Historisch Archief 1877-1940
daardoor dikwijls den moed, en dat alles allén omdat men in de meening
verkeert, dat allen examen moeten doen, dio de lessen op den cursus
volgen.
Het ware o. i. goed, om aan de regiments-commandanten (in dezen
voorgelicht door het advies van den Kapitein, toezienden chef op het
wetenschappelijk onderwijs en van dat der H. H. Instructeurs), de be
voegdheid toe te kennen, allén die onderofficieren voor het bedoelde
examen op te gevea, van wie volgens bovenbedoelde adviezen ten min
ste met eenigen grond te verwachten is, dat zij zullen slagen. Allén
wanneer deze bevoegdheid aan de regiments-commandaaten wordt toe
gekend, kan men in zekeren zin, den H. H. Instructeurs en hem, die met
het toezicht belast is, er een verwijt van maken, indiou het onderricht
blijkt slechte resultaten af te werpen.
Ten slotte wijzen wij nog op een vage uitdrukking in de eerste alinea
var» A De Cursussen van meergemeld Kon. Besluit, welke uitdrukking
oorzaak is, dat bij alle regimenten niet gelijkelijk gehandeld wordt, wat
betreft de diensten, waaraan de onderofficieren, die ds lessen op den
cursus bijwonen, deelnemen. In bedoelde alinea staat: ,,en nemen In don
regel (*) aan alle diensten deel." Dat in den rc[/ü-." nu, wordt bij som
mige regimenten eeer uitgebreid; zóó uitgebreid, dat leerlingen en onder
wijzers bij andere regimenten met grond kannen zeggen: ja! bij dat
regiment kunnen ze wel goedo nummers halen en vele leerlingen geplaatst
krijgen, want die zijn vrij van dit en v au dat, wat wij (onze leerlingen)
en te recht mede moeten doen.
Dergelijke vage uitdrukkingen, moesten in een besluit van 200 groot
belang en van zoo verre strekking, niet voorkomen. Daarin behoort duide
lijk omschreven te zijn, wat de onderofficieren van den cursus mede moe
ten doen eu waarvan zij zijn vrijgesteld. S.
ft) 'Waarran in dea rogel nos eens maand afgaat, wanneer zli scrgoant-iaenags»
weoetei' zija.
(*) Wij cursivoeren.
S C IIA A K S P E L.
No. 8.
Van G. CHOCHOLOÜS te HalbatacU.
ZWART.
't)' " t ' '?
f~Z* . <?/>/// / ,j'<l
4
D *"
j
2 l
l
('l
i, b C d e i', g Jj
WIT.
Wit speelt voor en geeft in 2 zetten mat.
(Wit 9 on Zwart l K. E C).
OPLOSSING VAN SCHA AKPSOBLEE M No.fi. (S. B. In dif
probleem bij te voogen wit pion a G on zwart pion a 7.
D 3 B l maf.
a r l = F 7 mat,
E. P 2[ofntC5 (c
K, E ft
l J? 8 F 1ÜK. C G of C 4 (a
a Fd. B of F 4 mat.
i JK. E -i (b '
2 E S l' l! mal.
(b)
INGEZONDEN OPLOSSINGEN.
Te laat ontvangen juiste oplossingen va-u W. v. H. te Delft, Ko, fi alsmede de
pijriosa v. d. M. te N. N. No. 5, Da G. V. eu B. te Kaatsheuvel 5 en 0; J. II. X. ts
Vealo, en Prouti quc,riefc S eu O; lift z'u viur,5u'' NI. 5 eu fi aismcls do curiosa;
beiden to Amsterdam. No. vaii .,ilei" to Eottoidam ea Duo?Terivolde 3 on 6,
Voorts E. te A. 5o. 5.
Juist opgelost C en 7 Henri to Amstcrdrm, 17. ta Venlo ca G. v, C. toJJaahJicnvel.
E1UEFWISSELING.
V. cl. M. te N. N. Het ingezondene wordt getoetst.
Eindspel toaschen de hoeren .TACOBI en S. GOLD.
Wit: K. b S, D. a 3, P. b 7. Zwart: K. b 6, D. b l, P. o 5
Wit bealias hot spel in Eiju VüjrJcel mot dea vijlden zet,
F E U I I. I. E T O N.
9 VAU r r si i*rw»i
d VAN lm GENïl
NOVELLE
VAN
O S SIP SCHUB!N.
sAlptionse de Sterny zal in November te Brussel komen, om
ia persoon zija oratorium »Satan" te dirigeeren." Deze korte
aankondiging in de »Indépendance Beige" verwekte in Brussel
alopzien*
De musici haalden de schouders op, beten zich op de lippen
en spraken met minachting over het talent van Alphonse de Sterny
en over do gewone onrechtvaardigheid van het publiek jegens hun
landgenooten. De aristocratie van Brussel onder ons gezegd
de meest onmuzikale der wereld deed, wat zij nog nimnxer
voor eenig kunstenaar had gedaan, zij vergat haar gewone phle?;ma
en sprak acht dagen lang over niets anders dan de Sterny, en
wel zeer veel over zijn amouretten, en zeer weinig ove/- zijn
techniek.
Alphonse da Sterny was in zija tijd niet alleen een beroemd
virtuoos, maar ook een lion der gezelschappen geweest; door de
meest gevierde schoouen was hij aangebeden. Georgcs Sand had
een roman over hem geschreven welke wist men niet meer
en. de schoone gravin G. had zich uit liefde voor hem, raet zwa
velzuur vergiftigd.
Vijf jaar geleden hrd hij zich echter plotseling van de werelij
ten:;; gelrokken; sedert dien lijd had hij geen concerten gegeve/j
ook waeen er geen composities geen fantasieën op bekende
motiavcn meer van hem verschenen.
Voor da eerste maal deed hij nu weder van zich hoor-en en
wel als componist van een Oratorium! De Sterny en een Oratorium!
De wereld vond het vreemd, de kunstenaars vondea het be
lachelijk.
n;
Het is de vijfde November, de dag waarop de eevste repetitie
van s Satan" onder leiding van den componist zal p'iaats hebben.
In de concertzaal der «Grande Harmonie" zijn reeds alle mede
werkenden bijeen. Ofschoon er ter eere van den beroemden gast
een half dozijn gaspitten meer branden dan gewoonlijk bij repetities\
't geval is, maakt de groote zaal met haar ledig parterre en schaars
verlicht orkest een spookachtigen indruk. Een lucht van gas, stof
en vochtige kleederen vervult de atmosfeer. Een grijze misfc
die zich spoedig in waterdroppels oplost, bedekt de kleederen der
laatst binnentredenden.
Men bemerkt in de zaal, hoe slecht het weder daar buiten"
zijn moet.
De mannelijke koristen met hun vroolijke, breede Vlaamsch
gezichten, hun schilderachtig slordige kleeding en weeAderigen
haartooi, stampen de modder van hun laarzen en trekken hu»
omgeslagen broekspijpen naar beneden; de vrouwelijke koristen
wien bet loshangende haar over de schouders goh\ klagen over
verkoudheid en bieden elkaar heilzame pastilles aan. De mede«i
v;erkendo leden van het orkest zijn bezig hun instrumenten te
stemmen en to midden der schrille dissonanten hoort men nu ea
dan het snerpende geluid eener snaar, die springt.
Twee dilettanten hebben zich, door voorspraak, toegang tot de
repetitie weten to verschaffen. De eene is een jonge muziek*
onderwijzeres van Duilsche afkomst die dweept met de
toekomstmuziek; de andere is een muziek-lief hebber, die in de
Brusselsclia wereld bekend is onder den bijnaam van s de vriend
van Rossini",
De instrumenten zijn gestemd; hier en daar oefent een violist
zich reeds op een moeilijke passage. De gasvlammen knetteren
nauw hoorbaar; de koristen stampen met de voeten en wrijven
zich de groote, verkleumde handen om zich te warmen. De Sterny
laat zich wachten.
De »vriend van Rossini" heeft zich tot de dames solisten ge«
wend. »!k beklaag u madame," verzekert hij de altzangerer,
oen oude bekende, die door zijn toedoen aan het Théatre de Ia
Monnaie werd verbonden. »Ik beklaag u oprecht; De Sterny is
een voorstander der toekomst-muziek, en zijn composities behoo-;:
ren lol de ondankbaarste, die ooit voor de menschelijke
sterngeschreven zijn. Zijn aria's zijn voldoende om alle vroeger ge
noten muzikaal genot te bederven."
s Nu is uw oordeel toch te hard," antwoordde de altzaBgeresjJ
»wezenlij k al te hard, mijnheer. Maar het is waar, men kaneen
»vriend van Rossini" zijn haat jegens de toekomst-muziek wei
vergeven. Voor het overige moet ik u toegeven, dat eenige ge
deelten van het oratorium zeer vermoeiend zijn, daarentegen zijn
er andere, die u zeker zeer goed zullen bevallen."
B Die toekomst-muziek zal mij nooit bevallen," knort dedweep-^
zieke vriend van Rossini.
»Nu ja, tot op zekere hoogte ben ik het volkomen met u
eens,"zegt de altzangeres vergoelijkend. »Maar gij zult mij toch moeten
toestemmen, dat Wogner en Berüoz geniale componisten zijn, en
dat de toekomst-musiek nieuwe sieren geopend heelt aan d
toonkunst!" J
«iSieuwe sferen!'' Een oefenplaats voor verwaande middel