De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1884 2 november pagina 14

2 november 1884 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. Ko. 334 t Havendienst 2%, Intern. Crediet en Handelsvor. 2 H %, Rasvereeniging 96 en Stoomvaart-Maatschappvj Insulinde" bij do vorige noteering 2?X %. In de effectenveiling werd dat fonds echter reeds tot lagere prlizon afgedaan. Voor aandeeien en Incomebonds Maxwell was de stemming iets gun stteer. Eerstgenoemdeii stegen % %, de laatste H %'. Noderlandsche spoorwegwaarden tooneu bij de voiige week weinig verandering aan. Alleen maakten gestempelde 1ste hyp. oblig. Boxtel Wesel Spw. eene gunstige uitzondering. Met inbegrip van den gedetacheerden coupon bedraagt het avans ruim 2 %. De overige soorten waren eer iets flauwer. Italiaansche sporen iets flauwer. Warschau Weenen blijven na een gevoeligen teruggang slechts % beneden den vorigan koers. Van Russische spoorwegwaarden stegen aandeelon Groota Russische Spw. HiJ. IX %. De heer Wijnands te Londen, die het grootste ge deelte van het net dier Maatschappij bouwde, hoeft dezer dagen de in z'jn bezit zynde aandeelen, uit 50 of 60 duizend stuks bestaande, over gedaan aan de Petersburgor Disconto Bank en eenige harer financieele vrienden. Het bericht dat de Riaschsk-Wiasma, Morschansk-Sysran en Eiaschsk-Morschansk Maatschappijen aan de Russische regeering ver zocht hebben zich onderling te fusionneeren, teneinde den financieel en toestand van elk dier Maatschappijen te verbeteren, veroorzaakte eene lezing van H % in de beide hier verhandeld wordende soorten. Aftndeelen Gooische Stoomtram stegen 3 %. Op enkele uitzonderingen na toonen do Amerikaansche Spoorwegwaarden wedor verlies aan. Dat bedraagt 6 % voor 1ste hyp. Denver K. GK, 5 % voor Atlantic & Pacific en Pennsyivaniashares, IJf a 2>4 % voor prior liens N. Y. F. & O. Spw,, Chieago Atlantic, Madison Exteusion, 1ste hyp. Nashville, Michigans, Southern Pacific en Alg. Francisco en K a l l/i % voor Canada Southern, "Winona St. Peter, Centralshares, Menonimee, Illinoisshares, Incomebonds Criïro, Nashvilleshares, Preferred Prancisco, 5 % Oollateral Trust Bonds H. B. Spw., 1ste hyp. Francisco en 7 % Missouri K. & . * Daarentegen stegen 5 % Florida 3Vi ?», Akrons VA% en Chssapeace hio» Manitobashares en Pittsburgh Ft. Wayne l %. Dégeruchten van eene uitdeeling op aandeelen Cleveland Akron en Col. Spw. waarop de rjjzing van heden gebaseerd was, ziln naar cl ooions ingewonnen informatiën, minstgenomen voorbarig. Van verschil lende zijden werd dan ook sterk van de teweeggebrachte ryzing gepioflteerd, orn fonds ter markt te brengen. In de gisteravond gehouden vergadering van houders der Ifte hyp. Bonds Denver & R. G. Spw* Mij, werden de hoeren J. H. Broekman ir., J. M. Rodenberg en H. J. Jolles benoemd, om met twee leden van hst bestuur der VereenigiHg v/d Effectenhandel een voorloopig comitéto vormen. Om dit comitéin staat te stellen aan zijn mandaat uitvoering te geven, is echter een betrekkelijk groote deelneming noodig. Opgaaf van de nommers van een voldoend aantal obligatiën zal dus verüischt worden, opdat het comitézich definitief kunne constitueeren. Men gat' de voorkeur aan een eigen comité, omdat men onbekend is met het aantal geconsolideerde obligatiën, dat zich te Frankfort bevindt. Zoo mogelijk zoude men met het Frankfortsche comitétoch kunnen samenwerken. Da ontvangsten der Manitoba Maatsch.appüOv6r Octobor zullen, naar men ons van goed ingelichte zijde verzekert, zér gtmstig zijn. De Maat schappij zoude tot de dividendvermindering zijn overgegaan om behalve bet onlangs gecreëerde verniewinpsfonds, eon afzonderlijk fonds te vormen »»n dit zoo mogelijk tot #2.400,000 het bedrag van 2 j'aar dividend a 6'ï, op te voeron, ten einde het dividend bij min gunstige tijden daaruit tut t! % te kunnen aanvullen. De toestand dor Union Pacific Spw. schijnt sadert het optreden vanden heer Adams als president veel verbeterd. De maandelijksche opgaven uer ontvangsten zijn dan ook gunstiger dan voor eenigen tijd. Adjustmentboncls Nashvilie wwderi a 64K i 60 '? verhandeld. Do geldmarkt vrerd minder ruim. De discontovorhoogingen te Londen en Brussel tot 4 %. alsook de storting van S millioen door liet con sortium der nieuwe Ned. Leening op l October te voldoen, ver> orzaakten eenige meerdere vraag naar geld. Onder Bankdisconto op (Je was open markt niet te disconteeren. Geld op prolongatie steeg van 3 tot 4% doch blijft tot laatstgenoemden koers ruim voorhanden. Uit den Weekstaat dor Nederlandsche Bank dd. 25 Oct. blijkt dat de P.'iscontorekenlng met circa 14 ton vermeordeide tn de goudvoorraad ? 2.000,000 verminderde. S. AMERIKAAXSCHE SPOORWEGE j P» 'AmerlVaaiMcue apoorwegmarkt had in de afgeloopeu week een ongunstig aanzien. *'"J"», gee& enkele aoort kon zich op de toch reeds lage koersen handhaven ea ?"if» die fondsen, welke, tot voor korten tijd, zoowel hier als in Londen en Newo.k, .-'ls zeer soliede werden aangemerkt, zijn aanzienlijk gedaald, pp de achteruitgang in prijs der zoo hoog aangeschreven New-York Central Aan deden volgde ook de daling in Aandeelen rennsylvania Spoorweg Maatschappij. itet betrekking tot deze aandeelen, waarin vooral te New-York en Amsterdam zeer ?weinig omgaat eo die Eich grootondeels in vaste handen heviudon, wordt uit Nework gemeld, dat er vrees bestaat, dat in Novemher a.a. de Maatschappij have divideiidbetaling van 8 pCt. op 6 pCt. zou moeten veduceeren. O t dfe vrees voortspruit uit de koersverlaging of omgekeerd is moeiolijk nit te maken. 2ear zeker hesft de nmtsihappij in het loopende jaar niet zulke hooge ontvang«teu ? gehad als in eenige vroegere jaren en dat zij geen 8 pCt. dividend zal uitkaeron indien zij slechts 6 pCt. heeft verdiend, mag evenzeer aU zeker worden lieschpnwj. He' is steeds liet heginsel der maatschappij geweest om niet haar volla winst en in geen geval meer dun haar winst uit te keeren en het bestuur is zeker voorzichtig genoeg om hiervan niet aftewijkcn. Indien door buitengewone toestanden, door geuruktheid in alle takken van handel en industrie, hare ontvangsten minder zijn, dan is zij niet alleen gerechtigd in zulk een t$a haar dividend te verminderen, inaar zij ia daartoe verplicht, wil zij hare reputatie als de soliedste Maatschappij in de Vereenigie Staten niet benadeelen. Door d« tering naar de nering te zetten blijft ze vrij van engagementen, die reeds Eoo menige andere Maatschappij in groote moeielijkheden hebben gebracht. Op het tijdperk van slapheid en moedeloosheid zal een tijdperk van krachtig» ontwikkeling en ondernemingsgeest volgen, zoo zeker als op de nacht een dag volgt en dan zullen de Pennsylvania Aandeelen dadelijk in het genot treden van de tut hernieuwde Woei en welvaart volgende voordeelen, waar vele andere Maat schappijen hare winsten geheel of gedeeltelijk zulle-n moeten gebruiken om de engagementen in de tegenwoordige slechte tijden aangegaan, na te komen. iJooals bekend is betwisten de rennsylvania en de Baltiraore <fc oiiio elkander tlnr.8 het vervoer naar New-York en ook in de richting van Cincinnati «aar C avel^ni znUen z(] weldra concurrenten worden. i>e CUreland Akron CoHimlms lieef't bij den strijd di« voor iiet vervoer van Cincinnanti naar Cleveland te wachten is, tnsschen de PeMsylvania en déBaltiaior* Ohio, groot belang. Tot heden heeft de Baltiniore Oliio geen lijn van Cincinnati naar Olevelan]. De Pennsylvania, daarentegen heelt een goeden weg over de Cleveland CinciflOiti en Indianapolis en kan ook nog over een anderen weg, door gebruikmaking var» de Cleveland Akron & Colmnbus hare treinen van Cincinnati naar Cleveland laten loopen. Deze laatste route heaft zij sedert eenige jaren zeer verwaarloosd, eensdeels om dat zij er geene bepaalde behoefte aan had, anderdeels omdat zjj met Cleveland Akron en Columbus in proces is en daarom niet gezind wat dien weg te bevoor» deelen. De Baltimore & Ohio is thans bezig een weg te bouwen, van Cincinnati oau Colnmhus, de Ohio Midland genaamd en kan van de Valley Kailroad gebruikmaken van Akrou naar Cleveland. Ds Cleveland Akron & Colnmbns nu, vormt het middengedeelte in deze nïeowe lijn van Cincinnati naar Cleveland, waarvan de Ohio Midland het zuidelijk deel, de Vulley E. B. het noordelijk deeïnittnaakt. Voor baar zoowel als voor de Pennsylvania heeft de Clevelard Akron & Colnmbns veel waarde en hetzij deze lijn met de Baltimore & Ohio of met de Pennsylvinia ten laatste samengaat, in beulo gevallen zal mettertijd het verkeer over haren «eg aanzienlijk moeten toenemen. Omtrent de geruchten, welke over de aandeelen Cleveland, Akron & Columbus in omloop zijn gebracht valt mede te deeleu, dat er wel is waar een plan van organi satie wordt ontworpen, maar dat eene uitdeling van vroeger verdiende dividenden afhankelijk zal wezen van de plaatsing e«fner leen'ng bij de aandeelhouders en dus nog zeer onzeker is. Op de waarde der bezitting hsh il: meer dan eens gewezen en uit het hierbjven aangevoerde kau op nieuw blijken, dat have vooruitzichten gnnstig zijn. De middelen, die in do laatste dageu tot koersverheffing wei-den gebez'gd zijn echter ai te keuren. Eene waarschuwing tegen dergelijke manoeuvres is niet over bodig. Amsterdam, 30 October 1834. J- v. d. BURG BURGERLIJKE STAND. : Ondertrouwden op'30 Ocbober 1S84. T. C. Rae en F. J. Totlers. P. J, v. d. Berg en E. Kohnhorst. M. J. Bertina. en L. A. Eevcninck. 3. H. Beuminp en H. C Tï. Eggers. A. H. ton BookUDi en M. Molenaar. G, Borrias en C. S. M. Teister. J. A. Bredschneijder en W. Mooij. B. Brouwer en I". Singer. S. Bnreu en M. Sijbrandi. P. C. Burger en J. M. Blankew. W. N. Cool en J. G. Meijor. C. II. Frese en S. E. de Vries. H. P. Gemraeken en 'V. D. H. Muller. J. C. E. Hagemeijer en C. H. Ariog. F. N. ten Herkei en M. Voorn. B. Jonker en J. M. Hananrn. A. Kenens en A. P. Schubert. W- A. H. Kerkhoft' en E. Furstêr. J. Koot en M. A. Stammer. J. J. G. Lambert ea W. A. H. Masman, J. van der Linden en P. J. Hovener. J. Looten en B. Oudkerk. II. van der Lugt en J. Rave,,. P. van Meulenaaregraf en P.,V. d. Knijl. J. E. Meijer en M. C. Versteeg. H. N. Middendorp en A. M. Wiesemann. P. J. Molenkamp en A. M. J oor. J. C. Oosterhoft en Siienetra. J. H. van Oostveen en A. E. KUt. L. A. Oudsteijn en M. P. Hou. A. H. J. Eapati en M. II. Heijerman. J. T. Koimenbergh en J. H. D.'rk?». J. F. lUjns en A. J. di Aruiuin. II. V. Heijster ea A. Fooken. A. G. Stuffers en E. C. Claassen. J. C. Stijger en 8. M. van Valkenburg. H. A. van Tinteren en M. E.' Lambjrt. C. de Vos en H. ,T. Eggers. I'. J. rle Vries en C.M. S. Schonw. .T. P. Weg en J. A. Kuipor. 8. H. Witte en G. Hó'.acher. 11. Zeehuiaen en A. Meursing. VEILING VAN VASTE GOEDEREN. Op Maandag 3 November 1834 dos middags ten 12 uur, In Frascatie. De in werking zijnde Gasfabriek met Geboonwcn en Erven, benevens de GasUiizeu door de gemeenten Oudshoorn, Aarlanderveen en Alphen, zoomeda een b'."k van 7 Arbeiderswoningen, op het terrein van genoemde Fabriek, rnet inbegrip vun alle vaste en losse Gereedschappen, daaraan verbon'.len CoDCesaiüa en loopandB Contracten. De fabriek is gelegen aan de lage zijde van den Eijn, gemeente A^rlanüevveen, te zaraen groot 8 a. 14 c. Des avonds tee G uur. Twee Winkülhuizen en Erven, en Huis en Erve, Rnija-laelstr. 11, IS, 53. gem. IT.--1-. Tien Bouwterreinen, als voren, ieder groot van 2 a. i? c. tot 2 a. Een Winkelhuis en Erve, Prinsengracht, 341. Een \Vinkelhiiis en Erve, P.eestraat, 341. Een Huis en Erve, Bpomstraat, 83. Een Huis en Er?e, Reestraat, 18. Een Huis en Erve, Rozengracht, C8. Een Winkelhuis en Erve, Reestraat, 10, Een Huis en Erve, Rozenstraat, 99. Een Wiukelhuis en Erve, Zeedijk, 121. Een Huis en Erve, Eloeuastraat, 127. Een Winkelhuis en Erve, en Een Huisje en Erve, Tainstmat, 72, 7Ga. Een Bloemkweekerij en Erve, enz., 2ile Spaardammerstraat, te Kamen srirt % a. 14 c., benevens een ouvenleeld aandeel Notweg. Een Huis en Erve, Haarlemmerdijk, 45. Een Huis en Erve, Maarten Janszoon Kosterstraat, l, Een Huis en Erve, Leiclschestraat, 0. Twee Winke!h. en Erven, en Huis en Erve, Hoedsnmakersstr. SI, 3.7, 33, gern. V.-A. Vijf Huizen en Erven, en Twee Loodsen en Erven, Heleaastraat, 37, R9, 41, 43, 4.">, 47, 49, benevens een Bouwterrein, groot 40 e. Twee Winkelhurzen en Erven, Hoedenmakersstraat, 51, 53. Eon Huis en Erve. Rozengracht, 95. Twee Huizon en Erven, Louriergracht, 82, 1C8. Een Huis en Erve, Westerstraat, 184. Des middags ten 12 uur. In De Zwaan. Een Koffiehuis en Erve, gen. Htt Kalfje, Amstel, 103, gem. N.-A. gr. 77 a. S9 8. Vijf Kampen Weil- en Hooiland, als voren, te zatnen gr. 5 h. IS a. 50 o. Twee Kampen Wei- en Hooilaud, in den Sloter Binnenpoluer, gem. Sloten te zamen groot "4 a. 35 y, Twee Kampen Wei- en Hooüand, als voren, te zamen gr. 3 b. 14 a. Twee Kampen Wei- «n Hooüand, al» voren, te zaaien .gr, 1>._48 a. 86.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl