Historisch Archief 1877-1940
v W.
No. 404
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
Te zeegen, dat da hoofdparüjen in handen waren van Mevrouw
Bn,derman en. van de Heeren Doró en Van Beem staat gelijk met de
mededeeling, dat er alle recht aan werd gedaan; terwijl de mise en scène van
'da Heeren Prot, bij deze monteering van een nog niet door hen vertoond
werk, hun ouden roem in-stand-hield.
20 Mt. 85. A. Th.
MUSICALIA.
II
Bach ca Iliinclel. Caecilia-couoort, Anton Eübinstoin.
Bacli en Handel! Daze machtige namou worden in den aanvang van dit
jaar allerwegen, waai- Frau Musiea in ccro is, gehoord; en deze twee
beheerachers van het hoogsto muzikaal geViicd, die elkaar uooib gezien
hebben, treden thans arni in arm op iu alle <ier toonkunst gewijde tem
pels. Necu, zij hebben elkander niet van aangezicht tot aangezicht aan
schouwd, hoewel tijdgenooten (Bach werd 21 Maart, Handel i!3 Februari
van het door hen beroemde jaar 1G35 geboren), hoewel geestverwanten,
hoewel broederen-apostels. Vv'cl poogde Bach in Juni 172'J, toen IliinJel
een bezoek bracht aan zijne blind geworden moeder, den grooton kunst
broeder te spreken, maar het toeval wilde 't niet, en de wensch vanBach:
hij is de eenige dien ik nog zoo gaarno wilde zien vóór ik sterf' bleef
onvervuld. De grijze cantor had daaraan nog deze woorden toegevoegd:
ea hij is de eenige, dia ik zou willen zijn, als ik niet Bach ware."
Hiindel en Bach! Konde men ze met een enkel woord karakterisecren,
de op vele punten elkaar nabijkomende meesters, men zou zeggen:
heldengrootheid en patriarchale hoogheid. Bach, als zijn leven, een
voudig, bescheiden, opofferend en trouw, tevvedon en vol heilig geloof.
Handel, als zijn leven, -met genot, eer en roem beladen, maar in den
strijd held en overwinnaar blijvend. Beiden doordrongen van een diep
religieus gevoel; doch dat bij don een zich geheel vereenzelvigt niet eigen
gemoedsaandoening, zooclat zijne onvergankelijke scheppingen als 't ware
de belichaming van zijn geloofsleven zijn geworden; en dat bij Hiindel
zich ook verbindt met historische feiten, zoodat da geloofshclden de
dragers werden van diens go Jsdienstiga gedachten. Bach schreef kerk
muziek, liiiadel oratoria.
Doch van belden bezitten we ook viool- en klaviermaziek. Dit hebben
zij weder ondervonden, die ia de afgeloopen week het OJe concert vaa
de maatschappij Caccllia in den Stadsschouwburg hebben bijgewoond.
Ter herdenking aan bat feit, dat 200 jaren geleden Joh.
Sebastian Bacli en Gaorg Friedrich Iliindel, in Eisenaeh en ILille, liet levens
licht zagen, waren de eerste nummers van het program aan deze-
mecsle.'s gewijd: van Bacli' werd de Suito in D-dur, van Handel het concert
voor strijk-instrumenten wet twee obligaat-violen en \iolouel teugehooro
gebracht. Beide stukken zijn door het, uit do beste krachten samenge
steld, orkest onder Joh. Verhuist mot do grootste zorg weergegeven.
Hoe trad de harmonische en rythmische rijkdom van Bach's Suite te voor
schijn; hoe de afzonderlijke doelen boeiden het Lento, waarinde violist
Joj. Cramor zoo schoon uitkwam, do Gavottes en du Gigue alle
genrestukjes, waarin do kleuren van volkstoon en kniüt zijn ineengevloeid!
Wellicht staat liet concert van Handt:! uiet zoo Isoog, \vat kunstwaarde
betreft, maar zeker is :t, dat het meer caar buiten treedt, meer scherpe
lijnen ca karakteristieke trekken vertoont. Beide boeiden in hoogo mate
door do naïeve innigheid en dr-n gracelijkcu vorm, Handel ook door het
heerlijk samenspel der diie afzonderlijke strijkinstrumenten.
Daarenboven bracht hot program het Adagio en Audante uit
Baethoven's Uie Geschöpfe des Prometheus," eu een symphonisch gedicht"
van St. Saëns, .,Phaotoiv' gehcoteii en voor het ecrtt hier uitcevoerd.
't Is wat vreemd, dezs composities ia n adem te noemen: wat de cersto
aan rijkdom eu diepte bezit, heeft het symfonisch gedicht, aan effect. Koert
Beethoven, do moderne l'ransehman treft; treft door maatgang,
akkoordonvcrbinding, en vooral door het juh,t aanwenden van alle instrumenten,
om te komen tot het beoogde cilect: eene illustra'ie van het tweedes
bock van Ovidiua' Mctamorphoïe. Bij den lichten, gedragen inzet der
violen zien we Pliacton vooruitstrevcn, navlat hij van Phocbus heelt af
gebedeld den zoiiuewageu naar den hemel te mog;u goleiden; doch de
vader had nog een wijzen raad gegeven:
Magna potis, Kiaütou, et rraao ECC viribua isiia
Munera conveimnt, nee tam pueri'jibus anni?.
Sora tua movtolis: nou c;,t iiivrtalo quod optas.
De overmoedige jongeling wordt gestraft: zijne onervaren handen ver
mogen het vierspan uiet in toom te houden, en als de lichtende wagen,
uit liet spoor geworpen, do aarde nadert en in gevaar brengt, treft
Jupitcr den onvoorzichtige m^t ayu bliksem. De verschillende- episodes
uit deze bekende dichterlijke voortte'iling heeft St. Saijns in zeer gepro
nonceerde schakccringon uitgedrukt.
Ook vergastte het t'«CC/7/a-coucert het. publiek op do meest belangrijke
cu meest bekende van Schubert's symphonieën, do U-dur-symphonie. Toeu
Schumaun deze, tien jaren ua het verscheiden van den componist, onder
diens nalatenschap ontdekte, schreef hij een van vreugde stralenden brief
in het door hem gestichte Zsitschrift für Musik, om der wereld van deze
gebeurtenis kond te doen; en hij prees de muzikale techniek dezer com
positie en het romantisch koloriet, daarover uitgespreid, in hoogs mate,
tevens van de uitgebreidheid van het werk sprekend als van eene
himnilische Liingp". Waar Schumann zoo cnthusiast van ../Ion roman in vier
dikke deelen" gewaagt, mag een ander, aio wellicht in een enkel gedeelte
meer langdradigheid dan rijkdom opmerkte, er liet zwijgen toe doen.
Doch laat die opmerker goed de zangerige inleiding, waar de hoorn allengs
door alle instrumenten gevolgd wordt, zieh herinneren: laat hij nog eens
terugdenken aan het, jubelende hoofdmotief i
verzacht door wecmoccu;:e klanken, doch weder
aan het aangrijpend c-.rnlutii!',, waar men dun >:
ht'rksnt kortom r.nu al do scuoone, de n
4ftilaat eu hij zal bekeerd zijn!
Onder het gehoor- vac den-grijzen-Verhuist mot zijne uitgelezen schare;
het (ttttgro, ecne wijle;
' triomf zich verhi'lï'eiid;
i tor der innige liederen
trekken van dit edel
vras ook de beroemde man, die in deze weken Amsterdam op de lippen
zweeft: Anton Rubinstein. Keeds heeft hij in twee concerten in Ocleon
zich aller bewondering verzekerd, en in de volgende week zal men nog
gelegenheid hebben, dezen virtuoos bij uitnemendheid te hooren. Men
verzuime het niet! Het is waar, onze tijd bezit klavier-virtuozen genoeg,
die al het mogelijke en onmogelijke op hun instrument u te hooren en
te aanschouwen geven : in dat opzicht is Anton Rubinstein verre van een
eenige verschijning. Doch aan den geest zal men den waren virtuoos kennen,
.en dien zoekt men bij den diep doordringenden, met de compositie ganscii
meelevenden Rubinstein niet vergeefs: integendeel, do gedachten van don
componist dringen zich op, en meestal niet den persoonlijken stempel, dien du
virtuoos er op drukt. Uit zijn spel leert men Rubinstein kennen: hij vliedt
gaarne dea middenweg en verkiastde scherpste tegenstellingen. Nu kalme 200
dan hooggaande storm nu hot heerlijk adagio uit Betthovtn's
Mondschiïn-nor.ate straks do hartstochtelijke zestienden in hek presto agituto,
zoodat het instrument zucht onder den machtigen greep! Van do bewonde
ring en verbazing wekkende techniek van Rubinstein is reeds veel gezegd.
Ik zal '"t niet herhalen, doch liever besluiten met <]e verklaring, dat van
alles wat Rubinstein gaf ->- en dit was veel niets zoozeer Icon treffen
dan do vertolking van twee sonates van Beethoven en van eene Nocturne
en eene Polonaise van Chopin; wellicht ook van de innige poëzie van
Henselt. De andere nummers van het program, Kubinstein's eigen com
posities, -Thalberg en Liszt, wekten over 't geheel eer groote oogen dan
warmte iu het gemoed.
Het verschillend karakter dezer soorten zon misschien het best zijn
uit te drukken met de woorden van een fijn beoordeelaar: l'iese habcu
Musik, jeu e siud Musik". Sib.
UIT BELGIË.
Melslersinyci: Nieuwe uit do schililerswerolJ.
Lito'ff.
De opvoering van Die ZTcislcrsingcr van Nürrilcrg (Les
inatlrcscJtanleurs da Nurcnibcrg) in da Slonnaie is waarlijk wat men pleegt un
evenement" te noemen.
De hoeren Stoumon en Calabrési hebben er eer van. vóór hun aftreden
;ils beatuurderi deze uitvoering nog tot stand te hebben gebracht. Het
Brusselsch publiek moet hen daarvoor oprecht dankbaar zijn.
Doch niet minder is men den begaafden orkestmeester Jossph Dupont
erkentelijkheid schuldig. Zonder hem zou du zaak onmogelijk zijn goweett.
Er waren hier allerlei zwarigheden te overwinnen, welke in HoUandsche
en Duitsche steden. niet voorkomen; in do eerste plaats de ai keer van
het publiek.
..Afkeer? ..... Eu van de eerste voorstelling af, waarbij een deel der
koninklijke familie, vele leden der regeering en andere hoogstaande
personea tegenwoordig waren, was de zaal dicht bezet en ce ontfangst van
het werk uitmuntend !"
Daarop valt veel af te dingen. De eerste rangen gevuld met nieuwsgie
rigen, gelijk men er steeds bij de premières vindt; audaren, dio in te
nauwe betrekking staan tot de directie om haar niet vóór haar afscheid
nog eeno hulde te bewijzen, weer anderen, dn te veel van Wagnère"
hadden hooren speekcn, om zich niet eene plaats te bestellen teu einde
's andereu daags in den salon van Monsieur A of Madame B uiet met
den mond vol tauden te staan.
'Wie was het die het publiek, of een gedeelte van het publiek zoo ver
wist te brengen, dat althans do eerste rangen van den schouwburg goed
bezet waren? ..... Niemand anders dau Joseph Dupont.
Niet alleen zijne voortreffelijke directie lokte dat uit, maar de conccrts
populuircs (eveneens door hem gedirigeerd) gaven daartoe aanleiding.
Sedert vele jaren doet Dupont, to pas of te onpas; allerlei brokstukken
uit Wagners werken op zijno concerten hooren.
Gelijk Bilsen, het koste wat het wil, do werken van groote
toonkunstenaars, voortreffelijk deed uitvoeren, tegen 't gerammel van glazen en het
gernisch der stemmen van bierdrinkonde toehoorders in, eu aldus
propagaude maakte door middel van ware volksconcerten op diezelfde wijze
tracht Dupout nu reeds sedert meerdere jaren den Rossini-, Gounod-,
Massenet- en Bizct-lievenden Brusselaar te gewennen aan het buitengewone
genre des scheppers van den lïing des Nibcluny. Hij bracht het zoover,
dat ten minst-j de voorstellingen van do Trilogie nu een groot gedeelte
des publieks van Wagner eu de JSIcisfcysingcr niet afschrikto.
Dat i? reeds veel gewonnen.
OmlertusEcb.cn werd slechts een klein deel vau het werk met die geest
drift ontvangen welke liet verdiende natuurlijk het beroemde quintet.
liet scheelde weinig of men zekle elkander na den afloop (gelijk men aan
den uitgang van het conservatorium deed, na het concert nitsluitelijk aan
Bach en Handel gewijd): C'est assommant !"
Wen waagde niet er fluisterend aan toe te voegen «?Ces Allemandsl"
Doch wat houden wij ons met het publiek bezig !
Uitsluitelijk om. do verdienste van Dupont te doen uitkomen, die onza
hulde alleszins heeft verdiend.
Laat ons nu tot de zaak zelve overgaan.
Die Hcislcrsïngcr von Nürriberg zijn iu Nederland wel bekend, 't Is
daarom overbodig uitvoerig den inhoud te verhalen.
Iedereen weet dan ook dat het de zegezang is der natuurlijke, geniale
kunst, triomfoerende over de schoolsche voorschriften van het pedantisme.
Zonder te ontkennen dat ter opleiding van balftalenteu en ter inwijding
van leeken die nog stomp van ziu zijn
gelijk Hans Snchs
of mnn
die uiifl die Regelen
, is liet toch goed dat men liior en ilaar onderzoek»
..... der XiUu'
noch ist auf rechter Spui.
Das eagt cucli nuv
Ver nichts weiea von der
Tabulatur,'*-