De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 21 september pagina 14

21 september 1884 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

14 DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No. 878 5263 6882 5352 5378 6504 5522 5568 5585 5687 5797 5842 5914 5945 5979 6183 6208 6281 6325 6417,6540 6657 6704 6731 6744 6752 6796 6846 6863 6922 6925 7016 7U20 7086 704t 7127 7156 7186 7198 7201 7209 7253 7269 7311 7351 7362 7371 7412 7443 7461 7499 7500 7560 7568 9467 7721 7723 7734 7816 7863 7873 7965 79G9. ' B|j de gebonden Ie trekking van 4 % Hongaarache Hypotheekloten viel op: Serie 780 No. 45 de hoofdprijs, ad fl. 100,000 » 8612 100 een prijs van 3,000 («OP - 939 63 , 3285 93f elk een prijs van.. 1,000 8367 661 IMfcfll voor unortieatie werden uitgeloot de seriën 448, 610, 30, 2484 en S438, (H.) OVERZICHT VAN DE EFFECTENMARKT 13?19 September. Alhoewel de zaken ter beurze aanzienlijn zouden moeten toenemen, om op eenige levendigheid te kunnen wijzen, was de afgeloopen week toch minder stil dan hare voorgangsters. Terwijl er in eenigo soorten Amerikaansche fondsen nog al affaire was, maakten ook de Russische en Spaansche hoeken een beter figuur. De Amerikaansche waarden blijven dobberend. De toestand van vele Maatschappijen geeft geen aanleiding eene bepaald opgaande stemming te verwachten. Toch gelooven wij dat eenige soorten aandeelen en obligatiën, een hoogeren koers zouden hebben bereikt indien het wan- trouwen zich niet van iedereen had meester gemaakt. Een koersloop in de naaste toekomst valt moeielijk te gissen. De goede oogst in Amerika schynt vrij wel te zijn gediseonteerd. Dan zijn er waarschijnlijk vele en groote houders die hunne hoop vestigen op de goede ontvangsten om hun bezit weder bij stijgende markt aan anderen over to doen. Toch moet men niet uit het oog verliezen dat de lage prezen een gevolg zijn van den slechten toestand, en dat een betere toestand in Amerika, even goed weder eene aanzienlijke rijzing zal teweeg brengen. Europeesehe fondsen blijven gezocht. Het geld blijft buitengewoon ruim. Ditmaal waren het hoofdzakelijk Russische fondsen die de aan dacht van de geldbeleggers trokken. Weliswaar aarzelt menigeen Rus sen als solide waprden aan te bevelen, doch de 4% rente afwerpende Obligatiën van solide Gouvernementen en Maatschappijen overschreden allen den parikoers, en men vreest dat die waarden bij eenige mindere geldruimte weder het eerst ter markt zullen worden gebracht, en daar door weder iets in prijs zullen teruggaan. Hollandsche fondsen waren iets flauwer. Integralen daalden % %, drieën %, terwijl in nieuwe 4 % de koers onveranderd bleef. Slechts een paar dasren was in dit fonds eenige noemenswaardige affaire. Hongaarsche fondsen waren allen iets vaster. Het syndicaat gevormd voor de conversie der 6 % goudrente had tot 15 dezer het recht van optie op het restant der 4 % goudleening, zijnde £. 12.473,860. Van die optie werd dien dag gebruik gemaakt, en bovengenoemd bedrag 4 % rente a 77 % aan het publiek aangeboden. Italianen konden zich niet alleen goed op den vorigen koers hand haven, doch zelfs H % verbeteren. Later echter liep de koers weder K % terug. Het valt niet te betwijfelen dat de flinke en echt' vorstelijke houding van den Koning, die zoovele blijken gaf in het leed van zijn volk te kunnen doelen, gunstig op den koers van dat fonds werkte, doch buitendien loopt er een gerucht dat de zoo vaak door ons en anderen besproken conversie der Italiaansche Staatsschuld door Rothschild zal worden ten uitvoer gebracht. Oostenrüksche fondsen, waarschijnlijk door de vaste markt voor Hon gaarsche waarden, vooral op de buitenlandsche beurzen, medegesleept, gingen gedurende de afgoloopen week eene fractie omhoog. Fortugeezen nagenoeg onveranderd. Russische fondsen kenmerkten zich door eeno vaste houding. Terw',,1 Berlijn eenige malen vastera koersen zond, trad ook ons publiek als kooper op, waardoor eenige soorten ^ ;\ % % opkwamen. Spanjaarden verbeterden J» %. Te Parijs schijnt men aan dat fonds meer de aandacht te schenken, terwijl de aanko'open voor inheemsche rekening worden voortgezet. Turken toonen, de geregistreerde soorten na aftrek der coupon per 13 dezer, weinig koersverschil bij da vorige week aan. Egyptenaren stegen aanvankelijk 2 %?. De stemming bluft echter aan zienlijk flauwer, ofschoon ten onzent de omzettingen in dat fonds zoo gering zijn, dat geene lagere koers dan &)% op de prijscourant verscheen. Geconsolideerde Obligatiën Louisiana kwamen 8% op. Mexicanen Wijven na eenige fluctuatiën op hunnen vorigen koers. De veel besproken conversie zal wel met de plaatsing van een groot bedrag nieuwe Obli gatiën gepaard moeten gaan. Brazilianen toonen bij de vorige week weinig verschil aan. Columbianen liepen % % terug. Peruanen gingen opnieuw l/a a % % achteruit. Stedelijke leeningen met weinig handel. 4 % Oblig. Amsterdam 1879 >i % lager. Van industriëele en financiëele ondernemingen daalden Aandeelen Ned. Ind. Handelsbank 5%. De koers dier Aandeelen liep zelfs tot 90% terug, doch kon door plotselinge vraag zich denzelfden dag weder tot 93M% herstellen. Men verwacht niet dat de nieuwe uitgifte van 4% Obligatiën het gewenschte succes zal hebben. Aandeelen Haven-stoombootdienst daalden 3%, Internat. Crediet en Handelsvereniging 2K%, Koloniale Bank 1J£%, Handelmaatschappij contant \Vs%, op de Rescontre % %, Panopticum 1%, Parkschouwburg 2%, Stoomvaart Java" 1%. Daarentegen stegen Aandeelen Amsterdamsche Bank \ZA% en Nederlandsche Bank 1%. Maxwell Incomebonds en Aandeelen iets flauwer. De tegenwoordige loop van zaken geeft den houders weinig stof tot bemoediging. Wel licht ware nog iets van die zaak terecht te brengen, wanneer iemand van goeden naam, zoowel wat bekwaamheid als moraliteit betreft, zich daarvoor interesseerde, en gesteund door flink kapitaal, dat men eon eer lijk en zaakkundig man niet zoude weigeren, de koe bij de horens pakte. Van Nederlandsche Spoorwegwaarden daalden Aandeelen Exploitatie Maatschappij 2%, Rlujnshares Ji%. Italiaansche Spoorweg Obligatiën tamelijk onveranderd. Zuid Italianen blijven iets boven hun vorigen koers. Aandeelen Warschau Bromberg Spw. kwamen 1% op. Russische Spoorwegwaarden ten deele onveranderd, ten deele iets hoogrer. Obli gatiën Trans-Caucasische Spoorweg stegen\y*%. AandeelenMorschanek Sysran en Hiaschsk Wiasma ongeveer onveranderd. Vele houders blijven zich ongerust maken over eene eventueele verlenging der rentegarantie door het Russische gouvernement. Wüzouden in dit goval liever het zekere voor het onzekere nemen en tot de tegenwoordige prijzen verkoopen. Mocht Rusland geneigd zijn de garantie te verlengen, dan zal de rentevoet toch zonder twijfel minder dan 5% zijn. Liever namen wij tegen bovengenoemde Aandeelen, Oblig. Buitenl. Spanje terwijl o. i. bij laatstgenoemd fonds eene krasse koersverlaging minder waarschijnlijk is, Staat voor eene koersverheffing de kans bij beiden gelijk, of is misschien nog meer ten gunste der ypénjaarden. Yan Tramweg-maatschappüen stegen aandeelen Nederlandsche Tram weg 1A %, Noord- en Zuid-Hollandsche % % terwijl aand. Rotterdamscha tramweg l % daalden. Op enkele uitzonderingen na toonen de Amerikaansche spoorwegfondscn weder verlies aan. Dat veriies bedraagt 4% % voor preferred Northwestern, 3X % voor Michigans, 3 %, voor Canada Southern, 1% a 2% % voor Centralshares, gocons. Denver R. G., Missouri Kansas en Texasshares, Unionshares, 1ste preferente San Prancisco, Chesapeake Ohio en Manitobashares, l a 1% % voor 1ste hyp. certif. Chicago N/W., Sinkingfund dito, Akrons, Nashvilleshares, 5 % oblig. Missourri Kansas & Texas, Wabash, Atlantic & Pacific, preferred Buffialo, Canadians, Chesapeake Southern, Illinois Erieshare, Rioshares en preferred Oregon. St. Louis en Cairo Incomebonds daalden aanvankelijk 134 % op een bericht dat de Maatschappij voor een bedrag van $ 30,000 a $ 40,000, door eenige harer beambten zoude zun bestolen. In verhouding tot de ontvangsten der Maatschappij is die som aanzienlijk. De prijs kon zich later echter weder grootendeels herstellen, zoodat het verlies ten slotte slechts Yt % is. Incomebonds Toledo Peoria en Western-Spoorweg daalden 2% ten gevolge het genomen besluit van het administratiekantoor der Heeren Stadnitski & Van Heukelom c. s. om, aangezien het gevorderde bedrag van f 400.000 niet was aangemeld, zij zich niet met de waarneming dei belangen der Incomebonds-houders konden belasten, en van de bevoegd heid hunne Certificaten in te trekken tegen kostelooze afgifte der orginoele stukken gebruik zouden maken. Wellicht had het administratiekantoor toch zijn mandaat aanvaard, wanneer het kans had gezien met vrucht voor de houders op te treden. Het valt niet tegen te spreken dat de positie der houders van 2de hyp. Inc. Bonds lang niet sterk is, en dat zij bijna geheel afhankelijk zijn van den goeden wil der 1ste hypotheekhouders. Was die schuld gering, dan zoude het niet moeielijk vallen, met de 1ste hypotheekhou ders een overeenkomst aan te gaan, doch de eerste hypotheek bedraagt $ 41A millioen. Dan zijn ongeveer 2/3 der 2de hyp. in handen der Wabasli Maatschappij. Ook die Maatschappij moet dus tot samenwerken bewogen worden. In de gegeven omstandigheden is de toestand der houders van 2de hyp. Inc. Bonds verre van bemoedigend. The Chronide vermeldt het financiëele plan der Louisville Nashville Spoorwegm. Aan hen die op 20 Sept. als aandeelhouders der Maatschappij bekend zyn, wordt het recht van deelneming verleend in verhouding van 20 % van de ten hunnen name staande Aandeelen. Volgens dien maat staf is oen houder van $ 10,000 Aandeelen gerechtigd tot ontvangst van $ 2000 Obligatiën en $ 20ÜO preferente Aandeelen tegen betaling van 100 % voor de Bonds en 10 % voor de Shares. De nieuwe Obligatiën vormen eene uitgifte van $5 millioen 6 % alg. hyp. 10,'40 Obligatiën, in rang volgende op do bestaande hypotheek-schulden. De preferente Aan deelen genieten 5 % 'sjaars, alvorens op de Commonstock iets wordt uitgedeeld, doch blijven bij eene eventueele niet-uitkeering van dividend de volgende jaren slechts voor 5 % preferent, zonder met het niet ge notene rekening te houden. De geldmarkt die in het begin der week zeer ruim was, toonde de laatste dagen eenige teekenen van meer vraag. Prolongatie daalde tot 2% wij gelooven dat die koers, zonder bijvoeging van eenen anderen, nooit word genoteerd doch blijft weder 2K%. Plaatselijk disconto 2K%. Uit den weekstaat der Nederlandsche Bank, afgesloten 13 September blijkt, dat de Discontorekening weder nu ? 1.400000.?verminderde. De Beleeningrekening daarentegen wijst eene kleine vermeerdering aan. De goudvoorraad verminderde met ruim 3 ton. S. AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN. XXVIII. Rustig is de Chicago & Grand Trunk Spoorwegm. voortgegaan met zich eene goeue plaats te verzekeren onder de Trunklijnen, die van Chicago naar den Atlantischen Oceaan voeren en het percentage voor de doorvoervrachten, dat haar door den Trunkline-commissioner, den heer Fink, ia toegewezen, zon eenige jaren geleden de stoutste verwachtingen van de obligattehouilers, toen nog Port Huron obligatiehouders hebben overtroffen. Jsog altijd Kaan do ontvangsten op deze lijn vooruit. Van 1.593.573 Da. in 1881 waren zij iu 18!>3 op i2.Ui5.3J8 gestegen en voor 1881 zullen zij waarschijnlijk het cijfer van 3.000.000 Ds. overschrijden. In het eersto halfjaar van 1884 toch bedroegen zij meer dan 1.500.000 Ds. en do 10 eerste weken van het tweede halfjaar (l Juli C September IsSl) toonen een verbetering aan van pi. m. 80.000 Ds. Zoodra de dienst Jtsscheii Chicago en New-York in verband met de Grand-Trunk van Canada, en de New-York West Khoro <te Duü'alo behoorlijk georganiseerd zal wezen, mogen wij nog eene belaurijke verbetering tegemoet zien. Ook de netto-otitviiiigston beloven iu de toekomst, onvoorziene rampen voorbe houden, te zullen stijgen, indien ten minste deze maatschappij even ala de overige Tnmklijiien zich blijven houden aan de overeengekomen tarieven. De goede verwachtingen omtrent de Chicago & Grand Trunk-Spoorwegm. voor eenige jaren in 'i breede gemotiveerd zijn dus voor een goed deel in vervulling gekomen, hare ontvangsten per mijl zijn. die van de Miclugan Central nabij geko men, en niet langer za-1 men het een heri-chenachim noemen, dat de Chicago & Grand Trunk obligatiën de aandeelen Michigan Central in prija zouden naderen, nu de fei ten deze uitspraak hebben bevestigd. Hoewel nu deze verblijdende resultaten tot tevredenheid stemmen, blijven eek voor deze maatschappij zwarigheden op te lossen, die bij de waardeschatting der obligatiën in aanmerking genomen mocteu worden. Het is duidelijk, dat de enorme toename van het vervoer uitbreiding van het rol lend materieel en andere uitgaven op kapitaalrekening noodzakelijk heeft gemaakt en bij de zeer onvolledige tta'en, die de iraatsch. tot nu toe heett weten verstrekken heb ben wij geene voldoende zekerheid, dat de obligatiën der maatschappij in portefeuille hiervoor toereikend vfaren. Alvorens dit fonds eene blijvende plaats te kunnen verzekeren onder de eerste klasse obligatiën eu de overtuiging te erlangen, dat rente en aflossing ook injbenarde tijden absoluut zeker zijn, zou het noodzakelijk wezen de iinancieele betrekkingen tnssctien de Chicago k Grand Trunk en de Grand Trunk van Canada volledig te kennen. Met betrekking tot do terminal facilities", den toegang en de eindstations te Chicngo, verkeert de maatschappij in eene gelijksoortige positie als vele andere Spoor weg-maatschappijen. De terminals zijn onder beheer eener afzonderlijke maat schappij, die de zeer belangrijke uitgaven en daarmede verbonden risico's op zich heeft genomen om van de toegangswegen meester te zijn. Eenige jaren geleden was het een uitkomst voor de Chicago & Grand Trunk, dat er buiten de maatschappij om geld te vinden was voor het aankoopen dier bezittingen die voor haar oen levensbehoefte waren, terwijl het thans een waarborg te meer voor de onafhankelijkheid der maatschappij zou wezen, indien zij de terminals in eigen beheer kon overnemen. Om het gemia van terminals moesten toch de Maatschappijen zich soms aanzienlijke kosten getroosten. Zijn het niet de terminals te New-Vork, welke de New-York Ontario & Western thans zooveel zorg hebben gebaard V Heei't rikt eene combinatie de terreinen bij Newport News, het eindpunt van de Chesapeako & Ohio, onder controle, en is liet niet te verwachten, dat van de Chesa peake & Ohio hooge huur of koopprijs zal geeischt worden als het vervoer aanzien lijk paat toenemen, wat zonder twijfel het geval wezen zal nu de aansluiting van de Chesapeake Ohio & Southnesteiu met Huntington's wegen in Texas en het Weeteu eerlang tot stand komen zal en de Chesapeakc lijnen deel eener transcontinentale route zullen uitmaken? Doen zich niet voor de Southern Pacific te San Fianciseo dergelijke zwarigheden voor? In al deze gevallen zijn de terminals in andere, hoewel meestal bevriende handen en aan de Spoorweg-Maatschappijen komt het gemis meestsl duur te staan. Eene zeer gunstige uitzondering maakt in dit opzicht de St. Louis & Cairo Spoor weg-Maatschappij. Te Eaat St Louis zijn eenige jaren geleden voor den spoorweg terreinen gekocht die bij de oprichting der tegenwoordige St. Louis & Cairo bpoorweg-Maatschappij met allo andere bezittingen aan de maatschappij m eigendom zijn overgedragen.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl