Historisch Archief 1877-1940
fs*
- -J-i&X
??- '-"' ; l^^W^F^^^'V."^^?1*
* . * "* 'V' *>*?;-*"?' 'v '**?* ? i ??'
??:.«
?^
;Üvii
l!
de ootrtu» otrcgairoaHghoid . af te «ooien,
verdiatt tdapTysing. Een der schoonste
pW«eo VBB d« stad kan, at wordt dj (jrond TOor
l»f«a pry» te koop aangeboden, jaren lang
«Btstora worden. Men had dat behooren to
Toorkorota, ? en DU wen ten gevolge van
een ondoordacht bêeluifon» in M
moeiiykbeid heeh gebracht, niet mogen omien tegen
kal betakv van de boete op vak een ver*
. WACHTEN EN WERKH,
Dr. Tbqwen ui veler harten gewonnen
hebben door styi hoffeityk aanbod om orde
ie brengen in de medische ofdeeling der
geoMoi^bibliotheek. Dat, ejdaec B. on. W.
dat ttdttd hebben aangenomen,* «onder hem
eeoife vergeedtng voor syn te tawyzen
dicBftlon toe W zeggen, Verwondert ons ten
teerste. .Toor een ? geheele reeks van niet
beweten diensten of ? bewecen ? ondienaten
kende de gemeenteraad den
dkecteup-genèeskundige een wachtgeld van f 5000 'sjaars
toe, en na til. het orde brengen in een
nieuwe* chaos niet eens worden beloond I
De eervolle retraite, door den heer Onessen
den neer Thyssen toegewenacht, is dus
getonden. Bet zty too. VVy kannen ons
beep/ dat de gewezen directeur bezwaar
kte om het wachtgeld Ronder er iets voor
te doen te genieten. Het al hem aange
naam geweest tUn een nieuwen werkknng
te vinden. Doch wij vragen of, na alles wat
gebaard is, het niet beter cou geweest zijn,
doodeenvoudig mede te deelen, dat Dr.
Thijssen de UnifeigHeits-bjbJiotfcMjk zal helpen
ordenen. Toor het publiek heeft deze geheele
geschiedenis wel wat veel van een komedie.
.NEDERLANDER",
' Mejuffrouw Aletta Jacobs heeft onzen
getneenteraad in zlln ernstige overwegingen
nopens de vnug, hoe wy tot gaedkooper en
beier kuattiicht zullen komen, gestoord.
Art. 76 -der Grondwet ie- haar niet onbe
kend* Zij. weet; -dat stemgerechtigde is» elke
meierderjariue irigéieton, uederlander, in het
voUfi genot der.BncgeriiJke en burgerschaps
rechten, en betalende in de directe
belastinBen eene som," enz. Natuuciyk heeft de
Grondwet bedoeld: »elke mannel yke Neder
lander" ? maar da^r ook de vrouw in haar
meest vrouwelijk ' bedrijf, naar Hildebrands
opmerking, ? niet een maanelijkea uitgang
door de , Nederlandsche taal wordt bedacht,
kan in .onze sprake Nederlander zeer wel
?een vrouwelijke Nederlander" beteekenen.
De bedoeling van Mejuffrouw Jacobs is
ongetwijfeld in deze dagen van voorbereiding
lot Grondwetsherziening den wetgever op de
gebrekkige redactie van het aangehaalde ar
tikel opmerkzaam te maken. De dokteres
doet dat op praktische wüa.
Utermede willen wy volstrekt niet te ken
nen geven, dat Mej. Jacobs het stemrecht
voor naar. zelve KOU weigeren te aanvaarden,
. of. ongeneigd zou zyn het voor haar mis
deelde «mets, 'in het -volle genot van
burgeriyke en burgersohapeTechteni te vragen.
Geenszins.
Een weteüischappelijke opleiding en het
zelfstandig optreden in dé Maatschappij kun
nen er gemakkelijk toe leiden, dat een dame
zich door den Nederlandschen Slaat veron
gelijkt acht.
Doch men onderscheide wel en verdenke
baar niet van het volgen van een taktiek,
die onvriendelijke geesten allicht als een
vrouwetyke zwakheid zouden kunnen brand
merken.
AU mej. Jacobs kiesbevoegdhetd voor hare
ene vraagt, zal zij niet nalaten dat te
eischen in den naam van hot recht. De
wetenschappelijke vrouw staat te hoog, dan
dat tij haar verheven aanspraken als
Slaatetwrgwes sou willen gronden op een
BTITL.
(Qrergedrakt uit De Anuterdamtner, Dagblad
. vóór Nederland.)
. «LTOST.
' BET AMSTEROAMSCU TOONEEL.
: Fidon.
Wij 'schrijven de i goede week." Terwtyl
in de Amsterdamsche katholieke kerken,
dien het zeUs ontzegd is de geloovigen met
klokgelui tot den dienst te roepen, in alle
«iHle de meest grooische gebeurtenis wordt
herdacht, waaraan ooit de menscheiyke ge
dachte het aanzijn gaf, terwyl daar, in zyn
ingetogen en mysteneusen vorm, het feest van
het lyden wordt gevierd, het feest der
vteecchgeworden Zuidelijke itjdens-idee, roept
ons aan den anderen kant de dramatische
kunst, on datzelfde hjdensfeest te vieren, in
e openbaring
?nn tttn nwer
LgdeB Var', lijden ginds. Uier schenkt ons
fcet christendom, in den nagalm tan zijn ver
lote» Oeotheid, 4e abstnkte zwevende
KbSonhwd TM bet lljdemideaal : Daar biedt
de nteawe kunst, in het eerste stamelen van
ztyn wordflBf. dé kottkreete, tastbare levende
lydensrealiteU. Het
christen? eVVUWHtlfVBW w* -^p ?..?- ^. ?_
dom, aan 't eind van zyn roeping, geeft ons
't «elfde tajandere opvatting als het naturalisme
bty ctyn ontslaan. Haar du andere opvatting
ii de onze, ons'zU het begrip, ons het
lUdrons 4e schoonheid van onzen tyd. Hetfyd
behoort tot de voornaamste faktoren der
dramatische schoonheid. De tooneeldichter
van heden tiet in de rondte, en, zoo hu een
hoofd en vooral ook een .groot hart heeft,
ontwaart hy, in ons Europa van 1888, zoo-'
veef Ittden, zoo een machtig lyden van natiën
en vnkengroepen voor den fond, die aan
zijn werk met ontbreken mag, zoo een
van cesinnen en individuen voor zyn voor
grond, dat hy stof heeft voor moderne
waereUsche tragedie*, in iwarte rokken én
fleepjspMnen, wier nüensileit de ontzettende
rdigieuxe tragedie van het christendom, met
p^.-^ ^»- . v * i i . MI b ^»v-^*?-f^-^«? v ? ? ? ? 1 ?' i ???? ? '(
E A M S T? KR'D A M tó Ë R, ' W,'É E k B fc'.A D " V O£ B *H B * K E t A » D.
bwr
evcnnan.
» Wc . live in , tn»u>lous timet*', schreef
OiiiOtaugh onlangs in een brie(, dien ik toe
vallig ouder do yojsen kieoy.
, In dal woord %i de weuk voor den
hedendaagfclien draoaatuiv. ( ' '
liy tiet naar Itiisland. De raoscn- en sek
ten worsteling. die. i» -dit oofienbtik do
bèschaviogskrixiü daar pp, xi| n hevigst in 't. leven
"
, .
roept, bestudeert hij. ïbt woord » nihilisme"
is voor hem van een ganiacli andere
beteckeuis, dan voor een dagblad reporter; 't is
hem onmogeiyt dal woörÜ óp
ohvAischillig«o. op sluoliia koastatcoreuden toon. uil ie
spreken. Zijn^ geest brengt terstond alles in
beeld.
tly tiet het nihilisme een volkspassie wor
den, hy ontdekt «r ceu der hardnekkigste
iQdeusoorzaken in. Hit ziet liet agecron, hij
ziot h«t ver-wocisiingen aanrichten in den slaat,
hij ziet het als rnoior van ein«leloze rampen
onder de menschen woelen, hij ziet het on
geluk en verderf brengen in de gezinnen, hij
tiet het als aanleiding dei* versctirikkeiyksle
misdaden, als ne^even voor don (eisten
huitstochtenstiyd. hu bemerkt er een onovertref
baar aesthetitwcn motie! in, f>an teekent hy
de verschynselen op. Zyn achtergrond schil
dert het nihilisme, dat bet volk doet opstaan
tegen den vorst, m. a. w^- hel itemokratische
tegen het monarchale beginsel, do vrijheid
tegen het gezach. Zijn voorgrond schetst het
nihilisme ia ,de familie, het stelt den zoon
tegen den vader, het scheidt echtgenoten,
het maakt den minnaar ontrouw aan zyrie min
nares, het verbreekt eodeq, .het doei liefde in
haajt verkeeren. Onophoudelijk treft den toe
schouwer het gerommel in de verte van de
kokende hartstochten der volkspartijen, als een
doffe echo van du beroeringen, aangericht in
het geslachtelijk- of ander lamilieverkeer der
hooge kringen.
De dichter neemt een vrouw tot heldin, die
den trots harer geboorte prijs geeft aan het ten
toon spreiden 'eener onbuteugelbare hartstocht
in hare ?omgeving. Dié vrouw bestrijdt het nihi
lisme en lijn vertegeowoordigör, omdat het haar
monarchalen echtgenoot (óf winnaar) heeft ge
dood. Doch haar liefde komt in tegenspraak met
haar beginsel, de onversraoorbare kreet van
haar hart klinkt luider dun het oorlógsliéd, dat
zij had aangeheven. Haar liefde voert haar
onweerstaanbaar in de armen van den nihilist,
van den 'moordenaar baars echtgenoot^. Haar
beginsel (monarchaal) en haar rechtsgevoel
(wraak over den doode) komt in opstand
tegen haar liefde, tegen naar hartstocht. Zie
daar den strijd, den strijd tusschen het t wer
kelijk btstaande goed en kwaad," dien Sardou
aan had moeten durven, zoo hy zich werke
lijk den roem nagegeven wilde zien een groote
tragedie te hebben voortgebracht.
Nu echter is de oude truc gevolgd. De
man, die vóór een nihilist gehouden wordt,
is geen nihijut, de man, dia Fédondt haat
eerst heeft opgewekt, omdat hy een daad had
begaan; w«*f*0g0É> teel haar wezen in verzet
móest komen, blijkt dood eenvoudig een in
haar oog uitmuntende daad verricht te heb
ben. Verbeeldt u Phèdn, waarvan het uitkomt,
da't haar geliefde niet haar zoon is l
En wat doét ons nu dit alles vergeten op
den 'avond der- voorstelling, wat is de oor
zaak, dat wy ons van deze gebreken eerst
rekenschap goven bij kalme nagedachte den
volgenden dag, wat maakt, dat men met
graagte Fédora twintig uilvoeringen
toewenschl en voorspelt? Och; lezer, ik zal
liet u maar niet zeggen, het is het oude
liedtjon, door mijn pen u reeds zóó dikwijls
voorgekrast, het is een formule geworden,
? bet beiooverónde spel van Mevr. Franke!,
bestaande uit een reeks van stembuigingen,
gelaatsuitdrukkingen,' gebaren en standen, die
het charakter rijker maken, dan Sardou het
ontwierp en het ganlsch veredelen. Deze rol
doet meer dan een harer vorigen nog hare
veelzydige gaven tot hun recht komen. (Dit
zegt men trouwens na elke nieuwe kreatie
van een bewonderd artiest.) The right
wo«ton on tite rigld place \ 't Was een genot
deel te nemen aan de hulde van Don
derdagavond. Daar vierde de llollandsche
tooneelkunst een jubelfeesl, zooals het in geen
tijden heeft plaats gehad.
Ook de Heer van Kuyk was buitengewoon
goed, met gevoelige klanken in de stem, als
Jpanof, Mevr. Geytenbeek, de Hr. Vos*
de HH. Hesselink, Jurgens en Mej. A. Pool
man voldeden ten zeerste.
liet dekoratief is prachtig. Een gedeelte
er van zag ik van nabij en net verloor niets.
De vertaling is niet bizonder.
Het stak heeft terecht een verbazend suc
ces, ? om het spel. De wensch, dojr het
HandeUblad nitgesprokon, verdient uog wel
eens ondenchneven te worden: dat wij het
klassieke repertoire van Mevr. Frenkel ver
wachten.
Na is in 't Grand Théutre Dnorfons, on
der den naam van Cypritnne, b voorbereiding,
het Diwrfont van oen amtueur Sardou, LH~
vorpom, dat ftonkert van geest, en waar de
auteur eerst recht in zijn element is.
A., 25 Maart '83, v. D.
HET TOONEEL TE BOTTEBDAM.
De hoop. in uQa vorigen brief uitgesproken,
dat het publiek dn tooneelipeleri nog vaak
geleirenheid mocht oeven, om De domme Streek
btt het Neder!. Toonool en Onnadenkendheid
bn Van Zoylen op te Toeren. U niet venrold ge
worden, want het publiek iithuii gebleven. Beule
directiën, daardoor echter niet van haar itnk ge
bracht, seidcn: ?webn, publiek l iril wilt geen
Duitsohe bujipelen, hier dan eene andere ipU«i"
en «x> braoMen t» beiden een gevallen vrouw
voor het voetlicht, bfl Van Znylen in da peiBoon
van Lwy Didiert bQ het Nederl. Tooneel in die
van FiamtUna .ia fle itukken, naar de hoofdrolllen
genoemd. Of de ondernemen fbani beter zullen
geidaafl sfja, of het publiek ;dece stokken greti
ger aal men? Te oordeelen naar de eertte ooi*
die beide stokken by het publiek
onder' >f ik die vragen met ja te kannen
belde irtokkea m geval
len trouw aUJiMfi&auw vexto«Ae>, *Bn att tO«k
van «ew vertettlletff gélitlte. Laat ik dit
bfon benprokUig der eente vertooninma nader
aandoideiu ? ? .
Uonderdaff U Haart werd ter benefioe vaa
HeTrouw de Gnief-Veretraete Lvey Didier
opcevoord c» alt voontukje 17» Caprice Ttn
AUred Öo Muleet. Over bet l«*Ute behoef ik
ui»t t» tprekon; wie kent bet n iet V liet werd
wol wat laugxiian, afnepeeld. Lttcy Dtrfier
bchftudelt d«. «Mhtedeu» van «en vrouw, die
»ioh xiit liefde voor haren man laat onteerra;
een vrouw, <ii« den eoeden naam van haar DMÜ
all koopuun wil redden, om daarvoor deeervaa
cün na»m ale echtgenoot te bezoedelen. De
man, die haar tot echtbreuk dwingt, Sartann*
was e«na do vriend van haar echtgenoot en heeft
een wUsel van doicu in handen, waardoor by
hem in de gorangfuii kao brengen, wat hy ook
wil doen. wanneer ssty hare eer mot aait hem opr
offoit. wil men meer gegeveot voor een eont
melodrama? '
HoowJ hot «tuk al« letterkundig product allee
to weiiicben oVerlaat, kun ik bet toch liegrüpon,
dat. cou LcgAafde tragédionne de rol van Lucy
Didior wil titelen, omdat ?jj daarin volop
gelea?nlicid heeft, mot hare talenten te aohitt'ereu.
ad Mevr. de-VrMf het recht, die rol voor haar
bentfice-a vond te kicxèn? Is «\j tragédienne?
Myóa inaien* raoeton dexo vragen met ne«n
bennturoot d worden, \raut Mevr. do Uraof ? hare
vcrdieunten alicomédi«uue in Reenen deele miv
keunon Jo ? bedt niet genoeg harUtocht, heeft niet
nweïterahap «enoeg over hare atem en weet niet
genoeg te luipoueereu door ha*r fijruur, om on*
m tragische rollen to kunnen boeien. Daarbij
komt nog, dftt. de toestand, waarin Mevr. de
Groef üoh óp" het oogenWJt bevindt, oni alle
illusie ontneemt; eon toettand nu ja, die
ons den wcwch doot uiteprcken, dat Muvr. de
Graef ia bet belang van do kunst zoo spoedig
moaolijk oooige maanden van list tooneel
verdwuno. De uéer.van Zuj-lcu met zijn .bonhomio
in bet eerste bedrijf, ijjn medelydua in do an
dera btsdryvoü en syn troti, o m met zyn vrouw
te echittercn, liet. biets te wenschen over. Een
bjjroudor woord van huldo voor dea Heer
Chrispijn. I)e2o tooneobpcler bestudeert zijn rollen
door on door en weet ze tot in de kleinste klei
nigheden tot haar recht te laten komen. Zóó
OOK hier wci-r' in do rol' van Didier. Meesterlijk
was zijn overgang van het tragische tot het iro
nische, uict. gemaakt, raaar imtnurlyk. De groote
kracht van den heer Ghriipgn ligt voornamelijk
in d« uitstekende w^jze vun zeggen. De heer
Buvibroek, die de onmogelijke rol van Sarianne
moeat spelen, leero \nn don heer Cbrispya. dat
fcbrecuwen votórtikt geen, daarentegen duidelijk
en met gevoel, «preken dea trrootste indruk by
het publiek te weeg U'eugt. Ik keur hét iu den
heer Van Zuylen coed, dat hy ook eens de min
der Roeden op den voorgrond laat treden, hy
g» echter daarmede niet te ver en geve deu heer
Rnysbroek voorloopig nog geen al te moeiel\)ke
rollen, want deityd, om die te «péleu, schyat my
voor den heer Buyabroek nog met gekomen. De
heer A. van Zujlen «n Mej. Kapper voldeden zeer
goed in hunne rollen. , '
Fiammina ii Odette No. 1. want Sardou heeft
Fiammina byn» geoopiêeerd, toen hy Odette
schreef. Hoewel Fiammina eigenlijk een spektakel
stuk ii. -=*? Uchard gaf daarin de in der
ty'd Eooveel besproken lotgevallen van zijn eigen
vrouw, die Uem kort na hun huwelijk verfiejj ? is
het in menig opeicht beter dan Odette. Zoo ii
o. a. het slot menachkondig. In Odette verdrinkt
aich de moeder, om haar zoon niet langer in den
weg te staan; ih.FYammit»a zondert zich de moeder
van het were4dtó6ne«l af, om misschien later,
wanneer baar'ibon haar kan vérgeven, weer in
zün nabijheid to mogen leven. Hoewel Fiammina
als letterkundig produot verre boven Lvcy Didier
wf ook hier menig melodramatisch
Mtten
staat, vinden
,mo«ten;
.'ook hier
ook hier m ? __?._
tebanaeuoaendernooMpersonen. Hen vergeet
iter do fouü;$ in het stuk spoedig, wanneer men
mevr. Beersman* in de hoofdrol ziet Zy sleept
ons door haar spel over alle hinderpalen mede
en abi zy den wanhoopskreet slaakt .ik gaf tien
jsar van mün leven, zoo hy my slechts eons
moeder wilde noemen", dan dringt die kreet
door tot ons' hut eb wij gevoelen diep mede
lyden met.de ongelukkige, die het geluk
moeder to zy'$, zelf verijdelde. Er was waarlijk
ook' eene Betr*mans noodig, om ons het onuit
staanbaar spel van den heer Lemmee als den zoon
vau Fiammtaa te doen vergeten. Wy zouden der
Directia iu-overweging willen geven, otu den heer
LemmeM in bet vervolg slechts in kleine rollen
to laten optreden, daar hy den indruk van een stuk
duor zyn styf én houterig spel en zyn harde ruwe
stom bederft. Ik hoofde iemand uit het publiek
[en: de Haspelsen zijn goed, m/u»r zij kannen
^jeen rol slecht spelen,. Die woorden beaam
ik reu~T«Ue; men moge het in een of ander détail
niet eens zg°n, msar dte heereu zyn zulke
gcrputiueerdo acteurs, dat iedere rol, die zij op zich
nemen, tut haar recht komt. Breng ik den heer
Le tima hulde als regisseur voor de keurige
miseen-Ecène, niet minder lof komt hem too voor de
wyze, waarop hij de rol van Ducbateau vervulde.
?.Ditmaal heb ik de vaste overtuiging, dat miju
hoop, dit stuk moge nog vele volle zalen trekken,
vervuld wordU
M. H.
DE AMSTERDAMSCHE CONCERTEN.
Ein Jkiitschea Requiem,
van Brolima werd Zondag 18 Maart H. in de ronde
Luthertche Kerk, ten gehoore gebracht, voor een
talrijk auditorium, door een koor van dames en
heeron dilettanten, met Mejuffrouw Gips als solo*
sopraan, den lieer Meri, nis solo-bariton on een
deel der Anuterdamsche orkestvcrecnigiug, een
en ander ouder leiding vau den Heer Dan: de
Lange.
Deze uitvoering mag beschouwd worden als
volkomen goed geslaagd! My ia de gave niet ver
leend, mijne ge waar wordingen en ingno meening
in bloemrijke taal weer te geven; by deze uit
voering was anders stof genoeg voorhanden om
to spreken over: ?heilige gowaarwordiagen, over
raelodien, die den hoorder iu gedachten aan den
rand van «en graf verplaatsten, o Ver engelenkoren,
serofjjnen gezang, enz. enz., doch eilocy. in deze
richting weigert mqne pen my den dienst,'ik moet
my dus wel tot de werkelijkheid bepalen en begin
. hiermede door mijn dank to betuigen aan deu
heer Dan. de Lange, dat hy on» in staat gesteld
heeft de»e tohoone compositie van den groeten
Brahms t* kunnen bewonderen.
De dames en heeren Van het koor hebben best
gezongen, met vuur eu opgewektheid en zuiver;
traden zy eest enkel oogenblik wat weifelend op
en waren atf een ander oogenblik (in de Fnga)
wat te zwak tegenover het orkest, men bedenke
hierbij de kolossale mooliykheden die er te over
winnen waren ea hunne betrekkelyk kleine
getalssterkte: «r was blijkbaar veel en degetyk
gerepeteerd en onder goede leiding, anders bid
men niet tot zulk een bevredigend resultaat kun
nen komen.
Mejuffrouw Gips, iong de schoon» Aria, No.5.
?Tbr habt nun Traurigkeit" zeer schoon, geheel
in den geest der oompositie, trouwens dit u men
van Mejuffrouw Gips gewend; waar sU optreedt
is men zeker iets aohoons te zullen hooren en
speciaal op het gebied der zoogenaamde ?gewijde
mtutek" oogstte ajj in ditaelfde kerkgebouw reeds
vroeger vela lauweren.
De heer Mevi kon mU lang niet «w bevallen
als sttne kunsteaster, hy heeft het geheel wel
niet bedorven, doch hy kon tioh bly'febsar niet
in dea geest der oompositie indenken1, de
aria: ?Herr, lehra, mioh doeh, dass ein Enda
mtt mir.habea maai", bad meer van een
krijgsfc ,
tenrig tesschaert to des* party. Bet orkest
was «oer voldoende, .enkele oogenblikken niet
bescheiden gtaoeg tegenover het koor, terwQI de
hoboë, door valsch en te uarfl to bhuwn eenige
echoooe bladaydeit der partituur trachtte te be
derven.
ZooaJs hierboven geiegd to, is deae gehesle uit
voering uitstekend geslaagd: oen groot deel van
dit welslagen komt voor rekening van dea heer
de Lange, die dan ook met voldoening op dit
eoncort xan teragaien. Ka de uitvoering van
Beethovens groote mis, door Toonkunst, heb ik
op dit gebied dor musWt, niet KOO iets schoons
gehoord als deae uitvoering van dit Requiem
van Brahms.
D« taUoose schoonheden van dit werk op te
?ommen sou mQ hier fe ver voeren ; alleeo wil
ik hier nog even w^sen op de meesterlijk be
werkte fuga, een jnweoi van eoatrapuniutisohe
baw< rklua, op het prachtig gesonnn vrouwaa- .
koor in No. 2; JSo teid tam ffeduUigt"-noni^
de woorden: ?Siehe^ ein Ackertnann warttf' en
op het wonderoohoon slotkoor: ?teliff tind die
fodten r' Al had Brahms mots andera getohreven
dan dit werk, dan aou hQ reeds een «ereplaats
bekleeden onder de hero«u der Kunst.
Strkte.
BEB1CUTEN EN MEDEDEELJNGEN.
TooneeVeritiek, De nieuwe uitgave der werken
van Jules Janin, die de librairi* dea 6Mi»pMles
bezorgt, is deler dagen vermeerderd met den
bundel Pdtte mtywe. Hierin treften wy, behalve
de.oritique litteraire1' en de .critiqae historiqne",
ook een niet van belang ontbloot» ?critique
dramatiqne" aan. Behalve stukken ovor voorname
tooneelkunstenaors : Talma en Lekatn, Fródériok
Lemattre, Mlle. Mars en Mad. Dorval, vinden
J nog artikelen over Tlotor Hngo's drama's
_aHoi* Uelorme en Angelo, dan over Robert
Maoaire en de eerste voorstelling van (rtrittaKfM
TeU. ,
Aardig beschrijft Janin höo de classleke wyze
van spelen laagwmérhand in de vryere overging :
?Mfl«, Mors zelf stemt or in toe op deu grond te
sterveu, haar mooie, frische, blanke kanten to
verkneukelen. ... Zal> men genoodzaakt cgn het
standbeeld van den grooten . Corneille omver te
werpen? Spreek; de groote Corneillo zal morgen
aau de voeten liggen van Mario» Delormc, en,
ongelukkig voor onsen dichter, eol het niet do
eerste keer aijn" enz. Toen heette het ook nog:
M. Hugp est pen populaire.:., il est peut-ette
trop au-dessus do son siècle ponr en être
compriï...." Wat ty n de tydon veranderd!
Twee weinig omv
tentoonstellingen z'ü
in het JUuiéc do»
rellen n»»r
sant den Heer
doch zeer belangrijke
onlangs te Parijs geopend:
Dfcoratifs, eene van
aqnahe gezichten, door den expo»
' van zyn reizen in het
teuen en ttuiiso-uuonuuiau uiv i.a gcauuicuuuu
het regentschap) .ongetwijfeld welkom zal Ky'D.
)e uitgeverj aya Bailuère en Mcssager, te Parijs.
Nyiland meegebracht. Thtbe komt er by voor,
met het heilige meer en de overblijfselen der hon
derd poorten (een fantasia V), de pyramido van
Dachara, karavanen, di-ie gezichten op den Nyl,
sphinxen, mummies, eu>. Het geheel moot eeU nog
juister denkbeeld van don toestand geven, don
ooit to voren, zolfs door oriëntalisten als
Fromentin en Guillanmet werd verschaft.
Do tweede expositie is die der teekeatnnn van
den impressionist Olaude Monet Armand SÜvestre
verzekert dat het publiek zich langzamerhand
ton voordeele van dezen artist bekeert en dat con
talrijke menigte, soms verwonderd, dikwijls be
wonderend, de salons van no. Q boulevard
Madeleine dagelijks inneemt
Musieklwnde. In het laatste nummer van de
Revue poütiqtte et littéraire komt een merkwaardig
artikel voor van Oharlas Léyêque, óver de »stem"
der mnziekinstrumenten. Er wordt betpogd» dat
n geen ,in hun ^reaat, «elf «gegrond ondeitcbeid
bestaat tnssohen de- stommen der mensohen.en
der instrumenten. Hét orkest heet in 't vervolg
?de stem der.saumgezworen dementen".
Let ehroniyues du Palais-Royal, par U.
Saint-Marc, i» een vlag en gemakkelijk geschre
ven werkje, dat liefhebber* van
toonèel-aai-ditfheden en kunst-anekdoten uit t.'e geschiedenis
(het ....... "
D< _._
Het museum te Rijssel is vermeerderd mot een
fraai portretstuk van Vybrandt de Geest,
Uembrandts zwager.
Wat de nfdeelinff ?Kucst" betreft, zal onzo aan
staande tentoonstelling een niet gering te «uhatten
oononreutie zien in Müoiah en irtNaraen, die beiden
vtu>r deu zelfden . tyd internationale
kuuat-tentoonstailicgcn organimccen.
Cavl Schuier heeft de laatste hand gelegd aan
het Jiiodel-beeluje, ten voeten nitj van prins Hein- .
ricli VOD Prensseu, waarvan Prinses \ictorialiem
een bronzen exemplaar heeft besteld. ?
Mot genoegen vernemen wij, dat do Soctéttda
amis des arts op de Lyonsche
sehilderij-teutoonsleUing. ook het werk onzer landgonoote
Mevrouw Uonner, do katjeachildcrcs, heeft aan
gekocht .
De rassisohe schilder Wereschagin arLeiJt aan
een reeks tooneelén uit den Kaukazus, waarop
veel vrouwenfiguren voorkomen. Ie \Vwnea
zullen zij voor l eerst tentoongesteld worden.
De stad Napels sticht op de Yia
Costantinopoli haren componist BelHni een monument, uit
to vocrcu door den beeldhouwer Jetvce. liet
zul bestaan uit een groep, waarop Bellini in
geKelscliap cener allegorische fignui-, de? Melodie,
vooikorat. In vier bas-reliefs zullen voorts eenige
tooneelén uit Uelüni'a voornaamste opera'i afge
beeld worden.
Naar men verneemt, heeft de gemeenteraad
van Bcrlyu de Deethovenstrasse vcrdoopt tot
Mot het eind dwer maand nemen de
socii'Uires Delauiiay en iladeleine Brohaa hun ontslag
van het gezelschap der Coi^die Franyaiae.
Hel verhaal van deu visch van zuiver goud,
die in Zuid-Duitaehlana üöit opgegraven zyn,
wordt bevestigd. Het dier moet een kat-per voor
stellen, eu heeft ecu waarde van 2500 gulden
aau poud. Het is door het Museum te Berlfyi
voor ÜOOO Mui-k -gohocht. De gebeole oppervlakte
is Ledckt met (,'ogi-aveerde fagnren, van welko
eonieo van ffrooto knnstvaardigheld getuigen.
Op den kop z«n arabesken ; aan de bovenzpe groe
pen van aieren: een hert door een leeuw aange
grepen, een zwijn door een tijger verscheurd, en
eWderdeondJdeiyhe groep. Op de nnderozude
ziet men een aecmoürter een visch verslindend;
alles met kleine visohjes bezaaid. Nog andere
«ouden voorwerpen möj» by den visoh gevonden,
een begraven schat alzoo. De visch gelijkt m
bewerking voel op de talrijke gouden voorwerp?,
die^an den noordelflken oever der Zwarte Zee
van de iniaote PM, d* suster
den Koning van Spanje, die mot print FI
vaa Beieren gaat trouwen.
De termijn van inzending ia dea FarQsck**
salon is voor schilderijen eergisteren gesloten,
Bedeu, 17 Maart, wordt de jury verkozen.
Van beeldhouwwerk, gravures op medailles ea
edele steeaea worden deTawndittgeo vaa 81 Maart
tot 10 April gewacht >
Voor bouwkunst, Kraveerknut en lithograpoie,
van 2 toto April * "*"*""'
De inzending vaa seuuderijea is reeds veel
grooter dan verleden jaar.
In het refectoriuBi vaa het klooster Saa Do»
menico b<J Fiosole, dat door een boer als veestal
gebruikt werd, k de beroemde fresco-echllderij
van Fra Beaho Angelico da Fiesole, .Christus aai
het Kruis," teruggevonden en aan het Parijsoh*
Musée dn Louvre verkocht Een ander fresco»
stuk, van deuulden meestor, is voor 46,000 lire
aan den Rtusischen grootvorst Sergins verkocht
en aal in d» Hermitage teateongtsteld worden.
e
in gra&toden gevonden z^
De Revue tmmimaii$M, wier uitgave ecnigcn
Uld «staakt was, a»l met^l April treer
uitgeS»v»n worden by RolHn en Fearndent. De heer
Waddington heeft voor een der cerate nummers
één aïuSel beloofd over zijn Wnige collectie
penningen uit Klein- Azië. _
De Parüsche waaierschilder Kees het-ft de
opdracht ontTangon do waaiers te leteren voor M
Gnttave Doré beeft bepaald, dat aQa naga.
bten schilderyen, teekoningeB, schetsen enz. ge
durende twee jareu verzegeld moeten blijven;
als die tJjdversU^n a, «Jïles verkocht worde*.
In het TMAtre Francais to Parijs aal een nieuw
drama ia vier bedrijven, SimlÜtTna den. biet
to lande zoo gunstig bekenden dichter Jeaa
Ateard opgevoerd worden. ? *, . .
VIT BELGIË.
XIL
kruisje der verkiezingen, -a
Tentoonstellingen. ? Nieuw mu^
Mum.?Kosmopolitisme.?Peter
Benoit ? Yfaaauche «oenen,
Paradössoenen, enz. ? Ja* vaa
Beera' ?Droom", ? Adam.aou^
der Eva.
De verkiezingen sgn voor België een weienïgfc
kruis. De politieke -strijd vergt zooveel tyds, dat
er bijna niets voor t leven overbluft. Merkwaar
dig is het zinnebeeldig toeken Wat by verkiesmgtn
wordt gebezigd dm aan zekere kandidaten eeae
stem to geven. Alle kandidaten, die dezelfde poli
tieke kleur hebben, staan op eene lijst by fUrsiHflr.
De kiezer maakt boven de katholieke of deJihe?
rale lijst een kruis, en werpt zijn biljet in de bus.
Daarmede heeft hy gestemd. De keus' wordt dos
uitgedrukt door een Kruis. Maar wee bet stem
brief ke waarboven het kruis met één beentje
buiten het daartoe bestemde vierhoekjo steekt,,,
wejy! met zulke gesmeerde briefkes.... annnlésl
Dewijl nn vele pachters, die dikwijls niet kunne*
schrijven, de beentjes van hun- kruis wtofengif te
kort maken en. daardoor de menigte annvtii
alty'd toeneemt, beeft men een middel uitgedacht
om het kr nisken af te schaffen.... Nadat de
paasch-vacantie ware kalmte zal hebben gespMid
over de gemoedereu der Kamerleden, die door de
pbillippioa's vóór en togen de aftettafiuig van
eonige honderdon kapelanen en andere
beeuiniÈogeu in het budget van justitie on cultus nog
?uuchend en met verflenste parlementaire wapen
rokken, naar huis gekeerd sijn ? wanneer, zeg
ik, de maliënkolders hersteld, en de scharen uit
de slagzwaarden zullen geslepen zijn, dan komt
de heer Malon met de verdediging van e e a e
wet tegen de fcruiskes voor den dag.en
zal voorstellen deze lastige teckene ea de daartoe
noodige potlooden, door eencn drooven stempel
to vervangen. De verkiezingen zullen dan' een
kruis richter, geworden zijn, en do
rechtveerdigheid aal zegevieren l!'..
uetakkift big ven er hier en daar in onze groote
steden toch nog teekeuen bestaan, dat de nsonsch
iaU anders 'is dan eene verkiezhigsauuihiBc^iadie
riehting werkende'waarin bövott Hirkr.oT'Yan.'
rechts wordt ge&tboton.
Schuderijtentoonstellingen bijvoorbeeld hebben wij in overvloed U
wachten. Hier to Brussel van 16 April tot 15
Mei; te Luik van l April tot l Juli; to Namen
van 24 Juni tot October. Te Antwerpen is al
mede tot permanente tentoonstelling van moderne
schilderstukken eon nieuw lokaal ingericht door
den zoogenoamden Ctfde arttsiiquc. Maai' deze
stad doet nog meer en streeft Amsterdam waar
dig na. Er, zal een geheel nieuw museum wor
den gebouwd, waarvan de bovenzalen 810 meters
muur zullen hebben. Beneden, waar de.
steendrukken enz. zullen worden bewaard, bevinden
zich de woningen van den pedel,. lokalen ? tot
herstelling vau schilderijen, enz. In het programma
tot don boaw is bepaald dat do grootte dtr zalen
ongeveer moet overeenstemmen met die des Mu
seums van Dresden en der nieuwe museums Vin
Berlijn on Amsterdam. .
Daar ik de ingezonden plannen niet ken, deel
ik alleen, naar een gegeven verslag, mede dat
de ety'l van 't gebouw zal zijn ?une fiision de Ia
renaissance flauiande et de la colonnade des
ordres grccs ouromaiDs'',d. i.?eenerDenfjeUn{{ van
grieksche üuilenrijan niet den vloamacuun bouw
trant van 1650 ^- waarin, verzekert het verslag,
Knbens groot genoegen vond!.... Eten vota
fasse, met die ftuton l Peter Bonoit haaldo on
langs in eenen brief aan de commissie-eenor
muziekuitvoering te ' Angers, waar eonure vau
V meesters werken waren ton gehoore gebracht,
de woorden aan van Béranger: ,
>e qu'un Baste lalt rtune,
i'un Frin^sis solt frMftls".
om tegenover die heeron (welke hem zeer uoed
bsddcn ontvangen) zy'no gehechtheid aan ?vloaoischs
muziek" in Bolgiü eu .franscbe muziek" in Frankrijk
uit te drukken. Och wilden toch olie
kouttenoars wat meer denken aau eigen nationaal volks
karakter, dan zon meii hier tu Brussel BIC t zulke
kosmopolitische tempels, ondor den naam van
?bourse" of ?palah de justice" zFen oprijzen,
waarvan 't volk de schoonheid niet kan Vmten;
dan sou men in Weenon op deu keuerly'kpn schouw
burg niet zooveel vertalingen zien opvoeren; dan
zou men in de Brusselsche schouwburgen nog
iets anders aanschouwen dan velerlei Parijsche
?edertnkken, on in de huiigeainueu niet zoovcd
romans van aUoibehalve gejoude en
tccMacbapen strekkinff vinden. ... . .
Maar na aan, arpropo» van Peter BenoiC. Wg
hebben wezenlijk medegevoel voor het denkbeeld,
herhaaldelijk door onzen meester geuit, dat
W»gners verdienste onder andere ook daarin bestaat,
dat hy aan Duitscbland echte duitscho drama'l
heeft willen schenken. .
Meermalen kwam ons echter ly 't ho aren van
Bcnoit's werfern ebo twijfel op, of zijne muziorf
van ?Oharlotto. Corday" dié van ? ?deu'Oorlog"
van de Schoonheioshymnè" en andere tverkcn,
wel meer bepaald Nederbndsch, J'laamflcb, d»n
Itynlandsch 01 Lotharingsch kan gewoenid borden.
Wy zullen by eene andere gelegenheid da.u-ov«.-r
eens uitvoeriger Echiy'vcu, en balen hier all't-n
als voorbeeld <ïen dans der jeugdige i-aren iu den
?tempel der schoonheid" aan, (wolko te Angci*,
zonder koor, werd uitgevoerd) en vrftg^n, of di«
honderden ?eoentjes1' welke die dansers ftlkantler
(iu aanbidding der schoonheid!) uitdeden e u bun
ameltond zingen, uiÜoöpcudo in eoneu "?""»?«"?
kt eet ? van lust ?
Et
Joogelln^ca: Litnt i.n-i tüi.lvo,
Kelojes: J»! j»! ja'.
, kooeen!
Ik vranp of *ulke muzikale gcontJL-s wel icgea
den üiaken roudon, maar ui«t. raiuder lui r lel ij IK n
kui opwogen, vnai-mctU- d« oude Vlanmschi
helden en burgers (b, v. t>Q' 't trekken iu den
krijgstocht), of bU de meer ruwe dttu xinnelijki)
gcmeentefccsten hunne vrouwen en dochteis of
No. -800
M zullen rebben omhelsd? En of desokns
D (,t veel nationaler ware!
U njreek lutr byzonder over dit
«vlaam,che'' zoenen, dcwiil het nieuwe inboodrijke
(ooouerk vtn den jongen componist en leer
ling N na Ueiioif, Jan Bloix, welks eersto
uitvvi-i'-»^ lanistleucn Wuensdag; te Antwerpen
,,h»its hud, en \ratu*by wy n > eeaige oogei blikken
willen stilstaan, ovk weder eeuen kus tot
glamputit hu- ft, iu '?Qinca» Kusso giplett", ton de
Uuitsclier «eggen. Noem er den zoen uit weg,
dun verdwijnt d« hoofdgedaehte. Hoor maar l ?
,T)e di oom van het parmlfls."
Een werkmnn met name Manhard, klaagt dat
h j den s arcnketen moet drogen; dat het ?raadsel
van het leven" slechts opiclost wordt ia .bet
»ndsel van den dood." «a>ir, by 't mauiwht
dansende «jungellnuen en mei*j-«V' antwoorden
hem: het is ?do Uefde die de aarde her*ebept
in cou Parady-.» Nu vloekt Manhard Adam, dat hij
bat Parady? verbeurd beeft, en akapt in. (Do
wjjrondhcid der r»ieneerinft Taten wy voor
Maaitnls rekening). Daarna treden du «geesten des
Kuch' s" op, en sporen ?hot Drooroeaheir" aan.
.Loseo eu Waarheid" te weven. Daarop Iteorl
Mtnhnrd .gwitennezoitg" en vraagt: ?Eng)*»*},
wrlke booa-chap brengb w mij? ? Deao
aiud«ren van 't Paradfli" verUare» «JohbmWoBéan
UanhaM ternf te geven wat Adam heeft ver
loren, diM-h hgzal ?de Fee van t Paradijs" vin*
den, sUpeude aan den voet van '? Levens Doom, en
.... ?TOo ha** kut, hfl wordl JM doo«Ul"
Na vUenn do .paraJysgeesten" met Manhard
door Hplo&rend donker," -ofschoon de getichton
der «Engelen licht afstralen", eu «dwars door de
aarde" . . . Eindelijk komen 1$ aan in de
?toowrtclden" van 't Paradijs. Man hard is bevredigd
dook de nPar«dii«g*esten" willen hem in een
bootje naar den «boom des Levrti»" va>en, waar
't hart is van Eden, het trlanspnni van allo weelde.
,SUmmen uit de verte" roden t hem af, doeh
bij Boort niet daarnaar. Hy t-tapt aan land.
hoarop Te* schijnt de Fee met hare maagden";
hit orkest .speelt den Paradysdaos"; Manhard
bewondert die ?okaachtiae ?cljoonheid"; da Fee
i kraipt in den boom; ?De Boom" tegt dat »ijn
Tfacnt Bif' Ifl'k majtkt aan God." Dat hoort
Manjt .
btrd gourno; de Fee aingt lokkend «Koom Koom",
to uitroepende dat hy .niet wil ayn ? of God",
kut hy haar, zegt de dichter; waarop onmiddel
lijk het gebeele paradijs vmtokt Ten slotte
itemmen de .huismoodvrs" en de ?wereldgeesten"
esoe vermaning aait tot ?wwkan" (en niet tot
dioomen I) want, ?het werk hertoovert de aard
in paradf^. De Dniteoba vertaler Flinmick,
sifft beter: ?A- belt die aaf skd rwget euw
Partdiest" De tekst ie vao dwi veelbeKaafdeu dichter
dsr ?Bloem «H d* Votttktoss*,"
dw-Jongelingsdroomen" en veler andere pentest va» dkhtwkunst
Jan van Been. Of wy hwr een edelsteen voor
oas hebben ttogeii onse leaw zelf beoovieelen.
Het is, dunkt, mij onuoodig du aaa te toonon.
Men kan het voor eene parodie van Moaes of
Milten houden, gel«k mee wÏÏ. .
OndtriuMchen verdient de muziek (icker moer
Vlaamsch dan de tekst) ouse weceniyke erkent
eI Ijjkheid. Wy spreken daarvoor in een volgend
artikel.
Brussel, 19 Maart 1883. M. A,
DE AMS T E RD'A M M E B, W E B-K B L A D YOOE
.
ÖMrnk op t&g gwauukt,
tvepmta tlMbt als
zwakke of valscho »tooji<Jcsn aan zon eohtoiyke
wedae wjfdt.
H<| kan sich niet verontsohnldigen met er op
te wyzw, dat ook zün meesters veel gel*verd
hebben, wat den tot t s eener rechtvaardige kri
tiek niet zon kunnen doorstaan, Want de kunst
u voor alles daar, om den mensen uit zyn
eUadaagsehen sleur .ia een reinere of hoogere, betere
of diepere stemming te voeren, «n daarom i» «e
middelmatigheid voor baar een doodzonde, die
nooit wordt uitgowischt Wat middelmatig is, kan
nimmer tot de kanst sjert-kend worden, omdat
het middelmatige g«en andere stemming, dan ui«
van vervdiwr, to weeg kan brengen, en de kunst
dus haar eigVu doel missen aou. Erkent toen
zelfs de heer Docdes van haar:
ie BjH. bo« Ik dat Vondf
ik voet bat niet: 'i ueoft hoegenuuni f een
goed. (bUd». 17»).
De Heer Poedes nu is, volgens ayne eigene
definitiw, middehnatitr, omdat hJT niet k >n uitdruk
ken; wat hy gevoelt, . naar den lener naar dat
'gevoel rafou Kot, {a dikwijls een geheel
tegenovergeitelden indruk maakt dan tfoe bedWjnft
ws*. Ben dichter behoeft go<w rijke verbeelding
to hebbon, on z%h aaa anderen kenbaar toasokeo.
Het diepste gevoel verkiest dihwfelt de
?envoadigsto woorden. Bcets heeft in geen zijner wvrken
ouit een beeld geschapen, dat ile siel des wwirs
nog lang daarna van verrukking doet trillen,
xooals SEelley en Swinburne dit met een enkelen
penuextreak weten te doen.
Maar men mag ton mintte van eon scniyvor
verhuiffon, dat hij zich niet bespottelijk maakt, en
en die klip heeft de heer D., zoodra ntf der fanta
sie to na komt slechts zelden weten to vermnden.
Of wat kan het anders dan een glimlach by den
loser to voorschijn roepen, als by ?de kim,
Dia wol voor 'i oog beralktaar
: «toeda iu ncYclcu verJwjjnt"
IETS O.VEB KRITIEK EN IETS OVER POËZIE.
HL
Wellicht zal de eene of andere myner leaers
tellüsTW.JUtiejsia^.hs^s.ajk>«ft.
aagvp«» viBden, «na«r tiiet de erttieus móet
daarvan de schuld dragen. Hy beeft niets ver
teld, dun wat voor iedere opraerkuanw ziel, zwart
op wit, te lez-n stout eu de beer D. beeft bet
ciclizelien alleen to wijten, wanneer zijne losse
medcdeelinpeii door don recensent zooveel mo
gelijk aan enn wovdt-n geschakeld.
Niet rlechts, omdut lui zelf er mr.de begonnen
ia, do mysteriën zijner binnenkamer midden op
de publieke straat te zcttoo, maar vooral nu hq
dit op zoo'n onartutieke manier heeft gedaan,
dat de a indacht der voorbijgangers niet zoo zeer
naar do voorstelling, dan wei naar de feiten,
minder naar liet scboone cu lieve, dan naar bet
uliedaagsoho en vermakelijke wordt getrokken.
Ik herbaal nogmaals met andere wooiden, wat
ik binrboven zeide: Do ho r D. hcoft geen
gcdkhton geleverd, w er doel en waarde in
henzelven, on daarin alleen ligt, maar hy kou ht?t
niet verder brengen dan tot eenige
keiinL«gevinRCII en wenken, welke den lozer, die toen iets
voor zijn moeite hebben wil, een
onweersraauImren lust iahuezemeu, om eens achter üfl scher
men te zien, en met eigen oog- n do
werkelykhuid te aanschouwen, waarvan by in de verzon zelf
slechts een ilu.iwo afschaduwing ontdekken kon.
Ku ik eenmaal zoover met don heer D. op
«Uvek ben, zal ik ook van deze bewoi ing het
be\vys u;et enhuldig blyvcn, voor spover het niet
reeds door d; vooraiutndc aanhalingen gegeven
il. N.e t dat juist dezo enkcln bundel ssoo'n be>
langs t-1 ] ing cu onder/.oek vardicut, maa> tegelyk
mei Voorjau en Zoiuer staun «u vallen tal va.i
anderen, dia met meer of mndor talent
tamengcat-ld, maar toch altijd beneden do eischen oener
aikuwgezettd kritiek lilijvendo, jtiar in jaar nit,
do markt onzer Mederlandsche litteratuur
overBtroi.men mot. slechte waar en gobroddnld werk,
«? havr dn-doend^ by oiias wiwriyk kan»t\en-.
ncndu en knn-*iltc>enito landgouootenindiscrediet
brengen.
Huiselijke poëzie is stellig niet de hoogste on
kostbaarste, d<u m n zich denken kan, e u het i«
te wensehon, dat-onze letteruu yuort mogen gaun
ia de rich ing, die zij sinds eenige jaren schitnen
ingeslagen te h«b ion on ons krachtiger, verhef
fender gecstesvOedgtfl blijven geven, don do uu
wel zoo laogzameihanci uitgezongen lof van
i<xtlend'> kinders en thee-chenkeudö óades. Maar
de felste yvaraara voor hut .nieuwe üoht", zooith
ds heer Witlcm Ktoos, zullen toch wel zooveel
Ukt bezitten, dat zij aan het door hun gesmade
genre het recht van1 bestaan willen toekennen.
Doch dan zy die- poëzie óók «oed, zi) inderdaad
poëzie, en ik vermoed, dat genoemde heer hier
reeds min of meer duideiyk op geamspeeld licoft,
loen hy, iu zijne Inleidii-ff tut Perk'* gedichten,
verklaarde: ?Toch Hot de schuld efg^nlyk niet
waraan, dat de onderwerpen BOO klsin en BDO
«n?, maar dat de irensten met ruim on niet groot
Reaoog zijn: de blik van een Wordsworth kan
n-lfs het laagste en gew .onste onsterfelijk maken.
Doch daartoe is een rijkere, vollere ontwikkeling
ftoodig .van de vermogens dor ziel, dan den mee*tou
tfner eerzame, Ieer4ame navolgers beschoren is."
Evenals voor de hoogere soorten, hoeft de
Bpnstcling der b(j uitnemendheid ?Uoalandsohe1'
Vaxe, zooals Hnet haar noemde, gevoel en
verwelding noodig. Alle situaties, ook die hun bestek
binnen een engeren kring alen omperkt, moé*en
njn gevoeld s0n. en aniver voorgesteld en jui»t
nitffoarnkt. Ja ik dm f beweren, dat de juiste
uitdrukking, Ie mot, bij deze méez dan by eenigo
uiilcre piHjzie een onmisbaar vereixohte is. omdat
nier de nir.werking op 's lezers gemoed niet
*ooWer van dn conceptie, als wel van de fijnheid der
details, eer vah de vlekkelooze nitvoeriutt, dan
v»n het diet.e 4fond»,n dat daarachter ligt, afhangt
Beets en de Génestet hebben eenige meesterstuk.
J** van waarheid en netheid in het bedoelde soort
ttn hun volk geschonken, en s^verdi-nea daarom
«oor hun volk boog to worden toehonden, zoöloog
net zyn eigen taal en leven bTyft liefhebben en
(?ren; maar niet to dulden is het, dat d* eerste
«» boste huisvader, die zich óók sjjn
huwelyks?Jereldje door het lot aiet toegewexea, de lier in
««n arm neemt, en met onbeholpen baad eenige
We larpto «tol
Hou ik heb nooit gcbeofi. 4s«
A»tosi*sdaar«m met prteken «ra kebbea opsj«Wmden.
'? H. 8EBA8TIAAN BENIOK.
donker door a Van
Van Doesburga te Lekte».
UoM «»
, uitgever: 8. O.
een .klank" hoort noemen (bladz. 10).
Of nog erger op blode. 73 den Heer D.
met stjn vrouw telken avond in de schemering
?rond ziet draaien in (een) kring."
Wat, zoo hy over diezelfde Trouw, voor «ij
vrouw werd, van baar futur de verzekering ont
vangt, dat zy ?zoo Dacht als wof' is?l
Ik laat het aan den loaer over, om nog meer
staaltjes dezer machteloosheid van 's lieoren ».'s
verbeelding op to sporen eu wys er slechts op,
hoe de beide eersten getuigen, dat dese man zich
nooit voor oojfon stolt*, wat hy neerschrijft, maar
de afgesleten metaphorrcche uitarukkingen dttr
taal overneemt, Kouder hadenkei.; en hoe het
laatste voorbeeld een gebrek aan smaak verraadt,
dat ter nauwernood bfl een persoon van
Bddordijks kracht, doeh nimmer aan de zoeterige
alledaagschlieid vau een ?tamnien hubpoéot" kan
verweven worden.
Duch het ware niet noodig geweest, dat de
heer D. zijn verzen met de lintjes en strikjes eener
ontleende beeldspraak had opgesmukt. Laten wy
daarom aien, wat hy geeft, ais bH zijn ncntim< nt
rechtstreeks on niet de middelen, die hem
go«chonkun aQn, tracht uiUto drukken. Dan ook stuiten wij
l o. op onwaarheid, 2o. op krachtcloosheid, 80. op
bolaiiheiyicheid.
Phüartthropie is een schoono znak; leüoHdering
M.een verheffend gevoel; vrouwen zijn do zoete
melk, waarmede de maunen den klaren dronk
hans levens aanmengen, en poBeie is do alloi besto
van de vier. Wie dus optreedt a's dicht«r, om te
zingen van de vrouw, die hy om haar
phila-ntbropie bewondert vaa.,ham mag men verwachten,
dat hU de luistercnilo ooren van zün publiek op
-ftt BtfJ"»!1"**"^ fBffofc «n-ff»«to«i «tL Qf rf^ han».
i), tra één h*rte^tf'la«h!«* het uitnemendste
van allen houdt, valt te betwijfelen: lii) heeft
daarvoor te weinig smart gekend. Maar dwu
lezer zal het zeker moei'olijk 'uit zyn hool'd ziju
to praten, dat WQ bior met den karremau en niet
met een der ontwikkelden iu don lande te doen
hebben, wanneer hij onzen vriend, in plechtigeu
ernst, hoort uitroepen:
Matt liet U»ndlen, dit, h 't xraro,
Zt) het ooi op kloino «chsal.
'k Kbem nit ülantliropi«ch oogpnat (bl. t»»
U das »1« mijn idctal.
Als zyn aanstaande voor een poosje op reis
gaat, he.oft hij niets andors te zeggen, duii het
versje dat op bladz. C3 staat, on dat aldus eiudigt:
Mvin liofsto IR wcggotogen.
Maar koert toch metdo "'
Hoo bon ik dan verMjjj,
Alt wo ons liorrimlon mogen
....Maar, myn God! mijnheer Doedes, wat wilt
gij toch l Do wereld vindt het erg genoeg, dat
go uw dingen slecht zegt, maar houd dan ten
minste deu .mond, als ge niets, volstrekt niet* te
zeugen hebt l
t,n de onw.iarliciid? Moet ik na do voorgaande
ontvouwing van 'a mans ziele leven hiervan ifia
andeie bewijzen aanhalou'.' Hoe kan er waariiei i
zijn, waar iemand zóó voorzichtig in, om steeds
zijn gevoel slechts ten halvit tu ui< en, uu /.icli iio-iit'
verder uit to laten, dan hij in cenc onzclccrc eu
wissalvalliffu toekomst verantwoorden kan. Apaje!
Ik mcou don lezer do reet van do/.en buiiJel te
mouten besparen. Zij heeff, zoo mogelijk, nog
mindcro waarde. In het behandelde goiicylte ko
men ten minste eenigi- stukjes voor, ilie zoo mot
jtocd, dan toch nardtg kunuun giinm.-ind worticn.
Zij zy'n: Een droom on b.u ix.%\ Inlietticyin etui
Mnatt op bludi. 29, In de Studeerkamer op blivlz.
37, on vooral de beicto laatste regels van bladz. (j
Eindclyk Zitiyyen op blad ü3, dat echter vau
een andure hand is.
Ten slotte meon ik den hoer Doedes acua
beteren raad to kunnen'guvcn, dat dat lijj gedach
tig aan zyn eigen woorden,
W»&r drooro Jiloozic zich toont,,
V?c«« daar vontakerd,
Dat liofdo wount
Maar 'l l» g»t» lleftlt fritcJt en i-onif
Zt 1» Hilytinergtld
Kit ongezond.
nooit yverzneutig op zyne vrouw moet worden;
en verder zijna eigene gezondheid nipt mini er t«
vonorgen dan die der fiöfdö, t ot welzijn van
zichzelveu, zyn hui-gesin en zUn betrekking. Zoo zü bet!
En nu Adriaan de Vrije t llut zon rog bard
vallen, lUn werk op een dergelijke mooier, nis dat
van den neer Doedes, te behandelen. Wel is h(j
ia techniek en oefening verreweg de .mindere van
beiden, maar er ligt aehtor die strompelende
verwn, aehtor dat schooljongensachtige gerijm, een
ziel, die geliefd heeft en geleden, gestreden en
gehisat, en daarvoor moet de nardvoohtigste critiek
zwijgen, schoon zij duor dat zwijgen zelve het
vonnis uitspreekt Of er een dichter in hem zit,
wio zal hei zeggen? Er zijn er, die op hun twin
tigste jaar alles hebben verteld, wat zy in zich
hadden, waar anderen de goddelijke gave vaa het
woord eerst ia rijperen leeftyd geschonken word.
Laten wy hopen, dat de heer do Vrije tot de
laateton moge behooren.
Bn nn de moraal van dit stuk? Toen de hei
lige Antonius van Padua ook eens voor de
vissonen meende te moeten prediken ? wat was
agn succes?
Dia Pntllft foöndot,
KIn JadM ileb wendot,
Dto Hwsht* blatbra Dtobt.
Dl* A*M VUT Itobra.
DU »ndlfft tat (flulra,
«is Utïbit wl« alle.
De tien noeaendo saMraHiten schijnen als
axioma aan te aeaiea, dat aa natuur altüd alles,
s«J& do minste harer oadeoiéel«tt, in v«Uo klaar
heid vertoont Niets is intaseeaen minder waar.
Uitsluitend ala de Noord-ooaeowind waait, mits
het oUn nog voile dag dL toekent zich zoowel
voorgrond ab vctschiet ia msse lijnen ea schrüU
kleuren af. Wel ia waar vtade» velea dat dan
ook de natuur siea «p het «oordeeligtt voordoet,
maar de artfet des^«aad«rsovv.DeBewenseht
niet alles te CrifE?*c zssj» toaar vindt veeleer
ia veirasseada
__ sehedawen «n
treffenOe licht efekton ea"«S"ai aet halfdonker der
schmnering. Deae poeve kaa met oareaHttiseh
weseo, daar immera do aatmr s»lvA aéverschaft
En waaneer au dat teosakdomatel cm
aangevaam weemoedig sj«voel k aas verwekt, en de
grilligheden van Ikhtutrok ? aich baanbrekende
duor donkere maesss, onze j nUsie ?pannen, ion
d>it dan onnatuurlijk weaeA ' Zon men niet veel
me«r, door deze invloeden vi H sioh af te stooten,
uit vreeüo voorseutiinaliteitl ron»uiverh*tid.iyn*r
eigene natuur geweld doea > Waarlijk, daar' is
S een grooter fantast geen 'Mrhevener poëet dan
ti natuur selvo, al kon ze ia haar
oanaxrypeiykon hamor ook prozaïsch, gsaiiiunan wreedaardig
weien.
Het schy'nt een zwak te «On van Ne<lorlaDdsche
schrijvej s om aan hunne boeken vreemde namen
tu RBTPU. Voor vele jaren neds gaf Hildebrand
met zijn Camera O&^cwrrthetvotirbet-kl, entedert
hebben wij «phnd: Chemeriana, Coqtiettcric en
', de familie MixptcMt 'en wat niet al l Nu
weder: Chiaroseurot Ik vind dit jam
mer, want het is dunkt mf eene roeping der
mannen van de pen om de nationale banier boog
to houden. Nu weet ik heel goei dat weinig
bo-ken z <o echt Nederlandsen zy'a als b. v. de
Citnera Obsciira, maar ik vraag: bod niet juist
daarom ook do titel nodenandsch moeten wez-n?
Nu heelt CluaroscurO eea niet zou uitsluitend
nederlnndsch karakter. Meer dan e*ne schets
te'i'n is o|> vreemden boden genomen, b.v. in
Italië. Gen<<eg, ilt wi de slechts, onder een voor
behoud vun luttel belang, mijne ingenomenheid
mot den naam van, Vt boek nfta;>reken. Wat
voor my vooral de waarde dezer novellen
ver?hoogt is, dat ze baast allen aan. den titel beant
woorden.
deptt,
Glkir ? obscar ?
C*cs» nn mystóre
Qol souvent mo troahle rcsprii.
?C1air-o1t*<uir, tuwhen licht en donker, foei,"
zegt ile staatkundige, ?vooral niet beidrn. één van
beiden: hut licht of de doéstt-rnis!" ?Tanschen
licht en donker" «egt de Mbeikundige ?hoe zal
ik dan de kleine nuances andemLeidi-u, d e voor
mij van zoo gmote beteekeui* knnncu üjo. Neen,
licbt too klaar als de oW» dat altren kau my
tot de waarheid voeren l" Doch de artist zegt :
,licht uu douker utryden niet met elkander manr
vormen de heerlijkste harmoBta." Hy zoekt de
poëtische waarheid, dm nMJt*> üiawf waar i* dan
boiipeln^e, die enkel
n tri-Ö«n.
wil steunen, of de
in do klaarheid baar doel kan
Het 's die. Onbegrijpelijk schnona vcrecni^in"
van waarachtig realisme en pbautastieko
voorHtelliuff, die raii in Hawthoraes romans 7.03
onwi>«i-staanb:iar heeft, geboeid, en 'lio ik hier zoo
yank in deze scb«tscn h«b teruggevonden, want
vooitlfzende docht ik meer dan eens aan nnjn
geliefden AmeruWnschcn romandichter. WannetT
ik tny haast er by te voegen, dat het. in de
verte met bij mij opkomt, aan imitatie te denk on,
dan zul men gnvoflen hoezeer ik met van
Nievelts werk ingenomen moet zon.
Naar n.ijiw overtuiging is hg eeu onzer beste
prozaschreven*.
Vooreerct bewonder ik do frisclihoid K(jnor
fanta-io. L'es: de Parafiluie van denK-ipe-laan,oen
vcis -cbel sjc vol waoi-ochtigen liumor. Jack Bobson'3
poolrti*. Jtitrnionia, e-ne Min in den zonneschijn,
erna Hftn in den mist, J>on Juan del Multro,
en gij zult telkens uioxteu (trkennen dat hier een
ODi'djironkclykp Krc«p wordt gedaan, dat da
toestanden uivuw zijn of althans fchyueu, dat go in
één w>-o i d iet» le<-at, dat, duor afwezigheid- vau
bittMlit«it, verr-iHSeuil mag worden gimuoittd.
LJh toch KOU ik niet du'ven bewurcn dat het
vt-n o-st nde voornamelijk ligt ann de fantasie,
misschien n 'R muer aan de wn«e van bnwerkintf,
. . , .° .,. ? J>^ ^*l:l n~L _t_ ... i
Die Krabtj g«bn
Dto OttMBBMh bttibea dios*
Hoewel de waarheid,
letterkundig werk, éea i
laadgeaooton niet,
gedrukt, 100 doet
tijd tot tyd eens iets te
aan den eerste, al is *
den laatute, wat meer
Bijna dagetftknh wordt
ten zooveel voorgezet, i
manfabriekvn zooveel a
vont en inhoud, afi h _
een merkwaardige gelykenie
in zooverre beiden sic
zekere mate
rkuadoea
kan worden
aaa, van
waarin
koste van
k besteed.
tydschnfuit oaae
ro^ . wél to weten
-f dbt het
inderaaad een zekere mate van toSterdient waaeeer
iemaad sfl n zinnen wat kunstige* {a eJkaader traoat
te aettea, en zijn weadiagM wAsuigfr wikt, dan
de meeste ouder het schriveafla güde ant dea
BUB toegemeten tyd overeen kpsiMa bmgeB.
Deaea lof n mag ik Asilwav Bsehger niet
onthouden. BlHkba*? gevor*Ml ft d« sdwtl «an
Potgieter, verraadt syn stA ia* beweging eatopa,
maar vooral in het gebruik van «eajg* behaalde
en telkens wederkeerende maniena vaa aanknoo
ping en overganf, eoa J***rJJ«« oppervlakkige
bekendheid met de ejgenaardigbedea van 's mees
tors werk. Verder echter soa ik in mijn goed
keuring niet mogen gaan Want schoon de uiter
lijke kenmerken van net model met eenije vlijt zijn
nagebootst en de sehrh'ver niet zonder vracht
heeft gepoogd in dit opzicht aiobzelven to
verlooeheuen ? eoodra het er op aankomt, de vluch
tige schets met ziel en leven to vullen en den
dichter der ?Zusters" te volgen, ook iu den rijk
dom zyner gedachten en de hoogheid van zjjn
g«est, in de fijnheid sUner toespelingen en de vin
ding van 7.yn vernuft schiet de christelijke liefde by
onzon auteur to kort en ttyn oorspronkelijke
zwakte treedt aan den dag.
Niet dat ik dit werin* daarom alle waarde,
voor een zeker publiek, ontzeggen wiL
Do schrijver is eon jrcloovige, op de manier,
zooals onze Beets en Ten Kate dit zyn, en hij
beoordeelt dun, evenals z(J, een dichter niet naar
hot gehalte zijner poëzie, maar naar de mate
aytier goloovuheid. En wel van die byzoadvre
geloovigheid, die uien gematigd orthoaomme
noemt. Zoo hoeft hg' veel van iemand, die
door de hem eigene iwichtina Kjjner oogen, vooral
gestel! zou zyn op do witte kle .r, en daarom de
blauwe druiven voor de witte verwierp, ja, die
door zyu visionnairo neigingen, zoozeer
bevooroordoeld zon worden in syn eigentlyken smaak
voor druiven, dat hy de ourypsto witte boven de
zoetste blauwe verkoos.
Doch niemand dan de volmaakte Christen zelf,
zou den schrijver hieruver lastig willen vallen,
daar deze geene andere, dan ijue eigene zi«l
met die zouderlmite hai delw^zo schade doet.
Berooft hij zich toch dusdoende vun een groote
hoeveelheid uitnemende goniotingen, die slechts
voor fijner prueveude en minder eeuzydige
zyu weggelegd.
lic weet wcU lat do heer B. voor al dat genot
don neus optrekt, on in zijn godsdienst een
rjjkere bron van pleizier moent te boiitieu, dan
e*nig "onkerkelijk sterveling, met allo dichters
dor wereld in ziju boekenkast verwerven kan.
Poëzie bekleedt voor hem slechts de twe da
plaats onder de levensniHcbtea, «a (ten nog aUsen,
voor zooveel zij zieh de dienstbare bekent van
de alubA.en ,do oaiet
doea onteert den dader, «a aut *ea dader, dé
waartoe al |b*hoort, aookng die atotu «t
atgea toe doet
. Was» h| siea willen leroateeaukügeB net het
nadrnnisusls fsit dat «fsj steen de eerste niet
wt», oat Bas«a7*.M Beata, besa «oor is.fegaaa
bssekimiisst van een
Dper aelf ?saaar ssad
dek
? ?Mdaar, ato
daadeM
h»-t huiaoiisti-uliH in 'ion stijl. Dat nik en »>ut
uii-t wnt," dat mysterieusfl in don vorm pakrc
mij gelic.-l in, e ven teer als de somwijlen
kluchtiiri'eulistiiohe wt-ndiiigi-n en die toch nergens de
parken van h«t sinaakvollA ovèrsuhrij.bn.
Vrnagt men mrj aan welke schets ik de hoogste
wnavdu t«ek>>n, 200 zou h«t antwoord moeielyk
worden. Du BHVo-litjcte, >le meest poetisclio U
KKllicht: Uarmonia, too innig en artistiek, zon
op bet puntje at' van sentimenteel to worden,
(uu toch non kern-gejond) »Liof zo niet. and ra
rlan in hot scherawrnur genchreven is, maar arok:
Don Juan del Mulinu is eau R.«d ueeohreven, een
/eer raonschkui dign novell», vol van waarachtige
liiHuimit-it, ui» het wiireiie verwerking der spreuk
vau madame do Stoel: toutcouiproudreo'esttont
pardunner.
In: eene Min in af.n nust hindert tn(J een wei
nig het walgelyhe beeld van den dronken
Holwerd, dia bestemd is om d--n rchooiivader van
den vorbaler to worden, mei omdat ik er teg«n
heb om eeit dronkaard te beschrijven, ook niet
om lat do heer van Nievelt ia die beschrijviug
onjuist zon zyn geweest, maar omdat, hier geen
reuen schunt te ocstaau tot het (schilderen van
een zoo weinig aantrekkelijk beeld. Overigens is
ook do«c schets vol aardige opmerkingen en lieve
details. .
Bijzonder oorspronkelijk is het zoogenaamde
sprookje (is het f en sprookjH?), genaamd: de
Jonkvrouw van HiUegensberg, en toch moot ik
hier eene enkele aanmerking mnkcn.
Voorgesteld worden: eeu onder meesteren de doch
ter van een hoofd .nderwijzer. Uy is een poëtische
figuur en dan staat hem by den pedanten «choolvos
in den weg, Natnuriyk is de onder meestor iemand
zonder geld. ?Wie heeft er ooit gehoord vaneen
drogen regen, v.m eene kunde vlam, van een be
middelden ondermeester?" Jn-tus, too heet hy,
en Marieken dvraepen mat poëzy, met alles vooral,
wat in de taal der sproken tot de verbeelding
spreekt. Zoo gaat dat eene poos voort, maar ziet,
wat later wordt Jnstns cp eeue andere .verliefd,
en nn vernemen wy dat de poëtische onbemid
delde ondermeester, behalve agne boeken, er ook
nog een clarinet op na houdt; dat hU, aio
poötiseert, noft daarby nit l»nter liefhebberij oen
blaasinstrument beoefent Als ik naga dat meestal
de poëet minder opheeft met do beoefening
der muziek "n omgekeerd; dat buitendien die
clarinet allcrvreemdst uit de lucht komt val'
Jen, zoodra de man de oplettendheid moet op
wekken tiJnor tweede Dulcinea, dan vind ik
dat deze emrinet, in de lieve sympaonie,een0an«
doét hooren, die het effect eea weinig bederft.
Doch genoeg. Ik bltff met btyna al deae schet
sen bijzonder ingenomen.
H. Th. Boelaa.
hij slfchts bevuegd ia om over het geloof, en nog
wel zijn bepaalde geloof, doeh niet over poëzie
meu te spreken, zoomin als men iemand, die Biecht»
oog hei'K voor eene nuance, eene beslhsing over
allo zeven tinten van dan regenboog
toevertrouwou zal. Hy had iiua uiet ecu tiltcrari
ch-hiografiache, maar eeu tlKohgisch-moretl-biografi*che
studie over LonglVlluw uioetrn schrijven, of liever
hij had zy'n geschrift zoo moeten noemen. HQ
heeft zich met den titel van zijn eigen werk
? vergist.
Want ? trcObudo overecnTtorasttu-tscnenmijne
theorie cu zgnn pniktyk ? di: boek handelt niet
over den dichter, maar over d>-n mensch, neen,
over den twiisiihenvriend Longfellow, en in plaa;s
vau ons op de hoogte te brengen van diens kenmer
ken Ie eigen schappen ali pot-et, nis da-ir zyn: de
omvang van zijn *ejitim>;ntr.n, endesamon«tellii g
zijner eotteciitiM cu <l« plartioiche waarde zijner
beeldspraak, tracht hij om «lucht» to l^wyitcu,
dat Ixingiellow ccn braaf en vroom man geweest
is, ai' om des schrijven eigene woorden to
beüigen'.: ?
?Wij poogden u hot karakter to teckencn uit
do werken iles sch'Üvcrs, maar meer DOJJ u ach
ting!, eerbied cu liei'de in te boezemen voor den
ed«l<!u mei.sclietivrittnd, vvicn ullco gelijk waren,
en ilio vuor alle i z»n^, om allor heil en geluk.
zoo u>et te verdelerren, ten ininEtetebevorderep."
Dit.'zyii doel mi h-ofc iio hucr L), niet
voorbyifestieolVI. Hij g:ii' iiidordiiad, wat hij wilde geven,
un uit zijn tiili'iJKÓ iianlul.'iigen blykt nog eens
zonneklaar, wnt vuor ijiemand meer betoog be
hoefde, daf. do nestor der Amerikoansche dich
ters ncu der weinigen ouder ryiie bro d-vs wit-,
die, in ouze e> uw', do vaan: van het christelijke
geloot' om hoop; hiitlil en er ook vour streed. U-n
lof, dij hem t.icivoor to>-komt, jan-men dus den
auteur uit t outtioaden Maar zijn boek bevat nog
liietT. Eeu paar uitweMiimn neot't hy zich
vcrourlool'd, waiuop het noudig is. de anndaabt te
vestig'-n, orndtt hy zich danrin-dfl op h«in
oubek'ndo paden waact, en natuurlijk dientengevolge
JHinmeriyk verdoolt.
Nu zou l'ct verlorene ranelte zQn, hém weer op
di n rechten wt-g te willen brengfln,-m»ar daar
hy voor het publiek de bonding aanneemt van
poifect goeii te wo t en, wat hij dwit, kan bet geen
Kwoa/i, htsm even oen zachte vermaning te ireveu
Um to bflffinnen. In de Qursto «er ukweidincten
verlaat hy voor een oogenhlik. sijn ondurwerp,
om op dichters te wnxeu, di» in levensbeschou
wing «n K^estesrichtiiig de antipoden ..van
Longfeil °w itQii, Qodlte, dl M*.»tt «* Vietof Hugo.
Men kan van eoa oprecht christen ve wachten,
dat hy met een soort van sch/oota, van afkeer,
zoo ne wilt, blikken zal op dsjpi drie machtige
gestalten, aan wier-voeten «wowffoot deel der
beschoalde werelj zich nader heeft'»-zet Maareen
wnarlijk ontwikkelde, en daatotpi numaan en
fn'nK e voelend, gblouvigo ? ook bij|l|rt hamers, vu-r
alles, mitnsch ? zon zich vdjUfetgu MÉvoelen, als
hy ooit dien grootangeestea?wchdtydueestou
van zy& eigen gcxlacht en grooter daa hij - de
fiolen vau zyn nyd en toortt ojfer de gekroonde
slapen gnwurpen had. Uoop zboter1 sou hy het
nooit laten komen. In ieti'fetf «r «-neiging toe
gevoolde, de christelijke liefde>a tot *x»be*la des
Verlossers zelvcn moeten het b/É» reeds'verbieden.
De beer Bechger deukt er echter anders o ver en
l ^f m» m 1MI_ ? i ? SH| ? .__ _11^. J l_ t
fan kei
deaeUsoper ?
ia leven ea in lied? 1) Daakwi'
??MB op ten veel doerhseatifer voorbeeld
beroePM, en ska vaa saaald vrteaaea, omdat ook
Peten Btyt saesMer verlcoehend^eft.
Ffetor H»* kosat er Iwt beate afi die feskehta
.nalistiesdi ea sjoaJeoeaesMad" (bJadz. 78) ?
?on zeer kaajas SMasoaea, die jak4 act tegi
pv«rsj<sstek1eE«wensi ? awar de JttussfT
oaielakkti
eluk in de
was
wereld
lieve, arsse Mumt, die aoo
«ya leven en toen tooveel geluk in
heeft gebraebt, omdat daiaeade aielea trooat ea
tranen en vervukkinff, tranen ia h -n troost, ea
verrukking ta bun trenea W hesn kebben
gwoaden, Al/red d* itiuiet ü eiete BMBT dan
---.een feronselutt §e*it*\ (WadV'64). Ea 0oaJAev
Goethe, boort M. > g rj*eid m in jeugd ten»
Ooeth» tieh gef&ïde o*k keer
Uufts«*a»9*9 leefde, eenTT. dartel 9mk*r
Hoe zon de hese B. bat vwAra. ala eea
Dmgenaadsmaa kern en sfiu aansteUwe poften eoas>'
voor kwesels en bangstts '«m
stowaéi^kenuit
eveuMer geUk hebben ia stta. taataaatieB, ate onca
vriend in de afse. Doeh 4a aaisielwijza soa vóór
genen evenseer *w .«wstse* utmardif «tja, abt
voor dezen miehrntelfk ie.
Om met dea ashrijver isjlf to spreken: ?Eea
extreme dógout weerhoudt
ons"aanait,gedrochtelyk en onBntfe^jk" gedrag nog verder de aan
dacht to schenken. Dat hu de laatste quaUfieatio
letterlijk nit Loufffellow vertaalde, wascht liem
niet schoon. Hy had beter gedaan, den meester,
o er het algemeen, wat meer ia mijn voortreffe
lijkheid, en wat miudcr in sjn mensehelBke en
dichterlijke tekortkomingen te schetsen. De slot*
som «ijner ?studie" o.a. schyat hy in een uitdruk»
kmg van Kardinaal Wiseman te leggen, dat
Longfellow ?da gesehilute dichter zou zijn voor
de opvoeding der werkende volksklasse!" Als do
groote Amerikaan echter geen ander brevet voor
>|jn roem kon aanwijsen, tou hjj ook aiet 'waard
xijn, door anderen geleaen te woruen, dan door ?de
armen van g«est".
Indien ik de mg* toegewesene plaatsruimte niet
reeds hadde overMbrëden, aoa ik nog oren do
philosophie hebben ondenooht, die de schrijver.
van blad». 7? 1& uiteen iet. Thans moge slechte
de opmerking volstaan, dat op bind*. 9, bet
ideaal van een eikenblad gezocht wordt in de
mest, waartoe het zich vervormd heeft, tor wijl men
ons op bladz. 10 verzekert dat ?waarheid,
schoonheid, volmaaktheid" de eigenschappen zyn
van ieder ideaal
Ik geloof, dat dit boek slechte door diegenen
onder de beschaafden in handen dient genomen
te worden, die nieuwe bewijzen willen verzamelen,
tot welk oen grsad vaa onverstand en inhumnniteit
het geloof sommige hunner natuurgenooten ver
leiden kon.
S. S.
1) Byron. . ? ,
Liana, door Fiore JcJfo A*«v.
Sneek, H. Fytteraen T&
In eene ., Voorrede", die niet uitmunt door
smaak, deelt de gunstig bekende J* fofe dt&a Utre
óns mede, dat by (deza bloem ü een man, w^nt
1686? IfÏÏ Correspondeert met x$n ?stndenteattyl";
noff verscbilltnde stukken en portefeuille heeft,
die nttaandaiat al* austera vnn AMoarn, ea \»
~
noemt hen.,.. Natuuriyk, o^Hat as alle drie ia
één bok bij elkander gooit e*-» met den titel
van realisten, naruralhten ra fcalerialisten, wat
voor hem hetzelfde
schy'ntteafLjaeentffebnindrae. kt te hebbeu: dit b*wfl-t sleew^datèr eigentiyk
niwt met hem te redeneeren, valt,«tidathii ouder
syn woorden eone andvre taetstttm schuift, dan
die door het taalgebruik f»Mttgd word. Zijn
gedrag in deze is wel ten baoMto
owetenscbappeiyk, doch behoeft nog nietaujstrijd te komen
m >t zijne eigene moraalT * "v?
Dat .hy echter atoenm werpt, «K pp gevallen
vrouwen, maar erger, «peeaigen dei begaafdston
onder aUne broeden, mannen in allen gevalle, ?
die in talent en ontwikkel ng >ijn me>-nlercn, en l
slechts in het geloof ?' die Jftve (ïndsl ? 'tij»
minderen au», kan wel dja mSwsdcreu uiet raken,
\jo bundel, ónder dien naam door den
oudcrnemenden Heer Pijtter»en oitgaurveo, bevat 38.
nommera,' meestal stiofische gedich'ten, in ver-"
schillende maat 't Is naauwelyks verklaarbaar,
hoe een jonkman onzer -dagen tieu jaar heeft
kunnen wachten alvorens gedichten het licbt
to doen zien, die toch ongetwijfeld door zjjn,
vrienden wel t er- stond als alszins de openbaarheid
verdienende zullen ijjn toegejuicht. Maar ah Wij
need lezen, leert do Voorrede ons eigenlijk niet,
dat de verzamelingen ?Eene liefde inliet Zuiden"
en ?Liana" sints 10 js*r gereed lagen, maar
veeleer, dut er 10 jaar over de uitvoering van
de schemaas gearbeid ie, die de dichter, aLj een
echt ingenieur, alvorens op te bouwen, had ont
worpen en vastgesteld. Wanneer hy dus zefft
-een bundel dHgteekeiit nit het tijdperk GS? 72,"
dun bedoelt hij ? in dat tijdperk werd het plan
gemaakt, het ?schema".
Ik moet bekennen, dat dit een eigenaardig licht
werpt op het dichterlijk charakter, dat hiervoor
ons optreedt. Zonder die voorrede nou ik be*
paald gedacht hebben» dat vooral de
te^euwoordiffe kumpozitie .Liana" in groote trekken voor
den geest des dichters verrczeu, ter- stond in een»
reoka van lirderen was uitgeschoten, die wel
na-der-hand verschikt, uitgooi ëid, besnoeid, met
anderen aangevuld » aren, ? maar toch de eerst o '
. eteenlüke f<irmnleering van 's dichters kunstiiioo
bevatren. Daar ia ZOQ veel teOrlieW, zoove
Izanwrigheid. wo ^ on'^ig;^,», 9|\gSj«kga> ,
db meeste dezer^ Jiwltfron, THfTBcu befvrftriyk
bêgfypt, hoe zij bearbxid zijn als ccn
mu%tt!ukwerk, komparlimfut voor kompartiuiont, naar
een doordacht model.
?Liana" is eene redaktie (het woord is na
vcrgceflyk) van het verhaal, in verschillende oudnra
en nieuwere literaturen voor-baoden: vaa don
afgezant, die vuor den bruidegom do geliefde
zul gaan halen, die op haar verliefd wordt, en ?
al o? niet de hem opgelragen taak volvoert
Do tegenwoordige zangen, van de torziaen t r
inleiding af tot aan «*e vyfvoetige &tro£m van
zes regals, die , kruislings slepend en' staand»
rijmen, waar het boekjon mee sluit, hebben wo
zacht weemoedig ehnrakter, baast iets mystteïch;
van niemant afgezien, geheel en al timbre van
Fiore dulla Kevo. Het ontbreekt niet aan gloed
van grtvoel, noch aan kleur vau schildering ia
deze vaenèn. Men beeft ?Liau*" boven .eeoo Ltcfdo
in bet Zuiden" gesteld; wat het harmoniaehe dor
deelon betreit kan ik aiQ met die uitspraak
fiereedelfik vereenigen; maar voor de kompothio,
voor den knoop air gabeartenissea, is in ?Liana"
veel minder gedaan. De dichter houdt «at.op
zyne reis met haar, die hfi bemint, coader het
haar to zeggen, aangenaam bezig; hö winrit hei»
tafereel van zyn aieletenn, met enkele epische
ea- lyrische stukken nf, dia ieder ook op zich
zelf een geheel souden zijn, maar zich uitnemend
leenen om in de groote kompositie te worden
opgenomen. ? ?
&n der laatste ideletoeetenden, die do dichter
ons hut voelen, voltrekt neb to midden van een
storm, die schip en schepeling zeer ernstig met
ondVrgang dreigt Gedurende de reis heeft vol
strekt niet gebleken, dat JWawa, wier naam tot
«en graooUjke woordtpeitag aanleiding geeft (I?)
eeniüsaini beandwoonit aan de onuitgesproken
liefde van haren geleideT. Ware dtt.weThet geval
lwustende bede ,God helpt wta
geweest wa-e de^bbnuiwuD vm» .uuw iwi^v «»
?trflded* (XXIV) uit* voor den diAter alleen
ge?ohreven. matf had
?ohreven.
strydent"
eens, ? thse» nef In
s* zelf «*t, «o» wat ndea
«tod» «al aawlMia SSM' ons sag to ?sass."
Maar hebben wQ recht méér to vragen, oU
't.
i
?; ''l.
l !K'
??- .?
"f
?J* ?
V', M'
- '.l- ?
. ??* . :;.?
afi geWonkon ?God! wie hetot
en had ae als een noodkrt*t voor oV
de taak vandendiehter
beide reaugen gefoMeK,
ware niet verbeht; maar «ijn drama had «r in
belangrijkheid ««jndig Mj gvwcmnen. Nu atoj*t
het bleek af asj tgefal v*n Tritttn en AoUe,
dat hij in den «oedea toon. besiagl. De dfeatet
brenjrt Liana bfl dea broeder, voor wien aa be
stemd is en het loopt zó» «f, dat do dichter zijn
liefdasgeschiedania kas aan vangen met detaorzon.
.Wö
r
M