Historisch Archief 1877-1940
Ho. 357
AMSTERBAMM1JR,
FAILLISSEMENTEN.
Arrondissement Amsterdam: H. Oudshoorn, winselier in boter, kaas
en eieren a/d. Wagonaarstraat 130. Arr. Groningen, (heropening) E.
Hasper, destijds karreman te Lutjegast. Hecht. Comm. Mr.-R. D. Baart
de la Paille, Cur. Mr. M. Rutgers van der Loeff en D. Maas. Arr.
's-Hertogenbosch, M. E. van Baal, wed. van A. A. van Dongen, winkelierster in
manufacturen, te Bezooyen. Kecht.-Comm. Mr. Boelens, Cur. Mr. H. A.
Sassen. Arr. Leeuwarden, K. W. Rijpkema, koopman en winkelier.
Recht.Comm. Mr. H. D. van Kot-wie1! Verschuur, Gur. Mr. J. Tjebbes. Arr. Mid
delburg, M. van Hoek, schilder te Vlissingen. Recht.-Comm. Jhr. mr. D.
G. van Tellingen Cur. Mr. A. C. A. Jacobse Boudewn'nse. Arr. Zwolle,
J. . Grobbee, schilder te Dalfsen. Recht.-Comm. Mr. S. J. van Boijen,
Cur. Oppenheimer, proc.
OVERZICHT VAN DE EFPEGTENMARKT
van 19 tot 25 April.
IIoo aangenaam zoude het ons zijn onze lezers op een gunstigen terug
blik op d > afgeloopen week te onthalen, en op enkele lichtpunten in den
fondsenhandöl te wijzen. Gelijk hare voorgangsters was zij ochter weder
arm aan bemoedigende tijdingen, doch rijk aan teleurstellingen. Vooral
geeft do Amerikaansche markt weder rijkelijk stof tot ontevredenheid.
Langzamerhand zijn de koerson van verschillende Shares tot zulk een
laag standpunt gedaald, dat de vrees voor verderen teruggang eindelijk
voor uitzicht op betere koersen zal moeten plaats maken.
Vreemd schijnt de hernieuwde daling in vele Amerikaansche
Spoor?wegshares, wanneer men in aanmerking roemt dat de Haart-ontvangsten,
alhoewel niet zoo groot als die van het vorige jaar, toch de verwachting
verreweg hebben overtroffen. Evenzeer is dit het geval met de ontvang
sten in de eerste week van April, die voor nenige Maatschappijen in het
bijzender bij de Noordwestelijke lijnen, zeer bevredigend zijn. Ondanks
zoowel ellende, heeft de Nederlandsche fondsenhar.de! zich, op enkele
uitzonderingen na, uitstekend gehouden, en mag een woord van lof hier
wel op zijn plaats worden geacht.
Hoewel ons publiek weinig of geen belang heeft bij Engelsche fondsen
ia het toch opmerkings waardig, dat Engeland nu zal trachten 3%
Consols in 2%% te couverteeren. Wel een bewijs, dat de rentevoet voor
solide waarden gaandeweg lager wordt, en men om zijn kapitaal niette
wagen, zich met eene lage rente moet te vreden stellen,
In den Hollandschen hoek was de stemming verdeeld. Integralen
blijven -%« %, oude vieren en 1878ers V» % hoog er, terwijl drieën % %
terugliepen.
Oude H mgaren % % lager, 6 % goudloening \i % beter. Italianen,
met geriiigen omzet onveranderd. Oostenrijksche fondsen gingen eene
fractie terug. Portugeezen verloren % %. Mon schijnt voorde no^r steeds
in aantocht zijnde nieuwe leening het oogenblik nog ri-1 geschikt te
achten, of wel met het oontracteeren dier leening niet te kunnon vlottBn.
Russische fondsen waren, bijna zouder uitzondering1, allon lager. Met
de koersen van 18 April vergeleken, is hot verschil betrekkelijk onbe
duidend, en bedraagt ongeveer M%. Eindelijk is ook da sluier, dio de
.nieuwe uittegeven leening omhulde, opgelicht, en bleken de poruchten
waarheid te bevatten, dat deze uitgifte eene getrouwe copie der I870/73ers
zoudo zijn. Opmerkelijk is het, dat deze leening behalve te Berlijn, waar
zo wtird gesloten en to St. Petersburg, als hoofdstad das fiijks, alleen te
Amsterdam wordt opengesteld.
De koers van uitgifte is 8945% to storten ter keuze der inschrijvers
op zes verschillende termijnen rnet bij betaling der loopende rente van
af l Mei 1884 tot den dag van opvraging. In ruil togen do 1872/73ers
levert deze uitgifte een aardig voordeel op, hoewel men rekening dient
t« houden mot de omstandigheid, dat bil laatstgenoemde soorten de lo
tingskans op dit oogeablik tieter is dan b\j de nu uitgogevene obligatiën.
Ongetwijfeld wordt deze leening ver overteekend, en zal aan de inschrij
vers wellicht geen 10% hunner aanvragen kunnen worden toegewezen.
Spanjaarden fluctueerden sterk; door proote verkoopen te Parijs voor
Madndache rekening ging do koora 1K% torug. Tenslotte kohdon zij
zich iets herstellnn e~Tt blijron % % beneden hun vorigen koers.
Turken toonen voor allo soorten weder eene koorsvermindering aan.
De algemeene schuld verloor V.4.%, de gerejristreerdo %%, terwijl de
1889örs 58%, en de geregistreerde diezelfde fractie teros?"ingen.
In Ecryptonaren is da handel onboteekenend, de 4% Unifiod stegen %%.
In Mexicanen was de daling van beteekenis; de oude blijven % %,
do 1864er U % lager.
Brazilianen 1865 en 1875 verloren % %, terwijl de 1879ers V» % omhoog
gingen.
Columhianen M % lager. G % Peruanen onveranderd, 5 % % % lager.
Venezuelanen konden zich eene fractie verbeteren.
Stedelijke loeninpen met weinig handel, alleen hadden in do laatste
4.% leening dor gemeente 's-G^avenhage a 98M % eenige omzetten plaats.
In verhouding tot andere 4% gemeentelijke leeninpen, die 99 it 100%
staan genoteerd, komt het ons voor, dat 'de koers dier Obligatiën nog
foor eBnigren vooruitgang vatbaar is.
Industriëele waarden toonen eenige variatiën aan, alhoewel de omzet
tingen niet van grooto beteekenis waren. Een vooruitgang valt te ver
melden van %% in Nieuwe AfrikaanscheHandels-Vennootschap van JO»
to Aandoelen Ned. Handel. Mij De resultaten dezer l/aatschaprij over het
afgeloopen jaar schijnen by vele andere industriëele Maatschappijen gun
stig te zullen afsteken. Zaker heeft het flinke kapitaal, dat de Maatschappij
te harer beschikking heeft daartoe medegewerkt.
Aandeelen Stoomvaart Java" herwonnen 3J4 % van het pas geleden
verües. In 5 % Obligaten kwam nog geene affaire tot stand, ofschoon
50 % geboden en 55 % gelaten werd. Aandeelen Stoomvaart Nederland"
8K % lager. Aandeelen Kas-Vereeniging 2 % lager, Koloniale Bank
4M % minder, en te vergeefs a 90 % aangeboden.
Aandeelen Ned. Ind. Handelsbank noteeren weder V4% lager dan de
vorige week. De geruchten omtrent het te annonceeron dividend, dat nu
eens op 5%, dan weder veel lager getaxeerd wordt, maakten dat er in
de koers dier Aandeelen in den laatsten tijd nog al fluctuatiën plaats
hadden.
Panopticum 3%% lager. Aandeelen Parkscaouwburg daalden 1M%.
De Koninklijke fabriek van stoom- en andere werktuihen heeft op l Mei
a. s. bij de Kas-Vereenrging, alhier, de inschrijving opengesteld op eene
6% obliegatieleening, groot ? 1.800,000.?, die ten dele moet, strekken
tot uitbreiding van bedrijfskapitaal en ter aflossing van bestaande
credieten. Elf ton zijn echter gereserveerd ter vrijwillige conversie der
bestaande eerste hypothecaire-leening. Met het oog op de dringende
noodzakelijkheid, die inrichting voor Amsterdam te behouden, hopen
wö, dat het publiek aan de Maatschappij het geld verschaffe. Naar het
prospectus mededeelt, hangt het levensonderhoud van 9000 personen van
het bestaan der fabriek af.
Maxwells verbeterden eene kleinigheid.
Hollandsche Spoorwegwaarden toonen voor het meorendeel eene koers
verlaging aan. Haarlem?Zandvoortdaa'den 1A %, Exploitatie Maatschapppy
14%, Aandeelen Centraal Spoorweg 1%%, Uitgestelde Schuld ?&%,
Aan,deelen Indische Spoorweg Maatsch. 2%, Rhijnshares ZA% V&% Oblig.
Boxtel- Wesel IX %t gestempelde Obligatiën IK tf,
Behalve Victor Emanuel Sporen die K % stegen, toonen Italiaansche
Sporen een teruggang aan. Zuid Italianen en West Italianen daalden % %.
In navolging der Russische Staatsfondsen., waren ook de
Spoorwegwaarden lager g«noteerd. Die prijsverlaging bedraagt voor Baltioshe
en Riaschsk Wiasma Spoorwegaandeelen circa l %, voor de overige soartea
was de teruggang minder aanzienlijk.
Tramwegmaatschappvjen met weinig handel. Aandeeera Noord- en
Zuid Hollandsche tramweg daalden 6%. Aandeelen Zuider Stoomtram
werden niet genoteerd, ofschoon quaestieuse stukken aanzienlijk lager
dan 43, den laatst gensteerden koers, werden aangeboden.
Madridsche loten l%%, Turksche %% lager. Zooals hierboven gezegd,
deed de Amerikaansche markt zich weder van eene zeer ongunstige zyd«
kennen. Bijna zonder uitzondering toonen alle speculatieve soorten eene
koersvermindering aan.
Canadians daalden ruim 5°/0, naar men zegt, tengevolge van. groota
opruimingen van een Londenschen houder. De ontvangsten op die Ifln ziju
ook buitengewoon slecht.
Verder is eene daling te vermelden van "2bi% in Aandeelen Canada
Southern spoorweg, \%% in Denver Rio-Grande shares, IX% in 1ste
Hyp. Obligatiën, 1% geconsolideerde dito en % % in algemeene dito.
Nog daalden 1ste Hyp. des Moines ft. Dodge l %, Floridashares l %,
5 % Obligatiën l %, Caïroshares en Incomebonds X %, 1ste prefe
rente Prancisco Shares VA %, tweede V/i %, Michigans 4M %,
Missourishares VA %, 7 % Obligatiën circa 2 %, algemeene Hypotheek 2?i %,
Incomebonds 2% %, Union Pacific Southern Branch 2 H %, Prefered
Oregon % %, Manitoboshares % %. Weder zijn f 400.000 7% 1ste Hyp.
Oblig. der St. Paul Minneapolis & Manitoba My ter aflossing aangekon
digd. Unionshares daalden bijna 3 %, preferred Wabash *A 96.
Te Londen zijn geruchten in omloop dat de Wabash-Maatschappij niet
bfj machte zal zijn de op l Juni vervallende rente harer algemeene
hypothecaire obligatiën te voldoen. Of dat gerucht waarheid bevat, kunnen
wij moielijk beoordeelen, wel blijkt ons dat het uitstaande bedrag dier
schuld $ 50,000,000 bedraagt, dus aan halfjaarüjksche rente VA millioen
dollars vereiser eride.
De geldmarkt blijft minder ruim, plaatselijk disconto ondar Bankdisconto
schaarsch voorhanden, alhoewel iets a 3)4 % werd afgedaan.
De laatst gepubliceerde Weekstaat der Nederlandsen.» Bank toont eeno
vermindering der disconto-rekening met ?700.000 aan.
Daarentegen nam de beleening-rekening Ji millioen toe. Wederom
vloeldo ? 700.000 aan goud in de Bank. s. "
^.MEBIKAANSOHE SPOOHWEGEÏ*
XIV.
Het groote hardnekkigheid hield de daling in de Amerikaansche Spoorwegwaar»
den aan.
Onze benrs, die eenigen tijd geleden de dalende beweging aan andere beurzen
niet altijd slaafsch volgde, was nu zoo mogelijk nog ongunstiger gestemd dan Lon
den en New-York.
Wat de reden voor den plotaellngen val der Canadian Shares was, is tot nu toe
niet publiek bekend geworden. Wel waren de ontvangsten in den laatsten tijd sterk
verminderd en bedroegen dezo bij oen mijlental dubbel zoo groot ala verleden jaar
nog eenige duizende dollars 's weeks minder, maar talegrafisoh waren die ontvang
sten reeds lang bskend gemaakt, zoodat vermoedelijk andere redenen voor de daling
bestaan.
fommige voorvallen in zake de Canadian Spoorweg aatsoh. zy'n al even duister
als bij de Ontario en de West Shore Spoorweg Maatschappijen. Omtrent laatstge
noemde Maatschappijen geeft de> World" van 12 dezer een uitvoerig artikel, dat ten
doel heeft aan te toonen op welke wijze door het beatunr van genoemde Maatschap
pijen met de millioenen ia omgesprongen.
Zoo hutgeen daarin wordt medegedeeld op feiten berust, dan zijn de gewone aandeel
houders van de New-York Octario Western op ergerlijko wijze benadeeld. Een gerech
telijk onderzoek zou misschien leiden tot bestraffing der directie, maar zeer zeker
zouden er jaren raede heengaan voor dat alle verwarringen waren opgelost. Ik blgf
daarom bij mijne meening, dat zoo het eenigszins mogelijk is, eene schikking moet
worden verkozen en dat het hoofdbeginsel moet zijn: consolidatie der verschillende
Maatschappijen.
Ook de Donver-Kio Grande Aandeelen, deelden opnieuw in den achteruitgang en
bij het lezen van het overzicht, dao de Chronicle geeft van het eerlang te verschij
nen jaarverslag wordt men voor deze ondernwming nog niet zeer optimistisch gestemd.
Hot huurcontract met de Denver-Bio Grande & Western leverde een verlies op
van Ds. 318,566.
Dat verlies wordt, onder meer, toegeschreven aan de verlaging van de tarieven,
tengevolge van concurrentie en voor een deel terecht. Maar toch mag niet over het
hoofd worden gezien, dat de tarieven van de Denver & Kio Grande eertijds zaer
hoog waren en dat do concurrentie altijd beletten zal, dat ze ooit weer zoo hoog
worden als vroeger het geval was. Zeven cents per persoon per mijl was voor
heen geen buitengewone hooge vracht op de Denver & Bio Grande ; in 1833 was
de gemiddelde vracht 3,60 dat is ongeveer evenveel als gewoonlijk op de Oostelijke
lijnen der Unie wordt berekend.
Meer dan eens heb ik gewezen op do raooielijkheden, die zouden voortkomen uit
de noodzakelijke verlaging der tarieven en de uitkomsten bevestigen deze bewering.
De Yflnst" en Verliesrekening der JIij. toont een netto winat vaa _^ ds. 2.732.9CO.
Af rente op schuld ds. 2.03G 813.
huur 317.752.
belasting 238.268.
Diyerssen « 7066. £ 2.600.799.
Surplus ds. 132.167.
Eet bestuur heeft het raadzaam geacht voortaan alle rento op uitstaande obliga
tiën ten laste der Inkomstenrekening te boekeu. Het credit der winst- en verliesre
kening (voortgesproten uit eene boeking, waarbij slechts een deel der rente op uit
staande Obligatiën ten lasto dor Inkomutenrekeuing werd gebracht) is teruggebracht
op do boawrekening en de materieelrekening.
Zulke maatregelen verdienen waardeering, maar niet bij de beoordeeling v»n de
Winst- en Verliesrekening, die op 31 December 1883 ia afgesloten
De rente van Ds. 2,036,810, welke ten laste der inkomsten rekening is geboekt,
komt niet overeen met de rente op Ds. 26,123,000 Obligaticn en Da. 4,028,(KO Bollin^
Stock L'rusts. Zij behoort volgens de nieuwe methode die na 31 December 1883
zal gevolgd worden meer te bedragen.
Volgens de nieuwe wijze van boeking zal in 1884 de rente ten laste der Inkomsten»
rekening zeker Ds. 200,000 meer bedragen dan in 1883, zelfs indien er geen nieuw»
uitgifte van schuldbrieven plaats vindt.
Hierbij komt dan de rente op de vlottende schuld, die nog altijd niet geheel gedekt
is en de bijdrage voor het Amortisatiefonds, waarvoor in 1883 niets is afgezonderd,
Voor zoover bekend, zijn de ontvangsten per mijl in het loopende jaar niet of
niet veel hooger dan verleden jaar.
Blijkt uit het bovenstaande, dat zelfs voor de obligatiehoudere van de Denver A
Kio Grand.o guootweg-Maatschappij n«g vela ge,7*reu_ dreigen, de