Historisch Archief 1877-1940
14
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 878
5263 6882 5352 5378 6504 5522 5568 5585 5687 5797 5842 5914 5945 5979 6183 6208
6281 6325 6417,6540 6657 6704 6731 6744 6752 6796 6846 6863 6922 6925 7016 7U20
7086 704t 7127 7156 7186 7198 7201 7209 7253 7269 7311 7351 7362 7371 7412 7443
7461 7499 7500 7560 7568 9467 7721 7723 7734 7816 7863 7873 7965 79G9.
' B|j de gebonden Ie trekking van 4 % Hongaarache Hypotheekloten viel op:
Serie 780 No. 45 de hoofdprijs, ad fl. 100,000
» 8612 100 een prijs van 3,000
(«OP - 939 63 ,
3285 93f elk een prijs van.. 1,000
8367 661
IMfcfll voor unortieatie werden uitgeloot de seriën 448, 610, 30, 2484 en S438,
(H.)
OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT
13?19 September.
Alhoewel de zaken ter beurze aanzienlijn zouden moeten toenemen,
om op eenige levendigheid te kunnen wijzen, was de afgeloopen week
toch minder stil dan hare voorgangsters. Terwijl er in eenigo soorten
Amerikaansche fondsen nog al affaire was, maakten ook de Russische
en Spaansche hoeken een beter figuur.
De Amerikaansche waarden blijven dobberend. De toestand van vele
Maatschappijen geeft geen aanleiding eene bepaald opgaande stemming
te verwachten. Toch gelooven wij dat eenige soorten aandeelen en
obligatiën, een hoogeren koers zouden hebben bereikt indien het
wan- trouwen zich niet van iedereen had meester gemaakt. Een koersloop in
de naaste toekomst valt moeielijk te gissen. De goede oogst in Amerika
schynt vrij wel te zijn gediseonteerd. Dan zijn er waarschijnlijk vele en
groote houders die hunne hoop vestigen op de goede ontvangsten om
hun bezit weder bij stijgende markt aan anderen over to doen. Toch
moet men niet uit het oog verliezen dat de lage prezen een gevolg zijn
van den slechten toestand, en dat een betere toestand in Amerika,
even goed weder eene aanzienlijke rijzing zal teweeg brengen.
Europeesehe fondsen blijven gezocht. Het geld blijft buitengewoon
ruim. Ditmaal waren het hoofdzakelijk Russische fondsen die de aan
dacht van de geldbeleggers trokken. Weliswaar aarzelt menigeen Rus
sen als solide waprden aan te bevelen, doch de 4% rente afwerpende
Obligatiën van solide Gouvernementen en Maatschappijen overschreden
allen den parikoers, en men vreest dat die waarden bij eenige mindere
geldruimte weder het eerst ter markt zullen worden gebracht, en daar
door weder iets in prijs zullen teruggaan.
Hollandsche fondsen waren iets flauwer. Integralen daalden % %,
drieën %, terwijl in nieuwe 4 % de koers onveranderd bleef. Slechts
een paar dasren was in dit fonds eenige noemenswaardige affaire.
Hongaarsche fondsen waren allen iets vaster. Het syndicaat gevormd
voor de conversie der 6 % goudrente had tot 15 dezer het recht van
optie op het restant der 4 % goudleening, zijnde £. 12.473,860. Van die
optie werd dien dag gebruik gemaakt, en bovengenoemd bedrag 4 % rente
a 77 % aan het publiek aangeboden.
Italianen konden zich niet alleen goed op den vorigen koers hand
haven, doch zelfs H % verbeteren. Later echter liep de koers weder
K % terug.
Het valt niet te betwijfelen dat de flinke en echt' vorstelijke houding
van den Koning, die zoovele blijken gaf in het leed van zijn volk te kunnen
doelen, gunstig op den koers van dat fonds werkte, doch buitendien loopt
er een gerucht dat de zoo vaak door ons en anderen besproken conversie
der Italiaansche Staatsschuld door Rothschild zal worden ten uitvoer
gebracht.
Oostenrüksche fondsen, waarschijnlijk door de vaste markt voor Hon
gaarsche waarden, vooral op de buitenlandsche beurzen, medegesleept,
gingen gedurende de afgoloopen week eene fractie omhoog.
Fortugeezen nagenoeg onveranderd.
Russische fondsen kenmerkten zich door eeno vaste houding. Terw',,1
Berlijn eenige malen vastera koersen zond, trad ook ons publiek als
kooper op, waardoor eenige soorten ^ ;\ % % opkwamen.
Spanjaarden verbeterden J» %. Te Parijs schijnt men aan dat fonds
meer de aandacht te schenken, terwijl de aanko'open voor inheemsche
rekening worden voortgezet.
Turken toonen, de geregistreerde soorten na aftrek der coupon per 13
dezer, weinig koersverschil bij da vorige week aan.
Egyptenaren stegen aanvankelijk 2 %?. De stemming bluft echter aan
zienlijk flauwer, ofschoon ten onzent de omzettingen in dat fonds zoo
gering zijn, dat geene lagere koers dan &)% op de prijscourant verscheen.
Geconsolideerde Obligatiën Louisiana kwamen 8% op. Mexicanen
Wijven na eenige fluctuatiën op hunnen vorigen koers. De veel besproken
conversie zal wel met de plaatsing van een groot bedrag nieuwe Obli
gatiën gepaard moeten gaan.
Brazilianen toonen bij de vorige week weinig verschil aan.
Columbianen liepen % % terug. Peruanen gingen opnieuw l/a a % % achteruit.
Stedelijke leeningen met weinig handel. 4 % Oblig. Amsterdam 1879
>i % lager.
Van industriëele en financiëele ondernemingen daalden Aandeelen Ned.
Ind. Handelsbank 5%. De koers dier Aandeelen liep zelfs tot 90% terug,
doch kon door plotselinge vraag zich denzelfden dag weder tot 93M%
herstellen. Men verwacht niet dat de nieuwe uitgifte van 4% Obligatiën
het gewenschte succes zal hebben. Aandeelen Haven-stoombootdienst
daalden 3%, Internat. Crediet en Handelsvereniging 2K%, Koloniale
Bank 1J£%, Handelmaatschappij contant \Vs%, op de Rescontre % %,
Panopticum 1%, Parkschouwburg 2%, Stoomvaart Java" 1%.
Daarentegen stegen Aandeelen Amsterdamsche Bank \ZA% en
Nederlandsche Bank 1%.
Maxwell Incomebonds en Aandeelen iets flauwer. De tegenwoordige
loop van zaken geeft den houders weinig stof tot bemoediging. Wel
licht ware nog iets van die zaak terecht te brengen, wanneer iemand
van goeden naam, zoowel wat bekwaamheid als moraliteit betreft, zich
daarvoor interesseerde, en gesteund door flink kapitaal, dat men eon eer
lijk en zaakkundig man niet zoude weigeren, de koe bij de horens pakte.
Van Nederlandsche Spoorwegwaarden daalden Aandeelen Exploitatie
Maatschappij 2%, Rlujnshares Ji%.
Italiaansche Spoorweg Obligatiën tamelijk onveranderd. Zuid Italianen
blijven iets boven hun vorigen koers.
Aandeelen Warschau Bromberg Spw. kwamen 1% op. Russische
Spoorwegwaarden ten deele onveranderd, ten deele iets hoogrer. Obli
gatiën Trans-Caucasische Spoorweg stegen\y*%. AandeelenMorschanek
Sysran en Hiaschsk Wiasma ongeveer onveranderd. Vele houders blijven
zich ongerust maken over eene eventueele verlenging der rentegarantie
door het Russische gouvernement. Wüzouden in dit goval liever het
zekere voor het onzekere nemen en tot de tegenwoordige prijzen
verkoopen. Mocht Rusland geneigd zijn de garantie te verlengen, dan zal de
rentevoet toch zonder twijfel minder dan 5% zijn. Liever namen wij
tegen bovengenoemde Aandeelen, Oblig. Buitenl. Spanje terwijl o. i. bij
laatstgenoemd fonds eene krasse koersverlaging minder waarschijnlijk is,
Staat voor eene koersverheffing de kans bij beiden gelijk, of is misschien
nog meer ten gunste der ypénjaarden.
Yan Tramweg-maatschappüen stegen aandeelen Nederlandsche Tram
weg 1A %, Noord- en Zuid-Hollandsche % % terwijl aand. Rotterdamscha
tramweg l % daalden.
Op enkele uitzonderingen na toonen de Amerikaansche spoorwegfondscn
weder verlies aan. Dat veriies bedraagt 4% % voor preferred Northwestern,
3X % voor Michigans, 3 %, voor Canada Southern, 1% a 2% % voor
Centralshares, gocons. Denver R. G., Missouri Kansas en Texasshares,
Unionshares, 1ste preferente San Prancisco, Chesapeake Ohio en
Manitobashares, l a 1% % voor 1ste hyp. certif. Chicago N/W., Sinkingfund
dito, Akrons, Nashvilleshares, 5 % oblig. Missourri Kansas & Texas,
Wabash, Atlantic & Pacific, preferred Buffialo, Canadians, Chesapeake
Southern, Illinois Erieshare, Rioshares en preferred Oregon.
St. Louis en Cairo Incomebonds daalden aanvankelijk 134 % op een
bericht dat de Maatschappij voor een bedrag van $ 30,000 a $ 40,000,
door eenige harer beambten zoude zun bestolen. In verhouding tot de
ontvangsten der Maatschappij is die som aanzienlijk. De prijs kon zich
later echter weder grootendeels herstellen, zoodat het verlies ten slotte
slechts Yt % is.
Incomebonds Toledo Peoria en Western-Spoorweg daalden 2% ten
gevolge het genomen besluit van het administratiekantoor der Heeren
Stadnitski & Van Heukelom c. s. om, aangezien het gevorderde bedrag
van f 400.000 niet was aangemeld, zij zich niet met de waarneming dei
belangen der Incomebonds-houders konden belasten, en van de bevoegd
heid hunne Certificaten in te trekken tegen kostelooze afgifte der
orginoele stukken gebruik zouden maken.
Wellicht had het administratiekantoor toch zijn mandaat aanvaard,
wanneer het kans had gezien met vrucht voor de houders op te treden.
Het valt niet tegen te spreken dat de positie der houders van 2de
hyp. Inc. Bonds lang niet sterk is, en dat zij bijna geheel afhankelijk
zijn van den goeden wil der 1ste hypotheekhouders. Was die schuld
gering, dan zoude het niet moeielijk vallen, met de 1ste hypotheekhou
ders een overeenkomst aan te gaan, doch de eerste hypotheek bedraagt
$ 41A millioen. Dan zijn ongeveer 2/3 der 2de hyp. in handen der Wabasli
Maatschappij. Ook die Maatschappij moet dus tot samenwerken bewogen
worden. In de gegeven omstandigheden is de toestand der houders van
2de hyp. Inc. Bonds verre van bemoedigend.
The Chronide vermeldt het financiëele plan der Louisville Nashville
Spoorwegm. Aan hen die op 20 Sept. als aandeelhouders der Maatschappij
bekend zyn, wordt het recht van deelneming verleend in verhouding van
20 % van de ten hunnen name staande Aandeelen. Volgens dien maat
staf is oen houder van $ 10,000 Aandeelen gerechtigd tot ontvangst van
$ 2000 Obligatiën en $ 20ÜO preferente Aandeelen tegen betaling van
100 % voor de Bonds en 10 % voor de Shares. De nieuwe Obligatiën
vormen eene uitgifte van $5 millioen 6 % alg. hyp. 10,'40 Obligatiën, in
rang volgende op do bestaande hypotheek-schulden. De preferente Aan
deelen genieten 5 % 'sjaars, alvorens op de Commonstock iets wordt
uitgedeeld, doch blijven bij eene eventueele niet-uitkeering van dividend
de volgende jaren slechts voor 5 % preferent, zonder met het niet ge
notene rekening te houden.
De geldmarkt die in het begin der week zeer ruim was, toonde de
laatste dagen eenige teekenen van meer vraag. Prolongatie daalde tot
2% wij gelooven dat die koers, zonder bijvoeging van eenen anderen,
nooit word genoteerd doch blijft weder 2K%.
Plaatselijk disconto 2K%.
Uit den weekstaat der Nederlandsche Bank, afgesloten 13 September
blijkt, dat de Discontorekening weder nu ? 1.400000.?verminderde. De
Beleeningrekening daarentegen wijst eene kleine vermeerdering aan.
De goudvoorraad verminderde met ruim 3 ton. S.
AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN.
XXVIII.
Rustig is de Chicago & Grand Trunk Spoorwegm. voortgegaan met zich eene
goeue plaats te verzekeren onder de Trunklijnen, die van Chicago naar den
Atlantischen Oceaan voeren en het percentage voor de doorvoervrachten, dat haar door
den Trunkline-commissioner, den heer Fink, ia toegewezen, zon eenige jaren geleden
de stoutste verwachtingen van de obligattehouilers, toen nog Port Huron
obligatiehouders hebben overtroffen.
Jsog altijd Kaan do ontvangsten op deze lijn vooruit. Van 1.593.573 Da. in 1881
waren zij iu 18!>3 op i2.Ui5.3J8 gestegen en voor 1881 zullen zij waarschijnlijk het
cijfer van 3.000.000 Ds. overschrijden. In het eersto halfjaar van 1884 toch bedroegen
zij meer dan 1.500.000 Ds. en do 10 eerste weken van het tweede halfjaar (l Juli
C September IsSl) toonen een verbetering aan van pi. m. 80.000 Ds.
Zoodra de dienst Jtsscheii Chicago en New-York in verband met de Grand-Trunk
van Canada, en de New-York West Khoro <te Duü'alo behoorlijk georganiseerd zal
wezen, mogen wij nog eene belaurijke verbetering tegemoet zien.
Ook de netto-otitviiiigston beloven iu de toekomst, onvoorziene rampen voorbe
houden, te zullen stijgen, indien ten minste deze maatschappij even ala de overige
Tnmklijiien zich blijven houden aan de overeengekomen tarieven.
De goede verwachtingen omtrent de Chicago & Grand Trunk-Spoorwegm. voor
eenige jaren in 'i breede gemotiveerd zijn dus voor een goed deel in vervulling
gekomen, hare ontvangsten per mijl zijn. die van de Miclugan Central nabij geko
men, en niet langer za-1 men het een heri-chenachim noemen, dat de Chicago & Grand
Trunk obligatiën de aandeelen Michigan Central in prija zouden naderen, nu de fei
ten deze uitspraak hebben bevestigd.
Hoewel nu deze verblijdende resultaten tot tevredenheid stemmen, blijven eek
voor deze maatschappij zwarigheden op te lossen, die bij de waardeschatting der
obligatiën in aanmerking genomen mocteu worden.
Het is duidelijk, dat de enorme toename van het vervoer uitbreiding van het rol
lend materieel en andere uitgaven op kapitaalrekening noodzakelijk heeft gemaakt
en bij de zeer onvolledige tta'en, die de iraatsch. tot nu toe heett weten verstrekken heb
ben wij geene voldoende zekerheid, dat de obligatiën der maatschappij in portefeuille
hiervoor toereikend vfaren.
Alvorens dit fonds eene blijvende plaats te kunnen verzekeren onder de eerste klasse
obligatiën eu de overtuiging te erlangen, dat rente en aflossing ook injbenarde tijden
absoluut zeker zijn, zou het noodzakelijk wezen de iinancieele betrekkingen tnssctien
de Chicago k Grand Trunk en de Grand Trunk van Canada volledig te kennen.
Met betrekking tot do terminal facilities", den toegang en de eindstations te
Chicngo, verkeert de maatschappij in eene gelijksoortige positie als vele andere Spoor
weg-maatschappijen. De terminals zijn onder beheer eener afzonderlijke maat
schappij, die de zeer belangrijke uitgaven en daarmede verbonden risico's op zich
heeft genomen om van de toegangswegen meester te zijn.
Eenige jaren geleden was het een uitkomst voor de Chicago & Grand Trunk, dat
er buiten de maatschappij om geld te vinden was voor het aankoopen dier bezittingen
die voor haar oen levensbehoefte waren, terwijl het thans een waarborg te meer voor
de onafhankelijkheid der maatschappij zou wezen, indien zij de terminals in eigen
beheer kon overnemen. Om het gemia van terminals moesten toch de Maatschappijen
zich soms aanzienlijke kosten getroosten.
Zijn het niet de terminals te New-Vork, welke de New-York Ontario & Western
thans zooveel zorg hebben gebaard V
Heei't rikt eene combinatie de terreinen bij Newport News, het eindpunt van de
Chesapeako & Ohio, onder controle, en is liet niet te verwachten, dat van de Chesa
peake & Ohio hooge huur of koopprijs zal geeischt worden als het vervoer aanzien
lijk paat toenemen, wat zonder twijfel het geval wezen zal nu de aansluiting van de
Chesapeake Ohio & Southnesteiu met Huntington's wegen in Texas en het Weeteu
eerlang tot stand komen zal en de Chesapeakc lijnen deel eener transcontinentale
route zullen uitmaken? Doen zich niet voor de Southern Pacific te San Fianciseo
dergelijke zwarigheden voor?
In al deze gevallen zijn de terminals in andere, hoewel meestal bevriende handen
en aan de Spoorweg-Maatschappijen komt het gemis meestsl duur te staan.
Eene zeer gunstige uitzondering maakt in dit opzicht de St. Louis & Cairo Spoor
weg-Maatschappij.
Te Eaat St Louis zijn eenige jaren geleden voor den spoorweg terreinen gekocht
die bij de oprichting der tegenwoordige St. Louis & Cairo bpoorweg-Maatschappij met
allo andere bezittingen aan de maatschappij m eigendom zijn overgedragen.