De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1883 6 mei pagina 2

6 mei 1883 – pagina 2

Dit is een ingescande tekst.

t 'j', l DE AMSTERDAMMER,' WEEKBLAD VOO» HEDERLAND. No.308 hoofdtaak, van As teek«ning der charakters, nn de uil drukking der hartstochten. D« onrust, de angst, de aan vertwyfelinjt (rentende ontslolleais, die lich van Fédor* meeater maakt in het ie bedrijf. als it| ver neemt, dat hy, dien t|j met alle macht bemint, en, niets vermoedende, den geheelen «vond heelt gewacht, plotseling doodeiyk gewond iyne woning, waar *U vertoeft, wordt binnen gedragen, al deze gemoedsbewegingen kwamen te weinig tot hun recht. Zoo waren er oogeablikken, dat Sarah eenvoudig voor lich uit ut te turen, roet tamelyk onver schillig gelast terwijl haar tielsgeltefde daar ginds lag te sterven. Dit noemt mm sobernetd, heerschappij der arüste oiertich lelve. Maar ik dacht, dat men in tijden en omstan digheden, als 'die Fédora, hier beleeft, juirt het neest«rachap over ziel» celve verloor, dat de bedaarde, waardige vorstin, zy 't ook te mid den van haar ouderhoorigen, op den achter grond kwdtn te «taan, en de vrouw losbrak ui al haar 'passie. Ook Sarahs 3e bedrijf kenmerkte zich door een soort van onver schilligheid, van dofheid, die weer de kunste nares en de dramatische figuur Fédora de vlag deden strijken voor de schoone en gracieuze vrouw Sarah Bernhardt. Ik ten minste zag lusschenbeide niets, dan de > blanke trouw" en de »fijne gouden haren". Aan het eind van het 2e bedryf begon zich echter K'upd te vertoonen, een gloed, die, van het gin 3e hedr. af, steeds klom en, bij het einde daarvan, het geheele tooheel, voor mijn oog, de vlammen van het genie deed weer kaatsen. Dat was machtige kunst, groote schoonheid. Met magnetische kracht beeft Sarah Bernhardt toen hare hoorders aan haar persoon vastgeklonken, met oog en oor, met bait en hersenen. Zoo ging 't voort in won derlijke klimax, doch niet aanhoudend, slechts in sommige uitverkoren oogenblikken. De spelers, die Sarah omgaven, verhieven lich, de een al minder merkbaar dan dcandare, boven bet middelmatige. Toen de Hr. Derton ten tooneele verscheen, meende ik ter stond in hem den waren Jozef niet te her kennen, die Lort» Ipano/ zou voorstellen. Men houde echter in 't oog, dat wij ons be vinden in de sfeer der frantche tooneelkunst, «n dus hooge eischen mogen stellen. In hevige hartstocht was» Berton goed, maar overigens maakte hij zich te gaauw driftig, en Sloeg, in snel gebaar, zóó dikwerf met beide armen of met n op zijn jas, dat hij gym* nastieche oefeningen scheen te verrichten. Nu het stuk m de oorspronkelijke taal is gehoord, komt het gebrekkige der neder* tandsche redaktie in 't Grand Thétre meer Jiil. De Heer v. Lier moge in 't vervolg, voor deltblad, van zelf, dat ieder, die iets van tooneelkunst weet, als stuk, op zich zelf, voor Fédora de schouders ophaalt. Enfin, zoo zijn de Heeren. 5 Mei y. D. (Slot.) Het succes dat Wagner in zjjn vaderland J>e> haalde, was hem niet voldoende; men weet dat a|j er ia slaagde Alpbonse Royer. in 1860 direc teur der Groote Opera te P«rus, to bewegen zij a .Tannhauser" te monteeren. Da archivist van de Opera Charles Nnitter en dejougdige dichter Edmond Bocbe vertaalden deu tekst in het Fransch. De kennismaking vau dezen laatste met Wagner was Beer toevallig. Roche was ambtenaar by de inko mend» r-chteo, terwijl hy in zijn vrijen tyd ver een eütooneelatukken schroef. Op zekeren dag hoorde fay op aijn bureau een woordenwisseling tasichen eenige beambten en een DniUcher. Rocho kwam tnMehen beiden en bracht de zaak in orde. De vreemdeling noemde zyn naam: Richard Wngver eu dankte den jongt n ambtenaar. Deze ant woordde dat hy zich gelukkig achtte een groot artist van dienst te wezen. Kent gij m$ dan V" ?vroeg ? Wagner verwonderd, en Rocno neuriede tot antwoord fragmenten nit?Lobengriu" en Tannfaauser". -l>at is heerlqk," riep Wagner, by mjjn komst te Pai-y» myn eigen muziek tchooren. bat aal ik aan Luzt gchrüven, die beweert dat men my hier niet kent l... Wy zullen elkander wc rtaen, menheer. Mag ik uw naam weton f' Roche noemde zich, Wagner opende z^jn koffer, nam daaruit een partituur van Tennbauser" en schreef on den omslag met potlood A M. Edmond Roche, a. la Douane". De kennismaking werd voortgezet en Wagner koos Roche om zyn tekst te vertalen. Dat dit geen gemakkolyke taak was, Lgt Toor de hand. De arme Roche besteedde er aoowat een jaar aan, en menige nacht werd al dichtende doorgebracht Zondags had Roche geen tranau-arbeid; dan kwam Wagner reeds te 7 uren iu den morgen. Zonder een oogenblik rust bleef bet tweetal tot 1i uren doorwerken: Roche schrijvend, ?clmppend, Wagner dan eoai óp'de piano ?po lend, zingend, heen en weer loopend. Soms werd het l, 2 oren. Roche liet daa de pen uit do band vallen/ half tof vaa de inspanning en half dood van den honger. Maar Wagner was onvermoeid, en zeodra zu wat gegeten hadden ging hij weer aaa bet werk en aoo bleef hU tot *» avonds laat, altyd fruch en opgewekt BC« terrible homme" aoernde hem Roobe, dia korten tyd daarna aan tering etterf. Don 18n Maart 1861 werd Taaabanser" te ParHs opgevoerd; men weet met welk resultaat en dat de opera na de derde opvoering werd verboden wegens het lawaai, dat ze veroorzaakte. , Enkele Bommen werden aangeboord en toege juicht, maar voor de rest lachte of floot men in de «fauteuil* d'orohettre" ea men riep ohufuit .'de lOKe*. De jprbuoa van Metterniob, een warme vriendin van Wagners muziek, sloeg in haar ver* twlgeabekl baar' fraaiea waaier, door Watteau beschilderd, stuk. Leest men on da antiek van Jules Leeomte over vTannhan*er", dan kan men, waar thans te Parijs elke week muziek van Weg eer wordt uitgevoerd, en net aandacht, zoo niet mat ?ympathie aangehoord, daaruit nagaan hoezeer in de Pranaohe hoofdstad ia twintig jaren da jsmtak li veranderd. Leepmte vond Tannhomef" oanltiprekeUjk ver velend; «dat u geen opera,'* maar eea Deprofnn4litt ?ÓBnofby. Men weettiuwjwaaroaèairait** Tannhawr" kont geen ballet voor. Dat was eeu nieuwigheid, waarmede de .habitués" vnn de optta geen vmde kooden hebben. Had de Duitaene oompomrt .maillot»" io »«n werk ge duld, wie weet of TaanhAuter" geen genade h*U gevotideul De geestige Morr, die kort ua de .première" te Mars«ilte kwam, gal in een ge?pi et mat eea vriend aldus «jjn indruk weer over Wagner'i muiek: U'est de la musique rétrogade aveo dei pretentieus progresiiktes, uu vrai chaos de notee d'un effet dormittf." Hjj gaf toe dat daarin .eokirs de génie" waren. Spottend seide hy, dat met de opvoering van (Taunh&user" een staatsgeheim samenhing. Indien de Groote Opera, die sop moeilijk voor Frantche componisten toeaankeUjk was Berlioi kou daarvan meepraten ? naar deuren opendo voor «xm Dnitacher, dan geschieddo dat omdat dit bttdongen was in het tractaat vau Villafranca! Toen d* vt^UuaSolferlno WM geteekeud aldus fantasverde Uéiy en de beide Kèiiert elkander voor het ItuUt de hand hadden gedrukt, leide de Keizer van Oostenrijk tot Napole n III: Ik wentch een clau*e additiooneUe." Napoleon fronste de wenkbrauwen. nVrees niets" ceide Frans Joxef. Ik vinng niet veel. Ik zou alleen willen dat in de Ojier* te Pargs Wagners «Taunhauser" werd opgevoerd. Kent gij dat werk V" In het geheel niet, maar ik stem gaarne toe. Het is mij aangenaam Uwe Majesteit te kunnen verplichten mot iuta dat mij aoo weinig kost. Maar van waar uw belangstel ling in dezen componist?" Ik stel geen belang noch in hem.noch in tijn werken" antwoordde Frans Jozef. ,In tegendeel, ik kan dio riet nitstunn. Wag ner wilde iu 18S9 bet Paleis van wün waardun neef. den Koning van Saksen, in braud Ktvken, en als men hem Let beganu zou hij geheel Duitschland in beroering brengen. Ily liticft de hand in alle komplottcu en ongclukkigerwiji U hy neer populair te Weeneu. Wuuneer hij no^ meer triumten behaalt zal z^jn hoogmoed Re^n palen meer kennen. Nu weet ik dat men in Fraukryk wiüder houdt van het nevelachtige ponie ou van onbegnjpelüke schoonheden; ruen wil daar bevattelijke, amusante muiiek. De man zal te Partf» wurdtn uitgeflotea en daar hy oumogelijk \jdel is, zal hy 't misschien van spqt besterven, en dan bon ik voor goed van hem verlost". Dat verklaart de houding van prinses Metterntch", liet Mérv er op volgen zoo ernstig, alsof hy het relf geloofde. -Keizer Frans Jozef kreeg zyn zin. Parijs gecnwuc, zooaU hy had vooraueld, maar ztyie Majesteit .vergiste zich, toen hy dacht dat Wagner er vau sterven zou." Inderdaad, niet alleen stierf Wagner niet na den val van zjjo Tannhaum", mnar hy stcepr hoe langer hoe lu-oger. Had h|j evenveel nvspr<t" ge had als genie hij zon zich de zaak minder hebben, aangetrokken. In u werd de gallophobie van dun Duitscher daardoor nog aangewakkerd eu de Fi-anschen kunnen nog niet vergeten dat Wagner t ijdena het beleg van Pary» iu eeu gut pfolaucto Stuude" zeker nLusts)»'cl in autikcr Manier" schreef, ge titeld: Uine Kapitulation", dat in het 9de deel der Gesammelte Schrii'ten"is opKecomtn.Wat Wagner .heitor und barmlos" vond, was voor du Franschen kwotsend. In de Poise van Wagner, die werkelijk ongelooügk laf i», worden Viotor Hugo, Gambetta, Favre, Simon, Ferry (de driu Jules) teil tooneele gevoerd. Als een staaltje van du geestigheid zij het couplet aangehaald, dat het koor zuigt, wan neer Qambetta in eeu luchtballon Parijs verlaat Oambatte, Nadtvr l .. . ... verwoed waren op Wagnerji opera, nog door eea opvoering in een of ander Dui'ftch Theater zyn geërgerd geworden. Nu kun men het alleen betreuren dat het prul iu d ruit ver scheen en misschien heeft Wagner zelf dat later betreurd. Toen G. Uonod, di-ecteur ran de .Kevno liistorique", na do Bayreuth-voorstellingen in 1876 iu een oriel' aan Wagner asgn bewondering vour Der Ring der NiLelungen" betuigde, voegde bjj er b{$ dat Eine Kopitulutiou" voor een Frautch publiek de onpartijdige beoordeeiiiig van zyn werken zeer moeieljjk maakte. AYaguor antwoordde daarop met een uitvoerig achryvrn. Hy verze kerde daarin, dat het nam- nooit te doen was ge weest do Fransche natie te bclecdigen. Indien het waar was dat ik mtf to Beniger tgd daartoe liet verleiden," zoo schreef hij, dan zou ik daar van de gevolgen ondergaan, Kouder mij daarom verder te bekommeren, want ik ben niet vau plan weer iets in Frankryk te pt.dei nemon. Maar dat is het goval niet. Zij die willen weten hoe ik warkelyk deuk over het Purjjuche publiek, dat du hand liad in d«n val van mijn Tudnhiluser", verwya ik naar hetgeen ik daarover kort daarna schreef. Let wél, dat ik alles wat ik over den Franschen Recrt schreef, iu het uitidi, uitslui tend voor Duitschers nitgnf; het spreek:: dus van zelf, dat het mgn bedoeling niet was de Fran?ulien uit to dagou. Het was miju bedoeling myno landgenooteu af te brengen vau het naapen der Franschen, en hen, indien zy mta goed» wilden tot ttnnd brengen, 'to bewegen nau hun eigen genie getrouw ie blijven. Eenmaal slechts ucb ik my in bet, Fraosch uitgelaten ovcf do verscliilleudc roeping, dio de Duitschers en do R rauanSche volkeren h'.'bben (in mijn voorrede vau do vertaling vaii vier mijner teksten). Ik weet daarin aan do Lluitscbers do roeping aan in oeu nieuwen vorm een tegeiykertyd ideale en eoht mentchalyke kunst te scheppen, maar liet wti»geens zins mijn bedoeling daarom het genie der Ilomaansche nutan gering ta schutte», waarouder thans Frankryk alleen do scheppende kracht heeft behouden". ... Wagner zegt verder dat met het geschrift waarover men hem het meest haid viel (,Eine Kapitnlation"), dat by schreef op het ergste mo ment vnn den oorlog in eeu bitter ironisene stem ming, (Dat^strydt wel een beetje met de gut gelaunte Stunde" in de voorrede der parodie) in zonderheid werd bedoeld don. toestand vau het Duitsohe tooneel belachelijk te makeii. Do farce eindigt daarmede, dat do intendanten en de direc teuren der Duitsche schouwburgen het belegerde, Pargs binnensnsllen om voor nan theater»' de nieuwste stukken en balletten mee te nemen. Ten slotte herinnert Wagner aan pn rede op het feestmaal te Bayreuth, waarin hU nadrukkölyk opkwam tegen elk antagonum» in kunst tussoben Dnitichlanden Frankrijk. Ik zeide toen, dat de Franschen de bewonderenswaardige kunst verstaan jaiste en elegante vormen te geven aan bet leven en aan de gedachte; dat de Duitsohen daarente gen, wanneer zijn aar de volmaaktheid van den vorm streven, my plomp en machteloos toeschenen.... Ik zou willen dat de Duitschers aan de Franschen kondea toonen geen caricatunr van de Fransche beschaving, naar het zuivere type van een waar lijk oorspronkelijke, DuiUche' bwchaving. Wan neer men van dat standpunt den invloed van dan Franschen geert op de Duitschers bestrijdt, daa bestrydt men daarom niet den Franicnen geest maar men stelt in hot licHt wat daarin strijdig ia met dékenmerkende eiganaehappen van den Dattaobea geest waarvan bet naftpen voor onze nationale hoedanigheden noodlottig zon wezen." Is het «ante gedeelte van Wagners betoon ?wak, het laatste is voor geen tegenspraak vat baar, latuwhen, zoo het Wagners doel waa de ? ?"- TOOT liga fe wiaatn, h. beeft "*-?bereikt Wel wordt geregeld zyn muziek U Perfla uitgevoerd en kan meu ook daar van eeu Wagnergemeente spreken: ja sommigen nchteu het niet onwaortohyntyk dat men eonwaal «Lohengrin" te l'arü» sai opvoeren, maar het vooroordeel tégen den DmUcbeu compoi<ut blqft bestaau. De jougeie Frauscho school vermag »'ch natuurlijk niet geheel aan zyn invloed te onttrekken, maar verder dan het navolgen van Sommige orke»t-eff*cten. dan hot kopweron vau zün uiterlijke hoedanig heden komt men ni*» "??«t-SaBns'nienwtte opera p U tantal leidmotieven ea in alleen een verdeeling in . i da brave Parijzenaar», dal . opera a la Wagner" wil werden spoedig gerustei telyke mr*" eu «duo»", e t" en romanec»." ounoi < ? jt het oog oi> «Rome» et . t au Waguo-Moeifm (!) !>»( Zaïnora bdweieu dat hil ir het kamp van den k van Mas.-eitet is dit waardeering van Wag/er Germaitii*cli karuEj niet ouoverkomelyk, hiU vyi me u«i ter dai 1 wa dei to M« bui :er i» het cict te verooit popul*ir zal worgrin werd uiet bücal iru-yi Gouuodj Cinq ikt«, maar dat lag oau büt >taudigbed0ii. (1) tieon Yri ich tut hiertoe op het Ita ndl.aafd. \Vol bestaan er vertalingen van byua a:lle Wagi.er^uhe operateksten iu het Italiaansch. Zou hneft Uoito, de oomnonitftvaunMouliiBtofele" BUienzi"en Tcittau und Isoldu" vertaald, Miircheii Taunbauser'1 eu .Lo!:ouciin", Giovanriui Uer Fliegenre liolliiri der , ianariiiui Dor Ring der Nil)elunj,'i?u", maar Wanner zelf wenschta niet zy'u werken in eon andere taal dan do xyno opgevoerd te zien, en do kans dat de Italianen ooi'zgu muziekdrama» iu hot Uuiiscli zulleii genieteu is ougetwyfeld uitterst gering. Ook in Ualid intussohou heeft Wagner pnraisKonbiar iuylotd uitgeoefend. De begaafdste jongere componisten trachten het don inaostro tcdesco" na te dooii, maar het gevolg is de eeue misgeboorte na de nndere, dia alleen strekken Warmer by de Italianen iu Hiscrcdiot te brongen. Erzijugrni zen, door de nationaliteit gesteld, welko niet straffeloos kunnen worden overscinedon. (1) Deror diRen la zelfs Der Hing das Nilwlungon" to Venatiöen ts Bolagaa opgüvodrJ. Het aucces w»3 groot maar ook «ebt! Dr. J. de JONG. 5r HET SCHLARAFFU-ALBUtf. Nu, dat de Nijverheid aan Amatel's vrije boorden De wereld samenbrengt van Oost- en Westei strand, En ieder vreemdeling den broeder reikt do hand, De tongval' van een elk zich oplost in akkoorden ; Nu vrwigt gij voor uw werk van my eea luttel woorden, Gij die reodi menigeou b^eenbrncht in ilien band Die, schoon elkander vreemd, zijn aan elkaar ver want Omdat z(j overal Apollo's lierzang hoordeu. 't Gebouw daar g! n da is ruim, een wereld ia verrezen! Wat 't mouschdom verder brengt, v-m kwalen moet genezen TW wnr^* ^?w j..:.«.j._ 3. i??. ? ie ook moog wezen, pn Iaat ons lijk lezen: ' goede doet "h. Doelen. JUTEN. toevoegsels aan bet programma van het muziekfeest te Keulen. Mejuffrouw Lili Lehmacn zal, op het zoogenaamde Kunstenaars-concert" (3n. dag), in plaats van do aria uit Don Juan, .Allelujah" uit het oratorium Esther" van G. Tt. Handel (eon waar perpetuum mobile), voordragen. Prof. Wilhelmi zal de be kende Chaconne" van JJaoh spelen, do heer Gö'tae eene aria uit Les Abencerrages" van Cherubini, en de heer Majjer Alruanaur" concert-aria van Reinecke, zingen. Verder zal de heer Wilhelmi 5 " " einde!. Gluck voordragen Jan van Beer» is zoo verontwaardigd óver de elechte plaatsing van zijn cchildery op de Ten toonstelling te Parijs, dat hij het op l Mei jl., den vernisdag, geheel zwart hneft gemaakt. 7 Mei a.», wordt de Lucifer?woorden van Biel eu muziek van Uenoit boide Vlamingen uitgevoerd te Parijs in het Trocadero, waartoe de tekst in het Fratiach werd vertaald. Het geheele personeel bedraagt 450' zangers en muzi kanten. Do toegangsprijzen overtreffen de Amsterdam»che by gelegenheid van het optreden van Sarah Bernardt. Een log» voor 9 personen kost 500 frcs. vooruit besproken; niet besproken 250 frcs., met6plaat sen 150 fr.; met 4 plaatsen 100 frs. Een plaaU ut alles cl' parket 20 frs. Na het. coucert zal do rijke beschermer van den lieroumdeu componist, de hertog de Composetice, dezun en den dichter en alle kunstenaars die aan het festival bobben deelgenomen, een banket aan bieden. Het muKum te Antwerpen is verrijkt met een Jordaeuüen wt-1 met z\jn voorstelling van: soo ffoudf svnt/'», pitn/en rl<sjotifl«n. Da stad heeft het doek aangekocht Voor O.OUO Iraaca. Men acht dieu pryi z^ef * Het DelgjscU gouveracmect <«eft den heer Piot, archhariuj, opgedragen zich op de hoogte te stelleu vau <fa Bolawcbe kunstschatten opdat van nn aaK ceeo ouuerbanusche .verkoopingen van kcrklab'riokeM meer kunnen plaatavheoben. BELGIË. :? XVIII. I'laalseiyke -tentoonstelling. De graaf vnn Vlaanderen Ie Amsterdam. .L« crime de b lue de la loi." Koning Willem I. Spiritisme. Waar is die gorde ouje tij<l toch gebleven. waard suheea, toon Miulou's penseel als een tooventaf word heacliouwd; tuon men iu eenen vriendenkrüut mot cenu nikauto romance nog Opgang kon maken V lieden is dut alles anders geworden, n jee, o jee. wsar inOct dat heeut" Zoo klaagt da oprevuto Inudator temporis acti' (de lofaauger Vnü)i»t verluJeiie) die deu moed en den Juut uiet h-.ciï. «iet ifiju tjjd Voorwaart! te streven. Voorwaait« to streven"; het woord is er uit; doch it de beweging der kun«t ledert een tiental jaren wel «eue vooruitgaande beweging ? Dit is eoue vraag, welke niet met. een enkel ja", of neen" kan beantwoord worden. Het antwoord wat door deu schrijver dezes gegeven, worde» &. ,Gedeelt«iyk ' teiyk neen." Welke kunsten aa la boeverre zfl in de laatete tien, twintig jaren vooruit zijn ge gaan, kan niet in eenige volzinnen doideltyk wor den gemaakt. Daarom wordt de algemeen» be handeling dezer vraag verschoven totuat de geerde redacteur dezer bladen in zijne rubriek P Kunst* by gelegenheid daarvoor plaatiruinUe aal hebben, die ik heden nog niet wil innemen, om my slecht» btf de mededeeling van enkele feiten te bepalen. ' Het bezoek der elfde tentoonstelling van kunstwerken, ingericht door den kunit-.en letterkring (cercle arti.tique et litteraire de Bruxelle») maakte op den schrijver dezes eenen teer zon derlingen indruk. j Op groote "tentoonstellingen kwam bet on» steeds voor als of zulke kunstenaar», die door de tfroote menigte realisten" worden genoemd, al gelykt bun penseel werk ion» ook volitrekt niet op de realiteit, uitzonderingen waren eu bleven op die aohildora welke voor on» in de eerste plaat» ware- «naturalisten", of, all men wil rea listen" zoudon noemen. Tot deze laatsten behoort bijvoorbeeld in 't buitenland een Adreas Achenbach (ziiowel door iyua zeestukken als door z$jne landsobappAn). Maar neeu: wat nog voorkorten tyd uitïoudjring scheeu, is hier m den cercle regel; men »'reeft meer en me*r algemeen de nrtuur zóó terug te geven, gely'k nj zich aan eenen... half-blinde, of eenenby tiende vertoont Onze lezers kennen dt» laatste werken van van Deer» (zoou). H-t was als of de transche kooper, die voor de kleine schilderij «Kathart] u6" on langs 25000 franken betaalde, daarmede protest wilde aanteekenea tegen hetgeen tegenwoor dig in Brussel voor eenige honderden franken op het doek wordt gebracht; want zeker be staat er geene scherpere tcgenstolling met de hierboven bedoelde echilderwy'ze dan van Beers laatsto, werkelijk gelikte voortbrengselen. Voor de zoogenaamde realisten" of impressionisten" moeten (leze eou afüchuw zyn. Zie ginder «eau de schilderij van F. Knopff, BKn «coulant du Schumann''; eene dame in eenen aruistoel, van ter 'zyde gezien, het gelaat ia bare hand verbergende, link» aan de iy»t een ?tak pianino met eene witte plek, welke iu de verte eene haud icliünt. Vroeger noemde men zulk koloriet mat levenloos en de schilderinggesmeerd, al pree» men daarom De Keysart fijn KepenseelJen Frans I by Léonard da Vinci" uiet onvoorwaardelijk, De terminologie i» nu ver anderd, en- er wordt, ook op oena dubbele ver beelding des toeschouwer» gerekend, eene voor het onderwerp, wat sleeht» gebrekkig wordt voorgesteld, en eene voor de kleur en de teekening, dio de Fianschen met het koddige woordje .impostible" aanüuiden. Zoo heeft Hannom Au Ucstanrant" (voorstellende une belle petite" eene onmo.Beiyke"-kleur. Da landschappen van Beoker, Th. Baron, F. Crabocls, L. Fraaok, («Campine") vau H. J. Iieynians, LSoir") van Le Majour de Merprcs (Coupe ilc bouT) van I. Verbeyden en zelfs de verdienstciyke sohildery Coin de la prairie," van A. Verwée, hebbeu in hunne wijze van de natuur we der te geven eeno al te groote overeenkomst, dan dat wy niet tegen oe manier (nrocc'dé) die de jonge schilder» zich aanwennen zou den opkomen, dewy'l deze de individualiteit doodt Hoo is het anders mogeiyk dat Verwéo by de liggende koe die reusachtige wilde planten schil dert, even zooals B. de Vuigtlander reusachtige kolen afbeelddet! Een paar doeken (bespannen wagens), eene meer iridividucele opvatting verradende, zijn De bteonkolcnkw ia den winter,, vaa E. de Praetere, en het vierspan Au bois du rol", hout trekkende, van J. Montigny. Uier vindt men natuur en poSzie by eene zedige kleur en ernstige behandeling. Ook onder diöportretten lin er eenige »oed. g^»l»»g07« t(r-verttreroBnT-«oo fe. v. m cfêeer»w plaat» de senator vau Schoor, genchilderd door Clnysecaar; vervolgens het groote vrouwen beeld van Victor Fontainet. oiBchoon door zy'n ,Jeune filler overtroffen; het vrouwenportret van P. A. La BouUye, de manuenkop (lüu) van A. Markelbaoli, waarvan echter de wilde tootaen anatomisch niet geheel op hunne plaats staan. fir is karakter in dien kop en bij ia goed geteekend. Ook hot welgeslaagde portret van Leon Horbo dient hier met onderscheiding vermeld te worden. Vooral behageliïk van schikking en kleur is het vrouwenbeeld gcicuilderd door Mej. Charlotte Mingors. Ook de pastelkop van E. Devaux verdient lof. Apropos van vrouwenbeelden moe ten wy de drie naaktkedéu, van Ch. oethals, E. Latubrichs (?Andiornède," zich vrenelyk uit rekkende, geeuwende enz., levensgroot) en de Solituüe" (sniernaakt in een bosch zich frisoerende) vau Ch. Hermans, eenvoudig belache lyk vinden, al beeft de schildering der laatste voorstelling ook verdienste. Aan anderen zjjn wy echter nog eeu goed woord schuldig, dewy'l zy zich de moeite gegoveu hebben, i wel een onderwerp van eenige betcekenia to kiezen, óf de opgenomen taak met ge duld en zorg, zonder fikken, maar ook zonder kladden (in decoratiestijl) af te_ wei-ken. Tot d« eerste soort behoort b.v. Le régimnDt qui passé" van Suint-Cyr, voorstellende de weduwe van eenen ofiicier met naar zoontje in rouwkleederen aan een venster. De twee donken (Dans los dones) -ezelrijden" in de duinen, door «ngelsohe kinderen, begeleid door Imune ouders op paarden, van J. Verlio» 'ayn geeitig opgevat en behandeld. Doch jammer alweer dat ook hier. het gemaniereerde der modernen doorschemert; aan de fijnheid der kiuderkopren &yn alle nevenzahen opgeofferd, en deze zgu behandeld gelijk zy zich (by do kop pen vergelekeu) niet in de natuur vertoonen. Tot de tweede t oor t behoort b. v. La iileuse" van Ueuri do Jirackeleer, een boereubinneuhnia met drie figuren, goed geteokend en gecotupo* neei-d, een ouden tint nabootsende, doch daardoor wat bruin van kleur en wat scherp van lichten. Gaarde gedunken ,wy ook Antwerpcü" van M. UagemanB, een door toon en .teekenmg sprukend en krachtig beeld der- handelstad. liet water is wat dof, zooah ook hot geval i» met de zeestuk» ken van A. Bouvier en anderen. WH spreken gaarne ook eon woord van erkentelijkheid tot F. Bonnet W. Roelofs en F. StruoUaut voor bunue stadsgezichten. Vooral laatitgenoemde leverde een uitmuntend natuuriUk beeld met idj» Un mat in au béguinage de Biuge»." Eindelijk merken wy nog de olifanten van J. Robie den itatigen Terugkeer van de Ty hebben ook een woord van dan m en _^_ voor . H. Euytenbrouweri Hallali a 1'ean,'1 hetwelk, «choou met eeae zekere zwaarmoedigheid, eeno goed doorwerkte schilderij is,-welke eenen harnionischen indruk maakt, en geene natnnriykheid affecteert Het pgnlyk itreven naar natuurlijkheid (welke men niet van de ongedwongen regenten-stukken van Ferdiuand Bol, ofdesnykamer van Rembrandt heeft afgezien) heeft tengevolge, dat op vele der bovengenwnde eu beste schuderstukken menig maal de stoffen der kleëdereu door de lichte behandeling geheel onherkenbaar «4jn, en du» de natuuriykheid niet ia bereikt De Franschen noemen zulk werk pappillotte , eeu schilderachtig woord wat ook op de.behan deling veler landschappen part. Van het beeldhouwwerk willen wy alleen de Btatnette van Desenfani Le» (liever Ie) couvreurt ea tuile»" noemen, want de vervaardiger beeft groot talent doch by alle ttreven naar waarheid i» die «ehaliedekker, met ayne kokette" houding uiet aaa de natuur afgezien. Bet beeldje i» gemaoiercerd. Ten slotte bekennen wty gaarne dat nog vele aadere kunstwerken eene vermelding hadden ver diend; doch meer dam eene keü*e,wt de stukken ? ?? .. e i t * ... .'? Een inoot getal dag- en weekbbtdea meldezk daide Graaivan Vlaaaderenindemaana Juni de Amstordamsehe Tentooastelliog ml be zoeken, en juichen dat bericht van harte toe. Het drama Le crime de la rue de la lol" eenen geruimen ttyd U Bruswl gegeven, aal na een reis door de provinciën doen. Te Luik zal men de grofste punten eenigiiins anlDpea, Madame Peltzer heeft te vergeefs over het onrecht en de schande dier voorstellingen geprocedeerd. Z{j heeft haar proces verloren, en is iu de kosten veroordeeld. Te Qant zQn eenige gebouwen ter beschikking der hoogesokool gesteld, eene oppervlakte van 14,600 vierkante meters beslaande. BQ de over gave daarvan en de legging van den eersten steen tot ombouwing werden vier redevoeringen gehouden, door verse Rillende mannen van getag, doch, z«gt het liberale blad ,D« Vlatmuche Statutaard," alle vier, o, schande l in het Fransoh, en dat in het Vlaamsche Aloude Gent, by da vergrooting van de hooge school, door Wülvrn I, den g r o o* ten Nederlandiohen vorst, gegrond. de stichting in 1823 heerwhte aldaar voorde* ker een, andere geest dan thans, en kan het an ders? Immers bjj deze plechtigheU was naast een Bolin Jacqueuiyns (den minister van binnenlandschA zaken) ook een Wageuer (de liberale, maar weinig Vlaanuche, vertegenwoordiger van Gent) aanwezig!.... In het Bulletin ds la ttdération «pïrlte" wordt medegedeeld dat er 81 groepen personen, te za< men 665, deelnemen aan de vereeniging. Luik telt de meeste aanhangers, zij heeft er honderd, Bru««l telt er " " ~ ' ' W 49 leden, Berg voorstad Paix Christus zei ven ? j geregeld, ni geopenden bUbi ? men een m e d i _ annuinff of o, oer ooit die kuui kring wordt be» allerhande verr worden genezei plaate. Bruwfcl, 80 J In deze w er overal elders nieuws nieuws De nieuwe o . r ? is reed* eene weinigen buite. ? haar te zien. ? . besproken, is ' genoeg om e . . over het algi van, Gounod ' . bleek uit zyr ? ?? revue.* Het Jour complet. dat de muziet ongeoefende c ns nu eenmi te zyn. Voor zyue opera ^ om als diges di«n kant bc Ik voor m' . . . dio er zeer v een interesró den bevat; m sta aanhanger en i»iu wrw daan beeft as er is ontegor in <le 4e act; natuurlijk ge Aan MJle.K iu do laatste matisch talei ? teren; maar haar kracht*/ kwartet dat genoemd wo. quatnor iu d Het fraaie het niet miu g«üYOOrzeki j _... ..^w» ««..uyi wi»ua die waarschijnlijk.bestemd is, om lang óp het r pertoire te blijven, en door de kenners algemeen geschat wordt, der iransche school eer aan te O02U. Daar komt .m|j onwillekeurig het theather van Schevcrin i/M voor den geert. Ik heb daar eene znupm'cs gekend, een der schoonste organen en tegelijk een der grootste talenten die ik ooit hoorde; en hoewel elkeen mijne opinio deel.te, liet men baar toch gaan, en dat wel air leen, omdat ...... zy te dik was l Hoe il bot mogelijk, zeide ik toen dikwijls, en ik haalda dan vuurbeeklen aan vau de Groote Opera te Parijs, waar men dan oven goed redeu had, Mllo Kichurd eu anderen aan den kant te zetten; m.inr gelukkig weten déParyzenaara beter hnnno groote talenten te waardeeren, n in dat opzicht van nevonzakon geen hoofdzaak te maken. Eene voldoening was het voor mgne ergernis, to zien, hoe UIÜD later zich beklaagde over de twee magerfl reiiiplacautcj], die te zamen niet in da gclmdiiw kouden ataau der ne dikke. Lhérie, de l>ij ons zoo xcer bekende en besproken tenor, schijnt nis b.n-iton in Spania steeds nieuwe lau weren te plukken. Nadat hy te Madrid, met zeer veel succes dd Hamlet ge.'.ongen heeft, is hy naar G/iiDftda oegnan' en iicfcft daar gezongen als: Ntivera (liiixenoton), Valentin (Faust), Alphonse (Favorite), Nélr.sko (Africaine) en als Rigoletto in do Opera .va» dien naam. Men ziet dus dat de nteuov" LhÜ-rie gülioel tot het verlcdene bohoort. Dn ^Itnlie" \vcot te verbalen, dat de koning van Beijeren do Villa r\\'*bnfried" aangekocht beeft, de plaats waar bet orertchot van Uichard Wagner rust; de vilb zou Lij het koninklijk park worden gevoegd, eu het grat' het doel der pelgrimstochten worden van de vereerder» der toekomstmuziek". Koning Ixidewtjk ia voor. een paar weken naar: Beyreuth g«cacA en beeft met mevrouw Wagner dia.kwestie behandeld, alle dagen worden op bevel des Vorsten yraclitia*» bloerakratist-n op do grof* tombe van deu groofen kunstenaar gelegd.. Alle duitsohe niogruplien ziju bezig aan bro chures eu werken over Wagner. X)nTang4 heeft een huuner, dr. Wilhelm Langbans, eenig» dagen hier ter stede vertoefd, ten einde documenten U verzamelen bolrcnWle do drie bekende op voeringen van Tannhauser" in 'de Opera alhier. Zeer interewant komt mij de aankondiging voor van een werk over dieii componist van de hand van Francesco Floriuiu, arcldvarius van bet Conservatorium te Napels, het moet curieus Bjjn, dunkt mü, mik een volbloed Italiaan zjjRe opüJa te hooreu verkondigen over douDuiUchen hervormer. Het bovenstaande brengt mfl at schrijvende, den naam van eeu man voor den geest, vau wien misschien weinigen uwer leien weten zullen', dat hl een .ttid lang zich ook met de muziek bemoeide, en dat nog wel op vrij scherpe wUae. hoewel hy er geen Kennis van had. Ik bedoel Louis Veuillot, deu onlangs overleden erooted schrijver. Niat dat de man eene uitzondering was, wanh helaas al te vaak worden kunstenaars beoordeeld en zeil» publiek aangevallen door onbevoegden, in plaats dat zulks, zooals 't geval zün moe*t, uitsluitend Aan raede-koiutenaren, aan bevoegde kunstreuhters, vergund zij, is dn to meer te bedaar. hst awcejiMadt puWiek vaak Ho. 306 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOB NEDERLAND. 8 bil «brek aan eigen oordeel, steed* zoo geneigd i» ta gfloovei, wat «Bedrukt staat, en dat al» liB«n opinie e verkovdiifen. Ziehier k«e Teoillo* 0» de JBdwd» W 8«i«h>-i«J(riawV* estawf: koWt lütyU var-eb ajMeufM «u emt tuut een oüvt-r»toüjb«ua Jl*«r. aai aagoa maar i* geéinrfiud met in t gebe«l niet ? i i» ten minste ren vooruit.fheafer* ,.'.aa»aa." /.icu> f «u» VK.VV. w?..-.?. , .v.kmuidu on» , i-t weerhouden, den lieer llerold van lettttrJiev-rü" te beMtiukttxeu, waar hy oen onderwerp l>«kand«lt dat reecb be*erkt door de tiaa> fta van beroemde mannen eb een. Motart, U'DB Jutin) ea «ou Boyeldien (wol) (la Dame ;inche) tot ons kwam. 7ijn werk i» vol r mihot «heen ons by de «eilte opvoering -, alvof wij een oude konaii ontmeetten. De Hoer HtwoM heett 't nieuwe esj het toboene gei .oht maar i* vervallen iu eeae teer vreenMte ver» at'. Uva tr.eldt uit Londen de ophanden zijnde aan komst aldaar van Adéline Putti.1 Alhani, M»dll«. Diu«nd en Kihon, om er B*dnrande de maandea Mei. Juni en Juli voontolliagea i» kCov«nt Gac Jrn" te gev»-n. C. voorroch'e Londenawu! Dat Klzon er cal :'iDg«u, il echter nog zoo heel ze¥er atct; er nchgnt een verFchil van opinie «mti-ent zekere voorwaarde in hjt, conhact tu-§«Vn haar cadtn Heer Gye, den dirootcur, to bestaan. Zoudeu do 5000 franc* per avond haar nog niet genoeg toeschijnen mi««chkn? Voor Amerika u hs ar nonoiarium op 7000 francs per soiree vastgesteld. Is het wouuer dat slechts s eer euksla plaatsen d«r wereld, ah Londen, r n Petersburg, zulke gebit» terende «torren kunuen bekostigen, eu dat bij do altoos steig- nde ei*ch«n der groote kunstennren vela voorname thoaton zich veruenoegen moeten mot artiüten van den twenden rang, of zoonU tn Rome nog onlangs hel geval was, moeten .. . sluiten V De Tenor Tamanio ts voor het aanstaand seizoen te Pe> ersbm g eeënpagterd voor d« som van 280,000 fM»aa dat is 'i'OOO Iraiici per soiree. Gavarréver'angt te Madrid 8000 frnnes en Patti weet niet of züer 22000 in Amerika moet aannemen of niet! Waar moet het heen? J. L. XETTERMVMOIL RELNI1ART DÜZY. Nederland heelt een groot verlies geleden. Door döduod van R. Dozy, Hoogteeraar te Leiden, is eea vaa de vorsten der welensch.-ip gevallea, die nog den aioaden roem van onze degeltyke geleerdheid over den gehee len aardbodem verspreidde. Het is eea smartelijk, verlies voor ieder een, die in do groote mannen de eere van een land ziel en meenl dat ia nep hooger vaarde gelegen is dan in de menigte middelmatigheden, die als nabouwera en achterloopers slechts een getal vormen, zouder iets tot de hoogheid van hun vaderland of icHs van hunnen tijd bij te dragen. R. Dozy is een vorst in de ware beteekeni^ vao bet woord geweest, oen reus, tot wiea da door de menigte gevierde grooten telfs niet aan de schouders reikten. Het wei nige dat ik hier nederschryf, moge voldoende weien om dit aan te tooneu. Reeda als student behaalde R. Dozy den veldmaarschalkstaf. Nadat hij zich met buitengcmeenen Ijver en scherpzinnigheid on der prof. Weljers op de Arabische littera tuur toegelegd had, werd hij door het KoDinkl. Nedeiï. InsiUuut met goud bekroond negens eene verhaSdeling: over d kleedtrdrachl d«# Arabieren, een onderwerp, dat zeer diep in het maOUchappelljk leven dier j O i tellingen greep en zulk een buïtengeméen kennis van het Arabisch ver,eischte, dat zeer weinige Europeesche geleerden het zoo hadden kunnen behandelen, als de stadent Duzy gedaan had. Sedert wijdde hij zich meer bijzonder aan de besludeeriflg der geschiedenis van de Mooren in Spanje. Buitengemeen waren de resultaten hiervan. Door het Warneriaansch legaat te leiden in staat gesteld tal van Arabische handschriften te ontcijferen, kreeg hij daarin zulk eene bedrevenheid, dat hij teler gemak kelijk de handschriften der meest beroemde bibliotheken van Europa kon doorzoeken, en weldra niels liieor voor hem verholen bleef van hetgeen door de Arabieren in Spanje gedaan en gedacht was. Bi) den meest in gespannen arbeid, bij de uitgebreidste kennis voegde zich eene scherpzinnigheid, die tol de diepste gronden doordrong. Zoo werd als een nieuwe wereld door hem geopenbaard. Hoe ook de Fransehen, de Duitschers, de ngelschen zich in den beginee verzetten tegen den moedigen Hollan der, die alle huone vroegere geschriften over de Mooren van onwaarde verklaard had, ein delijk moesten zij toch toegeven dat prof. Dozy alleen de waarheid gezien had. In zijne Rtchtrcht» mr l'hittoirt polüique tt lütèrain de fEtpaant pendant U Afoytn 6gt was alles vernissend nieuw. Men denke slechts aan zijne ontdekking van den werkelljkcn Cid. Zijn bui tengewone kennis van de oud-Spaansche litte ratuur, -waarbij die der oud-Fransche rich paar de, wekia e»enzeer de verbazing als de uügave der geschiedenis van de Muzelmannen in Spanje, een werk, waarmede hU tevens een Europeesche roem behaalde. Amari i* de inige, die in dit opzicht met hem te ver* slljken is. Met prof. Dozjf's werken begint voor zijne geschiedenis der Khaliefen op te tanaiea. e» 4w ook naar USdaft toof om daar <k u9oOi|$A handschrift*» bteuaji» düimd* h^ b^M barUtf wur dea IMA, d» alk» acbeaa g«4«Mtt t» hebban m aiacbbt k het vloeieud aprekea vu 't Arfttoai» CM weinig bauttWham ato«L By»* oasmaihareod iuloerd «i iöhtrttHDAig WM dl haar 9osy. Overal wi» hi> dta geteiirdM de» weg te wywa ea, wavaa ty aaa "l dwalafl feraakt, proL Dory weet het bi» te iooam, lueo bet nel nauw«««ua »u*éie vanpaardigde werk van prol. Weil ia 'i lioht kwav, vatte Doay de pen op om bet gebrek, aaai fijnheid «o juistheid b|) bet gebruik aenifer ....... . . . . ...M ^ te wSzaB>. p,,^ lus eene geheel nieuwe periode van ouderwek omtrent het heerlijke Spanje der niddeleeuwen. Allen belijden bet. ton Schaick, die zoo lang in Spanje vertoefde en sedert «Ik een voortreff-ïlyk werk over da Sptantciie letterkunde schreef, kijkt eerbndtg Baar Dozy op, als naar zijnen hoogen meester. De Spanjdarden zelve sloegen iol bewon dering de banden samen ever de» Boender, die hen hunne gesehtedenie wor 'leent geleerd had. Doch de groote mao, dtoafoeeiH JUbei* Schulteos, en nog meer af* Hamaker dooi itjne kunde en genie: bek. veü» meesterschap des NederiMderv in de* Arabifcae listewtoisf boven allen in alte wer^dwle»- naadbaafde, b«i>erku «èfm rtadiên ant Mtmm- de> Mede ..riïnu.) ^iWttu »u», Sp&fi.j«. T ???«?> gpófc vlaü; <J '"er; w.t r;' ''T d* A>-.i* ? > nu geteerdan?l» ?'..?:'.'? > '-^iK ;<ird ?;.. . fei.-.-jg ww de stof V ^ was een vort*, ledareeft boog voor hem. Kunde, tyver ea aeoerpzinoighaiii zija leiden zop vereenigd gevonden. Cbiarvaa getuigt bet werk over <2» Pvrtuy&eke wordm vit tut Ar*bi*& ooUeend, met s^uen jongen vriend, 'ten U) vroe^ gestorven Engeluwn. uiig«*g laeute geschrift bevat eeae uitvoe ven. rige aanvulling- en verbetering ran alk Ara bische woordenboeken. Twee dikke quadrljnen; dit beteekent iets, ais men bedenkt dat bet Lexicon van Freyag alleen uil 4 daelen in 4o. bestaat. \Vlj kunnen hier niet, wal elders door anderen zeker geschieden zal, d« reusachtige geleerdheid van den heer Duzy in 't licht stellen. Hij schreef lijn houldwerken in het Franecb, waaruit dat over de geschiedenis der Muzelmannen in 't Duitsch werd overgebracht. Men ziel, hij deed) waar Busken iluöt over praatte. In ouxe taal vervaardigde hij echter ook uitstekende stukken. Geleerder en fraaier artikelen, dan prof. Dozy over den oud Franschen roman: Witlem wm Oranje en vooral Over de Kattüituuucht LeUtrkuudt schreef, zijn er nooit in het Tijdschrift de GüZ» opgenomen. Zijn werk over den Jtlam is een standaard wei l, oo1* A'*. Andere volkeren, geworden. Het is 200 aangenaam geschreven, ztjc' zonder vertoon van geleerdheid, dat zelfs lieden van gewone beschaving er genoegen in hebben. Jammer is het echter, dal hij tgn schitte rende gissing omtrent de Israëlieten t» Mekka niet verder vervolgd heeft. Dat werk zal later zeker weer op de baan komen. Dozy was een vrij man, hielp in der tijd duchtig mede om de nieuwe grondwet tol stand te brengen. Juist niet ter eere onzer kmdu,enootea is hem geen katheder in hut Uebreeuwsch of Arabisch aangeboden, wel in de algemeene geschiedenis. Bij zijn onderwijs heerschte Michelet's richting en werd de beschaving boven de politiek, het leven boven officieele grootheid gesteld. Merkwaardige opstellen in do Gidt zijn ook daarvan de bewijzen.. Prof. Dozy was beroemd genoeg om den lof zijner landgenooten te kunnen ontberen. Geleerden van veel lager rang gouoten dan ook bij ons hooger eere, en hij zelf was te onafhankelijk om naar populariteit te dingen. Wy jammeren over zyn verlies, omdat er zoo weinig overblijft om Nederlandsen roem in de letterkundige wetenschap als vroeger te doen gelden. Het Oriëntalisten congres, dal te Leiden zal bijeenkomen, mist na den '*Ot«jf?'t Bij' dó groote menigte, die meer aan pra lende praters hecht, lieden door Dozy telkens zoo gevoelig terecht gezet zul thans weiuig het verlies gevoeld worden. Misschien wordt echter een paar eeuwen na zijn dood er een feest voor hem gevierd n hij dan met eenige letterkundigen onzer dagen in een tooneelstukje dea voibe vertoond. W. AU BOSHEÜB DES DAMES." De nieuwe roman vau Etnila Zola verhaalt de opkomst en overwinning vau den groot andel in Farysche manufakturen en mode-ai tikeltn. Het begibiel van dezen bandrl, vlceschgeworden in den persoon van Octave Mouret, deu jongen man, met het zuidciyk winktflicrsgenie, dien wq in Pot-Bouille als zeer indringend by da Dan ea hebben leeren kennen. Nu, door zyn «peknlueren op de neigingen, op oen aard dr r vrouw, weet hu /ioh dan o-ik groot eu rijk te ronken in de waerela dr-r Parijioh» qdelhcid. Hij bezoekt de kringen, wa»r de r»ke burgervrouwen tun throon iiHo;i. Iljj weet hen te vleveu, en da geur van vrouwelijke zijige goiiialiteit-, dio van hrm uitgaat, hnn naar 't noofil te doen stygen. Oudcrtu»<chcn, al palmt h(j de vrouwen iu, hy w> et zün koel en gezond vowtand te bewaren en hy geDruik*. die nnn eiuer>»«hapi>en, welke den vrouwen het aan trrkk.lijkst voorkomen, slechts, om hennaar'Zich zelf en na^r zyn m«.gn^.yuen een direkt uit vloeisel van zon eigou geest htwn te lokken. Hij WHO! zich' Bteëd» op het standpunt vau een barekenaar te houden en hoedt zich voor do liefde, die zyn koopmanshoofd in de war zou brengitn. Iiy hordt zioli zi)0l»ng hy kan, doch er ve- schijnt een ahn meisj» n uit de provincie,die winkeljnfvrouw by hem weuscht te worden. Onwillekeurig, on bewust, «teelt xjj bet hart van Mouret Op zjjn aanz-icken biyfi zy eohter doof, zy is een fatso«nlyk ni«i»j«n. In stilte,, óók zonjer dat zy het zelve vermoedt bemint cU Mouret, of liover heeft r zyn geme, zyn buitengewone geestkracht lief, deelt zy zyn behoefte naar wat groot ia en grootsob. Hy wordt ongelukkig door hare weigeri&g, Terwfll zyn schatten iteed» aangroeyen, zoo d-.t htt zeifs. op n buitenge wonen vèrkoopdag, eea m9ioen frankrn Int, tefwgl itnoraea khenten z^jn kolossale gebouwn, z^n onaikienliare lokalen doorstroomen, terwyi heel Pary» galmt van den klank zJiner rekbuneo, klimt zijn onnut, en wordt d» noodkreet sterker, die zijn onvoldane begeerte hem uit da keel pent. Deze toveiand onvat het intieme, bc» huwelijke drama van den roman, dat zynentkaoeping vindt in het bevluit van Octave om Denise, doe i» de> uitverkorene genaamd, ten buwehjk te vraaan, hoewel h, a>etwec»n bai aizamer te aat» lea bertroawen aa dea dkwd vau Mevrouw Bidouia. Bet aJgemeen* ea openbaw drama, dat mat dit intieme gepaard gaat on er oef kormpondtoert, Deitaat fa dea strfleTtnaMbjen de kleinere wrake» lier»-i>pecialiteit*a ea bet gvoota aflee verfta«.eV kad» %*» Awtfcwr dml&mea, Da kaakuraaeie op leven en dood word» gaeabOdareV: aa» al» aft aiab openbaart ia bet bui-ëH|k verkeer der kan. karentan. en daarbuiten bug* de ttraat. De o»loemnff vrnden wfl h> V ae|ei>raal vanbetgrevte mapaW iat af» aUae «afaakavten «anüatig. en farnkttati. u^vergankeiyka veem verzekerd ie in den gaog der eenwen, om dat Zola er de kern vaa ajju ont?atflyk talent ia neer beeft gelogd, en ar dat tabat ?et nog oagezwne kracht Sa heeft ontplooid. Een diep ware moderne wytbegeerJe ligt er aan ten -rondalatf. Nu, alle werken, wier beginael ia ie -rtyiboffeerte grondt welke wy»begeert« onophoudetjjk, op *lke bladaU, k. toegepaat in de praktyk, »yu werken die le*ea»vero)«gjn i» >ieb dragen. De filoaoiiebe fotanle, bier Wdoeld, laidt: La vie te nourrisaaat de 10 mort Da ?obMpuingskracht, door Zola ..afar ontwikkelO, de onta«tt«Mide gloed, wasrhtfte dit w«rk ia ld, i» te varklareii \at do voorliefde, ..__. _j dit onderwerp b»h 'X^eldmoet hebben, om dat by hierin, meer Oau wuit te voren. ziobMlft zijn subjéktief individu, heeft fcfg-s^.eg«ld. Kut dat hy zün eigtn pereooniykbaid in een der flwuren zou hel .hen willen afechlldereu, maar wül hy een man afbeeldt eu eeu zaafe, e«n vonchyniel, dat al de heftige gevoelen» vau zyn ziel wakker i O'-pt Het woord van Denue, w«K»rby bericht wordt, hoezeer het medelydtn voor de ongelukkige ?Uchtoner* van MoureU triomf, baar zinuen bezig houdt maar toch hoe dnizeadvvuil luider en meer onweerstaanbaar de bewondcriut<*kreet de heide lucht, die Mouret» grootbeiuMlont «n verkregen grootheid haar op do lippen dringt, honr wnaen vervult, dixt woord vau Denüe is ereon, Zolftzolf uit het diepst vnn zyn ««moed guw«ld. D«ariu schuilt zyu hartstocht, zijn begrip van h*t tegenwoordige moderne leven. Daarvan is h*el zijn bt»t*an gemaakt: vr.n deu strijd tuischeo het medeiyden met w«'. ondergaat m«t hut kleine eo verachtte, on «Ie bewondering, de nanhankelykheid voor het ruime en breede, voor het hooge en onU*gl\jke van o.'tzen tyd. Zola is in myn oog de meest volledigu uitdrukking der samensmelting van whsbexeorto en kunst in de dagen vau heden. Hy i» d« kracht «n de stof, de theorie en de praktik, het woord en de daad. Hij is die individu onder ons, J!e op zijn zuivent eu zyn volledig-t het leven leid*, tan oiiaen geett in meoit vcnicheJden. openbari.ig. Oaai-om ook is (IQ ons allen wel «en urn-u bovrn 't hoofd gewasflen j schouwt hl) retda met adelaarsblik de da«erand d^- twintigsto ocuw tajren, tn bonst in zg i boezem ds w»iu.1^u der Uwkomst, die ontttajit. Het betrekkelyk geringe t^aoes, dat aan Au platte MM» avnaar»«ttae aMeaiag, trefföfkita w«tke«, welke to aaBkea>aboaa,daaroai ._ aea eUaroai een dar vaottr. nog aaa Zol»*spentt ??»-?.___ eea meettentuk, plaat* n*ai«-u4e ia de rf der ooater£atyke gewroahtaa va» dea menwbeiykM geeat, Uaron een dier kaastagbapaiacea, wier ' * dea Ainat- 15 Maart '63. V. LtaysaeL' van de klassiek overgenomen bad, wat den roem der klaasiak aitmaaki. aieabara ****** (want voor de kuoat battaat aQ ai*t). »jaar<fatvaof*tetling van het iaa» wa atde ea aamaaieiorieea. aieniute; want hy schreef fautt, en giêncKtit, en rVIrttw, bet groote »oorweid vas L alle zelfmoordeudé. remaasiHaar <\jno Iphigttiia en Taiso^zyne poging om aBe konst^utplutiek . mt 4» aiisjsttasiaHreadeir . oasslat s*aaV*aaet ctvoei . , «eUea oak aag aeden» saaer vaat beav *e de aatura«ieh zelve tu»eaa>e'ea ef *ea r atta enasnaslsa, dia alle bet* maar nu meer Ustisehe sehool hemel vetaeiba.lSr atta enasnaslsa, dia alle bescbr«viagea ezunidèicM uit bat knaa fMawa, roawaüek noemen, «k aat te «a^bdawr w, wtfl geen ltttarataurdi»a>eerdua«l aaa deOnehsohe war dea AlazaadrtfBiolM* t«i. Het aoogenauade roanntuhe vetecaÜt ia aea rrgel sfeoate vaa het klaesivka, del e saar«ver nuider ba- M*oi««a a«a knneiwark k« ettaargezet hreft, met audeve weerden, ZÜB stol auaderKoed weet te bebeenebea. wamS ea gloei, waar» vel. B bet vezea aer roawntiek aatkea, » büde OutUa eva-ene to vinden. Soaekaeadeitalareelen zijn in de oude trenzeaelen overvloedig te vladen. De leekeuing eohter ie ea dekWr awivavgaten. N f erger aakea *$ bet, dia reeJMaeb of aata. raUetiaon tegenover betUaesiaae eteUeo. Zalie de beate beelden der Oaéen warea realietiaob» den goeden aio; weat bet warea meaeebKagestatten met het eog aee kunstmaan feziea. Beae reali teit, zooalüeen ongeoefend menseb die net, is miader weer, dan die welke een kenner ons vertoont De naturalisten zeggen: nattig, z«lfa voor de w«t*necbap, dient de kunst te worden; geen onbepaalde idealen, maar weriutijkbeid ons voorateUenTMaar ««enden Herodutaa,TbwcvdióVe en Plato i.Mt kanetetakken vervaardigd te hebben? Ging ArittophauMbaitenfowerkalvkbeu? wil len dus de natttraürten eas bet leven, zooals bet is, voorrtellen, laten u), als Thnejdioeo. buuuen tjjd afbeulden, niet een gedeelte er van, maar het geheel. Ik vorder mietebieu te veel, doch kan niet begrijpen, hoe veleu waarbeid neenen op te duikenTdie noch nebben leeren aten.noeb bebben LICHTZINNIGE LETTE8:CÜXDIGE!T. Men Tertelt dat een onzer geestigste talenten do pen sedert lang weggewar^eu heeft, omdat hem de raoed 'ontzonk bijhetzfru van die menigte woordourykK broodschrijvers, dio naar de lusten vau het publiek Iqjken en het (laai-naar believen. Wy gelopveu echter eist, dat ei' io on« luud me-r liobtainnighoid heei scbt dan vroeger en de markt* schrfeuwera het op den duur zullen winnen. Natuurlek worden er slechts ?enkel* kundige, bedvt:veue eu scherpzinnige letterkundigen aau- j gHtrofFun In eeu lano, wow de'fcfa u*u hen gegaven, schoanch is en meental ver beneden het middelmatige blijft. Do sclulderknn-tt, de bouw kunst, de luuziek winnen het in dezen verre van de letterkunde. Eenige rechte redenen ziju hier' voor te viudeo. Niemand zal iu die kunsten voor het publiek optreden, of hy heeft zich e«nigcn tgd lantf met yver en zorg er in zoeken te vol maken en ernstige studiën er van gedaan. By de letterkunde hetrjcut echter iu dit opzicht eene anarchie, die na>tie«lig werkt op de wtutrdeeriog der beate, zoowel als aer slechtrte schrijvers. De groote menigte weet dns geva raad uiet al de eophisten, dio met hunne pronkredenen het lauij; doorloopen en dio hun klankvolle tajnk.waarin zoo weinig gezegd wordt, daarna nog la«n drukken. Vooral ie do kritiek in ouecre geraakt, sedert een der vlucht s te en handig-te beoordeelaars de menigte heeft weten te lokkeu, door den pemoon zelven, steeds met. z\jn bo«k te verwarren. H«t pleit misschien voor oos ,nil humani a me alienum duoo," maar de waarheid Ijjdt er duchtig onder, bis meer of min geestige gezegden omtrent eeu persoim gebrek aan keunia mout eu vergoeden. Kennis dient men te bezitten om liet i echt .te Terkrjjv«n, zyu oordeel aan het publiek te Terkundtgun.Die dezs niet bezit, mag met woorden goochelen, ten Inatstc wordt hjj toch uitgelachen en de kwakzalv«r druipt bet<chaaind henen. Zoo gch\)Ut het ons onbegrüpeljjk, hoe oordeel vellingen over litteraire weikeu wezenlijke waarde kunuen bezitten, wanneer zij uitgesproken worden door beu, die met d« klaüsiek^lrtterkundo onbe kend bleven. Evenals wj den rechtsgeleerde on bekwaam noemen, die zich niet eer< poos in het Romeiusch" i echt verdiept heeft, nieenen \vyd«n letterkuudige, die ouit de meosterntukken d«r klaesieke Oudheid zien niet eenign-mate vertrouwd maakte, van onkunde te mogen beschuldigen. Geen beeldhouwer zond» het wagon syn kunst te Tflrtoonen, als hy niet de beelden dttr ^ll«en«n voor oogen gehad had, geen bouwkundige, die niet d« Grieksche orden bëatuulecrd h»d en ?niettemin aluóf in de litteraire kunst der Grie ken en Romeme , geen hoogere geest schitterde, zien wy, in una land vooral, eon menigto letttr.kundigen met dien naam praWn, «onder voldoende voorbereiding in de school dor Oudheid Men versta my wel. De romantinche, de rcalietisch*, of zoo gtj wilt, de tiatnralistische school kau «ven Qjue geetten onder bare velgetin^en tellen, als de zoogenaamde klassieke. Ifct rechte wezen echter van de litteraire kunst sowjot mrj toe, zonder studio de Ouden, niet bogrepen te kunnrn worden. Dit blykt oiider anderen reeds uit den strgd aelven, dio over hel Ula>iieke,romantJeko «n natura^ Lituobo geroerd wordt. Veelal wordt er tluns, evenals vrqogor, zonder verstond gestreden. Ik laat hier de woorden van Baknuizen vau den Brink vuluen, om myne bedoeling- te verduidelijken! .Noj ergwr wordt de verwarring omdttt voor de kla-riek dikwijls mannen het opnemen, die eigenlijk in de werken der Oudheid onJjedre-en zgn; djo a al» kanmei-ken van het klaisiciriine: zodolnke nuttigheid, verwijdering van gruwelen en mudaden beteugeling van alle overdreven fantanfeonnven. TerteTr hnn, hoc wnIpK'h zelfs de tfoddeHjkePlrto kan «on, hoe afgiTjêelök de marteling van Promutheus en hoe wreed Cljtemneatr» ia, en hoe Aristophaues in tQae künorschtn of m «yuen traite zQnw tantas* den teugel viert, het zal veel aga, zoo *Jj a geluoven. Hunne TOOI beulden reiken weinig verder d»n de vertaalde Htldo*dicht«n, dan voluh-e of B*eine; Bunue knntrttheorjön rus ten op de Ara poiti a v»n Horatius,,op Batteux ea Blair «f enkele Dwtsche aeetb«>io. Gaat na aan de toeeaewng-bwtierfclaestek. WatkOoetfae, klassiek- of romantiek? Romantiek schreeuwt de U,_ _ _ _ tot Ironie af te dakn? Prol. Geel heeft voor voor eea gedeelte om dien atbynVrnaaf ?leehta b» w^ae- vaar eohert», om zynen tea»n»tander in diAlekti»ohe»»oeiehikheden te wik kelen. VTant wS felooven, dat pre f. Geel evenzeer al» wü'«vattn»Rdi ia, dat de noata Uaüattbatdauv " - "" " ^ ?»? .^fc » _ _ » *. (L ** Meent een natnraÜetiseh ?abrnver fwaoeg ge daan te bebbea, wauaeor 14 het aagehjkseh leven, oppervlakkig en ewjidiff gezien, zander kaast voorstelt: ik vrees dat >$n werk niet lang zal duren. Ook in de litteratuur dient ernst to heersehea; de wourHenkMan vaa handige sebrifvers ia «en poos streelend voor oppervlakkige lezers, maar begint ook ben eindehjk a» vevrefea. Zegt het, het voort OaesieM. ZONSONDERGANG OP T ME». In 't meir, omkranst en wilgen ea plaauien, Wier top den bodem peilt, staart avondgloed. -£- «regelt zich: de wind wiekt aan es spoed, ' atd|kt ta bovea WM ea ongebat Kad,. naar tet En met hem gaan ciJSBg* waterbanen, De lunwe geuren.... Het rozeublad op den gt Het deinend don» der drommeleade MEDEDEEIJNGEN EN BERIcaTElf. DE NATURALISTEN VEROORDEELD IR DE XVIIe EETTW. TJ0 ottt pent dneoun Dee termes bee et popabüzw, Des proverbe» mal apptivflée, Des quolibet» mal expliquèe, D« nwte teximés en ridioaJe Que leur sot esprit aeeumale Saai jngemeat et aam raisoa AHaDiione hnpeitineBtes, Yrai btyle d'amoer de senanteev Et Ie patois dea payaara, Befnge des mauvaia plafsaat», Equivoques a cbowa sake, En un met Ie jargon dei bal!»i, DM crrobetours el porUars d'eao. 5» Mei zal het butite ea v|fdedeelvenobgiH« «a Vietor Haw'» JUp^eV dei 8ÜaW. Bet eeraU <*Vel daiift WS£vSn «etaeaaea psfctlada dit beriabt: ,If acaafaaaieai ft e ta i n'orriva *mntt»f* d * Sof «af1 «o aan da» tê^t J de* «W Ja/Uslifev fi Harst en Blackett, Londen, il ter pene een bundel Stberian pictunit nik bet Poauob van Lndwik Niemojowski Te Brooklya komt eea maaadsabrift uit, OM aodhai, met het deel on d* lersobe taal te bewaren en te bevorderen. Eenige van Anderten's tprooJrjea, zün in Engalsohe vrnen gevolgd door Miss Jenie Armstrong, eu vervolgens op muziek gezet door MBS Annie E. Armstrong. De volg«ade maand zcdlan «4} by Swaii Sonneuschein in Co. uitkomen. Volgena Ie Livre aal «r spoedig een collectin brievnn uitgegeven worden, gwchnven van 18&9_'ti4, door Alezaadre Duaui pore, aan een gehuwde vrouw. Van de nieuwe uitgave vaa. fketfs Drydm herzien door G. Snintabary, ayn thaua de twee eerste deeleu verschenen, ScotL'a uitgave i» de eenige, die geheel en al compleet ia. De> litteraire conventie tusscben Frenkrjjk en Da<uchlaud ia den 19en April te Berlfin oudertoekend, Een kroning» album wordt door de uitgevenfirm.i Herrmanii Hoppe, te St Petersburg in ge reedheid gebracht Hei tal heeten: Dt kroning*ptechtiakeden der Csaren en Ktiters va» Rusland, van Ozar Michael FwdorowiUob (1613) tot keizer Alezander 1IL Het wordt ia bet franseb en m het russuch gesteld en aal 130?150 illustra ties bevatten. De KoninklHk-Beienche Akademie van Vetenesbappvn te Muncben heeft de vob^ende twee> prybvrogen aHgaRcbreven, waarren do antwoor den moeten ingeleverd worden niterlnk op dea 31 Deeemlwr 1884 en W, re«peetievel|t:. 1. Eeue kritische bewerking van de geschriften der Gnekache Tactiet (met uitzondering van bet taktikon bnpomnöma vaa Aineias) beneveni eea onderzoek naar de onderlinge verhouding dier werken. 3, De topographle en geaobJedaoii van Epiroi tot aan keizer Ifioeletianu». N^. De uitgeloofde prae voor iedere vraag bedraagt 2000 mark, eu de antwoorden mogen sleohtsin bet Duitseh, bat Latyn. of hotttridtsch gesteld zyn. J'Oeuvze oaa «mrèae beeft eea Internationale . . «et eea bekrooainc vaa WX> fta. aa 100 exeotplarea van bet weck. Ea *«K jjaaa: Welk» Hchaamtylee m geetttl&e nrom mtetm Jitt kmd w»<ie* «arseraU «a», «k afhoort» M het aüwiida Jour* De aatwoowieB moeiea vaoi SI De* 1884 aan aaa de vareeniging; ta v*oróna woj-dea toegeaonr den. Da lUÖISeba wn ^kbt -?-- - to*. iaab, HaTiiairt Tut «Sta» moédec . »» gehoaaea, deett aaf da eaigiaiii l beid mei «acTietet Ba»t* «p af> aa>Hi»aii>ia» optrad ab tooaeakrtHkaa. Ja Deo. I81t aneiéa b| eea FeaiUotoa o«er Jea VèaeasIUIèaiiaW aa. Laaie JJ vaa Anoelot die aflau bege*. .CTea» nne ehoee iraofe et digae 4e noare aiaata wal» meat aniaae, qae de vatr l'rsnrht t aartt afaaa» parer dea baaenettai o?ua taaUa», rmr M aa>^ stege la» trilMBMaeiebaetbfai. UageaaUttaaaTai a acqtui preemae aataat dlaiaitviaai aaabtai poüoue,'' 100 Mkreef Viotor Haf» m 1819. INHOUD TAV TIJDSCHRIFTEN. De Bid» a Terbuvb. Taaitaa, B. B. Kielatr* Ambteuanbehuwea. Prof. Albcidteiric TMaa. Seaige Hollaudscbe vrouwen da* XvTH eewac. VrVS. VineriBg. De Becmt*taalvaaB.daOkooVa Inleiding tot de Uollaadaabe taebsafafcwdbeua. HaealeilQr Loaa. Politiek ovaraJeesULattarkaaefigj» kroniek. Eevue Srtüuutlque^ïrfKmom da ILwtfort, n dea fondateur» de U con>tkntjan Attgjai»» A Progré» et misère. 8. A. P. de Akuaua. LaGaa» pilleiue. 4. Lei Grand» atrtloM m*ritin»a» d* Trance. 5. Le budget de Ia Fraaee. 18U»?8*. & M. tikdstone an oolKge. T. Dai»y Killer (ooacluèion). 8. Goueequenoee finaaeiare» et ennuni» ojuea dei conventioni de 1859. Poéaiea, Atlantic Monthly. Daiajr JOIer, a comedy Benry Janes. Tbe Pennyroyal by P. W. Pa Niagara revi»ited by W. D' Howali. Life E. C. Colo&ialum in the UnitedJBtatei by . Lodge. A laudless Farmer bH^. Jewett. Tb* Paaperqnestion» A by l). O. KeUogff The FkxxUof tbelïi»uMippe Talley. by N. aBbaUr TtwFk*neur by 0.1¥. Uolme». College Atbletica by JL M. T. Davi», et*, etc. " ta Terviera vraag. uitffawhreven. * Mo*ai*kette. G. T. ' A. KohntQabriel 11 nnd Lütine. A. Kuhnt Qabriel Marx, mit Po*trat. L. Schtteking. Lebeas eriuneroogea. Kobi Pari», H. Gierke. Japaaiaebe Haiarei I (mit drai Illuttrationeu. Die Nadel der Kleopatra. B. Grabert SeelenadeL Novelle. F. Spi»lbagen.Pro» dnktion. Kritik, undPublikum. Korretpofidenzea, Uittheiluugen, Notizen, etc. Nederland. Busten Bw*, Tirguna. A. J. Sar» wta* van Kooien, Nog aiet vergotea. Jm*l Ter ruste. A. A. Qvnderktyden, Mooeraei sophia. Jf. Ponsard, Lnoretia. S. J. .front Lev«n en Dood. Ti/dspieeeL Dr, W. Kotter, Miaiatstandi ruimd,l)ok liebt oabtokaa? Mr. J. Stalen Varia uit liet 6e memoriattl van H.H. Burgeoiaoa» toren van Delil, 1741-61. P. J. van Eldii Thieme, Madame Talbea. G. G. Een dichtere* onzer dagen. Mengelwerk. CornhM Magaftne. By tbe Oate af Aa 3ea, 7Üf -X- A. 8«ribbler» apotogy. Mr aani" n law. ?Urvpertreit art of tbe Six years in tb*'0-^ r . . *> Bk., m time. Front a gaüvirv?0 n* , ^*~*^»_ ^^ vaa den Ktdertandtok*» ftfK«*«»w deze week: ' . Seriebtea en atededaeBagea. de kritiek, door dr. P. J. Kok. Samael" ter's werken, »laf, door J. H. W. Ucger. I Miulonna van Brugge, door B. P. TIraiUeg vuur, door F. Smit Kleine. BriefwiaieUng. -4 Verbetering. NIEUWE UITGAVE», Nitvtee uitgave* i» Engeland. H. F. Mergom gummary of military law f 330, J. A Carr Art iu provincial trance / $.30. M. S. Chtttoeii Practical notea on KtchinaY f 430. T, f. E!Kêt Skutching tram Nature, a handbopk fbr ttadenta and amateurs / L6Ó. H. B. Wkeatty und P. f. Delamotle. Baadbooke of praetiealart/'l^Seaeh. G. Earlow. Aa Aetor'e renüaiseecMMB aud othex poema f 3.90» R. Bwms. Complete Works b 17. DwaLiu 6 vol» f39.35. Dtydtn, Work* 0? illuntrated, witb Lifo by Soott, revieed by Seintabury f 6.85, tt and U eaeb.) Emerson Worka III. Poenu f3.30. Ashton, SooaU lifeintheReiga of Queen Anne, ne* oditioB f 3Q. E. &r**li by A. IT. F. Bobüuon f SM. Utmnenv. Ste Walter Balsigfe ia belaad f 633. T. ie*. S&nfie») of the eightee. tb oentury in Italy./9Jv. Mortfa history of kiig Rksiwrd 111. edited witb Nota* by J. S. L*a£y,f 2340, Murpky. CreawellfB . Irelaud, f 8.15. C. Bannome, Rue of constkntSo; nal govérmeut in ngabud, f330. SJÜMlf aa« the slavooio eau*ee by O, K. ? 9JO.C.Ow«** Betrospeotioiii Social aad arebaeotegieai, vol X / 8.15. A.S. Ooiuuk «n Aoroai Cbrya»,ajonraey from Ganton to Mandalay 2 vola. Mape and lustratiom,/ 57-30. J. QUmottr Amoag tbe Mongobj^ / 390. Vinavd P>tnkani,^^»i by Herman* OUertberg, tol 5. Tl* P*m*ra f 13£S. J. Qrtti* Mannol of pat.H»Wy, ? SOJS& F. Gallon iS quinea into aunwn facalty and M* DüVetopaicnt. J. E. Sarting, ketewe of Bird Life, Uiuatrated / 6.85. LUantf. Ptinctplee of Healtbhi Gbildbooó\ Manbood, and okl Aga, f 230. H. Btnninf, Qiuet ouroer», / 230. Britisb staadard haadbooll ' of spórta and piniimcr. f 1,30. F. B. Banetfc ? Thronttb one Adtninietratwn, 8 vole. f SOJiQf Dt Atnslic. Life M I havefo«ndit/5J5.«a«* Indian radng remimaoeaeee. f &55.PropBtiiatbs) antubiograpby of aa Iriea oontairator J! vote f 12.65. JL M. F. Bottnson, Ardoa, a «ove* f 7J80, Shabpeare on temper***», witb brief annotattOM, eelected by F. BturMt, f SkrtftUr» Follt lort, edited- by O. F. Part. L / 430. SmoUrtt. Rodarik Raadoa, ?,2.65, * Mr. W. C. Opaooawr, Ia welben g«eat ize grondwet ta vetataaa? Eea* vraag beaaf* vraag ...._--.-.. i i-.-* van bateekeazi ia onze daff»a. Levenw» ?cbetseu eo .iMUtiefetan» brfeengebrtebt otraer Ier ding van SfO. Bid^a. Elaiabetb, KonJarn wa> Kao»nJ*(Caimen3yIva>doerW. J.Mon»aea. C OwWT Javtua vaaMaariJr.UithetvcASdedr. I OW LouiM Stnaaaoa. Toeeryding. i DuUtcto W. Bede, Stadiea a, Geaabiaat» der HoUanófr aebaa Malawi .......... bL liB, Byr. Aader. (Reoaa) ..... . 13JO 3. . . Danokar. Moderne Monter. Chara taritotien- aas Smit und beton . . . . . ML *.?' K. Frenzel, Cbambord (Novelle). . A. Fric4mann.OjptlmëUmibeIfeveltBa; OrUbeu'sReie»iBbliB«aek. HnM»i>d,« tcb&Ue und «eine Bader. Fur die Aottt Att»> atelhuBff 166» beeeader* beMobaet . M. ZT TTaTKwuia, Sagen m& MiMhen oVc BoéV Slavea. ..... ....... M. 6r l £4 Fe»»'»-' : ' At» de ao» beden (S Hai) praebti» .. liViaawadl «at vaa «aadelaare aaar 't Vo=l-'.ark lokt eo» aiab. to verluetigea in A* «teh -? «i lentegroen aa blfiftaiaainnaWi *?J 1 ? ! :

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl