De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 27 juli pagina 15

27 juli 1884 – pagina 15

Dit is een ingescande tekst.

No. 370 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. 15 belangrijk worden genoemd, want ongeveer DB. 7.000000 a Da. 8.000000 Aandeelen ea voor een bedrag van ongeveer Ds. 4.500000 a 6 pCt., 3 pCt. en Siaking Tuud OWigatiëu dezer Maatschappij zijn thans in handen van Hollandsche houders overgegaan. Sedert de Louisville Nashvillo Aandeelen aan de.Amsterdamsche beurs geïntrodu ceerd werden, in April 1881, is er in liet financieel beheer veel voorgevallen, wat de gunstige opinie, vroeger omtrent de waarden dezer bezitting gekoesterd, aan het wankelen heeft gebracht. ' Jaren lang, van 1863 tot 1873 deelde de Maatschappij 7 i 8 pCt. 's jaars aan dividend op hare aandeelen uit en mocht de zaak zich in don financieelen steun T»n een bankiershuis als dat van Baring Brothers verheugen. Tjjdens de crisis leed de Maatschappij evenals allo andere spoorweg-Maatschap pijen, maar zij is hare moeielijke tijden te boven gekomen zonder staking van rente' betaling, en hervatte in Augustus 1877 de dividendbetaling, In 1880 deelde zij we derom 8 pCt. dividend uit. In het jaar 1880 evenwel, achtte de directie het tijdstip gekomen om de toekomst der onderneming te verzekeren door uitbreidingen en aankoopen van nieuwe lijnen, die wel niet dadelijk winst zouden geven, maar tot instandhouding der oudere lijnen noodig waren en na verloop van eenige jaren zelvo ook voordeelig zouden blijken. De omstandigheden wettigden die uitbreidingen ten volle en ook nu nog is er geen reden om zich in dit opzicht over de toen gevolgde politiek te beklagen. De netto ontvangsten per mijl zijn voortdurend toegenomen niettegenstaande veel tea laste der exploitatie is gebracht, wat uit kapitaalrekening gevonden had kunnen worden. New-Orleans, Mobile en Pensacola in het Zuiden, Memphis en St. Louis in het Westen, Louisville en Cincinnati in het Noorden en in verband met de Georgia-lijn«n, Savannah en Port-Koyal in het Oosten behooren tlians tot de hoofdplaateon, waarheen de Louisville Nasliville rechtstreeks hare treinen zendt. Zulk een vooruitgang vaa circa 1000 mijlen tot op ruim 2600, ongerekend nog 1000 mijlen weg, die zij controleert, kon niet zonder juvloed blijven op hare finan ciën on hierin ligt de fout van de toenmalige directie, dat zij niet genoeg heelt bo?eft, dat nieuwe -werken niet ondernomen moeten worden, zoolang do middelen er Toor niet zijn aangewezen. De stoute poging om de Louisville Nashville in zeer korten tijd tot de machtigste Bpoorweg-Maatscliappij van het zuiden te maken is gelukt, maar niet zonder hare 'reputatie in gevaar te brengen. Van 1880 tot 1884 verkeerde de maatschappij in een overgangstoestand, en zoolang uit. de verwarring geon goed doordacht systeem was geboren, kon de maatschappij niet onder de soliede ondernemingen, hare aandcelen niet zooals vroeger voor geld belegging in aanmerking komen. Gaandeweg evenwel werden de nieuw verworven lijnen herbouwd en verbeterd, zijlijnen gebouwd, connecties verworven enz, en uit de netto ontvangsten, die sedert 1889 niet meer werden uitgekeerd, gedeeltelijk ook uit gelden, die hetzij in den vorm van obligatieleeningeu of op korten termijn werden opgenomen, betaald. Thans is de weg met toebehooren in een zoodanigen toestand gebracht, dat hot geheele stelsel winstgevend kan worden geëxploiteerd ea de netto ontvangsten per Wijl van Ds, 1697 in 1873/4 tot op Ds. 2500 zijn gestegen. Het financieel beheer liet evenwel sedert 1880 veel te wenschen over. President Baldwin was meer speculant dan goed financier. In plaats vai de finan ciën der Mij in de hiervoor gunstige jaren 1880 on 1881 op duurzamen voet te rege len, werd .de consolidatie der vlottende schulden telkens uitgesteld, in de verwachting, dat er nog wel betere tijden zonden komen. Jay Gould wist zich in het bestuur te dringen on vervreemde velen, die vroeger der Mij. gunstig gezind waren. Wat sedert volgde ligt nog versch in het geheugen. Baldwin, die zich iu zijn optimisme bedrogen zag, liet zich met speculatieu iu, wolke een verlies van Da. 1,000,000 ten gevolge hadden; bij vertrok eu liet zyue opvolgers Hogers, daarna Smlth, het bestuur ovtr van eene Maatschappij, die, wel ia waar, grooto waarde vertegenwoordigt on voor de toekomst veel belooft, maar die gebukt gaat onder een vlottende schuld van onge veer Ds. 4,500,000 en bovendien circa Ds. 1,700,000 andere schulden heelt, welke nog niet gefundeerd zijn. Zóó ongeveer was de toestand toen de Hollaudsche en Engolsche aandeelhouders eeniga macht in handen kregen om aan do misbruiken paal en perk to stellen en de arbeid ondernamen, waarvan do resultaten spoedig bekend zullen worden. De heeren Whitehouse en Smithers vertrokken naar Amerika om een nauwkeurig onderzoek in te stellen en in overweging te nemen of het raadzaam zou wezen om door een leening alle vlottende schulden af te doen, dan wel of het noodig zou . wezoa den weg onder beheer van een Eeceiver te brengen. Uit een bericht in de Chronicle en uit andere mededeelingen mogen wij besluiten, dat het mogelijk- geacht wordt om de Maatschappij door uitgifte van Debentures ? uit de verlegenheid te helpen ea hoewel het plan nog goeu vasten vorm heeft aan. genomen mceiien wij toch to mogen beweren, dat eeno poging om zonder verhooging der lasten, maar alleen vervanging van vlottende schuld door niet dadelijk opvorderbara obligaücn veel ondersteuning zal viudeu, niet alleen bij de aandeel houders, maar ook voornamelijk bij die vrienden en oudo relatiën dor Maatschappij, die zich hadden teruggetrokken toen lieden als Baldwin en Gould aan het hoofd v»n de Maatschappij kwamen. De bezitting is vooruitgegaan, hare verwaarloosde financiën kunnen geregeld wor den en de oude relatiën der Maatschappij zijn niet verloren gegaan, zouden wij daa geen reden tot gunstige verwachtingen hebben van deze Maatschappij, die, nu 29 weer in haar kracht is gegroeid, een spoorwegsysteem omvat, zoo gunstig gelegon als er na do Ponnsylvania missshiea geen twoodo in du Verecnigde Staten ts vindea is? Maar zullen die verwachtingen worjen bevredigd, dan ii zonder eenige twijfel hoogst noodzakelijk, dat het bestuur geheel worde hervormd en de wara stand van zaken duidelijk worde blootgelegd een oiacli, die thaus, h'.>pen wij, spoedig'inge willigd zal kunnen worden. Amsterdam, 24 Juli 1884. J. v. d. Burg. BURGERLIJKE STAND. Ondertrouwden op 24 Juli 1884. E. Abas Abas en N. Fredrikstodt. P. Amsterdam en J. Fijma. A. J. Aupers en M. E. Lacroix. H. J. Baggdlair en M. H. Elandt. F. G. Beenarts en A. S. Louffer. J. Benjamins en K. van Engers. H. Blom en M. Kraaikamp. B. de Boers en C. Levij. I. M. da Costa ea M. van Weenen. W. H. Ebsling ea G. P. de Boer. H. N. J. Feldbey en A. M. A. Bieckmann. J. P. van Geyt en C. W. Burgerding. L. Goirdvis en S. Finsij. H. W. F. Halekor en J. S. L. Amende. E. Hamstra en C. Gerards. G. P. Holleeder en A. H. G. Baarbe. J. Jansen en F. Coanden Broek, J. de Jong ea M. Gundloch. P. L. Jongelie en H. G. Jongolie. J. Koning en G. Koos. J. J. de Lange ea J. C. A. de Vries. F. J. de Lat en B. Bramslevcn. C. B. Posthumes MeijjesenC.M.G.Meijjes. P. N. Moen en S. Dels. W. F. K. Oetgons van Waveren Fancas Clöflbrd en C. A. A. Graichen. H. Pees en F. Petten. F. Pvade en H. C. van Tsaliagen. P. C. Schellinglihout en J. M. Bommezijn, M. M. Schmidt en G. M. Saiit. W. Schutte en G. van Mourik. F. Sieekmeijer en H. M. Monnik, \V. Strous ca M. van lünaum. J. Strijder en M. Poon. J. J. \V. C. Stustor en M. S. van Uaaaj, 'W. C. Swaan en A. M. Groeve. D. de Vries en L. Trompetter. C. Wallonburg en G. AlJe.-s A. P. Weber en J. S. C. Eaaiina. W. O. Wissenraet en C. E. A. Veld. W. J. Eabdor en M. J. P. van Dieren. J. SalomoDS ea E. Dresdon. J. Schats en M. C. Danko. M. E. Scheers en A. M. Schouten, F. C. Wijle en E. M. Hoddes. VEILING VAN VASTE GOEDEREN. Op Maandag 28 Juli, 1884 des middags ten 12 uur, In De Brakke Grond. Eea Zomer- en Winterverbljjf en Erve, genaamd ScJiiiibeUiave», Amstelveonacaenweg, gem. Kieuwcr-Aiastel. Ces avonds ten 6 uur, In Frascati. Ben Bouwterrein met houten fundcering, BilderJijkkade, gr. 2 a, 10 O, » Eea Huis eii Erve, Bloemgracht, 71. Een Koopm&ushuis en Erve, Keizersgracht, 86. Een XV'inkeUiuis ca Erve, Nieuwe Hoogstraat, 3, Eea Koetshuis eu Erve, Laagestraat, 44. EBII Wiukelhuis en Erve, Anjolierstraat, 90. Een Huis en Erve, Spuistraat, 318. Een Wiakelhuis en Erve, Wermoesstraat, 10. Een Huis en Erve, Haarlemmer Houttuinen, 91. Een Houten Loods en Erve, als voren, 50, Een Huis en Erve, Bickersgracht, 14. Twee Wiakelhuizen en Erven, Engelschesteeg, 21. Twee Winkelhuizeu en Erven, Elandstraat, 83, 83. Vijf Huizen on Erven, Kuiperstraat, gem. N.-Amstel, 90, 92, 94, 96, 98» Vier Huizen on Erven, Hoedenmakersstraat, gem. N.-Amstel, 147, 149, 151, 15& Een Koopmanshuis en Erve, Brouwersgracht, 68. Een Blokhuis en Erve, Spaarndammerdijk, gem. Sloten, B, 97?104. Een in aanbouw zijnd Huis en Erve, enz., Mauritskade, gr. ongeveer 85 e, Een Dito, als voren, gr. ongeveer 62 5 c. Een Dito, als voren, gr. ongeveer 71 o. Een Dito. als voren, gr. ongeveer 84.5 c. TE IIÏJÏJR Onder de rubriek TE HUUK worden voor onze abonnés gratis opgenomen woningen, kamers enz. welke vóór Vrydag n uur opgegeven zijn, met vermelding ?»»n Stand, Lokaliteit, Huurprijs en wanneer te aan vaarden. Opgaven hieraan niet voldoende kunnen niet geplaatst worden. Beleefd maar Dringend verzoeken wij Bij verlmring der woningen daarvan direct kennis <e geven aan het Bureau van dit blad, Singel S41. Voor nlet-abonnec» i» de prijs vcsteld op 36 cents per regel. A.msteMstraat. 19. Een borenhuis f 700 te be?r. No. 43, Aug. te aanv. Amtteldijk. yj. Een gem. voorkam., met balcon en prachtig uit zicht, gas, enz. f 35 p. m. terstond. / , ttaangracht. 45. Twee gest. kamers geschikt voor twea heeren 't liefst hun eigen beddengoed, f 35 p. m. . JJ66. Een voor- of achterkamer met alaap gelegenheid en met kost. __ Bloemgracht. '? lui. Kamer »ei.tot en hediesjng j 36 ea.f 50 p, W, Blocmstraat. 82. Huis, f 300 p. j. te aanvaarden terst. Mfrotiivei-ffffacht. 69. Een liuis, bestaande uit zijkamer, biunonk., keuken, plaats en alle gemakken, t'4.50 p. w. Xtanirtih, 70. Een voorkamer met alkoof f 40 p. m. terstond, een kamer met alkoof f 20 en een f 40 p. m. 89. T\vee gem kameis voor eu achter 40 p. m. Da nt straat. 3. Kantoorlokaleu. JUffflantierfgracht, 25. Een ongem. kamer. Vrant Hals straat. 6. Een prachtige salon met balcon, elaapk. en suite 1ste Etage t 60 p. m. 2da Etage zit- en slaapk., a f35 p. m., beide inclusief bodieaing. tier-ar d Doustraat, 22. Gest. voorkamer met alkoof, Ie etage. Haarletnmenceg. 15. 2e bovenhuis f 16.66 p. m.; 3e bovenhuia f 15 p. m. terstond te aanvaarden. ffaatrlemtneirhoutf uitten. B. Een. huis bev. 3 kamers, keuk. en zoUl. f325 p. j, Itartenstraa t. ^1. Een gest. kamer, f 20 p. m. terstond, fleerengrach t. 63. l en 2 gemeubeleerde kamera, 193. Gest. achterkamer, f 15 p. m, 483. Huis en tuin 13 kamers, f 2000 p, j. 485. Huis, 8 kamers enz. f1500 p. j. 585. Een gein. voorkamer met slaapkamer, XSeerenttraat. U> Es» gemeub, voorkamer met slaaf kamen -j'c Sluidenslraat ' 4. E«n gest. voor- en auhtsrk. voor een dame f20 p. m. J3. Twee ruime gem. kamers en suite Ie etage terst. 27. Gem. kamer met alkoof, i' 25 p. m. direct. 15. Vrij bovenhuis, 7 kamers euz. f 750 p. j. aanv. naa verkiez., dagelijks te bez. vau 2?4 uur. 64. 2 Nette gest. kam., f 25 i f 30 p. m. desverk. dir, Jahnh van fiennepstraat. 67. Een gem. voorkamer voor een heer terstond. J a colt van Campenstraat31, Een net gest. voorkam. met alkoof, voor l of 3 heeren dosverk. met of zoader kost. 56. Een tweede bovenhuis, bestaande uit twee kamers, ean zijkamer, alkoof, keuken, en alle gemakken, ts ?aanvaarden terst. f 260 p. j. KattentHirgerplein. <3, Een net bovenhuis, voorkamer, alkoof, achterk, en *4ieuken, f 210 p. .i. terstond te aanvaarden. Kerkttraat. 32, Een elegant gem. voork, met alcóve (In het hois^ met of zonder pension. 58. Gem. ruime voorkam. met slaapkam., f 25 p. m. 147, Een huis, f 450 p. j. terst. te aanvaarden. Kloveniersburgtval. 60. Een gest. voorkamer met alk. 2e etage f 25 p, m! te aanvaarden terst, .. .... Kot'fjespoorttteeg. '? ?'. U. Een geat, kamer geschikt voor l of 2 heeren» '' Kromme Waal. 11, Gem. voorkamers met of zonder kost. 16. Een vrij ruim bovenhuis direkt te Lauriergracht* 113. Eea gest, T«0iU«.er, flif.m

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl