Historisch Archief 1877-1940
No. 492.
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
voor de bescherming der letteren, behandelde op
de meestindelicate wijze den reiziger La Binachère,
door een werk dat hij van dezen geleend had,
onder zijn eigen naam te gaan uitgeven! Waarlijk
het ontbreekt niet aan gegevens om te verklaren,
dat wij in Monthyon met een zeer raadselachtige
persoonlijkheid te doen hebben.
Zeventig jaren lang is aan Monthyon door alle
académiciens op hun beurt, de hoogste lof toege
zwaaid slechts nmaal in 1835 werd
van die gewoonte afgeweken, Te beginnen met
de Jouy tot aan Alexander Dumas toe hebben
de traditioneele lofredenen zijn leven beschreven
als het schitterendst voorbeeld van al wat goed
is. Zoo do heer Caro kennis gemaakt heeft met
den arbeid van Labour, dan zou het wel eens
kunnen gebeuren, dat de Académie op den heili
gen Monthynsdag in plaats van de gewone
wierookgeuren een bladzijde vol kritiek te genieten kreeg,
die aan menig onsterfelijke met het oog op zijn
toekomstigen roem en naam heel wat te denken
kan geven!
Bij het doorbladeren van de aanteekeningen
door Labour verzameld, ziet men den vveldadigen
en spaarzamen Monthyon tegelijkertijd aan de
Académie zijn eerste schenking doen om daaruit
de een of andere daad van menschlievendheid of
zelfopoffering te beloonen n zolf zich zonder ge
nade tegenover zijn arbeiders betoonon.
Zijn intendant komt hem vertellen, dat een
zijner onderhoorigen, een pleistermaker, plotseling
verlamd is geworden. De arme is eerlijk en goed
en heeft een groot gezin, daarom waagt do in
tendant een bescheiden poging om hem zijn loon
te laten behouden en een tijd geduld met hem te
hebben. Kort en leuk luidt Monthyon's ant
woord: maak zijn rekening op en daarmede uit!"
Een ander, die hem do opheffing van een voor
hem bezwarend beslag komt vragen, kan naar huis
gaan met een: go verveelt mij." De weduwe
Lantenois smeekt hem om eenig uitstel voor de
betaling van achterstallige huur. Op den brief',
waarin met do nederigste bewoordingen dit ver
zoek tot hem was gericht, schrijft hij als eon aan
wijzing voor zijn intendant: rien achanyer d mes
ordres." Hij spaart zijn pachters do vervolging
niet: Pivain moet gedagvaard worden; Chovance
opgepakt worden en certu de la sentence obtcnue;
het proces tegen Lepino voortzetten: Laveaux
gerechtelijk vervolgen."
De intendant roept zijn toegevendheid in ton
behoeve van een braaf man, Rousscau genaamd,
die zijn schuld niet kan betalen. ,. We zullen," zogt
hij, aanhem niets to kort komen. Geen tijd
meer," antwoordt Monthyon, het is te laat. Kan hij
niot betalen, dan maar het stuk overhandigen
aan M. Dnmont en hem laten executeercii." Zoo
ook zal hij antwoorden: geen uitstel" aan do
familie Le Rob, die eon weinig uitstel vraagt voor
het betalen van verschuldigde rechten. Een ander
maal is hij zoo vol over de vruchten van eon ker
seboom, wiens eigendom hom betwist word, dat
hij zijn intendant mishandelt, omdat hij door diens
schuld het proces dreigt te to verliezen. Hij wei
gert oen persbak te repareereii in een dorp. dat
hem toebehoort. Louis Merland heelt hot ongeluk,
den oogst op oen land, dat hij van Monthyon
in huur hooft, door don hagel verwoest to zien.
Hij smeekt monseigneur met zijn ongeluk reke
ning te willen houden on hem ceiiige korting van
de huren toe te staan. Antwoord: geen korting
hoegenaamd."
De winter van 1780 breekt aan, de ellende is
meer dan verschrikkelijk. Zijp intendant beschrijft
hem den wanhopigon toestand zijner boeren cu
zegt: dat zij het onmogelijk langer kunnen uit
houden." Wat doet do heer Monthyon ? Hij geeft
bevel zijn paarden voortaan wat minder haver
te geven. Xa verloop van eon maand besluit hij
eindelijk toch hulp te verleeiien. Hoeveel denkt
gij dat hij daarvoor over hoeft'? Xlct meer en
niet minder dan tivee-ai-ttvintiy lirrex. Hij geeft
zijn opzichters last. voortaan niet moor op zulke
grooto vollen papier hun rapporten te schrijver..
omdat daardoor het briefport zoo hoog wordt."
Dat alles verraadt, niet waar. eon dorheid van
hart en gierigheid. En toch in dien zelfden tijd
zendt hij opnieuw eon som van twaalfduizend livres
aan do Académie, onder voorwaarde dat do inte
rest daarvan ten bedrage van zeshonderd livros,
een pensioen zal vormen ,, roor ecu «nu
Je/lerkinidi(je, die volstrekt niet mag weten run wie hij d</l
onti'rnif/t."
Tijdens de revolutie koopt hij eigendommen on
betaalt die mot assignaten, daarop neemt hij do
wijk naar Zwitserland on onder do restauratie
laat hij zich een schadevergoeding uitbetalen, die
op geen anderen grond berustte dan op oen fictieve
waarde zijner bezittingen. Do menschcnvriend is
tegelijkertijd eon man van zaken, dio al heel uit
geslapen blijkt to wezen.
Is de conclusie gewettigd of niet, dat wij hier
to doen bobben mot oen anderen llerostratus?
Doze stak Epbcsus' tempel in brand om zijn naam
te vereeuwigen. Monthyon stak steeds bij leven en
en sterven een welgevulde hand toe aan do Aca
démie Fran<;aise voor hetzelfde dool. En beiden
is liet gelukt.
Onze eeuw wordt niet ton onrechte genoemd
do eeuw dor standbeelden." Maar ook bier is
Compensatie. Tegenover velen, die op een piédcstal
worden gehcschen, staan volc anderen, die er
zondor vorm van proces worden otgegooid: onder die
ongelukkigcn is ook Monilujnn en dit mot volle
l'ccht: do huichelaar hoeft er lang genoeg op
geprijkt. A. 13.
Kunst en Letteren.
HET TOONEEL TE AMSTERDAM.
Ernst l'ossart, in het Grand Théatre.
VI.
De Napoleon is oen dor rijkste en treffendste
Scheppingen van den grooton Tooneclspeler.
Hot stuk van Karl August Hoigol doet ons don
breidolaar dor revolutie en wacreïdvorovcraar ont
moeten in 1801, lH0!( en 1811. Dio jaartallen
zijn wolsprekend. Fossart hooft er al don diepen
zin van begrepen. Hij heeft ons drie Napoleon*
gegeven in kostuum, houding, gebaar, stom on
stemming.
Bewonderenswaardig was de harmonie, die uit
den geheelen persoon van Possart sprak, in die
drie toestanden: I. De dorst naar oppermacht,
gevoeligheid voor vrouwelijk schoon, frissche her
innering van romeinsche toestanden en klassieke
dichters, gehechtheid aan Joséphino; toorn
tegenover Engeland; II. Voldragen eerzucht,
ernst, die aan wrevel grensde, geen schijn van
grimlach meer dan van sarkastischen aard, vast
besloten tot den Princenmoord, in zijn geweten
het verzet terugdringend, vast besloten zijne op
recht beminde Joséphine te verwerpen, diep,
maar weerhouden bedroefd bij het afscheid; III:
de vernederde kolos, te-lonr-gesteld, maar vooral
op wraak bedacht, dankbaar aan zijn Franschen,
getroost door do komst van Joséphine, na dat
Maria Louisa hem verlaten" heeft, in elkander
gezakt na hot toekonen der abdikatio. Eon
oogeiiblik herlevend, te midden van eenige getrouwen;
mot oude fransche krijgsmuziek ; do ontzaggclijko
Keizer en Generaal, die nog eens mot zijn grijzen
overjas on steek voorbij zijn trouwen marcheert.
die hem met don dogen saluceren. Hij barst in
stille tranen uit: het spel is gospoold.
Do geschiedenis van don Eersten Franschen
Keizer, van don eersten Keizer in Europa, die.
na Karol V zich bewust is geweest wat de Kei
zerstitel inhield, is nog zocr recent. Dat is ge
lukkig voor don maker van het stuk: want al
hooft hij tegenwoordig oen Von voor zijn naam,
do dramatische schedelknubbel ontbreekt hem.
Hij heeft welgedaan to rekenen op ons historiosch
geheugen. De hoofdmomenten in het stuk, al werd
het om Joséphine geschreven, zijn: do huldiging
van don almachtigon Konsul, mot do vernedering
van don Eugolscïien Gezant, do uitroeping van
Keizer en Keizerin (Joséphine) ? de gerechtelijke
moord van den Hertog van Enghion on de schei
ding van Joséphine, do tookoning dor akte van
abdikatie.
lemant, dio de geschiedenis niot zou gekend
hebben, zou de betoekenis van deze feiten niot
hebben kannon waardooron, aan do hand van don
zwakken schrijver, en zou ook geen belangstelling
er voor hebben overgchad, dio de evenredigheden
van eon wsthotiosch genot kon aannemen. l
Het stuk is dan ook geen drama; 't is oen j
soort van historiespel, waar Nnpolcon in optreedt,
on waar Possart hom schotst in zijne grenzenloze
eerzucht, zijn veerkracht, zijn zelfgenoegzaamheid, j
zijn bedwongen geweten on zijne allortreiïoudjto
oogonblikkon van gevoeligheid.
De csthotischo verrukking, dio deze vcrtooning
van Napoleon Bonaparte op do toeschouwers te- '
weeg-brengt (bet domme publiek niot gerekend) ,
is zoo hevig, de indruk zoo wechsloepcnd, dat
oon jonge Dame, mot wie ik do voorstelling bij
woonde, aan bot einde uitriep: IIe. als men" l'os
sart voor Napoleon hoeft zion spelen, zou men
waarlijk wcnschen, dat hij den slag van Waterloo niet
verloren had." Dat is het govaar van hot drama,
van de poëzie, van de kunst! Daar is geen kruid
togen gewassen.
Wat hot spel dor medewerkende artistcn bo- j
treft, Fraulein Ziegler heeft zoo goed al.s zij kon
do rol van Joxéphiiin vervuld. Zij had och!-v
wel wat moor werk van haar toilet mogen maken.
De grijze japon was veel to eenvoudig. In ISO!)
droog zij nog oon zelfde als iu 1801, on dat oon
j Vorstin, die, volgciids Madame de Uémiisat. 7w
japonnen had!
Do Hoor Tiinm. dio do edele rol van Cniilnin- ',
cour t vervulde, hooft zich mot warmte on waar
digheid van die taak gekweten. De andere Hoeren '
waren zoo als wij zo gewoon zijn. 't Is geen stuk, |
j dat eon aktour (behalve don hoofdpersoon) laat
i schitteren; on oon mat tooneel luister bij to zotten
ligt (mot uitzondering van don Hoor Harden) niet
op don weg dier Hoeren.
't Is altijd oon genoegen. Mov. Pumd-lviilinau j
| te zien optreden. Do rol van l\Lnd«iu<' de Iténiiixnt i
l is echter weinig charakteristiek. Do direktio schijnt
j to mocnon. dat do dramatische krachten van
Mevrouw I'l'und niet aan baar natiiurgaven
gcévcnrcdigd zijn. Wij kennen baar to kort om
j een oordeel te durven vollen.
, * *
i Het Xedei'landsch Tooneel gaf Lo monde oii
j l'on s'cmmie" met weinig minder brio, dan men
van 't gezelschap gewoon is. Wij wensdien den
| Heer Ising geluk mot zijn schepping van oen zeer
! gooden Itullrie. Do meesterlijk geschilderde tiguur i
: van Siixunne werd onverbeterlijk, meèslcopend door
j Mevr. llössing weergegeven. Ook Mevrouw de
Vries gaf' ons een voortrellijko Hertogin.
A. Th.
MC/IKK IX DE HOOFDSTAD.
i
j liet ware onbillijk to dezer plaatse bet optreden
van den boor llonry Tibbo, looraar aan do
muziekschool van do afdoeling Amsterdam dor
1 Maatschappij vau Toonkunst, stilzwijgend voorbij
te gaan. Toen de hoor l!, van dor Kijken het
: besluit nam om zich uehcel aan do directie van
den klassikalon piaiiocui'sus te wijdon, die bij de
j bewoners van bet oostelijk gedeelte onzer stad
zooveel succes verwierf, kwam do vervanging van
( dezen verdienstelijken loeraar op hot tapijt en
was aan bot bestuur dor at'doeliiiu do moeilijke
taal; opgedragen iu uit tal van bekwame musici
?' oono keuze to doen. Wij weten mot wolko nauw
gezetheid do directie zich op de hoogte beeft
? trachten te stellen van do bekwaamheid on ge
schiktheid dor talrijke adspiranton. onder welke
velen te noemen zijn. die alle waarborgen aan
boden tot uitnemende vervulling dot- door hen
| gevvenschto betrekking.
X'a het inritiiiii'-/-:ini'Ci'l door den hoer Henry
Tibbc in Odeon gegeven, achten wij ons gerech
tigd do overtuiging uit te spreken, dat iu volc
opzichten oone goede keuze is gedaan, (her de !
paodagogische talenten vau den nieuw beroemden j
i iecraai' kunnen wij niet oordeelen, maar hot is
onze overtuiging, dat men alleen datgene yood
aan anderen onderwijst, wat men zelf grondig '
verstaat. En fVc voorwaarde vervult do hoor
Tibbe. Hij spreekt correct, met goeden aanslag,
on bezit in hoogo mate do gave dor duidelijkheid.
Zijn smaak is gevormd ; bij onthoudt zich van
overdreven sonoriteit, wacht er zich voor om
naar willekeur rallentondü's of overdreven
pianissimo's aan te brengen, kortom hij bezit de
technische ontwikkeling om kunstwerken voor het
klavier naar don eisch ten gehoore to brengen
en den kunstzin om ze goed te vertolken. Dat
wij met de samenstelling van zijn programma erg
ingenomen waren, willen wij niet beweren. Het
leeuwendeel was toegekend aan.... Zurewbsky.
Al moge de keuze dior nummers het bewijs
leveren, dat deze jeugdige artist de herinnering
aan zijn vroogeren leermeester in hoogo eere
houdt en dit siert zijn karakter bij eon
eerste optreden in do hoofdstad had het pro
gramma belangrijker kunnen wezen. Hot besto
beviel ons do Tuecata e Fuya van Bach-Tausig,
waarmede hij bij onze pianisten ongetwijfeld eon
groot succes behaalde.
Do hoor Tiinmner, loeraar aan het Conserva
torium, verleende zijne medewerking bij het
invitatic-concort. Hot wordt tijd, dat dozo violist
door concertbesturcn in Xederland wordt
uitgenoodigd om zich als solist te laten houron. Wij
durven de verzekering govon, dat bot optreden
van dozen artist menig concert in do provincie
heel wat aantrekkelijkheid zal geven. Zijn spel
is nobel on zocr genuanceerd, zijn toon vol on
hij heeft oen fraaien strook. Mqj. Dietz, die
do beleefdheid had door eenige vocale nummers
de verscheidenheid van hot programma to
vorhoogen, was ongetwijfeld niet in staat do volle
maat van haar talent to geven. Bij later op
treden zullen wij gaarne onze lezers hot oen en
ander over bare kunstgavon mcdodoelcn.
In het vorige nummer hebben wij hot pro
gramma van hot zovon-on-negcntigsto groot in
strumentaal concert dor Maatschappij faecilia
opgenomen, dat onder do leiding van don boor
Daniel de Lange in de zaal van den
Stadsschouburg werd gegeven. Wij'behoeven niot to herha
len wolko belangstelling de Caocilia-concorten
steeds in do hoofdstad on wc voogen er bij in
hot gohecle land wekken. Wanneer men oen blik
in do zaal werpt, ontdekt men tolken jare goede
bekenden, dio uit andere plaatsen naar Amster
dam zijn gekomen om zich eon avond van beer
lijk kunstgenot te, verschaffen en het dool
deiMaatschappij te helpen bevorderen.
Anton Bruckncr, do componist dor Sinfonio in
E-moll, waarmede bot concert geopend werd, is
in 18:2-1 to Ansf'oldon in Oostenrijk geboren. Op
don leeftijd van dertig jaar verwierf hij do be
trekking van Domorganist" te Linz a. d. D. In
1-SGS werd hij als hoforganist naar \Voonen be
roepen, spoedig daarna loeraar in harmonie on
compositie aan bet conservatorium on lector in
dezelfde vakken aan do universiteit. In zijn leven.
zooals oen zijnor vrienden Dr. Klescr schrijft.
kwamen slechts oen paai' feiten voor, die do
rustige kalmte verbraken. In hot jaar ISiil) gaf
Antiui liruckner met veel bijval orgol-coucerten
Ie Parijs on to Xancy; ia 1871 nam hij aan den
internationalen prijskamp in Londen deel en be
haalde daarbij don eersten prijs in bot orgelspel.
In Eugciaiid's hoofdstad gaf hij niot minder dan
c//' orgel-concerten, <iio mot klimmende belang
stelling werden gevolgd. Mot betrekking ('ot zijne
arbeid ais componist kan medegedeeld worden,
dat van zijne hand bestaan drie grooto missen.
tal van kleinere religieuse composition. mannen
koren, o. a. oen Gormaneiizug bij K'ranzl in Kied
(Oostenrijk) verschenen, een sirijkkwiutct, 7
Sinlonié'en.
De grond voor de weinige bekendheid van do
zen componist ligt in zijne tegenwoordige per
soonlijkheid en in zijn stijl.
Wie met het karakter dor E-clur sinfonie
eenigs/ins bekend willen worden, raden wij aan
hot klavieruittreksel voor vier banden door Kratiz
en Josét' Si-halk bewerkt on te Weenou bij
Alliert Gutinaiin uitgegeven, aan te schali'oii, of
schoon natuurlijk alleen de orkest-partituur een
volledig denkbeeld van hot belangrijke! werk kan
geven. Mus tronen bij de uitvoering do >ioute
contrasten en do sonoriteit, die tot hot uiterste
gedreven is. Aan modulatie, ook uit ztiehl: lot
modnleoroii, faalt het niet: soberheid en kiescho
evenredigheid zijn niet altijd op te merken.
wij, op den avond van het Caeciliaconcert met
eerbied en erkentelijkheid hebben willen herdenken.
H. C. P. D.
Weoner componist gemakkelijk hunii'1
do programma's onzer orkest-vorooiiigingen zullen
veroveren. Do bezetting maakt het. aiihan-- wat
do ;<rci<r/i.' siufonie aangaat, uiet gemakkelijker.
Wij worden hot moest golroffon door hot Adagio
on bot ,^clt'_'i',:o. Iu hot Adagio zijn gedeelten, die
door vinding on oreho-traiie grootschon indruk
maken, doch nier en daar is alles uügospnmion
on wordt onzes inziens langdradig. liet Scherzo
vormt, naar onze meoning, dio wij niot willen
achterwege houden, oen beter afgerond geheel.
'lot ontleding van het werk on opgave der ver
schillende thema's, dio in oon technisch tijdschrift
o]) hare plaats zoudon wezen, mogen wij hier uiet
overgaan, te minder nog wijl voor helauu'stellendoii
bij het programma van hot ('aocilia-coiicert ook
do analyse was gevoegd.
Bij de uil voering bleek volkomen, dat er
duchtig gerepeteerd was. Aan instrumentalisten
stdt dit. werk liooge eischen. Wij kunnen hei
niet als onze taak beschou .?.on. enkele onnauw
keurigheden aan te slippen, dio hier en daar
voorkwamen. Do heer De Lange bedt door do
wijze waarop hij dit, werk met het orkest hedt
ingestudeerd, ongetwijfeld gooden indruk' gemaakt.
al viel hol mocieiijk door bet karakter dezer
sinfonio bij eeno eerste uitvoering groole geest
drift to wekken. De Symphonischc Diehtuiig van
Liszt werd mot veel kleur en si-hakooring gespeeld.
en de Vierde van Boothoven bekroonde op heer
lijke wijze eon belangrijken knnstovond. Xaar
aanleiding van de uitvoeringen door Hans ven
Bülow vroeger in de zaal van don
Stadssehouwbui':: '_!'ei.;v\-en. hebben w!) over li't'j'iln' in de !vun--t
hè! oen o-i ander geschreven.
dok bij het ('aoeiiiaeoiüvrt mot beirekkini; tol
de interpretatie der IV.-.'v/r van Boothoven word
hetzelfde vraagpunt weder bdiiindcld. d, hel
tempo bij den aanvang niot wat huu'/aar.i. het
scherzo niet wat vlnu'. werd u'oiiomen, o!' de
scheiding \an het trio goedkonrim!1 verdien!, zijn
vragen, die misschien een,' dubbele- oplossing
kunnen verkrijgen. Wij zullen er on., thans niet
in verdiepen. Aan den hoor Daniël do Lange
worde ten sloile eon hartelijke \\ e!koni-tj.Toot
gebracht, nu hij voor hot. eerst do plaats innam
van een Xodorlandsch kunstenaar, wien alion. al
MÜZIEKAAL OVERZICHT.
KOTTRUDAM, 26 Xov. 1886.
Het concert van do verooniging Symphonia
trok, in weerwil van de gelijktijdig plaats heb
bende afschoidsvoorstelling van Possart, een goed
bezette zaal. Do orkestwerken: Serenade in 4
canons van Jadassohn en ouverture Phedre van
Massonot worden mot gloed on juistheid weerge
geven; inzonderheid echter was do uitvoeringvan
do 'Iwee Melodieën voor strijkorkest van E. Grieg
voortreffelijk; oen schooner klankgehalte dan het
daarin ontwikkelde is haast niet denkbaar, en
verbluft vraagt men zich af of' dat
dillottanten zijn! Den hoor Blumcntritt eon woord
van hoogoii lof voor hot instudecrcu on de lei
ding. Mc j. .1. M. II. S. bewees don goeden naam,
dio zij ais sopraan-zangeres bezit, ten volle waar
dig to zijn ; slechts behoort zij hot vele vibroeren
te temperen, wijl hot onartistiek is en den hoor
ders spoedig tegenstaat. Voor de zóóvoolsto maal
heb ik mij afgevraagd toon ik do keuze der
liederen, die deze jongo dame voordroeg, zag:
waarom toch altijd van vreemde componisten ?
Onze hollandscbo toondichtors hebben sedert
lang gezorgd voor eon lioderonschat, dio slechts
behoeft aangesproken te worden om te doen
zion van wolko grooto waarde hij is !
Eon knaapje van misschien 12 jaren, J. v. V.,
trad als tweede solist op on gaf hot concert Xo. 7
voor viool mot orkest van P. Rode, on in do
tweede afdeeling eene liomnnce van Vieuxtemps
on eene Jlaïiirkd carfictérisliqne van Wieniawski;
in dozen jeugdigen virtuoos schuilt veel talent, zijne
Ijeixhnigen waren voortreffelijk en doen zijn leer
meester Sclinitzler voel eer aan. Blijf vlijtig
studecron, mijn jongen, on ik beloof u oen schoone
toekomst.
Omtrent het concert dor
Toonkunstenaars-Vcrooniging de Voorzonj jl. Donderdag, bericht ik
in het volgend nummer.
V.
Uit n Pen. Xovcllcn on Schotsen
door .lustns Van Matirik J r.
Amsi erdam, T j. Van Ilolkoma, 1886.
De jongste bundel van den Hoer Van Maurik
bevat acht opstellen. Het eerste is do levensge
schiedenis van een eenigszins geheimzinnig man,
..llerr llagenbach" geheelen. .,0011 Duitsdier, dio
reeds jaren iu Holland bad gewoond maar,
evenals velen zijner landgonooton. nooit goed
liollandscb had loeren spreken." Hij was een
buurman van don voriellor (don Hoor Van Mau
rik V), die ais een bengel van een jaar of twaalf"
allougskens in de gunst klom vau den .,gemoe
delijke)!, min of meer komischen" Jlerr
JJni/enbncli. on eindelijk zijn toehoorder word voor do
iiieédoeling zijner lexcnsgevalien.
liet komische" element komt bier niot in uit,
of men moest hei gelegen achten iu do duitsehe
gebracht, al laat de schrijver om geen vaisch
effect iu [zijn] verhaal t o brengen llerr
Ilagonbacb's gebrekkig lloüandsdi [doorgaamls] aan do
verbeeldingskracht van don lozer over".
Men moot uit deze mododocling opmaken, dat
do auteur er naar gestreefd heeft, bohoudc.nds do
vrijheid die hij noemt, het verhaal, door Ilerr
Jf(i/li':il>nc/t aan den twaalijarigen knaap gedaan,
zoo trouw mogelijk to fotografooren.
Ik veroorloof mij al aausdnüls als mijne moeniiig
ui! to spreken, dal do auteur bier niet in ge
slaagd is. Er zo.'t voel groutor harmonie in do
voorstelling zijn. al- bet levensverhaal eenvoudig
uit hot kader gelicht werd. waarin de auteur het
bevat lieeii, en ?/.»» gogovon werd. niet aan een
jongen vau twaalf jaar, maar aan bot publiek.
Zelden plaatst de schrijver zich ook op het
standpunt van den vrijwillig door hem gekozen
\orha!or. Bijna overal is oen gooofond
romanoude tfoode Duit.sciior, dio zijne horiiiuoringon
ten leven wekt.
Ik zou deze bewooriiig r.iet vele bewijzen
kunneii staven: maar do auteur zal, zijne novelle
herlezende, do eerste zijn om 't mij toe te geven.
Ziehier eon paar reeds, voor do hand
wecbgeiioinon. 7/rn' ll<:i!e:tl»u-i( zegt o.a. tol don
1:2jai'in-on bengel": Dat wa.s dus Liesje! \Vio had
ook zoo iets kunnen donken'.'' Dat fraai besneden
kopje, veel te lijn voor de zware blonde vlechten,
die hef driiou'. die heerlijke grooto donkere oogon,
die kleine lijn besneden mond en die volle zwel
lende vormen maakten bom eon oogenhlik ver
ward on si om. --? Lachend, zoodat oon rij benij
denswaardige tanden zichtbaar word. slak zij hom
hot sierlijke kleine handje toe on zei met oen stom
zoo /acht en lief als hij, r, a ar bom toescheen, nog
nimmer gehoord had: Domme Frits!"
Ik moet o]i de hier aangewezen fout eenigon
nadruk lea'u'on, om dat zij ook in meer andere
komnoziticn te betreuren valt.
De Hoer van Maurik hooft oen merkwaardig
talent van nabootsing. Hij trekt daar. 011 to-rivht,
partij van: maar 't \crlcidi hom somtijds om zich
in laime verhalen in to schepen, die hij zelf wel
voelt, dat uiet in bet liaru'oenseh van zijn
personaadje kunnen meegedeeld worden. Xiet altijd
hooft iiij geleiri'uheid als iu Oude Siontje" zelf
nu on dan do spreekster iu de rede te vallen, on
daardoor 't levensverhaal eoner dove tachtigjarige
-?een bominiioii.jkc U po \an optimisme
ceiiL;../i!is ai' : e wi-soien.
.Maar in het ,"?'''« </< i:-*i*:/'/ii;'e van don bundel.
het aandoenlijk dramal'n scb verhaal der lotgevallen
\au een ueuvrshmf. Komt de aangewezen misgreep
zoo veel te meer uit. Xiei. dat 6'J bladzijden lang
aan don negor.siaaf bet woord gegeven wordt: maar
do auteur woiisclit toch. dat wij ons de
ongoliikkeüen uil reddingen van ('t*:r voor den geest
ziilien brengen. Ier ii-elogeiiheid, dat dez<! er het
verhaal van doet aan den Hoer van Maurik. Dit
schaadt aan het eitekt. De auteur komt in hon
derd kleinigheden vau schildering, die (\'*<ir hom
onmogelijk kan hebben medegedeeld. Ik zou het