Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND
<!j
7r
v
S % boven'den koers van vóór S daeen te sluiten.
Aandeelen N.-I. Handelsbaak blijven na eemga fliictuatiün slechts
weinig boven den vongen koers. Da 5% obligatiön verloren 2 %, do
4% obligatiön H -/6.
Aandeelen Koloniale Bank liepen eenige percenten terug. Benige vraag
naar die aandeelen, hoofdzakelijk bestemd ter inschrijving van obligatién
deed echter den koers weder tot boven den vorigea opkopen 012 later
Weder '/» % onder dien van 28 Nov. te blijven.
Aandeelen Nederlandsche Handel-Maatschappi) herstelden zich 2%.
De oprichting der Dorrepaalsche bank werd met die rftzing in verband
gebracht.
? Aandeelen Internationale Crediet- en Handels-Vereeniging sluiten iets
beneden de vorige noteering.
Nieuwe Afrikaansche Hande'svereeniging daalden 8 %.
Aandeelen Wester Suikeraffinadervj verbeterden 8 %. Naar men zegt,
beloven de resultaten over het loopende jaar gunstig u? zijn. Men be
weert zelfs dat de daling der suikerpnjzun der Maatschappij teu goede
kwafc-i.
De markt van Europeesche waarden was godiirende de afgeloopen
week zeer bevredigend. Onzo Hollandsche fondsen zijn bij voortduring
echter gedrukt terwijl do handel gering blijft. De wetenschap dat nog
een groot bedrag nieuwe Vieren zich in handen van het consortium be
vindt, doet de vraag naar Hollandscho fondsen stellig niet toenemen.
Gaandeweg echter worden posten in het Buitenland geplaatst; ook
Werd deze week eene niet onaanzienlijke partij afgedaan die naar wi)
vermoeden, niet zijn weg daarheer neemt.
Hongaren stegen H a l %. Van tijd tot tijd werden aanzienlijke
bedragen omgezet.
Italianen kwamen weder l % op%
Oostenrijkers % hooger. Portugeezen sluiten op hun vorigen koers.
Verschillende buitenlandscha kooporders veroorzaakten eene rijzende
beweging in Kussen. Sonis sloo'; een deel van ons publiek zicli daarbij
aan. Aanvankelijk was bet «alleen Berlijn, dat de markt beheerschte.
Later trad ook Londen in de Sterlingsoorten alskoopsrop. Eei>en ander
viel samen met eene ry'zïng van den wisselkoers op St. Petersburg, die
alleen deze week weder'2 cents por roebel of ruim \% % verbeterde.
Daardoor profiteerden de roebelsoorten in verhouding meer dan de overige
waarden.
Voor de Oosterleeningen bedraagt liet avatis ongeveer VA %, voor
Bussen 1830 zelfs 2 %, voor andere soorten l , VA %.
De Spoorwegwaardon hielden mot de Staatsfondsen gelijken tred. Bij
aandeelen Eussische Zuid-West Bpw. bedroeg het avans echter slechts
I'i %, zoodat bet verschil tusschen laatstgenoemden en 2de
Oosterlesning slechts % % bedraagt. Ongetwijfeld eene geringe fractie dia
men «oor de kans vn,n superdividend der Zuid-T/ester sporen betaalt.
Aandeelen Groote Euss. Spw. Mij. stegen 3>« %.
Spanjaarden dobberden op den vorigen koers. Vrijdag ontstond echter
eene plptselinpro koersvorboffing op hoogere Parijscho marken, zoodat de
prijs ruim X % opliep.
Turken leveren bij de vorigo week weinig verschil op. Egypte blijft
genoteerd als op 28 November.
'Mexicanen konden zich gedurende de week ton deele van liot gevoelig
verlies herstellen. Voor de oude bedraagt de aanwinst ongeveer l '4 %,
voor de nieuwe ?% %, Het is ons echter niet duidelijk of de rijzing met
bét aftreden vau Gonzales, dan wel met het optreden van Diaz moet
worden in varband gebracht. Beide gevallen wist men dat voor de deur
stonden.
Brazilianen ongeveer onveranderd, Columbianon stegen Yi ,é.
Voortdurende vraag naar Peruanen voor Loridenoische rekening deed
den prijs der6% 1% stijgen, terwijl de 5M zich slechts fractioneel verbeterden.
Steaelijke loeningen iets vaster gestemd. Van Nederlandsche
spoorwegwaardon daalden aandeden Hollandsche Spoorweg-IIaatsch. & %,
Exploitatie Maatschappij 2 %, Centraal Aandeelon *A %, en kwamen
Rhünshares 1% % pp.
Italiaansche spoorwegwaarden vast gestemd. Oblig. Zuid Ital. Spm.
stegen K %.
Aandeelen Warschau Weenen Btegen in sympathie mot de overige
Husslsche waarden X% %.
De koersen der Tramwegwaarden wijken Rechts weinig van de vorige nf.
Voor de meeste Araerikaansche waardou was do week gunstig. In
Amerika schijnt het flinke optreden van belanghebbenden, waartoe ook
dezer dagon eene Maatschappij te Londen werd opgericht goede vruchten
te dragen. Niet alleen New-York doch ook Loaden was op eene enkele
uitzondering na willig gestemd, zoo zoifs dat de prijken te Londen dik
werf die te New-York overtroffen.
De aanzienlijkste wijsverbetenrigon zijn S'/n % voorTopekashares, 4 %
voor Manitobashares, a a 2 V» % voor Michigans, Cairo bonds, preferred
Erie, Atlantic-Paciüc en Nashvilleshares, V/i a 15i % voor
Missourishares en 5 % Obligatiën en Ista hyp. Denver K. Grando.
ITnionshares daalaen circa l %. Ket reorganisatieplan der Denver E.
G. Spw. schijnt in gereedheid te komea. Volgens geruchten verlangt
men van de aandeelhouders eeu assessment van 8 a 10 %, terwijl do
rente op da geconsolideerde schuld op ongeveer de holft zoude worden
verminderd, de houders zoudan voor hut overige gedselta preferied
harés of incomebonds ontvaogen.
De rente pp de 1ste hyp. oblipatifin zoude tot 6 % worden verlaagd,
Deze obligatiön zouden daarentegen een prior lion op den gehoelen weg
vormen. Ons dunkt dat bütiet plan zooals hiorooven medegedeeld,
zooveel mogelijk ieders belangen zyn behartigd. Wat de eerste hypo
theek aan rerito verliest, wint zij aan soliditeit.
De geldmarkt bieei' ruim. Prolongatie, steeds goed voorbanden, daalda
van 2% % tot 3 %.
Opnieuw opende da Minister van Financiën de gelegenheid
gouvernottentsaccopten a 2/£ % te disconteoren.
De laatst gepubliceerde Bankstaat wijst slechts geringe verandarinfrcn
by den vorigen aan. Discontorekening verrninderda mot ? SQ6.0CO,
Beleaningrekening met ?209,009.
Da metaalvoorraad werd slechts tot een zeer Renner bedrag ^
T m M II 8J
AMEKIKAANSOJIE SPOORWEGEN.
Op 10 November 1.1. is voor da Union Paciüc Spoorweg Maatschappij een nieuw»
verbinding mot do Paciüo Oceaan voltooid.
Mctbotrekking tot ditigewichtiK feest schrijn de Eailroad Gazatte ongeveer het volgende:
De verbinding van d« Oregon Shoi tline nes Dnioii Pacific met de Baker-City Branch
oor Oregon lailway & Navigation Company 13 een gebeurtenis van groot belang,
daar hierdoor een nieuwe w^g geopend is dwars door de Vere;-uigde Staten van uit
Oregon en Washington zoo kovt als eenise andere; voorzoover de weg voor door
voer gebruikt zal worden bedraagt de lengte ongeveer 630 mijlen. Bedelt da
Nortthern Pacific voltooid is is nagenoeg bet geheele verkeer yan Oregon en Was
hington over die lijn gegaan. Wel was er ook voor de Union Pacifio een toegang tot
die Staten geopend over hare Utah & Northern lijn naar de Northern Pacific, en
waren de vrachten over beide routes bij overeenkomst gelijkgesteld, msar dat is
nie} alleen een omweg, maar voreischt bovendien het overladen op en van de Utah
et Northern lijn, die smal spoor beett en het vervoer over dien weg van de Unioa
Paciüc ia dan ooi; van zaer weinig belang geweest.
De nieuwe route zal niet zulke belemmeringen en nadeelen opleveren en het ia
moeielijk in te zien waarom of de Union Pacific van dun beginnen af niet de helft
van het vervoer van de Staten Oregon en Washington zou ontvangen. Die opening
wordt tegen hot einde der mar.nd verwacht.
!>? Northern heelt; liet voordeel dat hara lijn al een jaar lang het vervoer over
haar lijn heeft kunnen bezorgen maar hier ntnat tegenover, dat de Union Pacific
reeds vele jaren vroeger het vervoer f.ot zich h&d getrokken en zij moet dus wel
overal in die streken bare agenten hebben di» haar do vrachten bezorgen kuunon.
De overeenkomst der drie Maatschappijen houdt in. dat de Oregon Maatschappij do
transito wachten oostwaarts zal ver.ieelr-n in verhouding tot hare ontvangsten van
de twee oostelijke verbindingen. Het is center meer m het voordeel der Oregtl
Maatschappij, dat het vervoer over de Union Pacific worde geleid, dan over de
Northern Pacific, daar zij bij verroer over de Union Paciüc, zelf 404 mijlen vracht
ontvangt fvan Portland naar Huntington) en slechts (214) bij vervoer over de
Northern Paciüc.
Do Jïaker City zijtak, die nu in werkelijkheid hoofdlijn is geworden loopt van
Umatilla Ji-cctein (aan de Oolumbia lïuior 187 mijieii oostelijk van Portland) over de
lUuo Mountains m Zuid Oostolijke richting naar Huntington (aan de Snake Pvivier.
op de grens van Oregon en Idato) en ia 217 mijl lang.
De streek waardoor zij loopt is voorliet grootste deel kaal, maar behalve hotpcen
zij voor hot iviii'Schs verkeer wezon zal, vormt zij ook eeu zeer korte verbinding
van ds Columbia Rivier mot de streek ora de Boise Eiver in Idato en niet Utah en
Colorado, teno verbinding, die voel korter is dan eoaijce ando.e, en hoewel het vor
keer Eist Eeor belangrijk zal wezen, kunnen goede- vrachten gemaakt worden en ia
lint zeer voor toename vatbaar, zoodat dit verkeer zccnvci over de iou Paoifis ai»
de Oregonlijn belangrijk kan worden.
Voor de Union Pacific evenwel zal de opening van den nieuwe weg veel meer
voordeel opleveren dan voor eenige andere Maatschappij, want zij zal opeen» haar
deel krijgen van het rechtstreeks verkeer met Oregon, dat haar ontgaan was aeder
ds opening van de Northern Pacific terwijl bovendien de 51S mijlen van de Oregon
Shortline beter in gebruik zullen komen, welke roeds meer dan een jaar lang vol
tooi;! was maar nativu'lijk geen doorvoer had.
He' meel, <Jo vruchten on de visch van Oregon zijn nu gemakkelijk te verkrijgen
in de mijn- en veedistricten die aan beide sijdon der Ilocky Morintains zijn gelegou.
Thans kan men rijdon van Portland of Page t Scrind door de bergsn en vlakten
der V.'estelijko Staten in eena vrij rechte lijn naar El-Paso of Galveston.
A1."! directe uitweiiing van de opening Jor nieuwe lijn. is te verwachten een be«
langrijke vermindering in do ontvangsten der Northern Paciüc en daartegen een»
veniiCLruering der ontvangsten van de Union Pac;jij e;i tcnib'o vnr!ii:i..;ing tier ont
vangsten vai. de Osojon Bailway en Nnvigation Comijauy. ;[ot nieuw verkeer dat
zal ontstaan door de opening van den nieuwen weg zal over da twee laatstgenoemde
lijnen gaan, behalve dat de Northarn Pacific m'sachien een klein gedeelte tusscUeu
Portland en Pnget-Somul ::al ontvangen, maar dit zal waarschijnlijk in den beginne
niet zeer belangrijk wnzen.
De Eailroad Oazette verwacht dus van de openstelling der Union Pacific lijn tot
in Oregon en do aansluiting met de lijnen alJ'iar, toename van ontvangsten,
grootendeeid ontvangsten uit reehtstreeksea. ve.'keer maar ook uit locale vrachten en
Biet ten onrechte.
E-?-n dor lijnen waarvan ik vele maanden geleden heb gesproken, toen de *raag
Lehandeld werd in hocve.tre do Central Paciiie en da oion Paciüe geheel van
ellrandev afhankelijk zouden wezen, is dus voltooid.
De Union Paciüc heeft dus twee verbindingen met de Pacific Ocean een naar
San Fvancisco, de andere moer noordelijk naar Oregon voerende.
Of zij do verdere weg welke haar openstaat en die in zuidwestelijke richting naar
Calii'ornia, zal ai'bouwon, zal wel gTootead-^ela afliaugen van do stappen door de
Cenival en Souttevu Paciflc te ncrnon.
Indien de Central Pacific eene verbinding weet te niakon me' de C
iicagoEr.rJiBgton Opriney l" eenigo andora der r.iiddellijnen, dan is liet hoogst waarschijnlijk.
dat de Union Pedüc deze zet zal beantwoorden mot het bouwen vau een nieuwe
lija door Utat, Anzona ca California naar do zuidelijke havens van California.
teneinde zic!i bijiijds een vasto plaats te verzekeren in bet verkeer tussohen do wes
telijke kustplaats nn nustSandeu mat het midden en oostelijk deel der Yereenigde Staten.
Amsterdam, 27 Nov. 1581. J. v. d. Burg.
B U R G E R L IJ K E STAND.
Ondertrouwden
J. Eoon on C. A. M. do \Vey Peters.
L. Benard en M. E. van den Bosch.
H. ten Cate on \V. G. Sooiner.
J. n. Drenth en G. AVagenaar.
A. E. Grolmnn en H. Enwe.
3. G. A. lo Febvre en M. J, F. Zanders.
,T. H. Gramberg on H. Frieko.
J. M. S. Heuekoroth en S. Boelo.
F. C. Eeylman en N. van Ho'ten,
D. Hinzler en O. E. Post.
J. de Jong en J. S. May.
M. Keizer en P. van Bever.
op 4 December 1884.
A. van dor Kogel en M". P. Muller.
W. A. P. P. L. Lewia en G. M.
Oosten(brink,
L. F. Ludoker en H. C. Lund.
A. D. J. do Man en C. van den Berg,
J. Oofiterink en N. B. Houthuysen.
II. van Os en J. Zelander.
G. J. Snel en C. M. Sarianls.
3. P. Uytenhoorn en L. M. de Jonj.
J. Vaz Dias en S. R. Pereira.
P. Wille en A. C. Lubó.
J. G. Winkhoff en L. L. Snakenbroek.
VEILING VAN VASTE GOEDEKEN.
Op Maandag 8 December 1884, das avonds ten 6 uur, lu Frascati.
Een Huis en Erve, Lauriergracht, 17.
Een Huis en Erve, Knijsdaelatraat, 9. gom. Nionwer-Amstel.
Zeven Huizen on Erven, 15, 17, 19, 21, 23, 25, 27, gem. NieUwer-AmsteJ.
E»n lieerenhuis en Erve, Prinsengracht, C38.
Twee Huizen en Erven, Anjeliorstraat, 115, 117.
Een Huis en Erve, benevens Boerenhuis en Erve, Keizersgracht, 285, 116.
Een Koopniausbuis en Erve, Bloemgracht, 140.
Tweo Huizon en Erven, 2o Weteringclwarsstn-at, 51, 53.
Een Zomer- en \Vintorverblijf, anz., Zandpad, .
Een Huia en Erve. Jan Steenstraat, 24C.
Twen. Kuizen en Erven, en Winkelhuia en Erve, Passeorderstraat, 63, C3, C7.
Onder do rubriek TE HUUE worden voor onze
abonnés gratis opgenomen woningen, kamers enz. welke
vóór Vrijdag n uur opgegeven zijn, met vermelding
fan Stand, Lokaliteit, Huurprijs en wanneer te aan
vaarden. Opsaven hieraan niet voldoende bunnen niet
geplaatst worden.
Beleefd issaa» ZSrtHgeiiil versoeïien «'ij
bij verjiisa-;inr <lcr \-> »nii2ï;«'!a d;:)irvii:i
direct Iteii3!««> te gevc:s :i;:ct liet figureau
vau «i«t t)!!ï, Stii^d 2a a.
Voor iiiet-aSsoanuüs ia ile prijs gesteld
op '£B> cent» }>u? s-f;;c!.
90. Gem. harnas, terst. t 20 ea 30 p, n.
jitnxtel,
Ii3. Een net gest. kamer met vrijen opgang.
19.
27.
27.
Een boveuhuia bevatt. & kamera, Ueuktn, zoldor
en 2 bodenkamors l O.
Een gem. voorkamer mot balcon e;i prachtig uit
zicht met apart slaapvertrek, enz, f 30 p. m.
Een gt m. vi'oivara , met balcon en prachtig uit
zicht, ga.°, enz. i £5 p. ia. terstond.
s&mfleiveen.'sclie tveg*
Bovenlmie, Ie etage, i 230 p. j.
ITuis, sousterreio, ie etf.q;e, f C50 p. j.
Bovenhuis, peheel vrij, 7 kam., keuk. enz. f4DO p. j.
Huis, soueterrein inet Ie etage, f 050 p. j.
Twee bovenüuizea, Ie etage i' 230 p. j. en 2e etage
f ^20 p. j.
Bovonhuis, Ie en 2e etage, f 400 p, j.
lf!8.
100.
162.
lui.
lüo.
168.
45, Twee gest. kamers gsücluU voor tffes hceroa 't
liefst hun eigen beddengoed, f 35 p. m.
304. Een bovenhuis Ie etage, 2 kamers, alkoof, keuken
en zolder, f OOJ p. j. terst. Te bevr. Keizersgr. C51.
JBndZereut.
4. Gem. kamers met of zonder bed in het huis.
Xteulingsfr-aat.
11. Een gem. voorkamer 2e etage, f 14 p. m.
Kinnen-Amstvl.
2GC. Een voor- oi' achterkamer met slaap gelegenheid
en niet kost.
HSinnenJtant.
2. Een huis, bovatt. s kamais, zolders, eDZ, te aanr,
met Mei of eerder.
XSloeingrticM*
101. Kamer met kost en bediening f 35 en f 60 p. m.
ui. Een vrij Bovenhuis, 4 kamers, p. j, f400. Jilei a,«,
te bevragen .Frinaeugraoht b/d, WiStermarkt 257.