Historisch Archief 1877-1940
ijlfilf'ivi
* ,l
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 341
inje^ w»|; J?Ojg;,_,«J .eerogft j,eteRcUsli.eW» Aswi«ft!a*M«h.èi ? 1,0» «i
p'Cf.'vastèri ^ottèrdimiseh» eTenweV?/4 pCt. zwakker.
boten liepen */ji pCt. op. '
Oostonr. 1854 6/3.pCt. verflauwden, mochten dito 1864 l/a pCt. en Boden
Anatalt l pCt. opkomen. Stad.Weenen daarentegen l'ï/4 pCt. minder. Servische
2WiUèwrise lij"i S/^. pCt. minder
V4n i!0N direraen liopen Ver. Arner. fondsen 1ste Serie 8/4 pCt. en dito 2de Serie
's $<X op.
OiJJ 09 prolongatie ws d steeds ruimer ter mailt en daa'de tot Sy2 pCt.
- . ? , , AMEEIKAANSCHE SPOORWEGEN.
.i L
^«j-leden weok hebben wij nagegaan, wolk» veranderingen onze Prijscourant onder
A* fabriek Ana.-rtoauselie Spoorwegen la 1083 hesft ondergaan en 10 ons gebleken,
dat (te &ar»le«!cn, bijna zonder uitzondering, zeer aanmerkelijk zijn gedaald.
OqV in New-Yprk waren de verliezen enorm en bedroegen soms 40 a 50 pCt. zoo
fels bjjv. brj de Northern Paeific, do lüchmond & DanviKe enz.
invloeden hebben samengewerkt tot dozen droevigen stand van zal;en.
had men roet stormen en. overstroomingon van MUaisippienOhio
te fkampen, overatroomingen zoo groot en geweldig ala sedert rnonsc-henheugerua
Biet war&a voorgekomen ; werkstakingen in \jzerfabrieken en van telegrafisten op»
een s a nl (gebreid e schaal, dat ds handel zoowel ala de spoorwegen er veel schade van
enJtervónJen ; faillissementen ten govolge van hoog opgevoerde speculatien in graan
te ChicagV, later gevolgd door bankroeten in leder, witte goedoren enz., ia zelfs een
pt*r*b,a|ikin4tenm£en geraakten in moeielijkhoden. Voeg hiorbij de vrees voor
tarieTWioorlog tasschen de trunklijnen, die ala een dreigend gevaar telkens werd verle- ?
Y'Juljgd ; do onzekerheid omtrent oen oogst (later vervangen door de zokerlïid ? dat
fcJJ bWÖd'éa'toi; gemiddelde wae) en omtrent de veranderingen, die heteongrc-s in da
reohten zou brengen ; dan hebben wij zoo eenige der voornaamste feiten
, die tot de daling aanleiding Lobben gegeven.
>*W dezer feiten echter was van blyrenden invloed op de spoorwegen; het nadeel
ty. jjto spoorwegmaatschappijen or van ondervonden was tijdelijk en vo.orbijgaa'nd.
T*or hst nu ingetreden jaar mag dit als een verblijdend verschijnsel wordon
aan,
jfanajsor ? esn 3a&r zooala wij thans achter ons hebban, vol rampen en
tegent^oe4«n, d» ontvangsten dor Spoorwegmaatschappijen blijven toenemen en
belangrtjkbp0£er zrjn, dan in eenig vroeger jaar, dan mag men daaruit de gevolgtrekking
janken, d»t de ontwikkeling der vereenigde Staten snel is voortgegaan en dat. met
«ftui^èti voorspoed, het jaar 188 1 in ontvangsten nog botore resultaten zal aanwijzen.
Hét in Jeker waar, dat vele laatichiippijon, ondanks da goede resnltaten'in 1883
teïlu'egan geen dividjnd hebben uitgekeerd, raaar evea waar ia het, dat die voor do
?ndènietntngcn zelve een gsnstigon invloed gehad heeft.
H«fr Inhouden va.i Dividend doet geen schuld ontstaan, wat bij nietbetaling van
coupon» Wel het geval is. en do .Vaatschaj-ijen, die wel dividend hebben verdiend,
ta*ir h*t niet of slechts gedeeltelijk uitkeerden en zoo zijn er vele tijn
hierteof, in de, gelagenheid gesteld sich te versterken en to ontwikkelen. Be Chicp.go N,
TT., do MUhjgan Central en andere Spoorwegmaatschappijen zijn daarom te bewijzen, hoe
fctttïl^ «» fo.ö..deelig Voor de aaud.ctflhouders liet ljn kan, dividend-' etaling tijdüiijk
t» sLkaa.
Het niet- btta'.en van. dividend op de aacdeelen heeft de Spoorwegmaatschappijen
ttuier ^a solieder gemaakt, zonder hare lasten te verhoogen.
Ook had deza dikwijls gedwongen maatregel de gelukkige zijde, dat de bestaande
NLfvtaellapJpSjftn r.i«U van vela avontuurlijke ondernemingen moesten onthouden, omdat
Bij, Xöoi^ilg 'jnen.'diviJan.'.l bjlaald wordt, geon groot orediet hebben.
yfal fcijn in 1S3:1 vala milliocïien schuld gcuroöcïd, maar die obligntiën werden
bijnft aotid?4' uit'.omïoririg tiitgegeven óf voor geheel nieuwe Maatschappijen, vooreen*
p»*r janr opgeriulit. zooa'.s de Niokel Plate, do Chicagn & Atlantic, da New- York West
Sbo^c. & JBuflilo enx., of dooi' Mijcu. can wifi' suüdittit niemand twijfelt, zooals de
re&nftylraiiia, de Baltiniort i Oiiip, do Chieago North VTcstcro, da Union Pacific enz ,
of ajadilgk O1» ItaiU-jh^ppijon, dio boven hare krachten gekerkt hadden hulp te
verlaannfl, zóoa's do Daijvar & Rio Grande en eakole andere.
)« beido eerste t-ocrton, «ie gelukkig vorieweg het Kvootst? bedrag uitmaken, zullen
eu JTn*tsch»i pyan, die- ze hebben uitgegeven, gccr.e inoe:.o".ijl;!ieden berokkenen. Dat de
t -*;0hfo--a», '12,008,060, fts icago & Bittïingteïn da, .ÓOp.OOO, de CMcago
Nprti'Western ds. 10.000.000 tegan4 of 5 hoogstens tegen 6pCt heeft geleend om belangrtjie
extentóea te houwen, zal haar crcCuet niet benadeelen. Leeningen voor de New-York
'VTest?hore & Bnflalo, de Chieago & Atlantic, de S ickelplate enz. zullen vermoedelijk wel geen
uioeielijkhodon opleveren en deze nieuwe lijnen zullen Spoedig eenige misschien
reeds nu genoeg verdienen om in de rentebétaling te voorzien.
1 Ma~av bijna al deze leuningen der grooto Spoorweg Maatschappijen in 1883 alleen
ongeveer 150.000.000 ds. zijn dooi' enkele groepen van geldfichietors genomen en boa
soliede die Obligatien ook mogen zijn, de betaling er van heeft veel geld vastgelegd.
Voor het absorbeeren van al dat fonds ia eenige tijd noodig.
Mannen van zaken, die zich niet door allerlei geruchten laten beheerschen, werden
dientengevolge varhinderd, van de lage prijzen óp groote schaal te proflteeren en
persorxn, die weinig to verliezen hadden, kregen gelegenheid de markt door het
verspreiden van alarmeerendo geruchten te demoraliseeren.
N'et alleen in Amerika werd het publiek, dat met de zaken zelve niet van zoo nabij
bekend is, van het koopen teruugehoiulen, maar ook in Europa hebben de New-Yorker
conlraminenrs grooten invloed uitgeoefend.
Wanneer wij mot deze en andove omstandigheden rekening houden, dan komen wij
tot de, slotsom, dat de spoorwegmaatschappijen betere resultaten kunnen opleveren
dan verleden jaar, en dat de iiandeelcnmarkt eerst dan eeae belangrijke en snelie
verbetering zal ondergaan, als het fonds, dat zich nog in de eerste handen be
vindt, door hot publiek geabsorbeerd zal zija.
Amsterdam 3 Januari 1884. , J. 7. d. Burg.
B
K LIJ K E STAiND.
Ondertrouwd
H. J. F. van Beeren en M. Abrahams.
\V. J. Boshuisen en A. M. Koene.
F. de Baeger en C. W. ton Kroode.
J. Cane en E. van Engel.
H. A. J. Draper en A. van Heijningen.
A. D. Duijtz en B. Polak.
J. P. Ooedknegt en J. G. E. Hansates.
D. fiirsch en J. Rude'sheiiu.
A. déJong en 3. Rieck.
J. H. T. Kabalt en H. M. C. Buachmann.
3 Januari 1884.
A. C. Kruijer en E. M. S. Sijmons.
A. D Methorst en C. van Clmrante.
E. Overakker en M. Broekhuijsea.
A. J. Roefa en J. E. M. Tïry.
J. K. C. Eunekel en L. P. Meijor.
K. E. H. C. Toges en A. Bergers.
J. Wageman en B. van Teen.
B. J. S. van der Wielen en J. C. M. OUes;
J. Wesling en T. C. M. Crassée.
VEILING VAN VASTE GOEDEREN.
. 10.
Op Maandag 7 Jan., 1SH4 des avonila C uur,
In f'rasc.atif.
Zomer en Wintcrvcrblijf en Erve, Amsteldijk, Wijk E 13, .gens, t?.-.
Huis on Erve, Teertuinen, 23.
Woonhuizen en Erven, lluij.-daolstraat, 73?83.
Winkclhuia en Erve, Heguiiersbrnestraut, 80.
Huis en Erve Land van Belo£tegt<*eg, 1.
E'iis en Erve, Kerkstraat. 38ï.
Huis en E.ve, met 2 Ach'.e huizeii, Laurierst. 42/46.
Hèerriihuis en Erve, o- .>aal, 31.
e Winkelhidzen en Erve.,, KL tiattenbst. 159 161.
Huia en Erve, MauritBstraius 5.
Winkelhnia en Erve, TVillemstraat, 158.
Winkelhuis en Erve, LaiU'Jcrstraut, 124.
liuis i-n Erve, IS.-7. Voorburgwal, 19
Huis en Erve, YinkeiïBt.r.iat, ICO.
Huis en Erve, ZtiiidBtvaat, 34.
Wiukolhuis en Erve, Karthuizerstraat, 12.
WinkelhuiH en Ervo, Korte Prinsengracht, 49.
Huis t-n Erve, Haar'er,.imerdi]k, 1^0.
Huis en Erve, I.ijnbiiaiisgracht, 67.
Huis en Erve, Langeytvaüt, 40.
Huis tn Erve, Liuige Lüidschailwarsstraat, CO.
Op IVoonsdag Jan.. 1884 des avonds 6 uur,
In Hei &i{ddïfdff fö^errn-f^oyeiiteni',
Koopraana Heprenhuis en Erve, Leliegr.iclit, 21.
Een
Ken
Zes
Een
E., n
Eau
Eea
Een
TWP
Een
Een
Bon
Eun
Eou
I'ou
Een
Een
Eon
Een
Eun
Een
Een
m
u u .n
Ouder do rubriek TE nUUR worden voor onze
ibc'c lei gr»t a opj;eu>jjau:i woiiingea. bumcra euz.wclle
vour Vi(jdalg eea tiir opgegeven zijn, mtt vermelding
van', Stand, :Loka!iteifc, Huurprijs en wanneer te
aanvaanileD. . Op^avon hieraan niet voldoende kunnen niet
geplaafst worden.
tfejeeffl inaar.nrïngeni1 verzoeUen «ij
bif verlmrin^r IÏIT -«vouin^en daarvan
difrcict 1i<*n»ii te j?wven aaci liet Bureau
vne <llt blari, Hpuixtraat 316.
»'oar n!ct-»boni3é«ï« in de prijs gesteld
Of» 2» ceKt* per rt-gel.
'g-Hi Li'it. voov een jufvrouw f 10 p. m. teret.
.le:iitei'ffi-aclit.
Jft/Ten inoi'iwi* liüi* iiiet'tui, i, direct to bevr. Siagel 823.
gein.
if. i>m. '
i'i» t J5 » f 40 p. m
.iï'.tfjjtrual.
-.art koat, f 40 p. in.
70. Een onderst, bovonlüils, 350.
170. Een Huis, C Kam., Keukei), Kelder, f 050 p. j. l Mei.
21. Eea geheel vrij hovenliais roet O kam., keuk ,
meidenkam. en zold., f lüOO, l Mei.
50. Gest. siaapkamor, f 8 p. m. torst.
50. Net gem. kanjer kamer f 20 p. m. terstond.
..
Si. Een huis, G kamers enz., f 800 p. j.
d
.
HCrf.Een r -ime pem. voorkamar 2e etage, f 16 p. m. te
be,z. 10?11 uur smorgens.
Ka mr- tcmm erdij k,
10. Een vrij bovenhuis, f 320 l Mei.
.
l. Een gei)i..ka!:ier.met o!' zonder kost.
111. Een nat gom. voorkn-a. niet alkoof, f 15. p. EU
,
11. Tweede bovenhuia, i Jü,(',« p. in.' direct.
13. Eerste bovenhuis, f 17,fiüp" m. direct.
8: Sou-Öest. Yoarknuiar, .f25 per maand. Terstond.
IS. T.C" vrij bofcjihais f 830 p. j. l Moi te zien Diund.
'
2Ci>. Tien kamer cit-t aik. i O of 'i kamers a f GO p. m.
; tfeavérkiezfiidv ouk niet ko.s*.
Mtsisifitkunt.
tl-, ESJI hui» ea tuia. onmiddellijk te aanvaarden.
Sïlocin^j' nrkt.
Set Een 'vrij bcivonlmis, 3 kaïncrs, alkoof, keuien sn
/.??Uier t 3üO p. j. l Mei ;i. «.
97; Eén voovkam. met alk. net gem. voor l of 2 personen.
96. Een huis met tuin, i' 2C<10 p. j.
113. Een Huis, te bevragen bij den Makelaar Eatelt.
193. Esn geet. kamor f 25 p. m.
193. Een gast. kamer f 15 p. rn.
S10. Een huis, 6 kamers, f 1200 p. j, l 5Iei.
212. Een bovenhnia direct. |
212. Een groot kantooriok. met aparte ingang l Deo
2,',9. E«n p.".kkelder, f 250 p. j. l Pebr. te aam-narden.
3C<. Een gem. zit- en slaapkamer met kost f 45 p
m. l Juni a. s.
5. Gem. voorkamer f 2.3, met kost f 50.
SSetu tsufjftfttn t.
54. 2 Nette geet. kam., fi 3 a f 30 p. m. deaverk.
direct.
J u col» van
C-autpetetlraeit35. Een geat. voor- en slaapkamer Ie etage terstond.
nins en werkplaats. Te bevr. N.Leliest. 80,
; , -t c Xïaerhat CJtrunt.
f-i-SS. Bovcnhnizen f 5 en i 6 per week.
37. 2a Boveriliuia f 28 p. in. terst.
Si». Eon.Iiuvwtüis, f 25 per
55. Twee kamers fijn gem. Ie Etage.
S6.eixerf.gnicltt.
465. Twee gem. kam. en suite, f 40 p.ra. l Jan of e&'Jer
Kerkstraat,
26.4. Een hais, 5 kam.. keuk.:;soldev en t'ln f700 Pi
E£vl&3f<i'Fg. ' r'J'
8. Geft. kam. Ie etage f p. v t?rst
Koningsrf£efa;
18. Een ger.. achterkarn^r ' 7' p. m. terst?,!.
16. Een ge s t, voorkamer, | fa {,_ m- te,8tona.
SO. Een huis met kelder en tuintje f 550 p.
11. Een vrij bovenhum huivrj>rys f 275.
KJ e i tf a cis e&« tóe.
7. Twee fra.xi gom. kamers f 50 p. m. direct of later.
9. Een gest. voorkamer, f J S p. m.
9. Een gest. achterkamertje, ' 7 p. m.
112. Vier kamers, keuken, voorzien van Gas- ea
T?atarleij. liGO. Yiij van belasting.
Mi eliefjranls f»
7. Twee ruimo goin. kau;. Ie etage direct voor oen heer.
113. Gem. kamera, met en zonder kost, Ie, 2e en Se otsge.
S. E«n bovenhnis, 7 grooto ca kleine kamera.
meLdsakamer. zoklcr, gas- en dninwaterloid., fSOOlICei.
102. Een huis, 9 kamera, i' 700 p. j.
WieuivëKeixtivfegi
_ *? ^-.».» *&*- ,
Toorkamor. m e S alkoof, clesvertiezende mot ost en
bediening, t' 30 p. m. terst.
Sfietiwe Tuiitjpa(l*
. Een bovenhui» f 2.50 per week. terstond, ia
ieTragen Eozeugriicht no. 5.
; Sfieuwe Sf
34. Geat. kamers met krist.
flfteutve _^
32. Een gem. voorkamer, f 20 -p m.
för. '&. jt ?"
4. Een huis, f 4.50 p. w.
4. Een kamer, f 2.50 p. w.
4. Een kamer, f 2. 00 p. w
2. Een kamer, f 2.50 p. w.
2. Een kamer, i'^.'io p. w.
1. Twee gem. kamers t' 35.
O.
65. Een gest. voorkamer met ^. ux>f, f 24 p. m, l Jan,
4S. Een gest. vourkam. met alkoof, f 15 direct.
44. Een gestoffeerde voor- en achterkamer, f 16 per
maand, torst, te aanvaarden.
O.
92. Een huis, f 650 p. j.tebevrag. bij Kramer Spnistr. 92.
Inwoning bij een klein net gezin voor een
of twee heeren. Te bevragen J. Kraan -Lange
Kiezel.
129. Een gest. veerkam, mat gas, t 13 p. m. terstond.