Historisch Archief 1877-1940
No. 373
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Tot dergelijke juweelen is echter niet te rekenen:
odcrich Hdler, een Blijspel van Schönthan van de bekende qualiteifc.
Twee hoedanigheden kenmerken beurtelings de stukken uit die school:
of de waarschijnlijkheid is opgeofferd aan de ur.vikke.ling en in de leven
digheid der voorstelling steekt d' auto;ir met ziju eia'en wwk den draak;
of de prikkel van het belangwekkende en de levendigheid der voorspelling
zijn opgeofferd aan de gelijkmatigheid d<;r ontrolliug van ;ie gebeurtenis
sen. Het tegenwoordige stuk, dat ia Berlijn, \Vecnou, Frankfort, Hamburg,
Bremen, Dresden, Keulen, Muuchen, Leipzig, Aken, Koningsbcrgen,
Danzig, St. Petersburg, Kopenhagen, New- York, Praag, Breslau,
Blaagdeburg, Stuttgart, Darmstadt, Bazel, Potsdam, Moskou, Buda-Pest", zesr
is toegejuicht, behoort tot de laatst aangeduide soort.
Het hooiddenkbeeld is: een vrouw, wio in haar jeugd het hof gemaakt
is door zekeren jougeu dichter Rodcrii1'''. Hdler, dia daarvan. de, zoet&te
herinnernigen bebaard heeft, en die, 25 juar getrouwd met eeu
kousenfabrikant, altijd nog door de verzen en romans van ItfidericSi sleed? bij
de liarri te hebben, haren man zeer ergert. I~.odc.rich iutussohen heeft
lang geen oogen meer voor deze Chiratne. Il ij is Dr. in ds rechten,
politicus, en heeft 7 kinderen uit twee huwelijken. De man der vrouw
amuseert zich. met hare teleurstelling. De Heer Roderich neemt bijna
aan de handeling geen. deel. Er wordt van do stemming der drie
hoofdpersonen volstrekt geoa partij getrokken. In de Ie, 2e en 5e acta
komt hij niet voor: wat wel jammer v/as; want 's hecren van Dommelens
grime was weer meesterlijk. Het publiek hooft zich kostelijk geamuseerd.
Om cea staaltje te geven van de geestigheid des auteurs : Hoderich Heller
heeft een gedicht gemaakt, dat op een soiróo bij den kousenfabrikant zal
worden voorgelezen. Deze laatste vreest daarvan echter het ergste voor
Eijii vrouw. En om gerust te zijn, laat hij deu jas wegnemen, waar het
gedicht in den borstaak stak. Als nu die jas gemist wordt, kan men
begrijpen wat er gelachen werd. Dat vond het publiek nou zoo allemachtig
dol, dat hec vaa lachen niet tot bedaren kon komen!
De uitvoering was verdienstelijk. Donderdag 14 Aug. was de heer
Tourniaire, dia een eers'en-miuüaarsrol in het stuk speelde, zoo verkouden
dat hij, vóór cl'j vertooning, zijne verontschuldiging bij het publiek liet
inbrengen.
De kousenf'abrikant was de hoer Moria, Zijne vrouw mevr. Sfcoetz.
Onnoadig te zeggen, dat deza te veel een lioliandsche buivrürhuismoeder
sch;en, om het lijden van Narlc^ wap.rstiiijüjk en tevens cor.iievr te
makon. De jon^e vrouweiirolktjus waren in handen van sic dames uO^sing,
Lor-éen 0211 lief debuw.itetjo, vier naam door drie kruisjes werd
nangjduid, en wier moedei' iii du stallus met voldoauia;.; hefi't kunnen zien,
hos de dochter reeds groote vrijmoedigheid op h.= t toonael luid.
Da \veaschulijkheid, dat do perscuiaadjes i.\ het stuk zoo miümogelijk
onorgaciseh aucgebraehtüeü'eclbromiüa aljn, ziua J-j diutiohe blijspel
likt in. LIC stukken groeien -nitt; zij woru.cu Euvneugcstoüteii.
Naast" de drie groole tooKeelgezels.'jhs.ppe.n, waarop wij hier het oog
hadden, 2:1!, naar er bericht is, e;: n vierde du; najaar te Amsterd -mi
gevesligd wordöii in hut l!lil-~n-T!ij<ii,'C, Amslc!;'.ra'j.t, otul-e;- diieetie
van Charlier ca Bambcrg. O./k d o:-; a troop zou linai' eigenaardig ruit
kunnen doen. Wat r.ieu volk&lduchteu" no;:;nt op te voeren scKjnt wel
do haar aanjrswezcn tank. ;!:-.o ncüer!and.?cho ktterkaiub van hot eind
der zestiende, viui de zeventiende en zelfs van d-'j deiïige at'iitiior.dïoouw
heeft ze bij honderden geleverd. Do directie meet nu weer l.ij niynnen
van kennis en sra -.al; ts r;xdo ,^aan om wat het al oi'niet un du lüuorderc of
mindere iisa'o van moderrus-ceron aangaat, naar 'HUI oordeel is vragen.
Men moet durven en hot publiek zal ongetwijfeld gewonnen worden.
Waarom eoudj het volk niet lachen om het geen hun voorvaderen :-:oov; el
pleiner deed? Zich liieimede af t« geven zal de directie althans op meerder
v/aardcering van hen, wien orizs tigca letterkunde liet is, aanspraak duen
hebben dan het; montoeren van Duitseue '2?ossc«, waarvan men gemompeld
heeft, dat zij liet zoude ondernemen.
En hiermee kunnen wij eindelijk de pen niet neerleggen zonder te
zeggen hos onaangenaam het is dat, wanneer men zoo zijn hoop eens
te kennen geeft en motiveert over het werk eener campagne, die voor
de deur staat, men, met het cog op het geen vroeger reeds zoo dikwijls
tegen lint najaar hierover geschreven is, zoo weiuig grond heeft een ver
wezenlijking dier hoop te verwachten.
15 Aug. '84. K. J. W.
TEN-TOON-STELLING VAN VOORWERPEN BETREKKING HEB
BENDE OP HET LEVEN EN DEN TIJD VAN PRINS WILLEM I."
De plaats, waar te Delft da ten-toon-stclling gehouden wordt, werkt
zeer taeêom u in de stemming to brengen, waarmee go een blik hebt te
slaan op de Documenten", hier in liggende glazen kasten bij elkaar
gebracht. Het is do oud» huizinge (thands kazerne, eerlang waardig
monument), waar do Prins van Oraajo het middagmaal gebruikte, een
oogenblik vóór dat hij in het portaal door het pistoolschot van Balthasar
Gérard getroffen werd. Een opschrift getuigt, waar do kogels in den
muur zijn gedrongen, welke op den Prins gericht waren. Men verklaart
zich niet., dat die ronde gaten door het op den Prins geloste schot, drie
voet boven den grond, zijn veroorzaakt; maar de overlevering is zoo on
wrikbaar, dat er niet aan te twijfelen valt.
De ten-toon-steliing wordt ia een vrij groote van ter-zij verlichte zaal
gehouden. Zeer geschikt voor zulk een doel, is het hier bij-een-gobrachte
niet. Het zijn, meestal, geschreven en gedrukte dokumentea, des
bestudcerens ongetwijfeld overwaardig, maar schier ongenietbaar voor een be
zoeker, wiea da tijd en de glasruiten niet toelaten de stukken in handen
te nemen. Bizonder fraaye of onbekende schilderijen, beelden, meubelen
enz., geschikt om bezichtigd te worden, hebben onze aandacht niet ge
trokken. Vele ommers komen hier natuurlijk weer voor. die wij op da
Oranje-Nassau-tsn-toon-stelling ia de Gothischa zaal gezien hebben, 't
Meeste, wat hier bij-een is, heeft echter alleen betrekking op Willem
den Eersto (dien men tegenwoordig met de zonderlinge kopulatiüvan
den grooten Zwijger" aanduidt) ca zijne oamiddelijks nakomelingen.
De ten-toon-stelling biedt materiaal voor den geschiedschrijver, en, als
zoodanig, is de Catalogus", ook al zou hij zijn pompeus Voorwoord"
moeten missen, een kostelijk monument.
Met groot genoegen brachten wij een bezoek aan de acht levensgroote
tafercelen, in karton gebracht door den kunstschilder L. L. Kleyn, en bestemd
om, iti olieverw (?) uitgevoerd, het kasteel van Dillenbursf to verderen. De
keuze uit het leven van den Prins is gelukkig te noemen. De kunstenaar
heeft zich daarbij losgemaakt van de bijna kauoniek vastgestelde tafereelen,
die door de Hollandsche schilders in 't oneindige herhaald zijn. Ook zijne be
handeling heeft hij vrij weten te houden van de Pienemanniaansche opvatting.
Alnsciiien zelfs is het kostuum wel wat heel onafhankelijk van de stellige his
torisch:' gogsvens behandeld, en ook de type van den Prins herkent men maar
bezwaarlijk. Do tafereelen hebben, bij verwaarlozing der teekeniug
van eubcle oudevdeelen, groote verdienste van konipozitie en uitdruk
king. Het komt ons zeer gewenscht voor, dat hetzij Arii, hetzij de
Pcworatnazaal, den Amsterdammers de bezichtiging dezer tafelji 'en
gemakkelijk make. 't Zou ons aanleiding geven ar meer in
bizonderLedau op te-rvsg to komen, 't Was ons zeer aangenaam Ie zien, dat een
der twee i.eclerlandsche kunstenaars, die zich in de bizondsre besdierruing
van Princes Marianne mochten verheugen (de andere was de bekwame
lieer Jan Stöver, leerling van Koyer), zijn tijd niet ia ledigheid heeft
doorgebracht;maar zich in het historische genre bekwaamd, en indien zijn
kleurhcerschappij aan zijn teeker>fantazie en goede lijnenschocl beandwoordt,
Diïlfiiburg met tafereelen zal verderen, die den Nederlarsdschen naam tot
eer verstrekken,
15 Aug. Alb. Th.
UIT BELGIË.
Een druk-Janus. Verlat en anderen.
Eigen Kunst. ZomervQorsteiling.
Een vroolijke lezer, die zich do moeite heeft gegeven het artikel Uit
België" in no. 372 (bl. 3 en 4} van het Weekblad tot het einde te lezen,
zpJ. waarschijnlijk glimlachend met het hoogduitsche spreekwoord uitge
roepen hebben: .,'Ooppelt geniiht hebt gut!", wat ongeveer overeenstemt
met bet aloude Tweemaal gecleeft, beter gevest."
Men kaa namelijk gecoeind artikel (met twee aangezichten) van voren
r. aai1 achter en vnn achter naar voren lezen, raits men do drukfout, (aan
't einde) verbetere: 2-1, 26 en 28.
Een vrecsclyk noodlot schijnt over den afdruk gezweefd te hebben'.
Me!; stoï'rcho kalmte willen wij in die beschikking berusten. Ds
goedwillige lezer moge hetzelfde doen.
Er zijn gewichtiger zaken dan deze te bespreken. Wij beginnen met
Karel Verlat. De Amsterdammers kennen deu grooten beestenschilder,
d-n s'jhildtr van het Lijden Christi, den tegenwoordigen bestuurder der
kn.'jtsehool of academie te Antwerpen.
Mannen van h-;oge waarde hebben steeds warme vrienden en heete
vijanden. Dezo laatsten zoaken den invloed van den kunstenaar te onder
mijnen, en zij» herbenoeming tot opperbestuurder der academie
onmogel;|;- te maken, nu deze school een grootere uitbreiding zal verkrijgen, en
ecu soort van kunstuniversitcit zal worden.
Anderen daarentegen hebben bewerkt dat Charles Verlat belast is
gev/orden niet de beschildering der muren van do trap in het antwerpsche
Kradhuis. Do kunstenaar heeft daartoe de volgende onderwerpen gekozen:
,I'e mi rede van Karel V te Antwerpen", waardoor hij een gevaarlijke
mededinger van Makart wordt; Do spaansche Furie", en de Nederlaag
van den hertog van Aleneon".
Kog ora een derde reden wordt Verlat's naam tegenwoordig alom
uitgcpproken; namelijk, zal hij tot die enkele belgische kunstenaars
behooi'ou welke te Brussel niets zullen tentoonstellen. Ook Jan Portaels,
Guffens, en anderen, die in Holland welbekend zijn, zullen er niet ver
schijnen.
Verleden jaar zijn door ref. de werken der vele leerlingen van Portaels
uitvoerig besproken, ter gelegenheid eener bijzondere tentoonstelling daar
van. Wat Guffens betreft, wij kennen hem als historieschilder bij voor
beeld door de heerlijke muurschildering van de voormalige, afgebrande,
antwcrpsche beurs, het stadhuis te Kortrijk enz. In de laatste jaren schil
derde hij vooral portretten, zoowel van hoog adellijke personages ala
van burgerlijke dames en andere eenvoudige personen. Hoe uitmuntend
van bewerking b.v. de vrouw van den vussischen gezant Bloudon ook
moge wezen, die ref. in zijnen atelier bewonderde, de burgerlijke ant
werpsche typen zijn blijkbaar dia welke met den warmen, vlaamschen
geest des schilders het best overeenstemmen. Het is waar, eene bevesti
ging van de bewering door ons in het Weekblad herhaaldelijk geuit: de
beste kunstenaar zal ternauwernood (en nimmer op den duur) slagen
iu het kunstrijk albeelden van andere natuur, andere zeden, andere per
sonen, andere beschaving, dan die waarin hij is geboren en opgevoed, en
dezen zal hij dan door zijn penseel kunnen veredelen en verheffen. De
woorden van den dichter K L. Ledeganck, waarmede hij de Vlamingen
aanspoort eigen taal en kunst te beoefenen, slaan niet alleen oo do let^
teren, maar op het geheele kunstgebied.
Wees Vlaamsch in uwe spraak en Ylaamsch in uwe zoden!
Uw roem en uw geluk vindt ge op dien weg alleen,
Mot al do heerlijkheid der dagen van voorheen."
Die regels betreffen de beeldhouw- en bouwkunst, zoowel als de andere
kunsten, 't Is reeds menigmaal gezegd, en elke dag biedt nieuwe gele
genheid op te merken hoezeer er van dezen eenig goeden weg wordt af
geweken.
Men gaat thans alhier in het Eikenstraatjo een nieuw Koninklijk
Atheneum bouwen, waarvoor /885,000 zijn uitgeschreven. De bouw
meester De Koyser heeft da teekeningen gemaakt. Kort geleden is de
zaak aangenomen voor ongeveer 24 pCt beneden den bepaalden prija.
De plannen waren ecmge dagen op het stadhuis publiek tentoongesteld.
Maar welk vergrijp aaa de e9tuetica wordt hier begaan!