Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. '344
geluk dat men een beurs bezit want hoe wil men andera aan een bal
denken ""
Ba, welk eene flauwe aardigheid," riep ik, maar toch doet je opmer
king er mij aan denken tlat in onze dagen, alle menschen over slechte
tijden en financieel? tegenspoeden klagen en desnie) tegenstaande, by alle
mogelijke gelegenheden, grof geld verteren; op het Park-bal byv. vloot
de champagne "
Alsof het water was!" " vulde Sagittarius aan.
Jawel! wordt nu eens uit het huidig menschdom wijs?"
Wanneer je over zaken wilt gaan filosofeeren, die reeds wylen Salomo
te vergeefs trachtte op te lossen, dan heb ik de eer je voor heden avond
te groeten!" "
Vóór ik den tijd had om hem tegen te houden was Sagittarius de
voordeur uitgesneld en in de avond-nevelen verdwenen.
O Tempora, o Mores," zuide ik grimmig en ging naar bed.
Aquarius.
KUNST.
CAUSERIE OVER MUZIEK EN TOONEEL IN BELGIË.
Wanneer men weet dat in Belgiëacht Fransehe opera-gezelschappen
bestaan, dan is daaruit alleen reeds te besluiten, hoeveel meer de kunst
«laar doordringt in het volk, en hoeveel het publiek aldaar voor de kunst
en de kunstenaars over heeft.
Een vergelijking tusschen de Brnsselsche en de aagfche opera,
zoude in alle opzichten zeer ten nadeele van den Haag uitvallen. Van
Biussel zal. ik dan ook nog niats berichten, alvorens de nieuwe opera
Sigurd" van Reyer gezien te hebben en mij voor bet oogenblik bepalen
bij Antwerpen.
Het opera-gebouw staat geheel geïsoleerd en is ruim en doelmatig; de
plaatsen zijn zoo ingericht, dat men overal goed hoort en de toegangsprijzen*
zóó, dat zelfs de eenvoudige handwerksman zich de operaweelde nu en dan
kan veroorloven, daar de prijzen van 17 cent tot f 2.50 over de 7 ver
schillende rangen, of 16 verschillende soorten van zitplaatsen, varieeren. De
foyer is niet zoo coquet als die van den Amsterdamsehen schouwburg, maar
ruimer en geschikter om iets te gebruiken; corridors en trappen leveren
bij brand voldoende veiligheid.
De voorstellingen hebben 4 maal per week plaats en wat nouvcauté's
aangaat, staat de Antwerpsche opéra volstrekt niet ten achter bij theaters
van den eersten rang.
De laatste werken van Gounod, Thomas, Reyer, Godard volgen elkander
bemtelings op, terwijl tot afwisseling het beste uit het opéra-comique en
operetlen-repertoire het publiek wordt aangeboden. Het getal abonnés
is, met clc stedelijke subsidie, groot 00,000 frs., de voornaamste bron van
inkomsten.
liet orchest is zeer voldoende en het strijkquartet goed bezet.
In de Hugenoten werkte zelfs voor do inleiding de Romance plus
oltinclie" eane hcuschclijke viole d'amour; de harp is er ook vertegen
woordig;!, maar meestal door eene piano; vier contrabassen eu vier trom
bone s vormen den grond van het orchest, dat uitmuntend geleid wordt
door den Heer v. Cantoren en sterk is in het vangen zoodat b.v. Marcel,
die in de eerste a<:te van de Hugenoten i'ne maat anticipeerde, door
allo strijkers en blazers bij de 3de maat reeds gepakt was en rustig kon
doorzingen alsof er mets gebeurd was; bij het Duo van Marcel en
Valentine bleven ze echter op den kant van den Hugenoot en lieten Valentine
alleen op den kleinen zijweg, dien ze in sloeg, voortsukkelen.
Het was als afgesproken, stoornis gaf het niet. Ik vermeld dit om de
flinkhëid van den chef en de gevatheid van het orchest te releveeren.
Bij al dat goede is het te bejammeren dat de houten blaasinstrumenten
niet beter stemmen, hetgeen vooral bij de inleiding van de Hugenoten
hinderlijk was en met een weinig g oeden wil gemakkelijk is te verhelpen.
Nu ik eenmaal met de Hugenoten bezig ben moet ik nog even de Heeren
koristen a faire nemen. Hoe is het mogelijk, dat die vrienden nu en dan
zoo geweldig detoneeren ea altijd in dat geval te laag inzetten? Er behoorde
moed toe voor Eaoul met zulk een troep slecht gestemde dischgenooten
aan tafel te gaan zitten, en toch zingen diezelfde Heeren op andere plaat
sen en in andere opera's zeer goed, b.v. het studenten-, het oudemannen-en
het soldaten koor i n Faust". Alle koren achter, de schermen worden te laag
gezongen door het mannenkoor; het vrouwenkoor of de gemengde koren
achter de coulissen zijn meestal hoogst loffelijk. Er is wat van het
koorpersoneel te maken, dat is zeker.
Het ballet is klein maar zeer goed; door het publiek wordt het lang
niet geaoeg gewaardeerd; even zoo worden de goede oogeublikken van
de Koren niet erkend; dat is ontmoedigend en doet mij wel eens minder
gunstig over het appreciatievermogen van de operabezoekers oordeelen.
De eerste zangeressen en zangers hebben allen hunne eigenaardige ver
diensten, die te meer moeten gewaardeerd worden, daar de meesten even
zeer in de groote, als in de komische, in de romantische als in de lyrische
opera en operette optreden. Dit verschijnsel doet zich natuurlijk bij
theaters van den 2den rang meer voor; hoe meer men daalt in de kunst,
hoe omvattender het genie van de vertolkers moet wezen, d;i;ir wordt
alles dooreen gehaspeld, dramahelden, joerisses, pères-nobles, marqués,
jeune premiers enz., zoo'n omnis homo staat voor niets; het zoude te
bewonderen zijn, als het niet zeo diep beklagenswaard was.
Ik geloof niemand van het personeel te kort te doen. wanneer ik Warot
het eerst noem. Nog heriuner ik mij het eerste oogenblik dat zijne stem
voor het eerst in mijn oor, neen in mijne ziel drong, in ISuS te Parus
in de Comte d'Ory," en na al die jaren vind ik die stem slechts weinig
veranderd. Dat zelfde weeke kneedbare timbre, die zelfde gemakkelijk
aansprekende toon, diezelfde onberispelijke zuiverheid vind ik terug, uu
gesteund en gedragen door den tooneclspeler bij uitnemendheid.
Warot uoeii heldentenor, noch teaor d'opéra c'.uuiqus, maar
lyrische tenor is, werd gister avond de Faustpartg door .den heer de KegJtel
gezongen. Hoe dat mogelijk is, wanneer men over een Faust als Warot
beschikt, gaat boven myn begrip. \
Naast Warot staat de Heer de Keghei in Nederland gunstig bekend
als tenor d'opéra comique. Nu het artikel tenoren steeds schaarscher
wordt, mogen zich de Antwerpenaren waarlijk wel gelukkig gevoelen met
een aanwinst als van dezen artist, die, zoo ik hoor. in Gent niet aange
nomen i?, hetgeen ik meer voor de opera-bezoekers te Gent, dan voor den
Heer de Keghei te bejammeren vind.
Het is waar, voor alle rollen leent zich het figuur van de Keghei
niet even goed; maar in vergelijking van Caubet zaliger is hy nog eene
soort Silphyde; als zanger heeft hij onbetwistbaar goede eigenschappen.
In de Contes d'Iloffman, eene allerliefste Offenbachsche opera, heeft
de Keghei waarlijk voortreffelijke oogenblikken en hij verdient ten volle
de sympathie van het publiek.
lu de derde plaats bezit de opera in den heer Durat een baszanger,
zoonis men zelden aantreft; reeds in de hier boven genoemde opera had
mij zijn spel en zang getroffen en gisteren is mijn verlangen om Mephisto
van den heer Durat te zien bevredigd, en mijne verwachting voldaan.
Mist de heer Duvat de noodige laagte voor Marcel (die ik tot op dit
oogenblik bij geeu bnszanger heb aangetroffen) voor Mephisto is hij ge
knipt en alleen de Greef van wien ik in 1860 de Mephisto te Batavia
heb gezien, staat als tooneelspeler, volgens mijn meening even hoog.
Durat heeft een machtig orgaan bij haidheid af, maar dat veelal eeu
beerlijken klank heeft, somtijds te edel voor Mephisto.
De heer Claeys (Baryton) is mede een zanger van verdienste, ofschoon mij
EU en dan een ik weet niet wat", in zijne uitspraak hindert. In de Hugenoten,
?was hg eene zeer goede Duc de Nevels, in Faust een Valentin, die het wat spel,
en vooral wat zang betreft, best tegen de meeste Valentins kan opnemen
en?om nog een slotwoord bij dit viertal te voegen?doorgaands is het
genot, dat de solisten het publiek schenken, ongestoord op het punt van
zuiverheid" iets wat ik bij de dames niet altijd kan constateeren. De
Directeur de heer Coulon geeft zich alle moeite om veel te geven en
alles zoo goed mogelijk; tegenover vreemde artisten is hij, wat courtoisie
aangaat, even als de heer Pflüging in Rotterdam zulks ia, een voor
beeld tot navolging voor andere tooneel-directeuren.
Mcjufvr. Poissenot (falcon) heeft bij gelegenheid van haar benefiet in
de Hugenoten een briljanten armband, vergulden kop en schotel, een kunst
voorwerp (montre et chatelaine antique), prachtigen waaier, kransen, bloe
men en toejuichingen outvangen;ze waren voor het meerendeel zeer verdiend.
IM reine de Navarre, Mej. Oster, was hier en daar zeer goed; de Page
Urbain, Mad. Flavigny-Thomas, had wel wat met de coloratuur te kam
pen; in andere rollen, b. v. in Itlignon, en vooral in de cantilen.es, heeft
ze veel goeds.
Over Mlle Hasselmans kan ik insgelijks veel goeds zeggen; 'mlaSlalue
eene allerliefste opera van Reyer heeft ze eene belangrijke rol,
die met veel talent door haar wordt vertolkt; als coloratuure zangeres is
ze voor de Antwerpsshe opéra eene kostbare aanwinst.
Plaatsgebrek belet mij in dit nommer reeds over de Vlaamsche voor*
stellingen te schrijven.
(Wordt vervolgd.) 'Maurice Hageman.
(Wegens treurige familie-omstandigheden, zal de heer Mau
rice Hageman de voortzetting zijner correspondentie uit Belgi
gedurende eenigen tijd moeten uitstellen. EED.)
FEESTVIERING IN ARCHITECTURA ET AMICIT1A".
Wij hadden onlangs gelegenheid in den Amsterdammer den
loftespre-sen van den bloeyenden architektenkrmg, wier Jaarlijksch Feest" dit-maal
op Saturdag, 19 dezer, gedenkdag der stichting, gehouden werd.
Men weet, dat van ouels tot de indrukwekkendste, zinrijkste, en meest
populaire kunstopenbaringen, d e f e e s t e n behoord heben. Samenkom»
sten, optochten, plechtigheden, bevolking en bekleeding van ruimten,
kostumeering, toerusting in den meest xsthetischen zin, bij dat alles treden
Zes arts somptuaircs in het volste Jicht, en de grootste kunstenaars van
Italië, Zuid- en Noord-Nederland, Duitschland en Spanje, hebben het al
tijd een waardige taak voor hnn teekenpen en penceel gerekend de ver
tooningen, dckorutiëu, eerepoorten enz. te ontwerpen, die bij zekere
kunstopenbaring te pas komen. Vallen in een tooneelvoorstelling, in de sfeer der
verdichting, alle kunsten samen, bij flink ontworpen feesten, reiken ook
de kunsten elkaar de hand, maar dan niet in de sfeer der verdichting,
dan in de sfeer van het loven-zelf.
Men heeft zich hie^, in het altijd eenigszins puriteinsch voelend Holland,
l aan de toepassing van die denkbeelden doorgaands onttrokken, en wat ons
nog van talent om openbare feesten te geven in de XVIIIe Eeuw mocht
zijn overgebleven, is langzamerhand geheel te-loor-gegaan.
Daarom o. a. verdient het geprezen te worden, wanneer een jonger ge-~
slacht de schoonheid en onmisbaarheid van feesten inziet, eu er zich wat
moeite voor geven wil. Daarom houden wij 't hun allicht ten goede, wan
neer za op hunne uitnoodigingskaart van een feestavond" spreken en
wanneer het Programma" zoo rijk voorzien is, dat men 's nachts om halt'
drie nog met het souper geen aanvang maakt.
liet feest begon te 8 uur in de groote zaal van bet Maison Sl>'ouc7;en.~
Beeld werk, trofoën en geschilderde dekoraties,omgeven met groen (daaronder
eenigo kolossale stukken van bet Ten-toon-stellingv-terrein) vercierden en
bezielden do zaal der-mate, dat haar leelljke witte kleur haast geheel gemas- '
keerd was en haar gewone koelheid en kaalheid onherkenbaar. Ik onder
stel, dat men, tegen den morgen, in de fraai betimmerde nieuwe zaal,
het souper déjeunutoirc heeft gebruikt.
liet Programma bracht ons aller-eerst het 7e viool-koncert van den smaak
voller; De Bói-iüt, door den Heer Kugèue Baudot uitstekend gespeeld. Hy
:s een naturalist onder de vioolvirtuozen. Hij laat in 't beginaldesam/r
van zij i\ viool proeven. Het is daar wel de strijkstok, die een snaartuig bespeelt,
Maar iiingzamerhand trekt de techniek wech. Hoe de man dien zang aan zy'h