook Rrickschn vor
men, niet omdat zti .grieksch zjjn, maar wtfl zy
een uitnemend hulpmiddel zijn tor vcrtulki«g
van hot hier gewenschte eu vereimuY e gevoel.
Sommige antieke vor m ca ? do trimrtri eu de
tetrametri ? geeft hjj zelfs zeer gewijzigd: hij
moderniseert.
Uitgaande van deze denkbeelden ? dezelfde
als van r.ijnen vriend Alma Tadeina ? hoeft
Vosm.-v-r ot'Q gedidit geleverd, waarvan ongeveer
de helft atuattiaast hut beste, dat in ecnige let
terkunde goRcvon is.
? Eilaas! Daar zie ik twiutig saters uit den
groml opschieten en. tny niot hunno bokkepooten
grnnte wuordon naar het hoofd Behappen.
Wact hot schijnt tegeuwoprdif ?-
gen er ie weinig m, H^j aoekt na«r het
soo«t«reene misdaad
to jöo, ?uiet aUejQn iets to laken, maar evenzeer
lïtB nier&
, vanen van den heer l.'ttlnnat, di"n eenige
uden in den laatrtenUjd aknprQzen. Ia
letterndigo kringen was de jonge man wel hekend,
3, hl ek, roet lange lokken, declameerde hy er
p graftoon en met. de gebaren 'van een
krankJnnige zfyn faniastbohe venen; mjne lykktoorjge
«tue was verwant ««o die van EAgar Poe «n
Ban telaii-e. Nu zQ nltgekomen zgn, vertoonea
es gedichten eem« diepe kenaii van nttdrakkwg,
«vrm m röwkunst; gevo*l en denkbeeld «indt
ttrandTe» offert daer
4» laat|0s sUmi» wte |W«W haar pdktaa
4e vtefen verhofbad dnjoomjan
. daar aaf
BosJfi krabben aa
Hcnaotyw-waar aQ «? bvla aan «ea draad ateh
VhaAUfc. ^u* ^^^^^ j.M» ^^^mm ^^* i
mmuw^fm, om V^M^WH VBV^ *w^^^W ^*^**
Orer de itotoon; op eua?«aar teakto mj. vlöic naar
~ Jt*» mmmr+»A
BnUoBd, ketol4 ««t eeav
?rgOTi «? verten, aoo laat 1* aft *af
si) ann
Dcbbmn ? IM, «oor «? ferfeagmü) «pbet'dtMveade
Schoen bet o«n monacbelQk *«i«a, aBwhoon nauw ken
baar' ea roerlooa.
Eerst ontstelde zo vreeaend eoa dood* te aien, tot cy
eonaklaM
Dacht, »k die mnaok Bock )«<rt Wild jankand en
. . ... mtetead haar oogwoak
Kook baar do hond «tocd* aan: todu wrakte aQ ? «nel
la bot vatar
rioftó do moedige Xanthos ea pakte ea stoepte don
dfenkung
Vee «aar hel glooiender eind «a bQ Jogde ztfn vaogut
op den oerer.
Zangerige, vlugge bexameters en Reen abstracte
\roordcn maar levendige plastiek! Bovendien
geen zoogenaamde dtcMcrlgke taal, hetgeen maar
al te vaak oeno verbloemde uitdrukking is voor:
gestolen beelden t Neen, alk» is Mach, jongt nieuw l
En groot moet de vorbeeldiagskn»ht van den
dichter zijn, die zijne fantasie KOO duidelijk sap;,
dat hu znlk een aantal kleine bijzonderheden
naast elkander kon teekeneo.
Wanneer men deze verzen met de aangehaalde
en ook mot andere van André Ghénier vargelgkt
zal men bovendien e<;n onderscheid ontwaren in
het voordeel van Vosmnrr. Bn den li-anschen
auteur ontmoet men in de gedichten^ wier ftof
nan de oudheid ontleend werd, veel «eer
oune^iamen van boken, steden, veel meer mythologie
dan hij den uedei-landschen dicht*r. Ov>lf dit
draagt bfj om de verzen van den laatste dikwijls
frjs*cher te doen zijn dan die van den eerste, on
ik voor mU lees van Ohénier dan ook liever zjjue
andere uedichten.
Ecu voorbeeld vnn eeno krachtige fantasie heb
ik gegeven. Ia men niet geneigd, er oen diep
fontiment in te erkennen, dau volge ia eenigo andore
verzen het teedere gevoel der diahterziel bg
liet zien van een aanbrokenden morgen.
T.»nsziam sleept Je heiige oaetit haar alaior,
Illor, ilooroohrjoonJ aan d'uit«nto shjipeD,
Weg van de aard', en de loatato atcira
Dooft haren glans.
Zacht ontwaakt nit don aluimor het leven,
't WUulekeo aaizolt,
Hebt ali een zucht in den morgen;
Over bot groenigo bloek van da lacht
OUmmerl «en geligo tint,
i het eento irolhjo met ruiouTl*rkJo»
~ ~> T&n do c"" '
"artndroïig te t.?
Noemt men eoncn schrijver wecaterlijk, dan
heot het: ?Pedant ben je en pedant zal ju blijven,
zoolang aU ik müu grooten mond open kan doei!"
Zegt men: ?Wat do heer Z. geschreven heeft,
is niet waar om die en die redenen", dan ia
terstond eon anonieme held purperrood van
tourn, omdat men ?Hunnen Als durft tegen
spreken,
Men schudt in ons land de woorden en do za
ken, dio zij yertcgonwo >rdipen, door elkaar als
een krankzinnige zijn spel kaarten.
Een schrijver is pedant, wanneer hy op eenen
toon van gezag 'preekt over onderwerpen, dio bo
ven ü\jno krachtfu gaan.. De oud-, rdom doet
daarbij nic's, niets hoegenaamd ter zake. Wie
in het publiek optreedt, verschijnt niet met eon
zekeren ondevdom of met ecu voogd of met
vronw en kinder, manv roet datgene, wat hij levert.
'tis de oude kwestie: men kan den auteur niet
van do persoon onderscheiden. Om aan te
toonen, dat ook in het buitenland hot onderwerp
niet nienw H, citeer ik bot volgend gedichtje vaa
Oscar Blumuuthal.
Den Altorcstolzon.
?Erpraut nlnd tvir ? nntl du noch Jung",
Ho üprocht IUr voller \Vurdo
Ui,d lieiselit vun raiv Vt '
üb "Exufai Altorabüi-do:
Doch sollt' vor ji-dam grau"n Haar
Ich ohrfahrditRBtnram ^rbangen,
So dflrfi' am End' der E^el gar
ïlcspcltt von mir vci'laiigc-ii.
Maar kecron wÖ tot onan lofspraak temp.
Wijl ik geenszins van plan ben, de ullerliefato
Nantto enkel met een praatjo over vorm ou inhoud
de trup ai 'c 'laten; wijl ik aan deu anücrenlcant
van do bereidwillige kolommen van deu
Amsterd«mraer niet to veel meer mag vereren, wil ik
door eene korte ycrgelyking niet een gedicht van
een beroemd btiitenlondscli echrijvor aan mijnd
huldo klom gevon.
Vosmaer zegt in eeno aantoekoning bij
Morgenoffer ? een der onderdeden van zijn gedicht ?:
?Ook bemerk ik, André Chénier's Meudtant
inziende, dat l-ü my een paar gelijke trekken
voorkomen..." Dit bracht mQ op het denk
beeld, om een gedeelte van Chénier's gedicht te
vergrujken mot eenige verren van Vosmeer.
Ziehier den aanhef van Le Mendiant:
O'italt quand Ie printompa a rcrvrdl !?? pri-a.
La nllft de Lyone, rtcrge anx chovens doru».
Bon» lo« monU Achóans, non loln do CtTjm'e,
ErraLt ïi V ombra aox borj» du faiblo ei pur Rratbii;
Oar lei eavx dn Orathhi, none dos boroaanx do frcne,
Entoniaiont de Lyon* Ie ftrtlle domaine.
noodain » l'antre bord,
Dn fond d'nn hoi* ópoli, nn ooir ftutume «ort,
Tunt pile, Oemi-nu, fa barbo hériMóo t
II nmnait i> pelne one lèvre glaoóe;
Dei hórame» et dei diens imnlorait Ie aecotm,
Bt dana la fnrüt ?ombro erraft dopnti donx jonrs.
H ea trame, 11 n'attend an' ons mort donUnüeata;
H mccombe. L'enfiuit, interdltp «t ponretuo.,
A oe hldéttx iipoet sorü dn (and dn boli,
Vent ralr; maia ollo «atend aa lamontablo voix.
Tl tend les bras, U tombe ik genome; U lol en»
Qtt'au nom de tema tal dleui U Ia «unjnn, 11 pcl«,
Kt qu'tl n'eat point a otuindre, et qa'une ordent* (Um
L'algnll)DDne et'Ie toe, et onll «sp're onfln.
.81, aomm* Ja Ie erott, belle dit ton oufinoe,
0*0at Ie dim de eoa «anx qni t'a donnc nainaanee,
Nytnph*, soavunt .lot TOJOI de* romlhoureox bumaioa
Onvrent d«» ImmoitaU loa blenuüiautek ntalA>._
Ofschoon (k op de waarde dezer verzen n!et«
wQ afdingen ? er z\jn er fraaie ond^r en boven
dien beert Chenier er wel betere gesehrewn ?
staat toch de levendige plastiek van Morgenoffer
hooger.
' D'oohtcnd reedi BOO aoboon, en gelflk aan de vogoleidtoroB,
Welke b(J Hkriekn d«* daags Medi beaig n jüugeod
_ ea vrace ..
woord te veel ataat* es*»-n«r iaat aan ^
kam. tajuubp ?» IM ???ij« sa ^a^B IM
-^T^^ ^T^^^^? ^^ *?? ^^^f^ff ?? ^P^W^ *^
niet elk »« tüteit ven
i Je we
te
_
van de fit
neer op neofie
wanneer
._
per «let <nn rekening
Me niet goed g<
is, itent eTeT niet fin de kew leeet nete
oMnen dit erg vervelend texinim.
«at er staat
gemarkt;
een «éheko voor nttn tellMirlhhelrMk ?cbutft
om toch maar een held te eob^nen, afin
geestaUjken boezem mweUi met boeken vol woerden;
svdaaa ea daa aaascM
aaantg ia
bebikepaieawde*
?*-*?»?? Mtk
??? wa^M w '
verbetlnVM» vealwiabeidtênebban l
i bad reeds, al* een schatter die
?"""? attn »èlb»arr8r\TTTfÜT ?*?«»& 1
iTild te aobttaen. afin
zon mm aok een antiek* gedachte knnnen nee»
men. Doeb daar kUnken M| de woordend bet.
oor: .Wat »$ betreft, ik eohenk ieened alle>
Was i
Al
rangige fcnmo Jil vrwg ontwaakt.
(xieh toppen,
k -.
Nanno" schooner
Fluiten do vroegatentwaakta govlongaldo zangoitye»
Nu cUi va» bovan, den moigoa al ot^^r do Kimmen
ontwaren.
Of wenscht mon moer gevoel te erkennen in
het zachte, Goetheaancche hedeke, door Nanno
geneniied, nadat de kennismaking met Niklas
haai1 houfdje met droomen heeft gevukl?
's Avonds klnpte wildor 't harte, bloosde, bleokto -wang
en h»ln;
Lnttel rnsto gaf de nacht haar, noch da sponde dro
momiwaofd.
Vroeg ontwakend lag zjj mymraud, d' armeji over t
hoota gekrnlat.
Zong zü naarend 't oudo lieüjo, half geilolatord, half
gezucht:
Da nacht ligt bvor do borgen,
Het ilnimert al in 't wond,
Do blaadjes, do fladrcnde flaitutors,
Het nromnienda bleke, de b?ck.
Do alaap ontglipt tuijü oogen,
Er rnlzelt een beek In nu}n hart,
Ejj zoekt ntt het 'lonkor don zouglaas,
Zij mmioclt ? 'kon weet niot. wat.
Dit is teedor gevoeld. Zonder een diep senti
ment rijzen nier. dergelijke frisschn beulden voor
het dichteroog. W^nt ook wed«:r hier on moeten
wü geen zoogenaamde dichterlijke taal, dio
ongeluksspruit der ncderlandsche, gelijk ook van de
transcho Muze.
De sentimenten van Tosmaer's Nunno zün zon
der uitzondering zeer eenvpndiir: i der kan ze
medegevoelen. Deze eenvoudigheid sluit volstrekt
niet u>t, dut het gedicht hongo poëzie kan bevat
ten. Slechts is het een betreurenswaardig ver
schijnsel, dat men aan se > timen ton, die niet. overal
en ónder andere ni«t op het danskoord der
moderpo theologie ontkiemen, heel geestig den naam
van ?vcrhevchu" _ geeft eu 20 ?onbegrijpelijk en
duister'1 noaint, in den waan dat da ma««a zal
Duimen: rWanueer zulk een groot man het niet
begrijpt, dan is- het natuurlek ook maar gekheid'."
Zoo iemand matigt zich eon oorduel uan over
iets, dat hy niet begrijpt, en hem kan men daarom
met volle recht pedant noemen, maar niet. hen,
die het wel begrepen en aantoonen, waarom zjj
het schoon vindon.
Trouwens.... ook niet alle renfhnenten vna ge
dichten als Nnnno zfjn laag by den a< on'). Dy
nader inzien zyn zij toch allen »>o hooleenvondig
niet Lezen'wü nog oensdeco verzen:
Over d« kantlgo Iteencn, wier ponton haar prikten den
tocrzool,
Wlpto zy ving, mot. de vingen vcthenVmd denxaomvaa
haar ebiteoo,
Wen zich het apolendo golfjo verhief om do zonnig bctinta
Enkel» on achouon to knncn.
Zonden er wel yoleu zHn, die dit tooneoltje
duidelijk kannen zifin en het artistieke der ver»
schyning gevoelen? Zou niet hun aantal nog zeer
verminderen, wanneer do vraag was, wie in
staat zjin de'knust te genieten, waarmoe het
tooneoltio in woorden is woergeg'iv«n? Ook dit
laatste is een sentinxnt, dat wul -degeUjk door
den dichter g^gevon is.
En wijl Nanno naast andere ook sentimenten
bevat ali de katatgenoemde, mogen wy haar
rangschikken onder kuurt en( poëzie van don
eersten rang. Wenschen wy dit al niet met elk
onderdeel te doen, dnn toch nut Oélittndjjtoren,
Jforgcnoffer, Onder de Bloemen, De
ZüvertnGrtit, Nanno en de Votcttttr, Awndwcelite, Wjfs
Beraad, Huiswaarts on tal van brokken nit de
ovei-igo gedeelten.
Mcludie it daar overal eene hoofdzaak.. Men
denke ónder meer aan den scboontin tong van
Ochtendgloren.
l>o meljdio alleen wekt reeds bet sentiment op;
sentimt-nt Is inhoud; dm geeft melodie inbond.
't Is IcnutseEg geredrneerd; maar dat is tegen
over onze letterkundige kr.tieb, heloasl noodig.
Want er moet ioeh een middel beproefd worden,
am de dwaae nweninff te bertrttden, dat Vosmaer
vooral ,vorm" en gcenn inhoud" >nu geven. Kan
of wB men dit niet gevoelen en zien, dan moeten
daar nadert net" bericht," dat "al die wijsheid er'
anders nit aanzien, wanneer ....maakte ander*
bad geschreven.
Ataf t hem in dan .vom" nat! roept men.
KOM, niet de ,vdrm* beabat; eaaar eerst door
de taal wordt, hetgeen in bet beat? nanweaig is,
iets voor den lezer.
Dit schermen met bet woord .vorm" u ia ons
land loo ingeburgerd, dat er una geen letter
kundig werk ongunstig beoordeeld wordt, of
sommigen noemen het vitten op den «vorm."
.Misschien kan ik aan de bewering, dat men de
«aak verkeerd inziet, nog eenifea Uom bezetten
door de volgende
Parabel.
De heer Bombono Toe Redeveerstiae gevoelde
zich beladen met gedachten. En hy schreef
romans en artikelen en gaf tijdschriften alt;
maar nog altyd lag dat wicht van wgsheid op
zijnen geest. Daar hoorde hy, dat redevoeringen
een heilnüddel waren voor met gedachten
beladene zielen. En hy hield eene redevoering voor
zqpe gade en tijn kroost en aanverwanten en
vrienden ea genoodigdee. En zfjn mond sprak
aldus:
?Groot is de familie Bombono on groot zijn hare
werken. Moet ik wijzen op hare edelaardigo gevoe
lens, op hare gevoelens als die vaa Christus'lam,
zoodat ik zon kunnen zeggen: op hare
lammigheid? Meen, Geaohte Toelwwrders l Wijzen wil ik
op hare groote, wat zeg ik! op hare edele
wij-iheid. Wanneer wij van diepen eerbied door
drongen den zwengel der pomp van't humanisme
hnnfaeren; wanneer wq de gedachten van
Scriberius omhoogpompen, en ons vermeiden in den
a.ublik der zondóorglanade gewelven vol groot»
ideeën, dan doorwandelt onze geest eeuwen van
wijsheid en schoonheid, van groote wij-beid, van
strenge schoonheid; dan vloeit al het subjectieve
in ons over in het nooit volprezen, goddelijke
objectieve; dan bezielen ons de algemeen
menschelyko gewaarwordingen, die tegen de tatiden
der eeuwen pal staan; dan gevoelen wij ons
mensoh in den xvaarachtigen l>ombono-»n vaa
het woord..."
Toen aaiden er sommigen: ?De mond-van dezen
is aln het. «pongat vnn oen ledig vat. De wind.
die van de bergen komt, vult niet een ledig
teerrnt root alpongeuren; slechts suist hel
spongat, terwijl do Wind er over «weeft.
Wij kennen harpenaren, die schoone liederen
tokkelen. Hoort naar hen l
Wy kennen mannen, wier denkbeelden r$p
z^jn, niet, helaas) als de wijsheid die goden alleen
zouden kunnen bezitten; m <ar toehijjpompjaatjj
te maken voor andere zumnrs. Hoort naarlien!"
Toen zeiden ereenig«fi!»rtG$lM4Hitttbediuers;
fftj wilt niot anders dnn vaten. JaToerscK'zfit. gij
op de oehoone gedachten der familie Bombono,
en daarom vit gy op don.... vorm!"
Amsterdam, 27 Febr. '83. Willem Paap.
DE GEDICHTEN VAN A. PIERSON.
'? Grnvenhage, J. STRMBKEG. 1682.
n.
Wio toelcght o Jnlns, met ejn toon,
8olf Pindarus to Btoecken DA de kroon,
Botronwt aich, al* de rcnhclooso Boon,
Op was»o vlogeli.
VONDEL, naar Horatins.
Rooit wellicht z{jn deze woorden in zulk een
letterlijken zin bewaarheid geworden, dau b$ het
veischynen van Prof. Piersons gedicJitea; ja, men
zon in verzoeking komen om te golooven, dat
Horatius ia eeno dichterlijke gecatverrukkmg ?
want dichters zijn zieners ? de vertaling, (ofhoe
tul ik liet noemen, de omvrcrking V de verbetering
of poging daartoe? de aaumeuging wellicht!) der
oden van Pindarus door Prof. Pierson op het oog
bad; de lezer oordeclo zelf door een veigelykiog
van Pindarus met zijn vertolker. Hooren wy eerst
dezen Inatsteu.
08
BMippscl van een enkel etmaal,
Vraagt do mennch zich ocgltig af
Beide, wat hy ia on niot il,
Vaii do wieg tot aan hot graf?
In üahiolf oen schim, oen droombsolJ)
Zondur wezen, klaar of toon,
Le«(t h\) Jan oevst, al* op 't leven
Valt een utrsul van 'tgjddlQk sehoon.
Pythia Vm.
Nieta minder dan dczo woorden ?Pythia VIII",
was rr noodig' om my te overtuigen dat hier
waarlijk «nc navulgihg van Pindarus bedoeld
werd; ik zocht en ik aocht nog eens, maar kon
nergens in Pythia VIH iets vinden, waarvan .ik
met zekerhoid'durfdn getuigen: zie dit in nn door
Prof. Piercon bodocld; en ook nn ben'ik niet
zeker of ik wel de rechte plaate beb getroffen:
epamoroi, l i de tis? ti d'ou tis? Skias onar an*
tnroiipot. (Philhelleneu, vergeeft het m$, dat ik
geen Grieksche letters gebruik, ik wilde den zet
ter die moeite besparen, maar ben overigens zoo
bekrompen nan den vorm gehecht, dat UE noode
. * v -I-v -»ti _',..,___: -_1!L_Ï_- VXT -.
zin Nederianj
de gedaanten vnn Griehenhe) j in nieb èaneenit?
Haar b»e jneetan wi bet OM den «erkleMtt all
de vertolker ven Pinoaras, eehtOriekiebeMn
kieat am ?» Jedaohten te heliohamen, ifents
mieax waateeffiiiiait, die gedeobten neodervo
ia een ioSe^ï j-rcholomaoh meffetak. waa
het perpetmm mohiK «e stem der w^Hn kie>
denpel
.Aaklig stoot de Oargoon uit klapp'rendo kaak baar
?Blaogan.hAfbaar^er Oorgoon, mrafon gcfloit ia l _
>Naawiyk*he«M«a«diBlAtfaeBeldiim waakte^ venaomMa,
»0f ook, oa» moot «o» droom, dat spel, datgAaiatcpaej*
Bescboowm wQ nn eens de twee laatst
dat in plaatz der spondeeën ook troobeeta ge
bruikt Bljn, dit «al wel de volle goedkeuring
wegdragen van allen, die maar eenigiiu op dé)
boogto «fln van de geschiedenis der venebiUende)
verUüingssystemoa, sedert Opits in Dutteehland
gavolffdlvooral wanneer zQ de hopeloose^trochee&i
vlucht1' van Voes hebben gadegeslagen en opge>
merkt hoe veel schoonheden zijne verdieusteJiJke;
vertaling der Ilias en Odyssea daardoor beeft
verloren, wat reeds uit het vewohfl dor eerste)
en latere uitgaven dezer werken in het oog
valt. daar Voss ia den brginne ook troebeeta
beeft gebruikt voor spondwoBa, d «h later deze,
ten koste van getrouwheid en welwillendheid,
eooveel mogeiQk heeft vervangen door rein*
? apondeeSn." Doch bezien wjj nn een* de catiuur
van de twee bwtste verzen:
^_ *^ »^ *?_?* T ^^ ^^ ow ^^ ^^
Dit lantsie sebema moet beantwoorden aan:
?Of ook ons moét een droom dat spel, dat ge*
beim openbaren." ?
Ziet iomand kan dexen laatste regel andert
te tneton, ik niet, ?droom" zal toch niet kort
verheelden moeten.
Iedereen, die sloöhts- een weinig met Griekscb*
yersraaten bekend is, weet ook, dat by Uomema
in den 3en voet zelden een spondeus de phutt*
van den dactylns zal innrmen, en in de vertaling
Tin Pindarus ia 8 verzen is tweemaal de derde)
voet een spondens! Ik zal de andore hexameter»
maai' niet analyseeren. Wie Inet heeft mog*
Nu. 11, ««raten en derden regel eens onder
zoeken. «Hetzelfde euvel!" Ho vreemd in deae
verzen mat lange en korte, of Uever beklem
toonde en onbeklemtoonde, woorden en letter
grepen omgesprongen is, zal ieder, die op de
hoogte- -te vacr verabotnr, «eher ten
zeuratebwrvreemden; net de ttetfter (ijo «oorrede van .
Buintjo de V DS) kan mon hier aitroejien: TMén '
dwingt ons slecht te leMul" Doch dat komt-*
er van, wanneer men coo mild ia om alle Griek»
sche vormen te schenken. Of zou bier hel
adagium ?nemo dat qnod non habet" van too*
passing wezen? Dat kan noch mag ik «eronder»
stellen. Leehjke parten heelt die geringschatting
van don vorm prof. Pierson reeds vroeger in
zfino vertaling van Aeschylue ge^peeUL Eon
k'ein staaltje, zoomaar bKhet openslaan Ton het
boek. Agamcnnon vers 228.
Daar ligt het offer zv-ygend neder,
Maar voor 't ouachnld g offarblood ,(1)
Ter nodordrulpt »n 'a ontara voet,
Dringt diop uit oogon olndtooa teder.
Haar blik tot in het hirdst gemord.
Schoon Is xe, alsof hiar Torwcn maalden,
Nog ii 't aleof ia t kooisgahnte,
Waar 1>Ü bvt «ctamtrand faMtgedt
Do wanden louter vreagdo maalJua,
Het reine lied der dochter rtfat.
En 't zalig tot des nader» prjjit.
. Het spyt mjü dat ik de vertaling van Prof. van
Herwerden, dio cenige jarea geit don in ?de Gids"
verscheen, niet ter haiid huti, céne vertaling, dio
ten opziohte van getrouwheid zeker nog niet
overti'offuu ia, Ik eal dus zalf eeno v«ruliug
moctcu geven, slechts strekkende om denzin weet
te geven.
Door 'traw geveld don mond jjeknoToU:
Een kracht dl« haar do cpraaU boneoml.
(Dit fluit :!ck btj liet vorlye alt nazi* on»}
't Saffraan gooi klccil valt nu ter narde;
Xjj \rorpt op elk dor offeraap»
Ken pif van doornu» met haar oogon.
Ja 'taclicon ? ala een gi'siuhlkleid bcolil ^
Zfl wilde, maar z(j kon iiiot spreken.
En toch, zoo vaak «oerklunk ba r liod
In 'H raden hallen, vol ran gantdu:
Paai- oord* zfl, do reine maagd, :
Kot kuiflcho w m baar dierbren Vador
Vol liofdc, door een pmaanang
Voor zljj gelnk «n vnngd te alngen.
Ik zou zoo gaarpe, ? nn wij het veld .der
vertolking en omwerking gaan verlaten, want ik zal
my zehren de verd.jetige taaie besparen, om dn
verdere PindnrUcho gedachten (?) te vetgeUjka» ;
. met hetoLJgiocel, onzalvando^Authridatee^naar
j Uaoinc, Volgaanw getuigen, dat zy, soa-getrouw
etmanlJ" Dat etmaal is zeker voor een
rakenmeester; voer een gewoon menwh en ook voor
eon dichter is hot woord ?dag" voldoende. Neen,
fraaior. ? ?Van do wieg tot aan het graf ?* is
een bermnering uit de litwutnur der kinderjarent
die al zeer ontydig den vertolkenden geest Jnvom
treffen.
S7 ?
er toe overga). Deletterhjke'.verialiiwia: ?Wezeui l als man van eene bcrümde vertaOiug kan
wrwacbeens dags, wat zgn w»? Wat niet??Droom eener l ten zeer vloeiend te leeen is, e& duor-dubterlttk*
schaduw een menschl ?Schepsel van een enkel l wsbooaheden, aekw mschikt u om op.hettot.neel
-- - ' ? ' . i ^ worden opgevoerd. Ik «on zoo gaarne al d»
gedichten eeu voor «en schoon en vedkeven vat» .
3en, wolke A. Fiereon «U beeft gedacht, docfc
helaas l ik kan dit niet. Wat b.v. vanooa .UeOin
Eliaabeth", wat van ?Gamaliél en llarwtir* enz. t«
zeggen? Verre, aeer vor boven al de andere vuort»,
brenMelen van Prof. Piersoa verheft «khaijn ge
dicht «Een droom", eea eonvenir de
iennaMm,g«huid in den dichterleken vorm eenor veraohfimnf
?van baar, aan wie wg allen in later dagen me$
Ueide temgdeaken» '
J» ^|AW9WVH||«UV *»?????». «VUWVIVVa l v« WU «UVM «**«. M*w HW ¥ WM0M «M 0.VU, ««?»« IMWMM* I^VM
tierge MX oheveux doneV j MdeMn wel «raoHon bet sit 4e hoefden te.] d»
Tracht niot een God ta worden l
Findarna.
De hoozo slang heeft Era mgcnntiterd:
.Zoo gi) taaor Oodi berel niet teistert,
'Maar oet de vracht, ontsegd door 't hoof gehod,
Wordt stj gcljjk aan Qodl*
Adam en Eva, dut klinkt zoo
oud-Teetemontisch, en daar Pindarus bijt t it sterk l Ven
Japetus heb ik wol eons gehoord M de Matste.
keu, maar ik wwt niet d»t nB met Ada* eofya
ook zoo bekend waren; en of die Japetas dezelfde
is ah Japhot, mogen deskundigen ttftmafcen. Wat
zon Pindarus wel van Adam zeggen ï Het eenitra
wat ik vond waren de teksewwwden: «Tracht
niet oen God to worden l" ? Doeh vfttiQn na
fttitieke gedachten, tooals de vertaler nijne
nndar>che bespieBeÜBgen betkeld, wat betotèenen
die woorden- ny prof. A. Piereen ? ttc vendenr
het niet to begittpen. Beteekenen bet gedoebton
van de ntSSjfBH Pinden» ,-j, zngen bet
reedt, vindt men bQna niets w 4* eBes. Of b«
en
van
tis eUl d» moeder heeft gesproken.
Eenrt »«tet hij nog. Baar «indolJik waagt
Do Jongettag »alf «en woort. HUTvMtgl
jWat heelt tot dnsfer mfl ontteuta»\T
Waarom een toekomst «aj -heJeoB], . '
Die van bet harte nM berooftf
c an
dzt verrokirltJl
tb -ku tmja étatfc'M moeder ntrt."
Wet,
mrt God,"
^waMlbehton1' <no. '
«i
De booze
daet.h«bb«n
Ik aoodif 4e leaers ,n»t neWen
«tet de mAam to veMelpgen. Tan .. .
nebJLV ? Wte aai «o» pertydjg 4nr*<< v<
dat Mt de «elgMide venen niot eehoM sindb
V& (*» «Mo*> «at t*ai tak haar hot doen Jeten*
ÏTaa> Jtor ntt fter hun «efetiladft*
Als ia een atuien zomenasht, . ?
Tathemat «n verkwBddag '
Hada» 17 ' -
-^r^r
[3 : i' i:
. '?' * ! ?«
if
"il: i