Historisch Archief 1877-1940
No. 404
DE AMSTERDAMMER, W ES-UBLAD VOOR NEDERLAND.
overbrengen, waarvoor een bereden prdonnance twee en een half uur
zoude noodig hebben. Deze proefnemingen hebben, volgens het, rapport
ingevoerd by de zelfstandige ^
tegischen verkennings-dienst worden belast. Groote postduivenstatious
zijn reeds te Kiew en te Warschau opgericht.
Eveneens is dit het geval in Oostenrijk, alwaar dergelijke stations zijn
gevestigd te omom en te Krak au.
De groote zuinigheid, welke aldaar wordt in acht genomen, hoeft dun
Minister van Oorlog belet aan hot aantal daarvan grootere uitbreiding
te geven, maar om hierin op andere wijze te voorzien, stelt deze alles in
liet werk ooi zieli van d» medehnlp van particulieren te versiukeren, ten
einde een voldoend aantal post-duiven te bekomen.
Daartoe worden prijzen uitgeloofd, en is bij Keizerlijk beslait bepaald,
dat aan alle officieren en ambtenaren, die zich met het fokken en africh
ten dier duiven willen belasten, het benoodigde hout enz. tot het op
richten der tillen kosteloos van rijkswege zal worden verstrekt. Verder
is aan de commandanten der stations te Coraom en Krakau opgedragen,
om aan ieder, die zulks aanvraagt, duiven te verstrekken tegen den prijs
van 50 kreutzer per etult.
In deze pogingen wordt de Minisier van Oorlog krachtig gesteund door
de verschillende spoorweg-maatschappijen, welke een belangrijke vermin
dering op de prijzen van het vervoer tosstaan voor de ledeu van post
duiven vereenigingen, die op reis gaan om wedstrijden of
afriohtiugsoefeningen bij te wonen.
In Spanje is een centraal station te Guadalaxara, kleinere stations zijn
langs de kusten op een ouderlingen afstand van ongeveer 1CÜkilometers
opgericht; welke voornamelijk dienen om berichten te wisselen tusschen
de visitatie-vaartuigen in zee en de douanen-posten ? aan -den wal, ten
einde van de nadering van smokkelaars kennis te geven.
Belgiëis liet klassieke land der post-duiven: liet verschaft de twee
algemeon meest gezochte soorten, u. 1. die van Antwerpen en van Luik,
welke uitsluitend op de Duitsche stations worden gebezigd. Men heeft
daar te lande niet minder dan 1000 postduiven Vereenigingen, en bijna in
«!k dorp zijn Benige bewoners daarvan lid. Jaarlijks worden als prijzen
bij wedstrijden voor een bedrag van /'450.000 uitgeloofd.
De kapitein Goprger Caiiie van den Oostenrijksche G eneralen Staf deelt
in zijn werk ..Mittneilungeu ber Gegenstande des Artillerie und
Geniewesens- in 1884" mede, dat Belgiëalle iaren 500.000 postduiven oplevert.
Evenwel is het vraagstuk van deu militaire postduivendienst op de meest
volledige wijzo opgelost ? in Frankrijk, zooals door do Avcnir Militaire
wordt medegedeeld. Voortdurend werden daar door de opvolgende Minis
ters van Oorlog maatregelen genomen om de vestingenen versterkte plaat
sen van een zoo groot mogelijk aantal gevederde boden te voorzien. Goed
bevolkte en uitstekend ingerichte stations zijn te Parijs, Yincennea,
Perpignan, ilijssel, Verdun, Toulon en Belfort aangelegd. De onderhouds
kosten hiervoor, als onderdeel der som door de Kamers voor de optische
telegraphie toegestaan, bedragen jaarlijks fr. 100,000. Behalve een
Centraalbroedstation in de diergaarde te Parijs, is op den Mont-Valérien een
speciaal station opgericht, waar de jonge vogels worden opgekweekt en
afgericht. Ook wordt door Jiet Gouvernement alle moeite aangewend om
zich de medewerking van particulieren en liefhebbers te verzekeren.
Aan de officieren der reserve en aan die van hot territoniale leger, aan
burger ambtenaren, en zelfs aan gewone burgers, worden op hunne aan
vraag kosteloos duiven paren verstrekt. Na den afloop van do in het
vorige jaar Behoudene groote manoeuvres door het !)e Legerkorps had
<>p bet Stadhuis ta Tours eeiie plechtige prijsuitdealing plaats. l)c be
kroonden waren vaderlandslievende landlieden, die aan de militaire over
heid post-duiven van hun eigen tillen hadden verschaft, om gedurende
de manoeuvres te worden aangewend.
Op verscheidene andere plaatsen werden dergelijke plechtigheden door
opper- en hoofdofficieren gepresideerd. Bovendien heeft de minister van
oorlog, om nog duidelijker te doen uitkomen van welk groot belang
voor het land de vermenigvuldiging en de africhting vau post-duiven is,
«i om nog meer den ijver der particulieren aan te vuren, eene poging
aangewend om een Al gemeeneu Bond tusschen de verschillende
postduiveuvereenigiugeu ia het loven te roepen. In April van het vorige jaar word
da heer Thomas Cardilhat, kapitein bij het 80e Keg. v. h. Tei-r. Leger,
namens dien minister, uitgenoodigd om te trachten de uoodigc overeen
stemming tot stand te brengen tusschen de over geheel Frankrijk ver
spreide vereenigingen en liefhebbers.
Uet doel van dit Bond is, dat. de leden ouderling van gedachten
wissolen over de kruising, opkweeking, africhting enz. der jonge vogels.
Uit is dan ook voorzeker wel het beste middel om aich van eene talrijke
reserve van postduiven te verzekeren, waarover hot Gouvernement in
oorlogstijd kau beschikken. Naar het schijnt bestaat bij den heer Cardiihat
alle hoop, dat zijn streven met een goeden uitslag zal Worden bekroond.
Mocht de "krijg dus opnieuw uitbreken, dan zal men op veel ruimer
schaal in de gelegenheid zijn om de gemeenschap te onderhouden
tusschen het Hoofdbestuur, de bevelhebbers der verschandste legerplaatsen
en de aanvoerders der veld-legers. liet is zeker wel overbodig nogmaals
op het groote uut en gewicht hiervan te wijzen.
.üo post-duiveu, welke tegenwoordig op de militaire stations in Europa
worden gebruikt, behooren in het algemeen tot drie hoofdsoorten: u.l.
van Mowubom, van Tümmler en van Carrier. DB Mpwcheni onderscheidt
f-iah bijzonder door hare buitengewone geschiktheid om zich te
orieuteereü, de Tümmler door hare "grootu snelheid; terwijl de Carrier-duif
een zear gespierde borst en vleugels heeft, en daardoor in staat is om
zeer verre wegen af te leggen.
Uit de kruising tusschen de Engelsche Carrier- met de Belgische
l'iimmler-duif is het geslacht der Antwerpsche, en uit die der Tümmlcrs
met de Mowchens dat der Luiksche kort-bekken voortgekomen. Deze
beide laatstgenoemde soorten, n.l. de Antwarpsche en de Luiksche zijn
het meeste gewild en worden door de Duitsche regeering uitsluitend in
de vestingen aangewend.
De Belgische duiven zijn van middelbare grootte, maar mét een sterke
vleugelontwikkeling, terwijl de vlengels nauw aan het lichaam verbonden
zijn. De uiterlijke verhoudingen zijn zeer evenredig, het hoofd is klein, da
bek kort, de borst breed, men treft zeifs vaak bij deze dieren, wier be
wegingen zeer vlug zijn, een sterke krop-ontwikkeling.
.Öaa voegen wij hierbij, dat het Antwerpsche soort een schoone zwanenhals
heeft,'en dat de vleugelveeren er van korter zijn dan bij die der Luiksche.
Het is dikwijs zeer moeilijk een goed koppel post-duiven te bekomen.
De waarde er van is zeer verschillend en hangt af, niet alleen van de
soort en afkomst, maar ook en vooral van de wijzo van africhtiug, en
«Ie meerdere of mindere volmaaktheid van hunne opleiding.
Terwijl liefhebbers in den regel de voorkeur geven aan eigenschap
pen vau groote snelheid, hechten de militairen mear waarde aan
juistheid van orienteering en zekerheid vau trouwe terugkomst, w;?ot
inderdaad is in tijd van oorlog de snelheid der dépêches van minder aan
belang, dan het, regelmatig en zeker overkomen dier berichten.
Dikwijls wordt in Engeland en Belgiëtot f 100 voor een paar betaald,
maar gewoonlijk is du prijs niet hooger dan f 40 en dk%, welke nog n ie;c
geheel volwassen zijn, worden te Luik 'gewoonlijk voor i'o af (i verk'ocnt.
JJe miljtaitöpogtcljiiven-stations zijn in geheel Europa ongeveer oy de
zelfde wijzo ingericht, nu eens in afzonderlijke paviljoens, dan eens op de
bovenste verdieping van magazijnen of kazernes. Vooral moet men bedacht
zijn op de veiligheid der vogels, om hen tegen de aanslagen van katteu,
ratten en ander roofgedierfe to beschermer).
Ten einde du duiven in de gelegenheid to stollen hun nest to bonwen,
legt men wat leem en rijshoutjes onder hun bereik; binnen in de til
bevinden zich houten bakjes voor het eten uu loodun bakjes voor het
eten en loodcu bakjes voor het water. Het voedsel bestaat uit
duivenbooEeu en maïs; mcnj kan hun ook graankorrels, hennepzaad cu een
weinig zout geven; de vogels vullen liuu maal zult' verder aan met
zandkorrels eu kleine steentjes, 's Zomers worden zij driemaal daags
gevoederd: '0 morgens o in , 's middags om 1Üen 'u tivomls om G uur;
's winters geeft men hun slechts tweemaal daags te etop.
Een duit' kost gemiddeld 70 a. SO ceuts per maaud. Op deze wijne be
reiken de duiven op driejarigen leeftijd hun vuüc ontwikkeling, ea kun
nen dan tut op den leeftijd van 15 a. 10 jaar Imu dienst ais postboden
waarnemen; sommige worden zelfs meer dan 120 jaren oud.
Een voorbereidend onderricht gaat hunne opleiding vooraf; het bestaat
in het bij liea ontwikkelen van het orienteerings- eu (lerinuerüigs-vermo
gen, en van hunne kracht om te vliegen. Óver bet algemeen zijn &ij
schrander on gemakkelijk af ts richten. Verscheidene van eu bahooroii
weldra tot do soort vaii geleerde diereu, gaan dood liggen, klimmen
laddertjes op en af, en zijn m staat om onderscheidene even verschillende
als vermakelijke kunststukjes te verrichten.
liet meest geschikte tijdperk voor de oefeningen is van. Mei tot einde
September; op de militaire stations laat men hen ook :s winters, wanneer
er sneeuw ligt, werken. Men kiest echter bij voorkeur dagen uit als d*,
luchtgesteldheid kalm is, want regen, sneeuw en wiiiJ veroorzaken de
duiven groote moeilijkheden on belemmeren ben zeer o» hunne tochten.
De eerste oefeningen hebben ten doel de dieren vertrouwd t« maken
met do streek, waar zij later handelend zullen moatca optreden.
Te dien einde brengt men hen achtereenvolgens tot op eon afstand
van S kilometers van hun til, in verschillende richtingen, cii laat ben
daar op. Daarna beperkt uien deze soort van oefeningen tot bet terrein
gedeelte, dat ij later voor vast als boden zullen moeten doorloopeir,
langzamerhand worden do te doorloopen afstanden uitgestrekt.
Tussched do grensvestingen en eenige belangrijke strategische punten
wordt nog eeu ander systeem toegepast om, zoo iioodig, de communicatie
«aar willekeur steeds naar belde zijden te kunnen onderhouden. Daartoe
wordt cp beide punten een station opgericht; de duiven worden achter
eenvolgens op een van beide gedurende ecnigo maanden opgesloten,
zoodafTzij aldaar geheel t'huis raken. Wanneer zij op beide stations goweu J
zijn, onthoudt men hen op het eene eten, en o» het andere dïinken;
daardoor gewennen de dieren zich om beurtelings van het eene aaarhef,
andere te vliegen, om hunne behoeften te bevredigen. Deze methode
voor het eerst tusschen Parijs en Versailles toegepast, is ua ook in
Kusland ingevoerd en wordt tusschen Petersburg eu lü-apsnoc-JSólo
aangewend.
De berichten, welke men aan de post-duiven toevertrouwt, worden op
een bijzonder soort, uiterst lijn en licht papier geschreven. Om dit voor
vuil en nat te bewaren, rolt men het op en steekt het in de schacht van
een gauzenveder, waarvan de beide uiteinden wordun dichtgemaakt,
door de schacht gaat een draad, welke aan eeu v,in do veeren der staart
der bode wordt vastgehecht.
Door de toepassing der microfotografie is het mogelijk vrij groote
barichten door het luchtruim te verzenden. Daar een duif zonder inoeits met
eeus belasting vau l gram vliegt, kan men haar een bericht meda geven,
met een inhoud ter grootte van 1500 gewone regels vau een groot, dagblad.
De snelheid, waarmede de gevederde boden hun weg afleggen is zeer
verschillend, naar gelang van het jaargetijde en den wóerstoestaud; men
rekent dat l kilometer gemiddeld in ne minuut, wordt afgelegd. Zie
hier eenigo cijfers van, ter gelegenheid van wedstrijden, afeelegde afstanden:
Vau Lyon naar Brussel UOO Kiloin., - uur 1-i miu. Van Wecneii naar
Ivomorn 'l-Li Kilom., 2 uur Va min. Vau Olmutz naar Komorn, Ofi Kilom.
?o uur-20 min. Van Rome naar Aken 1300 Kilom., 10 dagen, 7 uur 35 min.
Do post-duiven maken dus in werkelijkheid sedert 1870 een ondardeel
uit van elk goed georganiseerd leger, en in bijna alle Staten vau Europa
wordt daaraan groote zorg besteed. Zij zullen bij eveutueele latere oor
logen o]) groote schaal worden aangewend; hunne uitzending, terugkeer,
onderschepping enz., zullen voor de strijdende partijen van groot ge
wicht zijn.
Terecht werd dan ook in het voorloopig Verslag over de
Oorlogs-begrooting voor het dienstjaar ISSüdoor onze Tweede Kamer, 'a Ministers
aandacht nogmaals op dit belangrijk onderwerp gevestigd, eu dezen in
overweging gegeven om in onze stellingen en forten duiven-stations in te
richten. Bataaf.
FEUILLETON.
DE GESCHIEDENIS VAN EEN GENIE.
NOVELLE
OSSIP SCHÜBIN.
XI.'
»Annetie!" riep Gesa eens op een avond, terwijl Lij buitfin
adem de huiskamer binnenstormde, »Annette! vader!"....
»Wat is er mijn jongen?" vroeg Delilco.
i>Ik heb een brief van de Sierny. Hij komt de volgende week
in Brussel!"
»Zoo!" zeide Annelte teleurgesteld en verdrietig" is dat alles.
Ik dacht werkelijk, dat je den hoogstsn prijs getrokken had, of een
aanbieding had ontvangen van vijf duizend francs per maand!"
»Maar Annette!" riep Gesa.
»Gcen wonder, dat zulk een tijding je verheugt," zeide Deltfeo
deelnemend ea vriendelijk als altijd, en daar hij zag dat Gesa's
groote oogen uog steeds met een stil verwijtenden blik op het
gelaat zijner bruid rustten, zeide hij vergoelijkend: K Je moet
haar die onverschilligheid niet kwalijk nemen, zij weet immers
volstrekt niet wie dat is de Sterny".
Gesa besteedde hei, overige gedeelte van den avond om zijn
Annelle duidelijk uit te leggen, wat De Sterny nu reeds tien jaar
lang voor hem geweest wa>, en welken invloed 2ijn naam in cfe
muzikale wereld had.