Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD V0*0R
Ne. 383
Men is druk bezig de rivier do Oude Maas onder den wal te ver
diepen, ten einde den stroom die thans geheel op den dam loopt, langs
den wal heen te leiden.
Het Museum van Schilderijen en Oudheden op het Raadhuis te
Haarlem is in de maand Mei 1.1. bezocht door 202 betalenden, en door
278 personen zonder betaling van entree (op Zondagen).
Aan het bezwaar, dat de beide eerste treinen op de lijn UTRECHT
BOKSTEL van uit Kuilenburg geen aansluiting hebben op de lijn
Geldermalsen?Nymegen?Arnhem, is sinds eenigen tijd tegemoet gekomen,
door aan den goederentrein, die 's morgens 6 u. 45 m. van Kuilenburg
naar Geldermalsen vertrekt, een personenwagen 3e klasse te verbinden.
De Btoomtramweg-maatschappij OLBAMBT is op hare lijnen begonnen
te rijden met wagens 3de klasse.
Te IJsELiioNDE is een derde werkliedenvereeniging opgericht onder
den naam Exceteior. Zij stelt zich ten doel aan contribueerende leden,
die door ziekte als anderszins onbekwaam zijn in hun onderhoud te
voorzien, een weekgeld van ?4.- uit te keeren. De contributie bedraagt
? 0.10 per week.
Gedurende d« beide Pinksterdagen zijn met de tramwagens der A. O.
Maatschappij hier ter stede vervoerd 149,554 personen, met bijberekening
der ingenomen overstapkaartjes; op alle lijnen van den
Havenstoombootdienst 40,075 personen; De Gooische Stoomtram vervoerde den 2den
Pinksterdag 10,472 personen.
Gedurende de beide Pinksterdagen werden aan de plaats-bureaux, te
's-Hage, van den Holl. spoorweg, 5419 biljetten afgegeven.
Van 24-31 Mei vervoerde de stoomtram Den Haag-Scheveningen 9557
personen.
Te Eotterdam werden gedurende de Pinksterdagen 66.641 personen
vervoerd; de Haarlömsche tram 9059 personen; en door de Arnhemsche
Tram-Maatschappij 12,395 personen.
Op de beide Pinksterdagen werden door de Zuider
StoomtramwegMaatschappij vervoerd 3556 personen; de Ginnekensche
Paardentramweg-Maatschappü3879 personen.
To Meppel zal v.in wego do aldaar bestaande schermclub op den lOden
Augustus van dit jaar een wedstrijd worden gohoiulon voor deelnemers
uit Groningen, Friesland, Overijsei en Drente
Gedurende de maand Mei ia to Wapeningen, volgons den rogomnoter
der Rijkslandbouwbcbool, 51 >£ m AL regen gevallen, tegen 06 X mM. in
dezelfde maand van het vorige jaar.
In de vorige week kwamen te Leiden elf, to Zoetonvoude Uvoa, on te
Botterclam n geval van pokken roor.
Hot bestuur van Floralia te Leeuwarden, reikte aan 8(56 personen 334 5
planton uit, zijnde ruim driehonderd stekjos minder dan hot vorige jaar.
Door slapte van werkzaamheden en het uitblijven van nieuwe bestellingen,
zag de Maatschappij De SsheMa te Yiissingon zich genoodzaakt eenigo
werklieden te ontslaan; eerst
achttal scheepstimraerlieden.
eenige losho sjouwers, daarna ecu
In den tuin van den hr. Van Eoolwijk, notaris to Groenloo, staat een
2 M. hooge treurroos, wier takken een prieel van 9 M. in omvang geheel
omvatten; de plant prijkt mot ruim zeven duizend rozen en knoppen.
F AIL LIS S E M E N T E N.
Arrondissement Amsterdam. A. Mendeis, koopman, a/d. Prinsengracht
te Amsterdam. SecUt. Corum mr.L H. van Goor. Cur.mr. K. J. Philips Azn.
A. G. F. van Dijk, banketbakker aan de Quellijnstraat 143. Kecht.-comm.
mr. C. A. Cluis van Buren, cur. mr. W. l'. A. Kollegers, adv. on proc.;
A. L. Polak, winkelier in manufacturen aan de Oude Waal 21.
Recht.comm. mr. A. M. Pareau, cur. ir.r. A. Leesberg, adv. en proc.; in staat
van kennelijk onvermogen verklaard: "VY. A. C. de Oude, kantoorbediende
a/d Commelinstraat 6, cur. mr. W. A. P. Heilegers, recht.-comm. mr,
C. A. Chaig van Buren.
OVERZICHT VAN DE EFPECTENMARKT
31 Mei-6 Juni.
De afgeloopen week geeft weder weinig reden 'tot tevredenheid. In
de meeste hoeken was de handel verre van uitgebreid. De
Amerikaansche spoorwegmarki bleef nog steeds de meeste aandacht tot zich trekken,
terwn'l Amerika onze vraag ruimschoots bleef voorzien. Onze Beurs blijft
hare aankoopen voortzetten, ofschoon men onder de koopers gehoel an
deren dan de vroegeren aantreft, die tegenwoordig de zoozeer gedepreciëerde
waarden opnemen. Geeft dit reden tot tevredenheid ? Zeker, wanneer do
berichten, die ons hier uit Amerika geworden, vertrouwbaar ziin, want
dan hebben de moeste Aandeelon werkelijk lage prijzen bereikt. Zelfs zijn
de Aandeelen der Maatschappijen, die geacht worden in gevaar te zynin
handen van receivers te geraken, ook in dit geval zeer laag.
Men kan aannemen dat wij genaderd zijn tot prijzen, waarop een spoedig
herstel moet volgen, want men moet niet uit hot oog verliezen, dat de
spoorwegen der Vereenigde Staten nog waardo hebben. Let men op de
ontvangsten, dan z\jn die zeker zeer bemoedigend. In vele streken zijn
de ontvangsten grcoter, terwijl men eene sterke afname verwachtte.
Doch ondanks dio goecie gegevens, ontnemen de handelingen van hen,
die aan hot hoofd der spoorwegen staan, aan velen het volhardende ver
trouwen, dat zij in cle toekomst der Amerikaansche Spoorwegen koesterden.
De aanzienlijke val in de Aaudeelen der Louisville & Nashville Spw. Mij..
moet VTaarsekfJnlijk oek weder aan handeMngen der Directie
wordeH«geweten. Het gerucht van het aanstellen van een receiver werd tegenge
sproken, doch van eene andere zjjjde w«Fdt gemeld, dat oneenigheid in
den boezem der Directie aanleiding tot de dalingfis.
Onze Hollandsche fondsen waren gedrukt. Tea eerste deed
de-gevaarUjke ziekte van den Kroonprins haar invloed gevoelen, dech tevens
was het het indienen van het leeningsontwerp bij de Tweede Kamer,
dat een teruggang voor bijna alle soorten veroorzaakte. Be Minister
van Financiën heeft weder tot het 4 % type zijn toevlucht genomen,
aangezien de omstandigheden die op de beslissiag der van deze leen-teg
aan te nemen rentetype van invloed kunnen ZÜH, sedert Februari 1883
niet zijn veranderd. Ofschoon men op eenige omstandigheden zoude
kunnen wijzen, die wel degelijk zijn veranderd, zien wij volstrekt geen
reden, waarom op den ouden voet van geldleenen n%oet worden veer
gtegaan. W}j kunnen niet goed vatten, wat toch the gre&t attraction der
4 % leaningen is. Wel zouden wij het aangaan eener 3 % leening
kunnen toejuichen.
In de eerste plaats, omdat wümeenen, dat die in verhouding hooger ge
plaatst zoude kunnen worden, en tweedens, omdat het aan de markt
brengen eener 3% amortisabele leening een eerste stap kon zu'n om tot de
Conversie der bestaande 4% leeningen te geraken. Nog iets, wij gelooven
dat eene verdere koersverhefüng der 4% leeningen, door de kans op
eene eventueele Conversie wordt tegen gehouden, en nu zal de Minister
tot de uitgifte van 4% Obligatiën, die in verhouding het laagst genoteerd
staan, zijn toevlucht nemen?
Wij meenen, dat er in het aangaan eener 4 % leening een groot nadeel
voor de schatkist ligt. Dat nadeel doet zich, naar de hoegreotheid van hot
delgingsfonds dadelijk of in de toekomst gevoelen. Men kan veilig aan
nemen, dat bij eene aflosbare schuld de koers van uitgifte zich hooger
kan stellen naarmate de winst bij uitloting grooter is. Die winst is bij
eene iets onder pari uit te geven 4 % leening ongeveer niets. Daarom
geeft men, in de onzekerheid, waarin men verkeert of de rentevoet op
den duur niet zal verminderen, verreweg de voorkeur aan fondsen die
aanzienlijk onder pari genoteerd zn'n. Wanneer namelijk die lagere
koers door geringere rente wordt teweeggebracht.
Het nadeel, dat de schatkist lijdt door het aangaan eener 4% leening
springt dadelijk in het oog.
Gesteld de Minister slaagt er in de benoodigde ?60 millioen a pari te
plaatsen, dan vereischt die leenintr, om in ruim 56 jaar gedelgd te kunnen
zijn, eene annuïteit van ?2.700,000.
Al heeft mon dikwijls het tegendeel beweerd, toch blijven wij gelooven,
dat oene 3% a pari afgelost wordende leening zér in den smaak van
ons geldbeleggend publiek zoude vallen. Daarvoor een prijs aan te
geven valt niet moeieljjk.
Ter vorkriiging van ? 60 millioen effoktief, zoude men ? 72.727.300
o% moeton uitgeven a 82KJ-Ó, dio ook door dezelfde annuïteit in 56 jaar
leoning zelfs tot hooger koers nemers zal vinden. De ;>Jó Obligatiën
Amsterdam f kanaal-leening) zijn 88% genoteerd. De 3?ó oblig. der
Nederrindsch-If.c'isclio Spoorweg-Maatschappij notoeron 8oX%, hoewel óezo
butsten niot door uitloting ;'i pari, doch door inkoop van den
laagstaanbiedonde wordoti geammtisaerd. Wel is waar is eene noteoring van stedelijke
obligatién, of van schuldbekentenissen eoner Maatschappij uiet met de
van oen staa^st'onds t« vergelijken, doch wel degelijk mag men letten
op de verhouding dor verschillende schulden onderling.
Do Jó Obligaticn Amsterdam, waarvan de laatste loting in 1925 plaats
hooft, s! aan slechts 12 Ju' benoden do 4 J J ioeningon genoteerd. Da 4 'A %
O'olig. Nodorl. Indische Spoorweg-Maatschappij bereikten zeldon hooger
koers dan da puriwaardo (door de betaalbaarstelling in het buitenland
101 >J a 102%'). Do Nederlandsen-Indische-Spoorweg-Maatsch. zag dan
ook terecht eon groot voordeel in eone Conversie harer 4>a % Schulden
ia oene 3 % Schuld, Wij komen dus tot de gevolgtrekking, dat het uit
geven oenor 3 % loening gewenscht is: ton eerste, omdat de Minister
van Financiën hoogstwaarschijnlijk hooger koors dan S2.}A % voor eene
a pari uiUotondo leening kan bedingen en ten tweede, omdat door die uit
gifte de mogelijkheid ontstaat bij eenige koersvorhofling de 4% Schulden
in o J-ó to convortoeren.
De koersen van alle soorten Hollandsche fondsen toonoa bij do vorige
nofeering een teruggang van or.goveor U % aan.
Hougaarsche fondsen vast en voor het meerendeol hooger genoteerd.
Italianen verbeterden M%. OostenrijkHcho fondsen onveranderd.
Portugeezen stegen V< %.
Da meeste soorten Russische fondsen konden zich iets in koers ver
beteren. Voornamelijk zijn hot do pondensoorten, dio koeravorhooging
aantoonen. f
Spanjaarden blijven stil on do koors iols hooger. Turken stegen >« a
M%. gyptenaron onveranderd. Geconsolideerde obligaün Louisiaua
gingen :>/ó vooruit.
. Oude Mexicanen verloren 7« ?ó, 'oi-wijl do 186-lors zich op hun vorigen
koors handhaafden. Brazilianen iots hooger.
Ton slotto wijst de koers der Periumen slechts oen klein avans aan.
Hot bekende on gelogenstrafte bericht, dat Chili oene rento van 4% op
do Peruaansche fondsen zoude garandecron, maakte, dat men aanvankelijk
tf» Londan, on later ook hier, hoewel nier, in die mate, tot aanzienlijke
aankoopen tot hoogere koersen overging. Onbegrijpelijk is het, dat men
aan zulk eone aanzienlijke route-garantie geloof hechtte.
Stedelijke loeningon 'gevraagd en voor zoover ter markt hooger ge
noteerd.
Van industriöelo en tinauciësle ondernemingen zijn Havendienst 2 Jó,
Fayonoord 2?i %, Nedorlandscho Bank l M % en Aandeelen
WesterSuikorraflinaderij zelfs 12 % hooger. Daaroutegen verloren Aandeden
Intern. Crediet-' en Handels-Ver. %, Aandeelen Handel -Maatschappij
% Jó, Parkschouwburg 4 %, Twentscho Bank-Vor. l ''t.
Van Nederlandsche spoorwegwaarden daalden Aandeelen Haarlem
Zandvoort 2%, gestempelde Obligatiën Centraal Spoorweg l Jó, bewijzen
van uitgestelde Schuld *A Jó, ^A; Oblig. Bokstel Wesel 2 %, terwijl da
gestempelde Obligatiën dier Maatschappij l % opkwamen.
In 4>4 Obligatiën van den Geldersen-Overijselschen Locaal Spoorweg
word iots gedaan a 101 Jó, te leveren na het voldoen der eerste storting,
onder aftrek van de nog verschuldigde 50 %. Er werd dus l Jó agio
be*aald.
Italiaansche en Russische Spoorwegwaarden voor het meerendeel iets
hoojror.
Aandeelen Gooische stoomtram daalden 6 %, terwijl Aandeelen
Rotterdamsche Tramweg Mij. 4/a % wonnen.
De rneosto soorten Amerikaansche Spoorwegwaarden toonen verlies
aan. Dat bedraagt &'?%.%, na aftrok van het dividend op Burlingtonshares,
0% op Nashvilleshares, 4% op Pittsburg ft Wayno & Chicago-shares, die
echter zelfs tot aazieniijk hooger prijs niet ter markt zijn. Verder daal
den llock Islandshares 2«%, 5% Denver Dio Grande Spw. l%%. Ca
nada Southern on gecons. Obligatiën Denver en R. G. Spw. 1K%.
Inc/omebond Cairo on Erieshares 1%.
De volgende soorten toonen echter eene koersverbetering aan, prefered
Nortwestern 2i-'i% Unioiishares 2% 1ste francisco 1/^Jó on tweede 1%.