De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 24 augustus pagina 1

24 augustus 1884 – pagina 1

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER WEEKBLAD VOOR A°. 1884? Verschynt eiken Zaterdagavond. uitgevers: DAGBLADVEBEENXGINQ HOLTZ A Co. Kantoor: Singel 211. Hoofd-Agenten: te Data via, Q. KOLFP d do. Zondag 24 Augustus. Abonnement per S/m ? 1.?. fr. p. p. f 1.15. Afzoaderlgke Nummers a»n de Kiosken verkrijgbaar i 0.10. Adverteutiën van l?6 regels f 1.?, elke regel meer . 0.15. tusachen den teliat por regel 1. . Abonnement op de Mail-tlditie per jaar . . . . . . 18.?. Advertentiën in regel 0.20. I «T H » D: BUITENLAND. INNENLAND. Onze bladen. De toeslede, door Aqnarius. Brieven van Jan van 't Stiohti En UB t: Pavilioen-sehUderüen de Vos", door All). Th. Uit België, door M. A. Letterkunde: Iets over den Engelsehen Roman en eeuiga Engelsche romanschrijfsters, II, door Agnes van Egmond, SIXe taal- en letterkundig congres. Vergeten, door T. Pl»cidus. Berichten en Jlededeelingen. Inhoud van Tijdschriften. Nieuwe uitgaven. ^Militaire Zaken: Gelijkvormige verpleging in vredes- en in oorlogstijd, door B. Bibliographie. Feuilleton: Het ongelukakind, een verhaal uit Emslsnd door E. von Dineklage, IV. Soïwaïepel. NIEUWS VAN DE WEEK. Brievenbus: Eet Amsterdamsen Tooneel, door Beinier de Vos. Faillissementen. Uitlotingen. 0?erzicht van da Effectenmarkt, door 8. Amerikaansohe Sporen, XXVI, door J. v. d. Burg. Veiling van vaste goederen. Burgerlijke stand. Te huur. Advertentiën. Schouwburgen, enz. BUITENLAND. Prins van Bismarck acht het op dit oogenblik in het belang van Duitschland en van zijn staatkunde dat het rijk zich kolo nies vervverve. Wel is de eerste poging door hem gedaan een Rijks post-stoomboot in de vaart te brengen, mislukt, maar hij heeft zich niet van zijn plannen laten afbrengen. De aankoop der firma Lüderitz te firemen van een groote uitge strektheid gronds aan de westkust van Zuid-Afrika bij Angra Pequena is onmiddellijk door den Kanselier ten bate van zijn plannen aange wend. Hij h eeft die firma de bescherming des Rijks toegezegd en een Duitsch oorlogsvaartuig was bij de in bezitneming van den grond tegenwoordig. ' Engeland bleek echter met dezen maatregel weinig ingenomen. Tegen het feit was niets meer te doen maar men kon waken tegen verdere sstoutigheden" van den Duitschen RijMcanselien. De Kaapkolonie deed hem weten dat de geheele kust ten Zuiden van de Walvischbaai voortaan onder haar bescherming stond rnet uitzondering van het gedeelte bij de firma Lüderitz in bezit. Op deze wijze werd de bloei der Duitsche neder zetting ten deele afhankelijk van Engeland's medewerking. Bismarck nam deze verklaring euvel op en een verkoeling tusschen Duitschland en Engeland was er het gevolg van. De toon der Engelsche pers wierp olie in het vuur; de olficieuse Duilsche pers bleef het antwoord niet schuldig en liet niet na te doen uilkomen dat de daad der Kaapkolonie werkelijk van Engeland uitging. Wat de laatste dagen is geschied dient niet tot verbetering van den toestand. Het Duitsche oorlogschip Möwe met den ConsulGeneraal dr. Nachtigall aan boord, heeft in naam van het Duit sche Rijk bezit genomen van de Cameron-kust in de Golf van Biafra tegenover het aan Spanje toebehoorende eiland Fernando Po en heeft tevens op een punt der Goudkust de Duitsche vlag geplaatst. Bij dit laaisle zou zich een incident hebben voor gedaan, dat, blijkt het juist te zijn medegedeeld, voldoende is om Engeland en Duitschland voor goed tegen elkander in 't harnas te jagen. Dr. Nachtigall zou nml. de Britsche vlag, reeds op de bedoelde kuststreek geheschen, hebben doen strijken en door de Duitsche vervangen. Wat in deze zaak waarheid is, moet nader blijken. Het feit zelf wordt door de Duit sche bladen weersproken maar het wordt njet ontkend dat de Britten reeds onderhandelingen hadden aangeknoopt toen dr. Nach tigall met de Möwe ter plaatse verscheen. Volgens de Duitschers zouden die onderhandelingen alleen zijn aangeknoopt tengevolge van ongeoorloofden drang van Britsche zijde, vol gens de Engelschen had de zaak zijn beslag en heeft dr. Nachtigall een geheel onberaden ijver aan den dag gelegd. Dat Engeland naijverig is op de bedoelde kuststreek?die slechts een lengte heeft van 13 mijlen?is te begrijpen als men bedenkt dat de handel naar de binnenlanden overal door Engelsche handen gaat behalve op dit ne punt. Hoe dat zij en in 't midden latende of de Duitsche vlag op de Goudkust zal blijven wapperen, het is een feit dat op dit oogenblik reeds op twee glaatsen Duitsche koloniën zijn gevestigd en het streven van den Kanselier tot een begin van uitvoering is gekomen. » * * Het geschil tusschen China en Frankrijk is eindelijk tot een uitbarsting gekomen. China heeft, hetzij om tijd te winnen, hetzij met de hoop op de tusschenkomst van andere mogendheden, de onderhandelingen slepende gehouden. . Zelfs het beschieten van Ke-Lung door den Franschen admiraal Lespès beschouwde het niet als een vredebreuk. Frankrijk is zijnerzijds op vergoeding voor het verraad van Lang-Son blijven aandringen, zonder de tusschenkomst van anderen uit te lokken. Het einde is ge weest: oorlog. De volgende dépêche van Havas, Donderdagavond verzonden, geeft een overzicht van den loop der zaken. »Niettegenstaande herhaaldelijk aan het Ghineesche gouverne ment uitstel is verleend en de meest mogelijke matiging Is be tracht door de Fransche onderhandelaars, heeft het Kabinet te Peking, ten slotte elke voldoening voor het verraad te Lang-Son geweigerd en zijn vertegenwoordiger te Shanghaïteruggeroepen. »De Fransche regeering zag zich dientengevolge verplicht aan het Chineesche gouvernement een laatste nota te richten, waarin het aansprakelijk wordt gesteld voor het gebeurde. De gezant Patenötre ontving bevel aan het Tsung-Li-Yamen mededeeling ie doen van de stemming in het Parlement en het cijfer der schade vergoeding te noemen, hetwelk is vastgesteld op 80 mülioen fr. betaalbaar in tien jaar. »Wanneer binnen den termijn van 2 maal 24 uur geen toe^tcniriiuTüvi antwoord pp dezen eisch was gekomen moest de admiraal Courbet onmiddellijk de noodige schikkingen nemen om te zorgen dat Frankrijk de vergoeding kreeg welke het mocht eischen. Het uitstel is hedenmiddag te een uur verstreken. De Fransche gezant moest op dat uur Peking verlaten om zich bij Patenötre te voegen, die te Shanghaïblijft. »De Chineesche gezant vroeg heden audiëntie bij Ferry. Hij had van het Tsung-Li-Yamen last ontvangen naar zijn post te Berlijn terug te keeren. Li-Fong-Pao nam afscheid van Ferry, die hem onmiddellijk zijn paspoort deed uitreiken." Nadere dépêches meldden dat de vijandelijkheden hedenmorgen zouden beginnen. Drie dagen lang hebben vorst Bismarck en graaf Kalnoky te Varzin de belangen van Europa besproken. Al is van hetgeen tusschen de beide Staatslieden is verhandeld nog niets uitgelekt, aan meer of min vernuftige gissingen heeft het niet ontbroken. Met zeldzame eenstemmigheid verkondigde de pers van hetEuropeesche vasteland de stelling, dat het mislukken der conferentie eene nieuwe groepeering der groote mogendheden in het leven had geroe pen, dat de bijzonderheden dezer nieuwe overeenkomst te Varzin wa ren vastgesteld en dat zij binnen enkele weken door een samenkomst der drie kiezers zou worden bezegeld. Geheel uit de lucht gegrepen is dat alles niet. Aan de toetreding van Rusland tot de Duitsch-Oostenrijksche alliantie valt niet meer te twijfelen. Ook op de conferentie trokken deze drie mogendheden ne lijn, en ondersteunden de Fransche voorstellen tegenover die van de Engelsche regeering. Italiëplaatste zich aan de zijde van Engeland en ontving daarvoor van Lord Granville eene zeer in het oog loopende dankbetuiging. De Engel sche pers gaf te kennen, dat Italiëin Engeland een veel nuttiger bondgenoot zou vinden dan in de beide groote mogendheden van Centraal Europa en wees er op, dat Italië, de derde in den bond, naar het heette, door Duitschland en Oostenrijk op tamelijk min achtende wijze werd behandeld; immers noch bij de samenkomst van Ischl, noch bij de besprekingen te Varzin was Italiëverte* genwoordigd geweest! Aanvankelijk was men in Italiëgevleid door de welwillendheid van Engeland en alles behalve doof voor de lokstera van den Brit. Een handige maatregel van Bismarck werkte echter kalmeeread

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl