Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 412.
DE ROTTERDAMSCHE ENQUÊTE NAAR DE TOONEELSCHOOL.
Hefc verslag der Commissie, door de Rotterdamsche Afdeeling van het
Nederlandsen Tooneelverhond benoemd om een onderzoek ia te stellen
naar de tegenwoordige inrichting en werking dor Tooceclschool, is in de
dagbladen bekend gemaakt.
Zooals het daar ligt, en algemeen eigendom geworden is, geeft hot
geschrift ruimschoots gelegenheid tot opmerkingen, waarvan hieronder
eenige mogen volgen.
I.
De taak aan. de Commissie opgedragen, de enquête dio zij op touw te
zetten had, wordt nader omschreven in hut uitgebrachte rapport. Het
verlangen der Afdeeling naar een verandering in den bestaanden toestand
was voornamelijk gegrond op de mecm'ng, dat de tooneelschool tegen
woordig te veel geld kostte. Men weuschte beauinigiug en stelde de
Traag, hoe die te verkrijgen zou zijn.
De Heereu der Enquête-commissie dieneii de Afdecliug thans van
autwoord.
Het schijnt reeds dadelijk dat meu bij hot stellen der vraag, dezelfde
belangrijke omstandigheid heeft over 't hoofd gezien, uls bij het geven
van het antwoord. Immers, de voorgestelde bezuinigingen betreffen de
traktementen van het onderwijzend personeel, in dier voege te verminde
ren, dat men do vakken zal vcreenigcn en aan oen geringer getal leeraren
opdragen. Nu schijnt men er niet op gelet te hebben, dat dit niet kan
gebeuren zonder dat bot oiiderr/ijs zelf van aard verandert. Dat het
dns niet aangaat, bezuinigingen van deze soort to willen invoeren, zonder
zich bereid te verklaren de gevolgen voor zijn verantwoording te nemen,
die zoodanige bezuioigingen mot zich souden voeren.
En die gevolgen heeft mui in hot geheel niet voorzien. Alleen spreekt
het rapport van ecuige voordeden, dio het oiidciwijs zou genieten van
de aangeduide bezuinigingen, maar enkel ter loops en in algemceue
terJÜCD. Daarentegen word bij de beraadslagingen in da Afdeeling, blijkens
kot verslag der vergadering in l)c Amslcrdummcf, vanwege do Enquête
commissie er op gewezen dar. omtrent de reorganisatie van het
onder, wijs", het rapport geen enkel \v,wi-d" bevatte.
Deze illusie kan men dcu Ileeran moeilijk laton. Het vcreiseht inderdaad
geen bijzondere bekendheid met onderwijszaken, om tcwotcn dat iict niet
't, zelfde is of de lessen wordsn gegevendoor vakmannon of, gecombineerd,
door óén persoon. Wanneer dit verschil in't algemeen als belangrijk wordt
erkend, dient men voorts toe te geven, dat het overwegend geldt bij in
richtingen als de Tooneelschool. Niet het verkrijgen van de grootst
mogelijke hoeveelheid kennis is hier hoofdzaak, maar de volmaaktste ont
wikkeling van elk individu. Naar alle zijden moet do gezichtskring der
leerlingen worden uitgebreid, om hun die ruimheid van blik en Juistheid
van oordoel te geven, die dcu kunstenaar moeten eigen zijn en kenmerken.
De dagelijksche omgang met beschaafde en door studie gevormde voor
gangers, die in hun vakken nog iets anders zien dan een verhandelbare
Koevcelhfid wetenswaardigheden, is op de Toonoclschool onmisbaar. De
persoon, het karakter, het oordcel, de beschaving van den onder
wijzer is hier honderdmaal meer dan de ai'mstingcn van zijn kennis.
Het is niemand te na spreken, indien nmi beweert da!; anii dcüc eiïchen
beter wordt voldaan door leeraren viu het M, O., diy dikwijls cc;; aca
demische opleiding hebben genoten, dan deur hooMoudcrwïjaors mot al
hunne aauteokcningeu. liet is meer geld waard dan do hceren willen
uitsparen, dat do Tooneelschool op intiemcu voet b'ijvo mtt du
iuttlhktueele klasse, waartoe onze leeraren der II. 13. scholen bijna alloubclioorcn.
Reeds genoeg om te doen zien, dat de voorgestelde inkrimping der
uitgaven het systeem der school in het hart aantast. Do Euquïte-com
missie moge zich van zoodanige ingrijpsr.de wijzigingen heil ht;!ovcn;
Maar sij wende niet voor, dat ecu onschaldigon venuiRigrekciisoüiuieljo
liet eeaige onderwerp hunner gewaardeerde overleg^iagcu is geweest.
II.
Men gelooft zijn oogen niet, wanneer men. verder lezende, meent te
hcspearüD, dat de EmjiiOte-Commissie de tank van een harer beide on
derwijzers og belaugiijk wsnscht uit te breiden in een richting, geheel
tegenovergesteld aan ds richting, wa.irin liet beheer der Touneelschool
tot heden gedreven is. Zij wenscht n.l. eeii hunner tevens de functien
van Directeur te laten vervullen. Evenveel woorden al; da volzin bevat,
evenveel bezwaren zijn tegen do strekking er van aan ie vccrcu.
Ten eerste gelden voor den directeur de dschcii, die wij aan bet per
soneel zouden willen stellen, in nog hoogere mate. liet is zijn geest, dio
de school rnost doordringen en het onderwijs bezielen. En, o ai hier het
kind bij zijn naam te noemen, de middelbare docenten in do hoogere
afdeelingen en da technische lecraresson ca leeraren, zouden kwalijk ge
diend suf cu ook onvoldoende gesteund worden door het toezicht en Je
medewerking van een hcur, die zijn bekwaamheid kwam bewijzen door
4e aantcekcningen op zijn akte, on zijn arbeidsveld, te midden van zijn jon
gens, ging verruilen voor ecu terrein, waar goen enkel zijner oude deug
den zou bestand blijken tegen den draag van geheel nieuwe verhoudingen.
liet is moeilijk, zich ecu denkbeeld to vormen van de waarborgen, die
flo Enquête-commissie voor de geschiktheid van een Directeur verlangt
gesteld te zien, wanneer men verder overweegt dat deze lagere onder
wijzer meer dan drie uur per dag zou moeten lesgeven, en dan, onver
minderd den tijd, die heengaat met de uitgebreide administratieve bemoeiin
gen, eerst gelegenheid zou krijgen om zich te kwijten van zijn taak als
Directeur. Die taak toch ligt voor de helft buiten het schoolgebouw. Do
relaties van de Tooneelschool mot de schouwbursïwaerold en met de let
terkundige kringen, dio onmisbaar zijn, moeten door den Directeur wor
den aangeknoopt en onderhouden. !!o belangen der leerlingen buiten de
school, de gelegenheid geschikte ól-Jvos aan te werven, da propaganda
voor do beginselen en het streven der inrichting goeddoe].-? komt dit
voor rekening van den Directeur. Ia geen mindere mate het toez'cht op
de Icsïc-n van KJJÜinedelecrarcn.
3.ïet den Directeur staat c;i valt ds Tooneebchool. Dit is geen ge
waagde stelling, want voor eenige jaren is de Tooneelschool bijna gevallen.
Met een effen gezicht, dat aan niets dan aan de verst gedreven licht
zinnigheid kan worden toegeschreven, stellen de Rotterdarnsche heersn
zich voor dat tegen eea salaris van f 2500.?, vrye woning en het recht
om leerlingen der school in huis te nemen, een van hunne twee onder
wijzers aan het hoofd der geheele inrichting, als Directeur kan staan".
Geen mensch die niet weet, dat als men heden desa voorwaarden per ad«
vertentie bekend maakt, morgen honderd brieven inkomen. Maar het zou de
school vermoorden zijn, een der briefschrijvers aan te stellen. De Direc
teur, die behalve zijn eigene lessen.zijn administratieve en artistieke bemoeiin
gen, zijn toezicht, nog huisvader over een gezin van interne leerlingen
zal moeten spelen'. Die, voorts, op allerlei wijzen, zal hebben te voorzien
in hefc tekort, dat in zijn kas zal ontstaan door de wanverhouding tusschen
zijn positie en zijn traktement! En deze Hercules zal worden gezocht in
de rangen der lagere onderwijzers, waarvan juist de besten te verstandig
zulten bevonden worden om een werkkring te aanvaarden, die buiten, zoo
niet boven hun bereik ligt, en een pil te willen slikken, die niet eeiis
verguld is.
Die mocht meencn dat wij hier de positie van Directeur te hoog stel
len, boude in hst oog dat tusschen het M. O, en vooral tusschen de
literaire docenten en de onderwijzers van de lagere scholen een klove
bestaat, die door de Kotterdamsehe hceren geignoreerd wordt. Het is de
geest der eersten, genomen in den besten zin, die de Tooneelecliool moet
bezielen.
En de Directeur moet van dien geest ten eeaenmale de bron en het midd
elpunt zijn. Heksenwerk is dit niet, maar evenwel zijn zulke lieden zeldzaam ;
ongeveer als \v.:tte raven, die minder geprezen worden omdat zij-zelf zoo
bijzonder wit, maar veeleer omdat de anderen zoo erg zwart zya.
III.
De vraag rijst, hoc het mogelijk is, dat men ingrijpingen, zoo belang
rijk als deze, kan voorstellen met het onnoozclste geacht ter waerelcl.
Het OCD ffor.ld'aiyain sommen de hceren eenige verbeteringen op, die behalve
dat zij ons voorkomen geen verbeteringen te zijn, in geen verhouding
staan tot afbrekingen die inderdaad de gevolgen van hunne maatregelen
zouden mede&lcepen. Zij maken eenige optel- en aftreksommen, halen eea
paar strepen onder de uitkomst en zeggen: ziedaar! niets is eenvoudiger.
Men slaat zicii voor het, hoofd en staat versteld over don omvang van
dit reusachtig misverstand. Hoe heeft deze muis dien berg van dwaasheid
kunnen baren V
Het, antwoord is simpel. De Heeren begaan de vergissing, die zoo vaak
wordt bc'gaiui, als er van de Toonoelschool sprake is. Zij verliezen uit het
oog. dat d c-ze school niet ycmaakt maar ycworden is; dat haar inrichting
hefc gevolg is van non samenstel van oorzaken, die in de omstandigheden hun
or.rsproiig viüden. Niet de gri) ofdo wil van enkelen hebben die inrichting
tot stand gebracht; en eveomiu kan do luim of de wensen van enkelen
die iiirichüng veranderen. Of, a!s dit toch geschiedt, geraakt
deTooneelKi-hool op den gevaarlijken grondslag van ecue theorie, die met de practijk
in ttrijd verkcc;t. Do Tcoiicclschooi wordt niet getrokken in een zekere
richting do: r tlolniLiardjes; het E ij u do tijdsomstandigheden die haar
voortstuwen; ca ais men haar dwingt een anderen weg op te gaan zouder
met dien uaUiurlijken drang rekening to houden, moet meii zich niet ver
wonderen v.Mimccr o? een goeden dag het dak boven uw hoofd invalt.
Zouvcr, er bcitaat geen vrees voor, zal het niet komen.
Rejih is erkend in don boezem der afdeeling te Kotterdam dat de
voorgestelde bezuinigingen een gchcele omkeering van zaken" te weeg
zouden brengen. L'n de hceren verraden begiippen misschien een
gebrek s au begrippen die zoover afwijken van de mecniugcn, die de
ovcrgroote meerderheid van liet Tooncclvcrbond sedert jaar en dag toe
gedaan blesf; huuns iuxiohleu in het wezin der school zijn zoo beperkt
on zoo xwak betoogd, dat men geen moeilijkheid zal ondervinden om die
meerderheid te behouden en de Hceren zalf to herwinnen.
De eerste schrede die beu terugvoert op den goeden weg moet nog
worden güiaau; en dat is de stap die zij zullen doen over den drempel
vrr.i het gebouw der school. Misschien dat, clezo commissie van Enquête
alsno? over te halen is, kennis to maken mat het voorwerp van haar on
derzoek. De Tooneelschool is alleen te leeren kennen in de Tooneelschool.
En op het b;zook, op herhaalde bezoeken van de Heeren bleef men met
smart, maar tot heden te vergeefs wachten. De tijding datintussehenhet
verslag was uügcbracht wekte bewondering voor de scherpzinnigheid der
stellers. Die bewondering is sedert wel een weinig bedaard.
Alleen is overgebleven de waarJeering voor cle nauwkeurigheid van de
toepassing der eerste beide hoofdregelen van de rekenkunde. De eenvoud
der hervormingpgezinden doet goed.
Blijft de vraag of de proef op de som Kal deugen.
Am., 15 Mei '85. F. v. d. G.
l'. S. Dit opstel was geschreven toen mij het artikel van den eer
J. H. cholten in het ochtendblad van Vrijdag 15 dezer onder de oogen
kwam.
Dezo heer is eveneens getroffen door de naïveteit" der commissie, die
gcca begrip schijnt te hebben van da strekking barer denkbeelden; en ook
niet de noodlottige gevolgen van de invoering dier denkbeelden ka»
beseften.
KU^TZAAL L. B. 'WERTHEIM.
III.
liet is een goode gedachte van den Heer W. geweest (die onze hoofd
stad met eeue door loopend e ten-toon-stelling van kunst- en
nyverheidswerken gaat begiftigen), dat hij in zijn salon, in 't Panopticum",
bij het plaatsen van eenige nienwe schilderijen, de vroegere tevens
eenigerrnate verplaatst hoeft. Baardoor- komen eeriigen onder een nieuw licht,
naast anders huren, en kan men ze beter genieten en beoordeelcu.
(Jok de schikking der meubelen he,eit eeno verandering ondergaan, eii