Historisch Archief 1877-1940
«s***;-. -"
Da OuBeenteraad van MAASTBICHT heeft een krediet van ? 30,000
toegestaan voer bet nrveUeeien der vestingterreinen buiten de voorma
lige St ReUrapoort aldaar.
Baak
de
plaats.
den tegenwoordigen lagen waterstand op den LTsel, kunnen
van de versterking der schipbrug te DOESBÜEG goed
voortDe ontren dwarsliggers zfln reeds bjjna allen op de bestemde
T» QOD-VeaifBBB zal, in verbinding met het rjikstelegraafkantoor te
f olen, een telepheonkantoor worden opgericht
Ba te Eotterdam gehouden Bioemen-tentoonstelling werd bezocht door
16985 personen, waarvan op Paasch-Maandag alleen door ruim 3000.
Met de versterking der schipbrug te DOESBURG ten behoeve van de
stoomtram, is een aanvang gemaakt. Wanneer nu ook de ophooging der
EllekoBaache overlaat gereed is, dan zal deze stoomtram, ook bi) den
hoogaten waterstand, voortaan nergens meer vertraging ondervinden.
De heer G. J. Schoterman Sr., gymnastiekonderwijzer te Amersfoort,
doch als zoodanig te Hilversum werkzaam, is voornemens in laatstge
noemde plaats eene zwem- en badinrichting op te richten,
. Men verzekert, dat het voortaan aan de stoombooüoodsen, die
thans te HELLEvoEmuia wonen, zal geoorloofd zijn zich te Rotter
dam te vestigen.
Twdi«a Hoorn «a Enkhugzen werden door de Westfriesche Stoom
tram in de vorige week 3532 personen vervoerd.
Ta Leeuwarden heeft gedurende de Paaschdagen vanwege de
Maat**app9 van Schilder- en Teekenkunst aldaar, in het foyer der Har
monie, een tentoonstelling plaats gehad van eene fraaie collectie
teekeningen van de voornaamste Nederlandsche kunstschilders.
De bureaux van de Neaerlandschs Tramioay-maatschqppy, zon van
UTBBOHT naar HKEBENVEEN verplaatst.
Met de tramlön OoBBEDijK-SiiALLiNaEBLAHD, zal een begin worden
gtmiaafrt. De eerste zendingen rails zijn aangekomen,
Bet officieel programma der Sint Servatius-feesten te Maastricht is
T» Utrecht werden in 1883 door de vaccinatie-bureaus en de
geneesundjgflo, 2009 personen gevaccineerd en 140 gerevaceineerd.
Te Utrecht heeft zich een geval van pokken foy een jong kind voorgedaan.
' de S. ff. C. meldt, heeft men te Groningen thans, bij gebrek aan
aeeinamiRg, voor goed afgezien van het houden eener réunie bij het
aanataaod academie-feest.
Gadnreade da paaschdagen werd van de locaaltreinen tussclien 's-Hage
.«B Voorburg door 1400 personen gebruik gemaakt.
MAASTRICHT is gisteren een begin gemaakt met de voorloopige
hodon tot afgraving van het in de Maas gelegen eiland St.
Tot die voorloopige werkzaamheden behoort o. a. het leggen
een dgk in den Maasarm daar ter plaatse.
Door Oe Neder]. Toonkunstenaars-vereeniging is de heer Wouter
Hut?chenrayter "WJzn. te Rotterdam bekroond voor een door hem
gecomponeerden feeatmarsch voor harmoniemuziek.
FAILLISSEMENTEN.
Arrondissement Amsterdam. J. N. Hekhuysen a/dlAmsteldijk. Kerk
straat Ko. 3 te Nieuwer-Amstel, Steenhouwer. Rechter Commissaris J.
H. van Goor. Curator mr. W. F. van Leeuwen.
Arrond. Arnhem. J. W. Berends, winkelier te Andelst.
Rechter-Commissaiia mr. J. J. Smits. Curator mr. Piet H. Ie Clercq.
Anrond. Breda. B. Th. P. Filbry en H. Fübry, kassiers en handelaren
in effecten, firma J. Reijnders. Rechter-Commissaris mr. B.M. de Jonge
TOD Ellemeet. Curator mr. A. P. L. Nelissen en S. J. C. Zolner.
Arrond. 's-Gravenhage. A. Kerling Jr., haarkapper en winkelier,
Kettiugstraat 12. Rechter-Commissaris mr. C. Asser. Curator mr. P. H.
Smits. W. C. F. Thijs- sens, koopman te Delft. Rechter-Commissaris mr.
I*b. "W. van Heusde. Curator mr. P. A. Post Uiterweer, te Delft.
Arrond. Rotterdam. -N. Besselaar, brander te Delfts- haven.
RechterCommissaris jhr. mr. J. B. J. N. ridder de van der Schueren. Curator mr.
P. G. Bflstra.
Arrond. Winschoten. J. Drenth, winkelier, commissionnair en slijter,
te Muntendam. Rechter- Commissaris mr. A. Ljjphart. Curator J. R. van
der Baan, Groningen, en mr. H. Hesse.
Arrond. Zwolle. C. Blaauw Hzn., koopman te Oldebroek. Rechter-Com
missaris mr. P. J. G. van Diggelen. Curator mr. G. F. M. Pathuis Cremers.
OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT
TM 13 tot 18 April 1884.
In vele opzichten geeft de afgeloopen week weder weinig stof tot
tevredenheid. Alhoewel de niet-Amerikaansche waarden over het
alge~ «icb op iu^a hielden. eo-zeUs eenige soorten-Ju koers verbeterden,
bleven de meeste Amerikaansche Spoorwegaandeelen en Obligatiën van
twijfelachtig gehalte hunne hardnekkige daling voortzetten. Naar da
oorzaken van die krasse prijsvermindering zoekt men te vergeefs.
Telkenmale vraagt men zich af, of de koersen nu hun laagste stand
punt zouden hebben bereikt, en de markt spoedig volte face zal maken,
te meer daar de toestand van verschillende Maatschappijen hoogere
marktprijzen voor hunne aandeelen wettigt, wanneer ten minste de op*
gaven der ontvangsten en de jaarverslagen vertrouwbaar zijn. Voorzeker
wordt er veel kwaad gesticht door de veroveringszucht van zekere spoor
weg-despoten, in wier handen de heerschappij over duizenden kilometers
spoorwegen, eene waarde van honderden milhoenen dollars vertegenwoor
digende berust. By een eerlijk en goed beheer kan echter het vereeni
gen en samenwerken van verschillende Maatschappen, zér tot voordeel
der aandeelhouders strekken.
Onze nationale fondsen moesten een groot deel van het pas behaalde
avans verliezen. Integralen blijven K %, oude vieren % %, 1878ers >i %
lager. Hongaren % a % % lager, niet onwaarschijnlijk werd die terug
gang ten deele veroorzaakt door de flauwere wisselkoersen op Weenen
en Londen.
In Italiaansche Staatsfondsen bluft de omzet hier uiterst beperkt, het
geen ons onbegrijpelijk voorkomt, daar by de tegenwoordige vraag naar
solide, redelijk rente afwerpende fondsen, Italiëzekerlijk in aanmerking
kan komen. De koers liep de afgeloopen week Yt% terug.
OostenrUksche fondsen onveranderd. Portugeezen gingen eene fractie terug.
De meeste soorten Russische fondsen ondergingen "weder eene aanzien
lijke koersverbetering, vooral de Roebelsoorten en de 1872/73ers. 5de
Series wonnen %96, Oosterleeningen %%, en 1822/73ers ongeveer\&%.
De nieuwe leening, hoe dikwerf reeds besproken, werd nog niet aange
kondigd. Het is niet onmogelijk, dat men de prijzen der Russische fond
sen eerst nog iets zoekt op te drijven.
Spanjaarden gingen H % omhoog. Turken verloren weder grootendeela
het onlangs gewonnene. De algemeene Schuld sluit % %, de geregis
treerde % % lager. Bij de beide soorten 1869ers was het verlies min
der beteekenend. De koers der Egyptenaren ging VA % achteruit. Oude
Mexicanen onveranderd, Nieuwe V* % lager.
BrarAlianen 1875 werden %. % lager verhandeld. Dezelfde fractie werd
ook aan den koers der Columbianen ontnomen. Peruanen daalden K %.
In stedelijke leeningen was weinig affaire, en de koersen ouveranderd.
Op de leening groot ?2.600,000.?der gemeente 'sGrayenhage werd
voor circa 8 millioen geteekend. Na aftrek der preferente inschrijvingen
kan aan de overige inteekenaren ruim 20 % hunner inschrijvingen wor
den toegewezen. Tot den inschrijvingsprijs en misschien iets daarboven
blijft dat fonds gevraagd. Wij gelooven wel, dat deze uitgifte, waarvan
de coupons en de aflossing te Amsterdam betaalbaar zijn, hier in de
offlciëele noteering zal worden opgenomen.
Van industriëele waarden is een grooten teruggang te vermelden in
aandeelen Stoomvaart Maatschappij Java." De koers verminderde 8K%.
De obligatiën dier Maatschappij werden heden (Vrijdag) a 60% aangeboden,
terwijl het hoogste bod daarvoor slechts 4526 was. De aanleiding tot
die daling is het ongunstige verslag over 1883, waarbij de Directie me
dedeelt niet in de rente en aflossing der geldleening te kunnen voorzien.
Wij gelooven echter niet, dat men den toestand der Maatschappij als hope
loos moet beschouwen. Na regen komt zonneschijn, en bij herleving van
den handel zal dat ook ongetwijfeld onze Hollandsche StoomvaartUJnen
ten goede komen.
Aandeelen Havendienst stegen 5 %, Feijenoord, ex-kapitaal uitdeeling
% %, aandeelen Nederl. Indische Handelsbank \% %? daarentegen daalden
aandeelen Kas-Vereeniging 2 %, Parkschouwburg 2% en aandeelen
Twentsche Bank Vereeniging 14 %. Aandeelen Zuider Stoom
tram noteeren 3% % lager, ofschoon ter beurze tot aanzienlijk lagei #rfls
handel werd gedreven. Aandeelen Indische tramweg % % lager,
aanOmnibus-Maatschappij en 434. Obligatiën onveranderd.
Zooals men algemeen verwachtte, had de inschrijving op de nieuwe
uitgifte der 4K % obligatiën dier Maatschappij een kolossaal succes. Op
de aangebodene 5 ton werd voor 28 millioen geteekend. Gedane | zaken
nemen geen keer, toch rneenen wij de volgende opmerkingen te moeten
maken.
lo. Ware het wenschelyker geweest, dat de Maatschappij eene 4 %
Leening had uitgeschreven, die toch zeker tot 96 of 97 % nemers had
gevonden, en zelfs met inachtneming van het grootere te amortiseeren
bedrag, aan de Maatschappij eene in verhouding tot het bedrag der uit
gifte aanzienlijke som 'sjaars zoude hebben bespaard.
2o. Toen er eenmaal besloten was eene 4}£ % leening uit te geven had
de Maatschappij aan hare aandeelhouders de voorkeur tot deelneming1
moeten geven. Zij toch loopen de gevaren van mogelijke verliezen, waarera
dan aan anderen een voordeel gegund?
3o. Had de maatschappij beter prijs dan pari voor hare 4>i obligatiën
kunnen bedingen, door ze voor de meestbiedenden verkrijgbaar te stellen
een minimumkoers van 100% vaststellende.
Het gerucht loopt, dat een der firma's, waar de gelegenheid tot in
schrijving werd opengesteld, voor hare clientèle zulk een exhorbitant
bedrag inschreef, dat ongeveer s/« der geheele uitgifte aan haar alleen
werd toegewezen.
Met het oog op zulke inschrijvingsorders ware het wellicht niet on
dienstig eene cautie van b. v. 20 % bij de inschrijving te doen storten. ?
Maxwells stegen op het bericht, dat de voorgenomen verkoop van aan
deelen te Cimmaron niet zoude doorgaan VA % voor de aandeelen en
% % voor de Incomebonds.
In Nederlandsche Spoorwegwaarden was de handel onbeduidend. Aand.
Exploitatie-Maatsch. stegen M %, Bokstel-Aandeelen fts %, daarentegen
gingen Rtujnshares IK % omlaag.
Italiaansche Spoorwegen iets ilauwer. In navolging der Staatsfondsen
verkeerden ook Russische Spoorwegwaarden in eene vaste stemming. De
koersverbeteringen bedragen K a % %. In het laatst der week trokken
vooral Baltische Spoorwegaandeelen de aandacht, die in verhouding tot
andere, b. v. de Traus-caucasische, die dezelfde rente dragen, te laag in
prijs zijn. De koers verbeterde 5£ %.
Madridsche loten stegen 2H %. Turksche loten verloren 3£ %.
De koersen der Amerikaansche Spoorwegwaarden gevan in geenen
deele reden tot tevredenheid. Door de lustelpoze stemming te New-Yorkj
waardoor ook Londen werd geïnfluenceerd, liet ook onze beurs de mwfe
zakken, en trad zelfs als yerkooper op tot koersen beneden New-York
sche en Londensche pariteit. Voornamelijk werden de Denver-Riowaarden
getroffen, die vooral te Londen tot sterk dalende prijzen op de markt
werden geworpen. Naar men wil, moet de afgetreden president der
Maatschappij, generaal Palmer, zich in niet zeer gunstigen zin over den
toestand der Maatschappij, aan zflno Londensche vrienden hebben uitge
laten. De Aandeelen verloren 2?i % de 1ste Hypotheek Obligatiën IX %
de geconsolideerde Obüg. circa 9% de 5 % l gemeen e Hyp. Oblig. 1%
Een bizondere reden van die gevoelige daling s ons niet, bekend,
Nog zijn de volgende teruggangen te vermelden:
Buffalo-shares 1% %, Preferred 3 %, Centralshares K %, Canadians
H %, Preferred Northwestern 2)i %, Illinois IK %, Caïroshares % %,
Caïrobonds, ex dividend 1% %. Nashville » %. 1ste pref. San
Fraacisco-ahares 2 %,Preferred & ^ Miclügaató #,, Miflwuriabai