De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 27 januari pagina 4

27 januari 1884 – pagina 4

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. '344 geluk dat men een beurs bezit want hoe wil men andera aan een bal denken "" Ba, welk eene flauwe aardigheid," riep ik, maar toch doet je opmer king er mij aan denken tlat in onze dagen, alle menschen over slechte tijden en financieel? tegenspoeden klagen en desnie) tegenstaande, by alle mogelijke gelegenheden, grof geld verteren; op het Park-bal byv. vloot de champagne " Alsof het water was!" " vulde Sagittarius aan. Jawel! wordt nu eens uit het huidig menschdom wijs?" Wanneer je over zaken wilt gaan filosofeeren, die reeds wylen Salomo te vergeefs trachtte op te lossen, dan heb ik de eer je voor heden avond te groeten!" " Vóór ik den tijd had om hem tegen te houden was Sagittarius de voordeur uitgesneld en in de avond-nevelen verdwenen. O Tempora, o Mores," zuide ik grimmig en ging naar bed. Aquarius. KUNST. CAUSERIE OVER MUZIEK EN TOONEEL IN BELGIË. Wanneer men weet dat in Belgiëacht Fransehe opera-gezelschappen bestaan, dan is daaruit alleen reeds te besluiten, hoeveel meer de kunst «laar doordringt in het volk, en hoeveel het publiek aldaar voor de kunst en de kunstenaars over heeft. Een vergelijking tusschen de Brnsselsche en de aagfche opera, zoude in alle opzichten zeer ten nadeele van den Haag uitvallen. Van Biussel zal. ik dan ook nog niats berichten, alvorens de nieuwe opera Sigurd" van Reyer gezien te hebben en mij voor bet oogenblik bepalen bij Antwerpen. Het opera-gebouw staat geheel geïsoleerd en is ruim en doelmatig; de plaatsen zijn zoo ingericht, dat men overal goed hoort en de toegangsprijzen* zóó, dat zelfs de eenvoudige handwerksman zich de operaweelde nu en dan kan veroorloven, daar de prijzen van 17 cent tot f 2.50 over de 7 ver schillende rangen, of 16 verschillende soorten van zitplaatsen, varieeren. De foyer is niet zoo coquet als die van den Amsterdamsehen schouwburg, maar ruimer en geschikter om iets te gebruiken; corridors en trappen leveren bij brand voldoende veiligheid. De voorstellingen hebben 4 maal per week plaats en wat nouvcauté's aangaat, staat de Antwerpsche opéra volstrekt niet ten achter bij theaters van den eersten rang. De laatste werken van Gounod, Thomas, Reyer, Godard volgen elkander bemtelings op, terwijl tot afwisseling het beste uit het opéra-comique en operetlen-repertoire het publiek wordt aangeboden. Het getal abonnés is, met clc stedelijke subsidie, groot 00,000 frs., de voornaamste bron van inkomsten. liet orchest is zeer voldoende en het strijkquartet goed bezet. In de Hugenoten werkte zelfs voor do inleiding de Romance plus oltinclie" eane hcuschclijke viole d'amour; de harp is er ook vertegen woordig;!, maar meestal door eene piano; vier contrabassen eu vier trom bone s vormen den grond van het orchest, dat uitmuntend geleid wordt door den Heer v. Cantoren en sterk is in het vangen zoodat b.v. Marcel, die in de eerste a<:te van de Hugenoten i'ne maat anticipeerde, door allo strijkers en blazers bij de 3de maat reeds gepakt was en rustig kon doorzingen alsof er mets gebeurd was; bij het Duo van Marcel en Valentine bleven ze echter op den kant van den Hugenoot en lieten Valentine alleen op den kleinen zijweg, dien ze in sloeg, voortsukkelen. Het was als afgesproken, stoornis gaf het niet. Ik vermeld dit om de flinkhëid van den chef en de gevatheid van het orchest te releveeren. Bij al dat goede is het te bejammeren dat de houten blaasinstrumenten niet beter stemmen, hetgeen vooral bij de inleiding van de Hugenoten hinderlijk was en met een weinig g oeden wil gemakkelijk is te verhelpen. Nu ik eenmaal met de Hugenoten bezig ben moet ik nog even de Heeren koristen a faire nemen. Hoe is het mogelijk, dat die vrienden nu en dan zoo geweldig detoneeren ea altijd in dat geval te laag inzetten? Er behoorde moed toe voor Eaoul met zulk een troep slecht gestemde dischgenooten aan tafel te gaan zitten, en toch zingen diezelfde Heeren op andere plaat sen en in andere opera's zeer goed, b.v. het studenten-, het oudemannen-en het soldaten koor i n Faust". Alle koren achter, de schermen worden te laag gezongen door het mannenkoor; het vrouwenkoor of de gemengde koren achter de coulissen zijn meestal hoogst loffelijk. Er is wat van het koorpersoneel te maken, dat is zeker. Het ballet is klein maar zeer goed; door het publiek wordt het lang niet geaoeg gewaardeerd; even zoo worden de goede oogeublikken van de Koren niet erkend; dat is ontmoedigend en doet mij wel eens minder gunstig over het appreciatievermogen van de operabezoekers oordeelen. De eerste zangeressen en zangers hebben allen hunne eigenaardige ver diensten, die te meer moeten gewaardeerd worden, daar de meesten even zeer in de groote, als in de komische, in de romantische als in de lyrische opera en operette optreden. Dit verschijnsel doet zich natuurlijk bij theaters van den 2den rang meer voor; hoe meer men daalt in de kunst, hoe omvattender het genie van de vertolkers moet wezen, d;i;ir wordt alles dooreen gehaspeld, dramahelden, joerisses, pères-nobles, marqués, jeune premiers enz., zoo'n omnis homo staat voor niets; het zoude te bewonderen zijn, als het niet zeo diep beklagenswaard was. Ik geloof niemand van het personeel te kort te doen. wanneer ik Warot het eerst noem. Nog heriuner ik mij het eerste oogenblik dat zijne stem voor het eerst in mijn oor, neen in mijne ziel drong, in ISuS te Parus in de Comte d'Ory," en na al die jaren vind ik die stem slechts weinig veranderd. Dat zelfde weeke kneedbare timbre, die zelfde gemakkelijk aansprekende toon, diezelfde onberispelijke zuiverheid vind ik terug, uu gesteund en gedragen door den tooneclspeler bij uitnemendheid. Warot uoeii heldentenor, noch teaor d'opéra c'.uuiqus, maar lyrische tenor is, werd gister avond de Faustpartg door .den heer de KegJtel gezongen. Hoe dat mogelijk is, wanneer men over een Faust als Warot beschikt, gaat boven myn begrip. \ Naast Warot staat de Heer de Keghei in Nederland gunstig bekend als tenor d'opéra comique. Nu het artikel tenoren steeds schaarscher wordt, mogen zich de Antwerpenaren waarlijk wel gelukkig gevoelen met een aanwinst als van dezen artist, die, zoo ik hoor. in Gent niet aange nomen i?, hetgeen ik meer voor de opera-bezoekers te Gent, dan voor den Heer de Keghei te bejammeren vind. Het is waar, voor alle rollen leent zich het figuur van de Keghei niet even goed; maar in vergelijking van Caubet zaliger is hy nog eene soort Silphyde; als zanger heeft hij onbetwistbaar goede eigenschappen. In de Contes d'Iloffman, eene allerliefste Offenbachsche opera, heeft de Keghei waarlijk voortreffelijke oogenblikken en hij verdient ten volle de sympathie van het publiek. lu de derde plaats bezit de opera in den heer Durat een baszanger, zoonis men zelden aantreft; reeds in de hier boven genoemde opera had mij zijn spel en zang getroffen en gisteren is mijn verlangen om Mephisto van den heer Durat te zien bevredigd, en mijne verwachting voldaan. Mist de heer Duvat de noodige laagte voor Marcel (die ik tot op dit oogenblik bij geeu bnszanger heb aangetroffen) voor Mephisto is hij ge knipt en alleen de Greef van wien ik in 1860 de Mephisto te Batavia heb gezien, staat als tooneelspeler, volgens mijn meening even hoog. Durat heeft een machtig orgaan bij haidheid af, maar dat veelal eeu beerlijken klank heeft, somtijds te edel voor Mephisto. De heer Claeys (Baryton) is mede een zanger van verdienste, ofschoon mij EU en dan een ik weet niet wat", in zijne uitspraak hindert. In de Hugenoten, ?was hg eene zeer goede Duc de Nevels, in Faust een Valentin, die het wat spel, en vooral wat zang betreft, best tegen de meeste Valentins kan opnemen en?om nog een slotwoord bij dit viertal te voegen?doorgaands is het genot, dat de solisten het publiek schenken, ongestoord op het punt van zuiverheid" iets wat ik bij de dames niet altijd kan constateeren. De Directeur de heer Coulon geeft zich alle moeite om veel te geven en alles zoo goed mogelijk; tegenover vreemde artisten is hij, wat courtoisie aangaat, even als de heer Pflüging in Rotterdam zulks ia, een voor beeld tot navolging voor andere tooneel-directeuren. Mcjufvr. Poissenot (falcon) heeft bij gelegenheid van haar benefiet in de Hugenoten een briljanten armband, vergulden kop en schotel, een kunst voorwerp (montre et chatelaine antique), prachtigen waaier, kransen, bloe men en toejuichingen outvangen;ze waren voor het meerendeel zeer verdiend. IM reine de Navarre, Mej. Oster, was hier en daar zeer goed; de Page Urbain, Mad. Flavigny-Thomas, had wel wat met de coloratuur te kam pen; in andere rollen, b. v. in Itlignon, en vooral in de cantilen.es, heeft ze veel goeds. Over Mlle Hasselmans kan ik insgelijks veel goeds zeggen; 'mlaSlalue eene allerliefste opera van Reyer heeft ze eene belangrijke rol, die met veel talent door haar wordt vertolkt; als coloratuure zangeres is ze voor de Antwerpsshe opéra eene kostbare aanwinst. Plaatsgebrek belet mij in dit nommer reeds over de Vlaamsche voor* stellingen te schrijven. (Wordt vervolgd.) 'Maurice Hageman. (Wegens treurige familie-omstandigheden, zal de heer Mau rice Hageman de voortzetting zijner correspondentie uit Belgi gedurende eenigen tijd moeten uitstellen. EED.) FEESTVIERING IN ARCHITECTURA ET AMICIT1A". Wij hadden onlangs gelegenheid in den Amsterdammer den loftespre-sen van den bloeyenden architektenkrmg, wier Jaarlijksch Feest" dit-maal op Saturdag, 19 dezer, gedenkdag der stichting, gehouden werd. Men weet, dat van ouels tot de indrukwekkendste, zinrijkste, en meest populaire kunstopenbaringen, d e f e e s t e n behoord heben. Samenkom» sten, optochten, plechtigheden, bevolking en bekleeding van ruimten, kostumeering, toerusting in den meest xsthetischen zin, bij dat alles treden Zes arts somptuaircs in het volste Jicht, en de grootste kunstenaars van Italië, Zuid- en Noord-Nederland, Duitschland en Spanje, hebben het al tijd een waardige taak voor hnn teekenpen en penceel gerekend de ver tooningen, dckorutiëu, eerepoorten enz. te ontwerpen, die bij zekere kunstopenbaring te pas komen. Vallen in een tooneelvoorstelling, in de sfeer der verdichting, alle kunsten samen, bij flink ontworpen feesten, reiken ook de kunsten elkaar de hand, maar dan niet in de sfeer der verdichting, dan in de sfeer van het loven-zelf. Men heeft zich hie^, in het altijd eenigszins puriteinsch voelend Holland, l aan de toepassing van die denkbeelden doorgaands onttrokken, en wat ons nog van talent om openbare feesten te geven in de XVIIIe Eeuw mocht zijn overgebleven, is langzamerhand geheel te-loor-gegaan. Daarom o. a. verdient het geprezen te worden, wanneer een jonger ge-~ slacht de schoonheid en onmisbaarheid van feesten inziet, eu er zich wat moeite voor geven wil. Daarom houden wij 't hun allicht ten goede, wan neer za op hunne uitnoodigingskaart van een feestavond" spreken en wanneer het Programma" zoo rijk voorzien is, dat men 's nachts om halt' drie nog met het souper geen aanvang maakt. liet feest begon te 8 uur in de groote zaal van bet Maison Sl>'ouc7;en.~ Beeld werk, trofoën en geschilderde dekoraties,omgeven met groen (daaronder eenigo kolossale stukken van bet Ten-toon-stellingv-terrein) vercierden en bezielden do zaal der-mate, dat haar leelljke witte kleur haast geheel gemas- ' keerd was en haar gewone koelheid en kaalheid onherkenbaar. Ik onder stel, dat men, tegen den morgen, in de fraai betimmerde nieuwe zaal, het souper déjeunutoirc heeft gebruikt. liet Programma bracht ons aller-eerst het 7e viool-koncert van den smaak voller; De Bói-iüt, door den Heer Kugèue Baudot uitstekend gespeeld. Hy :s een naturalist onder de vioolvirtuozen. Hij laat in 't beginaldesam/r van zij i\ viool proeven. Het is daar wel de strijkstok, die een snaartuig bespeelt, Maar iiingzamerhand trekt de techniek wech. Hoe de man dien zang aan zy'h

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl