Historisch Archief 1877-1940
No. 351
NEDERLAND.
13
konden »ieh iets verbeteren. De meeste Eussische-fondsen
sluiten hooger dan de vorige week, de koersverbetering bedraagt van
eenige soorten K %. De .Oostersche leeningen echter behaalden een
avans van ongeveer l %, niet onwaarschijnlijk veroorzaakt door de rijzing
van den wisselkoers op St. Petersburg. 4 % Obligatiën 18S7/69 sluiten
ongeveer als de vorige week.
Het komt ons voor dat de koers van dat soort in verhouding te duur
blijft. Zooals uit den inhoud der stukken DlJJkt, heeft men een gewone
schuldbekentenis ten laste van den KüssiBchen staat wel kan de
rogeering de betaling der rente en aflossing aan den kooper der Nicolaasltfn
(de groote Russische Spoorweg. Maatschappij) overdragen zonder dat
zy hare aansprakelijkheid tegenover de houders verlieat, doch w
meenen niet dat de regeering ooit daartoe overging.
Spanjaarden kwamen X % op. Turken sluiten ten naaste t>jj op hun
?VOTlgea koers, de geregistreerde, waarvan de Coupon 13 dezer vervalt,
?werden ex. die Coupon 'A % lager verhandeld.
Ej?yptenaren stegen 1% %, en konden' zich op dien verhoogden koers
door de overwinning op de insurgenten handhaven,
?Oude Mexicanen % % lager, nieuwe diezelfde fractie hooger.
Braziliaansche fondsen verbeterden % a IX %, Peruanen s tegen X %.
Ook Yenezulanen gingen 1A vooruit.
Yan stedelijke leeningen was er eenige handel in 8 % % en 4 % Am
sterdam, laatstgenoemde «luiten X % boven hun vorigen koers.
De meeste industrlëele waarden gingen in prijs achteruit. Zoo daalden
Aandeelen Nieuwe Afrikaansche Handels Vennootschap 4% %, wellicht
zal. het eerlang blijken dat de verwachtingen omtrent het dividend over
1883 weder te hoog waren gespannen. Verder daalden Aandeelen
Nederlandsche Bank 2 %, Krasnapolsky l %, Parkschouwburg 2 %, Stoom
vaart-Maatschappij Insulinde" l %, Java" l %, Nederland" 3 %, Aan
deelen Nederl. Indische Handelsbank avanceerden Y* %, Aandeelen
Nederlandsche Handel-MaatschappüContant % % en op de Keseontie K %.
12 dezar werd de gewone 2 maandelijksehe resconte gehouden, voor
prolongatie op de rescontödd. 14 Mei werd aSnvankelyk ^& a 1A %
besteed. Den laatsten dag echter werd zelfs eenige huur betaald.
Aandeelen Ontvang en Betaalkas werden, ex het deze week geannon
ceerde dividend, eeno fractie hooger verhandeld. De tijd voor het
aankondigen der jaarlijksche dividenden breekt voor vele Maatschappijen
weder aan. Wij gelooven niet dat de resultaten schitterend zullen zijn,
behoudens enkele uitzonderingen als b. v. de Dëli-Maatschappij -waarvan
men weder een zeer aanzienlijk dividend te gemoet ziet. Men spreekt
zelfs van 100%. Ook zal de Amsterdamsche Omnibus-Maatschappij oen
dividend van 14 % uitkeeren, terwijl de stad Amsterdam, als haar Aan
deelen iri de Bruto-ontvangsten ongeveer ? 100,000 zoude innen. Dit aan
zienlijke dividend is natuurlijkerwijze voor een groot deel aan de tentoon
stelling van het vorige jaar te danken.
Niettegenstaande het drukke verkeer alhier, gedurende de afgeloopen
zomer, vernemen wij dat eenige inrichtingen, een zeer klein dividend
zullen kunnen aankondigen. Naar men zegt zal de Maatschappij Het
Broekerhuis" 2 %, en de Panorama-Maatschappij slechts l % kunnen
uitdeelen. Ook zal het Nederl. Panopticum, alhoewel een zeer voldoend,
toch met hot oog op de Tentoonstelling, geen bijzonder groot dividend
kunnen uitkeeren. Men spreekt van 8 %.
De stemming in Nederlandsche soorwegfondsen was verdeeld. Terwijl
Rhijnshares steeds hunne teruggaande beweging vervolgen, en 2% lager
slditen; verbeterden Aandeelen Hollandscho Ijzeren spoorweg weder
14%. De 4% Obligatiën dier Maatschappij vinden ;i 99% steedskoopers.
Nu ook de 4& % Obligatiën ter aflossing zijn aangekondigd Kullen de
houders daarvan ook ongetwijfeld grootendeels in de 4% Obligatiën
overgaan, zoodat eene koersverheffing ons niet onwaarschijnlijk voorkomt.
Aandeelen Indische spoorweg stegen 2%.
Zuid Italiaansche Spoorweg-Obligatien giugen K % in koers achteruit,
terwijl Obligatiën "West Siciliaansche Spoorweg Maatschappij eene fractie
opkwamen. Aandeelen Warschau Weenen Spoorweg % %' hooger.
Russische Spoorwegwaarden verkeerden in eeno willige stemming,
inzonderheid de Aandeelen Russische Zuidwester Spoorweg, die ten deele
jn ruil tegen Oostersche Looningen werden gekocht. Vergelijkt men do
koers der Zuid-W.-Spw. bi) die der 2de Oostersche Leening, die dezelfde
rente dragen, en welke rente op dezelfde datum vervalt, dan bemerkt
men slechts een verschil van l % ten gunste der Z.-W.-Spw. Hiervoor
heeft men de kans op een superdividend boven de 5 %, die de regeering
heeft gewaarborgd; Het verschil bedroeg vrosger vele percenten, wij
twijfelen niet of het zal zich allicht weder tot 2 of 3% kunnen uitbreiden.
De koers der aandeelen Zuid-Wester-spoorw. verbeterde 1%. Ook
aandeelen Groote Russische spoorw.-maatsch. gingen 1% vooruit. B
de meeste overige^ soorten bedroeg de rijzing minder.
Bijna alle Amerikaansche spoorwegaandeelen verminderden gedurende
de afgeloopen week weder in prijs. Ofschoon de daling bij vele soorten
niet van groote beteekenis is, valt een niet onaanzienlijke teruggang te
noteeren voor Buffalo-sbares, waarvan de Common 1% en de Preferred
zelfs 4% % daalden. Central-shares verloren 19i%, Rock Mand 3^%,
Rió-sharea 1%, 7% geconsolideerde Obligatiën 4%, 6% Alg.Hyp. Schuld
%.%, Florida-shares 11A%, 5% Obligatiën l%%, Common Oregon %%.
Eieferrod 2K?«, Union-shares 1%%.
6 % 1ste Hyp. Oblig. des Mornes & St. Dodge spoorw. kwamen weder
8 % op?Cairobonds VA%, Michigan's l H %.
Zooals uit de oproeping in de Dagbladen blijkt, heeft het Ontario Comit
daartoe voldoende door aanmelding gesteund, zijne taak aanvaard, en do
houders tot inlevering hunner stukken opgeroepen.
5 % Obligatiën Missourie Kansas en Texas Spoorweg worden van tijd
tot tyd in aanzienlijke bedragen van de markt genomen. Volgens een
verkorte staat der Maatschappij voorkomendein the Chronicle" is reeds
% gedeelte der Incomebonds geconverteerd. Do houder der coupons
van Incomebonds en Scrips, die volgens dezelfde opgaaf 13.000,000 bedra
gen schijnen voor het grootste gedeelte betere conversie voorwaarden
af te willen wachten.
De Maatschappij vermeldt hare netto-ontvangsten dan ook na aftrek
van 6 % rente op de in circulatie zijnde Scrips. Ongetwijfeld zullen zij
die rustig den tijd afwachten, betere voorwaarden voor de Scrips, die &
pari moet worden afgelost, met bijvoeging van 6 % rente van den dag
van uitgifte, kunnen bedingen.
? In tramwegwaarden was weinig handel, alleen gingen Noord-en
Zuid, Holl. tram en Zuider-stoomtram 4%, resp. 2% omhoog.
De geldmarkt blijft ruim, ofschoon heden Vrijdag, prolongatie iets meer
gevraagd werd, en }4% hooger werd besteed. Disconto op de open markt
%y»%. a 3X%. Papier langer dan 3 maanden dikwijls moeielijk beneden
Bankdisconto te plaatsen.
De minister van Financiën zal op 28 dezer weder ? 7.500.000
schatkistpromessen ter inschrijving aanbieden.
De laatst gepubliceerde weekstaat der Nederlandsche Bank wijst weder
eene belangrijke vermindering der discontorekening aan, en wel met
? L'300,000. Die aanhoudende verminderingen zullen misschien de Bank
doen besluiten tot eene discontoverlaging overtegaan. Aanzienlijke
be/ dragen werden den laatsten tijd 1A a, % % beneden Bankdisconto aan da
vbeurs gedisconteerd, zekerlijk zal een verlaging van den rentestandaard
bij de Nederlandsche Bank veel meer van hare bemiddeling doen gebruik
maken.
AMEMKAAS80HE SPOORWEGEN.
IX.
Eene vergelijking tussehen do Ie hypotheek obligatie n Chcsaptiako Ohi» & Sonth
Western en do 2e hypotheek obligatiun Chicago A; Urand Trunk 8pw. Mij. ia No
vember 11. in dit blüd uitgoweik;, leidde mjj tut do conclusie, dat devoordeelaa,
die de Chicago Grand Tvunk au,biedt voor het tegenwoordige meer waarde hebbeü,
terwijl de voordeden, aan de Cliesapeake, Ohio & South Western Verbonden, mest
«p de toekomst gebaseerd zijn.
Onder de motieven, die tot dit resultaat leidden noemde ik o. a. dat de Chicago Grand
Trunk reeds nu op netto-ontvangsten lion wijzen, meer dan voldoende om de renta
op al hare Obligatiën te dekken, terwijl de Ch., O. i 3. W. dergelijke resultaten nog
niet (of eerst sedtrt korten tijd) heeft aan te toonen."
De jongste opgaven omtrent de Chesapeake Ohio «fc Sonth Western, voorkomende in
de N. Y. Huitdvtszeitnng van l dezer bevestigen deze meeniug volkomsn, terwyl
reeds vroeger is bekend geworden, dat er op 31 December ls8S. na betaling vau
alle ruste lasten, nog op een s&ldo voor da Aandeelhouders Chicago & Grand Trunlf
te wijzen was.
Volgens genoemd blad bedroegen in 1883
de bruto-oiitvangBten van de Ch. O. & S. W. . . Ds. 1.322.455
de exploitatiekosten . , , . 1.013.522
Netto ontvangsten . . Ds. S08.933"
terwijl te betalen is:
voor pacht van de Caocilia-lijn ...,..». Ds. CO.000
voor ronta op lo hypotheek Oblig. p. m. .... 333.800
Ds. 421.000 U pClt. Eciuipmont Bonda . . , . , . 25.200
Ds. 419.0ÜÓ"
Co gelden voor pacht, materieel en rente op de lo hypotheek Obligatiën konden
dus in 18S3 nog niet geheel uit da netto ontvangsten gekweten worden en de bewering
van liet blad, dat do weg reeda in zijn onvolkomen toestand genoeg verdiend beeft,
om haro vaste lasten zoowel a!a de reate op de uitstaande eerste hypotheek-obli»
gatiön te voldoen, bijgevolg onjuist.
Voor 1884, zoo zegt liet biad, worden veel betere resultaten verwacht. Door den
bouw van den verbindingsweg in Lonisville ia thans de directe verbinding tot stand
gekomen tusschcn de (JUcsapeake & Ohio en de Chesapeake Ohio & 8W. en weldra
zal eene doorloopondo lijn onder een bestnnr van Newport News naar Memphis ea
naar New'-Orleana zijn verkregen, die met hare connectieu veel meer zal kunnen op
leveren, dan in 1883 nog het geval was. Bovendien zijn vele uitgaven voor verb«te«
ringen en vernieuwingen in 1883 op rekening der exploitatiekosten gebracht.
Naar aanleiding van deze beschouwing zij hier herhaald: Wie volstrekte zeker»
heid, zoo hiervan ooit sprake kan wezen, verlangt, zal aan de Chicago & Grand-Trunk
de voorkeur geven, maar wie met eenige mindere zekerheid voor het tegenwoordiga
genoegen neemt, in het vooruitzicht over korten tijd C pCt in plaats van 5 pCt. renta
te trekken, zal do Obligatie» Chesapeake, Ohio & South-Western moeten verkiezen.
Deze Maatschappij heeft, even als de meeste andere, ondanks de algemeene ge«
druktheid in de fondsenmarkt, voor hare eerste hypotheek Obligatiën vrij goed»
prijzen kunnen bedingen, en dankt dit aan den overvloed van kapitaal, dat voor
belegging voorhanden is.
Onlangs nog bleek, hoe groot de vraag is naar eoliedo geldbelegging, bij de in<
gchryving op ds. 3.000.000 4.1,'j Obligatiën van de Penusylvauia jjpoorweg Slaat^
schappij tot den koers van circa 08 pCt. Slechts 50 pCt. kon worden toegewezen^
hoewel do inschrijving reeda vóór don bepaalden tijd werd gesloten.
Voor de aandeelea evenwel is bij het publiek nog weinig anima, tengevolge waar*
van deze markt bijna gcheol behcorscht wordt door de speculanten in New-Yorkji
clio met afwisselend geluk den strijd volhouden. i
Onder deze omstandigheden zijn de financieele toestanden en <3e voonützichtent
der Maatschappijen zelve van weinig invloed op de koersen harer aandeelen.
Sensatieberichten, door do eene of de andere partij met meer of min succes geëxploiteerd,
allerlei fmancieele mairapfllatiGn, dienen ala middel tot opheffing of tot het drukken
der prijzen.
Vooral wat de hier bekende aandeelen betreft tegen de Aandeolen Central Pacific
had de contramino partij kortelings haar aanval gericht. Tot bereiking van het
doel werd aangevoerd, dat de terreinen en gebouwen te San Francisco, waar de
Central Paciiic haar eindstation heeft, niet aan de Maatschappij allén toebeliooren,
maar ook aan ds Southern-Paciliu van Caliibvnia, waardoor bij do expiratie van liet
pachtcontraclit mot de Poiithern-Paciric mocielijkheden zouden kunnen ontstaan.
Ook heeft do Gouverneur van California protest aangeteckend tegen eene schikking
omtrent de belastingen <Tio de Central l'acitic over de jaren 1880?1882 verschuldigd
is. De Staat eiachto ds. 1.444.505.25 en sehikto met da Central Pacific voor da.
1.207.965.77, het verschil zou dus ds. 150.000 bedragen.
Eindelijk zouden de ovcrstroomingen in Calitornia groote schade aan den weg en
liet vervoer hebben veroorzaakt.
Dat deze berichten, zoo er al iets van aan is, grootendeels dienst doen, tot het'
Verspreiden van onrust en vreesaanjaging, zal wel geen betoog behoeven.
Aandeelen Denver & lüo Grande hebben evenzeer veel te lijden gehad, hoewel
naar 't mij voorkomt, hier de contramine partij minder kwaad heeft gedaan, dan de
twisten met de Colorado Coal & Iron Company, van welke Generaal Palmer nog
president is.
Do Colorado Coal & Iron Company betaalde lagere vrachten dan andere bevrach
ters, wegens de diensten door haar aan de D. & E. G. in inoeielijke tijden bewezen»
De D. & B. G. heeft hieraan een einde willen maken en zich dientengevolge de viji>
andschap op den hals gehaald van de Colorado Coal & Irou Company en van Gen."
Talmer.
In hoeverre overigens de daling in deze Aandeelen gemotiveerd wordt door dat
uitkomsten der exploitatie sedert l Januari il. verkregen, kunnen wij niet beoordeelenr
Het voorloopig bericht, dat in 1883, na afdoening van alle verschuldigde lasten nogj
eenig saldo over zou wezen mag niet als grondslag dienen voor benadering der*
uitkomsten voor de aandeelhouders in het loopende jaar.
Amsterdam 14 Maart 1884, J. v. d. Burg.
L_ _. . i. . . j«.-)>
BURGERLIJK E STAND.
Ondertrouwden 13 Maart 1884. wf.
A. J. Blaauw en Jkvr. A. M. Backer,
H. Brink en G. Schoonewille.
E. van den Broek en C. Helernigh.
J. Calo en M. Querido. , * '
H. J. Dammers en H. Klein. ^
J. M. Dekkers en C. L. WeiBSinan,
E. A. Filarski en J. S. Helweg. :
P. Grimbergen en A. A. Stouthandel.
J. F. Hassink en A. P. Dehlman.
J. H. Hilko en H. S. van den Bos.
B. van Hutjstee en M. G. Kerkhof.
H. J. de Jong en M. A. L. van Puersen.
A. D. W. Keuker en J. K. Joustra.'.
L. Klaver en W van Hesteren.
A. van der Kroef en J. C. Viereke.
A. Maijkels en B. Mechanicus.
i1. C.-Meulenhoff en J. C. Engelenberg,?»
A. Hoging en G. E. Visser.
K. J. Schierbeel; en A. H. Kesslage.
F. J. D. Theijse en A. J. van Bitteren. '?
H. Vlaanderen en H. Keijser.
M. J. de Wilde en E. M. E. Voorthuizea,
P. Willemse en A. M. E. de Wit.
S. H. G. v. d. Winkel en A. C. E. de Haan.
VEILING VAN VASTE GOEDEEEN.
Op Maandag 17 Maart, 1884 des middags ten 2 uur.
In Frascuti.
Een Huia en Erve, gem. Mijdrecht, in de derde bedijking, Wijk J. 298<
Des avonds ten G wvr%
Een 'Winkelhuis en Erve, Nieuwe Kerkstraat, 53,
Eea Huis en Erve, Kerkstraat, 62.
Een Winkelhuis en Erve, Rusland, 9.
Een Winkelhuis en Erve Oostenburgervoorstraat, 1°.^
Vier Winkelhuizen en Erven, Focke, Simonszstraat, 49, 51| GS, $5i
Een Winkelhuis en Ervo. St. Anthonie-Breestraat, 02,
Een Winkelhuis en Erve, Binnen-Amstel, 284,
Drie Winkelhuizen en Erven, Baamgracht, 35, 20.
Een Societeitsgebouw en Erve, Keizersgracht, 44G, alsmede eefl- achtsrgetlOtlW
Erve, Prinsengracht.
Een Open Erf, Lijnbapngracht, met daarachter gelegen Pakbus en ErT^r
Een Huis en Erve, Gelderschekade, 79.
Een Huis en Erve, Haarlemmerdijk, 111.
Een Heerenhuis en Erve, Keizersgracht, 25. ,
Een Huis en Erve, enz, Prinsengracht,
47&