Historisch Archief 1877-1940
DE AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND.
No. 550.
ter was het met het honorarium voor
concertmuziek gesteld. By het leven van Mozart ver
scheen slechts het kleinste gedeelte van zijn orkest
en piano-composities in druk, de meesten werden
gecopiëerd. De prijs van zulk een copie was zeer
gering en bedroeg niet veel meer dan hij zelf
Topr het copiëeren betaald had. Voor het afschrift
van een piano-concerto, door hem zelf nagezien,
vroeg hy slechts vier dukaten, hetzelfde kreeg hij
voor drie quintetten. De gevallen dat' Mozart
muziekstukken op bestelling kreeg en daarvoor
rijkelyke vergoeding ontving, deden zich zelden
voor, dus alles in aanmerking genomen moet men
tot het besluit komen dat hij, zonder het klein
inkomen, det hij als hofmuzikant ontving, en zon
der de opbrengst zijner muzieklessen, alsook die
van zijne kunstreizen, waarmede hy nog het meeste
verdiende, niet had kunnen bestaan.
Nog veel slechter dan met Mozart was het met
Frans Schubert gesteld, bij wien van vergoeding
voor dramatische muziekwerken, welke Mozart
nog genoot, geen sprake was. Ofschoon zijn opera
der Hausliche Krieg" tegenwoordig bijna op alle
Duitsche opera-repertoires te vinden is(?) en zelfs op
eenige Fransche en Duitsche theaters opgevoerd
wordt, zou het toenmaals niemand in de gedachte
zy'n gekomen, Schubert voor een dramatisch com
ponist te houden. Van eenige tegemoetkoming
voor zijn opera-muziek is dan ook nooit iets ge
komen, en hetgeen hy voor zijn symphonieën en
liederen ontving, was nauwelijks toereikend hem
het noodige te verschaffen. Tusschen kale muren,
op een wurmstekigen lessenaar schiep de meester
zijn onsterfelyke zangen en horribile dictu
soms moest hy snel een lied schrijven, om bij den
uitgever eenig geld te gaan halen, om brood te
koopen.
' Met Beethoven was dit anders, daar hij een
Sooger leeftyd bereikte dan Schubert, en dus het
opkomend geslacht den tijd had om nog bij zijn
leven over de waarde zyner toonscheppingen te
verdeelen. Toch behoort het uitbetalen van een
hoog honorarium ook bij hem tot de uitzonde
ringen. Hadden niet eenige particuliere perso
nen hem een jaarwedde van 4000 gulden verze
kerd, welke ten gevolge van het staatsbankroet
in het jaar 1811 zeer verminderd werd, zoo zou
hy' dikwijls gebrek hebben geleden. In later tijden
was dit niet zoo, daar Beethoven zelf het
Mbnorarium voor zy'n werken vaststelde, gelijk de re
dactie der Deutsche Rundschau doet opmerken.
C. M. v. Weber kon hoofdzakelijk door zijn be
trekking aan het theater te Dresden als een
welgeste'd man leven. Toch is het honorarium, dat
hij genoot, voor de scheppingen van zijn genie,
welke nu een vo'k van 50 mil ioen zielen nog
voortdurend een muzikaal genot verschaffen, ge
ring te noemen. Voor zijn Freischütz" ontving
hij 80 goudstukken, waarvan de kosten voor den
schrijver van den tekst nog werden afgetrokken,
zoodat voor hem niet meer dan 388 thaler over
schoten. By gelegenheid der vijftigste opvoe
ding dezer opera, waarmede men 30.000 thaler
gewonnen had, bood men Weber een gratificatie
van 100 thalers aan, zegge: honderd thaler,
welk geschenk hij natuurlijk weigerde. In
een brief, aan graat Brühl gericht, schrijft
hy: Ik ben nu eenmaal een Duitscher, wat kan
ik dus verwachten?" In vergelijking met deze
weinige waardeering van zijn genie kan het hono
rarium dat hij voor de piano-partituur van de
Freischütz" genoot, waarvoor de uitgever
Schlesinger 270 thaler betaalde, zeer beduidend
genoemd worden. Voor de Euryanthe" ontving
hy' 800 thaler van het Berlijnsche
hoftheaterSpontini, en 1300 van de directie der opera te
Weenen. By deze armzalige sommen vergeleken
komt het honorarium dat Weber van den uitge
ver Kemble in Londen voor zijn Oberon" kreeg
gunstig uit. Het bedroeg namelijk 500 pd. st.
zeker wel de grootste som welke Weber ooit voor
een zijner werken ontving. Daar bovendien 12
voorstellingen, door hem zelven gedirigeerd, met
255 pd. st. werden gehonoreerd en de door hem
gegeven concerten 340 pd. st. opbrachten, zoo be
liep zijne ontvangst, gedurende de maanden welke
hy' in Londen vertoefde, meer dan 1000 pd st.
Terwijl men intusschen den Diütschen meester
zooveel mogelijk op het oorspronkelijk door hem
erlangde honorarium beknibbelde, betaalde men
Bossini alleen voor het dirigeeren van drie opera's
benevens de medewerking zyner echtgenoote als zan
geres 2500 pd. st. en voor elk concert 50 pd.; n
enkel door de Engelsche aristocratie georganiseerd
concert bracht hem 40,000 frcs. op.
Hoe weinig dikwijls groote talenten in Duitsch
land gewaardeerd worden, blijkt het duidelijkst
uit den treurigen levensloop van Albert Lortzing. In
elk ander land zou men iemand, die een opera als
de Waffenschmied'' geschreven h ad, een zorgeloos
bestaan hebben verzekerd. In Duitschland moest hij
te gronde gaan en wel geheel buiten zijn schuld.
Zijn opera's werden gewoonlijk met 12 louisd'or
betaald en hij noemt het edel", dat hem te Ham
burg 20 werden aangeboden. Voor zijn populair
geworden Czar und Zimmermann" ontving hij
van den uitgever, die in korten tijd acht edities
voor piano er van verkocht, ongeveer 220 thaler!
De wijze, waarop theater-directeurs zich van een
maal opgevoerde opera's wisten meester te maken
en waardoor Mozart ook zooveel te lijden had
gehad, moest natuurlijk ook Lortzing zich laten
welgevallen. Het is werkelijk droevig, Lortzing
zelf eenige maanden vóór zijn dood te hooren
verklaren, dat hij geheel tot armoede is vervallen.
Zoo arm dat, bleef Duitschland nog eenige schaamte
over, het er over blozen moest." Geen wonder
dat zelfs een man, krachtig en vol humor, zooals
Lortzing, er eindelijk onder bezwijken moest.
Deze verhoudingen hebben zich in den loop
onzer eeuw aanmerkelijk verbeterd. Terwijl Mozart
en Weber van het honorarium, dat zij voor hun
werken ontvingen, niet konden leven, bezitten
de hedendaagsche dramatische componisten, dank
zij het auteursrecht, meestal een schitterend in
komen. Men weet dat Richard Wagner als een
vorst leefde, wat hem ook zonder de edelmoedige
bijdrage van den koning van Beieren mogelijk
geweest ware. In het jaar 1871 bedroeg de som,
alleen met de opera's van Wagner aan het
Hoftheater te Weenen ontvangen. 120,650 fl., dus
ongeveer een achtste der gezamentlijke inkomsten
van dit tooneel.
Van de weelde, waarin hij leefde, doet men
elkander fabelachtige verhalen, en zijn vijanden
maken er gebruik van hem in een belachelijk
daglicht te stellen, alsof alleen alles wat schoon
is aan dwazen en straatslijpers toekomt. Wagner
heeft voldoende bewezen, dat het zoogenaamde
onafscheidbare van genie en hongerlijden niets
dan een sprookje is. Zijn Nibelungen", dat door
zijn vereerders als het schoonste zijner werken
geprezen wordt, schreef hij, terwijl hij reeds ge
heel onbezorgd en ruim kon leven, en ten tijde
dat hy de Meistersinger" componeerde, was zijn
welstand nog toegenomen.
Van de levende componisten schijnt het Johann
Strausz te zijn, die het schitterendst bedeeld is.
De tantièmes, die hij uit Berlijn ontvangt, moeten
na een oppervlakkige berekening alleen reeds
veel meer dan 100.000 mark bedragen. Voor de
piano-partituur zijner nieuwste operette De Zi
geunerbaron", heeft hij van den uitgever 27.000 fl.
ontvangen. Men verhaalt dat Johannes Brahms,
nadat hij de aanbieding van 10.000 fl. afgeslagen
had, van een anderen uitgever 32.000 mark voor
zijn derde Symphonie heeft gekregen. Als men
deze sommen vergelijkt bij de 225 fl. voor een
Don Juan!" Helaas dat niemand tegenwoordig
instaat is een Don Juan" te schrijven! Ware
dit het geval, de man zou binnen zeer korten
tijd millionnair zijn. De arme Hermann Goetz,
die vóór het bekend worden zijner heerlijke opera
DerWiederspanstigenZahmung"hetzuurverdiende
brood van een piano-onderwijzer at, kon daarna
nagenoeg van hetgeen dit werk hem opbracht,
rustig leven en hoeveel nieuwe composities zagen
sedert van hem het licht.
VARIA.
De limes vierde deze week haar eeuwfeest. De
Morning Post werd reeds in 1772 gevestigd; de
Morning Advertiser eerst in 1794, door de
vereeniging der Licensed Victuallers, de Observer in
1791. Het oudste avondblad is de Globe, die in
1803 werd opgericht. De oudste Engelsche courant
is het Woreester Journal dat in 1690 voor het
eerst verscheen. De Times was eerst in 1785 onder
een anderen naam verschenen, als Universal Daily
Register, maar steeds heeft het blad behoord aan
dezelfde familie, die het nog bezit, de familie
Walter.
Het eerste verslag der rechtszitting, dat in de
limes verscheen, was het proces van Warren
Hastings. De zitting van het parlement van 1788
was zeer merkwaardig; de bladen mochten er
geen verslag van geven, omdat koning GeorgelII
krankzinnig was,*er werd dan ook niets afgedaan.
De bloei van den Times was de ondernemings
geest van de eigenaars, de Walters. Zij spaarden
kosten noch moeite om het eerste nieuws te heb
ben. Toen luitenant Waghorn de route over land
naar Indiëopende, in 1827, wachtte de koerier
van de limes te Marseille de aankomst van iedere
boot uit Egypte of Indiëaf, ijlde Frankrijk door
naar Boulogne, dan per snelzeilenden kotter naar
Dover, per express naar Londen, zoodat op Prin
ting House Square het nieuws gedrukt werd, lang
vóórdat de regeering hare depêches ontving.
Toen Louis-Philippe zorgde dat de koeriers
niet meer door Frankrijk konden gaan, moest
Johan Walter naar iets anders omzien. Hij kocht
een stoomboot en liet die van Alexandrie naar
Triest varen, vervolgens gingen de berichten van
Triest over Ostende naar Engeland.
In de laatste zeventig jaren heeft de Times
maar vier hoofd-redacteurs gehad; Thomas Bar
nes trad in 1817 op, Johan Thaddeus Delane in
1841, J. Chenery in 1176 en George Earle Buckle
in 1884. In eene lezing, deze week in de
Balloon society gehouden, wees de spreker er op
dat het laatste nummer van de limes uit 50 plaat
sen van den aardbol nieuws bevatte, dat niet meer
dan twee dagen oud was. Toen de limes vóór
honderd jaar gevestigd werd, spraken er niet meer
dan 15 millioen menschen Engelsen, thans zijn
er ruim 100 millioen die het spreken, en 260
millioen in Indië, Japan en China, die het
aanleeren, allen toekomstige abonné's.
De Suffalo Advertiser tracht door het volgend
rijmpje aan het publiek de noodzakelijkheid van
het adverteeren in te prenten:
Oh, merchant, in thine hour of e e e, ("ease)
If on this paper you should c c c, (seize)
And look for something to ap p p p (appease)
Your yearning for greenback v v v, (fees)
Take our advice, and now be yyy, (wise)
Go straightway out and advert i i i. (ise)
You'll flnd the project of soine u u u, (use)
Neglect can offer no ex q q q, (excuse)
Be wise at once, prolong your d a a a (days)
A silent business soon de k k k." (decays).
De bescheidenheid van Coquelin, Got en andere
Fransche acteurs wordt niet hoog geroemd; die
van Mitterwurzer, den Oostenrijkschen acteur,
overtreft hetgeen in dit genre nog vertoond is.
Mitterwurzer, die aan het tooneel te Weenen
eene zeer goode positie heeft, zal met l Mei 1888
als gast in den koninklijken schouwburg te Berlijn
optreden. Een tooneelagent te Berlijn polste hem
omtrent de voorwaarden, onder welke hij wellicht
bereid zou zijn, om zich aan het toekomstige
Lessing-theater te Berlijn te verbinden. Mitter
wurzer stelde de volgende bescheiden eischen :
1. Bezoldiging 40,000 mark voor een speeltijd
van tien maanden.
2. Uitsluitend optreden als eerste
Conversationsliebhaber" en Bonvivant". Komt er zulk eene
rol niet voor in de stukken, die opgevoerd zullen
worden, dan zal de heer Mitterwurzer het recht
hebben, zich zelf een andere rol te kiezen.
3. De heer Mitterwurzer heeft het recht,
<Jen tekst zijner rollen in de nieuwe stukken om
te werken of te wijzigen, zooals hij zal verlangen.
4. De heer Mitterwurzer heeft het recht, op
alle dagen, waarop hij niets in het Lessing-theater
te doen heeft, zonder bijzonder verlof der directie
buiten Berlijn gastrollen te vervullen; zijne be
zoldiging aan het Lessing-theater zal deswege
niet verminderd worden.
5. De heer Mitterwurzer is niet verplicht vóór
elf uur 's morgens op de reputitie te verschijnen
6. De heer Mitterwurzer ontvangt voor iedere
voorstelling in het Lessing-theater twee plaatsen
parquet of eerste rang gratis, en eene eigene loge
en garderobe.
De directie van het Lessing-theater heeft kort
weg deze voorwaarden afgeslagen, en zal trachten
zich in het gemis van de heer Mitterwurzer te
schikken.
Te Parys zal in het Louvre, naar het model
van de Uffici te Florence en de Academia di san
Luca te Rome, eene afdeeling van portretten van
kunstenaars, door hen zelf geschilderd, geopend
worden. Het Journal Officiel bevat de namen
der leden van de commissie die zal te beslissen
hebben, welke der thans levende kunstenaars men
tot die eer zal uitnoodigen.
Een welkom bericht voor de vele vrienden en
vriendinnen van de Fransche poëzie in het alge
meen, en van FKAÏHJOIS COPPÉE in het bijzonder:
de dichter van Le Passant en van Severo loretti
komt binnen kort in ons land.
Van zijn eerste verblijf in Holland, nu juist
acht jaar geleden, heeft Coppée den
aangenaamsten indruk behouden, en met groote dankbaar
heid herdenkt hij het onthaal, alhier in 1880
genoten.
Les gens de climat froid sont de eliawde amitié,
zeide hij in het keurig gedicht, waarmede in 1883
het gezelschap van het Odéon zijne voorstellingen
te Amsterdam opende.
Dat die warme vriendschap ten zijnen opzichte
niet verkoeld is, daarvan zal Franijois Coppée
zeker het bewijs ontvangen, wanneer hij op Zater
dag 21 Januari in Felix Meritis optreedt. Hy
zal dan niet, gelijk voor acht jaar, losse gedichten
voorlezen, maar ons de voornaamste tooneelen
voordragen van een aangrijpend nog onuitgegeven
drama, Pour la Gouronne geheeten, waarmede
hij eenige weken geleden in verschillende steden
van Zwitserland groot succes behaalde.
Schaakspel.
No. 106.
van H. J. DEN HERTOG te Amsterdam.
ZWART.
INGEZONDEN OPLOSSINGEN.
Te laat vorige week ontvangen de jniste op
lossingen no. 104 en vroeger 98, 99 en 97 b, c
en d door C. C. W. M. te Amsterdam. W. v. H.
te Delft 104 met bis, ter en quater, W. P. A.
te Arnhem no. 104 W. B. te W. 104, H. J. d. H.
en Henri 104 met bis, ter en quater, beiden te
Amsterdam. C C. W. M. No. 105 met Chocholousen
Dobrusky. alsmede Rosenbaum. en Loyd. de laatste
ook door Henry., Mei" No. 104 met bis, 105 en
Rosenbaum, allen te Amsterdam.
c5 en g4. Wit K op el, D
d e
WIT.
Wit speelt voor en geeft in drie zetten mat.
(Wit 7 en Zwart 8 stukken met K. fl).
OPLOSSING VAN SCHAAKPROBLEEM No. 104.
van JAMES RIJDER te Leeds.
l a5 c6! e6 f5; 2 c6 e7 f, fó e6; 3 b.3 X g
! , e6 d5; 2 h8 f6, onv.; 3D geeft mat.
BRIEFWISSELING.
Ilenri en Mei"
In 105 bis staat een wit Paard op e4, pions op
t mat.
a3 c4; 2 c6 d4, e6 d5; 3 b6 X b5 t mat.
f7 f6; 2 h8 e6 f, K onv.; 3D of Pd
f7 f5; 2 h3 X g& t, e6 do; 3 h8 d4
G d5; 2 c6 d4 f mat.
Anders; 2 b.8 e5 f, d6 X e5; 3 c6 e7 f mat.
No. 104bis van S. Loyd.
l D f l! R b2!; 2 fl bl!; onver.; 3 bl X R of h7 f mat.
R c3 of d4; 2 D _ d3
R e5 of f6; 2 fl f5
h7 speelt: 2 fl bl,
g4 g3; 2 f8 g6 f, h7
103 quater van F. Hofmann.
3 D X B, of h7
; 3 Als boven.
; 3 bl X al of h7 f mat.
X g6; 3 fl h3 f mat.
l keurig!
b3 d2 of d6 g6 f mat.
d8 a5!. a6 X a5; 2 d2 d6, onver.; 3 e2
, , f3 X e2; 2 d2 X e2 f, e4 d5; 3 e2 _ c4 f mat.
b5 speelt; 2 e2 c3 f mat.
. . c6 do; 2 d2 e3
, Anders; 2 d2 d3 f, e4 X d3; 3 e2 c3 f mat.
No 106bis van H. J. den H. te Amsterdam.
Wit K dl, D el, T e4, Pd f3 en hl, pions d4, e6 en h3 (8.
Zwart K d3, R gl, pions c4, d5, e7, f'6, h4 en h2 (8 met K d3.
Wit begint en geeft in twee zetten mat.
IETS OVER PROBLEMATIEK.
In een En»elsch blad komt een artikeltje voor over bet Probleem, van vier Engelsche 1ste klasse
probleemdichters Die beschouwing moge hier en daar,theoretisch de ware zijn, gaat echter, naar
onze meenintf in de practijk niet altijd op. Over het algemeen echter komen de stellingen met onze
denkbeelden "overeen. Zoo o. a. het nemen van een stuk of f geven bij den Isten zet benadeelt
zonder uitzondering de schoonheid, maar liet nemen van een pion, wanneer die pion bepaald
noodzakelijk is, maakt een uitzondering. .
Spaarzaamheid (economie in de zamenstelling van het probleem) wil met alleen zeggen weinig
stukken een probleem met veel stukken kan spaarzamer bewerkt zijn dan een met weinig; dat ligt
"daarin dat een stuk veelzijdig gebruikt wordt. Varianten verhoogen de schoonheid, op voorwaarde
"echter dat die varianten ook iets pikants hebben, anders doen ze juist het tegendeel!"
V lx A A Cr :
De Schztz vraagt wie de auteur kan opgeven van onderstaand fraai eindspel:
Wit K. d6, R d5. pion c6 (3.
Zwart K. a7. T al (2) Wit aan den zet wint.
Wit Paul Morphy. (Zwart. F. Perrin.
l e2 e4 c7 c5.
f3 e7 e6.
d4?c5 X d4.
2 gl
3 d2
4 f3
5 cl
G fl
7 c,2
O
X
d4
c3
d3
c3
O
d2
b8
f8
b4
a5
c6
c6.
f6.
b4 f.
a5.
b6.
e5.
d5.
c6.
8
9 bl
10 <13 e2 d7
11 f2 f4 e5
12 e4 e5 b<> X d4.
13 c3 X d4 f6 d7.
14 C2 d3 f7 f5.
15 g2 g4 (a) g7 go.
16 g4 X ft -- c6 X
ft17 gl hl d7 - f8.
18 al cl f8 e6.
Wit Perrin. (Zwart.
19 d3
20 f5
21 f4
22 fl
23 dl
(b) e6
X d4.
X c8.
d4 X
X
X
X
- f5 (c)
X "
h5 f 08 d7.
24 h5 f7 f d8 e7 (d.
25 e5 e6 f d7 d8.
26 c3 g5. Strijkt de vlag.
De vleugel attake is geheel correct,
Bij 2 g6 X ft volgt 20 D h5 met een
winnend spel.
(c) Een pionoffer in eigenaardigen stijl, ten
einde voor de officieren een open aanvalslijn te
forceren.
(d) Bij 24 c6 e7 geeft wit in twee zetten
mat.
(a)
IETS OVER DEN DOOD VAN ADMIRAAL
COURBET, (*)
verteld aan boord door den zeeofficier Pierre Loti.
.... Wat ik van dien dood heb gezien, is maar
weinig; door hot op te schrijven vrees ik bijna
die ramp te verkleinen, omdat ik te nietige bij
zonderheden heb mede te deelen.
Het was gisteren om zeven uur 's avonds, ter
wijl wij vroolijk aan 't dineeren waren, Er kwam
een bootje bij ons aan boord en de roeiers be
richten, dat zij van den Bayard een brief kwamen
brengen aan onzen kommandant. Eeu minuut van
ongeduldige nieuwsgierigheid het moest een
ernstige tijding zijn: het teekenen van den vrede?
de hervatting van den oorlog ? . ..
Neen, niets van dat alles, maar een somber,
een onvoorzien voorval: de admiraal was ernstig
ziek, misschien stervend op dit oogenblik, Het
j bootje ging bij de schepen rond, om het droevig
i nieuws bekend te maken.
Als een lading kruit ging het bericht pijlsnel
onder de manschappen rond tot bij den voor
steven, waar de matrozen aan het zingen waren.
Zij wilden juist een tooneclvoorstelling voor aan
staanden Zondag instudeeren met muziek -en