Historisch Archief 1877-1940
m
-WEÉltBLAD VOOR NEDERLAND.
15
t*' -V ' , ,- v ,?,;?.
Mta&anea ontstond-voor Londenschérékenih^ e«nige vraag. Ds
* X, de nieuwe K X h*pgefr'Hen'bericht dat deCounoil
JboWers ate waarnemer der Belangen der houders zal
opter süecefc dsn'deT>ogingenva(nhetMasicanBondholders'
.kroonde, zo den houders toegewenscht.
, . Mi konden zich eene kleinigheid verbeteren. Van Peruanen
da>lden 'de BX % X, de 5% X «, Venezuela sluit ongeveer tot den
Wrfcen kofcrs. 'Stedelijke leeningen onveranderd.
, Van, mdüStrieele en flnancieele ondernemingen stegen aandeelen
N.-Afr. Handel8-Vean:'K 9(t, Amsterdamsche Bank 1'%, preferente
aandèelen EJolonWe Bank K 96, 59* oblig.-'5^%,
Nedcrl.-Handel-Maat?cbappU op-de rescontre VA 9f, terwijl'obl. Porrepaaleche Bank IX, en
aèhd. Mederlandéche Bank 7 X ivérlbren. - '
Aand. Panopticum daalden, 2 %,. Palei« .v. .Volksvlijt l Jtf en
ParkBchöuwburg!?* JK. , :.,'?.?'?'?"'..',' .'.'.'.,'
- Incön;ebonds Maxwell verbeterden J£.3£. Van Nederlandsche
Spoorwegwaatdan. stegen'Aandeelen Haarlem-Zand voort 2K ?^, Aandeelen
iAa9deelèn.HbÜandsche Spoorweg verlörisn'i 9i, I^hijhshares K %.
< Aandeelen N. I. Spoorweg daalden % ^terwijl de 3 % Obligatiën 1%
epkwamen.- .- ??? *?? . ? ??..'-.?-?"'' .-; ' '
De; N. I. SpoorwegmaatschappU stelt op ld dezer alhier «n te
's:Gfavenhage de'inschrijving open op ?4.370,000 3 « Obligatiën, een deel
uitmakende Vaa d* /14:millioen tot de uitgifte waarvan de Maatschappij
op de alg. »erg. van 21 October 1879 werd gemachtigd. De' koers van
uttgifte-ia 82' >i. Wanneer men bedenkt dat de geheele jaarhjksche rente*
last-.der Maatschappij, met inbegriD.van heib bedrag voor bovengenoemde
uitgifte vereischt, slechts ongeveer ?300,000 bedraagt, en de
netto-ontvangsten óver-1884 circa ? 2 rrülüoön.bedrflegen^ térwül.dörentegaranti?»
oW 'étaa: St»st ten bedrage vwi ? 765,000 per'-^jaar^. tot ulto.
Dacejnbei*« s^n de-Maatabhappy verzekevd blöft, dan mag; men ongetwijfeld dit
jgsnos ondflt:vMn 4ef sbflédstèbeleggingen, rangschikken, terwyi men bij
eene' in verhouding der söh'diteit bebot>rlüke rente, mettertyfl een z«or
aardig kapit^lsavans niaakt,.Bjtiffc iet ^bedrag voor amortisatie beschik
baar, in verhouding der .laatste drie jaren stijgen, dan zal vooral ook mét
het oog pvd»; te: besparen "rente en hé| vprscbÖjugscheri den koers
van wederinkoop en de pariwaarde de Jeenijag |seèr spoedig, wellicht
voor 1900 zon afgeloit:
Van Italiaahscne Spöofwëgwaarden stegen Obligatiën: Victor Eraan.uol
Sp* 2J* 9f,' en'liepen'ORig. Zajd-ItaiHaainsche Spoorweg Obligatiën
*A% terug. : ?':':'.', ' ? "??"' ? ? - - ?
Ben syndicaat yaa Engelscne, Fransijbéen Italiaansche bankhuizen
héft'van <ie Maatschappij 300,-QOO Obligatiën overgenomen, naar man
zegt tot ongeveer fes. 300 per stuk, hetgoe» hier ten "ftaastenby 56% %
uitmaakt.- *- bloeiende-toestand waarin de maatschappij verkeert, en
de daardoor veroprzaakte voorliefde dio liet geldbeleggend publiek voor
dat "fonds koestert; zullen waarschijnlijk "spoedig oorzaak zijn dat het
syndicaat deie. operatie met Tvjrjst kari afwikkelen."
' Aandeejen Warspnaji.'Wpepqn Spoorweg fractioneel beter. De Russische
Spoorwegwaarden waren'.evenals do Staatsfondsen flauwer. De
verchillen zyn'voor het.njftereudeel aan die ;der Staatsfondsen gelijk.
Van tramweg-maatschappijen daalden Aandeelen Amhemsche Tram
69*, en stegen'Aandeelen Nederlandsche ?ïramweg-maatschar>pij .3 %,
Pp enkele, uitzonderingen na sluit de Amerikaangche markt tot lagere
koersen.,'
5 % Obligatien Chjcagp Grand Trunk 2de Ty^otheek verloren 4 X. Men
schijnt niet geheel en ai gerust omtrent' do befeïing van de coupon
per l Juli. <pi» wees werd waarschijnlijk veroorzaakt door het bericht
dat- de< TGaBadian Facifi<; Spw. de-<Grand-Trunk of Gana.da een
tarieve»krijg heeft aangedaan., ' :
Zooalg men weet wordt de Chieago G. T. Spw. door den Grand Trunk
of Canada geëxploiteerd, terwyi laatstgenoemde'maatschappij zich heeffc
verbonden zooveel van nare -bruto-ontvangsten m't het verkeer tusschen
beide lonen'ter beschikking te stellen, als noodig.niocht 2ün pmingeval
'de ontvangsten der -Chicago G. T. onvoldoende zijnTOor de rentebetaling,
bet ontbrekende te-kunnen suppleeren.
? Verdendaalden oblig. Atlantic Pacific l #, oblig, Canada Southern 2de
hvp- 1% *#»<6 %, oblig. ChesapeakèOhio B. 2 «, Chjcago Atlantic 6 %,
6 % Denver E.&. X%,SX Tloirida %?Ó, nünöisshares 1% %, 1steprefe
rente' StrLoöis &'San Franciscó-shares":iM*96, 2de dito \% %, alg.
bypottoeek oblig. dito IJi f', 6 % Wichita Westein i 96, 6% priorliens
N.-Y. Pehnis.s& Ohio Spw. \%%.
Jlanitot»-sbares verbeterden 3 #.
BeWgft.'höifdsoorten, zooaTs Unionshares, Nasl^vflle-shares,
Centralshares en 24issouri Kansas & Te,xas-shares, yariërden slechte weinig.
D» nettp-ontvangsten van deri Central Pacifle-spoorweg over de eerste
drie rtaanden van 1885 hebben- '# 1.288,006 tegen |588,649 in 1884 be
dragen. -ï>it .gxqoto yerachil werd veroorzaakt door eene zér aanzienlijke
afname der exploitatiekosten.
ri, dezelfde, periode van 18^4 namen 3e óötyangsten steeds af en stegen
de onkosten door de grbote everstroomihgen.'óp déCaliferriia-lijn.
De GeJdmarkt bluft onveranderd. PlaatspMc disconto, '254 '%^ doch niet
zfttr fóorharidêxu- Prolongatie tarieefüe tusscfien SrJi;. en Z'96; doch steeds
ruim. ? ?'?? ' - -, -. ' " , " ."?....
. De weekstaat dev Nederlandscbe Bank-, opgemaakt 6 Juni, toont eone
jfeWnin4«#ng der Disconto-rekening meb- ? 9S8',8f8,5? en der
Wkeningrftét ? 3.457,040 aari.
^^ oftderiïlnir slechts getingli
AMERIKAANSCHE SPOORWEGEN.
Naar aanleiding van bet gebeurde met de EriegAraatie voor de Chlcigo ea
Atlantic is ook de ttarantie van de Grand Tronk van Canada vóór de 5 pCt. tweed»
hypotheek Obligatiën Chicago en Grand Trunk Spoorveg-Uaateebapp^ wèa«r ter
?prake gekomep. >
Van de validiteit dier garantie hangt voor 't tegenwoordige grootendeele «Je zeker
heid van couponbetaling af, want uit eigen netto inkomsten, kan blijken» de gepubli
ceerde netto ontvangsten .de Cbicago en Grand Tronk SpQorweg-M»at«cb»ppij-<}e
Coupons .barer tweede hypotheek Obligatiën niet gebeol betalen.
Op bet. garantiecontract komt het dus aan eu bierbij doen zich de Tuigende
vragen voor: ? ? - -^
lo. I« ooit gebleken, dat de garantie pracKsche waarde heeft m. a. w. Heef t-de
Grand Trank ooit geld bijgepast om de rentebetaliug mogelijk te maken?
Het antwoord hierop luidt bevestigend; in 1881, 1882 en 1883 waren .da
««tteentvangsten na afzondering der gelden voor de terminals" te Chicago onvoldoend»,
de Grand Trunk bad het saldo bij te betalen en heeft het ook gedaau
2o. Is ar sedert iet» voorgevallen wat verandering hoef S gebracht in de verhoudiga
tusacben de Grand Trank en Chicago Grand Trunk. "
Ook op deze vraag kan het antwoord geruststellend zya. - ,
De Grand Trunk, die vroeger Ie hypotheek obligatien van de Chicago en Graad
Tronk in portefeuille bad, heeft die Obligatiën aan hare aandeelhonden verkocht en
Bd heeft in de plaats daarvan pi. m. Ds. 2.000.000 2e hypotbeek-obligatien genomen
Zfl is das zelve bjj de 5 pCt. tweede bypotheek-obligatien belangrgk seintere».*
Beerd.
Bovendien bezit zij bet aandeelenkapitaal der Chicago «n Grand Trank.
De Chicago en Grand Trunk is das gebleven wat zij tot nu toe geweest is, eens
«xtensie van de Gr».nd Trunk onder afzonderlijke administratie en geheel onder
controle van de Grand Trnnk. ? '
3o. Kan de Grand Trunk thans uit de ontvangsten die er voor aangewezen zün,
de rente betalen? . v«w
In antwoord daarop neem ik de vrijheid mij te refereeren, aan «ese in het jaar
1881 gemaakte berekening, die het resultaat opleverde, dat:toen ds. 1,687.500 nitondeir.
ling verkeer door de Grand Trunk waren ontvangen die volgons de
trafiokovereeifcomst als .waarborg voor rentebetaling zijn aangewezen. ,
Hoewel de ontvangsten in den laatsten tijd sterk verminderd zijn, overtrefftn 20
toch de cijfers, welke in bovenstaande rekening tnt basis zijn aangenomen, belangrijk.
Heipaal overbodig ziJQ :er, op..te wijzen, dat de fy-vto ontvangsten, mét'de'aetto
ontïaBgsten,der .Grand Tronk door het gdraotïecontract zijn verbonden. .
4o. Zal de. Grand .Trunk, die vroeger getoond heeft te willen en die ook betilen
Jta», hare contracten gestand doen ? , . '
Ka hetgeen vooraf is. gegaan, behoorde deze laatste vraag overbodig~te wezen.
Niettemin eischt de voorzichtigheid ook die vraag te overwegen, voordat wö'ili
Amerikaansche zaken onze conclusie trekken.
De financieel* positie van de Grand Trunk zelve is hierbij betrokken. ' <
Twijfelachtig zou het zgn of de bijbetaling voor de Chicago & Grand Trunk S>*
de bruto-oj)tvangsten volgens 't garantie-contract in rechten proferent zoa wea»n
boven de rentebetaling op de diverse leeningea der Grand Trunk.
Maar buiten «-enigen .twjjfel is het, dat de vordering .van de Chiciio en tan*
Trnnk beroorrecht is boven de rechten van de Grand Trnnk aandeelhouders d.i.
de sandeelböaders der Grand Trank Spoorweg-Maatschappij kannen ninimpr go
dividend aanspraak maken, zoolang de rente op de 5 pCt. tweede
bj-jiotheek-OhJigatien Cbicago en Grand Trunk niet is voldaan en sterker nog, bet aand»elenkapf«
taal der Grand Trnnk zelve zou bedreigd worden. ? '
Zij zon misschien besluiten kunnen maar alleen wederrechtelijk om
dexqnponbetaling wegens de elechce omstandigheden te weigeren ; zij zon misschien van
hare controle over da Terminals in Chicago maar altijd wederrechtelijk gebruik
kunnen maken om de obligatiehouders zoo mogelijk tot bet aannemen van eene lager*
rente te nopen; maar zoolang zij dividend a raison van ds. 1.37p.OOO 's jsara op
enkele harer aancleelensoorten betaalt (in Mei 11. annonceerde zij voor een half jaar
2 pCt. op ds. 25.000.GOO guaranteed Stock en 11/4 pCt. op ds. 15.000.OpO preferente
aaiideelen); zoolang de houders van Aandeelen Grand Trunk, in 't geheel een nomi
naal kapitaal van meer dan ds. 200.000.000 zegge tweehonderdmilüoen dollars vsrt
tegenwpord^ende, hun kapitaal willen behouden, is het niet te verwachten) dat de
Grand Trunk de volgens contract verschuldigde couppnbetaling zal weigeren. ?
Dat de slechte ontvangsten van de Grand Trank nttdeeligea invloed hebben on
de soliditeit der Obligaten is z«|ker, en dat de Grand Trunk op den duur
in.moeieIpheden zon komen als de tegenwoordige toestand werd bestendigd evenzeer; maar
bet is niet aan ie nemen dat zij op l Juli a. e. zal weigeren de coupons tébeulen
en zich hiermede insolvent verklaren»
Amsterdam, 11 Juni 1885. J. v. d. Burg.
VEILING VAN VASTE GOEDEREN.
Op Maandag 15 Juni, des middags 12 nar in Frasctti'v , .
Een Heerenuuis, waarin Apotheek met Tuin te Amatelzeen, 53, gem. N.-AmsteL
Des avonds te 6 nnr.
Twee Huizen en Erven, Korte Kolksteeg 1?3. ' " '?
Twee Winkelhuizen en Erven, als voren, 19 en 21. . . '.?
Een Winkelhnis en Erve, Krom Elleboogsteeg 2, bij den Zeedijk.
Een Zomer- en \VintervorbltJf, Middenweg 74, buiten de Kaambarrière.
Twee/Pakhuizen en..Erven, aet woning, gen, De Koning Daoial en De Daoièff
Brouwersgraoht 188?190.
Huizen en Erven, Hilversum, Oude- Eemneestraat 2?6, ,
Een Bouwterrein als voren.
Een Huis en Erve, Lauriergracht 15.
Een Winkelhuis en Erve, Raamvest 17 te Haarlem.
Een Winkelhuis en Erve, Nieuwe Achtergracht 48.
Een Winkelhnis en Erve, Vondelkad» 9.
Een-Huis en'Erve, gen. Buitcnltut, Uieuwe Tuinpad 41.
Esn Huis en Erve, Lindengracht 161.
Een Zomer^ en Winterverbljjf en Erve, 81ot.erdiijk 250, gen]. .SUotSp.
Open Erven óf Bouwterreinen Nieuwe Tainpa3' gem. N>AmstèL
Vier dito, Wensiauerstraat, gem. N.-Am«tel. Tot Amorfe: Opatal T» e«ji'i'Jint«j«
kas, Broeikas en Bergplaats op bovenstaaede terreinen.
Een Wiukelhuis en Erve,. Ticbelstraat 57.
Een Huis en Er?e. Westerstraat 19t -?? . , - .
. In de ? Brakke Groüd^ '
Een Winkelhuis en Erve, Hnidenstr. 13.
Op Woensdag 17 Juni, des avonds 6 uur. In het O, Z. He«eti.Log*ment.'»
Twee Heerenhuizen en Erven, Keizersgracht 27 en 116.
TB H V V B
Onder' de rubriek TE HÜB" worden vóór 002*
aBonnM TTK**» «e«iir«»4« M» n»»»n«l .ppgeaonua»
woningen, kamers enz. welke vó«r Vrödaj n uur
opgeg«v«i zon, met vermelding v»n 8t*nd, Lokaliteit,
Baurpnjs »a wanneer te »»nv»»rd»n. Op«av«n; tti»«U
Bi»t lóldoend» kannen niet geplwtf* wordsn.
.
1 S»a Boit. 8 , ,
direet t 800 p. j. t» bevragen grummewaal-19.
«?0. Sen gest.1 vooitamer nj»t alkoof, Ie et,
terstond70. Een Actiterk. met AlkooJ direct. Een groDte Eajaer
meUkt voor tweo perwnen 180. : :
Bamtfraat.
». Kantoorloialen. ?
«em. kamera en euite, Ie eUge, dir. t* «anti
Dr-oogtmtt,
(b 't Singel.)
Een ruim, riant uitzicht hebbend KoopmanebuiBj
f 1280 p. j. Aaav. nader over een te komen.
Frmm* amlèttrattt.
, 6. Een Bovenhttis met 10 kamers. Hnurpnas f700.
davert Flinc*straat.
71, 75 en 120. Drie winkelhuizen f 450, f 375 «n f 325
.
p. j. terstond te aanvaarden.
71. Ee
. .
n Ie en 2e bovenhuis f 200 en f 190 p. j. terstond.
Groettentmtrgtaal.
5. Kantoorlokaal f 250. Terstond.
Haarlemmer B»mttui*en.
8. Huis, 8 kamers. 3 zolders etó. Huurprijs f950.
17. Twee gem. benedenkameri en suite, f 35 p. m. Een
gem. achterkamer, f 20 p. m. terst. te aanv., of
naar verkiezing alle drie te zamen voor t 50 p. m.
?tzonderljj 6 privaat.
aomrlemmcriveg.
13. 2e Bovenbuis i 16.61 per maand. Terstond.
Hartenttraat.
l, Eene gemeub. voor- met slaapkamer voor eene dame
f 25 p. m. Te aanv. 20. Juli.
Meerengracitt.
233. Een huis, 9 kamers, zolder, keuken, kelder en W{ju«
kelder, f 1400. Terstond.
213. Een gestoffeerde Voorkamer f 30 p. in. terstond.
ftemomfjttaAe.
10. Een bovenhuia laag aan da straat 6 kamen groot»
zolder en marmeren gang f 700 terstond of later.
9, Een bovenhuia 2 kamers, keuken en zolder, f, SX)0
p. j. terstond. .
Jacolt vam
ampe***raat31. Een net gest. voorkam. met alkoof, voor
heeren desverk. met of zonder kost.
43. Vrije kamers Ie etage, bjj een stil gezin.
257. Htris, tuin 7 kamers, etc. f 500 '
Keizersgracht. ~
132. Een huis met grooten tuin, terstond.
Kerltftraat.
383. Een winkeibnie, f 700. 383o Eau" winielbUi»
beide dadelijk te aanvaarden
8. Een gem. voorkam. met alk.
Laurier straat.
316. Sen miaie Ksrkplaats; veel lioht.