De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1883 27 mei pagina 7

27 mei 1883 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

r---*f ar**** DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No.309 «? iavoariDg van dan leerpndiV Thans kwam dfo petitie w handen van den heer Bunu, die ?> aedetiegging ter griffie voorstelde. In plaats van dk oondusie ttillekenz ta late» pasataren, stond de hter Clerat op om haar te oeetryden. Het haatte niet of de keer Schaapzaan en andere vrienden al luid hem toeriepen teek U iwilna. B| pMteataerd» ia naam- vande BMarderheid des volks tegen .... invoering vaa den leerplicht alsof ar reeds tee besloten werd door anaaesiing dar conolutie tot nederlegfiag ter griffie. Iedereen had verstaan, dat de heer Hewntkerlt, dea heer Keueheaiua aatwoordeade op afin vraag ?t de Rageeriag dea vaccinJe-dwaaRzou »phatT«n, had geëerd dat daartegen .'gemoed bezwaren van taohisehen aard" bij hem bestonden. De minister heeft echter uitdrukkelijk ver klaard, dat höhad gesproken van gemoedsbezwaren van emttigen aard." liet verschil is niet noemenswaardig^ , Pe gemoedsbetwerea vaa dtn b-er Heemskerk vonden steeds ia da .teehatekf dat ngtaringfkrout hnn oorsprong. zeltook hier wel »üo. ' ' Mr. Wiatgent baalde dezer dagen In eea debat over een onteigeninnwetje voor de verbreediag, va» een ttraat in Deu Haag, het sosialkmo" «r hy. ' - - ? -' ?? ? Etn mooi citaat, dat de geachte afgevaardigde nog gaarne voor d* Juni-verkiezingen aan dea man oracht. Maar h« koot er een slechte gelegenheid voor, toen hU den heer van Houten bestreed, wijl deze in het belang der verfraaiing van de Hofrtad oen bretdere onteigening bepleitte. Ons dunkt, dat was vetteer aristocratisch van dan heer van Houten. Om 't even het citeat prijkt in het Dagblad. Do eerste nederlaag voor den Minister van Solouien. Zfu voorganger .vroeg .vethooginf van het voorschot uit 'iB4jki schat kirt aan de Indische yeldteening: vóór de jongste leening. Na die leening wat de verhboging volmaakt overbodig, zei de heer Gieiohman. En de Minister erkende het volmondig, maar handhaafde de voordracht ak een bill of indemnity." . Kamer 24 stemmen. Oa . weigerde die te gaven met; 36 men. . is een kleine? waarschuwing aan delteer Tan ? Bloemen Waamders. Zeer gemakkelyk wordenop bet Binnenhof geen bul» of indemnity ver kregen. Ook geen politieke Krachtig protesteerde de heer Vau Nispen tegen (Ae Inobthartigbeid, waarmee de beer Clercx een anbaidie .van U ton.aan.de JEon. Ned.-Locav.ISpoorwegmaaUcliapp^ t* Apeldoorn vetüediRde. Zulk een afwijking van de leer der bezuiniging. leidde tot een bankroetiers-pobtiek. Wel voor de brug over den IJsel wilde hy C ton toestaan, maar geen 2 tón- voor subsidie. Da Minister van Waterstaat had echter den ge lukkigen inval van te zeggen, dat de brug misschien meer zon kosten. Op die eenvoudige onderstelling besloot de heer van tiispen de 2 ton meer toe te staan.... voor de brug! Kan het luchthartiger? En de heer van Nispen gaf zich zelf nog wel de eer, dat hij voet bjj stak hield" en naar zijn woorden handelde. Het is even bescheiden als waar. liet een kort Adder'Vdebat heeft de Tweede Kamer haar ztttingsjaar Donderdagavond besloten. De heer de Casembroodt vroeg van den Minister van Marino de verzekering dat de onlangs ontclagen vlagofficieren' niet als de* schuldigen aan de Adder-historie waren gepensionneerd; En de Minister constateerde dit uitdrukkelijk, voor zooveel den Directeur ea Kommandant ta Hellevoetilnis betreft. Niet zeer vleiend voor de overigen. Maar onbillijk bovendien tegenover den afge treden Minister van Marine, die blijkbaar op deze wUze recht heeft gedaan. Waarom stond niet een ..der leden, die vroeger niet onduidelijk den wensoh hebbeu geuit om te doen, wat de bwr Taalman Kip gedaan heeft, óp, om te verklaren dat ? hun rechtsgevoel door de pensioneeringeu althanz. -ethiger mart 'is bevfeojgd? Waar was de hen van Wazzanaer, dje hu bét vroeger nAdder-Tdebat''a'o gepensioneerden voor ontslag voordroeg? ' Ovcrclcht der l?er». ONZE BLADEN. De herstemmingen voor leden der Provinciale Staten hebben weinig verandering in den staat van saktn .gebracht. De vraag die by deze stera' mina; op den voorgrond trad, was welke houding de onU-revolntionairen zonden aannemen ten op zichte van'Rooinscb-Katholieke c&ndidaten. De Stand, heeft, geljjk men weet, thans Roomsohe caudidaten aanbevolen. Maar aanleiding der strenge . houding inderiüd- door da Stand, aangenomen tegenover het Wag. Wtdcblad, toen hét loatite by een hentinnniog voor een lid der Pror. Staten in Zuid-Holland een Roomsen-Katholiek aanbeval, werd door het W. W. gewezen op de verandering In de hoodiog van 't noofdorgaan der ant i-re volutionaire party. Het U. D. vestigde er mede de aandacht op en «rapeen* bet f/aagfctie Dagblad. De Stand. achtte het noodig de door baar gegeven voorecbriften wat nader toe te lichten en wees daar bij vooral op het grooto onderscheid tnsschen verkiezingen voor leden der Staten-Generaal en TOOT leden van Provinciale Staten of gemeente raden. In 'teertte geval moet de anti-revolutionaire partij geheel op eigen voeten staan, in bet tweede kan het Blinder kwaad en k bet noodig dezulken to «tonnen, dk op gewichtige punten vaur staatsbeleid eenstemmig denken: mei de anti» revolutionaire jparty. -Vrees dat de Roomsche ledeu in de Provinciale Stoten overheench*nd ?allen worden en zoodoende invloed zouden kun nen, uitoefenen op d* keuze voor de Eerste Kamer, behoeft buiten Limburg en Noord-Brabant toch niet te bestaan. In een artikel onder het op schrift «Het broeit," gaf het Htuutch» DapWad een resumé, m*t haar opinie van de quaetüe. De enkele korte beschouwingen over den uitslag der stemming kunnen hier verder bbjven rusten. De voorgenomen, maar in 't water gevallen meeting der liberale party to Utrecht, door de Arnbemtehe kietvereeniging saamgeroepen, gaf tot alecbts enkele opmerkingen aanleiding. ?Over het geheel werd het Uitstel ofte wel afstel door geen der liberale organen ernstig betreurd. De Arnh. Ot. gaf Zondag nog eenige opmer kingen ton bette over d* GrondweUcommiale ?u kwam mede tot een min gunstig resultaat. Het vraagstuk van den eed werd naar aanleiding der tegenstrijdige beslissing door't Hof to Den Haag ter sprake gebracht Het blad weet er op dat da beilissiog, m zake dan heer Boland Hout geno me*, al zeer slecht ttrookte met't ontzag't welk ven voor M recM ekcbt. De waaricni|nlak*BchTU.dif* werd niet gestraft en d* onschuldige, die Mteid wat d* waarheid to zeggen, maar ' Het .Ut gevani v .** st 5»M «4 de liberale part!) de ahehaffing van den eed in haar program aal ichrijten. De Tud wat een geheel andere meeuing toe gedaan. . . . Het VenloOMk WttMatl betreurt h«t vertrek van mr. He^jdenrijek uit de Kuraer en tclu yft dat toe aan mkmoedigbcid over deu l op van taken, waar aan h& trots zg« tcherptinniaheld, niet* kon veranderen. H Vaderland besprak bet wetaontwtrp-Schepel, naar aanleiding van het deaer dagen vartcheuen Kaetervontag. Uo-» ongunstig d't luidde, het blad acht daai in niet bewezen, dat de heer Schepel ongelijk bod met dit ontwerp in te dieben. Al strekte bet alleen om de aandacht nogmaals t* vestigen op het on voldoende onzer levende atlijdkrtcbten.uan reeds zou het zeer nuttig tUn. 't Zelf Je blad behandel de »Het voorbereideud oadenv(ji voor aanstaande genees- e.n natuurkundigen" en uitte d« hoop dat de minkter tot verbetering van het leerprogram der cyaunuk voor aanstaande medici en ph losophea, zon overgaan. De Pro*. Noordbra'XHttr 't orgnan van Mr. deSavornin Lohman, gaf een eerste artikel ov;er, een Netelig vrnagttakV'. .welk betrekkin»; bad op de Groad»«tahef.ie4i'aff. 't Wordt deaeu.Zond»g. .-voortgezet, terwijl De aland. een eer*ie stuk gaf over! Voor dertig jaren en nu1*. De Peet». Gron. Ot. bracht deze week haar terio van'artikelen over bet Badïoalamo ten einile, terwöl bet Hand. aan zijn derde artikel k over d«n Induohen iu- en uitvoerli*nd«l. UBT AMSTERDAMSe» TOONEEL. Lt teem- M la iuf'n, opéra co.mlque. up tljo Jonden dag lieefl'Lccocq zijn boste operette gemaakt, tevens lot nu top zijn laat ste, naar den tekst der lieerren Nuiitereo de Beaumont. ZIJ is getiteld als boven vermeld, eo ik noem haar eea »opéra comiqua", om dat Bij vooral lief, bekuorlijk en satuiek is, uit munt door fijnen hutnor, gfatiöuze geestigheid, spitsvondipheid van gedachte en zwierige vroolijkkoid, en het bot- grappige, plat-snaaksühe -en dom schreeuwerige, waardoor velo ?oogspelen zich als »operette" kenmerken er RkheeV op ta**-derda, of vïerJe -plan slaat. Ztelhiec het beloop der handeling: De Ko ning van Spanje, een weduwnaar, heeft een schoone dochter, Micaela genaamd, die hij, otn dea wüle van het ? Euivipesche evenwicht" op 'l punt staat uit te huwen aan Gaetan Prioiurap Madera. Morden zal de trouw plech tigheid plaals hebben. £te verloofden hebban eflbar natuurlijk nog nimmer van aaogjszieht tot aangezicht aaoschouvrïl. Prins Gaelan echter foeerat hel de staatkundige omstandigheden verbazend kwalijk, dal zy hem dwingen tol een stap, waartoe hij- geenerlei lust gevoelt. Daarbij komt nog, dat de Prins tol over de ooren verliefd is op een alleraardigst tuinierstenje, door hein in de gaarde van zijn aanstaanden schoonvader ontmoet. Het eerste bedrijf speelt dan in den ko ninklijken tuin. De Prins heeft er een samen komst met de mooie hoveniersier, die zijn hart stal, en, in het vuur zijoer min, zweert hy haar, dat 4) alleen zijn vrouw zal wezen, dat bfj wel voor don wm zal trouwen met de Princes, maar dat hij deze nimmer ge naken, zelfs nooit aan tal zien en dat hel Europeesch evenwicht dan maar welen moot hoe het te recht komt: Fat nn bsiser, pas un regard pour elle, tont pour toi!" >Je ne la regarderai jamais en face" her haalt hij. »En tes-vous bien sur?" vraagt dan scnalks Jottfa, de -tuinierster, terwijl zfj in een langen liefde-blik zijn oogen aan de Jaare klemt. De toeschouwer iatusschen ;wcet dan re«ds alles: .de hovenierster is niemand* anders dan 'het princeyen-zoï, die, door. een brandend verlangen .lot haren aanslaande gedreven, tegen, da wetten dar etikette in, zich aldus heelt vermomd, om ongehinderd den Pfins te kunnen naderen. De Prins nu, die do ceremoniën ontvlucht was, wordt door een trocpjcn soldaten in den tuin gevonden en naar het paleis te-ruggevoerd. Het tweede bedrijf is het fraaiste: de intrige wordt er het meest vermakelijk, de melodien het volmaaktst in hun genre. Het huwelijks-konlrakl is geteekend, en, te midden van dien hofstoet, leidt de Prins, zonder echter een enkele m-ial de oogen naar haar op to. heffen, zijne jonge gemalin op het bal ten hove. Het bal heeft plaats, en in welk hoekjen van zijn hersenpan of van zijn hart aderen, die onverbeterlijke Lecocq die melodien voor 18e-eeuwsche walsen heuft gezocht is niet te verklaren, maar, om een banaliteit te zeggen, dit tooneel alleen is een gang naar de operette waardig. Na het bal verwijderen zich do hooge gasten, de bruids juffers voeren de Princes naar »la chambre nuptiale", terwijl d« gouvernante aan den Prins den gouden sleutel van dat vertrek over handigt. Maar de Prins wordt opgewonden en wil. van de voltrekking des huwelijks niets weten. Ufy wil vluchten, door een deur, vdoor een venster, naar'zlja'lieve tuinierster, die anders juist dezen nacht met een luitenant zijner garde baar bruiloft zou vieren, zooals ze hem heeft verteld. Maar hy kan niet vluchten, de wegen z(jn alom versperd. M-t het oog op 't lEuropesche evenwicht" heelt schoonpapa rechts en links wachten post doen vatten, die het volkslied beginnen te blozen, lk oogenblik, wanneer er een menschenhoofd buiten het paleis wordt gestoken. Dan wit de Prins een schandaal maken, en, a br lepourpoint, verklaart hij zijn liefde aan de gouvernante. Dit getukt OOK niet. De gou vernante gilt omliulp noch schelt, zy gaat mee ia KJJn voorstel De Prins zendt haar weg en, teneinde raad, gaat hij ronddoolen in de donkere korridors. De Prihces-tuinierster, die alles- door het sleutelgat der bruilofts kamer beert gadegeslagen, neemt dan een besluit. Zy tooit zich weder met het gewaad, waarin zij 'a Prinsen hart eens heeft gewonnen en ontmoet hem aldus, voorgevende in dienst der Princes te zyn, als de Prins hopeloos, zonder ergens een -* ? -« f -- - ? ? ? döaaai, Hij is Terrukt haar te wen,'heet haar te bleven eu wil haar in zlja armen sluiten. Doch zij ?iagt .een Uod voor hem, .waarin verhaald 'wordt, hoe slecht het van hooge personaadics is op deze wij te arme meisjens te verleiden. Rn hierbij moet ik eren stil staan, «m aan Mad. Chopin een warm komplimenl te maken voor haar spel eu zang als Miweta,Ao Prince3*tuinierster: 'l was dood eenvoudig, allerbekuorlljkst. Reeds van den beginne a', streelde haar rijk ea «et orgaan onie smaak en ons gevoel, maar na dit gezang kon waarlijk de moest onbewegelijke zijne handen niet stil houden. En tij heeft daarbij een voordracht! Ztj laat de woorden tot hun recht komen en zij weet -door gebaar en houding hel loven der melodien te verlioomn, A»l 'l-een aard beeft. Ojk werd dit tleJ "bij voortduring getMsteerd «n ontving &I»J. Chopin gisteren avond een ruiker. MictuUr, om lot de geschiedenis to rug te -keewn, laat iöh eciiter vertelleren 'én Valt' voor den Prins nouf: steeds als Jostfa, aan z^n borst. . Het der Ja bedrijf speelt in 't kamp. Acht dagen zijn verkxtpen. De- Ptintes i» naar een klooster gulrokkeo, de Prinx haar met zijn troepen naxereisd, om J<H<//a, die in haar gevolg mee gereisd is, van daar te onivoeivo. Zij ecliter,( ab'^nonnik vetk'eed, dringt in 't kamp, en,'na hun teeder klagen: .Quel «iöcle d' attente, Iluit jotitt MOS se voir!" beginnen op nieuw hun JiefJcduoos. De Kooiu^ zal aan zyn ar» de Piinces tot haar gemaal in 't kuitrj) brenien. Bij 'l vernemen dezer l ijling, schiet A/leitetu ijlings weg lussclien de tenten en verschijnt een oogen blik later weiV, als Princes. Zij bekent naren echtgenoot nu: »Je suis Jo»é/a". Na nog eenige opheldering-in, valt de gordijn. In een oogenblik van verregaande stout moedigheid, hebben, dit vergal ik nog te vermelden, déware Jonéfa en haar verloofde, de luitenant, van de »chambre nuplialc", voor hun vorsten bestemd, in het 2e bedrijf gebruik gemaakt. De Koning, .die zeil kuam zien, of de zaak naar wensch van stapel liep, heeft door de deur het klissen gehoord ea gemeend, dat dd or^tel(|ke geliefdafl-daai' samen wtirep. £enige dagen latei' heelt een ^bulletin van den hot-geheeshear hem tol de hoogste blijdschap gevoerd, in het vooruit zicht ?yan. zijn toekomstig grootvaderschap. De Prins, wien de Koning dit alles in liet kamp komt moèdcclen, staat verbaasd, ver stomd, verlegen, daar hij slechls van zijn tuiniersterljen afiveet. Doch hel»Je suis Josófa" komt alles ophelderen. : Het spyt mij, dat a. s. week deze operette niet weer gegeven zal worden, daai' mij nu bestek ontbreekt om, meer in onder deden, de goede hoedanigheden uit-een-tezetten en de overige verdienstelijke, kunste naars, die er in raeöspelen, charakterizeerend (e noemen» v ,- , 24 Mei. f. D. UIT DUITSCHLAXD. HEI Keulen, IS Hei 1883. fweede Ang. 1)9 t.,aede feestdag wai byzondei' gewijd aan fiach'g prachtige eanttite Gottes Zeit is die aller beste Zeit," voor soli, koor «a orkest, en Joinnei BraotliB* tweede klavier concert. ? Gelukkig dat Bach niet vergeten werd; Mozait kon op dit feest geen plaits vinden, wout eene vrij «note iiiiwto was er door moderne toonstukken ingenonun, IÓQ zelfs dat de beide prograiüriien v»o den 2e en den '3e dag overladen waren. De Cantate van Itach iïsamengeiteld uit woor den der heilige Schrift, die het menschdom aan de sterfelijkheid en tot boete vermauen. Het klonk eigenaardig, maar niet minder indrukwekkèud over de hooluen der lioiiderden tO( hoor ders : , Meusch du musst stcrb«u, du musst sterben, sterben," uit deumond cener breodery van wit eu rota geklcdda juükvrouv^nl Zeer oornpronkelijk en van troifeddèuit werking is d« bas- solo, Heute wirst du mit rair ioa Paradieae sein," begeleid dóór enkel altstemmen op óüd-litargischeu toon zich bereid verklarende tot Jezus te gaiii. Ook het altwlo van Mej. Spies» uit Wiesbaden waa voortreöelijk en in dea geest des stuks voor gedragen. Ondanks de diepe ernst welke over bet .geheel ligt uitgedrukt vond dit werk toob ceneu heldereu weerklank in het gemoed der feestvierende inonigte. Het concert vun Brahms onderscheidt zich vau andere toon werken voor klavier en orke.«t. De piano wordt er in behandeld als deel van hét orkest en niet als een solist, die zich door in strumenten laat begeleiden'. Dit ia eene voor treffelijke schrede vuovuit. Hoeveel schooi» ons de klavierconcerten van ftlozart, Beetnoven, Mendelssohn ook bieden, toca steekt het klavier, deklanken fu" «fle groote zaal 'npoedig ' eenigsKig^ins koel at' hjj de meer bewtjl zijna ioKle toouén vaïi een orkest. De lïpofdgedachte der compositie ligt in tekent motieven welke zich door eeiien «troora van barinoniën en disso nanten been werken, gelijk een kunstenaar isich door allerlei htnderpatea< of elk iHeutcbeliJk Ie?v«a «Joh door dea teg<{$s*p0ed bjeii w'owtëlt, om eindelijk door den zegen vaa boven n eigen kracht te overwinnen, Men kan natuurlek niet v»n ons vergen dat wij bier niet het möeatewtak in de hand onae bew^jzeu gêvéu, maar zelur it het dat dezo gedachte op meer dan eene «rtyte reedi door Bmh'nn is uitgewerkt, en zelfs op eene zijner partituren ii aangegeven. Ztfue 2e Smlboie (op deu derden dag uitgevoerd), welke WQ by dezo gelegenheid wiilon nooraen, beeft een veel liefelijker, ja zelfs een pastoraal karakter, waarvan de raotiavcn fijn en kieseb zijn attffedaoht eu behandeld. Brahm» bereikt, onzes intiem bier misschien niet dien rQkdom en orde der bewerking van Beethoven (by voorbeeld in de Léoaora-ouverture 3 (welke den tweeden avond besloot), ma ir al züa thenia's, zijn van de edelste ei fijuite uitvinding; terwijl h|j met 'Beethoven de eigenwhap gemeen hoeft uit een kort en eenvouJig motief een groot en schit terend gebouw te kuuttea optrokken. Brabms dirigeerde zelf. Jubelkreten en fanfuremnziuk verh even zich bij 't vallen van den laatsteu toou, zoowel van 't Concerto f door heni zelf voorgedra gen onder directie van den bollaudtoben Comei-vutoriams-profcsior SebwÜuan de Lango) als aan 't einde zyner edele en klare tinfonie. Verder bracht DUS de tweede oag nog hot «con certo grosso" van ndel, getrokken uit een ver zameling van concerten in 't licht geven in het jaar 174U; na ir toenmaals gebruikelijke wiize geichrevea voor .twee .vielen ea violoncelui -'"' .doch de solo-instrumenten waren meer tuin dob bel beset, en de daartoe behoorende klavierbegeleiding bad Hiller dour klarinetten «n fagotten doen vervangen een «eer harmonisch geheel uitraakdBeta. waarvan de fijnheid der liutcn aan 't' geoefoud oor niet ontsnapte. Doch na de grootten* cantatu van Baeb kou dit fijne lamtntpel «lob moeielgk Uteu waardeereu. Aldus «ing het ook met «ene kleine cantate Richurd liöwenhert" van Hiller, op woorden van W. Muiter van Küni^swinter, waarin de verloesing uit de gevangenk en Bicbard'a terugkeer' naar Kbgelaoa wordt betongen doof. teaoor-aolo , met koor een werk w.iarin aan 4* mutlek een ?prekend epiiicb karakter U gegevenT doch wnt overigen-» terbloeken moot, na MendeUiohn'i machtige H4o psalm" voor acbtitewmig koor. Van den wakkeren directeur, welke', door ijjueo ijver g«dreran, ondank* den raad t\}ni venéei* heen het feejt wilde leiden, werd door bet orko*t alleen, op den dinsdag, nog eene kleine rompositie voorgedragen, ten titel voerende Auf der Wacht," 'waarin op geeetige en f One, naar 'motief en bewerking <eèr oonpconkeuike w|ju ene «ooit van oni eene tooit van otogiing door den naont-v gtschildord. Evenwel kon ook dit «tuk, kan einde van den dordtm dag voorsfeiraaep; naaweIjjks fptchat worden, want dmartpe zgn de tinten er van te Qjn; bet.-publiek WAS zeer vermoeid, de l itte weet meer dan dertig graden Reunmür io de slikvolle zaal. Schöu Ellen", een ballade vau Em Ooibel, , in rauz.iek gebracht voor Sopraan en-boa-toto, niet koor eu orkest door M >x Bruch, had eene gnlukkige pla*t« iu het program*, verkregen. Eene aciiot'che bmc'.it wordt door vüaudeltyke troepten bvdrcied. Jonkvrouw Ellen zoekt door baar overtuigona woord de hoop op ontzet in de, harten dor belegei-den wakkor te houden. Op het oogendat de bmtoroiiog cal beginneu naakt do redaiug bU bet weerklinken van 't scbotiobe' nationale lied, en Ellens voorspelling wordt waarheid. Mux Uruoh hóeft daaraan eene aangename drauatbohe kleur ast »ieriyke en wolklinkende begeleiding geeeven, waardoor het wei k met; groot welgevafllen bij andere gelogcjiheden' op kleinere schaal zal worden uitgevoerd. Do avond werd besloten door eene heerlyke uitvoeriug der genoemde derde Leonore-Ourerture. . . Derde dog. De voarnaamite werkjn, welke op den Jonlen dag werden uitgevoerd, hebben w(J reeds vermeld, Gewoonl(jk wordt deze dag de kuostenaarsdag" genoemd, dewijl de zaugér« on zangereaaen dan m eigen 2elf|t»kozon stukken optreden. Liever zou ik hem deu liefbebbersdag. noemen; want alle dilettanten welke niet niet m staat zijn Han del, Bacb, Beethoven, enz. te schatten, eu toch het-Diiiziekfoeft wiUen bezoeken, vindt men hier op ,den d«rd«n dag bijeen. De hoofdperaooH, die deeen avond zou opluisteren, wai, ondertüsscben niet verschenen, nnmel^k de beroemde' Violist A. Wilheliny, door Wagner den grootste der thaoa levende uitvoerende.* kunstenaars ger noemd. ' ?'.-.-? - ?.-'.'??? Hij werd vervangen door mejuffrouw Soldat, eeno jonge vioolapeelster van groot,' maar nog"niet geheel gi.-rijpt talent, met meer fijnheid dnn kracht van spel, maar van goeden «maak en eene zekere eenvoudigheid. £}i droeg het^cóncert van Meadeltsohu en eenige hongaargche melodien van Brahms voor, welke de componist met veel wel willendheid zelf op het klavier begeleidde. Ver der werd deze avond gekenmerkt door de krach tige eo kleurige Faust-puverturo" van Wagner, maar nog meer door die van Schumaunt ittanfrcd." Wat al strijd, weemoed. Ja wanhoop b{jna, spreekt et u uit dit toonwerk;toel Wat'toen voorspel van Schnraahns later n .toestand? JljtUsohien l Maar zeker is het dat déComponist 'zich van dat tydstip af aan de geestelijke muziek wilde wy'en .waarin h|} de hoogste nitdrukking der toonkunst zocht." Dus schreef by toenmaals aan zgnen vriend Strockerjun. De uitvoering toonde de deelnemende stemming van 't orkest voor dergelyko kuuatwerken; do geestdrift der uitvoerders scheen bij dit tafreel vau 't innigst leven des kunstenaars ten top te stagen. Emdelük kreeg ook de componüt Reiuecke nog een deel Van de uitgereikte palmen. De voortreflyke Haver droeg eeue oosterscho nérenade voor, getiteld M Almantor," een fragment uit Heine's treurspel van dien naam. Mejufvrouw Spieaa zone vervolgens onder anderen nog een zeer innig Gebet" van Killer en LiUl Lebmann besloot de eolo'a door Handelt Halelujah" uit het oratorium Estber." H«t tempo dezer aria had evenwel veel sneller thdeteu genomen worden, ofschoon iu dan ook -een Perpetuum mobile gelijke. Doch eene duiUcliékeel is hiertoe incest niet bewegelijk genoeg. Aan den beer. Götze zullen wij de voordracht van de aria uit .Les Abencen-ftges1' vau Chcrubini maar -vergeven. Een koor uit die Scliüpfung" besloot het feeat, wat nog door een vroolijk Featewea" werd be kroond. liet zal, geloof ik.. niet noodig zyn, aan het bjvaastaaudo nogieti tue te voegen, om dit heer lyke feest io 't algemeen te karaKterisooren. De voortrefl'rlijkheden, zoowél als de gebreken der Bamenstelling eu uitvoering zjjn uit ons ver haal genoeg gebleken. ... Wij willen hier nog aan toevoegen dat, dank aan den ijver van het voorbereidend comité, de niterl^ke inrichting niets te wenscben overliet en de dankbaarheid .der feestgonooteu dien heereu van alle kanten toestroomde. W\j weusohen hnn 'daarom ook van harte dat de practische vrucht huim«r moeite (eene gevulde kas) buq 'na het opmaken der rekeningen moge tegcnlacben. Sedert bet jaar 1847 zijn de ontvangsten der feesten te Keuleu reeds van 11,768.?marken op 27,669. gestegen, Würoepen hun een hartelijk proficiat" toe, voor dit jaar en vele volgende jaren. A* D. K. UIT BELGIË. XX. Luikiche Tentoonstelling. Aquarellisten. Mevrouw Coürtöiaos. Karel de Gheldere. Sarah Bernbardt in Spanje. Men kan- niet loochenen, dat het kunstleven in lïelgiüsedert eenige laren recht wakker w, en voor»! aan de flcbuaerkunst door vela steden eer wordt bewezen, 't Is bekend, dat sedert een a*ntal ? jaren jaarlijks een» groot* tentoonstelling wordt gehouden, netsuj te Brunei, te Antwerpen of te Geut. Daarnevens heeft ondertnnoben net gantche seizoen door, dan de een dan d* andere ttad bare bijzondere tentoonstelling, gelijk in dit oogenbl k te Luik en te Kamen bet geval is. To Luik *4Jn ook eeuige buitcnlandiche werken geëxpoaoBid, b, v. 'uit Duaieldorp, en deze behooren niet tot de minste soort. . . i Wy vinden hier in 't geheel een groole vlerhonderd-numm-rs, waarouder eoriige werken van beeldhouwkunst, b. v. van J. Willen» van Meaheleu, welke op do historiiche tentoonstelling" van 1880 eenen droomeudeii salyr" teutoomtelde. Uier gaf by slecht* twee kleine werken. i \Vanueer w|j eenen atgemeenen blik over dit tal van doeken laten gaan, worden wjj weder l 'teerst door de eigenaardigheid getroffen, dat ook de Luiksoho laudc-chaptschilde^B, tvenait de : Br ussebcUa een de«l b'unuer i n S i v i d u e e l ' opvatting, der natuur prysgevende, of wel zonder opvatting zich de nituwe manier op 'tprocéd van 'timprcMionisms hebben eigen gemaakt. , Het woord impressionisme is evenwel slecht gekozen. Het is voorwaar niet ds hoogste roeping' '-- luuut.de, n»^ar.ia,aI.Bare.byzon4trh«(lsnt niet elk baar van htt hoofd, etk iohnimb*. de* gilven, elk porie van 't eikenblad teiugtegeven. .maar wel het karakter (*U zonden ha*M zeggen het innerl^fe (even) v«n menicb, of »?*« of plant uit te drukkwi. Zochten de imprettio* uitten dit laatote, dan ware hun titel iwj zoo kwaad niet; maar in plaats van karakter of in* nerQjk leVeb, in plaats van den wezenleken in Irufc, do imprestie, die de natuor tewoexbiunjtt door de poStische macht van bet penseel op Mt doek te toovereu, wordt de natuur door deze meestert nog minder eerbiedig behandeld dan op de toonteldoeken, alwaar hjet lamplicht en de groot* afttand de fouten van kleur en teekening moeten bedekken. Vroeger was het deooratietehiideren een zeer bescheiden handwerk; heden streeft de kun* ttenaar er naar decoratiesebilder te zftn ea noemt zioh dan impreuionisV. Zoo ZAg^ wfl op de Lniksohe tentoonrtelling landacnappen vu Joaeph Anten, Alphon»e AWbergt, E. de Bare, G. Deltaux. E. l)enii, U. UutSmant, Charlet Kèpenne, Jules Montigny. Alle dete kaoattnaart. o&choon niet «onder talent, -maken zich af van hunne ta*k, zonder t* traehttn dooc bun genie. aan de natuur een hooge r leven in te blazen, of er het edulrte vaft' arte zien, ,wat voor hei oog van hem, die in de kunst een leek ii, altöot omalaferd bluft. W(J zogen landschappen1 vanDttttsche schilders welke door.-. het omgskeerjt zondigden, namelUk door al tt veel Jielderhei^ en reinheid van kleur den indcflk makende cener Ghromolithqgraphie; zoo bjj»oqrbe«ld het tyrooltehëlandaehap van Bode, het «wittersene* land* schap van Schultze en de stokken van Sohweltzer. Wünoemen verder den Limbnrgvcben molen va* Kof&aen, enz. De eerstgenoemde sobildera neigen er toe om de natunr door afltotatie van alordigbeid leelu'ker ta maken dan zU it; de laataUn haar te zeer door eene ideale bril aan te zien. Het midden daartuaaehen houdt J. Cootemaot met ajjn voortreffelijke eiken te Genok, ofaohoon de boumen in den herfst'wat tébruin tohynen; i4jn boaob van Soignies kwam on», wat de com positie betreft, minder gelukkig voor dan" eerst genoemd ttuk. Half landschap, balf genre ztyn de werken van den Duueldorper Andreotti nldjUt" genaamd, voontellende eenen herder en eene nerdenn elkander op.de heide ombeliende; zedig, doch niet zonder eene zekere affeotatie; >,Le retour des Obamps", van A. Lios, voorstellende een* oude met takken beladen vrouw, recht vol waarbeid, doch 'met donkeren voor- en helderen ach* tergrond, wat' tegenwoordig een mode wordt: men vergelijke L» barrière noire van DéKnjjff en -eenige andere werken. De ezels van Eden. da Praetere kunnen weder volkomen waar genoemd worden.; en aldn» zjjn er nog eenige mant-, vrou wen en kinderportretten, welke tot de beate wer ken van de tentoonstejling benóoren. bU voorbeeld die twee mansportretten van J. Ubagns; verder het kind van Delpér«e, waarby echter, op te mer ken is, dat bet bijwerk geheel voronaohtzaamd is. Wil de kunstenaar geene voorwerpen rondpntwn portret schilderen,'goed; doch,1 indien by-ze1 schildert moet de behandeling ervan geëvenrediffd zijn aan die van bet btcld, -of wei Mhüdtre taj OUB liever eenvoudig een fonds, zooala SehwaiUe en Gallait dit menigmaal hebben gedaan. : ,.. Belangi^ke geare-aqhilderjjen vinden wy in H. Bourèe'a ttrykend boerinnetjo, en vooral n» ??Ila sont ton» partis": twee figuren aan het, strand vol leven, waarheid, poëzie en vau juiste teekening, rai^ichien alleen wat te bleek van tint, " Bouvier'-, Approchedelatempète^ÜvgenaStrand, La part dn pauvre," Van der Ouderaa's .une répAration judiciaire," "4in ons oude, goede kehni«en, doch daarom niet minder yoa hooge beteekénU, en waardisr te wórden.teruggezien eri te worden'.... aangekocht door hen, oUe zinr^ke onderwerpen.zoeken, door uitmuntende'meestert behandeld. Wanneer wy' nu nog Ander .de stadsgezichten .Neurenberg" van Stroobant, d'ea beroemden Sieaert, Sondeland en Fvittmf Smith-Hald rullen beoven genoemd, kannen wy, geloof ik, van dit onderwerp afstappen, hetwelk voor het buitenland toch tlechtt van ondergeschikt belang it'; het overzicht is in boofdtrekken gegeven. Toch moeten wy' nog gewag maken van een ander verschijnsel op t kunstgebied, Wat bier mede in nauwe betrekking staat, dat ia de ten toonstelling van teekeniugen van den .Cercledet aquarellistes et dea aqaafortiatea," in het JPalaii des beaux arts, bier te Biuaael. Wy willen geenszins het talent en. zelf» de ge niale penseelstreken van sommige kunstenaars, welke tot deze tentoonstelling hebben medege werkt, miskennen. Zoo hebben bijv. G. Vogels en de Noeyer recht liefelijke rozen geleverd; van laatstgenoemde is ook CrépuicMe te prezen; F. va u Leempatte heeft door zijne oude vróair (Vumnaguardc) getoond wél te-kunnen teekeneti; de molen van Fillière <Ko. 153) is natuurlijk ea omgeven van licht en lucht; het winter-landschap van E. Temj'I* is met goed effect bewerkt.; zoo ook dat vau rlHotnboutj; wij zouden ff aai ne aan H. Seghei-s, voor z(jne studie te Schevenintfeo en de Antwerpsche St. Jacob&traat eeno palm willen toereiken; Etl. Dieghem; il de nette teeke naar van een' beek te Dieghem, B. Kerckhoft Amsterdauische gracht (üanal) is levendig en waar, zonder overdrijving; oolc Panl Herroaus heeft aan ^üne Kade wat mér zorg besteed dan de meestA zUner kunstbroeders aan hunne wer ken; M. Hageman's stoomboot verraadt een ge zonden knnstenaarsblik, al is ook dut beetje poëzie van 't vaartuig in 't water, bjj iga prachtig Ant werpen", (in olieverw) in 't geheel niet te vergeyjfctn; ook J. Guiétte's oogst (sterk water) i» lijdelijk goed uitgevallen; C. Gi.Heman'a keuken meid lieert eeno zekere ongezochte natuurlijkheid; men kan allhans duidely'k onderscheiden, d&t bier een vrouwspersoon dicht by een baard staat; de londscuapjes van Ecrevüse en E. Eile zyn wezenlijk net; No. 53 wat Kh:rp. Clarys heelt in zijne Etable" twee achterdcelen van koeien willen tcuildereu, en it daai in zeer wel geslaagd; ook H, Casiiers . water op Le briae-Iame" is vry* wel getukt deze en enkele oudere werkjes verdienen daarom, het eeue wat meer bet andere wat minder, eene onderscheiding; doch wfj verklaren dat de algemeene indruk dezer waterverw-tentoonstelling een recht beklag*l(jlce ia. Eén. van twee: óf wel de achilderkunHt gaat achteruit en de kunstenaars verliezen gevoel en . oog voor de natnur, of wel ity vorkoonon hunne olieverwntukk-.-n zoo slecht, dat KÜ, huftne' toe vlucht nemende tot w'nterverw, onder het voor wendsel vau Manet tot meester te nemen, en naar het bovengenoemd impressionisme' ta streven, onder dit voorwendsel zeg ik, aan bet altoos voor nieuwe mode» gunstig gestemde piibliek knollen voor citroeuen verkoopen. J> dozijnen hangen hier teokeningen, die de aanma tiging hebben iets voor te ttelleu rn in den grond niet anders geven don eene onherkenbaar meng sel van allerlei kleuren en ly'uen. Menig c/1 U de ftlge it voUtrekt geen sneeuw; en allerminst op bet grootei witte opzetpapier. Anderen noe men hnn werk Dnnei (no. 159-137) doch m*n ziet niet, dat zQ 't zand van Haarlem ot Ostonde ooit hebben beatadeerd; bet kwse groen (van 149) il geen weide; in de stukken 143 vlgg i< bepaald land en water niet in 't minst natuur lijk, evenmin als op 127. La, vallés de Meijerbeer 120 is r{jk aan vülscb effect, en de Gnmln (no. 12Ü) is klem- en karakterlooi, W« v rmuden de nnm'eii dezw waterverwkQDstenaaw dezen keer, op hoop dit men liierdoor de onafhanke lijkheid onzer iczlchfon te beter zal schatten. Voorzeker hebben do oude groote mesters om ook fchettttn nigelaten, die ofschoon gebrekkig S vaa teekening en kleur toch den grooten kun stenaar verraden; doclrdese waren nietbtatemii Ko. 309 DB AMSTEBD A MMBB, WEtKBLAD T O O B H B D E B I. A H D*. hunne voortreflMykheid it verre te aotk«. Tind t«* MM> 4* aetaar tsre* k-wJ*r*a teMgat «?Ik* a d» JjBaratait'* zaak** va» dk twee «e» op a», n ! Zit MM MM gntf Uo, w -TM* of te «kt HttS Matigt* 4» d«"Ji, «? M 8 " . 84. D. taait dort tt) ziek voor ah ( a»ftfd VM kt* gt U*t laMriitur llitr eTtreeahoattt. Zoo k fMto (Na 64) N». «7 1» ACOW fl0 da dan* (vaaaehterta vaar; »atr ik wal «t «M» pk* .__ «j?j^^^ fc^__t J*. .Wti" Ho, » Mett atM zi< naf \ ia titaan ta {«d«idt wvUta taak voor b 't papier of berdwirwark? Maai k*n 1 mi* rgfan. Geiakkif aoetat da atbMey tf aïakbalïoeit Aw niti att» «a vrcww haaf» vut» ttaBden»; H ia Mheel ónherlienbaar. t Is als piarovtjt1 u Met)|retjttjta» Ivai ?? hkwaA kwata ont ÓV taakenen!* te Ottaada (dia eaa Eng-tabjta* tctjiai U veten) ab ata «pot, ah ana wrod»» zjjaM» eoQega't voac. BÜteakanda. aan alad val »Mft tai of *obt nMwr Mvtekta da» gnptnttiltta; beeldekens, van de tSUentoapendMt toeti. BH Toarnaatoata daarvan it aam paardia «M* wafaa in een zeer sterk pertpeeticf va»acMat«mgati«B. Hu noemt z}ja MjiVvoTriHort *' aeinta.'r \ Ia weikalttk zoo^ e» eaaa goede IMVOV da taadaraat 1 ' ^^ «itkaiisfié.» dea «SM ktam feissvt node «n b$a* oitskkt LsMtleden 2n Pimkw te lUldejd.em het f*Mtjater.te ter «tra VM mevronw Courtmans, welke sjb dteWtre» ««k ia Nedeclaad «iet o*bek*oi ia. !? exa^uttkel «aft Gent- tjvd «t CMS* utvoefisr SMMBWW»; willen alken n«f e«»w« bj|annier>'s1i« ever leten en d* warkwa 4ar «evkrd» a**« tbuna» toevoegen. Joana* Dtajiem C>ejitase)% feben* Berettmans, i» i* 1812 to OttdeMUür**» g«koi«t., mar *«*r vader banisMOter -wu. Baareen** jichtstni venebeen in bei .Nedcrdnitaeb, iaarboekit van 1840." H» iei. ioed aaara «omaab opetde s$ ea« kotAsdboftl te MaWeal.tm n> Weef aldaar tot heden to» -MM» 23 WhatUe eea aantal pr^rea in mdttzScte*. doax Ylsamsohe steden mtgwctoev*». De evtBagsoaeVrwerpe» voor bar» dtehtkanat v«ai s£ fn de en beww Karia TaeraieTl M»nóW7»»g«wrö*a va» Tlaandma ' -??- wfrte KttM&gki (1851\ Man.» d» (1886), Geaovera van BrahABt, eux. ent- ZB senreaf een aantal vernelen ia n«t tijibcbrift -Europanj enkete narar >eit<,si<Ti> xjjr» in t fransen, anderen in t dttttnB vertaald. Bar» werken spraken van eeaea gocdei» nasak, &IB gevoel, echt gevend* aedel^k stnv«ttlBfndev jacht op tflaet door gebrek aan gedachten. | Wji nebben etnea bnadeJ JLandliédtrai1* «ntTt^ea vra Karel de Ghckfftre, waaraan taattgenoemde boedwitgbeid niet minder eqteji ia. D« ^aUsia k. uiAr fcat-ad eJs) wvniJ» OMrt» ni»»: ook behoort hg toi da jftHf/um,, en da Wwt-Vlaamsche wendtBg*» die »Ég«bnukt sSjp ueBigen leser niet aaagtnaam. D« Gheldcrtf» oonpronkeujke gedialrte», soowei abt aijae vorUlingen vit het ngetsen gctoigv» ondertosacBCB TUI eenen toreadigok fritscfien geett, diésüoer Uls wel machtig is. De dichter welt «enige korte verbalen gewhnvea, doeb de Ijnrise&e toen k kam het meest eken, in zijn Aan Quitaaf' n ander* dergelijke balf-«l«giscb* ttnkken. Vu gcvtn eeue kleine proeve >$>er taal, uit het tweede gedeelte van dea bundel: «Nuwery soag*"ofnKind«r-Md«reo": DS TWEB (KoWn and BJcbait)» penoiuwij* «p langtm-Ban Er var*» t»et Vaa langat te kunnen slapen. *«v ata «p? r*i 4e ««n* td n bal ia al b§dan ttan', de soaao zit al hooj»1*. ?»" zei <!? ander broer» .ik h*D M M! al (tzicn. net n^jn reefeUr «e *.ea t-pfie na ttvr Ata moto» fog 99 t» elttB, alt aQn UokairM*; uil opeof»»»". Hierin- Bgt een kinderlijke, Intacte oorspronke lijkheid. Stukken van grootere vinding mede ta oeekn-laat de ptaattronate aMttoe,taaardeb«t>> del zij elkeen aangeprezen, welke naat natuurlijke, zedelüfce, liefelyke'poëzie verlangt De dichter zoekt geen ziekemkatoeatandan, gceaa twyning. geene fcarakterlooza droefgeeetigheid geluk vrie jonge dichten en andere kunstenaan. De melancohe van den grooten kunstenaar mag alleen besta*» in Mt gevoel en iet Iwngwen«hen van eenverloren g«ed, gelffcTlatii en honderd onderen dit verstonden, Miet-d-ga'd, mwr leven schenk* ónt da anuwteuMr. Tot heden tot toeft me» ar altoos rigfceid in gezitn een of 't tooneel en vooral aaa eenea ?dood te laten stenen. Niet allean"^dia 4e kant lief hebben om er liab aaa te varvroeH)toBt en door op te beuren, maar ook diegenen, welk» dadelflke en ernttige verhefffiag vanhart tn geeat ia een kun.twerp zoeken, Meenden dut uet aecjdenteele sterven zoowel au het vootttetlen van de ItAtateoogenbfikkeneentbedtegerictB teraiffiyden op het tooneel ?aoett gemeden worden. Heden ia er eene tèoneelkaattenaret ojpgettaan welke ona naarden schouwburg lokt, hoonüakel$k om ha«r te zian.... Sterven, en vooral aan eencn langtamen dood. Of die dood (rn.^édomn) na al door'een telegram bad kunnen voorkomen fordenydat doet «ett ter zake. De kuHtenareai nerft zóó mooi, dat w(J al)a (rebrekea vaa F aora" daardoor voorbtf tiea ea den moed niet hebben lang by bet stak zalf ttil te staan, «A annt tegenover ont zelven eena zotte tignar te maken met onze aandoening. Uw venjaggever w! Tan de voorstellingen door Sarah Bernhardt (Fedora vóór, Fedora na, FMora toe en Fedora ?la je nog meer blieft!) te Bmatel e» Antwerpen verleden weekeegeven, geene kritiek meerachrijvcn, want in Holland zeif zfln nn genoeg teoorowlaan opcetrèden; doch ajt aena it, aakt a-M, Bitt te outkennen: bet spel der kuóftenare* m MledoBRacb, banaal, daar waar z9 gean nevlgen oamtocht, geene ovewpanning, ften« ziekel^ke ontroering mag uitdrukken, ..Dit pleit tegen de booge waarde harer kunst, die eenz.gdig Slgkt ta wezen, nu Fédora" haar weaai haar eheeal de batatUêit «word*». -Na. hare voontelliofan ia Spanje klaagde men «over dat de kunstènara* het 8f>»antca kif rakter niet had weder gegeren. TMt zowta» -r »i« Btaying onzer m-enmgknnnen aanroeren, doch wij willen die kritiek veeleer aan den aard van Bet door Sarah gekozen stuk tottoArfvta- Bet *<?? nRny-Blaa" van Vi^for Hugo, waanaede de 'oooeebpêeJtteT aan bet Sbuotib paWiak geaoaB«n meende te dojjv jf^^ de schrijver katfc weh de Spaanache toSatanden «n karakters in dat orama veel ta franteh gedacht, aa da tooneelbeeftdk ' ' Dtw g»brek mm ntete, m . . . bét tk. beaebonwtjaf va» volftsda " D* «arel vu G«Jd«" tot d* PABIJS. vaa lf*vr. Dronet. - Ew ~ Toonetl: La i I* , marfijit 4«» Jnnoenüt. Boeken. Par|a, 34 Vat 88, Met de K«a*»l« artistiek» e» ktterknadlge wereld van Parpt awt d»n ftieelea kring van talen ten dia neb ett hst Mtievaal «e«i* vaa Tietor Hwgo groeyaeiw, M» 9c de aesr eenvoudif» *^ m^\ C«*_T^T -? -« _____ * --rol -? -« _____ * tni golroüifo M MeVn Diwwt Sedertvffti* jaar « raevrovw Bfo aeg Mfde, wat Mevr. de vikadbi^-i de» «Mcbter. Onder bat JeJHite aaeft tó itt baxvirogd da g»Bet» ia ^JbaaVwa» daar dan . dat dew vrotiw, dtti w$*»r oud was, bat Ima> bonden bettitrda van den grgtaard. Die, zooalt ik, jpmLtag zoo taJteBk ontvtiwen werd, aent in dea ndo» van da> Roe de fchy, later in het aardige kleine Mtd in de Roe d' Eylau, keeft knaaaa waard»eren wat zff voor den Meeater wat; hare akneataaJa aigantebappaa, haar grentwlooza latwfdiuy, haar wutengwoon vetttaad» ?aaktaa haar aena waardlAa gaatUia voor hem. Zg ontvint; dtitr eftea «votfd een dertigtal ajattan an hazoekert, had voor tllan ten gesprek, tonrgl da heer dtt BBtaat na den aten wat nut nam, wat overal ea «taait even ttverig, en nitttegenatnaitde haar beoge» laeftM, wat z? onder haar grijpt karen aog tteada awrukwakkead en een tebooae oude vroaw. Vietor Hugo it, BJettageaataaada d* neodtottige ongevoeligbeid dia met de j/uv» eyr hem gekoatea it, door des tebok daMT'tehaidiaa* Aaa aastradaan; op dtn-datf der begraftvit stond h$ aan het vemter zöoer alaapkaaMr en awa heeft alfo moeita gehad om te befettwa dat hf beneden kwam. Angnste Vtcquerie heeft eene zeer acboone lofrede op de overledane fehoadeB, ta *HJ wordt bet hnitbonden waargerramen door Vietor Hugo't doehter, de Jonge en zvar befcoovbjke Mevronw Loekvoy, de woeder van 6«orge en Jeanne. Di moet be* hanwa dat ik na dea dag- der begrafenis, er nog niet heb durven temghuuwn. Een andere doode, taaer beroemd, onttttr£»J$k z«1ra, Bdgar Ooinei, heeft tenige dagen gateden de wfdiag vu den roeai ontvmagen: eea ttandbcald. Zeer eenvoudig, nwwr zaef typiscb it het werk TM» dea betldfiouirer MUler en t* Bonrg (dep. de rAitt) oMnricht Ia taieMaiiag met MidMietoitdarttrim Ojiijay* f tn JMttarea aferyl tegende JaiaItiTali,'%^ftp»aika^Éeta.g ea krtofat vanuit .afin beojflewaarsfcsBe*! tn Mt eeUegvda Fraace; zgn MKC«» wat zoo groot, dat bet zien bgna tot een volksopstand uitbreidde: de_ aartsbisschop van Parijs protesteerde; de Kamer der Pain trok zioh de zaak aan; Edgtr Quinet werd bfina een mar telaar. Dtt» t^yd taajm da fcznïeten duurde böna een jaar. Totn kunam de-Revolutie van 1848; Bdou Quiaei-TtaTvoratde 'tjek tot kotoael dar nattonala (trft aa voltvfafttguwoordigtr. Da stad Honig v^urdixda Jttm «f «aaK da Caaztitaanta au naar a>TMglMa^e; ikTbeboef niet ta varaveldf» dat bf altoa* aut de debweratiacbe afgeraan&dea atemd*. Na, de gaberirtaniatea vaa> Deterabtr 18B1 week hj} eerst naar Brutaal, toen naar iüwittarland. Toen kwam hy terttg tot z$a gaachiedkuttdige, wjiaf*eerige en letterkundige Tfr'Ti\fT'*iini*'n'. Duüacklaoo, waar hy ook veel atndtëa genaakt heeft, oafande ten grooten iavtoed op zin -gacat uit, Lt Chriatianiime et la JUoritttut» fta»faiu U aan dlapB.nr.ig werk» aai ia slecbta het vervolg op_zfin (?éMicdesBelit/i6nt en zga JSstai atria YÏfdt JéHÜ-Ckritt. Z«n apot Atasvinu ia proza, hagüi *o^r de aehepp»ug der wereld aa eindigt na de» jongstaa dag. Arte wazeat en alle zaken doen daaiin hunaa tte*. hooraa, de Oceaan, da vitch Mkkar.de reuzen. het graaiehtatja, deibw, da K*tb«dra.en,de aterran, de ?troomea, da maagd Maria, enz. Hatverbaztadtta dael van bet werk M htt I^autsta Oordeal. De Abatvernt it ««{at&iraerd door Göthe't Foutf, nuar de artwariong h klaasieker. Gnttavue Flaab*rt heelt iatt dergelijk» beproefd inzyaebewarfa'ng vu da Teniötio* de Salnl-Antowe. Qniaat beeft dm wel zQn standbeeld verdiend. De commaae it weder verrezen te Parü, R«lakkit; alleen op het doek. Ia de Boe de fiéndv ia atniga dagen galedea eeaPanocaaui gaepead de panorama** xQn |da plaag van] den dat voorstelt d* tmatate deu der Comtmtnt, 28 Mei 1871. Het lager vaTTenaület beeft na een beleg van ttt» wekea de stad bezet, ea van boven vaa d* Battea Montaiaün woont de toe schouwer het bloedig tehouwapel bjj. G* weet dat bet hevigste van den ttrttd achter d«ierk St. Pkir* plaat» had; mea bemerkt den muur der Rn* dea Rotten, waartegen da generaal» Lecomte «n dement Thomas, gefusilleerd zKn; de verbondenen. worden taait ipiinl dovr *ea kvkMdnjk lid der Oovmone, Rouvkr, die «en. rood* tjerp draagt. Daartej-taever vwiehiat de laaaraéhalk UW Maboa, dia aiet *eaTo«saofttcier d» btAtergeo det.Vemülers kotatiaspeoteertn. Aohter een deaer batt*r§*i. bemerkt men e*a trom» c*vang«n«a. dk strekt t^fnaOIeerd anllea wo«l*t Het twWde gedeelte ven htt Panorama vertoont een gezicht op Parij» op dien dag van 2S Mak In da verte ziet men dwarrelend* rookwolken opUteen, het zin al de aumnmenton die ia braad gestolen, z^a; de Tuüeriën, het pelen van den Baad van State, dat van bet Legioen van Eer, de Bekenkaaer, ent.' Er z$a eenif e aaamerkiogtn gemaakt op détails van het werk der HH. GbsteTlaai n Wonteri, maar het geheel k aaftgr^pvad. Het U een zoo treurige bttazfid*. uit de geschiedenis van oat arm Fraakryk ea W it helaat zulk eene echte ea dmpdeUft bewezta Uadtvi*!..,. Eea lid vaa d* Commune 4e*eeklhoaw*r Jokt DaloB. lewJiur vaa Oarpeanx, heeft in den salon twee haatrebefs texAooósjptttH die bem in etn* een plaats aanwezen onder da aitstektadate kun stenaars van onaen t^e. HetkwerkeI|kFransche kuist, en bet k bt/na genie. De ReptMidt, geiasptmra door der* venen van Pierre Dnpoat: > I**» B*?ptlD|rrjUs| icfflMfKf Bar tem tok p*op!w, et l* ten* DM* J» p«ix s* lepmei» A* cu* «? ttt aaa» aw «s gatnt; is een prachttoe omanainfea, d* riten* fintrea. ind treft de 1789, waarin waarin da broanWlnfca ' ea kracht der " :de» nwrkie* d* Dnozhier door dra wil de* doer1 de **« -1* JLI oat wwvna aurt Breai antwoordde: velkt, en zonen derlbajonettea", _ ~ " ^ nen n|B~pnebtigm gttdifjuri aj'^tÏBivaleaLblaa»^* eoituam vu dien tfd. Dit tttawM tdoek it bettemd veer de vergaderzaal va» bet Patait Don-hon. M£fe£?**.*«*ft*' '»*-***«»-« wd*rt 1851 levend getkcbt zoo dat voor htttaeaa akaw.- Het libntto, jt daa dfo vaa oase W |W.M|« &*??"-? «Wvaadaxhat? aaa *M«teattttaa^endaa .__ fa; _w^ oniriiajtfttohe tiat. In bat Thtttra dn VaaiamBe k aam *£&&*"*? -o?_ , De reprise, in bet AroMn» van> Ia du Innocente, van DngSeVn Anielt (drama in t bedrijve» e» alt tafaraeM goed voIdaa-D, net ia oa* war iMneJi. Laat mij u t«n ktotU ^mylt ajto-ve, bej Lemerra, voor bat dardaTwl(BaAÜar-^.iaTte Oetvrt» poüifttes van JeaÉpnia Saalan.4ankaai%én I^ronzenen sonMttan-dkltar, e» da Sit tenrlvcr Barbey d' Anmaltv; \4 daatn diehtart uitgever: La Jterft OÜ«, vaa Jaaa Lor* rain; bg barpeatkr, aaaa raaliitiaeaa ttndiavaa het provincieleven, PtuiH*t JWttiniM, door AV bert Dnpni; Fantaitia vaa>BaficaMotttai):(«.« uitmuntende vertaliajf vaa Ltt rjwet «te IVattfflPBrar^ue1 door Francittpa Bavaard; ca n f ntodente, aatunJatiaaha ve^tttchnftan door Bnjtmans, eea latrling va» Zafau Studiën eur ffocakMi der SaHitidiaeMen Malerei, vun Tfitbeha- Mt. (Braanachweig, Vieweg nud Soan 1889J) * Dr. Bode, da hakeatV kot, heeft aJadcljik zte druk gegeven. Enkele dat «ver Hals, z$a om maar itlieel UeSt ?niatnistot»ia daarvan, ______________ _ torte en kat daaraan Veséi%isnéa opstel: ^MiaraMr* MapsvMIcr lw#»i»$. f ? MOUW it mede eenkort*^TOortr*Jtt«kg-»dirtvea inletfn*: iü> riliins jjaaii til TMÜiiiisstisii Maleni, m tkrett Qi*.»Jiis|ia,«faa. M WadaMan een ^ist en kat«kteri**iek<almmiskt anz«r zeMol v«n 1500-17O) geeft Ata bet opstal over TlMÉiiia» gaat erna n*Toerige verbwrfdiiig atiar' tm JBtMmcr e» diena school voofal. (lm de gebroeder, P^ Moeyaert, Braaur, Poabz>b«r«; ezt dfez» hier wat reed» Tawaaar zm ui i» &m Be-ztwiig atiar' tm Jt voofal. (lm jDyasvfekMek, r, P^i* JtxMSÏvi» Sw Braaur, Blaak ut M M B Bjne» w» Bo& aat«a»t is aan t* siatt. TazMkra* aaft BadR dat nrfia AnfluaBagswaiaa Dtiar'a OWMrtfcfafceit rad Qa» müth) gewsnanaasaezi vcnaitleit toid ftbartragt» wird anf Renbnadt sveJi Adaza BUaiaMr'V Dat z^n Ikat m dwoker, doec «$M koOandkche ay Re aiezzt laerlnnan. naar Nedail»ad zaaia s*nr»cbt enaVar nagevold, jan graoU» inafciad^ a Re»bnu>dt getfaast MI DavnazianaBaKaFnas werken «au 3H?90t Haar zasa hkrianiatta verte gaan; as ia JkHaag-feek, dat ?en Ddtscker, hawwt wa bat geriaff aantal werkel^E gnwte sd-adtr* dat z$» vadartod levarda, ea daanaa i» bet «örisaljgn tracht ta plaatm. r^aajir dnitseha. knzaianaar dar T7a Btekanda Moaotrra^e »utd«tmit-«s«rigf«-biaefar6ving z«a« wvrkaa kaeft de» aveester voor kat eerst nehoorlfik raekc deest wadarvaNai. Tas minste in anza eanw; tn de 17» ataw werd KtaheiKÉt hoog gewaardeerd, zaaatt ana HazjcisnX Ssndrarfs Bas^eW'aa»Xa en Ba W rbnava» W**** Wallieht kon ut bttr ZMMF aena «Ta<i«t«i a*> Bode'a verdientenjkea arWd tantg; tjaorVêdêa wcnsch ik dien slechts in de handen al deiffsm» die betangzUQeB ia de fro«tzt*a «MW groot* scbMders: Ranbnadt a» Hakt, A. Ure**» «EDEDEELISGEN EK BERIGHTEK. Ton Br. YifltU's Ltxico* tttr Toomfamst z§» aflevering 37 en 28 ?wnchanon, net Zie deel beslmteade. Zn (taan van oMüdenstemwen." tot Clara Jfovelto", en bevatte» o. a. de aiükeler. Slflanolk., Militaire tomóA. Kaneüno, Miry, Masa, tfodnlatie. deJ»^1' ' 'V " * Motet, Motyrt,.Musettav zteinriim*, Muiieklitt*ratoarf XfderlanAciAMi* «aeft, Kerodat Nenmaoi», IGeéla^ IneOBanV J tderme§er, Klason, Xoetame,. Kataa, Kaunit, enz» De wtduwe «a» Siekard Wagner it, zooah men weet, een doehter van Franz Litzt an. de gravin d' Agoatt (Daaitf Stern.) Litzt leerde da grawm ia Par^t kettaaa, ia da talont dar hertogin Dunt. en haawtt hH zat jaren jonger was da» a8, vatte h§ata vonga Kafda op voor de roodblonoa tohooae vroaw. da dochter vaa graal Flavlgny en van An* vaa Bathatann, de Prankfortrche palrieawhe. Dit Qafila voor dan gtnialt n kmnstenaar, verliet z£ haa>maaaabeidaE.nderea en volgde l it-t aaar ?lttftteflaad, T«tq- beneven zi) zrcE naar NonaatJ-f GeavM Saadenemdeiyk naar Italië. 6«dnrand« *nn-vitrjaria; taatanlavan acbonk zg het teven atn drie adaren, Dani?l, Chrurtine «n CottBa; luavrtjtaatjad* koajoagrte ia 1838 geboren docht» der grwdfl. Daniël stierf alt kind, Chnttina trad in het hnwetQk mét den bekeódea ntiniaUr OBïvier ea overleed kort daarna. Na da «beiing van Liazfe kaarde .CasuaVt moeder aaar Parp tarnar «ia werd tcfargiataT. Haar aentaronaa Jïelida," waarin. z|t haar «qreo lava» tchildart, htjürdefraot opzien ea bracht haar aiatitnTttke aaanavaa aa. Later gaf zfr o. a. noc aaa vertamaüag Apaorizaten nit. In het Jaar M8T wcrdCoaisaa da vroaw vaa Haat voa BOlow, diaa tg in haa twaalfjarig hKwerak dria dochten tehoah: Baniale, Blandinti ea Isolde. Ia 1867 waa voaBalow door Wagntr't toedoen, alt hoftapetawetter ea dlreetenr dar koniaktyke nraziaktcaool ta Maathav aaajjiaitaid twee jaar later echter gaf VL taagtvolga vati hvüBtOka onaatMMMaaibedaa. dia batnhkatff op; z«n tewerk me* Coüto* wtrd door ac££ieh«dÏBg oathonda aa ia 1870 werd *4) da vroaw vaa Richard WaKMr. 23) kraag twae hiadann, Eva e» Sagfried en ia arifaalo«rd feh-k batatB af twaalf jaren mat elkaader. Da smart over hei verliet van haar echtgenoot heeft haar op bat ziekbed geworpen. Baar moeder, de gravia d' Airalt ttiad ia 1SO& ««anwaad av*t daaaojr attia vorig heaaiadtn Fraaz Laat, dit, zooato baind itT nadat aft " k| U tbaw dépnastanr|dia« !M(tiM> In Wi if een «««r IraliitliefkfMa» itteaberf if een «««r Ir »Mt V»»»»»»K ^wJfJMMk Af^h V*M»V MM ' no «huig door Mozestsa* aa*AiW^i.v.^L.fi^*> -MXK A L A au. L t> andere ataz** dan. Da «odata dagteekêajt *» d* ven», BBOWKK4a> n, Het it net eenparig Mtaigantt vma Bar» . dftt deze sonnetten lot hat^hetta behaortn wat de Ent^die^ letterkunde hatft voortgebraejht» BrowatBgT aïtt aueea harea _ _ _ . telv« heeft gavlocatwt. htevt lat tweetal, dat ik Mar VO%CB hwA, tot lezbg vaa htt vkr ea veertigtal opwekken. ? Ziehier de eerste bloem «K den kraait I iteaffU aac* boti heoerttwt ba*> aa*« Of tlu aweat jnn, U>« daar aad wMi«4 tor -Wfto wek ene la a giaèle»» naad ? ft aaar ajMtJJat ra*«lal^ «U w I M* ta gi«aaa) vMaai tWxtH my Wam TbM* at «j a*ra*U<a\ who Uj «KM >ad A ah»dcw aertae w«. Btraiflitwaf I So w««pftiB. bow » njtale 9lMip« HA B*Unti a», aad dr«w BM tiaohwar* by «M Uir, And a Toloe i*ld iat taatawj watt» I ahw**,... .Qneas no* who bolda a.w4" Detth." 11 Tba tutti aBemTnna;.... ,Hot Bvatt, o> TJOV*." lint My owa b«lov«d .«a* aaa> UfM zat . ' From thta 4>*ar fl»t of aatta wbar* t «at throvm. Aal in twtwisi M iMffoUt riagM* btowa, A Kte-to-afat «V tae feMhtartlnjpamn} BbioOT w» aitf*, a* «U ata- Mg*a> iea, a.fc« ttj at»tocBtaalJt>a*A,aa7 e«a, Wh» eaaaeaito aa* waaa ik* worH «a* faaa^. Aad I wka laaked fer e»lj God knua OM. I ftod thwi J am aal», and «tn-of. ud ajM. Aa on* «ao itaaib In dewbaa aaphadal. Loota backwartf <m the todtowtbN av tal In tbe upper 111», ao I, wita ooaoni »«»^ Kake wito»*», hen, b«t»M*B-tb* ogd aad bad, Thai Low, a* tkoat aa ~ " f"^" DKM aodjiatteo, waajtB noodea dier dagen een KeHe spr klimoppteat liefde voor haren _ .. LB «VBU» VBKH het groote gadleht, dat d» door B. Browmwf, a*a de daór daztsT «tBig«n «jd atThet ho' da papieren z$ner gmda gwondin. zin verlaagwn in M50 het neht. Hi gut onvddel^k Wiödowt" vaor«f, ri zangen opent, . - ^ ^em vaa het wartatfead Itali ?aragen, die op hnn heatt van , wette «ie* aft ata krachtige Ten foracheB ttatn vaa haar echtgenoot windt Wie dera gedichten leest, verwondert ttcb geen oogenblik, dat het dankbare Flarenw i* 1863, twee jaar na. den dood der dichtraet, een gedenMaan ter harer eera ia den tjevel vaa haar woning, van Cosa Gnidr beeft doen aanhresgen. Ka be hoeft geen ItaHaoascaa te zSavem er door BB. troffen ea bezield te werden. Welk een moedige tuart, een door niets te. dooven vttar trut ea ~ieft reedt ia dien eersten zang, waarEGiabath _-owniug, nit haar venster in Ftoretwel straten naerblikkend, den kort te Voren verdraven, maar terug geroepen groat-hertag iJiofnid; door Oostenraktche wapenen gedekt, zgn hoofdstad ziet binnenrijden. Hij kwaaa tamg-eia Florenea het oode juk. weer «p de schoudert te tcggan, het jak, wunnder heel ItaliëSardini wtgazonderd weer morrend ging hnigen, rin de vervachtiBg, door den Panteqjken hervormer gewekt, ia rook Rinar vervliègen.en ^Kare^'Albeit'8 uederlaag der Italiaaaeche patriotten moed w kracht voor een tijdlang tftng breken. In ntijaMting verzoakea, hoort de dicfateras'over bergen aa zeeën hetn, boe haar vaderland ia naam vaa handel, 0p _ op n gaigpaal zehrSL waanatt het hik van een uwrtelaaraer vröhefd haagt. Riet op aan kerkcrbol, at maakt ook da jammerkreet die er1 uit ops%t aaar ta gwena aarde, mnder gerueiit dLTBêt ritselen T*» een veldnutit ia betTcWen. Net o» de boeien w de» staal; al oVedoekaga bopeloozc ellende ham een, versuften idioot wor den, die grinnikt en zingt onder de snerpende zweepslagen van dea vrqe. Niet op het tehuis van de armoede, Waar tongertyr* lippen hu fidele Terwensehingen staken» om mikkend p slaap te gaan. Wat geeft rai ee» vrede, dte gaaa broeder?Bhap is en geenbarmbartigbiBd in zfch sluit? VeeT liever hoor ik het ratelen vaa het kanon over de aarde, of het Iti^gageachneaw, dat ammwj u»w uut het hemelgaweif dreunen döef. .Liever de laatste «rorttafing van rtervende maaaea ea paarden in de enge, glibberige graant! Xjisver de golven ntodgeklMtrd en Woederig-tchnim aobttrlatead..... Airopa neen de wereld-~V il ia dia dagen druk ra de weer, om de tehttttn harer kennis ea vlijt in het JCryttal Paboen Meen tahoopen. O wijwn van net Ootten en Westen, zegt zg, nw wierook, goud e» nurre z|k* keateMpcegavea, maar wat hebt gfl'Qhrittat nog meer te bieden? *ra handen hebhen vMrtreffelttk oesroeidL Ia nw zroed en kracht in haadeawerfc «tgepnt? Uebt gfl geen geeztel§ka goederen, ladrtjtke gaven a*n te brengen? Geen wetten, die d# vrouw en het kind aaa hun recht doen tomen? GfleaUejbt, veor wie- ia het duister t» gronde gaat? flêen geneesmiddel mQn Engeland voor * kraakten nVer kinderen? Geen uitweg, Ooitenrük, voor nwe mishandelde gevangeaea, Mta oatekca poort voor aw bannalhigen? Oeta rnabdaa,.!, Rusland, voer onder knoet en dwangarbeid be iwttjkende Potao, voor edervronwea ia «etneenwvelde» verbUekend? Geen genade voor den tlaaf, Amerika l Gen hoep voorlIeaM, vrg raakrfik, ridderujk Frtmkritr? Geen deerata, « wereld, geen woerd van- tender erbarmen, Mev beate*, geen tmeea^elied joor het ame KaMe» «ader tegenepoed ifetnfptapii'enr > v laatarl een eogenhani naar ?% naar nw keraS, terwlt .ft; aan uiH*was3fi'~ ^jSZZmaiMf m*t dit hatrte to stoet tot t ?«ren kon, daarna kan ,_ .atttjekt ea woerdjef weet zamet, te nfnn. «? aaa aarnte abakia. woord>iiavalar aaa, Maar «e t^j V5l ven zin weet te knataa. ^fa Aarera I-t-th. e> reedt MO vreeg vaaV naitrltittis ut ta«fteejtÉaX «e tj| deae het»" efMt f-^aaaaaep d*. teae»lajt ASrerm-Laa** T STnlÉajiirtnila Sm.tjiTTt Zena agStvaVi noor den dood vaa EL B draagt, nee Bal ia n Bexrtee «eToeh wK ik een oogenhUfc d* social* teattoad*» an ?aseactet - het boak k ai» van d* maatanhappj dlw dafn «ga w ' du aam kwart ' En niettemin it het, op enkele mtaoaWtitanjeaj na, tot ia fcleiae hjinndffhaden voor dea» onze eigen veeaeweMtt dagen alt geachrevent r|^t Cttil flLUal BOOQtflBa C*MM JttÉHIttMMna%>i QHUMI hopen ea vreezen, waarop t diohteret het 'üehfe vau haar hoogen feest doet vaQaa. Geen> enkel vraagatak er ta geetetd, it tot heden nee* tot optoatiBg jKthcaeht; t itof wQ ia het nütV teraani nadachten niet wemr. dat de we._ zoo uitent langaaaaa Baar kleed weeft endatrbt nog telken» veor een wfle de handen ia dam Mhoot legt, af het gewrochte weer .ontrafelen gaat OntztoedSfead ja, taas| wff ont door «*khtere als BL Brownog. naar ata hoogaabarabUan> voeren, om .. den horiaoat te beapiedn, b*t floten vaa de» morgen te verbeiden. 16 M*L E-M, XABEL OB GBELDEBE Heat Beer geeft hf fefflatd te tei^ gadjehtan van tfBVtol nit,, rtn" getiteld. De a^kfnaaa arnatag, op z »Jer gedrukt, van clS l^^^draagt het aaotto Jon aare aee iovidi*.", terVg bet tite&Ud de lenze praakt: 'zwaar .Cratta. Xa*a, «U, mat ta natatta ptzetet, TB earae xtytou, «t wadieiaa aaali." Verder ie het hoek gewijd een de Btt*daentem*r van 't dichter» zteeéer en gaat aan de vaerzna' een bericht in proza jaartt,enttrgmnealuiijfBcf» ? voor de kendhsmac «fcr vlaauitehe taalib Vuan<:' derea en vee* de Scb allee» at eüt de iBvaariqs; dar . Witte. *S Ye deed aaa in 't tttiddentataadm et* EtjgtitndenzBnbewoaerw __ die ttalvenrineling wonnen of verloreni De achrfver vergeet, dat de Aoor hem gwiteerdf atotregel; jnwich nae tUa geatlamui And BBTar Eogliah 'aai", niet nit de pen van een der door WiDam meê^ft* brachte Normaadtsebe edellieden, maar uit die vti een veraatvnardigd, dntpart$dig, ngelachvolkapoëet vloeide ea voor de kennit vaa dea toestand weinig waarde heeft. VrQ moog* der Heer d bekiere vaa dft heropkaont der £ageltchet)iraa.tn in de 14e eeuw, gewagen en met Barbaar zingen: nAb!freedomi*anoblethiDff,"betblfift de vnugf of Engelaad zou ge worden zQn, wat het is, mo-htt levende, voriM franaehe element zich niet mee bet standvattiffe, hotte Antfel-Saiitcbe had v*r-^ mengd, en het Uyft eea feit, dat de Eagebeh* taal voor de helft uit fraaache woorden en woord* igen beitaaten dat deze waarheid, vooreen der spreuk de laeJ It gantt het volk", al* 'de Gheldere. met veraundenden. invloed op zyn geestdrift voor het behoud der Vlaanuchtj ronuktr werken raoeat. De Vlamingen z$n toch in-der-daad volhan dende kaerebl Een netrleger vsn middehnatigfaa| den heeft da Vlaamaebe neweging nu reedt gwbaard. Bard op bard it verrezen, bard op bara it verdwenen en, naar het voorbeeld vaaeenpaaf nitmontenden, it hetzelfde honderdmaal a* de onderwerp honderdmaal op dez_ . bezongen. Een ??iirfja' noot dichter heeft __ Tliiiitiiiiliiibeniniiiir nooit het Ecbt getcboaken. Ea tochdöenMn er^lt^ingroottTgetale weer jongeren dia meenen, dat net voor hnn tjjdgenootett wal red* Gek** iirtereïsant it te vernemen, hoe. zfi nogmaaUpreties hetzelfde op dezelfde manier kannen beweren en beangen, wat de kelen en de harpen hunner vaderen tmdt onhettjtelSke tgdea reedt ten on rechte, voor nienw nebben gebonden. Dat ia om moe te worden. Vooral de katholieke partg ia de Vlaamaebe beweging, welke haar hooJoV zeteb vindt te Leuven en te Brugge, heeft oat, van vaa Bgyeet eente optraden af tot aaa bet Uattte van Gaido Gezelle, zoo> onophondelpe en met zooveel aandrang, zulke ontzettende hoe» veelheden van dezelfde getale, speten voorgezet. dat w» er «ver denken onze btdankjet te gaaa 'metiveeren op eene wijze, als waartoe men in fataoeniyke e^zetahappen «letMt in het uitent* geval overgaat. . ? ' De heer Karal de Gbeldere is «en toerling va» bovenbedoelde athooL He noodig hen dat nit niet voort te gaan op het mgettagen pad, want wij zonden ont ziek geeuwen. By begiut het boek, bier in beiiandeung, met een lied Aam mttne dkbten", waarin o. a. dot regeb voorkw, men? die ik met een potloodttretpjen heb gete». keno, omdat ik meende, dat kierStde d* inVond, die volgde, gekensebetst werd: ? «O vaiveïUaMazaDgen, - vil OeoBMnd UliTerUngeaj Laat 't ander at versaaa: De UeMe bltfn aaaUanl" Dit zijn wel hoogst banale uitingen, naar Ik wat toch buatnwd naar bet droomend tjatevar* langen ea de zoivere liefdezangen dea Heeren da Gbeldere enit nam mjial voor twgelglriagen te zooalt z&, vaar Hoord-Kedemad tahflk en ttont nttgettovc zin door zon Uidgenoot en kanttbroa> der Pol de Moat. Maar, wee mQ! ik bob «iel» ontdekt, totaal naat gevonden. De Beer Gbekïere ie een dood bedaard, dood ettujjébie* «er gewoen, zeer aJledaegtch, goedig, vr? bugernwanetjtn. By zaaakt gedieh^ei« Hüaaa op zün haute .the Sobf jtOBMXatM naehtegM., «p zga ?enzieT^op**as .fi

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl