Historisch Archief 1877-1940
'W.855
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
13
Op eeltige steenfabrieken aan de Waal hebben de werkzaamheden een
aanvang genomen. Zjj zjjn later begonnen dan gewoonlijk wegens do
vraag naar Waalsteenen.
In bet Heidepark" te BAENEVELD is thans de gedenksteen voor wijlen
den heer mr. O. A. Nairac, die gedurende een 40-tal jaren burgemeester
dier gemeente was, voltooid.
Door het Dykbestuur van De BEEHSTËR is besloten in dien polder nog
een derde stoomgemaal op te richten.
De gemeenteraad te Helmond heeft eene geldleening van ? 30,000
4 pQt opengesteld. Ieder aandeel groot ? 250.
FAILLISSEMENTEN.
Arrondissement Amsterdam: H. B. van Asperen, fabrikant van
Suiker- en Chocoladewerken a/d Westordokstraat 26, recht.-comm. mr.
C. A. Chais van Buren, cur. mr. K. J. Philips Azn., adv. en procureur.
Arrondissement Arnhem: Grombault & Zoon, exploitoereride eene
chemiseho Wasseherij en Stoomweverij. Eechter-Cornm. mr. J. J. bmits,
Curator mr. S. Roos.
Arrondissement Assen: J. Klinkhamer, bakker en winkelier te Midlaren,
Hechter-Comm. mr. J. Roessingh, Curator mr. J. J. Carsten.
Arrondissement 's-Gravenhage: J. Knoester Jr. koopman te
ScheveDingen. Rechter-Comm. mr. C. J. van Marie, Curator mr. C. Jentink;
P. Vedder, meubelmaker en koopman. Rechter-Comm. Jhr. mr. J. J.
de la Bassecour Caan, Curator mr. C. A. Vaillant, Groenmarkt 23.
Arrondissement Rotterdam: J. H. Dolder, tapper en slijter te Delfts
haven. Rechter-Comm. mr. A. H. van Tienhoven, Curator mr. B. C. J.
Loder; A. Broekman, schoenmaker en winkelier. Rechter-Comm. mr.
A. C. Wesenhagen, Curator mr. A. M. de Cock
OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT
5-11 April.
Op financieel terrein was de afgeloopen week weder arm aan gebeur
tenissen. Amerika schijnt nog geen neiging te toonen ons met eeno
flinke koers-verbetering dor Spoorwegwaarden te willen verrassen. De
handel in Amerikaansche waarden büjft f erre van uitgebreid, niet onwaar
schijnlijk tengevolge van den weinigen lust, die tot het speculeeren daarin
bestaat, en de ongeneigdheid van de beproefde houders om hun bezit tot
zulke lage koersen van do hand te doen.
Enkele Europeesche hoeken onderscheiden zich door eenige affaire,
waartoe vooral de vastere stemming, die de laatste dagen te Parijs
heerschte, medewerkte. Aanvankelijk schoen do rijzing zich uitsluitend
tot Turken te bepalen, doch later werden ook vele andere Staatsfondsen
en Bank aandeel en tot stagende koersen van de markt genomen. Niat
onwaarschijnlijk komt het ons voor, dat de rijzing grootere proportiön
zal aannemen, daar do goede verstandhouding tusschen do Europeesche
mogendheden en de bijna overal heerschonde geldruimte zeker het hunne
daartoe zullen bijdragen.
Onze Nationale fondsen onderscheidon zich door oene zeer vaste
stemming. In Integralen werden eenige groote kooporders voor
buitenlandscho rekening uitgevoerd, waardoor de koers }£% omhoog ging.
Drieën sluiten X% hooger. 4% 1883 %% beter.
Hongaren 1867 l % on 4 %, 1831 X % lager, terwijl de Obligatiën in
papier ** %, en de 6 % V* % opkwamen, Italianen blijven K % boven
hun vorigen koers. Door do hernieuwde daling van den wisselkoers op
"Weenen daalden Oostenrijksche Meirente en Julirente beiden V* %.
Portugeezen iets lager.
Russische fondsen blijven voor het meerendeel beneden hun vorigen
koers genoteerd. Het grootste verlies leden 5de series die % %, tweede
Ooster-Leening die % %, eersto die % % en Kussen 1872/73 die % % a,
Ji % achteruitgingen. De telkens ter sprake gebracht wordende, en ook
telkens wedersproken wordende nieuwe leening heeft waarschijnlijk dien
kleinen teruggang teweeggebracht.
Over de nieuwe Leening zijn overigens verschillende geruchten ver
spreid. Men spreekt van eene uitgifte als de 1870/73ers groot £ 15,000,000
a 89?i %, en ook van eene verdere emissie der leening van 1883 groot
B. 3*0,009,000. Het eerste komt ons onwaarschijnlijk, en bij het laatste
het bedrag ons te hoog voor. Afgaande op de ondervinding van vroe
gere jaren, zouden wi) moeten aannemen, dat er werkelijk eene leening
in aantecht is, daar zulk een uitgestrooid gerucht steeds spoedig door
eene leening werd gevolgd.
Spanjaarden leden een verlies van %%, de stemming blijft echter
zeer vast.
De lang verdrukte Turken gaven eindelijk eenig teeken van leven. Da
aanwinst bedraagt voor de algemeene schuld *A %, voor de 1869ers % %
«i voor de beide soorten geregistreerden ongeveer X.%. Het meest pro
fiteerden de Turksche loten die niet minder dan 2% in prijs verbeterden.
In laatstgenoemd soort werden groote kooporders voor Duitsche reke
ning geëffectueerd.
Egyptenaren V<% hooger. Mexicanen toonen eene zeer geringe ver
betering aan. Brazilianen nagenoeg onveranderd. Peruanen toonen ?*%
verlies voor de 6%, en %% voor de 5% aan. Yenezuelanen gingen
%% terug.
In stedelijke leeningen was weinig handel. Oude 4%. Rotterdamsche
noteeren K% hooger.
Nieuwe Afrikaansche Handel-Vennootschap herwonnen weder 3^ %, Ha
vendienst stegen 5%, Kas-Vereeniging, ex-dividend, 2 %, Nederlandsche
Bank V* %, Nederlandsche Handel Maatschappij % %, en op de Roscontro
ruim l %. Men verwacht, dat de Maatschappij over het afgeloopen jaar
een aanzienlijk dividend zal uitkeeren, men noemt zelfs een cijfer van
7 %. Ofschoon wij niet gelooven, dat er met eenige zekerheid iets van
de dividend-uitkoering kan bepaald zijn, gelooven wij wel, dat de enorme
uitkeering der Deli Maatschappij, waarin de Handel-Maatschappij, naar
men beweert, nog aan deelhoudster is, veel tot het dividend der N. H.
M. kan bijdragen.
Aandeelen Panopticum verbeterden %%%; Parkschouwburg IK%;
daarentegen daalden Aandeelen Handels-Vereeniging Amsterdam" 14 %,
Koloniale' Bank ?i %, Indische Handelsbank \% %. Men beweert, dat
laatstgenoemde Maatschappij over 1883 een klein dividend zal annonceeren.
Maxwell aandeelen l %, Incomebonds 1>S % lager. Van Nederlandsche
spoorwegwaarden zetten Rhijnshares hunne vooruitgaande beweging voort,
en blijven 2% % hooger. Aandeelen Haarlem-Zandvoort l % beter.
Aandeelen Hollandsche Spoorweg l % lager. Ook verloren gestempelde
Bokstel-Wesel Spw. % %. In Zuid-Italiaansche Spoorweg-Obligatiën was
van tfld tot tijd eenige affaire. De koers wijst eene verbetering van M % aan.
Behalve de Aandeelen groote Russische Spoor weg-Maatschappij, die
%% verbeterden, en de Aandoelen Zuid-Wester-Spoorweg, die diezelfde
fractie verloren, toonen de koersen der Russische Spoorwegwaarden
weinig verandering aan.
Van Tramweg-Maatschappijen daalden Aandeelen Gooischo Stoomtram
% %, Aandeelen Zuider Stoomtram 2K %, Rotterdamsche, na aftrek
van het dividend, onveranderd.
Op 10 dezer was door do Nederlandsche Tramweg Maatschappij de In
schrijving opengesteld op ?500,000.- harer 4H% Obligatiën a 93K%.
Deze uitgifte moet strekkeu om te voorzien in do kosten van aanleg der
lijnen Drachten-Gorredijk en Joure?Sneek. uit de aan het prospectus
toegevoegde Memorie van Toelichting blijkt, dat de Maatschappij verwacht,
dat na de voltooiing van bovengenoemde lijnen de notto-ontvangsten tot
?3.50 per dagkjlometer zullen stijgen, .welke ontvangst, na betaling der
rente en aflossing op de schuld, de Maatschappij ?60,000.?of 6% op
haar Aandoelen kapitaal tor dividend-uitkearing zoude overlaten. Ge
steld, dat de verwachting der Directie to hoog gespannen is, en de Maat
schappij slechts ?3.?per dagkilomoter netto-ontvangsten heeft, dan nog
zou er zelfs 4% ter verdeeling aan de aandeelhouders overblijven. Men
mag dus veilig aannemen, dat de rente en aflossing der Obligatiën vol
doende zijn verzekerd. . . . .
De koersen der Amerikaansche Spoorwegwaarden toonen voor het
meerendeel wedor eenige vermindering aan. De grootste verliezen leden
Common Buffalo' die 2i %, Preferrod die % %, Central shares die l %,
Canada Southern die 1%%, Canada die v&%, Akrons die l %,Michigans
die 1% %, Missouri shares die Ji %, Union shares die 3 % %,enPreferred
Wabash, die 2 % daalden.
5% 2de Hypotheek O Wig. Canada Southern Spw. Mij. werden a 86 % %
verhandeld. Uit de deze wook hier ontvangen» Amerikaansche bladen
blijkt, dat de onlangs hier ter inschrijving aangebodene $ 2.000,000.
dier Obligatiön, door een groep New-Yorksche bankiers van de agenten
der Maatschaprij zijn overgenomen en wel 5 % hooger dan de 11.000,000.
dier Schuld, die reeds voor eenigen tijd werden geplaatst. Het New-York
sche Consortium heeft tevens recht van optie op nog $ 2K/mm. dier
Bonds. Bovengenoemde $ 2/mm. zijn echter weder aan een Syndicaat
van Europeesche bankiershuizen overgedaan. De opbrengst dier Bonds
moet dienen tot verbeteringen aan den weg, en tevens ter terugbetaling
van een door den hoer Van der Bilt voorgeschoten bedrag.
Volgens do Ncw-Yorker Handelsz. wijzen de ontvangsten derSt.Louis
en San Francisco Spoorweg eone voortdurende vermeerdering aan. In
1882 en 1883 betaalde de Maatschappij 7 % op haro eerste preferente
Aandeelen, on verdiende bovendien nog 5 % op de Preferred Stock. Het
bestuur dor Maatschappij gaf er echter do voorkeur aan dit bedrag niet
uittedoelen, doch aan verbeteringen van den weg te besteeden. Die
maatregol zal ongetwijfeld de rentabiliteit der Preferrod Stock in de toekomst
ten goede komen,
Do New-York Ontario, "Western Spoorweg zal f 4,/mm. 5% Hyp. Obl.
uitgeven. Do eene helft daarvan moet dienen om de vlottende schuld
aftelossen, terwijl do andere helft tot delging (conversie?) der preferente
shares moet worden aangewend. Het Londonsche Comitéheeft echter
nog geen besluit genomen, waarbij hot aan dat plan züae goedkeuring
hecht.
Naar aanleiding der sterk verminderde netto-ontvangsten der Unioa
Pacifb Spoorweg-Maatschappij over do maand Januari 1884 zijn aan da
Maatschappij eenigo ophelderingen verzocht, waarop door den
vice-president werd geantwoord, dat de vermindering o. a. to wijten was aan de
verlaging der tarieven, waartoo do . P. Spw. door het initiatief der
concurreerende lijnen werd genoodzaakt. Door eene door de U. P. Spw.-Mij.
met de concurreerende maatschappijen geslotene overeenkomst (the
tripartite-agreement) is echter aan dien tarievenstrijd een einde gekomen.'
De geraamde Pebruari-ontvangsteu toonen eene kleine verrcesrderinff
bij 1883 aan.
Do vermeerdering der uitgaven is het gevolg van da buitengewone
hoeveelheid sneeuw op het westelijk gedeelte der U. P. Spw. en op de
Colorado-lijnen.
De geldmarkt blijft ruim, prolongatie 3 a 3K % en goed, op solied
onderpand, te bekomen.
De jongste weskstaat der Noderlandsche bank wvjst oane vermeerdering
der discontorokoning mot ? 7.500,000 aan, terwijl ook Beleeningrokening
niet ? GOO.COO toenam. - s.
AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN
XII.
De jaarverslagen van Amerikaansche Spoorweg-Maatschappijen volgen elkaar snel op,
Hoewel sommigen met lofwaardigen spoed worden opgemaakt en gepubliceerd,
loopen zij toch, uit don aard der zaak, allen over een tijdvak, dat reeds eenigen
tijd achter ons ligt.
Bij do Ne w-York Lake Erie en Western ia dat tijdvak vrij groot. De betaekonia
\an het verslag, is behalve voor de geschiedenis der Maatschappij dientengevolge
veel verminderd vooral nn de omstandigheden en de sedert l Oetober 1883 ontvan
gen opgaven zoo sterk niet de ciji'era van liet op 30 September 18S3 afgesloten boek
jaaïcontrasteeren.
Het jaarverslag, dat sommige zeer belangrijke tabellen bevat, is in enkele
opzicbten niet zoo uitvoerig als voor liet verkrijgen van een juist inzicht in de aangelegen»
heden der Maatschappij wenschelijk zou wezen, voornamelijk:
lo. in zake de pacht van de New-York Pennsylvauia en Ohio
2o. in zake de Chicago en Atlantic en de garantie aan de eerste
hypotheek-obligatiën van deze Maatschappij verleend.
Omtrent bet eerste punt behelst het verslag alleen de volgende vagemededeeling:
Do controle over deze bezitting verkregen wordt als voordeelig beschouwd, aan
gezien daardoor directe aansluiting ontstaan ia langs den Chicago en Atlantic
Spoorweg met Chicago en langs den Cincinnati, lamilton en Dayton Spoorweg met
Cincinnati, Indianapoüs en andere punten West- en Zuidwaarts, welke beide ge
noemde wegen mede in het belang der Erio gecontroleerd worden.1'
Nergens vinden wij in het verslag eenige gedetailleerde opgaaf waaruit zou knn«
nen blijken of de pacht van de New-York Pennsylvania & Ohio winst dan wel
Verlies heeft opgeleverd.
Ook met betrekking tot den Chicago & Atlantic Spoorweg heeft het verslag van
de Erio ons geheel in het duistere gelattn en in verband met de verleende garan
tie op de eerste hypotheek obligatien vinden wij slechts:
Do omvang van het vervoer sedert de weg geopend werd, is voldoende en heeft
wezenlijk (substantially) tot de inkomsten onzer Maatschappij bijgedragen."
De Chicago, Aüan'.ic en de N.-Y. Pennsylvania & Ohio beiden hebben zoovele aan»
rakingspniiten met de Erie ; door huurcontracten, garantie als anderzins grijpen deze
3 lichamen zoo ia elkaar, dat een buitenhewoon bekwaam en eerlijk bestuur wordt
vereischt, om ieder te geven wat hem toekomt.
Dat ons zelfs geen blik gegund wordt in dit zoo gewichtig deel der Administratie
kan niet strekken tot verhooging van het vertrouwen in de onderneming.
Ce winst- eu verlies rekening vaa de Erie Maatschappij waaria, BUI WO