Historisch Archief 1877-1940
6
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Nd. 398
doch dit tooneel presque touchant te noemen, komt ons wel vrat senti
menteel voor.
Wat men daar ook van denke: 't ia te wensehen dat de jonge
kungtenaars door zulke bijzondere tentoonstellingen dan ten minste leeren
in hoe verre zij voor hun vak geschikt zijn, en aan de maatschappij
wegenkjken dienst kunnen bewijzen, opdat zij teleurgesteld tengevolge
hunner verblinding, bijtijds eene andere loopbaan kunnen inslaan, wij
gouden aan de meeste der hier vertegenwoordigde talenten gaarne willeu
toeroepen!" Boter ten halve gekeerd, dan ten volle gedwaald!"
De bovengenoemde welwillende criticus opent zijne beschouwing met de
woorden: Dik jaar is deze tentoonstelling buitengewoon aantrekkelijk."
Het is niet zeer vei makelijk een lang verslag te lezen over werken van plas
tische kunst, die in 't algemeen niet meer dan middelmatig kunnen
«orden genoemd.
Wij willen ons daarom slechts bij enkele stukken bepalen.
Uitgemunt hebben bij deze gelegenheid Léon Frédérie en Halkett. De eerste
door het portret ten voeten uit van eene oude meid," de tweede door
een tryptiefc van 4Va meter breedte, getietld In het dennonbosch."
Indien wij de geschiedenis van dergelijke werken kenden zonden wij
daarvoor misschien toegevender zijn.
Toegevender?... Ik vr-ag varschooning, ik bedoel: wellicht meer voor
ingenomen. Stel u eena Icvensgroote ouda vrouw voor, die u schijnt te
Willen te gemoet komen, mit al «ia wansmaktlijkhoid ven horen
snuifneus, haar rimpelig gelaat en afhangende onderlip, gekleed in hare
alledaagsche oude lappen, sondar de minste pretentie uil hare keu
kenkamer tredende, waar mea h-?t doorzicht heeft in een tweede
vertrek. Stel u voor dat da schilder niets heeft willen latan raden
Of idealisearen, dat de arm slcnttrlg langs hst lijf hangt en zelf s de schort
of 't blauwe boeaelaar door streven naar natuurlijkheid eene rossige tint
heeft gekregen.
Stel u voor dat dit wijf uit den achtergrond treedt met-een reliëf, waar
voor elk panorama-schilder ion kunst-near sou bscijclen, dat dt kkuron
met een zekere g-makkelrjkïioid zijn naderg borsisld en 't spreekt van
Zelf geene aanspraak maken op acJ;c"s. Etel u «ndclijk voer dat de
oude meid ook niet sehoAner v/il schijnen dan 2ij is. /.ij is niet ijdel
op haren ouden dag, gelijk vele harer geslachtsgenooten. maar zij ver
raadt ook niet of zij hsra meeshors door trouw en aanhankelijkheid ge
durende eene halvo eeuw heeft gediend, of wel dat zij de marktprijzen
vyf-en-twintig percent op ds ksuke^ei (Vansz dupdïdfr) heaft verhoogd,
om op haren ouden dag een duitje extra te hebben. Stel u dat allpg
voor, en oordeel dan zelf. Sommicjea zeggen: het is een CltcfiPocuwe.
Sommigen!,...
Frédérie levercle nog een Isvensgrooto jonge dienstmeid (krijtachtift van
kleur, wat de schildor liefheeft) tot aan de knio, van achteren te zion,
zich buigende over de balustrade van een balkon, en uitetende naar eenen
jongen jager of grasmaaier van li!i£utachti»s kleinheid (door gebrek aan
perspectief), gepkatst ia eene omge'ïrg van cch-r.rp-groen «ebocmte, wit
den schrijver dezes aan geen bosuh ter wereld, maar wel aan
keukengroen herinnert. De jonge schilders zoeken Keuren zonder tusschentiutcn,
tafercelen zonder perspectief, en zonder het borstelwerk van den
verouderden(l) Gsllait.
Het midden paneel van Halkctts drieluik stelt vijf personen voor: ncn
oude burger dame op oenen stoel, half van achteren in profiel gezien
een flinke, weldoorvoede, vlaamsche type. Een afgeworpen roode shawl
hangt over den rug van den zetel. Tegenover hï.ar zit een meisje dat
blijkbaar de tering heeft, aan wie eene oudere zuster of nicht het wollen
doekje omspelt. Een kind speelt daarneven op den grond niet
dennentoppen. In de verte komt een jonge man toeloopen. Links van den aan
schouwer, op een smaller paneel, wandelen twee vrouwen, waarvan do
eene de andere, die ook blijkbaar aan galoppeerende tering lijdt, onder
steunt; op het rechter luik zijn slechts een deel vaa het bo.-;ch, met
bloemen op don grond, en een zwarte sluier afgebeeld.
Hot is het dennobosjh van Genek, waaraan eer» bijzondere genaorkracht
voor teringlijders wordt toegeschreven, een waagstuk van den schilder
Zulk onderwerp op dio groote schaal te behandelen. Onclertucschen is het
met groot talent van uitdrukking on kleur bewerkt. Ook de teekening
is in vele opzichten meesterlijk. De geheelc behandeling is eenvoudig",
ja Btroef als men wil, rnacr toch van roerende waarheid, zondur aanma
tiging of gemaaktheid van groopcering of' kleur.
Onzo hoofdaanmerking betieft het gebcomte. De schilder schijnt wel
eens een dencebosch te hebben gezien, doch hij hoeft daarmede m&t ver
keerd.
Het ia met do natuur als met do mpnschen; om dezen goed te kennen,
moet men, gelijk da oudo spreuk luidt, tenen !;z:>k zout met hen hebben
gegeten." 't Is niet genoeg do natuur te hcbbeu gezien om haar to
verstaan.
Moeilijk fran men de overige kunstenaars groepceron! Zal ik van Orner
Diericx spreken, die met. dezelfde déslneollure een gezicht in eene
roomBche kerk schildert als esn levensgroot jong dametje, zonder
inexprimalle, van achteren gezien, met een goed gepeaseelden maar niet geheel reio
geborstelden rug. N B. vóór eenen spiegel zich kappende?
Laat zulk een wansmaak zich door het woord Talent!" verontschul
digen?... Of moet ik spreken van J. Diericx, die eene dergelijke (met
verlof) cocottige spiegelgeschiedenis t,n profiel levert? Ik citeor liever de
beide mansportretten van liaboulaye en het kinderbeeld van Uerbo, neveng
zijn verdienstelijk (minder behagelijk) vrouwenportret en rustig mansbeeld.
'k Spreek niet van Van Gelders wansmaak: niet van Lemuiena Etude
pow Marie Hadeleme. Rechtaf belachelijk is die geaffecteerde
jufvrouwin den rouw! ubert Vos moge zich hoeden voor de tinten die allo
omtrekken, zelfs alle kleur in eene bruine saus doen ondergaan. De
oude Israëls mag zich dit op zijn best veroorloven.
Summa summarum de jonge kunstenaars hebben nog veel te leereu
alvorens zij kunnen prendre l'Essor, d. i. vrij op do wieken hunner ver
beelding mogen opvliegen, al waren zij Defreggers, Mackart's of Munkacszy3»,
Terwijl nu deze toucJianfe groep des jeunes nog aan 't tentoonstellen s^
klopt alweder eene andere groep, die der zoogenaamde Vingtistes, aan
de deur, om ook hun woordje van protest mede te spreken tfigen de few*
datores temporis acti van voor dertig jaren", toen immers de kunst
(zeggen zij) lang zoo hoog niet stond als die der tegenwoordige dagen,
waarin de meeste kunstenaars aangezien worden of zich zelven aanzien
als profeten van een nieuw licht, als een vuurbaken voor het zeilend pu
bliek, maar naar den geest voorwaar niet zoo groot als het standbeeld der
vrijheid te Philadelphia kolossaal is.
Heden dient de afbeelding van dien '.".'.'. zonnegod (of hoe zal mea
hem met zijnen stralenkrans noemen?), tot reclame voor de beste bre«
tellen der wereld", de Argosy-braces"! Doch dat is nu tot daaraan
toeDe Ccrde artistique houdt eene tentoonstelling van werken van
Charlet, Franecj, enz. Te Namen hebben wij de Exposition du nouvel an";
weldra gaan andere steden volgen. Het regent, of liever het hagelt olie»
verfschilderijcn en expositiön. Koopers vindt men maar weinig. In dezelfde
mate als dezen afnemen, vermeerdert het getal exposanten, Doch men
hoeft zich niet over angstige nauwgezetheid der afwerking te beklagen»
Dit zou geene rekening paven:
Do jonge talenten maken uit den nood eene deugd en bakken spoe«
Gig en lekker," wat door han als het cenigst gezonde en edele bankeb
wordt aanbevolen. Daarnaar grijpen da liefhebbers; ook de gravin van
Vlaanderen laat haven naam onder zulk esne affaira de rien du tout,'k
om euphernistisch te spraken, prijken, terwijl van den andren kant de
minister wordt lastig gevallen door uu gronpe de jeunes," dat lig in da
kunstjury's en commissiën te veel ds jonkheid miskent.
\Vat er ook van zij: wij kannen over vele tentoonstellingen heenstap»
pen, de woorden van eea geestigen criticus uit den Gav.Ms herhalende:
..Ce que nous demandons au tablaeau c'est Ie chiftbnné, la seasation
capiteuse et pétillant», Ie joli amusement de la vic a. fieur de
peausansracines ni projecticns," enz. Enkele uitzonderingen niet te na gesprokenl
Bruesel. l Eebr. '85.
M. A.
1) Als sewooi)li;k plaaiaen wij deze correspondentie oreïanderj, al knnnea wij
ons mot do van iciaijdi-lisid EÏSÜgeheel vnj ta pleiten beschouwingen over ('i'ssur,
tiet to u'l;-n tlccïu vi.-;Tiii);'ret3. De schrijver ia wel wat al te voel onderden induik
geweest tlcïluecïauitióu u«u ware opmerking \an dea Gulcis criticus, Jtetl,
UIT r AHIJS.
VIII.
Hot ig een bijna or^oliarrS fait in de annalen van dsn thermometer:
de Cl: i ^ des ljuii::c:r.'0 heeft 20:. ijsfeest gegeven. Deae Club heeft zelfs
tiKfs fseiteu gogoven cc geea doohvcder h-Soft stoornis gebracht in de
uitvoering harer plannon.
Onza Rii-iiienaes hebben van die gelegenheid gebruik gemaakt om zich
ia R-i'-dsch gevuld te steken. Dat is op zijn tijd ook een genot.
Yo"x' d.o vrcuiv van d« wsreld komt tooh eigenlijk allss ter» elct'ce neer1
op haar toile':. Dat i? voor hs.ir dr. groote, da eecigs quaeetie.
Ivl'sschienkfent g)j dcu titv-vl v;;n aekoro ijd^lt'iit;, ir wier bijzijn gesjToisa 'Vercfc
over da wr^eJj Jagen, wdkj da dood scndoi- ophouden toebrengt IB
waarocr zoo '.vijs
faaiilios 'n rouw gedompeld wordea.
'c Is toUi gslv.kkij? aldus luidds haar in gemoedelijke
uitgesproken verzuchting dat rouw bijna alle vrouwen gceu staat!
Er schuilt een gansche poi-em in die uiting des harten.
Alzoo, gelijk ik iclt'.s, alles komt bij das sidg wciblïehe ten slctte op?
het toilet neer. Ouze Fi'ar.DcI:? vrouwon hsbben meerendeels .-n dat is
ds. Efchuld van ent, "acht k'ima!«t gsec gelegenheid om t« leeran schaat'
senrijdèn. Die ijsi«osven z^n iua voor haar in den strengen zin des woord»
sleo}>7s sen pl,itoai;-th veirnaak.
Dit verhindert evenwel :i;er. dat zij nvsrdokt met bont, «r t.ien g.iaa
met groote opgewektheid. Dat vereischt veel moed. Of grenst bot niet
can heroïsme om in ??en van allo kanten open panier ean uur ea langer
stil te ziften kijksa, blootgesteld a MI dec kouden luchtstroom, naar allerlei
bewegingen en wentl.'u.jrc.n, wairaaa zij aclven gean deel kunnen nemen.
Maar zij jordcn iK.mt.rd in dbc tijd ook gezien en bewonderd? Dit
eene dost het ander* begrijpen.
Alku Lsbben dus echt pret gehad eri iedereen heeft zoo'n tijdelijk
Siberiëverrukkelijk gevor.deu uitgezonderd do vogels en de konijnen.
van het Buis ie Boulogi.e; die avmo stumperts hebben het met al dat
vuurwerk en g'sknal hard 'o verantwoorden gehad.
Het verwondert mij. dat OÜZB tooneehchrijvers, dia steeds Zoo verzoft
zijn op fonkelnieuwe mücs^a-scöne eu altijd zockan naar een verrassendd
ir.kl-jeding. nog mei; op htt denkbeeld gekomen zijn om een bedrijf vau»
h-ït hoieudaagsclie blijspel tümidden van zulk ecu ongewoon decoratie?
t«j dosn spclfn. Zoo'n li^st zou zich tot allerlei verbindingen leenen; voor-"
eerst vorr het oog de Parijsche ieëris. Dan, voor het incident van heB,
drauia ah nir-.« tru miiwto aan zoo iets behoefte heeft, het contrast va»-.
hft gehuimzinnig fcii Bombervvoud. Eindelijk h'.'.t komisch element in ruim»'
mate, voer het geval dat men lust heeft tot het maken van carioaturen.
Ook nu waar hob ik do opmerking gemaakt, dat er voor een
aenschtop schaatsen geen middelwog bestaat. Men doet het goed en is bevallig^
i i' men doet het sleuht en men is belachelijk. En dan komt er nog dit?
«rnstig bezwaar bij, dat men, zoo men de kunst niet verstaat, te belaclie^
lijker zich aanstelt naar mato men mooier zoekt te rijden.
Het zou volstrekt niet onmogelijk zijn op de patïnologie een geheel stel
sel te bouwen, zooals Gall dat eens deed op do phrcnologie. Het: segmif
hos g/j scliaalsen rijdt en ik sol u scyycn wie gij eijt zou heel wat lichter
«n met vrij wat meer recht dan men nu wel denkt, in toepassing zijn t»
brenger.
Daar, let eens op dien man, die daar zoo haastig voorbijschiet. Hij rijdt
recht toe recht aan als een kogel. Hij bekreunt zich niet om de hinder»
nissen, dia hij kan ontmoeten. Nog minder gaan hem de menschen aan,.~
ilia hij omver kan smijten. Dat mensen is <jga echte d
i$kop,daajrY.emei!