Historisch Archief 1877-1940
WEEKBLAD VOOB NEDERLAND.
AMSTERDAMMER,
No. 343
Immers heeft de Britsche regeering zich vroeger steeds van inmen
ging in de financieele aangelegenheden tusschen staten, die in gebreke
bleven hunne aangegane verbindtenissen na te komen en hunne credi
teuren, onthouden. Wat haar kan genoopt hebben van inzicht te verande
ren en ditmaal langs diplomatieken weg pressie uit te oefenen, begrepen
Wfl niet Wel zegt de regeering, dat de obligatiehouders en andere
schuldeischers van Peru bijzondere rechtmatige aanspraken bezitten, welke de
tusschenkomst der Engelsche regeering wettigen. Doch hebben de
schuldeischers van Turkfle, Mexico en vele andere Midden- en
Zuid-Amerikaansche Republieken dan geen rechtmatige aanspraken ?
"Wij gelooven niet, dat Engeland veel verder dan den gedanen stap zal
gaan. Men kan toch niet aannemen, dat het die Kijken door kracht van
?wapenen zal willen dwingen, tenzij het wellicht, in verband met het
verzoek zich met andere ambassadeurs in verbinding te stellen, een
ander de kastanjes uit het vuur wil doen halen. Misschien dat bizondere
redenen Chili zullen nopen aan de vertoogen der Engelsche regeering
gevolg te geven, wellicht wordt het bezield door de vrees bij weigering
de Londensche beurs voor zijne leeningen gesloten te zullen zien.
Eurqpeesche waarden waren, de afgeloopen week, wat de solide soorten,
betreft, vast gestemd, de grpote geldruimte doet kapitalisten tot aan
koop van solide fondsen besluiten. Ook de goede Amerikaansche soorten
vonden gereedelijk koopers, de speculatieve sharemarkt geeft echter nog
geene teekenen van leven. Al is de groote daling tot stilstand gekomen,
eoo blijven de koersen toch nog dobberend. Vele oorzaken zijn als
rede'nen van die voortdurende lusteloosheid in Amerikaansche Sporen te
noemen, en moet naar onze meening hoofdzakelijk gezocht worden in
den conomischen toestand van het land zelf.
De gedruktheid der nijverheid, hoofdzakelijk de ijzerindustrie, de lage
graanprijzen, waardoor een groote voorraad zich in het binnenland op
hoopt dewfll de spoorweg-directien het vervoer naar de exporthavens
ontraden, omdat zij niet meer voor elevators kunnen instaan, het ge
ringere vervoer langs de spoorwegen niet alleen van goederen maar ook
van passagiers. Daarbij komt, dat de mindere katoenoogst in 1883 zich
op de zuidelijken lijnen ook begint te doen gevoelen, zoodat er geen ge
gevens voorhanden zijn om te gelooven, dat de verschillende
spoorwegont-vangsten over 1884 in den eersten tijd gunstig zullen zijn.
De graanvoorraad echter kan m>t op den duur in het binnenland blijven,
en de speculanten, die hun waar op prijs houden, zullen eindelijk in de
noodzakelijkheid komen te moeten realiseeren, en zal alsdan de zeer
groote graanvoorraad naar de exporthavens zijn weg vinden, hetgeen
dus binnen weinige maanden de spoorwegen ten goede zal komen. Alsdan
zal men ook kunnen oordeelen hoe het te velde staande gewas de winter
is doorgekomen.
De Hollandsche hoek blijft stil; geene noemenswaardige koersverande
ringen zijn te vermelden.. Italianen kwamen % % op. Ook Oostenryksche
fondsen avenceerden 1A a V* %.Portugeesen blijven aangeboden. De koers
wüst weder eene vermindering van V«. % aan.
Kussen onderscheidden zich door eene zér vaste stemming. Voor
Berlijnsche rekening werden vele kooporders geëffectueerd. Vele sporten
profiteerden ongeveer l %, en bepaalde die rijzing zich hoofdzakelijk tot
de 1872/'73ers, de 1880ers in de laatste uitgifte. Spanjaarden stegen %, %.
Turken verloren in navolging van Parijs, en door binnenlandsch aanbod
ongeveer LA %. Egyptenaren daalden % %. Mexicanen gingen voor
oude en 1864ers % %, rosp. 1A % achteruit.
Brazilianen leden een gevoelig verlies; de 1865ers sluiten 2%%. de
1875ers 4?i%, de 1883ers 2M% en de 18T9ers X% lager. Wy zouden
zelfs op deze koersen aankoopen ten sterksto ontraden en omzettingen
in een ander fonds, b.v. in Spanjaarden, aanbevelen.
In verband met het hierboven besprokene, valt voor Peruanen eene
aanzienlijke rijzing te noteeren, de 6% sluiten 1%%, deö% VA% hooger.
De koers der te Londen geregistreerde was ongeveer aan dien der andere
gelijk.
4% oblig. Amsterdam 1879 verbeterden Vi%. Vanindustrieelewaardon
stegen Aandeelen Handelsvereeniging Amsterdam" 2%, aandeelon
Krasnapolsky" 2%, Peijenoord X%. Nederïandscho Bank 2>£%,
Handolmaatschappi) K%, op de Resconto %%, Ned. Ind. Handelsbank 1%, daaren
tegen daalden aand. Intern. Crediet- en Handelsvereoniging Rotterdam"
}ï%, Panopticum 5%, Parkschouwburg 1K%, Stoomv. Maatsch.
Noderland" 1K%, Twentsche Bankvereeniging l%%.
Obligatien Colorado gingen % % terug. Maxwells moesten hunne
jongste aanwinst weder prijsgeven en sluiten voor beide soorten onge
veer M % beneden den vorigen koers.
Van Nederlandsche Spoorwegwaarden stegen Holl. Spoorweg-aandeelan
X %, Obligatien Centraal Spoorweg % %, Boxtel Wezel-aar.deelen % %,
daarentegen verloren Aandeelen Centraal Spoorweg l M %, Rynshares
l %, gestempelde Obligatien Boxtel Wezel zelfs ZK %.
Obligatien Zuid-Italiaansche Spoorweg werden steeds gezocht, de prijs
verbeterde weder & %. Oblïg. West Siciliaansche Spoorweg werden door
Bommigen in ruil voor Zuid-Italianen genomen en gingen % % vooruit.
De Russische Spoorwegmarkt was in verband met den vooruitgang der
S.taatsfondsen vast gestemd en valt er voor eenige soorten eene koers
verbetering van }4 a % % te noteeren.
' Op enkele uitzonderingen na, sluiten do koersen der Amerikaansche
Spoorwegmarkt beneden die van voor acht dagen. Eene gunstige uit
zondering maakten de Florida Spoorwegwaardon: de 6 % florida-transit
stegen 7 %, de 5 % Oblig. Florida Central & Western 5 K % de shares
dier Maatschappij 5Ji %; alles op de bekende consolidatie en
conversieplannen. Verder stegen Missouri Kansas & Texas Income-Bonds en 5%
Alg. Hyp. Obligatien l %; Manitobashares ZA %; terwijl de overige soor
ten of ongeveer hun ouden koers handhaafden óf iets teruggingen.
Vermeldenswaard is eene daling inPreferred Buffalo van l \i 1% %. In
de overige soorten bedroeg de daling minder.
De heeren Everts & Schmidt zijn met den verkoop belast van een
deel der 6 % 1ste Hypotheek Obligatien Chicago, Milwankee en St. Paul
Spw. Mij. Chicago & Pacific Western Division. De koers was heden 94M %.
Ofschoon wij do soliditeit dier Obligatien niet in twijfel trekken, vinden
wij den prijs daarvan niet billijk genoeg. Tot dien prijs en daaronder kan
men zich eenige der hier reeds verhandeld wordende o. i. even solide
soorten aanschaffen. *
Voor het publiek zien wij het nut dezer introductie dan ook niet in.
Bovendien komt het ons voor, dat de verhouding tusschen het Obligati
nen het Aandeelenkapitaal dier Maatschappij niet de gewenschte is.
Volgens een onlangs gepubliceerde staat bedraagt over 1883: de rente
op de Obligatieschuld $ 5.373,926 terwijl aan dividend op de Common on
Preferredstock j 3.321,167 werd uitgekeerd. Neemt men nu in aanmer
king, dat het geheele dividend naar den maatstaf van 7 % werd betaald,
en de rente op de bonds tusschen 5 en 8 % varieert, dan springt de
grootte der Obligatieschuld nog meer in het oog.
Van Tramweg- en Rijtuigmaatschapp\jen stegen aandeelen Omnibus
Maatschappij 5%, Rijtuig-vereeniging 13%, Indische tramaandeelen \%t
Samarang Joana 2 %.
De geldmarkt blijft ruim, hoewel voor prolongatie heden zefs 3K %
werd besteed. Privaat-disconto ZVa %.
Volgens de laatst gepubliceerde weekstaat der Nedorlandscho Bank
verminderdo de disconto-j:ükonlng met ruim ? 2,000,000 en vloaulo
ca ? 200,000 goud uit de Bank.
Op 25 dezer is door den Minister van Financiën de inschrijving open
gesteld op ?5.500,000 Schatkistpromessen. Ofschoon wfl deze wijze van
Vlottende Schuld creëeren in de gegeven omstandigheden niet duur
vinden, zouden wij de voorkeur geven aan eene consolidatie dier Schuld,
-daar b\j een lagen rentevoet het leenen toch stellig op hetere voor
waarden kan geschieden dan in andere tijden. Het kon wel eens zijn,
dat die goedkoope wijze van geld leenen, .later bleek duur te zijn,
Het zoude ons echter niet verwonderen wanneer de Minister over
eenige maanden aan de Kamers het wetsontwerp tot het aangaan eener
leening aanbood. S.
AMEMEAANSOHE SPOOBWEGEN.
YH.
Sedert mijn laatste schrgven over de New-York Ontario & W/estënf z~ün"omtrent
deze Maatschappij ophelderingen en inlichtingen ontvangen, die wel is waar de ver- t
houdingen beter leeren kennen tusschen deze Maatschappij, de Ne.w-ïork '
West-Shore & Buffalo, de North Biver Construetion Company en de West-Shore &
Ontario Terminal Company, maar tevens aan het licht brengen, hoe 11116181 gecom
pliceerd die verhoudingen zijn.
Er zijn contracten gesloten, garanties verleend, de verschillende Maatschappijen
hebben rekeningen bij elkander geopend en elkaar gedebiteerd voor het een, gecre
diteerd voor het ander; in het kort, er is zoo met cijfers gegoocheld en zooveel ver
warring gesticht, dat oene wettelijke regeling, waarbij de rangregeling en het bedrag
der wettige schulden zou moeten worden uitgemaakt, jaren lang zou duren.
Wel is waar zijn er verschillende gegevens die dit voor de Ontario's wenschelijk
doen schijnen, maar toch is het eindresultaat bij geene mogelijkheid te voorzien.
Daarbij komt nog, dat om voor de rechtbank zulk een uitspraak te erlangen, de
medewerkiug van de Directie van hoog belang is en aangezien de leden der Direc
tie van de New-York Ontario & \Yestern ook zitting hebben in het bestunr der andere
Maatschappijen, is het minst genomen twijfelachtig of op die medewerking veel te
rekenen valt; de tegenkanting van de zijde der New-York Ontario & Western zoowel als
van de zijde der New-York West-Shore & Buffalo tegen het voorstel tot benoeming
van eenen Keceiver duiden er reeds op, dat het bestuur bezwaren heeft om d? rege«
ling der zaak aan de rechtbank over te laten.
Is er dus weinig kans om langs den weg van het strikte recht de zaak voor da
aandeelhouders van de New-York Ontario & Western spoedig tot een goed einde
te brengen, door eene schikking in der minne zou men wellicht tot eene regeling
kunnen komen, waarbij veel tijd en groote kosten gespaard zouden worden en ds
goede vooruitzichten voor de toekomst niet verloren zouden gaan.
Een amalgamatie van de verschillende ondernemingen die buiten twijfel l>5j
elkaar liooren tot eene nieuwe Maatschappij zou daarom overweging verdienen en
onder de tegenwoordige omstandigheden wel kans van slagen hebben. Meer dan
waarschijnlijk ia het, dat de Ontario ten behoeve der West Shere is benadeeld en
deze omstandigheid zou bij eene schikking in aanmerking genomen kunnen worden. ?
De lasten der verschillende ondernemingen tegenover derden zijn in verhouding/
tet de waarde der bezittingen thans niet zeer groot. Met de verplichtingen den
maatschappijen ten opzichte van elkander, waaruit de moeielijkheden grootendeels
voortvloeien, is bij eene amalgamatie alleen rekening te houden, voor zoover zij tot
maatstaf dienen voor het bepalen van ieders aandeel in de geconsolideerde maatschappij.
Niet alleen echter voor eene schikking in dien geest, maar voor elke regeling is '
de samenwerking der aandeelhouders van belang. Indien zij zich niet vereenigen om
hunne belangen te doen vertegemYoordigen is zelfs het doen van voorstellen of het
overwegen er van niet mogelijk.
In Londen naast Amsterdam de grootste markt voor deze Shares heeft men
dit ingezien en is een comitégeconstitueerd, dat alle pogingen in het werk stelt-om
de aandeelen te concentreeren en dat van den bijval van de grootste belanghebbenden
aldaar zeker is.
Eerdaags zullen alleen shares, die tot het Comitézijn toegetreden, goed leverbaa»
in Londen zijn.
Ook hier is in eene vergadering door het Bestuur der EffectenvereeniRing opge
roepen do wensen uitgesproken tut het vormen van een Hollansen Comitéen dien
overeenkomstig besloten.
Van groote belangstelling paven de aandeelhouders echter nog geen blijk en toch
is concentratie het eonige middel om tot een resultaat te geraken.
Hen h' eft gemeen-}, dat de gewone aandeelhouders tuch nimmer hun stem gel
dend zouden kunnen maken, omdat de preferente aandeelen 8 dus de meerderheid
in de directie, die uit 13 leden bestaat, benoemen.
Ontegenzegga ijk maakt dit de macht, die van de gewone aandeelhouders
zoukunken uitgaan minder groot, maar geheel machteloos zijn zij daarom toch niet. Voor
h»t sluiten eener leening ter consolidatie der vlottende schulden der Mij. bijvoor
beeld irt -wel degelijk de medewerking van de meerderheid der aandeelhouders ten
ver> ischto.
Blaat men de handen niet ineen om zich te verdedigen en *,e beschermen tegen
do gevaren die de onderneming bedreigen, dan zal mea het zich te laat beklagen
dat verloren ia gegaan, wat nog te redden was.
Amsterdam 22 Feb. 1884. j_
VBurg.
BURGERLIJKE STAND.
Ondertrouwden 21 Februari 1884.
H. C. van den Berg en 0. P. Lorgion.
Z. Bonn en B. Bos.
J. Bnssink en M E. Ferment.
H. Cohen en C. Compria.
W. H. Britz en C. J. van den Boegaart.
M. van Gelder en L. Voorzanger.
G. B. Huijser en K. Abeouwer.
J. Kars en H. Eijling.
J. B. B. Laboyrie en C. C. A. Bchilte.
J. Maas en T. Peters.
A. J. P. Metelerkamp en Jonkvr. A. M.
den Tex.
C. A. Meijer en M. P. J. W. van Om
meren.
B. Montezinos en E. S. Abenatar.
J. N. Hug en B Levee.
J. G. van N>e en J. E. Simons.
C. van Oostenrijk en H. A. Hoffmann.
Vf. Peper en E. d'Aneona.
H. Pieterse en A. D. W. Eggers.
B. A. Prins en F. Langelaus.
M. Prijs en M. Gompers.
"W. J. van Eaalte en M. 8. Kooh.
M. Eeens en L. van Dam.
C. S. Salomons en E. van Gelder.
F. C. Scholz en A. F. Boekstal.
W. F. Smit en E. Koghee.
A. Tienstra en H. Joustra.
J. Velder en C. de Bond.
P. H. de Venten en M. E. Bost.
M. Vrinck en S. H. Scholtz.
J. de Vries en E. Dikker.
J. H. de Vries en H. M. A. Wolterbeek.
3. F. H. C. v. d. Wal en C. A. M. Dekker.
VEILING VAN VASTE GOEDEEEN.
Op Maandag 24 Feb., 1834 des avonds ten 6 uur.
In Frascati.
'Vier Huizsn en Erven, Buysdaelstraat, 8, 10, 12, 14.
Een Bouwterrein, met Gebouw en Erve, als voren, te zamen gr. 4 a., 74 c.
Een Huis en Erve, Oude Schans, 30.
Twee Huizen en Erven, Houtrijk en Polanen, 110, 111, gem. Haarlemmerliede ca
Spaarnwoude.
Een Pakhuis en Erve, Kloveniersburgwal, 13.
Ean Wiokelhuis en Evve, Huidecstraat, 23.
Een Hecreuhofsttde, enz., gen. Eben Haëzer, Amstelveenschenweg, in den
Middelpoldir, Rem. N.-Amstel, benevens eenige Kampen Wei- en Hooiland achter voorgaand
Een Winkelhuis en Erve, Groote Katten burgerstraat, 108.
Een Winkolhui-' en Erve, Groote \Vittonburgeretraat, 21.
Een Hnii en Erve. Nieuwe Eapr-nburgerstraat, 23.
Eoa Huis en Erve. Egelantiersh>racht, 1S6.
Een Koetshuis en Erve, Schapensteeg, 2.
en Huis on Ervo, Spiegelstraat, 7.
weo Huwen en Erven, Gr <ote Katt nbnrgerstraat, 146, 148.
Twee bouwterreinen, Hoedecuakors.ïiïa gstraat. iedi-r sr, la 60 c.
Twee Winktlhuizea en Erven, «n Huis en Jteve, De \issaratr. 19, 21,23,gem,N..-A.
Een Wiukolhuia en Erve, Vondelk&de, 133.