Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND;
No. 344
Be voorzitter bad veel vertrouwen in de toekomst van den weg, en
vond de door hem op $ 650.000 getaxeerde vaste lasten tegenover de
"Wost-slioro on de Terminal Co. niet bezwarend. Daarbij komt, dat de vlot
tende schuld slechts ongeveer $ 1.200,000 beloopt, welke schuld waar
schijnlijk door de preferente aandeelhouders zoude worden aanvaard.
Van bijstorting schlint dus geen sprake te zijn. Het Comité, waarin de
hoer Smithers de Hollandsclie belangen zal vertegenwoordigen, bezorgt
togen betaling van ± % pCt. de overschrijving der aandeelen op zijn
naam. wy achten het zeer raadzaam aan die oproeping gevolg te geven.
Vele Amsterdamsche huizen zullen zich willen belasten de aandeelan naar
Londen óp te zenden.
Vele soorten Amerikaansche shares ondergingen eene gevoelige daling,
zeer craalden Manitobashares 7 pCt. De reden tot die daling blijft ons
onverklaarbaar. Meermalen namen wij inzage van een schrijven van den
president der maatschappij, die den toestand zeer voldoende noemde.
Naathet ons voorkomt is de kans op voortdurende betaling van 8 pCt. dividend
tamelijk zeker. Jammer is liet, dat de maatschappij zi(!ni buiten nood
zakelijkheid, hot vorige jaar in een grooteren schuldenlast dan noodig
was, hoeft gestoken. Waarom het surplus-dividond toon niet liever in
shares werd voldaan, blijft ons een raadsel. Het eenige doel. wat do
maatschappij kan genoopt hebben tot uitgifte dier geconsolideerde londs,
kan o. i. geweest zijn door die kleine uitgifte te New-York en hier eene
markt - te creeëren, om later gemakkelijker het overige deol der geheelo
uitgifte te kunnen plaatsen.
De volgende teruggangen zyn te vermelden: CommonBu(Talol% pCt.;
Preferred 2M pCt., Contralshares V» pCI., Preferred Northwestern l pCt.,
Burlington 1% pCt, Akrous 3 pCt, Eioshares 2Ji pCt., geconsolideerde
Obligatiön 4 pCt, 5 pCts. Obligatiën lüpCt., do koers dor ObligatiOn,
die heden 45% noteeren, komt ons voor zeer laag te zijn. Eenig aanbod
in dat fonds voor rekening van inschrijvers deed do koers in den laatsten
tijd gevoelig dalen. Bij eemgo willigte zal dit soort zeker do aandacht
van speculanten trekken.
??Nog verloren Plorida Shares 7Y» pCt., doch herwonnen weder 5 pCL;
B pCt. obligatiën Flonda-Spoorweg daalden ton slotte SpCt.; Cairoshares
l pCt.; Incomebonds 2& pCt; Nashvilles X pCt,: Missourishares circa 2 pCt.
Tncomebonds lYt pCt.; 5 pCt. obligatiën % pCt,; Preferred Erieshares 4 pCt;
Oregon, Common l pCt.; Preferred a pCt,; Unionhares 2 pct, Wabash 4}A pCt;
Canadians konden zich tot hunnen vorigen koers horstellen. Dio
Maatschanpij schynt bet voorrecht te hebben sterk door hot Canadoescho gou
vernement geprotegeerd te worden; waarschijnlijk wordt het in hot beiang
des Jands daartoe aangedreven. De overige Arnerikaanecho Spoorweg
soorten wijzen weinig verandering bij do vorige week aan.
.De geldmarkt blijft goed voorzien, ofschoon de prolongatiekoers van
2>« tot 3J4 pCt. steeg.
Frivaatdisconto 3>« a 3>A pCt.
De disconto- en beleoningrekoning bij de Nedcrlnndsche Bnnk zün
volgerfs den laatst bekendgemaakte weekst nat weder met /'
2.600,000.resp. ?1.000,000.- afgenomen, terwijl de metaal voorraad weinig veran
dering aanwees. S
AMEPJKAANSCHE SPOORWEGEN.
IV.
De cnlvaagslon v. liijna. alle spoorwegen in do Yoreemgde SUiten war.n in de
laatste week van December 1SS3 on de eersio week van Januari 1S84 Trij belangrijk
minder dan in den laat^ten tijd het gev.üV.HB.
Sto'U), sneeuw eu hevige koude waren oor/aak, <lr,t hut vervoer, zoowel V,".".L
perscBen' als. goedere» betreft, veel svh.vlo ondervond.
])e invloed van dergelijk weer op liet spoorwegvervoer is in do Yeveenigde Staten
Veel .gvjoter dan hier.
Met eene bflemmer/ng iu !i?t V6.r':e«r door enkele tidegraatynlen, die ov«r tl a rsüs
zijn gevallen, ee:iigo vevtiMgiag <lu<)r oi.ihnojtlïig van snreuw uV(.;r den wei;' en liet
miiisisn-van sommige asnslnitiugfii houilun hier de nadei.!igtt invloeden o;i; de
verB»ifldering in ontvangsten, Itoewil merkbaar, is dn-i i.iot belangrijk.
Maar in de Staten der Unie il het Jota anders. Xooala be'.icuJ is, heeft men zk'li
Aa ar over 't algemeen weinig moeite gevcvon om de rijwegen in goed on slaat te
bre.n£on. ' Zuo er al wegen zijn, verschillen ?.e toch ]iemeis")"eed van onze straat en
grindwegen, ia Vela streken zija er behalve tic spoorwegen iu 'fcgeheal geeno
kunstwegen.
I)e landwegen zijn naar de behoefta der farmers ontstaan; zij zijn niet gelijk ge
maakt, looo«n nu en da/i dsvars door, zoMzamer met een brug over stroompje1) eu
betókj<iYïj, iiu eens steil eea heuvel op, d:m m>>t een scherpe bocht naar boiieden,
hsbbeji ge»ne af«'.°.tcrin;r enz. en vormen dus zeer gebrekkige verbindingen tusschen
eomiijds vrij belaugrijko plaatsen.
Komen nu suceir.f. storm en hevige koude, den wiutor of het voorjaar dikwijls
eigen, dan wo.ridea zulke landwegen 0!>bagr,a:ibaav. Da boeken wor.lea wilde
stroomeu, kunnen niet ovcrgetrokten worden of wel vernielen de bruggen; tegen de
«tailleu kunnen da paarden niet opkomen, de ravijnen liggen vol sneeuw, soms
meters'hoog; hot reizen is dan Iever.sfrev:i3ir!ijk en het.platteland feitelijk geheel
geïsoleerd. Ia geen weten verlaat de favmor somtijds zijn erf wegans de hevige
koude 'on hoe :-lei.-hfe weer.
Zulk eete- volkor.icu afsluiünj moet op de spoorwegen wel zeer naJeelig Werken,
teel iïadeeiijer'Jr.n hier ooit, het geval is.
Kaar evenzeer moeten de spoorwegen van eene ophuffing der blokkade meer voor
deel trekken dan bier. De ondervinding heeft het geleerd, dat op slechte ontvangsten,
zoo 2y alleen het gevolg waren van de verbreking dsr communicatiemiddelen, weken
met zeer goede ontvangsten volgden.
Zoo heelt bijv. de S t. Louis en Cairo. Spoorweg-Mij. in bet begin Tan dit boekjaar
met velerlei rampen te worstelen gehad en zag zij in de eerste maanden door stormen
en overatroomingen hare ontvangsten verminderen. Maar zijn daarna de ontvangsten
niet aanzienlijk toegenomen en behooren de maanden September en October 1883
niét tot de beste uit de geschiedenis der Maatschappij?
Nieuwe tegenspoeden, gedeeltelijke mislukking van den oogst, stilstand
Indeijzerindu.strie en thans wederom slecht weer hebben do jongste ontvangsten op nieuw ge
schaad, maar mag naar deze gegevens de toekomst beoordeeld worden?
Immers neen, of men moet rekening houden met alle omstandigheden, die tot d«
verkregen resultaten hebben medegewerkt. ? ? ?
En zoo men dan ontwaart, dat ondanks stormen en cyclonen, overstroomingen van
Misaiasippi en hare zijrivieren, ondanks tijdelijke verbreking van communicatie
tusschende eindpunten, ondanks een niet gunstig oogstjaar, ondanks weinig winstgevend
vervoer en do gedruktheid in den steenkolen- ea ijzerhandel; wanneer ondanks al
dezo tegenspoeden hoogst waarschijnlijk nog 3 pCt. op de obligatiën uitgedeeld kan
worden, dan volgt uit dit feit alleen de waarde van dezen spoorweg. Wie nog andere
gronden verlangt voor mijne bewering, dat deze Mij. financieel eene zeer soliede
onderneming is, mat goede vooruitzichten, dien zij herinnerd, dat de Mij. haarmijlentïl
met do Columbia zijtak heeft vermeerderd, zonder haar schuld, die nu slechts Ds. 1C.OOO
per tnijl bedraagt te vergrooten; dat zij in do laatste jaren bovendien veel geld aan
weg en werken heeft besteed, eveneens zonder nieuwe schuld aan te gaan, of vlottende
schuld te creeeron ; dat zij nog- cip 'toogenblik circa. Da. 130,000 bij de Eente-Cassa
te Amsterdam in reserve heeft; dat ui j voortaan guen huur meer te betalen heeft
voor een toegang tot East St. Louis en dat zij in 18S2, toen vele verbeteringen nog
niet gemaakt waren, de Colnmbia zijtak nog gebouwd moest worden enz. de volle
5 pCt. op de obligatiën kon betalen on betaald lieeft, zonder dat de rekeningen
gefla'tjercT' werden.
Amsterdam 21 Jan. 188*
i. v. d. Borg.
BURGERLIJKE STAND.
Onnertrouwden 24 Januari.
J. A. A. Aarts en J. ,T. Eesrink. '-"?;'?
K. Akker en M. Kohne.
A. van den Berge en C. P. Plnijmers.
H. l!oas en F. Ilnbene.
J. W. Bouuun en J. Meijnska.
A. A, Braam en A. Janse.
K. A. Campagne en M. C. Peijzeh
B. S. Caun en S. Woliï.
A. E. Essen en il. E. de Beer.
C. Forsman en A. Drent.
T. G. GroeneveM en C. YissehiA
P. de Groot en A. G. H. Ilovingh.
J. A. van Hulst en A. M. Hansen.
O. T. W. ITartiug en M. J. uu Greeuiv.
If. Heijselaar en E. E. J. Beelcn.
J. H. Ilogenhnis eu 51. A. Houthuisen.
G. Hubetik en H. van Vucren.
l'. J. Kleindorp en A. C. Zabe!.
C. Koedijk en II. M. J. Torster.
G, Kroese en C. Ardonne.
A ). B.Lauwers en T. J. v. Sclicrpenzcel.
J. T. Lenseu en E. Yongers.
B. B. Lucassen en S. N. T. Sudkamp.
C. C. Maurer en S. H. Witte.
P. van der Meer en E. J. Alricb.
H. J. Meiman en G. J. C. Kaber.
S. Mons en J, van Sloten.
J. P. Pennoek en H. Schijffelen.
J. Pronker ea J. P. Lukken.
A. F. Roskam en J. F. C. Boellaari
J. J. Scheepers en E. Klipping.
H. G. Schreuder en T. Brakkenist.*'
H. Simons en S. M. van Yriesland.
H. C. T. van Smirren en C. C. van
IJselmuiden.
J. Fmit en K. van der Wal.
W. Steen en E. Kolling.
K. \Y. v. Swindereu en J. J. v, Swinderen.
E. P. de Waart en G. W. v. d. Berg.
C. v. Wageningen en A. J. Cijffers.
(!. Wegman en S. D. Scheermeijer.
J. L. Wildbret en G.. Focke.
H. W. Witi'.:elmau en H. M. Ijzerman,
J. v. Zwaan en C. J. Schaap,
VEILLNG VAN VASTE GOEDEREN.
Op Maandag 23 Jan., 1884 des avonds 6 U!U,
In FrascaU.
Een Huis en Erve, Prinsengracht, 722.
£cu Vi'inkelhuis en r.rve, Noovderdwarsstraat, 20.
Een Huis en Erve, Lljnbaangrae.ht, 351.
Een Huis en Ervo, Achtergraent, 33.
Een Huis en Erve, Yliegendesteeg, 4.
Een Fabrieksgebouw, benevens Een Coewtfrrein, gr. ongeveer 119 c. Sarphat'str.
Eon Huis en Erve, Sfirphatistr., 118, en Acht Bouwt?ireinen, ieder gr. 125 c.
Een Bouwterrein, waarop een gebouw, Sarphatistraat. gr. 27 a., 11 c.
Tot Amotif: Fabrieksgebouw, staande op de terreinen iirs. S?15 Sarphatistraat.
Een Boerenhofstede en Weiland, gen. Oncerwacht, Oetewalerweg gein. N.?Amstel,
te zatnen groot, 20,700 vierk. M.
'twee «tukken Grond, Ifauritskade, te zamen groot, 11,525 viert. M.
Drie Bouwterreinen, Spasrndammeratraat, te zamen gr. ruim 40 a.
K H U BJ Si
Ohd&T de rubriek TE HUUR worden voor onze
ilknuós gratis opgenomen woningen, tanieis enz. welke
vuur Vrijdag n r.ur opgegeven zijn, met vermelding
van Stand, Lokaliteit, Huurprijs eu wanneer te
aanvaarflen. Opsaven hieraan uiet voldoende kunnen niet
gevilaivtiit worden.
» oor «ie«-j\lHtujse«'s ii de prijs e«-sfelil
op 25 cents por regel.
SBeleeltl «ciaar lïrin^eiiil verzoeken \v!J
hij vcriniring <lt'r ««>iiin«;t'ii ilaHrvau
il i «?<?<; ticmits ;<? geven uaii liet Uurenu
va» dit bind, Si>ni«<lraat 316.
C". F.cn g(St. kam. voor «en jufvrouw f 10 p. m. terst.
.4 vit te r.qrach t.
29. F.cn modern huis, 5 kamers, tuin enz. direct te
?: .bevragen Slcgül 82ó in het kuis.
'
288. F.en Boveuhuia.
? 4.
gea.
kamers i' 5 i f -10 p. m
Sieulingstt-aat.
9. Ecu huis, open. pjaais en aeltteikuis, 7 kamers, keu
ken en zolder, i' (i,")3 p. j. l Mei te aanvaarden.
9. Gein. kamers met kost, l' 40 p. rn.
Klaauuiintrfftval.
8. Een Gest. Yoorkamer, f2"> per maand. Tovsionil.
18. Een vrij bovenhuis f 850 p. j. l Mei te zien Dinsd.
en Donderd.
Hintten- -l instel.
200. Een kamer met alk. f 50 of 2 kamers \ f CO p. m.
desverliiezende ook met kost.
10. Twee gem. kam. en suite met nf zonder kost.
II*. F.en gem. kam. met of zonder kost.
10. T«ce kamer», kantoovlokalen.
47. Een huis en tuin, onmiddellijk te aanvaarden.
97. Een voorkam. met alk. nat ,?em. voor l of 2 personen.
Kloetii.vtraut,
C. Een gestoffeerde Kamer, a f 1. HO por week. Terstond.
Ruime woning en werkplaats. Te bevr. N.Leliest. 80.
Btoci'ltat t'*ti-tiat.
Slboven. Een gomeubüeerde Kamer.
S4-4G. BovenbuiKen f 5 en l C per week.
37. 2e Bovenhuis f 2:! p. in. terst.
39. Een Bovenhuis, f 25 per maand.
70. Een onderst, bovenhuis, i' "50.
312. F.ene bovrïiwoTiin;;, dt^.verkie/eride met meubelen.
170. £en Huis, O Kam-, KeuJieu, Kel-ler, f C50 p. j. l Mei.
Dttaii'ak.
50. Gest. slaapkamer, i' 8 p. m. terst.
50. Net gem. kamer karner f 20 p. m. terstond.
11.
-HC
10.
114.
1.
111.
11.
13.
1.
3.
Een huisje, f 300 met l Mei en een bovenliuis,
i' '210 p. j., beide to bevragen Haai-1. Houtiuüieu 'i.
*ïeldei-tchekatle.
. Een huis, G kamers en/., f 800 p. j. "
. Drie ongein, kamera f 700 p. j.
<it>i-ai <l Douftraat.
tF.Een ruime gem. voorkamer 2e etage, f 18 p. m. t»
bez. 10 11 uur smorgens,
Staai-lemaiet'tiijk.
Een vrij bovenhuis, f 320 l Mei.
Ken Boveuhuis, bevattende Yoor- en Achterkamer,
Alkoof, Keu!;e.'i, Kolder met Yltering, » f 2SO per
jaar. l Februari ir aanvaarden.
ffaarlemtuerttraat.
Een gem. kamer met of zonder kost.
Een net gem. voorkain. met alkoof, f 15 p, m.
ifaai-lernmenci'g.
Tweede bovenhuis, f IG.CC'p. m. direct.
Eerste bovenbuis, i'. 17,50 p. m. direct.
Haarlemmevhouttuinen*
Een huis, 4 kamers, keuken, zolder, f 500 l Mei,
Een bovenhuis, f 240 l Mei.
Xfeerengrach t.
Een huis met tuin, f 2f.o0 p. j.
Een Huis, ;e bevragen by den Makelaar BaUlt,