De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1888 29 januari pagina 6

29 januari 1888 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

DB AMSTERDAMMER, WEEKBLAD VOOR NEDERLAND. No.55'3 lïochter, de beschroomde Clarissa komt, met hare awmtwte Laura (geheel Agathe en Aennchen). ', r- -Don Pantaleone kondigt haar de aankomst van Don ?* - Pinto, den aanstaanden schoonzoon, aan; dit TCrheugt het koor meer dan Dona Clarissa, die in het geheim haar hart aan een Don Gomez lieeit verpand. Laura zingt een aardig liedje * met een slot in walstempo, en Clarissa betuigt de «nwtikbaarheid harer liefde in een recitatief met aria, waarvan het langzame gedeelte: Wonnel ,. «ossen Hoffnungstraumen," uit muzikaal oogpunt <j0 parel der geheele opera is. Daarop komt Gottez, 4ie zich wegens een duel verborgen moest houden, maar al spoedig, door een gelukkige op>-. lossing, vrij mag rondloopen. Het duet dat hij wet Clarissa zingt maakt geen grooten indruk ; Laura komt waarschuwen, dat de vader komt, , snaar z\j zetten het duet nog een poos voort, tot dfi golden valt, en deze tweede, zeer magere acte ait is. Het slotmotief, in Es-dur, is overigens allerliefst. Io het derde bedrijf versiert Laura met het koor de feestzaal van Don Pantaleone's huis voor 4e bruiloft; haar lied en het koor maakten niet Teel effect. Het koor verkwijnt; Laura blijft lui steren, als Gaston de pseudo-Pinto met zijn knecht Ambrosio verschijnt. Het gesprek tusschen heer en knecht, met de spottende opmerkingen Tan Laura, een Terzett, is als canon behan deld; dit scheen moeielijk te zingen te zijn, althans in den beginne mislukte het, en in vergelijking . Tan de moeielijkheid was het niet dankbaar of aardig genoeg, ofschoon de Laura, Frl. Altner, door spel en handigheid er zeker nog het hare tóe deed. Ambrosio geraakt in hevige drift, Mahler vond hier goed, al het realisme der mo derne orkestschilderkunst te pas te brengen en zingt een zeer dankbaar lied: Ein Madchen verloren, Was macht man sich draus." Gomez komt en verzoekt Gaston, dien hij voor Pinto houdt, van Laura's hand af te zien; Gaston ?wil eerst met den degen antwoorden, maar brengt dan grootmoedig het offer. Hij geeft hem de papieren van den echten Pinto, en Gomez noemt ze met evenveel kieschheid aan, als Gaston zelf ze stal. Laura zelf zal Clarissa op do hoogte helpen van de komedie, die er voor haar vader gespeeld wordt. Maar daar verschijnt de echte Pinto en maakt zijne entree zoo komisch mogelijk. Gedachtig aan de lessen, hem door Gaston ge geven, valt hij op de knieën voor Laura en vraagt terstond een Schmatz". Men lacht hem uit en miskent hem, en als hij zich tot Gaston wendt, om diens getuigenis in te roepen, dreigt Gaston hem, als een haas aan 't spit te rijgen", hetgeen den armen Pinto de gelegenheid geeft, om bij al zijn slechte eigenschappen ook nog een zeer ouridderlijke lafheid te toonen. Hij wordt buiten do deur gezet. Gaston heldert dan de verschillende quiproquos op, en een vroolijk finale besluit de opera. * * Wat de muziek van den heer Mahler betreft, ay is mooi en degelijk over 't algemeen te pretentieus, te vol, te zwaar, te druk De in strumentatie is vaak welluidend, maar verplet terend krachtig. Er is een uitgave van Weber's Pinto-schets ter perse, die dan precies zal doen zien, wat van hem en wat van zijn overigens zeer verdienstelijken restaurateur is; maar men kan nu reeds, uit de analogie met Webers andere opera's, het modern zwaarwichtige van den jongen musicus herkennen. Groote gedeelten zullen alleen doqr den musicus van professie, niet door den opera-liefhebber word«n genoten. Het is bv. uiterst ?vermoeiend, dat de violen voortdurend aan het woord blijven, "«en der critici noemt de opera une tude voor vioolpassages. De zware tuba, de luid ruchtige trompet voeren vaak het hoogste woord, ran den hoorn wordt een triller gevorderd, de klarinetten en hobo's mogen vaak hun hoogste krijsctteude tonen ten beste geven, de violen wor den vaak col legno, bewerkt; dat alles kon, waar let niet La damnation de Faust, maar een komieke opera van den gemoedelijken Weber geldt wel gemist worden. De uitvoering was "?uitmuntend. VOOR DAMES. Geen huisvrouw.'' Een restaurateur. Versiering can spijzen. De boa. Maar ze wordt geen huisvrouw!" Deze zucht van vele moeders, die in Duitschland vooral niet minder dan hier weerklinkt, wanneer de meisjes een goed rapport van de Hoogere Burgerschool naar huis brengen, geeft aan eene inzendster in een Duitsch Tijdschrift een artikeltje in de pen, dat niet onverstandig klinkt. Ze wordt geen huisvrouw! Voor alles heeft ze lust en aanleg, behalve voor al die kleine bezig heden en die hulp, die in het huishouden zoo veel waard is; al wat men haar daaromtrent zegt, aanwijst, voordoet, vraagt, helpt niets, /ij verzuimt het, vergeet het, is er nooit toe te dwingen, wordt knorrig of komt in openlijk verzot. Voor al grootmoeder schudt over de verschillende vak ken der kleindochter bedenkelijk het grijzo hoofd. In haar tijd wist men op de meisjesscholen nog niet van vormleer en chemie, maar in haar tijd konden de vrouwen koken en huishouden, breien naaien, stoppen, mazen, enz. en vooral sparen. Dat moest men haar leeren op de Hoogere Burgerscholen !" zegt grootmoeder. Wat hebben de meisjes aan vormleer en chemie 'l Met al die dingen weten ze na haar belijdenis niets beters te doen, dan ze zoo spoedig mogelijk te vergeten!" En als dan het kleine meisje de Hoogere Bur gerschool verlaat en naar kostschool gaat, als zij mooi pianospeelt en opera-aria's galmt, concurxcereud met de beroemdste diva's, a!s zij Eugelsche en Fransche conversatieles neemt, en er leeskransjes in alle talen worden opgericht, is grootmoeder nog minder tevreden. Grootmoeder's eenigo ' troost is, dat zelfs aan die periode een einde komt, en do kleindochter dan met lust sleutelmandje en muiltjes zal aanvaarden, en zich zal toeleggen op het uitgeven van het ingemaakt goed en het opruimen van de mand met vcrstelwerk. Arme grootmoeder! Want bij de kleindochter komt de lust toch niet. Er is zooveel anders te doen. Romans, visites, lezingen, concerten, wan delen, het aankweeken en onderhouden van al de talenten, een enkele maal dansen, naar hot seizoen schaatsenrijden of zwemmen, reisjes en uitstapjes, het neemt alles zooveel tijd, dat het jonge meisje er nog niet toe komt, zich tot een practisclic huisvrouw om te vormen. Grootmoeder klaagt en vraa.gt: Wat moet daarvan komen 'i" Och kom, grootmoeder, het is zoo erg niet! Er is zeker bij al wat de kinderen leeren wel wat, dat zij niet strikt noodig hebben, en er is veel bij dat alleen versiert en amuseert, maar het meeste, baat het niet, het schaadt ook niet. En dan, geloof mij, iedere vrouw is van geboorte af aan tot een practische huisvrouw bestemd en aangelegd; en als maar de ware leermeester kooit, dan begint opeens met ijver en belang stelling de studie, en haalt zij in weken in, wat zij jarenlang verzuimde. Gij weet wie die leer meester is, de liefde." * * # Eene vriendin van mij", besluit de schrijfster, een beetje geëmancipeerd, wilde absoluut niet trouwen, on het was haar daarmede ernst, want zij had kunnen krijgen wat zij wilde, zij was joug, mooi, geestig en rijk. Ik zou niet van mrju gulden vrijheid willen afstand doen", zeide zij, en inderdaad leefde zij een heerlijk, zelfstandig leven. Zon ik dwaas zijn en in het zweet mijns aanschijiis koken, wasschen,kleiue kinderen oppassen, kousen stoppen en overhemden strijken nee». In Duitschland is nu eenmaal de vrouw de eerste dienstmeid van haren man, en ik doe geen meidenwerlc'. wie zou mij daartoe dwingen?" Mijne vriendin schilderde en had op do ten toonstellingen niet alleen gunstige kritiek, maar ook koopers gevonden. Zoo copiecrdo zij eens in een stedelijk museum eene Madonna, on reed daartoe dagelijks naar de stad ; zeer dikwijls reed ik mee, wij aten dan in een der best e restaurants altoos uitmuntend'. Do eigenaar van dit restaurant had iets van een lord, uiterst elegant, trotsch en beleefd. Hij liep tusschen zijn gerokte kcllners door als een generaal dio zijn troepen inspecteert. Nooit stak hij den hand uit, maai1 lüj sprak zeven talen. Het vermaakte ons dikwijls, hem zoo ving met gedistingeerde vreemdelingen te liooren converseeren, en hij gaf hun in sierlijkheid van toilet, houding en manieren, niets toe. Tegenover dames was hij vol attenties; alles wat haar voorgezet werd, moest onberispelijk zijn het was alsof zij zijne invitócs waren. AUce gat toe dat iiij een interessant" man was. Wat hem betrof, lüj volgde haar zoo bewonderend met de oogon, dat ik mij bijna ongerust gemaakt zou hebben, maar Alice en trouwen, en nog wel met een restaurateur! nooit! Een paar maanden later was ik op een bad plaats en kreeg de mededeeling van hun enga gement. Gij trouwen V" schreef ik. En met een gaarkeukenhouder V Ge doet dan zeker de zaken aan kant V Hij zal do verf wrijven, terwijl gij schildert. Dit is de eenige oplossing die ik KI ij voorstel, voor een dweopende dochter der heilige kunst zooals gij zijt!" Dat kunt gedenken!" antwoordde zij. Zouden we dwa s zijn, en zulk een goede zaak aan kant doen ? Als ik nog wat ga maler,, zal het do koffie of de peper zijn. En wat do heilige kunst betreft, zoo te koken, als men bij hem eet, is toch ook een kunst." En zij trouwde den restaurateur, en zij kookte zelf, en de yourmets van do stad werden er habitués, en als zij nog een grootmoeder gehad had, zou deze hebben moeten erkennen, dat de jaren, aan kunst en litteratuur gewijd, haar geen kwaad gedaan hadden". * * * In een ander Duitsch tijdschrift vonden wij een niet ongeschikt artikel over de vcraerinir van spijzen." De schrijfster merkte zeer terecht op. dat op don duur niets vervelender wordt, dan de gewone toebereiding van den pastei- of banket bakker, met zijn onberispeüjken vorm voor de gelatine of zijn onberispelijke maar al te acade misch decoratieve schikking der geconfijtc vruch ten en glacérandcn op het gebak. Een taart in de keuken gebakken, waarop ecu minder geoe fende hand, met hartelijkheid en lust om do familie plezier te doen, hare kunst beproefd heeft, ziet er minstens even aantrekkelijk uit en smaakt beter. Toch kan liet geen kwaad, als ook ilcze hand van eenigo ervaring en aanwijzingen profiteert, en vooral beproeft, aan het smakelijk uitzien van gewone spijzen iets toe te voegen. De schrijf ster geeft daarom eenige wenken, dio misschien nog een enkele huisvrouw, ook al zijn ze niet zoo in de keuken t'huis als do Duitsche, welkom kunnen zijn. Zij overdrijft misschien oen weinig door voor te schrijven, hoe men voor de soep de asperges en schorseneren schuin moet doorsnijden, de knol in strepen knippen, dn meslballefjes (in de Duitsche keuken gebruikelijk) voor de liolft met cochenille moet rood verven. Daarentegen staat het. zeker goed, hij gebakken visch of vleesch gebakken peterselie te geven; men dompelt do peterselie daartoe, in een mandje van ijzerdraad, even in kokend vet. Schijfjes citroen bij kaviaar of halve citroenen bij oesters dienen tot verhooging va:i den smaak, maar ook tot versiering-; de eieren bij ansjovis, do uien, appelen, bisten, augurkjes bij haringsla, kan men in ruiten, in stervorm, in de sierlijkste figuren leggen. Bij ragoiit, frieassco,hAehé, beveelt do schrijfster figuurtjes van feuilietédeeg als randversiering- aan, afgewisseld m 11 gefarceerde kleine kreeften, maar dit is zeer bewerkelijk en kostbaar; crotjiu-tjes of balletjes vau aardappelcnpure'e staan oven goed, of ook stukjes brood, in figuren gesneden en ge roosterd. Op spinazic passen als soldaatjes", be halve stukken geroosterd brood ook strepen ommelotte, of harde eieren in vierdcparteu, of spiegeleicren. Asperges, in bosjes stcrvormig op een ronden schotel gelegd, telkens afgewisseld niet harde eieren, half doorgesneden, is bij velen do gewone wijze van opdissclien. Bloemkool vcrs-iertde schrijfster met gekleurde broodballctjcSjtms zou dogcwonc melksaus met nootmuskaat beter lijken. Op roode kool legt zij schijfjes appelen, op andere kool gekookte kastanjes, op gestoofde aardappelen of bruine boonen dobbelsteentjes van gebakken spek en schijfjes gebakken ui, op rijst in bouillon champignons of gestoofde tomaten. Gekookt of gebraden rundvlnesch kan omgeven worden met groene peterselie, met chalotjes, met augurken, met champignons ; bij kalfsvleescli legt zij de gebakken aardappelen, die wij voor de biefstuk zouden bewaren, en liever door zoetzuur, kwetsen, meloen, komkommer of rozijnen zouden vervangen. Bij varkensvleescb schrijft zij de schijijes zure appelen voor. die wij bij rolpens dienen : zij geeft er ook chalotjes en tot roosjes gesneden radijsjes of knolletjes bij. De verschillende soorten van salade en de mayonnaise-scbotels geven, al naar hetgeen zij bevatten, gelegenheid tot rijke afwisseling, zonder dat men zijn toevlucht neemt tot de vertooning met krecftensclialen, die naar men beweert, dooi den kok gaarne terug ontvangen worden, om er een volgende maal een busje kreeft voorversche mee te kunnen leten doorgaan. Men kan van sla hcele landschappen maken. Kappers, waterkers, kervel, dragon, pimpernel, peterselie, augurken, komkom mer geven groene tinten; bieten en roodgekleurde vlecschgelei leveren het rood; zalm, kreeft en garnalen liet rose; eigeel en eiwit, morilles en noten in 't zuur iets wat wij niet kennen geven geel, wit en zwart. Appelmoes kan men met gezwollen rozijnen. krenten, sucade, met kaneel of gesnipperde aman delen versieren. Voor dit of voor geleien geeft de schrijfster een aardig idee aan Men neemt een stuk papier, dat de oppervlakte van den schotel appelmoes precies bedekken zou, vouwt het dubbel en nog eens dubbel en knipt er dan langs den rand, in liet midden, of zooals men verder wil, figuren in; men laat dan hot papier opengevouwen, diclit boven den schotel houden en strooit pocderchocolade of kaneel gelijkma tig door de uitgeknipte . openingen , zoodat het dessin op de oppervlakte van de appel moes koruf, die men dan nog verder versieren kan. Room, schuim, kleine kookies of gebakjes, stervormig gesneden wijngelei, confituren, schuimpjes, enz. bieden gelegenheid tot allerlei afwisse ling op vladen of geleien. Hetzelfde geldt voor taarten, waar eigengemaakt glacé, stijf eierschuim, gesmolten suiker, door een pepcrhuisje in figuren er op gedruppeld, mot bonbons en confituren tallooze combinaties kunnen vormen. Een lang verstootene in het toilet, de boa, neemt nu haar rcmnche op zulk een onge hoorde wijze, dat haar rijk zeker niet lang zal duren. De elegante dames dragen haar nu bij groot toilet, in de opera. Het kleed kan dan nog iets vcrdor gedecolleteerd zijn dan anders ; Ie bon srtitce tont. Zij dragen haar bij de flre o'clocl; ten'a ouder voorwendsel, dat zij verkon den zijn: bij de groote diners, waar bet sombere, zijdeachtigo bont do blankheid der schouders en de glans van het toilet doet uitkomen. Eene stoutmoedige dame. mad. Saly Storn, droes dezer dagen op een bal bij de marinezin de Tréviso, een boa bij een roso tulle kleed, en werd er allerliefst mee gevonden. Het meest gezochte bont er voor is van den blauwen vos, vervolgens sabelbont en wit tbibotbont; bet eerstgenoemde, zijdeachtig, langharig, zacht als ninrniionly of vloszijde, wint liet van al de andere soorten. * * * In Parijs zijn de helden van het oogenblik Lord en Lady Lytton. de Engelsehe gezant en zijne vrouw. Men beeft van de arme ambassadrice zooveel gevergd, dat zij reeds doodmoedo is. hctgoon ha,ar niet belet, in de wereld te verschijnen. Xa hare eigen receptie heeft zij een diner bij de hertogin do Galliera. een diner en bal bij do baronnes Gnstave de Rothschild, en ceniue andere partijen, alles ter harer oer. moeten bijwonen; op bet laatstgenoemde diner was zij niet gedecolleteerd. Zondag was er diplomatiek diner bij haar zelve, deze week geeft' de gravin de Pourtalcs een grooto receptie en diner om aan hair weder een aantal leden der Parijsche sociététe kunnen voorstellen. Opgemerkt werd, dat op bet bal van hot syndicat des taillcurs de tconaaiipevcrs blauwe of roode rokken droegen, en de korte broek en liet wit zijden vest vorderingen maken. E?c. Allerlei. HISTORISCH. M. (te Eed. Tot mijn diep leedwezen heb ik bemerkt, dat, gelijk bet gewoonlijk gaat, meer dan een persoon gedoodverfd wordt als do man mot do schaatsen, dien ik in het n', vau verleden week, beschreef. Xu dat bet geval is, moet ik do opmerking maken. dat het ., lütorisuli" als opschrift, wel betrof do ontmoeting, maar niet in c/k ojidcltt de typeering Hoeren en dames die zich de mooitc naven den man van '2.'! tot jiHjarigen leeftijd uittevindon" zijn niet zoo vreemd in hun keus, als waartoe do letter van het geschrevene hun recht scheen te geven, l lot is mij latei1 namelijk gebleken, dat bet origineel van mijn teekcning de dertig reeds gepasseerd was. Si'. ADM. HoeVictor von Schoffel zijn adellijken titel en zijn ridderorde verkreeg, vertelt Dr. Oborbreyer in zijn pus verschenen ,,0rdensbiichloin". Zijno bron is hot mondeling verhaal van den dichter, aan Frieilricli Gesier gedaan. Op zekeren dag," vertelt von Schoffel, ..kreeg ik te Radolfzcll een uitnoodiging van den groothertog om naar Mainau to komen. Ik klopte en borstelde mijn rok uit, en bereikte op den bepaalden tijd bet eiland. Juist toen ik op het eiland aankwam, trad do groothertog mij te gemoet, on zeide: lieer doctor, de familie uit Wurtemberg beeft mij beden juist uit Friednchshafe.il belet doen vragen. Wij wilden u nog aftclegrafecTcn, maar bet was to laat. Sluit gij u nu eenvoudig bij ons aan.'' Ik werd voorgesteld en maakte op die wijze kennis met het Wurtembergsche hof. Het gevol" daarvan was, dat ik eenigen tijd daarna"1 eene uitnoodiging voor Friedrichshafeu ontving, waai de koninklijke familie zich toen ophield. Ik bor stelde weer mijn rok af; en begaf mij ook daarheen. Daar werd ik op een langen namidda-» in een ernstig aesthetiscli gesprek met de hertogin Vcra gewikkeld, terwijl koning Karel in eene zaal daarnaast ijverig biljartte. Bij liet afscheid was de koning zeer vriendelijk, drukte mij do hand en zeide met cenigzins Zwabisch accent: Het is heel aardig van u, dat gij mijn Hohentuiel bezongen hebt." Ik reed dus mot het be wustzijn van een verdienstelijk man naar huis en kreeg ten gevolge van dit bezoek de WurtemI bergsche kroonorde. waaraan, zooals men weet, persoonlijke aciel verbonden is. Toen daarna de jongelui van het Polytcchnicum te Carlsruhe op de gedachfe kwamen, mijn ver jaardag openlijk te vieren, heeft zeker ons hoi j gedacht, dat het zich niet door do Wurtembor"j schc kroon-orde de loef moest laten afsteken en l zoo kwaia zeker van dien kant de erfelijke adel Alles toeval! Had liet telegram van dm groothertoh mij nog kunnen bereiken, dan was ik niet met de koninklijke familie voor Wurtemberg be kend geworden ; het bezoek te Friedrichshafen bad niet plaats gehad, en de kroon-orde was uit gebleven; en liet was de vraag of de Beiersdie erfelijke adel ook wel zou gekomen zijn. Zoo ben ik alleen door toeval adellijk geworden." Eene karakteristieke verordening op de gemas kerde bals werd in het jaar 174G door Fiïcdi-ich II uitgevaardigd. Zijne majesteit gaf daarbij allcrgcnatiigst verlof, dat er weer gedurende het carnaval gemaskerde bals in de bekende konink lijke redoute-zaal zonden plaats hebben, maar wilde deze alleen beperkt hebben tot den hoogcren adel. den ridderstand, de raden en geheimraden en de militairen, en schreef daartoe voor : 1. Geen persoon dan die tot bovengenoemde standen behoorde, zou toegang- tot liet bal hebbon de verdere uitvoering van dit artikel werd door een in do Gazetten" bekend te maken Avcrtissemcnt'' uiteengezet, waarvan Exemplarien" bij den koninklijken hof-boekdrukker te verknoeiwaren. " 2. leder masker moet zich bij liet binnen komen voor de koninklijke, commissarissen demaskeere-n en het karakter van zijn costunm noemen. o. Do entree voor ieder persoon, l Klieiiitlmlcr 10 Sgr., moet aan de kas bij den iii'»an" betaald worden. ' 4. De ververschingen. als thee, koffie, choco lade, limonade en dergelijken, zoowel als buitenlandschc wijnen, zullen volgens een dicht bij het buik-t opgehangen tarief in voldoende hoeveelheid en goede quaüteir te bekomen zijn. _;>. Degenen, dio met warme spijzen sonpeeren willen, zullen daartoe in een der bijvertrckkcn behoorlijk gelegenheid vindon, u l Hhtti. K) Sgr. de purtoon, waaronder de gewone tafelwijn be grepen is. G. Du spijzen en dranken zijn vooruit door ons geproefd, en uiterst smakelijk en genietbaar gevonden, zootlat er geen aanleiding' tot roclaluceren is. 7'. ^Iri de redoute zullen ook alle in do stad toegelaten spelen geoorloofd zijn, en wel zoo, dat degenen, die spelen willen, terstond van kaarten, triktrakborden, stoelen, tafels en kaarsen voorzien zullen worden ; zij zullen voor do twee eerste spellen kaarten elk 15 Sgr. voor de vol genden slechts 7 Sgr. « Pi's., voor een triktrakbord !) J-jg-r. te betalen hebben, waaronder alle overige bediening mede begrepen is: hieruit volgt, rtat alle in de stad verboden spelen ouk hier niet geoorloofd zijn. H. In do redoutezaal zullen linten, maskers es: handschoenen tegen billijken prijs te verkrijgen zijn. !,'. De maskers mogen geen ergernis wekken, nog veel minder uit geestelijke of ordeldeederen be staan, en geen doodc personen in karikatuur voor stellen. 10. Op strafte van verwijdering door do wacht wordt verboden, een zijdgowecr, een vuurwapen of ander geheim wapen bij zich te hebben. 11. Het spreekt van zelf dat ook do bedienden geen geweer bij zich mogen hebben ; zij moeten zich jegens de Koninklijke boeren commissarisseïi en jegens de wacht met alle bescheidenheid ge dragen, en mogen met de brandende fakkels, waar mede zij do rijtuigen en draagkoetsen begeleiden, niet venicr dun den voorhof komen. 1Ü. Xieuiand mag zich op de straten ander dan iu rijtuig of iu draagstoel gemaskerd laten zien en zich dus aan geen bcleudigingen bloot stellen ; bij zal anders gearresteerd en nog nader afgestraft, worden. l.'J. De ha's worden telkens van 7 ure 's avonds tot l uur na middernacht behouden, hoogstens tot 'J uu r wordt de zaal opengehouden: wie nog na dit uur dan verblijven wil. wordt door do wacht zonder verschooning buiten de deur i;ezet. l !. Hot staat iedereen vrij, in do balzaal het masker te behouden of at' te nomen. lf>. Ieder gemaskerde zal in de laatste voor kamer niet meer dan een bediende mogen mee nemen. Hiernaar zal zich dus iedereen te gedragen heb ben en op alle plaatsen met bescheiden eerbaar heid verschijnen. Lierlijn ;; Januari 174(i. FlüKDUlUl llK.X. Te Wccncn heeft eene misdaad plaats gehad, waarvan de omstandigheden, de ontdekking en de waarschijnlijke oplossing aan een opgesteld ver haal doen denken. In hot buis Xo. 7 der Xcuthorgasse, in een der levendigste gedeelten van de binnenstad, word 's morgens tusschen balt' tien uur ccue zware misdaad gepleegd. In dat huis, op do vierde ver dieping, woont de makelaar Graf. Hij. zoowel als zijne vrouw, was afwezig, de keukenmeid had i de woning verlaten, om, zooals gewoonlijk om i denzelfden tijd, do inkoopen voor hot middagmaal te gaan doen. Thuis waren alloen het dienst meisje Jnlic Kulmert, een ongeveer twintig jarig, levenslustig en slim tweede meisje, ei; liet driejarig kind van de familie Graf. i

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl