De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 13 april pagina 13

13 april 1884 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

'W.855 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. 13 Op eeltige steenfabrieken aan de Waal hebben de werkzaamheden een aanvang genomen. Zjj zjjn later begonnen dan gewoonlijk wegens do vraag naar Waalsteenen. In bet Heidepark" te BAENEVELD is thans de gedenksteen voor wijlen den heer mr. O. A. Nairac, die gedurende een 40-tal jaren burgemeester dier gemeente was, voltooid. Door het Dykbestuur van De BEEHSTËR is besloten in dien polder nog een derde stoomgemaal op te richten. De gemeenteraad te Helmond heeft eene geldleening van ? 30,000 4 pQt opengesteld. Ieder aandeel groot ? 250. FAILLISSEMENTEN. Arrondissement Amsterdam: H. B. van Asperen, fabrikant van Suiker- en Chocoladewerken a/d Westordokstraat 26, recht.-comm. mr. C. A. Chais van Buren, cur. mr. K. J. Philips Azn., adv. en procureur. Arrondissement Arnhem: Grombault & Zoon, exploitoereride eene chemiseho Wasseherij en Stoomweverij. Eechter-Cornm. mr. J. J. bmits, Curator mr. S. Roos. Arrondissement Assen: J. Klinkhamer, bakker en winkelier te Midlaren, Hechter-Comm. mr. J. Roessingh, Curator mr. J. J. Carsten. Arrondissement 's-Gravenhage: J. Knoester Jr. koopman te ScheveDingen. Rechter-Comm. mr. C. J. van Marie, Curator mr. C. Jentink; P. Vedder, meubelmaker en koopman. Rechter-Comm. Jhr. mr. J. J. de la Bassecour Caan, Curator mr. C. A. Vaillant, Groenmarkt 23. Arrondissement Rotterdam: J. H. Dolder, tapper en slijter te Delfts haven. Rechter-Comm. mr. A. H. van Tienhoven, Curator mr. B. C. J. Loder; A. Broekman, schoenmaker en winkelier. Rechter-Comm. mr. A. C. Wesenhagen, Curator mr. A. M. de Cock OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT 5-11 April. Op financieel terrein was de afgeloopen week weder arm aan gebeur tenissen. Amerika schijnt nog geen neiging te toonen ons met eeno flinke koers-verbetering dor Spoorwegwaarden te willen verrassen. De handel in Amerikaansche waarden büjft f erre van uitgebreid, niet onwaar schijnlijk tengevolge van den weinigen lust, die tot het speculeeren daarin bestaat, en de ongeneigdheid van de beproefde houders om hun bezit tot zulke lage koersen van do hand te doen. Enkele Europeesche hoeken onderscheiden zich door eenige affaire, waartoe vooral de vastere stemming, die de laatste dagen te Parijs heerschte, medewerkte. Aanvankelijk schoen do rijzing zich uitsluitend tot Turken te bepalen, doch later werden ook vele andere Staatsfondsen en Bank aandeel en tot stagende koersen van de markt genomen. Niat onwaarschijnlijk komt het ons voor, dat de rijzing grootere proportiön zal aannemen, daar do goede verstandhouding tusschen do Europeesche mogendheden en de bijna overal heerschonde geldruimte zeker het hunne daartoe zullen bijdragen. Onze Nationale fondsen onderscheidon zich door oene zeer vaste stemming. In Integralen werden eenige groote kooporders voor buitenlandscho rekening uitgevoerd, waardoor de koers }£% omhoog ging. Drieën sluiten X% hooger. 4% 1883 %% beter. Hongaren 1867 l % on 4 %, 1831 X % lager, terwijl de Obligatiën in papier ** %, en de 6 % V* % opkwamen, Italianen blijven K % boven hun vorigen koers. Door do hernieuwde daling van den wisselkoers op "Weenen daalden Oostenrijksche Meirente en Julirente beiden V* %. Portugeezen iets lager. Russische fondsen blijven voor het meerendeel beneden hun vorigen koers genoteerd. Het grootste verlies leden 5de series die % %, tweede Ooster-Leening die % %, eersto die % % en Kussen 1872/73 die % % a, Ji % achteruitgingen. De telkens ter sprake gebracht wordende, en ook telkens wedersproken wordende nieuwe leening heeft waarschijnlijk dien kleinen teruggang teweeggebracht. Over de nieuwe Leening zijn overigens verschillende geruchten ver spreid. Men spreekt van eene uitgifte als de 1870/73ers groot £ 15,000,000 a 89?i %, en ook van eene verdere emissie der leening van 1883 groot B. 3*0,009,000. Het eerste komt ons onwaarschijnlijk, en bij het laatste het bedrag ons te hoog voor. Afgaande op de ondervinding van vroe gere jaren, zouden wi) moeten aannemen, dat er werkelijk eene leening in aantecht is, daar zulk een uitgestrooid gerucht steeds spoedig door eene leening werd gevolgd. Spanjaarden leden een verlies van %%, de stemming blijft echter zeer vast. De lang verdrukte Turken gaven eindelijk eenig teeken van leven. Da aanwinst bedraagt voor de algemeene schuld *A %, voor de 1869ers % % «i voor de beide soorten geregistreerden ongeveer X.%. Het meest pro fiteerden de Turksche loten die niet minder dan 2% in prijs verbeterden. In laatstgenoemd soort werden groote kooporders voor Duitsche reke ning geëffectueerd. Egyptenaren V<% hooger. Mexicanen toonen eene zeer geringe ver betering aan. Brazilianen nagenoeg onveranderd. Peruanen toonen ?*% verlies voor de 6%, en %% voor de 5% aan. Yenezuelanen gingen %% terug. In stedelijke leeningen was weinig handel. Oude 4%. Rotterdamsche noteeren K% hooger. Nieuwe Afrikaansche Handel-Vennootschap herwonnen weder 3^ %, Ha vendienst stegen 5%, Kas-Vereeniging, ex-dividend, 2 %, Nederlandsche Bank V* %, Nederlandsche Handel Maatschappij % %, en op de Roscontro ruim l %. Men verwacht, dat de Maatschappij over het afgeloopen jaar een aanzienlijk dividend zal uitkeeren, men noemt zelfs een cijfer van 7 %. Ofschoon wij niet gelooven, dat er met eenige zekerheid iets van de dividend-uitkoering kan bepaald zijn, gelooven wij wel, dat de enorme uitkeering der Deli Maatschappij, waarin de Handel-Maatschappij, naar men beweert, nog aan deelhoudster is, veel tot het dividend der N. H. M. kan bijdragen. Aandeelen Panopticum verbeterden %%%; Parkschouwburg IK%; daarentegen daalden Aandeelen Handels-Vereeniging Amsterdam" 14 %, Koloniale' Bank ?i %, Indische Handelsbank \% %. Men beweert, dat laatstgenoemde Maatschappij over 1883 een klein dividend zal annonceeren. Maxwell aandeelen l %, Incomebonds 1>S % lager. Van Nederlandsche spoorwegwaarden zetten Rhijnshares hunne vooruitgaande beweging voort, en blijven 2% % hooger. Aandeelen Haarlem-Zandvoort l % beter. Aandeelen Hollandsche Spoorweg l % lager. Ook verloren gestempelde Bokstel-Wesel Spw. % %. In Zuid-Italiaansche Spoorweg-Obligatiën was van tfld tot tijd eenige affaire. De koers wijst eene verbetering van M % aan. Behalve de Aandeelen groote Russische Spoor weg-Maatschappij, die %% verbeterden, en de Aandoelen Zuid-Wester-Spoorweg, die diezelfde fractie verloren, toonen de koersen der Russische Spoorwegwaarden weinig verandering aan. Van Tramweg-Maatschappijen daalden Aandeelen Gooischo Stoomtram % %, Aandeelen Zuider Stoomtram 2K %, Rotterdamsche, na aftrek van het dividend, onveranderd. Op 10 dezer was door do Nederlandsche Tramweg Maatschappij de In schrijving opengesteld op ?500,000.- harer 4H% Obligatiën a 93K%. Deze uitgifte moet strekkeu om te voorzien in do kosten van aanleg der lijnen Drachten-Gorredijk en Joure?Sneek. uit de aan het prospectus toegevoegde Memorie van Toelichting blijkt, dat de Maatschappij verwacht, dat na de voltooiing van bovengenoemde lijnen de notto-ontvangsten tot ?3.50 per dagkjlometer zullen stijgen, .welke ontvangst, na betaling der rente en aflossing op de schuld, de Maatschappij ?60,000.?of 6% op haar Aandoelen kapitaal tor dividend-uitkearing zoude overlaten. Ge steld, dat de verwachting der Directie to hoog gespannen is, en de Maat schappij slechts ?3.?per dagkilomoter netto-ontvangsten heeft, dan nog zou er zelfs 4% ter verdeeling aan de aandeelhouders overblijven. Men mag dus veilig aannemen, dat de rente en aflossing der Obligatiën vol doende zijn verzekerd. . . . . De koersen der Amerikaansche Spoorwegwaarden toonen voor het meerendeel wedor eenige vermindering aan. De grootste verliezen leden Common Buffalo' die 2i %, Preferrod die % %, Central shares die l %, Canada Southern die 1%%, Canada die v&%, Akrons die l %,Michigans die 1% %, Missouri shares die Ji %, Union shares die 3 % %,enPreferred Wabash, die 2 % daalden. 5% 2de Hypotheek O Wig. Canada Southern Spw. Mij. werden a 86 % % verhandeld. Uit de deze wook hier ontvangen» Amerikaansche bladen blijkt, dat de onlangs hier ter inschrijving aangebodene $ 2.000,000. dier Obligatiön, door een groep New-Yorksche bankiers van de agenten der Maatschaprij zijn overgenomen en wel 5 % hooger dan de 11.000,000. dier Schuld, die reeds voor eenigen tijd werden geplaatst. Het New-York sche Consortium heeft tevens recht van optie op nog $ 2K/mm. dier Bonds. Bovengenoemde $ 2/mm. zijn echter weder aan een Syndicaat van Europeesche bankiershuizen overgedaan. De opbrengst dier Bonds moet dienen tot verbeteringen aan den weg, en tevens ter terugbetaling van een door den hoer Van der Bilt voorgeschoten bedrag. Volgens do Ncw-Yorker Handelsz. wijzen de ontvangsten derSt.Louis en San Francisco Spoorweg eone voortdurende vermeerdering aan. In 1882 en 1883 betaalde de Maatschappij 7 % op haro eerste preferente Aandeelen, on verdiende bovendien nog 5 % op de Preferred Stock. Het bestuur dor Maatschappij gaf er echter do voorkeur aan dit bedrag niet uittedoelen, doch aan verbeteringen van den weg te besteeden. Die maatregol zal ongetwijfeld de rentabiliteit der Preferrod Stock in de toekomst ten goede komen, Do New-York Ontario, "Western Spoorweg zal f 4,/mm. 5% Hyp. Obl. uitgeven. Do eene helft daarvan moet dienen om de vlottende schuld aftelossen, terwijl do andere helft tot delging (conversie?) der preferente shares moet worden aangewend. Het Londonsche Comitéheeft echter nog geen besluit genomen, waarbij hot aan dat plan züae goedkeuring hecht. Naar aanleiding der sterk verminderde netto-ontvangsten der Unioa Pacifb Spoorweg-Maatschappij over do maand Januari 1884 zijn aan da Maatschappij eenigo ophelderingen verzocht, waarop door den vice-president werd geantwoord, dat de vermindering o. a. to wijten was aan de verlaging der tarieven, waartoo do . P. Spw. door het initiatief der concurreerende lijnen werd genoodzaakt. Door eene door de U. P. Spw.-Mij. met de concurreerende maatschappijen geslotene overeenkomst (the tripartite-agreement) is echter aan dien tarievenstrijd een einde gekomen.' De geraamde Pebruari-ontvangsteu toonen eene kleine verrcesrderinff bij 1883 aan. Do vermeerdering der uitgaven is het gevolg van da buitengewone hoeveelheid sneeuw op het westelijk gedeelte der U. P. Spw. en op de Colorado-lijnen. De geldmarkt blijft ruim, prolongatie 3 a 3K % en goed, op solied onderpand, te bekomen. De jongste weskstaat der Noderlandsche bank wvjst oane vermeerdering der discontorokoning mot ? 7.500,000 aan, terwijl ook Beleeningrokening niet ? GOO.COO toenam. - s. AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN XII. De jaarverslagen van Amerikaansche Spoorweg-Maatschappijen volgen elkaar snel op, Hoewel sommigen met lofwaardigen spoed worden opgemaakt en gepubliceerd, loopen zij toch, uit don aard der zaak, allen over een tijdvak, dat reeds eenigen tijd achter ons ligt. Bij do Ne w-York Lake Erie en Western ia dat tijdvak vrij groot. De betaekonia \an het verslag, is behalve voor de geschiedenis der Maatschappij dientengevolge veel verminderd vooral nn de omstandigheden en de sedert l Oetober 1883 ontvan gen opgaven zoo sterk niet de ciji'era van liet op 30 September 18S3 afgesloten boek jaaïcontrasteeren. Het jaarverslag, dat sommige zeer belangrijke tabellen bevat, is in enkele opzicbten niet zoo uitvoerig als voor liet verkrijgen van een juist inzicht in de aangelegen» heden der Maatschappij wenschelijk zou wezen, voornamelijk: lo. in zake de pacht van de New-York Pennsylvauia en Ohio 2o. in zake de Chicago en Atlantic en de garantie aan de eerste hypotheek-obligatiën van deze Maatschappij verleend. Omtrent bet eerste punt behelst het verslag alleen de volgende vagemededeeling: Do controle over deze bezitting verkregen wordt als voordeelig beschouwd, aan gezien daardoor directe aansluiting ontstaan ia langs den Chicago en Atlantic Spoorweg met Chicago en langs den Cincinnati, lamilton en Dayton Spoorweg met Cincinnati, Indianapoüs en andere punten West- en Zuidwaarts, welke beide ge noemde wegen mede in het belang der Erio gecontroleerd worden.1' Nergens vinden wij in het verslag eenige gedetailleerde opgaaf waaruit zou knn« nen blijken of de pacht van de New-York Pennsylvania & Ohio winst dan wel Verlies heeft opgeleverd. Ook met betrekking tot den Chicago & Atlantic Spoorweg heeft het verslag van de Erio ons geheel in het duistere gelattn en in verband met de verleende garan tie op de eerste hypotheek obligatien vinden wij slechts: Do omvang van het vervoer sedert de weg geopend werd, is voldoende en heeft wezenlijk (substantially) tot de inkomsten onzer Maatschappij bijgedragen." De Chicago, Aüan'.ic en de N.-Y. Pennsylvania & Ohio beiden hebben zoovele aan» rakingspniiten met de Erie ; door huurcontracten, garantie als anderzins grijpen deze 3 lichamen zoo ia elkaar, dat een buitenhewoon bekwaam en eerlijk bestuur wordt vereischt, om ieder te geven wat hem toekomt. Dat ons zelfs geen blik gegund wordt in dit zoo gewichtig deel der Administratie kan niet strekken tot verhooging van het vertrouwen in de onderneming. Ce winst- eu verlies rekening vaa de Erie Maatschappij waaria, BUI WO

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl