De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1886 28 november pagina 3

28 november 1886 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

No. 492. DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. voor de bescherming der letteren, behandelde op de meestindelicate wijze den reiziger La Binachère, door een werk dat hij van dezen geleend had, onder zijn eigen naam te gaan uitgeven! Waarlijk het ontbreekt niet aan gegevens om te verklaren, dat wij in Monthyon met een zeer raadselachtige persoonlijkheid te doen hebben. Zeventig jaren lang is aan Monthyon door alle académiciens op hun beurt, de hoogste lof toege zwaaid slechts nmaal in 1835 werd van die gewoonte afgeweken, Te beginnen met de Jouy tot aan Alexander Dumas toe hebben de traditioneele lofredenen zijn leven beschreven als het schitterendst voorbeeld van al wat goed is. Zoo do heer Caro kennis gemaakt heeft met den arbeid van Labour, dan zou het wel eens kunnen gebeuren, dat de Académie op den heili gen Monthynsdag in plaats van de gewone wierookgeuren een bladzijde vol kritiek te genieten kreeg, die aan menig onsterfelijke met het oog op zijn toekomstigen roem en naam heel wat te denken kan geven! Bij het doorbladeren van de aanteekeningen door Labour verzameld, ziet men den vveldadigen en spaarzamen Monthyon tegelijkertijd aan de Académie zijn eerste schenking doen om daaruit de een of andere daad van menschlievendheid of zelfopoffering te beloonen n zolf zich zonder ge nade tegenover zijn arbeiders betoonon. Zijn intendant komt hem vertellen, dat een zijner onderhoorigen, een pleistermaker, plotseling verlamd is geworden. De arme is eerlijk en goed en heeft een groot gezin, daarom waagt do in tendant een bescheiden poging om hem zijn loon te laten behouden en een tijd geduld met hem te hebben. Kort en leuk luidt Monthyon's ant woord: maak zijn rekening op en daarmede uit!" Een ander, die hem do opheffing van een voor hem bezwarend beslag komt vragen, kan naar huis gaan met een: go verveelt mij." De weduwe Lantenois smeekt hem om eenig uitstel voor de betaling van achterstallige huur. Op den brief', waarin met do nederigste bewoordingen dit ver zoek tot hem was gericht, schrijft hij als eon aan wijzing voor zijn intendant: rien achanyer d mes ordres." Hij spaart zijn pachters do vervolging niet: Pivain moet gedagvaard worden; Chovance opgepakt worden en certu de la sentence obtcnue; het proces tegen Lepino voortzetten: Laveaux gerechtelijk vervolgen." De intendant roept zijn toegevendheid in ton behoeve van een braaf man, Rousscau genaamd, die zijn schuld niet kan betalen. ,. We zullen," zogt hij, aanhem niets to kort komen. Geen tijd meer," antwoordt Monthyon, het is te laat. Kan hij niot betalen, dan maar het stuk overhandigen aan M. Dnmont en hem laten executeercii." Zoo ook zal hij antwoorden: geen uitstel" aan do familie Le Rob, die eon weinig uitstel vraagt voor het betalen van verschuldigde rechten. Een ander maal is hij zoo vol over de vruchten van eon ker seboom, wiens eigendom hom betwist word, dat hij zijn intendant mishandelt, omdat hij door diens schuld het proces dreigt te to verliezen. Hij wei gert oen persbak te repareereii in een dorp. dat hem toebehoort. Louis Merland heelt hot ongeluk, den oogst op oen land, dat hij van Monthyon in huur hooft, door don hagel verwoest to zien. Hij smeekt monseigneur met zijn ongeluk reke ning te willen houden on hem ceiiige korting van de huren toe te staan. Antwoord: geen korting hoegenaamd." De winter van 1780 breekt aan, de ellende is meer dan verschrikkelijk. Zijp intendant beschrijft hem den wanhopigon toestand zijner boeren cu zegt: dat zij het onmogelijk langer kunnen uit houden." Wat doet do heer Monthyon ? Hij geeft bevel zijn paarden voortaan wat minder haver te geven. Xa verloop van eon maand besluit hij eindelijk toch hulp te verleeiien. Hoeveel denkt gij dat hij daarvoor over hoeft'? Xlct meer en niet minder dan tivee-ai-ttvintiy lirrex. Hij geeft zijn opzichters last. voortaan niet moor op zulke grooto vollen papier hun rapporten te schrijver.. omdat daardoor het briefport zoo hoog wordt." Dat alles verraadt, niet waar. eon dorheid van hart en gierigheid. En toch in dien zelfden tijd zendt hij opnieuw eon som van twaalfduizend livres aan do Académie, onder voorwaarde dat do inte rest daarvan ten bedrage van zeshonderd livros, een pensioen zal vormen ,, roor ecu «nu Je/lerkinidi(je, die volstrekt niet mag weten run wie hij d</l onti'rnif/t." Tijdens de revolutie koopt hij eigendommen on betaalt die mot assignaten, daarop neemt hij do wijk naar Zwitserland on onder do restauratie laat hij zich een schadevergoeding uitbetalen, die op geen anderen grond berustte dan op oen fictieve waarde zijner bezittingen. Do menschcnvriend is tegelijkertijd eon man van zaken, dio al heel uit geslapen blijkt to wezen. Is de conclusie gewettigd of niet, dat wij hier to doen bobben mot oen anderen llerostratus? Doze stak Epbcsus' tempel in brand om zijn naam te vereeuwigen. Monthyon stak steeds bij leven en en sterven een welgevulde hand toe aan do Aca démie Fran<;aise voor hetzelfde dool. En beiden is liet gelukt. Onze eeuw wordt niet ton onrechte genoemd do eeuw dor standbeelden." Maar ook bier is Compensatie. Tegenover velen, die op een piédcstal worden gehcschen, staan volc anderen, die er zondor vorm van proces worden otgegooid: onder die ongelukkigcn is ook Monilujnn en dit mot volle l'ccht: do huichelaar hoeft er lang genoeg op geprijkt. A. 13. Kunst en Letteren. HET TOONEEL TE AMSTERDAM. Ernst l'ossart, in het Grand Théatre. VI. De Napoleon is oen dor rijkste en treffendste Scheppingen van den grooton Tooneclspeler. Hot stuk van Karl August Hoigol doet ons don breidolaar dor revolutie en wacreïdvorovcraar ont moeten in 1801, lH0!( en 1811. Dio jaartallen zijn wolsprekend. Fossart hooft er al don diepen zin van begrepen. Hij heeft ons drie Napoleon* gegeven in kostuum, houding, gebaar, stom on stemming. Bewonderenswaardig was de harmonie, die uit den geheelen persoon van Possart sprak, in die drie toestanden: I. De dorst naar oppermacht, gevoeligheid voor vrouwelijk schoon, frissche her innering van romeinsche toestanden en klassieke dichters, gehechtheid aan Joséphino; toorn tegenover Engeland; II. Voldragen eerzucht, ernst, die aan wrevel grensde, geen schijn van grimlach meer dan van sarkastischen aard, vast besloten tot den Princenmoord, in zijn geweten het verzet terugdringend, vast besloten zijne op recht beminde Joséphine te verwerpen, diep, maar weerhouden bedroefd bij het afscheid; III: de vernederde kolos, te-lonr-gesteld, maar vooral op wraak bedacht, dankbaar aan zijn Franschen, getroost door do komst van Joséphine, na dat Maria Louisa hem verlaten" heeft, in elkander gezakt na hot toekonen der abdikatio. Eon oogeiiblik herlevend, te midden van eenige getrouwen; mot oude fransche krijgsmuziek ; do ontzaggclijko Keizer en Generaal, die nog eens mot zijn grijzen overjas on steek voorbij zijn trouwen marcheert. die hem met don dogen saluceren. Hij barst in stille tranen uit: het spel is gospoold. Do geschiedenis van don Eersten Franschen Keizer, van don eersten Keizer in Europa, die. na Karol V zich bewust is geweest wat de Kei zerstitel inhield, is nog zocr recent. Dat is ge lukkig voor don maker van het stuk: want al hooft hij tegenwoordig oen Von voor zijn naam, do dramatische schedelknubbel ontbreekt hem. Hij heeft welgedaan to rekenen op ons historiosch geheugen. De hoofdmomenten in het stuk, al werd het om Joséphine geschreven, zijn: do huldiging van don almachtigon Konsul, mot do vernedering van don Eugolscïien Gezant, do uitroeping van Keizer en Keizerin (Joséphine) ? de gerechtelijke moord van den Hertog van Enghion on de schei ding van Joséphine, do tookoning dor akte van abdikatie. lemant, dio de geschiedenis niot zou gekend hebben, zou de betoekenis van deze feiten niot hebben kannon waardooron, aan do hand van don zwakken schrijver, en zou ook geen belangstelling er voor hebben overgchad, dio de evenredigheden van eon wsthotiosch genot kon aannemen. l Het stuk is dan ook geen drama; 't is oen j soort van historiespel, waar Nnpolcon in optreedt, on waar Possart hom schotst in zijne grenzenloze eerzucht, zijn veerkracht, zijn zelfgenoegzaamheid, j zijn bedwongen geweten on zijne allortreiïoudjto oogonblikkon van gevoeligheid. De csthotischo verrukking, dio deze vcrtooning van Napoleon Bonaparte op do toeschouwers te- ' weeg-brengt (bet domme publiek niot gerekend) , is zoo hevig, de indruk zoo wechsloepcnd, dat oon jonge Dame, mot wie ik do voorstelling bij woonde, aan bot einde uitriep: IIe. als men" l'os sart voor Napoleon hoeft zion spelen, zou men waarlijk wcnschen, dat hij den slag van Waterloo niet verloren had." Dat is het govaar van hot drama, van de poëzie, van de kunst! Daar is geen kruid togen gewassen. Wat hot spel dor medewerkende artistcn bo- j treft, Fraulein Ziegler heeft zoo goed al.s zij kon do rol van Joxéphiiin vervuld. Zij had och!-v wel wat moor werk van haar toilet mogen maken. De grijze japon was veel to eenvoudig. In ISO!) droog zij nog oon zelfde als iu 1801, on dat oon j Vorstin, die, volgciids Madame de Uémiisat. 7w japonnen had! Do Hoor Tiinm. dio do edele rol van Cniilnin- ', cour t vervulde, hooft zich mot warmte on waar digheid van die taak gekweten. De andere Hoeren ' waren zoo als wij zo gewoon zijn. 't Is geen stuk, | j dat eon aktour (behalve don hoofdpersoon) laat i schitteren; on oon mat tooneel luister bij to zotten ligt (mot uitzondering van don Hoor Harden) niet op don weg dier Hoeren. 't Is altijd oon genoegen. Mov. Pumd-lviilinau j | te zien optreden. Do rol van l\Lnd«iu<' de Iténiiixnt i l is echter weinig charakteristiek. Do direktio schijnt j to mocnon. dat do dramatische krachten van Mevrouw I'l'und niet aan baar natiiurgaven gcévcnrcdigd zijn. Wij kennen baar to kort om j een oordeel te durven vollen. , * * i Het Xedei'landsch Tooneel gaf Lo monde oii j l'on s'cmmie" met weinig minder brio, dan men van 't gezelschap gewoon is. Wij wensdien den | Heer Ising geluk mot zijn schepping van oen zeer ! gooden Itullrie. Do meesterlijk geschilderde tiguur i : van Siixunne werd onverbeterlijk, meèslcopend door j Mevr. llössing weergegeven. Ook Mevrouw de Vries gaf' ons een voortrellijko Hertogin. A. Th. MC/IKK IX DE HOOFDSTAD. i j liet ware onbillijk to dezer plaatse bet optreden van den boor llonry Tibbo, looraar aan do muziekschool van do afdoeling Amsterdam dor 1 Maatschappij vau Toonkunst, stilzwijgend voorbij te gaan. Toen de hoor l!, van dor Kijken het : besluit nam om zich uehcel aan do directie van den klassikalon piaiiocui'sus te wijdon, die bij de j bewoners van bet oostelijk gedeelte onzer stad zooveel succes verwierf, kwam do vervanging van ( dezen verdienstelijken loeraar op hot tapijt en was aan bot bestuur dor at'doeliiiu do moeilijke taal; opgedragen iu uit tal van bekwame musici ?' oono keuze to doen. Wij weten mot wolko nauw gezetheid do directie zich op de hoogte beeft ? trachten te stellen van do bekwaamheid on ge schiktheid dor talrijke adspiranton. onder welke velen te noemen zijn. die alle waarborgen aan boden tot uitnemende vervulling dot- door hen | gevvenschto betrekking. X'a het inritiiiii'-/-:ini'Ci'l door den hoer Henry Tibbc in Odeon gegeven, achten wij ons gerech tigd do overtuiging uit te spreken, dat iu volc opzichten oone goede keuze is gedaan, (her de ! paodagogische talenten vau den nieuw beroemden j i iecraai' kunnen wij niet oordeelen, maar hot is onze overtuiging, dat men alleen datgene yood aan anderen onderwijst, wat men zelf grondig ' verstaat. En fVc voorwaarde vervult do hoor Tibbe. Hij spreekt correct, met goeden aanslag, on bezit in hoogo mate do gave dor duidelijkheid. Zijn smaak is gevormd ; bij onthoudt zich van overdreven sonoriteit, wacht er zich voor om naar willekeur rallentondü's of overdreven pianissimo's aan te brengen, kortom hij bezit de technische ontwikkeling om kunstwerken voor het klavier naar don eisch ten gehoore to brengen en den kunstzin om ze goed te vertolken. Dat wij met de samenstelling van zijn programma erg ingenomen waren, willen wij niet beweren. Het leeuwendeel was toegekend aan.... Zurewbsky. Al moge de keuze dior nummers het bewijs leveren, dat deze jeugdige artist de herinnering aan zijn vroogeren leermeester in hoogo eere houdt en dit siert zijn karakter bij eon eerste optreden in do hoofdstad had het pro gramma belangrijker kunnen wezen. Hot besto beviel ons do Tuecata e Fuya van Bach-Tausig, waarmede hij bij onze pianisten ongetwijfeld eon groot succes behaalde. Do hoor Tiinmner, loeraar aan het Conserva torium, verleende zijne medewerking bij het invitatic-concort. Hot wordt tijd, dat dozo violist door concertbesturcn in Xederland wordt uitgenoodigd om zich als solist te laten houron. Wij durven de verzekering govon, dat bot optreden van dozen artist menig concert in do provincie heel wat aantrekkelijkheid zal geven. Zijn spel is nobel on zocr genuanceerd, zijn toon vol on hij heeft oen fraaien strook. Mqj. Dietz, die do beleefdheid had door eenige vocale nummers de verscheidenheid van hot programma to vorhoogen, was ongetwijfeld niet in staat do volle maat van haar talent to geven. Bij later op treden zullen wij gaarne onze lezers hot oen en ander over bare kunstgavon mcdodoelcn. In het vorige nummer hebben wij hot pro gramma van hot zovon-on-negcntigsto groot in strumentaal concert dor Maatschappij faecilia opgenomen, dat onder do leiding van don boor Daniel de Lange in de zaal van den Stadsschouburg werd gegeven. Wij'behoeven niot to herha len wolko belangstelling de Caocilia-concorten steeds in do hoofdstad on wc voogen er bij in hot gohecle land wekken. Wanneer men oen blik in do zaal werpt, ontdekt men tolken jare goede bekenden, dio uit andere plaatsen naar Amster dam zijn gekomen om zich eon avond van beer lijk kunstgenot te, verschaffen en het dool deiMaatschappij te helpen bevorderen. Anton Bruckncr, do componist dor Sinfonio in E-moll, waarmede bot concert geopend werd, is in 18:2-1 to Ansf'oldon in Oostenrijk geboren. Op don leeftijd van dertig jaar verwierf hij do be trekking van Domorganist" te Linz a. d. D. In 1-SGS werd hij als hoforganist naar \Voonen be roepen, spoedig daarna loeraar in harmonie on compositie aan bet conservatorium on lector in dezelfde vakken aan do universiteit. In zijn leven. zooals oen zijnor vrienden Dr. Klescr schrijft. kwamen slechts oen paai' feiten voor, die do rustige kalmte verbraken. In hot jaar ISiil) gaf Antiui liruckner met veel bijval orgol-coucerten Ie Parijs on to Xancy; ia 1871 nam hij aan den internationalen prijskamp in Londen deel en be haalde daarbij don eersten prijs in bot orgelspel. In Eugciaiid's hoofdstad gaf hij niot minder dan c//' orgel-concerten, <iio mot klimmende belang stelling werden gevolgd. Mot betrekking ('ot zijne arbeid ais componist kan medegedeeld worden, dat van zijne hand bestaan drie grooto missen. tal van kleinere religieuse composition. mannen koren, o. a. oen Gormaneiizug bij K'ranzl in Kied (Oostenrijk) verschenen, een sirijkkwiutct, 7 Sinlonié'en. De grond voor de weinige bekendheid van do zen componist ligt in zijne tegenwoordige per soonlijkheid en in zijn stijl. Wie met het karakter dor E-clur sinfonie eenigs/ins bekend willen worden, raden wij aan hot klavieruittreksel voor vier banden door Kratiz en Josét' Si-halk bewerkt on te Weenou bij Alliert Gutinaiin uitgegeven, aan te schali'oii, of schoon natuurlijk alleen de orkest-partituur een volledig denkbeeld van hot belangrijke! werk kan geven. Mus tronen bij de uitvoering do >ioute contrasten en do sonoriteit, die tot hot uiterste gedreven is. Aan modulatie, ook uit ztiehl: lot modnleoroii, faalt het niet: soberheid en kiescho evenredigheid zijn niet altijd op te merken. wij, op den avond van het Caeciliaconcert met eerbied en erkentelijkheid hebben willen herdenken. H. C. P. D. Weoner componist gemakkelijk hunii'1 do programma's onzer orkest-vorooiiigingen zullen veroveren. Do bezetting maakt het. aiihan-- wat do ;<rci<r/i.' siufonie aangaat, uiet gemakkelijker. Wij worden hot moest golroffon door hot Adagio on bot ,^clt'_'i',:o. Iu hot Adagio zijn gedeelten, die door vinding on oreho-traiie grootschon indruk maken, doch nier en daar is alles uügospnmion on wordt onzes inziens langdradig. liet Scherzo vormt, naar onze meoning, dio wij niot willen achterwege houden, oen beter afgerond geheel. 'lot ontleding van het werk on opgave der ver schillende thema's, dio in oon technisch tijdschrift o]) hare plaats zoudon wezen, mogen wij hier uiet overgaan, te minder nog wijl voor helauu'stellendoii bij het programma van hot ('aocilia-coiicert ook do analyse was gevoegd. Bij de uil voering bleek volkomen, dat er duchtig gerepeteerd was. Aan instrumentalisten stdt dit. werk liooge eischen. Wij kunnen hei niet als onze taak beschou .?.on. enkele onnauw keurigheden aan te slippen, dio hier en daar voorkwamen. Do heer De Lange bedt door do wijze waarop hij dit, werk met het orkest hedt ingestudeerd, ongetwijfeld gooden indruk' gemaakt. al viel hol mocieiijk door bet karakter dezer sinfonio bij eeno eerste uitvoering groole geest drift to wekken. De Symphonischc Diehtuiig van Liszt werd mot veel kleur en si-hakooring gespeeld. en de Vierde van Boothoven bekroonde op heer lijke wijze eon belangrijken knnstovond. Xaar aanleiding van de uitvoeringen door Hans ven Bülow vroeger in de zaal van don Stadssehouwbui':: '_!'ei.;v\-en. hebben w!) over li't'j'iln' in de !vun--t hè! oen o-i ander geschreven. dok bij het ('aoeiiiaeoiüvrt mot beirekkini; tol de interpretatie der IV.-.'v/r van Boothoven word hetzelfde vraagpunt weder bdiiindcld. d, hel tempo bij den aanvang niot wat huu'/aar.i. het scherzo niet wat vlnu'. werd u'oiiomen, o!' de scheiding \an het trio goedkonrim!1 verdien!, zijn vragen, die misschien een,' dubbele- oplossing kunnen verkrijgen. Wij zullen er on., thans niet in verdiepen. Aan den hoor Daniël do Lange worde ten sloile eon hartelijke \\ e!koni-tj.Toot gebracht, nu hij voor hot. eerst do plaats innam van een Xodorlandsch kunstenaar, wien alion. al MÜZIEKAAL OVERZICHT. KOTTRUDAM, 26 Xov. 1886. Het concert van do verooniging Symphonia trok, in weerwil van de gelijktijdig plaats heb bende afschoidsvoorstelling van Possart, een goed bezette zaal. Do orkestwerken: Serenade in 4 canons van Jadassohn en ouverture Phedre van Massonot worden mot gloed on juistheid weerge geven; inzonderheid echter was do uitvoeringvan do 'Iwee Melodieën voor strijkorkest van E. Grieg voortreffelijk; oen schooner klankgehalte dan het daarin ontwikkelde is haast niet denkbaar, en verbluft vraagt men zich af of' dat dillottanten zijn! Den hoor Blumcntritt eon woord van hoogoii lof voor hot instudecrcu on de lei ding. Mc j. .1. M. II. S. bewees don goeden naam, dio zij ais sopraan-zangeres bezit, ten volle waar dig to zijn ; slechts behoort zij hot vele vibroeren te temperen, wijl hot onartistiek is en den hoor ders spoedig tegenstaat. Voor de zóóvoolsto maal heb ik mij afgevraagd toon ik do keuze der liederen, die deze jongo dame voordroeg, zag: waarom toch altijd van vreemde componisten ? Onze hollandscbo toondichtors hebben sedert lang gezorgd voor eon lioderonschat, dio slechts behoeft aangesproken te worden om te doen zion van wolko grooto waarde hij is ! Eon knaapje van misschien 12 jaren, J. v. V., trad als tweede solist op on gaf hot concert Xo. 7 voor viool mot orkest van P. Rode, on in do tweede afdeeling eene liomnnce van Vieuxtemps on eene Jlaïiirkd carfictérisliqne van Wieniawski; in dozen jeugdigen virtuoos schuilt veel talent, zijne Ijeixhnigen waren voortreffelijk en doen zijn leer meester Sclinitzler voel eer aan. Blijf vlijtig studecron, mijn jongen, on ik beloof u oen schoone toekomst. Omtrent het concert dor Toonkunstenaars-Vcrooniging de Voorzonj jl. Donderdag, bericht ik in het volgend nummer. V. Uit n Pen. Xovcllcn on Schotsen door .lustns Van Matirik J r. Amsi erdam, T j. Van Ilolkoma, 1886. De jongste bundel van den Hoer Van Maurik bevat acht opstellen. Het eerste is do levensge schiedenis van een eenigszins geheimzinnig man, ..llerr llagenbach" geheelen. .,0011 Duitsdier, dio reeds jaren iu Holland bad gewoond maar, evenals velen zijner landgonooton. nooit goed liollandscb had loeren spreken." Hij was een buurman van don voriellor (don Hoor Van Mau rik V), die ais een bengel van een jaar of twaalf" allougskens in de gunst klom vau den .,gemoe delijke)!, min of meer komischen" Jlerr JJni/enbncli. on eindelijk zijn toehoorder word voor do iiieédoeling zijner lexcnsgevalien. liet komische" element komt bier niot in uit, of men moest hei gelegen achten iu do duitsehe gebracht, al laat de schrijver om geen vaisch effect iu [zijn] verhaal t o brengen llerr Ilagonbacb's gebrekkig lloüandsdi [doorgaamls] aan do verbeeldingskracht van don lozer over". Men moot uit deze mododocling opmaken, dat do auteur er naar gestreefd heeft, bohoudc.nds do vrijheid die hij noemt, het verhaal, door Ilerr Jf(i/li':il>nc/t aan den twaalijarigen knaap gedaan, zoo trouw mogelijk to fotografooren. Ik veroorloof mij al aausdnüls als mijne moeniiig ui! to spreken, dal do auteur bier niet in ge slaagd is. Er zo.'t voel groutor harmonie in do voorstelling zijn. al- bet levensverhaal eenvoudig uit hot kader gelicht werd. waarin de auteur het bevat lieeii, en ?/.»» gogovon werd. niet aan een jongen vau twaalf jaar, maar aan bot publiek. Zelden plaatst de schrijver zich ook op het standpunt van den vrijwillig door hem gekozen \orha!or. Bijna overal is oen gooofond romanoude tfoode Duit.sciior, dio zijne horiiiuoringon ten leven wekt. Ik zou deze bewooriiig r.iet vele bewijzen kunneii staven: maar do auteur zal, zijne novelle herlezende, do eerste zijn om 't mij toe te geven. Ziehier eon paar reeds, voor do hand wecbgeiioinon. 7/rn' ll<:i!e:tl»u-i( zegt o.a. tol don 1:2jai'in-on bengel": Dat wa.s dus Liesje! \Vio had ook zoo iets kunnen donken'.'' Dat fraai besneden kopje, veel te lijn voor de zware blonde vlechten, die hef driiou'. die heerlijke grooto donkere oogon, die kleine lijn besneden mond en die volle zwel lende vormen maakten bom eon oogenhlik ver ward on si om. --? Lachend, zoodat oon rij benij denswaardige tanden zichtbaar word. slak zij hom hot sierlijke kleine handje toe on zei met oen stom zoo /acht en lief als hij, r, a ar bom toescheen, nog nimmer gehoord had: Domme Frits!" Ik moet o]i de hier aangewezen fout eenigon nadruk lea'u'on, om dat zij ook in meer andere komnoziticn te betreuren valt. De Hoer van Maurik hooft oen merkwaardig talent van nabootsing. Hij trekt daar. 011 to-rivht, partij van: maar 't \crlcidi hom somtijds om zich in laime verhalen in to schepen, die hij zelf wel voelt, dat uiet in bet liaru'oenseh van zijn personaadje kunnen meegedeeld worden. Xiet altijd hooft iiij geleiri'uheid als iu Oude Siontje" zelf nu on dan do spreekster iu de rede te vallen, on daardoor 't levensverhaal eoner dove tachtigjarige -?een bominiioii.jkc U po \an optimisme ceiiL;../i!is ai' : e wi-soien. .Maar in het ,"?'''« </< i:-*i*:/'/ii;'e van don bundel. het aandoenlijk dramal'n scb verhaal der lotgevallen \au een ueuvrshmf. Komt de aangewezen misgreep zoo veel te meer uit. Xiei. dat 6'J bladzijden lang aan don negor.siaaf bet woord gegeven wordt: maar do auteur woiisclit toch. dat wij ons de ongoliikkeüen uil reddingen van ('t*:r voor den geest ziilien brengen. Ier ii-elogeiiheid, dat dez<! er het verhaal van doet aan den Hoer van Maurik. Dit schaadt aan het eitekt. De auteur komt in hon derd kleinigheden vau schildering, die (\'*<ir hom onmogelijk kan hebben medegedeeld. Ik zou het

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl