Historisch Archief 1877-1940
..r
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 345
sommige zaken behoort men eenen sluier te werpen ; hetzij u genoeg te
weten dat de torenklokken het vierde uur na middernacht verkondigden,
alvorens in mijne huizinge de gewone kalmte was teruggekeerd.
Aquarius.
KUNST.
MUZIEK.
Het valt moeilijk in een beknopt overzicht van alles melding te maken,
wat er in da hoofdstad op muzikaal gebied voorkwam. Daar waren, nu
het winterseizoen of liever het muzikale seizoen in vollen gang is, concer
ten en voordrachten in overvloed, die den verslagger ruime gelegenheid
schonken de meer of minder voortreffelijkheid der orkesten en solisten te
leeten schatten.
De Voorstelling van Martha door het Fransche Operagezelschap te 's Hage
in deft grooten schouwburg, waarbij mej. d'Ervilly en Mme. Danglade,
alsmede de H.H. Desgoria en Selrack de hoofdrollen vervulden, beant
woordde slechts aan matige eischen. Mej. d'Ervilly zingt herhaaldelijk
onzuiver en ia hoofdzakelijk geschikt voor de interpretatie der lichte, be
vallige rollen, Waarvoor zjj ook de uiterlijke gaven bezit. Hare coloratuur
is voldoende, zonder echter geheel geacheveerd te mogen heeten. Mme
Danglade speelt niet onverdienstelijk, doch beschikt slechts over weinig
Btemmiddelén en behaalde weinig succes bij de voorstelling van Martha.
Nog efger maakt het de heer Desgoria, die wel onder den invloed eener
ongesteldheid optrad, doch beter had gedaan zich aan de interpretatie
zijner rol maar niet te wagen. Wij brengen intusschen gaarne hulde aan
de wijze waarop hij als acteur optreedt. De werkelijke vrienden van den
lieer Selrack, die hét met de toekomst van dezen artist goed meenen,
zouden hem gaarne Waarschuwen tegen het ruwe uitstooten van sommige
toten Jn het hooge register en hem wijzen op de goede methode door
zijn ainé" den Heer Vitaux gevolgd, wiens orgaan ook niet weinig ten
gevolge dier methode werd gespaard. Artisten rekenen echter dik
werf alleen met het tegenwoordige en kiezen het succes van
het oogenblik boven de vêrwachtiögen der toekomst. Daarenboven is het
publiek in hooge mate medeplichtig aan hun roekeloosheid en moedigt
deze onverstandige toejuiching het overdreven krachtsbetoon der zangers
aan. Bij de voorstelling van Martha was de Heer Selrack nog niet geheel
hersteld van zijne verkoudheid; enkele klanken werden onderweg een
beetje ongelijk en onwelluidend, doch onder den indruk van het applaus,
dat hem zoo herhaaldelijk werd gegund, mocht het dezen artist gelukken
ecu bevredigend resultaat te leveren en een groot aandeel in de toejui
chingen te verwerven, die de voorstelling uitlokte. Wie over de koren
fcpfoolct in muzikalen zin roept bij onze operabezoekers maar al te
fjinodig de herinnering wakker aan wat gebrekkig en onvolkomen is.
Wij de voorstelling van Martha was daarenboven het spel beneden critiek.
Het, toofieel op de markt was met zooveel symmetrie geordend, dat, men
eene reeks ledepoppen meende te aanschouwen, die aan de bewegingen
van heteelfde touwtje gehoorzaamden. Bij het op den voorgrond treden
van een der hoofdpersonen schaarden zich de koorleden eerbiedig
in lango rij ter zijde en vergaten eenvoudig, dat zij ook aan de handeling
deelnamen.
Ovpheus und Euridyce" van Glucli (ea niet Gluck, zcoals dikwerf wordt
gedrukt) werd dóór het Rotterdamsche Operagezelschap op zeer verdien
stelijke Wijze voorgesteld. De hoofdrollen waren op geschikte wijze bezet.
DJ dames Jaide en von Dötscher traden op als ..Orpheus und Euridyce";
aan frl. Betaque was de rol van Amor toebedeeld. Goede dictie en talent
VJor den zang zal men frl. Jaide wel niet kunnen ontzeggen; doch de
stemmiddelen hebben veel geleden. In het medium zijn nog enkele fraaie
tonen, waarmede in letterleken zin gewoekerd wordt, doch liet lage
résister Wordt onduidelijk en klankloos en de hooge tonen klinken schel
en ongelijk. En toch behaalde de artiste veel succes door goed doordacht spel
en genuanceerden zang. Mej. von Dötscher zong de partij van Euridyce
met beter etemmiddelen en wist aan het karakter der rol recht te doen
wedervaren. Op het gevaar af van door een deel der (rouwe opera
bezoekers niet erg vriendelijk te worden aangekeken, dat frl. Botaque
geen goede Amor in de opera van Gluck was. Bekoorlijkheid der
uiterlijke verschijning, bevalligheid in beweging, schalksche blik, kortom
die duizend kleinigheden, wier opsomming moeielijkheden zou geven, wie
zal 20 aan frl. Betaque ontzeggen! Wie zal ook durven ontkennen, dat
het moeilijk valt spel en zang te beoordeelen, zonder reeds bij voorbaat
gunstig gestemd te wezen ? En toch dient het gezegd te worden.
Chcrubin, Zerline, en tot op zekere hoogte nog Benjamin waren allerliefste
creaties, Amor echter mocht ons niet bevallen. In den edelen vorm van
dit recitatief voelde zich de artiste niet op hare plaats; het orgaan
vibreerdödi\n wanneer het rustig gesproken woord zijn volle vastheid
eischte en als het er op aankwam de waardigheid in optreden en beweging
ran Amor: af te beelden, was frl. Betaque zelfs onnatuurlijk. Er behoort
eene hooge mate van objectiviteit toe om verschillende rollen naar hun
eischen voor te stellen en 't komt ons voor, dat de vriendelijke gaven,
waardoor frl. Betaque zich onderscheidt, aan de interpretatie der
verHchüleade karakters soms eene zekere mate van eentoonigheid geven, die
aan het publiek wellicht door zijne lieftalligheid bevalt, doch uit het oog
punt van kunst niet goed te keuren is.
Van Gluck ik hoop dat de zetter thans goed zal spellen op Wagner
is de sprong minder groot dan velen denken. Wij hebben voor de voorstelling
van Orpheus und Euridyce nog eens vlijtig de beide inleidingen nagelezen,
die de groote componist vóór zijne opera's Alceste en Paris en Helena
heeft geplaatst en waarin hij zijne denkbeelden bloot legt over de drama
tische muziek en tevens het plan uitlegt, dat hij in zijne werken heeft
gevolgd. W\j halen daaruit het volgende aan om onzen lezers een blik te
gunnen in de kunsttheorie, door Ghick gevolgd en, ofschoon ze ong op
enkele pla»ts*u valsch toeschijnt, op wwwMafe w\jze in toepassing gebracht.
Toen ik het plan vormde om de opera Alceste samen te stellen, wilde
ik al de gebreken vermijden, die de slecht begrepen ijdelheid en de bijzon
dere toegefelijkheid der componisten in de Italiaansche pef a liadden doen
binnentreden, en die fan eene heerlijke en Schoone vertöoning, een ter*
velend on bespottelijk schouwspel maakten. Ik légde er mij op toe de
muziek tot hare werkelijke functie te verplichten: de poëzie te steunen Om
zoodoende aan de uitdrukking der verschillende gevoelens kracht bij te Zetten,
de toestanden belangwekkender te maken, Zonder ooit do handeling t0 Ver*
tragen door nüttelooze versieringen; ik meende, dat de muziek aantdepoëzie
moest toevoegen, wat aan eene correcte en goed uitgeteerde teekefiiflg
door levendige kleilr, gelukkig Verband tusschen licht efi bruin kan vror*
den toegevoegd. Op die wijze toch wordt aan alle figuren leven geschon
ken en de omtrekken blijven ongerept. Ik heb mij dus wel gewacht een
acteur te midden van den dialoog in de rede te vallen, om hem eene Ver*
velende ritouruelle te latefl hoorefi of wél de eene of andere gunstige
vokaal uit te kiezen om hem daarop al de vlugheid en behendigheid zjjfier
technische kunst te doen uitvoeren. Ik heb het tweede gedeelte eêfier
aria -?wanneer dit tweede deel het belangrijkste i's * volstrekt fciet
op den achtergrond geplaatst, ten einde vier maal achtereen volgende
de. woorden te herhalen, evenmin heb ik de aria doen eindigen in
tegenspraak met den tekst, alleen maar om den Zftöger de gelegen
heid te schenken, te toonen, dat hij een passage op verschillende wijzen
kan varieeren. Kortom, ik heb die misbruiken willen wegnemen, Waar
tegen zich reeds lang gezond verstand en goede smaak verzetten." On*s
lezers zullen de opmerking niet kunnen weerhouden, dat er weinig nieuws
onder de Zon is en sommige theorieën van den laatsten tijd naar het
model geknipt schijnen, Waarvan we een gedeelte overnamen. Doch, We
zouden met een woord over Wagner d. i. over het eerste concert der
Wagnervereeniging spreken, dat op Zaterdag onder druk bezoek, in da
zaal van Felix Meritis heeft plaats gehad. Het is bekend, dat de heer
Viotta, die zich in zijoe biogvaphie van Wagner ten taak stelde eene
werkelijke apologie te leveren, die met een greintje zout dient genoten
te worden, ijverig in de weer is om het publiek in sommige geheimen van
Wagner's werken te doen binnendringen. Hem en het comitéder Wagner
vereeniging komt daartoe ook de uitvoering van enkele fragmenten in de
concertzaal ook uit de dramatische werken, recht geschikt voor. Het
voorbericht van het doelmatig ingerichte tekstboek geeft rekenschap van
deze meening en bestrijdt de daaraan tegengestelde, dat de dramatische
werken van Wagner niet voor de concertzaal geschikt zijn en niets
kunnen missen van de verschillende elementen, die het geheel moeten
samenstellen en den totaal indruk maken. De instrumentale werken
worden tot het uitdrukken van bepaalde gevoelens in staat gere*
kend', die door de bekende legende, zouden wij het haast noemen,
vermeld worden. De grenzen van dit verslag zijn te beperkt, dan dat we
de onjuistheid kunnen in het licht stellen van enkele opvattingen, die onzes
inziens den aard der toonkunst geheel miskennen en aan den toon da
vaste, omschreven beteekenis van het woord trachten te geven. Doch het
kan belangrijk wezen ds samenstelling van het programma te lezen, dat
in navolging van de Wagneravonden in Duitschland, ook te Amsterdam
fragmenten uit verschillende tijdperken der muzikale werkzaatnheicl van
Wagner bevatte.
1. Ouverture l _. ..,,. , TT .... ,
2. Alleenspraak ( Der I'negende Hollander!
door den Heer ('arl Hill.
3. Voorspel van Lohengrin
4. a. Instrumentale Inleiding i ._ . , T »
1. Isolde'. Zwanenzang ' j »rristan UM l!0!(Ï9
door Mc j. Marianne Brandt.
5. Inleiding tot het 2e bedrijf van Taunhiiuser,
door Mej. M. Brandt.
G. Alleenspraak van Hans Sachs, l Die Meistersingw
door dea Heer Carl Hiil. l von Xiirnberg."
7. Inleiding tot het Se bedrijf.
8. n. Rid der Walkiiren. ?
l. Samenspraak van Brünnhildef Die WalKüre;,
en Wotan, en Vuurbezwering,
door Mej. Brandt en den Heer Hill.
Het orkest bestond uit leden der Amsterdamsche Orkestvereefiiging.
Basclarinet en engelsshe hoorn waren niet vergeten, twee harpen vielen
op te merken aan den voet van het orkest. De uitvoering was in het
algemeen zeer goed. Er was vlijtig gestudeerd; de leden der
orkestvereeniging hadden duchtig gerepeteerd en de blaasinstrumenten waren zeker
bij het invallen. De zaal va,n Felix Meritis toonde zich echter veel te
klein voor de overdreven kracht, die ontwikkeld werd en ware het niet,
dat de hechte muren van het bekende gebouw voor geen klein geruchtje"
vervaard zijn, men hadde kans geloopen, dat de wanden als uit eigen be*
weging zich op grooteren afstand van het orkest hadden geplaatst. Dit
overdreven krachtsbetoon is natuurlijk aan don ijver der orkestleden toe
te schrijven, die den geest van Wagner met alle pieteit willende volgen,
ook de deugd der bescheidenheid niet mogen kennen. Maar dat al te
forsch optreden der bazuinen, trompetten en hoorns is onzen ooren nog
te machtig en wij vinden er ons niet altijd recht in t'huis. Wij zouden te
streng oordeelen, indien wij den Heer Viottft geheel aansprakelijk stelden
voor de overdrijving, die we hierboven aanstipten en die aan verschillende
gedeelten veel nadeel toebracht, wijl daardoor de figuren niet altijd met
juistheid werden waargenomen en het groote gerucht" de kunstige tee«
keningen als met dikke kleuren scheen te willen verbergen.
Wagner eangers zijn er zeker wel te vinden en nu in de laatste jaren
enkele der opera's van Wagner regelmatig op het repertoire voorkomen,
trachten ook de besten zich met den stijl van den componist te vertrou
wen en in het juk van hun muzikale vorming af te schuddden om da
eindelooze melodie naar het denkbeeld des meesters" voor te dragen. Het
ia bekend, dut Wagner van de menschelyke stem-eiacht wat zij niet ia