De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1883 12 augustus pagina 1

12 augustus 1883 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

TI Be» w« BOVEHHVIS MM ten vtteB.AHivtel. a*fc« met 8t*tt»n v*a Vwwoorwect »«vttttemd« drie a» Iwee "* K «reet» em Wee », atéletar em ffelOO. Brteven !_.._ «?«ut Mae*. letten HIRBISTEDIM. BÜBGE10BE8TKB «n TO5THOÜBEB8 vu <tmtttl atjn voornemens aaa te beeteden, de* middag* ten 19 w* ten nadhtaw a*a AM AwsteUök, op Dinsdag 31 AVfistvs 1983» A. B<* T«r*emw«« **» Atgemëeiie Maatschappij van Levensverzekering en Ujfrefltfc te AMSTEItOAM. Go«<l*re)c«ur<l.t>ll Konlnkltflc Bwalult ?¥» «i188O. Wo. t» «e W e*. Met vov eMkav ?!«* wen de* ««Hooi AsskrteUtJk «? hè* vsut vl«e>be>ceU«n. BttfeUèa net Tatkmlng »iJn tegen betaling Tan 50 Cent per exemplaar, verkrijgbaar bf) doflrmf IPEKBÜB en 8ËLDAH, fjamrak, Amsterdam. Inlichtingen I$D to bekomen Mn bet Barean dor Gemeentewerken, Overtoom Ho. 363 te Sleuww-Amstel vsn '* morgens «?U uur. Aanwijzing in loco TOOT sub. a of Yityl»* 10 Augustijn en Weea*4*g IS Aagustus '» morgens lOlfe w. Voor ?ab. b op Donderdag t Angustn* en Dinsdag 11 Augustus M mats*» l» onr. ' Blcijenbiirg, Den RUISTE KJtUZJS VAK KW EJI TKUAIOS RUTMJL SPECULTTETT VAK Sulky's, Batttesden en Dogcarts, A. AKIEBINOA te JbiaUriam geeft alt: Btaerenffraoht : 8OXUEfc.A.B AI A » BHU8SKJL. on HAMBURG. 3UATSCHAPPXLUK S AfITAAL, SSK MOLIOXX QVLDBN. DE YIRZSKSKOKf KVKHSS DXXLS1T IS DS Comulwarlwen, de Hoeren: H*. W. TA» MS Vuit, F. J. W. H. SCHMITZ, K». O. TAV TUKHOTUI, M». P. "W. H. VAM Ulea to Amsterdam; M». W. H. RIIMIAXXK, te Botter*»; M». J. P. E. TAK TA» Pooarrutt, to 's Orav«nhagoj Prof. P. TAV GE», to LeUei| W. A. BAMOV VAX on Fatn, to Assen; Jar, M». L. F. H. Micmtui YAX KxsnxiCB, te Roermond; Jbr. M». 3. H. P. K, TAV Swrabiuiv» to B|je (Friesland); Jhr. M«. J. B. A. J. H. VIKHXIJKH, to 'sHertofwbosch; Ma. F. H. J. BAROK t>i BIIBIRSTIUI BOOALLA ZAWADUXA, to Maastricht; H*. C. O. DB Biua en M». 3. J. C. Evsoaan*, beide» to Soerabaia, Krectenwn! D*. S. B. J. VAN SCHEYICHAVEN, E. W. SOOTT en J. P. L. BLANKENBERG» De Maatschappiigaat contracten aan voor alle Morton venekerinpen op bet menicheljjk leven, ook voor Oort- en TWïrt-Indië. Hare tarieven rijn volgens de nieuwrfe rtatiitieke gegeven» berekend» .:_ m Oorspronkelijke verhalen voor de jeugd. BOO» C. AIA£B1>IHCÜK THIJK. Mlin De Serie Tin tien deeltje» . . , f S. ld. ld. In keurig linnen banden -8.50 Aftondortp* deeltjes 65 Ctu., geb. - L Catalogus verkrijgbaar & 15 Cents. i HollaHdsche Leesbibliotheek YAW J. \A/. DRIESEn., BEERENSTRAAT 24. Catalogus verkrijgbaar a 15 Cents. H. FLORA C K, BchlWèr, Deoontenr en Polygromeur vook SALONS. PLAFONDS, WANDEN ENZ.. zoovel lu degelijke OliewM-Mothode. als ook in onvergankelijk Itallaanicb Fresco. M». M. WERENDE BESdüTETrOLUVIER cit«j» »«ir de BuMilulltt loiiKlt m FiBUS " Totfltten door hgt Frintcti Soi/wilMiMt . QiSseiild wonlcnde In i» Hospitalen van parijs. IMtKulvoringsmidilel aangenaam van smaak, ndinakkelijk ie verleren, gedurende vele jaren niet bedervende, hel krachtdadigste en onschadelljksle van allen, wordt sedert meer dan 60 jaren met succes door de beroem dsie pcneesheercn van de tjeheelc wereld gebruikt <:?<;«n huidziekten (Vurigheid, Eaema, ent} Ziekten van tiet bloed, Klieren, Schurlt, Gezwellen, Engelsche ziekte, Kankeraohtlge aandoeningen, Melaaischheid, PIANOpDEL Afterl Roothaan, HEEREHGRACHT 966, A IV1 S T E R P A M Steeds voorhanden een ruime keuzeIJTSTRrBIElSTEJC, direct ontvangen nït do vóornaaniate Fabrieken. Hoofd-Agentuur van de Hof-Pianofabriek 6ROTIAN, HELFFERICH, SCHULZ, Opvolgers van Th. STEINWEG an Radicale genezing van alle Besmettelijke ziekten n hare aeeolgcn, hettij van télf ontstane of overgeërfde, nitnto ontstane o f ingewortelde en van die icelke tan elke behandeling meerstand bieden. Di OttiHlnuilfi Academie u v oubxvzzot mi BCLOONINQ VftH 24.OOO FR. toegekend te hebben drukt zich aldus tn haar oflV'letJ Rapport uit : ? De Beschuiten van « Dr. Ollitiei' zijn een geneesmiddel dat nooit « bederft, derieteer tereiiiiny is too volmaakt ? mogelijk, zij kunnen dus der mentchhcid « gewichtige diensten bewijzen. ? Wij kunnen zéniet genoeg aanbevelen; -want geen enkel ander geneesmiddel bezit een enkel der onderscheidingen welke aan de Zuiverende Beschuiten rail lf OLUVIBR verleend zijn. i' BU KLZX BOOS is ntxi BBOCBURI OXTOXOD. , Sepot 11», ree da lUroU, «*, VJUUTB Depot Amsterdam, CL&BAS, Heiligenweg. De kennt«m»kljig met dit nitmuutend fobrik»»t wordt ten «eerste aanbevolen, TUrjjk «8» de verkUringen der eente autoritoltoji op muzikaal gebied, welke hulde brengen aan de' Toortreflfoljjkheld en 4en sollearo bonw dezer Instrumenten. Solide constructie, aangename epeelaatd en buitengewoon vloeiende en krachtige toon, gepaaid aan buiken pry», doen zoowol d» Vlougels als Pianlno's een eorate plaats innemen In de Ulrtjka röder hedendaagiohe Piano-Fabrikaten, en werd rooda meermalen liet bewtjs geleverd, dat Vlengels rut dezi Fabriek na een 8 a lOjarig Teehuldig gebruik nog niets van hun oorspronkelijke eigenschappen verloren hadden. Specialiteit voor Verhuringen in alle prijzen, KAS-VEREENIM. NTE VOOR 6 Et D EU i BEPOSI Kti ten a«f vocitf Ofm^mA .,>>*. t ' 'nadte '«&& BEWAfMMÖVAN WAARDEN volgens Begltment au W Kantoor T«rkrügb»M, CREDIËTVEREEKIGIKG. («MwtoU »« Murt 1813) VAN 11 JUNI AT 18 DE BESTÏVOOS DEPOSITO GELDEN verlaagd met iji pCt «a alioo jebraohtt liet «én dag opvngwi op ....... > , eroe maand . . . ...... »V« Zn het Disconto verlaagd met ijfc pOt. gebracht op S pOl -, Amsterdam, 8 Aogtutns 1883. DtDirtelt», i. jr. VKMGH.UHCK. OKTVANfi- EN BETMLKiS. Doelenstraat 2». Eente-vergoeding voor Deposito op hedeül met l dag opmgens op a pOl. , 10 dagen . . a'/s , Bcwarinc mn Effecten of andere Waarden tegen per mille per 6 maanden. "Beglemraten gratis verkrijgbaar, Amsterdam, 8 Augustus 1888. De PBOSPECTBSSE5I, TABIEVEM, eu. FransclK LA CONFI1NCE, JsHn te Amsterdam kosteloos verkrijgbaar b(j de Heerea Agenten: Jb. CHKI88TOTTEL8, O. VAN DIEN.HENEI F0CH8, L. KROM en O. J. SHEWKC8; alsmed« ten Kantore van den ondergeteekende, HABNIXSTBAAT, Jtaiton Stfouelbm, De Directeur voo» Nederland van La Confiance", SL1NGERYOET EAMONDT. Jl ^fc'»'*-« ' in. NATIONALE l WS» Hotel Place Boyale s u ar E « E H. Table d'Hole 5 nor. D WATER Natuurlijk Koolzuurhoudend Mineraalwater UIT DE i.-~?. A B11 OH, te Oberlalmsteln btj Ems. ltmutend funaVelUk TAnUUWATEB, leer heilzaam tegen alle soorten van aiymaaadoenlngen wegona zfln oplossend vermogen en tevens tegen zntirbprispingen en anders maag- en adenhallngsongoateldhcdeD. Volkomen vr(j van alle tyzerdeelen laat bet zich net irjjn en spiritualiën vermengen, zonder de kleur daarvan te veranderen. Verkrijgbaar bjj alle Handelaren in Mineraalwater. Hoofdagenten voor Vaderland on Koloniën M. XEttEVS 4 Ca., Amsterdam. Boompjes No- 9, Rotterdam. 1,OO0,OOO. BesCrve ul«e. Dee. Vercek.cn] beilrnc uil». Dee. 188» VUbeUald 186» tot nlt.Dee. 189* PreralCn en interesten in 1861 ontvangen (behalve de koopsom men Toor lijfronten) , ?Wlnit ulto. Deo. 1682 f74,095.64 waartan aan rorzektrdea . _,, levens- en Kapltoalaverzekeringen, met 50 pCt, deel in do winst, Uitzet- en Btudleverzokeringen. renten, Pensioenen, enz. Agenten to Amsterdam: de Hoeren A. O. BB' Inspecteur. Singel 119: B. FBESKEL A ZOOS, Oro burgwal, 13; KUXKENBEBQ A Co., Wannoes-* 76?78; P. E. MOES, Keizersgracht 518;M. J. D Sngel 79. . . U,Ï8S,57».58 . . 3,498,770.081/1 .<.' . 883,414,441^ .. 4 34,7*?.8>,j THE HEUCHATEL ASPHALTE COflPAHY, Limited. VAN alsmede d« MhtxMHrte ?orteferiuff worden vervucvrdlffd In da* Kleine »«?»«««, Morte Kie*el heet. b IJ K. AKDRIE«»EX. V»tlgc VLECHTEN gemaakt. VOO, |ia»ll»oordlse In A^wterd»sn. Ie* (»ed op '* Adre» en Naam DE VAL DE TRAVERS ASPHALT HUIVEN, ZWITSERLAND, filtreert zeer vlug en «Ivert het water volkomen. Zjjnsteeds ver. krjjgbaor in'het HAGAZUN VAN EKGELBCHE ABÏIKEtEN, KALTEBSTRAAT 90 «IAÉK.IJETOM. GAS-ORKAffiENTEN ?Un In ruime) sorteerids; vooi-hswélen In «o » A« A1BM »?». w* . PECK & Co, 64, «5*5, GS en ff 4. R W. ENOE, ia PtotoffrapMe-AiliiiBis voer Portretten. Ook A L, B i: ^1S voor Pbotographiëu die men op rcts verzamelt (Souvenirs de Voyage). Vooral ALBOÏS voor delegcnhciJs-Uesclienken ES VOOB W» IH B IE H. *^Hf Suüne en rpe konzo. fiolledo bewerking. FABBIEK Eïl MAGAZIJK: SCHOUWBURGSTRAAT, 's GRAVEHHAGE. DE HAAGSCHE MAGftRINE-BÖTERFABRIEK TA» Dr. J. Th. M OTJT ON, te *? GtMy Gecomprimeerde Aipbaltvegen en dito Dorscbtlooren. Werken in Aaphait-Haatiek voor Trottoirs, BkatinlUnks, MontTloeren, Eeldon, Kolf- «n Kegelbanen, Winkel- en Haguynvlóerea, Gangen, Veranda's, Brng- en Dak» bedekkingen, Beton-Fmideeringen, Stallen, ene, en», en*. Garantie voor het Waterdlgt maken van Kelders en Buitenmuren, BiBdellJUt Vocbtwerend. OndoordrlnsflMAr, OerAsuwerettd. ASPHAXT SPECIAAL TOT WEBINQ VAM VOCHTIöa MDBEN. Voor inlichtingen omtrent liet loggen van Vloeren, Bedekkingen en», gelieve men zich te adiesMeren aan net Kantoor der fabriek, Damrak 80, Atntterdam, ? levert alle soorten mnm. mim, FantMle en Relicten* t voor Wimke prö»en, alsook alle Btparatun, Yomtm «B Gitttn naar alle Modellen. ? Spuistraat b/d Haliteec 63, Amsterdam. EENE EXTRA OPLAAG VAN HET Z ATERDAW-A1 OIVDBLAD VAS te ZIEKTEN Mr ZENUWEN w dtr SPIEREN WOW»* CTOIDU SSMUC» DOOR D» iripUM ElMUé-Metóche T.eiltflw .PÜLVERMACHER a» tm\n eeetasteBrt teer «e," tte BSB ssttnM bstgimMs , «, OHOIT vu, v» t TOT t urn. «l U AMttldmn.bUd. UiukW.anewkZi>.,fMnntf,4) JülMnVOLVlBÏMAOBBB, NmtiOtebnl. Pw(|fc DÏPOTB: te Amsterdam, CTe<fc * Ce., Zeedijk hoek Kolkslnl* K 16; «t*Ma * Ce*», Kalversteaa* 41; CMhwi * *>?HeiUsjetnreffftl; W»kaer, KalTorstraat 196. 'sHage, NuaMlIë, Buitenhof 49. ante» lei», VM fjwajs^-iuur, Booidstee« 1; PtaubMW, Oroote Markt 4. Breda, vu 4e «**rk«r«h, «SMè» Harkt 9 110| We*. Bbw * BH, Biftdentraa* A 432. Gorean. I». J. B. Bench, Hoogstraat ? T».?aiMSVjbt, 4e W«4. ?. B, VM atansmi, Le«owe«fc<JZf «. Kresen. P. II. J. Ueetllcs, Broer*. 44.?«msunsenJ. H. J. K?*??!«»??. H. BbUngettr. O 48. e (Amsterdammer DAGBLAD VOOR NEDERtAND wordt alle ZONDA&ElkT gedrukt in de Maclilne-GalerQ ?P de Rotatlejiers van den Heer 51 jkBIHOlf I, werkende met eene snelheid van 19OOO Ex. per nnr, welke gratis onder liet publiek worden verspreid. Advcrtentiën voor dit blad worden aangenomen tot Zaterdags 12 nnr 's middags aan nee JBnrean Spui straat 216. PILEPSIE. ESTIJ1PBW* ZEN U W RRAMPEH en ZENUWZIEKTEN itffJeii riÉiaal .puin door ttfln» methode,' De betaling nsohiedt eerst na de berstel* line. BehanoeliBg per miei Prof. Dr. ALBEBT. g^laceduTrftne O.Parla BtoomdruldKttU N9. *? WEEKBLAD Yanoh^at alken ZkteidagftTond. : DASBItADVZIUEKinaiRO HOLM A Co. Kantoot: Spuistraat 216. ZONDAG 12 AUGUSTUS. vu 1-6 regek f l*?, ?&* touche» de» tota* p» rtfel IHHODD» HET ANn-ïaEVOLOTIONNATB BBOnWWC, BH HET BOOOEB ONDBf WIJS, «oor Auj«in». I» JOODBCH£ CBiaSTKIfBIiOKPqüABSTIB (Slot), door P. H. B. T. H. 0TAATKÜMBIO OVZBQOHT. OVEB* rjCHT. DEfi PERK - KOSBT: Cüartee QonBod ow lloiart, L - tJit België, XXX, door IL A. - LKTTEBKÜNDK: Hultatnll eo Dr. Van Vloten, deor W. lenige woorden over Qeorge Eltet, door X. Alberdlngk Tb ju. OpmsrklDgen, door O. P. Betichten *? BcdodcellDgen. Inhood van T^dsehrlftea. Kienwe l'itgav». JCLITAIHK ZAKEK: D« vereeiOging tot b;hanJ*üng van op de teemsoht betrekking hebbend* ooJorwerpen, door Bh. Het aleawe Egyptische leger, J. f. Praetlsehe oefeningen op uitgebreide il; door W?BibUogrsphie. SCHAAKPHOBLEEM. - FEDItLETON: LUzie's ee*, schets uit New-York, djor ROaENTHAL-RONIN, L SCHOOL: Uidaskalla XXXI, door Q. N. AT.T.^HT^.T _ BECLAME8. ITtrmo kaderee, een Zater4*ga>voftd-praatje, Xffi, door iquirins. BRIEVENBUS. Ramp op Ischla. OVERZICHT VAK DE EFPECTENMARKT. Amerikiinsche Sporen, door J. v. d. Borg. UITLOTINOES. Bnrgerlyke Stand. Veilingen. T« huur ijjndo Woningen. ADVEBTESTJEN ~ ' jtn, ens. door Het Antl-reTolntioniialr eu het H«oger OnderwfjH. Befenutt, gekverd te Arnhem d«a 20 Juni 1883 door Dr. Ph. J. Hoedemaker, Hoogleeraar aan de Vrije Uniemitnl te Amstordam. 32 bladz. Toen ik genoemd referaat IM, werd ik als van lelf gedwongen aan stof, water en olie te denken. Toen ik m^ neerzette om er eene beooi-deeliog van neer te schrijven, besloot ik allereerst te doen wat ieder die een vriend van zindelijkheid is niet ba laten, wanneer hy «tofferige, vochtige oi olie«clitige voorwerpen moet aanvatten, nl. de stof er af te blazen en het vocht en de olie er af te vqen. Stof en vocht z\j°n'ets in vergelijking met olie. Wrijf laatstgenoemde eens ergens af, zonder te er tevens meer oi minder in te wreven. Gtf kant het niet. Als wg bet daarover eens z\jn, ui do lezer ook begrijpen dat de redevoering van den Gereformeerden hoogleernar ook na bet eruitigste zulverinitsproeeszalveDdisen zalvend blyft, wo talvend als de olie die jaren geleden volgens den Psalmist. Taa bet eerwaarde hoofd van AUTO» gereformeerde geneeskunde «n eene g«reform«*rde geneeskundige faculteit «an de Gereformeerde Universiteit te stichten. Dat deUtrwnUehehoogleerur Koster «n d* l*id«lw hoogl«eraar Kü> enen hier wx> saam verbonden worden als pwtoi des ongvlooft, komt i«kej eensdeels, osadathijBn* natten MM goede «jUBtinttie v«nBeaL«!ü»e4e ««dat i» «ersto «p sfia kewetea heeft XUt nt loken kan onUeden^ «n de tweei* dat hg ude Testament uitmuntend ontleed heeft. lien uit dit allee dat Prof. Hoedemaker spoe dig op sUn teen«n is getrapt, en het Evangelie aan den linkerwang voor nem althans niet ge* schreven is. H(j toon deelt gereformeerde klap pen uit aan hen die hem nieu misdaan hebben. Maar genoeg vau de stof die wfl bi deze oratie moeten en ook willen wegblazen, au z\jnde 'IffJits de oocen dat ons en anderen de jWste und in da oocen, dat ons en anderen de WBtrdeering belet. Ook mar de heer Hoedemaker weekhartig wordt en ons allicht tranen met tuiten ion doen menen, moeten wij voorzichtig zijn niet aan zjne woorden te veel waarde te hechten; ook dan to«h ion ons betraande oog verblind worden voor het aotimolutionnair beginsel in cake hooger onderwijs. Weet gfl welken nest de meerderheid onzer geneesheeren bezielt?" 100 vraagt Prof. Hoede maker en rekent er op dat h^j het n kwalijk zou nemen zoo gil antwoordét: een goeden geest in plaats van een materialistischen geest wat z$n Iloogel. bedoelt of welken geest bn ten minste in zyn betoog noodig heeft. Hebt gvi ver nomen wat het in heeft ik zeg niet geschikte oandidaten maar goedklinkende namen te vind*n, KOO niet voor de Provinciale Staten, dan toch voor de Tweede Kamer ? Zoo gaat de hoogleeraar in de gereformeerde theologie voort, en geeft daardoor een blijk hoe week zyn hart wordt als hij aan de politiek denkt. Kant gÖiet» vatten van de tobberijen van Curatoren om leeraren en hoogleeraren te werven?" Ik tooi1 mij ben niet genoeg te huis in de mo'ielykhcden waarmode het Gereformeerde wevfdepot voor de VrQe Universiteit te worstelen heeft en denk wel dat het de meesten der lezers even* eens zoo gaan zal. -Hebt gij een oog voor het vervloeien onzer godsdienstige familiën van aan zien! edele gedachten, die in de geschiedenis van de Kerk en het Réveil met eere genoemd wor den?" Die zin is niet recht dmdelijfc, tenzij het woord vervloeien" ons moet doen denken aan het geld van godsdienstige familiën van aanzien, hun geld dat vervloeit, is in handen van ongeloovigtn. Laat ons .echter zoo niet voortgaan; afgeveegd onze tranen, weg met de waterlanders, en waar wy de zalving niet weg kannen nemen, in ieder geval .-'«^ . ? .. "....» ,.».»,. ....?'j,?^-.^VR-...?. formeerde i8de wenscht vrïaMffer Onderwijs, wensoht een Yrfle Universiteit ot> gwforavaerden grondslag: de ohrirfeMu »flde wenscht dit niet, en Wt zich neer Mjhet hooÉBr Onderw^» aan onzfj Rgaa-Uuivmitetten en £n d« GemeenteUnivemtdt te AmstercVm. ~ Vraagt atta welke vaa ^ftïe tfahtingen da meeet prakthche is en op die vre>g komt het alleen aan waar eau beginsel i* toepassing moet gebracht worden ??dan moeten wf} volmondig toestemmen dat dit met de fferearmeerde richting het geval is. Dr. Hoedemaker vargetykt dan ook niet onaardig de christelijke snU-revoluUonairen met den man, die van geen bepaalde boom- en bloemsoorten wil nooren, omdat faQ vreest aan het algeraeene begrip boom es bloem tekort te doen. HU wil eiken noch faohsia's, uoch verbena's, maar eenvoudig straifc- en boomgewas. Het «nlke beschouwingen komt men evenwel niet tot den aanleg van bosch of tuin." Anders gezegd een Christendom boven goloofsventeeldheid bestaat niet, er is een Roomsen-KnthoBek, er is een Protestantsch Christendom, nog befcr gezegd er zQn Gereformeerde, Luthenche, Doopsgezinde en wat al niet meer soorten van Christenen; de man die kortweg zegt dat hy Christen is Bonder meer, behoort tot geen kerkgenootschap, staat dus vrij wel alleen als hy zich op kerkelijk gebied wil laten gelden. Toen Dr. Kuyper de Vrije Universiteit opende met zyne redevoering Soevereiniteit in eigen kring" sprak hij op p, 42 de groote onwaarheid uit voor zone Hooggeachte Broederen, de Bedjenaren dea Woords: Ge weet.we i$n van geen kerk, noch voor een kerk." Hit loochende toen met andere woorden het kerkelijk karakter,der Vrije Universiteit, wierp voor een oogenblik den naam .gereformeerd" weg, om eens echt vrij te zyn. Door zulke uitspraken ir de tegenstander echter niet te niisleidon. De Vrije Universiteit kier te lande is de kerkelijke Universiteit in tegen stelling met de overige Univerateiten die voor of van geen kerk zyn. In zffngescbrift Strikt genomen" zei Kuyper op p. 209 «elf: Een Ge-, reformeerde Universiteit staat, binnen den om trek der Gereformeerde kerk." Het andere woor den de Gereformeerde Universiteit hier te lande is de dochter van de Gereformeerde kerk, en al heeft deze dochter nu ooit een vrije kamer in de moederlijke woning, die vrijheid gaat zoover als moederlief goedvindt. Waar de kerk onver schillig welke eenmaal de leiding in zake het onderwijs in handen neemt, daar is het zeker consequent om met Dr. Hoedemaker te zeggen: Wie ae vrije lagere school steunt, kan zich niet tegen haar verzetten, als haar onderwijs verder gaat, als züHooge School ir ge worden." Daar moeten wjj toegeven, om ona^ggr een oogenblik nvJoed dieik vu hoogere macht? Attemaal vragen, i kan beantwoorden, daar mfl d» bronnen ?tin, en waar ik ^0k niet veel gewicht' aan hecht Van mier gewicht voor m J is net oordeel van H. Heine over deze Joodsohe ChrJrtettbloedvraag. Heine's oordeel, mag men wel aannemen, was onbevoordeeld. Heine, eenmaal aelf jood, later christen, eindelijk van zelf-onderaoeker, aelMenker vrijdenker geworden. Ben man» die als Nathan niet bleef staan op het standpunt waar het toeval der geboorte hem geplaatst bad; die Jood geboren, zich vooreerst op de hoogt* stilde van den Joodschen godsdienst, deun door en door kende, in al zijne gebruiken, ceremoniën en ritus; hij kon weten, zoo iemand, wat w waar was van dun beweerden ritus van Christenbloedplenging, den Joden ten laste gelegd. Daarna Christen geworden, bad hU de Christenen loeren kennen in hunne verschillende richtingen en ia hunne uiteenloopende bedoelingen; ha kende van som migen 4e vervolgingstnèht en onverdraagzaam" heid tegewner andersdenkenden, inzonderheid tegenover de Joden. Te Parijs levende, die .werkplaats van alle verbÉoedenngea ten .goede en ten booze", doonehonwde en doorgrondde hu de intrigues en machinaties door zekere party gesponnen en gesmeed ter uitbreiding van de Heerschappij der alleenzaligmakende aerk , ook in 't Oosten; ten koste inzonderheid van de Joden, dat steeds geminacht, verdrukt, vervolgde priestervolk Gods. Hij doorzag het ipinne* weeiselder staatkunde van den grotiten staatman van zijn tijd. Eindelijk zich zelf losgemaakt hebbende vau alle dogmatisch geloof, aan geene kerk meer gebonden, had hy geen reden meer iets te verzwijgen van de mysteriën der kerk. Vrijdenker was nu ook vrij-schrjver. Onbewimpeld velde hQ zijn oordeel over wat of wien ook, over den machtigen staatsman zoowel als over de gevreesde Jezuïeten, over de Christenen zoowel als over de Joden. Wclon, H. Heine getuigt, dat het plengen van Christenbloed door de Joden niet anders is dan ein BlntmBrchen, eine Bintsage, ~~ niet meer eine Blutfrage. ' Het zij zoo; maar toch blijft het in zekeren zin nog eene blocdvraag. De vraag blijft te beant woorden, hoe die bloedsage in de wereld gekomen ia, hoe züontstaan is. Want, dat zübestaat en dat zn telkens weer te voorschijn treedt als een bloedkacker woekerende op het ongezonde, rottende lichaam der menschenbroederschap blijkt uit de geschiedenis van t jaar 1840 te Damascus, blgkt nu 42 jaar later uit het TiszaEszlar-gedinp. Het door Heine aangehaalde boek, waarin liy zegt, dat bepaald beweerd wordt, dat de Joden ter viering van hun Paaschieest Cbrisyaof jucmwanu. : . wllen ons hier niet langer bezighouden met "de beantwoording der vraag, die voor uitleggers van het Oude Testament zeker gewichtig ij, of de baard dan wel de olie die Ailron s^n «igendom mocht noemen, ncderdaalde tot den zoom zijner kleederen. Aaron toch, zijn baard en zijne kleederen zijn tot stof wedergekeerd. Nitt met hem, maar met de Anti-reyolutionnairen hebben wU ons bezig te houden, die het op het «luk van llooger Onderwijs lang niet allen eens zijn. Waar toe u de hoogleeraren aan de Gerefor meerde Universiteit de heeren Kuyper c. s. de stelling verdedigen: datbijzonder onderwijs regel tn bet oudei'wys van overheidswege slechts aan vulling behoort te zijn" zijn mannen als Prof. Uosdes en Dr. Bronsveld het in dezen volstrekt niet met hen eens, en kunnen wij ons daarom zeer goed begrijpen dat beide partyen, om nog eens terug Fe komen op den Psalmist van ZOG even, met een zucht aan zijn woord denken: .Ziet hoe goed en hoe liefelijk is het dat broeders ook samenwonen." . Als broeders niet samenwonen of kunnen sa menwonen is het altijd toch een goed teeken wanneer zij nu en dan blijken geven dat zij nog aan elkander denken. Dr. Hoedemaker herdenkt fau ook de broeders Doedes en Bronsveld door »Is motto voor zjjn referaat te plaatsen: Alles pleit voor de oprichting van eene - Vrije Universiteit, die met de Fyka-univei1siteit kan wedijveren, indien of zoodra het noodige geld gevonden is. 8 ? * Prof I. J. Doedes. Het plan eener Vrije Universiteit wordt door den Hoogleeraar Doedes met fijne ironie als onuitvoerbaar tor zyde gesteld. Dr. A. W. Bronsveld. Als wij beide uitspraken met elkander verge lijken, dan moeten wy met het oog on de verbuJing der Gereformeerden en Orthodoxen iegRoti, dat wy hier een nieuwe proeve hebben Om unj de bekende lofspraak op de eerde Christenen te binnen te brengen: .Ziet hoe lief ze elkander hebben l!" Ia Prof. Hoedemaker niet sterk in de broeder liefde, ook in de vijandeliefde wordt hij te lioht ? - ? /Tegenover Alberdingh . KKT, 'Waai* wfl met allerlei bjjzaken, die hy te berde brengt, noodzakelijkerwijze een loopje moeten nemen. Dat Prof. Hoedemaker ook nog anders kan spreken dan de zinsneden getuigen die wy boven van hem aanhaalden, bewijst liet volgende, dat inderdaad waard is ook door den tegenstander overwogen te worden, en waarvan de juistheid tot op zekere hoogte niet ontkend kan worden ook al zijn onze gevolgtrekkingen anders dan de zijne. ? Lager, middelbaar en hooger Onderwijs vor men eene vervolgreeks, waaruit geen enkele scha kel kan worden gemist. Een der drie los te laten zou den wetgever ah plicbtverzuim worden toegerekend". Zoo zegt Prof. Hoedemaker, al merkt hij ook elders naar waarheid op: hooger en lager Onderwas staan niet geheel op dne lyn, omdat de Universiteit a o k, maar niet uitsluit» nd eene inrichting is, waar Onderwijs wordt gegeven". De volgende zinnen getuigen zelfs van waar deering, waar de Wet zich laat gelden op het gebied der school. .On de lagere school is men niet nan do willekeur van den onderwijzer overgeleverd. De Wet beschermt wat ons dierbaar is, de publieke opinie houdt scherp toezicht op dttn gang van het Onderwijs; de kinderen komen ter school met een instinctief besef, dut, het hoofd der school" vooral in zaken den gods'dionst befrefle de, een zeer beperkte volmacht bezit, terwijl daarenboven de overtuiging in deu onderwijzer zelf leeft dat het bij den tegenwoordi^cn stand der partyen op het terrein van dun Srnat RU do bestaande concurrentie op dat vau de school, ongeraden zon zijn, propaganda voor zijne bijzonder» inzichten te dryvcn. Ken en ander maakt den geleerden man gedwee". Op da Uoogeschool daarentegen is de hoogleernar geheel vrij. De Wet, dwingt, de vrees kwelt hem niet". Uier wordt dus met zoovele woorden hetzelfde gezegd, als dit: dat het Onder wijs aan de Ryksuniversiteiten geheel vrüis. Zoo'n cataigenis zegt veel nis het komt van een hoogjceraar van de Vrijo Universiteit. Merkwaardig is in verband daarmede de volgende «telling: De overheid is tot ondersteuning on aanmoediging vnn het hooger Onderwijs verplicht. Zij is geiU(im en Babbi 'lal beele en halve modernen vinden icliMmd, onverdraagzaam, OEzinnig, dat do we tenschap, ter wille van den lieven vrede, een titel of iota zon laten vullen van alles wat in haar boek geschreven staat." In zake het leerboek Kollewjjn toch kreeg deze heer van den Amitcrdsmtchen Wethouder dio met het onderwijs taait ia geen gelijk, en wai het de JLmtterdantncr ten minste die in dezen de neutraliteit in Rodsdienstzaken wensehte gehandhaafd te zien. . Niets anders dan stof «volken zQn de volgende zinnen, die wij wel mogen aanhalen, al mogen *tf er het Anti-revolutionnaire beginsel in zjke bonger onderwijs ook niet uit afleiden. Is niet de geheele dampkring der Universiteit met dan «eest van scepticisme n materialisme bezwangerd? Staan wy niet ver? **»d over het cynicisme, waarmede men kinderen, '»o wie men eerbied had kunnen verwachten 'oor hetgeen hunne ouders heilig was, waarmede *«n jongelingen, die in de Lucas-stichting van oet christelijk familie-leven verkeeren, hoort spre ken over hetgeen ons als geloovigen, zelfs als neoschen diernaar is, het Woord van onzen God «n de lichamen van hen. die ontslapen zijn, zoo^ zühier met de Kosten en de Kuenens in wnraKng kwamen ?" De Lucas-Stichttng ia eene vereeniging vaa JJrthodoxen, die chnstelijke geneasbeeren willen «weeken. De bateiykheid aan hun adres komt «l«en hiervan, omdat deze goede lieden niet Ge reformeerd zyn, niet met de artsen de Monnik , i Hermanidis mede wiUeo werken om eenej handhaven, en dit to doen*zonder bevoorrechting van een enkele richting, die zich op het terrein der wetensehap voordoet". Men «ovoelt dade lgit dat juist in het laatste de groote moeielijkheid schuilt, en het in dezen nooit mogelijk zal z^n het allen naar den zin te maken. Immers gelijk eeoigo jaren geleden Mr. Van Houten in zijn boek God, Eigendom en Familie" er ovor klaagde dat het socialisme uitgesloten is van het Staatsonderwyn, geluk hy het daar betreurde dat de Staat de uitsluitende onderwater van de Staathuishoudkunde is?zoo klaagt ook nu Prof. Hoedemaker weder, dat by de jongste benoemin gen in de faculteit der godgeleerdheid de uiterste linker- zoomin alz de uiterste rechterzijde genade in het oog der retteering mochten vinden1*. Met andere woorden, ofichoonde Gereformeerden eene eigene Universiteit hebben, ofschoon de Re«eertng hun dévrijheid gal voor een zoogenoemde Vrije Universiteit, zfln zy nog ontevreden dat dezelfde Regeering geen .gereformeerde hoogteerarea be noemt aan de Ryks-Universiteiten. Maak het zulke lieden eens naar den zin, dat gaat een voudig niet, zjj zullen hun zin eerst hebben wanneer «e aelf de Regeering uitmaken, en al wat mee regeert gereformeerd». Het Gereformeerde beginsel en hst hooger On derwijs, had Dr. Hoedemaker dan ook veel Kever tfn referaat moeten genoemd hebben. larmers juist ra sake het hooger Onderwijs ts het geble» dat de anti-revoluöonnalre of ehristelifk-hif tc*<i ;heid veel grooter behoefte aan een Christelijke opleiding aan de Universiteit dan op de lagere school." Daar heeft Dr. Hoedemaker gelijk wanneer hij uitroept: Sticht dus vrij uw Christelijke scholen. Indien de Hpogeschool eene wetenschap dient die dit Christelijk karakter vervalacht of bestrijdt zult cQ op den duur aan haar invloed niet kunnen ontkomen." Daar zegden wij eindelijk met Dr. Hoedemaker: Men .vraagt of het anti-revolntionnair beginsel in zako het onderwijs ook op de Hoogeschool van toepassing, is :* Zou men de vraag niet liever omkeeren ? Zon' het niet beter zijn t«_ zeggen: Voor de Hoogetcliool geldt dat beginsel ten volle, zullen wij bet ook op de schoof voor lager onderwijs blijven aanwenden ? Het geheele referaat van Dr.Hoedemaker KOU aan duidelijkheid veel gewonnen hebben en veel be knopter of ten minste veel zakelijker zijn geweest, zoo nij niet ge»proken had van het anti-revolutionnair beninsel, maar van het Gereformeerde beginsel en het Hooger Onderwij». Want al beweert Dr. Hoe demaker ook dat Christelijk nooit als tegenstelling van Gereformeerd mag worden beschouwd, zoo lang de woorden gelden naar hun gebruik valt die tegenstelling in de christelijk-historiscbe richting vOor een ieder! die de beweging in dezen gade slaat, niet te loochenen. Daar zijn duizenden in ons vaderland, die voor tiet» ter waereld hun christennaam zonden willen prijsgeven, maar er zijn evenzeer duizenden, die hoe ook gehecht aan dien naam, niet mee willen met de gereformeerden en hunne Universiteit. Die verdeeldheid is een ver blijdend teeken voor een ieder, die het een ramp zou achten, zoo liet Hooier Onderwijs in handen der kerkelilken kwam, met name in handen van hen. dio de theologie" beschouwen als oneindig sterker dan de phuosophie", die beweren dat da theologie het uitgangspunt, en het einddoel van alle wetenschappelijk onderzoek moet bepalen." Dio verdeeldheid is een verblijdend teeken her halen wy nog eens, niet omdat men hier gebruik kan maken van het politieke .verdeel en heersch" maar omdat de schuchterheid van vele antirevolutioimoiren, om zich binnen de gereformeerde veste veilig te weton, duidelijk bewijst, dat ook zjj den kerkeujken grond niet onfeilbaar beschou wen, en daarom de wetenschap niet willen ver lagen tot een dienstmaagd van kerk en theologie. Wat regel moet zyn: bijzonder onderwijs; of onderwijs van overheidswege is welbeschouwd bijzaak. Hoofdzaak is in deze «rif de overheid is, en hoe zij da belangen van het onderwijs behar tigt Hoofdzaak is wie de onderwUwn, leeraren en hoogleeraren zijn, die lager, middelbaar «n hooger onderwijs geven. Zoo het deze mannen om wetenschap" en niet om .geloof' en even min om ongeloof" te doen ia, behoeven wij niet bevreesd te «ijn TOOT antl-revolotionnaire of gere formeerde beginselen, en aal wat waarheid is gaandeweg ook als zoodanig erkend worden. Angwilla. , zoo 3c meen, vooral aenaardigs dat cji opV n, godsdienstige cer»j l>e Joodsche Chrinten bloed^Kmectle. II. (BtotJ Ziedaar wat Heine ons mededeelt aangaande die Damasceensche Joden hloedrraag. Hoe het rechtsgeding tegen die Damaieeemene joden, beschuldigd vaa moord gepleegd op een Kapncijner monnik, u afgeloopen, ik weet het niet Zijn zij vrij gesproken, *ön »y veroordeeld wegens moord? Is het gebleken, dat het was -'-? -^ kan m. L nTet de eerste , . _,_. Uit welke bronnen de schrgver er van geput heeft laat ik aan de geleerde theologenter wtvorsehicg over. My dunkt, dat het een reeds van onds vevpreid praatje was, dat die schrijver daar boekte, en 't welk, nu het eenmaal zwart op wit gedrukt stond, als bewijs der waarheid moest gelden, ter vervolging en verguizing van het arme Jodenvok, BOO als dit geschiedde te Damascus. Hoe, blijft dan de vraag, kan zulk een praatje ontstaan zijn. Ik waag het, volgende gissingen te doen. bi qnid novista." Alle sagen hebben den een of anderen historischen achtergrond. Aan alle sprookjes en praatjes ligt het een of ander feit, vaak verkeerd begre pen, ten grondslag; aan misverstand is hun ont staan dikwerf te wüten. Dit kan ook hier het geval geweest zijn. Laat ons zien. Het waren de Joden geweest, die eenmaal den Christus do doornenkroon hadden op het hoofd gezet, dat zijn bloed nederdroop; die hem aan het kruis hadden geslagen, het bloed van Christus hadden gestort, aan oloedschnld zich hadden schuldiq gemaakt in het oog der Christenen. Deze bloeaschttld der vaderen bleef kleven op de. kinderen in allo volgende geslachten. Den lust dier bloedschuld moesten de joden dragen in alle volgende eeuwen. Niet zoozeer omdat zy ongeloovigen waren, als wel van wege deze bloedBclmld. als inoordenaaas van den Christus, werden de joden steeds verdrukt, vervolgd, verdreven, ter dood gebracht zelfs, door de rechtgeaarde, rechtgeloovige Christenen. Van verzoening tussclien 'den Jood en den Christen kon geen sprake zijn. Te recht draagt de Jood nog «teeds deu lost dier bloedschuld, want nog steeds ziet de Jood in do kruisiging van Jezus eene. wettige daad, door zijn voorouders gepleegd. De Christus was in hun oog niet de beloofde en verwachte Messias, maar een valsche profeet, die hun ouden godsdienst omverwierp, hun oud godsverbond verbrak en er een nieuw voor in de plaat stelde, hun ond godsryk vernietigde en een nieuw godsryk wilde stichten, bestemd voor alle natiën der wereld, waardoor zü, de Israëlieten, niet meer zouden zyn het eeuig uitverkoren prieetervolk Gods, de natie bij uitnemendheid. Alzoo, met zulke begrippen nog behept, is het Jodendom onverzoenbaar vijand van het Christen dom. Wat wonder dan, dat zij die beweerden eenmaal met volle recht den Christus te hebben gedood, nog op den huldigen dag Christenbloed Storten? Als eene zinnebeeldige voorstelling wellicht, ter gedachtenis aan het roemrijke feil hunner vaderen slaehten zy nog van tyd tottjjd, indien d« gelegenheid zich daartoe aanbiedt, all een godgevalljg werk, een Christen, liefst een nog jong Christenkind; soms ook, by gtbrek aaa beter, een ouden Kapucyner-monnik, zooah anno 1810 te Damatous. Criraine abunodjsceomneet" Uit die eenmaal gepleegde misdaad, dea moord van Gods eigen zoon, leert ge Matten kennen! Allen zijn ze nog evenzeer als kanne vooronder! in staat zulk een feit te volvoeren! By het Iwhtgdoovige, domgeteovig» Chrttonvolk vond zulk een voorstelling liebteiyk ingang, en het .haatsnuivencV piiesterdem bereikte er z^n doel mede; het stookte het veflc er door p tot Jodenhaat, Jndeahetie. ia sBataam D«| ioriam, ter uitbreiding der aHe«n*iUinakeBde >ike. Maar zelf» zód aog wat die CfcrieteaMoedpssn-, ging niet Imter eea verzinsel aüseebiea, ontiproten in. bet brein vaa Chri*ie«{iriesten.Ikz4evoor myne verbeeldiag op dea hisjerisohea ?eaterft'oa* nog radere figarea verryzen. Van aemr do schermen konen *$ ra Tage,ea aiet ate flgnaaten slechta neraea zy deeTaaa *t trenrifjei, ak handalmda aenoaea. actenr», tredsn a^op bet self wat Jood. Deeent* OkristeMB wan* Joden. De ohriatelfike godsdienst aea ttitvloeisel van den joodsohen; de Caristeaea eeae aeküV slechts der Joden welk* au d* aarUvaderffik lofsbeiydena eene nienwe toevoegde, aaa a*« ide TeetameirteenVieawTettararaTvasilMehtt*,: eene sekte der Joden, voor wie Jent was de> beloofd» Messias. Christen-Joden «aren hei; Joden van natie. Christenen van geloof. Alzo» werden de eerste christenen laagen tfid besohouwd l geïdentificeerd werden «y met de Joden die Jood^ Christenen, overal in dea vreemde, en aoo de fiomeinen. Tegen deJooasehenauenabestfl er vanouds by ae Romeinen tt*n teken pathie, die ayn grond had,. in zooveel vreemde en eiflei merkten ia hare gebruiken, B?-..?-B. . monies en begrippen, die aoozeer met hnnne] eigene contrasteerden. Dan antipathie, de» af keer dat Romeinen van de Joden, ging over op de Jood-Christenen. Het gevolg er van wat, dat onder de anders in reUgietakeazoo verdraagxamV Romeinen die eerste Jood-Christenen hunne ' ** eenkomsten in t geheim moesten honden. Ia . katakomben vanTUme kwamen zfi hieen. Wi er van die goneimzinnige g4n1si1iftiisTiiTei0nini die mysteneuse eonventptels uitlekte, wat er dat duister aan het daglicht kwam, bet koa : anders, of het moest tot allerlei valsche gerucnUtf aanleiding geven. Inzonderheid was het da' plecht'ghiid van het heilige avondmaal, die dea' boozen laster wekte. 0e daarby gesprokea woorden .dit is mgn vleesck, dit is mg'noloed" 'moesten den oningewyde al heel vreemd in ooren klinken. Wat wonder, aoo hieruit het rucbt ontstond dat de Joden of Christenen was hetzelfde in hun oog) I^BHT nunsohea t1n%^ xoensehenbloed dronken. Dit gerucht versprei zich en hield zich staande ook later nog, toen het christendom ook onder de heidenen aanhanget^ vond Terwyi voor de neophvten net mystensV tatnuriyit werd onthuld, Dieet die oude hooi». faam gevestigd bij alle oningewyden. hy het pro? fannm vulgus. Een eenmaal gevestigd geloof oC «ongeloof ii niet gemakkeiyk meer uit te roeien; een Pübelwaha" houdt onwrikbaar zich vatt aan ja zelfs aan een staroohalm, is voor geen overtuiging eines Beewrn vatbaar, en de waaüj het wan- en bijgeloof erft over van geslacht on geslacht, al ia er geen grond meer voor, al heen! het geen recht meer van bestaan. Men vraagc niet naar de oorzaak, den oorsprong er van; men gelooft, omdat men gelooft. Ook nadat het christendom algemeen wat gev worden onder de hftidflnsfflm volken in Weit; Europa en zelfs als staatsgodsdienst was en allen, behalve de Jodeo, tot het christand waren bekeerd, bleef dat Uoedgeracat, die r i^k-faa-fk ita* g.»mii; M.II.M m de » doah het kwam nu aiet meer tan laste de Christenen zelf, voor bet grootste deel heiden-christenen, geen jood-christenen meer, ? maar het werd geworpen on, hechtte zich vaat! als een smetstof en bleef kleven aan het eteed gehate, verguisde Jodenvolk. Hetgeen dus oor spronkelijk den Jood-christenen was ten latte* gelegd, dat bloedplengen, dat bloeddrinken, kwanz! alzoo, stel ik iny voor, ten laste van de Jodent alleen. Het christelijke priesterdom greep naazj dit gerucht en gebruikte liet ala een doeltreffend! middel, ah een gewenichte brand&tof om zQal onheilig Vuur meo te stoken, het vuur dat) onverdraagzaamheid en des haats tegen het Seou* tisohe, dat Ghriitus Christen-moordend ge slacht. De Joden waren óók hier Weder de groote. zondenbok, wien dat kwade gerucht op de tchou* ders geladen werd, terwijl toch indurdaad do Christenen zelf de aanleideïtdéoorzaak van dit» gerucht wareo, daar zy volgens hunne wet dée transsubstantiatie, eene nieuwe wet der stoP wisseling het bloed van hunnen Christus go* dronken hadden en nog drinken. Een zeker ultra-heterodox man vermat zich nog verder te gaan en de vraag alzoo te stellen: , Gesteld dat het gerucht waarheid bevat, wiena bloedschuld is dan grooter, die vaa den Jood dia ohristenbloed drinkt of die van den Christen, di» Christus' bloed drinkt? De beantwoording diet; vraiig laat Ik aan den geachten lezer over, naar elks individueele opvatting en geloofsbelijdenis!' Suum ouique." Bovengenoende anonymut meende, dat de schuld van laatstgenoemden zoo veel te grooter was, dan die van eerst genoemden, als de waarde van een godszoon, zelf God, grootec is, dan die van een gewoon menschenkmd. Hfl vergat daarby evenwel, dat de Christen bet bloed drinkt van een door een ander Mdooden, d» Jood dat van een door hem zelfgedooden, en dat niet het bloeddrinken op zien eelt strafbaar ia gesteld door de wet, maar alleen de moord. «.?Zal de rechtbank te Syiregbyaza het vonnis vellen, dat Esther Solymossy te Tras» Eazlar is vermoord geworden door de Joden, en dat het b geweest niet een gewone moord} maar dit ia de cardo quaestionia - een ribfc eele moord? Het is niet te verwachten naar dei loop dien net rechtsgeding neemt Mocht dit evenwel het geval zjjn, wiblflveiiprotiwteewtt en appéUeren, totdat het eenmaal cal bigben ?oaneuaar, dat deze Blutfrage oiati is dia oen* Bintsage, ? ?-?Nattau, 3 Jntt 1833. P. H. B. T. H. ritneele moord? niet een gewone, Waren de rechten ken dat deanU-reroluöonuatreof ennsteUHt-njsto- i maar Mn ritneele moorar waren ao recnum rische richting «kb in tweeen tpltttt. De gtre- ^onbevooroordeeld? Stonden zo niet onder dea De Kelter van Duitaehland hield met dim vaa yostenryk een byeeukomst te tcbl en wisselde) n Van vriendtcnap net nem. mtnsjchen genoot do badktnxr te handelende personen, actenrt, treden «ft-op tooneel. Laat ou liga wat s| «ns t* hebben. Het Christendom oato^oot nit het Jodsjadem. werd met nooto me*rd»rb*id rale candidaat, Prof. Hmnl, een sieraad van de* DniUchen Rijksdag, gekox«n boven lijn ooaomr*; ^__t * - - j-*._,^pg-y i rent, oen aoemim neimeii Een ner Tenronderrfflt besraft van deDnitsjobé) werd aangekondigd, «m narne^k tMl niet Vfcm te toefen tot van hef handehverdrag tnsadiett aues) auiinen . ten echter meldden dat de n| darfde overgaan, maar aaa" -. of bet met een yeorbopige iavoariag, in t ting der goedkmring, tevnden wat en ^ den Böksdag e» Boninatti iacwlaaddwi

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl