Historisch Archief 1877-1940
:
DE A M S T K -K D A M M K BI WEEKBLAD V O 8 R NEDERLAND.
No, 304
prof. ? Sohaepraaa, bobben den week ? nog een»
v«n gedachten qewiiseld u» M- aanleiding der op
merking dat de K. Katholieken niet vrij souden
lijn in hun oordcol en bAndolou, ook niet iu po
litieke zaken.
Ons Noorden noemt die opnorking dwaasheid
en domheid, zonder echter de Asser Ct. te kun
nen bewegen haar Urug ta nemen.
HET AMSTERDAMSe» TOONEEL. «Si
Tïniti gtHtrtH. ?
. ? Hrt irmtltiHtitJt' ra»
(tellenen, door M. B. Mendes da
Costa, gcdurondo de IaaUt« weken in' den
stads schouwburg vertoorn), is een aardig
mopjen, vlug van handeling en vloeyend van
taal, zonder praetensie gelukkig, dat wel een
bftoijo te rap en, te onnoozcl eindigt, doch
veel vaardigheid in 't hjmteoron der
looneelpcn verraadt, dat van studie op Scribc en
iabichc scfiljnt-to spreken en dus meer naar
het franschc dan naar-het duitsche blijspel
aardt. Mevr. Röasing-Sablairollös vervuil do
hoofdrol. Oc bescheidenheid der rol in 'l
midden .gelaten, moet erkend worden, dat zij
haar op volmaakte wijze vervulde. De Heer
Mendes heelt ongetwijfeld niet Lot oog op
Mevr. (lossing dit charaktortjen geschreven.
Had men, het gantsche stukjen door, niet de
stem dezer kunstenares, beurtelings in sclialke
ëcherpe, goedaardige en ironische tonen op
het tooneel gehoord, het wolslagen van t
stuk ware wellicht minder verzekerd geweest.
Mcrr. Itössing beschikt over een der meest
sympathieke en meest interessante organen,
die men op onze tegenwoordige planken kent.
Ha» stem mist kracht en omvang om groote
hartstocht uit te drukken, zij heeft tevens
niets !(i)'mo>/ai,t*. JDoch haar stem is vnn hu
mor gemaakt, d. i. er verbergt zich daar een
mengeling van weimocd en ironie in, eigen
aardig en benijdbaar. Zij heeft den mond
slechts open te doen om elke vrees voor
banale klanken van den toeschouwer te ver
wijderen. Ik druk hier op,, wijl de stem tol
de eerste elementen behoort, die een kunste
naar zijn waarde geven.
De Hr. de Jong voldeed tamelijk wel in :
T/MIS gebleven, omdat hij hier, meen ik,
't meest zijne partikuliere natuur kon laten
spreken. Hij vertoonde zich zelf. De llr.
Merfdes had den kantoorbediende in zijn
siulijcn den naam kunnen geven van s de Jong".
De Hr. Spoormans, als jonggehuwd echtge
noot, en Mej. \\elrnan, afc eerzame, licht ge
raakte, llollandsche dienstbode, stonden hun
partners naarstig ter zijde.
»01ympio, o[ net leven eener
tooneelspeelster", is, gelijk men weet een drama in 8
tafereeleu, \vaarbij meu zich tienmaal minder
veryeeU, dan bij Door tan t es opgevoed, blijspel naar
het Ouitsch. -Olympia" houdt bezig,
rOlympia" boeit noch sleept mee, doch j-Olympia"
is aardig, ouderwetsch en goedsmoeds. De
(schrijver is Anicel Bourgeois; de vertaler
Roobol, de vertolkster Mevr. Ellenberger.
IHet die drie namen is het stuk en de
verfooning toegelicht. De charabters zijn veelal
oppervlakkig gedacht en worden hier en daar
met afgezaagde trekken in het licht gesteld.
De passien zijn- op eenige plaatsen vaag en
llaauw geteckend. Tal van tooneelen zijn
echter genietbaar. Zoo b.v. het tooneel
achter de schermen, wel is waar een na
bootsing van Ji.ean'a lijden in het 3e bedrijf,
maar toch, of veeleer daarom boezemt hel
belang in.
De dansmeester en de » vader" van Olympia
behooren tot de aantrekkelijke personaadjés.
De HU. Bigot en Lageman waren dan ook
dc«aangcvvczen vertolkers dezer rollen. Wat
Mevr. Ellenberger betreft, zij schijnt even
zeer geschapen om voor Olympia op te treden,
als Mevr. Hüssinjj voor het dametjen uit
.Tliiiis gebleven. Len soort van oudheid-, ol
liever van gesdlicdkundig genot werd bij de
voorstelling van »0!ympia'' gesmaakt. Als de
geur van een lang opgesloten vertrek, dat
men eindelijk weer eens bezoekt, wasemde
Ons te gemoct uit het Roobollmansche
llollandsch, op den iraditioneelen toon door Mevr.
Ellenberger gesproken. Wat was 'itoch een
raio tooneelpoezie, die hier te lande in het
tijdperk iSiló?óS vigeerde I De rhetotiek
slaat er den* boventoon aan'. Het gelieele tooncel
is gelijk geweest aau c.' n deftige maar, dóór
de romantiek heen tot zekere vrijheid
gekomene rcderijkerskamer.De woorden - wolnu'',
? komaan", «ziedaar alles", »ga voort", tik
luister" enz. zijn termen die in dentext van
geheel dal repertoire een ruime en geheiligde
plaats innemen. Zij zijn even onaantastbaar
en onberispelijk, als het schrikken volgends
dit, en het lachen volgends dat recept. Do
regel, de schoolsche regel, op het misbruik
gcbazeerd, lieersclu. Geen uitzondering wordt
toegelaten. Do kunst vnn het tooneel wordt
eenc- gramroaüka. Geen vrije studie op
de natuur treedt' in, geen frissche opmer
kingsgave mag botgevierd worden. Die niet
buigt voor het gebruik wordt een onzin
nige gescholden. De vlag der konvenlie is
ten top geheschen . . . Zoo was 't omstreeks
het jaar des Heeren 1840. Het is toch
heer'ljk, dat wij nu leven in 4883, dat wtf
een moderne kunst beginnen te krijgen, en
moderne akleurs, zoo vrij als een vogel in
4e lucht.
In » Oh mpia" treedt ook de Hr. Vellmanop,
voor een zekeren markies Eraile de Rudentz,
een jeugdigen man. De Hr. Yeltman is een
bejaard en met sneeuw gekroond kunstenaar,
doch wie, wie doet het hem zoo na? Wie
zingt dat tafellicdje, op het feest door Mej.
Meeuwissen als Cfara gegeven, met zooveel
enlrain en lichtzinnige vroolijkheid als de
Hr. Yeltman. In het » Grand TheJttfe" krijgen
we rerder nog steeds Ftdora en daarna het
amuzante Divorcow.
Eiadelyk heb ik ook weder »Frascali"
eens bezocht. Hot Watctimeuje van Bttyvt
op Zoom a ee,q op»r(K>l|ik.«Nj8
De ladderariaas van het 2« bedrijf ziju
teer wel aan te bopren en in den ïten ukte
komt een vertooningsduct vin de
waschvromv ert haar man, die ntekitar ver
giffenis schenken, dat werkelijk in het
geliccl niet kwaad klinkt en door van Doem
en Mev. Bouwmeester mooi werd voorge
dragen. Ook Muj. Cohen vervult een rol in
het Waichmtitje, die van Loijo. Ik ben altijd
een voorstander van Mej. Cohen geweest,
maar ik blijf opteekenea, dat hare stem noch
hnar spel eigenlijk gemaakt is voor Frascati's
grovere lachspieren, en dat zij in een binnen
kamer nan een piano, in een lief huiselijk
gewaad, beter op hare plaats zou ziju. Mev.
Bouwmeester gebruikt men ginds tegen
woordig bij voortduring voor de eerste jonge
rollen. Dit is wel een eenigszins geforceerd
emplooi.
Mevr. Bouwmeester heeft een goed talent
en een fraaye stern, maar wanneer zij speelt
voor een moeder of een tante of oudere
vriendin, voldoet zij meet' dan als jong mcisjen.
Mevr. Buderman is een allerliefste artiste.
Mei verlangen zien wij haat' wcdcroplrcdun
in Fanfan (a Tttlif» in 't verschiet.
Amst., 20 April '80. y. D.
HET ÏOONEIiL TE ROTTERDAM.
De jongste week gaf np tooncclgcbiod to Rot
terdam \cv\ verscheidenheid, zy het dau i'olc niet
weinig nieuws. Van Zuileu -j.il' l'inllds, Dfarffiit;
d f Eioeivrericoopsttr, j)? ijjirookjci run '4'antv
Weiidemann\ du Vci-oc-ui^ing f{af
^flvau SarJoii mut g'.'JeeUtlgk'o uieuwu bezetting
der rollen.
Men spreekt tegemvc-o-.dig veel vau het opvoe
dende clement iu het tuom-cl; men dringt t r by
de Regceriüg op am, ilin toch eindelijk het
?kuust geen rcgreringszaak" te laten varen cu
liettooatel door flinke subsidies to steunen. Meu
gaivt vnn het itandpnnt uit, dat oven als du Staal
zorgt voor ds opvoeding der kinderen By ook
moet zorgen voor de opvoeding van ouderen cu
dat het tooi'.cel daartoe een der bestu middelen
is. Vragon wy nu: voor wie;1 opvjcdiug raow.
iu do allcicmt? pl»aU gezorgd worden? dun
zal ons antwoord moeten zijn: natuulijk \oor
diegenen, die niet i» staat zijn voor uien :<fli'
lo zorgen, vóór do l.u'ore kla-so ? wy
zi-ggen: het volk. l)o bigere klas-c ontvangt ilivu
ook van Staat on-Geiitcentc ondorwy'?, v:in phihtn*
trop'sclie inriclitingon lee-sbibliotheeken en lecsin*
t richtingen ? wdc-rct-n Wil gaarne iüls bydragim
. tot haro opvoeding. In hoou-v kan het tooneel
i hier.nut htK'hlcn? Myn antwoord ia: het moet
l goede melodrama's geven. V/ut zijn'm.dodi-aiua's?
! Ik wensch hier niet to beantwoorden, wut hut
j woord cthymologisi-h bülcekont, maar wel, welke
! stukken wij mrlo.trnin.a's uociucu en clan ia mijn
i antwoord: die- stukhoii, Wiuit'in sotns onr'iojjeljjico
' toestanden in s'.eik .sjiivkeüdo tr-ekken worden
voorgesteld en {waariu de deugd bslooml. do
misdaad gestraft wordt. Op dit laatste kouithot
aan, liet is goed, dat het volle zie, Loc do schurk
den wcreldschf u rechter niet ontgaat, hoe do brave
man. in weerwil van. alle wedei'wnnrdighcdot:, iu
ters te behandelen. Zoodra do acteur zingt, stokt
de handeling, en waar de handeling t tokt verflauwt
de belangstelling. Maar, zal men zeggen, hy moet
immer-, wel ijngen. dau: hy zich met van een
ander idioom kan bedienen V ? Best, maar zorg
dat ik dit vergeet. Ilü be/ingc het oudm werp
cooals men het in vers brengt, alleen om het to
verfraaien: ik uioet daarin een bekoorlijkheid te
moer viuden, geen middel ora mi\ af te leUen." En
verder: ?lic «ou tot my'n medewerker zeggen:
?Vriend, gy lyt een ratisioui: freng dit dichtwerk
in muziek over, maar verdwaal uiut als Piudarut,
iu uw beelden, en ga uiet by een triumf van eeu
ath'oet Custoren Pollux Ixwiugcn, want met dezen
hebt ge niets te maken". Kn indien mynnumus
wanrly'k talent bezit, indien hy nadenkt alvorens
te gaan schrijven, ui hij inzien dat het zyn plicht
B, dat r.ijn succes danvin bestaat, mijne gedachten
alleen in een h.innonieuser taal over te brongou,
daaraun ccn krachtiger uitdrukking to geven, niet
?oeuviu u nart" te ctoeu>" Terwijl Ucauinarchais
ten slot te uaxaot welk genre het geschiktst is om
op mnzi-.-k-to wordon «eb:acht ? geeft hy de
voorkeur aan de legende.
Het is iiief w;mr*eulj»lijk dat \Vngnei' do
voorrede van ïtcuuuinrchuis' ?Tarario kende.
Ho« dat zij men zou op grond daarvan
lieaiuuM-clinis min of meer alsrcn voorlcopci; vau
Wagner kunnen beschouwen, Aau één ding dacht
<!e geasiixi' auteur van ?Le Diu-bier de feóville"
uie;, namelijk an» du vereenigitig vsti dichter en
uiUiiciis i» órn persoon. \VnmuT was do man,
dien Jcau Paul uud voorspeld, toen Inj sel/recf:
?Tot hiertoe hoeft Apollo de gave der dicht
kunst niet de rechter-, die der muziek met de
liukc-rhiitid zoover van olkaur geworpen, dat de
man, dk- 7,0 voi'ci>aigt, nog moet opstaan.'1 Dat
Wiigncr geen vreemde hulp noodig had kwatn
hom niet weinig ter stade. Walk tckstdichter zou
het hem onk naat- den r.in hebbon kimncii ma
ken! l'it een brief, dien Wagner kort voor zijn
dood a:in een dichter te Wee-ucn sclireof, blykt
dat IK t lioaj iiiut a rui aanbiedingen van
librcttUten uutLra!;. Naiuui'lijk uit-1 umd.it Utt «o-jdkuuper
wui ".ijti eijten teksten to schrijven, zooah do
meester schertsend yoor^nt, maar omdat hij geen
vri'Mudi; incdewi'i-kiiig kon dulden, sloeg hij al
die naubicil.'ngon van do hand, en hij had geluk.
A:i:i dezen reus kon zich slcdils ecii reus paruu.
Kicluivd Wiignor, ol' zouals h\) eiftunlijk heet,
Vi'ilheliu llichiird \V;ignei', heeft «elf in eon korte
schut» be3eliu'ven hoe hy musicus werd. Zijn
wililo eeu fdiililu- van hem maken,
was -eeor onhandig in het tcekoucn.
ssijii Ei-vendo ja:ir kon Itichnrd 'den
niüuwcn ?Jiiuüferiikruuz" uit Weldra
op do jiiiino spolcu, maai1 te
DICJw.t:ir hij ilü lessi'H aan do
?Urcuavolgde, kreeg 'hy aauvtnikeiijk geen
nui/.iokonderwi|8. I'.Vvüt later gaf men hem ceu
pinno-ineetter. die weldra verkLuinlc d.it w iiicis
viip lieia zou terecht komen, Pl0n de IUHM had
golijk," ;:sgt Wagner, ?ik heb nooit loeren piano»]
eJon. ,.lutu93chcti v.'as de muziek goiictl bijzauk.
'"?"'? -1- I.iitijn i'abcllcer ' '' ' '
stiefvader
nunr hij
No;,'
vo.'itoen nog
den,
.... van alle ongelukken, toch.eindelijk zege
viert, het Kal ? ook daardoor, dat dit alles zoo
plast iscli,zoo begrijpelijk: wordeu voorgesteld? ook
al kan het niet waar zün -- goede, edele levens
beginselen uit den Schouwburg incdcnemeu. liaddo
ik list te beslissen, ik aou iederen Schouwburg de
voorwaarde stellet], iedercQ Zondag tegen zcei
kleinen ont rf e-prijs of lic-vei' gratis ? ik beu een
voorstander van kosteloos onderwijs ? eeu goed
melodrama, te spelen. Ik zeg een goed melo
drama, waut er gijn er ook, die door hun akelig
realisme en door imn al te onmogelijke
onmogclykhedcn den. smaak bederven; zalkeu stukken
moetenjoatuurlijk worden] verbannen. Ook moeten
er zoo wolnig mogelijk in sterven; moot er echter
eens een vallen, in Godsnaam ? hij valle dau.
Uit dit alle] blijkt, dat ik er den neer T. Zuilen
dus niet alleen geen verwijt van maak, dat hij
stukken als Ptiittus en Margot ho«ft opgevoerd,
heoi integendeel de raad KOU willen gaven, iederen
Zondag een duidaiü" stuk te laten spelen, llli
zorge aan, dat het iederen kear zoo goed gespeeld
worde als dit met de tweo bovengenoemde het
geval was en hij zal niet alleon volle kommeclies
nebhen ? waarvoor hij ook moet üovgen, Mant
> van Icege zalen by klassieke ttukkon kanhyz^jn
| personeel .biet betalen ? maar daarbij veel goeds
| stichten.
i Ik ï«i daaiK liij aoti iedei'cc Zondag een
duadauig ituk gevi'n ? ik cesm ieta daarvan tcruff*
Vun tijd tut 'ij;l guye hij (?!- hi^ehen ."tukken ais
worden gogovpn. Al KIJJJC or op nf te dingen
eijn, toch geet ik ieJeici'n \:iu harte diii rftail net
i to gaan :nen. Kn wat w<ivclr hef. kouritjgespeeld!
j /ouw cl de dome^i Mevr. K!I-;J, Mcj. KUij, Movr.
l do Boer. Mevr, van l)aui n.\a rie hccri'ii \V. vau
! Znilen, Moor, l'aasten. lïuijebroek, van Niouwlanil
: en iSoiuiuc-e-ter ilocn al hot mogelijke, om hot
! stuk tot zijn leclil lt- In'f n Itomen" Ook du
i|i.i coraties, de licht eHVctcn xij;i kc-utix,. vooml in
i do eenvoudige, poyisélio acönc aa.:i hi.t Lockju
! van de haard, 7,00 uitmuntend dom-.Mevr. Kliiij
l en h«re dochter gespeeld. Alles stemde in ij
: Maandagavond tot tev'i-adcnheid, bcholvo liet
publiek dat in zoo'n klein £ct,il \yaa
opgukomen, dat de zaal een trcuri? aanzien ki-cog,
wat mij vooral speot voor do hcncfieiantc Movr.
Kley, die in de rol van 'fa»te }\re(l'!i-i»nnn 7.00
uitstekend op haar plaats was. l)io het. stuk
niet göïien heeft, veraiirm- toeh vooral niet do
opvoering by-te wonéu, wanneer het weer wordt
gespeeld. .
l»c voorstelling van ftardou** Kos Intitars ?
j voor totaal lecge swl^n ? verdieude zeer üekor
beter bezocht to woi'don. .liet' etuk is te over
bekend om er nog iets vnn te' /eggen. Met dn
nieuwe bezetting, wordt Lot uitntekond opgevoerd,
voornamclyk het klaverblad der vri.'imcn wordt
door do heeren Le (>rtu, do 'la Mar en J. Haspels
uitmuntend voonresU-id. Do held van den avond
is de heet D. Haspels ah Tholosan, het i? ccn
zyner' beste rollen.
Maar wat tyelpt het, of men hier goode stuUkeu
goed opvoert'; Het Rottordamsch publiek blijtt
toch thuis. .
18 April '1883.
M. IL
WAGNEBUSA.
In het katst van do vorige1 eeuw schreef de
beroemde Baaumarchait een opera-tekst
voorSalieri; de opera ?Torario" is met zoovele anderen
begraven, hoe wol s» eenm*ul te Parya cou
,.Zug?t'Uck" was, en de componist leeft nog alleen in
lexioa, maar do Toorrede, die Buautunrchai-, bij
xQn libretto schreef, heeft nn nog actualiteit, niet
het minst met het oog op Richu-d Wngncr.
Beannuwchais, die in ds muziek niets meer dun
eon gewoon liefhebber was, zegt daarin, dat min
de eeuwigdurende eentoouighnid van de
virtuozon?rias, de oonvenWoneele smd der muziekstukken
en de platheid van den tekst moede i». ?De poëzie en
de musiek, ? tegt hjj, ? moeten een uau wer band
sluiten, ton harmoaieus «eheel vormen, elkander
' ' ' e^t^iflÊ^ï^aUtyana^e
Wiircn tlo
ilj vroeg maakte Kichiird ),'<; lichten, hij schreef
tragedie .s iii den geest der (iriekeu en vertanldo
do i'ïivto twaa t' boclccn van do Odyssee. t)in
biukc^peart' 111 K'ei'ó;" keiii;u:(, lef;di! liij xiih nuk
Oi> hel Kü^elich ioe en hij YU;(aaide (hu
niu;ioloog van UÜLUCO metrisch. Vi'i'Mrii ontwii-rji hy
een groot treurspel, een men^huocs van ll.inik't
on l.ear, waarin niet miudtr d.iu tvvoc-eu-vet-rti^
lucnschen stierven, zoodat ile jeugdige auteur xieb
genood'/nakt zag ee.-i aantal' luiuner a'd fjco.-ton
te laten opstaau, wdde hy iu de laatste actas uiet
zonder ,.dmmatis personae" blijven. Tweo jaren
was Wagucr in«t dit ttuk bezig en de kennisma
king met l'eothovüss ?EgoiODt" do.d hem be
sluiten zijn treurspel van muziek to voorzien.
Daartoe was hot' noodig dat hij althans iets van
de theorie der muziek leerde, en Wagnoi1 ging
met ijver aan 4l£t studeeren van ?(Jenernlbasa",
teu gevolge waarvan aijn andere studies zeer
wer' den verwaarloosd toe groot V0rdrijt van zuil
fimijie, Inmiddels was liet den jeugdigen \\ngner
duidelijk geworden .dat de muziek zijn roeping.
was; hy componeerde er maar op los: csn Sonate,
een qnartct, een aria, ouvertures voor groot orkest,
waarvan er een in den schouwburg te Leipzig werd
opgevoerd. -Ueethsvcns. 'Je moest daarbij een
l'lcyolsche Soiiate zyn"', scliryft Wogncrxelt. ?Om
de drie matón had ik telkens een paukonslag for
tissimo aangebracht; het publiek, dat zich eerst
verwonderde over de hardnekkigheid van den
paukibt, werd vervolgens bepaald boos én ging
ten slotto tot een voor mij zoer pynlijka hilari
teit over. Deze eerste uitvoering van oen door
mij gecomponeerd stuk maakte op mij een diepen
indruk".
Uoe hy zich verder muzikaal ontwikkelde, hoe
hy Mozart en iJeethoven leerde lief hebben en he
grijpen, hoe hij by' den .,k»ntor"dur ?Thomasscliule"
to Jiflipzig, Weinlig, het contrapunt leerde eu
zelfstandig word, rijn eerste schvedan op het ge
bied der orkestmuziek en vnn de opera, zijn
ervaringen als orke.°tdir«!ctcnr to Maagdenburg,
te ?Konmg.iburgen en te Riga, dnt alles hecl'r. Wag
ner in weinige, maar goed geschreven b!ad;iüiieu
voi-hoald. Vit dat alles Llijkt, dnt hij, nn in do
opera ?Die Fccn" Beethoven en Webcr tot mo
dellen to hebben gekozen, in ?Das Liebesverbot" liy
l'ransrhu en Ituliaanichc componisten borgde.
liy het cotnponcoren van ccn nkoniische Of era"
-Üie Rlitckiiche lliireofamilie" (uit een vertelling
van (Ie Duizend en een Xacht) volgde hy Aubcr,
maar dat was ook zyn laatste afdwaling. Van tui
al' nan besloot hij gotu eakcl model te volgen eu
,-icli Rchwel alleen on z«n eigen inspiratie te ver
hit en. Zoo onbtond Rlticnzi'', die hij voor een
groo'cii ïchonwburg bestemde. Iu het voorjaur
van I8ö9 waren de twee ecrsto act es gereed en de
opera werd to Parijs voltooid, waar Wagner on
geveer drie jaren doorbracht.
Door Meyerbeer, dien hy to Boulogno had
IceI ren kennen wartu aanbevolen, zon üijn
?Liebesver bo t" ia ccn 1-Yanscho bc werking in do «Renais
sance" worden opgevoerd, maar toen het werk
was ingestudeerd maakte de directie baukroct.
Niet gelukkiger was Wagner met een werk, dat
hy be»tenidö vuoi- de Groote Opera. Wel voldüed
zijn tekst (bet WAS die VAU .,Der Flicgnide Hol*
liinder') zoernnn den directeur Fjéou l'illet, maar
deze wilde alleen don tekst hebben, om dien aan
ccn anderen componist af te «taan en door den
nood fredrongch ging Wagnor daatoc eindeiyk
ov«r. .Inmiddels «chroefhijs>,ijn?Fiiusf-ouverture
«enito liederen (o. n. op eeu l''mnsche vertaling
vanllcino's ?Zwei Grenadier»", waarin bij, evenals
Schumann, de Marscillaisu invlocht; op Konsnrds
pMignonne" en Victor Hugo's ?Attente"), terwijl
hy, om in zijn onderhoud en dat van zijn vrouw (*)
te voorRion, aitikclen' rchreci' voor do ?Gazet t e
mu-iwlo" en voor den uitgever van dnt. blad
arfani;em:-ntcn maakte voor verschillende instru
menten, ztlfs voor ?cornet » piston". To Parijs
Inerdo SVagner meer en meer de ItnUaauschu
muitiek verachten: du uitvoeringen vnn de Groote
Oi'era leken hem middelmatig on in de
?Opera-Comi<jiie"iniMo hij de gratie vnn Méhnl, van Isuuard,
BoielJieu en vnn Auuei' (in diena .eerste periode.)
Daarentegen .gc'iioot hij volop van de c jncerton
in liet Conservatoire, en zoo hy, om te loven,
Dcmizctti's ?V'avorito" voor piano arrangeerde
(vulgGitu sommigen ook Unievy'finll'jiiic doGltypro",
maar Ocsterlein maakt hiervan jjecn moldtug in
zijn ?Waguer-Ka'akig"), KOO hy zelfs coujiletteu
schreef voor een vaudevillc van DumaDoir, het
hooivn van een schitterende uitvoering, bijr. van
Beethovens 'Je,troostte hem voor vcol mtterheid.
Hij vond te Party* weinig steun bij de miuici.
Halévy bemoeide zich weinig met hem; Kossini
wa? wel beleefd, manr meer niet; Derlioz trok
den Duitsclier wel aan, maar was zelf niet popu
lair genoeg om veel voor hem te kunnen doen:
Meyerbeer eindélyk was bijna voortdurend uit
f«nis kfweeig, toen ¥T»gn«r d»»r vertoefde,
Maat* toch schryft Wagner self: nich h*be viel
schone Erfahruugcu von Freundschaft in Paris
gemaalit." Te Parus werd niet alleen ?llienzi',
maar ook ?Der Vliegende Hollander" voltooid.
Meyvrboer ucwcrktu dat de ecratè opera te
ürcsden, <u tweede to Bedy n werd opgevoerd.
?Sondcrbarcrweiso war Paris utir voiu grüsstcn Nutzen
fiir Deutwhland geweien", legt Wngner in cijn
autobiographisohe schets. Van raiy's zelf had hij
vooreerst niets te verwachten, daarom keerdohy
in het voorjaar van 1812 naar Duitschland torug.
(') Wngocn'ii cent» Trouw heette ilinn» rimior; do
coiiqitiiiUit leerde h«»r to MftNgdouburt; kennen: xy w»«
oen juoge> en toliooiie ictrico, \VtKtior vond in bwr oen
trutiwc, upollurondogt'le, dio tllo xorgen en ontb«rlnj;cD,
U. l'ary» /.i>lU bltturuu nood, goiluldic met bom deel Je.
M»»i- zy w»8 ceu protuïsc-he burgcr'yko natuur, die h.mr
cehtjjcuoot niot boürüpen kon, niet Tü'uen kon in zijn
?trereu, in Kiiu plannen. Na twintig Jaren met elkander
te iiebboi geUclil «cUvlddvn Aa echtlieden. In Z|]Q tweede
Trouw, do BOückoiüi-u rclitfconooto van Hnni von Düloir,
de düelitcr vau I.lsït f n yanile (fravin Agoult (Danlel Stern)
vond Wïgncr con oiitwikkolttt1 gv/elllD. Wusnci-'u orntu
HctUc was Marie Lelimaim.de moedui' ran de btiicudo
üangcres I.iUI.cli'usann, ipilcrt(jil oen gevierde Hingere». In
1330 was y.\\ to LoiprJs geknmon ou had ilanr k«nnni« ge
maakt gemaakt met wagnui-'a zuslor», die xelf zangereaHen
warrn. RicliarU Wagner aceompacnoenlo knar vnnk op
ilo plana wanneer r\\ «tudoenlo, en de jon{(olinf; vatts
OCDC h*rt»tui'!itaiykc ycregpnlieij voor hnar op, die
eo!itor nkt word bcantiroorJ. IntmtrUcn bieren zjj vrien
den on towi N«rli> Lehtuann Utcr «la liurpi^te d«ol
uitia»,ilto va» liet orliöit vnn don Diutsi-hcn «ehonirburg
to l'raag, w.t« ui i bet dio boTrcrktc, dat Tunnhüuscr cu
l.ulioBKi'in d'*? v, t r Jeu OI>JOVO«M],
(SM VOlgt.)
GALLI-MARIÉ.
De berov'oido rnvijiehe ortiste, die door don
\jvpiigt-n directeur der Frnnscho Opera voor ccuige
voorstellingen in do residentie en in dehootdstad
werd geëngageerd, heeft do eerste jeugd achter
den t-ug, misichicn wel do tweede, ten minste
wanneer hot waar is, gooals het Vad. meedeelde,
dat zy reeds in 1859 aU fortc chanteuse werk
zaam was en in 1662 aan do ,,Opé:u-Comiquc" to
l'ary's werd verbonden. Hoc dat zij, zo is in zoo
verre nog jong, dat do tyd uoch haar natuurlijke
levendigheid, noch het vuur harer oogeu heeft
uitgedoofd. De stom heeft hier en daar rafels in
de hoogo en Inge tonen, maar de middentonen
klinken vol en welluidend, lleerlijk is ook de
uitspraak dezer zangeres, dio tevi-ui een
voortreftelijkc rdiseiui;'' is. Üilerlnk is Gnlli-Marie van
top tot teen .eeu Pavi.sii'iiiie. Kcr klein dan groot
van statuur, met ecu ,,nimab!c rondeur" (geluk
kig geen vooi' bet locneel hinderlijk ?eiubonpoint''),
vlug iu haar bewegingen (waarmede ao echter
sptuuvanni is), moakt K ij een zeer aiiiigeuameu in
druk, liet hoofd is bevallig en ia h-.t roodo gelaat
trekken al dadelijk de donkere, schohnschc, spre
kende oogeu eu de witte tanden de aandacht. Let
wi'l op die oogcn, want duarmede ii het dat
GalliMftrió wondoreu verricht; ze zijn het, dia Joté's
2innt'ji bedweltccn, dia Syvnin gohecl inpakken
«u Wilhelm Mtistrf ssijn dcftighcid doen afleggen.
Alx Ciirmeu heeft Gal ii-Mui ió o aa on velen verrast
door ilc vnati den eenvoud van haai- vctiolking.
'/'j iloet, veel niet wciuijf middelen; zonder veel
drukttr, zonder grooto f.oppeu op lint tooneel te
doen. of grimden te maken, zonder tot
buitctitporigbcden te veriallen, altijd biuaon do perken
blijvend, Bieb. -/elf eu haar rol'-steeds volkomen
meester, i» G:illi->Iaru- ccn model voor jongc-ro
üiirtnens, die minder ervaring, minder middelen
bezittend, meer trachten te doon dan xij kunnen.
Alleen in de laatste acte, mocht CaiTiien, waar
de dood haar uangrijtiat, minder luim zyn. Hier
hadden wc iets geweldiger» verwacht dan
GalltMnric te aanschouwen gaf. Muschion was z\j oen
beotjc bang voor de onstuimigheid van Sclrack;
mcu herinnert zich misschien, dat Galli-Marié eens
by een opvoering van ?Carmon" in een Belgische
stad (Luik?) iu de 4di net e door den tenor, die
de rol van José vervulde, werkelijk gewond werd.
Zulke ervaringen kuuneu allicht iemand huiverig
maken. - v
Het gctieel maakte den wcldadigen indruk van
een afgeronde ?Leistung", waarbij niets aan het
toeval overgelaten, alles wol overlegd en juist
uitgeroerd werd, en waarbij do kunst D^na geheel
ecluiil ging achter do natuurlykhoid der actie.
Vooral in de 2e acte was Galli-Mariü bewonderens
waardig. Als Miguori moet zy niet minder, som
migen zeggen nog meer uitmunten. Men kan dus
weer iets tchoons verwachten.
Den Haag. D.
, DIT BELGIË.
Poëzie van den stank-dokken en
gmon-tlevtitors t,e Antwerpen. Hol
lands r'ranscb/JDrrama-Opera.
Voor L\jna vijftig jaren beschreef J. J. I', ten
Kate, iu zijn gedicht rUe Engel, ecu tprook.jeu
uit hot Noorden'1, cencu hoop vuilnis, waar een
engel, mei een gekorven kind op den arm, voor
bij vliegt:
\tg f*.tt attpiil ilorr* lompen.
Ta hoon gestrooid bij ichèrten gl»,
Kn liUirfti, «tervond «MmBeki'ompan,
En nutloo» Btrno en «iiilvcndc aacli.
Kn ondc-v kt die nloiigkedca
' ..... een klomptkea aard,
't .Otfbrokan blocinvat uit
Vroeger noemde men dit eene zegepraal der
kunst op de natuur behaald. Zooals .den wy'ze
niets gering ia" (gelijk Uilderdijk ze«t), zoo lou
tert de. geest des kunstenaars. Wat in de natuur
soms afkeer kan verwekken, doch miskent haar
daarom niet,
Dat wordt heden anders gedaan. Men wil de
dingen beter by' huanon naam noemen. Welke
ware dichter spreekt er nog van ?stervend
saamgekrompen blauren"? ;,ltottige blaurcn" moét
men zeggen. ,.Nutloos stroo" is niet natuurly'k
genoeg, ?smerig stroo" ware oneindig beter, zoo
ook ?bloempot" voor ?blocmvnt", enz. Hoor
maar naar onze jonge woolsche dichter» hier te
lande, zij zullen n wel onderrichten. In Vervier»
ï>y voorbeeld geeft een gezelschap, deze jonge
school vertegenwoordigende, met name «Le caveau
Verviotois (de Vcrvischo graf kolder, of 't keldortjo)"
CMI jaarboek uit met eene keur van gedichten.
Hierin vindt men 'èenèn tegenhanger van ten
Kate'a poëzie, ter opening van het hoekje, het
volgende sonnet :
rPrca dos U»l!oü non loln do l'étal (1) an i>o!i«on,
Armé d'nn long balal plein do crotte ot d'otdnra
Un bala.reur, piiant lii cifi»»* et la bolwon
De rarin TCCS 1'Ogont putui*« l» ppurrltni'«."
Ziel Zoo'n straatvcger, wiens omjckamde haren
naar zweet, en wiens zwartgepruimde mond naar
jenever stinkt, en die don rottigen drefc iu da
stinkende goot stuwt, it toch veel natnuriyker
dan eene kindervel, die omhoog vliegt en eenen
laatsten medelydendcn blik werpt op eene ver
flenste hloem???Lo laid c'cst lo beau!"
Ook een andere jonge anonyiue dichter in de
franscho Ual is in 't geheel mot verwerpelijk in
dit opüioht. De heel' Carl'M. beschrijft oeueorgio,
waarby die van Victor Hugo in ?Ruy-blas" ge
heel verbleekt:,
?Lc Tin monMcni couliit. rulaoolait nifr l* table,
Ati mlli«n d«s la/7.1s(2), das rlres IiiSbüiéi;
U y pnait l' a!eool; un lioqnot Umentablc
Montalt'partol* plainüf, daiis les «in Infectvs."
Gelijk men ziot vinden de jonge dichters vooral
veel poütisch in den ?stank van halfverteerden
sterkeu drank. Die ?hoquet lameutable plaintif'
is een prachtige " ""~ J" ' J
en " '
een prachtige groep; eon «boer, die jammerend i klei
klagend OBS%t m de beimette lacht l" ! «een
?Kind, je mét-je h*nd voor jö mo.udje houen," i Colli
'i . '*«». ^.«,« t .4* *?. ?, Tf._ » ' ~t_' '
Het stonk er 100 in dien vriendenkring, zegt
Carl M^ dat de Champagne «elf er m:ssefyk TM»
werd:
,Et l-; Cliluipagna müra» dan» cct lir niépUitlqu»
Hctublall do truuroi' tutl," eas.
Don lezer die aan doce vooibeoldtn van natuur*
schildering niet genoeg heeft raden wQ aan ?Let
Fhniendes," eene bejcnryving der vlaamicbe vrou
wen en meisjes van een zekeren jongen diuhter
Vanderhaeren te lezen, waar een «eer «Vrkluchij*
oan is. Wy voor ons ruiken, als «koene vlaam>
echo knapen", liever dan vuile adeinan ?Do
boekweit" vau onzen vcrdieustclykon. Lodeganck.
Te Antwerpen wordtlaugiamerhand eon machtig
werk voltrokken, waartoe het plan reeds sadert
1874 bestond. Onder dun naam van
pSchold*regeling (rectificution de l'Esoaut)" is er eeue lang»
ry huizen afgebroken, om daardoor aau do rede
eene uitbreiding te geven, welke nu reeds zoo
verre . gevorderd ia,. dAt op dezelfde plaats waar
vroeger alleen kleine sloepen koadun aanleggen,
beden do grootste «toomschepcn varen. Er *ija
nieuwe kaden en dokken voor de scheepvaart
gebouwd, afdakcn, goten eu y'ieren sporeu ver
vaardigd.
Na de voltooiinp, welke men in het voorjaar
1384 to gemóet met, zal het mogelyk «v'n 86
honderd voet lange en meer dan twintig voet
diepgaande vaartuigen buiten de dokken neven!
elkander te plaatsen.
Steeds wordt nog nacht en dag doorgewerkt.
Tot op eene diepte van zeatien meters ouder laag
water zyn do niotselkauiers afgelaten en worden
door electrisch licht verlicht. Drie honderd v y'flut
meters kade z\|n reeds gereid; vier honderd
vQItig zyn er neg to bouwen, waartoe 450,000 ku
bieke meters grond moeten worden verplaitstj
waarvan slechts 150,000 zich boven laag water
bevinden. Niet minder belangrijk is het gewelf
der oude kanalen wat do stad op hare kotten
heeft doen metselen. Sedert een jaar &|jn tien
milliocn franken voor dit werk uitgegeven.
Wat hoofdzukaly'k nog ontbreekt a de toepas
sing der niou we uitvinding tot lossing en lading van
graan, de inrichting van zoogenaamde ?elevatora11.
Hierdoor wordt hot graan werktuigelyk uit het
schip in outvangvaten op de kade overgeachud;
op clasticko riemen naar de pakhuizen vervoerd
zijnde, wordt het weder door eenon eiei'Cttor om
hoog geheven, oin vervolgens gewogen te worden.
ttmids lutig züu deze clevators in Amerika en
Engeland m gebruik eu bezuinigen, naar de laat
ste berekening, minstens 40 pCt. op de trans
portkosten.
De liberale Flaininganten zien met laede oogcn,
dat de aanplakbiljetten der Amsterdamscho ten
toonstelling iu 't irnnbch zy'n opgesteld. Do lozers
herinneren zich inisscluen mu'ae msdedeoling dat
eenige vlaamsuhe genootschappen voor hadden,
met uiuziïk en vaandels de nederlandsche nijver
heid ta gean huldigen.
DR lieer Frans Gitten» heeft een ncdeilandsch
dntma geschreven onder den titel: ?liarel vad
Gelder''. Peter Bcnoit heeft eeniga muziek daar
voor gecomponeerd.
? Nu nog een woordje orer muziek. Jules de
Swcrt, ecu' tijdlang hofvioloucellist te Berly'n, welka
echter met dezen titel in Franltry'k geen opgang'
maakte eu dien daarom stülekena opgaf? reed»
bekend door eene opera rDic Albigensen", welke
iu Dtiitscliland urut goeden uitslag wcrct opge
voerd ? heeft op ccnen tekst VHQ den zeer goj
schatten librettoschi-yvcr, Wilhelm Jacobi, eene
nieuwe opera ?Die Grafen vou Hammeratejn"
(vroeger eene versterkte plaats, op den rechter
oever vun den Ityn, bn (Jobleuz) onder handeü.
Den 2ön dezer zal in liet zoogenaamde ?Palais
des bennx arts" alhier ?Li Bédemption" v»n Chi
Gounod, onder leiding des toonkunstenaars zelven,
worden ten gohoore gebracht. Iu den tekst worden
korUlijk het lydeu, den dood en de opstandinjj
van Christus geschilderd, Twee mannesteiUmett
doon zich afwisselend nis ?verhalen hooren ,
herinnerende aan IJaeh eu i'yne .voorgangers, en
zelfs aan de ondate liturgische gebruiken. Do
verholers van Gounod zingen echter meest ap eenett
enkelen toon. Vau den indruk dier voordracht
enz. geven wy, na de uitvoering, eeu grondig
verslag. ?
Ernsscl, den ITn April 1583, M. A,
{t) VlocaalibanV.
(3) Stil «pal, pantoinim».
Op 't muziekfeest te Keulen zal, bohalre
reeds dóór ons vermelde werken (.Schüpfüu
?Eroico", ?Gottcs Zcit," van Bach, ?Coneflfto
groaso," ,,van Ilnndcl," ?Psalm 114 Tan Mendehv
suhn") nog ten gehooro worden gebracht: (de2tt
dag) Kichard Löwetilierz,", Cantate van Hilloron
?Auf der Wacht" voor orkest, van Qiller, Clavier
Concert, no. 2 van Brahms, uitgevoerd door dfcri
componist en (:'>n dag) zijne Sinfonie iu D, gedi
rigeerd door dcuzelldc. Op den 2n dag zal
men bovendien nog ?Schou Ellen" van Max.
liruch ea de Leonorc Ouverture, en op den der
den ,.Faust-ouverture" van Wagner, en
?Munfredouverture v*n Schumanu hoorea. De violiit
Wilhelmy zal optreden, in plna's van Sarasate,
die door familieaangelegenheden verhinderd is.
De overige solisten zyn Mej. Lili Lehmau uit
Berlyn, die wij verleden jaar hebbeu gehoord,
Mej. Spies uit Wiesbaden, .eene hoogst verdienste
lijke concertznngeres van de ernstige achool, de
heeren Go't ze en Carl Mayer vau de opera te
Keulen, die ons beiden door hunnen niet minder
innigen als klassischen zang bekend zijn.
Van deze solisteu weten wit verder alleen dat
Mej. Lehmann hot aria uit ?Don Juan" en Mftj.
Spies dat uit ?Hei-acles'1 vau Iliindel zal
vooidragen. ?
Een koor uit ?Die Schöpfung" zsl het feest
btkrooncn.
Een telegram van den Olymp meldt, dat hbt
bericht vin den bode Merouriui over de ophan
den zijnde komst vau Fvichard Wagner, onder de
Onsterfeiykeu ecu ? groote opschudding heeft te
weeg gebracht. Polyhymnia vooral cat in grooten
angst. Apollo zag met bedroefden blik Ǥoe l'er
aan. Verschillende engelen vorwisieldon hunne
bazuinen tegen ophiclieden. Vrouw Veuus, die
hare schoonste zegepralen aau den meester te
danken heeft, maakte zich ger«el hem pleohtig
te gemóet te gaan. Maar in do Walhalla ontstond
nog grooter rumoer. Met god l'hor te" beginnen,
tot op de minste \Valkuro, ly'dt alle» aan
»chr.ikkcujko ?lampenkoort»'." Hen gelooft algemeen
dat de tot heden gebruikelyke murick der sferen
door tockomst-ronziek zal vcrvnngon wovdoa.
EEN JlEELDUOÜW'EB.
? was een artist dio het midden houdt
tusschen 'ecu populair volksleuler en een groot
genie. ' ?
Hjj was kunstcnaur door zy» groötsche
opv.-xttingen, door zy'n verbeeldingslu-acht, door de
hèwegiü^f, ja door de koortsachtige spanning v.m
heel Ky'n leven; door dé groit^he druombeelden
di« hem ouophoudelük vervolgden. Iets
buitengewoons tot ttaud brengen, drooir.cn van hot
onbereikbare, grootsche werken nalaten!" Dat
alles is zoer prjjientwaard, maar het B niet vol
doende om rotsen.to willen verzetten en niasna's
klei te kunnen kneden; dat «IIccu vormt 1103
in bowondBrftoiwasrdig mtirf. E"r yniq vin»
JOllini il soms IBüóf Woüïu dttii véióCuciilviió
it&hdbeehlen van grootsche afmetingen, wauneet
* |l«$ht soa uitgevoerd, «reAieer ü» eenionnet
No. 304
D E
AMSTERDAMMBB, WEEIBtAD TOOB NEDERLAND
wil
van
Gunt
bij
Do
»taeenige
«onder foutf-n dn voorkeur h«ef* boven
e«nl»ngdmi«, l»nirK»T«Kt geitieht
W,,V i:iA«it,g«r t!ehi»p w*s échter 0*1» bebsJw
all.da^.KBoh ot v»rvel*u<». Z\ju werkcu ?dentden
le*.ii<iiKiiciil, gloed «» MbmMftMvteto*
btuld-ouwir vormt even nis de Btj)l dan diohtcr.
llij H»s d« lie.eling vnn Kmife «? GirwAn. De
krichtirf* polomist muo-'t den beeldhouwer m«
,üi, ,-envoud.gü opvatting*» w*J terwreü. Ik
hiinncdii i.u met JÜ-KHBU dnt do het-r do
Gi>u k'ii.sieniwr was. Il» kende nn-t vad
kui.st. of lei uren. lly duldde Iheophile
als fouiileton ehilüver tun la Presse,
begio.-p hesn «chtw niut. H(j phwtete a les
eu keniitJ geen verschil tusschen goed geschreven
werken eu prvlromans; geen weWudig Rovoel
doorstr- omdH h«m bU «en g«H.igf stelden «mof bij
iueensuitiltinir v*n klenrcii in een schoon
landsch» . U ubofa noeindo h«m: nTurcü'«t
]iubliciste. WHI iau-li|k evei«euk«mt ma' ?pai-vcnu
uitgever". Wat Oir»rdin tehtwr teu Yolle begreep,
w»», hrt leveu.
,lk houd van Cléolnffcr's ?MriMran
ziide hu, «want iy b«w««g^n «ieh;1.
L*.t ons ««rlijk en reohtTwirdifr *>jn.
tue" schynoB iu waarheid to leven. J .
is hut ol' ny hun hart stiet, bloiipen en hun bloed
door de «dei en «iet stn>«m«u. Som» is by wat
Tcrwi otigvn, muar meestal meent men levend
vl«em'h en spieien te «ten. De tcKenwoordigo
Finnscli'- buelnhouwers Falguière, Saint-M>ireeaux,
l),'gtoig.', P»"l IW'Ois hebben weir Jiefde tot
de natuur, hi<«wel Ulésirger ei- sieh op beroemJe
haar alleen te volgeu en slechts uit haar zijn
jntpirutics te putten.
hij doed giiarne v«n fieh spreken.
Ui hy ïy'n Aiiadue of BIJ n Lncictht «chtcp, een
Christus of eeu Clwrlotte Gorday, Alficd de
Dr»-nee of een prins Nnpolron, Cesar of Loda,
bot wns al'ijd deko s>ti»f, «owrongcn
bceldhonwwoik dnt, zeoals de schi'd^r- stegpeo, ecu aardig
cütrt maakte. t>«hter geen va-t kurnktor vertoonde.
liet meest van oHes dranut zjjn bijiondei- stem
pel jsijn krachtig «gevecht van lloroein^che
Ik zwijg over *fln schilderijen, «nige prozaïsche
Inndxchnppin, henten rotsen en pmkkut?n van
ichelle kknr«n. Het eerste «ucies, dat dit
ovMrdreven, opgewonden eu bnit^asiiorig L-en ie,
stijfkoppig nh hö w»», als ren rcht lm d der
Fr nsche Comté behaalde, was een buste van
den heer Beribe, het meest bMfprtykfl en het
minst behügelnk* ««del dat «n beeldhouwer
zich kon «enst'hen.
Ik beitelde é« be«h. Irf» V«B den beer Scribc,
omdat l<|) mi) impireerdet ceide Cl«!singer. De
inspiratie t ezrélt het genie orei a).
Uit vet nul» werd overigens rocpr en moer
geinspireerd, niet slechts door mschilleudn types
en phyiiionomii tn, maar langzamerhand ook door
nllo new, gingen in de politieke werfld. In
1848 opende hif üfln ruim atelier voor anistcn.Hic
de vrijheid in df kanst «nehten; den da« na de
bekende FebrunH zaak kneedde hij een reus
achtig beeld van do Republiek en bood het onn
het voorloopi? bewind ten geschenke a n u; dn ar. .p
deed hy op den dag van het feta da la Goncurde
in M«i midd'-n op het Champ
ontzaglijk beeld der Fiatrrnlte
«en
dat
binnen "eenice ven, als «en rensnehtig blok op
atst. Toen do republiek
<te Mors
verrezen,
uo
van Clésinger met zyn zijden strikken en veeren,
zijn fraai getuind paard, zyn brpluinidcu hced
en zijn (toiveiiden mantel. Men lachte er
misDunt
0[> z.
zijn Toc'stuk WA-I geplaatst.
viel, beeldhouwde hfl i iet meer wn Fratorrité,
nmar zyn Fruns I te paard in kolossale
nfmetiiigen, dat men on h< t plein der LoAvre plaat
ste om ar bet. rniterstandbceld van den hertog
Tnn Orlcnns te vervangen, dat ginds jaren zijn
treurig bo*t««a «i«digd« in «en «lootTtn bet slot
te VemaWes.
Iluo laciit-* en «potte men om dezen Frans I
van ""
zij"
«n zijn goivenden
schipn to veel on». Men zag er niets in dan een
bluffer en een snoever. Kapitein FvacnsFC (de
Mincvcr te paard l ? Dat. zou Frans de eerste
zijn? zeide de spptvogcl Préauct lachende.
Oekhuiit! Het is Mólingne.
De grap was nier. juist xoo heel aardi?, maar
zij maiiktu opfranor er lag waarheid in. Op bevel
van d* n heer Fould weid Fr ar. s de eerste van
het Lcnore-ptein verwijdend en Clésinger kon dus
gcon ^rcvolu geven aan z\jn plan voor een voet
stuk dat eenvoudig hierin >>estoiid: Hij had aan
de vier zijden vier medaillons willen plaateen,
met de bustes van Fould, Frans I, Napoleon III
en Clésinuer.
Wio zou van CMsinger een betere en beschei
dener hens hebben verwacht en de beeldhouwer
der Ariudne KOU evenveel zovn besteed hebben
oan het me :aill'u van di-n beer Fould ak aan
do buste van Lcdiu Rol lm, Zijn enthousiasme
vitrieeide metrte tijdsomstHndighedon van d>-nun<r,
ffl:nr het. b cct' enthousiasme, lly beitildc onilur
het Keizerrijk Mnpolnin I inRon;einschkostuum,
even als hij ondor do U> publiek Marctau en Klebcr
tv paard ill Repudükeirscho mantels voorsti-ldp.
Zyn groo'stu verdi iet was, dut hij zijn Fvaiis I
niet in muruiur had nitg Wei kt.
? Muur hot beeld is Z|5o octznali;lt proot,
üniilo mei>, waar loudt gij zulk cén Llok gevonden
hebben,
? Te Garraro!
Kn hoe zou men het hierheen hebben kunnen
? n 't Er t-e-biut geen weif van dauvuitl.
? ^leu hnd (r een kuiiiv.in nanlcggen,
nnttvuo ddu i)lésni|ier.
rMrn iclirijvn dit. woord on n Piiidias, Mich<>l
Hen «nuto celhnt of Pugi-t toe, gein yft
13 h'l , welkeen bewoi.drring zou het. dan te
1 renden ! '. . . .
??keien dair icidu Clusingcr tof den zelfden
D mn1-:
.idi. u men op hrtt; Champ-de Mars veertig
klei voor Uu leden dernkndi mie en veertig
voor mij uil' en wildo bn n.wit, zou ik mij veertig
Bttindl ei-idui gcëm' igd l'.ibbon,hlvureniiuj titgun
nen wnreii dc 11iinno .--Icnhtg tu Bohct-en.
Uit dii al ur blyk' dat d ze mau cttn r«us WM
in zyn kiiiiBt. lly' ha<l de houding en den ga* g
v.in dr, groote Ituirtennars in het tyd^eik der
Renaissance. AltyVI koortsig,allfjd vol
scheppingRmuc't, zoouls Oeurgn Sxiid zegt, «te<nd hy metde
zou np en gii g hoewel Irn t« Paiijs woonde, to
voet naa- xyn atelier in net Ifois de Bunlrgiie
Ï">m neiimpii-' erdte worden," zooalx hjj het meende.
e Mnibja werktti hu in een root paviljoen tot
dc tucht inviel, dikwijls t it, midden i" den nacht,
'crwy bij zijn mualiijdi.'nniet üijn model gebruikte,
^geu drie uur in den morgen zijn werk staakte,
GU <!>n uur |.aird ttmn rijdin ia do donkere htan
Vd» het bofcli om ru-t to nemen; hy gintt dau
'i'n VJHI- tut nes uur te bed, om dau zyn «tiijil
met lic' m .rmer of de klti weer te hervatten.
Hut itat ullcs beschiildiijde men hem van luiheid,
of liever men zeiiled.it hij slechts scltdsen auar
fle iiiitimr nam, zonder zo nit te werken.
Ziehier nu hor. beeld van dezen overdreven en
toch bnz. nder begaafden man; »an dezen
wondeibaarlykste aller sciieppers, ontwerpers eu
kun(tenaarH.iio CPH beroemdeunaam enimhtsenkele
Volei .digde werken naliet.
In de boekd«el«n over allerïei, <}M de
heerDu»(f< fiU getiteld heelt ?EntHactes" kan men een
twintiutal bewonderenswaardige bladz(jd«n lezen
ovxr d- wiize waamp Clémnger orb' idde,
Het ia duidelijk dat Dumos, terwijl hy d« zaak
Cltmenrenn fichreef, aan het «choone meisje
gedttctit h eit dut hö op zekeren dag by Clésinaer
waar rij alx model voor zijn Androaeda
«ti dat beschroomd aan den schryvtr der
nui Coinelias" du vergunning vroeg,'Tièra
?*n munusi-rlpt tur lie 'ordeelin.; t«moi/en brengen.
üe« WM MU roman, e«n «fgehwirau^n roman,
dien da minnaar van het schoone anisjo h*d opge- J
kmbbeld.
Androraeda's trs*en begonnen te Ttoera te«n
Alexioder D a MM tot baar swide:
-?Dio roman is slecht! Z«ersl»oht! Z0v«rl«or
daarmede misschien niet slechts ceu hoop, maar
ook een illusie. Zy aanbad haar slechten dichte»
? Wat «on Bfj aanvftugenV
DUOMM had »ed«l«den mot haar, gaf et|B ?»
nuscripten aan don woutó-bo ronuuiachr<j»w, dif
DU tot den rol van kopiist afdaalde en verloor
het meisje nit het oog. , ?
? En «at is er VAU dio Andromed» RewordW
vroeg hy op c«k«ren dag un Clestuger.
? Zij is dood. Jammer voor haar. 2$ was «en
uitstekend model, maar iij verloor hnar vwmefl.
? Zool
-- J», zy kreeg niet mter dagctylrs hs«r diner
en daareiibuveu skttg haar man haar. Haar rug
werd er krom van!...
? Hy sloeg haar, misschien wel terwijl bjj a«'n
venten reoii«erde. Er bestaat geen wreeuer «lag
??Metan dan dia tvlscb g«iMwrc«r4en, OM stu
deren doen iydenwM*hna temurMülliiigtn.
Clésingtr luid rog andure beroemde modellen,
dio n ot geslagen werden en «en vroolijker levxn
leidden; bij voorbeeld het schoone meisje dat
hem tot mode) diende bij Bjjn ?vrouw, die door
oen slang wordt gebeten". Z{j was een bevallige
tooncelspcclster, ««n groote kokette, Eouals de
kunatteim voor meisjes van haar slag luidt.
Ik wil haar asam niet bekend naken; als zü
niet. dood is sal tij wel «r>tens in een klooster
het wywatcr aan do vrome aiolen toedienen.
Het huiselijk leven verdient geéeibiedigil to
worden. Indien men con torcan van ClObinger
had willen schrijven, had men er een hoofdstul;
in kunnen vinden, getiteld: het huwelijk.
liet huweljlk van d<-n beeldhouwer met de
dochter van Madame Sand, begon niet een idylle
en eindigde met een dranm. De idylle bloeide te
la Chfvtre, het drnma eindigt to Pot y». ,0nzc
kunstcnanr is hi^r," schreef Gcorpcy Satid in een
harer neg onuitgegeven briovon aan een vriend,
toen Clófinger het hut' naakte aan do sclioone
Solaniie, en do prinses heeft do h»iul op het liai t
gelegd en ju Gezegd. Gij htidt dat Beker al Initg
voorn) cld. //u droeg reeds geruiwen ty'd dit ju
met zieh oui, 7,y wildo er slechts nift vow uit
komen. Zij schijnen ricidcit hoogst gelukkig. Ik
ben het dus ook. Bewaar ons geheim vooreerst
nop. Alle.* h.Mint nu af ran ccn weinig
voor/iclitigbeid, want een zeker echtgenoot, de m^ne,
kou ons wel eens tfgenwcrken indien hij er vau
rerW'ttigd trerd, alvorens ik er hem over kou
*prek«n. Daar hy een grootu_verachting
koetert voor alles wat kunetunaar heet, voor die hoop
bedelaars dio de kunst ran field onstupclc-n n<vt
verst non, zal het hem wel wat moeite kotten (U;u
Btsci.houwer te slikken. Hunr ik weet, hoe ik
hem moot vaugcn. Alles hangt, er van uf d;ti »y'
nu voorecret ons geheim bewaren en stilzwijgen.
Om de waorhrid te zcgürn, ontbrak het ilr-n
baron Dudetait biet al cy'o vpon>orde«lfn rit
aan gez< nd rcrstaod, toen \ij tcondc dnt hij
den Etecnhcnner niet vertiouwde. Dc idylle, t«
La Ch&ttü bfgonnen, had een wettige scheiding
ton peyolge en het publiek vermaukU: itich d
styd« it*er niet het proces betreffeude d e zaak,
dat toch volgens het zognen ranClésiuger hoogst
tnigirch wap. Wy souden de cortespondcntio
tusschen Mmn Sand en den usei kwaardijjeti
bcellhouwer uiet kunnen of moMen publiceei *n. Ken
brief van Clvüiugfr viel op «ekwen dag oh een
bliltsemstr.'uil iu do vrcedenmo woning van Georgo
Sand. De beeldhouwer dreigde en vergaf. Later
werd dc ?verhouding tuseohen tcho;inmoeiler en
schoonzoon tnmelyk stijf en ten laatste geheel
verbroken. Men beweerde zelfs in 'Iu wereld, die
zich niet alle* bezighoudt en er genoegen in
ïcbept de smarten i-n ellenden van anderen uit
to pluizen, men vcrzekeit zelfs dat Gcorge gaud
gezegd zou hebben:
? lic wcnschte dat CléGiuger my nu niet langer
mocht vervelen. Ik zal hem zooals Irj is in een
mijner romans schetsen, dan zal iedereen hem
herkennen l
Wa.irop Clésingor moet geantwoord hebben:
? Goed, dun aal ik hnar evenwel geheel ont
kleed schilderen of beeldhouwen, dan zal ieder
haar ook herkennen.
Do droevig scherpe woordecBtry'd werd ge
voerd tegen een vrouw van genie, die de vrien
delijkheid en goedheid zelve, was en ? o irouie
van nllcn menscheliiken toorn ? wier beeld
Clósinger had gemodelleerd in zittende hondincr,
als antielto gedrapeerd j ceu statuo dia men
in den foyer der ComéJio Franjaisd nog bewon
deren kau op tien Behr-'den afstaud) vuu dfl
bu^te van A l tred du Muvset door Mezzara
ver?Ten Biet uit a* «nvw<Iraagz*attb«id g«bor««,
welke loodzwaar (hmkt op kdereen, di« ni«t door
den «room aiddehnirtigheden, die overal het
het kvaa wwlwlwB, neeei«lenrd wil worden ?
De tebrtjvtr, dien ik aanbaaUe. geeft «lochts «en
?wldzaam soort SMMCBM Mtlof om te hui» U
bttven «n dat i\ju «tb die voortbrengen", omdat
hui voortbrengen ban een genot voor den geest
w." Va» aieb Mlvta, atgt !fe: .Ik zie geen
moJfekhaid «a dio vmehnRen ? hij tolde er eenige
ep ? ecu tüdlang ta ontkomen, dan met op reu
te gaan. De gtnt verkrot gedurende dien tyd,
BMuwe veerkracht «n mom, en het lichaam wordt
gezonder."
V««l M zeker gewonnen, al» de reiziger »8n
best doet zieh tooveal mogehjk to yerfruisehen
en te venterken, om voor verveling in huis min
der vatbaar to worden. Hoepelen echter komen
met nog vervolender te hoi» dan ztj weggegaan
zijn 'f Doffe en trage zielen zullen aan OOK wei
nig door een r«is gebaat worden. Zij zien overal hun
kringetje, en teruggekeerd ztin sjj Uyde er weer
iii rouü to kanneu dnuüru. Levendiger naturen,
die MhUr vog geen »«b«|>piBgkra«bV;«oiioeg in zich
?elvM hoblÜD, z|}n er ieeiu'ker oasj tue. De in
drukken, die z|j van buiten outvii gen, wkten
hen w»l op, maar waren niet di^> genoeg om
hun ziel onafhankehjker te maken,vau bun om
geving. Df verveling overvalt hcq dus spoedig,
ter huiitt gaat, er wel eens nader over denken.
Verveling ia moordend en die vermoording begaat
ienercen aan zich zei ven. Om er aan te ontkomen
mogen wel degelijk alle kiarh'en ingespannen
woiden. Verveling in een zit-kelyke toestand vin
den t e*st eu doet geen minder kwaad, dan do
el.-pemlo kwalen des lichaam». Een volk, wn-ir
yeie lieden ann viTvcling Jijden, is zelden in staat
iets iliuks door te zetten en grootheid op te
zoeken of to waardeere».
Do meesten zoeken zich dan te.verdoovcn on
nu't BM» soort v»n zmtuigbeschaviag zich te
verniuken, wa.irbij allo kracht en degelijkheid
verloi-fii gaat. De litteratuur wordt gebruikt al»
opium en do zelfstandige en tot iets hooger
opwerende nchryvcr terug gewezen, omdat hy bet
slapen niet bevoidei't.
Reizen ! i/e< n vnlk ter wereld heeft zoo t or*isd
alH de Kciierlanilers in de 17de oeitw. De land
en volktnbt-ichrijyjngon, dio toen bij ons u.tkwa
men, w» en de baste ter wereld. Nog niet lang
geleden was, voor den Grieltschcn Archipel,
Danpers boek het met-et nauwkeurige en uitgebreide
wii-k.
Waar vindt gij eehter toen het sombere,
rentim.-ntf ele. ojipcrvlakkigo leven, dat nkt krachtig
geuoeft is den n-nk oi' auiaak to vcigcten uni hi-t
Uuogore frenot, dut d« ontdekking van een nieuwe
natuur *n een niruw leven aanbiedt?
Ij< wt thans rcijb*>ehrüvii)(!en en ergert g(j n
riet ? dit geldt echter van onze lun<ttwnoot'ii
aÏKt alleen ? over do kinderachtige opmtrkiugen
en gcvm'leiis, die de schrijver, omdat bij lelfer
aan hecht, ons ten b- ste greft. Het is of die
menFclicn alken zintuigen geen tin, d. i. g>en ziel,
JMet" Clésii!"er eindigt een bepaald tijdvak vnn
d« kunst- on Trteriituur gcschiedcui*. Do schoon
zoon vnn llmc. S;md zal in do Mémoires van
ziju tijil, zijn pluats innenion, mini l er als een
beeldhouwer der n ogate begaafdheid dan Is een
liefhebber dir kunst en drr sehoono vormcu ou
als een vi'or.-tnndcv yan bet Rróteitke.
llij wilde ste ds iets cvooti voorstellen en( was
zelfs in het kleisie niet wiinr. Hij u ceu Titan,
die ^tukkcll rots ou ((ebeiteld ninimer op
clkan<ler lieiift K<^t<tpéld, miiiir dif teu elottc evenmin
al» 7oo\««l fiiideren dio hut beproeven, den hemel
hee.lt kunnen bcreikcu.
WAARTOE HET HEI/KN DIENT, EN DE
REISINDHUKKEN VAK EEN ÜESCHAAFD
AESÏHETI&CH ONTWIKKELD, RUSTIG
HOLLANDER
Loste Schetst* «it wijn
Hoor Lothii't/k Mulder. ,
's Gravtnlsagc, Sternberg , 1883.
Gü kent de redoneering van dan geettigen
Geel: ?Wat doet ons reizen? Wij willen zien, wat
buiten den kring i», waarin wy ons gowuonlyk
bewegen. Daarmede geven wy te kennen,, dat
die kring niet genoeg voor on» l»: omdat hyniet
eeuoeg voor ons i», zyn vrjj er niet moe te
vrodrn: «n omdat wy er niet tt vreden mfe zijn,
vervelen wy er on* in. Dus i» do oorzaak van
ons reizen: vftvtUng te kuit."
Ho« zeer i» sedert het («tal van hen, die zich
vervelen, vermeerderd 'f komt zomers in
Zwitserlai d, reist in 't voorjaar door Itah'o en weestde»
winter» in Algiers; met «enigen wy«geerigen
tnkt, zult gij aan den geest onzer e«uw, die nog
al veel dragen kun, ook de bijzondere eigenschap
toekennen, van zich en anderen bjj uitnemend
heid te vervelen.
Klaag dan niet op rei» over de menigte onaan
gename Iwden, die n in de h&tel», ia depeuuona
en waar al niet bet leven lastig maken. Zy ver
veelden zich, en eUn als gy' ook, wnggevloden
om de verveling in hui» te ontvlieden, zonder het
echter zich zelven te kunnen doen. I» er niet
iets opmerkelijk» ia, dat juist een Hollander de
verveling al* net hoofdmotief van 't reizen ken
merkt. Zoude er een land wea*n, waar eento
nigheid in het dagciykaoh verkeer, door
afqeilotene kleine krugvij*» sterker gesteund en
bevorderd wordt, en waar ievani, die door gedach
ten en daden eenige leveadigktM in Utdoodm.Ue
tracht tobrengett,»po«digeruif4ibderaverwyder4
wordt 'i Zyn de petzüniatiMne
Wie cij ziit, kan m«n Ireren n:t h^tgetn n
ti elt. Hundvnnimimitrs zullen overal hóndrn tien.
Die echter uilen willen opmerken, teien
gcxMiilijk uk'to. On?e)uklcige lie.lcn, die m<!t een i
eisbork in f« hand <>p reis een zwaarder dagtaak
vervullen ditn /ij m buis zonden kunnen uit
voeren Dat zij vervelender thuis' komen, dan zij
weggingen, in gi'en wond«r. De een wil alle musea
aie», -de ander all»- bergtoppen' ftekiimmen, een
ander \ve-r alle beroemde oitisten hoorcn, ik
siireck niet van de badplaatsen, waar de kennis
der y'ilclheid het leven voor hen, Hie niet vau
krank Kin niijpn gediend wil zyn, meermalen
ondiagplijk maakt. ?
Rt-i/en achynt echter than' ceu nondznk'-lük
k* and, ? een kwaad, als de examens, als de
parlementaire onoprechtheid, die dan het eer e,
dan het andere pepj" op den ministerie^ ten zetel
doet dansen. ? (Jij beurijpt, welwillcnda lezers, ?
dezulken zijn n toch ook ? dat ik niet over
den rebigi r «preek, die dit i», omdat by omtrent
ceuig punt we/enliik kennis wil opdoen, en dus een
zorgvuldig onderzo» h inxtellen woef, evenmin van
beu, die om hun bedi \jf .idlerlei tochten dienen
to ondeTnfmftn. Het reizen echter uit verveling
en uit ijdelheid drei t ons met een voortdurende
eoAiheid in !>et dagfh'jksch leven ? wunt die zich
dusiin voor een poos lufwcg voegen, hopen do
«chndc, die zy «r voor hunnen geest leden en het
verdriet, nar zij hnd<!cn, op hunne .reis weer dub
bel in te halen. Zoo zijn er die slechts ccuigc
««ken iu hi-t jaar hot l -ven genieten en dan zich
wt-nr i aar alle hekrompc- heid schikken.
Wnnnwr de het-r Lndcwijk Mulder deze rebels
in huilden krijgt, zal hy misschien viccmct
oi;kyken, dut zijnu losse fi}he/~en tot dezen uitval
teKen h«t reizen aanleiding geireven hebben. Vo->r
wie, dacht ik, zjjn die schetsen bcsternd? Voor
de loUi^era of \uor hen, die tehuis blijven V
Zekerlijk bovenal, voor de bcklagcu«wnardig"n
? zoo nucm men ze toch ? din geen geld en
geen tijd hebben om zulke verre cu dnrc tochten
T R ondernemen. De schrijver wil voor hen do
beelden tvekcnen, die hem op zync reizen
vergchennn en, wut ieder kunstwerk doen moet, hou
een poo* in d« Btomming brengen, die hem
ovcrmi!«*Kl«rde tijd n» de schildering.
Uier geraak ih echter in eene moeilijkheid.
Wanneer do, ir dezo en dergelijke schetsen tehuis
gi noten kan worden, wat do reiziger met veel
moeiio en kosten verkreeg, en wanneer daardoor
dn» de verveling tehuis gekord wordt, strekken
zij tot een geneesmiddel tegen het reizen Zoo
de st'hryvftr echter d<ior eeu min of meer onvol
maakte. ccliilderini; aanzet, om ook oen», als 't kan
al dio vreemdi((h«d>'n to gaan eieo, d.iu zet hij er
toe aanV Wat i* hi«r de «anrheid? Voor ik er
een antwoord op gfrf, wensch ik over den
echryvcr zclvon e- n waardeerend woord uit te spre
ken, Do heer Mulder behoort tot onze meest
achtinffswanrdige landgenooten, toonde reeds vroeg
zijn littei-niren aanleg in den bekfltulen roman:
Jan Fitessen, en velen bojammerdm het met
recht, dnt hy op dien weg niet verder voortgeschre
den i». Zijne handboek «n over de Geschiedenis von
den bijval en ih al zijne bctrcki-iugen verwierf hij
Vfid'enden lof. Zyn bltytncl ?de yerkiczintr te
Stelleudyk" i» eene der meest gevierde stukken
op ons tooneel: in één woord: de hncr Mulder
verdient al» menMh, als burpcr, al» lett- rkundige
al de achting, dio hy bij zyne landgenooten geniet.
Wanneer ik dn» nn op het pa» uitgekomen
werk eeniiro aantnei kingen inoak, in dit niet o*n den
schrijver op eenige wyzo te treffen; ja zelf» durf
ik signft schetsen gerust ter lezinor aanbewlen,
want de nette «orgmldigc uiting der gedachten
mnakt bet i*e<ta tot een goed boek, en pok de
inhoud i» vau dinn aard, d*t Ry' er n ru«tig mee
veraak'-n of zelf» mee stichten kunt, ware het
niet nialicicn» , ik Koude zeggen : zulk oen boek
moest op alle middelbare seholen ? vooral op
die van Deventer, waar Sara Bargerbart om de
onkicsehheid verboden ia ? gelezen en behan
deld worden
Nadat ik zoo myne overtuiging heb uitgespro
ken, zal ik wtter met mgne opmerkingen voortva
ren. Literatuur en Leven, ook hrt politieke,
hangen nauw Mmen; verbetering in het eene kan
kan niet zonder vexW&ng van net andere nlaats
vincVn. Zijn wy met onzn tromseh ? ctnischo
riehting wel veel verder gekomen? Wonder! y k
volk die NedcrlanderHl Van nature geloof ik,
het onrnetiffito tor wereld. ? De Vlamingen bh>
ven het log ? maar door ik weet niet welke
beMihaving getemd, hoewel toch de natuur
telken» weer losbarst. Va» vroege uden af
wae nwa «r bti owt op «it 4to natnnr ta
verdooven of to «?rnMtigeD. Hmt en kakato werd bet
ideaal «If ia» «l» imeart ouiutigen, cooah b. t^
va» CoornbeBt Ia d* vottee eeuw bewfttea
velea die eSnw kalmte «B kei 4aoi4e laag TOOT
de baren der omwenteling daa deftigen bwger
voor een poos uit de plooi brachten.
Beapiegelitt^en over het Graf, over den Oo4er*jn», over de
Eenzaamheid, in verzea nitgWrakt, maakten
inttuaehen den demekraat Ravavii FeKh populair.
en deze popnUrüert bleef dww laag, nadat kfj
re«d» z^oen deitiokratueheB nantel vaa awh
afgeachud had. ZÖB w| zoo a wak, zoo weinig
veerkrachtig, dat de Mrgd de» tereaeoiM dadelijk
ter nedculaat, of zgn wQ zo« Twig, zoo
hartetochteligk van aard, dat, na dea vetK«*i»ehen kamp
tegen de domme kracht onaer waatscbafiMhJke
begrippen en gewoonten, wy OM de vele krenkingen
slechU naar rust ea vergetelheid verlangen?
Komt vandaar die schrik, die angstige vree», zelf»
vour ben, die on» ait onze nart willen opja
gen. Overal vindt gij die bezorgdheid. Men
boort haar uit de flunterende «tem van den
fatsoeniyken man in het stille gezelschap, waar
een gezegde elecht» dient, om door «enig ge
luid eeue niet hinderlijke afleiding aan de ge
zellige eenzaamheid to geven. Boet i» zelfs nQ
de kinderen toe op de scholen het ideaal van
den Bchoohaeenter en vanene«nperieurod. Ruit
en kalmte het woord, waarmede alle politieke
godsdienstige en litteraire vraagpunten afgesne
den woidou. Verontwaardiging of haat tegen hem,
dio de rust breekt. Dr. uerna ondervindt het
dezer dn gen. Multatuli en ook Mina Krnseman
krcitcn juist daarom de ergste vijanden. Hoe 'a
het toch mogelyk zullen ceuigen vragen, dot iu
een land, waar zooveel koeien rnstig grazen,
waar de natuur zoo weinig forsehe beelden op
wekt, de menschen zelve zich zoo gedrukt ge
voelen door de ocrnrt dos loven», dat xij 't nog
rust ger verlangen dan het reeds M? zyn wij
zoo fcw»k of inukcn wy ons zoo zwak? Ik vree»
voor het laatste, vooral wy'l de maohthobbende
klassen iu ons land nog steeds met de erfenis
der vorige couw beladen zyn.
Deze uitweiding is natuurlek, wanneer wij in
de losse schcifcn ook dien onverklaarbaren eer
bied voor kalmte eu rust on'dekken. Op bl. 4
tieifen wy reed» de uitdrukking: ?het
bad-s«izoeii was nog niet begonnen, zoudat er een kalmte
heerechte, die uiteist genotvul was," verder staat
in 't dagboek: ?t w hl r zoo kalm en stil als mo
gelyk ? het geheel is eeu volmaakt beeld van
rustige natuur/' De schrijver i» vol van die rust,
alsol by een onrustig leven achter zich had, al»
poene zijner tydgcuooten. Op bl. 47 is 't weer
bij de Kuordkanp ? eu dit is stellig een rnstig
plekje ??Alles in dezo oninctelyke ruimte udomt
ru t en vrtdc, en een onbestemd gevoel van kalmte
maakt zich hier meester lan bet gemoed, al»
men, omringd door die grootbche natuur, in de
geduchte afdwaalt niar het ve> wy'd*3rde
menscheticcwoel. en verder: ?wie ook maar eenmaal de
kluukeioozo s-em hesft leercn vers'aan van de
fretixelooio eenzaam tieid, zij het dan in
debranende zandwovstyn of in het onherbergzame
noorden, die kan den drang naar afzondering van
den kluizenaar begrijpen, die de maatscbappy
ontvlucht, waar hem alles klein en nietig en
onbcgcerly'k v<iork«.mt."
Is RuijiiTis F eit h weer opgetitaan, d->cbt ik.
üorverra zyn iu allen gevalle die gedacht» n
Terwijdtrd vau do uitspraak : ?Ik b t mi n den stigd
tu het lei\n. Voor mfl komt dv dood iteetts tt
trocy; ik wil hcu> hier noy met geniete».
AÜhars rtyoa.
{wttrtlt vervolgd)
vertooainiren, gedaan t' Amsterdam op de binnmo*
Amstel in t>ur 1688 TOOT haar KonWhjke Ma
jesteit Maria de Medioi»", waarbij voorkomen een
gedicht ep de .««Jwwkaedje der Kfyterhjok*
Kroon op t wapen van Aaetordam" en op het
KHuwelyk vu oVn Groot-Hartotf van T<«eanen mek
eyter Ferdinanda dochter", belde onderwerpen,
waarvoor hngenootsche diehten als De Barta» en
Pibrao en Jufvrouw Montenav niet veel zouden
gevoeld hebben. (Zie Holl.Pariuu, 16«iO, L 213 en
T.) In Kliooi Kraam (?Eerrta opeuing", bl. 3 J
kout e«» fedieht vóór, gateekend .D. Vktorin".
I» dat onze taan? Wie aal 't zeggen? ? 't G«dicht
i» niet ontbloot van vuur. maar aohoon bet
Frederik üenrkk biaonder loiaingt, i» het wet wat
«terker Maurit-gtzind gekleurd dan men in de»
kring van Hooft gewooa wa« i bet kan in het
ty'dvak 1629?42 geschreven ztfn.
Aan da ajjde van Ca»par van Baerle, Oouit.
Hoygen» en Jacob vander Bnrffh bezingt,. m
Wnomaad 1641. een dichter, die zich ,V«ohter»en*
teekent, den Aran m Tam van Jan Ve's. H||
schyat een geleerde, en het komt zeer
wa-iwchtfnUk vooc, dat we in hem Mr. Jan Victorijn ta
begroeten hebben, die ><jn naaw-tegenover dra
gla»enmaker niet wil latiniseeren.
Ziedaar al wat, tot do» verre, omtrent Vietorijn
heeft kunnen worden opgespoord. Vondel getuigt,
in 1C35, dat Joan V i c t-o r ö n, met l 'O'ii«l
Mostert, hem b^j de vertolkiap van Grotius' &>pAom*
paneos nrustigh do hand beeft geboden (v. Lennep,
III, 219). In 1040 draagt hij riem zyn Joseph *«
Egypten op en verheugt zich dat Victoi yni
?hoeckkamer" voortgaat hem .voor pen' Porno»"te dieneai
wél een bewijs, dut Victorijn niet tot die Neder*
landcra behoorde, die Vondel zijn BisBfthop Goze>
wyn, zyn St. Uree), of zyn grnidicht op Corneli*
Plemp, euvel duidden.
Eer ik dit artikeltjen beulnit. merk ik nog even
op, dat de extrakten van den He«r de Vriee on»
o. a. het volgende leer«n: dat Mr. Johtnne»
Viotorinus (Veehters of Vechtewen), geb. in 1591,
een broeder had, dio Victor PeC'i geaoeiad
wordt ? was het du» eija halve broeder? ?
«n toen luj trouwde (lö Mei 1621) op het
Cingel woonde; dat hem, nit zyn hnvely'k met
Aefgen Direx, ten minste twee kind««n geboren
zijn ? ondersteld, dat Aefgen Dircx en Aefiren
Bnckcrs de zelfde persoon zijn. De vroawavader
heette dus Dirck Boeker en WM getrouwd met
Hilkgont Jdaerteti» Snoeck. Zon die Maerten
Snoeck of Snonck nkt de zelfde zijn, die, in het
proces met de O. I. Compagnie Martin» Sou-4
genoemd wordt? Tijdens dat proee* en HURO da
Groot» advies waren de u ider» waArtehyalyk dood
en doen zich 6 zuster» cu een broeder op. In 't
jnar 1G27 treffen wy4 echter, behalve Aefgen,
Duyfgcu, Lucia, Fortina en een ongenoemde,
nog eene zuster, Anno, aan.
Zoo bevinnen langzamerhand ge«Utten der
XVIIe Eeuw, wier n-tmenalleen on» bekend wa»
ren, leven te krygen en treden w$ den «gouden
tydt" hoe lon«er hoe nader.
16 Ap. 1883. Alb. Th.
(Wrj plua'ecn dit stuk, uit aehKng voor dea
eeestigen .«chriivcr; wij vermoeden echter, rta4
dn heer Alb. Thym. toen hy" aan de kalme wed*!»
legging van mr. A. d« Vrie» nartstoefctolykheid ea
heethoofdigheid toekende, aan dezelfde
verstelbeid leod, waar hy thans weer rond vooruit KOIM^
onlangs bg' den heev Griethof zen.
Bod.)
DE TROUWRTNO.
IETS HISTOMESCH-LITTElLiRDSSCH1.
De nieuwere Icunatgeschiedenis houdt zich niet
slechts heiig met de werken van den dichter of
schilder, mnar tracht ook, zoo veel mogelyk, z^jn
leven, zijne natuurlijke gcsto dhcrJ, zyoe maat
schappelijke en huiselijke omgeving toe t« lichten.
Do kunst wei keu, beschouwd op den ezel of op
den lessenaar, in hun wording uugegaau met be
trekking tot het huis, de familie, de buurt, in
wier midden zij ontsta,? zijn, ontvangen een
niéuw licht, worden welsprekc derj belangrijker;
maken een bliukender schakel uit in onzo
geschi' dvo-ji-steüing. Eeue kennis van de hoedanig
heden des kunstenaars, vei kr gen laogs nog
anricreu weg dan de ontleding van zyn voortbrengsel,
stelt ons gewoonlijk in si aal dat voortbrengsel
nog beter to doorgronden, er S-i eigenschappen,
de waarde, nog beter van in to zien.
liet v;as mij daarom recht welkom,.in het
Dagl1 art voor Nedtrlaiid, van 10 April (2e Blad),
van de hand dus lieeren A. D. de Vries Az. een
drietal akteu aan to treffen, die eon onverwacht
licht werpen op den letterkundige, die door Hooft,
iu dc latere redaktie van zyn brief ui Florence,
onder dc veelbcloveutleu gerangschikt wordt, waar
do Maagd van Holland tot hem zegt:
?M«u vinilt tot Amsterdam, die met 2ijo boogb gedicht
De duistre vegh tot lof ou waro dcogbt verliuhl
Kn. Koster, Vomlolcn, nroroó on riettrij»,
Dio nu al tuonen iratï' hior naemacla xttllon zijn}"
ct'n letterkunstonaar, dio, ook ouder den naam
van Yeen.tci-8 bekend, ons later als
boekverzaraelnar en rechtsguleerdo wordt voorgesteld .en
dien ik aanleiding vond, als 'voogd over ecnu be
gunstigde crlkennrac (zijne vrouw), in tuyu
tooueelstukjen ïlnijij de tiroot een weinig aan te
Ik gebruik deze laatste uitdrukking zonder
malicieus verzet tegca de hooga Ileereu van ?de
Pers", d e mijne komptuitio niet RCgoüteerdheb
ben: want hadden zo baar uitgekleed, m, n. woor
den goauaryzcerd ?. ik auü ze dankbaar ge
weest zijn. . ?
Zoo kan ik ook niet bewonderen do
hartstochtelykhcid, waarmeö do Heer de Vries mij trauht
te bewijzen, dat ik ten onrechte Victorun voor
een ?Room;«h advokaat" heb gchondon. Ds Heer
D. V. vliegt my atm, of ik «m staatümisdaad be
gaan had. Hot spyt me, dat ik onwillekeurig hem
dat heeto hoofd "bezorgd heb. Ik moet ronduit
bekennen, dat mij do gronden ontschoten zy"n,
waarop ik, ïn der tyd, aan Van Lennep gezegd
heb, rtat Victoiijn de godsdienstleer van do Roe*
mer Visschers, van Henrick LanrensMU Spiephel
en Cornclis Gijsbertszoon Plerap was toegudaau;
my' dunkt hot kan niet geweest zjjn, dat or ge*
diutingeerde bogyntjens van den naïm van Vech
ters in de registers voorkomen.
De moêdeeiingcn van den Heer de Vries maken
het hoogst waarsohy'ulijk. dat Ur. Joan VtótorHn,
ot'Choou de vryzinniffe begrinuen van Vondel «o De
Groot aanklevend Nederd. Gereformeerd geweest
ia: een afdooud bewgi wordt echter in
debiiondcrheid, dat de beruchte Ds. 8mont als officiant
by' «y,n huwelijk is opgetreden, en dat hij, etuwt
in 1622, andermaal in 1627, een kind in de Oude
Kerk heeft laten dooptn, niet (fovonden.
Ook bluft het nog eenignine onzeker, of de
-Ytotoryn'1 van Hooft de ?Mr. Jan" van Uufo
de Groot en de .Joan Vechten of Victcrtin,
Rechtsgeleorde" van Vondel ie. Oese, die -an De
Groot, en dio dw trouw- en deopboeken. is
blflkbaar de zelfde: maar treesad kkakt faet Wv^dat
Vondel, in een van tttn seberpeto a«ti*kaIvini>Usehe
uitvallen, ten jore 1020, Viet-o^<D. II, bl. 761)
met Coster, Loyt en Van Mahwh, opvoert, als aan
züno zyde te-etaa», ifrfiendeiiVi-torijnd-iclfile
was dien Ds. Saout fetrou^sja had.
Uit de opdracht van Vo
aan den -EecW?>?»?-"
mi en dan
nit den
is, M|kt
Van, ben atf* MMMhijuut* ns|iiMLJliȃaJ
Do jonge vrouw zit
Terwijl zü, moedig, een traaa bedwing^
Te peinzen over den trouwring
Die oan baar vinger blinkt.
Zy kan hem niet verschuiven,
fljj wordt zoo eng, hij knelt, zoo ze«rl
Hij sehynt aan haar vinger geklonken,
? Een keten geen sieraad meer.
Zrj moet de pijn verduren
En, rem en fier, tot aan het ffrnf,
Den kuellenden trouwring dragen
Hy kon van haar vinger niet af.
Brussel. Helene Swarta.
BERICHTEN EN MEDEDEELINGES.
De Revue Suisse zegt. hot volgende naar aan»
leiding der Franst-he vertaling, van Kosmaer'f
Anweone: .In Amasone is dé intritre slechts een
voorwendsel, om den auteur/ de gelegenheid ta
geven, b»paó]de ftellinc-en te ontwikkelen, waar
over hij door ziju« personen discuseiëeren laat.
Deze personen ? Hollander*, die elkander toe»
vnllifT te, Rome ontmoef en ^ bezoeken de ruines en
de musea, spreken veel en goed, met een oorspron
kelijkheid van oord-el, een cckerheid van smaak,
en een belezenheid, die men «leent» zelden bij
toeristen aantreft, ïn rie.n loop van het verbaal,
kry'jjt men fijne en treffende hewchnuwingen fves
de antieke kunst en de meesterwerken der Re
naissance, over Pompei, Home en hunne scha' t en.
De schrijver liewecart zieh met het mnesteKemok
in deze wereld; zy is hem gemeenzaam, en zijn
boek verdient. Belezen te worden door ieder, dia
meeiit, dat de uitweidingen van een uitnemend
talent meer waarrl zyn dnn de kleincoeetiire be
schrijvingen der naturalistische romanschriJvcrB.
ItnitendieA, <le roman, op zich zelf genomen,
is belanawekkend genoeg . . ... Hen kftn niet
nalaten sich voor do peifouen t" intere-secren;
hnn karakters zijn fijn gesrhet't, en men ver -eet
dat zy slechts dienen moeten, om d* geliefde
ideeën van een knn'tkriticus weer te geven.
Otn over de vertalin? te knnnenoordeelen.zou
rocn hot origineel er naast moeten he'-bén : over
het geheel schijnt zy one voldoende toe, r-n h«t
i» reeds e>>n «rocd teeken, dnt zQ het d?n
l'ri>naehen lezer doet. betreuren, dat hy \nuizi>no m»t
in do taal van den heur Vosmeer» Ivo l'-zen kan."
Tot dusverre de Revue. Ofschoon wQ het vol
strekt niet met baar een» zyn, dat het verhalende
ffedeelto van dit nit stekende boek lyden znn onder
het kunsMheoreHcche: ?zij let b.v.hinsrniet.iw
noeg op het fijn- ontwikkelde psycholou' che
proce», waardoor Aisma en Maremna tot elkan
der gebracht worden, zon geeft dere zeer
wnardeereudo aankondiging toch hetbewo». dat
Arnotont ook in bet buitenland de aandacht, trekt,
De lUtuirtrte Zettmtg deelt bet volgend» mode:
Door een proees, dat onlang» in Parij i t esren
Looi» Ménard k geveerd, i» men te w. -en
trekomen, dat er een nog onbekend werk van
3foKere gevonden ia. De titel IniHt: /.'tmno'.Vtrr
devotie. Het ia een scherp*1 s» t ir* in den vor
van een dialoog, waarin de dichter Vnnin* Lm)
wflk zelf, diens biechtvader eto. laa-
opt.ti^Het manaecript wordt voor de nitgdv» gei e
gemaakt,
orm
«t ?<?
?i- :
r;*?-;
i.
f'
:\
4« ook _
of en", maar of
h Hooit
geEen EnMteehman beeft twee nieuwe -trnnhcn
ontdekt van B§rmf» Ode tn Wipotertn. of-rh;»..,
ifl tot den ncat dd dicntera-nwtt zullnn bu<1<*.
Seu, mestten w$ toeh eenige ont*r l-z ra m«t
B mededeefag er mm genoegen te don».
xvn.
Yeibettar t* hate etood the stort»
A Moiwreh to the laat l
Although that heartléea, fin>li-se f-m
Has cmabled in the b!a*t;
Tfaan etoop to dng out liie's U ?
B nighte of terror. day»
For all
the aplendour pa*t:
h*v» ??»?!