De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 13 januari pagina 14

13 januari 1884 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

«BE A?M S T E-R D A M M ER, W B E K«£ A S OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT van 5 tot 12 Januari 1881. Or«r bet algemeen was de stemming der fondsenbsurs deze week veel beter en Verschillende aoorten wijzen vooruitgang aan. Dit geldt niet alleen voor de geldbeleggersfoudsen, die natuurlijk bij den aanvang dea jaars iets meer in aanmerking komen, tuttf venzoo TOOT de speculatieve waarden. ft men de koerslijat van den laatsten dag dei week, over welke ons overzicht .naast die van den laatsten dag waarmede die week begon, dan valt de hooger i direct ia het oog. j rinden onze Nederlaridsehe' staatsfondsen weinig Teranderd.doch Hongarije een fractiebijde Torige week vooruit. Italië, steeds voor soliede geldbelegging gezocht, bereikte den koers van 87 pCt. Ook de Russische staatsfondsen wijzen over het algemeen Verbetering »aa. Het jaaraverslag van den Minister van Financiën over het laatst afgesloten jaar 1882 toont duidelijk aan, dat het,vertrouwen op de flnancioele kracht Van het groots rijk niet misplaatst is. Cijfergroepeering toch is niet noodig om te doen zien, dat in het algemeen het oorde*.! gunstig" op dien toestand paat. Wij zien dje rekening sluiten met een te kort van in ronde cijfers van 51 millioen, maar 50 mülioen komen daarop voor als aflossing der door de Bijksbauk ten behoeve van het Byk uitgegeven credietbiljetten, terwijl buitendien do staatsschuld met een bedrag van ongeveer 27 millioen moet zijn verminderd. Zal dus, om het genoemde dienstjaar te doen sluiten, een erediet-operatie van plus minus 50 millioen noodig zijn, de aflossing die plaats had, staat daar tegenover. En al is 't onbetwistbaar dat in alle wettelijke en noodig gekeurde uitgaven niet to voorzien ia geweest zonder beberoep op het. crediet, de resultante aller fmanciëele bewegingen was, dat Rusland in het bedoelde fiscale jaar zijn schuld verminderde. Omzetting van oudere leenin gen Jn de nieuwe goudleening schijnt steeds aanbevelenswaardig. Sp.anje behoort niet onder de geldbeleggers fondsen gerekend te worden; ofschoon de betrekkelijk lage rente het. tegenovergestelde zou doen vermoeden, wijst de koersb^wiging genoegzaam aan, dat het ionds bijna geheel door de speculanten w<jrdt bBheertéht; 'Het deelde niet Turken en Egyptenaren in de opgaande beweging. De laatsten Töoral haalden een voorspoedige week voor de hamsters nl. Zij zijn tb>ns ruini 4 pot. hoog«r tegen 8 dagen geleden. De meer gedecideerde houding fan'Engeland n 'het optreden van het nieuwe Ministerie hubben die beterschap bsvrerkt. Een'ministerie, minder nationaal misschien, maar meer naar internationale bètoogen luisterende en alzoo meer het Europeeseh vertrouwen genietende. Dek Mexico was weder beter gevraagd. Misschien had do reis van den jongen Shèiidan, die namens de obligatiehouders hun belangen bij den President-zelf der republiek zal zoo bepleiten, daarop eenigen invloed. Wij voor ons zouden om deze reu'gén halve cent meer voor de Mexicaantjea betalen. Ala Mexico drie pCt. betalen k*n, dan kan 't dat zoo goed zonder als met een regeling, zoo goed zonder ala met nieuwe beloften.. Eerder zoaden wij meenen, dat al dit onderhandelen slechts bewast, dat het tot betalen vooreerst niet in staat is. Heter dan onderhandelen, ware aanvangen lÉsfrentebetaling, ware 't dan niet van het volle wettelijke bedrag, dan van een deel dttftan. Venezuela houdt zich in dat opzicht beter; wij wagen niet te decideeren of 't in derdaad nog niet in staat is om 4 pCt. te betalen over het tegenwoordig nominaal bedrag d«r schuld, waartoe 't, mits zekere bronnen voldoende vloeien, in ieder geTal verplicht ia over te gaan. Wij herinneren ons niet aangetoond gevonden te heb ben,!: dat 't. daartoe wel in staat ia. Inmiddels worden de maandelijksche remises trouw verzonden en muet aan den Coiincil of foreign b">idhold»i-s reeds een voldoend bedrag afgezcBdc» zijn roor do betaling van den met 13 Februari vervaHeaden counan. Da koars ging deze week een percent vooruit; betrekkelijk, staat diit tona» eohtev !&&». Otttadfi^ fifiönAttöti'ieelft en nftnoioele ondernemingen vinden "Wij Tvcinig Inzondcrss te noteeren. Parkschouwburg en Panopticum daalden resp. ^an 45'/l op 39 en vaa ?07/3 ,öp 853/4, W. Suikerraffinaderij-aandeelen daalden op tiS. Maxwellwaardén onveranderd. Aandeelen Centraal konden rnirn l pCt. winnen en dito Bijnspoor ruim 2 pCt. Zuid-Italiaantjes, verleden week op SI1;'-} a i'/i sluitende, Blaten ditmaal op 511/3 a 521/2. Aandeelen Warschau-Weenen bereikten gister bijna 67 pCt., terwijl ook de Russische spoorwegmarkt zich algemeen beter vertoonde. Aand. (ir. Kuss. Spw. M. noteeren llS'/a?%, liyp. sporen 91, Zuiil-wcstjesStó's?7jt;. De Amerikaansche Spoorwegmarkt was doze week aan vrij wat verandering onder hevig in overeenstemming gewoonlijk met de koersen van New-York. Overliet alge meen wijzen ten slotte, door elkander genomen, de soliedo of goede obligatiesoorten weinig verandering aan, doch noteeren de meeste amdirden iets lager tegen de vo rige week, doch Central Pacific konden Mjna 2, Xcshvillo Shares bijna l, Ie prei'. Francisco 13/4, Manitoba Sharea 3 pCt. winnen. Het belangrijkste feit was de beweging die in de Ortan'os viel waar te nemen. De noteeringen te New-York waren op S Jan. 15V3, 9 Jan. ll"/4, 10 Jan. 12»/s, 11 Jan. 13%, hier 9 Jan. 15t;w, 10 Jan. 14:i,K, 11 Jan. 12'/8?13V]0- Tot heden moet onbeslist blijven of deze beweging uitsluitend het gevolg isj van toevallig groot aanbod van den kant der speculatie in verband met de geruchten waarvan deze zich tot haar voordeel weet te bedienen, dan wel of inderdaad de toestand en de omstandigheden de daling ?wettigen. Positief slechts weten wij niet. terwijl de eipïoitatie-resnltaten van het afgeloopen boekjaar, die trouwens natnnrlijk reeds lang geleden te New-York bekend waren, voldoende schijnen om de maatschappij tot h»t betalen' van het gewone dividend op de preferente aandeelen in staat te stellen. Sommigen spreken van het bestaan eenev groote vlottende schuld, en si dreigt geen hypotheeksehuld de aandeelhouders van dezen spoorweg met ontzetting uit hun bezit, ook een vlottende schuld is gevaarlijk genoeg, zou altans de betaling van diTidend kunnen bemoeilijken. Maar hoe, indien zij werd aangegaan voor uitgaven, die den toestand van raaat(schappij en werken wezentlijk verbeterden ? Van Tramwegmaatschappijen noteeren nog ten slotte, dat Arnst. Kijtuigvereemging baar aandeelen van 111 pCt. nog verder en wel ep 105 pCt. terugliepen. AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN. n. De kocrsverbetering in de waarden dor Westelijke tranlilljnen, doet het waarschijn lijk voorkomen, dat het gevaar voor een taricveuoorlog tusBchea deze lijnen als ge weken wordt beschouwd. Nogmaals da oorzaken na te gaan en de bedoelingen te bespreken, waarmede Bpoorwegdirecteuren deze oorlogen, ondersteunen, zal wel overbodig wezen. Altijd zijn ze nadeelig voor de ondernemingen, omdat de vrachten tusschen de ge meenschappelijke eindpunten van de oorlogvoerende ijnen lager gesteld worden, dan de kosten van het vervoer m. a. w. omdat met verlies gewerkt wordt. Voor de wegen Oostelijk van de Mississippi zooals de Pennsylvania, de Baltirnore A Ohio, de New'-York Central c. s. enz. was de oorlog van 1S82 zoo nadeelig niet, als ij voor do Westelijke tïnnklijnen zou wezen, maar eeae vergelijking van de Wes telijke en Oostelijke trunklijr.eii zou tot verkeerde gevolgtrekkingen aanleiding geven. Dertig, veertig jaar lang hebben de Oostelijke Trunklijnen de landstreken, wclko 2ij doorsnijden, bearbeid; allerlei ondernemingen, fabrieken, mijnen, steengroeven enz., zoowel als bouwland en oordon van uitspanning in ue meest afgelegen hoeken der_j3taton gelegen, zijn mat den hoofdweg in verbinding gebracht door zijtakken, die het locaal verkeer van groote beteekenis maken. En ook langs do hoofdlijn Zelve hebben zich vele steden gevormd, vanwaar nit do omstreken van het noodige worden voorzien, waar de farmers hun koren ter markt of naar de molen brengen, waar houthandelaars hun zaagmoluns hebben opgesteld, om het hout, dat de rivieren in vlotten afkomt, te zagen en dan per spoor te verzenden, waar ijzersmelterijen, fabrieken van atoomwerktaigen honderden werk ge.en enz. In 't kort, bet locaal verkeer lang» de Oostelijke Trunklijnen i» zeer aanzienlijk en maakt eea belangrijk deel der.ontvangsten uit. Dit locaal verkeer, waarvoor de Trunklijnen niet in concurrentie kunnen tredan, levert meestal zeer goede winsten op en het gevaar uit tarievenoorlog voortspruitend, wordt minder, naarmate het locaal vervoer omvangrijker is. Vandaar dat Maatschappijen als de Peaasylvania, deBattimoie A Ohto,,deN«w-TOTk Central enz., de oorlog met betrekkelijk gering verlies hebben doorstaan. Mét de Westelijke Trnnklijnen zou het echter iets anders wezen. Noch de Chioago & North Western, de Chicago Koek Island, of'de Ohioago Mil« WaukeéSt. Paul, noch de Wabash, de Missouri of de Union Pacific hebben over een belangrijk locaal vervoer te beschikken, tenminste niet in Kansas en Nebraflka. Groote verliezen op doorvóervrachten zonden dua door winst op locale vrachten niet worden goedgemaakt, m. a. w. een tarievenoorlog die, zoo zij ontstond, heftig sou wezen staat voor deze Maatschappijen gelijk met het verspelen Tan alle winst of erger nog. Geen wonder derhalve, dat de bestuurders dier Maatschappijen er tegen op zien, hier den strijd te beginnen en dat velen te New-York het hoogste belang stellen ia de maatregelen, welke tusachen deze Mijen zullen worden getroffen. De spoorwegdirecteuren moeten begrijpen, dat het uitbreken van een oorlog al9 deze, noodlottige gevolgen voor de geheele markt hebben zou. De prijsvermindering der waarden, bij de oorlog rechtstreeks betrokken, zou 'We derom op andere aandeelen nadeolig werken en zoo zou een tarievenoorlog de naasta aanleiding kunnen wezen, tot een grooton val in alle Amerikaansche spoorwegwaarden. Op een gogeven oogenbük zou de begeerde daling niet meer tegen te houden wezen en zouden do directeuren en velen met hen gevaar loopen geruïneerd in plaats van Bchatrijk te worden. Indien de veronderstelling juist is, dat de koersen uit New-York op eene bevre digende schikking der vrachtverdeeling onder de Westelijke trunklijnen wijzen, dan is een der voornaamsten oorzaken van onthouding voor de New-Yorker markt weg genomen en wordt de kans op eene algemeene verbetering grooter. De jongste berichten uit New-York spreken echter weer van eene verlaging der vrachtprijzen op de New-York Central, door Van der Bilt ingevoerd, met het doel da New-York Weat Shore & Buffalo de nieuwe concurrente van de New-York, Central te benadeelon. Met die concurrentie van Van der Bilt zou ds daling in Aandeelen New-York Ontario en Western Spw. Mij in verband staan. Dezes Maatschappij bezit namelijk een groot bedrag aandeelen der New-York West Shore & Bufl'alo Spw. Mij en. Obligatiën op hare terreinen te New-York. Ook wordt die daling in verband gebracht met den val van Villard, die in de West Shore en Ontario waarden voor een groot bedrag betrokken zou wezen. Wat hiervan is zal spoedig blijken. Zeker evenwel is het, dat op do aandeelen New-York, Ontario, Western geen nieuwe storting kan pl.iats hebben; dat de Maatschappij geen Obl gatiesehnld heeft, dat tegeu hsre vlottende schulden hare activiteiten ruimschoots op wegen, maar ook, dat de exploitatie geen gunstige resultaten oplevert en dai rry bezwarende contracten met de West Shore zijn gesloten. Pa vergadering van Aandeelhouders zal plaats hebben op 10 Januari s..a. Amsterdam, 11 Januari 1884. J. v. d. Bnrg. BURGERLIJKE STAND. Ondertrouwd 10 Januari 1884. J. E. F. G. r>. J. r. E. r. j. c. j. c. A. A. D. M, C. 11. D. 1. H. Aalberse c-n 13. A. de la Porto. Albcrgcn en F. W. Bate r. B. Banus en T. M. A. Baalman. H. van den Berg en H. W. F. Geister. Bierwolf en E. van TJasehnuiden. K. Böscheu en M. E. Backhaus. van de Braak en M. 31. van Delden. a Catan en G. Bnskc. P. J. Creiner en M. T. Decrcnberg. G. Cijs en C. Gengies. J. Van F.pen en E. B. Mink. A. Fontijn en H. A. C. Kramer. B. Greep en B. C. E. Mnartens. de Groot en D. M. Faber. J. de Haan er E. Spreijer. de Haan en G. Bonettenmaker. de Haan en V. Kocg. J. H. Ilalc en J. Suringa. do Jongo en II. A. de Jonge. J. Karres en A. C. Hauseu. Karskens en C. L. Marchal. A. A. Kreeft en M. A. Gotia. S, L. Leefson en N. Swaal>. H. Ligter en G. Baarspul. J. C. J. Meijer en A. C. Korte. J. J. H. v. d. Moolen en E. J. Hcodriköen. A. J. Muller en 11. Z. Coltof. D. vr.u Outvorst en W. C. vsn Doorn. G. Poolman en U, C. Bcrnard. J. II. r.ecllich en E. Kemper. P. G. G. Komijn en C. W.M.S.v.Besrs. J. H. Kothert en A. M. Toliolenbarir. J. de Huig en J. 15. Huijonnan. W. H. L. Sanger en L. Weiland. I). S. V. Scheerve on E. Oorm.icg. E. H. Schmidt en E. A. Kanbis-ch. F. Sluiter en M. Heistcrenberg. J. C. van Staveren en M. S. Trol!. S. Fouber en T. Reotraa. P. Vcrstcegh en M. A. B. Gieae. W. Westendorp en F. Hibma. G. J. Zimmer en J. M. Dalinghaus VEILING VAN VASTE GOEDEREN. Op Maandag 14 Jan., 1884 des avonds 6 nor, In f'ritfcal:'?. Drie Winkelhiüzen en Erven, Czaar Peterstraat, 145, H7, 149. Een Huia en Erve, en Twee Winkelhuizen en Erven. Conradtstr&at, 114-, 116, 118. Een Huis eu Erve, Van Oldenbarneveldstraat, 15» Een Hcerenhuis en Erve, Sarphatiatraat, 02. Een Winkelhuis en Erve, gen. De bonte Kat,, Bechtboomuloot, 49. Een Huis en Erve, Schipperstraat, 11. Een Huis en Erve, Bicktrae-ilaud, 2. Een Hnis en Erve, Binnen Wieringerstraat, 15 Een Winkelhuis en Erve, Weesperplein, 1. Een Winkelhuis en Erve, lluijsdaolstraat, 30, gein. N.-Aalstcl. Visr Huizen en Erven, Eland straat, 87/93. Een Huis en Erve, Vackonierstraat, 7. , Een Huis en Erve, Noordermarkt, 17. Een Huis en Erve, Weteringschans, 09. Een Huis en Ervo, Zieseniskade, 10. Eon Huis en Erve, Utrcchtschedwafsgtraat, 11. Bierkiok, gen. Het yroute Eierrat.^ op de Terreinen der Int. Eolca, en TJHvcerhandel cntoonBtfclHng. In De Bralike Grond. Een tïeerenhuis en Erve, Heerengracht, 553. Een Winkelhuis en Erve, Amstelstraat, 19. Een Huis en Erve, Winkelhuis en Erve, en Werkplaats en Erve, Wagenstraat, 15,13,11. Een Koopmanshuis en Erve, Keizersgracht, 634. ^^ Eea EoopmanshuiH.en Erve,.Prinsengracht, 493.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl