Historisch Archief 1877-1940
M**'.d' AtaolCin.UAMniLrt. V» Ia 15 IV n U .fl
i U Ci fl Li A
<r.
f», e
6,96 Alg. Hyp. Oblig. 8K K, Incomebonds 8% %, Miasouri Paciflcshares
8X %, Krieshares 1H 96, Oritarioshares H %, Oregon X %, Prcf»rred
?? 'IK %, Manitoba-shares 2 %, Dion-8hares8%,PreferredWabash6% %.
Akrons blijven 1%% hooger op de bekende geruchten van het
winnen van een proces, welk gerucht zich echter nog niet heeft bevestigd.
*' ; Het ia 'wellicht voor de houders van Coupons van Incomebonds
Missouri, Kansas en Texas Spw. en de daartegen uitgegeven Scrip niet van
belang onbloot, dat een houder dier waarden een aanklacht tegen de
Maatschappij heeft ingediend, om haar te beletten rente te betalen op de
na Maart 1876 uitgegeven obligatien, alvorens de bovengenoemde waar
den te hebben ingelost. Wellicht werkt dat proces eene betere conditie
Toor de conversie dier waarden uit.
Geld op Prolongatie bUjft a 8H % goed te bekomen. Plaatselijk Dis
conto & 8X % niet ruim voorhanden.
uit de weekstaat der Nederlandsche Bank blijkt, dat de
disconto-reke>*Ltag met ?470,000 en de Beleeningrekening met ? 100,000 verminderde,
terwijl, hetgeen lang niet plaats had, ?640,000 goud in de kelders der
Bank vloeide. Het uit Amerika in groots bedragen verscheepte goud
he«ft voor een gering deel zijn weg naar hier genomen.
De Minister van Financiën heeft op 28 April de gelegenheid open
gesteld tot inschrijving op ? 3.000,000. Schatkist promessen, die
waarBchDnlök ten deele moeten strekken tot betaling der in het begin van
Mei vervallende promessen in Februari van dit jaar uitgegeven. S.
AMEBJEAANSCHE SPOORWEGEN.
xm.
Tegenover al de teleurstellingen, die onze beurs in vele Amerikaaneche waarden
te«di heeft ondervonden en de vele openbaringen, die haar in zake van menige
? JCaattchappg wellicht nog te wachten «taan, ia het een aangename taak te wijzen
Op de gunstige ontwikkeling van eene Spoorweg-Maatschappij als de Chicago Bur
lington & Quincy.
De Chronide van 5 dezer zegt omtrent deze Maatschappij ongeveer het volgende:
Eet rapport van de Chicago Burlington & Quinc? bewijst duidelijk hoezeer onze
Noordwestelijke Spoorwegstelsela zich in de laatste tien oi twaalf Jaar hebben uitge
breid. Het is natuurlek vrij algemeen bekend, dat de Chicago Milwaukee & Si. Paul
en de Chicago & Northwestern hun mijlental en exploitatie zeer aanzienlijk hebben
Vargroot, maar niet zoo algemeen beki-nd is het, dat de Chioago Burlington & Quinsy
tóch in dien zin evenzeer heeft onderscheiden. Het bestuur van dezen weg ia altijd
beleidvol en voorzichtig geweest en de bezitting heeft hierdoor zulk een aanhoudemlen
Voorspoed genoten, dat velen meenen, dat dit net heden en dage i iet belangrijk verschilt
Van hetgeen het was voor de crUis van 1873. Maar te u,idden van de algemeena
Uitbreiding en consolidatien kon de Burlington & Quincy niet blijven stilstaan zonder
gevaar voor achteruitgang en het bestuur, de eisohen van de tijden iuziende, is aan
fliöeisenen op degelijke en voortvarende wijze tegemoet gekomen.
De snelheid en de omvang van hare ontwikkeling blijkt duidelijk uit de opgaaf
dat de Burlington thane 3322 rechtstreeks in exploitatie hveft en noch i000 mijion
l>>ve»<3ien óp indirecte wijze, terwijl da Maatschappij in het begin van 1873 alles te zamen
genomen, nog geen 800 mijlen controleerde. Voor 1873 waren hare bezittingen
hoofdzakelijk tot Illinois beperkt. Maar in 1873 kwam de eerste belangrijke
uitbroiding tot stand en werden de Burlington & Missouri wegen in Jowa, die leeda ge
durende eenigea tijd in het belang der Maatschappij waren bnstuurd, opgenomen
Waar door de Westelijke eindpunten van hot net va» de Hississippi naar de
Mis?ouri werdVa verschoven. Daarna volgden de aankoop van eene lijn naar S t. Louis
en andere kleine wegen totdat in 1880 ook de Missouri overtrokken werd en de
Burlington & Missouri Biver Spoorwegen in Nebraska aan hHt net werden toegevoegd.
Genoemde lijn werd toen, gelijk bekend is, tot Denver verlengd (de extensie was
voltooid in 1882) en gaf de Burlington & Quiocy een doorloopenden weg onder eigen be
ltuur van Chicago tot Denver, een afstand van me»r dan 1050 mijlen. Het is deze
extensie, welke de Union Pacific en andere wegen zooveel la»t heeft veroorz»»kt
en die leidde tot de bekende triple alliantie in het laatst van 1833. Sedert 1879 zijn
nog verschillende andere wegen verkregen, waarvan do Kansas City, St, Joaeph &
Counoil Bluffs (Omah-Karisaa-C^ty) de St. JósepU & des Moines de Burlington &
SouthVestern, au de St. Louis Eeokuk en Northwestern de voornaamste aijn.
De laatste aanwinst de Hannibald & St. Joseph?dateert van het vorige jaar.
ièt resultaat is, dat de Burlington & Quincy zeer korte en geschikte wegen b zit
naar Kansas City, Omaha, St Louis en Denver, die haar in staat stellen met succes
te ooncurreeren voor het vervoer van en naar a! die steden.
Een krachtig element in het net van de Burlington is altijd het groot aantal
zijl$non geweest, die natuurlgk alle aan de hoofdlijn cvjusplichtig zijn. Dit kenmerk
van het oorspronkelijk systeem in Illinois, was het niet minder in lowa en wordt
bet thans ook in Nebraska. Door deze verschillende talrijke voeders heeft de weg
bet locaal-verkeer tegen de inmenging van mededingers weten te beschermen, en deze
eigenaardigheid ia een van de voornaamste factoren van de kracht der ondernem ng.
Toch kan zelfs een welgekozen stelsel van zijtakken geen waarb >rg geven tegen
tegenspoeden in de landbouw integendeel de invloed er van wordt te meer gevoeld
- n zoo komt het, dat toen twee jaren aohtereen de eogst (hoofdzakelijk mus) in
de stroken waardoor de wegen der Mij. loopen belangrijk te lijden hadden, de ont
vangsten van de Mij, ondanks de uitbreiding van het mijlental, zoo goed als stil
bleven staan. Met een enkel goed oogstjaar veranderde dit echter spoedig en zoo
Vinden w$j in 1S83 een vooruitgang van niet minder dan 41/3 millioen dollars in
bruto en nagenoeg 21/a millioen dollars in netto ontvangsten.
Uit een «taal door de Chronicle opgemaakt van 1873 tot 1883 blijkt, dat de bruto
?ntvangsten in diea tijd van nog geen 111/2 mülioon tot 26 mi Hoen zijn gestegen en
' dénetto's van minder dan vijt tot meer dan 12 millioen dollars en dit exclusiaf
60 1000 mijlen, die wel gecontroleerd maar niet rei htsireeks door de Burlington worden
geëxploiteerd. Bento en dividend betaling, beide, zijn in die 10 jaar meer dan verdub
beld. In de laatste jaren heeft de Mij een deel der netto ontvangsten algezonderd
Voor Uitgaven ten behoeve van uitbreiding en verbetering der btzitting. Het meeste,
dat daarvoor werd besteed was 11/4 millioen in 1830, terwijl het in 1882 slechts
t/4 millioen bedroeg, maar in 1833 werd er II/Q millioen bestemd. Ondanks desfe
«ae»rdere uitgaaf had de M(j in 1883 nog een surplus van bijna Ds. 1.000.000 en wat
tesér ia dit surplus is onafhankelijk van de landverkoopen.
Het spreekt van zelf, dat de uitbreiding van het mylental een groote vermeerde
ring van atvndeelen en obligatieschuld met zich heeft gebracht. zo< dat de Mij nn
in 't geheel 1491/4- millioen aandeelen en obligatien uitstaande heeft tegen nog
geen 52 millioen in 1873. Niet de geheele vermeerdering van aandeelen van 261/2
op 72 millioen; evenmin de geheele vermeerdering der schuld van 26!ij op 771/3
millieen komt op rekening vac de 2058 mijlen weg, die de Mjj rechtstreeks aan haar
net heeft toegevoegd; maar een goed deel er van vertegenwoordigt de uitgaven
voor het verkrijgen van de controle over de verschillende hulplijnen en verbindingen
waarvan boven reeds is gesproken (ongeveer 1000 mijlen in 't geheel) en die nog
afzo derlijk worden bestuurd. Aan het einde van het jaar 1882 was in deze Ignen
volgens d» balans Da. 16 3-12 891 belegd en aan het einde van 1883 beliep die som
waarschijnlijk niet minder dan 25 millioen nu 9 millioen Debentures zijn uitgegeven
om Güiild te betalen voor de van hem gekochte Hannibal & St. Jos-ph.
Voor het tegenwoordige levert die som (die door rentedragende Obligatien derUjf.
zelve wordt vertegenwoordigd, niets op, dat wil zeggen, zij werpt geen directe inkom»
sten af. Yolgena het rapport leverden de wegen, welker contr.Je door genoemde
beleggingen zijn verkregen, in 1883 een winst op van ongeveer ds. 1.000.000 boven
alle uitgaven en boven de rente op hare obligatien, voor zoover die niet in
handen zijn van de Burlington & Quincy, maar dit saldo werd besteed voor
verbeteringen, aankoop van rollend materieel enz. Natuurlijk ligt het voordeel van
deze lijnen in het vervoer, dat zij de Burlington aanbrengen, maar zonder twijfel zal
de tijd komen dat zij ook rechtstreeks voordeel aanbrengen. Dan zal de Maatschappij
behalv» uit de inkomsten van haar eigen lijnen en de ontvangsten voor landverkoopen
ook nog uit dezen bron voordeel trekken.
Amsterdam 17 April 1884. J. v. d. Burg.
BURGERLIJKE STAND.
Ondertrouwden 17 April 188é,
W.
M.
K.
J.
Q
M.
3.
B.
A.
J.
E.
C.
H.
D.
J.
W.
J.
H.
H.
L.
H.
B.
E. Altes en C. H. M. v. Hengel.
Arens en J. H. Thome»,
Bekker en N. J. Gre.^er.
H. H. Bellioin el en M. P. Ha*ekost.
Biller en B. J. van der Feen
H de Boer. rn M. Sehlusen
H. Dieku.ann en M. I. vna Snhaick.
Doek en A. M. lïo, mans.
van Dijk en vV. Berkman.
W. Fl erman en N. Koster.
F. Francois en J. Ottea.
B. Fransitn eu M. C. M.
Kranenbruckers.
Gartm n en M. van Mul.
C. J. v. Gogswaardt en H. Timmerman.
H. Grondman en W. P. Braama.
de'Haas eu A. S. P. Vorw rk.
J. ten Ham en 0. O. de Zwart.
F. X. Helle en M. Capelle.
H^ngeveld en G de Bruin.
P. Knip en L. A. van
Kolk en T. Buis.
Kraan en C. Cones.
Leurs en C. Boekweit.
H. Luijken en W. O. A. Boere
C. J. J, Nieuwland en A. Haanebrink:
J. H. Noot en M. de Koning.
H. Poldervaart en J. E. Thjjubèen.
H. A. M. Postma en H. H. van SwietenJ
A. G. Putten en J. U. W. Goldewijk.
G. Robelot en J. M. van dn Bilt.
P E. lïos en G. M. Meeaman.
B. Bijkaen en H. Weber.
G. E. A. Suidman en M. Knapp.
J. B. Hettels en W. C. Werter.
A. P. v. d. Siuijs en C. de Vrie«.
P. Smit en M. van Loenen.
H. J Snijders en G. J. M Douwei.
T. P. A. Sp-uijt en H. v. d, Helm.
C. G, Spuijkerman en A. M. L. v. d. Erve»
H. Weijter en K. Bleeker.
C. H. v. d. Velden en A. M. C. Beiss.
G. Veldheer en E. M. v, d Heuvel.
C. Woertman en M. E Stronk.
L. W rp eu K. Broek.
W. d« Zwaan en G. Pijpers,
L. 1. van der Zijpen en S. Sanders.
VEILING VAN VASTE GOEDEREN.
Op Maandag 21 April 1884 des avondsten 6 uur,
ID Frascati.
Twee Hniztn en Erven, en Winkelhuis en Erve, Van Heemskerkstraat, 21, 19, 9.
Een Viila t» Bewerwijk, Velaerwvg.
Een Koetshuis en ta.ling ala-vuren, Aspergelaan.
Een Huis en E ve, Vijzelgracht, 41.
Een Huis en Erve, Zwanenburgwal, 11,
Een Huis en Erve. Koestraat, 12.
Eeu Koopmanshuis en Erve, Singel, 104.
Een Huis en Erve, Korte SpinhuUsteeg, 4,
Een Fabrieksgebouw en Erve, met Pakhuis, uitmakende de nog in Werking zjjnde
Btoom Zeepfabriek gen. De Fortuin, Brouwersgracht, 296/298.
Een Huis en Erve, Vinkenstraat, l'J3.
Een Huis en Erve, Prinsengracht. 308.
Diie Opstallen van een van steenun gebouwde dubbele Huizen, gen. Haarlemmet*
meer, 89,90 9394, 64a'i.
Een Huis, Haarlemmerdijk, 46.
Een 'Winkolhuis en Erve, Heerecstraat. 83.
.Een Winkelhriis met Achterhuis, Rokin, 50.
Een Winkelhuis en Erve, Koningstraat, 40.
Drie Bouwterreinen, Korte Bleekerspad, gern. N.-Ametel. gr. vin i a. C c. tot l a. 59 e.
Een Winkelhuis en Erve, Hoogte Ka lyk, 7ö.
Een Vvinkelhuis en Erve, Agnittenatraat, 13.
Een Opstal van een Huis, Stalling en Loods, Watergraatsmeer, aan d«n Ringdijk 16.
Een Huia eu Erve, Z> edijk. 58.
Een Zomer- en Wintcrverblijf en Erve, Buiksloot, 93.
Esn Huis en Erve, Bergstraat, 8. . ?
Op Dinsdag, 22 April, des avonds 6 uur,
In Be Zwaan.
Vier Hnizen en Erv«n, Prins Hendrikkade, 74, 75. 76, 77.
Een Heerei'hnis en Erve, Klovenieraburgwal, 88
TE H IJ IJ K
Onder de rubriek TE HUUR worden voor onze
ftttónhés gratis opgenomen woningen, kamers enz. welke
Vóór Vrijdag n uur opgegeven zijn, met vermelding
V»n Stand, Lokaliteit, Huurprijs en wanneer te aan
vaarden. Opgaven hieraan niet voldoende kunnen niet
geplaatst worden.
Voor niet-abonneés *a de prijs gesteld
otf SA cent» per regel.
Beleefd maar Oriugeud verzieken wij
bij verhuring dur woniagea daar v «H
direct kennis te geven aan het Bureau
van dit blad, Spuistraat 316
A chterltttr-gtvail.
114. Een gest. kam met aik., f lüp. m. terstond.
ttt'rgrtrua t.
4. Een heel v ij hu a t 55n p. j.
8. Een Gest. Voorkamer, f25 per maand. Terstond.
18. Een vrij bovenhuis f 850 p- j. l Mui *?» »""« Dinad.
en Dondeid.
K in tien-A mxt el.
266. Een kamer met alk. f 50 of 2 Kamers a f GO p. m,
desverkiezende ook met kost.
Mt innen kunt.
10. Twee gem. kam. en auite met of zonder kost.
10. Een gem. kam. met oi' zonder kost.
10. Twee kamera, kantoorio&alen.
47. Een huis en tuin, onmiddellijk te aanvaarden,
Htloeasgi-acltt.
60. Een rvnm iichi Kanto rl-ki-al, 116. p. m.
97. Een voorkam. met alk. net gem. voor l of 2 personen.
Illloeniffraaf.
6. Een gestoffeerde Kamer, a f l.:">0 per week. Terstond.
Ruime woning eu werkplaats. Te bevr. &LeUeat> M.