Historisch Archief 1877-1940
r---*f
ar****
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No.309
«? iavoariDg van dan leerpndiV Thans kwam
dfo petitie w handen van den heer Bunu, die
?> aedetiegging ter griffie voorstelde.
In plaats van dk oondusie ttillekenz ta late»
pasataren, stond de hter Clerat op om haar te
oeetryden. Het haatte niet of de keer
Schaapzaan en andere vrienden al luid hem toeriepen
teek U iwilna. B| pMteataerd» ia naam-
vande BMarderheid des volks tegen .... invoering
vaa den leerplicht alsof ar reeds tee besloten
werd door anaaesiing dar conolutie tot
nederlegfiag ter griffie.
Iedereen had verstaan, dat de heer Hewntkerlt,
dea heer Keueheaiua aatwoordeade op afin vraag
?t de Rageeriag dea vaccinJe-dwaaRzou »phatT«n,
had geëerd dat daartegen .'gemoed bezwaren van
taohisehen aard" bij hem bestonden.
De minister heeft echter uitdrukkelijk ver
klaard, dat höhad gesproken van
gemoedsbezwaren van emttigen aard."
liet verschil is niet noemenswaardig^ ,
Pe gemoedsbetwerea vaa dtn b-er Heemskerk
vonden steeds ia da .teehatekf dat
ngtaringfkrout hnn oorsprong.
zeltook hier wel ȟo.
' '
Mr. Wiatgent baalde dezer dagen In eea debat
over een onteigeninnwetje voor de verbreediag,
va» een ttraat in Deu Haag, het sosialkmo"
«r hy. ' - - ? -' ?? ?
Etn mooi citaat, dat de geachte afgevaardigde
nog gaarne voor d* Juni-verkiezingen aan dea
man oracht.
Maar h« koot er een slechte gelegenheid voor,
toen hU den heer van Houten bestreed, wijl deze
in het belang der verfraaiing van de Hofrtad oen
bretdere onteigening bepleitte.
Ons dunkt, dat was vetteer aristocratisch van
dan heer van Houten.
Om 't even het citeat prijkt in het Dagblad.
Do eerste nederlaag voor den Minister van
Solouien.
Zfu voorganger .vroeg .vethooginf van het
voorschot uit 'iB4jki schat kirt aan de Indische
yeldteening: vóór de jongste leening.
Na die leening wat de verhboging volmaakt
overbodig, zei de heer Gieiohman.
En de Minister erkende het volmondig, maar
handhaafde de voordracht ak een bill of
indemnity." .
Kamer
24 stemmen.
Oa
.
weigerde die te gaven met; 36
men. .
is een kleine? waarschuwing aan delteer
Tan ? Bloemen Waamders. Zeer gemakkelyk
wordenop bet Binnenhof geen bul» of indemnity ver
kregen.
Ook geen politieke
Krachtig protesteerde de heer Vau Nispen tegen
(Ae Inobthartigbeid, waarmee de beer Clercx een
anbaidie .van U ton.aan.de JEon.
Ned.-Locav.ISpoorwegmaaUcliapp^ t* Apeldoorn vetüediRde.
Zulk een afwijking van de leer der bezuiniging.
leidde tot een bankroetiers-pobtiek.
Wel voor de brug over den IJsel wilde hy C
ton toestaan, maar geen 2 tón- voor subsidie.
Da Minister van Waterstaat had echter den ge
lukkigen inval van te zeggen, dat de brug misschien
meer zon kosten.
Op die eenvoudige onderstelling besloot de
heer van tiispen de 2 ton meer toe te staan....
voor de brug!
Kan het luchthartiger?
En de heer van Nispen gaf zich zelf nog wel
de eer, dat hij voet bjj stak hield" en naar zijn
woorden handelde.
Het is even bescheiden als waar.
liet een kort Adder'Vdebat heeft de Tweede
Kamer haar ztttingsjaar Donderdagavond besloten.
De heer de Casembroodt vroeg van den Minister
van Marino de verzekering dat de onlangs
ontclagen vlagofficieren' niet als de* schuldigen aan
de Adder-historie waren gepensionneerd;
En de Minister constateerde dit uitdrukkelijk,
voor zooveel den Directeur ea Kommandant ta
Hellevoetilnis betreft.
Niet zeer vleiend voor de overigen.
Maar onbillijk bovendien tegenover den afge
treden Minister van Marine, die blijkbaar op deze
wUze recht heeft gedaan.
Waarom stond niet een ..der leden, die vroeger
niet onduidelijk den wensoh hebbeu geuit om
te doen, wat de bwr Taalman Kip gedaan heeft,
óp, om te verklaren dat ? hun rechtsgevoel door
de pensioneeringeu althanz. -ethiger mart 'is
bevfeojgd?
Waar was de hen van Wazzanaer, dje hu bét
vroeger nAdder-Tdebat''a'o gepensioneerden voor
ontslag voordroeg? '
Ovcrclcht der l?er».
ONZE BLADEN.
De herstemmingen voor leden der Provinciale
Staten hebben weinig verandering in den staat van
saktn .gebracht. De vraag die by deze
stera' mina; op den voorgrond trad, was welke houding
de onU-revolntionairen zonden aannemen ten op
zichte van'Rooinscb-Katholieke c&ndidaten. De
Stand, heeft, geljjk men weet, thans Roomsohe
caudidaten aanbevolen. Maar aanleiding der strenge
. houding inderiüd- door da Stand, aangenomen
tegenover het Wag. Wtdcblad, toen hét loatite
by een hentinnniog voor een lid der Pror. Staten
in Zuid-Holland een Roomsen-Katholiek aanbeval,
werd door het W. W. gewezen op de verandering
In de hoodiog van 't noofdorgaan der ant i-re
volutionaire party.
Het U. D. vestigde er mede de aandacht op
en «rapeen* bet f/aagfctie Dagblad. De Stand.
achtte het noodig de door baar gegeven
voorecbriften wat nader toe te lichten en wees daar
bij vooral op het grooto onderscheid tnsschen
verkiezingen voor leden der Staten-Generaal en
TOOT leden van Provinciale Staten of gemeente
raden. In 'teertte geval moet de
anti-revolutionaire partij geheel op eigen voeten staan, in bet
tweede kan het Blinder kwaad en k bet noodig
dezulken to «tonnen, dk op gewichtige punten
vaur staatsbeleid eenstemmig denken: mei de anti»
revolutionaire jparty. -Vrees dat de Roomsche
ledeu in de Provinciale Stoten overheench*nd
?allen worden en zoodoende invloed zouden kun
nen, uitoefenen op d* keuze voor de Eerste Kamer,
behoeft buiten Limburg en Noord-Brabant toch
niet te bestaan. In een artikel onder het op
schrift «Het broeit," gaf het Htuutch» DapWad
een resumé, m*t haar opinie van de quaetüe.
De enkele korte beschouwingen over den uitslag
der stemming kunnen hier verder bbjven rusten.
De voorgenomen, maar in 't water gevallen
meeting der liberale party to Utrecht, door de
Arnbemtehe kietvereeniging saamgeroepen, gaf tot
alecbts enkele opmerkingen aanleiding. ?Over het
geheel werd het Uitstel ofte wel afstel door geen
der liberale organen ernstig betreurd.
De Arnh. Ot. gaf Zondag nog eenige opmer
kingen ton bette over d* GrondweUcommiale
?u kwam mede tot een min gunstig resultaat.
Het vraagstuk van den eed werd naar aanleiding
der tegenstrijdige beslissing door't Hof to Den Haag
ter sprake gebracht Het blad weet er op dat da
beilissiog, m zake dan heer Boland Hout geno
me*, al zeer slecht ttrookte met't ontzag't welk
ven voor M recM ekcbt. De
waaricni|nlak*BchTU.dif* werd niet gestraft en d* onschuldige, die
Mteid wat d* waarheid to zeggen, maar '
Het
.Ut
gevani
v .** st
5»M «4
de liberale part!) de ahehaffing van den eed
in haar program aal ichrijten.
De Tud wat een geheel andere meeuing toe
gedaan. . . .
Het VenloOMk WttMatl betreurt h«t vertrek
van mr. He^jdenrijek uit de Kuraer en tclu yft dat toe
aan mkmoedigbcid over deu l op van taken, waar
aan h& trots zg« tcherptinniaheld, niet* kon
veranderen.
H Vaderland besprak bet wetaontwtrp-Schepel,
naar aanleiding van het deaer dagen vartcheuen
Kaetervontag.
Uo-» ongunstig d't luidde, het blad acht daai in
niet bewezen, dat de heer Schepel ongelijk bod
met dit ontwerp in te dieben. Al strekte bet alleen
om de aandacht nogmaals t* vestigen op het on
voldoende onzer levende atlijdkrtcbten.uan reeds
zou het zeer nuttig tUn. 't Zelf Je blad behandel
de »Het voorbereideud oadenv(ji voor
aanstaande genees- e.n natuurkundigen" en uitte d« hoop
dat de minkter tot verbetering van het leerprogram
der cyaunuk voor aanstaande medici en ph
losophea, zon overgaan.
De Pro*. Noordbra'XHttr 't orgnan van Mr.
deSavornin Lohman, gaf een eerste artikel ov;er,
een Netelig vrnagttakV'. .welk betrekkin»; bad
op de Groad»«tahef.ie4i'aff. 't Wordt deaeu.Zond»g.
.-voortgezet, terwijl De aland. een eer*ie stuk
gaf over! Voor dertig jaren en nu1*.
De Peet». Gron. Ot. bracht deze week haar
terio van'artikelen over bet Badïoalamo ten einile,
terwöl bet Hand. aan zijn derde artikel k over
d«n Induohen iu- en uitvoerli*nd«l.
UBT AMSTERDAMSe» TOONEEL.
Lt teem- M la iuf'n, opéra co.mlque.
up tljo Jonden dag lieefl'Lccocq zijn boste
operette gemaakt, tevens lot nu top zijn laat
ste, naar den tekst der lieerren Nuiitereo de
Beaumont. ZIJ is getiteld als boven vermeld,
eo ik noem haar eea »opéra comiqua", om dat
Bij vooral lief, bekuorlijk en satuiek is, uit
munt door fijnen hutnor, gfatiöuze geestigheid,
spitsvondipheid van gedachte en zwierige
vroolijkkoid, en het bot- grappige,
plat-snaaksühe -en dom schreeuwerige, waardoor velo
?oogspelen zich als »operette" kenmerken er
RkheeV op ta**-derda, of vïerJe -plan slaat.
Ztelhiec het beloop der handeling: De Ko
ning van Spanje, een weduwnaar, heeft een
schoone dochter, Micaela genaamd, die hij,
otn dea wüle van het ? Euivipesche evenwicht"
op 'l punt staat uit te huwen aan Gaetan
Prioiurap Madera. Morden zal de trouw plech
tigheid plaals hebben. £te verloofden hebban
eflbar natuurlijk nog nimmer van aaogjszieht
tot aangezicht aaoschouvrïl. Prins Gaelan echter
foeerat hel de staatkundige omstandigheden
verbazend kwalijk, dal zy hem dwingen tol
een stap, waartoe hij- geenerlei lust gevoelt.
Daarbij komt nog, dat de Prins tol over
de ooren verliefd is op een alleraardigst
tuinierstenje, door hein in de gaarde van zijn
aanstaanden schoonvader ontmoet.
Het eerste bedrijf speelt dan in den ko
ninklijken tuin. De Prins heeft er een samen
komst met de mooie hoveniersier, die zijn
hart stal, en, in het vuur zijoer min, zweert
hy haar, dat 4) alleen zijn vrouw zal wezen,
dat bfj wel voor don wm zal trouwen met
de Princes, maar dat hij deze nimmer ge
naken, zelfs nooit aan tal zien en dat hel
Europeesch evenwicht dan maar welen moot
hoe het te recht komt:
Fat nn bsiser, pas un regard pour elle,
tont pour toi!"
>Je ne la regarderai jamais en face" her
haalt hij. »En tes-vous bien sur?" vraagt
dan scnalks Jottfa, de -tuinierster, terwijl
zfj in een langen liefde-blik zijn oogen aan
de Jaare klemt. De toeschouwer iatusschen
;wcet dan re«ds alles: .de hovenierster is
niemand* anders dan 'het princeyen-zoï,
die, door. een brandend verlangen .lot haren
aanslaande gedreven, tegen, da wetten dar
etikette in, zich aldus heelt vermomd, om
ongehinderd den Pfins te kunnen naderen.
De Prins nu, die do ceremoniën ontvlucht
was, wordt door een trocpjcn soldaten in den
tuin gevonden en naar het paleis
te-ruggevoerd.
Het tweede bedrijf is het fraaiste: de
intrige wordt er het meest vermakelijk, de
melodien het volmaaktst in hun genre. Het
huwelijks-konlrakl is geteekend, en, te midden
van dien hofstoet, leidt de Prins, zonder
echter een enkele m-ial de oogen naar haar
op to. heffen, zijne jonge gemalin op het bal
ten hove. Het bal heeft plaats, en in welk
hoekjen van zijn hersenpan of van zijn hart
aderen, die onverbeterlijke Lecocq die melodien
voor 18e-eeuwsche walsen heuft gezocht is
niet te verklaren, maar, om een banaliteit
te zeggen, dit tooneel alleen is een gang
naar de operette waardig. Na het bal
verwijderen zich do hooge gasten, de bruids
juffers voeren de Princes naar »la chambre
nuptiale", terwijl d« gouvernante aan den
Prins den gouden sleutel van dat vertrek over
handigt. Maar de Prins wordt opgewonden
en wil. van de voltrekking des huwelijks niets
weten. Ufy wil vluchten, door een deur,
vdoor een venster, naar'zlja'lieve tuinierster,
die anders juist dezen nacht met een luitenant
zijner garde baar bruiloft zou vieren, zooals
ze hem heeft verteld. Maar hy kan niet
vluchten, de wegen z(jn alom versperd. M-t
het oog op 't lEuropesche evenwicht" heelt
schoonpapa rechts en links wachten post doen
vatten, die het volkslied beginnen te blozen, lk
oogenblik, wanneer er een menschenhoofd
buiten het paleis wordt gestoken. Dan wit
de Prins een schandaal maken, en, a br
lepourpoint, verklaart hij zijn liefde aan de
gouvernante. Dit getukt OOK niet. De gou
vernante gilt omliulp noch schelt, zy gaat
mee ia KJJn voorstel De Prins zendt haar
weg en, teneinde raad, gaat hij ronddoolen
in de donkere korridors. De Prihces-tuinierster,
die alles- door het sleutelgat der bruilofts
kamer beert gadegeslagen, neemt dan een
besluit. Zy tooit zich weder met het
gewaad, waarin zij 'a Prinsen hart eens
heeft gewonnen en ontmoet hem aldus,
voorgevende in dienst der Princes te zyn,
als de Prins hopeloos, zonder ergens een
-* ? -« f -- - ? ? ? döaaai, Hij
is Terrukt haar te wen,'heet haar te bleven
eu wil haar in zlja armen sluiten. Doch zij
?iagt .een Uod voor hem, .waarin verhaald
'wordt, hoe slecht het van hooge
personaadics is op deze wij te arme meisjens te verleiden.
Rn hierbij moet ik eren stil staan, «m aan Mad.
Chopin een warm komplimenl te maken
voor haar spel eu zang als Miweta,Ao
Prince3*tuinierster: 'l was dood eenvoudig,
allerbekuorlljkst. Reeds van den beginne a', streelde
haar rijk ea «et orgaan onie smaak en ons
gevoel, maar na dit gezang kon waarlijk de
moest onbewegelijke zijne handen niet stil
houden. En tij heeft daarbij een voordracht!
Ztj laat de woorden tot hun recht komen en
zij weet -door gebaar en houding hel loven
der melodien te verlioomn, A»l 'l-een aard
beeft. Ojk werd dit tleJ "bij voortduring
getMsteerd «n ontving &I»J. Chopin gisteren
avond een ruiker.
MictuUr, om lot de geschiedenis to rug te
-keewn, laat iöh eciiter vertelleren 'én Valt'
voor den Prins nouf: steeds als Jostfa, aan z^n
borst. .
Het der Ja bedrijf speelt in 't kamp. Acht
dagen zijn verkxtpen. De- Ptintes i» naar
een klooster gulrokkeo, de Prinx haar met
zijn troepen naxereisd, om J<H<//a, die in
haar gevolg mee gereisd is, van daar te
onivoeivo. Zij ecliter,( ab'^nonnik vetk'eed,
dringt in 't kamp, en,'na hun teeder klagen:
.Quel «iöcle d' attente,
Iluit jotitt MOS se voir!"
beginnen op nieuw hun JiefJcduoos. De
Kooiu^ zal aan zyn ar» de Piinces tot haar
gemaal in 't kuitrj) brenien. Bij 'l vernemen
dezer l ijling, schiet A/leitetu ijlings weg
lussclien de tenten en verschijnt een oogen
blik later weiV, als Princes. Zij bekent naren
echtgenoot nu: »Je suis Jo»é/a". Na nog
eenige opheldering-in, valt de gordijn.
In een oogenblik van verregaande stout
moedigheid, hebben, dit vergal ik nog te
vermelden, déware Jonéfa en haar verloofde,
de luitenant, van de »chambre nuplialc",
voor hun vorsten bestemd, in het 2e bedrijf
gebruik gemaakt. De Koning, .die zeil kuam
zien, of de zaak naar wensch van stapel
liep, heeft door de deur het klissen gehoord
ea gemeend, dat dd or^tel(|ke geliefdafl-daai'
samen wtirep. £enige dagen latei' heelt een
^bulletin van den hot-geheeshear hem tol de
hoogste blijdschap gevoerd, in het vooruit
zicht ?yan. zijn toekomstig grootvaderschap.
De Prins, wien de Koning dit alles in liet
kamp komt moèdcclen, staat verbaasd, ver
stomd, verlegen, daar hij slechls van zijn
tuiniersterljen afiveet. Doch hel»Je suis Josófa"
komt alles ophelderen. :
Het spyt mij, dat a. s. week deze operette
niet weer gegeven zal worden, daai' mij
nu bestek ontbreekt om, meer in onder
deden, de goede hoedanigheden
uit-een-tezetten en de overige verdienstelijke, kunste
naars, die er in raeöspelen, charakterizeerend
(e noemen» v ,- ,
24 Mei.
f. D.
UIT DUITSCHLAXD.
HEI
Keulen, IS Hei 1883.
fweede Ang.
1)9 t.,aede feestdag wai byzondei' gewijd aan
fiach'g prachtige eanttite Gottes Zeit is die aller
beste Zeit," voor soli, koor «a orkest, en Joinnei
BraotliB* tweede klavier concert. ? Gelukkig dat
Bach niet vergeten werd; Mozait kon op dit
feest geen plaits vinden, wout eene vrij «note
iiiiwto was er door moderne toonstukken
ingenonun, IÓQ zelfs dat de beide prograiüriien
v»o den 2e en den '3e dag overladen waren.
De Cantate van Itach iïsamengeiteld uit woor
den der heilige Schrift, die het menschdom aan
de sterfelijkheid en tot boete vermauen.
Het klonk eigenaardig, maar niet minder
indrukwekkèud over de hooluen der lioiiderden tO( hoor
ders : , Meusch du musst stcrb«u, du musst sterben,
sterben," uit deumond cener breodery van wit eu
rota geklcdda juükvrouv^nl Zeer oornpronkelijk
en van troifeddèuit werking is d« bas- solo, Heute
wirst du mit rair ioa Paradieae sein," begeleid
dóór enkel altstemmen op óüd-litargischeu
toon zich bereid verklarende tot Jezus te gaiii.
Ook het altwlo van Mej. Spies» uit Wiesbaden
waa voortreöelijk en in dea geest des stuks voor
gedragen. Ondanks de diepe ernst welke over
bet .geheel ligt uitgedrukt vond dit werk toob
ceneu heldereu weerklank in het gemoed der
feestvierende inonigte.
Het concert vun Brahms onderscheidt zich
vau andere toon werken voor klavier en orke.«t.
De piano wordt er in behandeld als deel van
hét orkest en niet als een solist, die zich door in
strumenten laat begeleiden'. Dit ia eene voor
treffelijke schrede vuovuit. Hoeveel schooi» ons
de klavierconcerten van ftlozart, Beetnoven,
Mendelssohn ook bieden, toca steekt het klavier,
deklanken fu" «fle groote zaal 'npoedig
'
eenigsKig^ins koel at' hjj de meer
bewtjl zijna
ioKle toouén vaïi een orkest. De lïpofdgedachte
der compositie ligt in tekent motieven welke
zich door eeiien «troora van barinoniën en disso
nanten been werken, gelijk een kunstenaar isich
door allerlei htnderpatea< of elk iHeutcbeliJk
Ie?v«a «Joh door dea teg<{$s*p0ed bjeii w'owtëlt, om
eindelijk door den zegen vaa boven n eigen
kracht te overwinnen,
Men kan natuurlek niet v»n ons vergen dat
wij bier niet het möeatewtak in de hand onae
bew^jzeu gêvéu, maar zelur it het dat dezo gedachte
op meer dan eene «rtyte reedi door Bmh'nn is
uitgewerkt, en zelfs op eene zijner partituren ii
aangegeven. Ztfue 2e Smlboie (op deu derden
dag uitgevoerd), welke WQ by dezo gelegenheid
wiilon nooraen, beeft een veel liefelijker, ja zelfs
een pastoraal karakter, waarvan de raotiavcn fijn
en kieseb zijn attffedaoht eu behandeld. Brahm»
bereikt, onzes intiem bier misschien niet dien
rQkdom en orde der bewerking van Beethoven (by
voorbeeld in de Léoaora-ouverture 3 (welke den
tweeden avond besloot), ma ir al züa thenia's, zijn
van de edelste ei fijuite uitvinding; terwijl h|j
met 'Beethoven de eigenwhap gemeen hoeft uit
een kort en eenvouJig motief een groot en schit
terend gebouw te kuuttea optrokken. Brabms
dirigeerde zelf. Jubelkreten en fanfuremnziuk
verh even zich bij 't vallen van den laatsteu toou,
zoowel van 't Concerto f door heni zelf voorgedra
gen onder directie van den bollaudtoben
Comei-vutoriams-profcsior SebwÜuan de Lango)
als aan 't einde zyner edele en klare tinfonie.
Verder bracht DUS de tweede oag nog hot «con
certo grosso" van ndel, getrokken uit een ver
zameling van concerten in 't licht geven in het
jaar 174U; na ir toenmaals gebruikelijke wiize
geichrevea voor .twee .vielen ea violoncelui -'"'
.doch de solo-instrumenten waren meer tuin dob
bel beset, en de daartoe behoorende
klavierbegeleiding bad Hiller dour klarinetten «n fagotten
doen vervangen een «eer harmonisch geheel
uitraakdBeta. waarvan de fijnheid der liutcn aan 't'
geoefoud oor niet ontsnapte. Doch na de grootten*
cantatu van Baeb kou dit fijne lamtntpel «lob
moeielgk Uteu waardeereu.
Aldus «ing het ook met «ene kleine cantate
Richurd liöwenhert" van Hiller, op woorden
van W. Muiter van Küni^swinter, waarin de
verloesing uit de gevangenk en Bicbard'a terugkeer'
naar Kbgelaoa wordt betongen doof. teaoor-aolo ,
met koor een werk w.iarin aan 4* mutlek
een ?prekend epiiicb karakter U gegevenT doch
wnt overigen-» terbloeken moot, na MendeUiohn'i
machtige H4o psalm" voor acbtitewmig koor.
Van den wakkeren directeur, welke', door ijjueo
ijver g«dreran, ondank* den raad t\}ni venéei*
heen het feejt wilde leiden, werd door bet
orko*t alleen, op den dinsdag, nog eene kleine
rompositie voorgedragen, ten titel voerende Auf
der Wacht," 'waarin op geeetige en f One, naar
'motief en bewerking <eèr oonpconkeuike w|ju
ene «ooit van oni
eene tooit van otogiing door den naont-v
gtschildord. Evenwel kon ook dit «tuk, kan
einde van den dordtm dag voorsfeiraaep;
naaweIjjks fptchat worden, want dmartpe zgn de tinten
er van te Qjn; bet.-publiek WAS zeer vermoeid,
de l itte weet meer dan dertig graden Reunmür
io de slikvolle zaal.
Schöu Ellen", een ballade vau Em Ooibel, ,
in rauz.iek gebracht voor Sopraan en-boa-toto,
niet koor eu orkest door M >x Bruch, had eene
gnlukkige pla*t« iu het program*, verkregen. Eene
aciiot'che bmc'.it wordt door vüaudeltyke troepten
bvdrcied. Jonkvrouw Ellen zoekt door baar
overtuigona woord de hoop op ontzet in de, harten
dor belegei-den wakkor te houden. Op het
oogendat de bmtoroiiog cal beginneu naakt do redaiug
bU bet weerklinken van 't scbotiobe' nationale
lied, en Ellens voorspelling wordt waarheid. Mux
Uruoh hóeft daaraan eene aangename drauatbohe
kleur ast »ieriyke en wolklinkende begeleiding
geeeven, waardoor het wei k met; groot
welgevafllen bij andere gelogcjiheden' op kleinere schaal
zal worden uitgevoerd. Do avond werd besloten
door eene heerlyke uitvoeriug der genoemde derde
Leonore-Ourerture. . .
Derde dog.
De voarnaamite werkjn, welke op den Jonlen
dag werden uitgevoerd, hebben w(J reeds vermeld,
Gewoonl(jk wordt deze dag de kuostenaarsdag"
genoemd, dewijl de zaugér« on zangereaaen dan
m eigen 2elf|t»kozon stukken optreden. Liever
zou ik hem deu liefbebbersdag. noemen; want
alle dilettanten welke niet niet m staat zijn Han
del, Bacb, Beethoven, enz. te schatten, eu toch
het-Diiiziekfoeft wiUen bezoeken, vindt men hier
op ,den d«rd«n dag bijeen. De hoofdperaooH,
die deeen avond zou opluisteren, wai,
ondertüsscben niet verschenen, nnmel^k de beroemde'
Violist A. Wilheliny, door Wagner den grootste
der thaoa levende uitvoerende.* kunstenaars ger
noemd. ' ?'.-.-? - ?.-'.'???
Hij werd vervangen door mejuffrouw Soldat,
eeno jonge vioolapeelster van groot,' maar nog"niet
geheel gi.-rijpt talent, met meer fijnheid dnn kracht
van spel, maar van goeden «maak en eene zekere
eenvoudigheid. £}i droeg het^cóncert van
Meadeltsohu en eenige hongaargche melodien van
Brahms voor, welke de componist met veel wel
willendheid zelf op het klavier begeleidde. Ver
der werd deze avond gekenmerkt door de krach
tige eo kleurige Faust-puverturo" van Wagner,
maar nog meer door die van Schumaunt
ittanfrcd." Wat al strijd, weemoed. Ja wanhoop b{jna,
spreekt et u uit dit toonwerk;toel Wat'toen
voorspel van Schnraahns later n .toestand?
JljtUsohien l Maar zeker is het dat déComponist 'zich
van dat tydstip af aan de geestelijke muziek wilde
wy'en .waarin h|} de hoogste nitdrukking der
toonkunst zocht." Dus schreef by toenmaals aan
zgnen vriend Strockerjun. De uitvoering toonde
de deelnemende stemming van 't orkest voor
dergelyko kuuatwerken; do geestdrift der uitvoerders
scheen bij dit tafreel vau 't innigst leven des
kunstenaars ten top te stagen. Emdelük kreeg
ook de componüt Reiuecke nog een deel Van de
uitgereikte palmen. De voortreflyke Haver droeg
eeue oosterscho nérenade voor, getiteld M Almantor,"
een fragment uit Heine's treurspel van dien naam.
Mejufvrouw Spieaa zone vervolgens onder anderen
nog een zeer innig Gebet" van Killer en LiUl
Lebmann besloot de eolo'a door Handelt
Halelujah" uit het oratorium Estber." H«t tempo dezer
aria had evenwel veel sneller thdeteu genomen
worden, ofschoon iu dan ook -een Perpetuum
mobile gelijke. Doch eene duiUcliékeel is hiertoe
incest niet bewegelijk genoeg. Aan den beer.
Götze zullen wij de voordracht van de aria uit
.Les Abencen-ftges1' vau Chcrubini maar -vergeven.
Een koor uit die Scliüpfung" besloot het feeat,
wat nog door een vroolijk Featewea" werd be
kroond.
liet zal, geloof ik.. niet noodig zyn, aan het
bjvaastaaudo nogieti tue te voegen, om dit heer
lyke feest io 't algemeen te karaKterisooren. De
voortrefl'rlijkheden, zoowél als de gebreken der
Bamenstelling eu uitvoering zjjn uit ons ver
haal genoeg gebleken. ...
Wij willen hier nog aan toevoegen dat, dank
aan den ijver van het voorbereidend comité, de
niterl^ke inrichting niets te wenscben overliet en
de dankbaarheid .der feestgonooteu dien heereu
van alle kanten toestroomde. W\j weusohen hnn
'daarom ook van harte dat de practische vrucht
huim«r moeite (eene gevulde kas) buq 'na het
opmaken der rekeningen moge tegcnlacben. Sedert
bet jaar 1847 zijn de ontvangsten der feesten te
Keuleu reeds van 11,768.?marken op 27,669.
gestegen, Würoepen hun een hartelijk proficiat"
toe, voor dit jaar en vele volgende jaren.
A* D. K.
UIT BELGIË.
XX.
Luikiche Tentoonstelling.
Aquarellisten. Mevrouw Coürtöiaos. Karel
de Gheldere. Sarah Bernbardt in
Spanje.
Men kan- niet loochenen, dat het kunstleven
in lïelgiüsedert eenige laren recht wakker w,
en voor»! aan de flcbuaerkunst door vela steden
eer wordt bewezen, 't Is bekend, dat sedert een
a*ntal ? jaren jaarlijks een» groot* tentoonstelling
wordt gehouden, netsuj te Brunei, te Antwerpen
of te Geut. Daarnevens heeft ondertnnoben net
gantche seizoen door, dan de een dan d*
andere ttad bare bijzondere tentoonstelling, gelijk
in dit oogenbl k te Luik en te Kamen bet geval
is. To Luik *4Jn ook eeuige buitcnlandiche
werken geëxpoaoBid, b, v. 'uit Duaieldorp, en deze
behooren niet tot de minste soort. . .
i Wy vinden hier in 't geheel een groole
vlerhonderd-numm-rs, waarouder eoriige werken van
beeldhouwkunst, b. v. van J. Willen» van
Meaheleu, welke op do historiiche tentoonstelling" van
1880 eenen droomeudeii salyr" teutoomtelde.
Uier gaf by slecht* twee kleine werken.
i \Vanueer w|j eenen atgemeenen blik over dit
tal van doeken laten gaan, worden wjj weder
l 'teerst door de eigenaardigheid getroffen, dat
ook de Luiksoho laudc-chaptschilde^B, tvenait de
: Br ussebcUa een de«l b'unuer i n S i v i d u e e l
' opvatting, der natuur prysgevende, of wel zonder
opvatting zich de nituwe manier op 'tprocéd
van 'timprcMionisms hebben eigen gemaakt.
, Het woord impressionisme is evenwel slecht
gekozen. Het is voorwaar niet ds hoogste roeping'
'-- luuut.de, n»^ar.ia,aI.Bare.byzon4trh«(lsnt
niet elk baar van htt hoofd, etk iohnimb*. de*
gilven, elk porie van 't eikenblad teiugtegeven.
.maar wel het karakter (*U zonden ha*M
zeggen het innerl^fe (even) v«n menicb, of »?*«
of plant uit te drukkwi. Zochten de imprettio*
uitten dit laatote, dan ware hun titel iwj zoo
kwaad niet; maar in plaats van karakter of in*
nerQjk leVeb, in plaats van den wezenleken in Irufc,
do imprestie, die de natuor tewoexbiunjtt
door de poStische macht van bet penseel op Mt
doek te toovereu, wordt de natuur door deze
meestert nog minder eerbiedig behandeld dan op de
toonteldoeken, alwaar hjet lamplicht en de groot*
afttand de fouten van kleur en teekening moeten
bedekken. Vroeger was het deooratietehiideren een
zeer bescheiden handwerk; heden streeft de kun*
ttenaar er naar decoratiesebilder te zftn ea
noemt zioh dan impreuionisV. Zoo ZAg^ wfl
op de Lniksohe tentoonrtelling landacnappen vu
Joaeph Anten, Alphon»e AWbergt, E. de Bare,
G. Deltaux. E. l)enii, U. UutSmant, Charlet
Kèpenne, Jules Montigny. Alle dete kaoattnaart.
o&choon niet «onder talent, -maken zich af van
hunne ta*k, zonder t* traehttn dooc bun genie.
aan de natuur een hooge r leven in te blazen,
of er het edulrte vaft' arte zien, ,wat voor hei
oog van hem, die in de kunst een leek ii, altöot
omalaferd bluft. W(J zogen landschappen1
vanDttttsche schilders welke door.-. het omgskeerjt
zondigden, namelUk door al tt veel Jielderhei^
en reinheid van kleur den indcflk makende cener
Ghromolithqgraphie; zoo bjj»oqrbe«ld het
tyrooltehëlandaehap van Bode, het «wittersene* land*
schap van Schultze en de stokken van Sohweltzer.
Wünoemen verder den Limbnrgvcben molen va*
Kof&aen, enz. De eerstgenoemde sobildera neigen
er toe om de natunr door afltotatie van
alordigbeid leelu'ker ta maken dan zU it; de laataUn
haar te zeer door eene ideale bril aan te zien.
Het midden daartuaaehen houdt J. Cootemaot
met ajjn voortreffelijke eiken te Genok, ofaohoon
de boumen in den herfst'wat tébruin tohynen;
i4jn boaob van Soignies kwam on», wat de com
positie betreft, minder gelukkig voor dan" eerst
genoemd ttuk. Half landschap, balf genre ztyn de
werken van den Duueldorper Andreotti nldjUt"
genaamd, voontellende eenen herder en eene
nerdenn elkander op.de heide ombeliende; zedig,
doch niet zonder eene zekere affeotatie; >,Le retour
des Obamps", van A. Lios, voorstellende een*
oude met takken beladen vrouw, recht vol
waarbeid, doch 'met donkeren voor- en helderen ach*
tergrond, wat' tegenwoordig een mode wordt:
men vergelijke L» barrière noire van DéKnjjff
en -eenige andere werken. De ezels van Eden. da
Praetere kunnen weder volkomen waar genoemd
worden.; en aldn» zjjn er nog eenige mant-, vrou
wen en kinderportretten, welke tot de beate wer
ken van de tentoonstejling benóoren. bU voorbeeld
die twee mansportretten van J. Ubagns; verder
het kind van Delpér«e, waarby echter, op te mer
ken is, dat bet bijwerk geheel voronaohtzaamd
is. Wil de kunstenaar geene voorwerpen
rondpntwn portret schilderen,'goed; doch,1 indien by-ze1
schildert moet de behandeling ervan geëvenrediffd
zijn aan die van bet btcld, -of wei Mhüdtre taj
OUB liever eenvoudig een fonds, zooala SehwaiUe
en Gallait dit menigmaal hebben gedaan. : ,..
Belangi^ke geare-aqhilderjjen vinden wy in H.
Bourèe'a ttrykend boerinnetjo, en vooral n»
??Ila sont ton» partis": twee figuren aan het, strand
vol leven, waarheid, poëzie en vau juiste
teekening, rai^ichien alleen wat te bleek van tint, "
Bouvier'-, Approchedelatempète^ÜvgenaStrand,
La part dn pauvre," Van der Ouderaa's .une
répAration judiciaire," "4in ons oude, goede
kehni«en, doch daarom niet minder yoa hooge
beteekénU, en waardisr te wórden.teruggezien eri
te worden'.... aangekocht door hen, oUe zinr^ke
onderwerpen.zoeken, door uitmuntende'meestert
behandeld.
Wanneer wy' nu nog Ander .de stadsgezichten
.Neurenberg" van Stroobant, d'ea beroemden
Sieaert, Sondeland en Fvittmf Smith-Hald rullen
beoven genoemd, kannen wy, geloof ik, van dit
onderwerp afstappen, hetwelk voor het buitenland
toch tlechtt van ondergeschikt belang it'; het
overzicht is in boofdtrekken gegeven.
Toch moeten wy' nog gewag maken van een
ander verschijnsel op t kunstgebied, Wat bier
mede in nauwe betrekking staat, dat ia de ten
toonstelling van teekeniugen van den .Cercledet
aquarellistes et dea aqaafortiatea," in het JPalaii
des beaux arts, bier te Biuaael.
Wy willen geenszins het talent en. zelf» de ge
niale penseelstreken van sommige kunstenaars,
welke tot deze tentoonstelling hebben medege
werkt, miskennen. Zoo hebben bijv. G. Vogels en
de Noeyer recht liefelijke rozen geleverd; van
laatstgenoemde is ook CrépuicMe te prezen;
F. va u Leempatte heeft door zijne oude vróair
(Vumnaguardc) getoond wél te-kunnen teekeneti;
de molen van Fillière <Ko. 153) is natuurlijk ea
omgeven van licht en lucht; het winter-landschap
van E. Temj'I* is met goed effect bewerkt.; zoo
ook dat vau rlHotnboutj; wij zouden ff aai ne aan
H. Seghei-s, voor z(jne studie te Schevenintfeo
en de Antwerpsche St. Jacob&traat eeno palm
willen toereiken; Etl. Dieghem; il de nette teeke
naar van een' beek te Dieghem, B. Kerckhoft
Amsterdauische gracht (üanal) is levendig en
waar, zonder overdrijving; oolc Panl Herroaus
heeft aan ^üne Kade wat mér zorg besteed dan
de meestA zUner kunstbroeders aan hunne wer
ken; M. Hageman's stoomboot verraadt een ge
zonden knnstenaarsblik, al is ook dut beetje poëzie
van 't vaartuig in 't water, bjj iga prachtig Ant
werpen", (in olieverw) in 't geheel niet te
vergeyjfctn; ook J. Guiétte's oogst (sterk water) i»
lijdelijk goed uitgevallen; C. Gi.Heman'a keuken
meid lieert eeno zekere ongezochte natuurlijkheid;
men kan allhans duidely'k onderscheiden, d&t
bier een vrouwspersoon dicht by een
baard staat; de londscuapjes van Ecrevüse
en E. Eile zyn wezenlijk net; No. 53 wat Kh:rp.
Clarys heelt in zijne Etable" twee achterdcelen
van koeien willen tcuildereu, en it daai in zeer
wel geslaagd; ook H, Casiiers . water op Le
briae-Iame" is vry* wel getukt deze en enkele
oudere werkjes verdienen daarom, het eeue wat
meer bet andere wat minder, eene onderscheiding;
doch wfj verklaren dat de algemeene indruk dezer
waterverw-tentoonstelling een recht beklag*l(jlce
ia. Eén. van twee: óf wel de achilderkunHt gaat
achteruit en de kunstenaars verliezen gevoel en .
oog voor de natnur, of wel ity vorkoonon hunne
olieverwntukk-.-n zoo slecht, dat KÜ, huftne' toe
vlucht nemende tot w'nterverw, onder het voor
wendsel vau Manet tot meester te nemen, en
naar het bovengenoemd impressionisme' ta
streven, onder dit voorwendsel zeg ik, aan bet
altoos voor nieuwe mode» gunstig gestemde
piibliek knollen voor citroeuen verkoopen. J>
dozijnen hangen hier teokeningen, die de aanma
tiging hebben iets voor te ttelleu rn in den grond
niet anders geven don eene onherkenbaar meng
sel van allerlei kleuren en ly'uen. Menig c/1 U
de ftlge it voUtrekt geen sneeuw; en allerminst
op bet grootei witte opzetpapier. Anderen noe
men hnn werk Dnnei (no. 159-137) doch m*n
ziet niet, dat zQ 't zand van Haarlem ot Ostonde
ooit hebben beatadeerd; bet kwse groen (van
149) il geen weide; in de stukken 143 vlgg i<
bepaald land en water niet in 't minst natuur
lijk, evenmin als op 127. La, vallés de
Meijerbeer 120 is r{jk aan vülscb effect, en de Gnmln
(no. 12Ü) is klem- en karakterlooi, W« v
rmuden de nnm'eii dezw waterverwkQDstenaaw dezen
keer, op hoop dit men liierdoor de onafhanke
lijkheid onzer iczlchfon te beter zal schatten.
Voorzeker hebben do oude groote mesters om
ook fchettttn nigelaten, die ofschoon gebrekkig
S vaa teekening en kleur toch den grooten kun
stenaar verraden; doclrdese waren nietbtatemii
Ko. 309
DB AMSTEBD A MMBB, WEtKBLAD T O O B H B D E B I. A H D*.
hunne voortreflMykheid it verre te aotk«. Tind
t«* MM> 4* aetaar tsre* k-wJ*r*a teMgat
«?Ik* a d» JjBaratait'* zaak** va» dk twee
«e» op a», n ! Zit MM MM gntf
Uo, w -TM* of te «kt HttS
Matigt* 4» d«"Ji, «? M 8
"
.
84. D. taait
dort tt) ziek voor ah (
a»ftfd VM kt* gt
U*t laMriitur
llitr
eTtreeahoattt. Zoo k
fMto (Na 64)
N». «7 1»
ACOW fl0
da dan* (vaaaehterta
vaar; »atr ik
wal «t «M» pk*
.__ «j?j^^^ fc^__t J*.
.Wti"
Ho, » Mett atM zi<
naf \ ia titaan ta
{«d«idt wvUta taak voor
b 't papier of berdwirwark? Maai k*n 1 mi*
rgfan. Geiakkif aoetat da atbMey tf
aïakbalïoeit Aw niti att» «a
vrcww haaf» vut» ttaBden»; H ia
Mheel ónherlienbaar. t Is als
piarovtjt1 u Met)|retjttjta» Ivai ??
hkwaA kwata ont ÓV taakenen!*
te Ottaada (dia eaa Eng-tabjta* tctjiai U
veten) ab ata «pot, ah ana wrod»» zjjaM»
eoQega't voac. BÜteakanda. aan alad val »Mft
tai of *obt nMwr Mvtekta da» gnptnttiltta;
beeldekens, van de tSUentoapendMt toeti. BH
Toarnaatoata daarvan it aam paardia «M* wafaa
in een zeer sterk pertpeeticf va»acMat«mgati«B.
Hu noemt z}ja MjiVvoTriHort *' aeinta.'r \ Ia
weikalttk zoo^ e» eaaa goede IMVOV da taadaraat
1 ' ^^ «itkaiisfié.»
dea «SM ktam feissvt
node «n b$a* oitskkt
LsMtleden 2n Pimkw
te lUldejd.em het f*Mtjater.te ter «tra VM
mevronw Courtmans, welke sjb dteWtre» ««k ia
Nedeclaad «iet o*bek*oi ia. !? exa^uttkel «aft
Gent- tjvd «t CMS* utvoefisr SMMBWW»;
willen alken n«f e«»w« bj|annier>'s1i« ever
leten en d* warkwa 4ar «evkrd» a**« tbuna»
toevoegen. Joana* Dtajiem C>ejitase)% feben*
Berettmans, i» i* 1812 to OttdeMUür**» g«koi«t.,
mar *«*r vader banisMOter -wu. Baareen**
jichtstni venebeen in bei .Nedcrdnitaeb,
iaarboekit van 1840." H» iei. ioed aaara
«omaab opetde s$ ea« kotAsdboftl te MaWeal.tm
n> Weef aldaar tot heden to» -MM» 23
WhatUe eea aantal pr^rea in mdttzScte*. doax
Ylsamsohe steden mtgwctoev*». De
evtBagsoaeVrwerpe» voor bar» dtehtkanat v«ai s£ fn de
en beww Karia TaeraieTl
M»nóW7»»g«wrö*a va» Tlaandma
' -??- wfrte KttM&gki (1851\ Man.»
d» (1886), Geaovera van BrahABt,
eux. ent- ZB senreaf een aantal vernelen ia n«t
tijibcbrift -Europanj enkete narar >eit<,si<Ti> xjjr»
in t fransen, anderen in t dttttnB vertaald. Bar»
werken spraken van eeaea gocdei» nasak, &IB
gevoel, echt gevend* aedel^k stnv«ttlBfndev jacht
op tflaet door gebrek aan gedachten.
| Wji nebben etnea bnadeJ JLandliédtrai1*
«ntTt^ea vra Karel de Ghckfftre, waaraan
taattgenoemde boedwitgbeid niet minder eqteji ia. D«
^aUsia k. uiAr fcat-ad eJs) wvniJ» OMrt»
ni»»: ook behoort hg toi da jftHf/um,, en da
Wwt-Vlaamsche wendtBg*» die »Ég«bnukt sSjp
ueBigen leser niet aaagtnaam. D« Gheldcrtf»
oonpronkeujke gedialrte», soowei abt aijae
vorUlingen vit het ngetsen gctoigv» ondertosacBCB
TUI eenen toreadigok fritscfien geett, diésüoer
Uls wel machtig is. De dichter welt «enige korte
verbalen gewhnvea, doeb de Ijnrise&e toen k kam
het meest eken, in zijn Aan Quitaaf' n ander*
dergelijke balf-«l«giscb* ttnkken. Vu gcvtn eeue
kleine proeve >$>er taal, uit het tweede gedeelte van
dea bundel: «Nuwery soag*"ofnKind«r-Md«reo":
DS TWEB
(KoWn and BJcbait)»
penoiuwij* «p
langtm-Ban
Er var*» t»et
Vaa langat te kunnen slapen.
*«v ata «p? r*i 4e ««n* td n
bal ia al b§dan ttan',
de soaao zit al hooj»1*.
?»" zei <!? ander broer» .ik h*D M M! al (tzicn.
net n^jn reefeUr «e
*.ea t-pfie na ttvr Ata moto» fog 99 t» elttB,
alt aQn UokairM*; uil opeof»»»".
Hierin- Bgt een kinderlijke, Intacte oorspronke
lijkheid. Stukken van grootere vinding mede ta
oeekn-laat de ptaattronate aMttoe,taaardeb«t>>
del zij elkeen aangeprezen, welke naat natuurlijke,
zedelüfce, liefelyke'poëzie verlangt
De dichter zoekt geen ziekemkatoeatandan, gceaa
twyning. geene fcarakterlooza droefgeeetigheid
geluk vrie jonge dichten en andere kunstenaan.
De melancohe van den grooten kunstenaar mag
alleen besta*» in Mt gevoel en iet
Iwngwen«hen van eenverloren g«ed, gelffcTlatii
en honderd onderen dit verstonden, Miet-d-ga'd,
mwr leven schenk* ónt da anuwteuMr.
Tot heden tot toeft me» ar altoos
rigfceid in gezitn een of
't tooneel en vooral aaa eenea
?dood te laten stenen. Niet allean"^dia 4e
kant lief hebben om er liab aaa te varvroeH)toBt
en door op te beuren, maar ook diegenen, welk»
dadelflke en ernttige verhefffiag vanhart
tn geeat ia een kun.twerp zoeken, Meenden dut
uet aecjdenteele sterven zoowel au het
vootttetlen van de ItAtateoogenbfikkeneentbedtegerictB
teraiffiyden op het tooneel ?aoett gemeden worden.
Heden ia er eene tèoneelkaattenaret ojpgettaan
welke ona naarden schouwburg lokt, hoonüakel$k
om ha«r te zian.... Sterven, en vooral aan
eencn langtamen dood. Of die dood (rn.^édomn)
na al door'een telegram bad kunnen voorkomen
fordenydat doet «ett ter zake. De kuHtenareai
nerft zóó mooi, dat w(J al)a (rebrekea vaa F
aora" daardoor voorbtf tiea ea den moed niet
hebben lang by bet stak zalf ttil te staan, «A
annt tegenover ont zelven eena zotte tignar te
maken met onze aandoening. Uw venjaggever
w! Tan de voorstellingen door Sarah Bernhardt
(Fedora vóór, Fedora na, FMora toe en Fedora
?la je nog meer blieft!) te Bmatel e» Antwerpen
verleden weekeegeven, geene kritiek
meerachrijvcn, want in Holland zeif zfln nn genoeg
teoorowlaan opcetrèden; doch ajt aena it, aakt a-M,
Bitt te outkennen: bet spel der kuóftenare* m
MledoBRacb, banaal, daar waar z9 gean nevlgen
oamtocht, geene ovewpanning, ften« ziekel^ke
ontroering mag uitdrukken,
..Dit pleit tegen de booge waarde harer kunst,
die eenz.gdig Slgkt ta wezen, nu Fédora" haar
weaai haar eheeal de batatUêit «word*».
-Na. hare voontelliofan ia Spanje klaagde men
«over dat de kunstènara* het 8f>»antca kif
rakter niet had weder gegeren. TMt zowta» -r
»i« Btaying onzer m-enmgknnnen aanroeren, doch
wij willen die kritiek veeleer aan den aard van
Bet door Sarah gekozen stuk tottoArfvta- Bet
*<?? nRny-Blaa" van Vi^for Hugo, waanaede de
'oooeebpêeJtteT aan bet Sbuotib paWiak
geaoaB«n meende te dojjv jf^^ de schrijver katfc
weh de Spaanache toSatanden «n karakters in dat
orama veel ta franteh gedacht, aa da
tooneelbeeftdk ' '
Dtw g»brek mm ntete, m
. . .
bét
tk.
beaebonwtjaf va»
volftsda "
D*
«arel vu G«Jd«" tot d*
PABIJS.
vaa lf*vr. Dronet. - Ew
~
Toonetl: La
i I*
, marfijit
4«» Jnnoenüt. Boeken.
Par|a, 34 Vat 88,
Met de K«a*»l« artistiek» e» ktterknadlge wereld
van Parpt awt d»n ftieelea kring van talen
ten dia neb ett hst Mtievaal «e«i* vaa Tietor
Hwgo groeyaeiw, M» 9c de aesr eenvoudif»
*^ m^\ C«*_T^T -? -« _____ *
--rol
-? -« _____ *
tni golroüifo M
MeVn Diwwt Sedertvffti* jaar «
raevrovw Bfo aeg Mfde, wat Mevr.
de vikadbi^-i de» «Mcbter. Onder bat
JeJHite aaeft tó itt baxvirogd da
g»Bet»
ia ^JbaaVwa» daar dan .
dat dew vrotiw, dtti w$*»r oud was, bat Ima>
bonden bettitrda van den grgtaard. Die, zooalt
ik, jpmLtag zoo taJteBk ontvtiwen werd, aent
in dea ndo» van da> Roe de fchy, later in
het aardige kleine Mtd in de Roe d' Eylau,
keeft knaaaa waard»eren wat zff voor den Meeater
wat; hare akneataaJa aigantebappaa, haar
grentwlooza latwfdiuy, haar wutengwoon vetttaad»
?aaktaa haar aena waardlAa gaatUia voor hem.
Zg ontvint; dtitr eftea «votfd een dertigtal ajattan
an hazoekert, had voor tllan ten gesprek, tonrgl
da heer dtt BBtaat na den aten wat nut nam,
wat overal ea «taait even ttverig, en
nitttegenatnaitde haar beoge» laeftM, wat z? onder haar
grijpt karen aog tteada awrukwakkead en een
tebooae oude vroaw. Vietor Hugo it,
BJettageaataaada d* neodtottige ongevoeligbeid dia met
de j/uv» eyr hem gekoatea it, door des tebok
daMT'tehaidiaa* Aaa aastradaan; op dtn-datf der
begraftvit stond h$ aan het vemter zöoer
alaapkaaMr en awa heeft alfo moeita gehad om te
befettwa dat hf beneden kwam. Angnste
Vtcquerie heeft eene zeer acboone lofrede op de
overledane fehoadeB, ta *HJ wordt bet
hnitbonden waargerramen door Vietor Hugo't doehter,
de Jonge en zvar befcoovbjke Mevronw Loekvoy,
de woeder van 6«orge en Jeanne. Di moet be*
hanwa dat ik na dea dag- der begrafenis, er nog
niet heb durven temghuuwn.
Een andere doode, taaer beroemd, onttttr£»J$k
z«1ra, Bdgar Ooinei, heeft tenige dagen gateden
de wfdiag vu den roeai ontvmagen: eea
ttandbcald. Zeer eenvoudig, nwwr zaef typiscb it het
werk TM» dea betldfiouirer MUler en t* Bonrg
(dep. de rAitt) oMnricht Ia taieMaiiag met
MidMietoitdarttrim Ojiijay* f tn JMttarea aferyl
tegende JaiaItiTali,'%^ftp»aika^Éeta.g ea krtofat vanuit
.afin beojflewaarsfcsBe*! tn Mt eeUegvda Fraace;
zgn MKC«» wat zoo groot, dat bet zien bgna tot een
volksopstand uitbreidde: de_ aartsbisschop van
Parijs protesteerde; de Kamer der Pain trok zioh
de zaak aan; Edgtr Quinet werd bfina een mar
telaar. Dtt» t^yd taajm da fcznïeten duurde böna
een jaar. Totn kunam de-Revolutie van 1848;
Bdou Quiaei-TtaTvoratde 'tjek tot kotoael dar
nattonala (trft aa voltvfafttguwoordigtr. Da
stad Honig v^urdixda Jttm «f «aaK da
Caaztitaanta au naar a>TMglMa^e; ikTbeboef niet ta
varaveldf» dat bf altoa* aut de debweratiacbe
afgeraan&dea atemd*. Na, de gaberirtaniatea vaa>
Deterabtr 18B1 week hj} eerst naar Brutaal, toen
naar iüwittarland. Toen kwam hy terttg tot z$a
gaachiedkuttdige, wjiaf*eerige en letterkundige
Tfr'Ti\fT'*iini*'n'. Duüacklaoo, waar hy ook veel
atndtëa genaakt heeft, oafande ten grooten
iavtoed op zin -gacat uit, Lt Chriatianiime et la
JUoritttut» fta»faiu U aan dlapB.nr.ig werk» aai
ia slecbta het vervolg op_zfin (?éMicdesBelit/i6nt
en zga JSstai atria YÏfdt JéHÜ-Ckritt. Z«n
apot Atasvinu ia proza, hagüi *o^r de
aehepp»ug der wereld aa eindigt na de» jongstaa dag.
Arte wazeat en alle zaken doen daaiin hunaa
tte*. hooraa, de Oceaan, da vitch Mkkar.de reuzen.
het graaiehtatja, deibw, da K*tb«dra.en,de
aterran, de ?troomea, da maagd Maria, enz.
Hatverbaztadtta dael van bet werk M htt I^autsta Oordeal.
De Abatvernt it ««{at&iraerd door Göthe't Foutf,
nuar de artwariong h klaasieker. Gnttavue
Flaab*rt heelt iatt dergelijk» beproefd
inzyaebewarfa'ng vu da Teniötio* de Salnl-Antowe.
Qniaat beeft dm wel zQn standbeeld verdiend.
De commaae it weder verrezen te Parü,
R«lakkit; alleen op het doek. Ia de Boe de fiéndv
ia atniga dagen galedea eeaPanocaaui gaepead
de panorama** xQn |da plaag van] den
dat voorstelt d* tmatate deu der Comtmtnt,
28 Mei 1871. Het lager vaTTenaület beeft na
een beleg van ttt» wekea de stad bezet, ea van
boven vaa d* Battea Montaiaün woont de toe
schouwer het bloedig tehouwapel bjj. G* weet dat
bet hevigste van den ttrttd achter d«ierk St. Pkir*
plaat» had; mea bemerkt den muur der Rn* dea
Rotten, waartegen da generaal» Lecomte «n
dement Thomas, gefusilleerd zKn; de verbondenen.
worden taait ipiinl dovr *ea kvkMdnjk lid der
Oovmone, Rouvkr, die «en. rood* tjerp draagt.
Daartej-taever vwiehiat de laaaraéhalk UW
Maboa, dia aiet *eaTo«saofttcier d» btAtergeo
det.Vemülers kotatiaspeoteertn. Aohter een deaer
batt*r§*i. bemerkt men e*a trom» c*vang«n«a.
dk strekt t^fnaOIeerd anllea wo«l*t Het twWde
gedeelte ven htt Panorama vertoont een gezicht
op Parij» op dien dag van 2S Mak In da verte
ziet men dwarrelend* rookwolken opUteen, het
zin al de aumnmenton die ia braad gestolen, z^a;
de Tuüeriën, het pelen van den Baad van State,
dat van bet Legioen van Eer, de Bekenkaaer, ent.'
Er z$a eenif e aaamerkiogtn gemaakt op détails
van het werk der HH. GbsteTlaai n Wonteri,
maar het geheel k aaftgr^pvad. Het U een zoo
treurige bttazfid*. uit de geschiedenis van oat arm
Fraakryk ea W it helaat zulk eene echte ea
dmpdeUft bewezta Uadtvi*!..,.
Eea lid vaa d* Commune 4e*eeklhoaw*r Jokt
DaloB. lewJiur vaa Oarpeanx, heeft in den salon
twee haatrebefs texAooósjptttH die bem in etn*
een plaats aanwezen onder da aitstektadate kun
stenaars van onaen t^e. HetkwerkeI|kFransche
kuist, en bet k bt/na genie. De ReptMidt,
geiasptmra door der* venen van Pierre Dnpoat:
> I**» B*?ptlD|rrjUs| icfflMfKf
Bar tem tok p*op!w, et l* ten*
DM* J» p«ix s* lepmei»
A* cu* «? ttt aaa» aw «s gatnt;
is een prachttoe
omanainfea, d*
riten* fintrea. ind
treft de
1789, waarin
waarin da broanWlnfca
' ea kracht der "
:de» nwrkie* d*
Dnozhier door dra wil de*
doer1 de
**« -1*
JLI oat wwvna aurt
Breai antwoordde:
velkt, en zonen
derlbajonettea", _
~ " ^ nen n|B~pnebtigm
gttdifjuri aj'^tÏBivaleaLblaa»^* eoituam
vu dien tfd. Dit tttawM tdoek it bettemd veer
de vergaderzaal va» bet Patait Don-hon.
M£fe£?**.*«*ft*' '»*-***«»-«
wd*rt 1851
levend getkcbt zoo
dat voor htttaeaa
akaw.- Het libntto,
jt daa dfo vaa oase
W |W.M|«
&*??"-?
«Wvaadaxhat?
aaa
*M«teattttaa^endaa
.__ fa; _w^
oniriiajtfttohe tiat.
In bat Thtttra dn VaaiamBe k aam
*£&&*"*?
-o?_
, De reprise, in bet AroMn» van> Ia
du Innocente, van DngSeVn Anielt
(drama in t bedrijve» e» alt tafaraeM
goed voIdaa-D, net ia oa* war iMneJi.
Laat mij u t«n ktotU ^mylt ajto-ve, bej
Lemerra, voor bat dardaTwl(BaAÜar-^.iaTte
Oetvrt» poüifttes van JeaÉpnia
Saalan.4ankaai%én I^ronzenen sonMttan-dkltar, e» da Sit
tenrlvcr Barbey d' Anmaltv; \4 daatn
diehtart uitgever: La Jterft OÜ«, vaa Jaaa Lor*
rain; bg barpeatkr, aaaa raaliitiaeaa ttndiavaa
het provincieleven, PtuiH*t JWttiniM, door AV
bert Dnpni; Fantaitia vaa>BaficaMotttai):(«.«
uitmuntende vertaliajf vaa Ltt rjwet «te
IVattfflPBrar^ue1 door Francittpa Bavaard; ca
n f ntodente, aatunJatiaaha ve^tttchnftan door
Bnjtmans, eea latrling va» Zafau
Studiën eur ffocakMi der SaHitidiaeMen
Malerei, vun Tfitbeha- Mt. (Braanachweig,
Vieweg nud Soan 1889J) *
Dr. Bode, da hakeatV
kot, heeft aJadcljik zte
druk gegeven. Enkele
dat «ver Hals, z$a om
maar itlieel
UeSt
?niatnistot»ia
daarvan,
______________ _
torte en kat daaraan Veséi%isnéa
opstel: ^MiaraMr* MapsvMIcr
lw#»i»$. f ?
MOUW it mede
eenkort*^TOortr*Jtt«kg-»dirtvea inletfn*: iü> riliins jjaaii til TMÜiiiisstisii
Maleni, m tkrett Qi*.»Jiis|ia,«faa. M WadaMan
een ^ist en kat«kteri**iek<almmiskt anz«r zeMol
v«n 1500-17O) geeft
Ata bet opstal over TlMÉiiia» gaat erna
n*Toerige verbwrfdiiig atiar' tm JBtMmcr e»
diena school voofal. (lm
de gebroeder, P^
Moeyaert, Braaur,
Poabz>b«r«; ezt dfez»
hier wat reed» Tawaaar zm ui i» &m
Be-ztwiig atiar' tm Jt
voofal. (lm jDyasvfekMek,
r, P^i* JtxMSÏvi» Sw
Braaur, Blaak ut M M B
Bjne» w»
Bo& aat«a»t
is aan t* siatt. TazMkra* aaft BadR dat nrfia
AnfluaBagswaiaa Dtiar'a OWMrtfcfafceit rad Qa»
müth) gewsnanaasaezi vcnaitleit toid ftbartragt»
wird anf Renbnadt sveJi Adaza BUaiaMr'V
Dat z^n Ikat m dwoker, doec «$M koOandkche
ay Re
aiezzt
laerlnnan. naar Nedail»ad zaaia s*nr»cbt enaVar
nagevold, jan graoU» inafciad^ a Re»bnu>dt
getfaast MI DavnazianaBaKaFnas
werken «au 3H?90t Haar zasa
hkrianiatta verte gaan; as ia JkHaag-feek, dat
?en Ddtscker, hawwt wa bat geriaff aantal
werkel^E gnwte sd-adtr* dat z$» vadartod
levarda, ea daanaa i» bet «örisaljgn
tracht ta plaatm. r^aajir
dnitseha. knzaianaar dar T7a
Btekanda Moaotrra^e
»utd«tmit-«s«rigf«-biaefar6ving z«a« wvrkaa kaeft de» aveester voor kat
eerst nehoorlfik raekc deest wadarvaNai. Tas
minste in anza eanw; tn de 17» ataw werd
KtaheiKÉt hoog gewaardeerd, zaaatt ana HazjcisnX
Ssndrarfs Bas^eW'aa»Xa
en Ba W rbnava» W****
Wallieht kon ut bttr ZMMF aena «Ta<i«t«i a*>
Bode'a verdientenjkea arWd tantg; tjaorVêdêa
wcnsch ik dien slechts in de handen al deiffsm»
die betangzUQeB ia de fro«tzt*a «MW groot*
scbMders: Ranbnadt a» Hakt,
A. Ure**»
«EDEDEELISGEN EK BERIGHTEK.
Ton Br. YifltU's Ltxico* tttr Toomfamst z§»
aflevering 37 en 28 ?wnchanon, net Zie deel
beslmteade. Zn (taan van oMüdenstemwen." tot
Clara Jfovelto", en bevatte» o. a. de aiükeler.
Slflanolk., Militaire tomóA. Kaneüno, Miry,
Masa, tfodnlatie. deJ»^1' ' 'V " *
Motet, Motyrt,.Musettav
zteinriim*, Muiieklitt*ratoarf XfderlanAciAMi*
«aeft, Kerodat Nenmaoi», IGeéla^ IneOBanV J
tderme§er, Klason, Xoetame,. Kataa, Kaunit, enz»
De wtduwe «a» Siekard Wagner it, zooah
men weet, een doehter van Franz Litzt an. de
gravin d' Agoatt (Daaitf Stern.) Litzt leerde
da grawm ia Par^t kettaaa, ia da talont dar
hertogin Dunt. en haawtt hH zat jaren jonger
was da» a8, vatte h§ata vonga Kafda op voor
de roodblonoa tohooae vroaw. da dochter vaa graal
Flavlgny en van An* vaa Bathatann, de
Prankfortrche palrieawhe. Dit Qafila voor dan gtnialt n
kmnstenaar, verliet z£ haa>maaaabeidaE.nderea
en volgde l it-t aaar ?lttftteflaad, T«tq- beneven
zi) zrcE naar NonaatJ-f GeavM Saadenemdeiyk
naar Italië. 6«dnrand« *nn-vitrjaria; taatanlavan
acbonk zg het teven atn drie adaren, Dani?l,
Chrurtine «n CottBa; luavrtjtaatjad* koajoagrte
ia 1838 geboren docht» der grwdfl. Daniël
stierf alt kind, Chnttina trad in het hnwetQk
mét den bekeódea ntiniaUr OBïvier ea overleed
kort daarna. Na da «beiing van Liazfe kaarde
.CasuaVt moeder aaar Parp tarnar «ia werd
tcfargiataT. Haar aentaronaa Jïelida," waarin.
z|t haar «qreo lava» tchildart, htjürdefraot opzien
ea bracht haar aiatitnTttke aaanavaa aa. Later
gaf zfr o. a. noc aaa vertamaüag Apaorizaten
nit. In het Jaar M8T wcrdCoaisaa da vroaw vaa
Haat voa BOlow, diaa tg in haa twaalfjarig
hKwerak dria dochten tehoah: Baniale, Blandinti
ea Isolde. Ia 1867 waa voaBalow door Wagntr't
toedoen, alt hoftapetawetter ea dlreetenr dar
koniaktyke nraziaktcaool ta Maathav aaajjiaitaid
twee jaar later echter gaf VL taagtvolga vati
hvüBtOka onaatMMMaaibedaa. dia batnhkatff op;
z«n tewerk me* Coüto* wtrd door ac££ieh«dÏBg
oathonda aa ia 1870 werd *4) da vroaw vaa
Richard WaKMr. 23) kraag twae hiadann, Eva
e» Sagfried en ia arifaalo«rd feh-k batatB af
twaalf jaren mat elkaader. Da smart over hei
verliet van haar echtgenoot heeft haar op bat
ziekbed geworpen. Baar moeder, de gravia
d' Airalt ttiad ia 1SO& ««anwaad av*t daaaojr
attia vorig heaaiadtn Fraaz Laat, dit, zooato
baind itT nadat aft "
k| U tbaw dépnastanr|dia« !M(tiM>
In Wi
if een «««r IraliitliefkfMa»
itteaberf if een «««r Ir
»Mt V»»»»»»K ^wJfJMMk Af^h
V*M»V MM '
no «huig door Mozestsa*
aa*AiW^i.v.^L.fi^*> -MXK A L A au. L t>
andere ataz**
dan. Da «odata dagteekêajt *» d*
ven»,
BBOWKK4a>
n,
Het it net eenparig Mtaigantt vma Bar» .
dftt deze sonnetten lot hat^hetta behaortn wat
de Ent^die^ letterkunde hatft voortgebraejht»
BrowatBgT aïtt aueea harea _ _ _ .
telv« heeft gavlocatwt. htevt lat tweetal, dat
ik Mar VO%CB hwA, tot lezbg vaa htt vkr ea
veertigtal opwekken. ?
Ziehier de eerste bloem «K den kraait
I iteaffU aac* boti heoerttwt ba*> aa*«
Of tlu aweat jnn, U>« daar aad wMi«4 tor
-Wfto wek ene la a giaèle»» naad
? ft aaar ajMtJJat ra*«lal^ «U w
I M* ta gi«aaa) vMaai tWxtH my Wam
TbM* at «j a*ra*U<a\ who Uj «KM >ad
A ah»dcw aertae w«. Btraiflitwaf I
So w««pftiB. bow » njtale 9lMip« HA
B*Unti a», aad dr«w BM tiaohwar* by «M Uir,
And a Toloe i*ld iat taatawj watt» I ahw**,...
.Qneas no* who bolda a.w4" Detth." 11
Tba tutti aBemTnna;.... ,Hot Bvatt, o> TJOV*."
lint
My owa b«lov«d .«a* aaa> UfM zat . '
From thta 4>*ar fl»t of aatta wbar* t «at throvm.
Aal in twtwisi M iMffoUt riagM* btowa,
A Kte-to-afat «V tae feMhtartlnjpamn}
BbioOT w» aitf*, a* «U ata- Mg*a> iea,
a.fc« ttj at»tocBtaalJt>a*A,aa7 e«a,
Wh» eaaaeaito aa* waaa ik* worH «a* faaa^.
Aad I wka laaked fer e»lj God knua OM.
I ftod thwi J am aal», and «tn-of. ud ajM.
Aa on* «ao itaaib In dewbaa aaphadal.
Loota backwartf <m the todtowtbN av tal
In tbe upper 111», ao I, wita ooaoni »«»^
Kake wito»*», hen, b«t»M*B-tb* ogd aad bad,
Thai Low, a* tkoat aa ~ " f"^"
DKM aodjiatteo, waajtB
noodea
dier dagen
een KeHe spr
klimoppteat
liefde voor haren
_ .. LB «VBU» VBKH
het groote gadleht, dat d»
door B. Browmwf, a*a de
daór daztsT «tBig«n «jd atThet ho'
da papieren z$ner gmda gwondin.
zin verlaagwn in M50 het neht. Hi
gut onvddel^k
Wiödowt" vaor«f,
ri zangen opent, .
- ^ ^em vaa het wartatfead Itali
?aragen, die op hnn heatt van
, wette «ie* aft ata krachtige
Ten foracheB ttatn vaa haar
echtgenoot windt Wie dera
gedichten leest, verwondert ttcb geen oogenblik,
dat het dankbare Flarenw i* 1863, twee jaar
na. den dood der dichtraet, een gedenMaan ter
harer eera ia den tjevel vaa haar woning, van
Cosa Gnidr beeft doen aanhresgen. Ka be
hoeft geen ItaHaoascaa te zSavem er door BB.
troffen ea bezield te werden. Welk een moedige
tuart, een door niets te. dooven vttar trut ea
~ieft reedt ia dien eersten zang, waarEGiabath
_-owniug, nit haar venster in Ftoretwel straten
naerblikkend, den kort te Voren verdraven, maar
terug geroepen groat-hertag iJiofnid; door
Oostenraktche wapenen gedekt, zgn hoofdstad ziet
binnenrijden. Hij kwaaa tamg-eia Florenea het
oode juk. weer «p de schoudert te tcggan, het
jak, wunnder heel ItaliëSardini
wtgazonderd weer morrend ging hnigen, rin de
vervachtiBg, door den Panteqjken hervormer gewekt,
ia rook Rinar vervliègen.en ^Kare^'Albeit'8
uederlaag der Italiaaaeche patriotten moed w kracht
voor een tijdlang tftng breken. In ntijaMting
verzoakea, hoort de dicfateras'over bergen aa
zeeën hetn, boe haar vaderland ia naam vaa handel,
0p _
op n gaigpaal zehrSL waanatt het hik van een
uwrtelaaraer vröhefd haagt. Riet op aan
kerkcrbol, at maakt ook da jammerkreet die er1 uit
ops%t aaar ta gwena aarde, mnder gerueiit
dLTBêt ritselen T*» een veldnutit ia betTcWen.
Net o» de boeien w de» staal; al oVedoekaga
bopeloozc ellende ham een, versuften idioot wor
den, die grinnikt en zingt onder de snerpende
zweepslagen van dea vrqe. Niet op het tehuis
van de armoede, Waar tongertyr* lippen hu fidele
Terwensehingen staken» om mikkend p slaap te
gaan. Wat geeft rai ee» vrede, dte gaaa
broeder?Bhap is en geenbarmbartigbiBd in zfch sluit?
VeeT liever hoor ik het ratelen vaa het kanon
over de aarde, of het Iti^gageachneaw, dat
ammwj u»w uut
het hemelgaweif dreunen döef. .Liever de laatste
«rorttafing van rtervende maaaea ea paarden
in de enge, glibberige graant! Xjisver de golven
ntodgeklMtrd en Woederig-tchnim aobttrlatead.....
Airopa neen de wereld-~V il ia dia dagen
druk ra de weer, om de tehttttn harer kennis
ea vlijt in het JCryttal Paboen Meen tahoopen.
O wijwn van net Ootten en Westen, zegt zg,
nw wierook, goud e» nurre z|k* keateMpcegavea,
maar wat hebt gfl'Qhrittat nog meer te bieden?
*ra handen hebhen vMrtreffelttk oesroeidL Ia
nw zroed en kracht in haadeawerfc «tgepnt?
Uebt gfl geen geeztel§ka goederen, ladrtjtke gaven
a*n te brengen? Geen wetten, die d# vrouw en
het kind aaa hun recht doen tomen? GfleaUejbt,
veor wie- ia het duister t» gronde gaat? flêen
geneesmiddel mQn Engeland voor * kraakten
nVer kinderen? Geen uitweg, Ooitenrük, voor
nwe mishandelde gevangeaea, Mta oatekca
poort voor aw bannalhigen? Oeta rnabdaa,.!,
Rusland, voer onder knoet en dwangarbeid be
iwttjkende Potao, voor edervronwea ia
«etneenwvelde» verbUekend? Geen genade voor den tlaaf,
Amerika l Gen hoep voorlIeaM, vrg raakrfik,
ridderujk Frtmkritr? Geen deerata, « wereld,
geen woerd van- tender erbarmen, Mev beate*,
geen tmeea^elied joor het ame KaMe» «ader
tegenepoed ifetnfptapii'enr > v
laatarl een eogenhani naar ?%
naar nw keraS, terwlt .ft; aan
uiH*was3fi'~
^jSZZmaiMf m*t dit hatrte to
stoet tot t
?«ren kon, daarna kan
,_ .atttjekt ea woerdjef
weet zamet, te nfnn. «? aaa aarnte abakia.
woord>iiavalar aaa, Maar «e t^j V5l ven zin
weet te knataa.
^fa Aarera I-t-th. e> reedt MO vreeg vaaV
naitrltittis ut ta«fteejtÉaX «e tj| deae het»"
efMt f-^aaaaaep d*. teae»lajt ASrerm-Laa** T
STnlÉajiirtnila Sm.tjiTTt Zena agStvaVi
noor den dood vaa EL B
draagt, nee
Bal ia n
Bexrtee
«eToeh wK ik
een oogenhUfc
d* social* teattoad*» an
?aseactet - het boak k ai»
van d* maatanhappj dlw dafn «ga w
' du aam kwart '
En niettemin it het, op enkele mtaoaWtitanjeaj
na, tot ia fcleiae hjinndffhaden voor dea»
onze eigen veeaeweMtt dagen alt geachrevent
r|^t Cttil flLUal BOOQtflBa C*MM JttÉHIttMMna%>i QHUMI
hopen ea vreezen, waarop t diohteret het 'üehfe
vau haar hoogen feest doet vaQaa. Geen>
enkel vraagatak er ta geetetd, it tot heden nee*
tot optoatiBg jKthcaeht; t itof wQ ia het nütV
teraani
nadachten niet wemr. dat de we._
zoo uitent langaaaaa Baar kleed weeft endatrbt
nog telken» veor een wfle de handen ia dam
Mhoot legt, af het gewrochte weer .ontrafelen
gaat OntztoedSfead ja, taas| wff ont door
«*khtere als BL Brownog. naar ata hoogaabarabUan>
voeren, om ..
den horiaoat te beapiedn, b*t floten vaa de»
morgen te verbeiden.
16 M*L E-M,
XABEL OB GBELDEBE
Heat Beer geeft hf fefflatd te
tei^ gadjehtan van tfBVtol nit,,
rtn" getiteld. De a^kfnaaa arnatag, op z
»Jer gedrukt, van clS l^^^draagt het aaotto
Jon aare aee iovidi*.", terVg bet tite&Ud
de lenze praakt:
'zwaar
.Cratta. Xa*a, «U, mat ta natatta ptzetet,
TB earae xtytou, «t wadieiaa aaali."
Verder ie het hoek gewijd een de Btt*daentem*r
van 't dichter» zteeéer en gaat aan de vaerzna'
een bericht in proza jaartt,enttrgmnealuiijfBcf» ?
voor de kendhsmac «fcr vlaauitehe taalib Vuan<:'
derea en vee* de
Scb allee» at eüt
de iBvaariqs; dar
. Witte. *S Ye
deed aaa
in 't tttiddentataadm et* EtjgtitndenzBnbewoaerw
__ die ttalvenrineling wonnen of verloreni
De achrfver vergeet, dat de Aoor hem gwiteerdf
atotregel;
jnwich nae tUa geatlamui
And BBTar Eogliah 'aai",
niet nit de pen van een der door WiDam meê^ft*
brachte Normaadtsebe edellieden, maar uit die vti
een veraatvnardigd, dntpart$dig,
ngelachvolkapoëet vloeide ea voor de kennit vaa dea toestand
weinig waarde heeft. VrQ moog* der Heer d
bekiere vaa dft heropkaont der £ageltchet)iraa.tn
in de 14e eeuw, gewagen en met Barbaar zingen:
nAb!freedomi*anoblethiDff,"betblfift de vnugf
of Engelaad zou ge worden zQn, wat het is, mo-htt
levende, voriM franaehe element zich niet mee
bet standvattiffe, hotte Antfel-Saiitcbe had v*r-^
mengd, en het Uyft eea feit, dat de Eagebeh*
taal voor de helft uit fraaache woorden en woord*
igen beitaaten dat deze waarheid, vooreen
der spreuk de laeJ It gantt het volk", al*
'de Gheldere. met veraundenden. invloed
op zyn geestdrift voor het behoud der Vlaanuchtj
ronuktr werken raoeat.
De Vlamingen z$n toch in-der-daad volhan
dende kaerebl Een netrleger vsn middehnatigfaa|
den heeft da Vlaamaebe neweging nu reedt
gwbaard. Bard op bard it verrezen, bard op bara
it verdwenen en, naar het voorbeeld vaaeenpaaf
nitmontenden, it hetzelfde honderdmaal a*
de onderwerp honderdmaal op dez_ .
bezongen. Een ??iirfja' noot dichter heeft __
Tliiiitiiiiliiibeniniiiir nooit het Ecbt getcboaken. Ea
tochdöenMn er^lt^ingroottTgetale weer jongeren
dia meenen, dat net voor hnn tjjdgenootett
wal red*
Gek**
iirtereïsant it te vernemen, hoe. zfi
nogmaaUpreties hetzelfde op dezelfde manier kannen beweren
en beangen, wat de kelen en de harpen hunner
vaderen tmdt onhettjtelSke tgdea reedt ten on
rechte, voor nienw nebben gebonden. Dat ia
om moe te worden. Vooral de katholieke partg
ia de Vlaamaebe beweging, welke haar hooJoV
zeteb vindt te Leuven en te Brugge, heeft
oat, van vaa Bgyeet eente optraden af tot aaa
bet Uattte van Gaido Gezelle, zoo> onophondelpe
en met zooveel aandrang, zulke ontzettende hoe»
veelheden van dezelfde getale, speten voorgezet.
dat w» er «ver denken onze btdankjet te gaaa
'metiveeren op eene wijze, als waartoe men in
fataoeniyke e^zetahappen «letMt in het uitent*
geval overgaat. . ? '
De heer Karal de Gbeldere is «en toerling va»
bovenbedoelde athooL He noodig hen dat nit
niet voort te gaan op het mgettagen pad, want
wij zonden ont ziek geeuwen. By begiut het
boek, bier in beiiandeung, met een lied Aam
mttne dkbten", waarin o. a. dot regeb voorkw,
men? die ik met een potloodttretpjen heb gete».
keno, omdat ik meende, dat kierStde d* inVond,
die volgde, gekensebetst werd:
? «O vaiveïUaMazaDgen,
- vil OeoBMnd UliTerUngeaj
Laat 't ander at versaaa:
De UeMe bltfn aaaUanl"
Dit zijn wel hoogst banale uitingen, naar Ik
wat toch buatnwd naar bet droomend tjatevar*
langen ea de zoivere liefdezangen dea Heeren da
Gbeldere enit nam mjial voor twgelglriagen te
zooalt z&, vaar Hoord-Kedemad tahflk en ttont
nttgettovc zin door zon Uidgenoot en kanttbroa>
der Pol de Moat. Maar, wee mQ! ik bob «iel»
ontdekt, totaal naat gevonden. De Beer
Gbekïere ie een dood bedaard, dood ettujjébie*
«er gewoen, zeer aJledaegtch, goedig, vr?
bugernwanetjtn. By zaaakt gedieh^ei« Hüaaa
op zün haute
.the Sobf
jtOBMXatM
naehtegM., «p zga
?enzieT^op**as
.fi