Historisch Archief 1877-1940
AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.,
No. 393
?en reeda besproken waren, 't Is waar, liet zijn de kinderen-avonden.
Jantje en Marietje, Alfred en Emilie, Klaas en Gerritje, kinderen van
eiken stand, gaan met papa en mama, pa en moe, vader en moeder naar
d* comedie; maar ook door scharen volwassenen wordt dit edel en tref
fend gedicht nog met genoegen aangehoord. De steeds meerdere zorpr,
' flléla fl« laatst* jaren aan de monteering wordt gewijd, doet het stuk dit
lot Ook daarom verdienen. Maar toch, heel weinig om deze reden. Onza
illttsi» wordt weinig grooter, blijft weinig beter bewaard, wanneer de
costurnen en meubelen uitstekend bestudeerd zijn. Want drama-illusie geefb
d* Qysbreght niet. Het is hoofdzakelijk teht-suiverheid, waarop het aan
komt. Het is bjj uitstek ook weder de taal, die wy hier gaan bewonde
ren, do taal, de lyriek en de wijze, waarop die gezegd wordt.
De heer Yan Schoonhoven speelt Gysbrcglit goed, kalm, waardig. Hij
weet door stem- en standsverandering de alleenspraken en lange clausen
veel eentonigheid te doen verliezen; de eerste alleenspraak was trouwens
ditmaal in den tekst reeds aanmerkelijk bekort.
Den eersten avond speelde mevr. Kleine BadelocU. Wél is zij erg verzwakt.
Wij willen niet beoordeelen, zullen dus zwijgen. Later speelt mej. Poolman
die rol.
Er jjn dit jaar niet- minder dan drie Nieuwjaars-wenschen: in den
Stads-Schouwburg, in den Park-Schouwburg en in het Grand-Théutre.
Werden in vorige jaren een paar maal deze wonschen door in de litera
tuur geoefenden vervaardigd, thans is de taak weder opgedragen geweest
aan beeren atiteurs, die... het uitmuntend, best nieenen met ons vader
land en zijn toekomst. De heeren Peypers, H. v. Kuyk en Spoor steken
beurtelings don draak mot de wereldtaal" Volapük, of roepen algemeone
dankbaarheid in voor en brengen hulde aan de kloeke kapitalisten, die
do Ned. Ind. Bank hebben gered.
De nieuwjaarswensch in het Grand Théatre gaat vooraf aan de eerste
opvoeringen van een splinter nieuw stuk: Het geheim van Miss Aurora.
Zeer hartverbeffend zijn hierbij vooral de Geestverschijningen" in
het laatste bedrijf; dit wordt ook in de aankondiging als ds eerste
verdienste van dit drama vermeld. Daar wij ons hoegenaamd niet bevoegd
gevoelen ovor verschijnselen van het opticien-vak te oordeelen, rest ons
slechts van verre toe te knikken en verder te zwijgen.
2 Januari 1885. K. J. W.
GyslregM van Avmstel. Klorïs en Roosje.
't Is een belangryk verschijnsel in de kunstwaereld, dat in andere landen
ontzettend zou opgehemeld worden, als zich 247 jaar een tooueelwerk
staande-h oudt; niet alleen steeds gelezen wordt door deskundigen"; niet
maar na eenig tijdperk lang vergeten te zijn geweest door een opbloeying
vaa vernieuwden kritischen zin, vaak in verband met zekere politieke
driften, weer tot waardeering komt en gespeeld wordt: doch, behoudens
lichte onwazenlijke schorsingen, twee en een halve eeuw de gncst van
het publiek geniet, en heden nog der-mate, dat do schouwburg gepropt"
staat, dat het op alle rangen krielt van belangstellenden.
't Was goed gevoeld, dat Burgemeester van Tienhoven, die zich bij
iedere gelegenheid door een uitnemenden takt onderscheidt, bij de voor
stelling van Gf/sbreght op den Nieuw-jnarsdag tegenwoordig was, met
den smaakvoller Wethouder van Onderwijs.
De vertooning was redelijk goed. Men was echter aan de nagedachte
nis van Vondel, en aan het cijfer, dat jaarlijks de opbrengst van dit oude
stuk aanwijst, verschuldigd geweest nog wat meer eene vernieuwde
en toch niet overhaaste zorg aan de monteering te besteden. Op het
programma staat, dat GysbregM (zoo als Vondel dan ook in zijn Kort
begrijp" voorschrijft) de Voorrede" zou doen. Dit gebeurt echter niet.
Waarschijnlijk met het oeg op den duur der voorstelling, is de Voor
rede" (groote monoloog) in een voorbericht veranderd. Maar dan moest
tolet, mot zeker archssologiesch behagen hiervan op het program ge
sproken worden. Op vele plaatsen is anders de text weer met de oudste,
beste lezing over-een-gebraeht. De Heer Jaeq. de Boer (Spie) heeft zelfs
het Hearlcm, voor Laren, durven aanvaarden. De Heer van Schoon
hoven (Gfijsbreglit) heeft mede verscheidene textzuiveringen aangebracht.
Te-recht hebben Mevr. Kleine en hij het eerste tooneel op het slot aan
gevangen zoo-als nn plaats had. Men begint Vondels taal te verstaan.
l'e Hoer De Jong (Arent heeft niet (zooals placht) met cmphass van
het morianum" gesproken; maar had den klemtoon (rnet Vondel) op
de derde lettergreep moeten leggen, 't Is jammer, dat Mevr. Kleine hier
en daar regels gekapt heeft, die het Ecuilderaehtig-bittere element iu
Badelochs edel charakter, zelfs tegenover O. L. Heer, zoo fraai bij Von
del deden uitkomen. Liefdevolle herziening van text, kosturneering en
schermen blijft nog altijd gewenscht.
Mej. Sophie van Biene heeft, door haar voordracht van den lierzang
Waer werd opreghter trou", bovon allen uitgeblonken. Nooit hoorde ik
dien met meer goed begrip ook der onderdeelen, met meer gevoel en
iijnbeid, reciteeren.
De kostumen waren, wat de geestelijken betreft, iets verbeterd; maar
de Heer Wensma had geea sleep aan zijn tabbaart moeten hebben. Ook
t! at is nog ronaissances. De ridders moeten, met Viollet-le-duc in de
luiiul, een volgend iaar nog eens gerevideerd worden.
^.0:J Nieuwjaarswanseh, door Thomasvaèr en Picternel voorgedragen, is
aifljd een aardig charakteristiek element in de voorstelling. Spoor
List-fJwti en vrolijke boer en Jnfvr. Poolman?Eafaül en Elsje bieden van
ili'j gelegenheden aan om veelzijdigheid te bewijzen, welke bij eene
tooneel\ ooi-helling zeer welkom zijn. Ook de ondeugend satyrieke bestemming
vn:i rlen niemvjaarswensch is iets eigenaardigs, dat in eere gehouden moet
worden, ook al gaat de' meening de redaktie in voortreilijkheid ver te
bovon.
Niet onbevallig was de schakeering der verschillende boerinnenpakkeii
al m .rik t het eau vreemden indruk ia Elsje een Wolmct te herkennen.
In t algemeen kan mea met lof van de geheele voorstelling gewagen.
2 Jan. 1885. Alb. Th.
HET TOONEEL TE ROTTERDAM.
De wettige Man.
Niemand ter wereld E.Üden hedendaagsehen dramaturg .den eisen der
drie eealiedcn willen stellen, toch kan hij do eenheid der handeling niet
ongestraft veibreken. Een bewijs daarvoor lavort ons De wettige Man
(Le Mui i) van Nus en Arnould, dat gisteren avond door de Botterdamsche
afdeeling van hel Ncd. Tooneel voor het eerst werd opgevoerd. Zie hier
den korten inhoud. Eerste Bedrijf: Henriëtte de Roveray was verloofd
met den scllilder Maurice Robert, toen deze naar Amerika toog, om naam
en fortuin te verwerven, dan terug te keeren en hare hand te vragen.
Nadat hij eenigen (ijl weg is, krijgt Henriëtte geene brieven meer van
hem en least zij in de courant, dat hij in het huwelyk zal treden met
eene schatrijke Amerikaansche. Hare intiemste vriendin, Olympe de
Pregny, brengt haar EU in kennis met den baron Gontran de Roveray en
deze vraagt haar ten huwelijk. Olympe dringt zeer sterk bij haar aan,
dit huwelijk te sluiten; gekreukte eigenliefde en de ontrouw van Maurice
doen de rest en zij trouwt met Gontran. Spoedig bemerkt zij echter.dat
hij haar alleen oia haar geld getrouwd heeft. Maurice keert ziek uit
Amerika terug en zendt zijn vriend Danceny naar Henriëtte, om haar
op zijne komst voor te bereiden; Danceny hoort dan dat zij getrouwd
is. Henriëtte verneemt intusschen van dezen, dat Maurice haar steeds
getrouw gebleven is, dat men zijne brieven moet onderschept hebben,
daar hij haar steeds schreef, maar geen antwoord ontving. Zij onderzocht
en ja, het is haar eigen man, die haar heeft bedrogen en die ook dat
bericht in de courant plaatste. Op dit oogenblik komt Olympe bij baar
zij en Dancony schijnen goede kennissen te zijn om haar mede uit
rijden te nemen; het rijtuig van Olympe staat aan de deur.
Terstond daarna biedt de rijtuigfabrikant zijne onbetaalde rekening aan
voor het rijtuig, dat de Baron aan zijne vrouw op haar huwelijksdag
cadeau heeft gegeven; het is het rijtuig, dat juist voor de deur staat.
Henriëtte begiijpt alles, Olympe is de maitresse van haar man en daarom
heeft zij haar overgehaald, om mot den Baron te trouwen, opdat deze
dan in het bezit van haar geld koine, om zijn maitresse daarmee te
kunnen onderhouden.
Zij werpt den Baron een bewijs voor de voeten, dat zij afstand doet
van al haar vermogen en verlaat de echtelijke woning. Schending dua
van het artikel: de vrouw moet den man volgen.
Tioeede bedrijf: Henriëtte komt afscheid nemen van den zieken Maurice,
om in een klooster te gaan. Daar hij hare hulp noodig heeft, besluit zij
voorloopig bij hem te blijven en hem op te passea. Dit bedrijf duurt
gecu tien minuten.
Laat ons nu een oogenblik stilstaan; want wij zijn reeds aan heiderde
der vior bedrijven. Eene interessante verwikkeling voorzeker valt hier
op te lossen. Kene vrouw, welke haren wettigen man, die haar schande
lijk heelt bedrogen en haar ongelukkig heeft gemaakt, verlaat, en haar
beminde wil volgen. De oplossing kan juridisch of dramatisch zijn; wij
verwachten ze natuurlijk dramatisch, want wij zijn in den schouwburg,
niet iu de gcrechtszaal.
Derde Itedryf: Speelt vijf jaar later in Bretagne. Wij vinden Maurice,
levende iu do tesderste toederhcid met Heni-iette, maar ongehuwd, ea
beider dochtertje. Wij vernemen, dat zij zoo reeds, onbezorgd voor de
toekomst, vijf jaar met elkander leven. Daar komt echter de Baron,
die van eene tante liet vruchtgebruik van een groot vermogen heeft
geërfd; maar liet vermogen zelf valt op een kind, wanneer hij er een
hoo.rt. Heeft hij er geen, dan valt vermogen eu al op eenige
liefdadigheidsgestichten. Hij komt daarom het kind van Henriëtte
opcischen, want hot onderzoek naar het vaderschap is verboden en.... Hen
riëtte is de vrouw van haren wettigen man en dus haar kind ook zijn
kind. Zij wil het natuurlijk niet geven, maar dan komt de Comuimissaiis
van Politie, eischt liet kind in naam dor wet, doch Henriëtte busluit met
het kind moe te gaan naar de echtelijke woning.
Een oogcnb ik geduld, want bet is erg ingewikkeld geworden. Eene
groote erfenis als Deus es ir.achina, een kind van vier jaar als dito, dito,
maar ook als corpus delicti, waaromheen zich nu oei nieuwe handeling
gaat groepeereu, getiteld: Moederliefde en Heldenmoed.... ik ben in de
war, want dat wordt op hetzelfde oogenblik ia den nieuwen schouwburg
gespeeld, hier kan liet nog maar voor ón bedrijf dienst doen, want liet
programma zegt iu 4 bedrijven", dus daar ia geen twijfel mogelijk.
Mijnheer, U gaat te ver!" zegt Danceny, de vriend, tot den baron. Hadden
de heeren Nus en Arnould ook maar iemand gehad, die hun dat had
gezegd, want waarlijk: zij gaan te ver."
Vierde Bedrijf: Danceny komt bij den Baron en vraagt hem afstand
te doen van Henriëtte en het kind; men zal hem dan ieder half jaar een
bewijs geven, dat het kind nog leeft, opdat hij het geld, waarvoor het
hem toch maar alleen te doen is, kan innen. Mij dunkt, dio vredelievende
oplossing was nog zoo kwaad niet: Gontran wil echter niet; waarom is
mij niet duidelijk, want hij woont naast zijne maitresse en kan door een
poortje in den tuin steeds bij haar komen. De Baron beveelt, dat Mau
rice zijn huis niet betrede, anders zal hij van zijn reclit, om den minnaar
van zijn vrouw ta dooden, wanneer hij hem in zijn huis vindt, gebruik
maken. Hij gaat nu een bcstje met zijn maitresse minnekozen;
ondertusschen komt Maurice, hij wil «iet Henriëtte vluchten; dezo vreest, dat Lij
gedood zal worden, waunneer Gontran hem ziet, waar hè, is dat
schrikken! een pistoolschot en de Baron is er geweest. Hij is gedood door
Dnucery, die liom heeft aangetroffen bij Olympe en Gontrau's maitresse
is.... zijne vrouw. Hij Leeft van zijn recht gebruik gemaakt en den min
naar van zijn vrouw gedood. Die twee kannen nu met elkander trouwen,
want n pistoolschot scheidde den baron van 't leven. Eu nu kunt
gij zien, lieve kinderen ! hoe de deugd beloond en de misdaad gestraft wordt.
Nooit is er grooter bewijs geleverd, dat Franscho stukken, die in hun
vaderland het grootste succes'-7 hebben, voor ons land totaal onmogelijk
kunnen zijn, dan met Le Mart. Een salondraak, want er ligt denheelen
avond een kleed on. den vloer, waarin verwikkeling op verwikkeling
ge